Jumaat, 3 September 2010

Fitnah Senjata Usang Umno Cetuskan Permusuhan Agama

GEORGETOWN 3 Sept - Tindakan  cybertrooper Umno mengubah suai gambar yang menunjukkan Ketua Menteri, Lim Guan Eng menyembelih lembu korban bukan sahaja dianggap biadab keterlaluan malah sengaja dirancang dengan motif untuk mencetus sentimen kaum dan agama selain mencemar kesucian bulan Ramadan Al Mubarak.
Sambil melahirkan rasa kesal terhadap perbuatan tidak bermoral itu, Exco Dewan Pemuda Pas Negeri Pulau Pinang, Mohd Faruk Abdul Rahman berkata Umno-Baridsan Nasional sudah ketandusan idea politik dan cuba memalingkan perhatian rakyat daripada kelemahan mereka.
Malah tindakan Umno-BN terus giat melemparkan pelbagai tuduhan dan  fitnah dengan tujuan memburukan imej PAS dan Pakatan Rakyat dalam bulan Ramadhan walaupun umat Islam di ajak untuk membuat amalan dan kebaikan pada bulan ini yang mulia ini.
“Kita lihat kebelakangan ini, mereka (Umno-BN) cuba membawa pelbagai isu dalam usaha memburukkan kerajaan Pakatan Rakyat dengan tujuan menyemai perasaan benci rakyat terhadap kepimpinan kerajaan negeri.
“Walaupun pelbagai cubaan dilakukan untuk menjatuhkan maruah kepimpinan kerajaan negeri namun saya percaya rakyat mampu menilai siapa di pihak yang benar dan saya yakin rakyat masih teguh bersama kami,” kata Mohd Faruk setelah mengiringi Ketua Pemuda Sosialis DAP Negeri, Wei Eik membuat laporan polis petang semalam di Balai Polis Jalan Pattani terhadap tindakan cybertrooper Umno tersebut.
Beliau percaya perbuatan menyebarkan fitnah dan memburuk-burukan kerajaan negeri oleh Umno-BN tidak akan terhenti di sini dan pihaknya bersedia menghadapi sebarang usaha jahat parti itu di masa depan.
Cybertrooper Umno yang mengunakan nama samaran “PAS Beruk” menyebarkan gambar bertindih yang telah diubahsuai kononnya Guan Eng sedang menyembelih lembu korban untuk umat Islam dengan komen “Sanggupkah kita lihat jika jadi begini? Dalil apa lagi nak halalkan perbuatan DAP?”
Sementara itu, Ketua Pemuda Sosialis DAP Negeri, Ng Wei Eik berkata pihak polis harus menyiasat secara terperinci dan mengambil tindakan sewajarnya terhadap pihak yang sengaja menaikkan api kemarahan masyarakat Islam dan menimbulkan ketegangan agama.
Wei Eik berkata, Ketua Menteri sememangnya seorang yang prihatin dan mesra dengan semua lapisan kaum malah pada bulan Ramadhan ini, jadualnya begitu padat dengan pelbagai majlis berbuka puasa.
Namun begitu, beliau berkata, Guan Eng masih lagi tahu batas serta perkara yang dibenarkan dan perkara yang ditegah dalam majlis keagamaan.
“Tuduhan dan tohmahan yang dilakukan mereka semuanya tidak berasas. Mereka nampaknya beriya-iya mahu memburukkan kepimpinan kerajaan negeri. Selepas isu kononnya kerajaan tidak mengizinkan peniaga beroperasi di aras tiga Komtar, kini mereka bawa pula isu nama Ketua Menteri dalam doa khutbah solat Jumaat dan terkini mereka sengaja membuat gambar yang mahu menaikan kemarahan orang Melayu terhadap beliau.
“Mereka sudah semakin melampau kerana dengan sewenang-wenangnya memainkan isu yang sangat sensitif ini. Ini berbahaya kerana ia boleh memecah belahkan kaum serta keamanan yang lama dikecapi negara,” kata beliau.

Tuan Ibrahim: Cina DAP tak boleh masuk masjid, Cina MCA boleh

Tuan Ibrahim Tuan Man

Negara jadi kecoh seminggu dua ini bilamana ada sorang dua Ahli Parlimen dari DAP masuk ke dalam ruang solat masjid dan surau di Selangor seolah-olah itulah tragedi paling hitam dalam sejaran Masjid di Malaysia.

Macamlah perkara ni baru kali pertama berlaku, sedangkan semua orang tahu dah bertahun pimpinan MCA dan Gerakan yang bukan Islam memasuki masjid, tak jadi kecoh pun. Bahkan ada di kalangan mereka masuk untuk kempen dalam Pilihan Raya Umum (PRU) pun sebelum ni.

Cuma sepatah kata kawan saya “Cina MCA atau Gerakan tu tak mengapa, sebab dia orang dah tak berapa Cina, bukan macam DAP, itu pure cina punya”.

Saya tak tahu mana yang ori mana yang dah celup, tapi bila tengok dua-dua tu Cina belaka. Isu sebenar bukan kerana dia Cina, tapi dia tu Cina yang duduk di Selangor dan P.Pinang.

Kalau Cina Johor ke Pahang ke, rasanya tak lah kecoh sangat.

Lebih malang ada yang keluar ‘fatwa’ melarang Cina kafir masuk ke masjid, takut ianya mencemar nama baik masjid.

Tapi bila bagi projek buat masjid, barapa ramai kontraktor Cina diambil untuk buat masjid.

Bukan apa, kata taukeh Cina tu..“Ini kita buat itu rumah Allah ho, jangan tipu-tipu, mesti baik punya, nanti ada ong punya”.

Cina bukan Islam tu pun tahu buat masjid tak boleh tipu, kena buat betul-betul, tapi bila bagi ke kontraktor Melayu (sebut Umno) buat masjid pun depa tipu jugak, berapa banyak masjid terbengkalai bila bagi kepada Melayu.

Tapi akhirnya bagi kepada kontraktor Cina, bahklan yang dok pasang karpet masjid tu pun berapa banyak kontraktor Cina, masa tu masuk masjid tak apa, sebab belum dirasmikan lagi.

Yang dah rasmi pun kalau nak baiki mikrofon bagi power punya, berapa ramai Cina bukan Islam dapat projek.

Ini tak apa pulak sebab yang dapat tu Cina MCA..MCA tak apa, jangan cina DAP je…

Nasib mereka ni macam buldozer, yang diguna untuk tolak tanah, ratakan tanah nak buat lebuhraya, tapi bila dah siap, dia tak dibenarkan lalu atas lebuhraya tu, kalau nak jalan jugak, dia kena naik lori.

Jadi kalau DAP nak masuk masjid jugak, dia kena ‘naik’ atas BN rasanya baru ok.

Kalau dah jadi begitu, saya rasa hari ni dia ‘naik’ BN, esok dia dah boleh masuk masjid.

Panel Aminulrasyid lakar penambahbaikan IGSO

Panel khas yang ditubuhkan untuk memantau siasatan kematian Aminulrasyid Amzah, mencadangkan penambahbaikan terhadap Perintah Tetap Ketua Polis Negara (IGSO) dengan memasukkan beberapa pendekatan yang diguna pakai di negara-negara maju.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Abu Seman Yusop berkata cadangan IGSO yang dianggap "sebahagian besarnya" itu, akan dikemukakan kepada Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk diteliti, pada akhir bulan ini.

"Cadangan IGSO baru ini setelah kita bandingkan dengan perintah tetap yang digunakan oleh anggota-anggota penguatkuasa di negara-negara maju seperti di Kanada, Amerika Syarikat dan United Kingdom.

"Daripada konsep-konsep yang mereka gunakan itu, maka kita buat perintah tetap yang sesuai dengan keadaan kita," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat akhir panel khas berkenaan di pejabatnya di Putrajaya hari ini.

Pada 25 April lalu, Aminulrasyid mati terkena tembakan polis di Seksyen 11 Shah Alam ketika didakwa cuba melarikan diri selepas knderaan dipandunya terserempak dengan kereta peronda polis.

"Apabila menyemak semula IGSO kita, kami juga melihat dokumen Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu yang menggunakan satu garis panduan mengenai penggunaan
kekerasan dan senjata api oleh pegawai penguatkuasa undang-undang di seluruh negara," katanya.

Abu Seman, yang juga pengerusi panel, bagaimanapun berkata panel khas itu tidak dapat mendedahkan lebih lanjut berhubung pemantauan mereka terhadap siasatan kes berkenaan kerana ia di peringkat mahkamah sekarang.

