Khamis, 1 Julai 2010

Melayu Mundur Angkara Umno dan Perkasa

 Bangsa Cina gemilang dimana - mana kerana mereka tidak perlu ditakutkan dengan momokan hak mereka dirampas. Bangsa Arab berada merata dunia kerana mereka percaya akan usaha sendiri. Bangsa India berada di mana saja kerana mereka kuat dan yakin untuk mencari sesuap nasi.

Orang Melayu Malaysia, terus lemah dan lemah. Inginkan pangkat hingga terpaksa membodek dan memijak rakan sendiri. Orang Melayu di Malaysia sepatutnya sudah maju kedepan namun malangnya terus dipaksa memegang harapan pada tongkat yang sebenarnya palsu semata. KETUANAN MELAYU, HAK BUMIPUTERA, ORANG MELAYU TERTINDAS dan sebagainya.

Cuba kita renung kembali siapa yang mula - mula merampas kuasa hak raja - raja Melayu? Siapa yang menarik kembali bantuan biasiswa kepada anak - anak Melayu? Siapa yang terus - meneruskan melambatkan usaha mencerdikkan orang Melayu di kampung? Siapa yang melambatkan segala macam perkhidmatan untuk perkampungan Melayu yang dinikmati oleh orang bandar?

Umno dan Perkasa sebenarnya menjahanamkan Melayu secara terus - menerus. Mereka hanya menggerakkan Melayu untuk bertindak ganas dengan provokasi perkauman yang melampau. Tapi pernahkah mereka menggerakkan orang Melayu masuk ke kelas - kelas ilmiah? Tanya pada Ibrahim si Firaun yang berwajahkan katak, apa sumbangan dia untuk mencerdikkan orang Melayu agar berdaya saing dalam ekonomi negara. Sumbangan dia hanya menakutkan orang Melayu terus - meneruskan dengan momokan orang Melayu akan hilang kuasa.

Apabila orang Melayu takut dan mula bergantung harap pada Umno dan Perkasa, mudah bagi mereka untuk terus membodohkan orang Melayu supaya setiap kali pilihanraya berlangsung maka secara automatik undi Melayu diberikan kepada mereka. Laungan Ketuanan Melayu menjamin kemenangan mutlak kepada Umno. Apabila kemenangan berpihak kepada mereka segala macam jenayah yang mereka lakukan akan dapat ditutup. KAMPUNG BEREMBANG, KAMPUNG MEMALI, TANAH ORANG ASLI, KAMPUNG BARU YANG AKAN DILACURKAN, dan segala macam jenayah keatas orang Melayu akan didiamkan dan dihalalkan oleh mereka. Itu belum dikira jenayah menyelamatkan syarikat perkapalan anak kandung sendiri dengan menggunakan dana PETRONAS. Siapa mereka itu? Sila tanya kepada Tun Mahathir Mohamad.

Kerana projek membodohkan Melayu ini berjalan lancar sehingga ada terperangkap dengan momokan bodoh mereka ini. Membodohkan dan membangangkan orang Melayu penting buat Umno dan Perkasa kerana jika Melayu sedar maka siap sedialah Umno akan ditalkinkan. Tambahan dalam keadaan sekarang, di mana orang Cina dan India secara mutlak menolak BN maka usaha terus membangangkan orang Melayu dipertingkatkan. Jika Pakatan Rakyat berjaya mencerdikkan orang Melayu maka selamat tinggal Umno dan Perkasa.

Kenyataan Mahathir dengan mengatakan orang Melayu akan jadi minoriti hanyalah satu lagi kenyataan memperbodohkan Melayu. Macam dia tak pernah melacurkan orang Melayu. Macam dia tidak pernah merogol kuasa raja - raja Melayu. Sekarang mahu jadi wira Melayu. Percaya atau tidak ada yang percaya kerana mereka telah dibodohkan dengan berjaya sekali. Mereka cukup percaya perkara itu akan terjadi kerana kebangkitan Pakatan Rakyat walhal yang menjahanamkan orang Melayu adalah Mahathir.

Melayu akan terus mundur jika percaya kepada propaganda jahat Umno, Mahathir, dan Perkasa. Melayu akan tetap terus menjadi satu bangsa yang kebelakang kerana kalian semua terus - menerus percaya kepada penipuan agung daripada Umno dan Perkasa dan terutama sekali Mahathir. Melayu terpinggir kerana Umno bukannya DAP. Melayu jadi minoriti kerana Umno bukannya DAP.

Nazri akui peruntukan ditambah, tapi nafi p'raya mengejut..namun begitu ia duit rakyat yang disalahguna...!!!

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz hari ini mengesahkan bahawa kerajaan menyediakan pertambahan peruntukan RM500,000 untuk kawasan pilihan raya, tetapi menafikan ia menandakan akan berlaku pilihan raya mengejut.

Ketika ditemui wartawan di Parlimen, beliau berkata, pertambahan peruntukan itu diberikan kerana kerajaan mempunyai lebihan dana.

"Ini kerana kita ada lebihan wang, jadi kita berilah peruntukan," katanya.

Menurutnya, kerajaan tidak menyimpan wang dalam bank untuk mendapatkan faedah, tetapi membelanjakannya.

"Ia tidak masuk ke saku saya, tapi untuk pembangunan rakyat," jelas Nazri.

Berikutan terdapat 222 kawasan parlimen, maka peruntukan tambahan tersebut berjumlah RM111 juta.

Menjawab soalan, Nazri menyangkal dakwaan DAP bahawa tambahan peruntukan itu menandakan akan berlaku pilihan raya mengejut.

"Tidak, kami memberikannya setiap tahun, bukan hanya tahun ini, jadi apakah itu bermakna akan ada pilihan raya mengejut setiap tahun?" soalnya.

Malaysian Pavillion : Berapa yang habis? RM20juta ataupun RM35juta?


Berapa kos sebenar pemibinaan astaka Malaysia di Expo Dunia Shanghai? RM20juta ataupun RM35juta?

Dalam jawapan yang diberi oleh YB Timbalan Menteri Pelancongan kepada ucapan penangguhan saya di Dewan Rakyat semalam, 30 Jun 2010 menyatakan bahawa “Bagi pembinaan astaka Malaysia, RM20juta telah diperuntukkan di mana kos ini adalah termasuk kos reka bentuk, membina, menyelenggara dan merobohkan astaka setelah selesai tempoh pameran.” (
http://teresakok.com/2010/07/01/jawapan-menteri-pelancongan-terhadap-ucapan-penangguhan-saya-mengenai-pavilion-msia-di-shanghai/)

Walau bagaimanapun, apabila saya menyemak jawapan yang diberi oleh Kementerian Pelancongan kepada YB Fong Po Kuan dari Batu Gajah pada 15 Jun 2010, ia berbunyi: “Secara keseluruhannya, negara membelanjakan RM35juta bagi pembinaan dan operasi astaka Malaysia di Ekspo Dunia Shanghai yang berlangsung selama enam bulan.”

Jadi, jawapan manakah yang betul? Apakah kos pembinaan dan penyelenggaraan ataupun operasi sebenar astaka Malaysia di Ekspo Dunia Shanghai? RM20juta ataupun RM35juta?

Berdasarkan jawapan yang bercanggah yang diberi oleh Kementerian Perlancongan kepada dua Ahli Parlimen ini, saya ingin merujuk Menteri Perlancongan kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan berdasarkan Peraturan Mesyuarat Parlimen 36(12) yang berbunyi: “Mana mana ahli yang mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan Dewan adalah disifatkan menghina Majlis dan ahli itu boleh dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan bagi kesalahan itu.”

Tetapi, kesalnya, Yang DiPertua Dewan Rakyat YB Tan Sri Pandikar Amin tidak menerima usul saya manakala beliau menyalahkan jawapan yang saling bercanggahan itu kepada pegawai kerajaan yang menyediakan jawapan, selain itu, beliau kata Peraturan Mesyuarat 36(12) haruslah berdasarkan “prima facie” dan samada Menteri mempunyai niat untuk memberi maklumat yang salah kepada Parlimen.

Sehubungan dengan itu YB Tan Sri Pandikar menghendaki pihak kementerian untuk memberi penjelasan tentang jawapan dalam kes ini di Parlimen. Beberapa Ahli Parlimen Pakatan Rakyat telah menyuarakan ketidakpuasan mereka terhadap keputusan YB Tan Sri Pandikar Amin kerana prinsip yang sama tidak digunakan dalam kes YB Dato Seri Anwar Ibrahim yang dirujuk ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan.

Saya berpendapat Tan Sri Yang Dipertua seharusnya mengarahkan Menteri Pelancongan untuk memberi penjelasan di Parlimen dan memohon maaf di dewan yang mulia ini, kerana kenyataan Kementerian Pelancongan memang telah bercanggah dengan fasal 36(12) dalam Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat. Kalau tidak, adalah lebih baik fasal 36(12) dalam Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat dimansuhkan.

Teresa Kok 

FELDA Tidak Bankrap, Kewangan Stabil - Rozali

SUBANG: FELDA tidak bankrap sebaliknya kedudukan kewangannya adalah kukuh dan stabil, tegas Pengerusi Gabungan Wawasan Generasi FELDA (GWGF), Tan Sri Rozali Ismail hari ini.
"FELDA mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh yang disokong oleh aset-aset syarikat yang sentiasa meningkat dan bernilai tinggi," katanya dalam sidang media di sini.
Beliau berkata GWGF telah mengadakan perbincangan dengan pegawai-pegawai kanan FELDA sejak seminggu lepas dan mendapat penjelasan daripada pihak pengurusan tertinggi FELDA mengenai kedudukan kewangan dan prestasi lembaga itu.
Rozali berkata walaupun berlaku penurunan kedudukan tunai syarikat dengan pembelian aset-aset yang kukuh dan mempunyai nilai pulangan yang tinggi, ini tidak membimbangkan dan tidak menunjukkan susut nilai pegangan ekuiti Koperasi Permodalan FELDA Bhd yang dianggotai oleh para peneroka dalam FELDA Holdings. "Bagi mengelakkan kekeliruan mengenai kedudukan kewangan FELDA pada masa akan datang, GWGF mencadangkan pada bila-bila masa kedudukan tunai FELDA mestilah tidak kurang dari RM1 bilion," katanya.
Rozali berkata GWGF turut mencadangkan supaya satu Jawatankuasa Pelaburan ditubuhkan di mana sebarang pelaburan FELDA yang besar dan melibatkan perbelanjaan tinggi perlu diluluskan oleh jawatankuasa terbabit.
Rozali turut berkata GWGF melalui anggotanya yang terdiri daripada peguam bela dan peguam cara akan meneliti tindakan undang-undang sewajarnya kepada pihak yang tidak bertanggungjawab mengelirukan fakta dengan tujuan memecahbelahkan masyarakat peneroka FELDA.
"Kita akan lihat tindakan yang boleh diambil terhadap mereka yang cuba memainkan isu ini," katanya.
Beliau meminta warga FELDA tidak terpengaruh dengan dakwaan dan tuduhan tidak berasas yang dibuat oleh mereka yang mungkin mempunyai kepentingan peribadi.
GWGF adalah sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang ditubuhkan pada Ogos 2002 dan dianggotai kira-kira 400 orang generasi baru peneroka FELDA dari 317 Rancangan Tanah FELDA di seluruh negara.
GWGF juga bertindak sebagai penasihat kepada enam persatuan peneroka FELDA lain.
Sementara itu, satu memorandum bantahan terhadap akhbar Suara Keadilan dihantar ke ibu pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Damansara hari ini oleh anggota GWGF yang diketuai oleh Setiausaha Agung GWGF Datuk Abdullah Abu Bakar.
Memorandum itu membantah laporan Suara Keadilan bertarikh 22-29 Jun lepas yang memaparkan laporan muka depan "Felda Bankrap". -BERNAMA

Jangan engkau kahwini wanita yang enam





Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang ANANAH, yang MANANAH, dan yang HANANAH, dan jangan engkau kahwini yang HADAQAH, yang BARAQAH dan yang SYADAQAH.”

