Rabu, 24 November 2010

Rosmah lagi!.... Jahil sangat ke?

Ustaz Saiful Bahri
Rosmah bini Najib buat perangai lagi. Tak sudah-sudah dengan kontroversi. Ini dah jadi macam Imelda Marcos. Najib seolah-olah tak boleh buat apa-apa!. Nanti rakyat Malaysia akan tambah meluat dan berbulu dengan BN (Bini Najib). Kalau Pak Lah jatuh dek kerana menantu. Najib akan tumbang dek menyibuknya bininya sendiri.

Baru aje reda dengan isu Festival Busana Muslim yang setaraf dengan busana jahiliyyah. Dengan Nama Muhammad Rasulullah terpampang di dada model yang mendedahkan aurat.

Kini timbul pula isu menyamakan taraf Hariraya Haji dengan pengorbanan nabi Ibrahim a.s dengan agama syirik rekaan manusia. Majlis Hi Tea anjuran BAKTI yang diketuai oleh isteri PM yang diadakan baru-baru ini.

Kalaulah Iklan Sinari Lebaran di TV3 yang disiarkan pada 2 September lalu ditarik balik, antara babak yang dianggap kontroversi ialah kanak-kanak menaiki beca terbang yang mirip kenderaan digunakan oleh Santa Claus ketika sambutan Hari Natal. Malah ada juga babak yang menunjukkan kemunculan cahaya pelita di celah-celah kelopak bunga yang berkembang kebiasaannya dikaitkan dengan perayaan Deepavali.

Ekoran penyiaran iklan Aidilfitri yang menyentuh sensitiviti penonton beragama Islam di negara ini, serta bantahan banyak pihak lalu TV3 bertindak menarik balik penyiaran iklan tersebut berkuat kuasa serta-merta.

Habis apabila kena dengan Bini Najib ini takde yang berani tegur ke? Takut hilang pangkat & jawatan ke? atau Umno sedang berdakwah secara hikmah.

Takkan takde penasihat agama? Mana dia Ulama muda Umno tu? Takkan dok diam aje. Takkan fatwa mufti Perak macam Tun Harrussani masih taknak dengar. Kalau Pas yang cakap memang tolak siang-siang dah, Ini bukan fatwa ulama Pas. Ni Tok Mufti lantikan kerajaan negeri Pasir Berdengung, Perak Darul Ridwan. Sekali lagi penulis tampalkan disini buat yang mata buta dan pekak badak pendokong Umno-BN.

Haram merayakan perayaan orang-orang kafir
Orang-orang Islam adalah dilarang sama sekali mencampuradukkan perayaan orang Islam dengan perayaan orang-orang kafir dalam apa jua bentuk sekalipun. Menyentuh tentang para peniaga yang menggunakan perkataan "Deeparaya" yang dipercayai dari perkataan Deepavali dan Hari Raya, adalah haram bagi umat Islam menggunakan perkataan itu meskipun bagi gimik melariskan jualan mereka.

Ustaz Zamri Hashim berkata demikian melalui Radio Malaysia 3 Ipoh dalam siaran Soal Jawab Agama, pagi ini. Menurut Ustaz Zamri lagi, umat Islam adalah diingatkan kepada surah Al-Kafirun yang menyebutkan amaran Allah bermaksud " Bagimu (orang kafir) agamamu dan bagi ku agamaku".

Hukum merayakan perayaan orang-orang kafir sudah disepakati oleh Jawatankuasa Syariah Negeri Perak sebagai salah satu perbuatan yang diharamkan. Justeru itu umat Islam adalah dilarang merayakan perayaan orang-orang kafir biar dalam apa bentuk, secara bersama atau menghadiri perayaan itu. Biarkanlah orang-orang kafir merayakan mereka mengikut cara mereka tanpa melibatkan diri kita selagi kita mengakui keIslaman kita – JMNPk
http://mufti.perak.gov.my/berita/berita041022-2.html. 

Nak nasihat cara hikmah macamana lagi? Harap-harap Tok-tok mufti nasihat le atau sesiapa agamawan dalam Umno tolong bagitau kat bigmama ni. Kot-kot dia taktahu atau orang arab cakap jahil.Jangan sampai ia termasuk dalam perkara tanda-tanda kiamat pulak sebagaimana sabda Rasulullah Saw.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ سَنَوَاتٌ خَدَّاعَاتُ يُصَدَّقُ فِيهَا الْكَاذِبُ وَيُكَذَّبُ فِيهَا الصَّادِقُ وَيُؤْتَمَنُ فِيهَا الْخَائِنُ وَيُخَوَّنُ فِيهَا الْأَمِينُ وَيَنْطِقُ فِيهَا الرُّوَيْبِضَةُ قِيلَ وَمَا الرُّوَيْبِضَةُ قَالَ الرَّجُلُ التَّافِهُ فِي أَمْرِ الْعَامَّةِ

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah S.a.w bersabda: “Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh tipu-daya. Ketika itu golongan benar dikatakankan pembohong dan golongan pembohong dikatakan benar. Orang yang khianat dipercayai dan orang-orang yang benar dikhianati dan para ruwaibidhah akan menjadi jurucakapnya”. Sahabat bertanya: Siapa itu ruwaibidhah? Sabda Baginda: “Orang yang bodoh dalam urusan orang-ramai”

Ada jugak jenis manusia bodoh tak boleh diajar dan cerdik tak boleh diambil manfaat. Mereka rasa dia yang betul dan golongan ini apa peduli ke ayat al-Quran ke? Hadis ke? Ulama ke? Kuasa ada ditangan mereka . ISA le (Ikut Suka Aku). Dalam Islam ini sepsis jahil murakkab. Dia tak tahu pun bahawa dia jahil dan disangka apa yang dibuat itu adalah kebaikan semata meskipun tertegah syara’. Yang dipakai hanya akal semata. Yelahh. Islam moderate le katakann… 


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ لَا يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنْ الْعِبَادِ وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُءُوسًا جُهَّالًا فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا

Daripada Abdullah bin Amru al-‘As berkata: Aku mendengar Rasulullah Saw bersabda: Sesungguhnya Allah Swt tidak mengambil ilmu dengan mencabutnya dari kalangan hambanya akan tetapi dicabutnya ilmu dengan mematikan ulama sehingga tiada lagi orang alim lalu orang memilih pemimpin dari kalangan orang jahil lalu ketika ditanya mereka member fatwa tanpa ilmu nescaya mereka sesat dan menyesatkan.

Nampaknya golongan Plural maupun Liberal atau gagasan 1 Malaysia Islam Moderate nampaknya terus menggasak umat Islam. Apalah malangnya umat Islam di Malaysia. Nak harapkan pemimpin, pemimpin pulak yang menjadi perosak agama....

Teruskan perjuangan semoga musibah daripada perjuanggan assobiyyah dan sekular moden ini dapat dihapuskan, insyaAllah.

Pascapemilihan: PKR tiada pilihan kecuali pulih keyakinan menjelang PRU-13

KUALA LUMPUR, 24 Nov – Di sebalik pemilihan langsung bersejarah kali pertama, pimpinan baru Parti Keadilan Rakyat (PKR) berhadapan dengan cabaran besar untuk memulihkan keyakinan rakyat yang didakwa merosot ekoran kekurangan dan kepincangan ketika proses pengundian.
Barisan kepimpinan yang baru juga diingatkan perlu sedia melakukan perubahan khususnya ketika banyak pihak beranggapan bahawa pilihan raya umum ke-13 akan diadakan dalam waktu terdekat.
Pensyarah kanan Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia, Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani memberitahu pemilihan PKR kali ini membuktikan bahawa parti berbilang kaum ini bersedia untuk melakukan perubahan.
“Pemilihan PKR kali ini lebih rancak kerana kita lihat banyak jawatan yang dipertandingkan mendapat penyertaan daripada ramai ahli.
“Ini jelas menunjukkan PKR mula melakukan perubahan dalam parti mereka terutamanya dalam memilih pemimpin.
“Jika melihat daripada kepimpinan yang bakal dipilih ini, saya percaya PKR mampu menyumbang kepada kekuatan dan pengukuhan parti itu sendiri dan juga Pakatan Rakyat. Malah saya melihat masa depan Pakatan Rakyat lebih baik,” kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider.
Walaupun keputusan tidak rasmi hanya akan diumumkan namun Naib Presiden PKR Azmin Ali dilihat sudah pasti memegang jawatan timbalan presiden selepas dengan mudah mengatasi pencabarnya seorang lagi Naib Presiden PKR Mustaffa Kamil Ayub.
Bagi empat jawatan naib presiden, Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar, Pengarah Strategik PKR Tian Chua, Pengarah Pilihan Raya PKR Fuziah Salleh dan Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang Datuk Dr Mansor Othman mendahului senarai bagi jawatan itu.
Zuraida Kamaruddin dan Shamsul Iskandar Mohd Akin juga berjaya mempertahankan jawatan masing-masing sebagai ketua Wanita dan Angkatan Muda Keadilan.
Beliau juga berpendapat PKR kini dilihat lebih serius dalam menghadapi Barisan Nasional (BN) terutamanya dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13.
“Kita boleh anggap PKR mula menjadi saingan kepada BN, sebelum ini PKR hanya memperjuangkan kebebasan Anwar dan keadilan tapi sekarang kita boleh lihat dengan transformasi yang dilakukan ini menunjukkan PKR boleh menyaingi BN.
“Selain itu, dalam perebutan jawatan pemilihan PKR kita boleh lihat bagaimana pemimpin dalam parti ini seolah-oleh ingin mendapatkan kuasa. Kita boleh anggap siapa yang terpilih memegang jawatan tertinggi parti mereka berpeluang untuk memegang jawatan sekiranya Pakatan Rakyat memerintah negara,” katanya.
Mohd Azizuddin bagaimanapun berkata kepimpinan baru PKR perlu memulihkan semula kepercayaan dan sokongan ahli terhadap parti itu.
“Selain itu, saya melihat masa depan PKR ini bergantung kepada ahli di peringkat akar umbi kerana saya percaya mungkin ada ahli yang tidak bersetuju dengan keputusan pemilihan kali ini.
“Bila tidak setuju mungkin macam-macam boleh berlaku termasuk keluar parti.
“Jika melihat dari segi pengalaman mungkin dari aspek pentadbiran parti dan wakil rakyat mereka masih kurang pengalaman tapi jika terpilih saya percaya mereka boleh menyumbang kepada perubahan parti,” katanya.
Beliau berkata kepimpinan baru PKR juga perlu memulihkan imej dan memantapkan parti itu.
“Ini kerana matlamat PKR sekarang adalah persediaan menghadapi pilihan raya umum, jadi kepimpinan baru ini nampaknya kena berusaha untuk memulihkan imej dan memantapkan parti.
“Bagi saya rakyat melihat semua masalah yang berlaku, jadi kepimpinan baru ini perlu memulihkan imej yang sudah tercalar ini. Mereka perlu memantapkan parti dan selesaikan segala krisis yang berlaku,” katanya.
Pengarah Eksekutif Merdeka Center Ibrahim Suffian berkata, pemilihan secara terus PKR ini boleh dianggap berjaya walaupun peratusan yang keluar mengundi rendah.
Tambahnya, kepimpinan baru PKR mampu untuk membawa perubahan yang besar kepada parti dan juga Pakatan Rakyat.
“Mungkin ada kepincangan dan wujud perspektif, kepimpinan baru ini perlu melakukan sesuatu untuk membersihkan imej mereka.
“Jika melihat daripada kemampuan kepimpinan baru kita boleh lihat ia dari banyak aspek, jadi saya percaya mereka boleh membawa perubahan kepada parti dan pada masa sama menyumbang kepada kekuatan Pakatan Rakyat,” katanya.
Sebanyak 218 daripada 222 cabang PKR berjaya mengadakan pemilihan untuk memilih pemimpin Majlis Pimpinan Pusat (MPP) parti itu.
Satu lagi cabang iaitu Kuala Langat akan mengadakan proses pengundian esok.
Seramai 2,460 perwakilan dan 1,025 pemerhati yang berdaftar akan hadir ketika Kongres Nasional PKR yang bermula Jumaat ini.
Di sebalik pandangan dua penganalsis itu, Prof Madya Dr Sivamurugam Pandian berkata, Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat tidak harus campur tangan dalam pentadbiran PKR selepas kepimpinan baru parti itu diumumkan secara rasmi ketika Kongres Nasional PKR hujung minggu ini.
Katanya, sudah sampai masa Anwar yang juga Penasihat PKR menyerahkan tanggungjawab 100 peratus kepada Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan barisan kepimpinan parti yang baru.
Beliau berkata Dr Wan Azizah perlu memainkan peranan lebih besar dalam mentadbir PKR tanpa terus dibayangi Anwar.
“Bagi saya sudah sampai Anwar Ibrahim berundur secara perlahan-lahan tidak terlalu campur tangan dalam uusan pentadbiran parti, biar presiden sahaja yang mengeluarkan kenyataan dan membuat segala keputusan dalam parti.
“Kalau tidak presiden akan dilihat tidak mampu memainkan peranan malah presiden akan terus dibayangi Anwar Ibrahim. Sudah sampai masa pemimpin lama dalam PKR berundur, serahkan kepada kepimpinan baru untuk melakukan perubahan dan membuat keputusan.
“Biarkan presiden bersama-sama dengan kepimpinan baru ini dalam mentadbir parti. Anwar mungkin boleh bertindak sebagai pemerhati sahaja,” katanya.
Menurut Sivamurugam, kedudukan Dr Wan Azizah sebagai presiden PKR akan tergugat sekiranya beliau tidak memainkan peranannya.
“Selain itu, presiden parti perlu memainkan peranan yang lebih besar dalam parti. Kalau kita lihat sekarang timbalan presiden lebih kuat daripada presiden.
“Jadi sudah sampai masanya presiden tampil kehadapan kerana jika krisis yang berlaku ini tidak ditangani ia akan memberikan kesan yang besar kepada parti,” katanya.
Kepimpinan PKR kali ini menyaksikan perubahan yang besar dalam kepimpinan tertinggi, selain Dr Wan Azizah yang kekal memegang jawatan presiden parti, boleh dikatakan bagi jawatan lain semuanya berubah.
Tambah Sivamurugam, kepimpinan baru PKR kini berhadapan dengan cabaran untuk memulihkan semula sokongan rakyat dan hubungan antara pemimpin dalam parti itu.
“Kalau kita lihat dari segi cabaran, kepimpinan baru ini berhadapan dengan cabaran yang besar terutamanya dalam memulihkan sokongan rakyat selepas pemilihan PKR kali ini dipersoalkan ketelusannya.
“Mereka juga perlu membuktikan dengan hanya undi tidak sampai 10 peratus daripada bilangan ahli bahawa mereka boleh melakukan sesuatu kepada parti. Ini kerana walaupun mereka telah diberikan mandat oleh ahli tetapi dengan jumlah keluar mengundi yang sedikit ini kepimpinan baru ini perlu membuktikan sesuatu.
“Mereka juga perlu membersihkan imej parti dan melakukan proses pemulihan untuk merapatkan semula barisan ahli dan pemimpin yang mungkin bertentangan ini,” katanya.
Beliau berkata kemampuan kepimpinan baru PKR akan dinilai sekiranya mereja berjaya merapatkan semuka barisan pemimpin parti selepas pemilihan berakhir.
“Mampu atau tidak ia bergantung kepada sejauh mana mereka boleh merapatkan semula barisan kepimpinan parti.
“Bagaimana mereka boleh membantu timbalan presiden seterusnya membantu presiden dalam menyelesaikan segala krisis yang berlaku ini,” katanya.

