Rabu, 14 Julai 2010

Umno Kuat, Terima Kasih Najib!

“Saya cuma nak katakan bahawa Umno memang mempunyai kekuatan tersendiri dan bukan kerana kita ini terlalu lemah, kita terpaksa mencari kawan baru dengan PAS,” kata Najib.
Saya sangat berterima kasih kepada Najib dengan kenyataan ini. Sama ada Umno benar-benar kuat atau tidak, itu soal kedua. Apa yang penting ialah kenyataan ini diharap dapat menutup terus semua pintu yang sebelum ini terbuka antara PAS dengan Umno.
Mungkin ada orang menganggap, kenyataan itu keluar daripada ego Najib selaku Presiden Umno. Itu juga tidak penting lagi. Jika ego Najib menyumbang kepada terkuncinya pintu yang terbuka antara PAS dengan Umno sebelum ini, maka ego Najib di sini dikira bagus.
Walau pun ada seorang dua pemimpin Umno yang masih tergila-gilakan PAS seperti Muhyiddin dan Lokman Nur Adam, ditambah lagi dengan pemimpin sebuah NGO yang mencadangkan penubuhan JK untuk tujuan itu, harap-harap kenyataan Najib ini juga turut menutup mulut mereka.
Kalau Najib sudah kata Umno kuat dan tidak perlukan PAS, bolehkah ada orang lain kata Umno perlu bekerjasama dengan PAS? Siapa lebih tahhu mengenai Umno, Najib atau orang lain?
Saya sedang menunggu pemimpin PAS berkata begini, “PAS punya kekuatan tersendiri dan PAS tidak perlu bekerjasama dengan Umno untuk jadi kuat.”
Kalau ada yang berkata begitu, saya akan berterima kasih kepadanya lebih daripada saya berterima kasih kepada Najib.

Kenyit mata, cari talian hayat!!


Perpaduan Melayu ala UMNO. Candangan UMNO ini melibatkan UMNO-PAS. Fuiyoo..... persistent and determinednya mereka!!

Mengapa beriya-iya sangat?? Teruk sangatkah Melayu berpecah?? Atau.... yang dah nak barai ialah UMNO??

Well.... obviouslynya, UMNOlah yang dah nak terbarai dan terburai!! Sedikit demi sedikit.... UMNO dan para pemimpin mereka ditelanjangkan. Ibarat main 'strip poker' pulak. UMNO asyik-asyik kalah.... Setiap kali kalah, ada jer yang dilondehkan. Apabila terlondeh.... maka nampaklah kurap dan panau di badannya. Kurap baru.... kurap lama, semuanya terdedah. Kurap lama tak diubati dan ditangani, kini terserlah pulak kurap-kurap yang baru. Malah, kurap-kurap lama tu dah menjadi barah.

Selama ini.... semua kurap-kurap ini, dilindungi oleh barua-barua mereka. Giler betoi!! Banyak 'tangan' rupanya yang bertungkus lumus untuk menjaga dan melindungi UMNO dan para pemimpinnya. UMNO dan para pemimpinnya dilindungi supaya kelihatan gah untuk terus berkuasa dan menunjukkan kuasa dan kejantanan mereka.

Tapi, kesian..... Indah khabar dari rupa!! Kurapnya sudah terlalu membarah.... Even, 'kejantanan' UMNO pun dah mereput. Reput dan kaput!!

Eeiyeerr.... kesian, kesian.... Di luar, nampak gah tetapi rupanya.... di dalam dah busuk, sebusuk-busuknya. Busuk sampai ke ususnya!! Sudah busuk sampai ke'anu'nya!!

Mengapa UMNO kini mencari PAS??

Mungkin PAS ada penawar untuk memulih dan membangkitkan semula kekuatan UMNO. Sebab tu, sekarang terhegeh-hegeh nak berdamping semula dengan PAS. Dulu...... masa tengah gah, PAS disepak.... PAS diterajang!! Kini... UMNO tak jemu-jemu mengorat PAS. Mereka very persistent dan determine untuk bersatu dengan PAS dengan menggunakan nama Melayu dan Islam. Hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong!!

Walau pun, PAS jual mahal, malah..... mungkin PAS sudah tak da feel langsung untuk bersama UMNO, tetapi.... UMNO masih lagi tergila-gila. Sudah ditolak..... merayu lagi. Sudah kata tak nak.... mencari lagi. Sudah kata tak boleh..... mengendeng lagi. Apa nak buat.... demi survival mereka, UMNO turutkan kata hati..... terpaksa buat muka tak malu!!

Semua ini petanda.... yang UMNO dah terdesak. Diri sudah terlondeh, dibolenkan sedikit demi sedikit. Kurap dah barah semuanya sudah terdedah. Nyawa dah nak tercabut.... badan dah nak terbarai. Tapi masih degil..... tak mahu masuk ke dalam kubur. Jadi... terpaksalah mencari talian hayat, agar tak tergolek masuk ke liang lahad. Dan.... PAS cuba dijadikan talian hayat mereka!!

Apabila Muhyiddin Yassin, sekali lagi, 'mengeyit mata'nya kepada PAS..... ramai penyokong PAS yang menjerit. "Say tak nak to UMNO!! Say NO to APCO!!" Dulu..... dah terkena. Kini..... dan selamanya..... NO MORE. NO MORE UMNO!! Once bitten twice shy!!

Melayu tak bersatu kerana UMNO. Melayu akan bersatu apabila UMNO mampuih!!

Hangpa dengaq tu.....

MAMPUIH UMNO!!!

MB Selangor Cabar Menteri Budak Sekolah Tangkap Pencuri Pasir


MB: TPM subahat jika tak tangkap pencuri pasir

Selangor telah menghantar surat kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk memohon kerjasama timbalan perdana menteri itu dalam menangani isu kecurian pasir di negeri itu, kata menteri besarnya Tan Sri Khalid Ibrahim.

Katanya, surat yang sama telah dihantar hari ini kepada menteri dalam negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein, ketua polis negara Tan Sri Musa Hassan, peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail serta ketua polis negeri Datuk Khalid Abu Bakar.

"Saya telah hantar surat kepada timbalan perdana menteri untuk jelaskan isu kecurian pasir di Selangor dan jemput beliau dan agensi kerajaan persekutuan untuk perangi jenayah ini.

Tambahnya, turut disertakan dalam surat tersebut ialah laporan polis yang dibuat oleh kerajaan negeri berhubung kegiatan tersebut, serta penjelasan mengenai langkah-langkah yang telah dijalankan Selangor dalam menangani isu berkenaan.

"Saya juga telah sertakan semua maklumat mengenai kegiatan curi pasir yang telah diperolehi Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) supaya timbalan perdana menteri dan agensi persekutuan seperti polis dapat membuat tindakan sewajarnya.

"Sebab dalam berita dia kata 'bila kita tahu siapa terlibat, kita akan tangkap.' Jadi sekarang kita telah beri maklumat ini kepada beliau.

"Kalau dia tidak tangkap, dia bersubahat dengan pencuri pasir pula," katanya dalam satu sidang media selepas persidangan DUN Selangor hari ini.

Jelasnya, dalam surat berkenaan juga beliau menjelaskan bahawa usaha yang dijalankan kerajaan negeri itu termasuk menubuhkan satu jawatankuasa khas diketuai setiausah kerajaan negeri.

Satu lagi langkah yang diperkenalkan ialah menawarkan ganjaran kepada orang ramai yang membantu dalam usaha menahan penjenayah berkenaan.

Khalid berkata sistem yang diamalkan Selangor sekarang berjaya meningkatkan hasil pasir daripada RM2.9 juta pada 2007 kepada RM6.3 juta pada 2008.

Katanya, jumlah tersebut semakin meningkat kepada RM5.4 juta pada 2009 dan RM10.3 juta setakat Jun tahun ini.

Menurutnya lagi, sebagai langkah susulan, beliau juga akan mengumumkan senarai individu yang diberikan lesen melombong pasir oleh kerajaan BN sebelum ini.

Jelasnya, walaupun langkah tersebut diketahui tidak akan disenangi beberapa pihak, namun ia perlu dilakukan bagi membolehkan individu tersebut dinilai sama ada mereka layak menerima lesen berkenaan.

Ujarnya, beliau juga berharap pemimpin Umno tidak hanya menimbulkan isu kecurian pasir bagi tujuan politik.

"(Saya) berharap agar dokumen yang diberikan adalah memadai untuk timbalan perdana menteri memberi arahan kepada pihak berkuasa untuk bertindak secara profesional. -mk



Kepil Maklumat Curi Pasir, Khalid Cabar Muhyiddin Selesai Isu Pasir

Kerajaan Selangor sudah menghantar surat kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi menjelaskan isu curi pasir di Selangor serta menjemput beliau dan agensi persekutuan untuk memerangi jenayah ini.

Salinan surat itu dihantar kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, Ketua Polis Negeri Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar dan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail.

Khalid berkata, surat yang dihantar ini kepada kedua-dua pemimpin Umno menyatakan penjelasan bahawa kejadian curi pasir ini berlaku secara berleluasa sebelum 2008 ketika Selangor diperintah Barisan Nasional (BN).

"Kerajaan negeri sekarang membuat pelbagai usaha termasuk menubuhkan satu jawatankuasa khas yang diketuai oleh Setiausaha Kerajaan Negeri serta menawarkan ganjaran kepada orang ramai yang menolong menangkap penjenayah terlibat.

"Saya juga menyertakan semua maklumat mengenai kegiatan curi pasir yang telah diperolehi oleh Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) supaya Timbalan Menteri dan agensi persekutuan seperti polis dapat membuat tindakan yang sewajarnya," katanya pada satu kenyataan media, hari ini.

Khalid berkata, kerajaan negeri berharap, pemimpin – pemimpin Umno tidak hanya mengutarakan isu pasir ini atas dasar politik dan berharap agar dokumen yang diberikan adalah memadai untuk Timbalan Perdana Menteri untuk memberi arahan kepada pihak berkuasa untuk bertindak secara professional.

Katanya, walaupun kerajaan negeri akur pengurusan KSSB boleh diperkemaskan lagi, namun sistem yang ada sekarang telah berjaya meningkatkan hasil pasir daripada RM2.9 juta (2007) kepada RM6.3 juta (2008), RM5.4 juta (2009) dan RM10.3 juta (sebelum cukai setakat Jun 2010). -TVS


Ulasan GB

Ya, GB memanggilnya Menteri Budak Sekolah, menteri yang sebenarnya layak untuk Guru Besar - tidak layak untuk menjawat jawatan menteri apa tah lagi Timbalan Perdana Menteri.

IQnya di antara yang terrendah di kalangan menteri kabinet, mewarisi sebaahagian kelembapan Pak Lah, hanya pandai berretorika dan yang hanya tahu melantunkan semula apa yang Najib pertuturkan - tidak lebih dari itu.

Beliau bersifat ultra-Malay, pengamal perkauman sempit yang menjadi penyokong kuat PERKASA.

Cuba menyerang Pakatan Rakyat disetiap rostrum, sedangkan beliau tidak nampak keadaan diri beliau dan parti beliau sendiri yang telah terlondeh,

TETAPI - benarkah beliau seorang pejuang bangsa sedangkan beliau terlibat menjual tanah Johor kepada Singapura sewaktu beliau menjadi MB Johor?

