Sabtu, 4 September 2010

Tembak Mati: Polis Perlu Hentikan Tindakan Tidak Mahu Bertanggungjawab


Panel Aminulrasyid lakar penambahbaikan IGSO

Panel khas yang ditubuhkan untuk memantau siasatan kematian Aminulrasyid Amzah, mencadangkan penambahbaikan terhadap Perintah Tetap Ketua Polis Negara (IGSO) dengan memasukkan beberapa pendekatan yang diguna pakai di negara-negara maju.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Abu Seman Yusop berkata cadangan IGSO yang dianggap "sebahagian besarnya" itu, akan dikemukakan kepada Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk diteliti, pada akhir bulan ini.

"Cadangan IGSO baru ini setelah kita bandingkan dengan perintah tetap yang digunakan oleh anggota-anggota penguatkuasa di negara-negara maju seperti di Kanada, Amerika Syarikat dan United Kingdom.

"Daripada konsep-konsep yang mereka gunakan itu, maka kita buat perintah tetap yang sesuai dengan keadaan kita," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat akhir panel khas berkenaan di pejabatnya di Putrajaya hari ini.

Pada 25 April lalu, Aminulrasyid mati terkena tembakan polis di Seksyen 11 Shah Alam ketika didakwa cuba melarikan diri selepas knderaan dipandunya terserempak dengan kereta peronda polis.

"Apabila menyemak semula IGSO kita, kami juga melihat dokumen Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu yang menggunakan satu garis panduan mengenai penggunaan

kekerasan dan senjata api oleh pegawai penguatkuasa undang-undang di seluruh negara," katanya.

Abu Seman, yang juga pengerusi panel, bagaimanapun berkata panel khas itu tidak dapat mendedahkan lebih lanjut berhubung pemantauan mereka terhadap siasatan kes berkenaan kerana ia di peringkat mahkamah sekarang.

Dalam pada itu, beliau berkata panel khas itu mendapati siasatan yang dijalankan oleh polis adalah telus serta adil dan tiada keterangan yang disembunyikan oleh pasukan penyiasat dalam kes berkenaan.

Beliau berkata seorang anggota polis iaitu Koperal Jenain Subi, 48, telah dihadapkan ke mahkamah dan didakwa mengikut Seksyen 304 Kanun Keseksaan.

"Pihak panel ada membuat beberapa perakuan tetapi sebagaimana kita sedia maklum, laporan ini adalah rahsia, jadi kita tidak boleh umumkan sehingga dikemukakan kepada menteri dalam negeri.

"Menteri akan melihat dan teliti laporan yang dikemukakan oleh panel khas ini," katanya. -mk

Ulasan GB

Penggunaan kekerasan dan senjata api secara melulu oleh anggota polis sewajarnya disemaksemula dan perlu ada garis panduan yang lebih ketat mengenainya sekalipun di atas alasan membenteras jenayah.

Kes adik Aminul-Rasyid, kes Suwandi dan Azman di Terengganu jelas menunjukkan polis telah bertindak secara wewenangan dengan menggunakan senjata api dan rakyat telah melahirkan rasa marah serta tidak puashati terhadap apa yang disifatkan penyalahgunaan kuasa oleh anggota polis terutama kepada orang awam.

Modus operandi "menembak mati supaya mudah tidak lagi dibebankan dengan pembuktian di mahkamah" perlu dihentikan segera kerana ia adalah satu tindakan pengecut yang mana polis dilihat tidak mahu bertanggungjawab di atas tindakan mereka sendiri.

PDRM perlu menghormati hak untuk hidup setiap manusia semasa menjalankan tugas. Dalam Deklarasi Hak Asasi Manusia, Artikel 3 menyatakan bahawa “Setiap orang berhak untuk hidup” dan Artikel 5 menyatakan bahawa “Tiada sesiapa pun boleh dikenakan seksaan atau layanan atau hukuman yang zalim, tidak berperikemanusiaan.”

Artikel 4 dalam Prinsip Asas Penggunaan Kekerasan dan Senjata Api oleh Pihak Penguatkuasa 1990 (Basic Principles on the Use of Force and Firearms by Law Enforcement Officials) oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) menyatakan bahawa “Pegawai-pegawai pihak penguatkuasa, dalam menjalankan tugas seboleh mungkin menggunakan cara tidak keras sebelum terpaksa menggunakan kekerasan dan senjata api.”

Mengikut statistik rasmi kerajaan, antara tahun 2007 hingga 2009, terdapat sebanyak 183 nyawa dikorbankan akibat ditembak mati oleh polis.

SUARAM sebelum ini telah menggesa pihak polis untuk menggunakan alternatif lain selain daripada senjata api dalam operasi penangkapan suspek penjenayah. Malah, rakyat risau dan bimbang dengan penggunaan senjata api oleh pihak polis khususnya, kerana sehingga hari ini tiada satu mekanisme dan akauntabiliti dalam kes-kes penggunaan senjata api oleh pihak polis.

Iklan raya tv3 suku yang pesongkan akidah umat islam

Hadoihh,.pening kepala lepas tengok iklan raya tv3 nih..sekali tengok,,macam iklan raya krismas ..sebab ada beca santa claus versi meLAYU Umngok..pastu...2 kali jeling...nampak cam iklan hari raya wesak..buddha..pasal ada bunga lotus..(bunga lotus tu lambang agama budhha)...hishk..hish hiskk..ini mestinak ikut konsep 1malaysia nasihat oleh APCO nih...

memag iklan tv3 suku ni sesat lagi mensyatkan..pasnih sure bebudak kecik akan tanya,,santa claus raya tadak ke...bunga lotus akan diaggap didewa-dewakan setaraf tuhan...
kalu nak jadik pencacai yahudi laknatullah,,agak agak la sikit..emm tapi nak buat camne,,dah memang dasar yahudi camtu..yahudi melayu yang jadi lidahnya adalah tv3 suku laknat yang dinasihat oleh APCO Worldwide penasihat najib.

malangnya malaysia di bawah parti yahudi laknatullah umno/bn...



Samling nafi ugut hentikan pengangkutan

Firma gergasi pembalakan - Samling Global Ltd hari ini berkata mereka 'terkejut' dengan dakwaan baru bahawa syarikatnya itu mengugut akan menghentikan perkhidmatan pengangkutan kepada masyarakat Penan jika dakwaan penderaan seksual ke atas kakitangan syarikat berkenaan tidak digugurkan.

Sambil menolak dakwaan yang dibuat oleh pertubuhan Dana Bruno Manser (BMF) yang dikeluarkan menerusi satu kenyataan Isnin lalu, Samling berkata syarikat itu tidak pernah menyokong sebarang salah-laku oleh kakitangannya.

"...pendirian kami berhubung isu itu (penderaan seksual) tetap tidak berubah. Syarikat tidak dapat menerima sebarang aktiviti haram dan berbentuk jenayah. Mana-mana kakitangan yang disyaki melakukan perkara itu akan diserahkan kepada pihak berkuasa,” kata syarikat berkenaan.

Sebaliknya, menurut Samling, pihaknya mengambil langkah-langkah baru “bagi memperkukuhkan proses dalaman demi keselamatan penumpang dan bagi menghalang sebarang salah faham apabila membekalkan bantuan pengangkutan kepada komuniti hutan”.

Menurut syarikat itu, bagi membolehkan Samling meneruskan perkhidmatan pengangkutan kepada masyarkat sekitar Baram, satu dasar baru bagi menjamin keselamatan dan menjaga kepentingan mereka diperkenalkan dan ia diterangkan kepada komuniti Penan di sana.

“Antara peraturan baru itu ialah penduduk yang inginkan perkhidmatan pengangkutan perlu membuat permohonan rasmi dan setiap penumpang yang berada dalam kenderaan kami mesti ditemani oleh ahli keluarga.

"Samling berdiri teguh dengan tanggungjawab sosial korporatnya dan akan terus membekalkan pelbagai bentuk bantuan bagi kesenangan komuniti hutan di kawasan di mana ia beroperasi,” kata syarikat itu.

Isnin lalu, BMF mendakwa Samling berterusan membuli masyarakat Penan dengan memaksa mereka 'menutup mulu' berhubung penderaan seksual dan perogolan gadis serta wanita Penan jika mahu perkhidmatan pengangkutan percuma diteruskan.

Ia dibuat dengan pendedahan tujuh lagi dakwaan eksploitasi seks oleh pekerja pembalakan dengan memetik seorang ketua kampung Penan, Jawa Nyipa yang berkata dia diminta oleh pegawai Samling untuk menandatangani kenyataan bahawa wanita-wanita itu menarik balik dakwaan mereka - atau tidak mereka akan kehilangan perkhidmatan pengangkutan.

Bina Kilang Anggota Palsu di Gaza, Selangor Tekad Bantu Warga Palestin

Nurshakira Buang
SHAH ALAM 4 SEPT: Kerajaan Selangor komited untuk membantu rakyat Palestin di bumi Gaza yang terus-terusan dizalimi regim Israel Zionis.

Ini termasuk mengadakan kerjasama termasuk membina kilang anggota tubuh palsu, selain membantu hospital, jalan raya dan sekolah, malah turut mengambil beberapa institusi lain sebagai anak angkat.

Demikian kata Pengarah Penerangan Selangor, Badrul Amin Bahron yang masih menyaksikan sendiri penderitaan rakyat Palestin di bumi Gaza.

Badrul Amin berkata demikian ketika berucap dalam majlis Sahur Perdana Selangor di Kompleks Belia, Seksyen 7, Shah Alam yang dihadiri sekitar 6,000 orang.

Beliau juga sempat menceritakan  pengalamannya sepanjang berada di bumi Gaza.

"Kita ada komitmen untuk membantu hospital, jalan raya, sekolah. Kita ada mengambil sekolah angkat dan masjid angkat di Gaza bagi memulihkan semangat mereka di sana.

"Kita juga komited untuk membina kilang kaki palsu dan anggota palsu kerana banyak tidak berkaki, banyak tidak bertangan. Mereka minta bawa ke Malaysia tetapi kita kata elok kita buat kilang di Gaza," katanya.

Menurut Badrul, penganjuran program rakyat Palestin ini akan diteruskan  pada masa depan dengan kerjasama sukarelawan.

