Khamis, 5 Ogos 2010

Contoh Terbaik Dari Keluarga Pemimpin.....UMNO..??? Jadi ikutan Remaja....!!!

Dari Keluarga manakah mereka ini semua....!!! 
UMNO kalau berkata memang hampeh haram jadah....
Yang lagi le hampeh...projek mengalakan...!!
Yang nie tukang sokong dan tambah baik untuk ramaikan.....
ahaaks yang ni mangsa C4 angkara pemimpin UMNO.....!!!

UMNO Bila Bercakap..Sah Bebal....!!!

Anak Menteri mana nie...???

Sekat Pergaulan bebas, Bukan Kahwin Awal - Harakahdaily

Cadangan Kerajaan Negeri Melaka memberikan kelonggaran kepada remaja yang masih bersekolah untuk berkahwin bukan suatu penyelesaian jangka panjang, kata Timbalan Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusuf.

Beliau berkata, kebenaran perkahwinan di awal usia bukan isu pokok sebaliknya yang harus diberikan perhatian adalah seluruh sistem kehidupan yang diamalkan di negara ini.

"Kerajaan tidak melihat penyelesaian yang lebih jauh. Penyelesaiannya bukan terletak kepada pelajar diberi kahwin awal tapi penyelesaiannya sistem itu sendiri iaitu sistem pembelajaran, pendidikan, dan sosial.

"Sistem yang ada di negara kita ini jauh menyimpang dari al-Quran. Contohnya sekarang ini di sekolah-sekolah atau di mana sahaja banyak program yang menyebabkan pergaulan bebas lelaki dan perempuan.

"Ini menyebabkan berlakunya masalah hamil dan anak luar nikah di negara kita begitu ketara sekali," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Ahli Parlimen Rantau Panjang itu juga berkata, kerajaan seharusnya mengambil langkah pencegahan dengan menyekat segala aktiviti dan tempat-tempat yang boleh membuka ruang kepada remaja bergaul bebas seterusnya terjerumus ke kancah penzinaan.

"Selain daripada kita mengkaji balik cadangan perkahwinan awal itu, kita kena melihat dari segi peraturan, penguatkuasaan undang-undang yang ada dari segi kawalan sistem itu sendiri supaya perkara ini menjurus ke arah mengawal maksiat ini daripada berlaku.

"Sekarang kerajaan baik, rakyat baik, harus menjauhi daripada segala bentuk yang dapat mendekatkan diri dengan zina," ujarnya.

Katanya juga, keputusan membenarkan pelajar yang masih bersekolah itu berkahwin dibimbangi menyebabkan masalah keciciran dalam akademik akibat tidak dapat mengendalikan rumah tangga dengan baik.

"Perlu juga melihat sejauh mana pelajar yang berkahwin itu bertanggungjawab terhadap perkahwinannya. Kita bimbang tidak sampai kepada hala tuju dan penyelelesaiannya. Saya takut mereka yang berkahwin akan keciciran dalam pelajaran kerana tidak ada penyelesaian terhadap sara hidup. Jadi tidak selesaikan masalah," katanya lagi.

Ujarnya, kerajaan Umno Barisan Nasional harus melihat keseluruhan sistem Islam, bukan mengambil sebahagian sahaja yang memberi kebaikan kepada mereka.

"Saya minta kerajaan melihat Islam secara keseluruhan, bukan sudut-sudut tertentu yang mendatangkan kebaikan kepada mereka," ujarnya.

Sementara itu, Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta Kerajaan Negeri Melaka membuat kajian secara mendalam sebelum memberi kelulusan bagi membenarkan pelajar sekolah berkahwin awal bagi mengelakkan kesan negatif di kemudian hari.

Majlis Agama Negeri Melaka (MAIM) dan Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) telah memberi kelonggaran bernikah kepada pelajar lelaki di bawah umur 18 tahun dan bawah 16 tahun bagi pelajar perempuan.
----------------------------------------------------------
Woitttt.....KALAU AKAL CETEK..BAIK DIAM JE..!!!!

Kah...Kah...BILA BUKAK MULUT JE...NAMPAK SANGAT BEBAL...

Kah...Kah...DAH LAH TU..LEBIH 50 TAHUN DAH ORANG BANGANG TADBIR MALAYSIA...

Kah...Kah...50 TAHUN BERLALU....TAK ADA APA YANG BOLEH DI BANGGAKAN....

Kah...Kah...NAIK KE BULAN PUN ...SEKADAR NAK PROMOTE SATAY JE....!!!

Kah...Kah...ADA KAPAL SELAM...TAK BOLEH NAK MENYELAM....!!!

Kah...Kah...ADA RAMAI RAKYAT...TAPI RAMAI PULAK YANG TAK SAH TARAF...!!!

Kah...kah...AIMAN TAK KISAH...MAKIN DI BIAR..MAKIN PUNAH..RAKYAT PUN AKAN TURUT JADI TOLOL DAN BAHLOL...

Bukan Kerana Wang...


Kalau kita ke nat, antara produk terlaris ialah produk kuat tenaga batin. Tertampal di tiang-tiang letrik di segenap tempat, iklan produk kuat tenaga batin. Kalau peniaga produk itu tidak nampak potensi perniagaan itu, tentulah dia tidak sanggup berbelanja untuk mengiklankannya.
Kalau kita ke kedai buku, antara majalah terlaris adalah majalah yang menampilkan gambar lelaki dan wanita separuh berpakaian. Ada majalah sebegitu yang namanya seperti nama buah, nama bintang dan banyak lagi. Kalau majalah sebegitu tidak laris, adakah penerbitnya sanggup berbelanja besar untuk menerbitkannya?
Isunya ialah, apa-apa sahaja yang berkaitan dengan syahwat kejantinaan, ia akan dieksploitasi untuk mendapatkan wang. Sebab itu wujudnya mainan, premis, profesyen dan bermacam-macam produk yang dikaitkan dengannya.
Maksudnya, isu remaja hamil luar nikah, bayi yang terbuang, isu sekolah untuk remaja hamil, adalah isu wang. Saya ulangi, semua itu adalah berkaitan dengan wang, wang dan wang.
Pada suatu masa, di Kangar ada sebuah lorong kecil gelap yang digelar oleh remaja dengan ‘Lorong Seringgit’. Mengapa? Di lorong itu, sesiapa yang sanggup membayar seringgit, dia akan dibenarkan mencium pipi remaja perempuan. Bayaran akan meningkat dengan peningkatan perkhidmatan.
Apa isunya, wang juga bukan? Apa pula kaitan antara hamil luar nikah, bayi terbuang atau remaja sekolah hamil dengan wang?
Secara normal, perkembangan syahwat kejantinaan manusia dipengaruhi oleh faktor apa yang dilihat, apa yang dibaca dan apa yang didengar.
Kalau remaja kita tidak melihat perkara yang membangkitkan ghairahnya, tidak mendengar dan tidak membacanya, tentu perkembangan syahwat kejantinaan itu akan berkembang dengan normal dan terkawal.
Tetapi, apabila mata dan telinga remaja dipersembahkan semua itu tanpa disipllin, secara liar dan bukan bersifat ilmu, maka syahwat kejantinaan juga akan berkembang tanpa disiplin, liar dan tanpa kawalan ilmu.
Akhirnya berlakulah apa yang berlaku sehingga mendorong seorang menteri bercadang untuk menubuhkan sekolah untuk remaja hamil?
Semasa di sekolah menengah dahulu saya belajar subjek fiqh dalam kelas bercampur jantina. Kami semua belajar mengenai haid, nifas dan kelahiran. Ungkapan berkaitan seks seperti jimak, mani, faraj, qubul dan dubur digunakan, tetapi tiada sesiapa pun yang teringin untuk mengambil kesempatan daripada apa yang dipelajari untuk melakukan eksperimen.
Mengapa itu tidak berlaku? Kerana itu semua dipersembahkan secara berdisiplin, secara terhormat dan dikawali ilmu. Paling penting, ia tiada unsur-unsur kepentingan wang di situ. Saya ulangi, tiada unsur kepentingan wang, wang dan wang.
Ok, bacalah pula majalah di tempat kita, tontonlah TV kita, tataplah akhbar kita, lihatlah produk pakaian untuk remaja kita, beliaklah mata untuk melihat iklan tayar di billboard kita, sorotilah iklan pencuci baju kita, jegil mata untuk tonton iklan syampu kita, perlukah wanita berseparuh pakaian tampil? Tetapi mengapa mereka ditampilkan? Kerana wang bukan?
Tonton pula pertandingan lumba motorsikal kita, lumba kereta kita, pertandingan bolasepak kita, mengapa mereka yang terdedah di segenap tempat itu ada? Kerana wang bukan?
Justeru, kalau sekolah untuk remaja hamil itu didirikan kerana wang, peraturan membenarkan kahwin awal kerana nak cari wang, memperkenalkan mata pelajaran seks di sekolah kerana wang; tunggulah, hasilnya adalah wang juga.
Masalah remaja kita, tetap begitu begitu juga. Kita dapat wang dan kita dapat juga manusia berwajah beruang. 
by Zolkharnain Abidin

Chin Peng - istimewa?


Image

UMNO berkerjasama dengan Parti Komunis China!

YAB Perdana Menteri pada 27 Mei 2009 dalam Utusan Malaysia membuat kenyataan di Putrajaya bahawa pemimpin Parti Komunis Malaya, Chin Peng tidak dibenarkan kembali ke negara ini. Keputusan ini telah disiarkan di muka depan hampir setiap akhbar utama di Negara ini pada 28 Mei 2009.

