Selasa, 20 Julai 2010

Gambar@poster untuk tujuan penyebaran

Bawa la 10000 Persatuan, 6 bulan akan datang harga barang PASTI naik

Sebanyak 17 persatuan peniaga yang mewakili 500,000 ahli memberi jaminan tidak akan menaikkan harga barangan jualan mereka ekoran pelarasan harga gula minggu lepas.
Jaminan itu turut diberikan oleh 17 wakil syarikat pengeluar makanan dan minuman utama di negara ini dalam satu pertemuan dengan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di sini, hari ini.
Pada sidang akhbar selepas pertemuan selama sejam itu, Ismail Sabri berkata, komitmen yang diumumkan oleh persatuan dan pengeluar terbabit diharap melegakan orang ramai.
Menurutnya, ia juga sejajar dengan matlamat kerajaan yang berusaha dengan gigih untuk mengurangkan beban pengguna.
"Dalam pertemuan itu, mereka bersetuju untuk mengekalkan harga asal kerana ingin bersama-sama kerajaan yang kini berusaha mengurangkan beban pengguna.
"Mereka juga memahami kenapa kerajaan perlu mengurangkan subsidi gula di samping menyifatkan kenaikan harga gula itu tidak terlalu tinggi," katanya.
Kerajaan pada minggu lalu mengumumkan pelarasan harga gula sebanyak 25 sen berbanding harga asal RM1.65 sekilogram, menjadi RM1.90 sekilogram.
Selain itu, harga petrol RON 95 dan diesel diselaraskan 5 sen dengan harga baru iaitu RM1.85 seliter dan RM1.75 seliter bagi semua sektor.
Harga LPG pula diselaraskan 10 sen menjadi RM1.85 sekilogram dan petrol RON 97 diapung secara terkawal memandangkan kerana ia hanya membabitkan 13 peratus penggunaan bahan api di Malaysia.
Bagaimanapun, Ismail Sabri memberitahu, pihaknya tidak menolak kemungkinan akan ada di kalangan ahli persatuan itu yang ingkar dengan keputusan tersebut.
Malah, beliau menambah, pihaknya juga akan memantau para peniaga yang tidak menjadi ahli kepada persatuan yang hadir pada hari ini.

p/s: Tidak usah menganggap rakyat Malaysia semua nyer buta huruf dan bodoh. Janji yang diberikan hanya manis di mulut tetapi realitinya semua harga barang-barang akan naik dalam temph 6 bulan akibat kenaikan 5 dalam 1 oleh kerajaan 1Malaysia. 

PP: Mahu Kementerian Pertahanan Robohkan Sekolah Tentera Udara Yang Tiada Kelulusan MPPP

Oleh CHRISTINA CHIN

GEORGE TOWN: Kerajaan Negeri Pulau Pinang mahu Kementerian Pertahanan merobohkan bangunan bertingkat sekolah tentera udara yang sedang dibina di Tanjung Bungah.

Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata, notis mengenainya telahpun dikeluarkan kerana kementerian itu menjalankan projek Sekolah Iktisas Tentera Udara (SITU) tanpa mendapat kebenaran daripada Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP).

"Pada Disember tahun lalu, beberapa penduduk membuat aduan mengenai kerja memasang cerucuk besi yang dilakukan di kawasan itu dan majlis perbandaran telah mengeluarkan notis amaran.

"Kemudian Mac lalu, majlis perbandaran sekali lagi menerima aduan bahawa kerja memasang cerucuk besi itu masih diteruskan termasuk pada cuti umum dan menghantar semula surat ke kementerian itu, memberitahu mereka mengenai keperluan untuk memohon kebenaran pembinaan.

"Kes itu turut dirujuk kepada penasihat undang-undang negeri (Datuk Faiza Zulkifli)," katanya pada sidang media di sini pada Selasa.

Kata Guan Eng, Yang Dipertua MPPP, Patahiyah Ismail sudah memaklumkan kepada kementerian itu termasuk Ketua Setiausaha, Datuk Seri Abu Bakar Abdullah pada 31 Mac lalu bahawa tindakan akan diambil jika pembinaan itu tidak dihentikan.

Beliau berkata majlis perbandaran telah menghantar notis kepada kementerian itu pada 6 Jun lalu mengikut seksyen 70 (1) Akta Jalan, Saliran dan Bangunan 1974 supaya pembinaan itu dirobohkan dalam tempoh 30 hari.

Pemeriksaan mendapati kerja pembinaan itu sudah mencecah empat tingkat. Ketinggian bangunan itu tidak diketahui memandangkan pelan tidak dihantar kepada majlis perbandaran.

Guan Eng menyalahkan Pegawai Kemajuan Negeri, Nik Ali Nik Yunus kerana gagal berbuat sesuatu walaupun berulang kali dimaklumkan mengenai masalah itu.

"Memandangkan Nik Ali tidak melakukan tugasnya iaitu memantau projek itu, kami terpaksa menghubungi kementerian kerana ia melibatkan tanah persekutuan," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan dan Pengurusan Trafik, Chow Kon Yeow menggesa kementerian itu untuk patuh kepada prosedur negeri mengikut perintah Kabinet.

