Khamis, 9 September 2010

Even without Perkasa, Chinese won't support MCA :Ibrahim Ali

Ibrahim Ali's Perkasa - used and discarded by Umno
PETALING JAYA (Star) - Perkasa brushed off Umno’s statement that the largest component party in the Barisan Nasional neither needs nor has ties with Perkasa.

“We have no ties to sever with Umno as we do not have ties in the first place,” its founder Datuk Ibrahim Ali said.

“People often mistake us as Umno’s tool when we are not. We do not need Umno or their support to fight for the rights of the Malays. Perkasa has nothing to do with Umno,” he said Thursday.

Ibrahim went one step further by blaming Umno and other Barisan component parties such as MCA, MIC and Gerakan for the reduced support among Malays, Chinese and Indians.

“Even if Perkasa does not exist, the Chinese will not support MCA or Gerakan or the Indians the MIC.

“If Malays are indeed supporting Umno, then why are they coming to us? We have never invited Umno members but they are joining us voluntarily.

“If they (Umno) thought they are strong, they should have won the last general-election easily,” he added.

Ibrahim claimed that 60% of its members were Umno members while its younger members were not politically-affiliated.

“Some are still Umno members but no longer like the party nor are they voting for Barisan. Put 10 Malays in a group, and you will find six supporting PAS, two for PKR and two for Umno,” he claimed.

Ibrahim also did not discount the possibility that Perkasa might support Pakatan in the next general election.

“It is too early to say. We will cooperate with anyone who supports our principles especially in defending Malay rights according to the Constitution,” he said when asked if he would root for Barisan or Pakatan in the next general election.

Ibrahim also sarcastically wished Umno ‘good luck’ in gaining the support of the Chinese community.

“I hope by saying they do not need Perkasa, the Chinese will support them.”

Ibrahim also disagreed that Perkasa’s action was disrupting the country’s unity and racial harmony.

“We are actually uniting the country as when the Malays, who are the majority, are united, so will the country. There is no united Malaysia without the unity of Malays.”

Gambar Yang tersirat kah kah kah....


Lambat lagi jatuh BN ni. Panjang ni lagi. Aik PM. Tak sampai sejengkal ke?


Aku tak kisah. Aku taknak turun. Biar kalah kat SIBU pun. Boleh tahan lagi. Panjang ni lagi hah.

A'ah. Boleh tahan lagi. Kalau kail panjang sejengkal. Lautan dalam jangan diduga. uhuukkss.

Auw. Sempat lagi. Aku baru pegang naib presiden. tapi tak cukup sejengkal ni. Sempat tak?
Relax. Boleh tahan lagi. Takkan tak sempat jadi PM. Sekejap cukuplahh.
Ish dang lagi. Bertahan. Terus bertahan. Paling kurang dang reboh Mat Said jadilah.



Helo brother. Jangan khoyal banyok sangat. Dok dang doh ni . Tinggal skat ni doh. Pr- 13 mapuh


Hoh. Orang dok caye doh ke BN. Umur pendek doh
Betul tu. Betul tu. Singkat doh nyawa tu
Ceh. Dok syok gitu lah tu. Rakyat dok berahi belaka doh ke mung. Rasuah pun orang dok pakoh jugok. P'raye umum kekgi mampuh lah lagu ni.
aku panggil dulu nok royak hok nilah. Setakat ni je. Mung dok sibuk caye ke APCO.

Jangan bimbang. Abang him ada. Panjang lagi masa. Dang kita perkasa kan lagi.

Tutup kun doh. Brahim mung nok lompat mane lagi. Rapat jip dah ni. Tenggelam doh kapal ni.

Hah! hah! hah! mung khianat sgt kat ku. Sampai masa doh. Giliran mu pulok. Pong!!!!

Apa pandangan Tok Guru Presiden? Hah! Setakat ni je. Nyawa2 ikang.

Pandangan Tok Guru? Ambo raso supo ja. Takat ni. Bleh gali liang doh siap2.

Saya sependapat. Setakat ini saja lagi tinggal nyawa UMNO-BN ni

Aik. Cik Lim. makin singkat pe. Rakyat dah meluat maa..

Wan Azizah. Bersabar dik. Habis dah UMNO-BN. Mereka dah takde chance

Yes! Sudah sampai ajal kamu.

Sememangnya kezaliman tiada masa depan.

I rasa pun macam tu jugak. Giliran PR pulak

Habis macamana Tok Guru? Oooo kito tolak UMNO-BN tepilah. Giliran Kitolah pulok




Datuk Seri. Kalau dia main tipu macamana? Haiyakkk! Kita ada strategiii.



Itu macam ke? alamak! susahlah

Jangan libatkan aku. Nasib ko lah labu! Aku nak pindah Australia. bagi kat depalah memerintah.

Boleh masuk Pas semula ka?
Hancussssssss... oak alohhh... setakok je lagi... uwaaaa



Hi HI Bye Bye.... semua aku kecewa kerja kami digangu pihak ketiga...ha ha ha dah pencen baru kecewa ....