Walaupun beliau menyatakan bahawa beliau tidak pernah menjual tanah walau seinci pun kepada Singapura, tetapi beliau didakwa pernah terlibat dalam usahasama dengan syarikat dari negara itu menukar status tanah di Johor untuk memajukannya.
Dakwaan itu terkandung dalam fakta kes saman Stamford Holdings Sdn Bhd ke atas Muhyiddin dan rakan-rakannya.

Alahai Muhyiddin, lebih banya yang terburai nanti....

Fitnah Jahat Kerana Pimpinan UMNO-BN Terdesak

KENYATAAN MEDIA

 14 Julai 2010, Parlimen Malaysia

Pimpinan Umno, melalui lidah rasminya Utusan Malaysia telah memintal fitnah jahat demi menggambarkan saya sebagai seorang yang terdesak dan sanggup menjadi talibarut CIA. Laporan akhbar bertarikh 11hb Julai 2010 telah memuatkan laporan yang bertajuk “Penulis Blog AS Dedah Anwar Alat CIA” dan juga memintal pembohongan kononnya saya membuat bayaran kepada Cable News Network(CNN) untuk muncul di ruangan Connect The World. Dengan hanya berasaskan tulisan blog Elaine Supkis (kononnya blog terkenal) dan kenyataan seseorang yang bernama Joshua Trevino, Utusan Malaysia milik Umno, tanpa berpandukan etika kewartawanan memulakan satu kempen yang berakarkan kebencian.

Walaubagaimanapun pada 13hb Julai 2010, Cable News Network (CNN) telah menafikan bahawa saya membuat sebarang bayaran kepada organisasi media tersebut untuk muncul di ruangan Connect The World. Penafian ini sekaligus membuktikan tuduhan yang dilemparkan pimpinan Umno-Bn terhadap saya melalui akhbar Utusan Malaysia merupakan satu fitnah yang jahat dan dangkal. Malahan organisasi CNN yang berpengkalan di Hong Kong berpandangan adalah janggal mengapa tiada usaha dari pihak Utusan untuk mendapatkan kepastian dari pihak mereka. Tindakan Utusan merupakan satu kecurangan yang nyata dari amalan kewartawanan yang bermaruah dan bebas.

Kita sedar fitnah ini direkayasa khusus untuk merosakkan reputasi saya sebagai Ketua Pembangkang serta bercita-cita menggugat keutuhan muafakat Pakatan Rakyat. Pastinya cita-cita jahat mereka hanya akan tinggal sebagai satu angan-angan kosong semata. Serangan fitnah bertali arus yang ditujukan kepada saya ini bukanlah suatu yang baru. Sebelum ini saya telah dituduh sebagai agen Cina, agen India, agen Kadazan, agen Iban dan kini, mengulangi skrip lama yang usianya menjangkau satu dekad, pembohongan kononnya saya tali barut CIA kembali didendangkan.

Ternyata ianya tidak mengejutkan. Apa yang mengejutkan ialah kegagalan pimpinan Umno-Bn untuk menyedari bahawa rakyat sudahpun mual dengan fitnah sebegini. Apatah lagi sepanjang pentadbiran Dato’ Sri Najib, rakyat disajikan dengan khabar yang muluk muluk kononnya Umno-Bn berhasrat mahu melaksanakan perubahan. Namun semua itu tidak mungkin berlaku di bawah pemerintahan Umno-Bn. Setiap kali pimpinan Umno-Bn terdesak mereka akan menggunakan taktik kekerasan seperti melumpuhkan kebebasan media serta memintal fitnah jahat terhadap lawan yang berupaya menewaskan mereka. Kita memberi amaran kepada pimpinan Umno-Bn untuk bersedia dihukum pada Pilihanraya Umum yang akan datang. Rakyat akan membuat pilihan tepat demi memilih permuafakatan Pakatan Rakyat untuk memimpin Perubahan.

ANWAR IBRAHIM

Pengarang Suara Keadilan Dipanggil Beri Keterangan Polis

Oleh Fazli Othman
SHAH ALAM 14 Julai - Pengarang Suara Keadilan, Dzulkarnain Taib di panggil untuk memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah Putrajaya pada pukul 2.00 petang esok berhubung laporan polis yang dibuat oleh Kementerian Dalam Negeri terhadap akhbar tersebut Isnin lalu.
Dzulkarnain berkata beliau telah dihubungi oleh ASP Rejaliak Angong pada pukul 5.00 petang tadi meminta beliau hadir memberi keterangan di bawah Seksyen 112 Kanun Prosedur Jenayah.
"Saya akan membawa bersama peguam dan akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada pihak polis. Ini adalah satu bentuk tekanan daripada KDN dan kita bersedia menghadapinya demi mendapatkan hak permit penerbitan akhbar kami," kata beliau.
Laporan polis tersebut dibuat oleh KDN pada pukul 8 malam hari Isnin di IPD Putrajaya di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972 (Akta 88) yang mendakwa Suara Keadilan meneruskan penerbitanya walaupun permit penerbitan telah tamat sah laku pada 30 Jun lalu.
Edisi "Keadilan" yang diedarkan percuma kepada umum dilihat masih memainkan isu Felda walaupun Suara Keadilan kini berdepan tuntutan ganti rugi sebanyak RM200 juta ekoran penyiaran artikel "Felda Bankrap" yang dianggap fitnah.

Rakyat Perak semakin menyayangi Zambry... he.he..he..!!




 
Cuba korang baca apa yang ditulis oleh penganalisa berita yang tah nama apa tah ni..

Banyak langkah-langkah yang dipraktikkan oleh Nizar telah ditiru atau digunapakai oleh Zambry..

Analisa ini bolehlah dikategorikan sebagai membodek Zambry habis-habisan.. kalau aku kata dibayar untuk mengangkat Zambry kang kena saman pulak..

********************************************

Adakah Dr Zambry@Pangkor Pele Sebagai MB Popular Di Kalangan Rakyat?

IPOH: Apakah benar, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir dikatakan lebih girang sekarang ini berbanding tempoh awal beliau mengambilalih tampuk pemerintahan negeri ekoran perkembangan di luar dugaan.

Dr Zambry, 47, menggantikan Datuk Mohd Nizar Jamaluddin daripada Pakatan Rakyat (PR) selepas empat anggota Dewan Undangan Negeri daripada parti itu meninggalkan PR dan menyertai Barisan National (BN), menyebabkan percaturan politik di negeri itu memihak kepada BN.

Bagaimanapun ia bukan permulaan yang mudah bagi Dr Zambry memandangkan pelantikan beliau dicabar oleh PR di Mahkamah Tinggi dengan Menteri Besar terdahulu tidak mahu mengalah dan bertegas beliaulah Menteri Besar yang sah.

Selepas satu siri keputusan mahkamah yang bercanggah, pada 22 Mei lepas Mahkamah Rayuan membuat keputusan muktamad bahawa perlantikan Dr Zambry sebagai Menteri Besar selepas PR kehilangan majoriti di Dewan Undangan Negeri sebagai sah.

Bagaimanapun masih terdapat persoalan yang belum terjawab. Adakah Dr Zambry sebagai Menteri Besar popular di kalangan rakyat negeri ini yang mengundi memihak kepada pembangkang pada pilihan raya 2008?

Sebenarnya pada peringkat awal, ramai yang mengkritik pelantikan Dr Zambri tetapi kini semua itu telah berubah jika pendapat umum dijadikan kayu ukur.

Bekas kakitangan akademik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) ini tidak leka dengan pelantikannya itu dan telah berusaha gigih untuk mengembalikan sokongan bagi BN.

DIGELAR PANGKOR PELE

Dr Zambri yang mengkhusus dalam ekonomi dan pemikiran politik merupakan orang yang mudah didekati. Dilahir dan dibesarkan di Pangkor, beliau juga aktif dalam sukan, khasnya bola sepak yang membawa beliau jolokan 'Pangkor Pele', bersempena nama legenda bola sepak Brazil, Pele.

Bagaimanapun, daripada mula lagi, Menteri Besar ini terus turun padang bukan sahaja untuk melihat sendiri dan memahami keluhan rakyat tetapi juga untuk mendekatkan diri dengan mereka. Beliau menggunakan kebijaksanaannya daripada mula lagi dan meneruskan dengan tugas mentadbir kerajaan negeri.

"Sejak dipilih sebagai anggota Dewan Undangan Negeri Pangkor pada 2004, beliau akrab dengan penduduk di kawasan pilihan raya itu. Saya secara peribadi sebenarnya merasa sedikit cemburu kerana terpaksa berkongsi pemimpin yang disanjungi dengan semua rakyat Perak selepas beliau dilantik sebagai Menteri Besar Perak ke-11," kata seorang peniaga di Lumut, Hasanuddin Ibrahim, 58, apabila ditanya oleh Bernama.

Ismail Din, 60, imam Masjid Jamek Tapah Road di Tapah mendapati sukar untuk percaya bahawa Dr Zambry turut serta dalam satu majlis sembahyang berjemaah yang beliau ketuai baru-baru ini.

Ia merupakan satu perhimpunan kecil membabitkan lebih kurang 150 anggota masyarakat tempatan yang menetap di kawasan Tapah Road untuk satu program 'qiamullail'.

Menteri Besar yang terpaksa menghadiri sebilangan acara utama di tempat-tempat berlainan pada hari yang sama tetap memastikan kehadiran beliau pada program itu.

Bagi seorang lagi warga tempatan yang menghadiri program 'qiamullail', Abdul Karim Suliman, 57, beliau turut kagum yang Menteri Besar sanggup meluangkan masa untuk berjemaah bersama rakyat.

Beliau sehinggakan beramah mesra dengan penduduk tempatan tanpa keberatan dan menyampaikan nasihat beliau berhubung beberapa perkara.

Seterusnya sila baca di SINI

Satim Diman - Jangan Diharap nak keluar UMNO!


Teman dah kabo dulu lagi..
Jangalah diharap YB-YB UMNO ni nak keluar UMNO..
99.99% payah! Yang 00.01% tu jelah kalau ada harapan..

Kalau teman ni salah seorang YB UMNO pun.. (Na'uzubillah)..
Mana mungkin teman nak keluar UMNO!

Tengok nasib Zaid Ibrahim sudahhh..
Punya la besar pengorbanan Zaid Ibrahim kepada UMNO..
Hinggakan tergamak menyaman Tuan Guru Nik Aziz dek kerana Hudud!
Seolah-olah menyanggah hukum Allah!
Sehingga ke tahap itu!

Akhirnya apabila Zaid Ibrahim keluar UMNO..
Apa yang menimpa dirinya?

Semua orang sedia maklum!

Mungkin itu yang ada dalam kepala hotak Satim Diman ini..
"Kalaulah aku keluar UMNO...pergghh!!"
"Mau lagi teruk dari Zaid Ibrahim aku kena!!"
"Kalau Zaid digelar kaki botol, kaki kuda.. aku ntah apa kaki la kena gelar!!"
"Maklumlahhh.. aku bukan bersih sangat nak dibanding dengan Zaid tuhh!!"

Huissshh!! Teman pun takkan keluar UMNO punya!!! wakakakaak!