Dalam pada itu, beliau berkata panel khas itu mendapati siasatan yang dijalankan oleh polis adalah telus serta adil dan tiada keterangan yang disembunyikan oleh pasukan penyiasat dalam kes berkenaan.

Beliau berkata seorang anggota polis iaitu Koperal Jenain Subi, 48, telah dihadapkan ke mahkamah dan didakwa mengikut Seksyen 304 Kanun Keseksaan.

"Pihak panel ada membuat beberapa perakuan tetapi sebagaimana kita sedia maklum, laporan ini adalah rahsia, jadi kita tidak boleh umumkan sehingga dikemukakan kepada menteri dalam negeri.

"Menteri akan melihat dan teliti laporan yang dikemukakan oleh panel khas ini," katanya.

Fitnah PAS: Pemuda PAS Perak, Perlis pula lapor polis

IPOH, 3 Sept: Dewan Pemuda PAS Perak (DPPN) hari ini membuat laporan polis berhubung kenyataan fitnah bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin terhadap parti itu.

Ianya ekoran kenyataan Zainuddin sebelum ini yang mendakwa PAS meminta Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj ‘merampas’ harta-harta orang Cina semasa Tragedi 13 Mei 1969, manakala ketika Konfrantasi Malaysia-Indonesia, PAS menyebelahi Indonesia supaya ‘mengambil’ Malaysia.

Beliau membuat kenyataan tersebut dalam temuramah bertajuk "Zam Dedah Hasutan Jahat Pas" bersama umno-online dan kemudiannya disiar akhbar Utusan Malaysia pada 30 Ogos lalu dengan tajuk 'PAS parti ekstrem'.

Laporan polis hari ini dibuat oleh Naib Ketua Pemuda PAS Perak, Salman Salleh di balai Polis Sungai Senam kira-kira jam 3 petang ini.

Salman berkata, DPPN Perak menganggap ini adalah tuduhan liar yang semata-mata inginkan sokongan orang bukan melayu kembali kepada Barisan Nasional.

"Tujuan dia tidak lain tidak bukan supaya nak menghilangkan keyakinan orang bukan Melayu yang sekarang ini memberikan sokongan dan kepercayaan kepada PAS dan juga Pakatan Rakyat.

Tambah beliau juga, Umno sudah terdesak kerana kehilangan sokongan rakyat sehingga bertindak memfitnah PAS.

"Umno  tahu mereka sudah pun terdesak kerana mereka juga mengalami kehilangan sokongan terutama di kalangan Melayu yang agak cerdik dan ada maklumat.

"Jadi mereka sudah tidak dapat untuk mengawal keadaan dan orang bukan Melayu juga tidak bersama dengan mereka dan apa yang Zainuddin buat ini untuk timbulkan keraguan kepada orang bukan Melayu terhadap PAS," katanya lagi.

Salman turut menyifatkan politik yang dimainkan Zainuddin adalah politik jijik dan meminta beliau berhenti daripada memfitnah PAS serta menarik kembali kenyataan.
Dalam perkembangan lain Pemuda PAS Perlis turut membuat laporan polis terhadap kenyataan Zam tersebut.

Laporan polis dibuat oleh Ketua Pemuda PAS Perlis, Ustaz Ya'akub Abu Seman di Ibu pejabat Polis Daerah Kangar pada jam 3.15 petang semalam

Beliau turut diiringi barisan Exco Pemuda PAS Perlis

PAS sebelum ini memberi tempoh tiga hari bermula 30 Ogos lalu kepada Zainuddin agar beliau memohon maaf dan menarik balik kenyataan tersebut.

Ekoran gagal berbuat demikian, PAS sedang menimbang akan mengambil tindakan undang-undang.

Bebye...


Baca sana.... baca sini, akhir tertarik dengan satu berita di MStar Online. Berita tentang negeri tumpahnya darahku, Perak Darul Kartun.

Ceritanya tentang 756 ahli PAS, dari 42 cawangan di kawasan Parlimen Larut ,yang kononnya telah keluar PAS untuk menyertai UMNO. Dalam hal ini, aku sedikit pun tak sedih atau terkilan, sebab.... aku tahu cerita itu, sama ada, ta ya pa wau... atau kes 'UMNO masuk UMNO' iaitu tayangan wayang 'cheap matinee' UMNO semata-mata.

Sebab kedua... aku bersikap terbuka, sapa-sapa yang rasa sudah tak relevan berada dalam PAS.... sila keluar. Komer berambus.... tak mendatang kudis pun pada PAS. Pergi ler masuk parti tong taik tu. No hal punyer. This is a free country. Sertailah mana-mana parti yang komer suka. Whatever reason yang depa bagi... mampuih pi la!!

Tapi... apa yang nak aku sentuh ialah kenyataan bekas Timbalan Ketua Pas cawangan Bagan Baru iaitu Mat Arop Samat. Kata dia....

"Di bawah pentadbiran Zambry, beliau berjaya menyatukan semua pihak tanpa sebarang sengketa... cuba tengok di Pulau Pinang dan Selangor sekarang... semuanya kelam kabut dan bergolak.'

Weh.... bangang ke apa mamat ni?? Inilah species bangang tegar, yang ada mata tapi tak melihat... ada telinga tapi tak mendengar.... ada otak tapi tak pakai. Atau pun... jenis yang hat duduk di bawah tempurung.... jadi manusia yang tak berinformasi. Sebab tu... senang dimanipulasi.

Apa pulaknya pentadbiran Zambry tak bersengketa?? Weh.... tak tahu ke apa berlaku masa Sidang DUN?? Tak baca ke temberang Zambry dalam Dewan yang mulia. Satu dunia ketawa terbahak-bahak... mendengar temberang mereka. Ai... takkan komer tak dengor?? Pekak ke??

Zambry dan para ECXOnya, sebenornya.... dah terkena penyakit sawan gila babi dan masih terkial-kial untuk terus berpaut pada kuasa Negeri Perak.... Meraban sana meraban sini untuk memikat hati rakyat dengan projek-projek yang hanya membazirkan duit rakyat. Pendapatan negeri makin merosot... tetapi, yang demer tahu.... korek dan terus korek kantung negeri.

Sebab tu negeri Perak ni.... kita tolak ketepi dulu. Keadaan dalam negeri, memang tengah gila babi.... kesan daripada rampasan kuasa lanun dari Putrajaya. Tak der sengketa pa ke bendanyer!! Cakap serupa tarak akai!!

Keadaan di Selangor dan Pulau Pinang berlainan pulak . Di sana..... yang kelam kabut dan bergolak bukan Pakatan Rakyat tetapi UMNO/BN. Selangor dan Pulau Pinang bertambah makmur dan sejahtera di bawah pentadbiran PR. Pendapatan negeri mereka bertambah. Kebajikan rakyat dibela. Melayu, Cina dan India semunya suka belaka. Isy.... what's the problem?? No problem, what...

Yang meroyan buat kecoh ialah puak-puak UMNO yang gila kuasa. Serangan-serangan yang mereka lancarkan, guna peluru kapur jer. Bunyinya mak oi.... berdentum kuat, tetapi tak mendatangkan kesan. Mereka.... ibarat tin kosong!! Semua senjata yang mereka guna..... makan balik diri mereka. Aha... padan muka!!

Tapi itulah.... kalau dah bangang, tetap bangang. Tak boleh nak menilai langsung. Orang-orang macam inilah yang selalu jadi pak turut dan burung kakak tua. Senang dikinta-kinte!! Sebenarnya.... PAS tak memerlukan manusia jenis ini sebagai ahlinya. Kita mahu ahli yang berkualiti dan istiqamah. Ahli yang ada integriti diri, bukan yang macam lalang!!

So.... kepada 756 ahli PAS di Parlimen Larut yang nak masuk tong taik ,yang dah nak barai tu, silakanlah dengan segala hormatnya. Sayonara dan adios!! Bebye....

Kelantan Akan Pohon Tangguh Salur Wang Ihsan


Tangguh salur wang ihsan

Kerajaan Kelantan bercadang untuk memfailkan satu lagi tuntutan untuk menghentikan penyaluran wang ihsan yang dilakukan oleh Kerajaan Persekutuan kini sehingga kes saman terhadap Petronas selesai.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa berkata, perkara tersebut akan dibincangkan dengan peguam kanan yang sama, Tommy Thomas dalam sedikit masa lagi.

