Isnin, 2 Ogos 2010

One Malaysia: Rakyat ~ anything you say will be taken down..!!

So.. just say it

Kerajaan Rakyat.

Pemuda BN: DAP pecat Tee tutup kesalahan sendiri

KUALA LUMPUR, 2 Ogos — Pemuda Barisan Nasional (BN) melihat tindakan DAP memecat Anggota Majlis Perbandaran Klang (MPK) Tee Boon Hock sebagai “menutup kesalahan besar” yang dilakukan beberapa pemimpin tertentu parti itu.
Pengerusinya Khairy Jamaluddin berkata DAP juga menangani isu itu secara tidak telus kerana membelakangkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan polis.
“Kita minta penjelasan DAP di atas apa yang berlaku berhubung skandal rasuah itu yang melibatkan surat sokongan secara tidak mengikut prosedur... DAP tidak transparent dan ada menyembunyikan sesuatu dengan tidak meminta SPRM menyiasat,” katanya kepada pemberita selepas mesyuarat khas Pemuda BN, di sini hari ini.
Khairy (gambar) berkata tindakan mengheret Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Selangor Teng Chang Khim ke lembaga disiplin kerana kenyataannya menerusi Twitter juga menunjukkan Tee bukan dalang sebenar dalam kes tersebut.
Sabtu lepas, DAP memecat Tee berkuat kuasa serta merta dipercayai berhubung isu salah guna kuasa membabitkan surat sokongan untuk mendapatkan kontrak MPK.
Akhbar sebelum itu melaporkan seorang anggota majlis perbandaran tersebut didakwa menggunakan kepala surat dan cop rasmi Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Penyelidikan dan Kajian Selangor Ronnie Liu bagi mengeluarkan surat sokongan untuk kroni dan anggota keluarganya mendapatkan kontrak MPK.
Ekoran pemecatan Tee, Teng mengeluarkan kenyataan berbahasa Inggeris menerusi Twitter yang berbunyi “OMG! Culprit freed” (Oh Tuhanku! Dalang dilepas).
Sementara itu mengenai isu berlainan, Khairy berkata pergerakan itu akan membentangkan laporan Makmal Pemuda BN pada 27 Ogos ini di Auditorium Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan majlis dijangka turut dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
“Orang ramai terutama golongan muda dijemput untuk menghadiri majlis itu dan mereka boleh mendaftar secara online melalui laman media sosial Facebook dan Twitter selain mendaftar terus di ibu pejabat Pemuda BN dan komponennya,” katanya.
Makmal khas itu diwujudkan untuk mengumpul pandangan daripada golongan muda untuk membantu membentuk dasar-dasar kerajaan yang lebih mesra kepada generasi muda.
Selain itu Pemuda BN turut melakukan Jelajah 1 Malaysia untuk membantu rakyat dalam program seperti mengecat dan membaik pulih rumah, flat dan bangunan yang berkeadaan uzur milik golongan berpendapatan rendah.
Beliau berkata pihaknya mensasarkan 1,000 unit rumah di seluruh negara sepanjang tahun ini. — Bernama

Anti-ISA : Kekerasan Polis Buka Mata Rakyat

Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Syed Ibrahim Syed Noh kesal dengan  tindakan polis yang melakukan penangkapan dan kekasaran terhadap peserta perhimpunan aman membantah ISA malam tadi.
Beliau menegaskan penahanan itu  hanya membuka mata rakyat terhadap kezaliman yang dilakukan pihak berkuasa.

Semua 30 peserta kempen nyalaan lilin anti-ISA yang ditahan polis Petaling Jaya malam tadi  dibebas kira-kira jam  4.30 pagi dengan jaminan polis.
Bagaimanapun, nasib mereka, sama ada didakwa di mahkamah atau sebaliknya hanya diketahui kira-kira dua minggu lagi.

"Penahanan ini sebenarnya tidak harus berlaku . program yang kita lakukan adalah perhimpunan yang aman dan tidak ada keganasan. malah ia tidak ada aktiviti ceramah besar-besaran, cuma berkumpul berhimpun menyalakan lilin sebagai tanda kekecewaan kita terhadap ulang tahun ISA hingga tahun yang ke 50," ujar beliau.

Mencerita suasana tangkapan, beliau berkata, mereka digari  sebelum dibawa ke IPD Petaling Jaya dan  keterangan mereka diambil sehingga  sekitar 5 pagi.
Kata Syed Ibrahim, keangkuhan polis dapat  dilihat berdasarkan kecederaan  tahanan terutama di  bahagian leher dan pergelangan tangan.
"Ada beberapa yang ditahan dan dikasari. ada kecederaan di leher dan pergelangan tangan akibat dipegang dengan kuat. saya difahamkan juga ada yang dilututkan kepala dijalan, ada yang dikepakkan tangan. ini cara yang ganas sedangkan kita orang biasa yang tak bawa senjata. kita cuma ada kaki tangan dan mulut sahaja" katanya lagi.

