Sabtu, 24 April 2010

PRK Hulu Selangor : Tuduhan Wujud Pengundi Hantu Tak Berasas


KUALA KUBU BARU: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini menyifatkan tuduhan wujudnya pengundi hantu di kawasan Parlimen Hulu Selangor sebagai tidak berasas yang sengaja ditimbulkan oleh Pakatan Rakyat menjelang hari pengundian esok.
“Ini satu tuduhan yang tidak berasas oleh pembangkang. Kita telah edarkan senarai daftar pemilih ini sejak dua minggu yang dalam bentuk buku dan cakera padat kepada kedua-dua parti yang bertanding, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Barisan Nasional (BN).
“Kenapa baru sekarang mereka (PKR) timbulkan isu ini? Sesiapa sahaja boleh buat tuduhan, mereka sepatutnya kemukakan bukti kepada kami,” kata Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar ketika dihubungi mStar Online hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan PKR semalam yang mendakwa wujudnya pengundi hantu di Hulu Selangor.
“Inilah sikap sebenar pembangkang mereka hanya tahu mengkritik daftar pemilih sejak dari dulu lagi. Ini cerita lama.
“Setiap suku tahun SPR mempamerkan senarai terkini daftar pemilih tapi mereka tidak pula membuat laporan kepada kita mengenai maklumat yang mereka terima,” katanya.
Wan Ahmad berkata SPR telah mengeluarkan data-data pengundi yang telah mati kerana mereka berurusan secara terus dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mengenai perkara itu.
“Kita sentiasa mengemaskini maklumat daftar pemilih setiap suku tahun dan pengundi yang telah meninggal dunia akan dikeluarkan daripada senarai daftar pemilih itu. “Saya harap pengundi tidak terpengaruh dengan apa yang didakwa oleh pembangkang.,” katanya.
Menurutnya, pengundi boleh menyemak mengenai status dan saluran mereka menggunakan banyak cara, antaranya ialah sistem atas talian mahupun khidmat pesanan ringkas yang disediakan oleh SPR.
Wan Ahmad menegaskan pembangkang sengaja menggunakan isu daftar pemilih untuk meraih undi menjelang hari pengundian esok.
“Saya bukan hendak memihak kepada sesiapa, tetapi pembangkang memang guna modal isu daftar pemilih setiap kali pilihan raya kecil berlangsung.
“Barisan Nasional tidak pernah pun menimbulkan isu ini. Mereka (pembangkang) sengaja mahu orang ramai hilang kepercayaan kepada SPR dengan melemparkan tuduhan yang bukan-bukan,” katanya.
Semalam, Pengarah Pilihan Raya PKR, Fuziah Salleh, berkata pihaknya telah mendapat senarai pengundi yang berumur 90 tahun ke atas di Parlimen Hulu Selangor yang tidak diketahui sama ada masih hidup ataupun sudah meninggal dunia.
Fuziah berkata pihaknya telah mengesahkan sebanyak 10 nama yang telah disahkan meninggal dunia tetapi masih ada dalam daftar pemilih, malah kita telah mengesahkannya dengan keluarga mereka.

PRK Hulu Selangor : PESATA FIESTA PESAT



BERITA BERITA

Pagi ini kkb agak senyap. Pekerja politik letih.
bangun lewat. aku pergi ambil baju kedai dobi .
jalan tak sibuk tapi petang akan berubah.


BERCUKUR LAGI

masuk kedai gunting klasik macam dalam filem godfather atau
filem mafia d new york. kerusi telentang. pipi penuh dengan buih sabun.
tukang gunting mengasah piisau - ngeri - sebelum khalkum di potong.

ini kedai baru aku jumpa - harga sama -tapi lebih enak - tukang gunting di import
dari madras - jadi leher aku selamat.

kalau datang ke kkb - tak berdandan dan bercukur tak sah - macam makan nasi
melayu tanpa petai atu jering.


MAKAN

tengah hari aku makan kedai cik ros - dia ini asik nak tanya aku
nak sup atau tidak. jangan beli daging - ini daging dalam kotak -
cuba ikan. tapi hari ini rasanya agak merosot mungkin kerana terlalu ramai
pelanggan.


PELANCUNG POLITIK

beribu pelancung politik telah mula sampai. banyak yang datang tidoo
di masjid. d kkb tidak banyak hotel jadi kena carilaa cara sendiri.
aku terserempak dengan seorang mamat dai kedah. dan seorang
mamat dari jb ( ini spesial nanti aku cerita)


PESATA FIESTA PESTA

prk adalah fiesat hebat. tapai kalau yang menyokong pakatan datang
ke hulu selangor tolong lah datang ke bilik gerakan. bantu. ambil
untuk apa sahaja bahan edaran - ini last kopek.

jangan buang masa bincang hal bik mama atau malikul sembab - tak guna.
ambil poster dan risdalah pergi rumah ke rumah. kalau lapar berhenti di pondok gerombolan - ada makanan sepanjang masa -.


