Rabu, 8 Disember 2010

Bini Raja Air Selangor Tuntut Cerai....macam-macam ada....!! Jando Kayo Beb..!!

Gaji RM425,000 sebulan pun BINI mintak cerai


Konon ceritanya, bini Raja Air Selangor CASANDRA mohon bercerai dari suaminya, TS Rozali Ismail, Pengerusi Eksekutif Syabas.


Pelik juga apa pasal bini dia yang comel loteh ni minta cerai, sebab laki dia ni kaya raya hasil jual air kepada rakyat marhaen di Selangor. Dia akan menjadi bertambah kaya jika rakyat selangor yang prihatin terus berdiam diri kerana nak naik kan lagi harga air sebanyak 37%.

Kini dia dah slow sikit dan sonyap bab saman menyaman ni sebab memorundum sudah dihantar kepada YDP Agong, dan Shaziman kata pintu rundingan terbuka luas.

Bini dia fed-up dengan laki dia sebab isu ini ke? ..... Wallahuaklam.

Khir Toyo Sah Letak Jawatan; AG Perjelas Kenapa Wang Jaminan Tinggi... Saje Nak Kasi Tau Khir Banyak Duit Tuu..!!!

KUALA LUMPUR: Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo pada Rabu mengesahkan perletakan jawatannya sebagai ketua pembangkang di Dewan Undangan Negeri dalam sepucuk surat yang difakskan ke pejabat Speaker, Teng Chang Khim.
Surat perletakan jawatan itu dikirimkan ke pejabat Teng pada lebih kurang jam 11.20 pagi tadi. Salinan yang sama dihantar kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yang juga Pengerusi Badan perhubungan Ummno Selangor.
Dalam perkembangan yang berkaitan, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail menjelaskan kepada para wartawan bahawa pihak pendakwa raya meletakkan nilai jaminan yang tinggi ke atas Khir kerana beliau adalah seorang yang ada kedudukan dalam masyarakat.
"Beliau adalah seorang yang ada kedudukan dalam masyarakat dan menyandang jawatan yang tinggi dalam institusi sebab itulah pihak pendakwa meletakkan jumlah yang tinggi sebagai wang jaminan dalam kes beliau," kata Gani kepada para wartawan ketika ditemui selepas perbicaraan kes Tun Dr Ling Liong Sik, Rabu.
Ketika Khir didakwa di mahkamah Isnin lalu, pihak pendakwa raya telah memohon mahkamah mengenakan RM1 juta sebagai wang jaminan.
Bagaimanapun setelah mendengar hujah daripada pihak pembelaan, Mahkamah Sesyen Shah Alam membebaskan Khir dengan wang jaminan sebanyak RM750,000.
Khir, 45, yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri Sg Panjang telah didakwa membeli dua plot tanah di Seksyen 7 Shah Alam untuk membina sebuah banglo daripada Ditamas Sdn Bhd pada tahun 2007 pada harga RM3.5 juta iaitu di bawah paras harga pasaran atau semasa sedangkan Ditamas dikatakan telah membeli tanah tersebut pada harga RM6.5 juta pada Disember 2004.
Khir berhadapan dengan kemungkinan dijatuhkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau didenda jika didapati bersalah.

Terseksa Hidup Dengan Tauke Air... Tak Cukup Air Ke..???... hahaha..


Baru jer... hari tu gua bersembang dengan suami kepada perempuan simpanan Tauke Air Selangor nih... sentuh juga pasal Justynn Cassandra nih..., minah nih pun ada mengadu nasib kat suami pompuan simpanan si kaki betina tu...

Minah ni kata dah lama terseksa hidup dengan mamat tu... hahaha... tak sampai sebulan dari sembang bual tersebut, hari ini bini nombor 2 si kaki betina tu dah failkan permohonan cerai. Apa yang di kata di kotakannya... cayalah..

Gua sengaja highlight kan perkataan terseksa kat atas tu, terseksa macam mana tak payah la gua huraikan di sini... paham2 jelah. Kalau member kita edyesdotcom rajin upload lagi rakaman temubual kami hari tu... terburailah bab terseksa tu... hahahaha....

Bini nombor 1 dia memang dah tak boleh blahh... dah dengan perangai kasanova laki dia nih..., makan hati ulam jantung jelah.. bak kata M.Zain dalam filem apa ekkk... gua dah lupa aarrr..., orang yang tak tau perangai buruk mamat nih mengatakan dia baik, terutama orang kampungnya.

So.. kesimpulannya jangan tertipu dengan perwatakan baik seseorang itu, apatah lagi jika dikaburi dengan wang ringgit sebagai taburan... kononnya amal jariah dan pelbagai, perangai macam iblis semuanya terpadam..


Dah ada bini macam ni punya cun.. ehhh... cun ke..??? terpulang pada pandangan masing2... pun masih nak berpeleseran, itulah jadahnya kalau duit dah tak tau nak buat apa... so bertukar citarasa jelah.... sampai bini orang pun dia nak rembat... gilababi punya jantan...

Ni.. dah lepas edah nanti..., sesiapa yang bujang tu.. ngendeng2 la cepat2... bakal menjadi janda kaya tuuu.... hahaha...

Nak layan lagi pasal mamat ni, boleh layan di sini. 
 
ISA

Reformasi?? Hi hi hi...


What?? Nak masukkan golongan profesional ke dalam daftar pengundi pos??

Gilerr lu...!! Satu tindakan tak masuk akai. Tapi, itulah cadangan SPR yang memang tak da akai. Bangang!!

Orang dok desak agar undi pos dihapuskan atau sekurang-kurang diperbaiki agar lebih telus, ini tidak... Nak tambah pulak kategori mereka yang nak dijadikan pengundi pos. Eleh... kononya, mereka ini golongan yang very busy dan kerja tak menentu masa. Piigiiraahh!! Cadangan bodoh... alasan bodoh. Sah bodoh!! Sah penipu!!

Ek ele... Ini semua helah agar boleh menipu untuk membantu TUAN kamu menang, ya?!! It's so obvious.... ia satu trick nak menipu. Weh... tak malu ke buat cadangan macam tu??

Dengar cerita, Bersih 2.0 telah cadangkan 11 saranan untuk mereformasikan sistem pilihan raya, tapi entah ler.... Reformasi?? Susah mau cakap. Tapi, terus mau tipu lagi... sudah pasti.

Salah satu daripada 11 saranan itu ialah bagaimana nak menjadikan sistem undi pos ini lebih dipercayai. Yang dah terang-terang banyak masalah pun dia buat bodoh.. inikan pulak nak buat reformasi..... Reformasi sungguh ler apabila SPR mencadangkan agar golongan profesional pun jadi pengundi pos?

Ha ha ha.... Reformasi ke atau nak terus manipulasi??

Hmmm... selagi SPR jadi lembu yang bercucuk hidungnya... usah ler berharap sangat yang pilihan raya di negara kita ini telus, adil dan bersih.
 
A Mum Of Three Mohd

Anwar, Zamri, Jenapala, surat pemecatan dan Tivolli Villa

Nuffnang Ads

Oleh Nazli Ibrahim a.k.a Beduk Canang

Tindakan menggantung Ketua Pembangkang, Dato Sri Anwar Ibrahim dari menghadiri Persidangan Parlimen kerana mengaitkan Kerajaan Umno-Bn dengan APCO tanpa dipanggil untuk diambil keterangannya sekaligus membolehkan beliau membela diri, jelas ia adalah tindakan yang tidak demokratik.
Bagi sesetengah pihak, sekaligus ia membuktikan bahawa dakwaan oleh Anwar itu benar apabila BN kelihatan ragu-ragu untuk menjawab persoalan yang mungkin dibangkitkan oleh Anwar sekiranya dipanggil untuk memberi keterangan.
Dari sudut lain pula, keadilan terhadap mantan Timbalan Perdana Menteri itu juga dilihat tidak dilaksanakan dengan prosedur yang sewajarnya bagi sebuah negara yang kononnya menyuburkan demokrasi.
Sekonyong-konyong saya terbaca pula komen dari seorang rakan blogger – Sharpshooter, Amizudin Ahmat yang berbunyi “barulah aku tahu tindakan menggantung tanpa dipanggil membela diri itu adalah nasihat APCO.” tajam, sinis dan memberi seribu satu pengertian.
Lantas ia mengingatkan saya bagaimana Ketua AMK Rasah, Zamri Vinoth yang turut dikenakan hukuman gantung oleh PKR ketika pemilihan baru-baru ini yang juga tidak dipanggil untuk diambil keterangan sekaligus membolehkan beliau membela dirinya.
Anwar dan Zamri boleh dikira senasib. Cuma Anwar digantung oleh pihak yang ditentangnya manakala Zamri pula digantung oleh parti yang diperjuangkannya dan dikepalai oleh Anwar sendiri.
Selain itu saya juga tertarik dengan artikel bertajuk ‘Menuntut Penjelasan daripada YB Saifuddin Nasution Ismail’ di blog ureka.asia berhubung surat pemecatan Jenapala yang bertarikh 2 Febuari 2009 yang dijadikan bukti di mahkamah baru-baru ini.
Malangnya kesahihan surat tersebut menjadi tanda tanya apabila minit mesyuarat Biro Politik pada 30 Ogos 2009 menunjukkan kes Jenapala masih lagi dibincangkan.
Apatah lagi tatkala Pemilihan PKR yang baru selesai mengandungi seribu satu macam isu-isu penyelewengan yang kadang-kala tidak terfikir hatta oleh Umno-BN sekalipun untuk melakukannya dan mendorong umum untuk mudah percaya surat pemecatan tersebut hanya ditulis dengan tarikh terkebelakang untuk persediaan bukti di mahkamah.
Sekali lagi, isu ini membuatkan aku teringat satu kisah lama yang pernah berlaku kira-kira 11 tahun dahulu iaitu kisah kondominium mewah, Trivoli Park yang masih dalam proses pembinaan tetapi dikatakan tempat berlakunya kejadian liwat yang membabitkan Anwar Ibrahim.
Akhirnya disebabkan kecuaian pihak konspirator memilih tarikh kejadian ketika itu, pendakwaan ke atas Anwar Ibrahim terpaksa dipinda beberapa kali agar kejadian liwat tersebut dilihat lebih munasabah dimata masyarakat negara ini.
Jika pendakwaan terhadap Anwar Ibrahim tidak dipinda tentulah mudah bagi pasukan peguam bela Anwar untuk mematahkan tuduhan ke atas Anwar kerana pada masa kejadian yang didakwa berlaku, kondominium tersebut rupa-rupanya masih lagi berupa rangka-rangka yang sedang dinaikkan.
Begitulah juga dengan tilam yang diusung ke mahkamah. Rupa-rupanya kejadian yang berlaku di atas tilam tersebut menunjukkan tilam itu masih belum lagi dibeli ketika tarikh kejadian yang dikatakan berlaku itu.
Ia berjaya dibuktikan melalui resit pembelian dan catatan buku log pelawat pengawal keselamatan bertugas di kondominium itu. Sekali lagi kerana kecuaian konspirator, dakwaan terhadap Anwar Ibrahim ketika itu terpaksa dipinda lagi.
Bagaimanapun, konspirator bagi kes liwat (1) telah pun diketahui oleh kebanyakkan pemain-pemain politik dalam negara ini mahupun di kalangan masyarakat umum.
Cuma tinggal lagi, siapakah konspirator utama dalam PKR yang mendalangi segala penyelewengan dalam pemilihan parti itu hingga menjejaskan kewibawaan parti itu untuk mengharungi musim PRU-13 nanti masih belum terjawab.