1- Wanita Ananah:-
Wanita yang banyak mengeluh dan mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau berpura-pura sakit.

2- Wanita Mananah:-
Wanita yang suka mengungkit-ngungkit terhadap suaminya. Wanita ini sering menyatakan seperti ini: “Aku membuat itu keranamu”.

3- Wanita Hananah:-
Wanita yang menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

4- Wanita Hadaqah:-
Wanita yang melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

5- Wanita Baraqah: -
1) Wanita yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya.
2) Wanita yang marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagiannya.

6- Wanita Syadaqah:-
Wanita yang banyak bercakap perkara yang lagha dan lagi membisingkan.

Sumber rujukan TS : Imam Al Ghazali

Ibrahim Katak Tidak Perkasa Lagi...

"Orang biadab tidak layak berada dalam Kabinet."

Perghhh... itulah kenyataan keras Presiden Perkasa, kepada Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong yang dianggapnya tidak memahami perlembagaan negara.

Hebat... hebat sungguh kenyataan Beghahim Ali terhadap Ketua Pemuda MCA ini. Sembang kedai kopi ada yang berkata ketika Ibrahim membuat kenyataan itu elok juga diberikan cermin kepadanya supaya boleh dia cerminkan dirinya terlebih dahulu, kerana si Raja Katak ni lebih biadap dari Wee Ka Siong.

Justeru itu, apa yang diperkatakan oleh Wee Ka Siong adalah fakta. Wee tidak menyarankan agar pinjaman MARA di tarik balik, Wee cuma membandingkan apa yang dikempenkan oleh Najib Nazak, iaitu gagasan 1 Malaysia. Itu saja, dan sejak bila pula Melayu menjadi sensitif.

Bagi KJ pulak, nasihat mudah teruskan saja perjuangan dan apa yang beliau rasakan benar. Jika KJ tidak mempertahankan Wee Ka Siong yang diserang oleh sawan gila babi si Raja Katak baru baru ini, tentu sekali sudah ada perbalahan di antara Pemuda UMNO dan juga Pemuda MCA.

Si Raja Katak tu peduli apa, dia bukan ahli UMNO dan dia bertanding pun atas tiket PAS dan tidak tahu mengenang budi dan jasa yang diberikan oleh PAS, malahan di serangnya pula, tambahan lagi katak ni dah tidak berparti. Apa yang dia peduli kalau ada pergaduhan antara komponen parti. (Bagi gua... kalau gaduh pun bagus jugak.. ha..ha..ha.. cepat sikit jahanam.)

PERKASA ditubuhkan untuk kepentingan politiknya kerana dia sudah sampai ke penghujung longkang, cuma menunggu masa untuk masuk ke lubang taik dan sudah tidak boleh melompat lagi.

Jadi Agendanya melalui Perkasa hanya menyebut akan nasib Melayu (bangsa) sajalah untuk meraih sokongan dan simpati karier politiknya yang dah makin nak mampus tu. Hanya melayu2 bangang dan bodoh sahaja yang menyokong perjuangan Perkasa.

Lu orang rasa... si biadap ni yang selalu bercakap dan menghasut soal perkauman ni.. patut di ISA kan atau tidak..., kenapa tiada tindakan dari KDN...? Mengapa masih si biarkan si katak ini terus bebas melompat dan melolong... 
IkutSukaAku

Saya tidak desak pendirian Anwar dengan Yahudi..

KUALA LUMPUR, 1 Julai: "Saya tidak mendesak Datuk Seri Anwar Ibrahim nyatakan pendirian peribadinya dengan Yahudi, saya desak dia nyatakan pendirian berhubung laporan Washington Post itu," tegas Datuk Harun Taib (kanan).
Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat itu membuat penegasan demikian ketika diminta mengulas lanjut berhubung berita mStar Online hari ini yang berjudul 'Isu Israel: Ketua Dewan Ulama PAS Minta Anwar Nyatakan Pendirian'.
Pun begitu, beliau mengaku bahawa beliau enggan memberi lebih banyak komentar berhubung laporan akhbar antarabangsa itu sebagaimana yang dilaporkan oleh wartawan mStar, Ariffuddin Ishak tadi.
Namun, sekiranya benar sekali pun berita tersebut, beliau berkata, kenyataan Anwar itu bukanlah mencerminkan pendirian umum Pakatan Rakyat.
Dalam pada itu, beliau berkata, pendirian PAS konsisten menentang kezaliman zionis Israel di Gaza, terutama sejak armada Mavi Marmara dihalang menghantar bantuan kemanusiaan ke wilayah bergolak itu.
Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (kiri) yang dihubungi kemudian pula mempersoalkan status Washington Post di sebalik konflik yang menjerut leher politik Anwar, Ketua Umum PKR.
"Anwar sudah jelaskan bahawa dia tidak mohon maaf pada Yahudi, tetapi akhbar-akhbar ini terus menyerang dia padahal dia beberapa hari di sebuah negara (Amerika Syarikat) yang nyata sokong Yahudi.
"Sepatutnya Anwar perlu dilayan istimewa seperti Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) kita sebelum ini yang dapat petunjuk APCO Yahudi untuk menyokong dasar luas Amerika terhadap status negara haram Israel," katanya.
Sehubungan itu, beliau tidak menolak kemungkinan bahawa pelobi Yahudi di Rumah Putih serta propagandis dalam Firma Perunding Antarabangsa APCO Worldwide (IAC) bertanggungjawab dalam membunuh karektor Anwar di peringkat antarabangsa sejak beberapa bulan lalu.
Dari kemungkinan itu juga, beliau berkata, sekaligus menyerlahkan lagi peranan APCO dalam menggunakan media arus perdana tempatan untuk mengenakan Anwar.
"Kalau sudah Washington Post pun mungkin didalangi oleh agen-agen mereka, tak mustahil beberapa media tempatan (pro) Umno ini pun terbabit kerana APCO adalah tempat mereka (kerajaan) pohon petunjuk dari segi komunikasi," tegasnya lagi.
Sehubungan itu, beliau turut menyindir kepemimpinan tertentu dalam kerajaan.
"Petunjuk dari APCO ini nampaknya mujarab untuk Najib, dia dah guna kaedah Yahudi yang selalu kita tonton dalam televisyen untuk bunuh pemimpin pembangkang yang anti Yahudi.
"Inilah kejayaan, kalau tidak takkan timbalannya (Tan Sri Muhyiddin) sendiri boleh percaya dengan berita antarabangsa itu (Washington Post) untuk bunuh mana-mana pemimpin pembangkang yang dilihat anti Yahudi (dan) anti-perkauman di negara ini," jelasnya.
Melihat pada jalur permainan media di peringkat antarabangsa dan tempatan terbabit dalam membunuh karektor Anwar, beliau berkata, agen Yahudi serta agen APCO terbabit mungkin berminat untuk membantu Umno menghadapi Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) kelak.
"Kalau dah begini kaedah Yahudi APCO bekerja di peringkat antarabangsa, tak mustahil mereka ini berminat untuk bantu Umno BN membuat kejutan dalam pilihan raya umum depan ini," jelasnya.

Saman Felda, lalu rakyat diam?

Saya seronok membaca kenyataan Ahmad Maslan. Felda menyaman PKR dan Suara Keadilan.

Tajuk berita Suara Keadilan ' Felda Bangkrap' dikira memfitnah Felda.

Ternyata Felda terdesak menutup perbincangan bagaimana rizab tunai susut lebih cepat dari paip bocor.

Felda memang belum bangkrap. Bangkrap yang dipakai sebagai tajuk oleh Suara Keadilan juga bukan bermaksud begitu.

Saman satu cara. Jika ada pihak yang takut lalu membisu, seronoklah Felda. Cerita ia berbelanja besar akan tertutup.

Tidak semudah itu. Saya yakin ramai pihak akan membantu Suara Keadlan merangka afidavit mendetailkan pemborosan-pemborosan dan pebelanjaan yang mengeringkan kantong Felda. Afidavit ini boleh dipetik pula oleh apa saja media. Mungkin, kesan tidak memihak kepada Felda.

Itu sebab saya seronok. Ini 'launching pad' untuk gerakan membongkar Felda mendapat tempat terhormat.

Jika Felda benar dan perbelanjaannya prudent, tidak ada salah menjemput MP ke satu taklimat Felda. Buka untuk pertanyaan. Ajak media ikut sama. Bentangkan penyata yang diodit. Jelaskan rasional tiap perbelanjaan dan pelaburan.

Rakyat rasa puas. Keraguan hilang. Keyakinan terbina. Maruah Felda memuncak.

Ahmad Maslan menekankan nilai saman RM 200 juta. Sekalipun Suara Keadilan ditakdirkan membayar semua saman itu, ia tidak cukup untuk menampung akaun Felda yang kekeringan.

Pada waktu Felda hauskan 200 juta dari Suara Keadilan, rakyat hauskan penjelasan tentang kedudukan Felda. Kehausan ini terus membengkak sekalipun Felda memfailkan sepuluh saman lagi.
Posted by faqir putih at 4:20 AM 0 comments
Tuesday, June 29, 2010
UMNO Putera keringkan wang Felda
Saya boleh membantu menjelaskan, sebahagaian, bagaimana ceritanya rizab tunai Felda dikeringkan.

Sejumlah setengah billion, (RM 512 juta) dibelanjakan melalui projek-projek (tak perlu dan di luar tugas Felda) yang disiapkan oleh firma arkitek yang sama.

Firma arkitek diterajui seorang Ketua Pemuda UMNO Bahagian di Terengganu ini sudah pasti ada hubungan kekeluargaan yang rapat dengan tokoh dari Terengganu juga yang memayungi Felda.

Kasih sayang kekeluargaan mereka diluaskan dengan mencari jalan bersama bagaimana wang Felda boleh 'diuruskan'. Jumlahnya bukan sedikit, demi warga Felda tercinta....

Lantaran itu, projek bukan bidang tugas Felda sama sekali, turut dibiayai oleh Felda atas sifat pemurahnya. Seperti Kolej Komuniti di Terengganu (RM 18 juta) dan Sabah (RM 22 juta), Menaik Taraf Bekalan Air Di Pahang (RM 200 juta) dan pembinaan Maktab Rendah Sains Mara (RM 120 juta).