Keputusan kerajaan ini amat selaras dengan petikan kata Lt Jeneral (B) Datuk Seri Zaini Hj Mohd Said, Bekas Panglima ATM Semasa ditemubual di Rancangan Isu RTM pada 31 Mei 2009 kerana Chin Peng telah :

“memimpin dan menjadi mastermind dari segi langkah untuk nak menjatuhkan kerajaan khususnya selepas kita merdeka hinggalah ke tahun 1989 itu isu pertama. Isu kedua yang mungkin orang tidak faham ialah cara dia nak menjatuhkan itu menggunakan kekerasan, keganasan. Ketiga, dia nak ganti apa yang kita ada sekarang dengan fahaman komunis. Itu isu yang ketiga. Beliau kalau di Hadyai sekalipun pada masa dahulu. Apabila ditanya oleh seseorang adakah ini bermakna tuan meletakkan senjata akan membuang fahaman komunis dan maksud perjuangan di masa lampau. Dia kata, Tidak! Saya hanya meletakkan perjuangan secara bersenjata. Tapi yang lain saya tidak tinggalkan. “

Alasan yang diberikan terhadap keputusan ini ialah:
Sekiranya kerajaan membenarkan Chin Peng yang berumur 87 tahun balik ke Malaysia ianya akan menimbulkan rasa tidak puas hati terutama kepada ahli-ahli keluarga mereka yang terkorban semasa Darurat antara tahun 1948 hingga 1960. Dilaporkan kira-kira 2,500 orang awam dan 1,865 anggota keselamatan yang terbunuh di tangan PKM yang diketuai oleh Chin Peng semasa era keganasan PKM antara tahun 1948 sehingga mereka meletakkan senjata melalui perjanjian damai di Hadyai, Thailand pada 1 Disember 1989.

Walaubagaimanapun dalam perjanjian damai berkenaan PKM tetap enggan membubarkan PKM sebagai sebuah parti serta menamatkan kegiatan penyebaran fahaman ideologi komunisme yang menjadi kepercayaan mereka. Oleh itu kerajaan wajar menolak simpati terhadap isu Chin Peng tetapi sebaliknya perlu menumpukan perhatian bagi menjaga kebajikan 60,000 orang bekas anggota keselamatan yang telah berjasa kepada Negara, khasnya semasa penganas PKM melaksanakan kegiatan haramnya di negara ini.

Itu adalah alasan yang disediakan oleh pentadbiran Najib dari UMNO dalam menghalang Chin Peng dari pulang ke Malaysia, Antara kesimpulannya ialah Chin Peng tidak dibenarkan pulang ke Malaysia kerana beliau adalah Pemimpin Parti Komunis Malaya yang masih kekal dengan fahaman komunis.

Tetapi semalam pula lain ceritanya.. UMNO tanpa memperdulikan perasaan kaum keluarga kira-kira 2,500 orang awam dan 1,865 anggota keselamatan yang terbunuh di tangan PKM yang diketuai oleh Chin Peng semasa era keganasan Parti Komunis Malaya telah menandatangani MOU perjanjian pertukaran perwakilan dan kerjasama dengan Parti Komunis China (CPC).

Apa cerita ni????

Umno dan Parti Komunis China (CPC) hari ini bersependapat .
KUALA LUMPUR: Umno dan Parti Komunis China (CPC) hari ini bersependapat bahawa pemimpin-pemimpin muda politik harus diperkuatkan dan diberi keutamaan dalam pertukaran perwakilan terhadap pembangunan ekonomi dan sosial negara.

Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata usaha ini akan dapat membantu daripada segi meningkatkan persefahaman ekonomi kedua-dua negara kerana China merupakan kuasa ekonomi yang diiktiraf di peringkat antarabangsa.

Kesepakatan itu dicapai menerusi memorandum persefahaman (MOU) yang ditanda tangani kedua-dua pihak sebagai pertukaran dan kerjasama antara kedua-dua parti yang berlangsung di Bangunan Perhubungan Antarabangsa CPC di Beijing, China.

Umno yang diwakili Tengku Adnan menandatangani perjanjian itu dengan wakil CPC iaitu Menteri Jabatan Antarabangsa dan Jawatankuasa Pusat Wang Jiarui.

"Mereka juga kagum dengan pembangunan dan kesejahteraan negara kita kerana kita mempunyai pelbagai bangsa sebagaimana negara China dan mereka ingin mempelajari bagaimana kita menangani masalah berkaitan kaum tanpa pertumpahan darah," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Beliau berkata pemimpin CPC juga maklum bahawa Malaysia adalah penyokong kuat kepada dasar yang diperjuangkan di peringkat antarabangsa.

Sehubungan itu, kedua-dua pihak juga telah bersetuju untuk meletak satu mekanisme pertukaran tetap bermula tahun ini.

Rangka kerja dan mekanisme melalui pertukaran perwakilan setiap tahun itu adalah bagi mengendalikan pertukaran dalam isu-isu kepentingan umum.

Antara kandungan memorandum tersebut ialah mencapai kata sepakat bagi membangunkan pertukaran komprehensif serta kerjasama antara Umno dan CPC. - BERNAMA

PDRM cadang kompaun saman ekor mampu bayar..he.he..macam tawaran hari raya lak..!!!

KUALA LUMPUR, 5 Ogos — Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mengemukakan cadangan agar kerajaan menetapkan kadar kompaun saman ekor yang mampu dibayar pesalah trafik berikutan pelbagai rungutan di kalangan orang ramai berhubung kadar saman itu.
Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan berkata, bagaimanapun, setiap kadar saman bergantung kepada jenis kesalahan yang dilakukan oleh pengguna jalan raya.
“Saya telah kemukakan cadangan di peringkat tertinggi agar saman yang dikeluarkan selepas ini mampu dibayar oleh pesalah trafik.
“Kemungkinan saman itu akan dikurangkan, namun ia bergantung kepada jenis kesalahan trafik. Perkara ini juga masih di peringkat kajian dan akan diputuskan dalam tempoh terdekat,” katanya kepada pemberita selepas penutupan Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat PDRM 2010 di Bukit Aman di sini hari ini.
Beliau berkata kadar kompaun saman itu juga akan diselaraskan antara dua agensi, iaitu PDRM dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).
Musa berkata antara cadangan lain yang dikemukakan ialah melanjutkan tempoh pembayaran saman serta mengkhususkan badan pengeluar nombor pendaftaran untuk setiap kenderaan.
“Dalam cadangan itu juga, kita minta agar tempoh pembayaran saman dipanjangkan. Maknanya, kalau sekarang pesalah trafik diberi tempoh dua minggu bagi melangsaikan saman, kita panjangkan tempoh itu untuk memudahkan mereka.
“Pengeluaran nombor pendaftaran kenderaan juga perlu diberi pada satu pihak sahaja...kalau JPJ yang diberi kuasa, maka JPJ yang berhak keluarkan, bukan kedai-kedai (kereta) seperti sekarang. Ini yang menyebabkan banyak nombor (pendaftaran) palsu yang keluar,” katanya.
Mengulas mengenai saman ekor yang sepatutnya dihentikan pula, Musa berkata polis hanya mengambil tindakan terhadap pengguna jalan raya yang melakukan kesalahan.
“Saman ini hanya peringatan. Kalau tiada undang-undang seperti ini, orang kata polis tak jalankan tugas, dan jika masyarakat patuh pada undang-undang, tak adalah kena saman,” katanya. — Bernama

Kalau dah Kepala Negeri Haram..


Beberapa bulan lepas company teman nak buat satu projek..
nak buat pondok berbumbung untuk dijadikan tempat berehat para pekerja..

Kos dalam RM10K.. tapi rasanya ada 4-5 kali meeting baru budget tu diluluskan!
Tapi bagus jugak banyak kali meeting sebab setiap meeting semua pihak yang terlibat termasuk wakil pekerja dapat memberikan pendapat..

Kalau ikut pihak pengurusan.. rekabentuk macam ni..
tapi setelah dapat pendapat daripada wakil pekerja.. rekabentuk diubah balik untuk memberikan keselesaan yang terbaik buat para pekerja yang banyak memberi sumbangan buat syarikat..

Alhamdulillah.. dengan budget sebanyak itu.. beberapa buah 'pondok' rehat pekerja berjaya dibuat.. dan yang seronoknya, semua pekerja berpuas hati dengannya.

[Heran gak, kalau jumlah yang hanya RM10K pun banyak kali meeting baru lulus.. Kerajaan haram UMNO-BN Perak yang diketuai oleh Kepala Lanun Hitam ni boleh luluskan RM80juta hanya beberapa jam bersidang! Sial punya UMNO!]

sunsnake 05082010
Sidang Perak sekadar cop mohor lulus RM80 juta
Ogos 5, 10 10:19am

DAP mahu kerajaan negeri Perak mengemukakan rang undang-undang untuk menetapkan tempoh masa minimum persidangan dewan negeri supaya badan perundangan itu tidak lagi dijadikan sekadar cop mohor atau 'rubber stamp' semata-mata demi memenuhi agenda peribadi sesuatu pihak sahaja.

Setiausaha DAP Perak,, Nga Kor Ming yang juga ADUN Pantai Remis melahirkan perasaan kesal dengan tindakan kerajaan negeri, Selasa lalu yang hanya bersidang setengah hari untuk meluluskan rang undang-undang perbekalan tambahan membabitkan RM80 juta wang rakyat. “Kerajaan negeri BN juga gagal memberi peluang berbahas yang mencukupi kepada ahli-ahli dewan...adalah tidak masuk akal bahawa persidangan dewan yang begitu penting hanya berlangsung satu hari sahaja,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Dua hari lalu, sidang DUN Perak meluluskan enakmen perbekalan tambahan yang menyaksikan negeri itu mengalami belanjawan defisit yang tinggi RM104 juta.

Penipu dan Kena Tipu!