Malah, satu konvoi anjuran pihak Turki dijangka disertai mereka Oktober ini yang turut disertai ulama tersohor dunia, Syeikh Yusof Qardawi,  bagi menyampaikan bantuan kepada rakyat Palestin.

"Bulan depan konvoi kapal akan diadakan sekali lagi daripada Turki. Kali ini bukan 10 kapal tetapi beratus-ratus kapal. Saya difahamkan, salah satu kapal itu akan dinaiki Syeikh Yusof al-Qardawi," katanya.

Mahasiswa Indonesia pula demo di kedutaan M'sia

Pelajar berpakaian ala tentera seramai 40 orang merupakan kumpulan terbaru yang menjadikan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta sebagai sasaran demonstrasi berikutan insiden di peraiaran berhampiran Pulau Bintan pada 13 Ogos lalu.

Dalam aksi selama satu jam 15 minit itu, mereka yang mendakwa dari Resimen Mahasiswa Indonesia menyatakakan siap untuk berperang secara fizikal dan bukan fizikal dengan Malaysia dan meminta rakyat Indonesia bersikap perang dengan Malaysia.

Kumpualan penunjuk perasaan itu turut meminta kerajaan Indonesia bersikap tegas dalam menjaga kedaulatan wilayah Indonesia dan memohon Malaysia meminta maaf kepada Indonesia serta menghormati negara itu.

Pada suatu ketika mereka bertolak-tolakan dengan anggota Polis Indonesia yang menghalang mereka daripada menghampiri pintu pagar Kedutaan Besar Malaysia.

Mereka memberitahu akan mengadakan satu lagi demonstrasi di tempat sama pada 7 Sept.

Beberapa kumpulan mengadakan demonstrasi di hadapan Kedutaan Besar Malaysia serta bangunan milik syarikat Malaysia di Jakarta bagi menunjukkan kemarahan berhubung insiden yang membabitkan pihak berkuasa negara tersebut yang ditahan dalam perairan Malaysia.

Malaysia dan Indonesia dijadual mengadakan pertemuan di Kota Kinabalu pada Isnin ini bagi membincangkan insiden tersebut.

- Bernama

Busuk segala-galanya


Busuk hati...!! Busuk mulut...!! Busuk perut... !! Busuk segala-galanya ler!!! Sebab itu.... Che Det pun kata... UMNO sudah busuk sampai ke ususnya. Dan... apa saja yang yang berkaitan dengan UMNO, seperti species si Noh ni, memang amat busuk sekali.

Kalau dia seorang pemimpin rakyat yang menyahut slogan serta konsep 1Malaysia.... Rakyat didahulukan... Pencapaian diutamakan, dia tidak akan bertindak macam orang gila meroyan untuk menzalimi rakyat Selangor. Sebab itu... 1Malaysia, semuanya bullshit!!

Apa busuk perut punya menteri yang beri arahan agar semua jabatan di bawahnya jangan melaksanakan amanah mereka pada tugas dan tanggung jawab. Melaksanakan amanah ni bukan ke wajib, so.... mengapa ajar orang ingkar suruhan Allah SWT??

Sanggup derhaka pada suruhan Allah SWT...... kerana nak 'ajar' rakyat negeri tersebut, hanya semata-mata kerana mereka buat pilihan untuk berubah 'angin' memilih Pakatan Rakyat. Apa .... dia ingat duit yang digunakan untuk bayar gaji para pegawai tu, duit mak bapak dia punya ke??

Malaon ni... rakyat Selangor kena ambil pot sikit. Dia terang-terangan telah membelakangkan kepentingan rakyat negeri Selangor dengan mengeluarkan arahan larangan tersebut. Arahan apa?? Baca sini.

Apa rakyat Selangor kena buat?? Ajar malaon busuk perut tersebut!! PRU13 nanti tolak dia. Jangan kasi muka dengan maloan ni. Rakyat Selangor tak perlu pemimpin yang busuk hati seperti malaon ini yang tidak mendahulukan kepentingan rakyat.... khususnya golongan petani. Sudahlah buat kerja tak selesai... lepas PR tolomg siapkan, dia nak eksyen dan banyak songeh pulak!! Samdol betul!!

Sudahlah eksyen dengan rakyat Selangor.... ada hati pulak nak jadi MB!! Katakan padanya... rakyat Selangor tak perlukan MB seperti ini.

Ha... ha.. ha.. M= Manusia.... B= Bangang!!

Ahli PKR Harus Berjiwa Besar - Elak Perpecahan

PARTI Keadilan Rakyat (PKR) ketika ini sedang mengadakan pemilihan pemimpin peringkat cabang yang bermula pada 27 Ogos lalu. Pencalonan pimpinan peringkat kesemua 205 cabang akan selesai 12 September ini. Pengundinya akan bermula sebulan kemudian yang akan diikuti dengan pencalonan untuk pimpinan tertinggi (MPT). Pencalonan ini akan dibuat semasa cabang mengadakan mesyuarat masing-masing.

Proses pemilihan pemimpin dalam PKR kali ini berlainan sedikit berbanding dengan proses sebelum ini berikutan pindaan perlembagaan parti berkenaan baru-baru ini yang turut meminda peraturan pemilihan pemimpin. Menerusi keadaah baru ini, pimpinan peringkat cabang boleh mendaftarkan untuk bertanding apa saja jawatan dengan mendapat satu penyokong dan satu pencadang.

Manakala bagi calon MPT pula seseorang itu harus mendapat sokongan daripada peringkat cabang. Jika ada cabang mencadangkan mereka dan mendapat sokongan mereka layak bertanding sebarang jawatan. Proses itu masih seperti dulu tetapi yang ketara berbeza ialah cara pengundi bukan dengan angkat tangan tetapi melalui kertas undi (sulit).

Kesemua pertandingan akan diawasi oleh Jawatankuasa Pemilihan. Jawatankuasa yang bertugas mengawasi mesyuarat ini diambil dari negeri berlain dari cabang berkenaan bagi mengelakkan sebarang keraguan.

Menurut Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail, proses pengudian dan pengesahan calon akan berlaku dalam tempoh sebulan. Setiap calon yang mendapat pencalonan akan mengisi borang dan menyatakan kesediaan mereka untuk bertanding kepada Jawatankuasa Pemilih.

Pemilihan kali ini juga dikira hangat dan menarik. Ini berikutan semua jawatan kecuali Presiden yang kini disandang oleh Dr Wan Azizah Ismail akan dipertandingkan. Dua jawatan utama menjadi rebutan ialah Timbalan Presiden dan Naib Presiden.

Dr Syed Husin Ali yang kini memegang jawatan Timbalan Presiden dijangka tidak akan mengekalkan kedudukan itu. Pengunduran Syed Husin ini membuka peluang perebutan jawatan berkenaan. Sudah ada beberapa nama yang disebut-sebut berminat untuk merebut jawatan itu. Mereka ialah Naib Presiden, Mohamad Azmin Ali, Mustapa Kamil Ayub dan Peengerusi Perhubungan PKR Wilayah Persekutuan, Zaid Ibrahim.

Walaupun ada beberapa nama lagi, tetapi inilah tiga nama yang popular dan dikira bakal mendapat pencalonan tertinggi dari peringkat cabang dan sedang diperkatakan umum.

Pertandingan perkara biasa dalam mana-mana parti politik. Hendaknya begitu jugalah dalam PKR. Pertandingan akan menggambarkan sejauh mana kesuburan demokrasi dalam parti berkenaan. Perubahan kaedah pemilihan yang memberi peluang kepada akar umbi memilih dilihat usaha PKR untuk mengembalikan demokrasi dan memberi peluang kepada seluruh ahli membuat pemilihan.

Apa yang dilakukan PKR ini adalah percubaan yang masih terbuka kepada buruk dan baiknya. Sekiranya keadah ini baik dan sempurna ia boleh ditiru oleh parti-parti lain yang ada masalah mengenai proses pemilihan terutamanya Umno. Dalam pada itu PKR kena benar-benar menjamin proses itu berjalan lancar dan tidak ada kepincangan besar yang jelas.

Zaid Ibrahim awal-awal menaruh kebimbangan mengenai ketelusannya terutamanya kepada jawatan kuasa pilihan raya itu. Ada munasabah kegusaran Zaid itu memandangkan sebahagian daripada ahli PKR adalah ahli Umno sepertinya. Mungkin kerana beliau mengetahui bagaimana manipulasi berlaku dalam pemilihan menyebabkan beliau bimbang.

Tetapi Zaid jangan risau. Kini mereka berada dalam parti baru, PKR. Kalau perangai tipu menipu, menjamun untuk mendapat undi diteruskan juga itu bermakna perangai busuk dalam Umno masih terbawa-bawa ke dalam parti baru itu. Buanglah perangai itu dan kembalikan kepada keadaan politik dan demokrasi tulen. PKR adalah alternatif kepada Umno.

Bila memerhati pemilihan pemimpin ini, apa yang dibimbang akan berlaku perpecahan. Peristiwa yang pernah berlaku di Kemaman tahun 2004 dulu jangan berulang kembali. PKR sesungguhnya amat kerdil untuk menghadapi perpecahan seperti itu. Disebabkan kalah dalam pemilihan akhirnya mereka bertindak berundur atau pun menjadi tidak aktif dalam parti.

Ini kena dipastikan betul-betul. Seluruh calon dan puak yang hendak meletakkan calon biarlah berjiwa besar. Bertanding perkara biasa dan bukan penyelesaian kepada satu kesudahan. Pertandingan untuk menawarkan diri sebagai pemimpin. Kalau kita tertakdir dipilih, terima dengan penuh jujur dan ikhlas. Kalau tidak, juga kena redha. Ingatlah jawatan bukan untuk dimegahi tetapi amanah rakyat untuk dilaksanakan tanggungjawab.

Kalau masing-masing tidak dapat menerima hakikat ini, atau memberi jaminan kepada diri sendiri tidak boleh menerima keputusan yang tidak berpihak kepada kita, elok jangan bertanding. Usahlah rosakkan kesetiaan kita selama ini kepada parti dengan sedikit peristiwa saja, kalah dalam pertandingan. Usah menuruni lubuk kalau tidak pandai berenang.