"Kami berharap mereka akan melakukan perkara sewajarnya jadi kami boleh mengelakkan bangunan itu daripada dirobohkan. Kami boleh membantu jika mereka menyerahkan dokumen yang sepatutnya. Jika tidak, kami terpaksa membawa perkara ini ke mahkamah," katanya.

Kon Yeow berkata, ini bukan kali pertama kerajaan negeri tidak dimaklumkan mengenai projek persekutuan.

Katanya, dua kem Khidmat Negara di Balik Pulau beroperasi tanpa sijil layak menduduki.

"Kami hanya membenarkan mereka meneruskan operasi kerana mereka sanggup bertanggungjawab terhadap keselamatan semua pelatih," katanya.

Hasmuzair dalam kenangan....bersama doa anaknya...Al - Fatihah.

Pemergian Hasmuzair buat selamanya sudah pasti mengejutkan semua pihak. Sharpshooter menerima panggilan telefon dari Rizal Huzairi jam 4.30 petang pada Hari Sabtu 17 Julai 2010.

Beliau bertanyakan
no hp isteri Hasmuzair sebab gagal untuk dihubungi. Mereka tahu isteri Hasmuzair memang rapat dengan isteri sharpshooter.

Lantas isteri sharpshooter (Kak Miza) menelefon isteri Hasmuzair (Lynda) tetapi bila Lynda jawab telefon, Kak Miza tak sampai hati nak bagitahu Lynda hal sebenar.

Kak Miza " Lynda ada mana..."
Lynda "ada sini la..."
Kak Miza " sini tu kat mana.."
Lynda " (ketawa) penang la.."
Kak Miza " Jack (Hasmuzair) pi mana..."
Lynda " Jack pi kerja...ada apa Kak Miza..."
Kak Ija " saja nak tanya..Abang Din call Jack tak dapat...tak pa lah nanti suruh Abang Din call lagi sekali lah..."


Kemudian Lynda sms " Kak Miza call Jack nombor mana ".
Kak Miza telefon Lynda sekali lagi.

Kak Miza " Lynda kak nak bagi tahu ni..Lynda jangan terkejut la.."
Lynda " pasai apa kak.. "
Kak Miza " Lynda kena kuat semangat...dan sabar banyak-banyak...macam mana nak mula cakap ni...Lynda...Lynda sabar..kuatkan semangat..ingat anak-anak...Jack eksiden...
Lynda " ya ka....kat mana.."
Kak Miza " kak pun tak tau...abang Rizal yang telefon bagitau abang Din sebab tak dapat hubungi Lynda...keadaan Jack ni kritikal...untuk pengetahuan Lynda lebih lanjut...Lynda telefon nombor ini...013-241 6686 Radin nama dia..dia ada dengan Jack di Hospital Sg Buluh..."
Lynda " ok kak.."
Kemudian Lynda sms pada Kak Miza " No y lynda tel td xdpt la kak"
Kak Miza jawab sms " Lynda free kan hp, Radin telefon Lynda jawab"
Akhirnya Lynda tahu berita pemergian suami tersayang dari Radin.


Selepas 15 minit, Kak Miza telefon sekali lagi pada Lynda.
Kak Miza " Assalammualaikum Lynda...."
Lynda " Kak Miza.....(menangis bersama anak-anak)..."
Kak Miza " Lynda...ingat pada Allah...kuatkan semangat...ingat anak-anak...dan jangan risau...semua ni dah ditakdirkan..tak siapa pun menduga..Kak Miza dan abang Din pun memang tak percaya..tapi bila dapat sms dan telefon dari kawan-kawan...baru kami dapat terima pemergian Jack...nanti ada orang ambil Lynda pergi ke hospital...Kak, abang Din dan kawan-kawan dari Penang akan tunggu
......kak akan call nurul suruh teman Lynda pi hospital nanti.....
Lynda "ok kak Lynda tungu depa kat rumah...(menangis).."

Sharpshooter hubungi Shamsul Iskandar...katanya beliau berada di Surabaya bersama Anwar. Beliau suruh sharpshooter uruskan mana yang patut dalam keadaan sebak..beliau akan cuba pulang untuk ziarahi jenazah Jack.

Anwar Ibrahim bercakap dengan Lynda melalui hp Shamsul Iskandar, Anwar beri kata-kata semangat pada Lynda dan beri jaminan pada Lynda sekiranya Lynda mahu terus menetap di Damansara, Lynda akan diberi kerja di pejabat HQ Keadilan. Tetapi kalau Lynda mahu pindah ke rumah ibunya di Kuala Kedah, Anwar akan minta MB Kedah beri kerja pada Lynda...insyaAllah....

Sekitar jam 8.20 Kak Miza telefon...Lynda tak jawab....terus hubungi Nurul dan bertanya macan mana dengan Lynda... Nurul kata dia dah ok dalam keadaan terkawal....ok lah kalau macam tu.....

Sekitar jam 9.00 Kak Miza hubungi Lynda sekali lagi bertanyakan jenazah akan dikebumikan di mana. Jawab Lynda di Arau Perlis.

Sharpshooter hubungi YB Amirudin, beliau dalam perjalanan ke Hospital dan sharpshooter ingatkan YB tentang tabung derma kilat untuk bantu isteri Jack.