Kelab bekas penipu-penipu rakyat!
Kerajaan BN penuh dengan....
1. MENTERI-MENTERI YANG JADI PENIPU
2. MENTERI-MENTERI YANG KENA TIPU
3. MENTERI-MENTERI YANG BODOH SOMBONG
4. MENTERI-MENTERI YANG PANDAI ANGGUK
5. MENTERI-MENTERI YANG PANDAI MENGAMPU




Menteri yang menipu dan menteri yang kena tipu sebenarnya sama taraf (pengkhianat), sepatutnya sama-sama kena hukum, Sama-sama kena masuk mahkamah, sama-sama kena dakwa. .
Yang menipu,.. cerdik. Yang kena tipu,... bodoh. Kalau dua-duanya cerdik penipuan tak akan berlaku !
Dalam kes menipu ni, ia saling memerlukan. Sama juga dengan Rasuah. Mesti ada pemberi rasuah dan penerima rasuah. Maka kedua-dua harus dihukum.
Dalam kes Tun Dr Ling Liong Sik yang didakwa menipu kerajaan Malaysia seperti tuduhan ke atasnya di Mahkamah Sesyen Putrajaya semalam, bagaimanakah mereka yang ditipu masih kekal dalam jemaah menteri hingga sekarang. Sepatutnya menteri yang dah kena tipu, sah lah menteri itu bodoh!.
Kenapa Kabinet Malaysia masih memerlukan menteri yang bodoh ?
Dr.Ling yang juga bekas Menteri Pengangkutan dituduh menipu kerajaan sekitar 25 September 2002 dan 6 November 2002 dengan memperdayakan jemaah menteri untuk memberikan persetujuan pembelian tanah di Pulau Indah bagi projek Mega Distribution Hub di Pelabuhan Klang.
Perdana Menteri, timbalannya dan sebahagian anggota kabinet sekarang adalah anggota kabinet pada masa penipuan itu didakwa berlaku.
Kalau dakwaan ini benar, kerajaan Najib patut malu, kerana hasil dari penipuan itu kerugian yang terpaksa ditanggung oleh negara dan rakyat amatlah besar. Kesemua anggota kabinet yang didakwa telah ditipu itu mestilah bertanggungjawab dan dipertanggungjawabkan. Adalah tidak bermarwah jika tak mahu meletak jawatan !
Tun Dr Mahathir Perdana Menteri ketika penipuan itu didakwa berlaku mesti juga bertanggung jawab. Saya cadangkan Tun patut berhenti. Tun patut keluar ! Keluar dari UMNO walaupun untuk kali kedua !... Kemudian bertaubat ! diatas semua kekejaman, kezaliman dan kerakusan yang telah Tun buat selama dalam UMNO.
Penulis : rahimothman

Bekas TUDM dakwa dipenjara kerana adu kesalahan pegawai atasan

Nasib bekas Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Faizzal Jinong Abdullah masih tidak terbela, meskipun lebih daripada 20 laporan polis, malah aduan dibuat terhadap Kementerian Pertahanan.  Faizzal mendakwa bahawa dirinya pernah dihumban ke penjara, malah keluarganya diberi layanan yang buruk kerana cubaannya untuk mengadu kesalahan pegawai atasan.
Justeru itu, ahli parlimen Parit Buntar-PAS, Mujahid Yusof Rawa (gambar kiri) tampil bersuara untuk menggesa agar kerajaan memberi layanan yang sewajarnya kepada bekas tentera, "Adalah menjadi satu perkara yang amat dikesalkan sekiranya layanan yang diberikan kepada seorang pesara tentera yang telah begitu lama berkhidmat dinafikan haknya untuk mendapat keistimewaan dan layanan yang sepatutnya."
Pemimpin PAS ini berkata, "Pihak berkuasa khususnya Kementerian Pertahanan haruslah mengambil insiatif dengan menjalankan siasatan tanpa melindungi mana-mana pihak yang bersalah.  Buktikan ketelusan yang ada dalam perkhidmatan tentera dengan membawa mereka yang bersalah ini ke muka pengadilan."
Air dan elektrik diputuskan
"Persoalannya kenapakah penderaan dan penindasan perlu dilakukan sekiranya tiada perkara yang hendak disembunyikan oleh mana-mana pihak?  Oleh kerana itu sekiranya pihak berkuasa telus dan jujur untuk melaksanakan undang-undang yang ada maka bawa mereka yang bersalah itu ke hadapan tanpa melindungi mereka dalam apa jua cara," katanya lagi.
Mujahid berkata demikian dalam sidang media yang diadakan di pejabat Ahli Parlimen Parit Buntar bersama-sama dengan bekas TUDM, Faizzal Jinong Abdullah yang mendakwa telah ditindas dan tidak mendapat pembelaan sewajarnya selepas persaraan beliau pada bulan Oktober 2008 yang lalu.
Faizzal yang telah berkhidmat selama 23 tahun mulai merasakan beliau dan keluarga ditindas dan diberi layanan yang buruk ketika bersama pasukan tersebut semasa mereka tinggal di kuarters tentera di Blok F4(0-2) di Kuching, Sarawak.
"Saya sekeluarga bukan saja dianiayai dengan bekalan elektrik diputuskan selama tiga bulan dalam keadaan gelap bersama enam orang anak yang berusia antara 5 hingga 17 tahun, tetapi juga dihumban ke dalam penjara apabila cuba untuk mengadu kesalahan pegawai atasan kepada pihak yang berkuasa," kata Faizzal.
Faizzal (gambar kiri) menceritakan kronologi peristiwa ini, "Sehingga ini lebih dari 20 laporan polis telah dibuat di Negeri Sembilan dan juga Sarawak, tetapi tiada satu pun yang diambil tindakan.  Pihak berkuasa membuat spekulasi dan menuduh saya tidak bekerjasama dengan mereka dalam program persaraaan tetapi sebaliknya mereka cuba menghalang saya dari membongkar penyelewengan yang berlaku sehinggalah pelbagai kezaliman dan penindasan yang telah dilakukan bukan saja terhadap saya tetapi juga keluarga."
Puluhan laporan polis
Isterinya Che Murni Dara Mat Zain turut menunjukkan bukti puluhan laporan polis yang telah dibuat bagi menuntut supaya mereka diberi pembelaan yang sepatutnya tetapi segalanya tidak berlaku.
"Aduan kepada Komander di Pengkalan Tentera Udara di Kuching dan juga di ibu pejabat TUDM di Kuala Lumpur pernah kita lakukan.  Begitu juga kepada Kementerian Pertahanan tetapi tiada apa-apa tindakan yang mereka ambil bagi membawa mereka yang menganiayai kami."
"Sebaliknya pelbagai cara dan bentuk penderaan mereka lakukan.  Ini termasuklah menghumban suami saya yang telah begitu lama berkhidmat dalam tentera ke dalam penjara sebelum ini.  Saya dan anak-anak diterbangkan secara spontan ke Semenanjung tanpa pengetahuan suami yang ditahan tanpa pembelaan," kata Che Murni Dara Mat Zain (gambar kanan).
"Kemudian kami ditempatkan di sebuah rumah di Negeri Sembilan tanpa mempunyai bekalan air dan elektrik sedangkan anak-anak saya masih kecil dan bersekolah.  Penindasan ini bukan saja setakat ini, sebaliknya ia berterusan apabila kad pengenalan awam suami saya yang sepatutnya mencatatkan juga nombor tentera beliau sebelum ini tidak dicatatkan walaupun kami menghadapi kesukaran yang begitu payah bagi mendapatkan kad pengenalan tersebut sebelum ini," katanya lagi.
Masih diancam dan diugut
Faizzal yang kini menetap di Jawi, Nibong Tebal, Seberang Perai Selatan masih lagi menerima ancaman dan ugutan dari pihak tertentu yang membuat panggilan bagi mengancam keselamatan beliau dan keluarga.
"Sekiranya mereka yang bersalah masih tidak dibawa ke muka pengadilan di atas segala penyelewengan dan skandal yang mereka lakukan, maka selagi itulah ancaman dan ugutan akan terus kami sekeluarga terima."
"Oleh kerana itu adalah menjadi harapan saya dan keluarga bagi mendapat pembelaan yang sepatutnya dari pihak berkuasa bagi menjamin keselamatan kami supaya dapat hidup aman dan damai dalam sebuah negara yang merdeka dan membawa mereka yang bersalah ke muka pengadilan," tambahnya lagi.
*Nazar Hashim