Syed Husin: 'Third force' tidak tersusun

Timbalan Presiden PKR Syed Husin Ali berkata beliau masih "tidak nampak dari segi bentuk dan isi" mengenai kumpulan 'third force' dalam senario politik di Malaysia.

Katanya, pandangan mengenai 'third force' telahpun giat disuarakan sejak pilihan raya umum 2008, namun beliau masih belum melihat “potensi” kumpulan tersebut seperti yang diuar-uarkan.

NONE"Selalu orang mengaitkan 'third force' dengan apa macam di England, (ada) yang kata Liberal Party. Liberal Party itu wujud sudah beratus tahun dan ia merupakan satu organisasi.... Dan bila meraka bekerjasama, mereka mempunyai 'force' yang tertentu.

"(Jadi) kita belum nampak lagi, 'third force' ini sebagai 'force' dan sebagai 'third' kerana di kalangan mereka banyak pandangan," katanya dalam satu temuramah eksklusif dengan Malaysiakini pada Jumaat lalu.

Syed Husin berpandangan, sekiranya 'third force' itu benar-benar wujud, kumpulan mungkin mengambil peranan seperti Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) yang "memastikan orang yang tidak suka Umno, tidak akan pergi kepada Pakatan".

Spekulasi mengenai kewujudan kumpulan 'third force' ini bertiup kencang susulan timbulnya bantahan mengenai proses pemilihan PKR yang didakwa dijalankan secara tidak telus.

Syed Husin yang juga bekas tahanan ISA itu mengakui bahawa beliau mengetahui "satu dua orang yang berada dibelakang" kumpulan yang didakwa sebagai 'third force' itu.
"Saya tahu lebih kurang. (Tetapi) kini satu persatu daripada mereka berkata mereka tidak terlibat termasuk (Datuk) Zaid (Ibrahim) dan termasuk (pemimpin yang) di Sabah, di semenanjung dan Sarawak," katanya.
'PKR boleh tapis calon sendiri'

Peguam dan penulis blog terkenal Haris Ibrahim – salah seorang yang dikatakan anggota 'third force' tersebut juga telah menafikan dakwaan berkenaan.

Haris sebelum ini berkata, Barisan Rakyat yang dicadangkannya itu hanyalah bertujuan untuk menapis calon Pakatan Rakyat untuk bertanding dalam pilihan raya.

Namun, menurut Syed Husin perkara itu boleh diusahakan oleh PKR sendiri dan parti itu boleh memutuskan sama ada akan meletakkan calon daripada parti lain untuk bertanding di atas tiketnya.

sabm forum 230110 haris ibrahim"Tapi kita buat keputusan, bukan (kerana) orang lain menyatakan, kau mesti terima (calon) ini. Kalaupun seseorang mengatakan berbuat demikian, dia mesti tunjukkan kekuatan dia.
"Mana sokongan dia, mana kekuatan dia.... Seseorang yang berkaitan dengan Barisan Rakyat, saya tak mahu sebut nama, satu ketika nak dekat dengan pilihan raya, dia datang ke pejabat.

"Dia kata, boleh tak letak si anu si anu sebagai calon di Kota Damansara. Bukan (calon) yang sekarang ini. Dia sebut nama orang itu, kebetulan saya tahu orang itu.

"Saya cakap, 'awak tahu tak orang ini?' Dia cakap tak tahu sangat. Awak tahu tak dia (kaki mabuk? Apa tapisannya. Awak datang sini nak berunding nak letak dia. Nak suruh orang lain berundur ketepi. Jadi, kalau ini caranya, maaflah," katanya sambil ketawa.

Kumpulan berkenaan, seperti golongan yang mengemukakan manifesto Barisan Rakyat sebelum ini merupakan organisasi yang "tidak tersusun," kata Syed Husin lagi.

"Tapi tak tahulah sekarang ini. Saya tidak menafikan (kewujudan) sama sekali," katanya yang mengambil sikap tunggu dan lihat dengan perkembangan dan potensi kewujudan kumpulan tersebut.

Masalah pemilihan hanya 'sambungan'
Dalam wawancara yang sama juga, Dr Syed Husin - penulis buku Dua Wajah - turut mengulas mengenai mesyuarat agung tahunan cabang (MATC) dan pemilihan Majlis Pimpinan Pusat (MPP) yang menjadi tumpuan umum sejak September lalu.

Tokoh veteran PKR itu berkata bahawa pertandingan sengit merebut jawatan timbalan presiden hanya menimbulkan "sedikit masalah" tetapi tidak dalam membuatkan PKR berpecah.

zaid ibrahim quits pkr 191110 02"Ia jadi sengit sebab ada penarikan diri. Masa mula-mula, apabila seorang calon ke depan, tak ada komplen. Tapi bila timbul keadaan di mana dia terkebelakang, (maka) timbul komplen.

"Tetapi sebenarnya komplen (itu) terhadap parti daripada calon ini, bukan berlaku semasa pemilihan.

"Lama sebelum itu, daripada seorang calon ini, sudah mengadakan interbiu (dengan media), dan sudah ada dalam blog yang memburukkan parti dan mempertikaikan kedudukan pimpinan parti. Jadi, ini hanya sambungan," katanya

Dr Syed Husin tidak menjelaskan identiti "calon itu" tetapi dipercayai merujuk kepada calon jawatan timbalan presiden Datuk Zaid Ibrahim yang menarik diri daripada bertanding ekoran pemilihan yang didakwa tidak memihak kepadanya.

Ekoran itu juga Zaid Ibrahim bertindak keluar parti dan mengumumkan akan menubuhkan sebuah parti baru.
'Siapa makan cili dia rasa pedas'
Mengulas kekecohan yang berlaku semasa MATC di beberapa cabang termasuk di Kapar, Klang, dan Subang, Syed Husin mendakwa ia dilakukan oleh "bukan anggota (PKR) tetapi daripada parti politik yang memusuhi" PKR.

Dr Syed Husin juga mendakwa masalah berkaitan pemilihan PKR diperbesar-besarkan oleh "orang dari dalam" tanpa bukti kukuh, namun beliau enggan mendedahkan identiti individu berkenaan.

"Tapi (individu itu) memang ada. Bukan seorang. Sebelum pemilihan pun sudah ada.... (Jadi) siapa macam cili, dia terasa pedas," katanya sambil ketawa.

Jelasnya, terdapat "sesetengah aduan itu yang remeh sangat" daripada sebanyak 162 aduan, menyebabkan sesetengah aduan tersebut ditolak.

"Cuma ada 12 sahaja (aduan) yang masih dalam kajian. Jadi tuduhan yang menyatakan tiada kajian, tak ada penyelidikan, tidak betul.

"Cuma barangkali kesilapannya ialah tidak diberitahu cepat-cepat tentang keputusan (aduan) itu. Jadi akhirnya apabila berlaku, kita beritahu (keputusan) dan kebanyakkan pihak menerima keputusan itu," katanya.

