Khamis, 3 Jun 2010

HARAPAN sekarang terletak pada Kapal Rachel Corrie

oleh ali :

Salam Kemanusiaan. Sudah 20 nyawa terkorban, Kapal Mavi Marmara yang penuh dengan bantuan kemanusiaan sekarang sudah tersadai dan rakyat Palestin totap merana. Matlamat LL4G ialah rakyat Palestin tidak kelaparan, dapek minum air yang bersih (bertapis), dapat ubat-ubatan untuk penyakit asasi dan bantuan selimut supaya tidak kesejukkan bilo musim sojuk yang akan menjelma tidak lamo lagi. Kito memang bersyukur lah 12 rakyat Malaysia terselamat semasa insiden berdarah di atas Kapal Mavi Marmara. Tapi rakyat Palestin totap menderita.

Our last hope

Sekarang harapan kita dan rakyat Palestin terletak pado Kapal Rachel Corrie. Ini lah satu-satunya kapal yang sarat dengan bantuan kemanusiaan untuk rakyat Palestin sedang belayar dan cubo masuk ke perairan Gaza pado hari ini. Sistership kepado Kapal MV Rachel Corrie iaitu Challenger I dan Challenger II tidak dapat berada di sisi kapal induknya atas beberapa halangan yang tidak dapek dielakkan. MV Rachel Corrie berseorangan sekarang ini dan cubo menembusi perairan Gaza. Berada di atas kapal ini ialah 6 orang rakyat Malaysia iaitu bekas Setiausaha Tun Mahathir, Matthias Chang, seorang ahli parlimen UMNO, 2 kru TV3 dan 2 orang aktivis kemanusiaan. Selain mereka, ia juga disertai dengan 5 aktivis dari Ireland dan juga beberapa orang yang lain. Semoga Kapal MV Rachel Corrie dapat menyelesaikan misi yang tidak dapat diselesaikan oleh Kapal Mavi Marmara. Doa dan harapan kita sekarang tertumpu pada Kapal MV Rachel Corrie!

Sedikit latarbelakang

Kapal MV Rachel Corrie ni sebenarnya diperbuat pado tahun 1967 di Jerman dengan nama pertamanya dikenali sebagai Carsten. Ia adalah kapal yang amat sederhana dan bukan kapal dalam kategori kelas besar. Kapal ini banyak nama dan banyak tuan sebelum ia dilelong untuk dijual pado Mac tahun 2010 oleh NGO Free Gaza Movement (FGM). Walaupun dipunyai oleh FGM, ia dibiayai oleh rakyat Malaysia melalui tabung yang diwujudkan oleh Tun Mahathir melalui Perdana Global Peace Organisation (PGPO). Sistership kepado MV Rachel Corrie iaitu Challenger I & II juga dibiayai dari tabung PGPO. Dalam bab ni den kagum dengan komitmen yang ditunjukkan Tun dalam membantu rakyat Palestin. Baru boto walk the talk. Dalam bab Palestin la. Oh ye, kenapo kapal ini dinamakan sebagai Rachel Corrie?

Rachel Corrie

Kapal yang ditaja oleh PGPO ini memang sengaja dinamakan sebagai Rachel Corrie kerana menghormati dan mengenang pengorbanan seorang anak dara rakyat Amerika Syarikat yang terkorban semasa menjadi aktivis rakyat Palestin. Rachel Corrie mati digolek jentolak yahudi semasa mempertahankan rumah dan tanah orang kampung Palestin di Rafah, Gaza. Kejadian malang ini terjadi pada 16 Mac 2003. Rachel Corrie dibunuh Yahudi Laknat ketika berusia 23 tahun.

Kalau warganegara Uncle Sam dengan selamba boleh dibunuh sesuka hati oleh Yahudi Laknat, apo la sangat dengan korang. Walhal Amerika Syarikat ni pelindung Yahudi di PBB dan juga ketenteraan. Sepatutnya bagi la sedikit kredit. Ini tidak, langsung dibunuhnya anak dara tu. Tidak mengenang budi langsung. Gorge W. Bush pun anjing jugak sobab tidak membela kematian Rachel Corrie.

Saat-saat kematian Rachel Corrie dirakam oleh lensa rakannya. Dan Yahudi memang mahu ia dirakam untuk diperlihatkan oleh seluruh warga dunia. Memang BABI Yahudi Laknat ni bai

Rakan-rakan Rachel Corrie cuba menyelamatkannya tapi sia-sia


Alamak geng, den memang sayu tengok gambar ni

Ini lah Kapal MV Rachel Corrie

Bukti sudah sahih

Kematian Rachel Corrie dan 20 nyawa di atas Kapal Mavi Marmara telah memberi bukti jelas kepado den yang Yahudi Laknat ni memang memandang manusia yang bukan Yahudi sebagai Goyyim. Goyyim ni maksudnya lombu. Yahudi pandang manusia bukan bangsa Yahudi sebagai binatang. Jadi orang Yahudi memang punya rasa tak bersalah bilo membunuh. Sobab bunuh binatang yang serupa macam manusia. Ala macam korang bunuh somut api maso kekocik dulu. Mano ado raso bersalah bilo pijak somut tu.

Macam tu la jugak dengan Yahudi bangsat ni. Tak kiro la ekau bangso Melayu, Jopun, Cino, Omputih, Negro asalkan bukan Yahudi ekau totap binatang di mato diorang. Ini telahan den la. Tak tahu la korang. Apo pun misi LL4G yang diteruskan oleh Kapal MV Rachel Corrie selamat sampai ke destinasi. Matlamat kito sebona ea ialah bantuan kemanusiaan selamat sampai kepado penduduk Palestin di Gaza yang menderita akibat sekatan yang dikenakan oleh Negara haram Israel dan Mesir. Tak salah den sekatan tu dah 3 tahun. Mesir baru semalam konfem bukak sempadan darat ke Gaza. BABI Hosni Mubarak.

SERUAN BUAT KALI KE 1000

·
Blog ini rasanya telah berkali-kali menyeru seluruh rakyat Malaysia yang masih belum mendaftar sebagai pengundi supaya berbuat demikian. Sesungguhnya tugas menyeru dan meminta serta menggesa rakyat Malaysia supaya mendaftar menjadi pengundi adalah wajib.

Dengan menjadi pengundi anda dapat menunaikan tanggungjawab :-

1) Menukar kerajaan yang mengHALALkan judi
2) Menukar kerajaan yang berkawan dengan APCO Israel laknatullah
3) Menukar kerajaan yang suka menekan rakyat bila negara dalam kesempitan
4) Menukar kerajaan yang membelakangkan Islam
5) Menukar kerajaan yang masih mengamalkan undang-undang zalim ISA
6) Menukar kerajaan yang mengamalkan riba dalam sistem ekonomi
7) Menukar kerajaan yang menggalakkan maksiat
8) Menukar kerajaan yang gagal menyelesaikan masalah jenayah dan maksiat
9) Menukar kerajaan yang tidak percaya Islam dapat menyelesaikan semua masalah
10) Menukar kerajaan yang penuh dengan rasuah, penyalahgunaan kuasa

dan lain-lain

Himpunan Rakyat Kelantan Membantah Kekejaman Rejem Zionis Israel Esok..




Belajarlah daripada Zulqarnain


Selesai membaca tafsir surah al-Kahfi buah tangan Ibnu Kathir, saya teringat untuk membuat kiriman ini. Walau pun bukan kerana kesamaan nama, saya tetap berterima kasih kepada al-marhum ayah yang meletakkan nama itu untuk saya. Siapalah saya untuk disamakan dengan seorang raja adil lagi perkasa yang diabadikan namanya di dalam al-Quran itu.

Zulqarnain di dalam al-Quran mengikut para ulama bukan Iskandar al-Maqduni atau Alexander The Great yang pernah kita baca dalam buku sejarah itu. Alexander itu adalah penakluk yang tidak beriman. Mereka berdua mungkin sama dari sudut kepintaran menakluk, tetapi iman memisahkan mereka.

Saya tidak berhasrat untuk berbicara panjang mengenai latarbelakang personal Zulqarnain, tanya sahaja ‘Mr Google’, dia mampu menjawab dengan agak baik.

Menurut al-Quran Zulqarnain sampai ke penghujung timur dan barat bumi. Beliau menemui pelbagai watak manusia. Dia melakukan kebaikan kepada mereka dan mengajak mereka beriman kepada Allah.

Kemuncak pengambaraan Zulqarnain ialah apabila dia sampai ke daerah yang terletak di antara dua bukit. Daerah itu sering diserang oleh Ya’juj dan Ma’juj, daripada keturunan Adam yang mengganas tanpa batasan.

Siapakah Ya’juj dan Ma’juj? Tanyalah ‘Mr Google’, dia akan mencadangkan ensiklopedia bebas Wikipedia untuk ditelaah. Rasanya itu memadai.

Kaum yang tinggal di daerah itu bersedia mengupah Zulqarnain untuk membina tembok pemisah antara mereka dan Ya’juj dan Ma’juj. Zulqarnain menolak upah itu dan bersedia bekerjasama dengan mereka untuk melakukannya.

Bagaimama Zulqarnain bekerja? Ini yang penting dan sepatutnya diteladani.

1. Zulqarnain berkepakaran tinggi – Dia bukan pemimpin biasa tetapi seorang yang berilmu. Dia menguasai ilmu dakwah, ilmu perang, ilmu seni kepimpinan termasuk ilmu binaan. Dia membina tembok pemisah dengan sangat teguh sehingga tidak mampu dipanjat dan ditebuk.

Semua kepakarannya dimanfaatkan di tempat yang sebenar. Dia berlemah-lembut dengan sasaran dakwahnya, bertegas dengan penentangnya dan bekerjasama dengan mereka yang sedia bekerjasama. Dengan lembut ada tegas, dalam tegas ada bijaksana.

2. Bijak memanfaatkan kebolehan orang lain – Biar pun Zulqarnain berupaya membina tembok itu dengan kekuatan tentera yang dimilikinya, namun dia tidak berhidung tinggi. Dia menghargai kebolehan penduduk setempat dengan memohon kerjasama mereka dalam bidang yang mereka berkebolehan.

Beliau meminta mereka mendapatkan kepingan besi, menimbunnya setinggi bukit, meniup kepingan besi sehingga panas membara, mendapatkan tembaga cair dan menuangkan tembaga itu di atas timbunan besi berkenaan.

Penduduk setempat tidak merasai tembok itu sumbangan Zulqarnain sepenuhnya, tetapi merasai itu hak mereka juga kerana mereka turut menyumbang dalam pembinaannya.

3. Sedar mengenai kedudukan diri sendiri – Selesai pembinaan tembok, Zulqarnain menyifatkan kejayaannya itu sebagai rahmat dari Tuhan. Tembok itu terbina dengan kehendak Tuhan dan bakal ranap dengan kehendak Tuhan juga.