Beliau menganggap polis sengaja bertindak keras bagi membenamkan hasrat dan keinginan rakyat untuk menghapuskan ISA.
Syed bagaimanapun yakin  rakyat tidak gentar dengan ancaman pihak berkuasa

"Jadi kita harus sama-sama mengajak masyarakat dan rakyat jangan tunduk kepada ugutan dan ancaman. kita lakukan ini untuk kebaikan dan masa depan negara kita.n jadi kita harus teruskan dengan usaha kita," kata Syed.

Selangor Perlu Cabar Kerajaan Pusat Walaupun Ke Peringkat Antarabangsa


Kecuaian Khir Toyo Runding Konsesi Air, Selangor Rugi RM8 Bilion

Kerajaan Selangor mengalami kerugian sekurang-kurangnya RM8 bilion berikutan kecuaian bekas Menteri Besar, Datuk Seri Dr Mohamed Khir Toyo dalam merunding perjanjian konsesi air dengan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).

Sebaliknya, kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat sedia berdepan dengan tindakan mahkamah berikutan keengganan memenuhi perjanjian konsesi yang memerlukan tarif air dinaik hingga membebankan rakyat.

Kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) pimpinan Dr Khir Toyo sebelum ini menandatangani perjanjian konsesi air dengan Syabas yang membenarkan syarikat itu menaikkan tarif mengikut tempoh tertentu.

Mengikut perjanjian, Syabas dibenar menaikkan tarif sebanyak 37 peratus pada 2009,25 peratus (2012), 20 peratus (2015), 10 peratus (2018) dan lima peratus (2021).

Akibatnya, kerajaan Pakatan Rakyat Selangor terpaksa berdepan dengan syarikat konsesi yang tamak dan berani menuntut jumlah yang melampau jika kerajaan negeri mengambil alih pengurusan air.

Malah, kerajaan negeri tidak gentar berdepan ugutan saman 1 bilion ringgit yang difail Syabas walaupun syarikat ini mendapat sokongan kerajaan Pusat.

Ini kerana kerajaan Selangor lebih mementingkan rakyat yang layak, mampu menikmati hasil dari dasar termasuk pemberian diskaun, insentif dan sebagainya.

Dalam kenyataan media, Setiausaha Politik kepada Menteri Besar, Faekah Husin menganggap Dr Khir Toyo patut berasa malu untuk bercakap soal kepentingan rakyat keranan kecuaiannya menghalang rakyat menikmati perkhidmatan air yang lebih baik.

"Rakyat Selangor berhak mengetahui cerita sebenar dan bagaimana Dr Khir Toyo seharusnya dihalang dari segi moral untuk memberi pandangan terutama dalam tatacara mentadbir negeri ini," kata Faekah.

Faekah juga mengulangi gesaan supaya dokumen perjanjian air dan laporan audit didedah kepada umum supaya rakyat tahu hal sebenar dan hal ini wajar dibawa ke mesyuarat Kabinet.

Langkah wajar bagi mendedahkan penganiayaan Umno BN terhadap rakyat melalui pemberian konsesi ini kepada syarikat kroni, akan diteruskan bagi memberi kefahaman kepada rakyat. -SK

Ulasan GB

Perjanjian dengan Kerajaan Persekutuan?

Kerajaan persekutuan pernah TIDAK mematuhi penjanjian yang dibuat dengan kerajaan negeri. Dimana perjanjian itu tiba-tiba diklasifikasikan sebagai MOU sahaja - iaitu perjanjian royalti minyak kepada negeri-negeri pengeluar minyak iaitu Kelantan dan Terengganu (waktu itu Terengganu telah dirampas oleh PAS).

Akibat daripadanya Kelantan dan Terengganu kehilangan royalti tetapi sebaliknya digantikan denan wang ehsan. Itu pun ditipunya kerajaan negeri, diberikan kepada plekok UMNO dan bukan kepada pemerintah negeri.

Begitulah sikap kerajaan pusat terhadap negeri yang diperintah oleh PR. Justeru itu PR perlu berusaha mengheret kerajaan pusat ke mahkamah kerana ketidak patuhan terhadap konsep federalisma sekalipun terpaksa ke peringakt antarabangsa.

Keraaaajaan Hina Mahkamah...???

Menurut Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof bahawa tindakan itu untuk memberi pengajaran kepada pemilik kenderaan agar lebih bertanggungjawab. PDRM juga pada masa sama, menurutnya, akan menyenaraihitamkan pemilik kenderaan yang gagal melunaskan saman selepas tiga bulan notis diserahkan.

Abdul Aziz berkata, tindakan tersebut selaras dengan peruntukan undang-undang di bawah Seksyen 17 dan Seksyen 29 (1A) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Pihaknya juga telah menyerahkan notis saman kepada lebih 2.5 juta pemilik kenderaan sejak September 2009.
 
Azman berkata, tindakan itu jelas membelakangkan slogan keramat Umno BN iaitu ‘Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan’.