Serangan DDOS Terhadap Blog Anwar, FMT Dan Laman RPK


Selain blog Anwar, FMT dan laman Raja Petra turut digodam

Blog Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama portal berita freemalaysiatoday.com (FMT) dan laman web Raja Petra Kamarudin tidak dapat diakses hari ini dipercayai ekoran serangan siber.

Penyelaras media kepada Anwar, Mohd Eekmal Ahmad juga mengesahkan blog ketua pembangkang itu tidak boleh diakses hari ini.

“Kami masih menyiasat punca gangguan tetapi ketiga-tiga insider dilihat terjadi secara kebetulan,” katanya.

Editor FMT, K. Kabilan berkata portal itu berhadapan dengan gangguan Distributed Denial of Service (DDOS) sekejab-kejab sejak dua tiga minggu lalu sebelum tidak dapat diakses sama sekali mulai pukul 3 pagi tadi.

DDOS adalah satu bentuk serangan berterusan untuk mengelak laman web daripada berfungsi secara berkesan dengan menyalurkan permintaan-permintaan luaran secara berlebihan.

“Kami sedang melakukan yang terbaik untuk memulihkan hubungan hari ini,” kata Kabilan kepada The Malaysian Insider.

Menurut Kabilan, laman web malaysia-today.net juga tidak dapat diakses ekoran gangguan sejak awal minggu ini.

Dalam pada itu, ketua pegawai teknikal FMT Thirun Nadason dalam satu kenyataan yang dikeluarkan berkata pihaknya percaya yang DDOS adalah kerja mereka yang profesional dalam bidang ICT.

“Pasukan kami sedang mengambil tindakan untuk memastikan perkhidmatan boleh disediakan sedia kala tanpa gangguan,” katanya.

Pengarang Urusan FMT Phllip Rodrigues mengecam tindakan itu.

“Ini kali kedua insiden seperti ini terjadi tetapi FMT tidak akan terganggu dengan tindakan-tindakan tidak bertanggungjawab dan akan terus membuat laporan tanpa rasa bimbang dan takut,” katanya.

“FMT ingin memohon maaf kepada pembaca kami atas sebarang ketidakselesaan yang wujud,” katanya.

Semalam, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) memberitahu pihaknya telah mengesan peningkatan ketara dalam jumlah laman web dalam Negara yang digodam bulan ini, dan sedang bekerjasama dengan pemilik-pemilik laman web berkenaan untuk memulihkannya.

Pengarah Jabatan Komunikasi Korporat SKMM Zeti Marziana Muhamed berkata bilangan laman web yang digodam meningkat kepada 262 kes minggu pertama bulan ini berbanding 168 kes bulan lepas.

“SKMM ingin mengingatkan semua pemilik laman web untuk meningkatkan ciri-ciri keselamatan dan mengemaskini pelayan serta aplikasi-aplikasi yang berkaitan pada laman web itu.

“Ia bertujuan untuk mengurangkan risiko penggodaman sekiranya terdapat kelemahan pada ciri-ciri keselmatan laman web,” katanya.

Katanya pemilik laman web juga disaran mengambil langkah-langkah yang mencukupi supaya keselamatan web mereka terjamin dan diberi perhatian sewajarnya semasa cuti perayaan.

Perangai Umno, Perkasa pun dia salahkan

Sifat pemimpin politik dari parti mana pun memang sebijik sama. Orang lain semua salah, dia dan puak dia ja yang tak salah. Buruk kelaku itu kemudiannya menjadi "agama" pengikut-pengikut mereka. Orang lain semua salah, depa dan parti yang depa ikut saja yang tak salah.

Hari ini, dilaporkan bahawa Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor menuduh Perkasa menghakis sokongan kepada Umno (lihat Malaysian Insider hari ini "Ibrahim Ali: Perkasa tidak perlukan sokongan Umno"). Hello Nan, sebelum dan semasa pilihan raya umum 2008, jangankan Perkasa, Datuk Ibrahim Ali pun tak wujud dalam kamus Umno dan Barisan Nasional (BN).

Mengapa undi kepada Umno BN terhakis teruk pada waktu itu?

Mungkin kerana hendak mencari projek, selepas pilihan raya itu Ibrahim dilihat kembali menjilat Umno dan Barisan Nasional (BN). Dia pun tubuhkan Perkasa, segala bagai. Biasalah Ibrahim, dia di mana pun dia histeria.

Bila dia dalam Semangat 46, sampai terkeluar ayat nak jilat punggung Tun Dr Mahathir Mohamad. Bila dia Umno balik, dia maki cukup-cukup PAS dan parti-parti lain. Bila dia bergaduh dengan Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Pak Tidur itu ketepikan dia sebagai Ketua Umno Bahagian Pasir Mas, ada puak-puak dalam PAS yang ingat depa hebat sangat strategi (aku pun terpengaruh) pi kutip dia dan tak lama selepas itu dia menggelejat histeria terhadap Umno pula sehingga macam-macam buruk kelaku Umno dia dedahkan kepada kita.