VIDEO : UMNO BELI SPEAKER DEWAN...kah..kah..kah...jual..jual..!!! sape mau beli maa...!!

PART 1.
PART 2.
PART 3.
PART 4.

Happy ending buat Khir?

KUALA LUMPUR, 8 Dis: Ramai yang seolah-olah sudah mampu membuat jangkaan bagaimana penghujung jalan cerita kes pendakwaan Datuk Seri Dr. Mohd Khir Toyo.
Tanpa perlu membuat analisis terperinci, bekas Menteri Besar Selangor itu sendiri sudah memberi pembayang berhubung kesudahan kesnya apabila dengan penuh yakin mendakwa kes ini akan 'membersihkan' namanya.
Bagi beberapa pemimpin PAS, kenyataan itu sudah cukup untuk menjelaskan status sebenar pendakwaan yang dibuat ke atas Khir Toyo itu.
AJK PAS Pusat, Dr. Lo' Lo' Mohd Ghazali contohnya turut melahirkan rasa hairan apabila Khir seperti mengetahui nasib yang sedang direncanakan ke atasnya.
"Awal lagi (Khir) dah kata: Ni peluang saya nak bersihkan nama.
"Maknanya dia sudah dijanjikan happy ending, kalau tak, tak kan relaks sahaja kata begitu," katanya yang juga Ahli Parlimen Titiwangsa.
Bagi Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub pula, beliau tidak mahu meletakkan keyakinan yang terlalu tinggi terhadap pendakwaan yang telah dibuat ke atas Khir itu.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian sebelum ini mendakwa, kes Khir tersebut hanya satu peratus dari kes jerung yang dilaporkan.
Tambahnya, beliau risau trend yang sama semasa Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri kini berulang.
Abdullah ketika zaman pemerintahannya juga turut membuat pendakwaan rasuah kepada Eric Chia dan Kasitah Gadam, namun akhirnya digugurkan apabila berlaku pilihanraya.
Bagi seorang lagi Naib Presiden, Datuk Mahfuz Omar, beliau juga melahirkan rasa hairan dengan kenyataan penuh yakin Khir bahawa perbicaraan di mahkamah nanti akan membersihkan namanya.
"Ataukah sudah ada 'kira-bicara' dibuat sebelum Khir didakwa di mahakmah," katanya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.
Selain itu, banyak pihak juga merasakan tindakan terhadap Khir itu hanya gimik berdepan Pilihan Raya Umum ke-13.
Ini kerana, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dilihat cuba menonjolkan imej menentang rasuah bagi membersihkan imej Umno yang selama ini terpalit dengan isu itu.
Khir, Isnin lalu didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam atas tuduhan mendapatkan untuk dirinya dan isteri Datin Seri Zahrah Kechik, 45, suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah Ditamas, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.
Khir didakwa melakukan kesalahan itu di kediaman rasmi menteri besar Selangor, di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, Shah Alam, pada 29 Mei 2007.
Adun Sungai Panjang merangkap Ketua Pembangkang Dun Selangor itu didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau dengan denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Kenali ketuanan Melayu ala Umno

Apabila pemimpin Umno bercakap soal ketuanan Melayu,  sama seperti kalau  isteri pemimpin umno menyeru wanita semua kena menutup aurat, kerana ini adalah arahan Allah. Inilah analogi yang layak dipakai, dalam erti kata yang lain cakap tidak serupa bikin. Selepas PRU 2008 pemimpin umno macam orang kena sawan. Berbagai formula yang dicari untuk menyembuhkan penyakit. Sudah banyak doktor pakar datang merawat, sudah banyak tok bomoh membaca jampi, namun penyakit ini tidak juga sembuh malahan makin parah.
Cuma ada satu lagi ubat untuk dicuba iaitu Ketuanan Melayu. Dengan muka tidak malu pemimpin Umno mula menunjukkan umno juara melayu dan Pakatan Rakyat tidak bela melayu. Dakwaan mereka, yang boleh tegak ketuanan melayu ialah melalui Umno. Sebenarnya umno cuba menutup bangkai gajah dengan tudung saji, kerana  cuba untuk menutup kegagalan mereka selama ini.
Orang Melayu jangan tertipu lagi dengan slogan ketuanan melayu ala umno. Pemimpin Umno cuba meniupkan sentimen ini melalui media televisyen terutamanya. Media ini akan pusing isu ini seolah-olah umno sahaja yang mempertahankan ketuanan melayu sehingga setengah rakyat yang menganggap umno begitu suci dan tidak boleh diganggu.
Sebenarnya ketuanan Melayu umno hanya untuk menjadi tiket pemimpin mereka menggadai hak melayu dan memberi kesenangan kepada keluarga dan suku sakatnya sahaja. Dalilnya sudah lebih separuh abad umno diberi peluang untuk menjaga hak Melayu akhirnya satu persatu tergadai. Bukankah ini semua angkara Umno?
Faktanya ketuanan melayu umno telah merugikan orang melayu, bukan mengangkat martabat melayu di negara ini.
- Ketuanan melayu umno menjadikan taraf hidup orang melayu semakin menurun, malahan lebih teruk daripada kaum India. Dalam parlimen pada tahun 2007 , disebutkan bahawa lebih 600,000 rakyat di negara ini hidup di bawah paras kemiskinan iaitu berpendapatan kurang dari RM800. Statistik kaji selidik pendapatan isi rumah yang dilakukan menunjukkan hampir 90 peratus daripada mereka yang berada di bawah paras kemiskinan adalah orang Melayu. Memanglah kemiskinan adalah satu senjata untuk umno guna bagi mengekalkan kuasa, dalilnya Sabah dan Terengganu yang berada di bawah ketuanan melayu umno merupakan negeri termiskin di Malaysia walaupun keduanya kaya dengan minyak
- Ketuanan melayu umno yang menindas negeri Kelantan, walaupun majoriti rakyatnya Melayu. Sebanyak 118 projek pusat di sekat sejak RMK 6  tahun 1991. Apakah Tuan Guru Nik Aziz yang memimpin Kelantan seorang Bangladesh?
 - Ketuanan Melayu umno, menyebabkan peneroka bandar telah dihalau macam anjing. Yang menjadi broker ialah pemimpin umno dengan pemaju. Contoh yang terdekat seperti yang berlaku kepada penduduk setinggan di Kampung Plentong Tengah Pasir Gudang. Mereka sudah tinggal 30 tahun dan menjadi penyokong tegar umno. Sewaktu mereka dihalau batang hidung pemimpin umno tidak nampak. Begitu juga apa yang terjadi di Kampung Berembang Ampang di zaman umno berkuasa. Ini semua kawasan tegar menyokong umno. Sewaktu berhadap dengan pemaju ialah daripada Pas, Pkr, Dap dan NGO sehingga ada yang merengkok dalam lokap. Mana pergi pemimpin umno yang hendak menegakkan ketuanan melayu ketika penyokong mereka dihalau.
- Ketuanan melayu umno menyebabkan orang melayu ketinggalan kebelakang. Diskriminasi sesama bangsa hanya kerana berlainan ideologi, akhirnya telah menempatkan bangsa merempat di bumi sendiri. Kita tidak pernah dengar bagaimana pemimpin kaum lain yang menindas kaum sesama bangsa kerana berlainan ideologi. Tetapi ini berlaku kepada pemimpin umno akhirnya peratus kemiskinan di kalangan bumiputera meningkat. Seperti yang dinyatakan oleh bekas Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar Dan Wilayah Dato’ Zainal Osman China 0.6%, India 2.9%, Melayu 8.3%.
- Ketuanan melayu umno mengorbankan kepentingan agama dan bangsa sendiri. Persempadanan semula 2003, menunjukkan  umno telah mengkhianat orang melayu-Islam semata-mata untuk melawan Pas. Akibat persempadanan ini  selepas pilihan raya umum ke 11 pada 21 Mac 2004 lalu, kerusi Melayu tinggal hanya 54.33 peratus sahaja. SPR dengan arahan BN enggan menambah kerusi majoriti Melayu, khuatir kedudukan politik mereka terancam. Walaupun pertambahan pengundi di Kelantan 24 %, Terengganu 21.76% dan Kedah 17.4%. Malangnya kerusi Parlimen di negeri tersebut tidak bertambah.
- Ketuanan melayu umno, menyebabkan lesap RM52 bilion saham yang diperuntukkan kepada para pelabur bumiputera dari 1984 hingga 2005. Hanya nilai RM2 bilion sahaja yang masih ada di tangan bumiputera.
- Ketuanan melayu umno punya angkara, sehingga pernah menjual saham BERNAS (Syarikat Beras Negara) kepada syarikat  Wan Tak  Co. Ltd yang berpengkalan di Hong Kong sebanyak  31.36%. Umno tidak sedarkah  majoriti  yang  mengusahakan sawah ialah orang melayu. Apakah jaminan petani-petani ini tidak dizalimi. Amat merbahaya apabila syarikat asing  menguasai lesen  beras negara di negara yang tercinta. Cuba bayangkan kalau yang menjual itu ialah kerajaan Pakatan Rakyat, nescaya akan dituduh agen asing di negara ini.
- Ketuanan melayu umno sehingga sanggup mengkhianati hak orang miskin  contohnya lesap wang PPRT sebanyak 32 juta  ditipu oleh lelaki Cina Ooi Kee Siang. Yang menjadi menterinya pada waktu itu ialah Datuk Anuar Musa daripada umno.
- Ketuanan melayu umno yang sanggup membunuh bahasa sendiri  dengan menyokong mata pelajaran Metematik dan Sains diajar dalam Bahasa Inggeris, walaupun berpuluh Profesor dan pakar pendidikan tidak bersetuju. Demi untuk memberi projek kepada kroni, biarlah bahasa hancur dan RM6 bilion wang negara hangus. Sedangkan berapa lama usaha untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan dan bahasa ilmu telah hancur berkecai. Malahan pemimpin umno melemparkan tuduhan kepada pejuang bahasa sebagai pelampau. Jika bahasa sendiri pun umno tidak boleh pertahankan, apa yang hendak diharapkan untuk menegakkan satu bangsa yang lebih gagah.

