Selasa, 6 Julai 2010

Kantoi..Teguran Ulamak Umno Di Sanggah Artis..

Teguran Ulama' Umno iaitu Datuk Jamil Khir tentang adengan bogel salah seorang pelakon dalam filem arahan Raja Azmi yang bertajuk "Dalam Botol" tidak diendahkan,malah bertambah malang apabila pihak penapisan filem Malaysia membenarkan adengan tersebut terus ditayangkan.

Pelakon Arja Lee pula menyatakan bahawa beliau melakukan adengan bogel tersebut agar nampak lebih "Real" dan untuk mendapatkan hasil yang lebih menarik.Beliau menambah lagi bahawa apa yang dilakukannya adalah kerana kerja dan bukan untuk mencari sensasi.

Raja Azmi pula mempertahankan isu berbogel itu adalah adegan yang tidaklah menjolok mata seperti yang digambarkan. “Kalau LPFM pun meluluskan adegan itu, ia bukanlah satu isu yang harus diperbesarkan,” katanya.
Dalam masa yang sama Raja Azmi turut meminta pihak-pihak berkenaan supaya menonton filem ...Dalam Botol terlebih dahulu agar mereka mendapat gambaran sebenar sebelum memberi pandangan.
Juragan : Mana dia 40 Ulamak Umno..??

Arja Lee Mohon Maaf : LPFM Lulus Adegan Bogel ..ha.ha..ha..Islam ala UMNO@APCO.....!!!!


PETALING JAYA: Pelakon baru Azharudin Ramli,25, atau Arja Lee (gambar) yang mengaku berbogel dalam filem pertamanya ...Dalam Botol memohon maaf di atas perbuatannya itu.
Arja yang dihubungi berkata, dia tidak menyangka pengakuan jujurnya dalam beberapa akhbar Ahad lalu mengundang kontroversi dan menimbulkan kemarahan pelbagai pihak.
“Saya hanya mahu memohon maaf di atas apa yang berlaku,” katanya ketika dihubungi mStar Online di sini, Selasa.
Menurut pelakon itu dia sekadar mahu bersikap jujur dan berharap masyarakat dapat menerima kejujuran tersebut selain menganggap tindakan itu adalah semata-mata untuk mendapatkan hasil yang menarik.
Arja Lee bersama Vanidah Imran dalam teater Mahsuri tahun lalu.
Lagipun menurut Arja, adegan di dalam bilik air itu kelihatan kabur dan penonton tidak akan melihat “benda yang tidak sepatutnya” apabila menonton filem itu kelak.
“Saya tetap mempertahankan apa yang dilakukan adalah atas dasar kerja dan ia bukan sengaja untuk mencari sensasi,” katanya.
Walau bagaimanapun Arja tetap memohon maaf jika pihak-pihak yang berkenaan tidak berpuas hati dengan tindakannya itu.
Arja yang pernah berlakon dalam teater Mahsuri yang dipentaskan di Istana Budaya tahun lalu itu juga tidak pernah bermimpi untuk dihimpit kontroversi sehingga ditegur oleh menteri.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom pada Isnin lalu menegur tindakan Arja yang mengaku berbogel dalam filem terbaru terbitan Penerbitan JAS milik produser Raja Azmi Raja Sulaiman itu.
Jamil Khir berkata perbuatan Arja adalah satu kesalahan bukan sahaja melibatkan agama sebaliknya undang-undang.
Beliau turut meminta pihak yang berkaitan seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) memantau dan mengambil tindakan yang bersesuaian sama ada dalam bentuk peringatan atau dalam bentuk lain kepada pihak terbabit.
Pelakon itu memegang watak Ruby, seorang lelaki yang menukar jantina kerana terlibat dengan cinta sejenis.
Arja yang sedang mengikuti pengajian peringkat Ijazah Sarjana Muda, Lakonan dan Pengarahan Teater di Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang memberitahu turut dihubungi oleh pihak universiti yang mahu mendapatkan penjelasannya.
“Saya akan memberi penjelasan kepada pihak universiti pada hari Isnin akan datang,” katanya yang sebelum ini menganggap tindakan berbogel itu sebahagian daripada seni dalam filem.
Sementara itu Raja Azmi yang dihubungi mStar Online Selasa, menarik nafas lega apabila adegan berkenaan tidak dipotong oleh Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPFM) selepas dihantar untuk dinilai kira-kira dua minggu lalu.
Katanya daripada keseluruhan adegan, hanya babak yang menampakkan salah seorang pelakonnya memakai seluar dalam turun dari katil sahaja dipotong.
“Saya berasa lega apabila LPFM hanya memotong sedikit sahaja adegan dalam filem ini walaupun macam-macam kontroversi mula timbul,” katanya.
Ditanya mengenai teguran Jamil Khir, kata Raja Azmi, isu berbogel itu adalah kenyataan jujur Arja Lee tetapi adegan yang dipilih untuk disiarkan itu tidaklah menjolok mata seperti yang digambarkan.
“Kalau LPFM pun meluluskan adegan itu, ia bukanlah satu isu yang harus diperbesarkan,” katanya.
Dalam masa yang sama Raja Azmi turut meminta pihak-pihak berkenaan supaya menonton filem ...Dalam Botol terlebih dahulu agar mereka mendapat gambaran sebenar sebelum memberi pandangan.

Kata Islam, Kenapa Umno Tidak Laksanakan Islam ?

Oleh Al-Bakistani
Umno marah kat PAS. Katanya, PAS tak laksana Islam.Sebenarnya, melaksanakan islam ini bukan tanggungjawab PAS sahaja. Ia tanggungjawab semua orang islam.

Umno dakwa beragama Islam, bermakna mereka juga wajib laksanakan Islam. tetapi, sejak merdeka, apa yang Umno lakukan untuk perlaksanaan islam di Malaysia?Apakah Umno ini bukan Islam seperti DAP, MIC dan MCA?
[2]
Islam wajib dilaksanakan di Malaysia. Tetapi, reality Malaysia mengamalkan system demokrasi. Justeru, usaha PAS melaksanakan Islam di Malaysia, masih berada dalam kerangka demokrasi.

Demokrasi menekankan suara rakyat. Kalau rakyat mahukan Islam, maka sebagai kerajaan, wajib melaksanakan kehendak rakyat itu.

Makanya, memahamkan rakyat tentang islam adalah perlu. supaya, rakyat mendesak kita supaya melaksanakan islam.

Soalnya, apa yang UMNO buat untuk memahamkan rakyat tentang Islam?

[3]

UMNO desak PAS laksana Islam, walhal dalam parlimen, MP PAS tidak majority. Adapun MP UMNO, lebih majority.

Di Malaysia yang mengamalkan demokrasi, gubal sesuatu undang-undang tertakluk persetujuan majority MP-MP dalam parlimen.

UMNO pula kata, semua MP mereka beragama Islam. kalau betul beragama islam, kenapa MP-MP UMNO tidak gubal undang-undang untuk perlaksanaan islam?

[4]

Islam ini mengajar manusia bukan sekadar solat, puasa, zakat dan sebagainya. Tetapi, di sana wujud beberapa perkara yang ditekankan oleh islam, seperti jauhi rasuah, kezaliman (seperti ISA), penyelewengan harta rakyat dan banyak lagi.

PAS berusaha perlaksanaan islam yang dilihat ada kesamaan dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat, seperti menolak rasuah, kezaliman, penyelewengan harta rakyat dan banyak lagi.

Soalnya, kenapa UMNO yang mendakwa beragama Islam tidak menghapuskan budaya tidak islam ini? yang adanya, mereka sendiri yang mengamalkan rasuah, kezaliman dan kezaliman ini.

Apakah benar, UMNO itu Islam?

Sekian

Wallahu 'Alam

Ini Yang Gua Hairan...!!!!

1. Bila kita ke EPF untuk menyemak caruman, dengan sekelip mata saja penyata dapat dikeluarkan melalui slip komputer, tetapi bila kita nak mengeluarkan simpanan, kena tunggu 2 hingga 4 minggu.

2. Walaupun kerajaan sudah berkali-kali menasihatkan pengguna jalanraya supaya berhati-hati ketika memandu, tetapi kes-kes kemalangan makin meningkat.

3. Bila kerajaan menetapkan had laju lebuhraya setakat 110km sejam sahaja, tetapi masih membenarkan penjualan kenderaan yang mampu melepasi had laju tersebut sehingga dua kali ganda.