Sekarang, ikan pulung ke lubuk kerana ramai sangat orang kata di dalam lubuk ada banyak tersedia habuan. Ibrahim hanya hendak cari projek, jika benar laporan-laporan yang saya terima. Tetapi, sebagai orang politik, dia tidak mahu lagi kelihatan tidak bergaya dalam langkah-langkah politiknya. Dia tidak ada tujuan hendak menghakis sokongan kepada Umno seperti yang Adnan kata. Dia hanya hendak kelihatan bergaya dalam langkah politiknya.

Dan, kalau betul orang bercerita, Ibrahim hanya hendak mencari projek.

Apa-apa pun, Adnan memang hebat. Hari ini, untuk kali kedua, dia jerit lagi kuat-kuat bahawa Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud sudah tidak diperlukan lagi (lihat Malaysian Insider hari ini "BN yakin kekalkan Sarawak tidak kira PRU diterajui Taib atau sebaliknya"). Dilihat mewakili Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, terus terang Adnan menghambat Taib. Taib bukan bodoh dan tak faham, tetapi dia jugak nak beritahu Najib, "kitak kuat atau kamek kuat?!!"

Sambil cerita bab tu, saya nak ambik kesempatan merakamkan kesedihan dan mengucapkan selamat berpisah wahai bulan Ramadhan yang dikasihi. Selamat bertemu semula Syawal nan fitri.

TaqabbalaLlahu minna wa minkum. Minal 'aidin wal faizin wal maqbulin. Kullu amin wa antum bi khair.

SELAMAT HARI RAYA BUAT SEMUA

SELAMAT HARI RAYA IDUL FITRI DARI TEAM RAKYAT MARHAEN 
BUAT SEMUA PEMBACA.

MAAF ZAHIR DAN BATIN..MOGA-MOGA AMALAN RAMADHAN TAHUN INI DITERIMA ALLAH SWT SERTA MENDAPAT GANJARAN YANG SEMPURNA.

DIHARAP KITA AKAN BERTEMU RAMADHAN TAHUN HADAPAN..TAKBIR.

Mahathir marah kerana PAS bakal gantikan UMNO

Oleh G. Manimaran

KUALA LUMPUR, 9 Sept — PAS mengecam Tun Dr Mahathir Mohamad yang menuduh parti Islam itu menjual agama untuk kepentingan politik sambil menyifatkan bekas perdana menteri itu marah kerana parti Islam itu semakin menghampiri untuk menggantikan Umno.

Hakikatnya, menurut Ketua Penerangan PAS Idris Ahmad, apa yang berlaku ialah Umno yang memperkudakan Islam untuk mencapai cita-cita politiknya.

Kelmarin, Dr Mahathir (gambar) berkata agama Islam dan penganutnya menjadi mangsa pemimpin PAS yang menggunakan agama sebagai senjata kelangsungan hidup dalam politik supaya parti itu terus mendapat sokongan.

Walaupun kononnya melaungkan perjuangan Islam sebenar, beliau berkata pemimpin PAS sanggup mengubah pemikiran, menukar tafsiran, dan ia memang naluri parti itu sejak dahulu akan mengenepikan Islam untuk mendapatkan sokongan bukan Islam.

Beliau berkata pemimpin PAS pintar memberikan pelbagai pandangan serta penjelasan mengelirukan dan akhirnya yang menjadi mangsa kepada perbuatan itu adalah Islam dan penganutnya.

“Tun melahirkan kemarahan kepada PAS kerana insya-Allah PAS akan mengganti Umno sedikit masa lagi.

“Beliau sedar generasi baru hari ini mual dengan Umno, dan telah menjadikan PAS pilihan mereka dalam perjuangan walaupun bapa mereka berkarat biru macam Tun Dr Mahathir.

“Kenapa PAS menjadi pilihan mereka, tidak lain dan tidak bukan kerana dasar Islam yang menjadi teras perjuangan PAS yang sentiasa segar berbanding dengan dasar Umno yang sudah lapok dan berkulat,” kata beliau dalam tulisan blognya.

Kata Idris, mreka yang sokong Umno termasuk anak-anak Dr Mahathir adalah mereka yang hanya berkepentingan untuk memenuhi tembolok dan perut sahaja.

“Perjuangan untuk bela agama dan bangsa memang jauh kebelakang,” katanya.

Kata Idris, PAS menyangkal tuduhan Dr Mahathir yang menyamakan partinya bekerjasama dengan bukan Islam sama seperti Umno dalam Barisan Nasional.

“Untuk maklumat Tun, PAS bekerjasama dengan Pakatan Rakyat dalam bentuk ‘Tahalluf’ yang tidak menggadaikan prinsip Islam yang PAS bawa sejak daripada PAS ditubuhkan.

“Umno berkawan dengan orang bukan Islam sehingga menggadaikan prinsip Islam. Selama 53 tahun Umno dalam kerajaan BN gagal mempertahankan Islam, malah imej Islam semakin buruk pada pandangan orang bukan Islam. Rakan-rakan dalam parti komponen BN makin keliru pemahaman Islam mereka.

