Jumaat, 10 Disember 2010

PKR faces more legal suits over alleged electoral fraud

By A Sam Lini

SANDAKAN: Members of two PKR divisions in Sabah – Batu Sapi and Sandakan – have filed suits against the party over alleged irregularities in the recent polls to elect the deputy president.
The two suits were filed separately at the Sandakan High Court registry this morning.
The members are asking the court to declare the election results in the two divisions null and void. They also want fresh polls to be held in their divisions for the number two post.
In the Batu Sapi suit, five members from the division – Mohd Suffian Jamal, Amir Hamzah Aliong, Saiful Bahari Rashada Ahmad, Bobong Sakaupal and Amiruddin Abdul Kadir – said they believed there had been electoral malpractices and mismanagement of the election process in the elections held in the division on Nov 13.
They named Batu Sapi division chief Hassanar Ibrahim and PKR secretary-general Saifuddin Nasution Ismail as defendants.
In their affidavits, they said that Hassanar had not allowed them to vote as he was unsure when the balloting would begin.
However, they said that they noted about 30 to 40 people had turned up for the election which started at 1pm and ended at about 4pm.
"We were shocked with the result of the election when we were informed that Azmin Ali, one of the three candidates for the post of deputy president, has obtained 1,027 votes between 1pm and 4pm when only 30 to 40 people turned up at the material time," they said.
They added that the party had not taken any action over the increased number of voters.
As such, they want the court to declare the results which favoured Azmin invalid and for fresh polls ordered in the division.
Manipulation in Sandakan
The Sandakan PKR suit was filed by party member Chee Yiu Leong who claimed that the voting process was manipulated in the division during the election on Nov 6.
He said that outsiders were ferried in to vote in favour of Azmin. He added that some voters voted more than once.
Chee, who is also the Sandakan Youth chief, said he discovered someone named Ardat Tusin was involved in organising members and non-members to cast extra votes.
Ardat, meanwhile, in his affidavit, admitted that he was responsible in ensuring Azmin got more votes than the turnout on that day.
He said that although only about 50 members had come, he was responsible in showing that more than 400 members have voted. This was done through extra votes made by individuals through extra ballot papers.
"The extra ballot papers were supplied by the election coordinator for the purpose of casting extra votes for Azmin... " said Ardat in his affidavit.
Chee named division chief Mudry Nasir @ Mazry and Saifuddin as defendants.
No date has been fixed to hear the applications. FMT learnt that at least one other division in Sabah will be filing a similar suit soon.
PKR has won one court action
Both suits filed today want the court to declare the election results in the two divisions – all favouring Azmin – invalid and for fresh polls to be conducted.
The controversy over the elections in these divisions, and in many other divisions nationwide, prompted Zaid Ibrahim to pull out for the race. He subsequently quit the party. The other candidate, Mustaffa Kamil Ayub, contested under protest.
Azmin has been officially announced as the new deputy at the party's national congress on Nov 28.
It is uncertain if the Sandakan court will entertain these applications by the disgruntled members as one such application, by former deputy secretary-general P Jenapala against the party to call for fresh polls, was rejected by the Kuala Lumpur High Court last month.
The High Court ruled that that it had no jurisdiction to hear Jenapala's suit as a result of constraints imposed by the Societies Act.

SYABAS : 3 IN 1...KANTOI BEB...!!!

1 . GAMBAR CCPA SYABAS dan PASANGAN SKANDAL TERSEBAR...

Fuh susah gak nak carik gambar nih... kalau UMNGOK cukup suka pitnah ahli-ahli PAS dengan buatkan poster fitnah.. panas lah, berapi lah, totey basah lah.. itu lah perkataan di tagline poster mekeka.. asalkan apa yang di pitnah tu nampak real... kkhahkahkah tak caya korang g blog parpukari ngan papagomo... 2-2 sama.. kahkahkha tapi bukan tu aku nak tunjuk kat sini..

Lagi aku nak tunjuk gambar depa ber2 masa kene tangkap dulu...

sapa tak tau citer ape nih korang leh ke link bawah mengikut turutan agar tak pelik citer ape nih? dan siapa disebalik gambar yang aku dok citer nih...


kali nih pasal AmenoWorld mintak aku gambar depa turun dari kapal terbang...  mana nak ada mana aku nak cekau... ialah korang pun tau MB Selangor bukan nak sponsor aku follow mamat CCPA Syabas nih dan sekaligus menjadik mata-mata pada Gomen Selaongor... Kalau tak memang aku ikut sampai lam hotel tu... aku nak menyamar jadik orang ketiga bila mereka berdua nanti.. kahkahkah

so aku letak lah gambar mereka berdua pada kali pertama di tangkap pasai berkhalwat di langkawi kelmarin... kalau kali nih mereka di tangkap di tawau mungkin Mesia bakal menyaksikan tangkapan khalwat pengurus besar kanan SYABAS kali ke2 dengan orang sama... Itu pun kalau ada sape berinisiatif mencari mereka di TAWAU... 

Orang Tawau pls perhatikan mereka berdua ini di sana.. jika nampak snap gambar kendian report JAITawau.. Esok depa balik so kite tunggu reramai kat Airport... Tulis nama di kadbord masing2 tulis nama BALQESH ABDULLAH dan ISMAIL RUSMIN... Angkut depa reramai wat sidang media betul tak dakwaan ini... kahkahkah ada berani ka Polis ngan JAIS? kahkahkah

Gambar 1, saekor Ismail Rusmin dalam Balai lepas di tangkap... Baju pun dah macam orang lokap... kahkahkah
Gambar 2. Gambar mereka berdua, BALQESH ABDULLAH dan ISMAIL RUSMIN... sape yang jamin mereka berdua nih keluar? otang yang jamin pun kene tipu lepas Jamin buat balik pangai....
bzzzztt sekali pandang Ismail Rusmin nih ada iras-iras MUHYIDIN la pulak..... bzzzzttt....

Paling menarik sekali... Baru aku pasan....! 

korang nengok gambar nih... kalau tak nampak klik bagi besar...!

Pembelanjaan penebangan mereka ke TAWAU di taja oleh si PEREMPUAN (Balqesh Abdullah).. Ape yang berlaku nih... Tengok sape yang buat bayaran tu? BALQESH ABDULLAH... apa punya jantan lah ISMAIL RUSMIN nih? nak berskandal pun pompuan bayarkan... DONIA...DONIA... yang si Pempuan leh lak ikut si JANTAN nih... ada guna OBAT-OBAT ker? Dahlah tak kacak... duit takmo belanja.. kahkahkahkah

Tapi ahli keluarga ISMAIL ROSMIN nih agak besar.. maksudnya ramai tangungan mungkin sebab tu segala perbelanjaan di taja oleh Si Perempuan... Murah hati lah kononnya... kahkahkah

Ini gambar ahli keluarga ISMAIL ROSMIN..
kesian mereka nih... kene tipu ngan laki dan bapak depa... Donia.. Donia... 

Korang pun jangan sengap jer bile laki wat camnih... Bantulah rakyat Selangor... kahkahkah Mintak laki kamu tolong jual SYABAS dekat GOMEN SELANGOR dengan harga murah... kahkahkah 

Simpan pun watpe... Pakcik kamu TS ROZALI takleh tolong dah nih.. hakhakhak

2. INI DIA.. BOKTI CCPA SYABAS GI BERSKANDAL NGAN BINI ORANG....



Aku letak gambar mengikut sequence... korang klik kalau nak tengok lagi besar... aku rasa kalau korang nak tau apa cerita sebalik sini dan sana nanti aku mintak Bro ISA olah... pasai dia terre bab2 kes camnih... kahkahkha aku pengalaman kurang...

Berbalik pada tuduhan,

Gambar 1: dulu aku post tapi ramai doakan aku masuk neraka sebab depa kata fitnah... aku maleh layan.. doa depa bukan makbul pun.. kahkahkah.. ini cerita Ismail Rusmin 1st kantoi kat Langkawi... tapi belum ada tangkapan masa nih... date :5/7/10 baca komen kat SINI
Gambar 2: Sah berita nih betul.. tapi bukan TS Rozali yang gaji setengah juta tu kantoi... tapi anak saudara dia.. staff situ jugak iaitu Ismail Rusmin ccpa syabas.. date: 8/7/10 (perasaan tak 3 hari lepas tu dan kene tangkap petang)
Gabar 3: bukti2 pembelian mereka berdua ke TAWAU bersama... korang boleh tengok kat bawah nih...

flight detail.. (gambar bawah) date: 13/8/10 (pelik, kantoi 5/7, denda 8/7 dan beli tiket honewmoon lagi 13/8) bapak berani depa nih..... ada nampak ape aku nampak? apakah denda sebelum nih? ok ini baru bab beli tiket...