4. Bilamana kakitangan kerajaan yang dibayar gaji dari hasil dan pendapatan rakyat berlagak sombong bila masa berurusan dengan orang ramai.

5. Bilamana harga roti canai dinaikkan 10 sen sekeping ketika kerajaan menaikkan harga tepung 10sen sekilo.

6. Bila mengenangkan harga kereta Proton lebih murah diluar negara daripada di negara sendiri.

7. Bilamasa sesuatu skandal didalam Jabatan kerajaan hanya diketahui setelah bertahun-tahun lamanya.

8. Walaupun berpuluh-puluh filem bollywood ditayangkan dengan tajuk berbeza, tapi dengan plot yang sama, rentak tarian yang seiras dan pelakon-pelakon yang serupa, maseh ramai jugak yang berpusu-pusu untuk menontonnya.

9. Bilamana perempuan ditinggalkan oleh lelaki, lelaki dituduh tidak setia, tetapi bilamana perempuan meninggalkan lelaki, lelaki pulak dikatakan tidak memenuhi citarasa.

10. Bilamana mengenangkan ada orang yang boleh berjanji pada kita untuk hadir pada sekian-sekian masa, dia akan menjelma sejam kemudian, setiap kali.

11. Bilamasa kita menanyakan status berkenaan sesuatu permohonan kepada Jabatan-Jabatan Kerajaan, jawapannya semua serupa DALAM PROSES!

12. Bilamasa kita nak ke Sabah dan Sarawak bagi tujuan integrasi, kita kena pakai passport, tetapi tidak bagi orang Sabah dan Sarawak pulak bila datang ke Semenanjung.

13. Bilamasa mengenangkan adat sopan santun kita untuk tidak menghabiskan juadah makanan yang dihidangkan oleh tuan rumah bila kita mengunjung walhal dari segi agama mengatakan jangan membazir!

14. Bilamasa kita terlambat untuk membayar pinjaman bank, kita akan dikenakan faedah keatas bayaran tersebut, tetapi bila bank terlebih potong, kita kena tunggu sampai 4-5 bulan walaupun untuk mendapat 5sen balik tanpa faedah!.

15. Bilamasa kita terlambat untuk sampai ke lapangan terbang untuk check-in, kita akan didenda 25% dari tambang kapalterbang, tetapi bila penerbangan dibatalkan atau terlambat, satu benda pun kita tak dapat melainkan penat menunggu!

16. Bila setiap kali pasukan sukan negara kita tewas dalam sesuatu pertandingan, kita akan segera membuat post-mortem, tanpa membuat post-mortem ke atas pegawai2 yang membuat post-mortem tu sendiri, sebab dia tak pernah tahu punca kegagalan kita.

17. Kenapa pemilik teksi Bandaraya mengenakan tambang 50% selepas tengah malam sedangkan di bandaraya selalunya bercahaya terang (macam siang) dan kurang traffic jam pulak tu, mungkin takut kena rompak tapi nak buat apa caj lebih pun kalau lepas tu kena rompak juga?

18. Bilamasa kita makan di restoran-restoran makanan segera kita dikenakan caj 10% cukai kerajaan dan 5% cukai perkhidmatan sedangkan cukai kerajaan itu adalah di atas untung syarikat dan cukai perkhidmatan tak pernah ada sebab semuanya layan sendiri?

19. Bilamana kerajaan menyarankan penggunaan ilmu IT kepada masyarakat sedangkan kakitangan kerajaan sendiri pulak tak tahu nak menggunakan e-mail ataupun komputer.

20. Bilamasa telah berkali-kali pegulas sukan kita telah di tegur caranya yang penuh sentimen bila mengulas sesuatu acara sukan, tapi makin menjadi-jadi pulak mengada-ngadanya.

21. Bilamasa agensi-agensi Kerajaan dan Jabatan berkanun menganggap seolah-olah semua orang tahu bagaimana nak isi borang mereka yang berkajang-kajang dan membawa dokumen yang secukupnya bila berurusan dengan mereka.

22. Bilamasa rakyat yang belum mempunyai tanah tak pernah berjaya didalam permohonannya sedangkan orang lain yang mempunyai tanah di merata-rata tempat dengan mudah mendapat lagi.

23. Bilamasa skuad hoki negara kita sangat berpuas hati hanya dengan peningkatan permainan mereka walaupun tewas sedangkan pasukan lain berkejar-kejaran dan bermati-matian untuk mendapatkan pingat.

24. Bila FAM kita berhempas pulas untuk menaikkan nama pasukan bolasepak negara dengan menukar - nukar pemain dan jurulatih sedangkan masih mengekalkan pucuk pimpinan yang lama.

25. Bila kita kenangkan bahawa kejadian UFO hanya berlaku di Amerika Syarikat dan negara-negara barat yang lain sahaja.

26. Bila kita melihat di kaca televisyen bahawa pengacara-pengacara muzik semuanya beriras mat dan minah saleh dan muka-muka melayu biasa tak laku langsung.

26. Bilamana telefon bimbit yang diusung kesana kemari, walaupun tak dipakai akan dicaj sekurang-kurangnya RM60 sebulan.

27. Apabila kita mempunyai modem yang terpantas dan membayar caj sambungan 2.5 sen seminit untuk internet, tetapi menunggu berjam-jam hanya untuk melihat gambar terbaru Siti Norhaliza keluar sikit demi sikit diskrin monitor.

28. Walaupun kita tahu bahawa rancangan gusti di tv itu hanyalah lakonan semata-mata, tapi kita masih bermaki hamun dan bersorak bagai nak rak sedangkan kita tahu kalah atau menang, kesemua pelakon-pelakon tersebut dapat duit banyak.

29. Bila melihat sesetengah pemandu yang tak tahu untuk menggunakan lampu isyarat apabila hendak membelok.

30. Bilamasa sesuatu traffic jam terjadi semasa hujan lebat hanya kerana pemandu memperlahankan kereta untuk melihat air yang berlalu deras didalam longkang.

31. Bilamasa sesuatu traffic jam terjadi hanya kerana pemandu memperlahankan kereta untuk melihat motorsikal penjual roti terbalik ditepi jalan atau melihat siputbabi melintas jalan.

32. Bila kita tengok orang boleh bercinta didalam internet walau sekali pun belum pernah berjumpa.

33. Bila mendengar pengulas sukan kita boleh bersajak dan berpuitis ketika mengulas siaran langsung sesuatu acara sukan.

34. Bila kita menanyakan kawan kita alamat rumahnya. dia menjawab gmamat@yahoo.com,my.

35. Bila mengenangkan pada suatu masa dulu pemain bolasepak liga profesional boleh mendapat hingga RM10,000 sebulan bermain bola macam budak sekolah, sedangkan graduan universiti yang bertungkus lumus selama lapan belas tahun kat sekolah hingga pusat pengajian tinggi menerima gaji permulaan hanya RM1250.00 sebulan.

36. Apabila orang ramai merungut semasa gaji kakitangan kerajaan dinaikkan kerana takut harga barangan pun meningkat, tetapi tidak menyoal pulak apabila harga barangan naik tetapi gaji kakitangan kerajaan masih ditakuk lama.

37. Apabila Jabatan Hasil Dalam Negeri memberi jaminan bahawa semua potongan lebihan akan dikembalikan kepada pembayar cukai, tetapi bila pembayar cukai memohon pengembalian, tiada jawapan langsung diterima dan lebihan tersebut diakrukan kedalam tafsiran tahun berikutnya.

38. Apabila surat menyurat kepada Jabatan kerajaan hilang dalam perjalanan ataupun mengambil masa 4 bulan untuk dijawab.

39. Bilamana budak-budak zaman sekarang sampai tak makan dan tak minum dok chatting dalam internet sedangkan bila suruh baca buku, terus terlena.

40. Bilamasa melihat harga telefon bimbit sekarang lebih murah daripada sewa taliannya.

41. Bila komputer canggih yang kita beli hari ini dah out-of-date selepas sebulan dan kita pun masih belum habis pelajari kesemuanya fungsinya.

42. Bila melihat harga baju kanak-kanak lebih mahal dari baju dewasa.

43. Bila pos laju mengambil masa seminggu untuk sampai.

44.Bilamana kenaikan pangkat didalam Jabatan Kerajaan bermakna tanggungjawab bertambah 4 kali ganda dan gaji dinaikkan setakuk dari dulu, sebab itu mereka susah nak senyum.

45. Bilamana kita membayar RM1.20 untuk membeli surat khabar yang penuh cerita rogol, kes khalwat, serta kisah sensasi artis-artis.