Alhamdulillah... Zaid telah pun bertaubat dan pada teman dia bersih la ni..
Lagipun Zaid pun dah ada pengalaman kena tembak gas dan dihambat FRU masa Demo anti-ISa hari tu.. dengar cerita koyak seluarnya! hahahaha! amik ubat! nak sangat sokong kami!
sunsnake 14072010
Satim Diman nafi kosongkan kerusi Seri Serdang

ADUN Seri Serdang Datuk Satim Diman menolak spekulasi bahawa beliau akan melepaskan semua jawatan politiknya termasuk kerusi dewan undangan negeri Seri Serdang yang disandangnya.
Katanya, isu itu hanya ditimbulkan oleh penulis blog dan golongan yang tidak berpuas hati apabila permintaan mereka tidak dipenuhi. Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan media berhubung spekulasi bahawa beliau akan melepaskan jawatan-jawatan berkenaan. Spekulasi tersebut timbul berikutan ketidakhadiran Satim ke mesyuarat perhubungan Umno Selangor pada 21 Jun lalu. Mengulas perkara tersebut, Satim berkata beliau telah memaklumkan sebab ketidakhadirannya ke mesyuarat itu kepada pengerusi Umno negeri Datuk Seri Noh Omar. Katanya, beliau terpaksa menghadiri satu program lain pada masa mesyuarat itu berlangsung.

Enakmen Kebebasan Maklumat bertentangan dengan Perlembagaan

Tuan Speaker,

Terima kasih kerana diberi peluang untuk mengambil bahagian perbahasan mengenai Rang Undang-undang Enakmen Kebebasan Maklumat (Negeri Selangor) 2010 yang telah dibentangkan bagi pihak kerajaan negeri.
Tuan Speaker,
Kita baru sahaja mendengar penjelasan dan rasional dari pihak kerajaan mengapa Rang Undang-undang ini perlu dibentangkan dan diluluskan oleh Dewan yang mulia ini.  Sepertimana masyarakat umum di luar sana, saya juga menghormati harapan murni kerajaan untuk menjadikan enakmen ini salah satu mekanisme untuk mempastikan ketelusan dan kebebasan mendapatkan maklumat kerajaan.
Ini juga sebagai suatu usaha untuk mewujudkan sebuah kerajaan yang bertanggungjawab, telus dan berintegriti.  Walaupun begitu kita perlu juga melihat dari segi nawaitu dan tujuan tersurat serta tersirat di sebalik pembentangan enakmen ini.
Dari segi keikhlasan, keberkesanan dan pencapaian sepenuhnya matlamat syumul enakmen ini, TETAPI yang lebih penting dalam konteks ini ialah sama ada penggubalan dan pembentangan enakmen ini selaras dan mematuhi peruntukan Perlembagaan Malaysia dan beberapa undang-undang yang berkaitan dengannya.  Saya dan rakan-rakan saya ADUN-ADUN Barisan Nasional telah meneliti secara terperinci perkara-perkara dalam Rang Undang-undang Enakmen ini dan mendapati bahawa Enakmen ini pada prinsipnya tidak selaras dan bertentangan dengan beberapa peruntukan dalam PERLEMBAGAAN MALAYSIA dan beberapa undang-undang berkaitan dengannya.
Saya tidak mahu mempersoalkan tujuan murni enakmen ini sehingga dituduh oleh PAKATAN RAKYAT bahawa Barisan Nasional sebagai takut dengan bayang-bayang sendiri.  TETAPI sebagai Ahli Dewan yang bertanggungjawab menggubal undang-undang yang wajar dan bersesuaian, adalah tidak wajar Dewan ini membentang dan meluluskan Enakmen ini yang jelas bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia dan kesahihannya boleh dipersoal di Mahkamah.
Berdasarkan kepada prinsip ini dan fakta-fakta yang akan saya dan rakan-rakan saya bangkitkan nanti saya mohon mencadangkan supaya Rang Undang-undang Enakmen Kebebasan Maklumat (Negeri Selangor) 2010 ditolak oleh Dewan yang mulia ini.
PERTAMA
Tuan Speaker,
Rang Undang-undang ini didapati tidak selaras dengan Perlembagaan Malaysia.  Ini kerana enakmen ini didapati telah menceroboh (encroaching) pada kuasa dalam bidang kuasa Kerajaan Persekutuan.
Hak untuk menggubal sesuatu berhubung dengan maklumat dan "Rahsia Kerajaan" adalah di bawah kuasa Parlimen Malaysia atau Kerajaan Persekutuan.
Rang undang-undang secara jelas menyebutkan Tafsiran "maklumat" ertinya apa-apa dokumen yang dibuat oleh mana-mana jabatan Kerajaan Negeri tetapi tidak termasuk dokumen - (a) yang telah diklasifikasikan di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972.
Walaupun dikatakan maklumat dan dokumen tidak terkait dengan Akta Rahsia Rasmi 1972 di bawah kuasa Parlimen dan Kerajaan Persekutuan, klausa "maklumat" ertinya apa-apa dokumen yang dibuat oleh mana-mana jabatan "Kerajaan Negeri" sudah cukup menunjukkan ia tertakluk di bawah bidang kuasa Parlimen atau Kerajaan Persekutuan.
Kerajaan negeri atau Dewan ini tidak mempunyai hak untuk meluluskan undang-undang berkaitan maklumat dan kerahsiaan kerana perkara tersebut jatuh di bawah peruntukan Jadual Kesembilan Senarai Perundangan, Perkara 74, 77 Senarai 1- Senarai Persekutuan.  Jelas di bawah ”Senarai 1 ini Perkara 4 - Undang-undang dan acara sivil dan jenayah dan pentadbiran keadilan termasuk (f) Rahsia Kerajaan; perbuatan rasuah” termasuk dalam senarai ATAU bidang kuasa Parlimen / Kerajaan Persekutuan.
Adalah difahami bahawa "maklumat" ertinya apa-apa dokumen yang dibuat oleh mana-mana jabatan "Kerajaan Negeri" adalah tertakluk di bawah perkara (f) Rahsia Kerajaan.
Walaupun subjek maklumat itu adalah di bawah Senarai Negeri seperti tanah, agama, perhutanan dan sebagai, tetapi saya beranggapan bahawa ia tetap tertakluk di bawah perkara (f) Rahsia Kerajaan.
Di bawah Senarai yang sama menyebutkan "Perkara 22 – Penapisan".  Penapisan ini bukan setakat kandungan dalam filem, bahan-bahan cetakan dan penyiaran, tetapi juga mencakupi penapisan maklumat rahsia kerajaan setakat mana yang boleh didedah atau diberikan kepada rakyat umum.
Kedua-dua perkara 1. Perkara 4 - Undang-undang dan acara sivil dan jenayah dan pentadbiran keadilan termasuk (f) Rahsia Kerajaan; perbuatan rasuah dan 2.  "Perkara 22 - Penapisan" difahami sebagai berkaitan dengan pengawalan maklumat dan rahsia dalam jabatan dan agensi-agensi kerajaan yang hanya boleh digubal undang-undangnya oleh Parlimen atau Kerajaan Persekutuan.
Oleh kerana undang-undang ini jelas cuba menceroboh peruntukan undang-undang Kerajaan Persekutuan yang jelas terdapat di bawah Senarai Persekutuan (Federal List) di dalam Perlembagaan Persekutuan, maka sewajarnya rang undang-undang ini ditolak dan tidak diluluskan.
KEDUA
Tuan Speaker,
Peruntukan tentang "maklumat dan kerahsiaan kerajaan" dalam kerajaan yang terkandung dalam rang undang-undang ini juga tidak terdapat di dalam Senarai Bersama di antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri.  Senarai bersama sekadar menggariskan antaranya perkara berkaitan kebajikan masyarakat, biasiswa, perlindungan haiwan liar, ternakan binatang, perancangan bandar, kutu rayau dan penjaja, kesihatan awam, perparitan, pemulihan tanah lombong, pencegahan kebakaran, kebudayaan dan sukan, perumahan, bekalan dan perkhidmatan air.
Jika ada peruntukan undang-undang yang jelas memberi kuasa kepada kerajaan negeri seperti yang terkandung dalam Senarai Bersama ini, maka kerajaan negeri masih tidak mempunyai hak atau locus secara bersendirian untuk meluluskan Rang Undang-undang Enakmen Kebebasan Maklumat ini.
Sudah jelas, perkara "maklumat dan kerahsiaan kerajaan" ini tidak terkandung langsung dalam Senarai Negeri yang rata-rata meliputi perkara berkaitan agama, adat istiadat, pemegangan tanah, perlombongan, perlesenan panggung wayang, tempat hiburan dan tapak bersejarah.
Oleh kerana rang undang-undang ini jelas tiada dalam bawah Senarai Bersama di antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri dan Senarai Negeri.  Maka sewajarnya rang undang-undang ini ditolak dan tidak diluluskan.
OLEH KERANA ITU RANG UNDANG-UNDANG INI MENJADI TIDAK RELEVAN, TIDAK BOLEH DIKUATKUASA DAN BESAR KEMUNGKINAN BOLEH TERBATAL DI MASA HADAPAN JIKA IA DIBENTANG DAN DILULUSKAN DI PERINGKAT DEWAN UNDANGAN NEGERI SAHAJA.
KETIGA
Cuba kita lihat kandungan rang undang-undang ini di bahagian Kesalahan 15 (2) "Mana-mana orang yang melakukan kesalahan di bawah subseksyen (1) apabila disabitkan, didenda tidak melebihi RM 50,000.00 atau dipenjarakan tidak melebihi 5 tahun atau kedua-duanya".
Apa (Sulaiman bin Razak, gambar kanan) yang saya maksudkan adakah Dewan Undangan Negeri yang mulia ini boleh membentang dan meluluskan suatu bentuk hukuman atau penalti yang melibatkan denda kewangan tinggi atau dipenjarakan?  Bukankah ini suatu kesalahan dan hukuman sivil yang hanya layak dibuat oleh Parlimen atau Kerajaan Persekutuan dan penguatkuasaan pendakwaan serta hukumannya oleh pihak Peguam Negara.  Malah subjek dalam rang undang-undang terang-terang terletak dalam Senarai Persekutuan seperti yang telah dijelaskan.
Sehubungan itu saya ingin mendapatkan pengesahan daripada pihak kerajaan, adakah enakmen ini telah dipersetujui dan mendapat "lampu hijau" dari pihak Peguam Negara untuk dibaca dan diluluskan?
Situasi yang sama dilihat pada Enakmen Penghinaan Dewan 2008 di mana soal Hukuman 4 (a) "...hendaklah dikenakan hukuman penjara untuk tempoh yang boleh dilanjutkan kepada dua belas bulan atau dengan hukuman denda tidak melebihi lima ribu ringgit..." dan (b) "...hendaklah dikenakan hukuman penjara untuk tempoh yang boleh dilanjutkan kepada 3 tahun dan hendaklah juga dikenakan hukuman denda tidak melebihi sepuluh ribu ringgit."
Dalam kes YB Sungai Panjang yang ingkar untuk hadir ke sesi pendengaran SELCAT atau didakwa menghina Dewan, pihak polis tidak tertakluk dan tidak dapat mengambil tindakan kerana tidak diizinkan oleh Peguam Negara.
PENUTUP
Justeru, apakah maksud dan relevannya rang undang-undang ini jika ia tidak dapat digunakan untuk menghukum mereka yang melanggarnya. Ternyata ini adalah penggubalan dan kelulusan rang undang-undang yang membuang masa, tidak praktikal dan sia-sia.  Kerajaan negeri hanya mahu mencari populariti murahan. Tuan Speaker saya mohon menolak Rang Undang-undang Enakmen Kebebasan Maklumat (Negeri Selangor) 2010 yang telah dibacakan.
Sekian, terima kasih.
*Perbahasan "Rang Undang-Undang Enakmen Kebebasan Maklumat (Negeri Selangor) 2010", oleh Sulaiman bin Razak selaku ADUN Permatang, dalam Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Persidangan DUN Selangor ke-12 tahun 2010.