“Walaupun mereka lihat setiap tahun musabaqah al-Quran diadakan di negara ini, isteri pemimpin Umno daripada muda sampai tua tidak menutup aurat. Kalau perkara yang kecil macam ini pun Umno gagal memahamkan rakan-rakan BN, apakah lagi perkara yang lebih besar,” katanya.

Justeru, kata beliau, PAS ingin menegaskan dalam kerjasama politik yang pernah dilalui oleh PAS sejak kerajaan campuran, Barisan Nasional, Angkatan Perpaduan Ummah, Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat, semuanya mengangkat martabat Islam.

“Kerjasama PAS dalam Pakatan Rakyat telah berlaku proses Islamisasi yang lebih baik walaupun usia tidak sampai tiga tahun berbanding dengan Umno yang berkuasa lebih 53 tahun,” katanya.

Oleh itu kata beliau, PAS mengharapkan Dr Mahathir masih normal dalam membuat penilaian dan perbandingan kejayaan PAS berbanding dengan Umno.

Idris berkata, Dr Mahathir juga pertikai kenapa PAS sokong orang bukan Islam masuk ke masjid dan surau.

“PAS berpendirian demikian bukan kerana PAS membelakangkan hukum agama. Sebelum satu keputusan hendak dibuat PAS merujuk pada hukum dahulu, bukan menyatakan secara membuta tuli sahaja,” kata beliau sambil berkata pendirian itu selari dengan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan yang bersidang pada 1 Mac lalu.

“Tun perlu jujur, apakah tidak ada wakil rakyat BN yang masuk ke masjid? Apakah hukum menjadi halal kalau wakil rakyat bukan Islam daripada BN masuk ke masjid dan berubah menjadi haram kalau daripada DAP, feqah mana yang Tun rujuk.

“Memanglah Feqah Umno bukan sahaja orang bukan Islam daripad DAP tidak boleh masuk, malahan ustaz PAS seperti Datuk Dr Harun Din, Datuk Ishak Baharom, Datuk Ismail Kamus pun tidak boleh masuk masjid atau surau untuk memberi ilmu, kerana ini ulamak politik.

“Kalau ustaz Umno bercakap supaya sokong Umno itu tidak politik, kalau cakap sokong Islam maka ini politik,” katanya.

Malaysia Today and Free Malaysia Today Attacked by DDOS!


SHAH ALAM, Sept 9 — Both online new portal freemalaysiatoday.com (FMT) and Raja Petra Kamarudin’s malaysia-today.net are inaccessible due to attacks today.

When contacted, FMT Editor K. Kabilan said the news portal had been under intermittent Distributed Denial of Service (DDOS) attack for the last two or three weeks before it became inaccessible at 3am.

A DDOS attack is a concerted effort to prevent an Internet site or service from functioning efficiently by saturating the website with external communication requests.

“We are trying our best to restore connection by 5pm.” said Kabilan to The Malaysian Insider.

He pointed out that malaysia-today.net had also been hit by disruption for the last three or four days.

Meanwhile FMT’s chief technical officer Thirun Nadason, in a statement, said the they believed the DDOS is the work of professionals.

“Our tech team is working on ensuring that service can be provided uninterrupted,” he said.

FMT’s managing editor Phlip Rodrigues condemned the attacks.

“This is the second time such an incident has happened but FMT will not be discouraged by such unscrupulous action and will continue to report without fear or favour,

“FMT wishes to apologise to our readers for any inconvenience caused,” he said.

The Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) said yesterday they had detected a 50 per cent increase in hacking on Malaysian websites in the first week of this month.

They warned that unmonitored websites during festive seasons may lead to more attempts of cyber mischief.

A total of 262 web defacement activities in the first week of September compared to 168 cases were recorded last month.

Malangnya Umno, Senangnya Diperlekeh Perkasa


Umno lebih malang. Dahlah koyak-rabak sana-sini, belum ditampal. Kali ini koyak- rabak Umno, malang Umno kerana ia senang-senang diperlekeh dan disekeh Perkasa. Walaupun cakap-cakap Ibrahim lebih gema bebanding isinya, lebih riuh dan lebih riak, namun Perkasa yang setahun jagung senang-senang memperlekehkan Umno.

“Perkasa, NGO tidak memerlukan sokongan Umno atau mana-mana parti politik." Itulah keangkuhan Ibrahim. Ini berikutan Tengku Adnan menegaskan partinya tidak akan menyokong Ibrahim jika bertanding dalam pilihan raya umum ke-13 sebagai calon Bebas.

Apa-apa pun memang Umno boleh diperlekehkan oleh sesiapa sahaja. Baru lepas ia diperlekehkan oleh Cina gila glamor Namewee dan kini oleh Perkasa pula. Kasihan Umno...tak lama dah tu!!!

Panggil pulang duta: KJ cari publisiti murahan

Duta Besar Malaysia ke Indonesia tidak akan dipanggil pulang kerana tindakan itu hanya akan memburukkan hubungan harmoni antara kedua-dua negara yang terjalin sekian lama, kata Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman.