Ini, katanya kerana dengan perlaksanaan itu akan menyebabkan penerima notis saman terpaksa membayar saman tersebut tanpa mereka diberi peluang melalui proses pengadilan di mahkamah. - HarakahDaily.

Bagaimana dengan yang ini pula..???

Ini kerana, tindakan menyenaraihitamkan kenderaan atas sebab saman ekor adalah bertentangan dengan seksyen 17 Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan merupakan satu perlanggaran kepada Artikel 13 Perlembagaan Persekutuan.

“Jadi, setelah sedemikian diputuskan oleh mahkamah, kenapakah pihak kerajaan dan JPJ masih melakukan perkara ini? Tidakkah keputusan mahkamah ini perlu dihormati dan diikuti?” ujarnya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini, hari ini.

Tegasnya, tindakan sebegitu adalah merupakan suatu penganiyaan ke atas rakyat Malaysia dan perlu diberhentikan segera.

“Kami juga dengan ini mendesak agar Kerajaan Malaysia dan JPJ bersegera dalam menarik balik penyenaraian hitam ini kerana isu ini sudahpun diselesaikan oleh mahkamah,” katanya yang juga Naib Ketua Pemuda PAS Kelantan.

Tambahnya, tinggal lagi sama ada Kerajaan Malaysia dan JPJ mahu mematuhi perintah mahkamah tersebut atau tidak.

“Pihak kami juga berkeputusan bahawa jika situasi ini tidak berubah, maka suatu tindakan perundangan lain akan dimulakan bagi membela rakyat yang secara nyata telah ditindas dalam isu ini,” ujarnya. - Harakah Daily.
 Adussss... pening-pening yang mana satu betul ni... Polis dan JPJ yang di bawah pentadbiran Keraaajaan Barisan Najis atau Mahkamah yang juga di bawah pentadbiran yang sama. Akta Pengangkutan Jalan sudah ada... lagi apa pasal mau langgar...??? Ikut suka diorang jer.... hehehe...

Kalau keputusan Mahkamah dan Perlembagaan Negeri dalam kes Kudeta Negeri Perak pun diorang boleh pusing sana sini, kes Anwar Ibrahim pun boleh nafi itu dan ini... Penafian hak royalti minyak Kelantan diorang boleh buat sesuka hati diorang... so apa yang nak di pertikaikan lagi...

Inikan pula Akta Pengangkutan Jalan... apa barang beb... diorang buat Perlembagaan dan segala mak nenek Akta untuk diorang sendiri langgar beb... puak2 yahudi melayu nih... mana tau hormat undang2 beb... sedangkan Sultan pun diorang "natang" kan... tambahan pula keputusan Mahkamah... celah gigi jer... diorang langgar.. janji masyukkkkkkk...

Kalau rakyat di suruhnya dan di paksanya mematuhi undang2... tapi diorang jerung2 besar langgar ikut suka mak bapak diorang jer... yang teraniaya adalah rakyat. Itu pun masih ada lagi rakyat yang masih nak menyokong Parti Haramjadah tu.... gila babas betul lahhhh.... 

Yang pasti PRU-13 nanti humbankan saja Parti Penindas Rakyat (umnoAPco/BeEnd) ni ke Longkang.... kasi ajar sikit, biar diorang tau... siapa KERAJAAN yang sebenarnya.... 
IkutSukaAku.

A stink is brewing in S'gor DAP, time for Kit Siang to show hand

Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle

A stink is brewing in Selangor DAP and the only way to deodorize it is for top party leaders like Lim Kit Siang to send down the line the strongest message possible that - no matter how choking - the truth must come out.

Trained by the Umno-BN, Malaysians have become so smart at sniffing out cover-ups, it is pointless for the DAP or any other political party in this country to think that they can do better. The best thing for the DAP to do is to diagnose, dissect and then heal internally.

But frankly, the tale of the two battling councilors and one Speaker is likely to be tedious rather than exciting. People in the know say it involves mata-kucing sums, but which by DAP standards might be huge, although in the Umno scale would rank as mere third or fourth-placed decimals.

Even so, corruption is corruption, regardless of the amount. In the case of Tee Boon Hock, the Klang municipal councilor who was sacked from DAP on Saturday, contracts obtained through alleged misuse of letterheads belonging to state executive councilor Ronnie Liu is believed to exceed RM1 million.

Not voluptuous but not small at all. Yet, the most ‘thrilling’ part of the scandal that has now become known as the ‘letterheads case’ is of course the purported rivalry between Tee and Ronnie Liu. And the bad blood between Ronnie and Selangor state speaker Teng Chang Khim.

While Ronnie, who is the Pandamaran assemblyman, was Tee’s former boss in the state administration, at party level they are equal and some say Tee is more influential as he has been a DAP member for longer. In 2008, both men were elected into the Selangor DAP working committee.