46. Bila kita membeli TV 29 tetapi hanya dapat menonton 20 sahaja bila selebihnya dilingkungi dek iklan.

47. Bilamasa orang-orang yang menganggap dirinya intelektual serta berpengetahuan IT meletakkan sedutan-sedutan biadab serta ayat-ayat lucah didalam Guestbook sesuatu laman web.

48. Bila orang boleh bermadu kasih serta bersumpah setia hanya dengan berkenalan didalam chat room.

49. Bilamasa teknologi internet sekarang membolehkan seseorang membeli sayur segar menggunakan e-commerce sedangkan laman yang menawar khidmat itu terletak di California, USA.

50. Bilamasa kawan kita banyak ide dan pandai bercakap, bila terima tekanan kerja terus mengamuk. 
 
Ikut SukaAku

Carrefour Tutup: Kementerian Belum Terima Penjelasan ...satu persatu syarikat besar lari dari 1Malaya..he.he.he..depa takut maa..!!

KUALA LUMPUR: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan belum menerima sebarang penjelasan dari pengurusan pasar raya Carrefour ekoran laporan media mengenai rangkaian pasar raya Perancis itu akan menutup operasi di Malaysia, Thailand dan Singapura.
"Saya pun dengar khabar angin juga. Jadi, sebelum dapat perkembangan, saya anggap khabar angin. Tetapi, adalah tidak betul kalau kita kata pelaburan-pelaburan di Malaysia ini tidak tarik minat para pengusaha antarabangsa," kata Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob kepada pemberita di lobi Parlimen pada Selasa.
Beliau mengulas laporan agensi berita Reuters semalam bahawa Carrefour telah memulakan penjualan unit-unitnya di Malaysia, Thailand dan Singapura serta merancang untuk menghentikan operasinya di ketiga-tiga negara itu.
Laporan yang hanya memetik sumber itu memaklumkan penjualan itu dilakukan dengan bank-bank pelaburan Goldman Sachs dan UBS.
Ismail Sabri berkata sekiranya dakwaan itu benar, beliau tidak menganggap tindakan Carrefour itu mempunyai kaitan dengan keadaan pasaran di Malaysia.
"Ia tiada kena mengena dengan pasaran kita. Kalau kita lihat, permohonan syarikat-syarikat pasar raya besar hendak buka cawangan di Malaysia kita terima setiap hari dan banyak yang kita tidak luluskan sebab berdasarkan prosedur yang kita tetapkan," katanya. - BERNAMA

Betulkah mereka susah?..hehehe...UMNO ada jawapannya

Alkisah,,,Keluarga lima orang di Kampung Pauh Dal, Pengkalan Chepa, Kelantan tinggal dalam rumah robek yang asalnya reban ayam selama tiga tahun dengan pendapatan RM350 sebulan.
 

Surat Khabar PRO-UMNO - Utusan Malaysia, Sinarn Harian , Berita Harian, Harian Metro, New Straits Times semalam  melaporkan Yusuf Wahab, 35, seorang pemandu lori yang memperoleh RM350 sebulan tinggal bersama isterinya Fatimah Jalin, 36 dan tiga orang anak Nur Atikah, 6, Mohd Haikal, 5, and Mohd Aiman, 3 dalam keadaan yang amat memilukan.




Reban ayam jadi tempat tinggal


Shahrizat Abdul Jalil bersama Dali Hussin ketika melawat rumah Fatimah Jalim serta tiga anaknya, Nor Atikah Yusuf (kiri, dipangku), Mohd. Haikal dan Mohd. Aiman yang tinggal di bahagian kolong sebuah rumah di Kampung Pauh Dalam, Pangkalan Chepa, Kota Bharu, semalam. - UTUSAN/Hafiz Johari


KOTA BHARU 4 Julai - Akibat kesempitan hidup, sebuah keluarga di Kampung Pauh Dalam, Pengkalan Chepa di sini menjadikan bahagian bawah sebuah rumah yang tingginya hanya kira-kira satu meter sebagai tempat tinggal mereka.

Bahagian kolong rumah itu yang keluasannya hanya kira-kira tiga meter persegi dan didiami oleh Fatimah Jalim, 36, bersama suaminya Yusuf Wahab, 35, sejak tiga tahun lalu, asalnya merupakan sebuah reban ayam.
Dengan hanya menggunakan jaring besi sebagai dinding, di situ jugalah pasangan tersebut membesarkan tiga anak mereka iaitu Nor Atikah, 6, Mohd. Haikal, 5, dan Mohd. Aiman, 3.

Fatimah berkata, kesempitan hidup yang dihadapi termasuk suaminya yang tidak mempunyai pekerjaan tetap menyebabkan mereka tidak mempunyai pilihan yang lebih baik.

"Setiap hari kena merangkak, sudah tiga tahun macam ini. Terpaksalah terima walaupun sedih.
"Kalau diberi peluang siapa yang tidak mahu rumah lebih baik berbanding hanya tidur beralaskan tikar getah di bawah kolong yang dulunya merupakan sebuah reban," demikian ujar Fatimah dengan wajah sayu.
Fatimah ditemui sewaktu menerima lawatan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil di rumahnya di sini semalam.

Turut bersama dalam lawatan berkenaan ialah Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kelantan, Md. Noor Chik dan Ketua UMNO Bahagian Pengkalan Chepa, Dali Hussin.
Menurut Fatimah, walaupun mereka sekeluarga tidak pernah berasa selesa berada di 'rumah' itu yang dipenuhi dengan habuk dan sawang, mereka tidak ada pilihan lain dan hanya mampu bersyukur dengan apa yang ada.
Katanya, bahagian atas rumah itu didiami oleh adik iparnya yang juga sudah mempunyai keluarga sendiri, justeru dia sendiri meminta untuk tinggal di bawah rumah.
Jelasnya, tidak ada barang-barang lain yang boleh dilihat di rumahnya itu selain sebuah televisyen usang, kipas dan periuk nasi elektrik.

"Setiap malam anak-anak saya bergaduh nak kipas sebab terlalu panas. Suami saya bekerja sebagai pemandu lori, itu pun jarang sekali ada kerja jadi pendapatannya hanya sekitar RM300 sebulan.
"Dengan wang yang terlalu sedikit ini, kami perlu berjimat kerana anak sulung saya juga kini telah belajar di Taman Bimbingan Kanak-kanak (Tabika) berhampiran," katanya.
Sementara itu, Shahrizat yang turut memasuki rumah tersebut walaupun terpaksa merangkak ketika ditemui berharap agar masalah keluarga berkenaan dapat diselesaikan segera.

"Ya Allah, saya tidak sangka sampai macam ini sekali. Seingat saya, hanya dalam filem P. Ramlee ada perkara seperti ini tetapi sampai sekarang pun kita dapat melihatnya.
"Saya telah memberikan sumbangan peribadi kepada keluarga ini begitu juga daripada Skuad Sayang Wanita UMNO yang berjaya menemui mereka," katanya.
Jelasnya, arahan telah diberikan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat dan UMNO Bahagian untuk menyediakan tapak dan membina rumah baru kepada mangsa.

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0705&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_19.htm

 ULASAN :

Kami di warta365 amat musykil dengan berita ini,Nampaknya berita ini adalah untuk TOTALLY memberi AIB dan memusnahkan imej kerajaan negeri kelantan dan pakatan rakyat.

Kenapa si miskin itu tidak mengadu kepada JKM, Kerajaan Negeri Kelantan, ADUN /wakil ADUN Kawasan tersebut selama ini?

Kenapa pendedahan isu ini berbau politik?bila diadu terus didatangi pemimpin UMNO/reporter.

Kenapa pendapatan si miskin hanya RM350 sahaja?kenapa tidak cari kerja lain (kerja sampingan).Kilang banyak di kawasan industri pengkalan chepa atau di mana-mana (Hendak Seribu Daya, Malas Seribu Dalih).

Usahlah menipu...RM350.nak makan pakai apa sekarang

Hehehhee...UMNO/BARISAN NASIONAL ini memang suka mengambil Kesempatan dalam Kesempitan (yang dibuat-buat).

Isu pembangunan ,kemiskinan  material adalah KEWAJIPAN UMNO/BN untuk menipu rakyat dan meraih undi.

Semua tahu, kawasan yang dimaksudkan adalah negeri kelantan, berdekatan DUN Chempaka Tok Guru Nik Abdul Aziz,Pengkalan Chepa adalah kubu PAS/Pakatan Rakyat.