Kepada penyokong Zaid Ibrahim, Mohamad Azmin atau Mustapa Kamil Ayub atau sesiapa sahaja periksa kekuatan diri masing-masing sebelum maju. Kalau kita merasakan akan kecewa jika kalah, baik jangan bertanding. Sebaliknya kalau rasa kuat dan sedia menerima dan redha dengan keputusan, nah teruskan.

Sekali lagi diingatkan jangan jadikan peristiwa pertandingan itu mengecil dan melemahkan parti. Dan adalah diharap proses pemilihan baru diperkenalkan PKR ini dapat dijayakan dengan sesempurnanya oleh seluruh ahli PKR.
MSO.

Wahai Indon..rakyat Malaysia juga tidak takut mati jika negara tercinta ini terancam

GANYANG MALAYSIA - RAKYAT MAL AYSIA JUGA TIDAK TAKUT MATI

Biadab !!

Kurang ajar...GOBLOK !!

Oleh: WFAUZDIN NS

SEJAUH mana seriusnya kumpulan BENDERA di Indonesia untuk `mengganyang' Malaysia? Memang kita sedia maklum bukan majoriti rakyat Indon yang bersetuju dengan pendekatan bodoh dan gila kumpulan tersebut. Apatah lagi bagi warga Indon yang melambak bertaburan di negara kita ini untuk mencari rezeki yang halal termasuk juga yang tidak halal tentunya tidak bersetuju dengan cara kumpulan tersebut. Boleh baca di sini.

Paling menyakitkan hati kita apabila mereka sanggup mengadakan sekatan dalam operasi untuk mencari rakyat Malaysia yang berada di negara mereka. Kita tidak tahu sekiranya mereka menjumpai rakyat Malaysia di sana apakah yang ingin mereka lakukan. Adakah mereka ingin melakukan sesuatu sehingga ke tahap membunuh? Jika ini mereka lakukan, mereka telah melakukan kesilapan besar.

Bayangkan jika kita rakyat Malaysia melatah dan terikut dengan kumpulan bodoh BENDERA itu. Tentunya dengan senang kita menjumpai muka-muka Indon di merata-rata ceruk bandar dan desa di negara ini. Tidak perlu susah payah kita lakukan `road block', kita pasti dengan mudah menjumpai mereka di sektor-sektor perkilangan, ladang-ladang dan juga di tapak-tapak pembinaan. Bahkan, di mana-mana Pasar Malam pun kita boleh terjumpa muka Indon ini. Mungkin di antara kita juga menyimpan Indon dalam rumah kita sebagai Pembantu Rumah.

Provokasi oleh kumpulan tidak terpelajar seperti mereka itu menyusahkan kerajaan mereka sendiri. Saya tidak mahu tahu mengapa mereka begitu marah kepada Kerajaan Malaysia kerana ramai juga rakyat Malaysia yang bengang dengan pemerintah sekarang. Tetapi, tindakan mereka itu seperti tindakan tidak bertamaddun sehingga mahu menghancurkan rakyat Malaysia yang tidak berdosa.

Sewajarnya kerajaan memandang serius ancaman kumpulan ini walaupun dikatakan jumlah mereka terlalu sedikit. Tetapi demi moral dan maruah (jika negara kita masih punyai maruah), kerajaan haruslah bertindak mulai sekarang meredakan keadaan. Rakyat Malaysia waktu ini hanya sekadar memerhatikan sahaja sejauh mana kumpulan samseng ini mahu bertindak. Harus mereka ingat, rakyat Malaysia juga tidak takut mati jika negara tercinta ini terancam./wfauzdin.blogspot.com

Sekeh, jangan tak sekeh ... Kah kah kaahhh ... Huuyai ...

Sekeh, jangan tak sekeh ... Kah kah kaahhh ...
Huuyai ... Kah kah kaahhh ...

Ia bukan gereja gay, kata paderi Ouyang

Paderi gay - Ouyang Wen Feng hari ini menafikan laporan bahawa beliau sedang mengetuai gereja gay dan menyifatkan label berkenaan sebagai “tidak tepat dan menggelirukan”.

“Sesetengah orang telah salah anggap gereja berkenaan sebagai gereja gay kerana kita secara umum membuat dakwaan bahawa homoseks bukan satu dosa ataupun penyakit mental. Malah kami mengalu-alukan kedatangan semua, termasuk homoseks mahupun heteroseks,” kata paderi itu dalam satu kenyataan media hari ini.

Beliau menjawab tuduhan yang dibuat oleh Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan seperti yang dilaporkan di Malaysiakini pada 2 September lalu yang membidasnya.

Pemangku ketuanya, Herman Samsudeen berkata, parti itu tidak melihat masalah berkenaan di pihak Kristian sahaja, tetapi menganggapnya sebagai ancaman kepada masyarakat Malaysia keseluruhannya.

“Saya ingin menjelaskan kepada umum dan secara rasmi bahawa gereja yang saya tubuhkan bersama itu bukan gereja gay. Ia adalah gereja untuk semua, tanpa mengira status kelas, jantina, bangsa, keturunan ataupun orientasi seks mereka,” kata Ouyang.

Ouyang berkata beliau mahu gerejanya menjadi sesuatu yang 'menyeluruh' dan tidak menolak peganut Kristian dari mana-mana kumpulan, termasuk kumpulan gay sambil berkata ada di kalangan pengikutnya yang bukan gay.

Tambahnya, bilangan pengikut gay ke gerejanya semakin meningkat kerana beberapa gereja 'konservatif' membidas orientasi mereka serta tidak menerima kumpulan itu.

Tolak RM100,000, Pimpinan Umno BN Harus Contohi Khalid Ibrahim

Raudhatul Jannar Jalidar
SHAH ALAM 4 SEPT: Kesudian Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menolak pemberian insentif RM100,000 daripada Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), harus dicontohi pimpinan Umno Barisan Nasional (BN).

Mendapat pujian Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hassan Ali, beliau berpendapat pemberian insentif di kalangan pengerusi mana-mana Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) harus dihentikan segera kerana ia melibatkan wang rakyat.

Khalid sebelum ini menolak insentif 100 ribu ringgit yang diberi PKNS atas kapasiti sebagai Pengerusi, kerana mahu memulangkan wang rakyat itu kepada kepada rakyat..

Beliau juga melakukan siasatan dan mengarah supaya garis panduan pemberian insentif dirangka bagi mengawal amalan pentadbiran pimpinan Umno Barisan Nasional sebelum ini.

Perbincangan garis panduan akan dibentang pada mesyuarat Exco minggu depan, seterusnya dibawa ke sesi Dewan Undangan Negeri (DUN).

"Saya takut rakyat marah tapi MB (menteri besar) menolak. Ini dengan tajuk dalam akhbar, khalid tolak 100 ribu, ini saya rasa very powerful pada saya.

"MB menolak bonus yang diberi selaku pengerusi. Ini langkah yang baik dan saya alu-alukan. Kalau saya pun akan tolak, pada saya ini wang rakyat, harus diberi kepada rakyat," katanya.

Kesudian Khalid Ibrahim memulangkan pemberian insentif ini jauh berbeza dengan amalan mewah yang sebati dengan pentadbiran Datuk Seri Mohamad Khir Toyo ketika masih berkuasa.

"Kalau dilihat amalan kerajaan lalu, khususnya di bawah Khir Toyo, ini amalan biasa. Ambil RM100,000, RM200,000 pergi shooping (beli-belah) luar negara, bawa isteri, anak dan orang gaji - itu yang saya dengar.

"Itu tidak berlaku dalam kerajaan Pakatan Rakyat. Kita begitu prihatin dan membincangkan secara terperindi laporan kewangan dan bentang kepada perbendaharaan negeri dan bawa kepada exco.

"Dalam exco, kami berbincang untuk menguntungkan rakyat, kelulusan akan diberi. Jika merugikan rakyat, menguntungkan beberapa individu dan berkepentingan sendiri tidak akan lulus," katanya lagi.

Ismail perlu reformasikan PDRM

KUALA LUMPUR, 4 Sept: Suara Rakyat Malaysia (Suaram) mahu Ketua Polis Negara yang baru, Tan Sri Ismail Omar mereformasikan segera Polis DiRaja Malaysia (PDRM).
Ianya kerana PDRM kini dibelengu imej buruk di mata masyarakat terutamanya berhubung isu hak asasi manusia.
Dalam satu kenyataan media, Penyelaras Suaram, Yap Heng Lung berkata Ismail perlu menerapkan kesemua cadangan Suruhanjaya DiRaja Mengenai Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan PDRM dilaksanakan dengan segera.
"Bakal KPN Ismail Omar perlu memandang berat ketidakpatuhan kepada undang-undang dan piawaian hak asasi  manusia antarabangsa di kalangan anggota polis seperti  dinyatakan dalam laporan Suruhanjaya DiRaja pada tahun 2005," katanya.
Suaram berkata statistik rasmi kerajaan menunjukkan bahawa seramai 183 orang telah mati akibat ditembak polis dari tahun 2007 hingga 2009.
Antara kes yang paling serius adalah kejadian menembak mati remaja berusia 14 tahun Aminulrasyid Amzah dan pemuda 18 tahun, Mohammad Afham Arin oleh polis.
"Suaram juga menyeru bakal KPN supaya mendedahkan kepada umum Perintah Tetap Ketua Polis Negara (IGSO) dengan segera selepas menjawat jawatan KPN agar anggota polis akan lebih bertanggungjawab apabila menggunakan senjata api," ujar Heng Lung.
Tambah Suaram, terdapat 153 kes kematian dalam tahanan polis antara tahun 1999 hingga 2008.
Pada tahun 2009, seramai tujuh orang telah mati di dalam tahanan polis antara yang menjadi perhatian umum kematian A Kugan, R Gunasegaran dan Mohd Anuar Sharip.
Sehubungan itu badan itu menyeru Ismail untuk memastikan anggota polis mematuhi Akta Kaedah-kaedah Lokap (L.N.3289/1958)(4) supaya hak setiap Orang Kena Tahan (OKT) dihormati.
"Contoh lain pelanggaran hak asasi manusia yang serius boleh dilihat di dalam tindakan keras anggota polis terhadap peserta perhimpunan aman termasuk perhimpunan aman membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 1 Ogos 2009 di mana seramai 589 orang termasuk kanak-kanak telah ditahan," katanya.
Suaram turut mengulangi gesaan supaya penubuhan Suruhanjaya Bebas Pengaduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) seperti yang disarankan oleh Suruhanjaya DiRaja pada 2005 dilaksanakan dengan serta merta.