Another RM935 Million Khazanah Fiasco: Time For MACC Or Royal Commission


By Syed Akbar Ali
This is the third time in as many weeks that we hear Khazanah losing hundreds of millions of taxpayers Ringgits or putting hundreds of millions of taxpayers Ringgit at risk.
Tun Dr Mahathir raised the issue of Khazanah’s failed (I would say criminally negligent) investment in some far fetched, hairy fairy tuna wrangling venture. They are believed to have lost about RM120.0 million of taxpayers money (at the very least) in that venture. The tuna boats are not catching any tuna now. They are catching the wind in Langkawi.
One source tells me that among the things that happened was that Khazanah paid RM6.0 million for a second hand tuna fishing boat whose market value may have been about RM2.0 million. Someone made money lah.
Khazanah is living up to the GLC tradition of losing taxpayers money by the hundreds of millions of Ringgit. That is why I keep saying GLC means Government Losing Concern.
What I am really surprised about is that despite so much of their screwing around coming to light and so much of their crap hitting the fan, no one seems to take any action. Nothing is happening. No heads have rolled, no one has even been fired. Its simply “lets lose some more money” as usual.
A commentor on my Blog said “Buat jalan kat India jahanam duit rakyat dekat 800 juta. Buat hiway kat Doha, jahanam duit rakyat 1.8 billion.” Sounds like someone in the know. He is of course referring to our GLCs who have been snookered in these weird places (where even seasoned MNCs tread lightly).
Let me give our GLCs some free but very valuable advice : stay away from any Asian and African country from east of the Myanmar border until the Atlantic Ocean. These are not places where you want to risk hundreds of millions of Ringgit (especially taxpayers funds). I am not being racist or prejudiced. This is simple business sense and there is a reason to it. These countries do not yet have advanced ‘business practises’, social systems, legal systems or legislative systems.
A lot of them are still dependent on the bazaar economy – trading and commerce that runs on things like tribe, race, caste, language group and religious affiliation. International business practices or even standard business practices are lacking. This is why those people who really insist on doing business in these places go there in their aircraft carriers, M1 Abrams tanks and Apache gunships. They use a big stick. Sebab law and order kurang sikit.
A carefully crafted legal document or contract drafted by the best legal brains is just so much paper. I still recall the two Malaysian Chinese guys who were prevented from leaving Saudi Arabia over some business hitch. Are these things captured in the contracts? These are the kind of countries where if there is a civil suit, they can prevent you from leaving the country.
Folks say that Sime Darby’s project team in Dubai used to hire heavy duty cranes costing tens of thousands of US Dollars PER DAY but without negotiating for the crane driver to operate the equipment. Of course the local Arab supplier would bugger them properly before finding a crane driver in a hurry. These folks have had this type of cut throat bazaar mentality for centuries. You can only cut someone’s throat once. There is no more repeat business. That is why they are poor and they cannot prosper themselves in a hurry.
And in an environment like this, our greenhorn GLC boys who may not even fathom proper English, want to go and spend hundreds of millions of our taxpayers Ringgit. Hence enter the “con-sultans” too.
For Khazanah’s latest fiasco, please read Star Biz Week here.
Some of you may have read this already. I am relying on The Star. Khazanah has “lost” (or rather they have spent it) hundreds of millions to a pair of Indian “greenmailers”. Yes that’s how I see it.
Greenmail is the corporate version of blackmail. Smart beggars with tons of money in their pockets take up strategic stakes in target companies (public listed) that are known to have significant importance for another large shareholder (like Khazanah). Once they get a strategic stake they do things like demand management control, change the Board of Directors, threaten to change the target company’s direction etc. The idea is to frighten the other major shareholders (eg Khazanah). If they play their cards right, the other major shareholders will panic and then offer to buy out the greenmailers at a much higher premium. The greenmailers walk off with a pretty pile of cash. This is exactly what happened to Khazanah Nasional Bhd.
By The Star’s opening paragraph, Khazanah has been dented by a whopping RM935 Million (S$400 Million). That’s our money folk. Let me summarise the whole thing.
Khazanah had a 24% stake in Parkway Holdings, a Singapore listed company that runs health care facilities (hospitals lah). Despite holding a 24% stake, Khazanah has not taken over management control (for err say five years now). Khazanah did not even take control of the Board. They let the Singaporeans run the business for them. This was an Ali Baba situation. For a long time, Khazanah also has very Singapore friendly folks working on the inside.
Then in March this year two Punjabi brothers from India appeared on the scene. They also bought about 24% in Parkway. Immediately they appointed four Directors to the Board, including the Chairman and the Managing Director. They say that these Indians are long term hospital players. They are indeed hospital players but their quick exit from Parkway (hundreds of millions of Ringgit richer) does not suggest they were long term players.
Surprisingly it was Khazanah’s trusted Ali Baba friends in Singapore who sold the strategic stake to the two Indians. Not only that but Directors associated with the trusted Ali Babas entered into contractual pacts (all legal and proper of course) with the Indians which gave the Indians control of the Board of Directors. Khazanah the groom was left outside the bridal chamber holding the best man’s pants. I think Khazanah got snookered by the Singaporeans.
This is when Khazanah fell for greenmail. The Indians had bought their 24% stake in Parkway for S$3.56 per share. Khazanah first offered to buy back their shares at S$3.78. The Indians played shy. They counter offered to buy out Khazanah instead at S3.80 – two cents higher.
This is why I think they were not serious long term players. A serious long term player would not offer just two cents higher if they really wanted to keep the shares. The two cent offer was just a teaser to make Khazanah counter offer even more money. (Also to tell Khazanah that they are only worth a couple of cents - which I agree). Lo and behold Khazanah did counter offer at S$3.95 per share.
With much regret, sorrow in their hearts and a heavy feeling inside their turbans the two Indian brothers accepted Khazanah's S$3.95 offer price. In just four short months the Indians had made S$0.39 per share, resulting in a net gain of S$117.0 million (RM274.0 million) for the Indians.
I feel this is what the Indians had in mind all along. That’s our money folks. I have the suspicion that they may have had “inside” help. There are too many Singapore related deals in Khazanah. There are too many Singapore friendly folks in Khazanah too.
The KTM land deal in Singapore is becoming a fiasco. Khazanah is involved. Recall Aman Resorts? Khazanah was involved in talks to buy these resorts from another Indian fellow for a cool RM1.1 Billion. Khazanah has denied that deal but the Singaporeans were also in the background, sniffing the deal. Often, wherever Khazanah goes, the Singaporeans are also there. Why?
Recall the Pantai Hospital – Parkway fiasco during the time of Slumberjack? Again Khazanah was snookered by the Singaporeans in that deal too. For a quick summary of that debacle, read Rocky’s Bru here .
Next on the radar : how are Khazanah’s RM150.0 million investment in that Oriental University City (OUC) in China? Folks say Khazanah overpaid for the asset – buying 10 percent stake in the Chinese university from Singapore’s Raffles Education Corp, at a price/earnings multiple of 58 times and eight times book value. Again Khazanah has been snookered by Singaporeans. How are the Ah Moi’s grades?
How about that couple of hundred million Ringgit Khazanah invested in that udang farm in Setiu, Terengganu? Udang dah jadi ke? Or that ‘corporate scale’ papaya farm in Pahang? What is happening to all these hundreds of millions of Ringgit?
I have suggested earlier that Khazanah Nasional Berhad be wound up. May I suggest now that the MACC also investigate their spending such huge quantities of money and incurring such huge cash losses (to differentiate from year end audited accounts – he he he saya pun tahu trick ok).
READ MORE HERE

Chorus of criticisms against Malacca's 'knee-jerk' decision

Kitty Lim

ali-rustam-young-marriagePETALING JAYA - The Malacca government's "knee-jerk" decision to legalize underage marriage for Muslim girls below 15 has sparked a stream of criticisms from various governmental and non-governmental bodies.

The Malacca Islamic Religious Council recently announced Muslim girls under the age of 15 will be allowed to get married under the consent of the council and parents.

Chief Minister Mohd Ali Rustam (left) has defended the decision by saying the move is to tackle premarital sex and unwanted teen pregnancy, and will be determined on a case-by-case basis.

Earlier, Minister for Women, Family and Community Development, Shahrizat Abdul Jalil, called the decision "morally and socially unacceptable."

“Placing the heavy burden and responsibility of parenthood on children can deprive them of their rights to a full and harmonious development,” she said.

The minister's voice was echoed by other leading women rights groups.

All Women's Action Society (AWAM), a leading advocacy for women rights, disagreed with Ali Rustam's suggestion to set up a special school for teenagers who got pregnant out of marriage or wedlock.

Although pregnant students will be able to finish their studies, they nevertheless will face the risk of prejudice and social stigma due to society's perception of "special schools."

"Do not punish them by isolating them and make them go though the entire stigma by providing limited choices," AWAM said in a press statement Thursday.

Marriage is not the most viable solution to avoid teen pregnancy and baby dumping but could create more abuse and violation of human rights, AWAM added.

Sisters in Islam (SIS), in a press statement, said according to the Qu'ran, marriageable age is linked to sound judgment and maturity of mind.

"Puberty alone is not sufficient," said SIS.

SIS claimed that the Malacca Islamic Religious Council decision has violated Article 16(2) of the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women (CEDAW) which prohibits child marriage.

Women's Aid Organisation (WAO) executive director, Ivy Josiah, was also quoted as saying, ""Child marriage amounts to paedophilia. We should not condone child marriages."

"This is a knee-jerk reaction, and such policies should not be carved out by state religious authorities but the federal Ministries of Women, Education and Health," Ivy Josiah said.

According to Bernama, Kelantan Menteri Besar and PAS spiritual leader Nik Aziz said on Wednesday that the Malacca government's move could cause an increment in divorce rate and therefore is "not a wise move."

Nik Aziz said marriage is a serious matter and people should not be encouraged to get married just for the fun of it.

After Ling, GAS wants Samy hauled to court


By Patrick Lee
SHAH ALAM: When former MCA president Dr Ling Liong Sik was hauled to court recently, it sent a chill down many a powerful spine. Suddenly, the notion that some were above the law had been shattered.
Certain quarters saw it as an election gimmick, crafted to exhibit the government's seriouness in dealing with corruption without fear or favour.

Inspired by this, several former MIC leaders now want the party's long-term president S Samy Vellu to face the music for his alleged misdeeds as well.

Failing which, they warned: "If Samy Vellu is not brought to justice, then the federal government will have to pay the price... Pakatan Rakyat will win the next election."

With this in mind, the Gerakan Anti-Samy Vellu (GAS) movement leaders knocked on the door of the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) state headquarters here this morning.

V Mugilan, KP Samy and G Kumar Amman, with some 50 supporters in tow, came armed with evidence of Samy Vellu's alleged abuses with regard to MIC's education arm, the Maju Institute of Education Development (MIED) funds.

Among them, the purchase of a Rolex watch worth RM22,700 and a gold chain as well as bracelet worth RM50,000.

Mugilan, the former MIC Youth deputy chief, was axed by Samy Vellu when he had called on the 74-year-old president of three decades to quit with immediate effect. KP Samy and Kumar, both former central working committee members, were given the boot for backing the call.

'Is Samy Vellu so powerful?'
Speaking to reporters after filing the report, KP Samy said: "Ling was charged because he caused losses to the government. Likewise, Samy Vellu brought losses to the Indian community."

"This is the first time we have come to MACC as the commission represents a new hope for us," he added.

Meanwhile, Mugilan expressed disappointment with the lack of action by enforcement agencies against the MIC boss in the past despite a litany of reports having been filed over the years.

"Is Samy Vellu so strong that the government cannot take any action (against him)?" he asked. "If Ling can be charged, why not Samy Vellu? Big guns can be charged... Samy Vellu is nothing."

The GAS leaders also promised to submit more evidence regarding Samy Vellu in the coming weeks.