Apa kena mengena Mara dan Felda? Kos Maktab ini ialah RM 120 juta dan Felda dengan segala senang hatinya membiayai sepenuhnya. Mungkin kerana wang tunainya terlalu banyak, Felda berbesar hati membiayai projek bukan bidang tugasnya sekalipun.

Kononnya pula Felda sudah memasuki alaf moden dan untuk itu, bentuk impian Felda akan datang dibina dengan ciri-ciri peneroka Felda masa depan. Ia dipanggil Feldajaya.

Rumah bungalow mewah berharga mahal, rumah kedai dan lain-lain ciri bandar baru dalam satu kawasan 'masa depan' di bina. Setakat ini, empat Feldajaya telah dibangunkan (Mempaga, Trolak, Serting dan Cini) dengan reka bentuk oleh firma arkitek yang sama. Setakat ini, kosnya ialah RM 152 juta.

Samada rumah kedai dan bungalow ini laku dijual atau tidak, Felda tidak peduli sangat. Yang penting, itulah rumah peneroka masa depan Felda!

Asal dikata moden, wang habis tak mengapa. Itulah bagusnya bila ada wang melimpah.

RM setengah billion oleh firma arkitek bertuah ini.

Sebelum ini, saya telah tunjukkan, RM 800 juta pelaburan Felda di US dan Kanada. Pegawai Felda tak sampai setengah dozen yang membeku dek kedinginan di Quebec di musim sejuk, barangkali ada cerita boleh dikongsi dengan kami di Malaysia.

Maknanya, di sini sahaja, saya telah membantu Felda menjelaskan bagaimana sebanyak RM 1.3 billion rizab tunai Felda dibelanjakan!

Selebihnya, Felda sendiri boleh tolong jelaskan.....

Kalau Felda tak ada masa untuk jelaskan untuk tunjukkan pengurusannya telus dan amanah warga Felda menjadi taruhannya, saya tak ada masalah untuk jelaskan sedikit demi sedikit.


Datuk Paduka Husam Musa,
Exco Kerajaan Kelantan.

BN MPs’ funds raised to keep voter base, say analyts..ha..ha..money buy votes..!!!

By Yow Hong Chieh

KUALA LUMPUR, July 1 – Political analysts called the extra RM500,000 doled out by Barisan Nasional (BN) to its MPs an attempt to maintain its voter base ahead of the next general election.
The Najib administration has allocated an extra RM500,000 to each BN MP this year – on top of the existing RM1 million allocation – to be used for development purposes in all constituencies held by the ruling coalition.
Merdeka Centre’s Ibrahim Suffian said the allocation will help BN retain rural or semi-rural seats but argued that ruling coalition’s move was not so much about winning over voters but maintaining the rural support base they already had.“It will strengthen BN where they are already strong,” he told The Malaysian Insider.
“It is about keeping the lifeline between the party and its support base more so than winning over people over to their side... The competition in the next election will depend on how strong each side can maintain its advantage.”
In any case, Ibrahim doubted the extra cash would make much difference in urban areas, where BN’s record has been more mixed of late.
“RM500,000 in an urban area... doesn't go very far,” he said, pointing out the higher cost of urban projects in general.
He also explained that the expectations of urban voters were different and that the extra RM500,000 might not amount much on the ground.
He said that BN would have to fundamentally change its game plan to make a greater inroads into urban areas. However, he observed that the RM500,000 hike in MPs’ funds seemed to show that BN was content to dish out “more of the same”.
However, Ibrahim admitted that the fund boost will make it more difficult for Pakatan Rakyat (PR) to stake new ground.
“It is definitely going to make it tougher for Pakatan [to win new votes]... The public does realise the diffierences between the Pakatan and BN MPs on the ground,” he said.
He said PR now had to figure out the success stories that really differentiated it from BN and capitalise on them during the next general election.
Monash University Malaysia political scientist Dr James Chin said the allocations were nothing new and that BN has been giving money to its MPs for their constituencies since Tun Abdul Razak’s time.
He said he saw nothing wrong with scheme – and the argument that MPs get the money directly as they knew their own constituencies’ issues best – but that there were problems in its implementation.
“This fund has been widely abused,” he said, citing prominent cases where the development kitty was allegedly used to fund projects by cronies.
“This is especially true of rural states like Terengganu, Kelantan or Sarawak.”
He also said there have been instances where BN MPs asked for up to RM5 million, claiming that RM1 million was too little for development work.
Chin said that government’s move to channel more money directly to BN constituencies suggested that the general election will be held before the end of the year.
“All it means is just that election is coming,” he said.
University of Malaya social sciences lecturer Datuk Dr Zainal Kling said PR would stymie BN’s attempts to disburse money to the voters in opposition-controlled states.
He said PR had “administrative advantages” in states like Selangor, citing the state government’s control over land issues.
“The PKR people are seizing control of... land matters,” he said.
“I suppose they will take advantage of that power to curtail the ability of the BN MPs to provide provision for the people.”
He said it would be impossible to implement BN development projects unless they controlled the state if PR did not provide suitable sites for them, adding that examples of federal-state antagonism had already surfaced during the Hulu Selangor by-election.
It is understood that allocations given out to BN MPs on an annual basis come from the prime minister himself, under a development fund monitored by a unit in his department called the Implementation Co-ordination Unit (ICU).
The money is then channelled to the constituencies.

SPRM SILA SIASAT ROSMAH / NAJIB

KENAPA ROSMAH BEGITU BERKUASA DI JPM (JABATAN PERDANA MENTERI) ,DIA ADUN/AHLI PARLIMEN MANA?

TIDAK KAH INI SATU SALAH GUNA KUASA
ROSMAH ANJURKAN  "PROGRAM ASUHAN DAN DIDIKAN AWAL KANAK-KANAK PERMATA NEGARA" - www.permata.jpm.my

Rosmah ini adun/ahli parlimen dari mana smapai boleh arahkan program di Jabatan Perdana Menteri - www.permata.jpm.my

SPRM wajib siasat siapa dan apa jawatan rasmi rosmah mansor di JPM (Jabatan Perdana Menteri).


Terkini : Tuntutan RM200 juta Felda: Keadilan Bo Layan, Jumpa Di Mahkamah, Permit Suara Keadilan Tidak Di Perbaharui oleh KDN.....!!!

PERMIT Suara Keadilan tidak diperbaharui oleh KDN.....


Keadilan hari ini menegaskan parti tidak akan melayan tuntutan RM200 juta dan tidak akan memohon maaf seperti yang dituntut oleh Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) berhubung laporan ‘Felda Bankrap’ yang isiarkan dalam lidah rasmi, Suara Keadilan lebih seminggi lalu.


Naib Presiden KEADILAN, Sivarasa Rasiah berkata pihaknya bersedia ke mahkamah bagi mengemukakan segala bukti terhadap pendedahan yang dilakukan itu.

“Pendirian kita jelas, memang kita tidak akan layan dan kita akan jawab di mahkamah. Tindakan tersebut sangat kita alu-alukan dan inilah peluang untuk kita lakukan pendedahan terhadap penyelewengan yang berlaku di dalam Felda.

“Berhubung perkataan bankrap maksud kita jelas bahawa penyelewengan berlaku sehingga menjejaskan kewangan Felda, selain fakta yang diberikan oleh menteri terbabit boleh membawa Felda ke arah bankrap.

“Pelaburan dilakukan terhadap pembinaan bagunan baru Felda yang membabit kos yang tinggi itu juga satu pembaziran yang besar dan tidak akan dapat dimanfaatkan oleh peneroka begitu juga pelaburan di luar negara terutamanya di Amerika Syarikat.

“Tujuan kita jelas ingin membawa Felda kepada satu perubahan terhadap pentadbiran yang dilihat mempunyai kepentingan sesetengah pihak, sepatutnya Felda mengambil keputusan menjelaskan perkara tersebut bukan kepada tindakan tuntutan saman,” kata Sivarasa kepada Suara Keadilan di parlimen petang tadi.

Beliau mengulas mengenai tuntutan ganti rugi Felda terhadap KEADILAN, penerbit Pelita Koridor Sdn Bhd serta Percetakan NPK Sdn Bhd.

Sebelum ini Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berkata pada sidang media di parlimen bahawa peguam Felda telah menghantar notis tuntutan saman fitnah kepada ketiga-tiga penama tersebut.

Kata Ahmad sekiranya tuntutan itu gagal ditunaikan dalam masa tujuh hari bermula hari ini, Felda akan membawa kes tersebut ke mahkamah.- SK

Cadangan Anwar Lantik Sendiri Penasihat Undang-undang Negeri Sia-sia, Kata Nazri

KUALA LUMPUR, 1 Julai (Bernama) -- Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata cadangan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk melantik sendiri penasihat undang-undang negeri bagi negeri-negeri di bawah pentadbiran pakatan pembangkang adalah langkah sia-sia.

Katanya, ini kerana pelantikan penasihat undang-undang di negeri-negeri tersebut adalah tertakluk di bawah Undang-Undang Tubuh (Perlembagaan) Negeri serta perlu mendapat kelulusan Istana.

"Di bawah peruntukan kesemua Undang-Undang Tubuh (Perlembagaan) negeri berkenaan (Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan) jelas diperuntukkan bahawa perlantikan seseorang Penasihat Undang-Undang Negeri adalah dibuat berdasarkan syor yang dikemukakan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan yang berkenaan iaitu Suruhanjaya Perkhdimatan Perundangan dan Kehakiman dari kalangan pegawai-pegawai yang berkhidmat di bawah suruhanjaya ini," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini, Khamis.

Beliau berkata demikian bagi mengulas cadangan Anwar yang juga Ketua Pembangkang yang berhasrat untuk melantik Penasihat Undang-Undang Negeri bagi negeri-negeri di bawah pentadbiran pakatan pembangkang dan mengenepikan Penasihat Undang-Undang yang dilantik dari kalangan pegawai dari Jabatan Peguam Negara.

Mohamed Nazri berkata, sebarang pelantikan bagi negeri Selangor dan Pulau Pinang perlu diwujudkan jawatan Setiausaha Kerajaan, Penasihat Undang-Undang Negeri dan Pegawai Kewangan Negeri yang mana lantikan ke jawatan itu hendaklah dibuat oleh Suruhanjaya Perkhidmatan yang berkenaan dari kalangan anggota mana-mana perkhidmatan awam yang relevan.

Katanya, bagi negeri Kedah dan Kelantan pula pelantikan ke jawatan tersebut hendaklah dibuat menerusi Suruhanjaya Perkhidmatan dan suruhanjaya yang munasabah untuk persetujuan Sultan sebelum pelantikan itu dimeterai.

"Oleh itu, cadangan oleh Ketua Pembangkang adalah berlawanan dengan syarat dan kehendak yang ditetapkan oleh Undang-Undang Tubuh (perlembagaan) negeri-negeri berkenaan," katanya.

Mohamed Nazri turut mempersoalkan cadangan Anwar kerana menurutnya cadangan sedemikian menggambarkan Anwar seolah-olah cuba untuk mencampuri urusan pentadbiran Undang-Undang Tubuh negeri-negeri berkenaan.