Usul tiga termasuk remaja ditembak mati polis dibawa ke Parlimen

KUALA LUMPUR, 24 Nov – Ahli Parlimen Subang R. Sivarasa dari PKR petang ini mengemukakan usul tergempar meminta Dewan Rakyat membahaskan kejadian  tiga orang, berusia antara 15 dan 22 tahun, ditembak mati polis di Glenmarie, Shah Alam awal pagi 13 November lalu.
Berdasarkan Perkara 18(1) Peraturan Mesyuarat, beliau berkata Dewan Rakyat wajar membincangkan kematian Mohd Shamil Hafiz Shapiei, 15, Hairul Nizam Tuah, 20, dan Mohd Hanafi Omar, 22, demi kepentingan awam.
“Hari ini, saya telah menghantar usul tergempar kepada Speaker Dewan Rakyat dan kita (Pakatan Rakyat) harap esok kita akan mendapat laluan kerana isu ini sesuatu yang berkepentingan rakyat.
“Kalau kita memerintah (kerajaan puasat) kita tahu apa perlu dibuat, Menteri Dalam Negeri (Datuk Seri Hishamuddin Hussein) tak boleh menyerahkan begitu sahaja kepada polis, mesti menjawab di Parlimen,” ujar Sivarasa (gambar) ketika dihubungi The Malaysian Insider.
Sivarasa yang juga Naib Presiden PKR berkata, insiden terbaru itu sepatutnya sudah mendesak kerajaan menubuhkan satu suruhanjaya diraja bagi menyiasat dan menyelesaikan kes tersebut.
Ini kerana katanya, kes terbaru ini berlaku selepas rakyat Malaysia melihat kematian Aminulrasyid Amzah, 15, yang mati ditembak oleh polis di Jalan Mak Yong, Seksyen 11 Shah Alam awal pagi 26 April lalu.
“Bagi saya, kes ini tidak boleh disiasat oleh pihak polis lagi, sekurang-kurangnya menteri sendiri mesti menjawab di Parlimen.
“Mereka ini ditembak dari jarak dekat, seolah-olah tembak untuk bunuh, bukan untuk mempertahankan diri seperti yang dimaklumkan polis.
“Salah seorang dari mereka ditembak dari satu telinga dan tembus di bawah satu telinga lagi... menunjukkan beliau ditembak dari arah yang lebih tinggi dan dekat.
“Kalau polis (terbabit) mahu mempertahankan diri, dia patut melepaskan tembakan ke udara atau bahagian yang tidak boleh mengakibatkan mati... tetapi kesan tembakan pada juvana menunjukkan mereka ditembak dari jarak dekat,” ujar Sivarasa.
The Malaysian Insider difahamkan, Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia akan membuat ketetapan sama ada untuk menerima usul tergempar Sivarasa atau sebaliknya pada sesi soal jawab lisan pagi esok.
Sabtu lalu, peguam keluarga juvana terbabit N. Surendran mendakwa polis cuba melakukan suatu pembohongan di sebalik insiden tersebut.
Menurut Surendran, keluarga dua mangsa terbabit memberitahunya bahawa terdapat dua kesan tembakan jarak dekat pada kawasan kepala dan dada.
Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk A. Thaiveegan sebelum pada itu berkata, ketiga-tiga mereka terbunuh selepas melakukan rompakan di stesen minyak Jalan U1/1 sekitar jam 4.15 pagi.

PRU13: Persempadanan semula kawasan pemilih

by Jayanath Appudurai   
Selepas mesyuarat agung Umno bulan lepas dan pilihan raya kecil Galas dan Batu Sapi, tumpuan awam beralih pula kepada pilihan raya umum ke-13 (PRU13). Bilakah PRU13 akan diadakan?

Namun seperkara yang kurang dapat perhatian umum ialah persempadanan semula bahagian-bahagian pilihan raya. Sekiranya persempadanan semula siap dilakarkan sebelum PRU13 -- yang wajib diadakan sebelum September 2013 -- maka implikasinya terhadap arah aliran politik negara adalah ketara.
Di bawah Perkara 113(2), Perlembagaan Persekutuan, tanggungjawab bagi menjalankan kajian semula persempadanan bahagian-bahagian pilihan raya Parlimen dan negeri diberikan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Mengikut perundangan, persempadanan hanya boleh dibuat setelah tamat tempoh lapan tahun dengan selesainya kajian semula persempadanan sebelum itu.
Persempadanan semula juga perlu disiapkan dalam tempoh masa dua tahun. Ia terakhir sekali dibuat pada Mei 2003. Maka urusan persempadanan ini bakal dilaksanakan tahun depan 2011.

Prinsip undi sama nilai

Dalam sistem demokrasi berasaskan perwakilan, semua warga, tanpa mengira di mana dalam negara mereka bermastautin, adalah berhak untuk diwakili oleh seorang Wakil Rakyat dalam dewan perundangan secara samarata. Maka, setiap warga yang layak mengundi mempunyai satu undi dan undi itu adalah sama nilai dengan undi warga lain.

Urusan persempadanan semula adalah penting supaya prinsip persamarataan dilaksanakan secara saksama. Sejajar dengan prinsip ini, bilangan pemilih di setiap bahagian pilihan raya hendaklah lebih kurang sama. Dengan itu, nilai asas sistem demokrasi yang mendukung prinsip "satu warga, satu undi" boleh dihayati.

Sebagai contoh, di United Kingdom terdapat 650 bahagian yang hampir semuanya mengandungi jumlah pemilih dari 50,000 ke 79,000 orang.
Persempadanan dari masa kesemasa adalah juga penting dilaksanakan supaya boleh mengambilkira serta setimpal dengan kadar pertumbuhan penduduk dalam bahagian-bahagian pilihan raya tersebut.
Dalam sistem negara kita, pihak SPR dalam menjalankan persempadanan semula harus mematuhi prinsip- prinsip yang digariskan di bawah Jadual Ketiga Belas Perlembagaan Persekutuan.1

Satu prinsip utama ialah: "Bilangan pemilih di dalam setiap bahagian pilihan raya di dalam sesuatu negeri patutlah lebih kurang sama banyak kecuali bahawa, dengan mengambil kira kesulitan yang lebih besar untuk sampai kepada pemilih di dalam daerah desa dan kesukaran lain yang dihadapi oleh bahagian-bahagian pilihan raya di luar bandar, ukuran pewajaran bagi kawasan patutlah diberikan kepada bahagian-bahagian pilihan raya."
Prinsip mengagihkan wajaran kepada kawasan luar bandar telah dimasukkan dalam Perlembagaan Persekutuan 1957 di mana variasi saiz (jumlah pemilih) di antara mana-mana dua kawasan haruslah tidak melebihi 15 peratus. Sejak 1952, persempadanan semula telah dilakukan sebanyak lapan kali dan banyak rungutan ditimbulkan bahawa prinsip ini tidak dipatuhi sepenuhnya oleh pihak SPR. Harus diperhatikan bahawa wajaran 15 peratus yang dipersetujui tersebut tidak digunakan selepas beberapa pindaan kepada Perlembagaan sejak tahun 1973.

Kini pihak SPR menggunakan asas penentuan pemilih bagi satu-satu bahagian pilihan raya seperti jadual berikut:2 Kategori bahagian berdasarkan kajian tempatan oleh pihak SPR akan menentukan keluasan kawasan serta jumlah pemilih dalam sesuatu bahagian.

Kriteria bagi persempadanan bahagian pilihanraya
  Kriteria
Kategori Bahagian Luas Kawasan Jumlah pemilih bahagian Pilihanraya Parlimen Jumlah pemilih bahagian Pilihanraya Negeri
Bandar 8-49 KMP 60,000 ke atas 25,000 ke atas
Separuh bandar 50-250 KMP 30,000-59,000 15,000-24,000
Luar bandar dan pendalaman > 250 KMP 30,000 ke bawah 15,000 ke bawah
*Kecuali bagi W.P, Putrajaya dan W.P Labuan

Persempadanan semula tahun 2003

Dalam urusan persempadanan semula 2003, sebanyak 222 bahagian Parlimen diwujudkan, termasuk Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Labuan yang tidak mengikut kriteria yang ditetapkan atas sebab-sebab tertentu. Walhal demikian, nyata dalam urusan tersebut pihak SPR tidak juga menggunakan kriteria yang disebutkan dengan sepenuhnya atau secara seragam bagi menetapkan persempadanan bahagian-bahagian lain.
Bahagian Parlimen terkecil dari segi jumlah pemilih, yakni 15,717 orang adalah di Sarawak, iaitu P222 Lawas. Manakala bahagian terbesar ialah P109 Kapar (112,224 orang) di Selangor. Secara kasar, ini bermakna nilai satu undi di Lawas adalah bersamaan dengan tujuh undi di Kapar.
Perbandingan kawasan yang terkecil dan terbesar di Semananjung adalah seperti di jadual berikut:

Bahagian Parlimen Kategori Bahagian Jumlah Pemilih Variasi (%)
P55. Leggong Luar Bandar 22,999 -------
P109. Kapar Bandar 112,224 388

Variasi antara Lenggong dan Kapar adalah 388 peratus, jauh daripada syor 15 peratus yang dipersetujui pada tahun 1957. Kajian terperinci akan menunjukkan bahawa terdapat variasi jumlah pemilih antara banyak lagi bahagian-bahagian yang tidak mematuhi prinsip persamarataan dari segi 'satu warga, satu undi'. Mungkin pihak SPR dapat mempertahankan variasi yang tidak munasabah berasaskan prinsip: "Perhatian harus juga diberi kepada kemudahan-kemudahan pentadbiran yang boleh didapati di dalam bahagian-bahagian pilihan raya itu untuk menyediakan kemudahan yang diperlukan bagi pendaftaran dan semasa mengundi;3

Akan tetapi apa yang mengelirukan adalah tafsiran dan aplikasi kriteria bagi mengkategorikan bahagian bahagian pilihan raya, khususnya bagi kawasan di luar bandar.

Perbandingan bahagian yang nyata harus dikategorikan sebagai kawasan luar bandar menunjukkan perbezaan ketara seperti dipaparkan dalam jadual berikut:
Bahagian Parlimen
Kategori Bahagian
 Jumlah Pemilih
P.55. Leggong  Luar Bandar 22,999
P.16. Baling Bandar 80,878
P.25 Bachok Bandar 63,736
P.67 Kuala Kangsar  Luar Bandar 28,224


Soalnya kenapakah kriteria "Bandar 60,000 ke atas" digunakan untuk Baling di Kedah dan Bachok di Kelantan, walhal dari kajian tempatan jelas bahawa kedua-dua kawasan tersebut adalah berada di 'luar bandar'?
Apabila Baling dan Bachok dibandingkan dengan Kuala Kangsar yang hanya mempunyai jumlah pengundi 28,224, maka akan timbul keraguan mengenai kesahihan proses persempadanan yang dijalankan oleh SPR. Adakah Kuala Kangsar kawasan lebih berumpama 'desa dan pedalaman' berbanding dengan Baling dan Bachok?
Selain daripada itu, urusan persempadanan 2003 juga tidak mengambil kira kadar pertumbuhan penduduk di sesebuah negeri. Sebagai contoh, Johor dengan jumlah penduduk 2.74 juta penduduk dan kadar pertumbuhan 2.6 peratus dalam tempoh masa 1991-2000 diberikan enam kerusi tambahan berbanding dengan Selangor yang mendapat lima kerusi tambahan walaupun mempunyai 4.19 juta penduduk dan mencapai kadar pertumbuhan 6.1 peratus dalam tempoh waktu yang sama.

Rungutan bahawa urusan persempadanan berat sebelah kepada parti memerintah nampaknya memang berasas.

Tatacara persempadanan

Bagi memahami punca masalah ketidakseimbangan antara bahagian, kita perlu meneliti prosedur yang digunapakai oleh SPR dalam urusan persempadanan, seperti berikut:4

1. Arahan oleh ibu pejabat SPR kepada pengarah-pengarah pilihan raya negeri mengumpul maklumat-maklumat seperti bilangan pemilih di bahagian-bahagian, kemudahan-kemudahan baru yang ada seperti bangunan dan sekolah-sekolah dan kemudahan perhubungan dan pengangkutan;
2. Laporan kajian semula persempadanan dengan syor awal dikemukakan kepada Yang di-Pertua Dewan Rakyat dan Perdana Menteri;
3. Pada masa yang sama, suatu notis dikeluarkan dalam sekurang-kurangnya satu akhbar dan disiarkan dalam warta, serta dipamerkan di semua bahagian-bahagian pilihan raya selama satu bulan untuk pemeriksaan dan rayuan orang ramai;
4. SPR mengadakan siasatan tempatan untuk mendengar rayuan yang diterima dalam tempoh pameran dari mana-mana kerajaan negari, pihak berkuasa tempatan dan kumpulan 100 orang pemilih dan lebih;
5. Sebaik sahaja selesai siastan sebarang perubahan persempadanan harus dipamerkan semula kepada orang ramai untuk tempoh sebulan; dan
6. Cadangan persempadanan akhir dikemukakan kepada Perdana Menteri untuk dibentangkan dalam Dewan Rakyat.