Mengulas saranan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin, beliau berkata gesaan tersebut bertujuan mencari publisiti murahan yang tidak akan membawa apa-apa kebaikan.

"Memanggil duta kita pulang adalah langkah terakhir sebelum kita memutuskan hubungan dua hala antara kedua-dua negara. Saya tidak pasti sama ada Khairy tahu atau tidak mengenai perkara ini.

"Dia mungkin seorang yang pandai, tapi tidak bermakna dia seorang yang bijak," katanya pada sidang media di Wisma Putra, di Putrajaya hari ini.

Khairy sebelum ini menggesa agar Wisma Putra memanggil pulang Duta Besar Malaysia ke Indonesia, Datuk Syed Munshe Afdzaruddin Syed Hassan sekiranya rundingan mengenai jaminan keselamatan Kedutaan Malaysia di Jakarta gagal mencapai kata sepakat.

Beliau turut mendakwa Anifah sebagai tidak tegas dalam mengeluarkan kenyataan mengenai keselamatan kedutaan Malaysia dan tidak menyampaikan kepada Menteri Luar Indonesia, Dr Marty Natalegawa mengenai perkara itu dalam pertemuan kedua-dua pemimpin Isnin lalu.

Mengulas lanjut, Anifah berkata kenyataan Khairy itu menunjukkan Ketua Pemuda Umno tersebut tidak mengikuti perkembangan isu.

"Kita tidak sepatutnya masuk dalam perangkap jenis ini. Dia masih muda dan banyak lagi yang perlu dipelajari mengenai diplomasi," katanya.

Anifah berkata semua pihak harus memahami bahawa dalam isu 'Ganyang Malaysia' oleh Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia (BENDERA) bukan perspektif seluruh pemimpin dan rakyat republik tersebut.

Beliau juga berkata sudah tidak ada sebarang tunjuk perasaan dilakukan BENDERA di hadapan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta sejak Selasa lalu, iaitu satu perkembangan baik yang diharap berterusan.

- Bernama

Jangan keruhkan hubungan Malaysia-Indonesia

KUALA LUMPUR, 9 Sept: PAS menyeru semua pihak menghentikan segala kenyataan yang boleh mengeruhkan lagi hubungan Malaysia-Indonesia yang agak tegang buat masa ini. Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam satu kenyataan berkata, isu kedua-dua negara ini perlu diselesaikan atas semangat ukhwah sempena Aidil Fitri, bukan dengan keegoan dan emosi semata-mata.
Tindakan yang tidak cermat ujarnya, bakal mengundang campurtangan pihak ketiga dan akan lebih mengeruhkan lagi keadaan.
Kenyataan penuh beliau seperti berikut:
Parti Islam SeMalaysia (PAS) memandang serius perkembangan isu sempadan dan tindakan agresif serta beremosi yang dilakukan oleh pihak tertentu dalam isu hubungan dua hala Malaysia-Indonesia akhir-akhir ini.
PAS menyeru semua pihak agar dapat melihat hubungan ini dalam konteks hubungan erat selama ratusan tahun yang banyak menyumbang kepada keamanan serantau. Sikap saling hormat menghormati, dan bertindak dengan jiwa yang besar serta berlapang dada adalah antara teras yang boleh memperkukuhkan ikatan persaudaraan Islam yang dibentuk oleh Al Quran dan As Sunnah.
Sehubungan dengan itu semua pihak wajar menghentikan sebarang kenyataan dan tindakan yang boleh mengeruhkan suasana dan mengguris hati jiran serantau ini, yang bukan sahaja wujud dalam satu rumpun tetapi mempunyai hubungan kekeluargaan dan persaudaraan sesama Islam. Tindakan beremosi sebenarnya tidak menyumbang kepada suasana yang lebih aman dan tenteram dalam hubungan dua hala kedua-dua negara ini.
Kami menyeru agar mana-mana pihak yang mungkin telah terkhilaf dan silap dalam tindakan mereka, walaupun dilakukan oleh kerajaan dan agensi penguatkuasaan Malaysia atau Indonesia, agar dapat berbincang dengan semangat ukhuwwah dan saling bermaafan dengan membuka lembaran baru di bulan Syawal yang mulia ini. Sikap ego dan berkeras tanpa bertempat akan hanya mengundang campurtangan pihak ketiga yang senantiasa menanti untuk mengambil kesempatan bagi melebarkan perselisihan pendapat saudara seagama ini. Apa yang sepatutnya kita sama-sama laksanakan ialah memanfaatkan hubungan ini untuk memperkasakan Islam di rantau Nusantara ini.
Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden PAS

Kad Raya dari Tok Guru



Ini dia kad raya dari tok guru kesayangan kita semua.

Kenapa takut raya hari Jumaat?