HANTU DAN HANTU

macam macam jenis hantu sudah sampai - semuanya nak menyusahkan
kemenangan pakatan rakyat. hantu hantu ini tak ada kerja lain melainkan menyusahkan
kerja kerja kempen pakatan. polis cari lesen. buat road blok dan bikin huru hara.
ini semua akan di ubah apabila pakatan rakyat memerintah.

JALAN RAYA

gila punya gerombolan. waktu ini lah nak menurap jalan di kkb.
52 tahunh tak buat apa apa - dua hari ini bukan maian aktif menurap jalan.
lancau buat jam lagi terok!


MCA MCA
kesian - semua bilik gerakan MCA tutup kedai.
nak buat macam mana orang china belangkong MCA.
aktor porn pun tak dapat menjadi tarikan kah kah kah.


LIDAH KONTOT

melintas pagi tadi d kkb - entah cari apa. semua orang buat tak tahu.
tak ada sapa ambil pot. kesian... nasib baik ada dua tiga orang pengikut -
ini yang dibayar - kalau tidak berjalan sorang - macam orang turki jual hokah.


BEER BEER

kah kah kah... kempen beer ini di jalankan oleh sembab.
nak duku najib, kontot dan kj. sudah makan tuan. semua simpati pada zaid.

kamala minum todi macam mana?

kenpen beer ini menjadikan madey marah kerana anak dia ada saham besar
dalam san miguel beer cooperation di pilipina. cilaka kantyoi lagi.


DUIT DUIT DUIT

banyak duit ditabur. kelmarin orang china yang buat sibuk ikut
najib dapat 2 ratus ringgit. waktu malam kalau datang temgok muka sembab dapat seratus ringgit. ini nothing - ada lagi malam ini.

siapa nak duit sila datang dan jumpa gerombolan. jangan lewat.
ahli ahli pkr yang nak tarik diri lepas ni tak ada nilai kah kah kah.


PAMIRAN LUKISAN DI KKB

satu kumpulan seniman avan garde sedang memperagakan lukisan mereka
disekitar kkb. perhatikan betul betul - di antara sepanduk dan bantying akan
kelihatan kerja seni mereka.


KESAH CINTA DI KKB

ini kesah benar - kesah cinta yang gagal.
bagini ceritanya:
tiap petang aku turun minum tea. selari dengan kedai tea
ada kedai kek. ini bukan kek industri. ini kek buat di belakang kedai.
jamin sedap.

kerana kkb pekan kecil maka aku dilihat sebagai pendatang baru.
satu petang tiga hari dahulu amoi yang menjul kueh bercakap dengan aku.
' dari mana.. nama ni siapa?'

wow! kalau di london atau di paris ini signal yang malam ini kita
boleh bertemu. amoi ini cantik bagitu berani dia bertanya dengan aku.

esoknya aku datang lagi. kali ini aku pula yang bercakap. dailok ini dialok
original. untuk yang belajar menulis skrip dialok ini boleh di jadikan panduan.

aku: kek ini buat dimana ( mata aku menoleh ke dapor)
amoi: belakang...kita sendiri buatlaaaa...
aku: wow... best... sedap...awk ni cantikkk laaa... dah ada boyfriend ke?
amoi: aiyoooo... sudah ada anak satu laaaa....
(kah kah kah )
aku letak 3 ringgit dan beredar. tapi tak putus asa.

nota:
petang ini akan menguang sekali lagi.
jangan putus asa. gunung everest wajib di daki dua kali kah kah kah.
TT.

PRK Hulu Selangor : Kotaknya dah tersedia..!!!

Suruhanjaya Pilihanraya sudah bersiap sedia bagi menghadapi pilihanraya kecil P.094 Hulu Selangor dengan penyediaan peti-peti undi setiap DUN bagi Parlimen Hulu Selangor di Dewan Serbaguna dan Kompleks Sukan Daerah Hulu Selangor, hari ini. -Foto BERNAMA

PRK Hulu Selangor : Konsep pelbagai kaum Pakatan lebih baik

HULU SELANGOR, 24 April: Penasihat DAP, Lim Kit Siang menyuarakan komitmen membantu calon Pakatan Rakyat daripada PKR, Datuk Zaid Ibrahim, sebagaimana yang dilakukan oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur pula berkata, komitmen yang ditunjukkan oleh Nik Aziz bersama para pemimpin DAP, PAS dan PKR dalam pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor kali ini membuktikan bahawa Pakatan Rakyat jauh lebih menghayati konsep kepelbagaian kaum dalam konteks Malaysia.
Berbeza dengan BN, beliau berkata Umno dilihat bersikap hegemoni sebagaimana yang dapat disaksikan dalam Dewan Rakyat kelmarin.
"Apa yang berlaku dalam Parlimen semalam, dalam isu memangsakan (Ketua Pembangkang) Datuk Seri Anwar Ibrahim (di bawah Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen) di mana empat Ahli Parlimen berbicara untuk BN dan Pakatan Rakyat.
“Mewakili Pakatan Rakyat, selain Anwar sendiri, Azmin mewakili Perti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Mahfuz Omar mewakili PAS dan saya mewakili DAP, kita cakap bagi pihak Pakatan Rakyat," ujarnya pada sidang media di Rumah Tamu Kuala Kubu Baru, malam tadi.
Tuntas dari hegemoni Umno itu, sekiranya P. Kamalanathan dipilih menjadi ahli parlimen, beliau berkata, calon MIC tersebut tidak mungkin boleh menyuarakan hasrat serta harapan sebenar rakyat Hulu Selangor kelak.
Turut menyertai sidang media itu ialah Tuan Guru Nik Aziz, Menteri besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan Zaid.