"Kita semua tahu bahawa setiap Penasihat Undang-Undang Negeri sudah tentu memberikan nasihat berdasarkan kepada undang-undang. Jadi, saya tak faham di mana silapnya penasihat undang-undang negeri ini sehinggakan Ketua Pembangkang tidak bersetuju dengan mereka.

"Apakah Ketua Pembangkang mahu mereka memberikan nasihat yang bertentangan dengan undang-undang kerana kita kena ingat penasihat undang-undang negeri hanya boleh menasihat berdasarkan kepada undang-undang dan bukannya atas kehendak sesiapa," katanya.

Beliau berkata, setiap Penasihat Undang-Undang yang dihantar kepada mana-mana negeri hanyalah memberikan nasihat tetapi keputusan untuk menerima atau sebaliknya terpulang kepada kerajaan masing-masing.

Mohamed Nazri berkata, setakat ini pihak Peguam Negara juga belum ada menerima apa-apa aduan atau rasa tidak puashati dari negeri-negeri berkenaan berhubung perkhidmatan yang diberikan, malah memohon untuk menambah lagi anggota sedia ada.

Katanya, beliau juga sentiasa berhubung dengan Menteri Besar dan Ketua Menteri di negeri-negeri yang dikuasai pakatan pembangkang bagi mendapat maklum balas berkaitan perkhidmatan yang diberikan oleh Penasihat Undang-Undang yang dihantar dan jawapan yang diberikan adalah positif.

Sehubungan itu, beliau meminta Anwar agar tidak menjadikan penjawat awam itu sebagai musuh sekiranya nasihat yang diberikan mereka bertentangan dengan apa yang dimahukan.

"Saya ingat Ketua Pembangkang ini dia ada masalah lain kot hinggakan dia nak serang Penasihat Undang-Undang Negeri yang tidak membuat apa-apa kesalahan, hanya mungkin memberikan pandangan yang tidak memuaskan hati dia sahaja.

"Janganlah kita bermusuh dengan pegawai kerajaan kalau dia memberikan satu pandangan yang kita tidak bersetuju dan jangan kita marah dia sebagai tak membantu kerana mereka cuma memberi nasihat dan nasihat itu adalah berdasarkan undang-undang dan jika tak gembira janganlah dipecat mereka itu," katanya.

Bala masih harap SPRM ubah fikiran, muncul 5 Julai


KUALA LUMPUR, 1 Julai — P Balasubramaniam masih berharap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan mengkaji semula keputusannya yang membatalkan rancangan untuk menemui detektif persendirian itu di London bagi mendapatkan keterangan terbaru berhubung kes pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu. Walaupun SPRM telah mengubah pendirian atas nasihat Jabatan Peguam Negara, peguam Balasubramaniam Americk Sidhu berkata, pihaknya masih bersedia untuk menemui pegawai-pegawai suruhanjaya itu secara bersemuka minggu depan.
“Kami, bagaimanapun berhasrat untuk menemui (pegawai SPRM) di tempat yang telah dijanjikan dan pada masa yang dijanjikan, dan kami akan menunggu kehadiran pegawai-pegawai anda mengikut pelan asal.
“Anda boleh mempertimbangkan semula pendirian anda dan datang pada hari berkenaan.
“Kami sentiasa bersedia untuk memanjangkan kerjasama penuh kami kepada anda,” kata beliau dalam emel yang dihantar kepada pegawai penyiasat Penguasa Kanan Abdul Rahman Bachok hari ini.
Americk berkata, beliau berharap Abdul Rahman akan memanjangkan kandungan emel itu kepada pegawai-pegawai kanan untuk pertimbangan mereka.
Dalam emel itu Americk sekali lagi melahirkan kekecewaan dengan keputusan SPRM semalam.
Americk melahirkan kecewaan mereka dalam respons malam tadi.
Sementara itu, SPRM menerusi emel Abdul Rahman memaklumkan keputusan yang diumumkan semalam.
“Kami berminat untuk mengemukakan beberapa soalan menerusi pejabat bagi pelanggan anda jawab dalam bentuk kenyataan bersumpah ataupun afidavit,” katanya.
Petang semalam, SPRM memutuskan tidak akan menghantar pegawainya ke London bagi mengambil
keterangan Balasubramaniam berhubung kes pembunuhan Altantuya.
Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM (Operasi) Datuk Mohd Shukri Abdull berkata sebaliknya Balasubramaniam akan diminta menjawab soalan yang akan dikemuka menerusi peguamnya dalam bentuk akuan bersumpah atau afidavit.
“Kami telah merujuk kepada Pejabat Peguam Negara bagi mendapatkan pandangan berhubung implikasi undang-undang terhadap proses merakamkan percakapan saksi di luar negara dan kami dinasihatkan agar tidak meneruskan pendekatan itu,” katanya.
Shukri berkata tindakan mengambil keterangan secara
akuan bersumpah atau afidavit itu diperuntukkan di bawah Seksyen 30(1)(c) Akta SPRM 2010.
Katanya, SPRM akan mengemukakan soalan kepada penyiasat persendirian itu melalui peguamnya bersama surat iringan menyatakan keputusan yang telah diambil.
Proses merakamkan percakapan penyiasat persendirian itu dijadual dari 5 hingga 7 Julai ini di Hotel Holiday Villa, London.
Pada Mei lepas SPRM menyatakan kesediaan mengambil keterangan penyiasat persendirian selepas dia bersetuju berbuat demikian.
Sebelum ini usaha SPRM untuk mengambil keterangan Balasubramaniam menemui jalan buntu kerana tidak mengetahui lokasi penyiasat persendirian itu yang menghilangkan diri bersama keluarga pada Julai 2008.
Balasubramaniam sebelum itu mencetuskan kontroversi apabila mengeluarkan dua kenyataan bersumpah yang bertentangan berhubung kes pembunuhan Altantuya.

Kuasa ketiga, atau sistem dua parti?

Memperkukuhkan sistem dua parti, atau membina kuasa ketiga - persoalan yang semakin diperbincangkan dua tahun kebelakangan ini.  Aktivis hak asasi manusia, Kua Kia Soong dalam tulisannya Frogs, Dongkeys & Moronic Oxen: A Third Force in Malaysian Politics?"  menyenaraikan apa yang buruknya dalam peralihan kuasa antara dua parti, malah menyatakan bahawa model sistem dua parti tidak memberi pilihan yang sebenarnya kepada rakyat, sebaliknya menyekat pilihan rakyat.  Beliau memberi peringatan agar politik negara kita tidak menyusuli landasan ini.
Tulisan Kua Kia Soong ini menyenaraikan masalah-masalah dalam Pakatan Rakyat, mencadangkan agar kuasa ketiga diwujudkan untuk mengimbangi Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat.  Apa yang harus diberi perhatian, kuasa ketiga yang disaran dalam tulisan tersebut bukan "perjuangan dalam dewan perundangan" semata-mata, tetapi kuasa rakyat yang sedikit banyak memberi tekanan di luar dewan perundangan.
Namun demikian, dalam sistem perlembagaan yang sedia ada, peralihan kuasa kerajaan hanya berlaku di dalam dewan perundangan.  Seandainya "kuasa ketiga" mahu melakukan sesuatu, maka mereka terpaksa mengikut jalan dewan perundangan (iaitu politik parti), melainkan kalau ia sanggup melihat diri sebagai kumpulan pendesak semata-mata.
Oleh yang demikian, "kuasa ketiga" tidak dapat terelak daripada bersaing secara terus dengan BN dan PR.  Saya tidak berniat untuk membincangkan sistem pilihan raya negara kita yang menyekat "kuasa ketiga" di sini, tetapi cuba membincangkan secara ringkas dari perspektif strategi.
PSM tidak bina kuasa ketiga
Dalam keadaan parti politik yang melambak di negara kita, percubaan membina satu parti yang baru untuk dijadikan lambang "kuasa ketiga" kemungkinan berakhir dengan "melemahkan parti sekutu (yang berpotensi) sebelum diri menjadi kuat".  Jadi, kalau "kuasa ketiga" hendak dibina, pilihan yang lebih baik adalah mencari gelanggang di luar kedua-dua BN dan PR.
Namun demikian, parti politik yang mempunyai kemampuan untuk membina "kuasa ketiga" sebenarnya tidak banyak.  Pilihannya lebih terbatas lantaran daripada faktor ideologi, apabila mereka yang mahu membina kuasa ketiga kebanyakannya adalah orang "kiri".  Di Malaysia Barat, mungkin hanya Parti Hak Asasi Rakyat Malaysia (PAHAM) dan Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang berpotensi melakukan sesuatu.
Hindraf yang memainkan peranan penting dalam PRU ke-12 kini telah meretak kepada beberapa sekta.  Sebahagiannya telah dipikat BN, misalnya Parti Makkal Sakthi.  Anggota Hindraf yang berada dalam PR masih kekal dalam PR, sementara sekumpulan yang tegas menentang BN tetapi tidak menaruh harapan kepada PR pula menubuhkan PAHAM.
Daripada saf pimpinan PAHAM, ia seolah-olahnya Hindraf yang lebih "tulen".  PAHAM mempunyai pengaruh di kalangan komuniti India, kerana mewarisi kewibawaan Hindraf.  PRK Hulu Selangor baru-baru ini menyaksikan bagaimana PAHAM mengambil pendirian untuk tidak menyebelahi mana-mana parti, dan ingin membentuk kuasa ketiga dengan kumpulan berkepentingan yang sama dari Malaysia Timur.  Walaupun PAHAM tidak masuk bertanding dalam PRK ini, tetapi mereka telah mengumumkan bahawa mereka akan bertanding untuk beberapa kerusi, dan menentang BN dan PR dalam PRU yang akan datang.
PSM pula memutuskan untuk tidak membina "kuasa ketiga" selepas perbincangan dalam Kongres Nasional mereka baru-baru ini.  Mereka akan bekerjasama dengan lebih erat bersama PR untuk berdepan dengan musuh bersama, malah sudi menggunakan bendera dan manifesto PR dalam PRU yang akan datang.
Kedua-dua kerusi dewan rakyat dan DUN yang dimiliki PSM kini,  ditanding di bawah tiket PKR dalam PRU ke-12.  PSM menjalin hubungan yang baik dengan PR.  Tulisan ahli parlimen PSM, Jeyakumar Devaraj Two-party system – and a ‘third force’? mengulas dengan baik pendirian PSM untuk cenderung kepada PR, tetapi bukan menyertai PR.
Sama dengan Kua Kia Soong, Jeyakumar Devaraj menyatakan kekurangan sistem dua parti, malah mengakui bahawa PSM mempunyai pendirian yang berbeza dengan PR dalam banyak isu ekonomi.  Namun demikian, PSM menganggap sistem dua parti adalah satu langkah ke depan dalam demokrasi berbanding dominasi BN.
Menyatukan kuasa anti-autokratik
Jika dibandingkan pendirian kedua-dua parti politik ini, saya menganggap pendirian dan keputusan PSM adalah tepat.  PAHAM mengadu kedua-dua barisan dan pakatan mengabaikan golongan minoriti (kaum India), lantas menentang kedua-duanya.  Namun, jika dilihat dari sudut yang lebih luas, persoalan siapakah "musuh utama" telah dikelirukan dalam hal ini.
Untuk saya, pimpinan PSM lebih masak dengan karya klasikal Marx, Engels dan Lenin, maka lebih jelas dalam pencaturan strategi politiknya.  Misalnya, Marx dan Engels talah banyak kali menyatakan dalam karyanya, "menyatukan segala kuasa anti-autokratik, termasuk bekerjasama dengan 'musuh kelas' yang berpotensi.  Mereka menyeru agar komunis di serata dunia menyokong pergerakan revolusi untuk menentang sistem sosial dan sistem politik yang sedia ada." (Deklarasi Komunis)
Dalam revolusi kelas kapitalis di Eropah pada tahun 1848, Marx dan Engels menggalakkan buruh untuk menyertai pergerakan ini.  "Selagi kelas kapitalis mengambil tindakan revolusi, Parti Komunis akan bersamanya untuk membantah sistem raja yang autokratik, feudalisme dan rakyat yang menghalang perubahan."
Lenin yang memimpin revolusi sosialis pertama juga pernah berkata, "Mengambil segala kesempatan, tak kira peluang yang terlalu kecil pun, untuk mengerah sokongan sekutu yang maksima."
Saya bukan berniat untuk menunjuk-nunjuk di sini dengan memetik Marx, Engels dan Lenin.  Saya juga bukan bermaksud untuk mengaplikasikan teori mereka dalam konteks yang kini sudah banyak berbeza.  Tetapi, saya ingin mengatakan bahawa dalam senario yang ada sekarang, menarik sokongan segala rakan seperjuangan yang boleh untuk menyerang musuh bersama yang utama adalah pilihan yang lebih tepat.
Tidak dinafikan, prestasi PR bukannya sempurna.  Tetapi, di bawah pemerintahan authoritarian BN, pendirian PR untuk anti-autokratik adalah sesuatu yang progresif, meskipun banyak lagi kekurangan dalam pencapaiannya.  Dalam senario yang sedemikian, sistem dua parti antara BN dan PR bukan sekadar peralihan kuasa antara dua parti politik yang konservatif seperti yang berlaku di UK, US atau negara lain, tetapi pergelutan antara kuasa progesif dengan kuasa yang menghalang perubahan.  Memperkuatkan PR, memperkukuhkan sistem dua parti jauh lebih penting daripada membina "kuasa ketiga".
*Ngeow Chow Bing ialah pengkaji politik dan kolumnis di MerdekaReview