Idris Ahmad    

Barang naik: Jangan percaya janji pemimpin BN

KUALA LUMPUR, 8 Dis: Janji-janji pemimpin kerajaan BN ternyata tidak boleh dipegang kerana mereka ternyata hanya sekadar tahu berjanji tetapi tidak pula jujur dan tahu menunaikan segala janji-janjinya kepada rakyat sejak dulu, melainkan hanya sekadar mahu menggula-gulakan rakyat untuk meraih undi bagi mencapai kemenangan dalam pilihanraya.
Lebih jauh dari itu, slogan yang diwar-warkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sendiri juga, "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" tidak boleh dipegang oleh rakyat kerana slogan tersebut hanya sekadar slogan, tetapi ia tidak pula dilaksanakan seperti yang digembar-gemburkan itu.
Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Nuridah Mohd Salleh berkata, realiti itu terserlah apabila kerajaan BN sejak 3 Disember lalu telah mengambil keputusan menaikkan harga barangan keperluan utama rakyat, petrol, diesel, gas dan gula, sehingga menyebabkan rakyat semakin terhimpit walaupun ia telah dijanjikan tidak akan dinaikkan.
"Pada hal, 2 November 2010 yang lalu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kenaikan RON97 ditentukan oleh syarikat pengeluar minyak. Kerajaan tidak bertanggungjawab terhadap kenaikan harga minyak petrol RON97 kerana harga bahan mentah itu dikawal sepenuhnya oleh pasaran terbuka,” katanya.
"Bagaimanapun kerajaan memberi jaminan harga minyak RON 95 tidak akan naik dalam tempoh terdekat. Rakyat juga tidak perlu risau kerana kerajaan juga tidak ada perancangan untuk menaikkan harga minyak RON95 dalam tempoh terdekat," kata Ismail Sobri seperti yang dilaporkan media tempatan.
Malangnya pada 3 Disember lalu, berkuatkuasa pada jam 12.01 minit pagi, harga petrol RON95 telah dinaikkan 5 sen menjadikannya berharga RM1.90 seliter. Dua hari setelah itu, petrol RON 97 naik sebanyak 15 sen kepada RM2.30 seliter. Kenaikan itu dikatakan kerana harga minyak dunia yang diapungkan sejak Julai lalu.
Selain itu, harga diesel pula dinaikkan 5 sen menjadikannya RM1.80 seliter, manakala gas LPG juga naik 5 sen menjadikan harganya RM1.90 sekilogram. Harga gula pula dinaikkan 20 sen menjadikan harganya RM2.10 sekilogram.
Pada hari yang sama, Bernama melaporkan Menteri yang sama juga telah berkata sekali lagi bahawa harga barang seperti gandum, beras dan minyak masak dijangka tidak akan dinaikkan buat masa ini. Kononnya kerajaan juga masih mengekalkan subsidi ke atas barangan berkenaan memandangkan ia adalah barangan keperluan semua rakyat di negara ini.
"Percayakah anda akan kata-kata beliau itu? Ternyata segala janji pemimpin BN tidak boleh dipegang. Itu semua samalah dengan slogan yang diwar-warkan oleh Datuk Seri Najib itu sendiri yang juga tidak boleh dipegang. Sebaliknya, tindak-tanduk para pemimpin BN ternyata tidak pernah mendahulukan rakyat dan mengutamakan pencapaian, tetapi hanya menekan dan menzalimi rakyat dalam segala aspek.
"Mereka ternyata hanya mementingkan diri mereka sendiri sahaja, bukannya mementingkan rakyat. Jadi, rakyat mesti sedar perkara ini. Jika rakyat tidak sedar dan terus tertipu dengan janji-janji pemimpin BN, para pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyatlah yang mesti menyedarkan rakyat agar tidak terus tertipu dengan permainan politik kotor mereka itu," tegas Nuridah ketika dihubungi hari ini.
Kenaikan harga petrol, disel, gas dan gula, katanya, sememangnya amat menyusahkan rakyat di semua peringkat, termasuk para penganut Kristian yang akan merayakan sambutan perayaan mereka tidak lama lagi, tetapi para pemimpin BN tidak pernah memikirkan masalah rakyat.
Selain itu, beliau juga kesal kerana kerajaan BN turut menzalimi rakyat dalam aspek air, apabila sanggup bertindak untuk menaikkan harga air di Selangor, sehingga memaksa Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor mengambil tindakan tegas untuk membantu rakyat yang sedang dizalimi oleh kerajaan BN.
Sehubungan itu, katanya, Wanita Pakatan Rakyat dalam mesyuaratnya di bangunan Parlimen hari ini antara lain telah memutuskan untuk mengambil tindakan aktif berhubung perkara itu.
Antara lain, mereka akan berjumpa dengan orang ramai untuk mengedarkan risalah untuk menyedarkan orang ramai agar tidak lagi terus tertipu dengan para pemimpin BN dan memberi undi kepada Pakatan Rakyat dalam pilihanraya akan datang.
Selain berjumpa orang ramai di kampung-kampung, mereka juga akan mengedarkan risalah itu kepada orang ramai yang akan pulang berhari raya di kampung di plaza-plaza tol, bagi membolehkan rakyat faham tentang realiti sebenar para pemimpin BN yang tidak pernah mementingkan rakyat, tetapi hanya mementingkan diri mereka sendiri sahaja.
"Jadi rakyat mesti disedarkan agar tidak lagi memberi undi kepada BN, tetapi kepada Pakatan Rakyat kerana hanya dengan cara itu barulah kehidupan rakyat akan terbela," ujar beliau.   

Dokumen tawaran ambil alih syarikat konsesi air siap dua minggu

SHAH ALAM, 8 Dis — Kerajaan Selangor akan menyediakan satu dokumen tawaran dalam tempoh dua minggu untuk mengambil alih empat syarikat konsesi air di negeri ini, kata Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Beliau berkata tawaran yang mengandungi maklumat diperlukan Suruhanjaya Sekuriti itu akan dibawa ke peringkat mesyuarat Exco untuk dibincangkan sebelum dikemukakan kepada syarikat konsesi terbabit.
“Buat masa ini, kerajaan negeri tidak dapat mendedahkan harga tawaran pengambilalihan kepada syarikat konsesi itu sebab terikat dengan Standard Suruhanjaya Sekuriti.
“Harga tawaran yang dibuat menerusi Menteri Besar Incorporated (MBI) ini akan ditentukan kemudian apabila tawaran rasmi dikemukakan kepada syarikat konsesi terbabit,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di sini hari ini.
Empat syarikat konsesi air di Selangor itu ialah Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd, (Syabas), Puncak Niaga Sdn Bhd (PNSB), Syarikat Pengeluaran Air Sungai Selangor Sdn Bhd (Splash) dan Konsortium ABASS.
Abdul Khalid berkata beliau akan mengemukakan harga tawaran yang munasabah bagi mengambil alih keempat-empat syarikat konsesi air berkenaan dan terpulanglah kepada syarikat terbabit sama ada hendak menerimanya atau tidak.
Beliau juga berkata pihaknya dalam proses menghantar surat kepada kerajaan persekutuan memaklumkan hasrat membeli syarikat konsesi air berkenaan bagi melaksanakan pelan penstrukturan semula industri bekalan air di Selangor.
Dalam perkembagan lain, Abdul Khalid mengumumkan pemberian bantuan khas kewangan sebanyak RM500 pada bulan ini kepada penjawat awam yang berkhidmat dengan pentadbiran kerajaan Selangor.
“Bayaran bonus itu akan diberi kepada penjawat awam dari Gred 1 higgga Gred 54 yang antara lain merangkumi pegawai sementara, kontrak dan guru sandaran,” katanya. — Bernama

Bekas calon ketua Pemuda PKR tidak iktiraf keputusan pemilihan

KUALA LUMPUR, 8 Dis – Badrul Hisham Shahrin yang tewas dalam pemilihan ketua sayap Pemuda PKR baru-baru ini berkata, beliau tidak mengiktiraf keputusan pertandingan yang diumumkan 26 November lalu.
Ketua PKR Rembau ini juga berkata, beliau tidak akan menerima apa jua jawatan selagi segala aduan mengenai kecacatan dan kepincangan pemilihan dijawab dengan rasmi oleh jawatankuasa pemilihan.
“Saya dengan ini menyatakan akur apa yang berlaku tetapi sama sekali tidak mengiktiraf keputusan pemilihan PKR 2010.
“Saya masih juga menantikan penjelasan bertulis dalam perkara yang saya bangkitkan,” kata beliau yang turut dikenali sebagai “Chegubard”.
“Kita telah berjaya membuktikan tanpa politik naungan dan kewangan yang melimpah kita mampu menang jika semua dijalankan secara telus.
“Saya telah menghantar bantahan bertulis. Bantahan yang telah menyenaraikan perbagai kepincangan ini tidak mendapat respons bertulis setakat ini,” katanya.
Dalam kenyataan pertama selepas Kongres Nasional PKR Ketujuh baru-baru ini, Badrul Hisham berkata, beliau tidak kecewa kerana tewas pemilihan yang julung kali menggunakan sistem secara langsung.
“Kalau kecewa pun adalah kerana saya tidak dapat melaksanakan pembaharuan dalam (Angkatan Muda Keadilan) AMK yang saya dan teman-teman amat yakin mampu menyerlahkan politik reformasi yang kita laungkan selama ini yang telah digariskan dengan jelas dalam Manifestasi Anak Muda Malaysia,” katanya.
Badrul Hisham tewas dalam persaingan satu lawan satu di tangan Shamsul Iskandar Mohd Akin yang mempertahankan jawatannya dengan majoriti lebih 1,000 undi.
Dalam pertemuan dengan The Malaysian Insider baru-baru ini Shamsul Iskandar berkata, beliau akan mengadakan pertemuan dengan Badrul Hisham tentang peranan dan jawatan sesuai yang boleh diberikan kepadanya.
“Saya akan bertemu dengan Badrul dalam waktu terdekat,” katanya.
Bagaimanapun Shamsul Iskandar berpendapat selaku bekas anggota Majlis Pimpinan Pusat Badrul Hisham lebih sesuai memainkan peranan di peringkat pusat.
Dalam kenyatannya itu, Badrul Hisham menambah yang dibangkitkan ialah soal ketelusan bukan siapa kalah atau menang. “Kita sering mempersoalkan ketelusan SPR, namun apabila kita berdepan dengan cabaran yang sama kita gagal melaksanakan ketelusan tersebut,” kata beliau.
“Melaksanakan agenda satu anggota satu undi adalah satu penciptaan sejarah yang berani.
“Amat memahami ini proses baru dan banyak kelemahan, tetapi tidak sama sekali berkompromi apabila alasan baru itu sebagai alasan untuk melakukan ketidaktelusan dan menyapu di bawah permaidani.”
Katanya, pertikaian muncul dari proses penamaan pemilihan cabang, pencalonan jawatan pusat dalam mesyuarat cabang, proses pengundian pusat sehinggalah pemilihan pengerusi tetap dengan cara angkat tangan. “Semua yang hadir termasuk pemerhati dan media menyaksikan bagaimana undi angkat tangan memilih pengerusi tetap dalam Kongres AMK pusat pun kiraannya ditipu.
“Sehubungan itu, saya juga menolak semua jawatan lantikan yang bakal ditawarkan selagi tidak mendapat penjelasan bertulis mengenai apa yang saya bangkitkan dalam bantahan,” katanya.
Kata Badrul Hisham, ini bukan soal jawatan tetapi soal ketelusan.
“Jika saya menerima lantikan dalam keadaan aduan saya juga gagal diperjelas secara bertulis ini akan membawa erti saya berkompromi dengan sesuatu yang saya pertikaikan sendiri.
“Jawatan bukan alasan untuk bekerja,” katanya.
Badrul Hisham juga menegaskan beliau akan terus bersama dalam parti.
“Saya tegaskan tanpa jawatan peringkat pusat saya akan terus setia dalam memperkasakan parti.
“Saya masih yakin PKR merupakan parti terbaik dalam melaksanakan reformasi dalam negara.
“Namun PKR juga seharusnya sedia dalam menjamin demokrasi yang telus dalam parti,” katanya.