Beliau tidak merasa dirinya serba hebat, serba tahu dan serba sempurna. Penyandaran urusan hidup kepada Tuhan pada permulaan dan penghujungnya, membentuk jiwa mereka yang berkuasa agar sedar akan amanah kekuasaan yang dimilikinya.

Sebesar mana pun kuasa, setinggi mana pun jawatan, sekuat mana pun pengaruh, sampai masa ranap jua.

4. Sentiasa mendapat pertolongan Allah – Zulqarnain sentiasa dipermudahkan oleh Tuhan dalam semua urusannya. Jalan sentiasa terbuka dan terbentang. Dia boleh sampai kemana-mana dengan bantuan angin.

Tuhan memudahkan urusannya sebab itu kehendak Tuhan untuknya. Beliau pula memanfaatkan semua kemudahan itu untuk meninggikan kalimah Tuhan. Dia tidak mengambil kesempatan kemudahan anuherah Tuhan itu untuk kepentingan dirinya.

Beliau sedar, sehebat mana pun dirinya, semua itu anugerah Tuhan jua.

Paling penting, mengapa Zulqarnain dirakamkan oleh Allah di dalam al-Quran. Beliau bukan nabi dan rasul. Namun, kisah beliau disebut dengan panjang lebar oleh Tuhan di dalam kitabnya. Kisahnya bakal dibaca oleh manusia sampai kiamat.

Di sana ada ribuan nabi, namun nama mereka tidak tersebut pun di dalam al-Quran. Di sana ada puluhan rasul, nama mereka tersebut tetapi tidak diceritakan dengan panjang seperti Tuhan memperihalkan Zulqarnain?

Adakah beliau lebih mulia daripada nabi dan rasul? Tidak, para nabi dan rasul lebih mulia daripadanya. Kalau begitu, mengapa begitu?

Inilah model pemimpin yang dikehendaki oleh Allah untuk dicontohi, pemimpin di peringkat mana pun. Pemimpin mesti berilmu, bijak memanfaatkan kebolehan orang lain walau pun orang yang paling lekeh, sedar akan letak duduk diri sendiri dan sentiasa berusaha untuk melayakkan diri mendapat pertolongan Allah.

Sekurang-kurangnya kita semua adalah pemimpin kepada diri sendiri atau keluarga kita. Contohilah Zulqarnain, apatah lagi kalau kita adalah pemimpin sebuah JAMAAH ISLAM.

Gaji guru sekolah agama rakyat hanya RM450 sebulan!


Ustazah Nurulhuda Ismail yang mempunyai Diploma Syariah memperolehi pendapatan sebanyak RM 450 setiap bulan. Pihak sekolah pula memberikan sumbangan berdasarkan kepada jumlah pelajar yang membayar yuran setiap bulan. 


Dilema yang dihadapi oleh guru-guru atau tenaga pengajar di sekolah-sekolah agama rakyat di seluruh terus terpinggir tanpa ada mana-mana pihak yang benar-benar serius membela nasib mereka.

Dengan pendapatan antara RM450 hingga RM1000 sebulan di zaman serba mahal ini, mereka sebenarnya berada dalam dilema antara mahu mendidik anak bangsa mereka dengan ilmu agama dengan keperluan asas kehidupan mereka sendiri.

Dilema ini berlaku di seluruh negara. Mungkin berbeza dengan Kelantan kerana di sana ada badan khas iaitu Yayasan Islam Kelantan (YIK) yang menjaga kebajikan dan menguruskan kepentingan mereka.

Di Pulau Pinang, masalah ini terbiar sejak dahulu seolah-olah mereka boleh hidup pagi, petang dan malam dengan membaca ayat suci Al Quran sahaja.

Namun, amanah dan tanggungjawab yang mereka pikul untuk mendidik dan memberi ilmu kepada anak-anak di teruskan walau dengan gaji yang tidak seberapa.

Tinjauan Harakahdaily ke Sekolah Agama Madrasah Nahdatul Islah, Kubang Semang, Bukit Mertajam baru-baru ini untuk melihat dari dekat masalah ini mengejutkan pihak kami.

Guru-guru di sini hanya menerima gaji RM450 sebulan dari Jakim di samping tambahan tidak sampai RM100 dari pihak sekolah hasil dari yuran pelajar di situ.

Sekolah ini mempunyai hampir 100 orang pelajar berusia antara enam hingga dua belas tahun.

Mereka ditempatkan di enam buah kelas dengan pengawasan daripada lapan orang guru yang kebanyakannya mempunyai diploma dalam pelbagai bidang pendidikan agama.

Kelas bermula pada sesi petang antara jam 2.30 hingga 5.30 petang setiap hari  kecuali Sabtu dan Ahad. Antara penekanan mata pelajaran yang diberikan ialah al Quran, tauhid, fekah dan jawi. Kelas ini juga dikenali sebagai kelas KAFA atau Kelas Agama dan Fardu Ain.

Ustazah Nurulhuda Ismail (gambar) yang mempunyai Diploma Syariah memperolehi pendapatan sebanyak RM 450 setiap bulan. Pihak sekolah pula memberikan sumbangan berdasarkan kepada jumlah pelajar yang membayar yuran setiap bulan.

"Setiap bulan saya mampu mendapat sebanyak RM90 daripada pihak sekolah bagi jumlah pelajar yang belajar dalam kelas yang saya ajar."

Sementara itu Ustazah Mahfuzah Yusof yang mengajar KAFA selama 5 tahun di sekolah ini berkata, beliau memperolehi pendapatan daripada Jakim sebanyak RM450 sebulan. Manakala pihak sekolah pula memberikan sebanyak RM70 setiap bulan.

"Jumlah yang sekolah berikan kepada saya setiap bulan adalah tidak tetap namun begitu jumlah yang saya terima sebanyak RM70 ini adalah yang paling banyak. Ini berdasarkan kepada jumlah pelajar yang belajar di sekolah ini," kata Mahfuzah menceritakan nasibnya kepada Harakahdaily.

Ustazah Zahrah Zakaria yang telah mengajar sejak tahun 1993 lagi hanya memperolehi sebanyak RM300 sebulan. Manakala pihak sekolah pula memberikan sebanyak RM80 bergantung kepada jumlah pelajar yang ada.

"Dulu saya hanya mendapat sebanyak RM280 sahaja daripada pihak kerajaan. Tapi kini mendapat RM300. Namun begitu ini adalah khidmat saya kepada pihak sekolah yang begitu memerlukan tenaga pengajar dalam bidang agama.

"Dengan jumlah yang dibayar oleh pihak kerajaan, ia masih lagi rendah jika dibandingkan dengan jumlah masa, pelajar dan komitmen yang diberikan oleh para guru bagi mendidik anak-anak,"katanya.

Ustaz Muhammad Najib Muhammed Khalid (gambar kiri) yang mengajar sejak tahun 2005 menyatakan beliau hanya mendapat sebanyak RM160 sebulan sebelum tahun 2009 dari pihak kerajaan.

"Pada bulan oktober 2009 sahaja saya mendapat kenaikan dengan bayaran sebanyak RM400 sebulan sehinggalah tahun 2010. Manakala pihak sekolah pula menyumbangkan sebanyak RM100 sebulan.

"Oleh kerana itu adalah menjadi harapan kami para guru KAFA supaya jumlah elaun yang diberikan kepada semua guru-guru KAFA dikaji semula dan diberi ganjaran yang setimpal bersesuaian dengan kos sara hidup pada waktu kini,"katanya.

Guru Besarnya, Ustaz Suhaimi Harun pula berkata setiap pelajar akan dikenakan yuran sebanyak RM10 setiap orang. Manakala sumbangan yang diterima dari pihak kerajaan adalah tidak tetap kerana ia berdasarkan kepada jumlah pelajar yang belajar di sesebuah sekolah.

"Pada tahun 2008 pihak sekolah menerima sebanyak RM3425 setahun dari pihak kerajaan negeri untuk pengurusan dan pembayaran kepada guru. Manakala pada tahun 2010 pula kita menerima sebanyak RM3450 yang mana jumlah ini juga adalah untuk gaji 7 orang guru dan pengurusan.

"Cuba kita darab dan bahagikan jumlah ini untuk setahun. Jumlah yang diterima amat sedikit.Sedangkan para guru perlu mengajar setiap hari walaupun hanya 3 jam yang diuntukkan oleh mereka," kata Ustaz Suhaimi kepada Harakahdaily.
(Gambar: Ustaz Suhaimi, guru besar sekolah berdiri di depan bangunan baru sekolahnya.)

Bagi beliau, komitmen para guru sangat hargai kerana walaupun mendapat jumlah pendapatan yang tidak menentu dan sedikit mereka tetap komited untuk memberi didikan agama kepada anak-anak yang semakin meningkat.

Walaupun sedar mereka tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk mereka sendiri tetapi kesungguhan untuk memberikan didikan agama yang sesuai untuk anak-anak tidak pernah mereka ketepikan.

Tambahan lagi sejak kebelakangan ini kehendak dan minat ibu bapa untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah agama semakin tinggi.

Untuk itu, pihak sekolah telah merancang untuk membuat bangunan tambaha bagi menampung keperluan tersebut.

Untuk memenuhinya, mereka membuat permohonan ke merata tempat bagi menampung keperluan itu.

Sekolah ini masih lagi memerlukan sumbangan bagi membantu membangunkan sebuah bangunan baru untuk menempatkan hampir 100 pelajar yang sedang belajar di sini.
(Gambar: Masjid Lama Kubang Seman ini masih digunakan untuk kelas KAFA)

"Bangunan baru tiga tingkat bagi mendirikan sekolah ini sedang dalam proses pembinaan. Ia memerlukan sumbangan sebanyak RM130,000 yang masih kurang walaupun kita telah berjaya memperolehi sebanyak RM300,000.

"Oleh kerana itu sekiranya ada masyarakat yang ingin menyumbangkan bantuan, sumbangan wakaf atau infaq kepada pihak sekolah boleh memasukkan terus sumbangan mereka melalui akaun Bank Islam Malaysia Berhad, bernombor, 07016010051720,"tambah Ustaz Suhaimi lagi.

Negara Tidak Akan Bankrap Jika Subsidi Diteruskan - Awang Adek ..ha.ha...ha...