Pemuda MCA selar PERKASA: Ektremis celaka ini patut ditahan ISA!

"Jikalau PERKASA mahu Wee Ka Siong dipenjarakan kerana kenyataan Pemuda MCA yang membela keadilan, maka ekstremis yang celaka ini lebih patut dipenjarakan di bawah ISA," kata Ketua Pemuda Wilayah Persekutuan MCA, Chiew Lian Keng.
Demikianlah kemarahan daripada Pemuda MCA, berikutan laporan utama edisi sulung Suara PERKASA yang bertajuk "Tahan Ka Siong bawah ISA".  Beberapa orang pemimpin Pemuda MCA tampil mempertahankan Ketua-nya, masing-masing menyasarkan serangan terhadap Presiden PERKASA (Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia), Ibrahim Ali.
Antaranya, Ketua Pemuda Wilayah Persekutuan MCA, Chiew Lian Keng menganggap Wee Ka Siong, Ketua Pemuda MCA merangkap Timbalan Menteri Pelajaran tidak bersalah, malah memberi amaran bahawa "jangan hina maruah Pemuda MCA!", kerana Pemuda MCA tidak akan bertolak ansur dengan provokasi yang biadap ini.
Malah, Pemuda Wilayah Persekutuan MCA mendesak agar kerajaan menyatakan sikapnya untuk mengasingkan diri daripada tindakan Ibrahim Ali yang biadap, mencelarukan sentimen perkauman, dan mencungkil saraf sensitif.  Untuk Pemuda Wilayah Persekutuan MCA yang sanggup jadi benteng Wee Ka Siong, seandainya kerajaan berdiam diri dalam isu ini, maka ia adalah penghinaan terhadap MCA sebagai parti komponen kedua terbesar dalam BN.
Oleh itu, Ketua Pemuda Wilayah Persekutuan MCA (gambar kanan) mahu Kementerian Dalam Negeri melucutkan permit penerbitan PERKASA, sebagai amaran kepada kenyataannya yang ekstrem, malah berharap agar penjual akhbar mengambil inisiatif untuk memboikot akhbar ini, demi menjaga keamanan negara.
Akta Hasutan terhadap PERKASA dan Ibrahim Ali
Selain itu, Setiausaha Agung Pemuda MCA, Chai Kim Sen turut menggesa agar polis menangkap Ibrahim Ali dan mengambil tindakan terhadap Suara Perkasa, dengan menggunakan Akta Hasutan 1948.
"Artikel dalam Suara PERKASA yang menggesa untuk menangkap Wee Ka Siong dengan ISA ini telah mencungkil kemarahan Pemuda MCA.  Seandainya kerajaan berpeluk tubuh dalam isu ini, Pemuda MCA akan menyerang balik sehabis-habisnya.  Kami sanggup melakukan apa sahaja untuk mempertahankan maruah MCA," kata Chai Kim Sen (gambar kiri) dalam kenyataannya.
Malah, Setiausaha Agung Pemuda MCA ini menambah, "PERKASA langsung tidak masuk akal.  Pertubuhan yang dipimpin Ibrahim Ali ini bukan sahaja ekstrem, malah satu pertubuhan yang mengada-ada.  Memang celaka betul!"
Pemimpin Pemuda MCA bangkit menyerang
Di samping itu, terdapat beberapa orang pemimpin Pemuda MCA lain yang turut mengeluarkan kenyataan media untuk menyelar Ibrahim Ali, hari ini.  Ketua Pasukan Pemuda Kebangsaan MCA, Yap Tian Hoi membidas Suara PERKASA kerana menggunakan propaganda "kelas rendah" untuk mencungkil sentimen perkauman.
Ketua Biro Kajian Strategik dan Perancangan Pemuda MCA, Foo Seck Chyn (gambar kanan) pula membidas bahawa kesabaran kerajaan untuk membenarkan hujah perkauman ini berleluasa telah mencungkil kemarahan rakyat.
Naib Setiausaha Agung Pemuda MCA, Loh Chew June pula mendesak agar kerajaan memisahkan diri dari PERKASA, untuk membuktikan bahawa kerajaan mendukung semangat 1Malaysia, dan tidak bersekutu dengan pertubuhan yang ekstrem dan berkelas rendah ini.
*Kenyataan-kenyataan di atas dikeluarkan oleh pemimpin-pemimpin Pemuda MCA, diterjemahkan dan disunting oleh MerdekaReview.

Windfall for BN MPs: A prelude to snap elections?

By Rahmah Ghazali
KUALA LUMPUR: Opposition MPs are predicting snap elections soon judging by the way the Najib administration is dishing out money to BN-held parliamentary constituencies.
Yesterday, online news portal Malaysian Insider revealed that an additional RM500,000 in allocations have been given to BN MPs in all constituencies held by the ruling coalition.
The money is being doled out by the governmentfor development purposes, said BN Backbenchers Club deputy chairman Bung Mokhtar Radin said.
He added that BN MPs usually receive RM1 million in allocations.
In response to this, Anthony Loke (DAP-Rasah) questioned the prime minister's motive and asked if it was prelude to snap elections being called.
"Is this a '1Malaysia' policy or is this indicative of a snap general election? Is the money being given out to constituencies to win voters' hearts and minds?" he asked.
He said he was disappointed with the 'unfair treatment' of opposition MPs with regards to the allocations, who he claimed do not have a say on it, compared to the BN MPs.
"The money (from the PM's Department) is parked at state development offices in the various states, and it is the officer who is responsible for allocating this money.
"Of course, BN MPs has 100 percent say on how the money is to be used but the opposition MPs have no say whatsoever in the matter," claimed Loke.
Umno division chiefs 'call the shots'
According to him, Umno division chiefs usually "call the shots" on the allocations in every Pakatan-led constituency.
"It is decided by Umno division chiefs. You should be fair to all MPs. The MPs are elected by the people. They are the ones should have the final say," added Loke.
Loke also said the state development office is not answerable to the state government as it is a unit under the Prime Minister's Department called the Internal Coordination Unit (ICU).
"But in Pakatan-led states, they changed it to another form of bureaucracy, they channel these funds to a federal development office. So everything is under the federal government.
"We have no say in how the money is being used. The Umno division chief can influence the state development officer on how the money is to be disbursed," he said.
In an immediate reaction, Minister in the Prime Minister's Department Nazri Abdul Aziz said this was "normal practice".
When asked about the sudden increase in the allocations as reported, he replied: "We have money, that's why we gave out additional funds."

Pemimpin PKR Kuala Selangor dikenakan tindakan disiplin

m_13Latheefa PETALING JAYA: Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengambil keputusan menggantung keahlian dan jawatan, Timbalan Ketua Cabang Keadilan Kuala Selangor, Arshad Abu Bakar kerana menyerang kepimpinan parti secara terbuka yang disiar oleh Utusan Malaysia, baru-baru ini.
Dalam satu kenyataannya semalam, Ketua Penerangan Pusat Latheefa Koya berkata, Jawatankuasa Disiplin parti telah mengambil tindakan menghantar surat tunjuk sebab bertarikh 29 Jun 2010 kerana melanggar disiplin terutama Fasal 27.7 Perlembagaan parti.

Beliau berkata, Arshad kini dilarang menjalankan apa-apa aktiviti parti atau membuat kenyataan sebagai anggota parti mahupun memegang apa-apa jawatan dalam parti sehingga selesai pendengaran dan keputusan muktamad oleh Jawatankuasa Disiplin.

Laksana gaji minima segera – kata para pekerja

workers1KUALA LUMPUR: Rangkaian Warga Negara Tertindas (Jerit) dan gabungan pekerja kilang dan kesatuan sekerja hari ini menghantar memorandum kepada Kementerian Sumber Manusia mendesak dilaksanakan Akta Gaji Minima.
Mereka juga mendesak supaya kerajaan memansuhkan pindaan-pindaan ke atas ketiga-tiga Akta melibatkan para pekerja.