PRK Hulu Selangor : Pakatan mahu merdekakan peneroka - Anwar

HULU SELANGOR, 24 April: Menjelang sehari hari mengundi, Pakatan Rakyat mendapat sokongan moral yang kuat apabila masyarakat Felda yang selama ini menjadi penyokong kuat Umno mula beralih arah kepada mereka.

Di Felda Sungai Tengi malam tadi, mereka mencipta sejarah apabila ribuan mereka turun menyertai majlis ceramah yang diberikan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Kita mahu memerdekakan masyarakat Felda," kata Anwar Ibrahim yang mendapat tepukan gemuruh kira-kira 5,000 yang turun ke medan Desa Jaya, Felda Sungai Tengi.

Anwar dan Muhamad Sabu memberikan ceramah di majlis Himpunan Peneroka Felda Kebangsaan ke 2 yang dianjurkan oleh Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan  (Anak).

100 meter dari itu, Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan memberikan ceramah kepada kira-kira 200 orang pendengar. 100 meter dari situ juga ada pertandingan futsal untuk pemuda di Felda itu.

Di majlis ceramah malam tadi, Anwar melancarkan kempen 'Jom turun ke ladang' yang dibuat oleh Anak untuk menarik jenerasi kedua Felda agar mengusahakan sendiri ladang keluarga mereka.

"Peneroka adalah tuan bukannya kuli sebagaimana yang dibuat oleh Felda kepada tuan-puan sekarang," kata Anwar merujuk kepada pelbagai peraturan dan sekatan yang dikenakan kepada peneroka.
"Yang ini tak boleh, yang itu tak boleh. Kita masuk Felda bukan nak menjadikuli mereka. Kita mahu merdeka jiwa dan fikiran. Saya bagi jaminan, jika kitamenang di Hulu Selangor, kita menang di Sibu, kita juga akan menang di Putrajaya...kita akan kembalikan hak dan maruah peneroka Felda," kata Anwar dengan disambut tepukan gemuruh masyarakat peneroka yang datang.

Bagi beliau, peneroka perlu merdeka untuk berpolitik, berpesatuan dan beraktiviti bukannya sentiasa dikongkong oleh Felda.
"Felda juga ditubuhkan bukan untuk mengkayakan Felda tetapi membantu peneroka. Kita tidak mahu Felda yang menjadi korporat sekarang. Kita berjanji akan pulangkan kekuatan korporat Felda kepada peneroka, kita akan jadikan peneroka yang merdeka," kata Anwar.

Selepas memberikan ceramah di situ, Anwar mengambil kesempatan untuk berbincang sambil minum teh tarik dengaan dua tokoh di sebalik memerdekakan Felda iaitu Pengerusi Anak Mazlan Aliman dan peguam Haji Suhaimi Said.

Pagi ini Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz akan merasmikan himpunan itu manakala Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim akan menutupnya petang nanti.

Nik Aziz sekali lagi akan memberikan ceramahnya di tapak yang sama malam ini iaitu yang terakhir menjelang pilihan raya esok.

PRK Hulu Selangor: PR/BN menang tipis?


Wan Nik Wan Yussof   
Berdasarkan pengalaman Pakatan Rakyat dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh Ogos 2008, strategi kempen yang menyerang peribadi calon parti KeADILan, DS Anwar Ibrahim ternyata memakan tuan. Barisan Nasional telah kalah teruk, dengan ketinggalan sebanyak 16,127 undi. Antara isu utama yang digunakan menyerang peribadi Anwar ialah isu liwat Saiful, pengkhianat Negara, agen Yahudi dan menggunakan bekas orang kanannya, Ezam menghentam Anwar dari segenap penjuru.   Pun begitu, kesemua strategi Barisan Nasional itu dilakukan dalam lingkungan medan tempur parlimen Permatang Pauh adalah kubu kuat Pakatan Rakyat, terutama di DUN Permatang Pasir yang juga kubu kuat PAS.

Dalam pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor pula, pihak Barisan Nasional tetap menggunakan strategi kempen yang sama dengan Permatang Pauh, iaitu menyerang peribadi calon terhadap Datuk Mohd Zaid Ibrahim dari Pakatan Rakyat. Antara isu utama yang digunakan menyerang Zaid ialah isu minum arak, berjudi dan bukan anak tempatan. Di samping menggunakan juga isu agama dengan mempertikaikan amalan beragama Zaid yang disabitkan dengan penolakan hudud dan pemikiran liberalnya.
Namun, senario tempatan antara Hulu Selangor dengan Permatang Pauh adalah berbeza. Bila mana Hulu Selangor adalah kubu Barisan Nasional. Meskipun kubu itu pernah robek pada pilihan raya umum 2008 lalu.