KOTA BAHARU: Malaysia tidak akan bankrap pada 2019 seperti Greece meskipun subsidi berjumlah RM74 bilion setahun diteruskan, kata Timbalan Menteri Kewangan Senator Datuk Dr Awang Adek Hussein.
Beliau berkata keadaan ekonomi negara pada masa itu tidaklah begitu teruk seperti yang digambarkan iaitu seolah-olah negara tidak mampu membayar hutang jika kerajaan berhasrat meneruskan pemberian subsidi.
Hakikatnya, langkah untuk memansuhkan subsidi ialah bagi mengurangkan kadar defisit negara serta membolehkan kedudukan kewangan negara lebih stabil, katanya.
"Negara tidak akan bankrap. Mana boleh bangkrap sekalipun subsidi diteruskan, tetapi dengan cara itu (mansuhkan subsidi) boleh mengurangkan beban hutang dalam negara yang ditanggung oleh semua rakyat," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas berucap pada Majlis Sepetang Bersama Timbalan Menteri Kewangan, di Universiti Sains Malaysia, Kampus Kesihatan Kubang Kerian di sini, hari ini.
Awang Adek mengulas pandangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala bahawa negara boleh bankrap jika pemberian subsidi kepada rakyat diteruskan.
Idris yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) Jabatan Perdana Menteri, berkata ia boleh berlaku kerana hutang negara dijangka meningkat 100 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) menjelang tahun 2019, jika pemberian subsidi diteruskan.
Malaysia merupakan antara negara yang memberi subsidi tertinggi kepada rakyatnya iaitu berjumlah RM74 bilion pada 2009.
Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad juga tidak bersetuju dengan pandangan Idris itu.
Menurut laporan media, defisit bajet 2009 Greece ialah 13.6 peratus daripada KDNK iaitu sebanyak 2.4 kali lebih tinggi berbanding Malaysia.
Malaysia memperoleh lebihan dagangan sebanyak RM118.4 bilion pada 2009 manakala Greece merekodkan defisit RM105.7 bilion dalam tempoh yang sama.
Pada Mac 2010, rizab antarabangsa Malaysia berjumlah AS$95.3 bilion (RM304.96 bilion), 17.3 kali lebih tinggi berbanding Greece sebanyak AS$5.5 bilion (RM17.6 bilion).
Sehubungan itu, Awang Adek berkata kerajaan mengambil langkah terbaik bagi meningkatkan ekonomi negara, termasuk menggalakkan kemasukan pelaburan asing.
Beliau berkata antara kesan yang dapat dilihat hasil usaha kerajaan itu ialah ekonomi negara berkembang satu peratus pada suku pertama tahun ini berbanding di bawah sifar peratus tahun lepas, yang menunjukkan prestasi ekonomi mula berkembang.
Ketika berucap pada majlis itu, Dr Awang Adek berkata dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10), usaha menarik lebih ramai pelabur ke negara ini akan diteruskan.
"Antaranya, pembukaan pusat pelaburan baharu seperti Wilayah Iskandar, Johor dan Sungai Buluh dan Sungai Besi, di Selangor," katanya. -BERNAMA

Ibu musykil, mahu kematian pelatih PTD disiasat telus

KUALA LUMPUR, 3 Jun — Keluarga Allahyarham Norhashimah Wahid yang ‘terkejut’ dengan kematian pelatih Pegawai Tadbir dan Diplomatik itu Isnin lalu mahu kerajaan menjalankan siasatan terbuka ekoran timbulnya beberapa kemusykilan di sebalik tragedi ibu muda tersebut.
Norhashimah, 31, meninggal dunia ketika mengikuti latihan Modul Jati Diri di Jugra, Banting selama tujuh bulan sebelum disahkan dalam jawatan dan telah tiga bulan mengikuti latihan itu.
Ibunya, Norlia Hashim, 62, berkata, dia mahu kematian anaknya disiasat dengan telus kerana sehingga kini masih tidak tahu sebab Norhashimah boleh meninggal dalam "keadaan yang teruk sebegitu."
"Mungkin juga beliau ada dibuli kerana terdapat kesan luka dan lebam pada badannya," katanya.
Norlia juga mempersoalkan tindakan pegawai latihan Modul Jati Diri yang didakwa memaksa pelatih pegawai tadbir dan diplomatik itu meneruskan latihan walaupun mengetahui beliau menunjukkan tanda-tanda sakit.
"Saya nak tahu siapa pegawai yang memaksa Allahyarham untuk meneruskan latihan.
"Saya mendapat tahu ada pegawai yang bertindak menarik kain yang menyebulungi Allahyarham kerana tidak sihat dan memaksanya untuk terjun ke dalam lumpur sebelum melakukan aktiviti lain," katanya.
Norlia soal kenapa mesti memaksa Allahyarham sedangkan ketika itu dia sedang sakit.
"Adakah seorang peserta yang sakit juga akan dipaksa meneruskan latihan?" tanya beliau  kepada The Malaysian Insider ketika ditemui di rumahnya di Taman Keramat dekat sini.
"Saya mahu menemui pegawai tersebut untuk mengetahui mengapa dia bertindak sedemkian," tegas Norlia.
Norhashimah, 31, meninggal dunia Isnin lalu selepas menerima rawatan di Unit Rawatan Rapi, Hospital Tengku Ampuan Rahimah  setelah koma sejak Jumaat.
Dia dikatakan meninggal dunia kerana jangkitan paru-paru.
Allahyarham yang merupakan anak bongsu daripada empat beradik meninggalkan suami, Ahmad Zulkhairi Zainal Abidin, 31, dan seorang anak perempuan Nor Hylda Dania, dua tahun.
Sebelum kejadian, Norhashimah yang bertugas di Kementerian Kewangan di Putrajaya, mengadu tidak sihat, tetapi beliau terpaksa mengikuti latihan tersebut.
"Melalui kawan-kawan Allahyarham saya mengetahui bahawa dia ada memohon cuti kerana tidak sihat tetapi tidak dibenarkan.
"Sebaliknya Allahyarham diugut akan digagalkan sekiranya tidak menghabiskan latihan tersebut," kata Norlia lagi.
Norlia juga menafikan Norhashimah tidak sihat dan kurang cergas ketika mengikuti latihan tersebut.
"Sebelum Allahyarham mengikuti latihan tersebut beliau begitu sihat dan tidak ada langsung tanda-tanda tidak sihat.
"Lagipun beliau merupakan seorang penyelam bertauliah dan sangat menyukai aktiviti lasak, jadi saya hairan mengapa beliau boleh tidak sihat ketika berada dalam latihan tersebut.
"Selain itu, dia juga tidak mempunyai sebarang penyakit berbahaya termasuk asma," katanya.
Norliah juga kesal dengan tindakan pihak penyelaras latihan berkenaan yang merahsiakan keadaan anaknya itu.
"Saya memang amat kesal kerana pihak penyelaras latihan tidak memberitahu apa-apa langsung tentang keadaan anak saya.
"Saya tahu Allahyarham dimasukkan ke hospital apabila diberitahu oleh menantu, itu pun pihak hospital yang beritahu bukan pihak penyelaras program," katanya.
Pagi tadi, Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar dan beberapa pemimpin Angkatan Muda Keadilan mendesak diadakan siasatan terbuka.
"Saya juga mendapat maklumat bahawa mereka dilayan dengan begitu teruk sepanjang menyertai lathan tersebut.
"Saya akui semua orang mahukan yang terbaik untuk pegawai-pegawai tetapi mereka tidak perlu dilayan dengan teruk seperti minum air stokin dan mandi lumpur," katanya.
Beliau berkata kematian Allahyarham Norhashimah menimbulkan pelbagai soalan terutamanya dari segi pengendalian Modul Bina Semangat berkenaan.
Jabatan Perkhidmatan Awam sedang menjalankan siastan lanjut mengenai perkara itu.

Awas!! Siapa jangan Dok Galak Pie Bantah ISRAEL Esok..

Polis Malaysia Halang Rakyat Bantah Israel?


Jangan sertai perhimpunan esok, kata Ketua Polis Kuala Lumpur

KUALA LUMPUR, 3 Jun — Orang ramai dinasihatkan supaya tidak menyertai demonstrasi yang dijangka diadakan di beberapa tempat di sini selepas solat Jumaat esok bagi membantah serangan Israel atas kapal bantuan kemanusiaan ke Gaza.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman berkata polis telah menerima maklumat mengenai perhimpunan akan diadakan oleh pertubuhan tertentu, ahli politik dan badan bukan kerajaan.

Pihak polis tidak menerima sebarang pemohonan untuk mengadakan perhimpunan dan menyifatkannya sebagai perhimpunan haram, katanya dalam satu kenyataan.

“Perhimpunan ini juga dikhuatiri akan membahayakan keselamatan awam dan mendatangkan unsur keganasan,” katanya.

Pergerakan Pemuda Umno dijangka akan mengadakan perhimpunan bagi mengutuk serangan berdarah tentera Israel itu di Masjid Negara selepas solat Jumaat manakala pergerakan Pemuda PAS mengadakan perhimpunan di Masjid Jamek Kampung Baru dan berarak ke Kedutaan Amerika Syarikat. — Bernama

Ketua Polis Kuala Lumpur Sokong Zionis?

Jangan sertai perhimpunan esok, kata Ketua Polis Kuala Lumpur
June 03, 2010KUALA LUMPUR, 3 Jun — Orang ramai dinasihatkan supaya tidak menyertai demonstrasi yang dijangka diadakan di beberapa tempat di sini selepas solat Jumaat esok bagi membantah serangan Israel atas kapal bantuan kemanusiaan ke Gaza.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman berkata polis telah menerima maklumat mengenai perhimpunan akan diadakan oleh pertubuhan tertentu, ahli politik dan badan bukan kerajaan.

Pihak polis tidak menerima sebarang pemohonan untuk mengadakan perhimpunan dan menyifatkannya sebagai perhimpunan haram, katanya dalam satu kenyataan.

“Perhimpunan ini juga dikhuatiri akan membahayakan keselamatan awam dan mendatangkan unsur keganasan,” katanya.

Pergerakan Pemuda Umno dijangka akan mengadakan perhimpunan bagi mengutuk serangan berdarah tentera Israel itu di Masjid Negara selepas solat Jumaat manakala pergerakan Pemuda PAS mengadakan perhimpunan di Masjid Jamek Kampung Baru dan berarak ke Kedutaan Amerika Syarikat.