756 ahli PAS masuk Umno, bohong! ha.ha..kantoi UMNO lagi.....bulan pose pun kelentong...

KUALA LUMPUR, 4 Sept: Laporan behubung 756 ahli PAS di Parlimen Larut menyertai Umno adalah bohong dan sengaja direka Umno.
Pesuruhjaya PAS Perak, Abu Bakar Hussain ketika menafikan perkara itu berkata, tidak ada sejumlah tersebut keluar daripada parti itu dan menyertai Umno.
"Kita menafikan dan percaya ianya sengaja diada-adakan.
"Yang sebetulnya, 26 pemuda Umno termasuk ketua cawangan menyertai PAS dua bulan lalu," katanya kepada Harakahdaily.
Media hari ini melaporkan seramai 756 ahli PAS dari 42 cawangan di kawasan Parlimen Larut menyertai Umno.
Ianya didakwa diketuai bekas timbalan ketua PAS cawangan Bagan Baru, Mat Arop Samat.
Sementara itu, Ketua Pemuda PAS Larut, Nazri Din berkata hanya Mat Arop dan isteri sahaja masuk Umno dua bulan lalu.
"Mat Arop ni sebenarnya kecewa sebab zaman Pakatan Rakyat memerintah dia tidak dilantik menjadi Ahli Majlis dan Ketua Kampung.
"Saya nak cabar Umno, kalau betul ada 756 itu, tolong namakan mereka dan saya janji akan bagi RM100 seorang kepada mereka semua," katanya.
Mat Arop menurut Nazri adalah bekas pemuda tahan lasak Umno yang kemudian menyertai PAS.
Beliau kini memegang jawatan pengerusi masjid dan pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).
Tambah Nazri, beliau yakin isu yang dibangkitkan ini hanya mahu mengalihkan isu sebenar berhubung penyelewengan tanah Felcra oleh Ketua Umno Larut, Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin.
"Beliau cuba alih pandangan rakyat Kubu Gajah tentang penyelewengan tanah Felcra di Sungai Malau.
"Dia beri satu lot enam ekar kepada ibu dia sendiri Mardiah Binti Lah, menyebabkan orang lain marah," katanya yang mendakwa ada dokumen sebagai bukti.
Semua ahli PAS itu telah menyerahkan borang permohonan keahlian kepada pengerusi badan perhubungan Umno Perak, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir sempena majlis rahmat Ramadan bersama menteri besar di Kampung Bayan Baru, Kubu Gajah, di Selama, semalam.
Mat Arop berkata beliau menjadi ahli PAS selama 32 tahun dan memegang jawatan itu selama 22 tahun dan mendapati parti itu menyimpang dari perjuangan asal.

Salah laku di internet: PM mahu tindakan tegas

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, hari ini mahu Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang didapati memuatkan sebarang artikel atau kenyataan sensitif dan menghina agama di laman web atau laman sosial.

Perdana Menteri berkata, semua pihak di negara ini perlu sedar bahawa sebarang pengisian di laman web yang keterlaluan akan menyentuh perasaan pihak yang terlibat.
"Mereka patut sedar bahawa laman web ini bukanlah satu kebebasan mutlak yang membolehkan kita melakukan apa saja termasuk menghina agama lain atau peribadi orang lain.

"Kita mesti menggunakan alternatif media ini dengan rasa penuh tanggungjawab," katanya kepada pemberita di Pekan.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kecenderungan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab kebelakangan ini yang menyiarkan kenyataan berbaur hasutan dan menghina agama di laman web atau laman sosial seperti Facebook.

Terbaru, Gerakan Pemuda Prihatin Putrajaya (GEMPUR) membuat laporan polis berhubung satu akaun laman sosial, Facebook yang dikesan menghina Islam dan Allah dengan kata-kata kesat.
Perdana Menteri berkata, semua pihak perlu menghormati undang-undang negara ini dan tidak membuat sebarang kenyataan yang dilihat akan mengguris pihak lain, terutama sekali apabila menyentuh soal agama.

"Apa saja yang kita muatkan dalam laman web dan Facebook dan sebagainya akan menyentuh perasaan pihak lain. Kita ada undang-undang kita, pihak berkuasa seperti SKMM perlu ambil tindakan sewajarnya.

"Mereka yang menyalahi undang-undang dan memuat apa-apa pengisian yang boleh bersifat keterlaluan sama ada dari segi menyentuh sensitivi agama lain patut diambil tindakan," katanya.

Najib berkata, rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini perlu sedar bahawa Malaysia mempunyai undang-undang yang melindungi kesucian agama Islam.

"MCMC kena bertindak, saya berharap mereka bertindak tegas dalam perkara ini. (Perkara) ini sesuatu yang tidak boleh kita benarkan," katanya.

Terdahulu, Najib menyampaikan sumbangan bantuan duit raya dan zakat kepada lebih 4,000 golongan miskin, ibu tunggal, termasuk kaum bukan Melayu bagi kawasan parlimen Pekan.

Turut hadir isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor.

Bercakap kepada pemberita, Najib berharap pihak swasta dan syarikat berkaitan kerajaan terus memainkan peranan penting dalam membantu golongan miskin menerusi bantuan zakat dan sebagainya.

"Saya amat mengalu-alukan apa yang dilaksanakan pihak swasta termasuk juga syarikat yang berkaitan kerajaan.

"Pertama kita lihat kewajiban mereka dari segi tanggungjawab dalam Islam (menerusi pemberian) zakat, dan yang kedua ada juga pihak swasta dan syarikat berkenaan yang menyediakan dana untuk melaksanakan program sosial yang dilihat dapat membantu kerajaan memerangi kemiskinan dan membantu golongan kurang bernasib baik," katanya.

- Bernama

Nasib berbeza pengetua 'rasis'...

Dua pengetua yang didakwa mengeluarkan kata-kata berbaur perkauman kepada pelajar bukan Islam Ogos lalu, menerima nasib berbeza.

Ketika pengetua wanita Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tunku Abdul Rahman Putra, Kulai, Johor, Siti Aishah Mansor berdepan 'hukuman' jika didapati bersalah hasil kertas siasatan Jabatan Perkhdimatan Awam (JPA), rakan sejawatannya, Pengetua SMK Bukit Selambau (SMKBS), Sungai Petani, Kedah, Ungku Aznan Ungku Ismail pula yang diura-urakan akan bertukar masih kekal di sekolah berkenaan.

Nasib yang berbeza ini menimbulkan tanda tanya kerana masa depan Siti Aishah bergantung kepada kertas siasatan yang akan dibentangkan JPA kepada lembaga disiplin Jabatan Perdana Menteri (JPM) selepas Aidilfitri.

Manakala Ungku Aznan dilaporkan telah "dibekukan sementara" di Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kuala Muda/Yan, Sungai Petani, selama seminggu baru-baru ini setelah pelbagai pihak termasuk jemaah nazir, Jabatan Pelajaran Negeri dan polis menjalankan siasatan ke atasnya.

"Sepanjang tempoh itu, beliau (Ungku Aznan) tidak dibenarkan berada di sekolahnya, sebaliknya diberikan bilik khas di PPD Kuala Muda/Yan," kata sumber Jabatan Pelajaran negeri semalam.

Menurut sumber itu, pihaknya tidak dapat memastikan sama ada tempoh seminggu itu sebagai "hukuman muktamad" atau hanya tindakan sementara.

Katanya, pihaknya masih menunggu siasatan lengkap mengenai pengetua lelaki berkenaan.

Bagaimanapun, pengetua lelaki sekolah menengah luar bandar itu dibenarkan kembali ke sekolahnya pada 1 September.

Tindakan menempatkan sementara pengetua berkenaan di Pejabat PPD itu dipercayai bagi mengelakkan beliau dikunjungi wartawan dan partai politik sementara siasatan lanjut ke atasnya dijalankan lebih terperinci.

Ungku Aznan didakwa mengeluarkan perkataan berbaur perkauman kepada pelajar bukan Islam semasa majlis perhimpunan pagi SMKBS sebelum ini dijangka akan ditukarkan ke sekolah baru mulai 1 September hasil desakan masyarakat Cina setempat, MCA dan Gerakan negeri.

Sumber itu berkata, pertukaran itu adalah sebagai tindakan alternatif awal yang diambil bagi meredakan suasana hubungan antara komuniti setempat dengan pengetua berkenaan.

Katanya, pengetua berkenaan juga telah meminta maaf kepada sekumpulan pelajar terbabit dalam pertemuan khas di sekolah berkenaan beberapa hari selepas kejadian itu.

Bagaimanapun, menurut sumber itu, pihaknya tidak dapat memastikan sama ada tempoh seminggu itu yang dijalani Ungku Aznan itu sebagai "hukuman muktamad" atau hanya tindakan sementara.

Spy camera: 'Check the fingerprints' - CSI Toyo

By Rahmah Ghazali and Fazy Sahir

SHAH ALAM: There may be fingerprints on the spy camera discovered at the menteri besar's office but whose fingerprints are those? Former menteri besar Dr Mohd Khir Toyo wants the state government to find out. “If it is true that Umno is involved, lodge a police report. Let’s see whose fingerprints all over the spy camera. Don’t throw wild accusations at us,” he said.

But Toyo seems to know who is behind it.

According to him, the set-up was the work of people known to Menteri Besar Khalid Ibrahim.

“I want to tell you this: it involves inside people. Khalid knows who is behind it,” he told FMT after breaking fast with the press here last night.

He was, however, quick to add that neither he nor the previous Barisan Nasional administration had any hand in this or knew the culprits.

“I don’t know who the culprits are, but I know this is the work of inside people. It has nothing to do with us; I can guarantee you that,” he said.

Khir dismissed allegations that he had links with Khalid’s staff working inside the state secretariat building, and that they had planted the spy camera in the office.

“No, I have no links with any of the state secretariat officers. No one even dared to come and see me because they were too scared of Khalid,” he said.

He accused the state government of “diverting attention from the real issue”.