Mungkin ketua UMNO pengkalan chepa idamkan kerusi MB/TMB dalam PRU 13..hehhehe.

Pelakon Bogel - Jamil Khir nak 'teliti' dulu? wakakaka!

Sedutan filem Remp-It... Julia Hana tuu!! perhhhh!! wakakaka!

Agak-agaknya tang mana Menteri UMNO ni nak telitikan ye?
Paling best, apa kriteria penelitian Menteri UMNO ni agaknya!

Nombor 2 best, apa bentuk hukuman agaknya yang ada untuk pelakon ni?

Kalau tanya sorang Ustazah UMNO tu, mau jawabnya boleh sebab darurat!!
Wakakakaka!

Teman kesian betul dengan nasib golongan agamawan dalam UMNO ni..
kena setelkan tahi-tahi yang dibuat oleh UMNO yang dulu, kini dan mungkin selamanya!

Yang jahanamkan moral budak-budak ni Kementerian-kementerian lain..
Kementerian yang dok jaga Islam ni la kena bersihkan!
Malang lagi sekali bila guna pencuci yang salah pulak tuh!

Gunakan filem untuk bagi pengajaran pada remaja?
Pergi mampus laa weii!!
Ingat tak dengan filem Remp-it?
kononnnya untuk sedarkan remaja..
walhal filem macam tu lah yang makin rosakkan remaja!
Tunjuk betapa syoknya hidup hedonisma macam mat-mat rempit tuh!
skrip paling sial..
"bil air dah tertunggak".. slumber je...
bagi budak-budak yang belum merempit jadi syok nak merempit!

yang untung? producer filem dan tokey panggung!!
Yang rosak siapa? budak melayu Islam!

sunsnake 06072010

JAKIM kena teliti adegan bogel: Jamil

Perlakuan dalam filem tak sesuai dan ditegah agama

KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom mengarahkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan pihak bertanggungjawab meneliti adegan bogel yang dilakonkan oleh seorang pelakon lelaki dalam sebuah filem tempatan.

Katanya, perlakuan itu sama sekali tidak boleh diterima kerana ia bercanggah dengan norma masyarakat serta ditegah dalam agama Islam walaupun ia bertujuan untuk menyedarkan masyarakat.

“Orang sudah membuat filem sejak beratus tahun ,tak memerlukan kepada keadaan itu (berbogel) untuk memberikan pengajaran ..., (Tan Sri) P Ramlee sudah banyak buat filem pun tak pernah buat,” katanya pada sidang media selepas merasmikan sambutan Hari Guru peringkat Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), di sini semalam.

Dalam laporan sebuah akhbar kelmarin, seorang pelakon, Arja Lee, 27, mengaku beliau berbogel dalam sebuah adegan filem bertajuk ... Dalam Botol yang mengisahkan mengenai seorang lelaki menukar jantina dengan melakukan pembedahan alat sulit.

Jamil Khir berkata, pihaknya akan meneliti sama ada untuk memberi peringatan ataupun membuat tindakan sewajarnya terhadap pelakon filem itu yang membuat pengakuan terbuka bahawa beliau berbogel untuk menjayakan adegan ‘panas’ itu walaupun diberi pilihan oleh pengarah filem berkenaan.

Amacam Malaysia? Ada berani?

SEBUAH lebuh raya lengang ekoran mogok yang diadakan bagi membantah kenaikan harga minyak di Mumbai semalam.

Pehhh.. Bandar Mumbai yang super-padat tu pun leh lengang!
Ini baru betul mogok beb!

Agak-agak rakyat Malaysia ada bran buat macam tu?
Naik harga minyak sampai 70 sen pun rakyat Malaysia rilek je.. Tak naik minyak pun?

Tambahan pencacai UMNO... macam kena gigit nyamuk je pada depa!
Biar susah melarat! Janji pemimpin UMNO tak hilang walau 1 sen pun elaun!

chiss!! bangang betul!

sunsnake 06072010

Mogok lumpuhkan bandar di India

NEW DELHI - Pasukan polis India mengarahkan anggota-anggotanya berkawal di bandar-bandar seluruh India semalam ekoran mogok besar-besaran kerana kenaikan harga minyak sekali gus menjejaskan perkhidmatan kapal terbang dan kereta api selain menyebabkan banyak sekolah serta premis perniagaan ditutup. Mogok itu dianjurkan oleh parti pembangkang utama, Parti Bharatiya Janata (BJP) dan parti-parti berhaluan kiri bagi menunjukkan penentangan terhadap program pembaharuan yang dilaksanakan pemerintah.
Pada bulan lalu, pihak pemerintah menamatkan subsidi petrol dan mengumumkan kenaikan harga bahan api lain sebagai satu langkah utama demi mengurangkan defisit fiskal yang serius. Mogok itu dilihat tertumpu di Mumbai dengan seramai 40,000 anggota polis ditempatkan sebagai langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan berlakunya kekacauan yang lebih besar.
Penerbangan ke Mumbai terjejas teruk dengan syarikat penerbangan domestik membatalkan 25 pelepasan dan 39 ketibaan penerbangan. Teksi di bandar itu turut tidak beroperasi. - AFP