Sehubungan itu, berdasarkan pemerhatian dan penelitian terhadap strategi kempen kedua-dua belah pihak, maka ada dua jangkaan keputusan yang boleh dipaparkan untuk Pakatan Rakyat. Pertama kekalahan tipis dan satu lagi kemenangan tipis untuk Pakatan Rakyat.

Berpandukan prestasi Pakatan Rakyat pada pilihan raya lepas (lihat Jadual 1), modal undi parlimen Pakatan Rakyat hanya 23,177. Daripada jumlah ini 3,285 disumbangkan oleh undi peribadi calon. Ini kerana modal undi Pakatan Rakyat di DUN-DUN hanya 20,108 sahaja.
Berdasarkan gambaran sokongan kalangan pengundi mengikut kaum, pada pilihan raya umum 2008 Pakatan Rakyat mendapat kira-kiranya Melayu 46 peratus, Cina 70 peratus, India 34 peratus dan pengundi Asli 25 peratus.
Jika pecahan sokongan antara kaum ini berkekalan maka Pakatan Rakyat akan mencapai kekalahan tipis seperti gambaran analisis data berikut (Jadual 2).
Di antara faktor yang memungkin berlaku kekalahan tipis ialah calon BN akan mendapat undi simpati lebih tinggi berbanding calon Pakatan Rakyat. Ini disebabkan calon BN dilihat rapat dengan pengundi dan belum pernah menjadi wakil rakyat dan tiada isu-isu peribadi. Berbeza dengan Zaid yang pernah menduduki parlimen dan kabinet, dan dilihat sebagai orang luar serta mempunyai banyak isu kontroversi.
Andaian keluar 75 peratus, dalam keadaan Pakatan Rakyat mendapat sokongan pengundi Melayu 45 peratus, pengundi Cina 75 peratus, pengundi India 35 peratus dan sokongan pengundi Asli 25 peratus. Maka Pakatan Rakyat akan mencapai kemenangan tipis seperti analisis keputusan yang berikut (Jadual 3):
Di antara faktor yang memungkinkan sokongan tinggi kalangan pengundi Cina adalah disebabkan pengaruh peribadi Zaid, kegagalan MCA berperanan selepas berlaku krisis dalaman dan peranan DAP di dalam memantapkan sokongan. Tidak kurang juga keupayaan melonjakkan undi kalangan pengundi bukan Melayu  disebabkan peranan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz yang bertemu pengundi baru Cina dan India pada saat akhir kempen.
Pada sudut pandangan yang lain pula, ada penganalisis meletakkan ukuran Barisan Nasional boleh menang selesa apabila berupaya mengepung pengundi Melayu melalui pelbagai pendekatan. Antaranya taburan janji, habuan duit poket dan politik paksa yang berupaya memukau pandangan pengundi serta membelakangkan sumbangan kebajikan kerajaan Pakatan Rakyat negeri Selangor seperti tabung warisan anak Selangor, skim mesra usia emas dan bekalan air percuma pada had 20 meter padu serta beberapa program lagi di bawah merakyatkan ekonomi Selangor.
Berpandukan pilihan raya kecil Permatang Pauh, kelebihan atas nama kerajaan negeri dikuasai Pakatan Rakyat, sedikit sebanyak boleh mengimbangi strategi Barisan Nasional yang berkempen menggunakan jentera kerajaan. Keyakinan rakyat dapat menerima dan terikat dengan program kebaijkan yang ditawarkan. Ia adalah kekuatan yang boleh menawan hati sebahagian pengundi, khasnya pengundi atas pagar dan peneroka Felda. Kesemua faktor ini memungkinkan Pakatan Rakyat mencapai kemenangan tipis.
Walau bagaimanapun, kesemuannya bergantung kepada kempen saat akhir pada 24 April. Hanya Tuhan Yang Esa sahaja yang maha menentukan. Manusia sekadar berusaha dan bertawakal.  

PRK Hulu Selangor : Najib Razak lebih zalim daripada Yahudi?

oleh : kerajaan rakyat

Kalau Yahudi Israel zalim terhadap umat Islam Palestin, Umno/BN terutama presidennya lebih kejam dan zalim daripada Zionis harami..

“Kita bersetuju untuk membayar RM160,000 seekar, akan dibayar bila tanah dibangunkan... pastikan pada pilihan raya umum akan datang negeri Selangor kembali kepada pangkuan Barisan Nasional,” kata Najib pada majlis khas di padang Sekolah Kebangsaan Sungai Buaya di sini hari ini.

Lihatlah betapa zalimnya seorang perdana menteri sunggup membuat ugutan terhadap rakyatnya sendiri..? Apakah sekiranya rakyat tidak menyokongnya maka berbillion wang rakyat itu akan disonglapkan untuk agihan para kroni mereka..??