Among the accusations made in today's report were that the MIC president had made rampant withdrawals from MIED accounts, and awarded contracts at inflated costs to many of his associates.

Mugilan also alleged that Samy Vellu had embezzled “huge amounts” of money from MIED, in his capacity as chairman, for his own interests.

According to the report, these allegations were made by former MIED CEO P Chithirakala Vasu in the Kuala Lumpur High Court last year.

'RM31 million for landscape contract'


As for the contracts, the report claimed that Samy Vellu had awarded the landscape contract for MIC's Aimst University to a company called Nova Blooms for a whopping RM27 million.

“The principal owner of Nova Blooms G Komathy is the classmate of one Rosaline from Ipoh who is a close associate of Samy Vellu. The initial contract was for RM27 million but on the insistence of Samy Vellu, a total of RM31 million was paid to Nova Blossoms till November 2008,” it said.

However, the report claimed that MIED had to fork out an additional RM2.2 million to complete the unfinished job by Nova Blooms using a third party contractor.

Apart from this, the report also alleged that the landscape maintenance work for Aimst University was awarded to Classic Sparkle Sdn Bhd.

“Roseline of Ipoh had signed as the managing director of Classic Sparkle in all coresspondence to MIED. To the best of our knowledge, Classic Sparkle is owned by Roseline. Her bodyguard by the name of R Kanappah is holding the shares in Classic Sparkle in trust for Roseline,” it said.

The report stated that the maintenance contract was first awarded to IT Sisma International Sdn Bhd for a sum of RM18,800 per month or RM225,600 per year.

“On the instructions of Samy Vellu, the contract with IT Sisma was prematurely terminated and the same contract was awarded to Classic Sparkle at RM50,000 per month. Subsequently, this was increased to RM56,300 per month,” it added.

Selangor diberi tempoh hingga hujung tahun selesai isu loji air

KUANTAN, 5 Ogos — Kerajaan negeri Selangor diberi tempoh sehingga akhir tahun ini untuk memberi persetujuan terhadap pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 (Langat 2) untuk bekalan di Lembah Klang, kata Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui.
Beliau berkata loji rawatan air di Hulu Langat itu penting disegerakan pembinaannya kerana ia perlu siap serentak dengan Projek Penyaluran Air Mentah Pahang-Selangor pada 2014, bagi merawat bekalan air mentah dari Sungai Semantan, Pahang.
“Kerajaan Pusat bimbang jika kerajaan Selangor terus ambil sikap sedemikian (melengahkan persetujuan). Kita harap perkara ini jangan dilambatkan atas apa jua sebab bagi memastikan bekalan air bersih di Selangor, Wilayah Persekutuan dan Putrajaya sentiasa ada,” katanya kepada pemberita selepas melawat projek pembinaan Empangan Kobat, dekat sini, hari ini.
Beliau ditanya mengenai kesediaan kerajaan Pahang untuk membina loji rawatan air bagi projek itu jika kerajaan Selangor “tidak berminat”.
“Kami menghargai tawaran kerajaan Pahang yang dibuat oleh Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob.
“Kita ada beberapa pilihan jika tidak ada respons positif dari kerajaan Selangor,” kata Peter China, namun menambah tapak terbaik untuk loji itu ialah di Selangor kerana ia lebih dekat dengan tempat permintaan bekalan.
Adnan pada Isnin berkata jika Selangor tidak berminat, beliau akan mengarahkan pegawai-pegawai negeri mencari tapak alternatif di Pahang berhampiran sempadan dengan Selangor untuk menempatkan loji berkenaan.
Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kelmarin menyambut baik tawaran Adnan itu.
Dalam pada itu, Abdul Khalid berkata loji yang dicadangkan oleh kerajaan persekutuan yang bernilai lebih RM8 bilion tidak perlu buat masa ini kerana Selangor dijangka mempunyai air mencukupi sehingga 2019.
Pahang dan Selangor pada 2007 menandatangani perjanjian konsesi bagi membekal air mentah 10 sen setiap meter padu dan kadar itu akan disemak setiap lima tahun. — Bernama

TUDM cari tapak baru ganti pangkalan Sungai Besi..tanya sama Jho Low ..!!!

KUALA LUMPUR, 5 Ogos — Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sedang mengenal pasti beberapa lokasi di sekitar Lembah Klang untuk dijadikan pangkalan baru bagi menggantikan pangkalan sedia ada di Sungai Besi.
Timbalan Panglima TUDM Lt Jen Datuk Shahron Ibrahim berkata TUDM dan Kementerian Pertahanan masih mengkaji lokasi strategik yang bersesuaian sebelum membuat keputusan untuk memindahkan pangkalan Sungai Besi ke lokasi baru.
“Kita telah meninjau beberapa lokasi, namun keputusan belum boleh ditetapkan kerana proses ini memerlukan perancangan dan kajian rapi. Kita masih mencari lokasi yang pastinya mesti strategik dan sesuai sebagai pangkalan logistik,” katanya kepada pemberita selepas pada majlis penyampaian anugerah khidmat cemerlang 153 pegawai dan anggota TUDM di Pangkalan Sungai Besi hari ini.
Shahron berkata Pangkalan Sungai Besi tidak akan ditutup tahun ini tetapi lokasi baru itu perlu ditetapkan tahun ini kerana proses membangunkan sebuah pangkalan mengambil masa kira-kira tiga tahun.
Selain itu, proses memindahkan Pusat Operasi Tentera Udara serta inventori dan sistem pertahanan tidak mudah dilaksanakan kerana memerlukan perancangan rapi dan perpindahan secara berperingkat-peringkat, katanya.
Pada Jun lepas, Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata pangkalan itu yang dahulunya merupakan Lapangan Terbang Sungai Besi akan ditutup bagi memberi laluan kepada projek pembangunan ‘‘Greater KL’’ seperti yang dirancang dalam Rancangan Malaysia Ke-10.
Lapangan terbang berusia 54 tahun itu bakal dimajukan dan dibangunkan semula secara bersama melibatkan kerajaan, swasta serta pelabur asing, malah satu perjanjian telah ditandatangani membabitkan kementerian, pemaju iaitu Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan pelabur dari Timur Tengah.
Lapangan Terbang Sungai Besi merupakan lapangan terbang pertama di Negara ini.
Shahron, yang telah berkhidmat selama 40 tahun dan akan bersara tidak lama lagi, berkata beliau akan menghabiskan baki cutinya dan mengikuti kursus peralihan wajib sebelum sepenuhnya bersara pada 23 Mac tahun depan.
“Saya percaya saya telah buat yang terbaik untuk pasukan dan organisasi. Saya harap ATM termasuk TUDM akan terus cemerlang dan komited serta menjadi institusi yang digeruni,” katanya. — Bernama

Kerana Wang, Semua Tembelang Pecah.. kah..kah..kah...

Duit punya pasal..., segala tembelang kejelikkan pemimpin umnoApco semuanya terbarai... hahaha...

Boleh baca segala macam cerita kisah kejelikkan perangai pemimpin umno di sini, isi kandungan n3 tersebut tidak penting, biarlah mereka selesaikan sesama mereka, cuma mesejnya sangat jelas... betapa teruknya perangai segelintir puak2 umnoApco ini. Lu orang baca setiap isi dari ruangan komennya... ha..ha..ha... itulah rupa sebenar umnoApco...

Andai kata, cerita berkaitan jijik dan jeliknya perangai pemimpin umnoApco yahudi laknatullah ini di siarkan oleh blogger PR, ianya akan dikatakan sebagai fitnah.

Tetapi cerita ini adalah dari puak2 umnoApco sendiri, jadi lu orang sendiri nilaikanlah dan fikirkanlah perlukah umnoApco/BeEnd di sambung kontrak mereka dalam PRU-13 nanti. Bagi gua... sudah tidak perlu lagi... cantas saja kontrak mereka dan campakkan ke Segitiga Bermuda... biar diorang tinggal bersama di istana kawan diorang di sana.

Secara peribadi, gua akan berikan peluang kepada PR untuk melangkah ke Putrajaya sekurang-kurangnya selama 2 penggal. Suatu tempoh yang panjang... sebab gua seorang yang baik hati... kah..kah..kah...

Untuk penggal pertama bagi peluang mencuci daki najis dan noda yang di tinggalkan oleh umnoApco/BeEnd selama 54 tahun memerintah di samping meningkatkan ekonomi Malaysia. Penggal kedua... bagi mengotakan segala janji2 kepada rakyat dengan pemerintahan Kerajaan yang telus dan tulus sebagai negara berkebajikan dan melaksanakan syiar Islamiah dan lain2 nya.

He..he..he... takanlah dalam tempoh 10 tahun tak boleh buat kot.... kalau macam tu... sendiri mau ingatlah...

p/s: Hari ini gua sarapan pagi di Restoran Jejantas Sungai Buloh, makan tengahari di Nasi Kandar LineClear Penang, minum petang sambil posting n3 ini di Bandar Baru Kulim, makan malam di Ipoh... tidur di rumah Selangor... perghhh... 
IkutSukaAku.

BN Kedah hutang RM390,000 saman ekor kereta Exco

Tahniah dan terimakasih diucapkan kepada Menteri dalam Negeri yang menunjukkan sifat prihatinnya dalam isu saman ekor ini..
Biarpun saman ekor ini mampu menjana pendapatan segera yang agak besar buat negara.

Semalam dari beberapa orang rakan yang aku tanya samada mereka mempunyai saman ekor atau tidak hasilnya lebihkurang separuh dari mereka telah dikenakan saman ekor,Ada yang mempunyai 4 saman malah ada yang mempunyai sehingga 12 saman.

Ada yang sedang pening memikirkan bagaimana untuk menjelaskannya untuk membolehkan road tax diperbaharui, mereka perlu menjelaskan sekurang-kurangnya 3 saman bersamaan dengan RM900.

Bayangkan berapakah yang boleh dipungut oleh Kerajaan Malaysia jika setiap saman dikenakan denda RM300, jika terdapat satu juta saman yang telah dikeluarkan kerajaan dengan mudah memungut RM300 Juta.. satu jumlah yang besar..