Ini pulak comfirmation serta payment atau invoice pada mereka...(gambar bawah) tak mahal pun.. tapi Ismail Rusmin yang tanggung... makin menarik beli tiket pada 13/8/10 bayar 13/8/10.. ok la tu bukan mahal pun... yedak! TAPI BILA MEREKA NAK BELAYAR BERSAMA KE SANA pulak? ini baru bab beli tiket beb...
Ini pulak timetable mereka... bila pergi dan bila balik... (gambar bawah) so kita tahu mereka pergi TAWAU pada 5/12/10 (isnin) sehingga 11/12/10 (ESOK!!) so pada portal-portal berita nak amik menda nih jadi bahan berita jangan segan silu.. anda boleh pergi ke airport untuk sambut mereka pada ESOK 1.15 petang... kahkahka mereka sampai kl balik... UTUSAN toksah kalut nak g lah oi! tapi yang syiok nya 6hari beb!

Honeymoon sakan nampak! kahkahkah Adakah kerana urusan kerja mereka pergi? kahkahkah jangan guna alasan bodoh nih.... kerja saekor laki saekor pompuan jer pergi? kahkakah
Dari sumber dalaman syarikat mereka, si isteri nih telah berhenti dengan meletak jawatan dari syabas lepas kantoi die ngan bos dia... tapi lepas benti keje len lak jadiknya... nak tau jadik ape? si suami ingatkan insaf suda si isteri itu.. tapi....

korang boleh ulang balik baca dari mula balik... wakakaka (makin menjadik2 lepas kantoi tu..) dan perkara ini berulang-ulang.... kahkahkah kite bayar bil air yang kita minum mandi... si Rusmin Ismail nih pulak belanja joli sakan ngan bini orang... kahkahkah nasib2

  3. CEO SYABAS KANTOI LAGI KE TAWAU dengan BINI ORANG LAGI!

korang masih ingat pasai kes nih? dulu ISMAIL RUSMIN nih kantoi di LANGKAWI dengan perempuan dia? tak ingat? rujuk sini 

ini cerita dulu.. sudah kene tangkap dan dan dilepaskan sebab orang besar SYABAS... so memang SYABAS kepada JAMBANtan2 Mesia sebab kerana tindakan anda mereka ini makin berani...

Di beritakan pulak MALAM ini dan sejak 6/12/10 mereka sudah pergi ke TAWAU berdua... dan akan balik esok! apa mereka berdua buat kat sana? korang tanya mereka2 yang berpengalaman... kahkahkah standet malam jumaat baru aku nak pecah berita... kahkahkah

kalau dulu aku tulis CEO syabas, tapi aku silap Ismail Rusmin diceritakan bukan CEO di syabas tapi seorang CCPA... besar gak tu kira CHIEF2 jugak lah... saja aku letak CEO supaya CEO SYABAS bleh amik action pasai terkena sekali dia punya tempias...!

Ismail Rusmin yang tak kacak tapi bini orang nak pasai banyak duit kot!

Tapi walaupun mereka berdua sudah kantoi kelmarin dulu mereka masih mengerjakan tabiat mereka malam yaitu melancong berdua.. saekor laki orang dan saekor lagi bini orang... dan staff pekerja-pekerja SYABAS kali ini tak perlu risau kerana mereka berdua takkan kantoi.. pasai dulu dah kantoi pun lepas... cuma perlu bayar denda sebanyak 1,800 sahaja...

sekian berita malam ini... 

segala bukti akan di masukan kendian... kerana tak mahu korang sume terkesima nanti.. dan jangan terkejut pulak sebab bukti tu ada nama si isteri orang itu dan mungkin pekerja SYABAS ramai yang kenal... wakakaka harap maklum

Ketuanan Melayu : Sekretariat Hal Ehwal Bandar Bukan Untuk Ahli Umno Sahaja

KUALA KRAI: Pemuda Umno melalui Sekretariat Hal Ehwal Bandar (Sheb) mempelawa semua rakyat memanfaatkan sepenuhnya kewujudannya dalam membela nasib penduduk bandar tanpa mengira ideologi politik.
Pengerusi Sheb Tengku Azman Tengku Zainol Abidin berkata sehingga hari ini peranan sekretariat itu masih terhad kepada beberapa golongan sahaja kerana masyarakat beranggapan Sheb ditubuhkan khas untuk membantu pengundi Umno semata-mata.
"Sejak dua tahun penubuhan Sheb, nasib ramai penduduk di seluruh negara dapat dibela, bagaimanapun jika dilihat dari sudut latar belakang, kebanyakan mereka adalah pengundi Umno.
"Justeru Sheb mahu mengubah persepsi masyarakat bahawa Sheb bukan sekadar untuk orang Umno tetapi seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik selaras dengan konsep 1Malaysia," katanya kepada pemberita pada Program Khatan Perdana anjuran Sheb di Sekolah Kebangsaan Kuala Krai di sini Jumaat.
Beliau berkata Sheb sentiasa berusaha memperluaskan peranannya bagi memastikan bantuan dapat diberikan secara menyeluruh dan berterusan kepada seluruh rakyat di negara ini.
"Bermula tahun hadapan pihak kita akan melaksanakan pendekatan secara lebih agresif melalui kempen dan sebagainya bagi menarik lebih ramai masyarakat bandar tampil menyuarakan permasalahan mereka dan menolak perbezaan fahaman politik masing-masing demi mendapatkan pembelaan sewajarnya," katanya.
Mengenai majlis khatan perdana itu Tengku Azman berkata ianya merupakan program khas secara percuma anjuran Sheb sempena musim cuti sekolah.
Beliau berkata kehadiran Sheb ke kawasan pedalaman Kelantan itu bagi menunaikan janji Sheb untuk membantu golongan miskin di Kuala Krai ketika pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Manek Urai sebelum ini.
Katanya sebanyak 14 buah lokasi di seluruh negara terutama di bandar akan dilawati bagi melaksanakan program secara percuma itu.
Sehingga kini tujuh lokasi telah dikunjungi dengan seramai 1,278 orang kanak-kanak telah selamat dikhatankan manakala pada program hari ini pula, seramai 138 kanak-kanak di daerah Kuala Krai telah selamat dikhatankan.
"Sasaran kita ialah seramai 3,000 kanak-kanak dari 14 lokasi itu akan dikhatankan," kata Tengku Azman.
Sheb merupakan sebuah biro Pemuda Umno yang ditubuhkan pada tahun 2009 bagi mengenal pasti dan membantu menyelesaikan permasalahan yang berlaku dan dihadapioleh penduduk di bandar.
Berkonsepkan 'Membela dan Membawa Suara Masyarakat Bandar', Sheb sehingga kini telah membantu hampir 10,000 penduduk di seluruh negara yang menghadapi pelbagai masalah terutama membabitkan kebajikan, kemasyarakatan dan pendidikan. - BERNAMA

60% Pengundi Berdaftar Tidak Tinggal Di Tempat Mereka mengundi - SPR ....apa lagi SPR ni nak buat...magic show...!!!


KUALA LUMPUR: Satu kajian secara rambang yang dibuat oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) mendapati lebih 60 peratus daripada pengundi berdaftar di negara ini tidak bermastautin mengikut alamat dalam kad pengenalan mereka.
Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, perkara itu telah menyebabkan apabila tiba pilihan raya semua akan balik ke kampung halaman untuk mengundi.
Bagaimanapun menurutnya, perkara itu tidak menjadi kesalahan dalam SPR tetapi perlembagaan ada menyatakan pengundi mesti mengundi di tempat mana mereka menetap.
"Pada pihak SPR itu bukan masalah dan perkara itu sebenarnya terletak pada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)," katanya ketika ditemui selepas selesai rakaman rancangan Bicara Rakyat terbitan Radio Televisyen Malaysia (RTM) di sini, Jumaat.
Dalam pada itu, Abdul Aziz turut menjelaskan dakwaan sesetengah pihak bahawa kononnya pengundi tidak bermastautin ini adalah pengundi hantu.
Katanya, mereka ini sebenarnya bukanlah pengundi hantu.
"Ingin saya tegaskan pengundi hantu sebenarnya tidak wujud. Mereka adalah pengundi berdaftar yang sah dan tidak tinggal di tempat mengundi...itu saja," katanya.
Ujar beliau, jika terdapat pengundi hantu pihak SPR akan dapat mengesan kewujudan mereka kerana sistem maklumat sedia ada sentiasa di kemas kini.
Menyentuh mengenai pilihan raya Sarawak yang dijangka bakal diadakan pada waktu terdekat, Abdul Aziz memberitahu, persiapan telah dilakukan dengan teliti dan sehingga kini pihaknya telah 90 peratus sedia.
"Kita cuma sedang menunggu bajet untuk menjalankan semua persiapan yang telah dilakukan," katanya.
Bagaimanapun, Abdul Aziz berkata, tempoh untuk mengadakan pilihanraya di negeri Sarawak masih panjang iaitu sehingga Julai tahun hadapan.
"Yang penting sebelum Julai kerana itu adalah tempoh akhir," katanya ringkas.
Pada rakaman itu, Abdul Aziz turut menyeru kepada semua pengundi yang layak untuk mendaftar sebagai pengundi supaya berbuat demikian sebelum hujung tahun ini bagi memudahkan pihak SPR untuk memproses semua permohonan menjelang.