“Kerajaan Negeri akan dapatkan pandangan daripada peguam, Tommy bagi tujuan untuk melaksanakan fail tuntutan itu nanti,” beliau berkata demikian di Majlis Penyampaian Sumbangan Hari Raya kepada anak-anak yatim dan ibu tunggal di Dewan Undangan Negeri (DUN) Salor di sini, semalam.

Menurutnya, peruntukkan sebanyak RM25 juta yang diluluskan Kerajaan Persekutuan sebagai pemberian wang ihsan pertama kepada negeri itu perlu dihentikan untuk sementara waktu.

“Peruntukkan dari Kerajaan Pusat itu sedikit sebanyak ada kaitannya dengan isu tuntutan royalti minyak yang difailkan Kerajaan Negeri di Mahkamah Dagang, Kuala Lumpur pada Isnin lalu.

“Jadi, kita akan cuba untuk memohon kepada mahkamah supaya pembahagian wang berkenaan dihentikan sehingga keputusan ke atas kes saman Petronas itu diputuskan oleh mahkamah berkenaan,”
katanya.

Isnin lalu, Kerajaan Kelantan memfailkan saman terhadap Petronas kerana mendakwa syarikat minyak negara itu melanggar perjanjian selain menuntut syarikat sama untuk melaksanakan perjanjian petroleum dengan negeri ini. -SH

Ulasan GB

Satu langkah yang tepat dn bijak. Wang ihsan yang telah disalurkan kepada JPP Kelantan yang dikuasai UMNO perlu diserahkan semula kepada Petronas. Seandainya ada yang telah dibelanja atau diagihkan ia perlu dihenti dan dipungut semula supaya tiada satu sen pun wang ihsan yang boleh disalurkan keluar sebelum mahkamah membuat keputusan mengenai kes saman kerajaan Kelantan terhadap Petronas yang telah dikemukakan baru-baru ini.

Jika berjaya, terkedu Najib, terkedu Mustapa, terkedu Awang Adik, terkedu UMNO-BN.

Dan tahniah untuk Husam, tahniah Kelantan. Semuga tuan-tuan semua berjaya kali ini.
Lawan Sampai Menang!

Manipulasi isu agama dedah kejahilan Umno

Mohd Nasir Awang   
BESUT, 3 Sept: Meski pun Barisan Nasional (BN), khususnya Umno begitu beriya-iya menjatuhkan imej dan kredibiliti PAS menerusi manipulasi isu-isu berkaitan agama dan sentimen Melayu kebelakangan ini, kegelojohannya berbuat demikian sebaliknya lebih mendedahkan kejahilan parti itu terhadap ilmu Islam sebenarnya.
Di masa sama, kebijaksanaan dan keikhlasan PAS menerangkan kedudukan sesuatu isu berlandaskan ilmu Islam yang sebenar akhirnya berjaya menambat hati rakyat negara ini menjadikan parti itu sebagai alternatif kepada Umno/BN.
“Rakyat seluruh negara menunggu dengan penuh harapan agar PAS menerajui dan mendidik mereka dengan ilmu Islam, yang sentiasa membawa sinar kebenaran yang tak boleh dipertikaikan,” tegas Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.
Beliau menyatakan demikian di dalam ceramahnya di Dewan Haji Salleh, Alor Lintah, dekat sini malam tadi.
Turut berucap di majlis ceramah itu ialah Setiausaha Politik kepada Presiden PAS, Dr Ahmad Shamsuri Mokhtar.
Menurutnya, para pemimpin PAS telah menunjukkan kematangan dan kebijaksanaan yang amat mengagumkan masyarakat, terutama kalangan bukan Islam, dalam menangani beberapa isu berkaitan Islam dan Melayu kebelakangan ini.
“Kita tidak mudah melatah, bukan macam para pemimpin Umno yang bagaikan hilang akal, dibantu surat-suratkhabar yang dikuasai mereka memainkan isu-isu agama secara ekstrem dan mengapikan isu perkauman yang sempit secara tidak bertanggungjawab,” katanya.
Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian merujuk manipulasi yang terlampau oleh para pemimpin Umno dan media kroninya dalam isu-isu terkini berkaitan agama.
Paling baru ialah isu seorang khatib mendoakan kesejahteraan untuk Ketua Menteri Pulau Pinang dan isu dua wakil rakyat bukan Islam memasuki surau dan masjid di Selangor.
Beliau mempersoalkan apa rasionalnya Umno terlalu memainkan isu berkenaan, sedangkan ia bukan sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini. Beliau membawakan contoh dan bukti bahawa perkara sama telah dilakukan oleh para pemimpin bukan Islam dari komponen BN sendiri.
“Sebaik saja berita ini tersiar, pagi-pagi esoknya seorang bekas wakil rakyat BN di Johor telefon saya. Dia kata, ‘YB, this is too much (ini sudah melampau). Saya dulu pun masuk masjid, buat ucapan dalam masjid di kawasan saya. Umno tak kisah pun,” Salahuddin menceritakan luahan kecewa bekas wakil rakyat BN itu.
Beliau merujuk isu Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching yang memasuki Surau al-Huda di Kajang, yang dijadikan bahan utama media arus perdana baru-baru ini. Isu itu dimanipulasi sepenuhnya oleh para pemimpin BN dan media kroninya, bukan sahaja di atas dakwaan penghinaan terhadap Islam, malah turut dijadikan bahan menyerang pendirian PAS berhubung isu agama.
 
Salehuddin turut menyebut pendedahan media siber mengenai tindakan seorang wakil rakyat bukan Islam di Parlimen Pontian yang juga memasuki masjid beberapa hari selepas itu.
 
“Adun Pulai Sebatang, seorang pemimpin MCA, masuk ke masjid rasmikan program tadarus dan khatam al-Quran. Kenapa Umno tak kecoh?” soalnya.
 
Beliau turut menarik perhatian hadirin kepada keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan pada Mac lalu yang menetapkan bahawa orang bukan Islam dibolehkan memasuki masjid dan surau, termasuk ruang solat.
 
“Sebab itu rakyat yang rasional jadi keliru (dengan reaksi terlampau para pemimpin Umno). Rakyat tertanya-tanya kenapa Umno seolah-olah orang hilang akal dalam isu ini, kenapa tak rujuk Majlis Fatwa?” soalnya lagi.
 
Baginya, tabiat buruk Umno itu menyebabkan parti itu semakin ditolak rakyat. PAS pula beliau yakin sedang bergerak dengan serius untuk mengambil tempat Umno dalam memperjuangkan nasib rakyat, terutama bangsa Melayu dan agama Islam.
Hadir sama Ketua Dewan Ulamak PAS Terengganu, Datuk Husain Awang dan Yang Dipertua PAS Kawasan Besut, Ustaz Wan Azhar Wan Ahmad.

DAP tolak KLIA2, mahu dinamakan sempena Tunku

DAP mahu kerajaan persekutuan menamakan Terminal Penerbangan Tambang Murah yang baru dinamakan sebagai Lapangan Terbang Antarabangsa Tunku Abdul Rahman (TARIA).
Naib pengerusi DAP, M Kulasegaran berkata tindakan itu sebagai menghargai sumbangan perdana menteri pertama.
“Ini bagi menentukan nama Tunku kekal sebagai lagenda bukan sahaja di kalangan rakyat Malaysia tetapi juga masyarakat antarabangsa.

“Meskipun sambutan kemerdekaan kekal di minda setiap rakyat Malaysia, kenangan pengorbanan Tunku dilihat semakin pudar terutama di kalangan pemimpin politik BN,” katanya.
Sehubungan itu, Kulasegaran berkata DAP menolak nama terminal baru itu - KLIA2 seperti cadangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini.

“Bekas perdana menteri (Tun Dr) Mahathir Mohammad memilih untuk menamakan lapangan terbang utama negara KLIA dengan tujuan memperkenalkan Kuala Lumpur ...daripada memberi penghormatan kepada Tunku,” kata Kulasegaran.
Menurut Kulasegaran lagi, Najib mengikuti jejak Mahthir dengan tidak mengiktiraf peranan dan pengorbanan Tunku.
Semasa upacara pecah tanah pada 30 Ogos lalu, Najib dilaporkan berkata terminal baru yang dijadualkan siap pada 2012 itu akan dinamakan KLIA2.

Namun kata Kulasegaran, DAP berharap legasi Tunku sekali lagi tidak diketepikan.

“Saya banyak menerima maklum balas daripada orang ramai mempersoalkan mengapa kerajaan memilih nama yang begitu membosan dan tidak menarik untuk lapangan terbang itu.