The AG and Documents

I read with particular interest a report by the Malaysian Insider that the AG was ready to declassify documents which are now classified as official secrets under the Official Secrets Act in the Tun Ling Liong Sik's prosecution.
The AG was quoted as saying, "I have no problems. I will provide the documents." The reason for doing so, according to the report is, "we have an understanding...that this will be sorted before the trial proper starts."
The report continues to say that "the top government lawyer said he was doing it to ensure the trial would run smoothly."
Tun Ling is charged under section 418 of the Penal Code. That charge, upon conviction, carries a sentence of imprisonment of up to seven years or a fine, or both.
It is good to see the AG willingly disclosing all documents to the defence for once. In this case, those documents are deemed so important to the nation, so much so they were categorised as official secrets. The disclosure of these documents may even affect national security. That is why they are so categorised.
However, in order for the court to arrive at a fair and just decision, the truth must come out. It is therefore only fair for the AG to declassify the documents so that the trial will run smoothly (as the AG is quoted to have said) and also to enable the defence team to prepare its defence properly.
The willingness and the speed by which the AG agrees to declassify the documents and is releasing the same to the defence is however a far cry from the Sodomy 2 case, where the AG is unwilling to even release medical notes and reports to the defence team.
The medical notes and reports are personal in nature. They are not categorised as official secrets. They are just about the accuser's rectum, what it contains and how the rectum looks like. To put it bluntly, those reports and notes are about, well, to be crass, they are about a person's ass. Nothing more.
These documents are essential to the defence. They will serve to justify and verify the truth and accuracy of what the various medical doctors are saying in their testimony. The disclosure of these documents will no doubt ensure justice and fairness.
It will reveal the naked truth.
However, the almost belligerent unwillingness to disclose those documents to the defence in the Sodomy 2 case is surprising, especially when viewed against the  almost voluntary co-operation to disclose official secret documents by the AG in Tun Ling's case.
Tun Ling is facing, at the most, a 7 year sentence and yet documents deemed to be official secrets of the nation are easily and promptly released. Meanwhile, Datuk Seri Anwar is staring at a 20 year sentence and yet, personal notes and reports of doctors in respect of a certain part of the anatomy of the accuser are being withheld as if their disclosure would cause Armageddon and the whole mankind might be wiped out upon their disclosure.
Why, may I ask, the difference in treatment of the two cases in so far as disclosure of documents are concerned?

Hisham dakwa ramai kecewa pendirian Soi Lek di konvensyen BN

KUALA LUMPUR, 8 Dis  – Datuk Seri Hishammuddin Hussein mendakwa Datuk Seri Dr Chua Soi Lek telah menyinggung sejumlah pemimpin hujung minggu lalu ekoran kenyataan agar ungkapan-ungkapan tertentu antaranya “Ketuanan Melayu” dilarang daripada digunakan manakala Umno pula tidak lagi meluluskan dasar-dasar kerajaan dalam mesyuarat Majlis Tertingginya.
Naib Presiden Umno ini (gambar) berkata banyak pihak telah melahirkan rasa tidak puas hati mereka dengan sikap Presiden MCA itu menggunakan konvensyen Barisan Nasional (BN) Ahad lalu sebagai platform untuk melahirkan keluhan dan rintihan terhadap parti pemerintah ini.
“Saya dengar ramai yang tidak gembira dengan apa yang dikatakan oleh Soi Lek termasuk pemimpin-pemimpin MCA sendiri, dalam konteks konvensyen BN,” kata Hishammuddin pada sidang media di lobi bangunan Parlimen hari ini.
Kenyataan Hishammuddin hari ini kelihatan satu persekitaran menghidupkan balik ‘perang’ antara dua komponen BN ini, selepas kedua-dua berbalas pandangan berhubung saranan MCA mengenai pemansuhan tindakan afirmatif dan sasaran ekuiti 30 peratus Bumiputera.
Bagaimanapun Hishammuddin jelaskan, meskipun kecewa dengan apa yang dikatakan oleh Dr Chua, apa yang lebih penting ialah konvensyen Ahad lalu menunjukkan BN adalah satu perikatan yang benar-benar bersatu.
“Kesemua presiden parti dalam BN telah diberi peluang untuk memberikan ucapan tetapi sudah pasti, isu sensasi ini (yang) dipetik,” kata beliau.
Hishammuddin menambah, jika beliau respons ke atas kenyataan keras Dr Chua terhadap parti pemerintah, isu itu kemungkinan akan berterusan sewenang-wenangnya.
“Sebaliknya, saya mahu melihat ke depan. Apa yang dikatakan (oleh Dr Chua) mungkin terjadi ke atas kesemua pemimpin, kesemua parti, tetapi apa yang penting ialah rumusan konvensyen, dalam ucapan pengerusi BN (Datuk Seri Najib Razak), kata-kata beliau dan aspirasi beliau untuk mentransform BN, itu yang lebih penting,” kata beliau.
Berhubung kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Puad Zarkashi yang secara terbuka membidas Dr Chua dalam rencana disiarkan hari ini berkenaan dengan isu “Ketuanan Melayu” dan kenyataan mengenai sistem “abang, adik” yang wujud dalam BN, Hishammuddin berkata:
“Kemungkinan ada sedikit kekecewaan dirasakan oleh beberapa pemimpin tetapi ia tidak bermakna BN bersetuju secara total dengan Soi Lek atau BN bersetuju dengan timbalan menteri.”

Anwar bawa anggota parlimen bebas Australia sebagai pemerhati kes liwatnya

KUALA LUMPUR, 8 Dis — Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat terus mempertikai kredibiliti kerajaan dan sistem kehakiman negara berhubung kes liwatnya apabila mengundang Anggota Parlimen Bebas Australia Selatan, Senator Nick Xenophon untuk memantau perbicaraan itu dan mengadakan sidang media di lobi Parlimen hari ini.
Anwar, ketika memperkenalkan tetamunya itu berkata, kehadiran Xenophon ke sini adalah untuk memerhati perbicaraan kes liwatnya serta bermesyuarat bersama-sama anggota Parlimen pembangkang serta mengadakan pertemuan dengan beberapa pemimpin masyarakat.
“...Oleh kerana perbicaraan itu telah ditangguhkan ekoran permohonan kita untuk Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah menarik diri daripada terus mendengar perbicaraan kes liwatnya, beliau memutuskan untuk berada di Parlimen bagi memerhatikan proseding dan perbincangan,” katanya.
Xenophon yang turut mendakwa dirinya seorang peguam berkata, tuduhan liwat terhadap Anwar yang juga Ketua Pembangkang itu harus dikendalikan secara adil kerana perjalanan kes itu turut diperhati masyarakat dunia.
Beliau adalah antara 50 anggota Parlimen Australia yang memprotes supaya tuduhan terhadap Anwar digugurkan pada Februari lalu kononnya bagi mencerminkan pemerintahan berkredibiliti kerajaan Malaysia. — Bernama

Kerajaan Selangor Adil Kepada Semua Bangsa - Dr Halimah




SHAH ALAM 8 DIS: Dakwaan Persatuan Cina SeMalaysia (MCA) dan Kongres India SeMalaysia (MIC) bahawa kerajaan negeri Selangor berat sebelah dalam pemberian biasiswa dan pinjaman pendidikan adalah tidak benar sama sekali.
Exco Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali berkata dalam satu sidang media selepas mesyuarat Exco di Bangunan Setiausaha Kerajaan petang tadi bahawa pemberian biasiswa dan pinjaman yang diberi oleh kerajaan negeri dan Yayasan Selangor tidak ada kuota langsung tetapi memberikan kepada sesiapa sahaja yang layak tanpa mengira bangsa.
"Kalau masalahnya kemiskinan, maka kita akan memberikan sama rata siapa yang paling miskin, itulah yang diutamakan, bukan berdasarkan bangsa," tegas beliau lagi.
Katanya lagi, program-program kebajikan kerajaan negeri seperti Tabung Warisan Anak Selangor (Tawas) dan hadiah pelajar mendapat tempat di unviersiti tempatan bukan berdasarkan bangsa tetapi diberikan sama rata kepada semua warga Selangor yang layak.
"Polisi kita bukannya berdasarkan bangsa maka ini merupakan sesuatu yang tiada isu langsung tetapi dipolitikkan oleh MCA dan MIC, dan saya nak dengar Umno memberikan komen kerana sekarang didapati kaum Melayu yang paling ramai mendapat (biasiswa dan pinjaman), kenapa Umno tak suarakan?" soal beliau lagi.
Dr Halimah menambah, MCA dan MIC telah mengungkitkan isu yang amat bersifat perkauman dan mempersoalkan di mana letaknya MCA, MIC dan UMNO sedangkan dalam Konvensyen Barisan Nasional baru-baru ini hangat diperkatakan mengenai '1Malaysia, 1Nation, 1Vision'.
"Maknanya mereka bukannya bercakap mengenai satu (bangsa) tetapi banyak (bangsa) manakala kita tidak langsung membezakan rakyat kita (Selangor) dalam apa isu sekalipun samada kebajikan, pendidikan, ataupun kesihatan," tambah beliau lagi.