An Understanding Of The Islamic System In Malaysia

By: Nash Ar-Rawy

The implementation of the Islamic system in Malaysia has been introduced by an Islamic Movement ( PAS ) through it’s model which is recognised by Transparentcy International as ‘Zero Corruption “ i.e , being a The Welfare State of Kelantan; based on ‘Islam Just For All” regardless of ethnics, race and religion ; within the jurisdiction empowered by The State Assembly of Kelantan.
Kelantan is the first state in Malaysia to passed out the Hudud Law or the Islamic Jurisprudence known as Syariah or Islamic Penal Code . But the implementation was blocked by the President of the Malay secular racist party ; i.e., Umno by a letter of threat and blackmail ; the repercussions that may occur to the state by Umno. This is the peak of Mahathir’s cosmetik Islam ; i.e. assimilation of Islamic values. Such as, Islamic Bank, Islamic University, and Islamic Insurance which is in the final stage is to refute or violation of the Hudud Law and the latest being supporting Najib’s agenda ; i.e. gambling license given for world cup soccer. Assuming that it is a culture of the Chinese community which is a plain humiliation to the Chinese because it has been refuted by Gerakan, and DAP as well.
Thus Islamic Hadhari( civilization ) of Badawi’s agenda has fled away because it has no substance due to it’s cosmetic approach which finally sustained gambling of all kinds in this country. Umno truly rejects Islamic system and implements Islamic agenda that gives them profits and material gains such as, Islamic Banking . Whereas, Hudud has no profitable interests and is totally discarded in the race for the purpose of worldly and material gains only.
The same Islamic Penal Code has been tabled and approved by the State Assembly of Trengganu during PAS rule but failed to be implemented due to the Federal Government and Federal Constitution obstacles. Therefor, the muslims of one Malaysia are obligatory to vote and support PAS ( The Islamic Party Of One Malaysia ) in order to comply with the syahadatain’s testimonial ( There’s No God But Allah and Muhammad Is The Messenger Of God ) into practice . That is, the implementation of the Hudud Law, Qisos( Battery) and Ta’azir (Judge’s discretions ) into being. Thus , the implementation of the Hudud Law is obligatory to every muslim and therefore refuting Umno in any election is also obligatory .On that basis , it is obligatory for the muslims to assure that PAS and PAKATAN to take over Putrajaya and the Parliament in the 13 th GE. By the grace of God!
Refuting and violating the Hudud Law for a muslim means refuting ‘The Absolute Law Giver ‘and would lead to “ Apostacy “ or “Riddah” ( murtad ) i.e. denouncing the syahadatain testimony and faith to God!.nauzubillahiminzalik!. It’s true that Hudud is already ordained in the Holy Qur’an but it’s implementations needs it to be tabled and formulated in the Parliament and the State Assembly as well. Law is authority . Therefor Hudud must be authorized in it’s implementation; Hudud Law must be legalized in the Parliament such as the formulation of the Hudud Act! Which were tabled thrice by TGHH but rejected by Umno in the Parliament. Thus, the Pakatan government in Kedah , Selangor and Penang should proceed with the necessary actions towards the legalization of the Hudud Law, Qisos and Ta’azir regardless of it’s objection and violations by Umno in the parliament because it is the government’s obligation to the muslims which do not affect or jeopardize the non-muslim at all. “ La iqro hafiddeen” ( There’s no compulsion in religion ) to the non-muslims as ordained in the Holy Qur’an . This conception is respected by PAS in Pakatan. Non-muslims could opt for the existing “ Civil Law “ which is not also a Chinese, or Indian or Malay Law for that matter, but an English/British Law. Especially when Penang CM ; Lim Guan Eng of DAP said his agenda in the administration is to follow the foot-steps of the Caliph namely , Umar Abdul Aziz .; “ Justice For All “ being the motto of Pakatan.
PAS government of Kelantan is the first State in Malaysia which eliminates gamblings of all sorts. The Secular Federal government instead, after more than 50 yrs of UBN’s rule stil sustains the colonial system of engaging with gamblings by giving licenses through the Ministry of Finance.Nevertheless, casino gambling centre was introduced by Tunku ( the former PM ) as told by the gambling ‘taukeh” in his book . Switching from being a resort place to a casino . As a matter a fact, Genting Highland is known as the NO. 1 casino in the world outbit Las Vegas as revealed by a casino portal and both Najib and cousin Hishamuddin are now the biggest share holders of the gambling centre inherited from their grandfather; Tan Sri Noah ( Noh ) .
Caliph Saidina Umar Al-Kattab once permitted non-muslims merchants to import liquor for personal use only . This precedent and sirah ( history ) is followed by TGNA ; a prominent Islamic Movement Spiritual leader of PAS , who is also the CM of Kelantan in his rule. Islamic system permits the non-muslims to drink but not in the open or publicly. But, liquor is sold only in certain premises and could only be bought and carry back home only and not to drink in the premises. Thus, public safety is being protected from drinkers.This is Islamic system which is totally different from Umno’s psuedo Islam.
For Umno’s psuedo Islam. Liquor is freely available at hand around Kuala Lumpur and other major cities. Youngsters got drunk especially during new year eve . In Langkawi , a can of beer is much cheaper than a can of 7up and ofcourse ‘Bottoms Up” .Remember, during Britsih rule , liquor were imported for personal use . But , in post-independent, Liquor industry has been erected by UBN’s government in Klang and officiated opened by Tunku ( former Umno’s President ) . Mukriz Mahathir is also one of the share holders of a liquor industry abroad.
PAS State governmet of Kelantan is the fist government in Malaysia to introduce Islamic mortgage system which is followed by many banks and federal government agencies. As a matter a fact, Kelantan PAS government has tried intoducing Islamic finance system which is based on the use of ‘Dinar” but it could not be implemented in one Malaysia due to the blockate of Umno and Kelantan being not a Federal Government. Nevertheless, ‘Dinar” as a sovenuer is much popular among the people. Thus, the usage of ‘ Dinar’ in the Islamic economy system is a vital weapon of the Islamic World when it was efficiently and successfully widely used by the Caliphs Islamic Rule. This is due to ‘Dinar” ( Gold ) as a stable currency to the world; and it has a vital force to supercede American Dollar ! for good and stabalize the world ecomomic recessions against the aggression and suppression of the the world’s capitalist and monopoly system.
Many of the afforts taken by PAS/Pakatan to curb gamblings and liquor has been violated by Umno and PAS/Pakatan is determine in it’s plight to dethrone UBN in the parliament in the 13th GE and take over office in Putrajaya . by the grace of God !. PAS government of Kelantan has implemented ‘ The People’s Plantations” and violate the secular systems of capitalism , cronyism and monopolism and chauvanism as performed by the UBN’s rule. In an Islamic system; racism, cronyism and monopolism is strictly prohibited and the richness of the nation should not be circulated amongst the rich only as ordained in the Holy Qur’an. Such as the elite crony umnoputra which has stipulated and manipulated the lost of RM 52 Billion of the Bumiputra Shares; undetected and gone with the wind . 
The People’s Plantations is offered to all citizens of Kelantan regardless of race , ethnics and religion. How nice if it could be applied in one Malaysia through Pakatan! As a matter a fact, Kelantan’s government has appointed Non-Malays as Penghulus ( Ketua Kampung/ Village Chiefs ) amongst the Siamese ; which will never be done by Umno being a chauvanist racist Malay party . The appplications of erecting a buddhist temple has been rejected by UBN’s rule in Kelantan. But , Islamic system and Islamic justice for all has made PAS Kelantan government approved the buddhist followers in Kelantan to erect their Buddha statue and buddhist temple; because this is the teachings of Justice in Islam. Permitting the non- muslims to have their religious rights. Thus, the afflictions by Umno’s propagandas that PAS rule will force the non-muslims to convert into Islam is all nonsense and it’s only falsehood of Umno. As in Kedah ‘s PAS rule ; the swine issues have been settled for good which Umno failed to do so after 30 years of conflictions. This proves that “ Islam Just For All “ being the policy of PAS’s rule is being motivated theorically and practically indeed.
Uniquely, Mursyidul Am of Islamic Movement PAS ; TGNA has even proposed that state government formation law be amended so as to allow the non-muslims to be appointed as an assembly man if there were no non-muslims won in the election. And further more a Non- Malay muslim who is pious and piety, charismic , intelligent , prominent , not bias, not corrupted or polluted and accepted by all to be the future Non-Malay Muslim CM in Kelantan , by the grace of God!. Will Umno do this ? This is where Islamic System is not based on racist but “ Islam Is Just For All “ .Even a non Malay could be a leader if he is more pious and piety muslim. Now the non-muslims plight has been engaged in PAS through its new wing ; i.e. “ PAS SUPPORTERS ASSEMBLY COUNCIL “ stands as equal as The Youth Council, Women’s wing and the Ulama’s wing as well. Will Umno tolerates this ? This is Islamic political justice for all in PAS being it’s fundamental policies.
As in Selangor, Pakatan’s efforts has reviewed and given the people a fair water bills especially to the poors. But in Trengganu and Perak , land approved to the people by the Pakatan government were cancelled by UBN’s rule . This portrays the true colour of Umno to the people as a whole . Undemocratic and unjust ? There’s no Islamic justice at all . In practice it’s only cosmetic and propaganda of Islamic Hadhari which is now gone with the wind of Najib’s cronies and fantasies deceiving the people with MEB which is a dupilcate of NEB failures due to cronyism and corruptions; where Malaysia is at the verge of bankruptcy by the year 2019 according to Idris . The minster in the Prime Minister Department as due to subsidies which was actually due to the scandals in UBN’s rule. Such as the two oil wells worth RM320Billion given to Brunei, Bumiputra shares lost RM 52 Billion, Bakun RM 1 Billion. Forex lost RM 32 Billion by Rosmahnajib’s gamble of Bank Negara’s money but broker survives , PKFZ etc. 
DS Nizar has allocated 1,000 hec. of land to SAR ( Public Religious School )and also the same acerage were given to the Chinese Schools . But the coup or court’s CM ( Zambry ) has cancelled it out ; and in addition has allocated money the sum of RM400,00 to the Chineses schools ( 7 schools all together ) whilst SAR are being ignored ; just to wow the Chinese votes in the next 13th GE. But, the worst part is, as came out in the media . All MCA’s branches , each will be given RM50,000. What rights as the CM to use the government money which is actually the people’s money; given to a particular party . This is a plain mockery of Umno’s political bribery without any attempt of investigations by SPRM which apparently being a tool of Umno as an unregistered member of UBN. This obviously proves that Umno is a typical tool of MCA not PAS or DAP perfoming this act or political mockery . Umno supporters just ‘mouth wide openend ‘ seeing their leaders deceiving the followers by abusing the ‘People’s Money “ 
While in Penang, the CM Lim Guan Eng, amazingly has allocated the sum of RM1 Million to SAR. Because he said we need educated citizens as an asset for the future of the nation. The CM has also strictly prohibited the use of crony and introduced ‘e- Tender’ which is the only viable cable use by all.This system coincides with the Islamic system which is agaist cronyism and monopoly of any kind. The CM has also engaged the State Governmet with the newly form State Ulama Council to check and balance the government as a direct advisor not as Najib engaged APCO( Zionist based agency ) as the national consultant. Thus , Umno is APCO and APCO is Umno as revealed by the Pakatan’s parliamentarians.
“ ISLAM JUST FOR ALL “ “ GOD IS THE GREATEST !

Suara Perkasa diberi amaran keras, KDN mahu pantau tabloid..majalah lucah dan hiburan tak mau tengok sekali ka...!!!