About 10 people identified

Meanwhile, Khalid's political secretary Faekah Husin told FMT that about 10 individuals captured on the camera have been identified.

However, she refused to divulge more details.

Asked if the internal task force set up by Khalid last week to look into the matter has held a meeting to call for an investigation, Faekah said “no meeting has taken place yet”.

“We could not do it last Friday (as scheduled) because the menteri besar had to meet the Selangor Sultan, but we will hold the meeting on Monday,” she said.

The spy camera saga took a new twist recently when  Faekah said the culprits may have captured themselves on the camera and that some of them were “insiders”.

Apakata boh nama Rosmah Mansor Internasional Airport....!

Toksah Kalut-Kalut lah DAP... Lantakan depa nak letak nama apa pun... Depa anggap apa Gomen punya Umngok lah punya! Sukahati depa nak letak nama apa pun.. Kalau tanya aku.. Aku nak letak nama RMIA (Rosmah Mansor International Airport) bagi menghargai Jasa Beliau Bagi Tazkirah kat MESJID tanpa tutup Aurat... Wakakaka!

BUKA MATA DAN RABA TELOR

PASAR MATA PENCARIAN

JUMLAH NYA MEMBUNUH KEDAI KAMPONG

nota:
sila bandingkan jumlah barangan
di gedung membeli belah
dengan pasar khatijah kb
inilah mata pencarin mek ini
mek ini tidak ada cawangan di new york
toronto atau new delhi.mek ini
beli dari tok peraih dan jual pada
pelanggan - untuk hidup bukan
untuk menjajah negara orang.

PASAR DIBOLOT WARGA ASING - melayau

Pendapatan peniaga-peniaga tempatan di pasar besar di sini dikatakan terjejas ekoran kehadiran warga asing yang didakwa 'membolot' sehingga kira-kira 40 lot perniagaan premis itu sejak enam tahun lalu.

Kebanyakan peniaga warga asing itu adalah rakyat Indonesia, Myanmar, Bangladesh dan Thailand yang pada awalnya memberi alasan mahu menumpang berniaga sementara setelah tapak niaga di situ dikosongkan oleh peniaga asal.

KAH KAH KAH..

woit…. INI LAH BODOHNHYA MEDIA ARUS PERDANA…. kah kah kah..

kah kah kah…. BANGANG… BODOH …. BENGONG….kah kah kah…

woit… TESCO…. CARREFOUR…. GIANTS….. INI SAPA PUNYA…. kah kah kah…

woit… LAGI JAHANAMKAN SATU PEKAN…. TAK KAN TAK SEDAR…. kah kah kah..

woit… HABIS KEDAI KEDAI KECIL DI KAMPONG TUTUP…. kah kah kah…..

woit… YANG NAMPAK PENIAGA KECIL… YANG HEMPAS PULAS NAK HIDUP…. kah kah kah..

woit… INI SAMALAH MACAM LEBAI JAWI…. TANGKAP MINAH DAN MAT REMPIT DUDUK HOTEL PAK PONG DI CHOW KIT…. HILTON DAN SHARATON TAK BERANI KETUK PINTU…..kah kah kah…

woit… INI SAMALAH MACAM POLIS…. TAHAN CAP CAI…. BENTLEY DAN MERCEDES TAK BERANI TAHAN... HARLEY... DUCATI... TAK USIK..… kah kah kah…

kah kah kah… INI SAMA LAH MACAM SPRM…. TANGKAP POLIS APU DUA PULUH RINGGIT …. TAEK TERJULUR JULUR REMBAT TANAH TUDM…. TAK BERANI CAKAP… kah kah kah..

woit... ZIANA ZAIN YANG KURUS SLIM NAMPAK.... BIK MAMA GEMOK MACAM BADAK TAK NAMPAK... kah kah kah...

nota:
ini juga percubaan nak naikkan
kemarahan terhadap buruh pendatang terutama
dari indonesia - ini trik lama media arus pedana
terutama media melayu.

TT

Everyone in M’sia is racist except certain people

By Suresh Kashuerin

It’s incredible that one line in Malay in the Namewee video – You tak baca? Siapa buat Malaysia kaya? – (You didn’t read? Who made Malaysia rich?) could cause such uproar among the guardians of Malay pride. Is it a case of “siapa makan cili rasa pedasnya (if the cap fits, wear it). Where were these same guardians of Malay pride when school principal Siti Inshah Mansor abused her Indian and Chinese pupils in outrageous language? There wasn’t even a peep out of them. She wasn’t accused of racism. In fact, she’s even being treated by the Education Ministry with kid gloves despite non-Malay uproar. It wouldn’t be surprising if she’s kicked upstairs soon as one of those modern-day heroines in Malay celluloid.

Then, there was the later case of a principal up north who advised the Chinese pupils of the school to go back to China since AirAsia flights were now every cheap. This was after they were caught eating at the school canteen by the principal during the fasting hours. They were accused, in some kind of warped logic, of not respecting the holy Muslim fasting month of Ramadan.

What their own gnawing hunger has got to do with Ramadan and respect was not explained to the errant students.

Now, there’s a real possibility that this Namewee character will be charged soon with sedition. This emerged after police, who don’t seem to have better things to do with their time, grilled him for three hours. Sedition, put simply, is the act of stirring up rebellion against the state.

Within any context, a racist can be defined as one who denies others their place in the sun. Déjà vu? If one stands up for his or her place in the sun, without denying others their rights, the question of being racist does not arise.

In Malaysia, the definition of racism is the reverse.

Ibrahim Ali and Mahathir Mohamad of Perkasa routinely twist and turn every issue into a racial issue in order to play to the gallery and force the Malays to circle their wagons under one platform, that is, Umno. They are hailed as great heroes standing up for Malay rights.

Their hidden agenda is to mask the “thievery” that goes on under the guise of development. Government procurements and contracts cost twice, thrice and even up to 10 times what it should cost the taxpayer. So, behind the rhetoric and polemics generated by Ibrahim and Mahathir to pull the wool over the people’s eyes, they are in cahoots with their “comrades in crime” who steal the people’s sweat from the public treasury.

When Hindraf Makkal Sakthi kicked up a fuss over the continuing marginalisation of the Indian underclass in the country, they were accused of being racists. The New Economic Policy (1970-1990) pledged, among others, that poverty would be eradicated irrespective of race, religion, class and caste.

Elsewhere, when Hindraf pointed out that Article 153 of the Federal Constitution provides for the legitimate aspirations of the non-Malays and non-Natives, they were accused of questioning Malay special privileges. In fact, Article 153 doesn’t mention special privileges at all.

Opposition leader Anwar Ibrahim himself, ironically fighting on a platform of change and reform, accused Hindraf of being racists and questioning Malay rights and privileges. He was playing to the gallery, like Umno, to project himself as the great protector of the Malays but at other people’s expense.

Hindraf was further accused of stoking racism when it stressed that Article 153 only mentions a reasonable proportion for the Malays and Natives in four specific areas, namely intake into the civil service; intake into government-owned institutions of higher learning and training privileges; government scholarships; and opportunities created by the government to do business.

The implication is that Article 153 is a “sapu bersih” (clean sweep) policy which gives a licence to commit the worst transgressions in the name of race.

Ninety per cent of the staffing strength in the civil service today is Malay, a number which is way above the 60% they represent in the population. When this was pointed out, the Chief Secretary to the federal government explained with a straight face that intake was based purely on merit and that there was no quota system. In short, the Malays and Natives don’t need the protection of Article 153 to secure jobs in the civil service.

Again, the NEP pledged that there would be no identification of race with economic function and place of residence.

It’s like a “heads I win, tails you lose” kind of policy in government. This means certain people are always on the winning side while others are forced to be born losers all the time through no fault of their own. This is not racism, according to the perpetrators.

On the other side of the South China Sea, there has been no Borneonisation of the federal civil service as pledged by the Malaysia Agreement. Almost all the top jobs are held by Malay civil servants from Peninsular Malaysia in the fashion of the British colonialists.

The federal government is also not being shared equally by Peninsular Malaysia, Sabah and Sarawak.

In politics, the local proxies of the ruling elite in Putrajaya are used to prevent the majority community – Dayak in Sarawak and the KadazanDusunMurut in Sabah – from heading the state administrations or being appointed as governors or ambassadors.

At the board level in Petronas, and its numerous subsidiaries, there’s not even one person from Sabah or Sarawak. When queried recently in Parliament, the reply from the federal government is that race is not used by Petronas as a criterion in appointments to the board. If that’s the case, why is that all Petronas board members, and subsidiaries, are from the same community? Not racism!

Everyone in M’sia is racist except certain people

Kakitangan Sarawak Tribune diarah 'tutup mulut'

Arahan 'tutup mulut' telah dikeluarkan kepada kakitangan akhbar New Sarawak Tribune berikutan penggantungan tugas editor eksekutifnya, Paul Si berhubung sebuah artikel pada 30 Ogos lalu yang dikatakan tidak disenangi oleh Ketua Menteri sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

Menurut sumber, kakitangan berkenaan diarahkan supaya 'tutup mulut' berhubung penggantung ke atas Si itu dan ia dipercayai adalah atas arahan anak perempuan bongsu Taib - Hanifah.

Hanifah dilaporkan mencaci editor kanan dan pengurusan akhbar berkenaan pada mesyuarat lewat petang Isnin lalu berhubung artikel berkenaan yang berlarutan sehingga keesokan hari.

Hari berikutnya, yang kebetulan Hari Kemerdekaan, Si digantung tugas. Dia enggan mengulas apabila dihubungi hari ini.

Semuanya gara-gara tindakan Si yang memilih laporan berjudul 'Adakah Taib Mahmud sekadar mahu menguji?' yang dibekalkan oleh Bernama sebagai tajuk halaman utama akhbar itu.

Laporan itu memetik pendapat penganalisis politik yang mempersoalkan motif Abdul Taib mengumumkan kesediaannya melepaskan jawatan ketua menteri menjelang pilihan raya negeri akan datang yang mesti diadakan sebelum Jun tahun depan.

Menurut mereka yang diwawancara Bernama, Abdul Taib tidak mempunyai niat untuk mengundurkan diri setelah memegang kuasa selama 29 tahun dan tawarannya itu dilihat cubaan untuk memancing sokongan daripada pemimpin tempatan.