Memo Air: Buka Mata Rakyat Yang Ditindas SYABAS



SHAH ALAM 8 DIS: Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini berkata Kempen Kembalikan Hak Air kepada Rakyat Selangor minggu lepas berjaya membuka mata rakyat sekaligus menuntut kebenaran dan hak mereka yang selama ini ditindas Syarikat Bekalan Air Selangor atau SYABAS.
Bercakap di sidang media selepas mesyuarat Exco hari ini, Khalid memberitahu usaha kerajaan Selangor tidak terhenti di sini sebaliknya akan bekerja lebih keras menangani kekhilafan pemerintahan terdahulu yang mencengkam rakyat.
"Kerajaan Selangor akan bekerja lebih keras lagi supaya tidak lagi dosa penswastaan itu berlaku lagi," katanya.
Tambahnya lagi, kerajaan negeri tidak akan sesekali membenarkan tarif dan harga air dilakukan secara bertingkat-tingkat seperti apa yang dilakukan oleh Konsesi SYABAS tanpa memikirkan kemampuan rakyat.
"Sebab itu saya bersikap begitu cermat sebelum memorandum ini diserahkan," katanya yang juga ADUN Ijok.
Tarikh 5 Disember lepas menyaksikan Lebih 15,000 berpakaian baju merah hadir pada perhimpunan itu untuk menyampaikan bantahan mengenai kenaikan harga air yang dicadangkan oleh Syabas dengan restu kerajaan persekutuan Umno-Barisan Nasional(BN).
Polis menangkap sekurang-kurangnya 70  orang dan manakala ribuan lagi ditembak dengan gas pemedih mata dan pancutan air berkimia bagi menyuraikan perhimpunan bantah kenaikan harga air anjuran kerajaan negeri.
Walaubagaimanapun, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan pemimpin lain Pakatan Rakyat Berjaya menyampaikan memorandum itu kepada wakil Istana Negara sebagaimana yang dirancangkan.
Kerajaan Pusat bersetuju membenarkan kerajaan negeri membuat penawaran semula dengan nilai RM6 bilion ke atas empat syarikat konsesi tersebut.
Dalam pada itu,khalid turut memberitahu setakat ini masih tiada lagi sebarang pelaksanaan berkaitan tawaran semula keatas empat syarikat konsesi iaitu SPLASH,SYABAS,ABBAS dan Puncak Niaga.
"Belum tahu lagi, tetapi yang setuju ialah Kerajaan Persekutuan telah menulis surat kepada kami supaya meneruskan penawaran semula untuk membeli ekuiti keempat-empat ekuiti air," katanya.

61 Senator Australia Bimbang Prosedur Kes Anwar


KUALA LUMPUR 8 DIS : Perbicaraan fitnah II terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapat perhatian luas di Australia kerana pencabulan prinsip-prinsip asas keadilan yang berlaku.
Ahli Parlimen bebas Selatan Australia, Nick Xenophon berkata kerajaan Malaysia seharusnya memberikan maklumat tepat mengenai perbicaraan Ketua Pembangkang itu dan tidak cuba menyembunyikan pencabulan yang berlaku.

Xenophon berada di Malaysia untuk mengikuti perbicaraan Anwar sebelum kembali ke Canbera untuk memberi taklimat kepada rakan sejawatanya.
"Isu perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim menjadi perhatian rakyat Australia dan seperti mana yang anda tahu, 61 ahli parlimen Australia telah menandatangani notis kebimbangan mengenai perbicaraan beliau.
" Saya rasa isu yang harus difokuskan adalah keadilan dalam perbicaraan. Saya juga adalah peguam dan saya terkejut dengan kekurangan prosedur keadilan dalam perbicaraan Anwar Ibrahim," jelas Xeonophon.
Perbicaraan Anwar setakat ini dicemari dengan pelbagai kemelut termasuk, pendakwaraya enggan memberikan dokumen relevan kepada peguambela, hubungan sulit antara pengadu dan ahli pasukan pendakwaraya dan kenyataan bercanggah pakar perubatan.

Xenophon menegaskan bahawa kerajaan Australia amat mengharapkan Putrajaya bersikap telus dan ikhlas apabila membicaraan kes Anwar.
" Kita (Malaysia dan Australia) adalah kawan dan mesej saya apabila anda adalah kawan, kita perlu memberitahu tentang kebenaran dan perbicaraan Anwar Ibrahim menjadi kebimbangan di Australia berhubung kurangnya keadilan dalam perbicaraan.
" Kami jangkakan Malaysia memberitahu sekiranya kami membuat perkara yang salah. Itu sebabnya saya berada di sini tentunya untuk memantau perbicaraan dan juga mengemukakan sokongan dan pandangan saya sebagai ahli parlimen bebas kerana Anwar Ibrahim sangat dihormati di Parlimen Australia,"tambahnya lagi.

Xenophone yakin isu Anwar akan terus didokong oleh ahli parlimen Australia apabila mereka bersidang pada Februari ini kerana Ketua Pembangkang itu amat dihormati oleh rakyat Australia.
" Saya yakin isu perbicaraan Anwar Ibrahim akan dibawa ke Parlimen Australia yang akan disambung pada Februari dan ini adalah luar biasa kerana sokongan terhadap Anwar di parlimen Australia sangat memberansangkan dalam kehormatan yang diberikan oleh komuniti Australia. Ahli dari kerajaan dan termasuk pembangkang telah menandatangani surat sokongan dan itu adalah sangat luar biasa," tambah beliau lagi.
Beliau menegaskan bahawa isu Anwar adalah berpaksi kepada hak asasi dan prinsip keadilan yang menjadi kebimbangan ahli parlimen Australia.

" Ia amat luar biasa dalam konteks hak asasi manusia untuk mendapatkan perbicaraan adil dan juga isu hubungan rapat dua negara. Seperti yang saya kata kawan baik perlu memberitahu perkara yang betul dan kita jangkakan perkara yang sama dari Malaysia. Itu yang kita buat sekarang memandangkan ramai ahli parlimen terlibat dan bimbang tentang perbicaraan ini," katanya lagi.

Che'Gu Bard akur tetapi tidak iktiraf keputusan

CheGu Bard



Saya memohon maaf kepada banyak pihak termasuk media kerana telah mengelak untuk memberikan kenyataan atau sebarang komen pasca pemilihan KEADILAN 2010.
Pertama sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua teman-teman yang memberikan sokongan yang amat memberansangkan kepada saya dan barisan calon-calon yang bersetuju dengan dokumen Manifestasi Anak Muda - Penerus Perjuangan Reformasi.  Kita telah berjaya menggariskan dengan jelas tiga cabaran terbesar, tiga saran gerak kerja dan lima pelaksanaan praktikal.  Manifestasi Anak Muda Malaysia ialah manifesto yang jelas dan praktikal bagi mereformasi AMK dan seterusnya mampu menyerlahkan politik baru dan reformasi yang dilaungkan.
Penghargaan yang tidak terhingga kepada semua teman dari Perlis sampai ke Sabah yang bertungkus lumus menjadi jentera kempen dan pemantau proses pengundian.  Kita berjaya melakukan sesuatu yang membanggakan dalam penuh tekanan "pengaruh" dan kewangan.

Kita telah berjaya membuktikan tanpa politik naungan dan kewangan yang melimpah kita mampu menang jika semua dijalankan secara telus.
Saya telah menghantar bantahan bertulis.  Bantahan yang telah menyenaraikan perbagai kepincangan ini tidak mendapat respon bertulis setakat ini.
Saya dengan ini menyatakan akur apa yang berlaku tetapi sama sekali tidak mengiktiraf keputusan pemilihan KEADILAN 2010.  Saya masih juga menantikan penjelasan bertulis dalam perkara yang saya bangkitkan.
Saya tidak kecewa kerana saya tewas, kalau kecewa pun adalah kerana saya tidak dapat melaksanakan pembaharuan dalam AMK yang saya dan teman-teman amat yakin mampu menyerlahkan politik reformasi yang kita laungkan selama ini yang telah digariskan dengan jelas dalam Manifestasi Anak Muda Malaysia.
Yang dibangkitkan ialah soal ketelusan bukan siapa kalah atau menang.  Kita sering mempersoalkan ketelusan SPR namun apabila kita berdepan dengan cabaran yang sama kita gagal melaksanakan ketelusan tersebut.
Melaksanakan agenda 1 anggota 1 undi adalah satu penciptaan sejarah yang berani.  Amat memahami ini proses baru dan banyak kelemahan, tetapi tidak sama sekali berkompromi apabila alasan baru itu sebagai alasan untuk melakukan ketidak telusan dan "menyapu di bawah pemaidani".
Pertikaian muncul dari proses penamaan pemilihan cabang, pencalonan jawatan pusat dalam mesyuarat cabang, proses pengundian pusat sehinggalah pemilihan Pengerusi Tetap dengan cara angkat tangan.  Semua yang hadir termasuk pemerhati dan media menyaksikan bagaimana undi angkat tangan memilih pengerusi tetap dalam Kongres AMK Pusat pun kiraannya ditipu.
Sehubungan dengan itu saya juga menolak semua jawatan lantikan yang bakal ditawarkan selagi tidak mendapat penjelasan bertulis mengenai apa yang saya bangkitkan dalam bantahan.  Ini bukan soal jawatan tapi soal ketelusan.  Jika saya menerima lantikan dalam keadaan aduan saya juga gagal diperjelas secara bertulis ini akan membawa erti saya berkompromi dengan sesuatu yang saya pertikaikan sendiri. 
Jawatan bukan alasan untuk bekerja.  Saya tegaskan tanpa jawatan peringkat pusat saya akan terus setia dalam memperkasakan parti.  Saya masih yakin KEADILAN merupakan parti terbaik dalam melaksanakan reformasi dalam negara.  Namun KEADILAN juga seharusnya sedia dalam menjamin demokrasi yang telus dalam parti.

*che'GuBard (Badrul Hisham Shaharin) ialah bekas MPP KEADILAN 2007 - 2010, calon Ketua AMK, Pemilihan KEADILAN 2010.