Kita tak boleh bantah kekejaman Israel esok, APCO tak bagi

The coffin of a victim of the Israeli naval commandos raid , is 
carried by people at the end of the funeral religious service at the 
Fatih mosque in Istanbul, Turkey, Thursday, June 3, 2010. Israel has 
rejected calls from the U.N. and others for an international 
investigation of its deadly raid on a Gaza-bound aid flotilla.
Jenazah yang terkorban akibat serangan komando angkatan laut Israel, diarak oleh orang ramai di hadapan Masjid Fatihsebelum dimakamkan di tanah perkuburandi Masjid Fatih di Istanbul, Turki, pada hari ini Kamis, 3 Jun 2010. Israel telah menolak desakan daripada PBB dan negara-negara  lain untuk penyiasatan antarabangsa ke atas serangan kapal mavi marmara yang telah mengorbankan aktivis kemanusiaan ke Gaza.
Mourners pray by the coffins of victims of the Israeli naval 
commando raid, as they are carried at the end of the religious funeral 
service at the Fatih mosque in Istanbul, Turkey, Thursday, June 3, 2010.
 In a stunning reversal that illustrated the severity of the diplomatic 
fallout from its bloody raid on a Gaza-bound flotilla, Israel on 
Wednesday dropped plans to prosecute dozens of the captured 
pro-Palestinian activists, moving instead to deport all of them 
quickly.
Mourners pray by the coffins of victims of the Israeli naval commando raid, as they are carried at the end of the religious funeral service at the Fatih mosque in Istanbul, Turkey, Thursday, June 3, 2010. In a stunning reversal that illustrated the severity of the diplomatic fallout from its bloody raid on a Gaza-bound flotilla, Israel on Wednesday dropped plans to prosecute dozens of the captured pro-Palestinian activists, moving instead to deport all of them quickly.
The coffin of a victim of the Israeli naval commando raid is 
carried at the end of the religious funeral service at the Fatih mosque 
in Istanbul, Turkey, Thursday, June 3, 2010. In a stunning reversal that
 illustrated the severity of the diplomatic fallout from its bloody raid
 on a Gaza-bound flotilla, Israel on Wednesday dropped plans to 
prosecute dozens of the captured pro-Palestinian activists, moving 
instead to deport all of them quickly.
Demonstrators chant slogans and flash the V sign as they greet 
Turkish activists expelled from Israel, at Istanbul's airport on June 3,
 2010. Hundreds of activists from the Gaza-bound aid flotilla seized by 
Israeli commandos arrived in Turkey, as Israel's prime minister 
denounced some of them as 'violent supporters of terrorism.' A crowd of 
about a thousand people, some chanting anti-Israeli slogans, welcomed 
the three planes carrying 488 activists at Istanbul airport as they 
arrived in the small hours of the morning.
Demonstrators chant slogans and flash the V sign as they greet Turkish activists expelled from Israel, at Istanbul’s airport on June 3, 2010. Hundreds of activists from the Gaza-bound aid flotilla seized by Israeli commandos arrived in Turkey, as Israel’s prime minister denounced some of them as ‘violent supporters of terrorism.’ A crowd of about a thousand people, some chanting anti-Israeli slogans, welcomed the three planes carrying 488 activists at Istanbul airport as they arrived in the small hours of the morning.
A Turkish demonstrator carries a Palestinian flag during an 
anti-Israeli protest in front of the Israeli Consulate in Istanbul on 
May 31, 2010. Israeli warships stormed of flotilla of aid ships, among 
them Turkish vessels, early on May 31, killing between 10 and 15 people 
and wounding 30 others off the coast of the Gaza Stip. Turkey condemned 
the attack, saying the Israeli operation may lead to 'irreparable 
consequences' in bilateral ties.
A Turkish demonstrator carries a Palestinian flag during an anti-Israeli protest in front of the Israeli Consulate in Istanbul on May 31, 2010. Israeli warships stormed of flotilla of aid ships, among them Turkish vessels, early on May 31, killing between 10 and 15 people and wounding 30 others off the coast of the Gaza Stip. Turkey condemned the attack, saying the Israeli operation may lead to ‘irreparable consequences’ in bilateral ties.

Jangan sertai perhimpunan esok – Ketua Polis Kuala Lumpur

03/06/2010 8:40pm
KUALA LUMPUR 3 Jun – Orang ramai dinasihatkan supaya tidak menyertai demonstrasi yang dijangka diadakan di beberapa tempat di sini selepas solat Jumaat esok bagi membantah serangan Israel atas kapal bantuan kemanusiaan ke Gaza.
Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman berkata, polis telah menerima maklumat mengenai perhimpunan akan diadakan oleh pertubuhan tertentu, ahli politik dan badan bukan kerajaan.
Pihak polis tidak menerima sebarang permohonan untuk mengadakan perhimpunan dan menyifatkannya sebagai perhimpunan haram, katanya dalam satu kenyataan.
“Perhimpunan ini juga dikhuatiri akan membahayakan keselamatan awam dan mendatangkan unsur keganasan,” katanya.
Pergerakan Pemuda UMNO dijangka akan mengadakan perhimpunan bagi mengutuk serangan berdarah tentera Israel itu di Masjid Negara selepas solat Jumaat, manakala pergerakan Pemuda Pas mengadakan perhimpunan di Masjid Jamek Kampung Baru dan berarak ke Kedutaan Amerika Syarikat. – Bernama

MaCam Ni CaRa SamBut Rakyat YanG Berjuang Menentang Kezaliman...

Turkey's Foreign Minister Ahmet Davutoglu (C), accompanied 
by Health Minister Recep Akdag (L), welcomes an activist, wounded when 
Israel seized a Turkish aid ship bound for Gaza, in an ambulance plane 
at the Etimesgut military airport in Ankara early June 3, 2010. Israel 
began expelling all activists seized during a raid on an aid convoy 
sailing to Gaza that has drawn international outrage and officials on 
Wednesday vowed to prevent any other ships from reaching the coastal 
territory. Israel had said it would deport 682 activists from more than 
35 countries taken into custody after the maritime assault in which nine
 activists were killed on a Turkish vessel.
Turkey's Foreign Minister Ahmet Davutoglu (C), accompanied by Health Minister Recep Akdag (L), welcomes an activist, wounded when Israel seized a Turkish aid ship bound for Gaza, in an ambulance plane at the Etimesgut military airport in Ankara early June 3, 2010. Israel began expelling all activists seized during a raid on an aid convoy sailing to Gaza that has drawn international outrage and officials on Wednesday vowed to prevent any other ships from reaching the coastal territory. Israel had said it would deport 682 activists from more than 35 countries taken into custody after the maritime assault in which nine activists were killed on a Turkish vessel.
An activist, who was wounded when Israel seized a
 Turkish aid ship bound for Gaza, is taken to a hospital upon his 
arrival at Etimesgut Military Airport in Ankara early June 3, 2010. 
Israel began expelling all activists seized during the raid on the aid 
convoy that saw nine activists killed which drew international outrage 
and officials on Wednesday vowed to prevent any other ships from 
reaching the coastal territory.
An activist, who was wounded when Israel seized a Turkish aid ship bound for Gaza, is taken to a hospital upon his arrival at Etimesgut Military Airport in Ankara early June 3, 2010. Israel began expelling all activists seized during the raid on the aid convoy that saw nine activists killed which drew international outrage and officials on Wednesday vowed to prevent any other ships from reaching the coastal territory.
An activist, who was 
wounded when Israel seized a Turkish aid ship bound for Gaza, is taken 
to a hospital upon his arrival at Etimesgut Military Airport in Ankara 
early June 3, 2010. Israel began expelling all activists seized during 
the raid on the aid convoy that saw nine activists killed which drew 
international outrage and officials on Wednesday vowed to prevent any 
other ships from reaching the coastal territory.
An activist, who was wounded when Israel seized a Turkish aid ship bound for Gaza, is taken to a hospital upon his arrival at Etimesgut Military Airport in Ankara early June 3, 2010. Israel began expelling all activists seized during the raid on the aid convoy that saw nine activists killed which drew international outrage and officials on Wednesday vowed to prevent any other ships from reaching the coastal territory.
Friends and family 
members of Turkish activists who were deported by Israel two days after a
 deadly naval raid by Israeli forces in the Mediterranean Sea, wait at 
Ataturk Airport in Istanbul, Turkey,  early Thursday, June 3, 2010. 
Hundreds of the activists deported from Israel following a bloody raid 
by Israeli commandos on a pro-Palestinian flotilla returned to a hero's 
welcome in Turkey early Thursday.
Friends and family members of Turkish activists who were deported by Israel two days after a deadly naval raid by Israeli forces in the Mediterranean Sea, wait at Ataturk Airport in Istanbul, Turkey, early Thursday, June 3, 2010. Hundreds of the activists deported from Israel following a bloody raid by Israeli commandos on a pro-Palestinian flotilla returned to a hero's welcome in Turkey early Thursday.
Friends and family members of 
Turkish activists who were deported by Israel two days after a deadly 
naval raid by Israeli forces in the Mediterranean Sea, wait at Ataturk 
Airport in Istanbul, Turkey,  early Thursday, June 3, 2010. Hundreds of 
the activists deported from Israel following a bloody raid by Israeli 
commandos on a pro-Palestinian flotilla returned to a hero's welcome in 
Turkey early Thursday.
An activist injured when 
Israel seized a Turkish aid ship bound for Gaza gestures as he arrives 
at a hospital in Ankara June 2, 2010. Israel began expelling all 
activists seized during a raid on an aid convoy sailing to Gaza that has
 drawn international outrage and officials on Wednesday vowed to prevent
 any other ships from reaching the coastal territory. Israel had said it
 would deport 682 activists from more than 35 countries taken into 
custody after the maritime assault in which nine activists were killed 
on a Turkish vessel.
An activist injured when Israel seized a Turkish aid ship bound for Gaza gestures as he arrives at a hospital in Ankara June 2, 2010. Israel began expelling all activists seized during a raid on an aid convoy sailing to Gaza that has drawn international outrage and officials on Wednesday vowed to prevent any other ships from reaching the coastal territory. Israel had said it would deport 682 activists from more than 35 countries taken into custody after the maritime assault in which nine activists were killed on a Turkish vessel.
An activist, who was wounded when Israel seized a
 Turkish aid ship bound for Gaza, is taken to a hospital upon his 
arrival at Etimesgut Military Airport in Ankara early June 3, 2010. 
Israel began expelling all activists seized during the raid on the aid 
convoy that saw nine activists killed which drew international outrage 
and officials on Wednesday vowed to prevent any other ships from 
reaching the coastal territory.
A girl holds a Palestinian 
flag during a protest against Israel, in Istanbul, Turkey, Wednesday, 
June 2, 2010. In a stunning reversal that illustrated the severity of 
the diplomatic fallout from its bloody raid on a Gaza-bound flotilla, 
Israel on Wednesday dropped plans to prosecute dozens of the captured 
pro-Palestinian activists, moving instead to deport all of them 
quickly.
A girl holds a Palestinian flag during a protest against Israel, in Istanbul, Turkey, Wednesday, June 2, 2010. In a stunning reversal that illustrated the severity of the diplomatic fallout from its bloody raid on a Gaza-bound flotilla, Israel on Wednesday dropped plans to prosecute dozens of the captured pro-Palestinian activists, moving instead to deport all of them quickly.
Demonstrators chant slogans as they wait for the Turkish activists
 expelled from Israel, at the airport in Istanbul, Turkey, early 
Thursday, June 3, 2010. In a stunning reversal that illustrated the 
severity of the diplomatic fallout from its bloody raid on a Gaza-bound 
flotilla, Israel on Wednesday dropped plans to prosecute dozens of the 
captured pro-Palestinian activists, moving instead to deport all of them
 quickly.
Demonstrators chant slogans 
waving Palestinian and Turkish flags  during a protest against Israel, 
in Istanbul, Turkey, Wednesday, June 2, 2010. Israel quickened the pace 
of expelling activists from a Gaza-bound flotilla on Wednesday as the 
diplomatic fallout from its deadly raid on the ships widened.
Demonstrators chant slogans waving Palestinian and Turkish flags during a protest against Israel, in Istanbul, Turkey, Wednesday, June 2, 2010. Israel quickened the pace of expelling activists from a Gaza-bound flotilla on Wednesday as the diplomatic fallout from its deadly raid on the ships widened.
Friends and family members of Turkish activists who were deported 
by Israel two days after a deadly naval raid by Israeli forces in the 
Mediterranean Sea,  set on fire an Israeli flag as they wait at Ataturk 
Airport in Istanbul, Turkey,  early Thursday, June 3, 2010. Hundreds of 
activists deported from Israel following a bloody raid by Israeli 
commandos on a pro-Palestinian flotilla returned to a hero's welcome in 
Turkey early Thursday.