S'gor Beri Pinjaman & Biasiswa Pelajaran Tanpa Kira Kaum kata Exco


SHAH ALAM: Kerajaan Negeri Selangor pada Jumaat menegaskan bahawa ia tidak mengambil latar belakang kaum sebagai syarat untuk memberikan pinjaman pelajaran kepada pelajar miskin yang layak.
“Kami tidak melihat latar belakang pemohon tetapi keperluan dan keadaan calon apabila kami bercakap tentang bantuan pelajaran," Kata Pengerusi Pelajaran, Pengajian Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Kerajaan Negeri Selangor Dr Halimah Ali.
Malah beliau memberi jaminan kepada para pelajar di negeri ini bahawa pinjaman pelajaran dan biasiswa kerajaan negeri kepada semua yang layak dengan keputusan cemerlang tanpa mengira latar belakang kaum.
Tahun ini katanya Negeri Selangor telah mengeluarkan pinjaman pelajaran kepada 505 pemohon yang layak yang juga menyaksiakn, 20 orang daripada mereka adalah dari kalangan pelajar keturunan India dan dua kepada pelajar keturunan Cina. Selebihnya adalah pelajar-pelajar Melayu.
Tahun lepas kata Halimah hanya dua orang pelajar dari keturunan India sahaja yang layak menerima berdasarkan keputusan cemerlangan mereka.
Halimah juga berkata, Yayasan Selangor pula telah mengeluarkan biasiswa kepada 874 pelajar tahun ini termasuk tiga kepada pelajar dari keturunan Cina dan dua India. Selebihnya adalah pelajar-pelajar Bumiputera.
Beliau menjelaskan, kerajaan negeri berpendapat, tidak ramai pelajar bukan Melayu yang memohon pinjaman pelajaran atau biasiswa negeri mungkin kerana mereka tidak memperolehi banyak maklumat mengenainya atau juga mungkin disebabkan tiadanya publisiti atau aktiviti promosi mengenainya.
“Oleh itu, kerajaan negeri akan melipat gandakan lagi aktiviti promosi berkaitan kemudahan pinjaman pelajaran dan biasiswanya dalam semua akhbar utama nanti,” ujar Halimah.

CJ's alleged misconduct: Karpal to move motion

By FMT Staff

PETALING JAYA: DAP chairman Karpal Singh is moving a parliamentary motion to debate on the alleged misconduct of the Chief Justice of Malaysia, Zaki Azmi, for allegedly admitting that he had bribed court officials.
In a press statement today, the Bukit Gelugor MP said that he has sent a letter to Dewan Rakyat Speaker Pandikar Mulia Amin to notify of his intention to move the motion which he termed as "definite, urgent and of public importance".
"I seek leave to move the house... to discuss the conduct of Zaki who has completely ignored my letter of complaint dated Aug 8 against him for misconduct despite he being required in his capacity as the public authority and not judicial to do so pursuant to Section 13 of the Judges Code of Ethics, 2009," said Karpal.
Karpal said that in his complaint he had stated that Zaki has misbehaved himself when he gave a speech on June 11, 2010, at the prize-giving ceremony at the Federal Court Excellent Service Awards.
Zaki had purportedly said: "I will not sympathise with those involved in corruption, be it in the form of monetary gains or mobile phones, flight tickets, hotel vouchers or anything else. Some say if there are no givers, there won't be any corruption, but I say if there are no receivers, there will be no givers."
"(He said this) when he had, in fact, publicly admitted on Nov 7, 2008, in Kuching to a corrupt practice by giving a bribe to court officials when he was in private practice in 1987 thereby breaching Section 7(8) of the Judges Code of Ethics, 2009.
The section states: "A judge shall not conduct himself in any manner which is not befitting of a judge or which brings or which is calculated to bring disrepute to his office as a judge."
Karpal added that Zaki had not replied to his letter despite public reminders and a letter dated Dec 1, demanding that the chief justice respond in seven days.
He said that the conduct of the chief justice must be discussed by the House as the he should not be allowed to defy a law passed by Parliament.

Sabah poverty: 'EPU formula all wrong'

By Dominic Legeh

KOTA KINABALU: Sabah continues to top the list of poor states in the country because the federal government's allocation for each state is based on the number of Malaysian citizens in each state and not the actual population.
Former Malaysian Human Rights Commission (Suhakam) vice-chairman, Simon Sipaun said the Malaysia Plan formula which was used by the Economic Planning Unit (EPU) was not feasible for Sabah because it did not take into account the thousands of illegal immigrants.
He said nine years ago when Suhakam was under the chairmanship of Musa Hitam, they had a dialogue in Kuala Lumpur which involved the relevant ministers and the EPU.
“During the meeting, I asked (the EPU) how they allocated money to all the states when formulating the Malaysia Plan.
"In the case of Sabah, I said, there are many illegal immigrants in Sabah and supposing that we have half a million illegal immigrants in Sabah, do you take into account the total number of people in Sabah when you allocate the money or not,” he recalled.
Sipaun said the answer given to him was that the EPU only took into account the actual number of Malaysians who are in Sabah.
“I told them this was not fair because if there are only one million registered Malaysian citizens in Sabah, but the overall number of people in Sabah included 500,000 illegal immigrants then when we (in Sabah) get the RM1 million allocation we have to share it among 1.5 million people.
“I also explained to them why it is not fair because the illegal immigrants still have to go to the hospitals, schools maybe, they use the roads and everything and so we (Sabahans) are actually short-changed.
"The EPU's response was that they didn't know the figure. I told them that it is their job to know the actual number of people (in Sabah) because if not who else would know about it.
“When I came back to Sabah later, I wrote to the (then) Sabah state secretary (KY Mustafa) to tell him that I was very surprised with what I heard (during the meeting) and I asked if he can find out what the actual situation was.
“I got a response from KY Mustafa. He said he had referred it to the state cabinet and that was all that I heard about it,” he said.
Unfair to penalise voters
About a year ago, when Sipaun was still in Suhakam, he raised the matter again at another forum.
“But, even there nobody could confirm what was the actual situation. The person who gave the talk said they based their calculations according to the needs.
"But that does not answer the question. So I think this is probably one of the factors contributing to Sabah being the poorest state in the country.
“The other contributing factors are disproportionate allocation of funds. I noticed that the government is giving so much funds to the Barisan Nasional (BN) elected representatives only.
"But the money does not belong to the BN because it actually comes from the taxpayers.
“Why should they (those voting the oppositions) be deprived … I think it is most unfair and I don’t think it is correct for the government to do that.
“Although a constituency has an opposition elected representative, not everybody in that constituency voted for the opposition.
"There are also those who have supported and voted for the BN in the opposition-ruled constituencies, so why should they be penalised.
"I don’t know what is the rational … to me this is an abuse of the public funds,” he said of the special allocation announced by Chief Minister Musa Aman last month.
"It should be given to every elected representative. They should be enjoying the same amount of facilities.
“Why should you deprive the people’s representatives simply because they are in the opposition. They are also members of the Parliament and state legislative assembly,” he said.
Sipaun also disagreed with claims by some that the poverty situation in the state was due to ignorance of the federal government.
“I think it is just a matter of mindset … they want to penalise the opposition which, to me, should not be the case,” he said.
Sipaun was commenting on the World Bank’s 2010 Malaysia Economic Monitor (MEM) report that 40% of the country's poor were centred in Sabah.
The respected former civil servant is now a member of the Advisory Board of the Malaysian Anti- Corruption Commission (MACC). He was a Suhakam Commissioner from 2000 to 2010.