Oleh DAP Melayu

Baru-baru ini Ketua Pengarah Jabatan Kebajikan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz menasihatkan orang ramai supaya tidak terpengaruh dengan khabar angin mengatakan Aidilfitri akan disambut pada hari Khamis, sebaliknya menunggu sehingga pengumuman dibuat oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja.
Sementara itu, Penolong Pengarah Pusat Al-Quran dan Ilmu Teras, Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Zamihan Mat Zin, menganggap khabar angin itu diada-adakan oleh pihak yang enggan menyambut Aidilfitri pada hari Jumaat kerana perlu melakukan dua solat dan mendengar dua khutbah.  Kenyataan Wan Mohamad dan Zamihan telah diulangi oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom.
Benarkah rakyat Malaysia enggan menyambut hariraya hari Jumaat ? Sedangkan belumpun setahun berlalu umat Islam menyambut hariraya ’Eidul Adha pada hari Jumaat iaitu pada 27 November 2009, malah sudah banyak kali kita merayakan samada hariraya puasa ataupun hariraya haji pada  hari Jumaat.
Sepatutnya Wan Mohamad, Zamihan dan Jamil Khir tidak membuat spekulasi sebegitu kemudian meninggalkan umat Islam dengan seribu persoalan tentang hariraya pada hari Jumaat. Sebagai ahli ilmu serta berautoriti sepatutnya mereka bertiga secara jujur menyampaikan ’yang benar’ riwayat-riwayat Rasulullah tentang berhariraya di hari Jumaat.
Telah meriwayatkan Abu Dawud (1070), An Nasa-i (3/194), Ibnu Majah (1310), Ibnu Khuzaimah (1464), Ad Darimi (1620) dan Ahmad (4/372) dari Iyas bin Abi Ramlah Asy Syami ia berkata:
Aku menyaksikan Mu’awiyah bin Abi Sufyan bertanya kepada Zaid bin Arqam, ia berkata, Apakah engkau pernah menyaksikan bersama SAW apabila bertemunya dua hari raya pada satu hari? Zaid berkata, Ya. Mu’awiyah berkata, Lalu apa yang beliau lakukan? Zaid menjawab, Baginda solat Eid (hariraya) kemudian Baginda memberi keringanan untuk solat Jumaat, beliau bersabda ‘Siapa yang ingin Solat Jumaat maka solatlah’. (Imam Ali Ibnul Madini mensahihkan hadits ini sebagaimana dalam At Talkhisul Habir (2/94))
Abu Hurairah dan selainnya membawakan riwayat tentang hal ini dari Nabi SAW dan ini yang diamalkan para sahabat Radhiyallahu ‘anhum.
Abdurrazzaq meriwayatkan dalam Al Mushannaf (3/305) dan juga Ibnu Abi Syaibah dalam Al Mushannaf (2/187) dengan sanad yang sahih dari Ali Radhiyallahu ‘anhu, bahawasanya berkumpul dua hari raya pada satu hari, maka ia berkata:
“Siapa yang ingin menghadiri solat jumaat maka hadirilah dan siapa yang ingin duduk di rumah maka duduklah”.
Dalam sahih Bukhari (5251) disebutkan riwayat yang sama dengan ini dari Utsman Radhiyallahu ‘anhu. Dalam Sunan Abi Dawud (1072) dan Mushannaf Abdurrazzaq (5725) dengan sanad yang sahih dari Ibnu Zubair:
“Dua hari raya bertemu dalam satu hari, maka ia mengumpulkan keduanya bersama-sama dan menjadikannya satu. Ia solat E’id pada hari Jumat sebanyak dua rakaat pada pagi hari, kemudian ia tidak menambah solat hingga solat Asar”.
Asy-Syaukabi yang bermazhab Syafi’e berkata dalam Nailul Authar (3/348) mengikuti riwayat ini, zahir riwayat ini menunjukkan bahawa ia tidak mengerjakan solat Zuhur.
Dalam riwayat ini menunjukkan bahawa solat Jumaat jika gugur dengan sebab telah bersolat hariraya, maka tidak wajib bagi orang yang gugur darinya solat Jumaat untuk mengerjakan solat Zuhur.  Kerana itu Atha’ berpendapat.
“Nampak bahawa orang-orang yang berkata demikian kerana Jumaat adalah pokok. Dan engkau tahu bahawa yang diwajibkan oleh Allah Ta’ala bagi hamba-hamba-Nya pada hari Jumat adalah solat Jumat, bukannya solat Zuhur. Maka mewajibkan solat Zuhur bagi siapa yang meninggalkan solat Jumaat kerana uzur atau tanpa uzur perlu kepada dalil, dan tidak ada dalil yang kuat yang boleh dipegang dalam hal ini sepanjang yang aku ketahui”.
Syeikh al-Islam Ibnu Taymiyyah rahimahullah di dalam Majmu’ Fatawa (jilid 23, ms. 161) berkata: ”oleh kerana itu, kami mentarjih (menguatkan) bahawa solat Aidilfitri itu wajib bagi setiap individu muslim, sebagaimana pendapat Abu Hanifah dan lain-lainnya. Dan ini merupakan salah satu pendapat al-Syafi’i, dan ia merupakan salah satu dari dua pendapat di dalam mazhab Ahmad”.
Berdasarkan petunjuk yang diajar oleh Rasulullah SAW, adalah lebih wajar umat Islam menerima rukhsah (kelonggaran) yang dianugerahkan itu.
Sebaik-baik petunjuk, ialah petunjuk Rasulullah SAW.