Alhamdulillah...dengan bantuan sahabat-sahabat seperjuangan, akhirnya Ustaz Badrul Amin mengimamkan solat jenazah Hasmuzair di Hospital Sg Buluh.
Sahabat-sahabat AMK Penang tunggu jenazah Hasmuzair di Tol Juru.

Sekitar jam 4 pagi, jenazah Hasmuzair tiba di tol Juru. Mat Zaman, Ketua AMK Wilayah membawa isteri Hasmuzair dan anak-anak.

Suasana bertambah pilu bila melihat anak bongsu Hasmuzair yang baru berusia 1 tahun 6 bulan demam pula...

Jam 6 pagi, jenazah Hasmuzair selamat sampai di Kg Mata Ayer, Arau, Perlis. YB Chan Ming Khai (Adun Simpang Pulai) dan YB Chang Lih Kang (Adun Teja) sudah tiba di rumah bapa Hasmuzair seawal jam 4 pagi. Inilah semangat persahabatan yang luar biasa tanpa mengira kaum dan agama dalam AMK Keadilan.

Jenazah Hasmuzair disembahyangkan sekali lagi di Masjid Kg Mata Ayer.

Jenazah dibawa ke tanah perkuburan Masjid Kg Mata Ayer.


Anak sulong Allahyarham Hasmuzair berusia 6 tahun turut melihat saat terakhir ayah tersayang dikebumikan.
Cikgu Fariz turun ke liang lahat....pengorbanan terakhir buat sahabat seperjuangan.

Lynda turut hadir di tanah perkuburan melihat suami tersayang pergi buat selama-lamanya.

Anak kedua Allahyarham turut melihat ayah tersayang buat kali terakhir.





Bacaan talkin

Salam takziah dan kata-kata semangat buat Lynda.


YB Yunus Ketua AMK Perak turut hadir.

Shamsul Iskandar tiba di rumah Bapa Hasmuzair tetapi tidak sempat melihat jenazah buat kali terakhir. Beliau amat terkilan tetapi apakan daya....

Zaid Ibrahim turut hadir bertemu bapa Hasmuzair dan memberi sedikit sumbangan.




Sahabat-sahabat dari kaum Tioghua turut hadir.


Bacaan Yasin buat Allahyarham Hasmuzair...semoga rohnya di tempatkan bersama-sama orang beriman.

Kaki anak kedua Jack dan adik Jack terkena gigitan apit-apit (lebah tanah). Mereka terus di bawa ke klinik berhampiran.

Tiba di rumah Shamsul Iskandar membaca jampi serapah di kaki anak Jack.

Hayatilah video khas Hasmuzair dalam kenangan bersama doa anaknya....





Semoga rohnya ditempatkan bersama orang-orang beriman...amin...

Amizudin Ahmat (Din Binjai)