Setelah kerajaan menyusahkan rakyat dengan pelarasan harga yang menyebabkan rakyat terpaksa mengeluarkan wang yang lebih bagi memperolehi minyak, gas masak dan gula, kerajaan masih mahu menyusahkan rakyat dengan isu saman ekor ini pula..

Jika hendak dilaksanakan kenapa kerajaan tidak melaksanakan dengan segera ketika saman ekor ini mula diperkenalkan?

Apa yang jelas tergambar disini ialah Kerajaan Barisan Nasional benar-benar telah kekurangan atau kekeringan wang..

Dan diharap cadangan mengkaji semula itu membuahkan hasil yang positif bukannya kajian yang akan memakan masa puluhan tahun dalam masa yang sama rakyat terus terbeban bukan sekadar ucapan untuk menghilangkan keresahan rakyat..

Sebenarnya bukan rakyat saja yang terbeban malah kerajaan negeri juga.. tapi mungkin juga kerana berita dibawah Hishamuddin mengarahkan agar perlaksanaan saman ekor ini dikaji semula..

Semalam Berita Harian melaporkan.

Saman ekor dikaji semula
mohdiskandar@bharian.com.my

KUALA LUMPUR: Kementerian Dalam Negeri (KDN) mencadangkan tindakan mengenakan saman ‘ekor’ oleh polis trafik dikaji semula berikutan banyak rungutan yang diterima daripada orang ramai mengenai kaedah pelaksanaannya.

Selain itu, KDN akan mencadangkan supaya kadar kompaun maksimum iaitu RM300 yang dikenakan bagi kesalahan saman ‘ekor’ ketika ini turut dikaji kerana dikatakan membebankan rakyat . Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata beliau sudah mengarahkan Ketua Setiausahanya, Datuk Seri Mahmood Adam mengadakan perjumpaan dengan Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd Sidek Hassan dalam tempoh terdekat bagi membincangkan dan mencari jalan penyelesaian bagi kedua-dua isu berkenaan. “Dalam konteks saman ekor, ramai pemilik kenderaan atau pemandu mendakwa mereka tidak bersalah atau teraniaya. Lagipun, mereka tidak menandatangani saman itu.


Hari ini Sinar Harian melaporkan.

BN hutang RM390,000 saman ekor kereta Exco

ALOR SETAR - Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Kedah kesal kerana terpaksa menjelaskan tunggakan saman ekor RM390,000 yang ditinggalkan oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN) terdahulu.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, selagi tunggakan itu tidak dijelaskan, Kerajaan Negeri tidak boleh mendaftarkan lima kereta rasmi kerajaan yang baru.

"Kita terpaksa gantikan kereta Proton Perdana V6 yang selama ini digunakan Exco Kerajaan Negeri kerana sering rosak. Kita beli lima kereta Toyota Camry tetapi kereta yang baru dibeli ini tidak boleh didaftarkan kerana ada masalah tunggakan saman ekor RM390,000 oleh kerajaan yang terdahulu. Ini satu pembaziran yang nyata," katanya.

Azizan berkata, lima kereta Toyota Camry itu dibeli untuk kegunaan Exco atas keperluan pentadbiran.

"Ini tidak membazirkan wang rakyat. Kereta Perdana V6 yang kita ambil alih daripada kerajaan terdahulu kini tidak lagi begitu elok, selalu rosak. Kos baiki akibat kerosakan yang kerap boleh jadi banyak kerana kereta semakin lama semakin teruk dan kosnya akan meningkat, manakala nilainya juga akan semakin jatuh.

"Kerana itu kita perlu tukar dan kereta ini sudah dibeli bulan lepas," katanya.

Azizan berkata, penggantian kereta rasmi ini akan dilakukan secara berperingkat, dan akan diserahkan kepada Exco berkenaan mengikut keutamaan keperluan.

“Saya bersyukur kerana setelah Pegawai Kewangan Negeri berunding dengan pihak berkenaan, segalanya dapat diselesaikan segera. Kereta - kereta itu kini dalam proses untuk didaftarkan dan kemungkinan dapat digunakan dalam bulan ini juga,” katanya.

Menurutnya, Kerajaan Negeri agak terkilan kerana wang yang diperuntukkan mencecah ratusan ribu ringgit, walhal peruntukan itu dapat disalurkan untuk kebajikan rakyat dan pembangunan negeri, bagaimana pun pihaknya terpaksa akur dengan situasi kerana tidak mahu menanggung beban hutang.

Nazri: Rakyat pun tidak faham konsep Bangsa Malaysia Dr Mahathir

Oleh Shazwan Mustafa Kamal

SERDANG, 5 Ogos — Datuk Seri Nazri Aziz mempertahankan konsep 1 Malaysia dengan menegaskan, bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tidak wajar mengkritik slogan pentadbiran Najib itu memandangkan rakyat Malaysia sehingga kini pun belum memahami tujuan slogannya, Bangsa Malaysia.

“Apa isu sebenar di sini? Apa yang kecoh? Jika beliau sendiri tidak menjelaskan mengenai (konsep) Bangsa Malaysia bila beliau (Dr Mahathir) menjadi perdana menteri, mengapa sekarang Dr Mahathir mahu kerajaan menjelaskan 1 Malaysia?

“Malah kita sendiri tidak faham apa itu Bangsa Malaysia, tujuan konsep itu,” kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri ini.

Nazri memberitahu The Malaysian Insider bahawa Dr Mahathir tidak harus menuntut penjelasan daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana beliau sendiri telah gagal untuk menjelaskan apa yang dimaksudkan dengan Bangsa Malaysia ketika menerajui kepimpinan kerajaan.

Dr Mahathir melepaskan jawatan perdana menteri pada Oktober 2003.

“Jadi perkara yang sama (wujud) ektika Tun Dr Mahathir, di bawah Wawasan 2020, beliau memperkenalkan Bangsa Malaysia, tapi beliau sendiri tidak pernah menjelaskan konsep Bangsa Malaysia,” katanya.

Nazri memberitahu Dr Mahathir berpendirian bahawa rakyat akan berupaya untuk memahami konsep 1 Malaysia dan oleh itu tidak harus ada tekanan atau tempoh masa bagi konsep itu tidak digerakkan.

“Bagi saya, pemahaman tentang 1 Malaysia adalah sebahagian daripada proses evolusi... biar rakyat Malaysia mengambil masa mereka, mereka akan memahaminya. Definisi 1 Malaysia akan berkembang dengan sendirinya,” katanya lagi.

Sehubungan itu Nazri memberitahu, perdana menteri tidak perlu membuat penjelasan.

“Kita tahu bahawa 1 Malaysia bermakna setiap orang faham bahawa mereka adalah rakyat Malaysia, mereka ada hak untuk berada di negara ini, diiktiraf sebagai sama. Setiap orang ada kepentingan di negara ini,” tambah Nazri.

Dalam komennya awal minggu ini Dr Mahathir berkata penjelasan terperinci dan menyeluruh berhubung 1 Malaysia wajar diberi bagi mengelak pandangan dan pendapat berbeza dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum.

“Saya bercakap dengan orang Cina, orang Melayu, masing-masing ada pendapat berbeza dan tidak boleh disatukan, saya berpendapat satu penjelasan perlu dibuat,” katanya.

“Mereka (rakyat) tidak tahu yang mana satu, yang mana untuk orang Cina dan yang mana untuk orang Melayu. Kalau suruh saya buat penjelasan, mana saya tahu bukan saya yang buat slogan itu,” katanya.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengulas kenyataan Dr Mahathir itu kelmarin berkata langkah untuk memberi penjelasan mengenai konsep 1 Malaysia memang wajar dilakukan dan sedang dijalankan oleh kerajaan untuk memberi penerangan secara terperinci kepada rakyat mengenainya.

Beliau yang bersetuju dengan pandangan Dr Mahathir berkata kerajaan tidak menjangkakan rakyat akan dapat memahami konsep itu selepas setahun ia diperkenalkan oleh Najib dalam pentadbirannya.

Laksanakan pendidikan seks sekarang!

Semenjak kebelakangan ini, terdapat banyak kes rogol yang melibatkan kanak-kanak telah didedahkan.  All Women's Action Society (AWAM) meyokong penuh cadangan Timbalan Perdana Menteri yang juga merupakan Menteri Pendidikan, Muhyiddin Yassin untuk melaksanakan pendidikan seks di peringkat sekolah rendah.
Walau bagaimanapun, AWAM berasa amat kecewa apabila Muhyiddin (gambar kanan) mengatakan bahawa beliau akan mengadakan mesyuarat untuk membincangkan terlebih dahulu dasar pelaksanaan pendidikan seks tersebut.  AWAM berpendapat perbincangan demi perbincangan yang telah memakan masa ini tidak beroleh apa-apa faedah malah lebih ramai kanak-kanak yang akan dikorbankan sepanjang perbincangan ini dilanjutkan.
Agenda yang dikatakan perlu dalam perbincangan ini antara lainnya adalah, latihan mengajar pendidikan seks, pembahagian masa pengajaran, dan juga isu sama ada pendidikan seks akan disertakan ke dalam silibus pendidikan atau dikekalkan seperti sekarang; ataupun dimasukkan ke dalam subjek biologi.  Perbincangan seperti ini telah diadakan bertahun-tahun lamanya.  Cadangan dan bahan pengajaran juga telah dibekalkan, akan tetapi kerajaan tidak pernah menghiraukan hasil yang diperoleh daripada perbincangan tersebut.
Maka dengan ini, AWAM berpendapat cadangan yang diutarakan oleh Timbalan Pendidikan bukanlah suatu cadangan yang ikhlas.  Pendidikan sedia ada terbukti tidak dapat melindungi kanak-kanak, dengan itu generasi akan datang akan terus didera.
Menurut satu kajian yang dilakukan oleh Women's Centre for Change (WCC), hanya 4% kes penderaan seks kanak-kanak telah disabitkan kesalahan, sementara 45% kes telah ditutup.  Menurut statistik yang dibekalkan oleh Jabatan Kebajikan Malaysia pada tahun 2009, 30% kes penderaan kanak-kanak melibatkan penderaan seks (Sin Chew, 4/8/2010).
AWAM ingin mengingatkan kerajaan bahawa Malaysia telah menandatangani Child's Rights Convention (CRC) pada tahun 1995 dan pada tahun 2002 Malaysia telah melaksanakan Child Act 2001.  Maka kerajaan Malaysia mempunyai tanggungjawab dan kewajipan untuk melindungi kanak-kanak.  AWAM berasa kecewa dengan pendekatan yang diambil oleh kerajaan dalam usaha menangani kes penderaan seks yang semakin berleluasa ini dengan hanya meneruskan perbincangan yang sudah bertahun-tahun lamanya.
Dengan ini, AWAM berharap Menteri Pendidikan memandang serius terhadap pendidikan seks dan bukan hanya berterusan dengan cadangan kosong sahaja.
*Kenyataan Haslina Yacoob selaku Pengerusi AWAM (All Women's Action Society).