"Kami memang serius…..kami mahu kerajaan melaksanakan Akta Gaji Minima dengan segera dan memansuh pindaan-pindaan ke atas Akta Para Pekerja, Akta Kesatuan Sekerja dan Akta Hubungan Industri 2010," kata Penyelaras Jerit K Simon.
Beliau berkata pindaan-pindaan kepada ketiga-tiga Akta itu, yang bermula sejak 2007 dan diluluskan pada penghujung tahun tersebut dan kini dipinda semula pada tahun ini.
"Implikasi pindaan-pindaan itu terhadap para pekerja ialah para pekerja tidak boleh mendakwa para majikan ke mahkamah kecuali ketika menuntut pampasan berdasarkan kes tertentu, sehingga maksimum dua tahun.
"Ini tidak adil. Sudahlah Akta Gaji Minima tidak dilaksana, sekarang ini mereka mahu meminda peraturan-peraturan melibatkan para pekerja, kesatuan sekerja dan hubungan industri.
"Kami tidak bersetuju atau menerima alasan-alasan mereka kerana setiap kali pindaan dibuat, ia hanya semata-mata memihak kepada kepentingan majikan atau pelabur," kata Simon.
Perhimpunan secara aman
Kira-kira 50 pekerja dari Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang mengadakan perhimpunan secara aman di luar pejabat Kementerian Sumber Manusia pagi tadi, manakala 25 ahli yang lain, merupakan sebahagian dari delegasi yang menemui Menteri Dr S Subramaniam.
Mereka membawa sepanduk tertera perkataan "Hidup Para Pekerja," Hidup Perjuangan," dan "Hidup Rakyat," sebagai menyuarakan bantahan sambil dikawal oleh pihak polis.
Simon berkata Jerit diberitahu oleh Menteri berkenaan bahawa Kementerian telah melancarkan sebuah lawan blog untuk mendapatkan maklum balas daripada rakyat Malaysia mengenai Akta Gaji Minima.
"Persoalannya bagaimana ramai pekerja di Malaysia mempunyai komputer atau akses kepada komputer?
"Menteri terkejut dan marah apabila diberitahu hanya 77 responden menjawab kaji selidik yang dijalankan," kata Simon.
Menurut beliau, Jerit telah mengendalikan kaji selidik secara rambang melibatkan 1,000 pekerja di lima buah negeri – Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Johor – meminta pandangan mereka mengenai gaji minima.
Beliau berkata statistik menunjukkan 66% yang ditemubual memperolehi pendapatan di antara RM350 hingga RM650 sebulan.
"Ini menunjukkan majoriti pekerja Malaysia hidup di bawah paras Akta Gaji Minima yang mereka perjuangkan…..malahan sesetengah daripada mereka memperolehi pendapatan jauh di bawah paras kemiskinan," kata Simon.

Anwar Label Khairy Tukang Salak Umno

Oleh Faizal Ezzany
KUALA LUMPUR 1 Julai - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memberitahu Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin hanya sebagai tukang 'salak' Umno.
Anwar juga menambah tindakan Ketua Pemuda itu hanya ingin menarik perhatian pemimpin atasan sahaja.
"Kita pun tidak tahu apa tujuan beliau sebenarnya, sekarang kita lihat beliau menyalak dengan Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali," jelasnya.
Anwar yang diminta mengulas tentang kenyataan Khairy pagi tadi berkenaan dengan beliau meminta maaf dengan pemimpin Yahudi semasa di Washington, beliau menjelaskan sepatutnya Khairy tanyakan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak siapa yang bayar yuran pengurusan komunikasi bernilai USD22 juta kepada syarikat yang ada kaitan dengan Israel.
"Bukankah kerajaan Umno dan Najib yang bayar. Perkara pokoknya isu Apco.
"Umno juga menggunakan Apco untuk menyerang saya di luar negara, selama ini saya dituduh sebagai agen Yahudi tetapi Umno menggunakan wang rakyat dan diberikan kepada Israel," katanya lagi.
Anwar yang juga memberitahu laporan di dalam Utusan Malaysia adalah satu penipuan besar kerana kenyataan yang dikeluarkan berkenaan dengan dunia sudah hilang kesabaran terhadap Israel tidak dijadikan tajuk utama tetapi menggunakan tajuk yang menyeleweng.
"Tajuk di dalam Utusan Malaysia hari ini jelas penipuan kenapa mereka tidak meletakkan kenyataan bila dunia sudah hilang kesabaran dengan Israel, inilah kerja Apco yang menjadi penasihat tidak berguna kepada Kerajaan. Bayar RM70 juta maka semua itu tidak boleh disebut.
"Jadi atas alasan yang sama TV3 dan RTM tidak akan mengeluarkan kenyataan tersebut. Jadi apa isunya? Pendirian saya tentang Palestin tidak pernah berubah malah saya mengecam dasar yang digunakan Israel.
"Walaupun saya berkawan dengan semua tetapi saya tidak bayar beberapa tokoh Israel untuk mempertahankan saya, Umno lain mereka bayar kerana untuk mendapat pembelaan dari puak-puak Israel. Begitu juga lesen judi, saya tidak pernah luluskan lesen tetapi Umno meluluskanya. Jelaskanlah,? soal Anwar.
Ketua Pembangkang itu memberitahu beliau ke sana kerana diundang oleh Woodrow Wilson Centre untuk satu ucapan dan sudah tentu mesyuarat diadakan bersama dengan kakitangan editor dan juga media antarabangsa.
"Kebanyakan dari mereka dari Amerika dan Yahudi mengatakan tidak adil bila menuduh Israel kejam kerana Zionis mempunyai negara yang adil dan sah. Saya nyatakan itu pendapat mereka tetapi pendapat saya jelas rejim Zionis Israel adalah penjajah dan zalim," tegas Anwar.

Malay Dilemma & Mahathir

Dr Mahathir Mohamad suggested today that future government leaders could open the immigration floodgates to dilute the number of Malays in the country. The fixation about being a majority race is a necessity for Malaysia's racial politics.

Mahathir should take note of brain drain too which has helped to maintain the proportion. It is a fact that Malaysia needs both: retaining brains and attracting talents from abroad. Nations and societies are opening up to good quality people.

Malaysia's inability to move up the economic value chain is directly contributed by our inability to train good people (weak education system) and losing brains. How can the government help to raise income per capita if most of our workers cannot command higher salary due to a lack of skills and expertise?

Dr Mahathir expressed concern that the majority of Malays were not prepared to compete and would end up as labourers and chauffeurs. He should partly shoulder the blame for not being able to help the Malays to build capacity and enhance their knowledge.

Mahathir was too preoccupied with creating a crony class of super rich Malays. These artificial businessmen were not taught how to compete and to hold on to their instant wealth and share equity. Most of them used their newly found riches on luxuries including celebrity wives and expensive cars.

It is an irony for Mahathir to continue thumping his chest now and claim that the Malays are not ready to compete. With the likes of Perkasa and Mahathir, the Malays will not learn how to compete and will continue to rely falsely on perpetual 'protection' from the government.

The question is how long can the government continue to protect the Malays?

Can the Malays depend on the government which has failed them for more than 40 years?

SILA TANYA DHL

BAWA ANK GAJAH INI LEBIH MURAH LAGI

PM 'MEMBISU ‘KOS BAWA ROSMAH KE NEW YORK -mkini

Najib Razak enggan mendedahkan kos yang dibelanjakan bagi membawa suaminya Rosmah Mansor ke New York, April lalu meskipun disdesak supaya berbuat demikian di Dewan Rakyat.

Dalam jawapan bertulisnya kepada N Gobalakrishnan (PKR-Padang Serai), Najib mengelakkan daripada memberikan sebarang jumlah.

"Kos perbelanjaan penginapan dan perjalanan Rosmah adalah termasuk di dalam perbelanjaan yang disediakan untuk perdana menteri, selaras dengan kedudukan beliau sebagai isteri perdana menteri,” kata Najib dalam jawapan satu perenggannya.

KAH KAH KAH..

Woit… APA LAA GOBALA NI… TANYA YANG BUKAN BUKAN…kah kah kah..

Woit…INI BUKAN MACAM ANGKAT KOBIS DARI CAMERON HIGHLAND BAWA KE CHOW KIT…. Kah kah kah..

Woit… MESTI PANDAI PUSING PUSING… kah kah kah..

Woit… PERGI TANYA DHL…. BERAPA HARGA CARGO SAEKOR ANAK GAJAH DARI KUALA LUMPUR KE NEW YORK…kah kah kah..

Kah kah kah… KEMUDIAN….BARU TANYA NAJIB…..kah kah kah..

kah kah kah... BANDINGKAN HARGA.. BETUL ATAU TIDAK…kah kah kah..

kah kah kah... KALAU CARGO ANAK GAJAH LEBIH MURAH...ERTINYA JAWAPAN NAJIB BETUL... kah kah kah
TT.

Usul heret Ng ke JK hak, kebebasan gagal

Usaha ahli parlimen Teresa Kok (DAP-Seputeh) untuk mengheret Menter Pelancongan, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen ke jawatankuasa hak dan keistimewaan parlimen kerana mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan berhubung kos pembinaan Astaka Pavilion Malaysia di Ekspo Sedunia Shanghai, Mei lalu berakhir dengan kegagalan.

Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia berkata dia tidak melihat jawapan menteri itu sebagai percubaan menipu Dewan Rakyat.

"Pada pandangan saya, menteri itu sama ada cuai atau tidak merujuk kepada pegawainya seperti apa yang belaku semalam,” kata Pandikar yang merujuk kepada permohonan maaf Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz berhubung percanggahannya mengenai bangunan baru Parlimen.

Sebelum ini, dalam kenyataannya semalam Ng memberitahu Dewan Rakyat sebanyak RM20 juta digunakan untuk menampung kos keseluruhan pameran di China tersebut.

Teresa berkata pada jawapan bertulis menteri itu kepada ahli parlimen Batu Gajah, Fong Po Kuan pada 15 Jun, Ng berkata, kos keseluruhan pameran mega itu adalah RM35 juta.

"Di mana yang betul, dalam tempoh dua minggu, kita mendapati seorang menteri mengeluarkan angka perbezaan sebegini," katanya di lobi parlimen.

Beliau turut menyuarakan rasa kecewa dengan Pandikar kerana mengetepikan usul yang dibuatnya.

Katanya, menggunakan peraturan mesyuarat 36(12), sepatutnya beliau diberikan hak untuk merujuk Ng pada jawatankuasa berwajib.

"Saya bercakap ada asas dan fakta, saya tidak berniat menghina Dewan Rakyat yang mulia apabila merujuk menteri itu pada jawatankuasa hak dan kebebasan parlimen," katanya.

Isu Israel: Ketua Dewan UIama PAS Minta Anwar Nyatakan Pendirian


PETALING JAYA: Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Datuk Harun Taib menuntut supaya Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim tampil menyatakan pedirian sebenarnya berhubung isu permohonan maafnya kepada kaum Yahudi.
"Jika benarlah sepertimana yang dilaporkan, jelas sekali Datuk Seri Anwar tidak konsisten dalam isu ini... sebelum ini beliau bersama-sama kita (PAS) turut mengutuk kekejaman zionis.
"Tapi kali ini berbeza, beliau nyatakan pandangan yang tak menentu," katanya kepada mStar Online ketika dihubungi di sini hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai satu laporan akhbar Washington Post Isnin lalu yang mengatakan bahawa Anwar berada di Washington DC selama beberapa hari minggu lepas untuk memberitahu rakan-rakannya di Amerika bahawa beliau kesal kerana menggunakan istilah seperti "pencerobohan zionis".
Anwar yang juga Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) berkata beliau kesal kerana telah menggunakan istilah seperti "pencerobohan Zionis" yang lazim digunakan oleh "penghasut terkenal seperti Mahmoud Ahmadinejad.
Akhbar itu juga menyebut bahawa Anwar menyertai satu tunjuk perasaan di luar kedutaan Amerika di Kuala Lumpur baru-baru ini di mana sehelai bendera Israel dibakar, dan beliau juga membuat sindiran pedas mengenai firma perhubungan awam yang berpejabat di Washington DC yang menurutnya "dikuasai Yahudi" Apco Worldwide, yang digunakan khidmatnya oleh kerajaan Malaysia.
Isu terbaru mengenai Anwar memohon maaf kepada Yahudi Amerika itu juga turut diperkatakan dengan meluas dalam blog-blog politik dan juga sosial tempatan.
Bagaimanapun Harun yang juga Pesuruhjaya PAS Terengganu menyifatkan kenyataan Anwar itu lebih bersifat peribadi.
"Saya tak nak komen banyak mengenai laporan itu, kami anggap itu adalah soal peribadi beliau," katanya.
Namun tegasnya, PAS tetap dengan pendirian mereka seperti yang dibangkitkan pada Muktamar Tahunan parti itu baru-baru ini iaitu lantang mengutuk kekejaman Israel terutama selepas tragedi berdarah serangan kapal bantuan kemanusiaan ke Gaza, Mavi Marmara pada 31 Mei lalu.