Turks try to identify dead activists

ISTANBUL – An Islamic charity group that organized the aid flotilla to Gaza says its workers and relatives are trying identify nine bodies at an Istanbul morgue.
Turkish planes brought back hundreds of activists early Thursday following a bloody raid by Israeli commandos on a pro-Palestinian flotilla. The activists returned to a hero's welcome with thousands of supporters chanting "God is Great!"
The IHH charity group says they are having difficulties in identifying five of the bodies. Four of them have been officially confirmed to be Turks.
Deputy Prime Minister Bulent Arinc welcomed them at the airport after Turkey pressured Israel to release the detainees, most of whom are Turkish. Others were from Arab countries, Europe and the United States.AP. ~ pinkturtle2

* p/s ~ macam ni la baru kata menghargai rakyat yang berjuang hingga ke titisan darah yang terakhir menentang kezaliman rejim zionis Laknatullah...pala otak hang la menteri pertahanan apa jadah, kos tinggi laa..awat? APCO nasihat hangpa kata sukarelawan tu semua pengganas? nak pi serang Israel? memang apco-amNGOk-beer enD la hangpaa...nuuu, ketua polis key eel...kata, sapa jangan dok p perhimpunan esok, pasai perhimpunan tu perhimpunan HARAM...sapa yang HARAM sebenaqnya..??? memang hangpa yang HARAM-JADAH...!!!

--
Ahakksss......

Perbicaraan Konspirasi Ke-2: Doktor HKL Ubah Fikiran

Perbicaraan kes konspirasi ke- 2 terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim di tangguh tengah hari tadi.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dikejutkan apabila  seorang pakar perubatan mengubah kenyataannya yang sebelum ini mengesahkan tidak ada bukti menunjukkan pengadu Saiful Bukhari Azlan diliwat.

Doktor Mohd Razali Ibrahim antara 3 pakar yang memperakukan laporan mengesahkan tidak ada bukti berlaku tusukan pada dubur Saiful.

Namun apabila dipanggil oleh ketua pendakwaraya hari ini untuk memberi  keterangan, Dr Mohd Razali berkata laporan Jabatan Kimia meyakinkan beliau bahawa Saiful diliwat walaupun beliau tidak mempunyai tanda- tanda kecederaan untuk menyokong hujah itu.

Perbicaraan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim kini memasuki fasa yang memperinci bukti-bukti perubatan bersabit pertuduhan terhadap beliau.

Pakar Bedah Jabatan Pembedahan, Doktor Mohd Razali diminta menjelaskan laporan klinikal forensik HKL yang ditandatangani oleh beliau dan 2 pakar lain.

Laporan ini jelas menyebut tidak ada bukti klinikal yang mencadangkan berlakunya penembusan ke dalam dubur Saiful.

Ia juga merumuskan tidak ada tanda- tanda kecederaan mempertahankan diri pada tubuh Saiful.

Rumusan itu dicapai setelah Doktor Mohd Razali, Pakar patologi Forensik HKL, Doktor Siew Sheue Feng dan Pakar Rawatan Trauma HKL Doktor Khairul Nizam turut meneliti laporan Jabatan Kimia.

Namun pada hari ini, Dr Razali berkata laporan HKL ini tidak konklusif.

Beliau mengambil pendirian bahawa selepas meneliti laporannya sendiri dan juga laporan dari makmal jabatan kimia, kini ada pula kesan tembusan pada dubur Saiful.

Malah menurut Doktor Razali, walaupun tidak ada tanda- tanda luka atau kecederaan, kesan tembusan itu konsisten dengan rentetan dakwaan Saiful.

Keterangan Doktor Razali yang membelakangkan laporan perubatan rasmi HKL mengejutkan pasukan peguambela Anwar.

"Dia telah mengemukakan pendedahan baru yang tidak pun ditimbulkan sebelum, dan bercanggah dengan laporan sebelum ini. Ini tidak betul. Ini sekali lagi cubaan untuk menyerang hendap pasukan peguambela," kata Sangkara.

Sankara juga kesal kerana mahkamah tidak memberikan ruang untuk pihaknya mendapatkan khidmat pakar- pakar berkaitan bagi memperinci keterangan Doktor Razali sebelum Karpal Singh memulakan soal balas.

"Kita telah meminta kebenaran untuk mendapatkan khidmat nasihat dari pakar- pakar yang berkaitan tetapi ini di tolak. Jadi kami terpaksa hanya bergantung kepada seorang pakar," katanya lagi.

Ini bermakna pasukan peguam Anwar hanya terpaksa bergantung kepada Doktor David Well, seorang pakar forensik dari Australia.
Beliau tiba dari Sydney pagi tadi.

Dalam pada itu anwar tenang menerima keterangan daripada Doktor Razali yang menurut beliau penuh dengan kesangsian dan tanda tanya.
  
“kita ada pakar yang akan meneliti keterangan doctor yang pada mulanya mengatakan mengesahkan laporan tidak ada tembusan ataupun 'penetration' tapi sekarang bawa keterangan, bawa dari kajian makmal tapi kajian makmal tu belum lagi dibentangkan, adakan disebut juga tentang air mani tidak disebut air mani siapa, berapa DNA yang didapati, 1,2,3 didalam dubur berkenaan, jadi hal itu semua akan dihujah oleh kerana keterangan- keterangan itu baru kita dapat tadi pertama kali setelah satu tengah tahun, 2 tahun ya, baru dapat keterangan bahwa ada sampel itu disimpan, sebelum ini ada bertulis daripada polis tidak ada sampel, jadi semua ini akan kita hujah mengapa ada percanggahan- percanggahan besar yang diberikan dalam keterangan tadi,” kata Anwar.

Polis Malaysia Halang Rakyat Bantah Israel? Sebab mereka tali barut ISRAEL@APCO...!!!


Jangan sertai perhimpunan esok, kata Ketua Polis Kuala Lumpur

KUALA LUMPUR, 3 Jun — Orang ramai dinasihatkan supaya tidak menyertai demonstrasi yang dijangka diadakan di beberapa tempat di sini selepas solat Jumaat esok bagi membantah serangan Israel atas kapal bantuan kemanusiaan ke Gaza.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman berkata polis telah menerima maklumat mengenai perhimpunan akan diadakan oleh pertubuhan tertentu, ahli politik dan badan bukan kerajaan.

Pihak polis tidak menerima sebarang pemohonan untuk mengadakan perhimpunan dan menyifatkannya sebagai perhimpunan haram, katanya dalam satu kenyataan.

“Perhimpunan ini juga dikhuatiri akan membahayakan keselamatan awam dan mendatangkan unsur keganasan,” katanya.

Pergerakan Pemuda Umno dijangka akan mengadakan perhimpunan bagi mengutuk serangan berdarah tentera Israel itu di Masjid Negara selepas solat Jumaat manakala pergerakan Pemuda PAS mengadakan perhimpunan di Masjid Jamek Kampung Baru dan berarak ke Kedutaan Amerika Syarikat. — Bernama

Gaza: PERKASA sertai perhimpunan PAS esok....ha,..ha..sure depa dapat permit maa..!!!

Selain perhimpunan anjuran Umno, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA), juga akan menghantar anggotanya menyertai perhimpunan dan perarakan anjuran PAS esok untuk mengutuk serangan tentera Israel terhadap flotila bantuan kemanusiaan Palestin.

Ketua Wira PERKASA, Arman Azha Abu Hanifah berkata, pihaknya akan menghantar anggotanya menyertai perhimpunan anjuran PAS di Masjid Kampung Baru selepas solat Jumaat.

Manakala perhimpunan anjuran Umno pula akan berlangsung di Masjid Negara, yang diketuai oleh ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

“Kami akan bahagikan anggota kami kepada dua kumpulan - satu ke Masjid Kampung Baru dan satu lagi ke Masjid Negara," kata Arman.

Menurutnya lagi, kumpulan ke Masjid Kampung Baru akan diketuai naib Wira PERKASA, Irwan Fahmi dan beliau sendiri akan mengetuai kumpulan di Masjid Negara.

“Tujuan kami
pergi ke kedua-dua perhimpunan tersebut adalah untuk memberi sokongan dan tidak mahu ia dipolitikkan jika kami menyertai satu perhimpunan sahaja kerana ia berkaitan dengan Islam,” kata Arman (kiri).

Sementara itu, setiausaha Dewan Pemuda PAS pusat, Kamaruzzaman Mohamad berkata pihaknya mengalu-alukan kehadiran anggota PERKASA di perhimpunan anjurannya itu.

"Kami mengalu-alukan (mereka), boleh, insya-Allah," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Pemuda Pakatan sedang kesan pejabat Apco di Malaysia

Samsul Muda Mohd Noor
Kuala Lumpur: Pemuda Pakatan Rakyat akan mengusir petugas Apco Worldwide dari negara ini sebagai membantah serangan tentera Israel ke atas misi kemanusiaan ke Gaza, baru-baru ini.
Ketua Angkatan Muda PKR, Samsul Iskandar Md Akin berkata, pihaknya bersama Pemuda PAS dan DAP sedang mengesan pejabat Apco di negara ini.
"Kita sudah pergi ke pejabat Apco di Mid Valley di Kuala Lumpur tetapi sudah ditutup.