KUALA LUMPUR, 6 Julai – Kementerian Dalam Negeri memutuskan untuk memberi amaran keras terhadap Suara Perkasa, akhbar terbitan pertubuhan bukan kerajaan Perkasa, berhubung artikel muka depan edisi sulungnya bertajuk ”Tahan Ka Siong Bawah ISA” minggu lalu.
Kementerian itu memutuskan demikian pada mesyuaratnya yang diadakan lewat petang ini.
Dalam kenyataan dikeluarkan lewat malam ini, kementerian itu berkata, Suara Perkasa dikenakan hukuman ringan atas faktor ia merupakan akhbar baru berada dalam pasaran.
“Memandangkan penerbitan Suara Perkasa keluaran bertarikh 1 hingga 15 Julai itu adalah penerbitannya yang pertama dan ini juga adalah pelanggaran syarat yang pertama, maka kementerian ini memutuskan untuk mengambil tindakan mengeluarkan ‘amaran keras’ terhadap penerbitan Suara Perkasa,” kata Setiausaha Bahagian Penerbitan, Teks dan Al-Quran Datuk Zaitun Abd. Samad.
Sehubungan itu kata beliau, kementerian juga akan meningkatkan tindakan pemantauan ke atas setiap keluaran akhbar-akhbar tabloid bagi memastikan syarat-syarat permit dan garis panduan penerbitan serta Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 dipatuhi.
Kementerian Dalam Negeri memanggil Ketua Pengarangnya Daud Ibrahim semalam.
Daud telah mengadakan pertemuan kira-kira 105 minit dengan Pemangku Timbalan Ketua Setiausaha Datuk Abdul Rahim Mohd Radzi dan beberapa pegawai kanan kementerian.
Pertemuan semalam adalah susulan mesyuarat kementerian itu dengan Editor Suara Perkasa, Amirudin Mohamad Jumaat lalu.
Edisi sulung Suara Perkasa muncul “garang” pada 1 Julai lalu dengan tajuk “Tahan Ka Siong di bawah ISA” – laporan yang merujuk kepada Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Wee Ka Siong yang menjadi sasaran kecaman NGO itu dua minggu lalu.
Dalam pada itu, pemangku Ketua Pengarang Harakah, Taufek Yahya menafikan beliau pernah menyatakan akhbar itu akan mematuhi apa sahaja perkara terkandung dalam akta penerbitan seperti dilapor laman web Kementerian Dalam Negeri hari ini.
Sebaliknya kata beliau, dalam pertemuan dengan Kementerian Dalam Negeri semalam, beliau hanya memberitahu menghormati fungsi kementerian itu dan memintanya juga menghormati peranan Harakah sebagai salah satu suara alternatif.
“Saya cuma kata kami menghormati peranan Kementerian Dalam Negeri sebagai agensi kerajaan, dalam masa yang sama saya juga minta Kementerian Dalam Negeri faham peranan Harakah sebagai akhbar oposisi dan juga penyalur suara alternatif,” katanya ketika dihubungi.
Menjelas lanjut Taufek berkata, pertemuan hampir setengah jam di pejabat Kementerian Dalam Negeri semalam lebih tertumpu kepada penghantaran lapan naskhah Harakah ke kementerian itu sebaik selesai dicetak dan sebelum diedarkan.
Kementerian Dalam Negeri juga, kata beliau, bersedia mengambil sendiri naskhah berkenaan di pejabat Harakah.
Selain isu lapan naskhah tersebut, Kementerian Dalam Negeri, juga kata beliau meminta Harakah lebih “berhati-hati” dalam melaporkan isu yang diklasifikasikan sebagai sensitif seperti isu judi bola, isu Felda dan Jemaah Islamiah (JI).
Bagaimanapun katanya, terserah kepada Harakah menetukan batas laporan tersebut.
“Saya juga minta Kementerian Dalam Negeri benar-benar memisahkan antara perkara berkaitan keselamatan negara dengan hal keselamatan parti pemerintah.
“Kita tidak mahu isu-isu yang kita bangkitkan berhubung keselamatan Umno BN dianggap sebagai menjejaskan keselamatan negara,” katanya lagi.
“Sama juga akhbar arus perdana yang memburukkan Pakatan Rakyat, kenapa tidak diklasifikasikan sebagai mengancam keselamatan negara?” soal beliau dipetik Harakah Daily.
Pertemuan semalam dipengerusikan Rahim.
Taufek turut memberitahu, Kementerian Dalam Negeri ada memaklumkan bahawa pertemuan semalam bukan untuk berdebat, tetapi untuk saling faham memahami dan sekadar berbincang perkara berkaitan penerbitan Harakah.
Pertemuan itu juga katanya tidak menyentuh soal permit penerbitan akhbar tersebut.

Raja Petra: Bala to speak to reporters tomorrow


Fugitive blogger Raja Petra Kamarudin said private investigator P. Balasubramaniam, whose explosive statutory declaration alleged that prime minister Najib Razak had an affair with murdered Mongolian Altantuya Shaariibuu, would be giving a media conference in London tomorrow (11.00am at the Holiday Villa). "He and his lawyers will be giving a press conference in London to talk about the two Statutory Declarations that he signed and his role in the Altantuya matter," Petra told Harakahdaily today.
On his own statutory declaration in April 2008, Petra explained that it was not an allegation but merely quoted his sources who had made damning claims.
Among others, Petra said he had been informed by "the number two in the Military Intelligence" that the prime minister's wife Rosmah Mansor was present at the murder scene where Altantuya was killed and her body exploded.
"When I was detained under the Internal Security Act in September 2008, I told the Special Branch how I obtained that information and who gave me that information that I had signed in my Statutory Declaration in April 2008."
"The Special Branch admitted that they know that person in question. However, he was never hauled up or questioned about what he told me," he said.
Petra said while Najib's involvement was not proven, there had been no attempt to clear his name.
"Nevertheless, the Prime Minister must be above suspicion. And in Najib’s case this is not so."

A hook from Hisham, uppercut KJ, and vodka triple-shot Fed Crt

Art Harun

I just love my country. Its people. Its leaders. And its Courts.

In one morning, I could shed some tears and I could laugh out loud. Then I could be drowned in a state of disbelief. Jaw-dropping kind of disbelief.

I read three pieces of news this morning.

Firstly, Minister Hishamuddin was quoted by the Malay Mail imploring Malaysians, particularly "political party leaders" to appreciate the efforts by the "enforcement agencies, especially the police."

Minister Hishamuddin, an UMNO vice-President, was quoted as saying:

"The effort to maintain peace and order in the country continues today by the present security and law enforcement agencies including the police. But the police are often criticised and condemned by society and one was even bitten by a 'wakil rakyat' (elected representative).

If these attacks against the police continue, how can be (sic) teach about nationhood to the younger generation?"

I agree with him. Credit must be given to the police as and when it is due.

But Minister Hishamuddin should understand that various sections of the society - and this is not limited to political party leaders only - would criticise the police when the police have overstepped their boundary by acting recklessly; or when the police have failed to carry out their duty properly; or when they perpetuate acts of crimes or where they have acted without common decency.

Not all criticisms are justified and I admit that. And some of them are of course politically driven. But surely the police should take proper criticisms on their chin, look at themselves and strive to be better. That is the only hope that the people have.

The police must learn to understand that all the powers that they wield come with responsibilities. The powers are there for a purpose. And when those responsibilities and purpose are not met, or perceived not to be met, there will be critics.

The critics which the police get however do not negate from all the efforts, the hard work and the commitment, past or present, shown by the police in discharging their duties. I am sure the people appreciate those things.

Just after reading the above news, I stumbled on another piece of news related to the police. Yang Berhormat Khairy Jamaluddin, the UMNO Youth President, lambasted the police for not taking any action to arrest Raja Petra Kamarudin, reports the Malaysian Insider.

He apparently said :-

“Where is the action from the police? Datuk Seri Najib Razak has said the police will be responsible for apprehending Raja Petra. The Inspector-General of Police has said he will get information on Raja Petra’s location, but RPK is going around in public. “Yesterday, RPK was not in hiding; he had attended a Friends of Pakatan Rakyat event in London,”

He continued :-

“Even if they cannot arrest him there, the relationship (between the Malaysian police) and Scotland Yard is there, through the extradition agreement. The British police can arrest RPK and bring him back to Malaysia.

“Are they (the police) unaware, or choose not to know RPK’s movements and location? You have to ask the right questions.

“I want to help the police here."

I really hope Minister Hishamuddin would not take YB Khairy's criticism wrongly. He does have a point to make.