Dalam perkembangan berkaitan, ahli lembaga pengarah Sarawak Tribune, James Ritchie menafikan laporan bahawa beliau telah dilucutkan daripada jawatannya sebagai 'penasihat editorial' berhubung penerbitan artikel itu.

Ritchie juga berkata beliau sangsi jika Abdul Taib secara langsung ataupun tidak - terbabit dengan keputusan menggantung Si.

“Ketua menenteri mempunyai dasar tidak campur tangan. Saya sangsi dia secara peribadi terlibat dengan keputusan memecat sesiapa di the Tribune,” katanya, ketika dihubungi.

Khamis lalu sebuah portal berita melaporkan bahawa Ritchie telah dipecat berhubung penyiaran artikel berkenaan.

The Tribune dilancarkan semula dengan penjenamaan baru pada 19 Mei tahun ini dan dirasmikan oleh Abdul Taib.

Akhbar berbahasa Inggeris paling tua di Sarawak itu pernah digantung pada 9 Februari 2006 kerana menerbitkan semula karikatur kontroversial yang menghina Nabi Muhammad SAW.

Pihak pengurusan akhbar berusia 61 tahun itu kemudiannya mengambil keputusan untuk menutup akhbar berkenaan meskipun arahan penggantungan itu kemudiannya ditarik balik. Mereka sebaliknya menerbitkan Eastern Times.

Edisi terakhir Eastern Times diterbitkan pada 19 Mei, iaitu sehari selepas Sarawak Tribune berada di pasaran semula.

Akhbar itu dipercayai mempunyai kaitan dengan Abdul Taib. Ia adalah anak syarikat Naim Cendera Holdings Bhd, yang dimiliki oleh Abdul Hamed Sapawi.

Abdul Hamed adalah sepupu Abdul Taib dan mengikut majalah Forbes, beliau adalah dalam senarai 40 orang paling kaya di Malaysia.

Skim Mikrokredit bantu rakyat miskin berniaga

SABAK BERNAM, 4 Sept: Kerajaan Negeri Selangor telah mengambil inisatif untuk membantu rakyat daripada terus dibelenggu kemiskinan sehingga menerima berbagai ugutan oleh anasir along akibat berhutang.
Skim Mikrokredit Selangor (SKIMSEL) yang telah dilancarkan kelmarin di Masjid Makrufiah Parit Baru Sabak Bernam, yang telah dirasmikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Menteri Besar dengan tujuan untuk membantu rakyat yang dalam kesusahan.
Bagi Khalid, pelancaran skim itu menjadi satu lagi mercu tanda komitmen kerajaan negeri untuk membantu golongan miskin secara terus.
Antara lain skim itu bertujuan untuk membantu golongan miskin memperolehi dana bagi menjalankan perniagaan sebagai salah satu usaha membebaskan mereka dari kitaran kemiskinan.
Adalah jelas dengan perkembangan keadaan ekonomi semasa, rakyat perlu disediakan dengan satu alternatif untuk keluar dari kepompong kemiskinan dengan cara yang sangat tidak membebankan.
Penyedia hutang pada masa kini tumbuh bagaikan cendawan subur, tetapi nyata sebahagiannya hanya menambahkan beban mereka yang terlibat kerana cara ini tidak membantu untuk meningkatkan taraf mutu kehidupan.
Kerajaan negeri berhasrat dengan wujudnya kkim ini, kekangan-kekangan ekonomi dapat dicantas bagi membangun sebuah negeri yang makmur ekonominya dan kemakmuran itu dinikmati oleh segenap lapisan masyarakat.
Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Dr Hasan Ali berkata Yayasan Dar Al-Qard Al-Hasan Selangor akan memastikan amanah yang diberikan kepadanya oleh kerajaan negeri akan dijaga dengan sebaik-baiknya.
Katanya, seluruh tenaga pengendalian telah berikrar pada saban masa dan ketika menjalankan skim itu dengan penuh amanah, bertanggungjawab, dedikasi dan mengambilnya sebagai satu amalan jihad.
"Kerajaan Negeri Selangor telah memperuntukkan sebanyak RM70 juta untuk tujuan membiayai skim ini. RM50 juta untuk masyarakat luar bandar dan RM20 juta untuk masyarakat bandar," ujarnya.
Di peringkat awal, skim itu akan beroperasi di kawasan Sabak Bernam manakala menjelang akhir 2010, ia akan diperluas ke Kuala Selangor, Hulu Selangor, Kuala Langat, Hulu Langat dan Sepang.
Bagi masyarakat bandar, jadual perlaksanaan skim yang sama sedang disiapkan oleh pasukan pengendali yang diterajui oleh Exco kerajaan negeri, Rodziah Ismail.
Dalam majlis pelancaran tersebut, seramai 50 penerima pinjaman menerima pembiayaan daripada Menteri Besar di mana setiap penerima menerima pembiayaan modal perniagaan sebanyak RM3,000 dengan tempoh bayaran maksimum selama 12 bulan.
Skim itu tidak memerlukan cagaran, tidak dikenakan faedah dan penerima pinjaman tidak akan diheret ke mahkamah.
Pengalaman mengendalikan skim yang serupa mendapati bahawa kesepakatan kumpulan-kumpulan kecil yang dimestikan bermesyuarat setiap minggu telah menyaksikan pembayaran balik mencecah seratus peratus.

BMF: Syarikat balak buli Penan supaya 'senyap'

Pertubuhan Dana Bruno Manser (BMF) mendakwa firma gergasi pembalakan Sarawak - Samling Global Ltd bertersan membuli masyarakat Penan dengan memaksa mereka 'menutup mulu' berhubung penderaan seksual dan perogolan gadis serta wanita Penan.

Tujuh lagi dakwaan eksploitasi seks oleh pekerja pembalakan, kali ini dikatakan berlaku di kawasan Hulu Baram - semua ini didedahkan oleh pertubuhan pro-Penan yang berpangkalan di Swistzerland itu.

BMF mendakwa masyarakat Penan diugut oleh syarikat pembalakan itu bahawa semua perkhidmatan pengangkutan di kawasan berkenaan akan digantung jika dakwaan penderaan seksual itu tidak ditarik semula.

Memetik 'sumber Penan', BMF mendakwa seorang ketua kampung di kawasan itu diarahkan oleh seorang pegawai Samling untuk menandatangani kenyataan bahawa “semua gadis dan wanita di kawasan itu telah menarik balik dakwaan penderaan seksual yang dilakukan oleh pekerja syarikat pembalakan itu”. Jika gagal berbuat demikian, perkhidmatan pengangkutan untuk penduduk tempatan akan digantung.

Pengurus komunikasi Samling, Mandy Chen, ketika dihubungi berkata syarikatnya menyedari pelbagai dakwaan yang dibuat oleh BMF ke atas syarikatnya itu tetapi yang terbaru seperti yang dimuat-naikkan di laman sesawang pada 30 Ogos lalu belum dibacanya.

Chen berkata syarikatnya akan mengemukakan jawapan berhubung dakwaan terbaru artikel berkenaan selepas menyemak dan menyiasatnya.

Kelangsungan Melayu - pada pilihan raya akan datang..Tok Pa nak selaraskan ape..???

Ahli majlis tertinggi Umno, Datuk Seri Mustapa Mohamed, berkata pilihan raya umum akan datang amat penting bagi orang Melayu kerana ia akan menentukan kelangsungan mereka.

Mustapa yang juga menteri perdagangan antarabangsa dan industri berkata, ini kerana perkembangan semasa menunjukkan hak orang Melayu sentiasa dicabar sekalipun telah termaktub dalam perlembagaan persekutuan.

Katanya, pilihan raya itu akan menentukan sama ada orang Melayu akan terus meneraju negara ini atau sebaliknya.

"Berasaskan kedudukan itu Umno mesti memenangi lebih banyak kerusi parlimen dan negeri bagi menguatkan kedudukan selain terus berkuasa mempertahankan perlembagaan yang sedia ada bagi faedah orang Melayu dan seluruh rakyat Malaysia," katanya semasa berucap pada majlis ramah mesra bersama warga pendidik peringkat pejabat pelajaran Pasir Puteh, di Pasir Puteh malam semalam.

Mustapa yang juga pengerusi badan perhubungan Umno Kelantan berkata, Umno negeri itu kini berusaha mendampingi golongan pendidik di Kelantan bagi memastikan BN dapat menawan kembali negeri itu pada pilihan raya umum akan datang.

Katanya, ini kerana golongan pendidik paling rapat dengan rakyat selain mempunyai pengaruh besar ke atas masyarakat.

"Diharapkan golongan guru dapat membantu menarik rakyat untuk menyokong BN," katanya.

- Bernama

Polis Marin M'sia nafi bogelkan pegawai Indonesia

Polis Gerakan Marin (PGM) tidak sewenang-wenang menggunakan gari terhadap rakyat asing yang ditahan mencerobohi perairan negara, kata Komander PGM Datuk Isa Munir.

Beliau berkata pasukan itu juga hanya akan menggari individu yang terlibat dalam jenayah seperti pembunuhan atau rompakan, bukannya terhadap mereka yang mencerobohi perairan.

Merujuk insiden 13 Ogos lalu sebagai contoh, yang menimbulkan salah faham segelintir kumpulan di Indonesia sehingga melancarkan protes terhadap Malaysia, Isa menafikan PGM bertindak kasar seperti didakwa.

Dalam insiden itu, PGM menahan tiga pegawai penguatkuasa Kementerian Kelautan dan Perikanan Indonesia kerana memasuki perairan negara serta menahan tujuh nelayan Malaysia.

Polis Malaysia telah didakwa melepaskan beberapa das tembakan ke arah pegawai penguatkuasa Indonesia ketika kejadian dan selepas ditangkap, mereka digari serta dibogelkan.

Isa yang menafikan dakwaan itu, menjelaskan bahawa pihaknya hanya melepaskan dua das tembakan menggunakan "flare-gun" yang hanya mengeluarkan percikan seperti bunga api dan bukannya peluru, sebagai tanda amaran.
Pistol signal

"Pistol ringan atau pistol signal biasanya digunakan untuk menerangi kawasan, dan bagi mengeluarkan cahaya untuk memberi amaran kepada bot-bot di perairan, ia bukan seperti pistol biasa yang mempunyai peluru.
"Kita tidak akan sesekali melepaskan tembakan berpeluru secara melulu selagi tidak berasakan nyawa kita terancam dan mengikut prosedur," katanya kepada Bernama ketika dihubungi.