"Sesiapa yang mengetahui lokasinya boleh memberitahu Pemuda Pakatan Rakyat untuk tindakan lanjut," katanya ketika dihubungi hari ini.
Semalam Pemuda Pakatan menghantar memorandum mendesak kerajaan menghentikan menggunakan syarikat itu dan syarikat-syarikat lain yang ada kaitan dengan Israel selaras dengan pendirian negara yang mengutuk tindakan negara Zionis itu melancarkan serangan maut ke atas kapal bantuan kemanusiaan ke Gaza.
Memorandum tersebut diterima oleh pegawai khas Perdana Menteri, Datuk Razali Ibrahim.
Menurut Samsul, pegawai khas Najib itu berjanji memorandum tersebut akan disampaikan kepada perdana menteri.
Katanya, Razali berkata, dari segi prinsip cadangan Pemuda Pakatan itu boleh dibawa untuk dibincangkan di dalam mesyuarat sidang Parlimen yang akan datang.
"Perkara ini pernah berlaku sema Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi perdana menteri," kata Razali kepada Samsul.
Dalam memorandum yang dihantar itu antara lain AMK merasa sangat dukacita dengan keleseuan kerajaan persekutuan dalam memberi respon yang seiring dengan gelodak emosi dan sensitiviti rakyat Malaysia dan umat Islam seluruhnya ke atas apa yang berlaku di Gaza.
Selaku perdana menteri kepada sebuah negara Islam, Najib perlulah menghormati kehendak dan sensitiviti rakyat dalam isu ini yang jelas melibatkan maruah Islam, katanya.
AMK katanya, mendesak agar kerajaan segera membatalkan segala urusan perdagangan ekonomi, diplomatik serta segala bantuan yang berkaitan dengan negara rejim Israel.
Katanya, Bersandarkan rekod perdagangan dan ekonomi negara, Malaysia mempunyai hubungan rapat dengan rejim Zionis ini.
"Buktinya, kerajaan Malaysia mempunyai pemegangan saham sebanyak 31 peratus di Pantai Holding Berhad iaitu sebuah anak syarikat kepada Parkways Holdings Limited, yang dimiliki pelobi besar Zionis Richard C.Blum," ujarnya.
Hadir sama di majlis penyerahan memorandum tersebut ialah Setiausaha Agung Pemuda PAS, Kamarulzaman Mohamad.

KJ, Sam, Tantawi, Anthony & Anak Muda

Desakan untuk memasukkan nama Kontroversi dalam Pemuda UMNO Malaysia iaitu Ketuanya Khairy Jamaluddin dalam Kabinet baru KERAjaan Malaysia semakin kuat akhir-akhir ini. tapi sampai waktu ni, di pihak Pimpinan tertinggi UMNO lebih-lebih lagi PM Najib masih tiada respon.

Tak mustahil untuk menarik sokongan golongan pengundi-pengundi baru dalam PRU-13 nanti yang terdiri dari anak-anak muda yang dilihat "dekat" dengan Khairy, nama Khairy akan tersenarai juga dalam Kabinet baru PM Najib, walaupun secara "terpaksa".

Bagi aku, tak de hal kalau Khairy tersenarai dalam barisan Kabinet baru PM Najib sebab secara peribadi, aku tengok Khairy ada kekuatannya yang tersendiri. seburuk mana pun Khairy, kita terpaksa mengakui bahawa Ketua Pemuda UMNO ini adalah seorang yang kuat bekerja, punya karisma tersendiri dan bukan jenis "cakap tak serupa bikin" (kecuali dalam isu himpunan BERSIH dulu).

Lain-lain, memang Khairy sendiri ada buat banyak program-program mendekati anak muda walaupun kebanyakan program-program anjuran Khairy kita nampak macam program "buang masa".

Kita kena akui jugak, walaupun geng-geng "budak-budak mat rempit" sangat-sangat rapat dengan Khairy (mat rempit dipandang hina oleh kebanyakan ahli politik sempit), sekurang-kurangnya mereka-mereka ini dah pasti akan mengundi UMNO/BN atas usaha Khairy merapatkan diri dengan golongan ini melalui program-program "buang masa" anjurannya.

Yang tu pada aku bagus untuk UMNO/BN. cuma nasib Khairy agak kurang bernasib baik sebab tidak mendapat sokongan penuh Pemuda UMNO. kalau Khairy dapat sokongan penuh Pemuda UMNO, alamatnya sangat tak baik untuk Pakatan Rakyat.

Atas "nasib Khairy yang kurang baik itu", kekuatan Pemuda UMNO pada waktu ini hanya berada pada tahap 50% daripada kekuatan sebenar Pemuda UMNO.

Yang ni Pakatan Rakyat nak kena study balik. Pakatan Rakyat ada Pemuda PAS, Pemuda DAP dan juga Angkatan Muda KeADILan. 3 sayap penting dalam Pakatan Rakyat. nampak macam hebat, tapi realitinya - ke 3-3 sayap penting Pakatan Rakyat masih gagal menandingi Pemuda UMNO yang pada tahap ini boleh kita katakan sebagai "lembik'.

Kalau dah Pemuda UMNO lembik, 3 sayap utama Pakatan Rakyat kita nak panggil apa..? mungkin lemau sangat-sangat sesuai.

Apa yang aku nak bangkitkan dekat sini ialah kekuatan 3 sayap utama Pakatan Rakyat.

Pemuda PAS

Setakat ni aku tak nampak kekuatan Pemuda PAS dibawah pimpinan Ustaz Nasruddin Hassan At Tantawi. kalau tengok gambar memang nampak brutal, ada sikit-sikit iras The Rock, terutamanya kalau korang tengok gambar Nasruddin masa tengah mandi manda dekat air terjun (yang ni korang kena tanya Ali Bagan Utama).

Bab penampilan memang bergaya sangat-sangat, tapi kalau ambik dari segi Pimpinan, memang bagi aku - hancur sangat-sangat. lepas tamatnya pemilihan terakhir yang mana Ustaz Nasruddin dipilih sebagai Ketua pemuda PAS Pusat, aku tak nampak sebarang tindakan atau gerakan daripada pemuda PAS yang boleh menggerunkan Pemuda UMNO.

Setakat ni aku tak nampak pun Pemuda UMNO rasa tercabar dengan apa-apa tindakan dari Pemuda PAS. ada 3 kemungkinan bagi aku:
1 - Pemuda UMNO memang tak risau dekat Pemuda PAS.
2 - Pemuda UMNO tak tahu kewujudan Pemuda PAS.
3 - Pemuda PAS memang tak buat apa-apa.
Yang tu korang kena fikir balik betul atau tak betul anggapan aku. macam biasa... nak terima, Alhamdulillah, tak nak terima - aku tak kisah.

Realitinya ialah, dalam keadaan Pemuda UMNO dan Ketuanya Khairy Jamaluddin "bukan sape-sape" dalam politik Malaysia, Pemuda PAS lagilah entah apa-apa dalam politik Malaysia. ibarat "melukut ditepi gantang".

Ada persamaan antara Pemuda PAS dengan Angkatan Muda KeADILan. tapi bagi aku, Angkatan Muda KeADILan levelnya lagi teruk dari Pemuda PAS. kalau pergi dekat ceramah-ceramah atau program-program anjuran PKR, AMK lebih kedepan sebagai "pengawal VIP-VIP atau Pimpinan PKR".

Pakai T'Shirt smart-smart, spek hitam, lepas tu cekak pinggang keliling pentas. dekat baju tertera Angkatan Muda KeADILan. punya la cikai AMK ni. PAS sekurang-kurangnya ada Unit Amal yang bagi aku levelnya tinggi sikit dari PDRM kalau bab jaga dan kawal lalu-lintas dekat program-program Pakatan Rakyat.

Kalau buat demonstrasi pun sama, aku tengok geng-geng Unit Amal lebih kedepan daripada geng-geng AMK dan juga Pemuda PAS. kalau tak de Unit Amal, Pemuda PAS terutama Ketuanya Nasruddin Tantawi pun kecut perut nak turun padang.

Geng AMK pun aku tengok banyak yang dok selindung belakang Unit Amal kalau pergi demonstrasi. FRU serang je semua hilang, tinggal Unit Amal basah kuyup dok bertahan walau kena tembak dengan watercanon dan jugak gas pemedih mata.

Selalunya lepas semburan atau tembakan pertama, kita dah susah nak kesan geng-geng AMK. yang ni memang selalu aku, geng-geng wartawan dan jugak blogger-blogger perati. kalau ada geng-geng SAMM pimpinan Chegubard, geng-geng ni je la yang tinggal dengan Unit Amal.

Balik pada AMK. sampai hari ni, aku boleh cakap - AMK dibawah pimpinan Ketuanya Shamsul Iskandar cuma pandai buat report polis sahaja. tak de program-program untuk tarik anak muda mendekati AMK (kecuali dekat Sibu hari tu ada la lebih kurang program tengok bola dengan anak muda).

AMK dibawah pimpinan Shamsul Iskandar hari ni terlalu jauh dengan para pengundi muda. Ketua AMK lebih berminat untuk berada "hampir" dengan Pimpinan Tertinggi PKR daripada berada dekat dihati anak muda Malaysia.

Shamsul memang rajin turun padang berdemo dan Shamsul juga sangat-sangat cekap menghilangkan diri dari berdemo bila kelibat polis datang.

Lain-lain Shamsul sebagai Ketua AMK cekap dalam membuat laporan polis. aku tak tau berapa banyak dah report polis yang Shamsul dah buat, tapi aku 100% yakin tak de 1 pun report polis yang Shamsul buat boleh menarik sokongan anak muda untuk mengundi Pakatan Rakyat dalam PRU-13 nanti.

Anak muda era baru tak minat dengan kerja-kerja buat report polis beb... nak pimpin anak muda dengan report polis..? apa sangat la "kewibawaan" yang anak muda nampak dekat diri tukang buat report polis ni..? adik-adik kita yang bawah umur pun boleh buat report polis Sam... tak payah jadi Ketua AMP Pusat pun kalau nak buat report polis.

Belajar tinggi-tinggi sampai jadi lawyer tak kan la setakat tu je kemahiran lu beb..? seBANGANG-BANGANG KJ pun, lagi ramai anak muda nampak "Karisma"nya tu... kalau Mahdet tak jadi kepala burukkan KJ dulu, aku dok rasa Azmin Ali pun bungkus kalau jadi pesaing KJ.

Dalam hal Pemuda PAS dan AMK ni, 2-2 nak kena perbetul balik "line" korang. carik balik apa yang korang patut buat sebenarnya. yang penting - anak muda. nak menang PRU-13, kena ada sokongan padu dari anak muda. kalau gagal tarik anak muda untuk sokong Pakatan Rakyat dalam PRU-13, jangan mimpi nak tawan putrajaya...

Jangankan Putrajaya, Hentian Bas depan Kompleks BERJAYA pun belum tentu korang dapat tawan..!

Untuk sessi akan datang, kalau KJ tersenarai dalam Kabinet baru PM Najib dan ke 3-3 sayap utama Pakatan Rakyat masih ditakuk yang aku sebut tadi, alamatnya cerah masa depan untuk Pakatan Rakyat bungkus.

Alasan paling kuat ialah, KJ bagi aku seorang yang sangat-sangat bijak dalam mengambil peluang dan kesempatan. kalau dah duduk dalam Kabinet, lagiii banyak program KJ boleh atur untuk dekati anak muda. bila dah jadi macam ni - Shamsul akan jadi makin pendek, Nasruddin pulak bakal menyusul. korang lawan sape paling pendek.