“Saya juga hairan mengapa kerajaan tidak meminta cadangan daripada rakyat bagi memberi nama lapangan terbang itu,” katanya.
Lagipun, menurut Kulasegaran, Najib bersusah-payah pada Jun lalu meminta bantuan orang ramai untuk mencadangkan nama untuk kucingnya.

“Jika Najib boleh mendapatkan cadangan orang ramai untuk nama kucingnya, mengapa beliau tidak boleh berbuat demikian untuk isu nasional seperti menamakan terminal baru itu?” soal Kulasegaran.
Menerusi blognya, Najib mengalu-alukan cadangan nama bagi anak kucing yang dibelinya pada 17 Jun lalu.
"Saya dan keluarga saya dalam proses memilih nama baginya, tapi saya mengalu-alukan cadangan daripada anda," kata Najib dalam laman blognya www.1malaysia.com.my.

ISA JI : Kisah Samsudin Yang Anda Perlu Baca


Ketika dalam tahanan (KIRI). Setelah dibebaskan (KANAN)


Mat Sah GMI: SAMSUDIN YANG SAYA KENAL

Tak banyak yang saya tahu tentang diri saudara Syamsudin semasa di luar (sebelum kami di ISAkan) kerana jarang sangat bertemu kecuali hanya beberapa kali ketika sama-sama menghadiri majlis ilmu di beberapa tempat dan iktikaf di sepuluh malam terakhir Ramadhan yang diadakan di Masjid Bangsar anjuran Pertubuhan Al Ihsan.

Saya lebih mengenali beliau setelah sama-sama ditahan di bawah akta zalim ISA. Kami ditempatkan di PRC (Police Remand Center) yang sama dan diintrogasi selama tempuh yang sama kemudian dihantar ke Kem Kemunting di dalam kenderaan yang sama dan ditempatkan di Blok yang sama, kemudian dipisahkan selepas dua tahun oleh pihak Kemta sebagai salah satu strategi divide and rules, dan pernah juga ditempatkan di Blok confinement bersama untuk lebih dari satu tahun.

Syamsudin merupakan seorang yang pendiam tetapi tegas dalam mengamalkan sunnah dalam setiap pelaksanaan ibadah hatta perkara yang dihukumkan sunat oleh ulama dan selalu diremehkan oleh orang tetapi dia akan berusaha melaksanakannya dengan sungguh-sungguh. Baginya melaksanakan sunnah adalah menjadi keutamaan dan tiada kompromi padanya.

Pernah pihak Kemta menyuruh beliau potong janggutnya yang panjang tetapi beliau enggan kerana memelihara janggut adalah sunnah nabi, lalu pihak Kem menghukum beliau dengan memindahkannya ke Blok confinement. Menyimpan janggut panjang menyalahi peraturan Kemta.

Pihak SB biasanya datang ke Kemta berjumpa OT(orang tahanan) setiap enam bulan sekali dan sering berjanji dengan pembebasan, namun tidak ditepati. Hal ini juga berlaku kepada Syamsudin dan pembohongan ini menyebabkan beliau hilang percaya kepada pihak SB dan enggan untuk memenuhi setiap perjumpaan dengan pihak SB. Di atas keengganan beliau ini sering dijadikan alasan oleh pihak SB dalam menjastifikasikan bahawa beliau belum insaf (mengiakan segala alasan pertuduhan dan tidak membantah pemerintah) seterusnya mengusulkan kepada pihak KDN untuk terus melanjutkan penahanan beliau.

Syamsudin juga mempunyai sifat kebergantungan kepada Allah yang tinggi, tidak mengeluh dalam setiap masalah yang dihadapi sampai-sampai saya pun tidak menyedari kalau pun beliau ada masalah. Beliau pernah dibawa ke KL beberapa kali untuk tujuan yang saya kurang jelas tetapi dimaklumkan bahawa beliau ke KL kerana bertemu keluarga. Keadaan beliau yang sentiasa tenang langsung tidak menampakkan adanya masalah besar sedang dihadapinya. Setelah semuanya selesai baru dia beritahu bahawa beliau ke KL atas urusan di mahkamah syariah bagi memenuhi tuntutan fasakh oleh isterinya. Terkedu saya dibuatnya.

Menurut hukum, seorang isteri memang ada hak untuk menuntut fasakh berdasarkan pada keadaan yang berlaku. Akta ISA adalah tahan tanpa bicara selama dua tahun dan orang yang ditahan boleh dilanjutkan penahanannya sehingga berkali-kali hingga tempuh yang tidak pasti, sementara Syamsudin ketika itu sudah pun ditahan menghampiri enam tahun. Syamsudin cukup mengerti akan hal ini dan memahami pula penderitaan isteri dan anak-anaknya selama ketiadaannya bersama, maka memenuhi tuntutan isterinya adalah sebaik-baik pilihan buatnya ketika itu dan tentunya setelah didahului dengan istikharah. Walaupun nampak tenang ketika menceritakannya namun matanya yang berkaca menggambarkan segalanya lebih-lebih lagi apabila ditanya tentang anak-anaknya.

"Yang aku risaukan kalau nanti anak-anak aku tak kenal aku lagi..." jawabnya pendek seperti tak cukup nafas.

Jawapannya langsung tak memenuhi soalan tapi kerisauan yang dimaksudkan saya fahami betul lantaran lamanya ditahan bersama.

Ramadhan sudah memasuki separuh kedua, sementara Syamsudin ditahan sudah di tahun kesembilan.

"Jangan lupa...! aku masih ada kat dalam ni ya!". Ayat terakhir yang diucapkan kepada saya disaat saya dibawa keluar dari Kemta Ramadhan lepas.

Mungkinkah Syamsudin dapat berhariraya bersama anak-anaknya tahun ini?

Wallahu a'lam
Hasbunallah wa ni'malwakiiil

Sports Toto jamu orang dhaif Islam.........bermaruahkah kita? Duit haram untuk orang Islam..!!

Bulan Ramadhan yang penuh barakah ini dipenuhi umat Islam dengan amal ibadat yang berlipatganda kerana mahu mengejarkan ganjaran yang dijanjikan oleh Allah swt. Kalau makan dan minum pun wajib dielakkan,inikan pula perkara dan kerja-kerja yang keji dan mungkar serta diharamkan oleh agama. Demikianlah ketahanan umat Islam diuji pada bulan yang besar ini.

Namun demikian dimanakah letaknya maruah kita, usah berbicarlah hal jalur gemilang yang diinjak dan dibakar di seberang, itu perkara kecil, berbanding dengan biadapnya kita sendiri membenarkan anak-anak yatim dan miskin serta ibu-ibu tunggal yang beragam Islam diraikan, diberi makan dan wang raya dari hasil judi oleh syarikat judi tempatan!

Ya Allah ampunkanlah dosa kami.

Dalam The Metro sisipan akhbar The Star hari ini dilaporkan betapa syarikat judi SPORTS TOTO menjamu dan meraikan anak-anak yatim dan ibu tunggal dari Persatuan Anak-Anak Yatim Dan Ibu Tunggal Kg. Medan, PJ and Pertubuhan Rumah Anak Yatim Miskin Daerah Kuala Langat, Banting.

Kita perlu pandang serius perkara ini. Pihak pengurusan kedua-dua persatuan perlu dinasihatkan kerana mereka membenarkan orang yang miskin serta anak yatim di bawah jagaan mereka dijamu oleh sebuah syarikat yang aktivitinya jelas haram disisi Islam! Pihak Sports Toto juga perlu diberitahu bahawa hasil judi mereka yang haram itu jangan diberi makan kepada orang Islam walaupun kononnya atas alasan kebajikan.

Saya sedih melihat masih ada kesempatan diambil oleh syarikat-syarikat ini untuk menjamu orang-orang Islam yang miskin dan dhaif. Dan lebih sedih lagi apabila melihat merekayang diberi amanah menjaga orang susah sanggup menggadaikan maruah dan mengharung dosa semata-mata kerana habuan wang ringgit.

Pemilihan PKR : Azmin dianggap calon popular

SHAH ALAM – Pertandingan merebut kerusi nombor dua Parti Keadilan Rakyat (PKR) dijangka sengit apabila Ahli Majlis Pimpinan Pusat parti itu, Datuk Zaid Ibrahim mengumumkan kesediaannya bertanding jawatan tersebut jika dicalonkan dan mendapat sokongan akar umbi.