Beliau berkata PGM juga tidak menggari mereka sejurus tangkapan itu, tetapi terpaksa mengikat tangan seorang daripada pegawai penguatkuasa republik berkenaan dengan tali setelah dia bertindak agresif.

"Kebiasaannya kami yang mengawal perairan tidak membawa gari. Gari hanya akan dibawa dalam operasi, terutama dalam memerangi aktiviti keganasan dan jenayah.

"Tetapi kita terpaksa mengikat tangan salah seorang daripada mereka kerana kita tidak mahu dia bertindak lebih agresif...kita ambil langkah terbaik dengan tidak melakukan sebarang kekerasan terhadap mereka," katanya.
Seluar dalam

Mengenai dakwaan kononnya pegawai Indonesia itu dibogelkan, Isa berkata seorang daripada mereka menyorok di bilik enjin ketika ditahan dan keadaannya ketika itu memang sudah hampir bogel dengan hanya berseluar dalam.
Isa turut mempersoalkan tindakan penguatkuasa Indonesia itu yang melarikan diri ketika didekati PGM selepas mereka menahan lima bot nelayan Malaysia.

Berdasarkan Sistem Penentu Kedudukan Global (GPS), beliau berkata nelayan Malaysia masih berada di perairan negara ketika kejadian.

"Sebelum itu, PGM mendapat maklumat bahawa nelayan kita ditahan (oleh polis Indonesia) dan apabila kita periksa melalui GPS, kita dapati mereka berada di dalam kawasan kita, lapan batu dari Tanjung Punggal, dalam wilayah Malaysia," katanya.

Beliau berkata pada kebiasannya, jika ada nelayan asing mencerobohi perairan negara, PGM akan mendekati mereka dan memberi arahan supaya keluar secara baik.

"Selalunya kita mendekati mereka dan bertanya kepada mereka... mungkin mereka masuk tanpa disengajakan," katanya.

Beliau turut mengingatkan nelayan Malaysia agar memasang dan menggunakan GPS supaya dapat mengetahui di mana koordinat mereka dan tidak melepasi sempadan perairan negara.

"Kebanyakan bot-bot nelayan, termasuk pukat tunda, kini menggunakan GPS, kita hanya dapat menjejak mereka jika berlaku kecemasan sekiranya mereka mempunyai GPS.

"Kebanyakan mereka arif mengenai kawasan perairan, meskipun begitu, sebagai langkah berjaga-jaga, kita galakkan mereka menggunakan GPS dalam memastikan bahawa mereka tidak akan melepasi sempadan negara lain," katanya.

- Bernama

Maruah Islam Dan Kedaulatan Melayu Tercemar, Antara Pemerintah Serta Rakyat Jelata Siapakah Yang Harus Untuk Di Persalahkan Sebenarnya !!

Nampaknya, mutakhir ini bukan sahaja bangsa Melayu yang dilihat terlalu lemah, malah agama Islam itu sendiri kini dilihat semakin lemah dan dilemahkan. Dek kerana kuasa, kini orang bukan Islam boleh melakukan apa sahaja terhadap Melayu dan Islam. Soalnya, siapakah yang melemahkan kita, sedangkan pemimpin negara adalah orang Melayu yang kononnya beragama Islam. Maka itu, wajarkan kita dihina sedemikian rupa oleh pihak-pihak yang cuba menangguk di air yang keruh. Mereka melihat berlaku kelemahan dalam sistem pentadbiran dan pemimpin itu sendiri. Lantaran itulah mereka menggunakan kesempatan untuk mencucuk jarum agar mereka nampak lebih kuat. Kenapa ini berlaku, tatkala umat Islam Malaysia dicanangkan berada dalam era kegemilangan. Kini, penghinaan terus menjad-jadi disana-sini hatta di alam siber sekali pun. Kenapa umat Islam tidak berani melawan?. Apakah dek kerana kuasa yang mencengkam mereka?. Begitu juga apabila Melayu dan bangsa Malaysia di hina, kenapa bila ada yang bangkit menentang akhirnya dinafikan?. Semua ini adalah dek kerana kerakusan pemimpin yang mahu meneruskan kuasa. Lantas meminggirkan permasalah sejagat yang sepatutnya dititik beratkan. Banyak bukti, kini bangsa Melayu dan Islam terus dipermain dan ditertawakan mereka. Itu belum termasuk lagi dengan berlambaknya, anak Melayu Islam yang "murtad" dan memilih agama lain selain Islam untuk survival hidup mereka. Inilah yang amat kita takutkan, Islam dan Melayu itu semakin lemah dan dilemahkan. Agenda siapakah yang menyebabkan semua ini berlaku. Soalnya, kenapa ia terus direstui oleh pihak-pihak tertentu yang selama ini mendabik dada kononnya merekalah pembela bangsa Melayu dan Islam.

Maruah Tercemar Tetapi Di Halang Membantah

Cuba lihat senario hari ini, jelas sekali mereka yang cuba mempertahankan Melayu dan Islam akhirnya dipersalahkan. Misalnya, dalam kes rakyat Indonesia semakin ghairah membuat kempen "ganyang dan sweeping Malaysia" di negara mereka. Bendera kita dibijak serta dibakar, malah kedutaan kita dilemparkan dengan najis manusia. Tambah meruntunkan, ia berlaku di bulan Ramadhan yang mulia ini tatkala umat Islam menjalani ibadah puasa. Tambah memeritkan, jalur gemilang yang mahu dikibarkan menjelangnya Hari Kemerdekaan 31 Ogos lalu pula dihina sedemikian rupa. Bukankah bendera itu lambang kedaulatan sesebuah negara?. Di Malaysia, pernah terjadi kes seorang wanita didakwa atas kesalahan "melilitkan" bendera pada tubuh badan beliau dengan penampilan seksi yang mengiurkan. Beliau dikatakan menghina lambang kedaulatan negara akibat perlakukan tersebut. Ramai yang mengutuk dan marah atas tindakan itu. Soalnya, kenapa rakyat kita dihalang untuk membantah tatkala rakyat seberang bertindak "kasar" kepada kita?. Malah, seperti biasa pihak polis ditugaskan menjadi penghalang perkara itu. Akhirnya dua orang individu telah ditangkap di depan Kedutaan Indonesia ketika cuba membakar bendera negara itu. Kenapakan rakyat kita tidak diberi ruang untuk menyatakan bantahan secara terbuka atas tindakan keterlaluan rakyat Indonesia itu?. Kenapa perlu ada polis yang sepatutnya memantau tetapi cuba menghalang?. Sedangkan polis di sana tidak pula begitu pula!

Biarpun ia bertujuan baik, untuk tidak mengeruhkan keadaan namun seharusnya ada ruang diberikan untuk menunjukkan kemarahan. Kedaulatan negara kita tercemar, makanya apakah kita harus berdiam diri?. Bukankan rakat Indonesia akan menuduh kita takut dan "tidak berani melawan". Akhirnya mereka terus membakar api dan jambatan, tanpa menyedari bahawa kita sudah banyak berkorban untuk kesejahteraan rakyat mereka. Bahkan hampir dua juta rakyat Indonesia mencari rezeki di negara kita. Malah, kita juga sering terlibat dalam misi bantuan kemanusiaan di negara mereka seperti untuk insiden gempa bumi, letusan gunung berapi dan bencana Tsunami di Acheh dulu. Kini segala jasa dan pengorbanan kita seolah-olah dinafikan oleh mereka. Apakah kita harus berpeluk tubuh dan hanya sekadar mengharapkan perundingan peringkat atasan semata-mata. Akhirnya jadilah kita seperti Israel dan Palestin, yang telah beratus-ratus kali mengadakan rundingan tetapi hasilnya tetap sama akhirnya. Mereka dinafikan hak di bumi sendiri!

Hina Gereja Di Hukum, Hina Surau Bagaimana?
Masih kita ingat pada 13 Ogos 2010 yang lalu dimana Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur telah menjatuhkan hukuman penjara lima tahun ke atas dua beradik yang didapati bersalah membakar gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati awal tahun ini. Kedua tertuduh iaitu Raja Mohamad Faizal, seorang penghantar surat dan Raja Mohamad Izham, pekerja bank, didakwa melakukan khianat dengan membakar gereja itu pada 11.50 malam, 7 Jan lepas. Mereka dituduh melakukan perbuatan itu bersama beberapa orang yang masih bebas, mengikut Seksyen 436 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama, yang membawa hukuman maksimum penjara 20 tahun dan denda, jika sabit kesalahan. Itulah hukuman yang diterima apabila ada mana-mana orang Melayu dan Islam melakukan perbuatan khianat terhadap tempat ibadat orang-orang Kristian di negara ini. Namun, anehnya kenapa bila berlaku insiden yang sama terhadap rumah ibadat orang Islam kebanyakkan daripada mereka terlepas?. Tiada hukuman yang dijatuhkan terhadap pesalah terbabit. Terbaru kes tiga remaja lelaki mengaku bersalah di Mahkamah Kanak-Kanak di Seremban baru-baru ini terhadap pertuduhan berkaitan insiden menyimbah cat dan melemparkan botol minuman keras di sebuah surau di Taman Pulai Impian, Sikamat Negeri Sembilan. Malah ibubapa kanak-kanak tersebut kemudian begitu mudah memohon maaf kepada masyarakat Islam atas perbuatan anak mereka. Maka, adakah wajar remaja ini dilepaskan begitu sahaja? Biarpun 22 September ini dipilih sebagai tarikh sebutan semula kes itu sementara menunggu laporan akhlak ketiga-tiga remaja itu, namun sebagai umat Islam kita sepatutnya merasa tercabar apabila "rumah Allah" dihina sedemikian rupa oleh pihak terbabit.