'BN might lose some seats,' warns Adenan

Amar_Adenan_SatemKUCHING - Special Advisor in the Chief Minister’s Department Amar Adenan Satem on Wednesday night warned Barisan Nasional (BN) candidates that some of them could be defeated in the next general election, The Borneo Post reported.

He said long gone were the days when BN candidates had easy rides against their opponents.

Explaining that the peoples’ mindsets had changed tremendously coupled with easy access to information, he pointed out that BN candidates could no longer afford to rest on their laurels.

“They must stay close to the people and attend to their needs,” he said.

The people, he said, were also not as appreciative as before when given government assistance because they believe that it was the government’s job to look after them.

“Therefore, the BN cannot take voters for granted. Nowadays people don’t vote along party lines, so politicians need to talk to them convincingly. At the same time they must listen to the grouses of the people,” the Tanjung Datu assemblyman said.

Adenan was addressing a Bidayuh Graduates Association (BGA) pre-Christmas gathering, hosted by Bengoh assemblyman Dr Jerip Susil at Sarawak Golf Club here.

Politicians, he said, must also be willing to listen to criticisms because those who criticised wanted to be heard.

The personalities of BN candidates would also be taken into account by voters and could be a contributing factor in their defeat or victory, said Adenan.

He said there were cases of candidates not supported by their own party members who disliked them.

In these cases, the members abstained from voting for them, or they simply voted for the opposition.

Adenan totally agreed with Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, who when addressing BN Convention 2010 recently, called on leaders of BN component parties to discard four ‘ailments’ – delusion, amnesia, inertia and arrogance.

He said the state BN was working towards that.

“In summary, we (BN) will take care of our weaknesses. Give us time to change and we will change, but it will take time,” said Adenan.

He believed that the state BN had one strong point – bringing development to rural areas which still need basic facilities and amenities.

Kes Aminul: Peguam persoal keterangan saksi

Peguambela dalam kes kematian Aminulrasyid Amzah hari ini mempersoalkan keterangan Konstabel Mohd Izham Mahayuddin dan membangkit keraguan terhadap aspek-aspek utama keterangannya mengenai kejadian yang mengakibatkan kematian remaja itu.

Peguam Salim Bashir, yang mewakili Koperal Jenain Subi, mempersoalkan kebenaran keterangan saksi itu, terutama mengenai dakwaan Mohd Izham yang dia telah menembak tayar kanan belakang kereta Iswara Proton yang dipandu oleh mangsa pada malam kejadian

azlanSalim - ketika menyambung soal balas rakan peguamnya, M Athimulan - berkata keterangan saksi tersebut tentang apa yang berlaku di Bulatan Kayangan dan penembakan tayar tersebut, adalah palsu, sambil menegaskan yang ia bercanggah dengan laporan forensik ke atas kereta itu.

Mohd Izham bagaimanapun bertegas bahawa dia telah menembak tayar kereta tersebut ketika melepas tembakan dari senjata Heckler dan Koch MP5, walaupun selepas dia membaca - atas arahan Salim - laporan forensik yang menyatakan salah satu peluru ditemui di rim dan bukan pada tayar belakang kereta Iswara itu.

Ketika Salim bertanya sama ada dia menembak tayar atau rim, Mohd Izham menjawab: Tayar.

Apabila Salim berkata yang laporan CSI (penyiasat di tempat kejadian) berkata peluru itu mengenai rim, Mohd Izham menjawab: Saya tidak tahu.

Berikutan itu Salim bertanya Mohd Izham sama ada beliau yang berbohong atau CSI yang berbohong, saksi itu berkata beliau tidak tahu.

Salim memberitahu saksi itu bahawa tembakannya tidak kena, dan Mohd Izham menjawab beliau tidak pasti.Salim juga mempersoalkan ketepatan Izham menembak, dengan menggunakan hasil uji latihan senjatapi konstabel itu untuk membuktikan yang dia mendapat mata terendah antara empat anggota polis yang terbabit dalam kejadian mengejar kereta Aminulrasyid.

Peguam itu kemudiannya berpindah ke saat kereta itu melanggar tembok di Jalan Tarian, dengan menggunakan rujukan dari keterangan saksi utama, Azamuddin Omar sebelum ini untuk menimbulkan keraguan terhadap keterangan Izham.

Beliau menyangkal dakwaan Izham bahawa dia melihat lampu brek kereta tersebut menyala ketika kereta itu melanggar pembahagi jalan dan meluru ke arah tembok itu, dengan merujuk kepada keterangan Azamuddin bahawa mangsa sudah tersungkur ke atas kerusi penumpang depan apabila pelanggaran itu berlaku.

Izham hanya menjawab, sekali lagi bahawa dia tidak tahu.

Sebelum itu, peguambela Athimulan juga menegaskan bahawa dakwaan saksi itu bahawa dia telah menembak tayar kereta tersebut, menyebabkan, ia pancit, bercanggah dengan gambar forensik yang tidak menunjukkan tanda-tanda tayar kempes.

Menurutnya, keterangan Izham bahawa tayar kempes, bercanggah dengan laporan yang difailkan oleh rakan rondaannya, Koperal Azahar Hashim yang menyatakan tayar itu meletup.

Ketika ditanya sama ada dia bersetuju dengan penjelasan dalam laporan Azahar itu, Izham berkata "tidak".

Ketuanan Melayu : Bukti Zahid Hamidi Bohong!!!

Kah kah kah...

Memang tergelak aku bila baca komen mamat tentera nih kah kah kah...



"Hancurkan Zahid dalam GE13, buang ke dalam longkang Teluk Intan yang busok.

Menteri bangang dan bahalol dan bangsat dan laknat dan tidak tau sejarah ATM.

Menteri anjing kurap UMNO/BN, tidak mempunyai taraf sebagai Menteri Pertahanan langsung.

Pekung benar saekor manusia ini, buat malu orang Teluk Intan sahaja.

Hancurkan dia dan jangan mengundi lagi dia lagi ka Parlimen, buat malu pengundi sahaja, untuk mengundi orang yang sabodoh ini ka Parlimen.

Saya malas nak cerita pasal pengalaman dalam Tentera, kalau bukan Melayu Islam, tak payah nak mimpi pakai bintang di bahu.

Paling tinggi pun dapat pangkat ka Full Colonel sahaja, itu pun nasib baik kalau dapat".


Anggota tentera bukan-Melayu dijadikan kuda tunggangan

Menteri Pertahanan Ahmad Zahid Hamidi berkata bahawa masyarakat bukan-Melayu tidak berminat menceburi kerjaya di dalam bidang ketenteraan kerana kurang semangat patriotisme.

Beliau nampaknya begitu cetek pemahamannya tentang sumbangan orang Cina, orang India dan saudara-saudara kita dari Malaysia Timur. Pandangan beliau adalah bersifat perkauman.

Orang Cina dan India telahpun berkorban untuk negara serta menunjukkan taat setia mereka sejak sebelum Zahid dilahirkan lagi.

Askar pertama yang dianugerahkan Pingat Gagah Berani adalah seorang Cina, Sarjan Chong Yong Chin dari Regimen Persekutuan Pertama.

Penerima pertama Pingat Gagah Berani di Kongo adalah Leftenan Lee Ah Pow yang memperlihatkan keberanian yang patut dicontohi.

Seorang wira muda Cina yang lain, Leftenan David Fu Chee Meng yang beraksi di pertempuran Tanah Hitam juga adalah pemegang Pingat Gagah Berani. Adakah mereka-mereka ini tidak cukup patriotik untuk Zahid?


Malah bapa saudara isteri saya pun pernah dianugerahkan Pingat Gagah Berani. Nama beliau ialah Sarjan Choo Woh Soon, (lihat gambar atas) lelaki pendek yang berdiri di tengah kumpulan.

Gambar ini pula menunjukkan ahli-ahli Kinta Valley Homeguards (yang diwakili orang Cina kesemuanya) yang giat menentang Parti Komunis Malaya.

Wira berbangsa India juga menangani ancaman komunis tatkala Darurat. Kapten Shanmuganathan dan Leftenan (II) Panir Chellvum a/l Velaithan kedua-duanya memenangi Pingat Gagah Berani manakala Kapten Mohana Chandran a/l Velayuthan yang terkorban dalam suatu kempen militer pada umur 24 tahun telah dianugerahkan pingat Seri Pahlawan Gagah Perkasa.

Kapten Mukhtiar Singh a/l Sodagar Singh berkhidmat selama 29 tahun di dalam tentera dan polis, namun beliau tidak diberikan pencennya atas sebab tidak menghadiri kursus program senjata dan taktik.