Penganalisis politik tempatan, Datuk Zainal Kling berkata, walaupun Zaid Ibrahim mengumumkan kesediaannya bertanding jawatan tersebut, namun Naib Presiden PKR, Azmin Ali dikatakan sebagai calon popular yang dijangka berjaya memenangi jawatan Timbalan Presiden.

“Azmin secara lojik akan dipersetujui oleh Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menerajui jawatan nombor dua parti tersebut memandangkan beliau adalah pemimpin parti yang lebih dekat dengan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kesetiaannya kepada parti.:

“Malah, Azmin juga sudah memberi sokongan peribadi yang tidak berbelah bahagi kepada Anwar dalam mencapai hasratnya dan parti,” katanya ketika dihubungi :Sinar Harian:, semalam.

Menurutnya, Azmin juga dilihat sebagai pemimpin yang paling layak sebagai Timbalan Presiden dalam membawa suara dan mendapatkan sokongan generasi muda.

Walaubagaimanapun, beliau berkata, Zaid Ibrahim dilihat sebagai calon baru yang banyak menerima cabaran dan tekanan sejak menyertai parti tersebut.

“Masih terlalu awal untuk Zaid Ibrahim menerajui jawatan nombor dua itu memandangkan ada ahli-ahli PKR yang mencurigai ‘kesetiaannya’ kepada parti itu.

“Namun, Anwar mempunyai minat yang kuat agar Zaid Ibrahim mempunyai jawatan di peringkat pusat bagi memperkukuhkan parti menjelang pilihan raya umum ke -13,” katanya.

Beliau berkata, pemilihan PKR yang dijangka diadakan pada November ini bakal menyaksikan pertandingan sengit memandangkan calon yang bertanding mempunyai minat dan menaruh harapan menjawat jawatan menteri jika harapan Pakatan Rakyat menawan Putrajaya menjadi kenyataan.

Kelmarin, Penyelaras Pakatan Rakyat, Datuk Zaid Ibrahim yang pernah mengumumkan tidak akan bertanding untuk merebut sebarang jawatan dalam pemilihan Parti Keadilan Rakyat (PKR) November ini, mengesahkan beliau bersedia bertanding untuk jawatan Timbalan Presiden parti itu.
Zaid berkata, beliau akan menerima jawatan itu jika dicalonkan dan mendapat sokongan akar umbi.

Rosnah tidak akan layan cabaran Namewee..he.he.he...!!!

September 03, 2010
BESUT, 3 Sept — Ketua Pergerakan Puteri Umno Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin tidak akan melayan sebarang cabaran dari Meng Chee atau Namewee untuk berdebat secara terbuka mengenai klip video kontroversinya yang boleh menyemarakkan api perkauman.
Katanya, tindakan Namewee (gambar) menerbitkan klip video terbarunya itu selepas klip video “Negaraku” sebelum ini menunjukkan pemuda itu masih belum berubah dengan melakukan tindakan yang boleh menjejaskan keharmonian negara.
Rosnah berkata Puteri Umno telah mendesak kerjaan mengambil tindakan tegas terhadap pemuda berusia 27 tahun itu dari Muar, Johor, itu kerana mengulangi perbuatan biadabnya.
Klip video terbaru Namewee mengisahkan seorang pengetua sekolah didakwa membuat kenyataan berbaur perkauman.
“Sebarang cabaran dari blogger itu (Namewee) tidak harus dilayan kerana ianya jelas telah melakukan kesalahan sebagai rakyat Malaysia,” katanya kepada pemberita pada majlis Jelajah Tamadan Puteri Umno di sini.
Dalam perkembangan lain, Rosnah, yang juga Timbalan Menteri Kesihatan berkata beliau akan membawa isu anak Terengganu terutamanya di kawasan utara negeri yang dilahirkan di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kelantan, supaya tidak diberikan status rakyat Kelantan.
Katanya, rundingan akan dibuat terlebih dahulu dengan pelbagai kementerian dan agensi bertanggungjawab supaya anak Terengganu yang dilahirkan di HUSM terus diberikan taraf kerakyatan Terengganu.
Kebanyakan wanita yang menghadapi masalah untuk melahirkan anak selalunya dirujuk ke HUSM kerana ia lebih dekat dengan Hospital Sultana Nur Zahirah (HSNZ) di Kuala Terengganu, sekaligus menyebabkan anak yang lahir mendapat sijil kelahiran di Kelantan.
Perkara itu didakwa menimbulkkan pelbagai masalah terutamanya untuk mendapatkan hak keistimewaan yang diberikan kepada anak kelahiran Terengganu.
Mengenai program jelajah itu, Rosnah berkata ianya ianya telah dilaksanakan di beberapa buah negeri dalam usaha merapatkan hubungan dengan masyarakat setempat dan anggota sayap itu. — Bernama

Faekah : Pemimpin Umno Di Selangor Antara Pemilik Tanah Felda

3 Sept - Doktor gigi adalah antara individu yang menjadi peneroka Felda.
Itu antara pendedahan Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor, Faekah dalam satu temu bual dengan Malaysiakini tanpa merujuk kepada mana-mana individu politik.
Faekah merujuk kepada isu pembahagian tanah kepada peneroka di sebuah tanah rancangan di Bandar Alam Perdana, Kuala Selangor.
Beliau yang  membuat siasatan, terkejut apabila mendapati ada antara pemilik tanah adalah pemimpin Umno di Selangor.
"Sangat malang apabila saya terjumpa beberapa nama. Doktor gigi pun ada yang jadi peneroka Felda," kata Faekah Husin, Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor.
Faekah juga meminta Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo tidak sewenang-wenang  melempar kritikan terhadap kerajaan Pakatan Rakyat kerana ia hanya memakan diri .
Apatah lagi, Faekah mendapati banyak masalah di negeri itu pada masa sekarang sebenarnya berpunca daripada kelemahan pentadbiran Khir Toyo.
Dalam temu bual itu, Faekah mengakui  Khalid Ibrahim berang kepada Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor yang memberikannya bayaran bonus hingga menjadi ungkitan  pimpinan Umno.
Selepas siasatan dibuat, kata Feakah, pemberian bonus itu sebenarnya adalah amalan biasa sepanjang penguasaan kerajaan Umno Barisan Nasionaltermasuk ketika Khir Toyo masih berkuasa.
"Sebab itu saya kata, kalau saya jadi Khir Toyo saya akan berdiam diri sahaja," ujar beliau lagi.