Malaysia Negara Islam contoh - pendapatan dari lesen judi 2.7 billion

Puan Siti Zailah Binti Mohd. Yusuff (Rantau Panjang) minta MENTERI KEWANGAN menyatakan jumlah pendapatan negara sejak tahun 2000 hingga tahun 2010 dari sumber pendapatan dari hasil lesen judi yang dikeluarkan dan jumlah perbelanjaan terperinci yang telah digunakan dari hasil pendapatan lesen judi tersebut.

JAWAPAN BERTULIS:
Tuan Yang di-Pertua,
            Untuk makluman Yang Berhormat, jumlah hasil yang disumbangkan oleh sektor perjudian kepada negara dari tahun 2000 hingga 30 September 2010 adalah seperti berikut:

Tahun Jumlah (RM)
2000 1,958,380,415.89
2001 1,972,252,986.48
2002 1,922,115,807.36
2003 1,797,401,240.15
2004 1,849,176,119.10
2005 1,984,615,754.74
2006 2,266,814,152.52
2007 2,416,963,021.54
2008 2,561,892,892.66
2009 2,606,378,658.57
Sehingga 20 Sept 2010 1,952,406,090.08
 2.    Untuk makluman Yang Berhormat selanjutnya, kesemua hasil perjudian tersebut dimasukkan sebagai hasil ke dalam Kumpulan Wang Disatukan. Hasil dalam Kumpulan Wang Disatukan ini digunakan sebagai sumber perbelanjaan mengurus dan membangun Negara tanpa disasar kepada sesetengah golongan sahaja.
 - Jiwokelate
Negara Malaysia yang biasa pemimpin Umno kata sebagai negara Islam contoh yang pesat membangun yang nak dicontohi oleh banyak negara Islam lain, salah satu sumber pendapatan utama negara adalah dari hasil lesen judi.

Tahun ni tentunya akan bertambah berbanding tahun lepas. Kalau tahun lepas 2.6 billion tahun ni mungkin mencecah 2.7billion. Bukan juta tapi billion. Tu pun nasib baik lesen judi bola tak jadi nak dibagi, kalau tak mungkin boleh cecah 3 billion.

Yang lebih mahalnya, cara kementerian jawab tu, cukup berterus-terang. Pendapatan tu masuk terus ke akaun yang disatukan dan duit tu lah yang digunakan untuk semua perbelanjaan dan tentunya termasuk jugak yang digunakan untuk bayar gaji kakitangan kerajaan termasuk jugak lah elaun para Imam diseluruh negara yang naik baru-baru ni RM800 sebulan.

Kesian kat semua kakitangan kerajaan dapat duit yang tak bersih. Dan lebih kesian lagi kepada para Imam yang dapat gaji dari duit yang bercampur dengan duit lesen judi.

Jadinya, kalau semua kakitangan kerajaan terutama sekali para Imam nak pendapatan dari sumber yang bersih dari bercampur dengan duit lesen judi, kena la buat kerja sungguh-sungguh untuk pastikan Umno BN lingkup masa PRU13 nanti.

Kalau Pakatan Rakyat menang nanti, aku yakin insyaallah, kalau pun mungkin tak dapat haramkan judi 100% tapi yang pastinya, sumber dari lesen judi tu takkan masuk ke dalam akaun yang disatukan lagi, macam yang Kelantan buat selama PAS memerintah di Kelantan, duit dari lesen arak tak masuk dalam akaun yang disatukan tapi dimasukkan ke dalam akaun khas untuk kegunaan bagi kepentingan orang bukan Islam.

Gambar hiasan

Nota kaki makan cekam:  Dah la dapat elaun Imam duit campur dengan duit lesen judi, lepas tu sokong Umno pulak...

Gambar Tok Guru MB Kelantan Sakit Tenat Hari Ini…


MENTERI Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kelihatan sihat menunjuk isyarat bagus ketika menaiki kereta selepas keluar dari rumahnya walaupun sebuah blog mendakwa beliau sakit tenat di kediamannya di Pulau Melaka, Kota Bharu. 8 Dis. 2010. – Utusan,gambar/HAFIZ JOHARI
……………………………..
Dakwaan yang menyatakan beliau sakit tenat dan dikejarkan ke hospital itu tidak betul – Setiausaha Akhbar MB Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari

Gara-Gara Nak Selamatkan BN, SPR Jadi Gila Babi..!!!!

Di sebabkan cadangan bodoh SPR, kan dah dapat sebijik dari Mamat nih... nah cow..!!!

Doktor, Jururawat, Juruterbang dan Wartawan...??? Cukup ke... dengan empat bidang ini untuk di jadikan sebagai Pengundi Pos, gua rasa tak cukup lagi tu...

Apa pasal tak tambahkan lagi pekerja kilang, pemandu teksi, pemandu bas ekspress, penarik beca, petani, nelayan, penternak, warga felda, surirumah sepenuh masa dan ramai lagi...

Gara-gara nak selamatkan BN, SPR dah jadi gilababi..!!!! Dah habis punya perah kepala hotak diorang apa cara lagi nak selamatkan "Ketuanan Melayu" diorang tu... itu pasal la... dapat ide gilababi, dan SPR laknat tu.. bukan kisah ke.. orang menyumpah dan menyampah.. asalkan matlamat menghalalkan cara dan di restui oleh Boss "Ketuanan Melayu" mereka.

umnoapco dan bn dah desperate gileeerrr...tambahan pulak semalam ada satu laporan dari The Economist mengatakan umnoapco/bn akan kalah dalam PRU-13, bertambah mengelabah dan kecut laaaa.. teloq diorang.

Kalau macam itulah caranya SPR menjalankan tugas mereka, setakat perah kepala hotak sampai tahap membuat cadangan gilababi tersebut... adalah lebih baik SPR terus menjadi BABI kepada "Ketuanan" mereka.

Kepada Pengerusi SPR dan semua kakitangan SPR, teruskan menjadi Sundal kepada umnoapco/bn...!!!! Lu orang semua makan gaji buta dan duit haram dengan mempermainkan kepercayaan rakyat kononnya SPR adalah badan bebas.

Cari lubang lagi, ekk??


Hari ini udah ler kepala sakit berdengap-dengap. Nak baring jer... boring juga. Nak nengok lap top, pun rasa malas... tetapi, gagahkan juga untuk hilangkan rasa boring. Hmm... tulisler N3 yang ringan-ringan.

Dalam pada kepala masih ngeng-ngong, hati pulak sakit, apabila baca berita... kementerian si Zahid Hamidi nak joli sakankan lagi duit rakyat. Weh... ada hati nak beli jet tempur yang baru bagi menggantikan yang dok ada. Apa gilerr ke.. mamat Bagan Datuk ni??

Gilerr.... gilerr... Udah ler ekonomi tengah mengelupor... ada hati pulak nak tukor jet tempur. Dia nak bertempur dengan siapa?? Takut Malaysia diserang macam Korea Selatan?? Yang aku tahu, puak-puak ni asyik-asyik nak bertempur dengan rakyat jer masa demonstrasi. Itu pun bertempur pakai penerajang, bom asap, ayor asid dan ayor 'Syabas'... guna polis.

Setakat ini, tak dengor pulak mereka bertempur dengan sapa-sapa, pakai jet tempur.

Iniler jadinya, kalau lantik menteri yang bangang. Ater... kalau PMnya bangang, menterinya pasti ler lebih bangang daripada dia. Mana maunya menteri dia, cerdik daripada dia, betul tak??

Weh... tak der duit buat ler cara tak duit. Ukur ler baju ikut badan sendiri. Jangan ikut ukuran Rosmah Mansor..., tumpor kita!! Besor belanjanya. Tengah tak berduit ni.... jangan suka berbelanja besor. Berpada-pada dengan apa yang ada. Jangan nak mengada-ngada pulak. Berbelanja ikut seadanya...

Ini tidak.... Tak sedor diri. Orang buat bangunan tinggi, demer nak buat bangunan yang lagi tinggi. Macam ler di Malaysia dah tak der bangunan yang tinggi-tinggi. Nak buat lagi?? Nak buat semata-mata nak tinggalkan legasi. Eeee... memang tak mengasi!!

Peliknya... dah tahu ekonomi tengah mengelupor, idak pulak nak buat sesuatu yang masuk akai... bagi menangani kesannya kepada negara dan rakyat jelata.

Yang demer tahu, tarik subsisdi itu ini.... sampai harga barangan melambung tinggi. Kos nak hidup semakin tinggi, tetapi pendapatan rakyat tak pulak demer nak naikkan jadi tinggi, selaras dengan kenaikan inflasi?? Eeee.... nak kena ni!!

Pelik aku!! Yang demer tau ialah nak tinggikan keuntungan kroni dan proksi. Beli jet tempur ler... buat bangunan tinggi ler... Weh... itu bukan ke sumber nak dapat komisyen?? Komisyen yang tinggi, beb!! Keuntungan yang tinggi, brother!!

Komisyen dan keuntungan itu untuk siapa??

Aku tengah sakit kepala ni... Lu orang pikir ler sendiri. Kacang jer jawapannya. Kalau tak tahu, sajer ler. Ha ha ha... Sama bangang ler macam dia orang!!

Ngkorang baca sini. Apa yang orang tua tu cakap kali ini, makes a lot of sense!! Kali ini... cakap dia boleh pakai.

Boleh pakai memang boleh pakai... tetapi, sebenarnya orang tua ni sakit hati. Demer nak buat itu ini dan... nak beli yang tak perlu dibeli lagi, tetapi... demer tak sudi nak teruskan satu lagi legasi impian dia, iaitu... menjadikan 'jambatan bengkok' satu realiti.

Hmm.. nasib ngko ler Madey!!

Gesaan tamatkan kahwin bawah umur ditolak

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz menolak cadangan agar perkahwinan kanak-kanak diharamkan meskipun ramai yang tidak berpuas hati dengan perkahwinan seorang gadis berusia 14 tahun baru-baru.

Siti Maryam Mahmod dilaporkan bernikah dengan seorang guru berusia 23 tahun, Abdul Manan Othman minggu lalu dalam perkahwinan berama-ramai di sebuah masjid utama setelah diberi kebenaran oleh Mahkamah Syariah.

Masyarakat Islam di bawah umur 16 tahun dibenarkan berkahwin jika mereka mendapat kebenaran daripada Mahkamah Syariah yang setaraf dengan mahkamah sivil di negara ini.

NONEMenurut Nazri, kerajaan tiada rancangan untuk meminda undang-undang yang membenarkan perkahwinan bawah umur itu kerana amalan itu dibenarkan mengikut Islam.