Apa yang boleh dipelajari seorang veteran dalam kursus latihan yang dikendalikan oleh tenaga pengajar yang berusia setahun jagung?

Di dalam bala tentara lain yang manapun di dunia hari ini, mereka sudah pasti mengangkat nama seorang askar gagah seperti Mukhtiar Singh untuk diberi penghormatan.

Akan tetapi beliau adalah berketurunan India, dan Zahid tidak akan berani menyangkal bahawa bangsa India didiskriminasi di Malaysia.

Kekurangan yang ada pada orang seperti Ahmad Zahid Hamidi ialah beliau tidak kenal dengan orang Cina dan India yang bersedia menggadai nyawa demi negara. Orang Cina dan India hanya mengkehendaki layanan adil di negara ini.

Situasi sekarang seakan-akan bahawa sekelompok warganegara mempunyai hak yang lebih berbanding warga lain.


Sekiranya ditinjau fakta sejarah, jumlah kaum minoriti dalam angkatan tentera adalah cukup ketara ketika penjajahan Jepun di Malaya, Darurat, Konfrontasi dan zaman pemberontakan komunis sehinggalah ditandatangani perjanjian gencatan senjata dengan Parti Komunis Malaya.

Anggota tentara bukan-Melayu tidak menerima layanan yang setara dengan anggota tentera Melayu.

Tidak dinafikan bahawa diskriminasi ras dan agama memang wujud. Bahkan petugas yang berasal dari Sabah dan Sarawak, meskipun bumiputera, masih didiskriminasi kerana kebanyakan dari mereka adalah Kristian.

Sebagai seorang bekas ahli tentera, saya melihat dengan mata sendiri betapa gigihnya askar-askar yang berasal dari Sabah dan Sarawak ini. Mereka berkhidmat dalam unit kombat.

Maka saya hairan bukan kepalang kenapa untuk sekian lamanya tiada pula di kalangan orang Sabah dan Sarawak yang layak dilantik sebagai jeneral?

Hanya pada bulan September tahun ini, selepas Barisan Nasional tewas pilihan raya kecil Sibu, Sarawak, barulah seorang Iban, Stephen Mundaw, dilantik sebagai jeneral (buat pertama kalinya bagi seorang dari Malaysia Timur).

Orang Malaysia Timur harus menuntut supaya setidak-tidaknya Jeneral 4-bintang dilantik dari antara kaum Iban yang begitu ramai gugur kerana menyahut panggilan ibu pertiwi. Keberanian mereka tiada tolok banding.

Anak-anak bukan-Melayu didiskriminasi berdasarkan ras dan agama lalu mereka ketinggalan kerana tidak berpeluang dinaikkan pangkat tinggi sementara anak-anak bukan-Melayu yang lebih muda serta kurang pengalaman dan kemahiran dengan semena-menanya dilonjatkan ke kedudukan lebih atas.

Sekiranya semua dilayan secara adil dan saksama, tengok sama ada orang bukan-Melayu tidak merebut-rebut untuk masuk tentera.

Hakikatnya, orang bukan-Melayu pada lazimnya boleh naik sampai pangkat Major saja dan janganlah berharap lebih daripada itu.

Orang bukan-Melayu yang berkhidmat di dalam angkatan tentera tidak diberikan pengiktirafan dan penghargaan yang setimpal dengan bakti yang dicurahkan oleh mereka. Kenaikan pangkat bukanlah berdasarkan keupayaan atau pencapaian.

Misalannya, sewaktu saya aktif bertugas dengan angkatan tentera, semua kursus dijalankan dalam bahasa Inggeris. Mahupun ada rakan yang tidak mampu bertutur dalam bahasa Inggeris, namun mereka tetap berjaya menjadi Jeneral -- memandangkan ini, anda pandai-pandailah gunakan otak sendiri.

Seperkara lagi yang kurang menyenangkan ialah askar bukan-Melayu dijadikan sasaran dakwah. Usaha memujuk yang bukan-Melayu untuk memeluk Islam bermakna para pendakwah sebenarnya tidak menghormati si askar itu serta pegangan agamanya yang sedia ada.

Sekiranya mereka begitu sering menyarankan supaya kepercayaan agama anda disisihkan, maksudnya mereka memandang rendah dan mengganggap iman anda begitu rapuh sekali.

Diskriminasi ras dan agama kerapkali tidak dapat dipisahkan.

Orang bukan-Melayu, tanpa banyak soal dan tanpa ragu-ragu, akan pasti tampil ke hadapan untuk melunaskan tanggungjawab mempertahankan negara sekiranya mereka dianggap bagai warga Malaysia dan bukannya sebagai dzimmi dan warganegara kelas dua.

OF BLACK EYES AND FORGED LETTERS: Malice plus Overzealousness equals Criminality


That day in September 1998 when Anwar Ibrahim was produced in court sporting a black eye and a bruised face after being assaulted during police custody was to me the day when Malaysia’s international reputation really hit a nadir. That such lawlessness could have happened within the precincts of those who had been entrusted to uphold the law was in itself shocking; that it was committed by the very person who headed the body so entrusted was an unmitigated outrage.


Yes, the perpetrator was punished in the court of law and had served his sentence but well after the last page has been turned on that dark episode, one just cannot help but wonder about the interplay of circumstances and mindsets that culminated in the ‘black eye’.

KL was rocked by a massive afternoon rally called by Anwar. The size of the rally was estimated to be about a hundred thousand people, simply unprecedented for an event which was banned by the police. The police went on to detain Anwar that very evening. Trial records showed that later in the night while blindfolded and handcuffed he was brutally assaulted by the country’s chief of police.

How easily it was that the professional disdain expected of every policeman for a law-breaker to mutate into malice reserved for one marked person. Perhaps that day’s mammoth rally was viewed as a blatant act of defiance against police authority for which the culprit must be made to pay.

Combine that malice with excessive zeal of one who is expected to abide by the rules in serving his master, whoever or whatever that master may be - country or minister or one’s own ego – and throw in a personal idiosyncrasy, say being prone to resort to force in solving problems and you’ll get an explosive mix indeed.

Thus, was born the black eye, not just for Anwar but also for the whole country.

But a crime of that magnitude could not have happened all of a sudden, in isolation with no evolutionary history. Simply put, a big monstrosity of a crime usually is perpetrated by a culprit who has in the past committed many other smaller crimes with impunity. ‘Impunity’ is the crucial word here. That is why every organization, society, community or nation seeks to identify wrong-doers within its midst and mete out the appropriate penalties against them. Their breaches of the law should not go unpunished lest they’ll be encouraged to commit even greater ones and ultimately give everyone the proverbial black eye.

Woe betide those who turn a blind eye or condone wrongdoings, however small those wrongful acts are. Fear may be an excuse but much less so if those who tolerate the criminal deeds are in positions of consequence bearing the twin burdens of leadership and trust.

Which brings to mind the current case of the alleged fraudulent letter issued by Parti Keadilan Rakyat (PKR) to dismiss the membership of one of its former deputy secretary-generals.

Assuming that the letter was forged, are there circumstantial parallels with the black eye case of 1998?

Yes, the party was in the unprecedented situation of holding ‘one member, one vote’ elections for office bearers at the divisional and national levels. 1998: unprecedented public rally. So, check.

The former deputy secretary-general has been alleged to indulge in anti-party activities and in defiance of the party leadership intended to run for the deputy presidency of the party. 1998: Anwar dismissed from government and party and in defiance, he held public rallies nationwide. So, check again.

What then of the mindset of the protagonists in the PKR case? Could disdain easily turn into malice towards the marked person? Certainly, as the marked person already was the subject of discussions in official meetings contemplating disciplinary action against him. He hardly bothered to hide his past anti-party stand and yet had the cheek to run for higher office in the party he so despised.

Could there have been overzealousness on the part of those who were entrusted to act against this marked person just as there was in 1998 with the police chief who took the law into his own hands?  Again yes. The undisputed sentiment within the party’s leadership was that the ex-deputy secretary-general had forfeited his right to run due to his past conduct. This could well have created overzealousness within the party central administration to provide grounds for pulling the rug from underneath him. But how to accomplish that when the party’s own minutes of central leadership or political bureau meetings do not contain any resolution to discipline him, never mind sacking him from the party?

Thus was born PKR’s version of the 1998 Anwar black eye: a letter dated February 2009 informing the ex-deputy secretary-general that he had been sacked with immediate effect from the party was conveniently found within the party’s files of documentation.