Polis diingat tidak jadi peminta sedekah - ha..ha..ha...wasiat musa...!!!

KUALA LUMPUR - Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang akan bersara pada 13 September ini, mengingatkan warga Polis Diraja Malaysia (PDRM) supaya tidak sekali-kali menjadi 'peminta sedekah'.
Dalam amanat semalam, Musa berkata, sebagai pasukan berintegriti, setiap anggota dan pegawai polis perlu menjaga maruah pasukan yang telah diamanahkan oleh kerajaan.
"Tugas sebagai polis memang banyak cabaran kerana sentiasa dikritik. Biar kita dikritik asalkan kita menjalankan tugas.
"Maruah PDRM perlu dijaga, kita bukan peminta sedekah (minta rasuah). Kita (PDRM) diwujudkan untuk menjaga keselamatan negara," kata beliau ketika berucap pada Majlis Serah dan Terima Tugas jawatan KPN di sini semalam.
Musa dalam ucapan sama juga melahirkan keyakinan terhadap pimpinan baru Tan Sri Ismail Omar (gambar kecil) yang akan menggantikan beliau bagi menerajui PDRM.
"Saya yakin Ismail dapat menjalankan tugas. Bagaimanapun (dia) mesti mendapat sokongan daripada pegawai.
"Jadi saya minta kepada semua pegawai supaya dapat memberi kerjasama selepas Ismail menjawat jawatan sebagai KPN nanti," katanya.
Mengulas lanjut, Musa berkata, beliau mengenali Ismail sejak 14 tahun lalu semasa mereka sama-sama berkhidmat di Jabatan Perundangan PDRM.
Ketika itu, Musa memegang jawatan sebagai ketua Jabatan Perundangan manakala Ismail pula merupakan timbalan Musa.
Pada masa sama, Musa memberitahu, sepanjang menerajui PDRM, banyak tindakan yang telah beliau ambil dalam menambah baik mutu dan kualiti pasukan.
Beliau juga berharap segala perancangan yang telah dibuat termasuk strategi memerangi rasuah dan jenayah dapat diteruskan oleh Ismail.
"Ismail perlu tambah baik lagi dan sambung perjuangan saya supaya pasukan polis jadi lebih baik di mata masyarakat," kata beliau.
Musa memberitahu, antara perkara yang belum dilaksanakan beliau ialah berkaitan penstrukturan semula Struktur Operasi (PSSO) melibatkan gred pangkat anggota dan pegawai PDRM. -

Daya saing global: Malaysia jatuh ke tangga 26..meningkat 2 anak tangga..!!! 1 Malaya maa.....

Malaysia merosot dua anak tangga ke tempat ke 26 daripada anak tangga ke-24 sebelum ini dalam Laporan Daya Saing 2010-2011 Forum Ekonomi Dunia yang dikeluarkan hari ini.

Penarafan negara telah berada pada trend menyusut untuk tiga tahun berturut-turut daripada kedudukan ke-21 pada 2008/09, kata laporan itu sambil berkata bidang latihan dan kesediaan teknologi antara teras yang harus dipertingkatkan.

Dalam indeks daya saing keseluruhan, bagaimanapun, negara berada pada kedudukan yang hampir sama iaitu 4.88 daripada tujuh berbanding 4.87 yang dicapai pada 2009.

"Di kalangan negara-negara Asia-Pasifik, Malaysia berada pada tempat ke-8, mendahului China, Thailand, India, Indonesia dan Filipina," kata satu kenyataan daripada Kemterian Perdagangan Antarabangsa dan Industri di Kuala Lumpur hari ini.

Malaysia mencapai kedudukan tertinggi pada Indeks Hak Perundangan, bersama-sama Hong Kong dan Singapura.

Negara itu juga mencapai kedudukan tertinggi pada kekuatan melindungi pelabur, tempat ke-4 selepas New Zealand, Singapura dan Hong Kong.

Sepuluh negara teratas dalam laporan itu adalah Switzerland, Sweden, Singapura, AS, Jerman, Jepun, Finland, Belanda, Denmark dan Kanada.

Arab Saudi dan Israel, masing-masing berada pada tempat ke 21 dan 24, telah mendahului Malaysia.

Laporan itu meliputi 139 negara, yang mana enam, iaitu Angola, Cape Verde, Rwanda, Swaziland, Iran dan Lubnan adalah negara-negara baharu.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed, berkata sementara kementerian itu mengakui terdapat banyak bidang yang perlu diberi perhatian, ia gembira melihat laporan itu menggariskan beberapa elemen psoitif terhadap ekonomi Malaysia.

Mustapa berkata Malaysia juga dinilai mempunyai pembangunan pasaran kewangan yang maju dengan kemudahan pembiayaan menerusi ekuiti tempatan, mendapat tempat ke-11 daripada ke-15 sebelum ini, dan kemudahan mendapatkan pinjaman pada tempat ke-10.