Jelas bahawa autonomi SPR dalam urusan ini tersekat apabila cadangan persempadanan harus terlebih dahulu dikemukakan kepada Perdana Menteri sebanyak dua kali. Beliau mempunyai kuasa dan peluang untuk membuat pindaan kepada cadangan SPR sebelum inaya dibentangkan di Parlimen.
Sesiapapun yang menjadi Perdana Menteri dari gabungan BN ataupun PR, bolehkah kita mengharap bahawa penyandang jawatan akan bertindak secara 'non-partisan', dan tidak akan mengambil peluang untuk memperkasakan kedudukan partinya?
Walaupun rakyat diberi peluang untuk buat cadangan, masalah ketara ialah untuk mengumpul 100 orang pemilih yang berminat dan mempunyai masa untuk buat sedemikian [merujuk kepada perkara (4) di atas]. Kita harus mengakui bahawa tahap pemahaman dan komitmen rakyat jelata kepada proses demokrasi dalam negara kita adalah rendah.
Maka kita dapat lihat bagaimana urusan persempadanan pada hakikatnya dikuasai hampir sepenuh-penuhnya oleh pihak SPR dan kerajaan yang memerintah.
Kesimpulan
Kelemahan dalam urusan persempadanan semula suduh wujud sekian lama dan akan berterusan. Ia hanya akan dapat diatasi sekiranya pindaan dibuat kepada perundangan, sistem dan prosedur sedia ada supaya SPR benar-benar bebas dan berautonomi.

Sebagai langkah permulaan, tatacara mengemukakan cadangan awal dan laporan akhir persempadanan kepada Perdana Menteri perlu dimansuhkan. Cadangan persempadanan boleh saja dibentangkan terus untuk pertimbangan dan kelulusan Parlimen.
Supaya benar-benar menganuti prinsip 'satu warga, satu undi', sistem pilihan raya perlu dirubah. Rombakan ini hanya akan direalisasikan sekiranya rakyat sendiri menunaikan tanggungjawab dan menuntut perubahan yang dihasratkan.
***************

1.Prinsip ini diterangkan dalam laman web SPR di bawah tajuk ‘persempadanan’ – http://www.spr.gov.my/
2. Ibid
3. Ibid
4. Perlembagaan Persekutuan, Jadual Ketiga Belas, Bahagian II, “Tatacara Bagi Menyempadankan Bahagian- Bahagian Pilihan Raya.”

Gugat kuasa Raja, Umno dicabar buktikan petualang

PAS hari ini melahirkan rasa kesal parti itu dengan isu gangguan perlembagaan dan kedudukan Raja-Raja Melayu seperti yang sering dibangkitkan, kata ketua penerangannya, Idris Ahmad.

idris ahmad information chief pas muktamar in kota bharuMenurut beliau usaha Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang mengingatkan pihak-pihak tertentu yang cuba mengubah perlembagaan negara supaya tidak bersikap seperti 'tikus membaiki labu' sebenarnya cuba menimbulkan ketakutan di kalangan orang Melayu supaya tidak menyokong PAS dan Pakatan Rakyat.

"Sejak mutakhir isu Melayu dan kedaulatan Raja-Raja dibangkitkan sebagai usaha untuk menarik sokongan orang Melayu kepada Umno, kononnya Melayu dan Raja Berperlembagaan hanya selamat di bawah Umno, setelah isu pembangunan sudah lapok, kerana dunia semakin maju," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Harussani ZakariaIdris berkata satu ketika dahulu kononnya ada perlembagaaan baru seperti yang ditimbulkan oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria tetapi sehingga hari ini perkara itu gagal dibuktikan.

“PAS mencabar mana-mana pihak yang ada bukti jika ada mana pihak yang hendak menggugat perkara yang telah dipersetujui bersama seperti kedudukan agama Islam, kedudukan Raja-Raja Melayu dan Hak Istimewa Raja-Raja Melayu silalah bawa ke pengadilan.
Isu derhaka

"Isu derhaka kepada Raja-Raja Melayu dibangkitkan dengan hebat ketika pilihanraya kecil Bukit Gantang, kononnya Datuk Seri Nizar Jamaludin derhaka kepada Sultan Perak. Mereka eksploit perkatan yang diucapkan oleh Nizar "Patik Mohon Sembah Derhaka", pada hal ini adalah istilah yang diajar oleh protokol istana ketika berbahasa dengan Raja apabila kita tidak sependapat dalam satu pandangan," kata Idris.

idris jusoh terengganu natang binatang animal banner 260308 02Menurut beliau, dalam sejarah politik Malaysia - “yang biadab dengan Raja-Raja Melayu ialah pemimpin Umno.” Malahan, dakwa Idris, Umno juga cuba mengambil alih kuasa mengistihar darurat daripada Yang Di-Pertuan Agong.

Katanya, rakyat negara ini juga tidak lupa bagaimana Umno “membelasah Raja-Raja Melayu pada tahun 1983 kerana menolak cadangan supaya kuasa Yang Di-Pertuan Agong mengenai pengistiharan darurat dikurangkan.

conference of rulers majlis raja raja"Begitu juga penyokong Umno pula mengatakan Sultan Terengganu binatang. Kenapa polis tidak tangkap mereka yang berdemonstrasi dan menghina sultan Terengganu kerana tidak melantik Datuk Seri Idris Jusuh sebagai Menteri Besar Terengganu?” soalnya.

Idris berkata sebenarnya, banyak lagi yang boleh dibongkarkan bagi membuktikan siapa yang sebenarnya menghina Raja-raja Melayu.

Anwar dakwa hakim intimidasi Karpal, mahu tarik diri dengar kes liwat

KUALA LUMPUR, 24 Nov – Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa hakim yang mendengar kes liwatnya telah “intimidasi” peguam utamanya, Karpal Singh dalam usaha mereka mahu melucutkan beliau daripada mendengar kesnya.
Dalam afidavit bertulis difailkan petang ini bersama notis usul mahu hakim Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah dilucutkan, Anwar (gambar) berkata hakim itu telah “mengugut” Karpal semalam apabila peguam itu memberikan notis hasrat pembela untuk memfailkan satu permohonan mahu melucutkan  Mohd Zabidin.
“Peguam saya, ketika itu ada memberikan notis kepada hakim bahawa dia telah diarahkan oleh anak guamannya (saya) untuk meminta hakim berkenaan menarik diri daripada mendengar kes.
“Sebabnya kerana hakim tidak menghormati keputusan Mahkamah Agung dalam kes  United Asian Bank Berhad lwn Tai Soon Heng Constructiion Sdn Bhd (1993).
“Hakim kemudian mengatakan bahawa bahawa apa yang dikatakan oleh peguam saya boleh dianggap sebagai menghina mahkamah. Peguam saya menjawab dengan berkata isu menghina mahkamah tak timbul dan saya tidak diberikan perbicaraan yang adil,” kata Anwar dalam afidavitnya.
Menurut nota perbicaraan kes semalam, Karpal telah mendakwa Mohd Zabidin telah menggunakan ugutan, oleh itu telah intimidasi peguamnya.
Anwar berkata walaupun hakim telah menarik balik kenyataan-kenyataan “hina mahkamah” tetapi bersetuju bahawa “tidak wajar” beliau mengatakan demikian ke atas Karpal, tindakan “intimidasi” itu menunjukkan ada asas bias bahaya yang sebenar, yang akan menghalang Anwar daripada menerima perbicaraan adil.
Anwar juga menekankan permohonan untuk menggugurkan hakim adalah semata-mata bersandarkan pada tindakan Mohd Zabidin dan bukan kerana sebab lain.
Terdahulu di mahkamah, Karpal memaklumkan hakim bahawa notis bersama permohonan Anwar telah difailkan dan perbicaraan tidak boleh diteruskan sehingga Mohd Zabidin mendengar permohonannya.
Mohd Zabidin kemudian menetapkan pagi esok untuk mendengar permohonan pembela itu.

Azan Ismail : Pahang Kaya Hasil Tetapi Bajet Defisit Kali Ke -13


SHAH ALAM 24 NOV : Walaupun merupakan negeri paling banyak menerima sumbangan dari kerajaan pusat dan masyhur dengan khazanah alamnya, Pahang merupakan negeri paling tinggi jumlah hutangnya, dakwa Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail.

Tanpa menafikan ia perkara yang memalukan, Azan berkata, beliau sebagai seorang ahli parlimen dari negeri itu begitu hairan bagaimana Pahang yang sepatutnya mewah pendapatannya, tetapi mencatat rekod 13 tahun berturut-turut mengalami belanjawan defisit.

"Saya memang sudah jangka, maknanya 13 tahun berturut-turut tidak ada satu pun bajet yang seimbang, teruk.

"Masalah besar yang menjadikan begini sebab Pahang banyak kehilangan hasil. Hasil yang patut dipungut hilang sebab ketidakcekapan," katanya lagi.

Utusan Malaysia sebelum ini melaporkan, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob meminta rakyat negeri berkenaan supaya tidak bimbang dengan Bajet Pahang 2010 yang menyaksikan defisit sebanyak RM92.48 juta.

Menurut Adnan, defisit untuk kali ke-13 berturut-turut itu berpunca daripada usaha pertumbuhan ekonomi di negeri berkenaan.

Namun menurut Azan, jawapan Adnan yang langsung tidak melambangkan kredibiliti seorang pemimpin yang mempunyai keinginan politik untuk menyelesaikan masalah defisit yang dialami menjadikan negeri itu sebagai negeri paling banyak berhutang.

"Keadaan itu mengakibatkan Pahang mengumpul hutang yang lebih lagi untuk tahun yang ke-13.

"Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang (PKNP) tahun ini sahaja menerima RM90 juta. Keseluruhan yang diterima RM320 juta seperti yang ada dalam belanjawan," kata Azan.

Selain Pahang katanya, dua negeri lain yang menerima bantuan dari kerajaan pusat ialah Perbadanan Kemajuan Negeri Perak iaitu sebanyak RM3.2 juta dan Perlis RM1.8 juta.

"Untuk apa beri bantuan kepada PKNP sedangkan negeri mengalami defisit. Sentiasa rugi. Perbelanjaan lebih daripada pendapatan," soal Azan.

Pahang mengalami defisit bagi tahun ke-12 berturut-turut iaitu sebanyak RM98.61 juta pada tahun lalu.

Menurut Adnan, beliau optimis walaupun beberapa tahun kebelakangan ini bajet Pahang mengalami defisit, tetapi menjelang akhir tahun apabila kira-kira kewangan dibuat, ia akan menghasilkan lebihan.

Namun menurut Azan, selagi kerajaan negeri tidak bertukar tangan, hasrat Adnan itu nampaknya sukar untuk direalisasikan.

"Tidak munasabah dalam masa 13 tahun, tidak pernah sekali pun dengan hasil, dengan cukai yang dikumpul, boleh melebihi perbelanjaan?

"Masalah utama ialah apabila terlalu lama diurus oleh pasukan yang sama iaitu kerajaan negeri yang ditadbir oleh Barisan Nasional dan Umno, maka perkara yang sama di bawa dari tahun ke tahun, sama sahaja berturut-turut.