Kerajaan digesa bertindak terhadap pasangan sejenis

KUALA LUMPUR, 3 Sept: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mahu kerajaan mengambil tindakan berdasarkan prinsip perlembagaan dan undang-undang di negara ini yang melarang hubungan sejenis dan juga perkahwinan sejenis.
Pemangku ketuanya, Herman Samsudeen berkata, adalah menjadi prinsip keadilan di Malaysia untuk mendakwa mereka secara adil, dan kewajipan bagi kerajaan untuk menyiasat paderi homoseksual (gay), Ou Yang Wen Feng yang terang-terangan mengakui orentasi seksnya yang songsang itu.
DPPWP juga, katanya mahu kerajaan menyatakan pendirian dan tindakan yang sewajarnya kepada paderi itu yang cuba menyebarkan doktrin orentasi seks sejenis di negara ini melalui gereja rahsianya.
Katanya, Ou Yang yang kembali ke negara ini beberapa tahun lalu setelah berkhidmat di Metropolitan Community Church (MCC), New York telah menubuhkan sebuah gereja yang juga cawangan MCC di Malaysia bagi mengumpulkan dan memperjuangkan hak golongan gay dan lesbian di negara ini.
Beliau telah mengumumkan orentasi seks songsangnya bersama pasangannya Angel Ayala dan mengemukakan cadangan membuka gereja bagi golongan gay-lesbian di negara ini pada 2007.
Cadangannya mendapat tentangan dari Roman Catholic Church di Sabah, National Evangelical Christian Fellowship (NECF) dan the Council of Churches Malaysia (CCM).
“Hal ini juga mencetuskan kebimbangan rakyat yang menganut agama lain termasuk Islam ketika itu kerana ia melanggar moral dan ajaran semua agama,” kata Herman.
Namun, katanya Ou Yang terus mencabar institusi masyarakat Malaysia dengan meneruskan hasratnya dan menubuhkan gereja berkenaan seperti yang di laporkan oleh Malaysiakini dalam artikel yang bertajuk ‘Komuniti gay melampaui batasannya'.
Menurutnya, dalam buku Bible-Roman dan Ezkiel sendiri menyebut tentang keburukan dan natijah hubungan sejenis.
Tambahnya, Islam pula jelas melarang umatnya melakukan hubungan sejenis dan ini telah dinyatakan dalam Quran melalui hukuman Allah kepada kaum Nabi Luth:
Allah berfirman yang bemaksud: Dan Luth ketika berkata kepada kaumnya: mengapa kalian mengerjakan perbuatan faahisyah (keji) yang belum pernah dilakukan oleh seorangpun sebelum kalian. Sesungguhnya kalian mendatangi laki-laki untuk melepaskan syahwat, bukan kepada wanita; malah kalian ini kaum yang melampaui batas. Jawab kaumnya tidak lain hanya mengatakan: "Usirlah mereka dari kotamu ini, sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang berpura-pura mensucikan diri. Kemudian Kami selamatkan dia dan pengikut-pengikutnya kecuali istrinya; dia termasuk orang-orang yang tertinggal (dibinasakan). Dan Kami turunkan kepada mereka hujan (batu); maka perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang berdosa itu." [QS Al-A'raf: 80-84].
Allah menggambarkan azab yang menimpa kaum nabi Luth dengan firman-Nya yang bermaksud: "Maka tatkala datang azab Kami, Kami jadikan negeri kaum Luth itu yang di atas ke bawah (Kami balikkan), dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang terbakar dengan bertubi-tubi, yang diberi tanda oleh Tuhanmu, dan siksaan itu tiadalah jauh dari orang-orang yang zalim" [Hud: 82-83]
DPPWP, kata Herman tidak melihat masalah itu di pihak Kristian sahaja, tetapi menganggap ia sebagai ancaman kepada  masyarakat Malaysia keseluruhannya.
“Perkara ini seharusnya dipandang jijik oleh masyarakat dan telah terbukti kesannya apabila ramai golongan yang mengamalkan seks songsang ini dijangkiti HIV dan Aids yang juga ancaman kepada sistem kesihatan masyarakat,” katanya.
Beliau berkata, hubungan sejenis juga merosakan keturunan manusia.
“Adalah satu perkara yang mustahil seorang lelaki yang berkahwin dengan seorang lelaki untuk mengandung atau seorang wanita yang berkahwin dengan wanita memperolehi zuriat.
“Kemunculan golongan gay dan lesbian di negara ini adalah ancaman besar kepada pertumbuhan populasi dalam negara ini,” ujarnya lagi.

Are M'sian GLC contracts worth the paper they are signed on?

But is it really?
One mega suit filed against Petronas and another potential billion ringgit legal wrangle against Sime Darby Berhad will address an issue which could have far-reaching consequences for Malaysia: just what value do government-owned companies place on contracts and legal agreements.


The outcome of both cases will be watched closely by foreign investors at a time when the flow of foreign direct investment is slowing and investors are becoming more queasy about putting money into a country which seems trapped in a quagmire of racial politics. The last thing an investor will want to deal with is a system where legal agreements are treated in a wanton fashion.

The sanctity of a contract is the foundation of the Kelantan state government's petroleum royalty case against Petronas. It is notable that the state government did not sue the federal government or other oil majors involved in extracting oil from its offshore.

Petronas

It only named Petronas as the defendant. The reason: Petronas is the signatory of all oil contracts with the Kelantan state government, as it is with other states in obtaining exclusive rights to exploit oil resources onshore and offshore in all states in Malaysia.

It is these agreements which formed the basis for Petronas paying Sarawak, Sabah and Terengganu oil royalties. These agreements with the states and the Petroleum Development Act 1975 are based on two simple facts: the ownership of all petroleum onshore and offshore is owned by Petronas and in consideration, the national oil company will pay the states 5 per cent royalties.

The background to this give-and-take approach is the dispute that arose between the federal government and the Sarawak government over the question of oil royalties.

Sarawak claimed that oil obtained offshore belonged to Sarawak and royalty should be paid to Sarawak, exclusively. Sabah adopted the position of Sarawak. To break the impasse, the federal government appointed the late Tun Dr Ismail Ali and Tengku Razaleigh Hamzah to come up with a new national petroleum policy.

Against this backdrop, the Petroleum Development Act was drafted and passed.

On May 9 1975, Petronas entered into agreement with Kelantan where it agreed to make cash payments yearly amounting to the equivalent of 5 per cent of the petroleum obtained onshore and offshore Kelantan. In consideration of Petronas agreeing to make cash payments, it was granted exclusive rights and privileges of obtaining petroleum in the state under the Kelantan Grant.

As such, under the PDA, Kelantan Petroleum Agreement and Kelantan Grant, Petronas is obliged to make cash payments twice a year for all oil obtained offshore Kelantan.

But the national oil company has refused to make any cash payments. Its lawyers and the Attorney-General are likely to rely on the same argument they put forward when refusing to pay the Terengganu state government its share of oil royalties in 2000 — that the state is only entitled to petroleum extracted three miles from the shore.

This is a curious position to take given that there is no mention of three miles or any offshore boundary in any of the agreements. It is also a curious position given that oilfields in both Sarawak and Sarawak are hundreds of miles offshore, and both states enjoy a steady flow of oil royalties. And to compound this curious position, Petronas paid oil royalties to the BN-controlled government for about two decades for oil exploited many many miles off Terengganu and only ceased when the state fell into the hands of PAS.

In fact if there is one pattern of consistent behaviour involving Petronas, it is this: that states under the opposition have had a tough time getting the national oil company to honour legally-binding and clear agreements it signed with them.

Quite clearly, if Petronas tries to wriggle its way out of meeting its legal obligations to its own flesh and blood on some flimsy reason, then surely it will raise the question on how much weight the national oil company places on legal agreements? And the answer to this major question will have implications for a company which has operations in many countries.

Sime Darby

The same issue of the sanctity of legal contracts also forms the central issue of a simmering problem between Sime Darby and its joint-venture partners. Since being appointed the acting head of the conglomerate, Datuk Bakke Salleh has been going through the operations of the fallen national icon.

He is thinking of unwinding and re-looking property joint ventures. The Star, quoting reliable sources, says that Bakke and his team are looking at the joint ventures with the Sunrise Group and Brunsfield.

Problem is that the noises emanating from Sime Darby seems to indicate that unwinding or ending joint ventures are unilateral decisions, to be made by one party to the detriment of another. Instead of sabre-rattling, perhaps Bakke — who has had little experience in running a listed vehicle — should show some humility and discuss with his joint-venture partners if they are willing to re-look or re-visit their agreements.

It is the sensible thing to do because making threatening noises is unlikely to scare Sunrise, Brunsfield or any other joint-venture partner. It is also the smart thing to do because trying to get out of a legally-binding contract is just not done by a national icon, fallen or not.

Azmin, Zaid seen as frontrunners for PKR deputy presidency

PKR supreme council member Zaid Ibrahim's announcement that he will contest in the upcoming party polls - the first direct election with voting being carried out over four weeks in October and November - has brought about intense speculation over who will vie for the coveted deputy post.


The post, currently held by Syed Husin Ali, is up for grabs should the incumbent announce his intention to step down in the coming weeks.

azlanThe veteran politician, who has held the post for two terms, is likely to quit following family pressure and health concerns.

While Zaid did not specify which post he is contesting, he is a prominent figure in the list of four said to have the deputy post in their sights.

The others include fellow supreme council member and vice-president Mustapha Kamil Ayub, Selangor MB Khalid Ibrahim and vice-president Azmin Ali.

pkr national congress 301108 azmin aliBut according to a former political bureau member who request anonymity to adhere to party discipline, it is likely to be a straight fight between Zaid and Azmin (right).

Having come under so much criticism from PKR lately, Khalid's political support is questionable.

He also admits to be less interested in politics, preferring instead to focus his attention on running the state.

Mustapha, one the other hand, is a "non-starter" who is believed to be "planted" in the ring to discourage others from contesting the same post, the source said.

According to the source, who holds a prominent party post, the vice-president is also too much of an "unknown figure" to have a chance in this battle of giants.

Wanita PKR chief Zuraida Kamaruddin agrees: "He (Mustapha) is an old face, but profile-wise, he will lose out to Azmin."

This is despite that both men have been in the party for about the same period of time.

Zaid's loyalty untested

Azmin's lengthy experience in the party puts him head and shoulders over Zaid, whose loyalty some feel is still under question, she said.

"(Zaid) has yet to be tested. No doubt he has made his sacrifices in Umno. But after the defections, the grassroots are very cautious about loyalty.