The latest in the party grapevine is that prior to Tee’s downfall, he and Ronnie were both competing for positions at the party's state-level internal polls due to be held later this year. But that is now moot with Tee's expulsion.

Chang Khim was hauled up by disciplinary board chairman Tan Kok Wai for giving his two cents worth on the decision to sack Tee. Chang Khim had tweeted to his followers “OMG! Real culprit freed”. Many people including those within the Pakatan Rakyat family have assumed he meant Ronnie!

Unsurprisingly therefore, to clear the air, Kok Wai reined in Chang Khim for contempt. But the Selangor Speaker has taken offense on the grounds that his by-now famous OMG tweet was his personal message. He has even threatened to quit if he is called in to attend the inquiry as Speaker or head of Selcat, and insists he will only attend in his capacity as a DAP member.

Chang Khim’s nit-picking has not only irritated Kok Wai, the Cheras MP, it has actually shocked many people. Ego is now another major problem that Kit Siang must deal with.

No doubt, the DAP prides itself on its exemplary pursuit of accountability, transparency and good governance. But perhaps some of its leaders have become ‘over-praised’ for their good performance, so much so their first instinct is to put their vanity and personal feelings first.

If Chang Khim does resign from DAP, Kit Siang must remind him to surrender his state seat as well. A by-election should be called and the people allowed to decide if it is a DAP representative they want or a man who is willing to forsake them for the sake of his pride.

As for Ronnie, his latest reaction in his latest scrape has been to lodge a police report that his letterheads and seal were misused by someone to issue business support letters to obtain contracts from the state government. He has asked the police to investigate.

But it must be noted that he attended a press conference last week and did not object when Tee denied misusing his letterheads and seal.

Both Ronnie and Chang Khim are due to face the disciplinary board on August 12. MGHT - may God help them! Other than that, DAP is SAGP - still a great party!

Orang dah tak layan Mahathir

Mahathir hari ni tak semena mena telah melahirkan rasa yang amat terkilan kerana orang ramai masih tidak faham konsep gagasan '1 Malaysia'nya.
Jangan salah paham, memang yang nampak riuh rendah melaungkan 1 Malaysia ni Najib, yang tukang sibuk lebih tu Muhuyiddin dan tukang canang program 1 Malaysia ni pak yet pak yet dan tukang angguk Umno seluruh Malaysia. Tapi yang sebenarnya dibelakang semua itu adalah Mahathir Mohamad. Idea 1 Malaysia ni datangnya dari kepala dia. Najib, Muhyiddin dan lain lain pak angguk tu hanyalah penyemak majlis saja.
Sebab tu dalam satu majlis di George Town, Mahathir Mohamad telah menzahirkan rasa terkilan kononnya penjelasan terperinci dan menyeluruh berhubung slogan 1 Malaysia, yang diperkenalkan pentadbiran Najib lebih setahun lalu, wajar diberi bagi mengelak pandangan berbeza di kalangan masyarakat pelbagai kaum.
Mahathir malah tanpa segan silu menyiku Najib kerana tidak faham tentang konsep 1 Malaysia yang diajar Mahathir tu dengan berkata:

VISIBLY INVISIBLE!

YES, I am referring to Pakatan Rakyat's MPs and Aduns. Why were you not with your rakyat. This is a Pakatan State if I still remember. Last night was the ordinary rakyat getting together to say NO TO ISA. Because of your conspicuous absence we were bullied by the Police. They became brave and aggressive when they realised there were no Pakatan MPs and Aduns. Children were traumatised and ladies were targeted.

The Special Bunch had lighted their candles and waited on the bleaches at PJ Club, waiting for the group from Amcorp Mall to converge onto the field. It would have been good to see you MPs and Aduns as a group move to the centre of the padang, lit your candles whilst we converge to meet you guys. Of course that never happened because you people were ostensibly MIA. Of course there were some Parkatan party members but we remember voting for you guys and you disappointed us.

DO YOU WANT TO REPRESENT US?

HAVE YOU FORGOTTEN WHO PUT YOU THERE?

LET US KNOW NOW BEFORE GE13?


DO SOMETHING LIKE PUTTING UP THE NO TO ISA BILLBOARDS TO PROVE THAT WE CAN TRUST YOU TO DO SOMETHING FOR THE ABOLITION OF THE ISA.

THE POLICE WILL CONTINUE TO HARASS AND ARREST US BUT THEY CAN'T HARASS AND ARREST THOSE BILLBOARDS!

LET THE BILLBOARDS BE A TESTIMONY.

QUIT TALKING.

DO IT.