Pemuda DAP pulak agak kurang menonjol sebelum ni, tapi sejak akhir-akhir ni dah nampak perubahan. sepanjang yang aku tau, anak muda berbangsa Cina bagi sokongan padu pada DAP sebab Ketua Pemuda DAP rajin bekerja, rajin mendekati anak-anak muda berbangsa Cina dan banyak atur program untuk anak muda.

Pada AMK dan jugak Pemuda PAS, mintak tolong sangat-sangat perbanyakkan program-program dengan anak muda, cuba dekati anak-anak muda seboleh mungkin. program politik cuma dapat tarik minat anak muda sebanyak lebih kurang 20% sahaja. jangan cuba sogok anak-anak muda untuk minat berpolitik.

Cara paling baik, sediakan beberapa program bukan politik yang dapat tarik minat anak muda, lepas tu pandai-pandai la pikir selebihnya... tak kan semua aku nak kena guide..? aku buka Ketua Cabang atau Pemuda mana-mana parti.

Aku salah sorang dari anak muda yang nak tengok Malaysia berubah dibawah Pakatan Rakyat.

Judi sukan: JAIS lambung balik kepada Khalid

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) hari ini mempertikaikan mengapa ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad mengaitkan isu peribadi pengarah jabatan tersebut Datuk Khusrin Munawi dalam isu judi bola sepak.

Ia bagi menjawab gesaan Khalid sebelum ini supaya kedudukan Khusrin dikaji semula kerana "menyepi" dalam isu pemberian lesen judi bola sepak oleh kerajaan kepada sebuah syarikat.

JAIS juga mempertahankan kedudukan pengarahnya yang hanya berkhidmat sebagai seorang pegawai tadbir diplomatik (PTD), tanpa pembabitan dengan parti politik.

"...ingin ditanya juga kepada Khalid Samad, isu judi ini adalah isu nasional. Kenapa ingin dikaitkan dengan isu peribadi?

"Pengarah JAIS bukan Umno, bukan PAS dan bukan PKR, tetapi hanya seorang PTD yang berkhidmat secara profesional," menurut kenyataan yang dikeluarkan jabatan itu hari ini.

Dalam kenyataan tersebut, JAIS turut mempertikaikan mengapa baru kini Khalid bersuara dalam isu judi bola sepak.

"Bagaimana pula dengan isu judi empat nombor ekor dan (judi Sports) Toto, adakah ia tidak haram di sisi agama Islam?

"Kenapa baru sekarang (pemimpin PAS) ingin membuat demonstrasi? Adakah Khalid Samad bersetuju dengan judi empat nombor ekor dan (judi Sports) Toto?," menurut kenyataan yang dikeluarkan unit perhubungan awam jabatan itu lagi.

Ia seterusnya menyebut bahawa isu judi bukan bawah JAIS sahaja, tapi turut melibatkan kerajaan negeri dan juga kerajaan tempatan (PBT).

"Di sini dimaklumkan bahawa lesen premis judi bukan dikeluarkan oleh JAIS, sebaliknya dikeluarkan oleh PBT. (Jadi), kenapa Khalid Samad tidak membuat usul supaya semua judi yang ada diharamkan di negeri Selangor ini?"

Ia juga menyebut, JAIS berkuasa untuk mengambil tindakan ke atas orang yang melakukan kesalahan judi atau berada di tempat perjudian, bawah Seksyen 17(1) Enakmen Jenayah Syariah Negeri Selangor 1995.

Serang Kapal, Kekejaman Israel Jelas Terbukti - Anifah.....tapi kami ikut arahan APCO..??

Seorang ahli pertubuhan bukan kerajaan (NGO) memegang poster "Boycott Israel" selepas lapan wakil pertubuhan tersebut memasuki Kedutaan Turki untuk menyatakan sokongan mereka ketika berkumpul di hadapan Kedutaan Turki di sini, hari ini. Sokongan tersebut diberikan berikutan komando Israel menyerang Mavi Marmara, sebuah kapal Turki yang membawa bantuan kemanusiaan untuk penduduk Gaza. - foto BERNAMA

Manikavasagam dakwa Selcat mempermainkannya

Mike Kapar Muda Mohd Noor
Ahli parlimen Kapar, S Manikavasagam mendakwa Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) mempermainkannya kerana membiarkannya menunggu selama empat jam tanpa sebarang perbicaraan hari ini.
"Saya duduk empat jam dari jam 10 pagi hingga 1 tengah hari di pejabat Selcat di Shah Alam menunggu perbicaraan tetapi habuk pun tidak ada.

"Semalam pegawai Selcat menghantar SMS (sistem pesanan ringkas) suruh saya datang hari ini tetapi tiada pula perbicaraan.
"Jadi saya sudah buang masa selama empat jam di pejabat Selcat," katanya ketika dihubungi hari ini.
Manikavasagam berkata, beliau merasa kecewa dengan tindakan Selcat yang seolah-olah tidak serius.
Menurutnya, kalau tidak serius, mengapa memintanya datang ke Selcat hari ini.
"Saya mahu Selcat serius dalam perkara ini, kalau mahu saya datang lain kali kena buat serius.
"Saya tidak mahu datang lagi esok jika mereka (Selcat) panggi memberi keterangan. Untuk datang emmberi keterangan, saya terpaksa menulis surat kepada speaker parlimen," katanya.
Ahli parlimen Kapar itu telah membuat laporan polis di ibu pejabat polis daerah (IPD) Klang mengenai penyelewengan dan salah guna kuasa yang didakwanya berlaku dalam syarikat berkenaan.
Dalam laporan polisnya, beliau mendakwa, antara lain mereka bertanggungjawab terhadap kerugian RM10 juta kerana salah urus dan mendakwa mereka mengeluarkan permit kepada pengusaha lombong pasir haram.

Jangan Sertai Perhimpunan Esok, Kata Ketua Polis Kuala Lumpur ..arahan dari Ketua Polis UMNO@APCO la nie...!!!!!

KUALA LUMPUR: Orang ramai dinasihatkan supaya tidak menyertai demonstrasi yang dijangka diadakan di beberapa tempat di sini selepas solat Jumaat esok bagi membantah serangan Israel atas kapal bantuan kemanusiaan ke Gaza.
Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman berkata polis telah menerima maklumat mengenai perhimpunan akan diadakan oleh pertubuhan tertentu, ahli politik dan badan bukan kerajaan.
Pihak polis tidak menerima sebarang pemohonan untuk mengadakan perhimpunan dan menyifatkannya sebagai perhimpunan haram, katanya dalam satu kenyataan.
"Perhimpunan ini juga dikhuatiri akan membahayakan keselamatan awam dan mendatangkan unsur keganasan," katanya.
Pergerakan Pemuda Umno dijangka akan mengadakan perhimpunan bagi mengutuk serangan berdarah tentera Israel itu di Masjid Negara selepas solat Jumaat manakala pergerakan Pemuda PAS mengadakan perhimpunan di Masjid Jamek Kampung Baru dan berarak ke Kedutaan Amerika Syarikat. - BERNAMA

Rakyat belum bebas daripada fahaman Yahudi

KOTA BHARU, 3 Jun: Pembebasan 12 sukarelawan rakyat Malaysia yang ditahan oleh rejim zionis Israel belum lagi membuktikan rakyat akan bebas sepenuhnya daripada fahaman Yahudi.
Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata selagi negara tidak menghentikan kerjasama dengan syarikat yang ada hubungan dengan Israel, APCO Worldwide.
Jelas Tuan Guru, menarik balik kerjasama dengan APCO hanya sebahagian cara untuk menyingkirkan Israel, namun membuang rasa sayang dan cinta kepada Yahudi adalah jalan yang lebih baik.
“Ini kerana Yahudi termasuk Israel adalah makhluk perosak yang wajib dihindari oleh sesiapapun,” ujarnya yang juga Musyidul Am PAS.
Menurutnya lagi, Yahudi sejak zaman dahulu lagi bersifat jahat serta membunuh para nabi, bukannya masyarakat kampung biasa sekiranya tidak mengikut kehendaknya.
“Setiap kali sembahyang kita membaca al-Fatihah, ada di antara maksudnya kita tidak mahu jadi pengikut Yahudi dan Nasrani,” ujarnya.
Menyentuh tentang tangkapan yang dibuat oleh Israel terhadap 12 rakyat Malaysia, beliau memberitahu bukan sahaja di sana, Malaysia sendiri turut mengurung rakyatnya di bawah ISA jika tidak mengikut kehendaknya.
Beliau bagaimanapun melahirkan rasa syukur terhadap pembebasan itu.

'Kampung Baru mesti kekal milik Melayu'

Kampung Baru adalah 100 peratus milik orang Melayu tanpa kompromi dan tidak boleh dibuka kepada bangsa lain kerana ia "satu-satunya aset Melayu-Islam di tengah-tengah Kuala Lumpur".

Ahli parlimen Titiwangsa Dr Lo' Lo' Ghazali berkata cadangan menteri Wilayah Persekutuan untuk membuka pemilikan sebanyak 40% kepada bukan Melayu di kawasan tersebut amat dikesali.

"Selama 110 tahun pemilik dan pewaris mempertahankan Kampung Baru meski pun dikelilingi bangunan-bangunan pencakar langit disekelilingnya.

"Tiada sebab untuk mereka melepaskan pegangan kerana kelemahan kerajaan yang memerintah," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Katanya, penduduk kawasan itu rela membangunkan Kampung Baru dengan cara dan kemampuan sendiri daripada membiarkan aset bersejarah itu terlepas akibat himpitan pembangunan.

Dr Lo' Lo' berkata cadangan pembahagian itu hanya menyerlahkan kegagalan kerajaan mempertahankan kampung itu "walaupun UMNO mengaku sebagai pejuang dan juara Melayu".

PM dipelawa lagi sertai meja bulat Pakatan

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sekali lagi dipelawa untuk menyertai meja bulat untuk membincangkan isu serangan Israel terhadap kapal yang membawa bantuan kemanusian ke Gaza Isnin lalu.

Meja bulat anjuran Pakatan itu akan berlangsung di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru di ibunegara mulai jam 11 pagi esok.

Pelawaan tersebut dibuat oleh ahli parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dalam satu sidang akhbar di ibunegara hari ini.

Perbincangan tersebut akan disertai Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang.

Mereka akan bercakap atas tajuk “Keamanan dan Keadilan untuk Gaza”."Ia (supaya) dilihat kebersamaan menentang isu ini kerana ia melibatkan isu ummah bukannya isu kepartian," katanya.

T
urut hadir pada sidang media hari ini adalah tiga ADUN PKR iaitu Nik Nazmi Nik Ahmad (Seri Setia), Amiruddin Shari (Batu Caves) (kanan, berbaju kelabu) dan Sim Tze Tzin (kanan, berkemeja putih) dari Pantai Jerjak.

Nik Nazmi pula berkata Najib mesti mempunyai dasar yang "lebih berani dan lantang" tentang isu yang berkaitan Asia Barat.