Wahai pengundi Hulu Selangor, saya ulangi pesanan... walau satu undi untuk BN, ianya ibarat menggadai maruah Agama, Bangsa dan Negara kepada Israel. Perlu diingat, lawatan perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak ke Amerika dan pertemuan dengan presiden Obama adalah terjemahan kepada sokongan Umno/BN kepada perjuangan YAHUDI..!!!



HULU SELANGOR, 23 April — Datuk Seri Najib Razak berjanji akan menyelesaikan masalah 363 bekas peneroka Felda Sungai Buaya di sini, yang berlarutan lebih satu dekad, dengan syarat Barisan Nasional (BN) merampas kembali Selangor dalam pilihan raya umum akan datang.

Najib, yang juga Pengerusi BN memberi janji ini kira-kira lima jam selepas Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berkata kerajaan negeri akan mengambil alih tanah bekas penempatan Felda ini untuk dibangunkan dan membantu peneroka-peneroka terbabit.

Khalid memberikan tempoh tiga bulan kepada pemaju berkenaan untuk tampil dengan pelan pembangunan tanpa mengabaikan kepentingan bekas peneroka terbabit.

Kedua-dua Najib dan Khalid berada di kawasan bekas Felda Sungai Buaya ini ketika tinggal dua hari sebelum pengundian pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor Ahad ini.

Daerah mengundi Sungai Buaya menjanjikan 1,700 undi manakala daerah mengundi Bandar Sungai Buaya pula sekitar 550 undi.

Isu ini telah menjadi tuntutan pilihan raya umum 2004 dan 2008 ketika kerajaan negeri masih berada dalam penguasaan BN.

Inilah lagak puteri umno yang telah ditanam dengan semangat pro Yahudi dan menjadi agen zionis

PRK Hulu Selangor : Big guns in last-lap push

HULU SELANGOR – As the Hulu Selangor by-election race enters the final lap, the hustings have intensified with the party big guns from Pakatan Rakyat and Barisan Nasional hitting the ground in a flurry of activities to win support.

The parliamentary by-election will be a straight fight between Parti Keadilan Rakyat's Zaid Ibrahim and Barisan Nasional's P. Kamalanathan.

Prime Minister Najib Abdul Razak hit the campaign trail with a visit to Felda Sungai Buaya on Friday to hand out RM50,000 each to one hundred former settlers. The money is advance payment of the arrears in compensation for land acquired from them.

Deputy Premier Muhyiddin Yassin told a dinner gathering in Kuala Kubu Baru on Friday evening that the opposition has been going around telling the Chinese and Indian communities that he was a racist.

He refuted the charges saying he was a Malaysian at heart and that the opposition was harping on the "racist" issue in order to cause a rift in relations between him and the Prime Minister.

Come under heavy fire

PAS spiritual leader Nik Aziz Nik Mat has joined the hustings on Friday after returning from his haj in Mecca to boost the PR cause which had come under heavy fire from BN.

Nik Aziz wasted no time telling a press conference in Kuala Kubu Baru that those Umno attacks on Zaid's character were "childish".

At the Felda settlement, Najib said the advance payment involved an allocation of RM5 million for the former settlers who had been waiting 15 years for the money.

Bernama reported they were given RM1,000 in cash and the rest was in the form of a bank draft.

At the presentation, Najib told the Hulu Selangor folk that sufficient fund will be channelled to the area through Kamalanathan if the BN candidate wins the by-election.

Najib said the MIC information chief would be a good people's representative and he would also make a people-friendly assemblyman because he could communicate in Malay, Tamil and English.

Kamalanathan was present at the event.

In Kuala Kubu Baru, Muhyiddin was cited by Bernama as saying: "Everybody has their roots, and I am Malay. But in my heart, I am Malaysian. I have been a menteri besar and a minister in various ministries, and during all that time nobody had accused me of being a racist."

The 1Malaysia concept

Last month, Muhyiddin said he regarded himself a "Malay first" and then only a Malaysian, in response to a challenge issued by DAP advisor Lim Kit Siang.

Lim had challenged the DPM to state that he was Malaysian first and Malay second to prove that he did indeed believe in the 1Malaysia concept initiated by the Prime Minister.

"I am Malay first! But being Malay does not mean you are not Malaysian. It is not a race issue. It's an understanding of the term gagasan (concept). I don't think Kit Siang understands what the word gagasan means," Muhyiddin was quoted as saying then in reply to Lim's challenge.

At the press conference in Kuala Kubu Baru, Nik Aziz reassured Zaid and PKR of PAS's support.

"Zaid is a candidate of a party so you attack the party and not the candidate. It is childish," said Nik Aziz.

The spiritual leader added that PAS has no problems being with Pakatan Rakyat and that "there's no racism in Islam" and the Chinese and Malays "all support me".

Zaid was also present at the press conference.

Whatever politcal observers want to call it - a litmus test or a plain electoral war - the battle for Hulu Selangor will be decided on Sunday.