"The members would want to ensure continuity, they would vote for someone who understands the party struggle," she said.

Zaid, who is also Federal Territories PKR chief, had joined PKR as a 'prized catch' two years ago.

azlanAlthough saddled with allegations of money politics in Umno, his protest resignation as de facto law minister after the Internal Security Act was used against dissidents, gained him respect and raised his public image.

But as a man of principle, Zaid also appears to be marching to his own tune and is uninterested in keeping up appearances.

Political bureau member S Manickavasagam said for Zaid, a relatively new party member, to go for such a high position could rub some people the wrong way.

"People would think that a new (member) shouldn't suddenly contest for such a high post," he said of Zaid, whom some claim had even considered the top post.

Azmin, he added, is far more recognisable, particularly in Selangor where he was recently appointed state chief - a position which was taken from Khalid following apparent unhappiness in the party.

Support in Selangor is important as the state has the most number of the party's 400,000 members, each of whom will contribute a vote for the aspiring candidates.

Azmin's political ambitions

To some extent, said Zuraida, the said rift between Khalid and Azmin will influence the decision of members.

While the party leadership denies it, the issue has been heavily reported by the media and could influence members who are not privy to leadership meetings, she said.

The changing of the guard in Selangor PKR is reminiscent of allegations that Azmin was involved in internal sabotage, which led to Zaid's defeat in the Hulu Selangor by-election.

Azmin's obvious political ambitions could also hurt his campaign, particularly in Sabah, said the former political bureau member.

The vice-president is alleged to have masterminded the suspension of 12 leaders due to their role in setting up Parti Cinta Sabah last year.

"Sabahans also do not favour him as he played a role in bringing Umno to the state when he was Anwar's aide during his Umno days. He is seen to still act like an Umno man," he said.

On the other hand, Zaid's 'liberal' approach has attracted the attention of the majority non-Malay members of PKR.

"PKR may have Malays at top leadership but less than 60 percent of its members are non-Malays. 20 percent are from Sabah, 15 percent are from Sarawak and there is a sizeable number of Indians," he said.

This 'liberal' image is also not going to put off the Malay members of PKR, he said, of whom half would probably vote to back Zaid in protest against Azmin's 'Umno-demeanour'.

Spanner in the works

While party loyalty is important, said another party insider, Azmin's performance in the past 10-odd years pales in comparison to what Zaid has achieved since he joined.

"Zaid is seen as someone who can put together structures and develop strategies. The fact that he was chosen to put together the Pakatan common policy, and not Azmin, says something," he said.

At the same time, the experienced politician's glowing public image is believed by some to be due to his influence in the media.

NONEWhile he refutes such claims, Zaid is said to be linked to a number of non-mainstream print and online media which have been championing his case against Azmin.

Whatever the case, nothing is certain until Syed Husin's (left in photo) announcement, said the former political bureau member.

"He can put a spanner in the works. He has not, and will not, likely to throw his support behind either Azmin or Zaid," he said.

He added that if the 74-year-old contests and retains his seat, and later decides to resign before his term ends, the supreme council will need to appoint an acting deputy president.

If Azmin is indeed Anwar's blue-eyed boy as claimed by many, there will be no questions over who the new PKR No 2 will be, he said.

UMNO Terjepit Dengan Slogan 1Malaysia

Dr M: Tafsiran 1Malaysia rakyat berbeza

Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau menyokong gagasan 1Malaysia tetapi mendapati rakyat di negara ini mempunyai tafsiran yang berbeza tentang konsep itu.

Beliau berkata keadaan akan menjadi sukar jika setiap bangsa di negara ini mempunyai tafsiran yang berbeza mengenai konsep 1Malaysia.

"Saya bercakap dengan orang Cina, orang Melayu pendapat mereka berbeza-beza, tafsiran berbeza, payahlah kalau tafsiran berbeza-beza. Sebab itu kena jelas," katanya kepada pemberita padas majlis berbuka puasa di Masjid Kampung Pering, Kodiang dekat Alor Setar, malam semalam.

Dr Mahathir berkata ketika kerajaan memperkenalkan perubahan, ia perlu menjaga kepentingan Bumiputera yang masih memerlukan bantuan.

"Kalau biarkan saja habislah jadi macam di Singapura. Kalau meritokrasi dilakukan banyak kesan, sebab itu saya cakap ia ia boleh jadi rasis kerana ia mengambil hak orang Melayu dan Bumiputera lain.

"Kalau meritokrasi, sesetengah daripada penuntut universiti itu tak dapat masuklah. Peniaga-peniaga baru di bandar pun takdadalah... habislah," katanya.

Mengulas mengenai demontrasi anti-Malaysia di Indonesia, Dr Mahathir berkata ada kumpulan tertentu yang sengaja cuba memburuk-burukkan hubungan kedua-dua negara.

"Puak ini bukan mewakili Indonesia. Penduduk Indonesia ada 230 juta, kumpulan ini sikit saja," katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, Dr Mahathir berkata tugas guru agama kini bukan lagi terhad kepada mengajar ibadat tetapi tumpuan perlu lebih kepada membentuk peribadi mulia.

Katanya kes-kes seperti buang bayi oleh golongan muda Islam menyebabkan tugas dan peranan itu sudah berubah kerana kefahaman mengenai Islam dalam kalangan golongan muda sekarang kurang.

"Sekarang ini guru-guru kena semai sifat mulia supaya mereka menolak kegiatan yang bercorak jenayah, menolak dadah dan mengawal nafsu mereka, supaya tidak terjadi lagi perkara-perkara itu)," katanya. - Bernama

Ulasan GB

Demikianlah, sepertimana yang GB tuliskan sebelum ini bahawa slogan 1 Malaysia hanyalah satu slogan retorika yang tidak dapat diterjemahkan menjadi kenyataan lantaran UMNO sebagai sebuah parti perkauman Melayu tidak mungkin dapat mendokong gagasan 1 Malaysia yang diperkenalkan oleh presidennya.

GB menulis sebelum ini:

Umno sendiri tersepit dengan perjuangan nasionalismenya konon nak pertahankan hak Melayu tetapi dalam masa yang sama terjerit-jerit slogan 1Malaysia dimana-mana, bahawa kita ini semua bangsa Malaysia katanya.

Sepertimana PM-PM terdahulu, Najib memperkenalkan slogan baru. Sekadar ingin berslogan supaya dikenali sebagai PM yang ada visi dan misi. Sepertimana Pak Lah dengan slogan Gemilang, Cemerlang, Terbilang dan Islam Hadharinya. Mahathir dengan slogan Wawasan 2020, Bersih, Cekap, Amanah, Amanah dan Kepimpinan Melalui Teladan. Ia hanya slogan muluk yang tiada apa-apa pengertian dan pengisian yang sebenarnya. Kini apa jadi dengan slogan-slogan itu? Berkubur bersama perginya mereka dari kerusi-kerusi PM.

Begitulah 1 Malaysia. Rakyat tertipu dengan "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" sedangkan yang berlaku adalah di sebaliknya. Tragis!

Slogan 1 Malaysia tidak ditentang oleh orang lain tetapi oleh ahli UMNO sendiri malah oleh pemimpin UMNO sendiri. Mahathir misalnya lebih selesa menggunakan pentas Perkasa yang menjulang keris konon untuk memperjuangkan nasib Melayu sedangkan Perkasa sendiri hanya memperalatkan Mahathir untuk publisiti murahan Ibrahim Ali yang tak diterima masuk ke dalam UMNO semula.

Ling thanks Dr M, wants Cabinet's PKFZ minutes declassified

Mahathir and Ling
Malaysia Chronicle
In an attempt to best defend himself against cheating charges, former Transport minister Ling Liong Sik has asked for Cabinet papers including the minutes of meetings related to the Port Klang Free Zone to be declassified.

His lawyers have also sought to transfer the case from the Putrajaya sessions court to the Kuala Lumpur High Court.

“Ling needs the Cabinet papers to clear his name. If the Cabinet minutes are declassified, it would make his job much easier,” PKR strategic director Tian Chua told Malaysia Chronicle.

"But the chances of that happening may not be that high. However, he can still verbally expose all those who were also pulling the strings behind the scenes and let the government explain."

Thank you, Dr M

Meanwhile, Ling told reporters he was thankful to former premier Mahathir Mohamad who has said he would testify for the former MCA president if asked to.

Ling being helped down the stairs by his son
"Thank you very much. That is very generous! He was chairing the Cabinet meeting then. I'm being charged with cheating the whole Cabinet, including him. So all those witnesses are very important. If they were cheated, then I'm guilty. If they were not cheated, then there is a trial," ," Ling told reporters on Friday.