Khir Toyo patut malu


Harakahdaily
SHAH ALAM, 2 Ogos: Kerajaan Pusat bukan sahaja gagal membantu rakyat Selangor mendapatkan kemudahan air yang murah malah gagal mengambil tindakan ke atas Dr Mohd Khir Toyo yang telah memberi konsesi secara cuai kepada syarikat kroni.
Setiausaha Politik Kepada Menteri Besar Selangor, Faekah Husin berkata, Kerajaan Persekutuan harus ingat kemelut air di negeri ini bermula apabila Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) dibenarkan menaikkan tarif air tanpa mengambil kira beban tanggungan rakyat yang masih merangkak di dalam kemelut ekonomi global.
Katanya, kerajaan BN yang dipimpin oleh Khir telah menandatangani perjanjian konsesi air dengan Syabas di mana syarikat itu dibenarkan menaikkan tarif sehingga 37% pada 2009, 25% (2012), 20% (2015), 10% (2018) dan 5% (2021).
“Dr Khir sepatutnya merasa malu untuk bercakap soal kepentingan rakyat Selangor dalam apa-apa topik sekalipun, baik air mahupun pasir kerana kecuaiannya telah menghalang hak rakyat Negeri Selangor daripada mendapatkan perkhidmatan air yang terbaik,” ujarnya dalam satu kenyataan.
Akibatnya, kata beliau Kerajaan Pakatan Rakyat hari ini terpaksa berhadapan dengan syarikat konsesi yang tamak dan berani menuntut jumlah yang terlampau jika kerajaan negeri mahu mengambilalih pengurusan air Selangor yang bertujuan untuk memberi perkhidmatan air yang baik dengan harga yang berpatutan kepada rakyat.
Begitupun, katanya kerajaan negeri sentiasa merai pandangan pelbagai pihak berkaitan pentadbiran dan dasar-dasar termasuk dasar pemberian diskaun, insentif dan sebagainya.
“Apa yang penting bagi kerajaan ialah akhirnya rakyat Selangor yang layak, dapat menikmati hasil dari dasar dan ketetapan tersebut. Ini tidak terkecuali di dalam mencari jalan terbaik mengenai permasalah air di negeri ini,” katanya.
Jelasnya, takyat Selangor berhak untuk mengetahui cerita sebenar dan bagaimana Dr Khir seharusnya dihalang dari segi moral untuk memberi pandangan terutama dalam hal tatacara mentadbir negeri ini.
Oleh itu, ujarnya kerajaan negeri menggesa agar mendeklasifikasikan dokumen perjanjian air dan segala laporan audit yang berkaitan agar rakyat tahu perkara yang sebenar.
“Kerajaan Persekutuan harus melihat perkara ini dengan serius apabila membincangkannya di dalam mesyuarat kabinet Rabu ini,” ujarnya.
Justeru, tegasnya, kerajaan negeri juga langsung tidak gentar dengan ugutan saman mahkamah RM1 bilion yang dilakukan oleh Syabas walaupun mereka mendapat sokongan Kerajaan Pusat.
Sebaliknya, kata beliau kerajaan negeri sentiasa membuka pilihan untuk mengambil tindakan mahkamah ke atas Syabas di atas kegagalannya memenuhi perjanjian konsesi dengan penuh tanggungjawab yang telah mengakibatkan kerugian tidak kurang dari RM8 billion.
Kerajaan negeri, ujarnya lagi akan terus mengambil langkah-langkah wajar untuk memberi kefahaman kepada rakyat Selangor bagaimana kerajaan terdahulu telah menganiaya rakyat melalui pemberian konsesi kepada syarikat kroni.
“Kita yakin rakyat Selangor menyokong penuh usaha kerajaan negeri mempertahankan hak air ini dan sentiasa mendoakan kejayaan kita,” ujarnya lagi.

CUKUP 50 tahun!! video keganasan polis

Lagi tahan dan lagi ditangkap tiada yang gentar malah lebih ramai yang turun ke IPD Petaling Jaya tanda sokongan.
Polis mengganas hingga ke dalam shopping complex
menyalakan lilin di dalam Amcorp Mall setelah dikepung oleh Polis.
Ironi...Anda adalah tetamu kami...sekali kena halau dengan truck water cannon!!!!
Solidariti di hadapan IPD Petaling Jaya untuk mereka yg ditahan
Peguam memantau dari luar

Terkurung dan terkepung

Jentera Kerajaan!!!!!

video tangkapan....TANGKAAAAAPPPP, TANGKAAAAAPPP

Polis menganas di Vigil sempena 50 tahun ISA di Armcorp Mall, PJ (Gambar tangkapan)


Polis SB yang berbaju biru inilah yang berulangkali memerli-merli saya kerana membawa anak-anak bersama, geram betul rasanya.

Gambar ini ialah gambar menunjukkan Cikgu Bard mula ditangkap sebaik selepas Tuan Syed Ibrahim ditangkap. Mereka berdua berjalan di belakang dan disebelahan saya dan anak-anak.

Polis dan FRU mula mengerumuni kami. Saat ini polis wanita di belakang saya telahpun menggenggam erat lengan kiri saya, tangan kanan saya menggenggam erat tangan anak saya Asiah yang menjerit ketakutan. Lihat polis yang sedang angkat tangan di belakang saya, beliau juga yang mengarah polis wanita yang bernama HAFIIZAH ini menangkap saya dari arah BELAKANG ketika kami sedang berjalan dengan aman menuju ke dalam Amcopr Mall setelah diarah polis untu bersurai!!!