Melayu kena ubah cara berfikir, tindakan

20 JULAI — Seorang gadis yang leka mandi di tepian perigi tidak jauh dari pokok jambu terkejut. Beberapa lelaki melintasi kampungnya juga kaget melihat masih ada yang mandi berkemban kain sarung batik Kelantan di tempat terbuka. “Maaf be, ambo tok sengajo,” cetus gadis spontan sambil membalut bahunya dengan tuala dan tergesa berlalu ke sebuah rumah kayu yang agak usang.
Dia tidak menoleh ke belakang dan membiarkan kumpulan lelaki yang masih terkejut melihat gadis berkemban di sebuah kampung tidak jauh dari pekan Manik Urai.
Suasana tradisi masih hidup di beberapa kawasan pedalaman Kelantan walaupun pelbagai polemik pembangunan bertebaran dan sering dipropagandakan.
Di hotel lima bintang di Lembah Klang, suasana berbeza dan kontras sering berlaku. Beberapa gadis berbikini leka berenang walaupun kolam renang letaknya tidak jauh dari kafe yang dikunjungi pelbagai peringkat usia. Mereka mengepak di kolam renang tanpa pedulikan mata nakal yang galak menjeling.
Jika di pedalaman ada perasaan malu dan memohon maaf kepada tetamu kerana berkemban di tepian perigi, suasana di ibu kota berlainan sekali. Berbikini dan mendedah aurat ialah hak peribadi. Tiada siapa berhak menegur kerana peraturan di kolam renang melarang berpakaian labuh atau berseluar panjang ketika berenang.
Sejak Dasar Ekonomi Baru diperkenalkan pada awal dekad 70-an, tradisi kemelayuan terhakis sedikit demi sedikit kerana penyesuaian dengan perubahan struktur ekonomi dan sosial.
Masyarakat Melayu mula berubah daripada sektor ekonomi tradisional kepada bidang industri dan perdagangan yang turut membawa kesan dari segi struktur sosial.
Ketika insiden 13 Mei 1969, bangsa Melayu hanya 10 peratus menetap di Lembah Klang terutama di kawasan daif seperti Kampung Baru dan Kampung Datuk Keramat. Mereka bekerja sebagai buruh atau pemandu dengan upah rendah.
Sebahagian besar Kuala Lumpur berwajah asing kerana faktor penjajahan yang meletakkan garis sosial berdasarkan kaum dan agama. Melayu hanya kekal di desa dengan kehidupan daif dan bangsa lain di kota besar mendapat limpahan projek pembangunan negara.
Ketika Tun Dr Mahathir Mohamad mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri keempat pada 17 Julai 1981, rakyat mengharapkan perubahan dasar pimpinan negara kerana Dr Mahathir adalah pemimpin di kalangan rakyat, berbeza tiga Perdana Menteri sebelum ini yang dianggap sebagai bangsawan dan tidak menghayati sepenuhnya penderitaan Melayu di luar bandar.
Selama 22 tahun mentadbir negara, Dr Mahathir perkenal pelbagai dasar yang ada kaitan dengan kepentingan Melayu.
Industrialisasi negara menyediakan peluang pekerjaan dan perubahan cara hidup di kota. Melayu tidak lagi bertapak di luar bandar, malah menjadi usahawan besar di Kuala Lumpur dengan menguasai pelbagai syarikat. Ada dalam kalangan mereka mempunyai hubungan dengan syarikat bertaraf antarabangsa.
Peluang pendidikan dan perusahaan meletakkan Melayu pada ruang persaingan sebenar. Dasar Ekonomi Baru dimanfaatkan hingga mencetuskan fenomena Melayu baru yang dikaitkan dengan Umno — tunjang Barisan Nasional dan dominan perjuangan Melayunya.
Kekuatan ekonomi dan pendidikan secara langsung mengubah persepsi kehidupan. Istilah ketuanan Melayu sering dilaungkan, sekali gus membawa konotasi perubahan sikap dan cara bertindak di kalangan Melayu sendiri.
Jika dulu Melayu desa dianggap sebagai tradisional cara berfikir, berhujah dan berpolitik, Melayu baru memberi gambaran perubahan cara hidup dan tindakan. Penyesuaian dan proses asimilasi di kota besar melahirkan golongan yang bukan saja berbeza, malah ada masanya meragukan.
Istilah politik wang dikaitkan dengan Umno, walaupun parti lain tidak terkecuali menggunakan kuasa untuk menghalalkan cara. Isu kroni, nepotisme dan korup sering berulang. Bukan saja menjelang Perhimpunan Agung Umno, malahan bertebaran di media baru sejak dekad 90-an.
Perubahan cara hidup juga melahirkan Melayu baru yang menyisihkan tradisi muafakat dan kerjasama sejak temurun. Pada hari ini amat jarang majlis kenduri dilakukan secara kerjasama dan gotong-royong. Perubahan sistem ekonomi dan taraf hidup menyebabkan majlis kenduri dilakukan katering merangkap kontraktor majlis dilengkapi pelbagai pakej menarik.
Kerjasama sesama penanggah, tukang masak dan ipar duai sudah berlalu. Ia bukan saja di kota besar, bahkan merebak di luar bandar. Melayu baru sudah berubah sikap kerjasamanya. Begitu juga pada kes kematian apabila urusan gali kubur dan pengangkutan jenazah membabitkan upah dan nilaian harga.
Perubahan sikap dan ruang pemikiran menjadikan segala-galanya berteraskan perkiraan harga. Untung dan rugi menjadi sandaran utama. Kehidupan Melayu baru tanpa sedar meminggirkan tradisi muafakat yang lama tersemai dalam masyarakat di luar bandar.
Perubahan juga meletakkan nilai ekonomi pada setiap tindakan dan pemikiran. Hal ini kian mendesak kerana segala-galanya menuntut perkiraan untung dan rugi seperti di sektor ekonomi semasa.
Luahan “maaf be, ambo tok sengajo” mengingatkan kembali detik spontan yang tidak mungkin berulang. Masih ada sikap tradisional walaupun ia amat terpencil di pedalaman jiwa masing-masing. — Berita Harian

Bala safe for now: Were police involved in lawyer's missing laptop..??

Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle

Pakatan Rakyat leaders have called on the Inspector-General of Police to issue a denial if special branch officers were not involved in the disappearance of a laptop belonging to a member of the legal team representing private investigator P Balasubramaniam.

The lawyer, Manjeet Dhillion who is a former Bar Council president, is due to handover Bala's replies to a set of written questions asked by the Malaysian Anti-Corruption Commission on Thursday.

“We are gravely concerned about the safety of Bala given the latest development. His lawyer's house was broken into for the second time and the only thing missing was his laptop,” Batu MP Tian Chua told Malaysia Chronicle.

“Other valuable items like his wife's jewelry were untouched. This IT-savvy thief must have been interested only in the laptop.”

As of publication time, the IGP has not made any comment.

Not in immediate danger, so far

Meanwhile, amid growing concerns about Bala’s safety, another of his lawyers, Americk Sidhu, told Malaysia Chronicle that he was back in India and not in any immediate danger so far. Fearing for his safety and that of his family's, Bala has opted to live overseas until investigations are complete and the truth is known.

Indeed, the stakes are high as the people that Bala has implicated in a controversial 2008 statutory declaration include Prime Minister Najib Razak, his wife Rosmah Mansor, their friend Razak Baginda and a Mongolian translator, Altantuya Shaariibuu, who was murdered after she threatened to blow the whistle on a submarines corruption case.