PERKASA tuduh MerdekaReview gunakan bahasa yang biadap..he.he..abe hing maroh doh..!!

Presiden PERKASA, Ibrahim Ali menuding jari terhadap MerdekaReview, yang dikatakannya laman internet yang menyiarkan kecaman dan bahasa-bahasa yang biadap, kurang ajar, serta tuduhan yang macam-macam.
"...kalau kita buka dalam blog, twitter ke, portal ke... Saya boleh tunjuk bukti, dalam website MerdekaReview, bukan main lagi kecaman-kecaman, bahasa-bahasa yang biadap, kurang ajar, samseng...menuduh macam-macam.  Tapi kita tidak mengambil reaksi yang emosi.  Kita hanya memberi reaksi kalau ada perkara-perkara yang kita anggap bertentangan dengan dasar kebangsaan negara atau perlembagaan negara," katanya dalam satu sidang media di lobi parlimen, hari ini.
Bagaimanapun, Ibrahim Ali (gambar kiri) tidak mengulas lanjut mana-mana tulisan dalam MerdekaReview yang dituduh itu.
Sebelum ini, MerdekaReview menterjemah dan menyiarkan beberapa kenyataan media Pemuda MCA yang menyelar PERKASA, berikutan laporan Suara PERKASA yang mahu Ketua Pemuda MCA ditahan di bawah ISA (Akta Keselamatan Negeri).  Lantaran daripada itu, beberapa orang pemimpin PERKASA telah membuat laporan polis terhadap Pemuda MCA, atas tuduhan menghasut.
Ibrahim Ali turut membidas pemimpin pembangkang yang kononnya mengambil kesempatan dalam isu "PERKASA Cina", yang dicadangkan oleh Naib Presiden MCA, Donald Lim sebelum ini.  Beliau melihat kenyataan pembangkang sebagai "gimik" politik untuk melaga-lagakan pimpinan dalam negara dan kerajaan berhubung dengan isu yang dibangkitkannya.
Ahli parlimen Pasir Mas ini juga mengecam media internet, termasuk Malaysian Insider dan Malaysiakini, malah akhbar Star yang dikatakan mempunyai agenda masing-masing untuk melaga-lagakan pihak-pihak tertentu.  "Sebab kita tahu, siapa-siapa tuan punya di belakang website ini, yang selama ini pun sudah terlibat dengan pelbagai kontroversi," tambahnya.
PERKASA bukan penghalang 1Malaysia
Jelas, Ibrahim Ali tidak berpuas dengan tuduhan "perkauman" yang dilontarkan ke arah PERKASA, "Tidak pernah PERKASA menimbulkan sebarang isu-isu perkauman selain daripada mencanggah, atau pun memberi respon, kepada kenyataan-kenyataan pihak tertentu yang kita anggap bertentangan dengan perlembagaan negara."
Malah, Ibrahim Ali menyanggah tuduhan bahawa PERKASA adalah batu penghalang kepada konsep "1Malaysia", gagasan daripada Perdana Menteri Najib Abdul Razak.
"Saya nak mengulangi bahawa konsep 1Malaysia adalah satu gagasan di bawah kerangka perlembagaan negara.  Konsep 1Malaysia bukan Malaysian Malaysia.  Tetapi ada pihak sekarang ini mengambil kesempatan menterjemah 1Malaysia seolah-olah Malaysian Malaysia..."
Beliau menyambung, "...iaitu apabila kita mempertahankan kepentingan Melayu dan kaum bumiputera mengikut perlembagaan, mereka mengatakan ini penghalang kepada 1Malaysia.  YAB Perdana Menteri telah berkali-kali mengulangi penjelasan dan pendirian mengatakan bahawa 1Malaysia adalah satu dasar, satu konsep, satu falsafah yang tertakluk kepada kerangka perlembagaan negara, berbeza dengan Malaysian Malaysia."
"Jadi di sini, PERKASA bukan penghalang kepada 1Malaysia.  Malah kita pendukung yang paling kuat tetapi berteraskan kepada kerangka perlembagaan negara yang disebut, yang dijelaskan oleh YAB Perdana Menteri," tegasnya.
Mengapa PERKASA sahaja dituduh?
Ibrahim Ali juga menyenaraikan beberapa NGO yang juga dikatakannya sebagai "ethnic based", seperti Dong Jiao Zong, HINDRAF, Suqiu dan Hua Zong.  "Semua ini adalah pertubuhan yang juga ethnic based policy, yang selama ini membuat berbagai-bagai tuntutan sehingga ada tuntutan mereka bercanggah dengan dasar kebangsaan negara, sama ada dalam konteks pendidikan, dasar ekonomi, apatah lagi dari segi konteks dalam perlembagaan negara.  Mereka juga membuat tuntutan yang sebegitu rupa."
Beliau mempertikaikan, "Kenapa mereka ini tidak dituduh ektremis?  Kenapa PERKASA satu-satunya pertubuhan yang mempertahankan kepentingan kaum bumiputera dan Melayu dituduh sebagai perkauman?"
Ahli parlimen dari Konsensus Bebas ini juga mengulas kenyataan Menteri Jabatan Perdana Menteri, Nazri Aziz bahawa "UMNO tidak menyokong PERKASA".  "Betul kenyataan Nazri, kerana kita bukan alat UMNO, dan kita bukan alat kepada sesiapapun!"
Beliau menjelaskan, "Ada yang mengatakan PERKASA ini alat UMNO.  Ada pula yang mengatakan UMNO tak menyokong PERKASA.  Jadi pada saya tak timbul soal sokong atau pun tak sokong."
Sementara mendakwa PERKASA sekadar sebuah NGO dan bukannya parti politik, beliau dengan nada sindir berkata, "Bagaimana pun saya nak berterima kasih kepada mereka (yang menyerang PERKASA).  Mereka telah memberi publisiti dengan menyerang PERKASA yang menyebabkan PERKASA sudah menjadi pertubuhan yang begitu gah...nampaknya mereka begitu takut kepada PERKASA."
"Saya pun begitu teruja, apabila mereka begitu takut dan begitu menggigil dengan PERKASA," katanya sambil ketawa.
Ibrahim Ali yang sudah dua kali ditahan di bawah ISA menyanggah tuduhan bahawa dirinya "ekstremis".  Bukan seperti mereka yang mengadakan tunjuk perasaan untuk menuntut reformasi sistem pilihan raya, pemansuhan ISA, malah "ada yang gigit tangan polis", Ibrahim Ali berkata beliau tidak pernah berarak ke istana, malah menambah PERKASA sanggup disiasat Suruhanjaya Diraja yang ditubuhkan jikalau memerlukan.
Malah, ketika menjawab soalan media, Ibrahim Ali mendakwa bahawa hampir 50 ribu orang telah mendapat kad keahlian PERKASA, sementara terdapat lebih kurang 200 ribu borang yang belum diproses.  Bahkan, barisan pemimpinan PERKASA terdiri daripada tokoh-tokoh yang profesional dan bukan calang-calang orangnya.
Bangsa Malaysia: Sekolah satu aliran
Ketika ditanya sama ada beliau menyokong konsep "bangsa Malaysia", atau masih mahu mengekalkan "bumiputera dan bukan bumiputera", Ibrahim Ali menjawab, "Kalau mereka nak perbesarkan 1Malaysia macam Malaysian Malaysia, kenapa tidak langkah yang pertama kita adakan dulu satu sekolah aliran?"
"Wujudkan sekolah satu aliran.  Semua pihak sokong, baru kita cakap pasal bangsa Malaysia.  Jangan nak bercakap soal bangsa Malaysia tapi pada masa yang sama mereka mempertahankan sekolah vernakular.  Mereka mempertahankan dasar-dasar yang bertentangan dengan dasar kebangsaan.  Pada masa yang sama, mereka nak bangsa Malaysia."
"Yang mereka buat, mereka nak suruh kita ikut.  Yang kita buat, mereka tak nak ikut.  Lepas tu, bila cakap soal Malaysia, bangsa Malaysia.  Tetapi dasar-dasar mereka, perjuangan mereka tidak melambangkan cita-cita bangsa Malaysia," katanya.

Gantung permit mungkin formula APCO

KUALA LUMPUR, 14 Julai: Keputusan kerajaan menggantung kesemua permit akhbar milik PAS, DAP dan PKR mungkin hasil nasihat Firma Perunding Antarabangsa APCO Worldwide (IAC).
Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa demikian kerana firma yang dikaitkan dengan proksi Yahudi itu sebelum ini bertanggungjawab mempopularkan Umno sebagai sebuah parti yang demokratik lagi toleransi di beberapa media antarabangsa, khususnya di Amerika Syarikat sendiri.
"Di luar negara, APCO memberi gambaran bahawa Umno ini demokratik dan toleransi," katanya petang tadi selepas mempengerusikan Mesyuarat Pimpinan Pakatan Rakyat di Pejabat Ketua Pembangkang, Parlimen.
"Saya tidak faham, mungkin APCO ada memberi nasihat kepada Perdana Menteri, Najib Tun Razak untuk membuat keputusan."
Difahamkan, APCO mula dipandang sebagai proksi Yahudi di Dewan Rakyat sejak pertengahan April lalu apabila Anwar mendedahkan Simen Stein (bekas duta Israel di Jerman), Itamar Robinovich (bekas duta Israel di Amerika Syarikat) dan Doron Bergerbest-Eilon (bekas Ketua Agensi Keselamatan Israel-ISA/Shin Bet).
Sejak dari itu, Suara Keadilan milik PKR, Harakah (PAS) serta Roket (DAP) itu dilihat kian menjadi perhatian rakyat apabila mengaitkan kepemimpinan tertentu Umno dengan rangkaian misteri Yahudi-Israel khususnya di Amerika Syarikat.
Akibatnya, Anwar sendiri pada 1 Julai lalu mengaku bahawa beliau mulai menjadi  mangsa serangan balas APCO melalui tulisan seorang kolumnis berbangsa Yahudi, Jackson Diehl dalam akhbar The Washington Post.
Pun begitu, beliau yang juga Ketua Umum PKR meminta Najib supaya tidak tunduk pada telunjuk APCO lagi.
Di sebalik penggantungan permit akhbar-akhbar terbabit, beliau yakin bahawa tindakan keras itu bukan hasil pendirian Najib dan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, Menteri Dalam Negeri) semata-mata.
"Saya kurang pasti sama ada tindakan keras yang dilakukan ke atas media-media alternatif oleh Perdana Menteri Najib dan Menteri Dalam Negeri kerana pilihan raya dekat," ujarnya.
Sambil mengumumkan bahawa Pakatan Rakyat sedia menangguhkan penerbitan akhbar milik parti masing-masing, beliau berkata, tindakan Najib dan Hishammuddin itu seakan mencerminkan bahawa media-media penerangan oposisi banyak menyuntik kesedaran dalam kalangan rakyat.
"Tapi, ternyata penerangan yang disampaikan oleh media-media Pakatan Rakyat ini berkesan," katanya.
Dakwanya lagi, keberkesanan media-media terbabit turut menggamit kesedaran ahli-ahli Umno sendiri.
Ekoran itu, katanya, Umno dalam suasana tertekan hatta terpaksa mengambil tindakan tidak demokratik dengan menggantung permit akhbar-akhbar terbabit.
"Jadi, Umno nampaknya begitu tertekan dan terpaksa mengambil tindakan autokratik ini," tambahnya sambil diakui bersama-sama oleh Tuan Guru Abdul Hadi Awang (Presiden PAS), Lim Kit Siang (Penasihat DAP) serta beberapa anggota majlis yang lain.
Tuntas dari itu, beliau menasihatkan Najib supaya memulihkan semua kebebasan akhbar demi kepentingan negara.
"Berilah ruang supaya jangan Malaysia ini dilihat sebagai negara kuku besi," ujar beliau dalam nada yang kesal.