Khairy mahu KDN siasat Suara Perkasa desak Ka Siong ditahan ISA..wa..kah..kah..!!!



KUALA LUMPUR, 1 Julai – Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin mahu Kementerian Dalam Negeri menyiasat Suara Perkasa, terbitan Perkasa pimpinan Datuk Ibrahim Ali, kerana menerbitkan rencana sulungnya meminta rakan sejawatan beliau dari MCA, Datuk Dr Wee Ka Siong ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
“Saya merasakan bahawa jika benar laporan muka depan Suara Perkasa keluaran hari ini menggesa Wee ditahan di bawah ISA, maka saya merasakan Kementerian Dalam Negeri dengan serius wajar melihat perkara ini.
“Tindakan ini tidak betul, anda tidak harus menyiarkan kenyataan-kenyataan macam ini. Saya serius, tidak bergurau,” kata beliau kepada The Malaysian Insider.
“Saya merasakan adanya perbezaan ideologi antara saya dan ketua Perkasa Datuk Ibrahim Ali. Saya tidak bersetuju dengan Perkasa,” kata beliau sambil menambah, Perkasa tidak harus menghasut suasana yang tegang.
“Saya tidak membela Ka Siong, Perkasa tidak boleh menghasut ketegangan,” katanya.
Edisi sulung Suara Perkasa, akhbar Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia muncul “garang” hari ini dengan tajuk “Tahan Ka Siong di bawah ISA” – laporan yang merujuk kepada Timbalan Menteri Pelajaran yang menjadi sasaran kecaman NGO itu minggu lalu.Ibrahim sebelum ini memanggil Wee “biadap” dan menuduh beliau mempersoalkan kontrak sosial, yang menyebabkan pertengkaran antara dua pemimpin berkenaan.
Khairy juga minggu lalu melabelkan Ibrahim “gedebe politik”, pertikaman lidah yang berpanjangan dengan Ibrahim mendesak beliau meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Rembau kerana mempertahankan Wee.
“Perkasa mahu kerajaan menahan Wee Ka Siong di bawah ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri),” kata Timbalan Presiden Perkasa Datuk Abdul Rahman Abu Bakar ketika memperkenalkan edisi sulung “Suara Perkasa” kepada wartawan semalam.
Wee sebelum ini dilaporkan meminta supaya program biasiswa Mara kepada pelajar Bumiputera perlu dimasuhkan bersama dengan biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).
Wee membuat kenyataan itu sebagai respons kepada keputusan kerajaan yang mahu memansuhkan sebanyak 1,500 biasiswa JPA.
Wee merupakan antara pemimpin terbaru menjadi sasaran kecaman Perkasa, NGO yang ditubuhkan akhir 2008 susulan landskap politik negara selepas tsunami politik Mac 2008.
Dijual dengan harga RM2 senaskah, akhbar itu dibiayai Media Perkasa Sdn Bhd dan modal permulaan berjumlah RM500,000.

Pakatan ajak BN bantah kenaikan tol

PULAU PINANG, 1 Julai: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng (gambar) menjemput semua parti komponen Barisan Nasional (BN) menyertai mesyuarat bersama dengan Pakatan Rakyat negeri berbincang mengenai bantahan kenaikan kadar tol Jambatan Pulau Pinang.
Jelasnya, kenaikan harga tol bukan masalah politik sebaliknya menjadi beban kepada rakyat, maka wajar penentangan bersama diadakan.
"Mesyuarat Pakatan Rakyat Pulau Pinang akan diadakan pada 3 Julai ini. Perbincangan utama ialah tentang kenaikan harga tol jambatan dari RM7 ke RM9.40 mulai 2013 nanti.
“Penentang kena dibuat sekarang, tidak guna bila semuanya dah setuju," ujarnya.
Sehubungan itu, Presiden Gerakan, Tan Sri Koh Tsu Koon disaran menanggalkan fahaman politik sempit untuk bersama-sama Pakatan Rakyat membantah kenaikan tol yang dilihat tidak munasabah.
“Kita harus duduk semeja mengatakan bantahan ekoran kenaikan tol Jambatan Pulau Pinang.  Kita mesti tolong rakyat yang tertindas bukan mengambil kesempatan menekan mereka,” ujarnya lagi.
Jika Koh Tsu Koon berani, tambahnya, beliau ke hadapan dalam isu itu, bukan mengatakan sokongan terhadap tindakan menaikkan kadar tol itu.
 Sebagai sebuah kerajaan yang pernah memerintah Pulau Pinang, katanya BN harus prihatin dengan cadangan kenaikan tersebut sebab rakyat di kedua-dua belah sama ada pulau atau tanah besar sering menggunakan jambatan untuk berulang alik ke tempat kerja atau menziarahi keluarga.
"BN sepatutnya lebih prihatin dalam isu ini, bukan diam membisu dengan membiarkan Pakatan Rakyat sahaja berkokok.  Yang lain kena ambil bahagian sama," tegasnya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Air Puteh.

Umno guna APCO serang saya - Anwar

KUALA LUMPUR, 1 Julai: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Umno menggunakan isu APCO Worldwide untuk menyerangnya semasa berada di luar negara.
“Masalahnya, Umno menggunakan APCO, yang diketahui mempunyai hubungan dengan Israel, untuk menyerang saya di luar negara,” ujarnya kepada media di Parlimen petang ini.
Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas laporan akhbar hari ini berhubung perjumpaannya dengan beberapa pemimpin Yahudi di Washington sebagaimana laporan akhbar Washington Post, Isnin lalu.
Berita muka depan Utusan Malaysia hari ini melaporkan Anwar yangh dikatakan mempunyai hubungan rapat dengan beberapa tokoh Yahudi disahkan mengunjungi Amerika Syarikat (AS) pada 23 hingga 26 Jun lalu bagi 'menjernihkan' hubungan dengan kelompok tersebut selepas dikatakan membuat kenyataan yang dilihat beliau anti Yahudi dalam isu APCO Worldwide, baru-baru ini.
Kunjungan Anwar itu didedahkan oleh kolumnis terkenal berbangsa Yahudi, Jackson Diehl dalam tulisannya di akhbar The Washington Post.
Berkenaan dengan zionis, Anwar menjelaskan, beliau ditanya kenapa menggunakan perkataan itu.
Jelasnya, mengikut fahamannya, zionis adalah berhubung kait dengan pencerobohan dan dasar imperial Israel yang terus memperluaskan wilayah Israel yang asal sehingga dalam keadaan sekarang.
Tetapi, kata Ahli Parlimen Permatang Pauh itu, mereka kata, bagi mereka zion adalah tanahair Yahudi.
“Saya kata jika itu istilah anda, ia berbeza dengan apa yang saya faham. Itu yang diputar belit oleh Utusan (Malaysia).
“Bila saya kata ‘dunia sudah hilang kesabaran terhadap Israel', itu Utusan tak sebut. Bila yang membayar lebih RM70 milion kepada APCO, itu Utusan tak sebut, jadi kita fahamlah. Saya pun tak fikir RTM dan TV3 akan sebut, itu faktanya,” kata beliau lagi.
Anwar menjelaskan, tujuan beliau ke Washington adalah di atas jemputan Woodrow Wilson International Center untuk memberikan syarahan.
Selepas itu, katanya seperti biasa diadakan perjumpaan yang telah diatur untuk kakitangan editorial dan media antarabangsa.
“Ramai rakyat Amerika dan Yahudi merasakan ia adalah satu terjemahan yang tidak adil kerana bagi mereka, zion adalah negeri/kerajaan yang adil dan sah.
“Jadi saya katakan pada mereka, jika itu maksud mereka, saya tidak merasakan demikian, dan saya tetap dengan pendirian dan fahaman saya bahawa zion itu adalah pencerobohan dan penjajahan,” jelasnya.

PKR: Anwar mangsa lobi Zionis

Kunjungan Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Amerika Syarikat beberapa hari lalu bukanlah untuk 'memujuk' Yahudi, sebaliknya bagi menyampaikan ucapan berhubung Islam dan demokrasi di Asia Tenggara, kata ketua penerangan PKR.

Latheefa Koya (kiri) berkata perkara itu telah dijelaskan kepada pemimpin parti itu dalam mesyuarat majlis pimpinan pusatnya di Shah Alam Ahad lalu.

"Bukan untuk pujuk Yahudi. Beliau juga pergi untuk bertemu dengan anak lelakinya yang sedang menuntut di sana," katanya ketika diminta mengulas laporan bahawa ketua umum PKR itu berkunjung ke luar negara bagi 'menjernihkan' hubungan dengan kelompok tersebut.

Utusan Malaysia melaporkan, tindakan itu ekoran Anwar dikatakan membuat kenyataan yang dilihat beliau anti-Yahudi dalam isu firma perunding APCO Worldwide baru-baru ini.

Memetik tulisan dalam Washington Post, akhbar Umno itu melaporkan Anwar meluangkan banyak masa untuk menawarkan penjelasan kepada rakan-rakan lama beliau termasuk pengerusi jawatankuasa luar negeri, Howard Berman dan beberapa pemimpin Yahudi.

Malah, Anwar dalam tulisan itu juga dikatakan menyesal menggunakan istilah seperti "pencerobohan Zionis," yang biasanya digunakan oleh Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad.

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Latheefa berkata, Anwar telah menjelaskan kepada pemimpin PKR bahawa dalam pertemuannya dengan pemimpin negara kuasa besar itu, beliau mengambil peluang menjelaskan perbezaan istilah "Yahudi" dan "Zionisme" seperti yang digunakan dalam konteks Malaysia.

Ini kerana, kata Latheefa, sikap anti-Yahudi adalah satu bentuk rasis kerana Yahudi itu mewakili bangsa sesuatu kaum.

'Mereka American'

"Anwar jelaskan bahawa beliau bukan anti-Yahudi tetapi anti Zionis," katanya yang menyifatkan pemimpin nombor satu Pakatan itu menjadi mangsa lobi Zionis di Amerika Syarikat yang terlalu luas.

"Beliau tak pernah minta maaf kerana mengkritik Zionis."

Latheefa juga menjelaskan pertemuan Anwar dengan pemimpin-pemimpin tertentu di luar negara hanyalah atas dasar "pertemuan pemimpin Malaysia dan Amerika".