PRK Hulu Selangor : Assessment and strategies

By Deborah Loh and Ding Jo-Ann



Felda Sungai Tengi settler, Mohd Zaini Hamdan
NO doubt about it. The fight for the Hulu Selangor parliamentary seat is located within the Malay Malaysian community. Ceramah rhetoric on both sides has been geared towards raising emotive issues for this electorate. Barisan Nasional (BN) harps about Datuk Zaid Ibrahim's liberal ways and Datuk Seri Anwar Ibrahim's alleged sodomy. And Parti Keadilan Rakyat (PKR) flogs the Apco-Jewish issue, among others.
But BN's character assassination of PKR's candidate for Hulu Selangor, Zaid, and PKR's de facto leader, Anwar, may not influence Malay Malaysian voters all that much, especially those who see Umno as being a hypocrite. "Datuk Zaid, masa dia minum tu, dia dengan Umno. Dia tertekan orang Umno untuk minum bersama-sama. Ada tekanan, kan kita ikut?" reasons Sungai Tengi Felda settler Mohd Zaini Hamdan.

Idrus, a resident of Kampung Keliang, outside his house
Likewise, Kampung Keliang resident Idrus brushes aside the campaign mudslinging. But it doesn't mean he will vote for Zaid. "Minum arak ke, main judi ke, itu semua taruh ke belakang. Masa dua tahun ini, apa PKR buat untuk kami? Tiada!" Idrus, who would only give his first name, says in 2009, he eventually had to repair his zinc roof by himself because PKR didn't, despite promising help.
Are any of these decisive factors for Malay Malaysian voters? And what of the Chinese and Indian Malaysian voters?
Voters' profile
The 34,020 Malay Malaysian voters in Hulu Selangor make up 53% of the total number of 64,500 voters. In the 2008 general election, this group gave PKR only 45% of its vote.
This explains why Umno in Hulu Selangor was keen to field an Umno candidate after a ground survey showed that MIC frontrunner, Datuk G Palanivel, was unpopular. Their assessment was likely supported by the fact that it was Malay Malaysians who were the split voters in 2008. These voters supported the BN at the state level but denied the coalition at the parliamentary level.
That was how BN candidates were elected into the three state constituencies in Hulu Selangor but the parliamentary seat itself was won by the late Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad from PKR.

Zaid with estate workers in Ladang Sungai Jernih, Kerling
PAS, whose party members are focusing their campaign in the Felda and rural villages, projects that PKR needs at minimum, 40% of the Malay Malaysian vote in order for Zaid to scrape through. This is a drop from its share in 2008, concedes party research chief Dr Dzulkefly Ahmad, who acknowledges the BN campaign's strength.
"It's crucial that Chinese [Malaysian] votes must increase to 70% or more to cover up the loss among Malay [Malaysians] if the Indian [Malaysian] vote stays the same," Dzulkefly tells The Nut Graph.
Chinese Malaysian support for PKR is expected to remain or even increase. At the same time, pundits think Indian Malaysians will be the deal-breakers come polling day tomorrow on 25 April 2010; the 2008 results showed they were split 50-50. But Indian Malaysians can only be the deciders if BN is confident of the greater share of Malay Malaysian votes. Mid-week during the campaign, unofficial readings of ground support among Malay Malaysians were around 60:40 in favour of BN.

Kamalanathan getting a pat on the back from Dr Mahathir at a ceramah on 22 April
That explains Pakatan Rakyat (PR)'s strategy in shuttling PAS's spiritual leader Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat to campaign. It also explains why BN roped in former premier Tun Dr Mahathir Mohamad for a spot on the stump.
Both men are persuasive crowd-pullers. But in the end, were the issues raised in the Hulu Selangor campaign of any substance? And how relevant were they to constituents?
Weighing the choices

Father and child in a Felda settlement.
Which way will Malay Malaysian
voters go?
Certainly, the issues of justice, and good and corrupt-free governance that PKR raised are relevant to any citizen. But two years after PR was elected to run the Selangor government, some Hulu Selangor residents say not much in their daily life has changed. BN, meanwhile, has been trumpeting its 52 years of development achievements. As for long-term policies, it says a vote for BN is a vote for 1Malaysia and for Vision 2020.
Both sides have made campaign promises for the constituency, including to the Orang Asli who are usually sidelined and ignored. The promises and goodies clearly show how a federal opposition party in power at state level can be no different from the ruling party in wooing voters with state resources.
Still, it will take more than a new highway interchange, drainage systems and one-off handouts to change the economic fortunes of ghost towns like Bukit Beruntung and Bukit Sentosa.
How about the candidates?
In terms of the candidates, BN newcomer P Kamalanathan added to his relative obscurity by refusing to take a stand on issues such as the Internal Security Act (ISA), affirmative action or broader national issues. PKR's Zaid is a former Umno minister, a seasoned politician and lawyer. He is known as a principled man who resigned from the cabinet to protest the government's use of the ISA, which allows for indefinite state detention without trial.