The purported signatory of the said letter, a former secretary-general, has already lodged a police report saying that the letter is a cut and paste forgery,  maybe even abusing his electronic signature on file.  He confirmed by affidavit that the letter had neither his consent nor knowledge.

All available evidence supports his case: party meeting minutes of August 2009 , six months after the date of the purported sacking letter, show that the ex-deputy secretary-general was still a member on the date of the meeting; party constitution does not permit a secretary-general on his own to sack any member and the said letter incredibly did not even state which meeting of the party leadership resolved to sack the ex-deputy secretary-general; a former deputy secretary-general in charge of disciplinary matters has stated he has never drafted such a letter nor was it ever brought to his attention during his tenure.

The reaction of the party leadership, apart from pleading ignorance over the origin of the letter in question and attacking any party member who speaks out of turn, has amazingly been muted. One gets the impression that they are not aware of or are wilfully ignoring the possible implications of the case on the party’s standing and the recent party elections.

Are they hoping that the issue will be labelled a ‘minor misdemeanour’ perpetrated by some incompetent staff? If so, then that is very scary indeed. This is a political organization hoping to capture the reins of government. It is when people are allowed to get away with wrong-doings, no matter how small, that they will sooner or later graduate to commit the even more serious and major crimes, especially when they are given greater authority and power. If PKR allows those in its midst to commit wrong with impunity now before it even governs the country, God knows what greater crimes would be committed if it occupies the seat of government.

Any reformist democrat can discern the parallels in both cases: the abuse of authority of the establishment to remove a voice screaming uncomfortable issues which were not in snyc with the majority in the home turf, by means of an illegal but “expeditious” act.

It is incumbent upon Anwar, having been a victim of such overzealousness in the “black eye” case, to see to it that such a sad episode is not repeated under his watch.  Instead, he would have some pea-brained cohorts rationalising by spinning that that sacking is politically desirable. That is missing the point. The point is about  transparency of good governance of a reformist party; the very things that PKR has been demanding of the government in power.

The good news to all of us is that the government is re-opening the black eye case of 1998. A whistle-blower retired from the power structure then has divulged administrative and substantive improprieties in the earlier investigation. Take this cue that the people are always conscious and demand that things should always be legal and proper when it touches the public domain.

PKR would do well to treat the issue of the alleged fraudulent letter seriously by having an impartial internal enquiry now, if it does not want to be given a black eye later by the voters and its coalition partners.  


DR MALCOLM PUTHUCHERRY 

Bagi Pimpinan PR, Apa Ada Pada Blogger?


Gembleng blogger Pakatan jadi media alternatif

KUALA LUMPUR, 10 Dis: Pakatan Rakyat harus memberikan perhatian serius terhadap peranan blogger pro Pakatan dalam menyebarkan maklumat yang tepat berhubung Pakatan dan mendedahkan segala kepincangan yang berlaku dalam kerajaan Barisan Nasional (BN).

Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim berkata, Pakatan Rakyat harus mempersiapkan pasukan blogger agar lebih berstrategi dalam menyampaikan maklumat dan menjawab segala serangan BN terhadap Pakatan.

Persiapan ini juga, katanya harus dilakukan segera memandangkan terdapat jangkaan PRU akan diadakan tahun hadapan.

Blogger pro Pakatan mestilah digembleng tenaga untuk menjadi media alternatif bagi menjawab serangan BN kepada Pakatan.

"Disebabkan gendang pilihan raya telah dipalu oleh BN, usaha tersebut mestilah disegerakan," kata beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Perak.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan sebuah akhbar baru-baru ini bahawa kedudukan 100 blog politik Malaysia berdasarkan Alexa ranking menunjukkan senarai blogger pro kerajaan mendominasi kedudukan teratas blog-blog yang sering dikunjungi oleh pelayar internet.

Senarai ini menggambarkan blogger pro kerajaan kini berjaya mendominasi media baru dalam melancarkan serangan siber.

Khalil juga berkata, tidak dinafikan blogger pro kerajaan melancarkan serangan terhadap Pakatan secara tersusun dan berstrategi.

Justeru ujarnya, blogger pro Pakatan juga harus dibentuk dan disusun secara lebih teratur dan kukuh untuk membalas serangan itu.

"Saya dapati serangan blogger BN agak berstrategi dan semacam ada kesatuan dan perancangan yang rapi yang dilakukan oleh mereka.

"Kerana itu saya berpandangan usaha dari blogger pro Pakatan juga perlu dengan perencanaan dan strategi secara terancang bagi menawan BN," katanya yang juga Adun Titi Serong.

Tambahnya juga, peranan blogger juga jelas membantu kemenangan Pakatan Rakyat dalam PRU yang lepas terutamanya menarik minat golongan muda.

Ini juga kerana blogger Pakatan lebih beretika dalam membuat sebarang pendedahan dengan memberikan bukti dan fakta yang jelas, bukan hanya memfitnah.

"Saya melihat semasa PRU ke 12 media pro pembangkang berjaya menarik minat golongan pengundi muda untuk mendapatkan maklumat

"Apalagi segala pendedahan dari blogger Pakatan adalah dengan fakta dan bukan niat untuk memfitnah serta menjaga akhlak Islam.

Katanya lagi, jika Pakatan mengambil ringan usaha ini, tidak mustahil golongan muda beralih kepada BN.

"Jika kita lambat dan silap percaturan mungkin mengakibatkan pengundi yang datang dari kelompok yang mempercayai media ini akan memilih BN," katanya.

Ulasan GB

Bagi pimpinan PR, seorang blogger PR mesti hanya mengisahkan hal-hal yang indah-indah, hal yang muluk-muluk, yang cantik-cantik, yang wangi-wangi tentang parti komponen PR dan para pemimpinnya.

Jangan kritik, jangan sentuh dan jangan dedahkan sebarang kelemahan dan kepincangan. Jika ada kelemahan utarakan secara bisik-bisik kepada pimpinan tersebut. GB jawab, jika yang didedahkan secara terbuka tak diambil tindakan inikan pula kritikan yang dilakukan secara "sirr" - satu istilah yang digunakan oleh golongan ulamak muda apabila mengkritik pimpinan kerajaan.

Ini bukan zaman rahsia-rahsia. Ini zaman IT, zaman blog, zaman FB, zaman twitter. Semuanya telus, semuanya terdedah semuanya pantas beredar.

Pimpinan yang tak mahu ditegur dan dikrtik, TURUN segera. Zaman anda sudah berlalu. Janji kita kepada rakyat dulu: membentuk sebuah kerajaan yang bersih, adil dan telus.

Tentang blogger PR, GB sudah ulas di

PR Telah Hilang Kekuasaan Terhadap Alam Siber

PDRM lubok rasuah


Daripada survey yang dijalankan oleh Transparency International Global Corruption (GCB) 2010, PDRM dikatakan menjadi lubok yang paling 'produktif' dengan rasuah.

Imej ini sudah sebati dengan PDRM. Suara-suara kerap berkata.. "Bukan polis kalau tak ambik rasuah." Fuulaamaak... Sampai macam tu sekali. Tetapi... cakap biar berlapik. Bukan semua anggota PDRM macam tu. Ada juga yang baik. Tapi, dek nila setitik, habis susu sebelanga tercemar. What to do... Itu lumrah dunia.

Sehubungan dengan itu, Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar, meminta kerjasama semua pihak agar menyalurkan maklumat tentang gejala ini sekiranya ia melibatkan anak-anak buahnya.

Dia juga berkata, Polis Diraja Malaysia mempunyai mekanisme tersendiri untuk memantau dan menangani kes anggota dan pegawai mereka yang terlibat dalam jenayah rasuah.

Aha... baguslah tu,. Tetapi... jangan nanti yang asyik terkena ialah akar umbi atau ikan-ikan bilis dalam PDRM jer, tetapi yang big-big sharks dalam lubuk PDRM terlepas, berjoli sakan dengan duit haram tu!!

Biasanya... macam tu la!   
 