"Kalau bagi lagi 10 tahun, maka 10 tahun lagi lah defisit sebab dia tidak ada kehendak untuk memperbaiki keadaan ini, kerana Umno selalunya berada dalam keadaan selesa," tambah Azan lagi.

Katanya, terlalu menghairankan untuk sebuah negeri yang mempunyai hasil bumi seperti balak, emas, terlibat dalam sektor perindustrian, namun tidak mempunyai pendapatan untuk mentadbir urus negeri.

"Saya musykil dan tidak percaya sama sekali dengan keadaan negeri Pahang yang mempunyai khazanah kayu balak yang bermutu tinggi, dengan emas dan sebagainya, kawasan perindustrian kimianya, tetapi sampai ke tahap tidak ada sumber untuk mentadbir negeri sehingga menjadi defisit. Ini tidak munasabah sama sekali," tambah Azan lagi.

Justeru katanya, sekiranya dicabar untuk menguruskan belanjawan negeri Pahang dalam tempoh satu tahun supaya ia tidak lagi mengalami defisit, beliau sanggup melakukannya.  

"Ambil contoh kerajaan Pulau Pinang (di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat) buat pertama kali tahun lepas, tidak ada defisit. Selangor buat pertama kali tidak ada defisit," tambah Azan lagi. 

Lagi mangsa dakwa polis tembak sesuka hati

Keluarga Ho Chei Hang, 32 mendakwa wujudnya perbuatan khianat ketika lelaki itu ditembak polis pada 16 November lalu.

“Ini salah guna kuasa dan menembak sesuka hati,” kata peguam Keppy Wong, yang bercakap bagi pihak keluarga mangsa di pejabatnya di Pandan Indah hari ini.

NONEWong percaya tindakan polis berkenaan adalah tidak wajar kerana tiada senjata api mahupun sebarang jenis dadah yang dijumpai di kereta mangsa dan lagipun Ho juga dikatakan tidak mempunyai sebarang rekod jenayah.
“Tiada senjata di kereta, mereka hanya jumpa 42-45 pil tidur di kereta. Pil tidur bukan barangan dalam Akta Dadah Berbahaya,” katanya.

Peguam itu juga mendakwa Ho tidak diberikan sebarang amaran ketika anggota polis yang tidak berseragam dan mengenalkan diri mereka melepaskan tembakan. Mereka juga dikatakan tidak melepaskan tembakan amaran mahupun cuba menghalang kereta yang dipandu oleh mangsa.

Ho kini terlantar di Hospital Kuala Lumpur di mana beliau sedang di unit rawatan rapi, Hospital Kuala Lumpur selepas ditembak dengan empat butir peluru.
"Doktor telah berjaya keluarkan tiga peluru, masih ada satu lagi dalam badannya," kata Wong yang melawat mangsa itu.

NONEHadir sama pada sidang media hari ini adalah isteri dan ibu bapa Ho.
Isteri Ho, Tan Chiew Yong, 29 pula berkata doktor tidak dapat mengeluarkan sebutir lagi peluru kerana komplikasi.

“Dia terlalu lemah, peluru tembusi sehingga tulang,” kata isterinya melalui peguam mereka.
Mendengar penjelasan itu, ayah mangsa, Ho Ah Beng, menitiskan air matanya.
Ibu Ho, Teoh Yak Kiow, berkata anaknya itu dalam perjalanan pulang dari farmasi selepas mendapatkan bekalan ubat-ubatan untuknya.
Menurut Wong, Ho disiasat bagi 'percubaan membunuh' anggota polis yang menembaknya.

PAS kemuka usul bincang serangan Korea Utara

KUALA LUMPUR, 24 Nov: Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub akan mengemukakan usul di bawah Peraturan Mesyuarat 18(1) dan (2) untuk menangguhkan mesyuarat Dewan Rakyat bagi membincangkan serangan Korea Utara terhadap jirannya, Korea Selatan.
“Dengan ini diberikan notis bahawa saya akan mengusulkan supaya mesyuarat ini ditangguhkan untuk membincangkan usul yang melibatkan perkara tertentu, berkepentingan ramai dan perlu disegerakan,” ujarnya dalam usul tergempar yang dihantar kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.  
Berikutan adalah usul tergempar beliau.
Tuan Salahuddin Haji Ayub (Kubang Kerian) mohon mencadangkan:  
Bahawa mesyuarat ini hendaklah ditangguhkan bagi membolehkan dewan yang mulia ini merundingkan dan membincangkan tindakan Korea Utara baru-baru ini telah melancarkan serangan ke atas Korea Selatan dengan melepaskan berpuluh-puluh tembakan meriam ke atas pulau Yeonpyeong, yang menempatkan kira-kira 1,000 tentera Korea Selatan, berhampiran sempadan Laut Kuning, yang menjadi pertikaian kedua-dua negara.
Hubungan di antara Korea Selatan dan Korea Utara sejak insiden sempadan terburuk pada perang 1950-1953 dahulu kini semakin membimbangkan. Berikutan daripada insiden serangan tersebut ke atas pulau nelayan itu juga menyebabkan dua anggota marin Korea Selatan maut, sementara 15 anggota marin lagi dan tiga penduduk awam cedera.
Perkara ini berlaku berikutan sepasukan unit tentera Korea Utara melepaskan tembakan meriam sebagai tindakan provokasi pada kira-kira pukul 2.34 petang waktu tempatan (1.34 petang waktu Malaysia) dan pasukan tentera Korea Selatan melancarkan serangan balas sebagai pertahanan. Berikutan itu juga amaran ketenteraan Kelas A bagi situasi tempur ini dikeluarkan serta-merta oleh Korea Selatan.
Saya berharap, Parlimen Malaysia pada hari ini perlu membincangkan perkara tersebut sebagai dasar luar Kerajaan terhadap kedua-dua Negara tersebut. Ianya juga ada protes kita terhadap krisis peperangan yang bakal berlaku di sana. Penegasan terhadap kancah peperangan perlu dimuktamadkan oleh Malaysia kerana kita ada hubungan perdagangan dikedua-dua Negara tersebut.
Oleh yang demikian, saya meminta agar bantahan Parlimen Malaysia dibuat serta-merta terhadap kedua-dua Negara tersebut demi memelihara keharmonian hubungan dagangan atau pun warga Malaysia yang kini berada di sana.

Parlimen bocor, jurugambar tak dibenar buat rakaman..ha..ha..takut pada bayang2....!!!

Kakitangan penyelengaraan Jabatan Kerja Raya hari ini memeriksa bumbung bangunan parlimen bagi mengesan sumber kebocoran ketika hujan lebat semalam.

NONESekumpulan jurugambar media kemudian bergegas mengikuti petugas berkenaan tetapi kehadiran mereka tidak disenangi oleh pekerja tersebut.

Jurugambar dan wartawan diberitahu bahawa mereka tidak dibenarkan berada di bahagian bumbung parlimen dan tempat mereka dikhususkan di lobi parlimen dan tempat wartawan di Dewan Rakyat.

Mereka yang telah merakamkan gambar diminta memadamkannya di kamera DSLr serta meninggalkan kawasan larangan itu serta-merta.

Bagaimanapun, jurugambar berjaya memulihkan gambar-gambar berkenaan.

Betulkah PKR ada 400,000 ahli? kata senatak dan katak2.....!!!

Ezam berkata lebih ramai patutnya keluar mengundi jika benar keahlian PKR 400,000. — gambar fail
KUALA LUMPUR, 24 Nov — Dakwaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) kononnya ia mempunyai sehingga 400,000 anggota menjadi tandatanya banyak pihak termasuk ramai bekas pemimpin parti itu sendiri. Menurut mereka sehingga kini dakwaan itu gagal dibuktikan sama ada menerusi rekod bertulis mahupun pemilihan Majlis Pimpinan Pusat yang berakhir Ahad lepas yang menyaksikan hanya 10 peratus daripada jumlah yang dikatakan anggota parti keluar mengundi.
Anuar Shaari, bekas setiausaha sulit Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata saiz keanggotaan PKR itu amat diragui bahkan sebelum beliau keluar dari parti itu pada Mei 2007, tiada satu rekodpun ditunjukkan bahawa parti itu mempunyai ahli sebanyak itu.
“Setiausaha agung dulu (Datuk Salehuddin Hashim) tidak pernah menunjukkan rekod jumlah keahlian dan setiausaha sekarang ini (Saifuddin Nasution Ismail) pun tak pernah tunjuk. Jadi ini amat meragukan.
“Kalaulah betul ada ahli sebanyak yang dikatakan, buktikanlah. Daripada pemilihan MPP pun, yang mengundi Mohamed Azmin Ali (calon timbalan presiden) tak sampai lima peratus pun,” katanya kepada Bernama.
Anuar berkata sekiranya benar anggota PKR sebesar itu, ini bermakna sebahagian besar tidak mengambil bahagian dalam proses pemilihan parti, maka ini dilihat sebagai satu protes secara halus.
Mengikut keputusan tidak rasmi, Mohamed Azmin yang kini Naib Presiden PKR, dipilih sebagai timbalan presiden mengalahkan seorang lagi Naib Presiden, Mustaffa Kamil Ayub.
Seorang lagi calon, Datuk Zaid Ibrahim, menarik diri dan keluar dari parti itu selepas mendakwa berlaku penyelewengan dalam pemilihan.
Jawatan Presiden kekal dipegang Datuk Seri Wan Azizah Ismail yang menang tanpa ditandingi. Anak Anwar dan Wan Azizah, Nurul Izzah Anwar, pula terpilih sebagai naib presiden.
Ditanya mengapa pemilihan MPP hambar dengan peratusan keluar mengundi pada tahap 10 peratus sahaja berbanding Mesyuarat Agung Tahunan Cabang (MATC), Anuar berkata ia disebabkan keghairahan anggota untuk mengundi terbantut kerana telah diberikan tekanan oleh beberapa pemimpin.
“Segalanya telahpun dicaturkan dan ada juga pemimpin yang mendesak, merayu, meminta dan ada juga yang mengugut supaya calon mereka dimenangkan,” katanya.
Kenyataan yang hampir sama turut disuarakan oleh bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Senator Ezam Mohd Nor.
Katanya meskipun beliau tidak mengetahui jumlah anggota PKR selepas meninggalkan parti pada 2006, jika berdasarkan jumlah keanggotaan yang ada, sepatutnya lebih ramai anggota yang mengundi pada pemilihan MPP.
“Sekiranya benar, sudah pastinya calon yang menang tidak diberikan mandat daripada ahli untuk memimpin parti berdasarkan kepada peratusan kecil yang keluar mengundi,” katanya.
Ezam tidak menolak kemungkinan bahawa peratusan mengundi rendah disebabkan anggota PKR merasa diperalatkan untuk mencapai matlamat politik individu tertentu.
Penganalisis politik, Dr Sivamurugan Pandian, pula berkata beliau juga sangsi dengan jumlah keanggotaan PKR.
“Saya tidak tahu ia benar atau tidak. Kalau benar, sudah pastilah mereka ini akan keluar mengundi.
“Kalau kita berpegang kepada baki 90 peratus lagi anggota PKR keluar mengundi, keputusan pemilihan boleh jadi berbeza.
“Pada saya kalau benar (anggota PKR 400,000), 90 peratus itu adalah kelompok yang menunjukkan protes secara halus,” katanya pensyarah sains politik dari Universiti Sains Malaysia itu. — Bernama

Kenapa tiada tender terbuka untuk PPC?

Tony Pua 1Oleh Muda Mohd Noor

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mempersoal keputusan kerajaan memberikan pemilikan Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (PPC) kepada jutawan, Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary tanpa melalui proses tender terbuka.
Beliau menyifatkan keputusan tersebut sebagai bercanggah dengan hasrat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mahukan ketelusan dan daya saing di kalangan usahawan.