Kamalanathan chats warmly with an elderly Umno member who came to listen to
Dr Mahathir's ceramah on 22 April
Kamalanathan, however, sparkled on the campaign trail, embracing voters warmly with an infectious enthusiasm. In contrast, Zaid was observed to be relatively detached.
Zaid's admission to drinking alcohol and owning a race horse was targeted by BN campaigners. At the same time, Kamalanathan's apparent kissing of Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin's hand, defence of Perkasa, and dismissal of Hindraf were cited by PR as evidence that Kamalanathan was in Umno's pocket.
Left to be seen
Yet, all these might be no more than the media's chase for stories. Come polling day, there are other considerations as to how voters will vote.
If the split voting mentality prevails, will the Umno faithful, who believed their party deserved the seat instead of MIC, vote against Kamalanathan? This will strengthen Umno's claims to the seat in the next general election. Or will they support the MIC candidate now that it isn't Palanivel? Will the fact that the prime minister is also Selangor Umno liaison chief influence their vote?
A Felda Sungai Tengi settler. Felda schemes are government initiatives and voters here
are traditionally supportive of BN
For the fence-sitters, will they believe the BN's development promises, or PKR's? Will voters be swayed by Kamalanathan's friendliness or look past Zaid's stiffness?
PKR won Hulu Selangor with a slim majority of 198 votes in 2008. Barring any other tactics in the hours before polling tomorrow, a razor-thin margin is again possible whichever side wins.
For who knows the minds of voters? Unfortunately for Malaysian democracy, what seems likely from the past week's campaign is that the rural majority will vote less on principles, and more on sentiments and promises.

PRK Hulu Selangor : Bicara foto dari Felda mengerunkan BN

albanjari - Salam soldadu dari Dataran Felda Bukit Tengi, Ulu Bernam, Selangor. Pada pagi ini dilangsungkan gerak gempur Pimpinan Rakyat bersama TGNA di program Himpunan Warga Felda Kebangsaan ke-2, di Sungai Tengi.

Kehadiran eksklusif TGNA disambut hebat oleh warga Felda pagi tadi. Dibawah dihimpunkan sebahagian foto yang sempat diupload untuk tatapan pembaca blog albanjari Online.

Kredit khusus buat krew ABO yg sejak lepas solat subuh telah mula bergerak ke Felda Sg. Tengi yang jaraknya dari Bukit Sentosa lebih 80km jauhnya.

Untuk misi akhir ini, biarkan foto bicara. Teks ucapan dan amanat besar TGNA, Zaid Ibrahim serta pimpinan tinggi Pakatan Rakyat akan menyusul nanti. Kemenangan kian diambang..hancur BN, Felda bukan milik mutlak Umno/BN kini. Sengitnya bakal menambah hitamnya kecewa BN. Sehitam awan yg mula dilihat mendung di Hulu Selangor.
Sepadu ikatan kukuh pemimpin Pakatan untuk calon PR - Zaid Ibrahim

Hassan Ali melirik jam Zaid, mungkin menhitung detik2 yg kini kian hampir pada titik akhir kempen. Kurang 10 jam tempoh kempen akan tamat.

Kehadiran TGNA - sambutan yang sangat luarbiasa

Kemesraan yang bukan dibuat-buat. Orinya wajah-wajah pimpinan bersama Zaid pagi tadi.

Kekalkan kemenangan. Nyahkan pembohongan BN.

Hampir 2 ribu peneroka hadir ke program pagi tadi

Kejutan untuk BN/MIC. Peneroka kini kian bijak menilai kerajaan. Dibawah kandid yang sempat dimuatkan. Sekadar melayan mata. Namun punya maksud tersirat.

Mai..ana tolong pegang mikrofon, hang cakap jer terus.

Zaid untuk Rakyat
Seorang penyokong gerombolan sedang menanggalkan tanduk syaitan di kepalanya ketika TGNA berucap. Alhamdulillah..hidayah telah mula sampai..Jahanam Umno ! Undi untuk Zaid. Peneroka Felda Sg. Tengi bersama Pakatan Rakyat. Insyaallah..

(*) bersiaran terus dari kaki lima masjid untuk proses upload yang sedikit 'bosan', broadband slow beb..!, untuk semua pembaca albanjari yang dihormati. Fasa 2 foto Program ini akan diuploadkan selepas Asar..InsyaAllah..!

PRK Hulu Selangor : Najib tunjuk bakat lakonan di Felda Sungai Buaya?