A Mum Of Three Mohd

Raja Petra kini penyumbang tetap Radio Free Sarawak


KUALA LUMPUR, 10 Dis — Pengendali blog Malaysia Today Raja Petra Kamarudin yang kontroversial menyertai Radio Free Sarawak sebagai penyumbang tetap — stesen yang mula beroperasi sejak pertengahan bulan lalu sebagai saluran siaran bukan kerajaan.
“Radio Free Sarawak bangga untuk mengumumkan bahawa blogger Raja Petra Kamarudin telah menyertai program radio ini sebagai penyumbang tetap,” kata satu kenyataan yang dikeluarkan petang ini.
Bagaimanapun ia tidak menyebut bila beliau memulakan sumbangan kepada radio itu.
Menurut kenyataan itu, Raja Petra (gambar) akan menyediakan komen harian kepada radio itu dengan memfokus pada isu-isu menyentuh negeri Sarawak dan Malaysia secara keseluruhannya.
Kenyataan itu juga menambah, editornya menyifatkan Raja Petra sebagai seorang personaliti yang “menghiburkan, provokatif dan agar unik”.
“Raja Petra merupakan seseorang yang anda boleh mendengar untuk satu tempoh yang agak lama, bukan hanya kerana dia menghiburkan dan menarik (untuk diikuti), tetapi pandangan diiringi dengan (bahan berdasarkan) penyelidikan, pengetahuan dan kewartawaan berfakta. Apabila anda mendengar Raja Petra, anda akan mempelajari sesuatu,” katanya lagi.
Radio Free Sarawak merupan stesen radio bukan kerajaan yang menyediakan siaran setiap hari antara pukul 6.30 hingga 7.30 petang pada gelombang 7590kHz dan dari 6 hingga 7 petang pada 15420 kHz.
Radio Free Sarawak memulakan siarannya pertengahan bulan lalu. Ia membawa rancangan berita, ehwal semasa dan komentar.
Difahamkan kandungan program itu akan diterbitkan oleh pertubuhan bukan kerajaan tempatan dan pemimpin masyarakat setempat di Sarawak dan dihantar ke London untuk dipancarkan.
Raja Petra mula bebas selepas Mahkamah Persekutuan pada 1 November lalu membatalkan rayuan Kementerian Dalam Negeri berhubung keputusan Mahkamah Tinggi membebaskan penulis blog itu daripada tahanan dua tahun mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dua tahun lalu.
Pada 7 November 2008, Mahkamah Tinggi Shah Alam memerintahkan pembebasan Raja Petra daripada tahanan ISA selepas memutuskan bahawa penahanannya selama dua tahun di kem tahanan Kamunting di Taiping adalah menyalahi undang-undang.
Raja Petra ditangkap pada 12 September 2008 kerana dianggap sebagai satu ancaman kepada keselamatan negara dan perintah untuk menahannya mengikut ISA dikeluarkan pada 22 September 2008.
Raja Petra ditahan berdasarkan antara lain, memiliki dan menjalankan laman web Malaysia Today dan dengan niat dan menerbitkan artikelnya dan juga komen-komen pembaca Malaysia Today dengan sewenang-wenangnya, yang menghina orang Islam, kesucian Islam dan peribadi Nabi Muhammad s.a.w.
Beliau memfailkan satu permohonan habeas corpus menuntut pembebasannya. Dalam permohonannya, dia menamakan Menteri Dalam Negeri sebagai responden.
Raja Petra juga telah dibebaskan oleh mahkamah berhubung tuduhan hasutan tahun lalu.

IGP: PDRM ada mekanisme tangani kes rasuah kalangan polis..he.he..!!! sendiri mau ingat beb..!!

KUALA LUMPUR, 10 Dis — Polis Diraja Malaysia (PDRM) mempunyai mekanisme tersendiri dalam memantau dan menangani kes anggota dan pegawai mereka yang terlibat dalam jenayah rasuah.
Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata, pihaknya sentiasa berhubung dengan setiap jabatan dalam perkhidmatan PDRM ini bagi mengawasi mana-mana anggota yang terlibat dan seterusnya mengambil tindakan.
“Kita memang sentiasa berusaha dengan kadar berterusan untuk memantau mana-mana anggota dan pegawai yang terlibat dengan kegiatan rasuah.
“Kita juga ada mekanisme sendiri di dalam setiap jabatan PDRM ini untuk banteras rasuah di kalangan mereka dengan mengambil tindakan yang sepatutnya,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai keputusan tinjauan yang dilakukan Transparency International Global Corruption (GCB) 2010 yang meletakkan bahawa polis dilihat sebagai paling korup dengan nisbah 4.1/5.0 diikuti parti politik (4.0/5.0) dan Ahli Parlimen (3.4/5.0).
Katanya PDRM memerlukan kerjasama semua pihak dalam menyalurkan maklumat kepada mereka berhubung mana-mana anggota atau pegawai mereka yang terlibat dalam rasuah.
Ismail berkata ini bagi memudahkan mereka menjalankan siasatan sebelum mengambil tindakan lanjut bagi mengurangkan dan seterusnya menghapuskan kes terbabit.
Menurutnya setiap anggota dan pegawai PDRM perlu mewujudkan integriti dalam pasukan supaya dapat bertanggungjawab membanteras jenayah termasuk jenayah rasuah supaya dapat dilakukan dengan lebih efektif dan berkesan lagi.
Bagaimanapun, Ismail tidak mendedahkan jumlah anggota yang terlibat dalam rasuah dan yang sudah dikenakan tindakan disiplin.
Pengarah Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Mustafar Ali berkata pihaknya memang menerima banyak maklumat daripada orang awam berkaitan salah laku pegawai penguat kuasa seperti anggota polis dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia.
Katanya, mana-mana institusi atau jabatan dalam skala besar (jumlah anggota yang ramai) yang mengendalikan pelbagai perkhidmatan dan penguatkuasaan mudah terdedah kepada rasuah dan isu ketidakpuashatian dari masyarakat.
“Berdasarkan statistik SPRM, oleh kerana jumlah anggota penguatkuasaan itu tinggi, maka mereka berisiko untuk terlibat.
“Bukan sahaja rasuah tetapi juga isu ketidakpuashatian masyarakat terhadap taraf perkhidmatan mereka. Contohnya tidak berpuas hati dengan tindakan pihak berkuasa tempatan yang tidak mengangkat sampah, longkang tersumbat, rumput panjang. Maklumat itu juga diterima selain aduan rasuah,” katanya.
Transparency International Global Corruption (GCB) 2010 merupakan tinjauan pendapat umum melibatkan persepsi dan pandangan mengenai rasuah dan usaha kerajaan menangani isu rasuah.
Keputusan tinjauan yang dikeluarkan secara rasmi hari ini membabitkan 1,000 responden di kawasan pedalaman dan bandar dengan tinjauan secara bersemuka.
Di Malaysia, selain polis dilihat sebagai paling korup, kajian itu juga menunjukkan keyakinan masyarakat rendah atau tidak berpuas hati dengan tiadanya ‘ikan besar’ yang ditangkap dalam sesuatu kes rasuah berprofil tinggi.
Mengulas mengenai persepsi itu, Mustafar berkata jumlah ‘ikan besar’ yang merujuk kepada pegawai tertinggi atau orang berpengaruh dalam sesuatu jabatan atau kerajaan itu adalah sangat rendah berbanding ‘ikan kecil’.
Katanya faktor inilah yang menyukarkan mereka menangkap ‘ikan besar’ selain kes berprofil tinggi memerlukan masa untuk diselesaikan.
“Kes melibatkan pegawai tertinggi biasanya kes berprofil tinggi dan memakan masa dan rumit hingga membabitkan pemindahan wang ke luar negara dan membataskan kuasa kita sedia ada.”
“Kes membabitkan pegawai sokongan atau bawahan (ikan kecil) ini tidak sesukar kes pegawai tinggi dan kadangkala hanya membabitkan pemalsuan dokumen,” katanya. — Bernama

Mampukah blogger Pakatan jadi media alternatif?

Harakahdaily melaporkan:
Pakatan Rakyat harus memberikan perhatian serius terhadap peranan blogger pro Pakatan dalam menyebarkan maklumat yang tepat berhubung Pakatan dan mendedahkan segala kepincangan yang berlaku dalam kerajaan Barisan Nasional (BN).

Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim berkata, Pakatan Rakyat harus mempersiapkan pasukan blogger agar lebih berstrategi dalam menyampaikan maklumat dan menjawab segala serangan BN terhadap Pakatan.

Persiapan ini juga, katanya harus dilakukan segera memandangkan terdapat jangkaan PRU akan diadakan tahun hadapan.

Blogger pro Pakatan mestilah digembleng tenaga untuk menjadi media alternatif bagi menjawab serangan BN kepada Pakatan.

"Disebabkan gendang pilihan raya telah dipalu oleh BN, usaha tersebut mestilah disegerakan," kata beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Perak. - Hrkh
Itu komen dari ketua Penerangan PAS Perak. Aku tertunggu jugak komen dari Ketua Penerangan Pas Pusat, Ust Idris Ahmad.