Beliau juga menempelak dasar luar negara Najib yang juga presiden Umno yang didakwanya "terikut-ikut dengan negara-negara barat khususnya Amerika".

Sebagai contoh, Nik Nazmi berkata isu nuklear di Iran yang mana Brazil dan Turki jelas mengambil pendirian menyokong Iran berbanding Malaysia.

Sim pula mendesak agar Najib sendiri yang hadir ke persidangan itu "untuk menunjukkan keikhlasan demi kemanusiaan" dan "bukannya menghantar wakil".

Pemujaan Najib: Katak dimasak dalam air panas

PRK Bukit Gantang, Hulu Selangor dan Sibu memperlihatkan sokongan padu pengundi Cina terhadap Pakatan Rakyat.  Malah, sikap pengundi menolak rasuah politik (sogokan wang) seolah-olah memberi tamparan yang sengit terhadap Najib dalam usahanya mendapatkan sokongan pengundi Cina.
Namun demikian, satu fenomena lagi yang jelas muncul di Pandamaran, Hulu Selangor, Sibu hinggalah Johor Bahru kebelakangan ini, iaitu sambutan hangat daripada pengundi Cina terhadap Najib ketika lawatan beliau ke tempat-tempat tersebut.
"Kali pertama PM mengunjungi sini sejak n tahun", "PM menikmati makanan tempatan yang enak"..., ditambah pula dengan gambar lautan manusia, orang ramai menegakkan jari telunjuknya untuk menyokong 1Malaysia bersama Najib, menyarat di muka depan suratkhabar.
Bagaimana kita membaca kedua-dua fenomena yang bertentangan ini?  Pertama, kehangatan pengundi Cina menyambut ketibaan PM sekadar kelakuan bersopan, atau hanya berminat dengan cahaya kamera yang datang bersama orang besar, namun tiada kena-mengena dengan pilihan undi.  Kedua, pengundi Cina menyambut baik Najib, tetapi kesukaan mereka terhadap Najib tidak cukup untuk menghilangkan ketidakpercayaan terhadap UMNO?
Analisa kedua di atas mungkin boleh diperlihatkan menerusi contoh berikut.  Dalam kolumnya di Sinchew Daily, Lim Mun Fah memetik kata-kata pemimpin Pertubuhan Cina di Johor Bahru yang berbunyi, "Seandainya setiap pemimpin UMNO mesra rakyat, bersikap terbuka seperti Najib, bagaimana BN boleh hilang sokongan orang Cina?"
Seandainya soalan yang berlegar dalam minda kalangan masyarakat Cina hanya berbunyi, "Najib telah berubah, bagaimana pula dengan UMNO?", sebagaimana yang dikatakan penulis Sinchew Daily, maka Najib hanya perlu menutup mulut orang seperti Ibrahim Ali dan akhbar Utusan Malaysia buat sementara sebelum PRU, agar BN berkemungkinan besar untuk mengembalikan kemenangannya.
Malah, seandainya Najib singgah untuk sejam dalam perarakan hari besar Tua Pek Kong di Sibu (Najib hanya singgah selamat 10 minit), berjabat tangan dengan 500 orang, di samping tidak menyogok pengundi dengan RM5 juta di Rejang Park sehingga mengundang kesan sebaliknya, maka undi kepada BN mungkin bertambah ratusan, sehingga membawa kemenangan kepada BN.
Imej Najib melambung
Bukan mimpi seandainya dibayangkan Najib tampil sebagai pemenang di Sibu, kerana kawasan ini masih kubu BN yang kukuh pada dua tahun yang lalu.  Kini, PR dengan semangat berkobar-kobar menyasarkan Malaysia Timur.  Persoalannya, jikalau diadakan PRK, bahkan pilihan raya negeri di Perak sekarang juga, apakah "Gelombang Najib" akan memenangkan BN?
Kalaulah jawapannya "ya", maka loceng kecemasan telah berdering di Barat Semenanjung, asas kuasa PR.  Tetapi, setahun yang lalu, imej Najib masih merudum berikutan rampasan kuasa di negeri Perak.  Najib tidak berani untuk turun berkempen di PRK Bukit Gantang kerana khuatir dengan kesan negatif yang mungkin dibawa dirinya.  Bukan sahaja orang dalam negeri, malah di luar negeri Perak berasa jijik apabila Najib dengan megahnya memperkenalkan empat ekor katak di Perak ketika rampasan kuasa.
Mengapa imej Najib, terutamanya di kalangan masyarakat Cina melambung dalam jangka yang amat singkat ini?  Lebih-lebih lagi, sepanjang jangka satu tahun ini, Najib membiarkan kumpulan seperti Utusan Malaysia, Ibrahim Ali, protes kepala lembu, golongan yang cuba memonopoli penggunaan kalimah Allah untuk terus melakukan apa yang dikehendaki sewenang-wenangnya.
Jikalau beliau berjaya mengawal kumpulan di atas, menutup mulut Ahmad Ismail, Nasir Safar daripada mengeluarkan hujah yang mengundang "malapetaka", jadi apakah Najib akan menjadi lebih mesra rakyat, bersifat terbuka sebagaimana yang disifatkan oleh Lim Mun Fah dalam tempoh setengah tahun yang akan datang?  Menjelang PRU ke-13, apakah Gelombang Najib bakal menangkis badaian tsunami politik pada tahun 2008?
Nilai orang Cina
Terdapat dua bacaan terhadap fenomena "Karisma Najib" dalam masyarakat Cina.
Pertama, "terkenal untuk 15 minit".  Orang ramai suka tengok, bergambar dengan orang ternama, agar turut menjadi tumpuan.  Jadi, apabila PM menjenguk ke rumah mereka buat kali pertama, ia semestinya sesuatu yang menggembirakan.  Jikalau Ketua Menteri atau Menteri Besar PR juga datang bertanya khabar, maka persepsi positif terhadap Najib akan diimbangi, atau sekurang-kurangnya tidak ditukar menjadi undi.
Bacaan keduanya sebegini.  Najib berjaya membina imej positif dirinya kerana harapan masyarakat Cina terhadap pimpinan UMNO terlalu rendah.  Hanya dengan tidak mendendangkan perkauman Melayu, Najib berjaya mengkagumkan masyarakat Cina yang tidak menaruh harapan terhadap UMNO, meskipun propaganda "1Malaysia" itu memperlihatkan kecetekannya.
Namun begitu, apakah ini berbeza dengan Pak Lah, yang turut membina imejnya sebagai mesra rakyat, bersikap terbuka sebaik sahaja beliau mengambil alih jawatan PM?  Apakah fenomena untuk membezakan antara pemimpin dengan parti ini akan berlanjutan sehingga PRU pertama PM baru ini?

Pada hakikatnya, kedua-dua bacaan ini mencerminkan kualiti budaya dan nilai masyarakat Cina.
Bacaan pertama meskipun tidak banyak menjejaskan proses pendemokrasian, namun menumpang bangga dengan ketibaan orang ternama, bermegah apabila orang berpangkat menjenguk tanpa mempersoalkan akhlak orang ini...bukankah apa yang berlaku pada ribuan tahun dahulu?  Apa yang berbeza adalah, kalau dahulu orang Cina melutut di tepi jalan, melaungkan agar Maharaja dilimpahi rahmat dan umur yang panjang hingga ribuan tahun, kini menjadi fans zaman moden yang mengambil gambar dengan telefon bimbit.
Apa yang lebih bahaya adalah bacaan kedua.  Sejak bila permintaan, harapan kita terhadap pemimpin UMNO, diukur hanya dengan "mereka tidak mempermainkan sentimen perkauman dan agama secara langsung"?  Adakah ia membawa makna bahawa, seandainya pemimpin kerajaan bersikap sederhana dalam isu perkauman, maka kita tidak mempedulikan sama ada beliau memijak demokrasi, mencabul hak sivil, mencuri khazanah negara?
Peranan media
Setelah 8 Mac, kesedaran sivil semakin membangkit.  Demokrasi, negara hukum (rule of law), hak asasi manusia, sistem dua parti yang diperjuangkan pelopor gerakan masyarakat sivil pada tahun 1980-an, telah menjadi persetujuan asas golongan muda dan penduduk bandar tanpa mengira kaum.  Mengapa wujud pula pemikiran pemujaan pemimpin yang anti-intelektual dalam masyarakat Cina?
Apakah jenis manusia yang akan memuja Najib, biarpun pemerintahannya setahun ini mencatatkan rekod buruk - menumbangkan satu kerajaan negeri dengan rampasan kuasa, cubaan rampasan kuasa di negeri lain mengakibatkan kehilangan nyawa seorang pemuda, meninggalkan seorang janda dan anak.
Sementara itu, akhbar fasis dibiarkan terus menghasut populist, di samping menekan media yang bebas dan profesional, sehingga isteri perlu tampil mengawal stesen televisyen.
Adakah manusia itu orang tua yang selama ini hidup dalam pemerintahan autokratik, yang takut jika berlakunya huru-hara?  Adakah pemuda yang asyik menyalin jawapan standard lantaran pendidikan yang tidak mengajarkannya agar berfikir secara bebas?  Adakah kakitangan kerajaan yang periuk nasinya dikawal kerajaan?  Adakah peniaga kroni yang mendapat kontrak kerana kebergantungannya terhadap kuasa pemerintah?
Kita boleh faham seandainya golongan yang tersebut di atas.  Tetapi, seandainya bukan sahaja mereka di atas... Siapakahnya yang menyolek pemimpin sedemikian, agar kita percaya Najib telah menjadi baik, dan kini hanya menunggu masa agar UMNO menjadi baik seterusnya?
Hari ini, setelah sembilan tahun persekongkolan kuasa politik ekonomi untuk memonopoli akhbar Cina, semua warga yang prihatin terhadap masa depan negara wajib bertanya kepada diri, sanggupkah kita masih mengangguk kepada akhbar Cina untuk meneruskan agenda mereka untuk membantutkan, malah menongkah arus pendemokrasian negara kita dengan rencana mereka, sehingga kita menjadi katak yang masak dalam air yang dipanaskan secara perlahan-lahan?
Juga, pembangkang yang menikus dan terlalu berkira-kira bila berdepan dengan akhbar Cina selama ini, kerana takut diri mereka diboikot dalam akhbar Cina, wajib berdepan dengan persoalan ini.
*Wong Chin Huat ialah pengkaji dan penganalisa politik.  Diterjemah dan disunting oleh Lim Hong Siang dari artikel asal, disiarkan di MerdekaReview, edisi bahasa Cina.
**Catatan editor:  Artikel ini ditulis dalam konteks di mana pengamal media Cina menyarat dada akhbarnya dengan rencana memuji pimpinan Najib secara individu.  Pada masa yang sama, kuasa konservatif dalam UMNO dipersalahkan kerana membantutkan perubahan yang cuba dibawa oleh Najib.