In November 2009, Bala emerged after 15 months in hiding. He shocked Malaysians once again with news that it was Najib’s brother Nazim and Rosmah’s friend Deepak Jaikishan, who had offered him RM5 million to retract his statement and flee the country, or risk seeing his family members harmed.

Despite public outrage and repeated calls for a Royal Commission of Inquiry, both the MACC and the police have sat on the case.

Finally, the MACC asked Bala to meet its officers in London earlier this month to give his statement, but at the 11th hour, it pulled out and left Bala and his lawyers stranded. Saying it had been ordered by the Attorney-General not to go to London, it sent written questions for Bala to answer instead.

Molotov cocktails

The latest scare about Bala arose after Manjeet reported a burglary at his home in Kuala Lumpur and that his laptop had been stolen.

Manjeet did not say what sort of information was inside the laptop, but expressed “serious concerns that attempts might be made by interested parties to interfere with the contents of my laptop and fabricate material.”

He flew home immediately from London to lodge a police report. “I had Molotov cocktails thrown at my house after his Singapore interview and now after his London and Paris interviews I have had my house broken into and my laptop removed,” said Manjeet.

Despite the MACC’s no-show, Bala proceeded to Paris from London to meet French prosecutors who had asked him to help in their probe into allegations that French defense firm DCNS had illegally paid kickbacks to Najib and Razak Baginda.

Najib was the defense minister who had ordered the two Scorpenes in 2002. The submarines cost Malaysian taxpayers RM6.7 billion, while a firm - Perimekar- controlled by Baginda had been awarded a coordination and support services contract worth RM570 million even though it has no prior experience or knowledge in submarines technology.

Mahukah Khir Toyo dan Noh Omar bersatu demi perpaduan UMNO Selangor ?




KAH KAH KAH

KAH KAH KAH

NAK SUROH MELAYU BERSATU ?

UMNO SENDIRI PON BERPECAH BELAH !!!

KAH KAH KAH

APA MAKNA BERSATU ?


MAHUKAH PENYOKONG BAHALOL KHAIRY DAN PENYOKONG BAHALOL

MUKHRIZ BERSATU DEMI PERPADUAN PEMUDA MELAYU UMNO ???


KAH KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH


MAHUKAH IDRIS JUSOH DAN AHMAD SAID BERSATU DEMI PERPADUAN MELAYU UMNO TERENGGANU ???

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH


MAHUKAH ZAMBRY HAPRAK DAN TAJOL ROSLI BERSATU DEMI PERPADUAN MELAYU UMNO PERAK ???

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH


SELESAIKAN MASALAH BERPECAH BELAH DALAM BAHAGIAN UMNO

DULU LA SEBELUM NAK AJAK MELAYU BERSATU !!!!!!

INI MELAYU DALAM UMNO PON BERCAKARAN NAK DAPATKAN KUASA

DAN HARTA NAK AJAK ORANG LAIN BERSATU !!!

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH




MELAYU JANGAN JADI BAHALOL DAN BUTA TULI !!!

INI BUKAN AGENDA NAK MENYATUKAN MELAYU !!!

INI AGENDA BILA UMNO DAH HILANG KUASA !!!!

KAH KAH KAH


INI SKRIP TAHUN 1995 , 1996 !!!

JANGAN PERCAYA DEKAT PENYAMUN UMNO NIH !!!

MASA DEPA TENGAH HILANG SOKONGAN DEPA NAK AJAK BERSATU !!!

KAH KAH KAH KAH



PANGKAH PAKATAN RAKYAT PRU 13 !!!

HUMBANKAN PENYAMUN UMNO !!!