Kalau tengok realiti di Perak, aku yakin ramai yang taktau selama ni ada Sekretariat Blogger Pas Perak. Kalau tau pun mungkin ramai yang dah lupa, sampai la baru-baru ni Wak Al-Banjari tiba-tiba mengumumkan letak jawatan sebagai presiden.

Kalau tak silap aku, sekretariat ni diletakkan terus di bawah Ketua Penerangan Pas Perak. Dan kalau tak silap aku setakat yang aku tau takdak pun apa-apa program yang melibatkan sekretariat ni kecuali satu kot, jemputan untuk menyertai road tour Pas Perak pi ke kawasan-kawasan.

Aku taktau setakat mana komitment Pas Perak terutama sekali melalui Lajnah Penerangan dengan Sekretariat ni. Wak Al-Banjari pun tak nyatakan sebab-sebab dia letak jawatan dan Ketua Penerangan Pas Perak pun tak ada komen lagi pasai perletakan jawatan tu rasanya.

Di peringkat pusat ada jugak Kelab Bloggers Pas yang ditubuhkan masa Konvensyen Bloggers Pas 2009 dulu. Kelab ni siap ada web khas bawah domain pas.org.my. Malangnya web tu cuma ada 4 entry saja, yang terakhir bertarikh 4 Februari 2010.

Aku tak pi masa konvensyan tu, jadinya aku taktau apa isi konvensyen tu. Jugak aku taktau apa status kelab tu sekarang, hidup lagi ka dak. Malah sapa presiden kelab tu pun aku taktau. Memang patut pun kalau aku taktau pasai aku memang langsung tak terlibat dengan kelab tu.

Apa aku nak timbulkan adalah, pda aku, Pas dilihat tak bersungguh-sungguh nakkan bantuan dari para bloggers. Timbul persoalan dalam hati aku, "Apakah Pas sebenarnya iklas nakkan bantuan dari para bloggers. Ataupun, Pas cuma cuba sekali-sekala sekadar nak ambil hati bloggers supaya tak dihentam."

Semalam, AlBanjari tulis satu artikel "Jika blogger pro PR pusing 360 darjah ?".
Baru-baru ini, wak albanjari telah menemui Ketua Penerangan PAS Negeri Perak, YB Drs. Khalil Idham Lim berkaitan status dan atur duduk perkara, apakah pemimpin PR sekarang masih perlukan khidmat mereka-mereka ini untuk melanyak BN ? Jika masih perlukan blogger PR..hargailah blogger dengan baik. Blogger bukan minta wang, balak atau pasir.. Tak jatuh airmuka pemimpin PR pun jika sekali sekala bawa blogger-blogger duduk minum-minum kopi di warung  atau dimana saja..bertanya khabar dan berita.

Tidak mustahil, jika berlaku fenomena tiba-tiba blogger Pro Pakatan Rakyat beralih 'kiblat' dan pusing 360 darjah dengan hentam PR balik, andai hal ini berlaku di kemuncak PRU13..boleh mampuih !! ketika itu nak disalahkan siapa pula ?


Apapun, sebagai seorang ahli Pas yang ada blog, aku telah, sedang dan akan terus cuba setakat upaya yang aku ada nak tolong PAS. Cumanya aku dengan cara aku dan ijtihad aku.

Untuk Blogger Pakatan jadi media alternatif, sebenarnya memang dah jadi pun, cumanya setakat mana kesannya, tu yang jadi persoalannya. Kalau tengok rangking yang peraktoday buat yang keluar dalam Utusan tu, walaupun mungkin ada yang mempersoalkannya, tapi memang macam tulah realitinya, secara umumnya memang kalah kalau nak banding dengan Blogger Barisan.

Nak buat macamana nak bagi  memang? Aku mana tau, cuba try tanya MatSamanKati, dia ni biasanya ada idea.

   Cenangau Daunkari

Tidak wajar Sin-Chan dijadikan ikon


Oleh Zahiruddin Zabidi
Jangan terkejut andai tiba-tiba anak anda berumur kurang tujuh tahun melondehkan seluar serta menunjukkan punggungnya sambil menggoyangkannya dan berkata, “Punggung....” Timbul persoalan, dari mana mereka belajar perkara sebegitu?

Ini secara jelas adalah pengaruh yang tidak sihat daripada rancangan kartun kegemaran kebanyakan kanak-kanak termasuk sesetengah ibu bapa sendiri iaitu Sin-Chan. Sedarkah kita bahawa, bukan semua kartun adalah selamat bagi ditontonkan kepada anak-anak mutakhir ini


Sebagai contoh rancangan Sin-Chan sendiri yang banyak dengan unsur lucah, siri Sponge Bob yang menjadikan 'Bikini Bottom' sebagai tempat tinggal mereka.

Tidak kurang juga kebanyakan kartun yang menjadikan tema pergaduhan, perbalahan dan membalas dendam sebagai tema dan jalan cerita. Tidak kurang juga kartun yang mempromosi adegan seksual dan cara berpakaian yang tidak senonoh serta tidak mengatup aurat.

Tanpa menafikan kartun mampu menjadi instrumen pendidikan yang terbaik untuk anak-anak namun dalam masa yang sama ianya juga amat berpengaruh dalam menanamkan budaya dan akhlak yang tidak baik kepada anak-anak.

Lantas, adalah menjadi kesalahan yang besar apabila ibu bapa sendiri yang mendorong anak-anak mereka bagi menonton siri-siri yang ternyata lebih besar kesan negatif berbanding kesan positif. Namun, dalam masa yang sama kita berterima kasih kepada pihak yang berjaya mencipta watak Upin dan Ipin, watak kartun animasi yang diciptakan oleh warga tempatan.

Kejayaan Upin dan Ipin sebagai produk animasi Malaysia yang berjaya menambat hati kanak-kanak tempatan dan luar negara wajar dipuji dan diangkat menjadi ikon kanak-kanak terkini dengan lebih penambahan unsur didaktik secara langsung mahupun tidak langsung.

Di Indonesia sebagai contoh, ikon Upin dan Ipin digunakan semaksimum mungkin dengan melekatkan dan mengaitkan watak tersebut termasuk pada buku-buku agama.Ini tidak lain adalah bertujuan bagi menarik dan mendapatkan perhatian anak-anak dan secara tidak langsung terhadap bahan-bahan bacaan agama.

Kesimpulannya adalah pemantauan dan penyaringan terhadap rancangan-rancangan kartun di televisyen perlu dilakukan oleh ibu bapa apabila anak-anak di rumah sementelah pada waktu cuti sekolah sekarang ini.

Dalam masa yang sama pihak televisyen bertanggungjawab menyiarkan hanya rancangan yang berfaedah dan mendidik kepada anak bangsa.

Hishammuddin is Malaysia's No. 1 Enemy of Justice

Lawyers for Liberty

LFL announces its Top 10 Enemies of the Administration of Justice in conjunction with World Human Rights Day on 10 December 2010.

How do we explain the persistent and blatant injustices that are done in the name of law and order? How do we pretend there are still integrity, justice and fairness in the courts, the AG’s Chambers and the police force?

In order to put the abysmal state of affairs in perspective, LFL has compiled a Top 10 list of Enemies of the Administration of Justice:

1. Hishammuddin Hussein, Home Minister

2. Abdul Gani Patail, Attorney-General

3. Musa Hassan and Ismail Omar, former and current Inspector-General of Police

4. Mohd Bakri Zinin, Federal CID director

5. Yusof Zainal Abiden, Solicitor General II, chief prosecutor in Anwar’s case

6. Zaki bin Azmi, Chief Justice and former UMNO legal adviser

7. Mohd Zabidin Mohd Diah, High Court Judge in Anwar’s case

8. The Malaysian Anti-Corruption Commission

9. Corrupt and unprincipled doctors like Siew Sheue Feng and Razali Ibrahim of HKL (Anwar’s case) and others like Abdul Karim Tajuddin of Serdang Hospital (A.Kugan’s case) who work hand in glove with the AG’s Chambers and the police to manipulate evidence including medical and post-mortem reports.

10. The Lembaga Penasihat under the PM’s Department that acts as a “special court” for cases under the ISA, Emergency (Public Order and Prevention of Crime) Ordinance and Dangerous Drugs (Special Preventive Measures) Act. The Lembaga Penasihat is therefore responsible for perpetuating the detention without trial of thousands of detainees.

The best explanation that perhaps sums up the continuing perversion of justice is from Franz Kafka:

“Whatever impression he makes on us, he is the servant of the Law. He belongs to the Law and is not answerable to human judgment.”

- www.lawyersforliberty.org