"Tiada makna Najib bercakap mengenai ketelusan dan daya saing sedangkan pemberian projek kerajaan dibuat secara terus dan tanpa tender. Ia mengulangi konsep pengswastaan yang dibuat oleh (Tun) Dr Mahathir Mohamad," katanya.
Sehubungan itu, Tony yang juga setiausaha publisiti DAP pusat bertanya berapakah pampasan yang dibayar kepada PPC.
Menurutnya, PPC dimiliki Menteri Kewangan Yang DiPerbadankan, sebelum itu diuruskan oleh kerajaan negeri. PPC itu merupakan pelabuhan tertua di Malaysia dan dikorporatkan pada 1994. Ketua Umno bahagian Tanjong, Datuk Ahmad Ibni Jahar merupakan Pengerusi PPC.
Banyak masalah PPC
Sementara itu, Ahli Parlimen DAP Jelutong, Jeff Ooi yang hadir sama dalam sidang media tersebut berkata, penguasaan Syed Mokhtar akan membuka laluan kepada jutawan itu untuk mengusai lapangan terbang Pulau Pinang.
"Syed Mokhtar telah menguasai Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) iaitu pelabuhan air dan selepas ini akan menguasai pelabuhan udara pula," katanya.
Menurut beliau lagi, laporan audit menunjukkan PPC `ada banyak masalah.’ Berita mengenai Syed Mokhtar menguasai PPC disiarkan dalam akhbar Straits Times Singapura baru-baru ini.
Majalah Forbes melaporkan Syed Mokhtar mempunyai harta RM2 bilion – orang ketujuh terkaya di Malaysia.
Beliau sebelum ini dilaporkan membuat tawaran membeli aset lebuhraya PLUS dari United Engineers Group (UEM).

Zambry bentang bajet pilihan raya?

IPOH, 24 Nov: Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) merasakan Bajet 2011 yang akan dibentangkan oleh Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir semasa Persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) pada 30 November ini adalah Bajet Pilihanraya bagi persiapan Umno BN menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 nanti.
Timbalan ketuanya, Mohd Munir Ali berkata, pihaknya melihat perbentangan bajet nanti bakal memfokuskan bentuk perkhidmatan dengan memastikan semua peruntukan akan sampai kepada rakyat demi mendapatkan undi mereka.
“Sudah tentu segala bentuk peruntukan tersebut akan melibatkan banyak perkara termasuklah projek-projek mega bagi menunjukkan kemampuan sesebuah kerajaan mengurus tadbir negeri dengan baik,” ujarnya dalam satu kenyataan.
Namun DPPN Pk, katanya menganggap apa yang berlaku adalah sebaliknya.
Baginya, kerajaan negeri Umno BN Perak pada hakikatnya gagal dalam pengurusan negeri dengan efisyen dan jelas hanya menggunakan persidangan Dun nanti semata-mata untuk memenuhi agenda politik mereka yang ingin mengekalkan kuasa pemerintahan yang telah dirampas daripada Pakatan Rakyat (PR).
Persidangan Dun, ujarnya bukan hanya untuk meluluskan bajet, tetapi lebih dari itu untuk menzahirkan permasalah dan pandangan rakyat serta proses pembaikpulihan sistem pemerintahan yang secara jelas gagal dipenuhi oleh kerajaan Umno BN sekarang.
DPPN Pk juga, tambahnya melihat bagi persediaan menghadapi PRU 13 nanti, bajet kali ini bakal memberi perhatian kepada kebajikan dan kepentingan rakyat, terutama dari kalangan orang muda, bagi memastikan sokongan kepada Umno BN akan terus diterima.
Justeru, beliau menjangkakan peruntukan yang lebih besar akan diberikan kepada golongan itu yang akan disalurkan melalui pelbagai kemudahan atau program khas.
Ini, katanya kerana Umno BN sedar sokongan orang muda adalah garis penentu kepada kemenangan mana-mana parti politik dalam PRU.
Bagi DPPN Pk, katanya kuasa orang muda sekarang ini boleh menentukan jatuh bangun mana-mana parti politik dan yang paling penting adalah kuasa orang muda sebagai suara keramat yang perlu diberikan perhatian.
“DPPN Pk amat yakin orang muda sekarang ini sudah mampu untuk menilai dengan baik dan membaca apa yang tersirat di sebalik bajet yang bakal dibentang nanti lantas menzahirkan respons mereka terhadap pengkhianatan yang  dilakukan melalui undi mereka di dalam PRU 13 nanti,” katanya lagi.

Najib bimbang, siasatan Scorpène semakin meluas


KUALA LUMPUR, 24 Nov: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sepatutnya mula bimbang sekarang ekoran siasatan yang lebih meluaskan terhadap skandal rasuah dalam pembelian kapal selam buatan Perancis, Scorpène.

Selain Najib, turut mula bimbang adalah pemimpin dari India, China dan Brazil serta pemimpin Perancis termasuklah bekas Presiden, Jacques Chirac, bekas Menteri, Dominique de Villipin dan Edouard Balladur di samping Presiden Perancis sekarang,  Nicholas Sarkozy.

Demikian menurut laporan Asian Sentinel semalam dalam laporan yang ditulis oleh Gavin M. Greenwood, seorang konsultan keselamatan yang berpejabat di Hong Kong John Berthelsen, editor Asia Sentinel.

Mungkin persiapan ke arah itulah, pejabat kedutaan Malaysia di Perancis penuh dengan bekas pegawai tentera termasuk dutanya, Tan Sri Dr Abdul Aziz Zainal, 58, yang merupakan bekas Panglima Angkatan Tentera. Dr Abdul Aziz menerima watikah perlantikan itu awal Mei 2010 lalu.

Seorang penceramah agama dalam kuliahnya di sebuah surau dekat Rawang berkata, beliau telah berkunjung ke pejabat kedutaan Malaysia di Perancis baru-baru ini dalam urusan kerjanya dan yang mengejutkan beliau adalah ramainya bekas tentera yang menjadi kakitangan di pejabat kedutaan itu termasuk dutanya.

"Saya tertanya-tanya, kenapa ramai sangat bekas tentera di situ, lalu saya teringat kes kapal selam yang tidak boleh menyelam kat Malaysia dan wanita Monggolia yang mati kerana dibom dengan C4," kata penceramah itu dalam kuliah dhuhanya di surau itu.

Menurut Asian Sentinel, para peguam kepada keluarga 11 jurutera Perancis yang mati dalam serangan bom di Karazchi tahun 2002 lalu, akan memfailkan dakwaan pembunuhan terhadap Chirac dengan mendakwa kejadian itu berpunca dari pembatalan rasuah kepada tentera Pakistan dalam pembelian tiga kapal selam Agosta 90-class untuk tentera laut negara itu.

Sarkozy adalah Menteri Bajet Perancis ketika kerajaan negara itu menjual kapal selam yang dibina oleh gergasi pertahanan Perancis, DCN ( yang kemudiannya dikenali sebagai DCNS) kepada Pakistan dengan nilai USD950 juta.

Pendakwaraya mendakwa, ahli poltik, pegawai tentera dan orang tengah Pakistan menerima jumlah komisyen sehingga Euro2 juta yang kembali semula ke Paris untuk membantu kempen Balladur yang tidak berjaya mengalahkan Chirac itu.

Menteri Bajet, Sarkozy didakwa meluluskan elemen kewangan dalam penjualan kapal selam itu. Ketika itu, beliau adalah jurucakap pasukan kempen presiden Balladur dan menurut media Perancis, mereka telah membuka dua syarikat di Luxembrg untuk menguruskan wang rasuah itu, lapor Sentinel.

Adalah didakwa, apabila Chirac dipilih semula, beliau telah membatalkan pembayaran rasuah itu kepada Pakistan, menyebabkan tindakan serangan membalas dendam ke atas kenderaan yang dinaiki oleh para jurutera Perancis dan tiga rakyat Pakistan itu. Beberapa tahun lamanya, Pakistan menyalahkan serangan itu kepada militan Islam termasuk Al Qaeda.

Salah seorang peguam itu berkata, pihaknya akan menyiasat bagaimana keputusan memghentikan komisyen itu dicapai. Beliau juga mahu memanggil Sarkozy untuk memberikan keterangan namun Presiden Perancis itu dengan marahnya menafikan dakwaan itu.

Sebagai Presiden beliau mempunyai umuniti dan berhak untuk menolak dari dipanggil memberikan keterangan.

DCNS telah menjual Scorpènes kepada Pakistan pada tahun 1994. Malaysia melalui usaha  Menteri Pertahanan ketika itu, Datuk Seri Najib Razak membayar USD1 bilion kepada DCNS untuk memesan kapal selam itu dan pada tahun yang sama, iaitu 2002,  ketika para jurutera Perancis itu dibunuh, lapor Sentinel.

Sebagai timbal balas, syarikat yang dimiliki rakan Najib, Abdul Razak Baginda telah dibayar Euro114 juta sebagai 'komisyen'. Ia disahkan dalam satu jawapan di Parlimen Malaysia.

Isu ini menjadi semakin panas apabila Altantuya Shaariibuu, wanita Monggolia yang mendakwa teman wanita Abdul Razak dibunuh dan diletupkan badannya sehingga berkecai dengan C4, peledak yang selalu digunakan oleh tentera.

Altantunya datang ke Malaysia untuk menuntut hak yang dijanjikan kepadanya iaitu USD500,000 dari komisyen yang mereka perolehi ekoran peranannya dalam urusan jual beli kapal selam ini.

Abdul Razak bersama dua pengawal peribadi Najib telah didakwa ekoran kejadian itu namun Abdul Razak telah dibebaskan manakala dua lagi pegawai polis yang menjadi pengawal peribadi itu dijatuhkan hukuman bunuh.

Anwar dapat laporan proforma, saksi selamat dakwaan hina mahkamah

Karpal semalam mendakwa tindakan Dr Siew merujuk kepada laporan tersebut boleh disabit hina mahkamah. — gambar fail
KUALA LUMPUR, 24 Nov — Mahkamah Tinggi membenarkan Datuk Seri Anwar Ibrahim akses kepada laporan proforma disediakan saksi ketiga Dr Siew Sheue Feng, tetapi pada masa yang sama menolak permohonan agar doktor Hospital Kuala Lumpur (HKL) itu dikenakan tuduhan menghina mahkamah. Dalam keputusannya hari ini, Hakim Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah berkata Seksyen 161 Akta Keterangan  memberikan pembela hak untuk meneliti dokumen-dokumen berkaitan.
“Oleh itu saya membenarkan laporan proforma diberikan kepada pembela,” kata Mohd Zabidin.
Bagaimanapun hakim menolak usaha pembela yang mahu dikenakan tuduhan menghina mahkamah ke atas  Dr Siew, saksi pendakwa dalam kes liwat Anwar.
Mohd Zabidin berkata, apa yang dilakukan oleh Dr Siew semalam bukan satu tindakan yang boleh dianggap sebagai menghina mahkamah.
“Pada pandangan saya, saksi boleh melihat pada nota ketika pemeriksaan balas... permohonan agar dikenakan tindakan menghina mahkamah ditolak,” kata Mohd Zabidin.
Semalam, peguam utama Anwar, Karpal Singh membuat permhonan untuk mensabitkan Dr Siew untuk kesalahan mengikut Kanun Keseksaan kerana menghina mahkamah.
Dr Siew adalah saksi ketiga pada perbicaraan Anwar, yang didakwa meliwat Mohd Saiful Bukhari Azlan, 25, di Unit 11-5-1, Desa Damansara Condominium, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.
Ini dibangkitkan Dr Siew setelah disoal balas oleh Karpal, berkata dalam keterangan beliau bahawa beliau telah lihat proforma atau borang protokol yang diisinya mengenai perihal perubatan pengadu, Saiful.
Berikutan itu, Karpal memohon untuk sabit menghina mahkamah terhadap Dr Siew kerana sebelum ini beliau (Dr Siew) berpegang teguh dengan prinsipnya tidak akan merujuk pada borang protokol, walaupun Karpal telah beberapa kali memintanya untuk merujuk kepada laporan berkenaan.
Karpal mempertikaikan bahawa berdasarkan pada keputusan Mahkamah Persekutuan mengikut Seksyen 159 Akta Keterangan, saksi yang masih disoal balas tidak boleh merujuk mana-mana nota untuk mengingati semula semasa mahakamah berehat.
Beliau berkata saksi hanya berhak berbuat demikian dalam kandang saksi apabila beliau disoal balas.