"Mungkin kebetulan mereka Yahudi. Tetapi ini bukan isu, mereka American (orang Amerika)," katanya lagi.

Sementara itu, Ketua Angkatan Muda PKR Shamsul Iskandar Md Akin (kanan) pula menyifatkan laporan Utusan Malaysia hari ini berniat jahat dan bagi menggambarkan Anwar pro-Yahudi.

"Mereka tidak faham seluruh artikel (dalam Washington Post) dan tidak membacanya dengan penuh teliti," katanya.

Katanya, jika dinilai berdasarkan tindakan Anwar mengkritik keganasan Israel dalam insiden berdarah flotila Mavi Marmara, jelas bahawa Anwar konsisten menentang keganasan Zionisme.

Ditanya tentang laporan bahawa Anwar dikatakan menyesal menggunakan istilah "pencerobohan Zionis", Shamsul yang juga ketua majlis pimpinan PKR Melaka menjelaskan:

"Saya tidak rasa artikel dalam Washington Post itu ada menggunakan perkataan kesal."

Kelantan tidak pernah lulus lesen premis judi

KOTA BHARU, 1 Julai: Kerajaan Kelantan tidak pernah meluluskan premis atau lesen judi kepada mana-mana pihak, selain premis untuk penjualan arak.
Bagaimanapun ianya hanya diluluskan kepada beberapa buah kedai bukan Islam secara terkawal.
Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan negeri, Datuk Takiyuddin Hassan (gambar) berkata, kerajaan negeri hanya meluluskan premis penjualan arak khusus untuk bukan Islam.
“Bagaimanapun, kerajaan negeri tidak pernah meluluskan lesen judi walaupun untuk bukan Islam sebagaimana lesen arak,” ujarnya.
Jelasnya, lesen judi dan arak adalah perkara yang berbeza.
Katanya, lesen arak mengikut majlis daerah masing-masing di seluruh jajahan di negeri ini yang hanya diluluskan di restoran bukan Islam.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung dakwaan kerajaan negeri meluluskan lesen arak dan judi.
Katanya lagi, kerajaan negeri hanya memberi kelonggaran kepada golongan terbabit untuk tujuan itu, bagaimanapun hanya di restoran terpilih sahaja.
Tambahnya, namun kerajaan negeri tidak pernah meluluskan sebarang bentuk lesen judi sejak hampir 20 tahun PAS mentadbir negeri ini.
Beliau bagaimanapun berkata, sekiranya kegiatan itu masih berlaku di negeri ini, ianya beroperasi secara haram.
“Kalau didapati ada yang terlibat dengan kegiatan ini, orang ramai boleh membuat aduan kepada Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandaraya Islam (MPKB-BRI).
“Pihak MPKB-BRI secara bersepadu dengan beberapa jabatan lain lagi akan mengambil tindakan ke atas mereka yang menjalankan kegiatan terbabit,” ujarnya.

Rosmah the ultimate 'sponsor' for Bala's London trip: Lawyer

Malaysiakini

Private investigator P Balasubramaniam said the money used to pay for his trip to London for the aborted meeting with Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) came from carpet businessman Deepak Jaikishan and the premier's wife, Rosmah Mansor.

Balasubramaniam's lawyer, Americk Singh Sidhu, said he had been instructed by his client to respond to independent Bayan Baru MP Zahrain Mohamed Hashim's press conference in Parliament yesterday.

Zahrain had yesterday demanded MACC to investigate the individual involved in sponsoring Balasubramaniam's flight and stay in London.

In a cheeky response, Americk said that Balasubramaniam fully supports Zahrain's suggestion.

“This is for the simple reason the money he is using to pay for his trip to London and his hotel accommodation there is derived from the funds he has received from Deepak at the behest of Rosmah, who ultimately and unwittingly is the sponsor,” said the lawyer in a statement.

As such, MACC should investigate the duo.

Bala went missing after retracting his first statutory declaration (SD) in July 2008.

Then he alleged the involvement of Prime Minister Najib Abdul Razak's younger brother, Nazim, and Deepak in enticing him to retract the SD.

MACC's sudden reversal

Balasubramaniam's first SD states that it was Najib who had introduced Mongolian Altantuya Shaariibuu to his confidante and political analyst Abdul Razak Baginda.

Balasubramaniam, who was due to leave for London today from an undisclosed location, was to be interviewed by MACC on Monday to facilitate its investigations on Nazim and Deepak's role.

However, MACC deputy commissioner Mohd Sukri Abdull, in a dramatic about-turn, announced yesterday it would abort the trip but would instead send a set of questions to Balasubramaniam's lawyer for the answers to be replied in an affidavit.

Americk has since lambasted the MACC for its contradictory stand and for not being serious in conducting the interview.

Rosmah, Rosmah: Why won't they tell us how much you spent ...

Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle

Malaysia's government refused to divulge how much it spent on Prime Minister Najib Razak’s wife Rosmah Mansor during her recent visit to New York, where an expensive advertisement was controversially placed in the New York Times welcoming her to the city and with the words Malaysia is proud of you conspicuously inserted.

“All they would say is that the PM’s wife’s expenses were included in the PM’s official bill,” Padang Serai MP N Gobalakrishnan told Malaysia Chronicle.

“Obviously, this is not an acceptable answer and Parliament should be shocked at the government’s refusal to disclose. The people asked for this information and they have the right to know.”

A good time in the city that never sleeps

Rosmah, a former banker, is not a popular figure with the Malaysian public who are uncomfortable with her strong-willed manner and lavish tastes.

Not only did the NYT advertisement set tongues wagging nationwide, the fabulous manner in which Najib and his wife were feted shocked their countrymen and raised questions as to who would be footing the bill. The ensuing public outcry put the first couple on the defensive and their minders later told the press that an appreciative NGO had footed the bill for the ad.

The cost of the ad is believed to range between RM500,000 to RM800,000 - a princely sum enough to buy 10 low to medium-cost homes. In other words, a small fortune to the average Malaysian wage-earner.

Was it APCO and what would be its motive

But that was not the only extravagance. The Malaysian leader and his wife were entertained like royalty at the five-star St Regis Hotel, where Rosmah was conferred an award from the Business Council for International Understanding.

The award itself was called the International Peace and Harmony Award. Not only is it not well known but Rosmah is the first-ever recipient, raising questions as to whether it was specially created for her by Najib's public relations firm APCO.

"The reply the government gave me was just as evasive as the answer they gave Gobala," Batu MP Tian Chua told Malaysia Chronicle. 

"They repeated the advertisment was paid by an NGO but didn't say which NGO. I mean, which NGO would want to pay for this very expensive advertisment? Who would want to glorify Rosmah? Was it APCO? How can they afford to spend so much on her alone? What is their motive?

According to online news portal The Nutgraph, the star-studded event was emceed by Oscar-winning actor Jamie Foxx and attended by Hollywood glitterati including Oscar-winning Robert De Niro and Charlize Theron, and Emmy Rossum. Performances by Grammy-award nominee Leona Lewis, and the Harlem Boys Choir were also held. A rendition of We Are the World led by Foxx and sung by De Niro, Theron and others ended the night.

Various blog postings and Tweets on the event told of how well Foxx warmed the party up. One blogger, who attended the event, wrote that Foxx performed a “flirty” karaoke version of You’ve Got a Friend with Rosmah, and danced with Najib.

Musa Aman precarious, ICAC threat to confiscate Sabah money

Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle

It looks like there is no escape for Sabah Chief Minister Musa Aman. Up to his neck in corruption complaints and allegations, the noose tightened yet another notch when tax officers raided the offices of some of his closest associates, including Michael Chia and the Gang of 14.

Sources familiar with investigations being conducted at both federal and state levels told Malaysia Chronicle that officers from the Lembaga Hasil Sabah last week visited the work places of Chia and some of his friends, who are collectively known as the Gang of 14 because of their common loyalty to the Chief Minister. The investigators carted away certain documents and files to help in their probe.

The sources said the order for the latest raids came from above following a stern warning from the Hong Kong anti-corruption commission, ICAC, that if Malaysian authorities continued to delay, it would confiscate money uncovered during investigations at its end.

“We are talking hundreds of millions not just RM16 million or so. The last figure that was reported in the media was RM500 million,” one of the highly-placed sources told Malaysia Chronicle.

“The Hong Kong probe began two years ago and since then the ICAC has exposed a very large and entrenched money laundering racket involving a lot of nationalities. Malaysian authorities can pretend not to be aware, but then, the ICAC will confiscate the money on behalf of the Hong Kong government. Sabahans will end up losing everything.”

Musa's supporters warned about seat allocations

For these reasons, pundits believe the writing is on the wall for the flamboyant Musa Aman, who has been accused of trying to shield his friends. He is also personally implicated in some of the allegations but has denied all knowledge or involvement.

Sabah watchers point to a speech made by Prime Minister Najib Razak earlier this week at Penampang, where he refused to agree to maintain the allocation of seats for the next general elections. "Leave it to me to decide what is best for Sabah. At the moment, we don't get too excited about anything," the PM was reported as saying by national news agency Bernama.

Najib's remarks were seen as a major snub for Musa Aman, the Sabah Umno chief, and many party insiders believe that politically, he is as good as finished. Nation-wide elections are expected to be held in early 2011, although the federal government can wait until March 2013 at the latest.

“Najib is sending a very strong message to Musa’s faction, don’t take things for granted. He is telling them he will use his overriding power as the Umno national president to sideline them if they overdo their support for Musa,” PKR Youth Chief Shamsul Iskandar Akin told Malaysia Chronicle.

“Reading between the lines, this indicates that Najib has decided to press on with the investigations against Musa Aman despite his influence in Sabah. It is a crucial state Umno needs to win to retain the federal government. But I am sure Najib has a backup plan to control Musa’s supporters. Firstly, he benefits because by acting against Musa, he will look like a hero and serious about fighting graft. Secondly, he has been itching to replace Musa with Shafie Apdal and of course, there is all that money that will go to the Hong Kong government if he doesn't act fast.”

Supported by the AG and IGP?

Shamsul and his Youth wing have lodged many complaints with the Malaysian Anti-Corruption Commission. Shamsul has even gone to the ICAC's headquarters in Hong Kong, where he offered evidence to help in their investigations. In his complaint, he said Chia was a nominee for Musa.

Shamsul also told the ICAC that public funds were being illegally obtained and siphoned out from Malaysia and deposited into various accounts in Hong Kong at UBS AG, Bank of East Asia Limited, HSBC, Credit Suisse and Citibank. He also named four other people believed to have embezzled and laundered money belonging to the Sabah state government and its subsidiaries.

The low-profile Chia is widely believed to be one of Musa’s top aides. He was detained at the Hong Kong airport in 2008 for allegedly trying to smuggle through some RM16 million in cash. That started a two-year long probe, which has since uncovered a regional  money laundering network.

Malaysian authorities have been slow to act, unlike their Hong Kong counterparts. Speculation is rife that the wealthy and powerful Musa Aman has the support of the Attorney-General Gani Patail and the Inspector-General of Police Musa Hassan.

Related Stories: 
The AG, IGP and Musa Aman vs Najib, Shafie and the MACC