"Jika agama membenarkannya, kita tidak boleh meminda undang-undang bagi menentangnya,” kata Nazri pada sidang akhbar di lobi parlimen.

"Islam membenarkan asalkan gadis itu telah akil baligh dan telah mempunyai haid,” katanya.

Perkahwinan Siti Maryam itu dikatakan menimbulkan pelbagai kritikan termasuk daripada Menteri, Wanita, Keluarga, Pembangunan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, yang berkeras berkata kerajaan tidak menyokong amalan itu.

Kumpulan aktivis pula mahu undang-undang itu dipinda kerana sering menjadi amalan dan dikatakan antara 16,000 gadis Malaysia di bawah umur 15 tahun sudah berkahwin.

- AFP

Australian MP calls APCO probe panel kangaroo court

KUALA LUMPUR, Dec 8 – Datuk Seri Anwar Ibrahim again drew foreign sympathy over the latest incident involving his APCO-Israel jibe against the government with an Australian lawmaker likening Malaysia’s parliamentary Rights and Privileges Committee today to a “kangaroo court”.
The lawmaker, independent Senator Nick Xenophone told a joint press conference with Anwar (picture) in Parliament this afternoon that he found it “extraordinary” that the Malaysian Opposition Leader had been denied the right to defend himself before the committee over the issue.
“I am aware of this privileges committee and I know that in my Senate, we have such a committee. I find it extraordinary that you have a privileges committee that would not allow the accused to have the opportunity to speak.
“Maybe you are familiar with the expression of a kangaroo court in Australia... this is much worst than any kangaroo court,” he said.
He added that in the Parliaments of any Commonwealth nations, it was a common understanding that no accused should be denied the right to defend himself.
In his response on the issue, Anwar told the media that in refusing him the space to offer his explanation, the committee had failed to uphold his basic, fundamental rights to justice.
Earlier today, the issue caused chaos to break out in Parliament leading to a protest walkout of Pakatan Rakyat MPs.
Dewan Rakyat Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia had this morning rejected in chambers a motion tabled by PKR’s Gombak MP Azmin Ali seeking to allow the House to debate on the committee’s decision last week which denied Anwar the right to be heard.
In its decision, the committee had agreed that a letter of explanation from APCO Worldwide, the public relations consultancy employed by the Najib Administration to improve the government’s image, dated August 19 would suffice to conclude the investigations.
It agreed by way of majority vote during its meeting last week to approve a motion disallowing Anwar the right to be heard before the committee,
The committee had kicked off investigations earlier this year after Anwar was referred before it for claiming that the supposedly Israeli-linked public relations consultancy APCO was behind both the 1 Malaysia and 1 Israeli concepts.
Anwar had also accused the BN ruling government to be sympathisers of the Israeli Zionist regime.
Meanwhile, Xenophone also raised the issue of Anwar’s ongoing Sodomy II trial, reiterating his government’s concern over the “lack of fairness” in the case.
“Anwar’s trial has raised much concern in Australia about the lack of fairness in the trial and in the same way, we expect Malaysia to tell us if we are doing the wrong thing. That is why I am here.
“Firstly, to observe the trial but also to express not only my support but also the independent parliamentarian support,” he said.
Xenophone claimed that Anwar was very well-respected in the Australian Parliament for his struggles for democracy and justice.
“I think the issue here is fairness. Australia and Malaysia are good and old friends and when you are good and old friends, you need to tell each other the truth,” he said, and reminded that over 60 Australian MPs had recently signed a pledge of support for Anwar.
Xenophone also noted that Anwar’s Sodomy II trial would be raised in the Australian Parliament when it resumes next February.
“I must emphasis this – it is quite unusual and extraordinary that people from both sides of the political divide, the government and the opposition benches, have alls signed their support for Anwar. It is quite unusual to get universal support,” he said.

Jangan Cerita Masalah Peribadi Kepada Najib/Rosmah.

Zaman sekarang ramai wanita atau lelaki tak jadi seorang perahsia lagi dalam urusan rumahtangga. Mengapa pasangan hari ini suka bercerita masalah... terutamanya wanita/isteri menceritakan masalah peribadi kepada lelaki lain (tak kiralah bujang or laki orang) kalau dalam perkahwinan bukan ke bila wujud orang ketiga akan menambahkan lagi masalah dalam perkahwinan tersebut.
 
Tetapi trend pada hari ini kita dapat lihat ramai isteri2 di luar sana jika ada masalah rumahtangga akan bercerita pada orang lain terutamanya kepada kawan sekerja, mula2 kongsi masalah lepas tu simpati dan lepas tu mulalah terpesong ke arah lain, lepas tu masuk bilik.
 
Senario macam ni selalu berlaku dan menjadi faktor penceraian, berlambak-lambak kes seperti ini di beritakan dalam suratkhabar. Begitu jugak dengan wanita yang belum bernikah lagi, suka sangat mengadu masalah kepada suami orang, mula2 kesian lepas tu jatuh cinta dan mulalah berkasih sayang beradik abang angkatlah kononnya, lepas tu terangkat....
 
Hal-hal seperti inilah mewujudkan hubungan rahsia, suami/isteri mula tak telus dengan pasangan masing2 dan terlalu banyak sangatlah rahsia. Tambahan pula zaman sekarang ini masing2 ada handphone, asyik berSMS secara sembunyi2. Bila tembelang pecah huru hara rumahtangga maka perceraian berlaku dan yang menjadi mangsa adalah anak2 bagi yang sudah beranak pinak, bagi yang belum ada anak pi mampuih la kat depa...
 
Oleh itu, kepada wanita/lelaki di luar sana lu orang harus bijak dalam menyelesaikan masalah sendiri, pusat kaunseling kan banyak kat malaysia ni.., dapatkan nasihat daripada ibubapa atau saudara mara, mengapa harus bercerita dengan orang asing dan secara tidak langsung mengapa mesti menganggu gugat rumahtangga orang lain, sesungguhnya jika anda buat orang lain menderita, satu masa nanti orang lain pula akan buat hidup anda menderita.
 
Gua sering nasihatkan kawan2 gua supaya mengelakkan diri daripada terjebak dengan isteri/suami orang, jangan pentingkan diri sendiri dan jangan la membina kebahagiaan di atas kesedihan orang lain. Jika hari ini kita susahkan orang, satu masa nanti kita akan di timpa kesusahan jugak, hidup ini adil dan Allah MAHA mendengar doa insan2 teraniaya fikir2 kan la....
 
Jangan sampai jadi macam kat bawah ni.... kalau gua bukan setakat jantan tu jer... kena penerajang, dengan betina tu sekali gua bagi penerajang...
 

Gempaq anti klimaks


Sakit kesan diurut jer...
Nothing to worry lah!!
Semuanya okay, alhamdulillah...

Yang bikin gempaq, amacam??
Kah.. Kah... Kah...
Gempaq anti klimaks!!

Ha.. ha.. ha.. ha...
Frust..., ekk??


Tok Guru Sudah Pulih Dari Demam Urat

KEADAAN Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang 'demam urat' semalam semakin pulih. Baru sekejap tadi Sdr Rushdan Mustapa yang menziarah beliau melaporkan Tok Guru sudah sihat dan sudah boleh mengimani solat Asar sekejap tadi.

Dengan mengenakan baju gumbang berwarna hijau beliau turun ke masjidnya yang terletak berkembar dengan rumahnya.

"Ana baru lepas sembahyang Asar bersama Tok Guru sekejap tadi. Dia kelihatan ceria dan berbual seperti biasa, ini gambar terbaru ana dengan dia, dia kirim salam pada enta," tulis Rushdan dalam SMS yang disertakan gambar beliau bersama Tok Guru.

Gambar ini (sebelah) katanya diambil sewaktu Tok Guru turun dari rumahnya untuk ke masjid. Di sebelah kiri Rushdan ialah Pegawai Akhbarnya, Ahmad Fadzli.

Gambar ini menafikan laporan blog liar sebelum ini mengatakan Menteri Besar Kelantan itu sakit tenat dan terlantar di hospital.

Adalah diharap gambar ini akan menceritakan segala hakikat sebenar dan menimbuskan segala cerita palsu sebelum ini yang sengaja disebarkan untuk menggemparkan suasana. Terima kasih kepada Sdr Yie yang mengirimkan gambar ini