Anwar dibenar perolehi laporan protokol perubatan

Permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mendapatkan borang laporan protokol perubatan Mohd Saiful Bukhari Azlan hari ini dibenarkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.Borang yang dikenali sebagai 'pro-forma' adalah dokumen standard yang digunakan semasa menangani kes penganiayaan seks. Ia dikatakan mempunyai butiran pemeriksaan perubatan yang dijalankan ke atas pengadu.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah berkata beliau membenarkan permohonan itu kerana dokumen berkenaan sudah dirujuk saksi ketiga pendakwaan - Dr Siew Sheue Feng dari Hospital Kuala Lumpur ketika mahkamah berhenti rehat.

Beliau bagaimanapun, menolak permohonan pembelaan supaya saksi itu dikenakan perintah menghina mahkamah atas tindakannya itu.

Country’s corrupt image not reality, says deputy minister

Fuziah had highlighted the poor view of political corruption in Malaysia despite the MACC’s efforts. — file pic
KUALA LUMPUR, Nov 24 — A deputy minister today brushed aside the public’s negative perception on the current state of political corruption in Malaysia, declaring that it did not mean the country was corrupt. Deputy Minister in the Prime Minister’s Department Datuk VK Liew told Parliament today that the people’s perception did not necessarily translate to reality, claiming that it was coloured by other factors that were likely unclear and untrue.
He was responding during Question Time to a query by Fuziah Salleh (PKR-Kuantan) who had asked if the government was aware that, based on the Global Corruption Barometer Survey 2009 by Transparency International, Malaysians had a bad perception of political corruption in the country.
This, she pointed out, was despite the Malaysian Anti-Corruption Commission’s 2009 report that 15 members of political parties were presently facing legal charges in court.
“The survey results were based on the community’s perception towards corruption in political parties in their respective countries,” Liew said today.
“For your information, perception is not necessarily reality. Perception is often coloured by current facts that may not be clear or true,” he added.
On the other hand, Liew pointed out that the legal charges by MACC against 15 political party members were based on facts and the law.
“They were charged based on complaints received and information obtained during investigations,” he said.
Liew’s response, however, failed to appease Fuziah, who rose to tell the House that the deputy minister’s answer showed that the government was in denial over the state of corruption in the country.
“From your answer, you seem to claim that in reality, there is no corruption as it is merely a perception. I would like to state that perception is formed according to several facts and through experiences, interaction and contact.
“In the same survey, when Malaysians were queried whether they perceived that the government was effective in combating corruption, 67 per cent of Malaysians said that the government was ineffective, in comparison to Indonesia where 74 per cent said their government was effective and in Singapore, 96 per cent say their government is effective.
“So there seems to be a denial here,” she said.
Fuziah also challenged the government to practise asset disclosure, pointing out that this was done in Indonesia during its elections.
“Maybe with asset disclosure and if the prime minister and his Barisan Nasional leaders do not fear to do this.”
Liew then evaded Fuziah’s question and instead asked her about the public’s perception towards Pakatan Rakyat (PR), pointing to the just-concluded PKR polls which was said to be fraught with election irregularities.
“I agree with you that perception is based on experiences so what is the people’s perception of PR where recently the PKR polls was flooded with numerous complaints of cheating and so on,” he said.
He later accused Fuziah of only raising points in the corruption perception survey that “insulted” the BN government.
“If you look at the facts in the survey, there were other pointers that were taken into consideration. The perception of corruption in political parties was only one of the many organisations considered in the survey,” he said.
Liew stressed that the survey also revealed that out of six organisations (political parties, Parliament, business/private sector, media, public officials and judiciary), only four per cent perceived that Parliament was affected by corruption.
“But in Indonesia, the score for Parliament was 47 per cent.
“And in other countries like India, Thailand and South Korea, their perception of corruption affecting political parties is even higher than Malaysia’s, at 58 per cent, 54 per cent and 38 per cent. In Malaysia, it is only 42 per cent.
“It is just a game of perception... of how the people look at you and at us,” he said.
Liew added that the survey was based on information obtained from the public between February 15 and 18 last year, before Prime Minister Datuk Seri Najib Razak took office and introduced his National Key Results Areas initiative.
“Under the NKRA, fighting corruption is one of the government’s main thrusts. But you failed to take all this into consideration. Please give accurate information to the House in the future,” he remonstrated.
Liew also claimed later that the courts’ failure to convict a person of corruption did not mean that MACC was not carrying out its duties well.
“When a politician is charged, he will be given the opportunity to employ a good lawyer to defend him in court.
“So if there is no conviction, it does not mean that MACC did not do its job... it just shows that the counsel is probably one of the best,” he said.

Dublin umum 4 tahun langkah jimat cermat

dublin1DUBLIN: Kerajaan Ireland akan menerbitkan rancangan berjimat cermat yang dikehendaki oleh Kesatuan Eropah (EU) dan langkah penyelamat yang diterajui Dana Kewangan Antarabangsa (IMF).
Pengumuman ini menyaksikan pasaran sahamnya terus menjunam teruk hari Selasa dan euro 1.9% lebih rendah berbanding dollar. Rancangan yang menyasarkan selama empat tahun itu menjimatkan sebanyak 15 bilion euro atau 11% dari jumlah pengeluaran tahunan ekonomi Ireland.

Sementara itu, stesyen penyiaran RTE berkata Republik itu bersetuju pakej penyelamat 85 bilion euro dalam laporan "langkah-langkah awal" oleh kerajaan.
Rancangan berjimat cermat empat tahun itu diumumkan semalam sebagai syarat awal pembiayaan.
Ia menyediakan beberapa maklumat mengenai pemotongan perbelanjaan dan kenaikan cukai, termasuk 6 bilion euro yang dijangka tahun depan, dengan matlamat untuk mengurangkan defisit belanjawan kerajaan kepada sasaran 3% Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) menjelang 2014.
Rancangan itu juga akan menggariskan bagaimana Dublin bercadang untuk mereformasi sektor perbankannya yang memerlukan suntikan sebanyak 45 bilion euro.
Menurut laporan RTE, kerajaan akan menyuntik wang ke dalam bank-bank, meningkatkan modal bank-bank – sebagai persediaan menghadapi kerugian masa depan – dari 8% jumlah aset sebelum ini kepada 12%.
- bbcnews

'Give us some light and water, please'

By FMT Staff

KOTA KINABALU: Listening to Gum-Gum assemblyman Zakaria Edris' volley of demands at the recent State Legislative Assembly sitting is telling of the situation in Sabah. He was asking for better enforcement, clean water, electricity, and police and fire stations in his constituency which is barely 45 minutes from Sabah's second largest city, Sandakan.
Rolling off his list of grouses, Zakaria said villagers living along Sungai Memanjang in his constituency were struggling to make ends meet following a steady decline in aqua life in the river as a result of toxic effluence from a neighbouring oil palm mill.
The once "fish-rich" river is now “dead”, he said, adding that complaints to the State Environment Protection Department and the Federal Environment Department have fallen on deaf ears.
"We have highlighted the issues to the two departments but there had been no action. Nothing has been done to stop the mill operators and help the villagers.
"If the mill continues to dump its toxic waste into the river, the ones who will suffer are the locals.
"These villagers depend on the river for their livelihood. The government cannot go on ignoring this It must take immediate action. It must issue a stop order to the mill, " he said.
No water, electricity
Describing clean water as a “basic necessity”, he said several kampungs in his constituency were dependent on well water.
"Many kampungs in my constituency still don't have clean water and electricity... this is a basic necessity. The state government must look into this urgently," he said.
Kampung Ulu Dusun, Kampung Sungai Kapoor, Kamung Jaya Bakti, Kampung Lalason and Kampung Tanjung Pisau are among the villagers which still depend on well water. During the dry spell, the water dries up leaving the villagers without clean water.
Kampung Pulau Libaran and Kampung Pulau Pemaguan have no electricity. The community is dependent on power from a generator. Since the increase in petrol prices, villagers have been unable to afford electricity.
Zakaria has proposed that the state government take urgent action to provide rural villagers with water and electricity.
"I propose that solar energy be introduced in these villagers since petrol is expensive and generators are not practical," he said.
Rising crime
Early last year, a 16-year-old student was raped, brutally murdered and dumped in the nearby forest in the constituency.
The incident sent shockwaves through the constituency which was also riddled with a rising crime rate, said Zakaria.
"We urgently need a police station and a fire station. We don't have any now. The nearest stations are in Sandakan... 45 minutes away.
"This is too far in case of an accident or emergency. A few years ago we had a big fire and the by time the firemen came, 30 houses were burnt down," he said.
Sandakan, on Sabah's east coast, is a known gateway for immigrants. Over the years shantytowns have emerged creatinga whole range of socio-economic problems for the state.
In the recent Batu Sapi by-elections, the 16-year-old Barisan Nasional state government's lack of commitment to infrastructure development came to the fore when opposition candidate Ansari Abdullah twice plunged into the sea after the jetty and bridge he was standing on collapsed.
Early last week, the World Bank Report 2010 reaffirmed a commonly held belief when it reported that Sabah was the “poorest” state in Malaysia and is unlikely to move ahead if current policies do not change.

Taib dapat inspirasi tarikh pilihanraya

KUCHING: Ketua Menteri Abdul Taib Mahmud pulang dari Mekah hari ini dengan mendapat "inspirasi" mengenai tarikh pilihan raya negeri Sarawak.
"Saya sudah ada inspirasi tetapi saya tidak akan memberitahu anda," katanya kepada pemberita di hangar Hornbill Skyways di sini.
Pilihanraya negeri Sarawak perlu diadakan sebelum Julai tahun depan dan ramai pemerhati politik meramalkan ia akan diadakan sama ada pada Mac atau April.
Taib berkata bahawa apa yang perlu dilakukan sekarang ialah bagi jentera pilihan raya membuat persiapan.
Sarawak mempunyai 71 kerusi Dewan Undangan Negeri, 62 daripadanya dikuasai oleh Barisan Nasional manakala lapan diwakili oleh DAP dan satu oleh bebas.
- Bernama