Malaysia's Bridge is Falling Down



Najib's most powerful tool is the Internal Security Act - a remnant from the days of British colonialism that gives the Interior Minister power to indefinitely and arbitrarily imprison any Malaysian without trial or even evidence. Through the ISA the government creates a climate of fear by arresting dozens of politicians, journalists, and student leaders.
Thor Halvorssen and Alex Gladstein, The Huffington Post
KUALA LUMPUR, Malaysia—The farcical trial of Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim resumes this week in Kuala Lumpur. This is the second time that the country's ruling establishment has tried to destroy Anwar's career with trumped-up allegations of sodomy. It succeeded 12 years ago, when he was imprisoned for six years on similar charges. Now Anwar faces up to 20 years in jail and whipping if convicted.
Controlled by the United Malays National Organisation (UMNO) since independence and now led by the increasingly autocratic Prime Minister Najib Razak, the Malaysian government knows Anwar is the only viable threat to its half-century of rule. Anwar became a risk to the government as deputy prime minister in 1998 when he began attacking corruption and calling for reform. Ultimately he became leader of the opposition.
Najib's UMNO is trying to jail Anwar again in hopes of crushing his People's Justice Party (PKR). A secular Muslim party, PKR leads a diverse political coalition with ethnic Chinese and Islamist partners. If Anwar is neutralized, this opposition movement would be paralyzed.
Anwar's accuser - a former intern - admits to meeting with Najib just days before the alleged sexual act occurred and he has since changed his story several times. The charges against Anwar are transparently political. But the obvious intent of the trial matters little in Malaysia, where the government exercises a disabling grip on the justice system and the media.
Yet as one visits Kuala Lumpur today, these autocratic tendencies are not immediately visible. The modern splendor of this city and the surrounding wealthy state of Selangor help disguise one of the world's most insidious authoritarian governments.
Najib's most powerful tool is the Internal Security Act - a remnant from the days of British colonialism that gives the Interior Minister power to indefinitely and arbitrarily imprison any Malaysian without trial or even evidence. Through the ISA the government creates a climate of fear by arresting dozens of politicians, journalists, and student leaders.
Opposition voices like Anwar who are politically attacked through the courts are hardly better off than victims of the ISA. Virtually all positions in the justice system beyond the local level are held by government cronies.
Most problematic is that the local media cannot report on the ISA and the puppet justice system. The Printing Presses and Publications Act gives Najib near-absolute control over the news as media organizations need the government's permission to operate.
Almost all major national newspapers, magazines, television channels, and radio stations here are tied to the ruling UMNO party. And Najib continues to tighten his grip in the face of Anwar's trial. Suara Keadilan, the publication of Anwar's PKR party, and the two other visible opposition outlets had their permits revoked on July 1.
The only way to get unfiltered news in Malaysia is online. Here, the media is protected by the "Bill of Guarantee of No Internet Censorship" - a law passed in the 1990s, at the strong suggestion of Bill Gates, to woo IT development to Malaysia.
Unfortunately, internet penetration is extremely limited outside of Malaysian urban centers. In some provinces, less than 10% of the population has online access, and most are stuck with the broadsheets. These read as if from a 1984 dystopia - there is no bad news, and other than culture and sports, there is cant-laden drivel about the government's righteous quest to "serve the people".
On a visit to the offices of a small opposition monthly, the editors despaired at the suffocating Malaysian media culture. Not just because it means Malaysians can't easily find truth, but also because the next generation has grown uninterested: real journalism can no longer be practiced.
Through the silencing of opposition voices, vote-shopping, and gerrymandering, the UMNO-led government is able to continue its autocratic rule while calling Malaysia a democracy. And Najib seeks to perpetuate this charade by clamping down on Malaysian youth. Through the University and University College Act, students are forbidden from having any involvement in politics.
Despite their systemic nature, Malaysia's human rights violations are largely unknown to the outside world. Many academics and journalists group the country with Indonesia and Turkey as a promising moderate Muslim democracy. And Wikipedia's entries on Malaysia and on Najib avoid any mention of human rights, the Internal Security Act, censorship, or the crumbling rule of law. Such whitewashing is not surprising given that Najib hired Washington-based APCO Worldwide to burnish his image and besmirch Anwar's.
Anwar, who has been profiled in TIME, The New Yorker, and Newsweek, and is frequently lionized as a promising Muslim leader, has recently been APCO's target. In Malaysia, Anwar has often been mocked for having "Jewish friends". Najib's mentor and predecessor, Mahathir, even went so far as to say Anwar "would make a good prime minister for Israel." In return, Anwar seized Najib's hiring of APCO as a chance to issue inflammatory remarks on the firm's supposed ties to Israel. This backfired when APCO distributed Anwar's comments internationally along with a series of unattributed anti-Semitic statements posted on his website. The result is that on the eve of his trial many of his Western allies have questioned Anwar's integrity.
The truth is that Anwar has been critical of some policies of the current Israeli government. And in the last few months he has even become more vocal as he wrestles with Najib's media apparatus to avoid being pinned as blindly pro-Israel. But Anwar is hardly an anti-Semite. Contrast this with UMNO—which has led entire rallies inveighing against "the Jew". Anwar's critics should be careful not to carry water for Najib's party, which proudly sports venomous anti-Semitic rhetoric and conspiracy.
Over dinner in Kuala Lumpur, Anwar told us that unless international actors address issues like censorship and imprisonment without trial, Malaysia will not become the oft-discussed bridge between East and West. Only if his trial is exposed as a sham and he avoids prison might Malaysia have a real democratic contest with elections in 2012 or 2013.
Sadly, this country's appalling human rights record remains buried under a sea of APCO press releases.
Thor Halvorssen is the president of the Human Rights Foundation and the founder of the Oslo Freedom Forum. Alex Gladstein is its chief operating officer.
Read the original article in The Huffington Post here.
Watch Anwar Ibrahim's presentation at the Oslo Freedom Forum 2010.