Lihat aksi Cikgu Bard yang cuba menghalang polis dari menangkap saya. Syed Ibrahim di hadapan saya membelakangkan camera juga dalam aksi menghalang polis dari terus menangkap saya.

Ini sekatan FRU betul-betul di hadapan pintu masuk ke Amcorp Mall.

Rasanya aksi ini sebaik kami melepasi tangkapan polis, Syed Ibrahim dan Cikgu Bard sudah tidak kelihatan kerana mereka sudah ditangkap. Yang kelihatan ialah saudara Nazri bekas Pengerusi 'GERAK'. Kami berjalan menuju ke Amcorp Mall.

Lagi gambar ketika sebelum tangkapan dibuat.

Tuan Syed Ibrahim dan Cikgu Bard serta yang lain telah memastikan supaya polis tidak terus menangkap saya. Asiah menangis sekuat hati. Namun polis yang mengeluarkan arahan di atas, sekali lagi cuba menangkap saya ketika kami berada di hadapan IPD PJ, namun sekali lagi berjaya diselamatkan apabila isteri Tuan Syed Ibrahim berada berdekatan dengan membawa kereta, cepat-cepat kami selamatkan diri dengan menaiki keretanya.

Rupanya kami mendapat maklumat bahawa polis memang mahu menangkap 6 orang AJK GMI.

Polis menganas di Vigil sempena 50 tahun ISA di Armcorp Mall, PJ (Bah 1)

Gambar-gambar di bawah ialah ketika perhimpunan mula diadakan dan Polis dari awal lagi telah menganggu. Ini bertempat di hadapan Padang Timur berhadapan dengan Amcopr Mall.

Pegawai Polis di bawah inilah yang beberapa kali jerit supaya orang ditangkap. "tangkap yang pakai merah!!!!"


Ada yang cedera setelah polis dan FRU mula mengejar dan menolak-nolak orang ramai menuju balik ke arah Amcorp Mall. Gambar di atas ialah Sing Yee salah seorang AJK GMI.

Keadaan bertamnah kecoh apabila polis mula MERUSUH!!!. Kelihatan juga Haris Ibrahim.

Orang ramai para peserta Candle Lite Vigil yang aman bergerak dengan aman.....

FRU seperti biasa membuat benteng menghalang orang ramai masuk atau keluar.

Kelihatan Tuan Syed Ibrahim Pengerusi GMI, Arutchelvam, Nalini dan juga Selvam yang mengetuai team negotiator, menjalankan tugas untuk berunding dengan pihak polis agar memberi peluang untuk semua berkumpul untuk tempuh masa hanya 1 jam sahaja. Kelulusan dari pihak berkuasa tempatan pemilik kawasan tersebut, MBPJ sudah pun diperolehi.

Tengok tu pegawai polis yang menjadi Chief Commandat tu.....menghala loud hailer ke arah Arut yang cuba berunding dengan keras berkata "BIAR SAYA YANG BERCAKAP!!!!!"......sungguh berkuasa dia...tiada perundingan lagi.

Selepas episod ini beliau terus mengeluarkan arahan supaya tangkapan dibuat dan FRU dan polis bervest hijau mula mengganas!!!!

Gambar-gambar ini ketika semua yang hadir dengan diketuai oleh sekretariat program dan AJK GMI bergerak dari tempat letak kereta Amcorp Mall menuju ke Padang Timur untuk mulakan program.

Berjalan secara aman tanpa sebarang laungan jauh sekali PROVOKASI!

Cuba lihat semua pun suka hati dan senyum-senyum sebelum majlis bermula:))

YB Tian Chua datang beri sokongan beliau juga bekas tahanan ISA di tahun 2001-2003. Beliau baru sahaja sampai dari Melaka di mana di sana juga telah diadakan satu perhimpunan Reunion bekas-bekas tahanan ISA. Dari update Twitternya katanya hampir 1000 orang berkumpul di sana, bekas tahanan ISA.

Anti ISA : Cerita Rakyat vs Cerita Polis.. (Videoclip)


Menyuraikan peserta demo atau menghalang peserta demo bersurai?

Cerita dari Rakyat..
Exco Kerajaan Negeri Selangor Ronnie Liu mengutuk tindakan polis menggunakan kekerasan untuk menyuraikan perhimpunan aman di Padang Timur.

“Saya anggap himpunan ini perjumpaan aman. Polis tak patut buat begini.

“Memang rakyat tak mahukan ISA. Takkan mereka nak kata kami suka iSA,” kata pemimpin DAP ini.

Sentimen yang sama diulang oleh Hee.

“Saya kesal polis tangkap ramai rakan seperjuangan. Mereka buat perjumpaan aman tapi polis anggap sebagai musuh,” katanya.