[Soalnya, kenapa tidak ada pihak yang berani tampil untuk menyatakan bantahan secara terbuka atas hal ini. Apakah dek kerana ia melibatkan Islam, makanya kita tidak berani berbuat demikian?. Sebaliknya, jika ia melibatkan Kristian atau agam lain maka mereka lebih terkehadapan dalam membuat tindakan?. Oleh itu, wajarlah remaja terbabit dikenakan tindakan keras atau penghinaan yang dilakukan itu. Islam sepatutnya dijulang dan bukan dilemahkan !!. Kita gusar memang ada agenda terancang pihak-pihak tertentu yang cuba untuk melemahkan umat Islam di Malaysia ini sebenarnya. Oleh itu, usahlah terusan memainkan sentimen perkauman seperti yang berlaku sekarang. Kita tidak mahu peristiwa 13 Mei berulang dan maka itulah laungan 1Malaysia yang diwar-warkan itu perlulah diberi perhatian yang sewajarnya. Kita adalah Bangsa Malaysia yang berdaulat sejak dulu, kini dan untuk selamanya].

'Sweeping': Pak polis ini polis Indonesia atau M'sia?

Kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat (BENDERA), yang berdemonstrasi di Jakarta semalam, turut memaparkan sepanduk dengan anti-Malaysia yang turut memaparkan watak kartun Malaysia, Upin dan Ipin.

Watak Upin dan Ipin telah menjadi idola banyak warga Indonesia sejak filem animasi buatan Malaysia ditayangkan di republik itu.

Kumpulan demonstrasi itu telahpun membawa sepanduk berbunyi “Diplomasi No, Perang Yes” serta peringatan pada pengguna jalan “Maaf perjalanan anda terganggu, ada sweeping warga Malaysia”.

Gerakan usir atau sweeping rakyat Malaysia dibuat di hadapan bangunan pejabatnya, di Jalan Diponegoro No 58 Jakarta namun ia dihalang oleh pasukan Polis Indonesia.

Kira-kira 20 anggota Bendera cuba menahan beberapa kereta yang melalui jalan itu untuk memeriksa identiti pemandu dan penumpang pada jam 4.30 petang, menjadikan lalu lintas di jalan itu sesak.

Tetapi belum sempat mereka menjalankan pemeriksaan, pasukan polis terus menghalang mereka dan membentuk barisan untuk memisahkan mereka dengan kereta.

Tindakan polis itu telah membuat penunjuk perasaan menjadi emosional dan mereka mula berdalih memberitahu polis bahawa tindakan mereka adalah untuk membela negara.

“TKI-TKI (tenaga kerja Indonesia) kita di Malaysia ditangkap, disiksa. Mengapa kita tidak boleh sweeping? Pak Polis ini Polis Indonesia atau Polis Malaysia?” jerit penunjuk perasaan di depan bekas pejabat Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P) itu.

Sungguhpun mereka berjanji akan memeriksa identiti pengguna kenderaan dengan cara baik tanpa kekerasan, pasukan polis tetap tidak membenarkan mereka berbuat demikian.

Koordinator BENDERA, Mustar Bonaventura berkata "sweeping" merupakan balasan ke atas sikap kerajaan Malaysia yang sampai sekarang belum meminta maaf dan tidak memberi respons dengan baik nota bantahan Indonesia, menunjukkan ia tidak mempunyai iktikad baik.

“Kalau sampai kita temukan warga Malaysia, kita akan pulangkan segera,” kata Mustar dalam pidatonya.

Demonstrasi itu dilakukan selama kira-kira sejam setelah gerimis di sebahagian ibu kota ini.

Polis memberitahu bahawa mereka hanya mengizinkan BENDERA berdemonstrasi dan menyampaikan pendapat tanpa mengganggu ketenteraman awam.

Sementara itu, dua portal berita Tempo dan Rakyat Merdeka memetik Ketua Polis Indonesia Jenderal Bambang Hendarso Danuri memberi peringatan kepada
masyarakat Indonesia agar tidak terpengaruh dengan ajakan "sweeping" warga Malaysia yang berlegar di laman sosial Facebook dan Twitter.

“Bagaimana kalau mereka juga di-sweeping kerana kita merazia (membuat operasi) warga Malaysia di sini? Jangan memikirkan diri sendiri,” katanya, dan menambah kata bahawa polis akan bertindak tegas terhadap sesiapa yang ikut serta melakukan "sweeping".

Tindakan undang-undang akan diambil terhadap penunjuk perasaan yang membakar bendera atau merosakkan bangunan perwakilan asing, katanya.

Sekumpulan kecil pelajar turut mengadakan demonstrasi di hadapan Kedutaan Besar Malaysia di Kuningan, Jakarta Selatan pada kira-kira pukul 5 petang ini.

Demonstrasi berterusan dilakukan beberapa kumpulan masyarakat bagi membantah insiden di perbatasan perairan Malaysia-Indonesia berhampiran Kepulauan Riau pada 13 Ogos lalu.

Dalam insiden itu bahagian penguatkuasa Kementerian Kelautan dan Perikanan Indonesia telah menahan tujuh nelayan Malaysia manakala Polis Marin Malaysia menahan tiga pegawai penguatkuasa kementerian dari Indonesia.

Kedua-kedua belah pihak mendakwa penahanan itu dibuat kerana kesalahan menceroboh wilayah perairan negara masing-masing.

Semua tahanan itu telah dibebaskan oleh pihak berkuasa kedua-dua negara itu pada 17 Ogos.

- Bernama

BN – Tun Razak Memulakan, Najib Mengakhirinya

Selepas berlakunya 13 Mei, negara kita buat seketika diperintah di bawah pentadbiran MAGERAN dan Perlembangaan Persekutuan digantung. Kedudukan parti memerintah sebelum itu tergugat selepas PRU 1969. Kedudukan yang agak getir itu memaksa mereka memikirkan strategi baru untuk kekal memerintah negara Malaysia.
Gabungan parti-parti di bawah naungan Perikatan (UMNO, MCA dan MIC) gagal memperolehi majoriti 2/3. Untuk kekal selesa, sesuatu terpaksa dilakukan. Maka Rukun Negara di canangkan. Dasar Ekonomi Baru dilancarkan. Dan pengenapnya ialah semua parti-parti yang bertanding pada PRU 1969 menyertai satu gabungan baru. Hanya DAP satu-satunya parti yang kekal sebagai pembangkang.
Maka tercatatlah Tun Razak sebagai arkitek yang mencernakan Rukun Negara dan melaksanakan DEB. Nama Tun Razak juga tercatat sebagai pengasas gabungan parti-parti untuk suatu pemerintahan yang stabil atas nama Barisan Nasional mulai 1973.
Kini sudah 37 tahun ianya memerintah Negara kita. Walaupun terdapat beberapa parti nyamuk yang menyertai BN, yang paling ketara ialah apabila PAS tersingkir dari gabungan tersebut dan langsung kehilangan negeri yang mereka perintah pada satu ketika.
37 tahun bukan suatu tempoh yang terlalu lama. Parti gergasi di Jepun yang tidak nampak ada saingannya pada satu ketika sudahpun tersungkur. Begitulah juga keadaan di Indonesia.
Dengan suasana yang terhasil dari PRU 2008, kedudukan gabungan parti memerintah sekali lagi pada keadaan yang meruncing. Mungkin boleh dikatakan amat meruncing pada satu ketika. Desakan-desakan parti komponen BN sudah seolah-olah bernadakan pembangkang. Parti-parti yang dulunya digelar pembangkang kini sudah memiliki negeri-negeri mereka sendiri. Di parlimen, parti memerintah sekali lagi tidak kukuh tanpa majoriti 2/3.
Perubahan besar dalam polariti pengundi di negara kita kini semakin jelas memaksa pemimpin-pemimpin parti berebut-berebut melaungkan slogan menarik pengundi. Konsesi demi konsesi diberi untuk sesuatu pihak bagi menarik perhatian serta menagih undi.
Dengan desakan demi desakan dari pelbagai pihak ada juga suara-suara kebimbangan akan hak-hak yang bakal terhakis. Sesetengah komponen-komponen BN tidak semuanya setia dengan BN. Mereka pernah di luar parti memerintah. Tidak mustahil mereka kembali bergabung untuk memerintah dengan gabungan baru.
Jika ini berlaku, maka Najib sebagai pengenap Teori RAHMAN juga akan menjadi pengenap pemerintahan BN – SEBAGAI PEMIMPIN BN TERAKHIR YANG MEMERINTAH MALAYSIA.

Minyak Sapi Jenama QBB Pure Ghee Tidak Halal

Pengguna beragama Islam diingatkan supaya tidak membeli dan menghentikan pengambilan minyak sapi jenama QBB Pure Ghee yang sudah ditarik balik status halalnya oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) 19 Ogos lalu kerana didapati mengandungi elemen yang meragukan.

Meskipun arahan untuk menarik balik barangan ini dari pasaran sudah dikeluarkan, namun berikutan permintaan tinggi bahan itu ketika Ramadan terutama menjelang sambutan Aidilfitri, pengguna dinasihatkan supaya memilih produk yang diyakini halal sebagai alternatif.
Pegawai Kerja Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Mohd Mustaffa Hamzah, juga menggesa syarikat pengeluar produk berkenaan, QBI Packaging Sdn Bhd menarik balik semua produk itu dalam pasaran kerana ia boleh mengelirukan pengguna Islam kerana tanda halal masih ada pada produk itu walaupun sudah ditarik balik oleh JAKIM.
Kami menerima banyak aduan daripada pengguna bahawa produk itu masih di pasaran dan ramai yang keliru sama ada ia halal atau pun sebaliknya kerana masih ada logo halal JAKIM tertera pada produk berkenaan, katanya kepada pemberita di sini semalam.

Beliau berharap JAKIM dapat melakukan pemantauan rapi manakala syarikat terbabit dapat memberikan kerjasama dalam memastikan semua produk ditarik balik dari pasaran.

Sementara itu dalam perkembangan lain, Setiausaha Kerja PPIM, Datuk Nadzim Johan meminta supaya Kementerian Kesihatan memantau dan menetapkan prosedur yang lebih ketat dan jelas kepada pengusaha pusat dialisis bagi memastikan ia terus diyakini.

Ini berikutan dakwaan seorang pesakit buah pinggang, Osman Mohamad, 53, dari Sabak Bernam yang kini menderita kesan jangkitan kuman didakwa berpunca daripada pengendalian pusat dialisis yang tidak sempurna.