On my part, quite frankly, I do not have a clue why some parliamentarians, leaders and people in authority seem to be obsessed with RPK, his whereabouts, who he is meeting and who is "sponsoring" him. I mean, these topics are even discussed with a certain level of seriousness - which is quite rare, actually - in the Parliament!

On current count, RPK has apparently been sponsored by Kalimullah Hassan; Anwar Ibrahim, Zaid Ibrahim, PKR and Pakatan Rakyat. And I am sure some people think the Zionist and some Jewish movements are also "sponsoring" him.

Isn't there other better and more beneficial things to discuss then who is sponsoring RPK?

I fully understand - and support - what YB KJ has said.

Meanwhile, the Federal Court was not to be left out today. In a decision which is set to "shock and awe" many people, including me, the Federal Court as allowed some clerics from Negeri Sembilan to challenge the constitutionality of a Negeri Sembilan enactment which require the clerics to obtain license to preach Islam, the Malaysian Insider reports.

While the decision is welcome, it makes me wonder what has jolted the Federal Court to suddenly come out with this decision.

The Federal Court's sloth-like willingness to allow any kind of application, appeal or case which challenges any Islamic enactment by any state is well known and is in fact expected by lawyers, litigants and observers.

In matters relating to Islam, it has time and again shirked its judicial responsibility and function by declaring that it has no jurisdiction in matters pertaining to Islam, citing article 121 (1A) of the Federal Constitution.

This unwillingness or reluctance by our Courts (not restricted to the Federal Courts only) is a blight - among many other blights - on our judiciary. It would thus not be out of place to say that judicial activism is a foreign concept in Malaysia.

And so the Federal Court's decision to allow those clerics to raise the constitutionality of the provisions requiring a license to preach Islam is most welcome. It is my opinion that such provisions are repugnant against the freedom of speech which is guaranteed by the Constitution.

The Federal Constitution is also clear on the fact that only the Parliament - as opposed to the State Legislative Assembly - has the power to limit freedom of speech in accordance with the Constitution.

Judicial activism is a hallmark of a vibrant democracy. A most famous Judge, Lord Denning, in Packer v Packer famously said :-

"What is the argument on the other side? Only this, that no case has been found in which it has been done before. That argument does not appeal to me in the least. If we never do anything which has not been done before, we shall never get anywhere. The law will stand still whilst the rest of the world goes on; and that will be bad for both."

Our Judges should bear in mind what Lord Devlin said :-

"Governments come like water and go with the wind". "The prestige of the judiciary, is the reputation for stark impartiality to be kept up in appearance as well as, in fact. It is not at the disposal of any Government. It is an asset that belongs to the whole nation."

Justice D.M. Dharmadhikari, an Hounarable Judge of the Supreme Court of India, in a lecture delivered at the Belekar Memorial Lecture Series, organised by High Court Bar Association, Nagpur on August 31, 2002, said :-

"This traditional role of the judiciary is to uphold the law. A constitutional court is expected to discharge constitutional duty to enforce the provisions of the Constitution. In a constitutional democracy, the judiciary is an essential part of the Government and a third source of power. Its function is not merely restricted to deciding impartially the disputes before them in accordance with law. Its more important function may be described as "underpinning the stability of constitutional system and protect it from attacks by resisting attempts to change it."

In far too many instances, I am afraid to say, our Courts have been unwilling to unshackle itself from old and trusted interpretations of the law. New issues are sometime dismissed summarily. When faced with issues which are - for whatever reasons - deemed too sensitive, the Courts quickly cowers within the shadows of article 121 (1A) of the Federal Constitution and shirk its duties and responsibilities. In many more cases, the Courts find no reason to explore new arguments, let alone consider, analyse and dissect contemporary constitutional arguments proffered by Counsels.

In some instances, Counsels are told - with a wave of a hand - to "move on" to other issues. When a decision is made on those issues, they are just dismissed summarily, as if those arguments are not even worth mentioning. All such judgments or decisions are almost always unanimous and to complete the misery, no ground of judgment is ever provided.

It makes us feel that public interest cases are not welcome. That good and current constitutional arguments are not welcome. That the Courts are unwilling to listen. Let alone consider these new and current arguments.

That it is as if there are bogeymen lurking somewhere under the bench of the Courts, giving endless fear to those who occupy the bench.

If so, I would like to repeat Lord Denning's statement :-

"If we never do anything which has not been done before, we shall never get anywhere. The law will stand still whilst the rest of the world goes on; and that will be bad for both."

AMUKAN SI NYANYUK



Sah dah nyanyuk. Memang sifat manusia atau makhluk ia akan kembali asal. Dari kanak kanak kita menjadi dewasa dan kuat.Kemudia kita akan kembali menjadi tua dan lemah. Tanda hampirnya kita ke penghujung kehidupan atau kematian. Kalau masa kecil banyak perkara yang kita buat, perkara yang sama biasanya berulang di penghujung kehidupan. Apatah lagi kalau dah sampai tahap nyanyuk kerana lamanya hidup.
Begitulah umNo! Mana ada kerajaan dalam dunia demokrasi terutama Negara maju bertahan lebih 50 tahun selain umNO. Dari lemah suatu ketika kemudian menjadi kuat dan kini berada di penghujung usia. Segalanya serba tak kena… memang dah begitu perangai orang tua…makin sensitive.. malah kadang kala jadi ngada ngada… melainkan di usia mudanya penuh dengan ibadat dan ketaatan… ibadat itu akan membantu…
umNO dah sampai tahap terlalu tua. Ia dah mula menunjukkan tanda nyanyuk. Kini umNO ketandusan idea. Apa yang dibuat serba tak kena. Senjata keris lama dah berkarat dan bahaya kalau digunakan lagi. umNO kini dah mula menggunakan senjata lama yang tersimpan dalam sejarah. Senjata perkauman yang dah tak relevan dengan masa. Malah dah tak relevan dengan slogan Satu Malaysia sendiri.
Kenyataan Mahyudin mengingatkan bangsa melayu satu contoh ketara.
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengingatkan bahawa orang Melayu berhadapan dengan kemungkinan hilang kuasa politik jika mereka terus berpecah-belah sesama sendiri.
Beliau yang juga Timbalan Presiden Umno berkata, kuasa politik yang diperolehi orang Melayu sejak negara merdeka adalah penting kerana ia telah membolehkan mereka maju dalam pelbagai bidang. "Sebab itu, untuk menentukan keberkekalan kuasa politik yang kita miliki, kita kena bersatu. Kalau kita berpecah, kuasa politik yang menentukan kemajuan kita dalam bidang ekonomi, pelajaran akan hilang," katanya.

Sebelum ini Shahrizat mengingatkan rakyat Kelantan kononnya ketinggalan dan tak maju. Kenyataan Muhyidin ini sangat kemelayuan . Apakah kenyataan itu satu perangkap politik buat melayu atau tanda percanggahan pendapat Muhyidin dengan Bos nya Satu Malaysia.
Apa yang jelas umNo sedang mengulang nostalgia kemenangan mereka dulu dulu. Mungkin umNo lupa bahawa isu perkauman sudah ketinggalan zaman. BTN yang menjadi juara asobiayah pun dah tak laku. Namun apa yang perlu diingatkan bahawa orang nyanyuk ni boleh buat perkara di luar dugaan…. Bersedia Pakatan Rakyat menghadapi amukan orang nyanyuk????

Kesesatan Akidah Umno : Jawapan kpd Shafie Apdal

Kesesatan Akidah Umno: Nationalisme Dan Melayu Islam 

Oleh: Nash Ar-Rawy
Akidah Umno yang dipertahankan Najib adalah termaktub di dalam ‘By Law” parti itu ,iatu: demi untuk menegakkan kebangsaan : raja-raja dan ugama Islam diperalatkan untuk mencapai tujuan tersebut.

Jenama ‘MelayuIslam” digunapakai sebagai umpan untuk memikat-ikat pengundi Melayu dengan mencantikkan assobiyyah Melayu atau Kebangsaan Melayu( Malay Nationalism) dengan ‘make up’ Islam dan dipropagandakan politik ‘MelayuIslam” ; yang mana islam dan raja hanyalah alat kerakusan kebangsaan Melayu sahaja untuk memuaskan nafsu serakah politik ‘The end justifies the means” ; suatu bentuk kezaliman ; yang tiada mengambil kira sifir halal dan haram dosa , pahala, surga dan neraka.