Saya kecewa proses pemilihan bukan kerana tewas saingan, kata Mustaffa PKR



KUALA LUMPUR, 24 Nov — Naib Presiden PKR Mustaffa Kamil Ayub berkata, beliau tidak sama sekali kecewa dengan keputusan saingan timbalan presiden, sebaliknya “kecewa dengan kelompongan dan penyelewengan” proses pemilihan bersejarah yang menggunakan sistem langsung.
“Saya kecewa dengan kelompongan-kelompongan yang wujud, penyelewengan, dan kelemahan dalam proses (pengundian).
“Soal keputusan itu perkara kedua, saya tidak kecewa, bagi saya proses itu yang penting dan perlu dijalankan dengan baik,” kata Mustaffa (gambar) yang pertama kali bertanding jawatan timbalan presiden.
PKR selesai mengadakan pemilihan secara langsung membolehkan setiap ahli memilih kepimpinan pusat berbanding sistem lama menggunakan perwakilan selepas meminda perlembagaan tahun lalu.
Mustaffa juga bimbang sekiranya pimpinan parti dan pihak-pihak terbabit dalam parti tidak mengambil tindakan ke atas aduan dan laporan berhubung pemilihan, akan menjejaskan tahap keyakinan di kalangan ahli.
“Ini akan membawa kepada tindakan-tindakan di luar jangkaan, tindakan keluar parti ahli-ahli yang hilang tahap keyakinan terhadap parti,” kata Mustaffa yang walaupun tidak pasti jumlahnya, tetapi yakin ia akan membabitkan kadar signifikan.
Beliau juga mengakui akan ada tanggapan bahawa pandangan-pandangan agar parti memperbaiki kelemahan dan kepincangan akan dilihat sebagai “pengkhianat.”
Kata beliau, ahli-ahli PKR merupakan golongan yang “kritikal”, yang mana sebahagian besar menyertai parti komponen Pakatan Rakyat ini selepas kecewa dengan parti masing-masing.
“Mereka ini kritikal dengan kepimpinan parti masing-masing, dan sebab itu meninggalkan parti mereka dan menyertai PKR.
“Jadi, pimpinan parti mesti mendengar keresahan dan rintihan yang dikemukakan oleh ahli-ahli mengenai pemilihan langsung ini, walaupun sistem satu ahli satu undi memang baik niatnya,” kata Mustaffa lagi.
Mustaffa, Pengerusi PKR Perak, tewas di tangan Azmin Ali yang juga seorang naib presiden parti dengan perbezaan undi yang besar.
Awalnya tiga orang bertanding jawatan itu tetapi Datuk Zaid Ibrahim telah menarik diri selepas minggu kedua proses pengundian atas alasan wujud banyak kecacatan dan kepincangan dalam pemilihan tetapi tidak diambil tindakan sewajarnya oleh kepimpinan parti dan Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP).
Keputusan rasmi pemilihan pusat hanya akan diumumkan pada Ahad ini sempena Kongres Nasional PKR di Petaling Jaya.
Mustaffa sebelum ini dua kali meminta proses pengundian ditangguhkan dan pemilihan baru diadakan.
Bagaimanapun JPP memutuskan untuk meneruskan pemilihan sebagaimana telah dijadualkan. Proses pengundian pemilihan pusat ini diadakan selama 10 hari dan Ahad lalu adalah hari terakhir.
“Saya ingin menegaskan bahawa perjalanan pemilihan beberapa hari yang lalu masih belum memuaskan. Unsur-unsur kelompongan yang paparkan dalam memorandum lalu masih berterusan.
“Beberapa aduan tambahan sedang dalam proses dan beberapa orang calon juga sedang memfailkan beberapa kes khusus untuk disiasat,” kata Mustaffa dalam satu kenyataan 16 November lalu.
Bagaimanapun beliau meneruskan saingannya dalam protes.
“Dalam erti kata kita masih sangsi dengan perjalanan pemilihan yang ada, namun demi menyelamatkan perjuangan dan parti serta keadaan, saya meneruskan pertandingan.
“Saya tetap berpendirian yang juga mewakili sejumlah anggota yang signifikan, bahawa pemilihan 2010 mestilah ditangguhkan bagi memberi masa segala aduan dan bantahan ditangani, proses penambahbaikan JPP, logistik dan semua persiapan pemilihan,” katanya sebelum ini.
Tidak ada aibnya kepimpinan mendengar keluhan akarumbi dalam persoalan ini. Malahan rakyat Malaysia akan melihat betapa kepimpinan PKR benar-benar peka dengan sebarang permasalahan, bermula dengan pengendalian persoalan dalaman dan kemudiannya keluhan rakyat keseluruhannya.
Dalam ulasan hari ini, Mustaffa menambah beliau masih berpendirian bahawa JPP dan pimpinan parti mesti menyelesaikan kesemua aduan mengenai kecacatan dan kepincangan pemilihan mesti diselesaikan sebelum kongres hujung minggu ini.
“Saya berharap semua ini akan ditangani oleh JPP dan pihak kepimpinan parti sebelum Kongres kerana masih ada aduan yang tidak ditangani sehingga sekarang,” kata beliau sambil menambah, pihaknya tiada rancangan untuk membuat desakan terbaru.
“Apa yang dikemukakan sudah mencukupi,” katanya.

MACAM NIH PUN BOLEH JALAN KAA? WTF!

kalau belakang camni camner le rupe depan.. kahkahkah UMPH!! hak!

nih yang ramai datuk2 ngan tansri2 suka nih.... WTF!

betul-betul 1Mesia, Berkebaya dan di sulami keseksian amoi... hakhakhak

Kemaruk Politik UMNO

Kebelakangan ini kita melihat bangaimana UMNO melepaskan serangan demi serangan dalam usahanya untuk memburuk-burukkan Pakatan Rakyat. Walaubagaimanapun, sebahagian besar dari isu-isu yang mereka timbulkan hanya menunjukkan betapa terdesaknya mereka untuk menyerang PR sehingga menjadi bahan gurau di kalangan mereka yang bermaklumat. Sebagai contoh, isu duit judi di Pulau Pinang.

Manakala, isu-isu yang ditonjolkan sekarang pula adalah seperti berikut:

1. Isu pemilihan PKR dan Dato’ Zaid

Gambaran yang ingin diberi ialah PKR berada dalam keadaan huru-hara dan tunggang-terbalik. Oleh yang demikian, sekiranya benar dakwaan ini, maka tiada apa-apa yang perlu di takutkan oleh pihak BN. Tetapi dengan liputan meluas dan tumpuan yang diberi, maka jelas bahawa PKR tetap dilihat sebagai satu ancaman yang perlu ditangani. Yang akan menjadi jawapan muktamad bagi PKR terhadap dakwaan BN itu ialah kesatuan yang akan terhasil selepas selesainya proses pemilihan ini. ‘After the dust settles’ bak kata orang putih, sekiranya selesai dengan baik dan semua bersatu kembali, maka segala dakwaan BN akan terjawab dengan sendirinya.

Berhubung dengan Dato’ Zaid, saya secara peribadi berasa agak terkilan. Beliau merupakan harapan masyarakat Malaysia dan hakikat bahawa beliau mendapat pencalonan untuk jawatan Timbalan Presiden walaupun hanya setahun menjadi ahli PKR adalah bukti betapa beliau disanjung dikalangan ahli. Kesanggupan beliau mengorbankan jawatan Menteri demi prinsipnya diketahui dan diiktiraf semua. Malangnya beliau tidak sabar menangani cabaran.

Bagi saya, inilah bezanya di antara mereka yang datang untuk membawa perubahan dan mencorakkan sebuah gerakan dan mereka yang datang dengan tujuan mengepalai gerakan yang telah sedia dicorak. Kategori pertama menjangkakan akan adanya kekurangan dan perlunya melalui proses perubahan. Kekurangan dan kelemahan dilihat sebagai satu cabaran tetapi sanggup diharungi kerana pada dasarnya, wawasan tertentu telahpun diterima semua.

Manakala kategori kedua tidak mempunyai perasaan yang sama terhadap gerakan yang sedang dibangunkan. Dia sebagai ‘orang luar’ yang menuntut wujudnya suasana tertentu dengan kaedah yang tertentu. Sekiranya ianya belum lagi wujud, maka dia kesal dan berasa kecewa.

Pada awalnya saya mengharapkan Dato’ Zaid memilikki ciri-ciri kategori pertama dan bukan kategori kedua. Namun, kelihatan seolah-olah sebaliknya sejak kebelakangan ini.

2. Isu Banjir di Kedah

Isu banjir di Kedah pun ingin BN politikkan. Kononnya kerajaan Kedah tidak membantu dan lambat bertindak. Dakwaan ini tidak perlu saya respon. Hakikatnya, bukan sekadar kerajaan Kedah bertindak cepat dan berkesan, PAS Shah Alam pun, sepertimana PAS kawasan dan negeri yang lain, telah turun membantu. Selesai sahaja bergalas di Galas, sekumpulan petugas telah terus turun ke Kedah membawa bantuan.

Dalam pada itu misi bantuan disertai pula beberapa badan NGO, pihak kerajaan dan swasta seperti Muslim Care, MBSA, Bidara Flour, Angkatan Edaran dan banyak lagi. Mengikut laporan yang diterima, sejumlah 8 tan bantuan telah dihantar bernilai lebih kurang RM 20,000. Itu baru dari Shah Alam, apatah lagi dari kerajaan Negeri Kedah. Sudah pasti jauh lebih banyak.

Misi Bantuan Banjir di Markas Tarbiyyah PAS Kawasan Kubang Pasu

Kenderaan Pacuan 4 Roda Skuad Bantuan PAS Selangor

Misi Bantuan Banjir
Lagi gambar dari album Facebook Ahmad Safwan

3. Isu ‘penyelewengan’ di Selangor – PKNS dan Yayasan Selangor

Akhir akhir ini timbul pula isu ‘penyelewengan’ di Selangor. Perbelanjaan yang dikeluarkan oleh PKNS dan Yayasan Selangor untuk beberapa program yang tidak munasabah dan terlalu mewah dan boros ditonjolkan. Ya, mungkin benar. Jumlah perbelanjaan yang didedahkan dibawa oleh ADUN dari kedua-dua belah pihak mungkin dianggap tidak wajar dan tidak boleh diterima. Namun, perlu disiasat dan dibuat perbandingan dengan apa yang pernah dibelanjakan dahulu. Saya ucapkan terima kasih dan tahniah kepada yang mendedahkan perkara ini.

Pada masa yang sama saya ucapkan tahniah juga kepada kerajaan Negeri Selangor atas tindakan segera mereka mengarahkan pegawai yang disyaki terlibat bercuti supaya siasatan dapat dilakukan dengan tepat, berkesan dan segera. Yang terlibat perlu dikenakan tindakan, sekiranya didapati bersalah dan tidak dilindungi. Mengarahkan mereka bercuti juga merupakan satu tindakan yang wajar sambil peranan mereka dalam kes berkenaan disiasat.

Jangan buat macam kerajaan BN. Walaupun dikemukakan bermacam-macam aduan dan laporan penyelewengan, ianya ‘business as usual’ atau semuanya berjalan seperti biasa seolah-olah tiada apa-apa masalah. Kalau siasat pun, pegawai berkenaan masih di situ, mengepalai siasatan tersebut! Hendak siasat Ketua Polis Negara, KPN masih bertugas sebagai KPN!

Peristiwa sebegini perlu dimanfaatkan oleh PR untuk menunjukkan perbezaan di antara PR dan BN dan betapa PR telus dan tidak membela mana-mana pihak. Yang terbukti bersalah akan tetap dihukum.

4. Kembalinya Politik Samseng UMNO

Baru-baru ini kita turut digemparkan dengan berita seorang ADUN, YB Ng Sekinchan, dipukul samseng UMNO. YB berkenaan terpaksa dibawa ke Hospital untuk mendapat rawatan. Aneh dan ajaib, ada pula YB UMNO, Menteri pula itu, membela golongan samseng ini!

Inilah bukti sahih betapa kemaruknya UMNO dewasa ini. Sehingga hilang punca dalam usaha menangani cabaran kebangkitan PR. Samseng pun dibela dan dilindungi. Mungkin BN melihat budaya samseng sahajalah yang merupakan penyelamat mereka dewasa ini. Sepertimana dalam isu 'kepala lembu' di Shah Alam. Saya difahamkan UMNO Selangor yang bayarkan denda/saman golongan kepala lembu tersebut.

Semasa korban minggu lepas, ada yang siap pesan, “Hati-hati, jaga kepala lembu, supaya tidak jatuh ke tangan puak-puak kemaruk ini!”


WaLlahu 'Alam KHALID SAMAD