He also declined to comment when asked by reporters if he could have been a scapegoats for other government leaders in the PKFZ debacle.

On July 30, in a move that stunned the nation especially the Chinese community, Ling was arrested and charged under Section 418 of the Penal Code for misleading the Cabinet between Sept 25 and Nov 6, 2002, into agreeing to buy 999.5 acres of land on Pulau Indah for the PKFZ project at a price of RM25psf on a deferred payment method for a 15-year period, at a 7.5 interest rate.

According to the charge sheets, Ling did not tell the Cabinet the Finance Ministry had already valued the land at RM25psf inclusive of compounded interest, which would have saved the government a whopping RM720 million.

The charge carries a maximum seven years’ jail or a fine, or both, upon conviction. Ling also faces an alternative charge, under Section 417, of cheating the government by misleading the Cabinet on the land acquisition for the same project. Under the alternative charge, he is liable to a jail term of up to five years or a fine, or both, upon conviction.

The 67-year old Ling is one of the most prominent politicians to be nabbed in recent years. He pleaded not guilty and was released on bail of RM1 million. The next mention date has been fixed on November 30.

Who is next?

The PKFZ is the Malaysian government's biggest port investment and was mooted during Mahathir's administration. It is also the biggest flop in a long list of failed or ailing government-projects that have been slammed by anti-corruption activists through the years.

One of the worst financial debacles
PKFZ began in the early 2000s at an original budget of RM1.9 billion, but this has ballooned multiple folds due to glaring mismanagement and alleged graft. Its auditor has warned that if its debt is not revamped, interest charges alone could boost the final bill to RM12.5billion.

An investigation into the financial debacle has shown that the project's massive cost overruns were due to high-level corruption. PKFZ overseer PKA blames Kuala Dimensi for the problems and is suing it for RM1.4 biliion. Kuala Dimensi is controlled by Bintulu MP Tiong King Sing, whom many in the political circles regard as being a "money bag" for Umno.

Meanwhile, Ling's lawyer Wong Kian Kheong told the court the defense needed the Cabinet papers and minutes to build their case. Currently, the documents are guarded under the Official Secrets Act 1972.

He also asked for permission to interview witnesses in the presence of the Investigating Officer.

"We need to declassify the documents in order to prepare the necessary defence arguments. I am applying for an early mention date as my client is a retired minister. He has also been a long-serving public servant," Wong told a packed court room.

There is widespread speculation that more arrests will follow Ling's but so far no 'big fish' has been hauled in by Prime Minister Najib Razak's administration.

However, reliable sources told Malaysia Chronicle that after Hari Raya, at least one more prominent former leader will be arrested - this time from Najib's own Umno party.

Be a good boy


Mantan MB Selangor telah dinasihati oleh S/U Politik of the present MB Selangor iaitu Khalid Ibrahim supaya SHUT UP!! Busuk perut..... Dia main boomerang dan aim pada orang... tapi be careful, resam boomerang dia akan patah balik dan don't be surprised... jika ia terkena batang hidung sendiri. Oouchh!! Aha.... sakit dan malu nanti.

Bravo Faekah!! Jangan takut sama itu anak Toyo. Dia banyak mulut.... kasi telanjang sama dia!! Biar dia terbogel. Biar beruk pun malu nak tengok!!

Masalahnya.... dia tu tak malu dan tak tahu malu!! Itu satu petanda orang terdesak. Terdesak kerana ketakutan. Takut.... sebab dah terlalu banyak buat salah. Jadi, seboleh-bolehnya, dia nak rampas balik kuasa agar dapat selamatkan dirinya. Dia mahu elak agar taik-taiknya daripada diexposekan. For our information.... anak toyo ni kuat berak dan kuat kencing. Merata-rata taiknya.... sana sini!!

Itu yang dia sekarang ni, ligan cuba buruk-burukkan Khalid Ibrahim. Nasib baik S/U Politik Khalid ada 'back bone' untuk mempertahankan bossnya. So... Dr Gigi.... be a good boy and shut up, or.... you watch out!! Your boomerang is going to hit you back!!

Sebagai amaran... agar anak Toyo paham apa yang dimaksudkan oleh Faekah, semalam didedahkan dua lagi tembelang Khir Toyo. Memang....bapak budak sekor ni, mempunyai ciri-ciri seekor Toyol. Suka mencuri dalam diam-diam. Tamaaakkk!!! Ya Rabbi punyer tamak!!

Udah jadi doktor gigi, dia jadi MB. Udah jadi MB.... dia nak jadi peneroka @ MB. Lepas tu, tak cukup lagi.... dapat pulak gasak duit rakyat Selangor dengan mendapat bonus ratus ribu ringgit. Kononnya, semua ini berlaku masa dia jadi MB. Amalan lama... Tapi, itu bukan amalan the present MB, ya?? Baca di sini.

Itulah pembongkaran terkini taik Khir Toyol. Itu baru 'warning' daripada Faekah!! Jangan pulak rakyat Selangor lupa taik-taik dia yang telah terbongkar terdahulu. Ingat Taik... ingat Khir Toyo!! Sinonimkan dia dengan taik.

Watch out Khir Toyo!! Lebih banyak ngko bukan mulut... lebih banyak 'pakaian' ngko akan digugurkan satu persatu hingga ter-exposed-nya seluruh susuk badan kamu. Dan... pada masa itu, rakyat Selangor akan nampak semua kurap serta panau yang ada di badan kamu.

So.... be a good boy and shut the hell up!!

Surat sokongan: DAP pecat 1, gantung 1

Jawatankuasa disiplin DAP telah memecat Yap Hock Siew kerana mengeluarkan surat sokongan bagi mencadangkan syarikat yang dimilikinya bersama untuk kontrak kerajaan negeri.

Jawatankuasa itu juga memutuskan untuk menggantung keahlian seorang lagi ahlinya, Ong Chai Huat untuk selama dua tahun kerana dia adalah pemilik bersama syarikat berkenaan.

Menurut kenyataan media yang dikeluarkan oleh pengerusi jawatankuasa disiplin DAP itu, Tan Kok Wai - Yap mengeluarkan surat sokongan itu pada 17 Jun lalu atas kedudukannya sebagai ketua kampung, Kampung Baru Pandaran.

Yap adalah pengerusi cawangan Pasar Pandamaran DAP manakala Ong pula adalah naib pengerusi di cawangan yang sama.

“Mereka diberikan 14 days dari tarikh surat itu untuk untuk mengemukakan rayuan bertulis berhubung keputusan yang dibuat oleh jawatankuasa pusat parti,” kata Tan.

Yap didakwa mengeluarkan surat sokongan yang mencadangkan syarikatnya,First Team Enterprise untuk kontrak menyelenggara dan membersih pintu air di Jalan Papan Pandamaran.

Uggah: Sukar sediakan RM33 bilion bagi atasi banjir

Sebanyak RM33 bilion diperlukan untuk mengatasi masalah banjir di seluruh negara, satu jumlah yang diakui oleh Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Douglas Uggah Embas, sebagai sukar untuk disediakan serentak.

Namun, katanya, semua projek tebatan banjir akan dijalankan secara berperingkat berdasarkan kepada kemampuan kewangan kerajaan.

Beliau berkata demikian kepada pemberita di pejabat Jabatan Pengairan dan Saliran di sini selepas menunggu ketibaan pengerusi DAP Sarawak, Wong Ho Leong, yang dilaporkan mahu menyerahkan bukti mengenai kejayaan program tebatan banjir yang kononnya diperoleh dari China dan Amerika Syarikat oleh perunding beliau sendiri.

Wong yang juga ahli parlimen Sibu, bagaimanapun, tidak muncul.

Uggah berkata, berdasarkan satu kajian, sebanyak sembilan peratus daripada kawasan di seluruh negara mudah dilanda banjir dan ia membabitkan lima juta penduduk.

"Strategi kita ialah melakukan apa yang terdaya berdasarkan kemampuan kewangan. Kita tidak berjanji apa yang kita tidak dapat tunaikan," katanya.

Mengenai kegagalan Wong untuk hadir, Uggah menasihatkan pengerusdi DAP Sarawak itu supaya tidak memberi harapan palsu kepada penduduk Sibu kononnya rancangan yang beliau ada boleh menyelesaikan masalah banjir di Sibu dalam tempoh dua tahun.

"Ini hanya satu gimik politik," katanya.

- Bernama