Peneroka serah bukti penyelewengan Felda esok

KUALA LUMPUR, 14 Julai: Peneroka Felda dari seluruh negara termasuk Johor, Kedah dan Pahang akan ke pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Putrajaya esok bagi membuat laporan berkenaan penyelewengan Felda.
Pengerusi Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman (gambar) sewaktu mengesahkan perkara itu berkata, rombongan mereka akan ke sana menyerahkan dokumen yang didakwa sebagai bukti penyelewengan ke SPRM jam 11 pagi esok.
"Setelah laporan polis dibuat berkenaan penyusutan rizab tunai Felda, jadi sekarang kita akan hantar laporan dan dokumen kepada SPRM, beserta dengan lampiran- lampiran tambahan berkenaan isu-isu yang berkait rapat dengan penyalahgunaan kuasa, pecah amanah dan penyelewengan di dalam pengurusan Felda," katanya.
Laporan serupa jelasnya turut disampaikan kepada SPRM di setiap negeri dalam masa terdekat.
Tindakan ke SPRM itu dibuat selepas penolakan debat oleh menteri berkaitan dan setelah beberapa laporan polis dibuat di seluruh negara.
Mengulas penolakan debat oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan, beliau berkata kebanyakan pimpinan Umno BN di peringkat akar umbi sendiri turut gusar dengan debat tersebut kerana khuatir lebih banyak salah urus Felda akan dibongkar.
"Isu Felda kini telah menjadi isu nasional yang paling hangat. Inilah pertama kalinya dalam sejarah di mana kewibawaan pimpinan Barisan Nasional tergugat. Mereka berusaha untuk menutup isu ini, tetapi tidak boleh. Bila pimpinan Umno BN diajak berdebat, mereka tidak mahu. Dari sudut lain, integriti Felda itu sendiri dipersoal," katanya lagi.
Ahmad sebelum ini mengakui rizab tunai Felda merosot daripada RM4.08 bilion pada tahun 2004 kepada hanya RM1.35 bilion pada 2009.
Kemerosotan itu, jelasnya ekoran RM2 bilion digunakan untuk pembangunan tanam semula, termasuk sara hidup dan pendahuluan hasil, RM603 juta pinjaman pembesaran rumah peneroka, RM662 juta untuk bangunan baru Menara Felda.
Bagaimanapun, Anak berpendapat banyak keraguan di sebalik penjelasan tersebut.

PAS sudah tolak berunding dengan Umno

Sukacita saya merujuk kepada laporan beberapa akhbar hari ini (14 Julai 2010), khususnya menyentuh permasalahan hubungan PAS dengan Umno.
Sukacita dinyatakan, isu berunding antara PAS–Umno sudah selesai. PAS sudah menolak untuk berunding dengan Umno. Sekarang PAS sudah menerima kerjasama dalam Pakatan Rakyat.
Kalau Umno ingin sangat menjaga perjuangan orang Melayu, lebih baik Umno menukar dasarnya kepada Islam. Kerana Islam yang menyelamatkan manusia dan KITA HARUS INGAT penghujung hidup manusia adalah Akhirat. Sebab itu, Islam mengajar hidup manusia mesti berpandukan ad-Din, iaitu cara hidup berpandukan agama. Hanya agama diambil kira di Akhirat.
Atas maksud untuk memenuhi tuntutan hidup beragama, maka setiap kali umat Islam sembahyang, hendaklah membaca al-Fatihah yang di dalamnya mengandungi perkataan “maliki yaumiddin” yang bermaksud hari agama, hari  berlakunya pembalasan mengikut neraca agama. Sementara agama itu pula terkandung di dalam 30 juzuk al-Quran. Oleh sebab itu, Islam mengajar kita supaya menerima pakai semua ayat al-Quran sebagai panduan hidup. Kita tidak boleh pilih untuk pakai ayat-ayat tertentu, sementara ayat-ayat tertentu pula kita tolak.
Atas prinsip agama begini, maka PAS selama 20 tahun mentadbir Kelantan adalah hasil daripada sokongan semua bangsa dan agama dan merekalah yang mengundi PAS atas nama Islam. Kalau tidak masakan PAS dapat menang besar tahun 1990 dan 2008 lalu.
Apa yang berlaku di Kelantan adalah sebagai bukti bahawa dasar Islam diterima oleh majoriti rakyat yang terdiri daripada pelbagai latar belakang politik, termasuklah orang Umno turut menyokong dasar Islam yang dibawa oleh PAS.
Pada saya, kalau Umno tukar dasarnya daripada Melayu kepada Islam, maka Umno boleh bersama PAS dalam Pakatan Rakyat. Bila Umno boleh bersama PAS atas dasar Islam, orang Islam makin kuat dan politik Melayu bertambah kukuh.
Sekaranglah masanya untuk Umno menukar dasar Melayunya itu. Jangan terikut-ikut dengan puak Yahudi. Kerana pengasas perjuangan bangsa itu adalah puak Yahudi. Ia disambung pula oleh puak Arab. Sedangkan perjuangan atas dasar kaum atau bangsa tidak diterima di sisi Nabi Muhammad SAW. Sedangkan di akhirat kelak kita akan masuk syurga. Untuk masuk syurga mestilah dengan syafaat Nabi. Macam mana untuk mendapat syafaat Nabi sekiranya kita berjuang tidak mengikut seruan Nabi.
Wallahu’alam.
YAB Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat,
Mursyidul Am PAS merangkap Menteri Besar Kelantan.

Pakatan tangguh terbit Harakah, Suara Keadilan, Roket

KUALA LUMPUR, 14 Julai: Pakatan Rakyat hari ini membuat keputusan untuk menangguhkan penerbitan akhbar rasmi ketiga-tiga parti, Harakah, Suara Keadilan dan Roket buat sementara waktu sehingga mendapat penjelasan rasmi daripada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein berhubung permit tiga akhbar tersebut.
Keputusan itu diumumkan pada sidang media selepas mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat di pejabat Ketua Pembangkang, parlimen hari ini.
Hadir sama pada sidang media tersebut, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan ahli pimpinan tertinggi ketiga-tiga parti.
"Kita akan ikut semua proses dan peraturan yang dikehendaki. Parti-parti telah menunjukkan surat tunjuk sebab dan lain-lain yang dikehendaki. Buat sementara waktu, akhbar rasmi ketiga-tiga parti ditangguhkan penerbitannya," kata Anwar.
Anwar yang juga ahli Parlimen Permatang Pauh juga meminta pertemuan dengan Hishammuddin dipercepatkan bagi membolehkan Pakatan membuat keputusan mengenai langkah yang harus diambil.
"Kita meminta supaya dipercepatkan pertemuan dengan Datuk Hishamuddin. Ini kerana menteri yang bertanggungjawab sepenuhnya dan memberikan pertimbangan yang sewajarnya dan memberi ruang supaya jangan nampak Malaysia ini tidak mengamalkan demokratik dan kebebasan media," katanya lagi.
Tuan Guru Abdul Hadi pula berkata, semua parti bersedia untuk menghantar wakil daripada pihak pengurusan akhbar untuk bertemu dengan Hishammuddin dan bersedia untuk memberikan kerjasama kepada pihak kementerian.
"Kita memberi jawapan kepada semua soalan yang dikemukakan dan semua parti akan menghantar wakil dari pihak pengurusan suratkhabar menemui Kementerian Dalam Negeri untuk memberi penjelasan dan menjawab soalan yang dikemukakan dan lepas itu kita tunggu dan lihat," katanya.
Mengulas pujian KDN kepada kerjasama yang diberikan pihak Harakah, Anwar berkata, KDN sewajarnya membenarkan akhbar tersebut diterbitkan jika pujian itu benar-benar ikhlas.
"Kita ucap tahniah dan kalau betul dia puji berilah kebenaran Harakah bukan sahaja dijual kepada ahli tapi dibenarkan dijual kepada seluruh rakyat. Barulah benar pujian itu. Kalau tidak, pujian itu berniat jahat," katanya.

PM, Rosmah, Baginda, Nazim mentioned in Bala's French probe

Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle

FINAL UPDATE Malaysian private investigator P Balasubramaniam spent three hours huddled with the French police on Monday and during the long question-and-answer session, the names Najib, Rosmah, Baginda, ASP Suresh, Deepak and Dinesh cropped up several times.

“There were also some new names that Bala mentioned. I am not sure if he will reveal those when he issues a statement to the press. But because of the huge public interest, most likely his lawyers will issue the statement later tonight or tomorrow,” a source close to the investigation told Malaysia Chronicle.

The names mentioned refer to Malaysian Prime Minister Najib Razak, his wife Rosmah Mansor, their friend Razak Baginda, ASP Suresh, businessman Deepak Jaikishan and his brother Dinesh.

The Malaysian leader has been accused of taking a kickback worth 114 million euros or RM570 million from French defense giant DCNS over the purchase of two Scorpene submarines he sanctioned when he was defense minister in 2002.

Najib has denied the allegations but he did benefit a company controlled by Baginda with a co-ordination and support services contract worth RM570 million.

ASP Suresh is a police officer whom Bala has known for a long time, while Deepak is a friend of Rosmah’s. When he emerged after a year in hiding in late 2009, Bala had said ASP Suresh and Deepak were the ones who introduced him to Najib’s brother Nazim Razak.

The meeting took place hours after Bala had made a sensational statutory declaration that incriminated Najib, Rosmah, Baginda in the submarines deal as well as in the murder of Mongolian translator Altantuya Shaariibuu, who was trying to blackmail Baginda for her US$500,000 share of commission.

“The French police wanted to know what happened to Bala after he disappeared. They wanted to know why he ran off and who asked to leave Malaysia. They wanted to see documentary proof of the payments he said he received from Deepak,” said the source.

RM5 million to leave Malaysia

Indeed, Bala had revealed that Nazim had met him at a Volkswagon salesroom in Kota Damansara, a suburb in Selangor state. Nazim’s pregnant wife was also present, he had recounted.