Bukankah fahaman kebangsaan Melayu ( MelayuIslam) adalah akidah yang sesat lagi menyesatkan. Akidah kebangsan (Nationalisme) atau assobiyyah telah di haramkan dan dikuburkan oleh Rasulillahu 1.4000 tahun yang lalu . Mengapakah akidah yang sesat ini dikorek kembali dari pusaranya dan dihidupkan semula dan dijaja , diprojeksi dan dipropagndakan ajaran dan fahaman sekular yang sesat ini kepada pengundi-pengundi Melayu .

Bukankah dalam hadis Rasulillahu menegaskan,: Barangsaiapa yang menegakkan kebangsaan dan mati kerna kebangsaan, matinya, mati jahiliyyhah.yakni. bukan sahaja jadi bodoh ; tetapi sesat dan hadis lain nabi tiada mengaku umat. Seluruh umat Islam hendaklah membuang Umno kerna menganut akidah sesat dan menyesatkan orang Melayu yang sudah Islam berpegang kepada Islam sebagai “ad-Deen” diubah kiblat oleh Umno kepada akidah baru ;iatiu fahaman kebangsaan Melayu yang dihiasi dengan “MelayuIslam” untuk menghalalkan perjuangan assobiyyah Melayu( Kebangsaan Melayu ).

‘Indian muslims”, “Malay muslims”, “American muslims”, “Arabmuslims” ,”Chinese Muslims” adalah pengenalan rupa bangsa dan anutan agama itu sahaja. Tiada bisa dijadikan bangsa sebagai asas perjuangan kerna Islam adalah ‘ rahmatan lil ;alameen” Perjuangan bangsa bukan diajar Rasulillahu tetapi; ISLAM ISLAM bukan MelayuIslam sebagai perjuangan bahkan diharamkan sekali kerna melakukan kezaliman apabila meletakkan bangsa iatiu ; MelayuIslam bukan ISLAM ISLAM sebagai dasar atau akidah dan pegangan perjuangan.

Tidak salah orang Cina sayangkan Cina, Orang India sayangkan bangsa India hatta orang Melayu sayangkan kaumnya sendiri; keturunan Melayu . Maka apasalahya menganut akidah Umno ? seperti yang dipertahankan najib dan yang dipersoalkan TGNA ?.

Sayangkan bangsa, kaum , kumpulan ethnik dan keturunan adalah fitrah semula jadi manusia yang di jadikan Maha Penciptanya perbagaian kaum dan bangsa supaya manusia itu bisa kenal mengenal antara satu sama lain budaya dan bahasa yang berbeza. Ini kebijaksaan yang Maha Esa yang mencipa perbagai bangsa dan bahasa. Bukannya bisa mencipta satu bangsa dan satu bahasa sahaja di dunia ini.

Namun sistem dan akidah yang mahu digunapai manusia Islam oleh yang Empunya Global ialah ISLAM ISLAM bukannya politik ‘MelayuIslam”. Sayangkan bangsa tidak salah , tetapi menjadikan bangsa sebagai teras perjuangan itulah ‘derailment” atau berlakunya kesesatan akidah Umno. Firmanullahu, “ Inna solati, wanusiki, wamahyaya wawamati lil lahi robbil ‘alameen” ( Sesungguhnya, solat aku, ibadat aku, hidup ku dan mati ku adalah kerna Tuhan semesta alam ).

Hanya ISLAM ISLAM yang bisa menyelamatkan Melayu dan bangsa lain ; kerna MelayuIslam : Melayu tipu Melayu (Kroni elit Umnoputra) dan Melayu bunuh Melayu( Memali) “ ISLAM ISLAM is the world future constitution “(Piagam Madinah) ; “ISLAM FOR ALL “ against akidah baru “MelayuIslam” (Dunia Islam Ketawa)

Islam satu ‘complete set of life” tiada perlu di hiasi lagi dengan ‘make up’ atau kosmetik yang berjenama palsu bukan ‘ORI” ( ISLAM ISLAM); tetapi akidah baru seperti ‘MelayuIslam” atau yang sinonim dengannya hadhari Islam, sosialisme Islam, Nationalisme Islam, progresif Islam dan sebagainya yang merupakan antara fahaman sekular dunia, ajaran dan akidah sesat lagi mengesatkan.umat Islam di seluruh dunia.

‘Rumah Allahu” ( Ka’abah) di mekah itu , kepunyaan ArabIslam atau MelayuIslam . Tiada bangsa dan kaum di sini kerna ianya kepunyaan UMAT ISLAM seluruh dunia . Dunia ini diciptakan Yang Empunya Global untuk di warisi oleh orang-orang yang Soleh . Al –Qur’an tiada nyatakan untuk di warisi oleh :ParsiIslam , ArabIslam, TurkiIslam, Kurdish Islam atau MelayuIslam.

Tetapi , oleh orang Islam (mukmim) yang soleh dan paling bertakwa untuk menegakkan agama dan memerintah dunia dengannya .Yakni, ISLAM ISLAM bukannya dengan akidah dan perjuangan yang sesat seperti MelayuIslam atau ArabIslam. Orang Melayu jika mahu bersatu hendaklah tinggalkan perjuangan kebangsaan Melayu dan masuk Islam ; yakni, masuk perjuangan Gerakan Islam yang dipelupori PAS dan jangan tertipu dengan perangkap sesat assobiyyah yang di saluti Islam ;iaitu MelayuIslam.

Tinggalkanlah MelayuIslam dan MASUK ISLAM ISLAM secara keseluruhannya ( KAFFAH) bukannya ambil sebahagian dan tinggalkan sebahagian. Contohnya Islam Hadhari, Islam cabut lari ; Hudud disalahi ; diletakkan dikandang orang salah .

Umno cuba melarikan fokus orang Melayu yang cenderung kepada PAS/Pakatan supaya jangan mengundi PAS kerna Pas ada kerjasama politik dengan DAP. Sebaliknya sokonglah Umno yang memperjuangkan ‘MelayuIslam untuk keselamatan dan masa depan orang Melayu dan Islam.dan mengajak PAS bergabung semula dengan UBN; setelah dengan ego dan bongkaknya tendang PAS keluar magerankan Kelantan.Jangan biarkan anjing tersepit gigit lagi ; cukuplah!.

Inilah fahaman sesat nationalis dan perkauman Melayu Umno yang MENOLAK ISLAM ISLAM dan menerima kebangsaan “MelayuIslam”;satu akidah baru yang sesat lagi menyesatkan kerana Rasulilahu menolak dan ,mengharamkan ArabIslam dengan hujjah bahawa ; yang paling baik di antara kamu bukan kerna kamu orang Arab tetapi sipakah yang paling bertakwa di sisi Allahu.

Justeru itu, UBN hanya bisa hidup dengan isu perkauman yang dimainkan Umno, MCA dan MIC untuk menjadi juara kaum di dalam pilihanraya. Justeru kerna semua parti dalam UBN adalah parti perkauman yang bernaunsakan bangsa semata-mata.

Sedangkan massa sekarang sudah muak dengan retorik ‘MelayuIslam” jajaan Umno dan menolak gagasan perkauman UBN dan sudah mula memahami dan menerima konsep perjuangan yang universal yang tidak berasaskan kaum seperti PKR, DAP dan PAS . Apalagi PAS yang dasar perjuangannya dan akidahnya Islam yang mengenengahkan ‘ISLAM FOR ALL” dan JUSTICE FOR ALL” tanpa mengira kaum dan agama: siapa saja yang susah berhak mendapat pertolongan Negara Berkebajikan yang dipersetujui semuan kaum dan agama.

Justeru itu ;Pas menolak kerjasama politik “MelayuIslam: Umno dan menerima kerjasama politik PAS DAP/PAKATAN demi untuk menyelamatkan agama, bangsa dan negara daripada kerosakan , kefasadan , kerakusan kezaliman ISA yang .dipaksakan ke atas massa.


Anologinya, adalah lebih afal seorang Cina yang soleh , warak dan bertakwa menjadi MB Kelantan umpamanya berbanding dengan mendapatkan seorang PM MelayuIslam yang menyekat khazanah rakyat Kelantan yakni , Royalti.sedangkan royalti di Sabah dan Sarawak bisa dibayar.

Kelantan berjaya menjadi model NEGARA BERKEBAJIKAN SATU MALAYSIA. Dengan sistem pemerintahan Islam 19 tahun rekod tanpa koruspi dan hidup tanpa perkauman atau “MelayuIslam: tajaan Umno.Buang UBN berarti buang perkauman dan rasuah politik yang perlu dilakukan massa pada PRU 13 ini , insyaAllahu, pusingan untuk PAKATAN.