Catatan: PAC dan IKYS

1. ADUN-ADUN BN Selangor tidak menolak secara total perlantikan ADUN Sungai Burong, Shamsuddin Lias sebagai Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC). Yang dipertikaikan ialah komposisi dalam PAC yang tidak memungkinkan Shamsuddin menjalankan tugasnya dengan baik.  Dalam PAC yang mempunyai tujuh orang, hanya dua orang (termasuk Shamsuddin) yang merupakan ADUN BN.
2. Bagi saya, komposisi ini tidak mencerminkan kekuatan Pengerusi PAC dan ia tidak lebih daripada satu lagi perubahan kosmetik yang bermotifkan politik semata-mata.
3. Namun oleh kerana usul ini telah diluluskan dalam sidang Dewan Negeri Selangor, maka saya fikir Shamsuddin (gambar kiri) perlu menjalankan tugas beliau sebaik mungkin dalam kekangan-kekangan yang ada.  Adalah penting untuk menghormati keputusan Dewan Negeri terutama membabitkan jawatankuasa sebesar ini.
4. Saya percaya sebagai bekas pentadbir yang berpengalaman, Shamsuddin akan menggunakan pengalaman dan kepakaran beliau sebaik mungkin mengatasi kekangan yang ada bagi membantu memperbaiki kelemahan kerajaan negeri yang sangat ketara sekarang ini.
Institut Kemahiran Yayasan Selangor (IKYS)
5. Saya berasa sangat terkilan dan sedih dengan keputusan Kerajaan Negeri untuk menutup IKYS di Sabak Bernam.  Keputusan ini merupakan satu langkah ke belakang kerajaan negeri dalam memajukan belia selangor yang tercicir dalam pelajaran.
6. Sungguhpun pelajar sedia ada akan dipindahkan ke Kolej INPENS di Kuala Selangor, namun pada masa akan datang tentulah jumlah belia Selangor yang boleh mengikuti latihan kemahiran akan berkurangan kerana satu tempat telah ditutup.
7. Adalah tidak benar Kenyataan Akhbar Yayasan Selangor bahawa perkara ini telah dirancang sejak sebelum 2008 lagi.  Seingat saya tiada sebarang perbincangan dalam Lembaga Pemegang Amanah Selangor sebelum 2008.
8. Saya (Khir Toyo, gambar kanan) juga dimaklumkan oleh bekas Pengurus Besar Yayasan Selangor, Tuan Haji Takril Tasuki bahawa tiada sebarang perancangan dan perbincangan di peringkat pengurusan Yayasan sebelum 2008 untuk menutup IKYS.
9. Justeru saya berharap Yayasan Selangor sebagai sebuah badan profesional mengendalikan isu-isu mengenai mereka secara profesional bukannya secara politik.  Jangan buat kenyataan seperti ahli politik terutama jika ia bukan sahaja menjejaskan krdebiliti Yayasan tetapi juga kemungkinan berhadapan dengan tindakan undang-undang.
10. Sesungguhnya penutupan IKYS dan menyerapkan pelajar sedia ada kepada Inpens merupakan satu titik hitam dalam usaha kerajaan negeri membangunkan modal insan di Selangor.
11. Alangkah anehnya, sebuah pusat latihan kemahiran ditutup dan akan diganti dengan pusat latihan kem bina semangat.  Saya tidak menafikan keperluan motivasi dan kursus siasah diri.  Namun jika dibandingkan keperluan kursus bina insan dengan kursus kemahiran, saya fikir seluruh rakyat akan setuju bahawa kursus kemahiran perlu jadi keutamaan dan kursus modal insan ini hanyalah sebagai tambahan sahaja.
12. Malangnya kita mendapat kerajaan negeri yang suka bercakap perkara-perkara yang indah dan retorikal tetapi tidak realistik dengan kehendak pembangunan.
13. Saya hanya boleh mendedahkan, namun terserahlah kepada rakyat untuk menilainya.
*Tulisan ini dipetik dari blog Mohamad Khir Toyo, bekas Menteri Besar Selangor, kini sebagai Ketua Pembangkang DUN Selangor.