According to Bala, Nazim offered him RM5 million to reverse his statutory declaration, leave Malaysia immediately and to keep silent on the case. He also said Rosmah was very pleased that he had agreed to retract the statutory declaration and wanted to have breakfast with him.

So far, Bala says he has received RM750,000 and has also kept several bank-in slips showing transfers of around RM50,000 each time.

A former Special Branch detective, Bala's life has been turned upside down by the Altantuya murder and Scropenes graft case. Last week, the Malaysian Anti-Corruption Commission swerved at the 11th hour from recording his statement even though they had agreed to do so at a London venue, where Bala had promised to do his best to help in investigations.

Despite the MACC's suspicious behavior, Bala proceeded to Paris, where he was interviewed by the French police at the Direction Centrale de la Police in Nanterre Prefecture. The French authorities are probing possible corruption by DCNS and certain of their own politicians. Naval arms-maker DCNS has a notorious record of bribing its way into huge deals.

Malaysian civil rights group SUARAM also gave impetus to the French probe when it lodged a complaint in Paris on behalf of Malaysian taxpayers earlier this year. SUARAM director Cynthia Gabriel has said they were forced into action after Najib refused to initiate any probe into the widespread allegations of a kickback having been paid by DCNS.

The Nazim factor

So far, the two submarines have set back national coffers by RM6.7 billion and although Najib insists the RM570 million contract he granted to Baginda was not a form of commission, Baginda's firm - Perimekar - has no previous record of any knowledge of submarines technology.

Intertwined into the submarines acquisition is the gruesome murder of the beautiful 28-year old Altantuya, whom French newspaper La Liberation has reported was shot in the head and blown up with C4 explosives to prevent identification. Two former bodyguards of Najib's and Rosmah's have been sentenced to hang for the murder but speculation remains rife that there were masterminds involved and they were still at large.

But it was the latest revelation of the involvement of Nazim, Najib's younger architect brother, that forced the Malaysian authorities into a fresh show of action after submerging the case following Bala's 'disappearance'.

Challenged in Parliament to take action, the MACC vowed to get to the bottom of the complex case and sought an interview with Bala. But the commission - which falls under the direct purview of the Prime Minister - startled the nation and other foreign observers when it backed off at the last minute.

"It really speaks badly about law and order in Malaysia. If the national anti-graft commission can withdraw from such an important and high-profile case, surely they must have received instructions from the highest authority, and sadly, all the indicators point to Najib himself," Tian told Malaysia Chronicle.

Malaysia Chronicle appends below Part 5 of an interview Bala gave to Malaysia Today in November 2009:

PI Bala Part 5: ” I was told Rosmah was happy with my retraction”

In the fifth and final part of the mystery interview with private eye P Balasubramaniam published in Malaysia Today, he tells that prime minister’s wife Rosmah Mansor was “very happy” with him for retracting his first statutory declaration which implicated her and Najib Razak in Altantuya’s murder.

He added that Rosmah had wanted to have breakfast with him.azlanBalasubramaniam, a central figure in the Altantuya Shaariibuu murder case, also revealed that he had met Najib’s younger brother Nazim the night before signing the second declaration which exonerated Najib and Rosmah.

He added that he was only paid RM750,000 of the promised RM5 million for the retraction.

Below are excerpts from the interview.

How long had you known ASP Suresh before this incident?

I have known him for about 10 years. I met him when he was a senior investigation officer at the IPK Kuala Lumpur. I was a private investigator then.

ASP Suresh used to ask me to assist him in obtaining fast traces and details on mobile phones as I had contacts in the phone companies and was able to get the information required faster than the police who had to go through official channels.

At one stage, I was working for ASP Suresh as a bouncer at his pub in Jalan Imbi. He had been suspended from his duties as a police officer sometime in 2006 as he was being investigated for corruption by the ACA.

Had you met Deepak before this incident?

No. But I had done some PI work for his brother Dinesh in the past. I knew Deepak was Dinesh’s brother.

You have said that you met a Malay VIP Datuk outside the Volkswagen showroom at The Curve on the night of July 3rd 2008. Who was this gentleman?

He was Datuk Nazim Razak, the younger brother of Najib. He was there with his pregnant wife. Although I did not speak to her, I recognised her as being a TV personality. I think she was the host on the ‘Nona’ programme. Deepak was the one who brought them there to meet me. That is why ASP Suresh did not want us to meet in a place where there would have been a CCTV camera.

When you were in the Hilton Hotel at KL Sentral with Deepak, Dinesh and ASP Suresh and after you had signed the second statutory declaration, was there anything said to you which you consider to be significant?

Yes, there were two things which Deepak told me. He informed me that Rosmah was very happy with me for retracting my first statutory declaration and wanted to have breakfast with me.

When I enquired from Deepak how long I was expected to leave the country for, he informed me it would be until Najib became the next prime minister and that I could return after that.

When did you contact your lawyer Americk Sidhu?

I called him in the middle of July 2009. I was still in India then. I wanted to arrange a meeting with him to inform him what had happened to me and to apologise for all the trouble I had caused. Americk was in the UK when I called him so we arranged to meet in Kuala Lumpur when he returned at the beginning of August.

Did you meet him?

Yes. We met in early August. At the meeting were two other senior lawyers whom Americk had arranged to be present. I told them everything that had happened to me from the time I left Americk’s office in the evening of the July 3, 2008.

Did you realise that this meeting had been secretly videoed?

I did not realise I was being filmed. I was, however, subsequently informed that a recording had been made and this video is safekeeping. I understand this was done to protect me in the event something untoward happened to me again.

How did you manage to survive financially all the time you were away?

Deepak arranged intermittent payments to be made to me. Some payments were made to my wife directly into her account with the EON Bank in KL.

Other payments were made to ASP Suresh who then arranged payment to me directly or through a friend of mine in Malaysia. I have copies of some of the cheques issued by Deepak Jaikishan and from his company, Carpet Raya Sdn Bhd.

I also have copies of my wife’s bank statements showing the deposits which were made. I also have copies of my HSBC account in Chennai.

How much money did you receive from Deepak from the time you left Malaysia in July 2008 till now?

All together, approximately RM750,000.

Do you have any money left?

Yes, I have invested approximately RM250,000 for my future as I am not sure what will happen to me. I also spent some money on renovations to my house in Rawang as my wife and youngest child were there. These renovations were in respect of the security of my home only.

The rest of the money was spent on renting accommodation in Chennai, paying for my children’s schooling and for daily expenses.

Didn’t Deepak promise you RM5 million?

The negotiations were all conducted by ASP Suresh at the Bak Kut Teh stall in Rawang on the night of the July 3, 2008. I was not involved in these negotiations as I was not concerned about money but the safety of my family.

I have subsequently come to realise that ASP Suresh had a vested interest in all this as I know he has received about the same amount of money from Deepak as I have. His job was to keep me under control. This is why he is annoyed with me for not following his instructions because his income from Deepak would be affected.

Why did you wait so long before revealing all this?

When I was at the Hilton Hotel at KL Sentral, I had asked Deepak how long I would have to stay out of the country. He told me it would have to be until Najib became the prime minister. I could not return to Malaysia before February 2009 as one Kumar had my passport in his possession in India for five months.

I only got my passport back after I complained to Deepak when he visited me in India with ASP Suresh. Deepak called his brother Rajesh to find out what had happened to my passport and within two days Kumar asked me to pick it up from him. I was at this time in India illegally as my visa had expired on September 5, 2008.

In order to get my visa extended I had to seek assistance from my wife’s uncle who is a state exco member in Tamil Nadu who managed to get it extended for one year. Only after this was I able to travel back to Malaysia.

What happened when you arrived back in Malaysia in February 2009?

When I landed in KL, I called Dinesh to inform him I was back in Malaysia. I was summoned to Deepak’s office in Sungai Besi at 11.45 pm the same night and was told in no uncertain terms to leave the country immediately, but I stayed a little longer as I wanted to be with my children and my wife. They didn’t know I had not left immediately.

Why did you come back to Malaysia in April 2009?

Just to see my wife and children. This time I did not tell anyone I was back and so I was not harassed.

Why have you now decided to reveal everything?

Because I want to stop all harassments and so that I can return to my normal life.

Were the contents of your first statutory declaration true?

Yes.
Were you forced to sign the first statutory declaration under duress?

Absolutely not.

Were you forced to sign the second statutory declaration under duress?

Yes, because I was fearful for the safety of my family and I did not read the contents of the second statutory declaration before I was asked to sign it.

Pemimpin Tertinggi UMNO pun tak bersatu??



Aduyaiii!! Sibuk nak ajak PAS bersatu..
Najib-Muhyidin-Hisham Aww sendiri pun macam-macam buyik pasal bersatu nih!!

Muhyiddin - Semalam, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan komitmen serta kesediaan Umno untuk bertemu dan menjalinkan kerjasama dengan PAS dalam pelbagai bidang termasuk usaha untuk memperkukuhkan Islam serta kedudukan orang Melayu di negara ini.
Hisham Aww - "Kalau hendak duduk semeja pun tidak boleh, soal hendak bergabung jauh lagilah," katanya. Beliau yang juga menteri dalam negeri berkata tujuan bagi perbincangan itu hendaklah bagi manfaat semua pihak. "Soal gabung lagi sedikit masa tak ada timbul," katanya. Najib - "Saya tidak mahu buat apa-apa kenyataan lagi sebab Timbalan Presiden Umno (Tan Sri Muhyiddin Yassin) telahpun membuat kenyataan. Saya rasa cukuplah dengan kenyataan tersebut. "Saya cuma nak nyatakan bahawa Umno memang mempunyai kekuatan tersendiri dan bukan kerana kita ini terlalu lemah, kita terpaksa mencari kawan baru dengan PAS," katanya.
Sendiri analisis lah ye!
sunsnake 14072010

Nik Aziz sedia temui Muhyiddin..he.he..ada berani sekarang..!!

Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau sedia bertemu dan berbincang dengan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai "apa juga perkara".

Ketika ditemui pemberita hari ini, Menteri Besar Kelantan itu berkata tiada halangan untuknya bersua muka dengan Muhyiddin tetapi perjumpaan itu biarlah tanpa diatur mana-mana pihak ketiga sebagai orang tengah.

"Yang moleknya tak payah orang (tengah). Kalau nak jumpa secara peribadi pun tak apa, boleh sangat," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat exco kerajaan negeri di Kota Bharu hari ini.

“Beliau (Tan Sri Muhyiddin) boleh datang sendiri jumpa saya, saya tak kisah, tak perlu hantar orang tengah.

“Jangankan beliau datang nak jumpa saya kat sini, jika ke Kuala Lumpur pun saya boleh pergi,” katanya.

Bagaimanapun menurut Harakahdaily, soalan yang diutarakan pemberita kepada Nik Aziz tiada kaitan dengan hubungan Umno dan PAS, seperti dilaporkan media hari ini.

Muhyiddin, yang dijadual melawat Kelantan esok, dilaporkan semalam, berkata Umno sedia menjalin kerjasama dengan PAS dalam pelbagai bidang termasuk usaha untuk memperkukuhkan Islam serta kedudukan orang Melayu di negara ini.