PAS anjur kempen anti-saman ekor, tanpa Pemuda Umno

Mahfuz Oleh Muda Mohd Noor
PETALING JAYA: Parti Islam Semalaysia (PAS) sedang membuat persiapan untuk melaksanakan kempen anti saman ekor tanpa penglibatan pergerakan Pemuda Umno.
"Kita akan teruskan kempen tanpa Pemuda Umno kerana mereka lembab dan lambat bertindak dalam perkara ini," kata Naib Presiden PAS Dato’ Mahfuz Omar ketika dihubungi FMT hari ini.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu adalah juga Pengerusi Jawatankuasa Kempen Anti-Saman Ekor (KASE).
Semalam Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin menggesa agar pelaksanaan saman ekor yang hanya membebankan pemilik kenderaan termasuk pengusaha bas serta teksi segera dihapuskan.
Khairy berkata, tindakan yang dilaksanakan kerajaan ini bukan hanya membebankan pengguna kenderaan persendirian, malah pengusaha syarikat teksi dan bas turut menghadapi risiko ‘gulung tikar’ jika sesebuah syarikat itu disenaraihitamkan dari
memperbaharui cukai jalan.
Mahfuz dijadualkan menemui Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha di Putrajaya pagi tadi dan mahu memintanya supaya kenderaan yang disenaraihitam digugurkan dari senarai itu.
Bagaimanapun, Kong membatalkan pertemuan itu pada saat akhir tetapi memorandum tetap diserahkan kepada pegawai kementerian berkenaan.
"Kalau menteri tidak ada, saya hendak jumpa timbalan tetapi malangnya tidak ada juga, jadi tiada perbincangan mengenai hal itu. Barangkali suara rakyat tidak penting kepada kementerian (Kementerian Pengangkutan)," kata Mahfuz.
"Saya mahukan penjelasan daripada Kong kenapakah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bekerjasama dengan polis dengan menyenarai-hitamkan pihak-pihak tertentu dari memperbaharui cukai jalan.
"Prosedur pemberian saman ekor sendiri boleh dipertikaikan kerana "tiada sebarang saman dikeluarkan" sebaliknya hanya notis pemberitahuan daripada pihak polis bagi mendapatkan maklumat," katanya.

"Tunjukkan laporan EIA Embangan Murum" – Alung

penan_250_220 Oleh Joseph Tawie
BINTULU: Kira-kira 1,000 orang masyarakat Penan dari enam kampung di lembah sungai Murum berada dalam dilema tentang masa depan mereka kerana pihak berkuasa berpendapat tidak perlu memberitahu mereka tentang laporan kesan penilaian sosial dan persekitaran (EIA) Empangan Murum.
"Kami desak untuk melihat dan meneliti laporan EIA Embangan Murum terlebih dahulu sebelum laporan itu diluluskan," kata Surang Alung, pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Penan Pelieran-Murum.

Beliau berkata, sepanjang tahun lalu, komuniti Penan menerima kunjungan daripada berbagai pihak yang mendakwa membuat kajian berhubung projek Empangan Murum.
"Setiap kali mereka datang, kami diberitahu kerajaan telah menjalankan kajian EIA untuk mengenalpasti kesannya terhadap masyarakat kami.
"Tapi sehingga sekarang kami tidak pasti tahap kemajuan yang sebenar, sama ada kajian, laporan EIA dan lain-lain laporan berkaitan telah pun siap dan bersedia untuk diteliti oleh orang ramai," kata Alung.
Beliau menggesa kerajaan negeri, terutama Lembaga Persekitaran dan Sumber Alam (NERB), supaya memberitahu mereka, tanpa melengahkan masa lagi.
"Oleh sebab empangan itu memberi kesan kepada budaya dan kehidupan kami, pendapat dan maklum balas daripada kami tentang laporan itu harus diambil kira dengan serius," katanya, menambah, sehingga ini komuniti itu tidak tahu di mana mereka akan dipindahkan.
Rancangan pembangunan khusus
Kerajaan katanya, harus menerang dan menjelaskan kepada mereka mengenai rancangan pembangunan yang khusus yang berkaitan dengan program penempatan semula termasuk sumber pendapatan dan masa depan mereka.
Alung berkata, "selain dari laporan EIA itu, kami juga meminta kerajaan supaya memberitahu kami mengenai rancangan untuk kawasan penempatan semula untuk kami."
Masalah penempatan semula
Beliau juga berkata, pihaknya telah mengemukakan cadangan-cadangan kepada kerajaan tentang cadangan penempatan semula di Metalon di hulu Sungai Pelieran.
Bagaimanapun, pada masa ini, syarikat Shin Yang hanya selesai membersihkan kawasan penempatan semula itu untuk pembukaan ladang kelapa sawit.
Jika Shin Yang dibenarkan menumbang pokok-pokok dan mencerahkan hutan di kawasan itu maka tidak ada lagi hutan yang tinggal untuk masyarakat kami mencari sumber pendapatan.
"Oleh itu, maka sia-sialah matlamat penempatan semula di kawasan yang dicadangkan itu, jika ia dimajukan dengan tanaman kelapa sawit.  Ini menjadi mala petaka berganda bagi kami," tambah beliau.
Empangan Murum yang menelan belanja sebanyak RM3 bilion itu, apabila siap kelak, dijangka menghilangkan enam kampung masyarakat Penan iaitu Long Way, Long Luar, Long Tangau, Long Menapa, Long Singu dan Long Malim dan sebuah kampung masyarakat Kenyah, Long Uba.

Tawan Terengganu hanya mimpi PAS – Rahman Bakar

sample pic copy Oleh Muda Mohd Noor
PETALING JAYA: PAS hanya boleh menambah kerusi tetapi tidak mungkin memerintah Terengganu seperti tahun 2004, kata beberapa pemimpin Umno negeri itu.
Menurut mereka, walaupun Umno negeri bergolak kerana terbahagi kepada  dua puak – Menteri Besar Datuk Ahmad Said dan bekas Menteri Besar Datuk Seri Idris Jusoh – secara keseluruhan Umno masih kukuh.

Bekas Ketua Umno Bahagian Marang, Datuk Abdul Rahman Bakar berkata, "PAS bermimpi dan cakap kosong untuk menyeronokkan penyokongnya."
"Hakikatnya orang Melayu di Terengganu benci kepada PAS kerana bersepakat dengan DAP yang menolak negara Islam. Nak perintah Terengganu sangat mustahil tetapi mungkin boleh tambah sedikit kerusi negeri," katanya.
Bekas timbalan menteri Sumber Manusia itu menyifatkan pergolakan Umno negeri seperti yang dilapurkan hanya`ribut dalam cawan kopi.’
Katanya, apabila tiba pilihan raya mereka bersatu dan akhirnya Barisan Nasional (BN) menang besar dalam pilihan raya umum.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Abdul Wahid Endut bahawa parti Islam itu akan menjatuhkan kerajaan BN di Terengganu dalam pilihanraya umum akan datang.
Ketua Umno Bahagian Setiu, Mat Jidin Shafie pula berkata, majoriti rakyat Terengganu yakin dan gembira dengan kerajaan negeri pimpinan BN sedia ada.
"Peringkat akar umbi kita kuat kerana kerajaan menunaikan janjinya kepada rakyat. Perselisihan adalah perkara biasa tetapi apa yang parti lawan buat. Mereka bersyarah sahaja," kata beliau dengan nada sinis.