"Kesediaan modal teroka, kekukuhan bank, peraturan bursa saham dan ketelusan peraturan dalam pertukaran sekuriti turut menyumbang kepada pembangunan pasaran kewangan di Malaysia," katanya.

Beliau berkata pencapaian Malaysia juga memuaskan dalam kategori yang lebih kompleks seperti kecanggihan perniagaan (ke-25) dan inovasi (ke-24).

Mengenai kebimbangan yang ditimbulkan oleh laporan itu, beliau berkata kerajaan telah pun melancarkan inisiatif kebangsaan untuk menanganinya.

"Antara langkah-langkah proaktif untuk meningkatkan daya saing Malaysia adalah Model Baru Ekonomi, yang menekankan pencapaian pendapatan tinggi, Program Transformasi Kerajaan untuk meningkatkan kecekapan kerajaan dan perlaksanaan inisiatif di bawah Rancangan Malaysia ke-10.

"Apabila inisiatif ini mula menampakkan hasil, kita menjangka dapat melihat peningkatan daya saing Malaysia secara menyeluruh dalam masa terdekat," katanya.

- Bernama

Umno-Perkasa fight: More phony, manipulative politics from BN

Umno's divide-and-rule: Entrenched racism, corruption
Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle

Pakatan Rakyat leaders have dismissed Umno’s parting of ways with Perkasa as the latest stage-managed drama rolled out by the BN’s traditional and electronic media, warning Malaysians not to forget that racial and religious politicking was actually Umno's forte while Perkasa was just a recent copy-cat.

“Pure wayang kulit by Umno. Firstly, isn’t it true Umno financed Perkasa and Ibrahim Ali? Secondly, has Umno ordered its members to leave Perkasa,” Bukit Gantang MP Nizar Jamaluddin told Malaysia Chronicle.

“If Umno really wants to break off with Perkasa, then where does Tun Mahathir stand? As the past Umno president, shouldn’t he show the way and dissociate himself with Perkasa? Also, if Umno really means it, the party should push for legal action to be taken against Perkasa for its highly-charged, seditious and racist rhetoric. Both Perkasa and Umno's own newspaper Utusan have shamed the Malays rather than help them.”

Umno's forte, Perkasa's just a copy cat

Mimicking Umno
Indeed, in the past even before Perkasa became the flavor of the day, round after round of news reports were fired out by the Umno media to warn Malays that their political dominance, social status, wealth and even Islam was being undermined by the Chinese and Indians.

Perkasa only added to the Umno bombast and lethal cocktail of racial and religious politicking. So traumatizing has Umno's relentless push to get the Malay vote been that Nurul Izzah, the daughter of Opposition Leader Anwar Ibrahim, was finally compelled to ask her own community point-blank – is Malaysia for all Malaysians or is it only for Malays?
 
Unsurprisingly, Perkasa and even Prime Minister Najib Razak have rushed to brand her a traitor to her own race. But as Nurul’s crystal-clear two-part Malaysia or Malaysaja article took off with the citizenry, especially the young professionals, Najib has been forced to backpedal.

Nizar - latest Umno wayang kulit
"There is growing internal pressure in BN and even Umno itself to reject racial and religious politicking. So in the famous Umno tradition, they are now putting the blame on Perkasa but Perkasa only came into being this year. When Sarawak state elections are over, Perkasa will be elevated again. If not, Umno can always re-assume their own mantle of being the undisputed champion at the divide-and-rule game," said Nizar.

Phony and manipulative

Even so, it is significant that Najib has personally not said a word against Perkasa and only his lieutenants Nazri Aziz and Tengku Adnan have called on Umno members to shun racial extremism. With 3.1 million members, Umno is the largest Malay-based political party in the country, followed closely by the Islamist PAS which is part of the Pakatan coalition.

“It would be most silly and na├»ve of Malaysians to believe this drama. They would also be very foolish to think that Najib has changed strategy and is now going multi-racial because Umno’s Malay-first-and-only weapon which they tried through Perkasa has not worked,” PKR vice president Lee Boon Chye told Malaysia Chronicle.

Lee - reject phony politics
“Malaysians must remember this is not about tactics and strategies – this is about principles and our way of life. Umno-BN leaders must be taught a good lesson. They cannot keep manipulating the people just to achieve their own vested goals and stay in power. Malaysians must go for good leaders who think about the future of the country, what sort Malaysians should we nurture and how do we continue our heritage? Not one day Malay-first-and-only, and then when it doesn’t work, we suddenly shift into we-are-all-Malaysians! Reject these sort phony manipulative politicians. Don’t let them waste our time.”

On Wednesday, Umno secretary-general Tengku Adnan had said in a press statement to several BN-controlled newspapers and in an interview with The Malaysian Insider that his party would not back Perkasa or its president Ibrahim Ali in the next general election.

This immediately elicited a string of responses from Perkasa. “Perkasa NGO does not need Umno’s support or that of any other political parties,” said Ibrahim.