Pada sebelah pagi timbalan presiden Umno itu dijadual melawat kompleks Imigresen dan Kuarantin di Bukit Bunga, Jeli.

Pada sebelah petang pula, beliau akan merasmikan karnival rakyat parlimen Tanah Merah di Sekolah Menengah Kebangsaan Tanah Merah.

ADUN PR Selangor bantah KDN sekat media alternatif

FZ1_6222 Di sekitar DUN Selangor
Oleh Jamilah Kamarudin
SHAH ALAM: Ahli Dewan Undangan Rakyat (ADUN) Pakatan Rakyat (PR) Selangor hari ini sepakat membantah tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang tidak memberikan kelulusan permit kepada akhbar Suara Keadilan serta surat tunjuk sebab kepada Roket dan Harakah.
Menyifatkan sebagai satu tekanan kepada pihak pembangkang dan menyekat kebebasan akhbar terutamanya suara media alternatif, ADUN Sri Andalas Dr Xavier Jayakumar berkata, tindakan ini tidak wajar kerana akhbar tersebut merupakan akhbar parti dan bukannya akhbar arus perdana.

"Ini akhbar untuk parti dan kenyataan didalamnya adalah daripada pemimpin parti sendiri. Jika ada sesiapa yang tidak puas hati dengan kenyataan dalam akhbar ini, mereka boleh ambil tindakan masing-masing, dan bukannya mencari alasan untuk sekat kebebasan media.
"Kalau nak jadi negara maju, caranya adalah dengan memberikan kebebasan kepada media cetak dan elektronik. Kita boleh tulis apapun, kalau sesiapa ada masalah dengan apa yang kita tulis, saya harap mereka boleh ambil tindakan melalui program atau rancangan sedia ada," katanya.
Ugutan dari BN
Sementara itu, ADUN Pandamaran Ronnie Liu menganggap tindakan KDN ini sebagai satu ugutan kepada media pembangkang supaya tutup mulut daripada mendedahkan mengenai kepincangan BN dan Kerajaan Pusat.
"Kita anggap ini sebagai satu ugutan daripada kerajaan Pusat kerana kerajaan Pusat yang kawal semua ini.
"BN takut dengan ketiga-tiga akhbar ini kerana secara lantang telah membongkar banyak isu mengenai skandal, penyelewengan dan lain-lain.
"Saya rasa ini satu kelemahan BN jika menggunakan teknik sabotaj ini, jadi kita minta KDN tarik balik ugutan itu," ujar beliau.
ADUN Kinrara Teresa Kok pula berpendapat tindakan KDN itu bertentangan dengan polisi kerajaan negeri Selangor yang mahukan maklumat disampaikan kepada rakyat dengan telus.
"DUN kini sedang membahaskan kebebasan maklumat (Freedom of Information) dimana kita sudi membekalkan dokumen kerajaan kepada rakyat.
"Kita ingin bahas dan luluskan rang undang-undang….tapi apa yang dilakukan kerajaan adalah bertentangan sama sekali dengan pendirian Pakatan Rakyat di mana mereka cuba sekat media alternatif dan menyusahkan semua penulis dan pengarangnya," katanya.

KDN Siasat Dakwaan Anwar Agen CIA..aik masih nak siasat juga ke..!!

hishamuddin_hussein1 Oleh Qayum Rahman
PUTRAJAYA: Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan melakukan penyiasatan segera terhadap Ketua Umum Keadilan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan juga mana-mana individu yang terlibat menjadi agen kepada pihak negara luar.
Menteri berkenaan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, "kerajaan akan melakukan pemantauan serta akan memanggil individu yang terlibat untuk disoal siasat bagi mendapat kepastian."

Menurutnya, KDN sentiasa memandang serius terhadap tindakan agen yang dikatakan dibiayai oleh kerajaan luar negara menyampaikan maklumat mengenai perkembangan semasa Malaysia.
"Kita tidak akan berdiam diri dan akan memastikan perkara ini disiasat untuk memberi keutamaan menjaga imej negara.
"Sesiapa sahaja termasuk saya sendiri akan disiasat supaya keselamatan pentadbiran negara sentiasa dikawal daripada disalahgunakan oleh pihak tidak bertanggungjawab," katanya ketika sidang media di Putrajaya hari ini.
Hishammuddin berkata, walaupun wujud penulis blog yang cuba melagakan kerajaan Malaysia bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikatakan menjadi agen CIA, KDN tetap terpaksa melakukan penyiasatan untuk mendapat kesahihan.
"Kita tidak akan memihak kepada mana-mana individu kerana ini adalah tanggungjawab daripada kerajaan untuk menyekat kebocoran maklumat daripada individu yang boleh dikatakan berbahaya," katanya.
20 akhbar BN juga disiasat
musa hasanSementara itu bercakap mengenai permit KDN kepada akhbar media alternatif Suara  Keadilan dan Harakah, Hishammuddin berkata, sebanyak 20 akhbar dari Barisan Nasional juga sedang disiasat terhadap kesalahan yang dilakukan.
"Saya tidak mahu lihat kes pada akhbar pembangkang sahaja kerana perkara ini juga melibatkan akhbar dari BN yang telah gagal mengikut akta pencetakan yang ditetapkan.
"Semua akhbar yang melanggar undang-undang akan diambil tindakan termasuk akhbar BN sendiri supaya hak kebebasan yang diperkatakan akan diterima secara adil tanpa memilih kroni.
"Harakah tidak ada masalah langsung bersama KDN, Suara Keadilan ini yang mempunyai masalah besar hingga mencabar KDN walaupun permit mereka telah tamat," jelasnya.
Katanya, KDN tidak mahu masyarakat umum menyalah tafsirkan permasalahan yang sedang berlaku di antara KDN dan Suara Keadilan kerana isu permit belum diputuskan.
Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hasan yang turut hadir berkata, Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan menyiasat laporan yang dilakukan oleh KDN mengenai akhbar Suara keadilan yang telah melanggar akta undang-undang negara.
"Ini adalah kesalahan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan akan disiasat untuk memberi peringatan kepada pihak lain yang mungkin terlibat.
"PDRM akan memanggil Suara Keadilan untuk disiasat dan akan mengambil tindakan segera mengenai kedegilan akhbar berkenaan," katanya.

Umno rules because of the non-Malays

Umno may be a Malay party. But it is not the Malays who give Umno that power to rule. It is the ‘pendatang’ Chinese and Indians and second-class citizens from East Malaysia who have been colonised by Umno. They keep Umno in power. And they allow Umno to insult them on top of that.


Raja Petra Kamarudin

Prime Minister Najib Tun Razak says that Umno does not need PAS and that it is strong enough to survive without PAS. There are some in Umno who also belittle MCA, MIC, Gerakan, etc., and suggest that Umno is better off without these non-Malay parties -- especially when the non-Malays are ‘so demanding’.
Well, let the facts speak for themselves. Umno, on its own, is dead meat. Umno needs PAS because it realises that it rules this country at the pleasure of the non-Malays. Without the non-Malays Umno is dead. So how can Umno claim to represent the Malays when the Chinese, Indians and natives of East Malaysia are giving it that power to rule?
Umno needs PAS because it wants to be able to legitimately claim that it is a Malay party. Currently it has no legitimate right to that claim. It is not the Malays but the non-Malays who have given Umno the power to rule.
In the last General Election, Umno won only 29.33% of the votes and 35.6% of the seats in Parliament. Only when you add the votes of the other 13 parties in the ruling coalition would Barisan Nasional win 50.27% of the votes and 63.1% of the seats.
And that is after taking into consideration the gerrymandering and postal votes, mind you. Without all this fraud and election rigging Barisan Nasional would have been kicked out and today the opposition coalition, Pakatan Rakyat, would be running the federal government.
So, no, Umno is not strong enough, as what Prime Minister Najib claims. On its own -- without the Chinese, Indians and natives of Sabah and Sarawak -- Umno would have been buried back in March 2008. And that is why it is still, until today, talking about courting PAS.
Umno knows, unless it can get married to PAS, it’s future will always depend on non-Malay support. And Umno hates that. But most Malays do not realise this and thus far Umno is safe. But once the Malays wake up and realise that it is the non-Malays who are keeping Umno in power that would be fatal for Umno.
Umno may be a Malay party. But it is not the Malays who give Umno that power to rule. It is the ‘pendatang’ Chinese and Indians and second-class citizens from East Malaysia who have been colonised by Umno. They keep Umno in power. And they allow Umno to insult them on top of that.
Bodoh punya Cina, India dan orang Sabah dan Sarawak. At least prostitutes get paid for getting screwed. You get screwed and you pay for it. You are worse than prostitutes. I have no sympathy for these types of Malaysians. And these are the people who complain the most. Stupid!
Let me say that again. Without the Chinese, Indians and natives of East Malaysia, Umno is dead. You keep Umno in power. And you get insulted on top of that. You deserve what Umno dishes out to you. And Najib has the gall to say that Umno is strong enough and does not need PAS. And do you know that there are some leaders in PAS who feel that they should go to bed with Umno? Yes, not only are the Chinese, Indians and natives of East Malaysia bodoh. Melayu pun ada yang bodoh.


Fatwa: ESQ dakwa rugi RM1 juta, harap keseragaman..kerana duit la kecoh nie...!!!

KUALA LUMPUR, 14 Julai – Syarikat ESQ mendakwa ia rugi hampir RM1 juta ekoran fatwa Mufti Wilayah Persekutuan 10 Jun lalu yang mengharamkan program motivasinya, tetapi lega dengan pengiktirafan bersyarat dikeluarkan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan hari ini.
Sehubungan itu syarikat tersebut yakin akan ada keseragaman fatwa berhubung status program motivasi ESQ termasuk Majlis Agama Wilayah Persektuuan akan mengubah pendiriannya kelak.
“Kami menyambut baik keputusan Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan, menghormati pendirian Mufti Wilayah Persekutuan tetapi pada masa yang sama kami berharap akan ada keseragaman, di mana Wilayah Persekutuan juga akan membenarkan program kami ini dijalankan di Wilayah Persekutuan nanti,” kata Pengurus Besar ESQ Leadership Center Sdn Bhd Marhaini Yusoff kepada The Malaysian Insider di sini petang ini.
Ketika ditanya sama ada ESQ masih berharap untuk mengadakan pertemuan dengan Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Wan Zahidi Wan Teh, Marhaini berkata, “kami berharap begitu untuk memberi penjelasan lanjut”.
Apabila ditanya bila berhasrat untuk berbuat demikian, kata beliau, “kami berharap secepat yang mungkin”.
“Kami anggarkan kerugian sekitar RM1 juta ekoran impak fatwa tempoh hari, ada yang menangguhkan penyertaan.
“Dan, oleh kerana isu ini masih baru dan ramai masih keliru, kami akan mengadakan pertemuan dengan semua pelanggan kami untuk menjelaskan mengenai keputusan muzakarah dan fatwa ini,” katanya lagi.
Pada sidang media pagi tadi Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan mengumumkan keputusan mereka bahawa kursus latihan kepimpinan ESQ boleh dilaksanakan di negara ini dengan pengawasan sepenuhnya oleh panel syariah dilantik ESQ.
Pengerusi jawatankuasa itu Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata keputusan itu dibuat setelah muzakarah yang bersidang pada 16 Jun lalu berpuas hati dan berpandangan bahawa kebanyakan unsur-unsur keraguan yang terkandung dalam kursus tersebut boleh diperbetul dan diperjelaskan.
Katanya, muzakarah turut memutuskan pihak ESQ membuat perubahan dan memperbetulkan dengan segera fakta-fakta, kenyataan atau apa jua aktiviti dan perlakuan yang boleh menimbulkan keraguan atau yang boleh ditafsirkan sebagai bertentangan dengan syariat Islam.
Syarikat itu mengadakan latihan pembangunan modal insan sejak 2006.
Ia perlu menghentikan programnya di ibu negara ekoran fakta Mufti Wilayah Persekutuan.
Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan mengharamkan modul kursus motivasi anjuran ESQ Leadership Center kerana mendapati ajarannya menyeleweng daripada akidah dan syariat Islam.
ESQ yang ditubuhkan di negara ini pada 2006 merupakan sebuah syarikat yang menjalankan latihan modal insan dan ia diasaskan oleh warga Indonesia, Dr Ary Ginanjar Agustian.