Hisham says Soi Lek has upset Umno leaders

KUALA LUMPUR, Dec 8 – Datuk Seri Hishammuddin Hussein claimed today that Datuk Seri Dr Chua Soi Lek had upset a good number of leaders last weekend when he called for a ban on terms like “Ketuanan Melayu” and censured Umno for approving government policies during its supreme council meetings.
The Umno vice-president told a press conference in Parliament today that many had expressed their dissatisfaction that the straight-talking MCA president had used the Barisan Nasional convention over the weekend as a platform to air his grouses against Umno.
“I heard a lot of people were not happy with what Soi Lek said, including MCA leaders themselves, in the context of last weekend’s BN convention,” he said.
Hishammuddin’s words today appeared to suggest that Dr Chua’s censure of Umno during his speech on Sunday had reignited the recent war between the two BN ally parties, when they clashed in their opinions on affirmative action reforms and the abolishment of the 30 per cent Bumiputera equity target.
However, the Umno leader took pains to stress that despite the unhappiness that Dr Chua had caused, what was more important was the convention had shown that BN was a truly united coalition.
“All the party presidents in BN were given the opportunity to make their speeches but of course, it was this sensational issue that has been picked up.
“To me, what is more important is that the BN convention, had shown that we are a united front. We know that we need to transform, that we need to move forward,” he (picture) said.
He added that if he were to respond to Dr Chua’s hard-hitting statements against the ruling party, the issue would likely be prolonged unnecessarily.
“I want to look forward instead. What was said [by Dr Chua] could have happened to all leaders, all parties, but the most important thing is that in the conclusion of the convention, in our BN chairman’s (Datuk Seri Najib Razak) speech, his words and his aspirations to transform BN, that is what is important,” he said.
When pointed out that an Umno deputy minister Datuk Dr Puad Zarkashi had openly slammed Dr Chua in his article today on the “Ketuanan Melayu” issue and the latter’s allegations that a “big brother, small brother” system existed in the coalition, Hishammuddin said:
“There may be some disappointment felt by some leaders but it does not mean that BN is in total agreement with Soi Lek or that BN is in agreement with this deputy minister.
“But it is more important what the people outside think, whether they believe that we are truly serious in our struggles to move forward.
“It is not about certain personalities or certain statements made that will determine BN’s future in its strive for transformational politics.”
In his article today, carried in The Malaysian Insider’s website, Puad, a deputy Education Minister,  said that Dr Chua’s statements had been untrue, unnecessarily and not in tandem with Najib’s views or those of other BN component party leaders.
“If Umno behaves like a big brother and Malay supremacy is wrong, how can the Chinese be more dominant than the Malays in business?” he asked.
He also told the MCA president not to be hoodwinked by Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim who has been attempting to promote the concept of ‘Ketuanan Rakyat’ (people’s supremacy), in his outright rejection of ‘Malay supremacy’.
“In the past, it was Anwar who had expounded on Ketuanan Melayu. Now, he has linked the concept to that of ‘master and slave’. He is trying to kill Umno with this tactic although he is the one who has created this ‘master and slave’ practice in PKR.
“Doesn’t Soi Lek see all this?” Puad added.
When asked today to respond to Dr Chua’s demand on Umno leaders not to announce important government policy decisions during its Supreme Council meetings or annual general meetings, Hishammuddin urged the MCA leader to air his grouses in the right channel.
“I would like to advise him to bring it up during the BN meetings. It is an avenue for that purpose and if he is upset about something, he can use this avenue. It has existed from before,” he said.
He added that if Dr Chua chose not to use the avenue, it raised questions on the MCA president’s personal objectives.
The MCA president had appeared to make full use of the weekend convention to push for equal treatment within the coalition, sternly telling its Umno allies that there should not be a “big brother, small brother” system in the ruling pact.
In his speech, Dr Chua had made direct references to Umno as he shrewdly reminded the ruling party that MCA, and all other component parties, deserved to receive equal recognition as coalition partners.
The veteran politician even took a direct swipe at Umno by pointing out that MCA was not in agreement with how important government policy decisions was made during Umno Supreme Council meetings instead of in Cabinet.
“MCA is of the opinion that we should cooperate with one another as equal partners and for that very same reason as well, MCA feels that important policies should not be announced during Umno annual general meetings or Umno Supreme Council meetings, where such a decision differs in status from that of the Cabinet’s,” he said during the winding up speech at the BN convention at Wisma MCA here this evening
He had also cautioned leaders against using sensitive words like “pendatang” (immigrants), “penumpang” (passengers), “terhutang budi” (indebted to), “kurang patriotic” (unpatriotic) and “ketuanan Melayu” (Malay supremacy).
Such words, he added, should be labelled as taboo in Malaysia.

MoCS paints White Paper ‘black’ on Taib

taib-francis-siah-sarawakKUCHING – A Sarawak pressure group has described the White Paper, proposed and approved by the State Legislative Assembly in its sitting last month, as a ‘black’ mark for Sarawak and Chief Minister Abdul Taib Mahmud.
The Movement For Change, Sarawak (MoCS) said the White Paper should not have been introduced in the first place as it was an embarrassment and an insult to the people of Sarawak and put the state in a bad light in the eyes of outsiders.
“Does the State Government think that Sarawakians are so na├»ve that they could be easily influenced by politicians from outside the state? This is an insult to their intelligence. And does it now intend to turn Sarawak into such an exclusive state that only allies of the State BN can enter the state and not those who support the opposition?,” asked MoCS leader Francis Paul Siah.
Another desperate move
Siah said in a statement here today that he was suspicious of the motive of the White Paper being introduced with the state election looming in the horizon.
“The timing is just too close for comfort. Is this yet another desperate move of the chief minister to cling on to power?,” he asked.
The MoCS leader was commenting on Taib’s statement yesterday that the White Paper was not a political exercise but more of a preventive measure to preserve as much as possible the ambience of Sarawak’s way of life.
Taib said Sarawakians were known to be very friendly and peaceful people and therefore such document was necessary to prevent people entering the state with some ulterior motives.
“It is a preventive measure rather than punitive. It can be implemented before or after (next state) election. It doesn’t really matter,” the chief minister had said.
A White Paper is issued by the government and lay out policy, or proposed action, on a topic of current concern. Although a White Paper may on occasion be a consultation as to the details of new legislation, it does signify a clear intention on the part of a government to pass new law.
Taib's same tactic in 2001
Siah alleged that the chief minister has a tendency of instilling fear among the people whenever a state election is near.
“This is his tactic to run down the opposition. Taib did the same thing just before the 2001 state election,” he said.
Detailing the incident almost 10 years ago, Siah said he had challenged Taib to back his claim that opposition parties in the state were threatening to use violence in the run-up to the state election that year.
Taib made the allegations on 16 April, 2001 and two days later, Siah who was then secretary-general of the State Reform Party, lodged a police report against the chief minister. He claimed that Taib’s remarks were seditious.
The next day, on April 19, Taib said he would produce evidence to prove there were signs that the opposition groups were advocating violence
“A month later, I challenged the chief minister to produce the evidence and name those involved. If he does not do so, then he will be judged as a liar and be responsible for threatening the people of Sarawak with violence, I said then.
“I also said I would stand by Taib to condemn those who incite violence if he could show the evidence. But he never did.
“This is typical of Taib Mahmud. He wanted to arouse the sentiments of voters so that they would fear and hate the opposition. Now, he is up to his dirty tricks again.
“Of course, after he won the 2001 state election, Taib never brought up the issue again. The September election that year was carried out smoothly with no incidence of violence reported. This incident had proven that Taib was a liar and he has not amended his ways,” said Siah.
Appeal to Semenanjung politicians
On the same matter, Siah appealed to West Malaysian politicians from both Barisan Nasional and Pakatan Rakyat not to bring up racial and religious issues in the coming Sarawak election.
“The people of Sarawak are a different breed and they do not have racial and religious problems with each other. I can safely say that there are no racists or religious bigots among my fellow Sarawakians.
“By all means, campaign hard to promote your programmes and policies. But don’t import your negative racial or religious agenda to Sarawak. This is my humble appeal to political parties from Semenanjung,” Siah added.

Nazri rejects call to end child marriage

KUALA LUMPUR: Minister in the Prime Minister's Department Nazri Aziz today shot down calls to ban underage marriage, despite an uproar over the recent wedding of a 14-year-old Muslim school girl.
Siti Maryam Mahmod wed 23-year-old teacher Abdul Manan Othman last weekend in a mass wedding at a major mosque, after being given permission in an Islamic Sharia court.

Malaysian Muslims below the age of 16 are allowed to marry as long as they obtain the permission of the religious courts. Sharia law runs in parallel with civil law in the multi-ethnic country.

Nazri said the government has no plan to review laws allowing for underage marriages because the practice is permitted under Islam.

"If the religion allows it, then we can't legislate against it," he told a press conference.

"Islam allows it as long as the girl is considered to have reached her pubescent stage, once she has her menstruation," he added.

However, Siti Maryam's marriage has sparked criticism including from Women, Family and Community Development Minister Shahrizat Abdul Jalil, who insisted the government did not condone the practice.

Activist groups have also called for the laws that allow underage marriage to be repealed, saying that the practice is widespread with some 16,000 Malaysian girls aged below 15 already married.

"The onset of puberty is no indication of sufficient maturity for marriage," pressure group Sisters in Islam said this week, citing a passage in the Koran which also requires "maturity of mind".

"No marriage of a minor child can be deemed acceptable," said the group's spokeswoman Yasmin Masidi.

Muslim Malays make up about 60 percent of the country's 28 million population and on certain issues, including family law, they are subject to Islamic justice.

- AFP

A mere show of unity but not a battle cry

By Zainal Epi
KUALA LUMPUR: The just-concluded Barisan Nasional convention was not a war cry to rally the dispirited troops for the coming general election but a meeting to gauge the unity and strength of the component parties.
It was more a “feel-good” meeting to reiterate their commitment to serve the people they represent than a “military” strategy to defeat the opposition forces arrayed against them.
The coalition leaders renewed their pledge to the people in the spirit of cooperation and “one-ness” in line with Prime Minister and BN chief Najib tun Razak's 1Malaysia concept.
Contrary to speculation that the convention was in preparation for an early general election, it was in reality a gathering to put the BN house in order first before the partners face their foes.
At present, BN cannot afford to call for snap polls as the major component parties have yet to “get on their feet” since the cataclysm of 2008.
The convention held last Sunday became a “feel-good” meeting where every component party expressed its wishes, needs and opinions, as well as voicing its views on the weaknesses of the coalition.
Of course, the opposition came under heavy fire but this was not a signal that the BN army is ready to march out to the battlefield.
The brief convention had not really gone into the depth of the coalition’s real problem – eliminating the toxic politics of race.
MCA, for example, read the same old script of meritocracy and equality, as stated by its president Dr Chua Soi Lek.
Level platform
Speaking after the convention, Chua said that MCA wanted an level platform where no one would take orders from the other.
Given MCA's fragile position, the party has a long way to go to get back the community’s trust as reflected in the several by-elections where the majority of the Chinese had clearly shown they were not for the BN.
He strongly believed that the community would not return to the MCA fold unless and until MCA enjoys an equal partnership in the ruling coalition.
Chua saw that it is time to make demands although this may cause ripples within the coalition. But he felt that it is worth the effort as the BN needs the Chinese votes badly.
Without the Chinese votes, BN may not be strong although it may get its two-thirds majority in Parliament and win one or two states that were lost to the opposition in 2008.
Gerakan, a multi-racial party but Chinese-based, is at a loss as it was totally rejected in 2008 and is not, in the near future, expected to pick up the pieces.
It is still searching for its “lost soul” and while wandering in the political wilderness, the party came up with a proposal: form just one party. In short, all BN component parties should disband and set up a single party to represent all communities.
While Malaysians are generally not prepared for a one-party idea, some observers read it as Gerakan’s way of “saving face” since the party may be buried for good in the next general election.
Healing process
For MIC, the change in leadership is not expected to make the party any stronger as the Indians are no longer solidly supporting it.
In fact, when Najib opened the coalition’s door by admitting associate members and affiliates, the three main tottering parties – MCA, Gerakan and MIC – may find their support being eroded further as many of the members of the communities they represent as well as NGOs will go straight to register with the BN.
The 2,100 delegates at the Sunday convention got to mingle with their leaders to talk about the problems they were facing and what to do next.
But as for the general election, it is not expected to be held so soon as Umno had recently decided to postpone its party election till June 2012, which means that it needs time to unite its members.
First, the party needs to change the liaison chiefs of the states and later, to unite the factions in the states. This “healing” process would take at least six months.
Then Umno has to allow the new state chiefs to implement their plans as these chiefs may be picked as menteris besar after the general election.
Thus, the whole process may take at least 18 months – which is why Najib had to postpone the Umno polls. It is unlikely he will snap his fingers for a quick general election. Party first, election later.