INPENS Tawar Prasarana Pendidikan Mantap Untuk Pelatih


Fungsi Institut Kemahiran Yayasan Selangor (IKYS) diambil-alih sepenuhnya oleh Kolej Antarabangsa Institut Pendidikan Negeri Selangor (INPENS) selaras dengan rancangan jangka panjang vokasional Selangor.
Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata pemindahan pelatih IKYS ke Kolej Antarabangsa INPENS adalah untuk menyediakan pusat pembelajaran yang terbaik kepada pelajar terlibat.
Sementara itu, Yayasan Selangor menjelaskan premis IKYS akan digunakan untuk khidmat latihan nasional.
Pihak yayasan berpandangan ada pihak tertentu mengambil kesempatan dari pemindahan ini untuk merosakkan imej kerajaan negeri.
“Institut ini bukanlah ditutup tetapi untuk menyusun semula institusi-institusi yang di bawah jagaan Yayasan Selangor yang mana penuntut-penuntut dari instutusi dan kemahiran tersebut akan dipindahkan ke Kolej INPENS iaitu kolej terbesar Kerajaan Negeri di Kuala Selangor," tegas Khalid.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan 300 pelajar IKYS yang berhimpun di Sabak Bernam semalam membantah penutupan premis IKYS Jumaat lalu.
Pelajar terlibat berkata pemindahan aturcepat ke Kolej Antarabangsa INPENS yang mempunyai kemudahan pembelajaran serba lengkap adalah satu penganiayaan kepada masyarakat miskin.
Ketua Pembangkang Selangor Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo turut menyertai perhimpunan ini.
Kerajaan Negeri berpendapat Kolej Antarabangsa INPENS menyediakan ruang yang lebih besar untuk membantu meningkatkan kemahiran pelajar-pelajar ini. Perpindahan ini tidak mendatangkan apa-apa perubahan dari segi kursus, tenaga pengajar, dan pengiktirafan pensijilan kecuali perubahan tempat sahaja.
“Dari segi kemudahan di INPENS Kuala Selangor adalah lengkap dan bererti ada asrama dan tempat-tempat dan alat-alatnya adalah cukup dan juga ada hubungan terus kepada industri dan tempat membuat latihan industri dalam kerja," jelas Khalid.
Pemindahan pelajar-pelajar miskin IKYS ke Kolej Antarabangsa INPENS yang lengkap dengan pelbagai kemudahan pembelajaran tidak akan memberi kesan kepada kebajikan pelajar terlibat, kecuali mutu pembelajaran yang lebih baik.
Yayasan Selangor berkata pihak tertentu yang beranggapan keluarga pelajar terbabit perlu menanggung kos tambahan mungkin telah terkeliru kerana pemindahaan ini tidak menjejaskan kos penginapan, pengajian dan peperiksaan.
Pengurus Besar Ilham Marzuki berkata pemindahan ini juga tidak mengubah pengajian yang ditawarkan kepada pelatih, pertauliahan sijil kepada pelatih, serta Kemudahan Pinjaman Pendidikan Yayasan Selangor.
Yayasan Selangor menjelaskan bahawa pemindahan ini dibuat mengikut saranan Rancangan Malaysia Ke-10 yang dibentangkan Perdana Menteri Najib Abdul Razak.
Ini kerana Kolej INPENS mengendalikan kursus-kursus kemahiran vokasional sejak dari zaman Barisan Nasional, manakala kursus-kursus profesional diserahkan sepenuhnya kepada Universiti Industri Selangor sejak April 2007.
"Perkara ini adalah selaras dengan hasrat untuk merasionalisasi dan menyelaras fungsi agensi Kerajaan supaya tidak ada pertindihan antara agensi-agensi Kerajaan seperti yang disarankan dalam Rancangan Malaysia Ke-10.  Ini akan mengelakkan pembaziran sumber dan memberi tumpuan yang lebih khusus bagi meningkatkan kualiti pendidikan modal insan," tegas Ilham.
Ilham Razak membidas laporan yang mendakwa IKYS akan ditutup adalah tidak benar sama-sekali kerana premis sedia-ada akan dimaanfaatkan bagi tujuan program pembinaan modal insan dan latihan khidmat nasional.
Apa yang lebih mendukacitakan pihak Yayasan adalah kehadiran Ketua Pembangkang Selangor di perhimpunan aman semalam. Ilham Marzuki menjelaskan pemindahan dan penyerapan penuntut adalah amalan yang biasa dilakukan dibawah pentadbiran lalu.
"Betapa singkat dan pendek ingatan sesetengah orang yang membuat tuduhan-tuduhan liar ini mungkin sengaja mencari publisiti murahan untuk kepentingan yang sempit dan berniat jahat. Penggabungan dan penyerapan seumpama ini pernah di perbuat antara Kolej INPENS dan UNISEL yang di bawah MBI (Menteri Besar Pemerbadanan) pada april 2007," jelas Ilham.

Mengapa Dagangan Minyak Wajib Guna CIMB?

Pakatan Rakyat persoal mengapa pengusaha minyak diwajibkan guna khidmat bank CIMB untuk semua perdagangan minyak.
Pakatan Rakyat mencurigai motif disebalik arahan terbaru kerajaan ini yang dibuat selepas kenaikan harga minyak diumumkan minggu lalu.
Bermula 1 September ini, semua perdagangan minyak, baik cek mahupun tunai, diwajib menggunakan sistem auto-debit CIMB. Adalah difahamkan bahawa CIMB akan mengenakan caj RM10 bagi setiap seribu keping wang yang didebitkan, manakala caj RM1 untuk setiap seratus keping duit yang didebitkan.
Naib Presiden Parti Islam Se-Malaysia mengesyaki adanya usaha pihak tertentu untuk memonopoli pergadangan minyak tanahair, yang dijangka mengaut keuntungan yang jauh lebih tinggi selepas pemotongan subsidi 15 Julai lepas.
Apa yang amat mencurigakan adalah pengusaha stesen minyak dinasihatkan membuat bayaran debit dibilik pegawai tertentu bagi mengelakkan terdedah kepada pengetahuan umum.
“Kenapa dilakukan satu pemaksaan kepada penjual supaya hanya berurusan dengan CIMB melalui auto debit. Ini satu bentuk monopoli yang dipaksakan kepada penjual.”
Sallehuddin merasakan arahan baru ini menekan pengusaha-pengusaha minyak yang menggunakan bank pilihan masing-masing atas pelbagai sebab tertentu, seperti jarak dari stesen minyak, kemesraan pengguna, dan sistem perbankan yang lebih menyakinkan.
Menurut Sallehuddin, perkhidmatan Maybank misalannya tidak mengenakan caj tambahan untuk sebarang transaksi auto-debit.
Lantas, beliau mencurigai kewajaran arahan itu, dan mensyaki apakah ia ada hubung kait dengan individu tertentu dalam bank itu.
“Saya bawa isu ini kerana tidak mahu ada monopoli yang memaksa penjual minyak dipaksa yang mana saya difahamkan akan berkuatkuasa 1 September ini.”