Nik Aziz cabar Umno tukar nama, dasar sertai Pakatan..jeng..jeng...ada berani..??

KUALA LUMPUR, 14 Julai - Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat mengesyorkan Umno agar menukar nama dan dasarnya kepada Islam jika benar-benar mahu memperjuangkan hak dan nasib orang Melayu.

“Kalau Umno ingin sangat menjaga perjuangan orang Melayu, lebih baik Umno menukar dasarnya kepada Islam,” kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan di sini hari ini.

Menteri Besar Kelantan itu berkata beliau berpendapat bahawa sekiranya Umno menukar dasarnya daripada Melayu kepada Islam, maka ia boleh bersama PAS dalam Pakatan Rakyat.

“Bila Umno boleh bersama PAS atas dasar Islam, orang Islam makin kuat dan politik Melayu bertambah kukuh,” kata beliau lagi.

MB S'gor: TPM subahat jika tak tangkap pencuri pasir..pulak dah..!!! he..he.he jadi cam nie..!!

Selangor telah menghantar surat kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk memohon kerjasama timbalan perdana menteri itu dalam menangani isu kecurian pasir di negeri itu, kata menteri besarnya Tan Sri Khalid Ibrahim.

Katanya, surat yang sama telah dihantar hari ini kepada menteri dalam negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein, ketua polis negara Tan Sri Musa Hassan, peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail serta ketua polis negeri Datuk Khalid Abu Bakar.

"Saya telah hantar surat kepada timbalan perdana menteri untuk jelaskan isu kecurian pasir di Selangor dan jemput beliau dan agensi kerajaan persekutuan untuk perangi kegiatan ini.

Tambahnya, turut disertakan dalam surat tersebut ialah laporan polis yang dibuat oleh kerajaan negeri berhubung kegiatan tersebut, serta penjelasan mengenai langkah-langkah yang telah dijalankan Selangor dalam menangani isu berkenaan.

"Sebab dalam berita dia kata 'bila kita tahu siapa terlibat, kita akan tangkap.' Jadi sekarang kita telah beri maklumat ini kepada beliau.

"Kalau dia tidak tangkap, dia bersubahat dengan pencuri pasir pula," katanya dalam satu sidang media selepas persidangan DUN Selangor hari ini.

'Semeja tak boleh, macam mana nak bergabung'

Naib Presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata soal Umno bergabung dengan PAS masih jauh lagi untuk diandaikan buat masa ini.

"Kalau hendak duduk semeja pun tidak boleh, soal hendak bergabung jauh lagilah," katanya.

Beliau yang juga menteri dalam negeri berkata tujuan bagi perbincangan itu hendaklah bagi manfaat semua pihak.

"Soal gabung lagi sedikit masa tak ada timbul," katanya sambil meminta semua pihak tidak 'takut dengan bayang-bayang'.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan komitmen serta kesediaan Umno untuk bertemu dan menjalinkan kerjasama dengan PAS dalam pelbagai bidang termasuk usaha untuk memperkukuhkan Islam serta kedudukan orang Melayu di negara ini.

Sebelum ini, Panel Pemikir Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa), Lokman Nor Adam dipetik sebagai berkata bahawa hasrat untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang mengamalkan dasar Islam akan menjadi kenyataan sekiranya PAS dan Umno bersatu.

Ekoran daripada itu, Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Razak Idris mencadangkan penubuhan satu jawatankuasa khas supaya kerjasama antara Umno dan PAS terlaksana.
Bercakap dalam sidang media selepas menyampaikan anugerah kecermelangan kepada polis di Putrajaya, Hishammuddin berharap
PAS tidak mempolitikkan isu itu.

RM252,900 untuk 15 balai polis cemerlangTurut hadir Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan.

Hishammuddin sebelum itu menyampaikan hadiah kepada 15 balai polis paling cemerlang di Malaysia.

Kesemuanya melibatkan imbuhan antara RM200 hingga RM500 kepada setiap anggota balai terbabit, melibatkan perbelanjaan sebanyak RM252,900.

Tempat pertama bagi kategori utama dimenangi Balai Polis Puchong Jaya dalam daerah Subang Jaya.

Ditanya sama ada perbelanjaan kira-kira suku juta ringgit itu berbaloi kerana hanya melibatkan 15 balai sahaja daripada lebih 700 balai di seluruh negara, Hishammuddin berkata:

"Ia melibatkan semua orang di balai berkenaan, termasuk tukang kebun.

"Lagi pun jumlahnya tak banyak, RM200, RM300 sahaja seorang."

Tambahnya, anugerah tersebut bukan dibuat atas pertimbangan wang ringgit tetapi bagi memberikan pengiktirafan kepada kumpulan tersebut.

John R Malott Desak Rais Yatim Mohon Maaf Kepada Anwar


Bekas Duta Amerika ke Malaysia, John R Malott mendesak Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim supaya memohon maaf kepada Ketua Pembangkang, rakyat Malaysia dan pemerintah Amerika Syarikat kerana membuat tuduhan mengaitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai agen agensi perisikan CIA.

Malott yang menjadi Duta Amerika Syarikat di Kuala Lumpur selama tiga tahun darim 1995 hingga 1998 berkata Anwar bukan dan tidak pernah menjadi agen Amerika.

"Saya tegaskan sekali lagi apa yang saya katakan kepada Menteri Luar ketika itu, Abdullah Ahmad Badawi pada 1998, " Jika anda mendakwa Anwar adalah agen Amerika, anda juga membuat rumusan, secara salah, bahawa Amerika juga masuk campur dalam hal ehwal politik dalaman Malaysia, dan ini adalah tidak benar.

"Saya pernah menyentuh mengenai perkara ini 10 tahun dahulu ketika saya menulis satu artikel untuk Malaysiakini ('Anwar was never an American spy', Sept 2, 2000) di mana saya menafikan secara khusus bahawa Anwar buka dan tidak pernah menjadi agen kepada Amerika.

"Seperti yang saa tulis dalam artikel tersebut saya memberitahu Abdullah bahawa Anwar bukan agen Amerika. Sekiranya kerajaan Malaysia menangkap Anwar dan mendakwa beliau agen Amerika, kita akan mengeluarkan kenyataan serta merta untuk menafikan sekeras-kerasnya dan akan mencabar kerajaan Malaysia untuk menyediakan bukti.

"Saya juga secara jelas memberitahu Abdullah bahawa kerajaan Malaysia akan dimalukan kerana mereka tidak mampu memberikan bukti untuk menyokong dakwaan tersebut kerana dakwaan ini hanya khayalan yang tidak wujud sama sekali," kata belas duta itu dalam satu kenyataan beiau hari ini.

Beliau membidas Rais sebagai menteri yang bertanggungjawab mengenai penerangan dan informasi kerana gagal memeriksa fajta yang maklumat yang betul ketika membuat tuduhan yang melulu tersebut.

"Sudah tentunya rakyat mengharapkan beliau melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan baik. Dalam keadaan ini Rais sepatutnya memastikan berita yang beliau terima adalah benar tetapi sebaliknya berlaku.

"Rais gagal menyelidik latarbelakang blogger yang tulisan mengenai Anwar dipetik oleh Utusan Malaysia. Malah tidak siapa pernah mendengar blog ini apatah lagi mengatakan ianya 'terkenal'. Saya yakin Rais juga tidak membaca blog tersebut sebelum beliau membuka mulut. Sebaliknya beliau terus percaya dengan laporan Utusan itu," jelas beliau.

Malott menambah sekiranya Rais mengambil masa 15 saat untuk melayari google beliau akan ketahui bahawa blogger yang dilabelkan sebagai 'pakar' oleh Utusan sebenarnya berkata beliau pernah disambar petir sebanyak 10 kali ketika berada di dalam rumah beliau dan menuduh Ratu Elizabeth terlibat dalam sindiket wang haram.

"Blogger ini juga berkata beliau tinggal di atas gunung di New York bersama kuda, kucing, anjing dan ayamnya. Bagaiman orang seperti ini tahu mengenai Malaysia dan siapa sebenarnya agen CIA?

"Sebelum Rais menyebarkan berita palsu daripada orang seperti ini, elok beliau periksa fakta dan elakkan dirinya daripapda mendapat malu. Mengapa Rais tidak buat kerjanya dengan betul dan bersungguh-sungguh?

"Ini bukan sahaja mengenai Rais dan Utusan malah saya amat terkejut kerana masih ada golongan di Malaysia yang terus menerus menyebarkan isu karut ini mengatakan Anwar agen Amerika demi kepentingan agenda politik mereka," tegas beliau lagi.

Malott menyoal sekiranya beliau berbohong mengenai Anwar 10 tahun dahulu mengapa Dr Mahathir yang menguasai Cawangan Khas (Special Branch) selama 22 tahun tidak menafikannya.

"Mengapa tidak seorang pun tampil untuk membuktikan Anwar agen Amerika tujuh tahun selepas persaraan Dr Mahathir? Mengapa mereka tidak mampu membuktikan sehingga hari ini? Mengapa mengambil coretan dblogger yang membebel yang bukan-bukan yang tinggal di atas gunung di New York? Kenapa Anwar tidak ditangkap atas tuduhan pengintipan?

"Kerajaan Malaysia mungkin mempunyai perbezaan pendapat dengan Anwar tetapi jika ia membuat dakwaan palsu terhadap Amerika Syarikat khususnya menuduh kita mencapuri urusan dalaman Malaysia, kita akan mendedahkan segala dakwaan palsu itu.

"Malah selepas 12 tahun saya bertemu Abdullah, Malaysia gagal memberikan walaupun sekelumit bukti bahawa Anwar adalah agen Amerika," kata Malott lagi.

Beliau berkata Rais juga wajib memohon maaf kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kerana dakwaan beliau tersebut dilihat cuba merosakkan usaha beliau untuk meningkatkan hubungan dua hala dengan Amerika Syarikat

"Mengapa anda (Rais) melemahka usaha Perdana Menteri anda dan mengatakan Amerika Syarikat masuk campur dalam urusan dalaman Malaysia dan menyokong pembangkang?

"Sekiranya Amerika gembira dengan usaha-usaha Najib di mana pula letaknya logik kita menyokong Anwar dan pembangkang?" tanya Malott kepada Rais.