Latheefa yang juga ahli majlis MPPJ menyifatkan polis tidak menghormati kelulusan pihak berkuasa tempatan itu.

“Ahli majlis memberi kelulusan bertulis untuk program ini dan keluarkan surat kebenaran. Tapi polis langsung tak hormati.

“Rakyat cuma buat nyalaan lilin, apa yang dibawa cuma lilin, bukan senjata,” katanya.



Cerita dari Pihak Polis..

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya ACP Arjunaidi Mohamed memberitahu pemberita di sini bahawa polis terpaksa bertindak menahan individu terbabit selepas mereka enggan mematuhi arahan supaya bersurai selepas perhimpunan bermula seawal pukul 7 malam.

Beliau berkata pada mulanya kesemua aktivis berkumpul di tempat letak kereta pusat membeli belah terbabit sebelum berarak beramai-ramai menuju ke Dataran Majlis Perbandaran Petaling Jaya (MBPJ).

Katanya, kesemua mereka kini ditahan di IPD untuk disoal siasat.

Arjunaidi berkata pihak penganjur tidak memohon sebarang permit dari pihak polis untuk mengadakan perhimpunan malah dakwaan pihak penganjur bahawa permit telah dikeluarkan oleh MBPJ pula tidak masuk akal kerana MBPJ tidak punya kuasa untuk mengeluarkan permit tersebut.

Apabila Hishamuddin sibuk dengan Pakatan Rakyat..

Beberapa hari pada hujung minggu yang lalu Hishamuddin Tun Hussain yang juga Menteri di Kementerian Dalam Negeri nampaknya terlalu sibuk dengan mengarahkan dan menggerakkan Polis untuk menghalang dan menggangu aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh Pakatan Rakyat..

Bermula dengan di Johor, seramai 50 anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) serta anggota Polis telah dikerahkan untuk menyerbu pentas Ceramah Pakatan Rakyat di sini sejurus sebelum Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim dijadual berucap.




Kemudiannya pula pada malam 1 Ogos pula iaitu Malam Mansuhkan ISA dan perhimpunan sempena ulang tahun ke-50 Akta Keselamatan Dalam Negeri digubal.

Kira-kira 200 orang tenaga polis dikerah untuk berdepan dengan 300 hingga 400 orang peserta, dalam perhimpunan yang bertempat di Padang Timur, Dataran MBPJ Selangor.





Dan di Pulau Pinang pula Tiga aktivis dan seorang peguam yang ditahan polis di sudut pidato Pulau Pinang malam tadi kerana menyertai perhimpunan bagi membantah terhadap Akta Keselamatan Dalam Negara (ISA) mendakwa polis berat sebelah dalam melaksanakan tugas mereka dan dianggarkan kira-kira 200 anggota polis yang dikerahkan ke sudut pidato itu..





Di Ipoh.. polis juga dikerah untuk mengagalkan Malam Mansuhkan ISA





Dan di Perak juga, Sepasukan Polis telah digerakkan untuk menahan menahan Enam belas orang awam sewaktu perhimpunan peneroka di Felcra Bandar Seberang Perak (Changkat Lada), Pasir Salak .Menurut anggota jawatankuasa pusat PAS, Mazlan Aliman yang juga pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) yang menganjurkan perhimpunan tersebut, tiga daripada 16 orang itu masih ditahan dan menunggu untuk direman.

Mungkin kerana memberikan tekanan kepada gerakan yang dilancarkan oleh Rakyat lebih diutamakan oleh Hishamuddin, beliau terlupa Jabatan Imigresen juga dibawah penguasaannya..

Inilah hasilnya..

Tahanan Afghan lari: Hisham berang

PUTRAJAYA, 2 Ogos — Ketua Pengarah Imigresen Datuk Abdul Rahman Othman akur jika beliau ditukarkan berikutan insiden membabitkan 20 tahanan warga Afghanistan melarikan diri dari Depoh Tahanan Imigresen Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) awal pagi semalam.

Beliau berkata teguran yang dibuat oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berhubung perkara itu adalah berasas kerana insiden itu membabitkan maruah negara.

“Nasib saya... kalau sebagaimana kata Menteri (Dalam Negeri). Kalau sesuatu tidak dilakukan maka Ketua Pengarah perlu ditukarkan. Saya terima hakikat itu.

“Maknanya, saya tidak berperanan atau saya tidak dapat menjalankan tugas dengan baik yang diharapkan oleh menteri dan kerajaan,” katanya.

Abdul Rahman berkata pada masa ini, 20 pegawai dan anggota jabatan berkenaan yang bertugas di depoh tersebut ketika kejadian itu berlaku, telah digantung tugas.

Pada masa sama, beliau meminta sebuah jawatankuasa yang ditubuhkan bagi menyiasat kejadian itu supaya mengambil kira semua faktor termasuk kedudukan depoh berkenaan serta mereka yang ditahan di situ.