Sekat pergaulan bebas, bukan kahwin awal

KUALA LUMPUR, 5 Ogos: Cadangan Kerajaan Negeri Melaka memberikan kelonggaran kepada remaja yang masih bersekolah untuk berkahwin bukan suatu penyelesaian jangka panjang, kata Timbalan Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusuf (gambar).
Beliau berkata, kebenaran perkahwinan di awal usia bukan isu pokok sebaliknya yang harus diberikan perhatian adalah seluruh sistem kehidupan yang diamalkan di negara ini.
"Kerajaan tidak melihat penyelesaian yang lebih jauh. Penyelesaiannya bukan terletak kepada pelajar diberi kahwin awal tapi penyelesaiannya sistem itu sendiri iaitu sistem pembelajaran, pendidikan, dan sosial.
"Sistem yang ada di negara kita ini jauh menyimpang dari al-Quran. Contohnya sekarang ini di sekolah-sekolah atau di mana sahaja banyak program yang menyebabkan pergaulan bebas lelaki dan perempuan.
"Ini menyebabkan berlakunya masalah hamil dan anak luar nikah di negara kita begitu ketara sekali," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.
Ahli Parlimen Rantau Panjang itu juga berkata, kerajaan seharusnya mengambil langkah pencegahan dengan menyekat segala aktiviti dan tempat-tempat yang boleh membuka ruang kepada remaja bergaul bebas seterusnya terjerumus ke kancah penzinaan.
"Selain daripada kita mengkaji balik cadangan perkahwinan awal itu, kita kena melihat dari segi peraturan, penguatkuasaan undang-undang yang ada dari segi kawalan sistem itu sendiri supaya perkara ini menjurus ke arah mengawal maksiat ini daripada berlaku.
"Sekarang kerajaan baik, rakyat baik, harus menjauhi daripada segala bentuk yang dapat mendekatkan diri dengan zina," ujarnya.
Katanya juga, keputusan membenarkan pelajar yang masih bersekolah itu berkahwin dibimbangi menyebabkan masalah keciciran dalam akademik akibat tidak dapat mengendalikan rumah tangga dengan baik.
"Perlu juga melihat sejauh mana pelajar yang berkahwin itu bertanggungjawab terhadap perkahwinannya. Kita bimbang tidak sampai kepada hala tuju dan penyelelesaiannya. Saya takut mereka yang berkahwin akan keciciran dalam pelajaran kerana tidak ada penyelesaian terhadap sara hidup. Jadi tidak selesaikan masalah," katanya lagi.
Ujarnya, kerajaan Umno Barisan Nasional harus melihat keseluruhan sistem Islam, bukan mengambil sebahagian sahaja yang memberi kebaikan kepada mereka.
"Saya minta kerajaan melihat Islam secara keseluruhan, bukan sudut-sudut tertentu yang mendatangkan kebaikan kepada mereka," ujarnya.
Sementara itu, Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta Kerajaan Negeri Melaka membuat kajian secara mendalam sebelum memberi kelulusan bagi membenarkan pelajar sekolah berkahwin awal bagi mengelakkan kesan negatif di kemudian hari.
Majlis Agama Negeri Melaka (MAIM) dan Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) telah memberi kelonggaran bernikah kepada pelajar lelaki di bawah umur 18 tahun dan bawah 16 tahun bagi pelajar perempuan.

Pengarah Komunikasi PKR letak jawatan..bye..bye

jonson pkr Oleh Syed Jaymal Zahiid
PETALING JAYA: Jonson Chong meletakkan jawatan Pengarah Komunikasi PKR semalam sebagai tanda protes terhadap pucuk pimpinan parti, kata sumber-sumber yang rapat dengan beliau.
Mereka mendakwa Chong kecewa dengan pucuk pimpinan kerana tidak mempunyai daya kekuatan politik untuk melakukan reformasi dalaman dan beliau telah menimbang untuk melepas jawatan itu sejak beberapa ketika.

Apabila dihubungi Chong, seorang peguam mengesahkan beliau meletak jawatan tetapi menafikan membuat keputusan itu sebagai protes.
"Ya, saya telah meletak jawatan.  Saya hendak fokus kepada kerjaya profesional saya," kata beliau kepada FMT.
Walaupun Chong agak diplomatik dengan keputusannya itu tetapi sumber-sumber yang rapat dengannya mengatakan beliau kecewa dengan pucuk pimpinan yang tidak membawa parti ke arah jalan yang betul.
Beliau kecewa dengan beberapa usaha reformasi yang dihalang, kebanyakannya oleh Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim sendiri.
"Sudah tentu, beliau menafikannya.  Beliau taat kepada parti kerana menceritakan sesuatu yang benar akan mendedahkan kelemahan parti dan anda tahu cara PKR menanganinya, apabila timbul isu seperti ini," kata seorang ahli parti.
Mungkin juga ada benarnya terhadap beberapa tuduhan sejak beberapa pemimpin PKR, ketika dihubungi FMT, berkata mereka tidak tahu menahu tentang peletakan jawatan oleh Chong.
Bagaimanapun, Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin berkata perkara ini ditimbulkan oleh Anwar ketika mesyuarat biro politik semalam.
"Anwar menerima perletakan jawatan oleh Chong," katanya kepada FMT.  "Chong berkata dalam surat perletakan jawatannya bahawa beliau mahu menumpukan perhatian terhadap kerja-kerja di luar parti dan peranannya sebagai ahli jawatankuasa pelaksana strategik PKR.
Politik Anwar menyisihkan pemimpin
Sementara itu, sumber-sumber berkata Chong berselisih faham dengan Anwar tentang beberapa isu. Anwar didakwa lebih berminat untuk mengekalkan keutuhan sokongan terhadap beliau dalam parti daripada membawa PKR maju ke depan.
"Terdapat beberapa usaha untuk mengurangkan birokrasi untuk kebaikan parti tapi Anwar menolaknya kerana beliau sedar bahawa beberapa pengikut yang taat kepadanya akan kecewa dan tercicir.
"Kita harus ingat, Chong adalah dari latar belakang NGO, kesemuanya mengenai kerja untuknya (Anwar) tapi Anwar seorang ahli politik.  Dan supaya kita berlaku adil terhadap Anwar, beliau (Anwar) juga mempunyai beberapa pertimbangannya sendiri.
Sebelum ini, bekas setiausaha agung PKR Salehuddin Hashim menuduh Anwar "tidak memanfaatkan sepenuhnya" para pemimpin yang mempunyai bakat.
Menurut beliau, Ketua Pembangkang itu mempunyai "skil pengurusan yang lemah" dan ini mengakibatkan beliau kehilangan beberapa rakan yang rapat.
Mengenai perkara ini, sumber dalaman itu berkata, satu contoh yang baik ialah perletakan jawatan oleh Mohd Zahrain Hashim sebagai ketua PKR Pulau Pinang, yang pada suatu ketika dahulu menjadi kawan rapat Anwar.
Bila Nik Nazmi ambil alih?
Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad yang dirancang untuk mengambil alih tempat Chong telah menghebahkan perkara ini tapi Anwar menangguhkan pengumuman tersebut.
Menurut sumber dalaman parti, ini juga salah satu sebab kenapa Chong meletak jawatan.
"Anda (Anwar) secara tidak langsung telah memberitahu parti bahawa Nik Nazmi akan menggantikan Chong tapi anda telah menangguhkan pengumuman tentang hal ini tanpa sebarang sebab yang jelas," katanya.
Bagaimanapun Chong menafikan bahawa beliau kecewa dengan penangguhan itu tetapi dalam nada yang sama, menggesa pucuk pimpinan membuat pengumuman secepat mungkin.
"Saya berharap pucuk pimpinan akan melantik beliau (Nik Nazmi) dengan segera supaya kita dapat membawa parti mara ke hadapan dengan segera bagi menghadapi pilihan raya umum ke 13," katanya.
Pengganti Chong, Nik Nazmi dilantik untuk merangsang usaha memenangi undi orang-orang Melayu di peringkat akar umbi, yang kritikal bagi Pakatan Rakyat untuk menawan Putrajaya.
Chong juga berikrar untuk mencapai tujuan ini.  "Saya sanggup menerima apa-apa tugas sama ada dalam parti atau dalam pejabat Anwar di mana saya boleh memberi sumbangan dengan berkesan dan bermakna," ujar beliau.

PROTES tak akan pohon permit

Penganjur kempen Bantah: Selamatkan Rakyat yang akan bermula 9 Ogos ini berharap pihak polis tidak mengganggu program ceramah pertamanya di Kampung Kerinchi, Pantai Dalam.


Penyelaras Gabungan Memprotes Kenaikan Harga Minyak (PROTES) Dr Hatta Ramli (kiri) berkata, program ceramah itu akan dijalankan di sebuah tapak pasar malam di kawasan tersebut.

Tambahnya, penganjur juga tidak perlu memohon permit bagi menjalankan program berkenaan.

"Kita menganggap tidak perlu mohon permit sebab sememangnya ada aktiviti orang ramai yang berhimpun di situ," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau yang juga bendahari PAS berkata, parti itu dijangka menurunkan naib presidennya Salahuddin Ayub sebagai penceramah.

"Buat masa ini kita masih tunggu nama daripada PKR dan DAP serta anggota PROTES yang lain," katanya.

Selain parti politik, PROTES juga dianggotai kesatuan sekerja dan NGO termasuk Suara Rakyat Malaysua (Suaram), dan Jemaah Islah Malaysia dan Kumpulan Budayawan Bertindak.

Tambahnya, persatuan pelajar seperti Solidariti Mahasiswa Malaysia, Kumpulan Mahasiswa Independent, Budayawan Bertindak and Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia juga akan menyertai program berkenaan.

1,000 dijangka sertai

Jelasnya, kedudukan Kampung Kerinchi yang dekat dengan institusi pendidikan seperti Universiti Malaya menjadikan kawasan itu menjadi tumpuan aktiviti para pelajar.

Kampung Kerinchi juga dipilih bagi lokasi pertama Bantah: Selamatkan Rakyat memandangkan kawasan itu banyak didiami oleh golongan berpendapatan rendah.

"Kita anggarkan tidak ramai, sekitar 1,000 orang sahaja. Kita harap penduduk yang tinggal di (perumahan) Projek Perumahan Rakyat di sekitar kawasan itu akan sertai program kita," katanya lagi.

Selain ceramah, risalah mengenai kenaikan harga barang juga akan diedarkan kepada masyarakat yang hadir di program tersebut, katanya.

Ceramah berkenaan merupakan pembuka gelanggang bagi kempen protes kenaikan harga barangan, yang dilancarkan pada 28 Julai lalu.

Program anjuran itu menggariskan lima tuntutan kepada kerajaan sebagai bantahan ke atas kenaikan harga bahan api dan gula pada pertengahan Julai lalu.

Sekiranya tuntutan itu tidak dipenuhi, PROTES mengancam untuk menganjurkan satu perhimpunan besar-besaran sebagai bantahan.

"Pada 14 Oktober kita akan serahkan memorandum kepada perdana menteri di Parlimen sekiranya harga barang masih tidak diturunkan," kata Dr Hatta lagi.

PROTES juga meneruskan rancangan asal untuk menjalankan program jelajah ke seluruh negara dengan menaiki bas bagi mengedarkan risalah kepada rakyat, tambahnya.