Beliau berkata warga Afghanistan terbabit telah ditahan pada Disember tahun lepas di Kuala Selangor sebelum diserahkan ke depoh berkenaan pada 18 Februari lepas.

Beliau ditemui pemberita selepas mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing dan Pendatang Tanpa Izin, yang dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira 3 pagi semalam, semua tahanan berusia 25 hingga 40 tahun itu, disyaki memotong jeriji dua pintu halangan sebelum menyusup keluar.

Sebelum ini, pada 27 April lepas, 12 warga Afghanistan dan empat warga Myanmar berusia 22 hingga 48 tahun menyusup keluar melalui ruang jeriji yang dipotong sebelum melarikan diri dengan memanjat pagar pusat tahanan sama.

Hishammuddin, hari ini memberi kata dua kepada Ketua Setiausaha kementerian itu, Datuk Seri Mahmood Adam dan Abdul Rahman berhubung insiden berkenaan.

Beliau mahu Mahmood dan Abdul Rahman mengambil tindakan terhadap pegawai yang bertugas ketika kejadian itu selain memastikan sistem pemantauan dan penguatkuasaan dilaksanakan dengan berkesan di depot berkenaan.

“Saya langsung tidak puas hati. Apa jua sistem yang kita wujudkan, apa jua penekanan yang kita berikan, apa jua undang-undang yang kita pinda, kalau kerja pegawai saya di Kementerian Dalam Negeri dan Jabatan Imigresen tidak sampai kepada tahap yang memuaskan, maka isu-isu sebegini akan berterusan.

“Kalau satu kes, mungkin kita kata ada kesilapan, kita boleh maafkan. Dua tiga kes kita mungkin kata kecuaian.

“Tetapi kalau berulang kali, saya tidak boleh dengar lagi alasan terlalu ramai sangat orang di pusat tahanan,” kata beliau yang turut menghadiri mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing dan Pendatang Tanpa Izin.

Beliau mahu Mahmood dan Abdul Rahman mengambil tindakan terhadap pegawai yang bertugas ketika kejadian itu selain memastikan sistem pemantauan dan penguatkuasaan dilaksanakan dengan berkesan di depot berkenaan.

Mengulas lanjut, Hishammuddin mahu tindakan tegas diambil bagi menyelesaikan masalah itu supaya ia tidak berulang.

Beliau berkata jika ada kekurangan atau kelemahan di depot berkenaan, perkara itu perlu dimaklumkan kepadanya supaya tindakan susulan dapat diambil.

“Saya penat buat pindaan terhadap akta berhubung kait pemerdagangan manusia. Tetapi bila mereka (pesalah) dibawa ke pusat tahanan, kita dengar berulang kali mereka dapat larikan diri.

“Kalau perkara ini tidak dibendung dan diambil serius sama ada di Kementerian Dalam Negeri atau Jabatan Imigresen, maka isu ini tidak akan selesai.

“Maklumkan kepada saya kalau ada kekurangan. Tetapi kalau mendiamkan diri dan perkara seumpama ini berlaku, mereka kena jawab kepada saya,” katanya.

Hishammuddin tidak menafikan depot tahanan tersebut mempunyai kekurangan namun itu bukannya lagi alasan sehingga tahanan di situ boleh melarikan diri.


Gambar dari pelbagai sumber
Berita dari The Malaysian Insider

The police doth protest too much


CANDLELIGHT vigils on the night of 1 Aug 2010 to protest against 50 years of the Internal Security Act (ISA), which allows for indefinite state detention without trial, were marred with arrests and heavy police presence.
In Petaling Jaya, around 200 protesters gathered for the vigil in Dataran Timur opposite Amcorp Mall from 8pm onwards. However, the police, numbering between 80 and 100, were intent on dispersing the peaceful gathering, citing the lack of a police permit. This led to an hour-long confrontation, and pandemonium, between the protesters and the police as the gathering moved from Amcorp Mall to Dataran Timur back to the mall.
By the end of the protest, 36 arrests were made. Twitter reports from the ground said police targeted those who carried candles or wore anti-ISA badges, or who wore red, the colour of the anti-ISA protest. Police also threatened to arrest those who chanted “Hidup, rakyat” outside the police station. Police eventually began releasing the arrested, on police bail, from 3am onwards.
Similar arrests were also made in Penang and Kelantan.
The heavy-handed police action against peaceful demonstrators has drawn flak from several quarters. According to the Coalition for Clean and Fair Elections 2.0, to date, 10,662 people have been arrested under the ISA over the past 44 years. Suaram said 16 individuals were currently detained under the ISA, among whom 14 were detained after the government announced its review of the colonial era legislation.
Apart from the ISA, the state is also empowered to detain people without trial under the Emergency Ordinance (EO) and Dangerous Drugs Act (DDA). Suaram said as of February 2010, 819 individuals were detained without trial under the EO, while 412 were incarcerated under the DDA.
Hence, a total of more than 1,200 individuals are detained without trial in Malaysia.