Oleh Masdar Wahid 
KUALA LUMPUR : Mampukah Zaid perjuangkan warga Felda?
Itu persoalan yang dilontarkan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dihadapan kira-kira 700 pendengar di Padang Awam, Batang Kali, Hulu Selangor malam tadi.
Khalid berkata, warga Felda di Hulu Selangor perlu memilih calon Pakatan Rakyat, Datuk Zaid Ibrahim agar masalah yang mereka hadapi sejak 16 tahun lalu segera diselesaikan.
Menurutnya, umum mengetahui bahawa Zaid merupakan seorang peguam dan pernah menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menguruskan berkaitan undang-undang di negara ini.
Sehubungan itu, katanya, Zaid sudah pastinya mampu memperjuangkan hak sebenar peneroka Felda di Hulu Selangor, termasuklah masalah yang membelenggu Felda Sungai Buaya sejak tahun 1994 lagi.
“Kita memerlukan seorang Ahli Parlimen yang arif perihal perundangan agar kuat dan mampu memperjuangkan hak peneroka Felda di Hulu Selangor, seterusnya suara mereka di angkat di parlimen,” katanya yang disambut tepukan gemuruh oleh hadirin malam tadi.
Khalid yang berucap dengan penuh semangat malam tadi turut mengkritik lakonan Presiden Umno, Najib Razak yang merasuah peneroka Felda RM50,000 pada petang Jumaat lalu yang disifatkannya sebagai penipuan semata-mata.
“Saya telah memberitahu kepada peneroka Felda Sungai Buaya bahawa jika Najib memberikan wang, ambil tetapi jangan sesekali menandatangani apa-apa perjanjian agar pisang tidak berbuah dua kali.
Peneroka harus ingat, hutang syarikat itu yang juga kroni Umno berhutang kira-kira RM 800,000 kepada setiap keluarga peneroka seramai 363 orang dan pemberian wang itu adalah hak anda dan anda berhak menerimanya namun jangan sesekali terlena dengan lakonan Najib,” katanya.
Difahamkan, kedatangan Najib ke Felda Sungai Buaya petang semalam adalah yang pertama sepanjang beliau menjadi ahli Umno.
Ketua Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Sungai Buaya, Saidin Busu berkata, amat jarang menteri melawat mereka sejak masalah itu berlarutan di era bekas Menteri Besar Umno, Muhammad Taib, termasuklah Najib sendiri.
Dalam lawatan itu, Najib memberikan tunai RM 1,000 kepada 100 peneroka di kawasan itu dengan baki RM49,000 wang itu kononnya akan diberikan dalam bentuk bank draf  selepas hari pengundian.
Saidin menjelaskan, jumlah sebenar yang layak menerima wang itu bukan 100 orang tetapi 363 peneroka seperti mana perjanjian asal pada tahun 1994 yang disediakan sendiri oleh syarikat Murna Jaya, sebuah syarikat kroni Umno.
“Hutang sebenar syarikat Murana Jaya kepada kami ialah kira-kira RM800,000 seorang dan bukannya RM50,000,” katanya sambil menegaskan bahawa belum tentu janji Najib itu ditunaikan seperti mana lakonan para pemimpin BN sebelum ini.
Dalam perkembangan lain, tinjauan erapakatan.com mendapati syarikat asal Murna Jaya di kawasan itu kini merupakan markas BN.

PRK Hulu Selangor : Peserta Felcra sokong BN, dakwa Muhyiddin...ha..ha..ha..!!!


MUHYIDDIN  YASSIN_2 Semua pengundi di kalangan peserta Felcra merupakan penyokong kuat Barisan Nasional (BN) dan akan mengundi P Kamalanathan, esok, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.
"Peserta Felcra menyokong BN, tidak perlu risau lagi," katanya dalam satu majlis bersama rakyat dan peserta Felcra di Ampang Pechah, Hulu Selangor hari ini.

Di dalam majlis tersebut, Timbalan Presiden Umno itu meminta peserta Felcra mengundi Kamalanathan.
"Saya nak tanya pihak sebelah sana, apa agenda mereka untuk tuan-tuan? Dan apa pula agenda BN untuk tuan-tuan. Saya tidak payah kempen semua orang sudah tahu.
"Membazir tuan-tuan jika pangkah Datuk Zaid," katanya lagi.
Muhyiddin berkata, Felcra perlu memberi lebih banyak dividen kepada peserta Felcra supaya mereka lebih segar dan gembira.
Katanya, menjadi harapan kerajaan masyarakat Melayu, Cina dan India tidak terus terikat dengan kemiskinan.
"Dulu mereka (orang kampung) selalu bertanya mengenai bekalan elektrik dan air tetapi kini mereka pula bertanya mengenai wayarless," katanya lagi.
Di majlis tersebut kelihatan 20 bas untuk mengangkut peserta Felcra ke majlis tersebut.

PRK Hulu Selangor : Pilih Zaid Satu Pelaburan Bijak Rakyat

Oleh Frederick Luccas
KUALA KUBU BAHARU 24 Apr - Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pemilihan calon Pakatan Rakyat bagi pilihan raya kecil Hulu Selangor, Datuk Zaid Ibrahim Ahad ini adalah satu pelaburan bijak rakyat kawasan ini.
"Datuk Zaid Ibrahim merupakan seorang yang berprinsip dan mempunyai kredibiliti yang tinggi kerana walaupun beliau tidak dinamakan sebagai calon BN semasa pilihan raya umum yang lalu, beliau  dilantik oleh Perdana Menteri sebagai Senator dan Menteri Undang-undang di Jabatan Perdana Menteri.
"Kredibiliti Datuk Zaid jauh lebih tinggi jika dibandingkan dengan calon parti lawan", tegas beliau semasa berucap di hadapan lebih 500 penyokong di Taman Teratai Khamis lalu.
Wan Azizah yang merupaka bekas Ketua Pembangkang wanita pertama di negara ini menegaskan pengalaman serta rekod khidmat baik semasa Zaid menjadi Ahli Parlimen Kota Bharu menjadikan beliau aset yang bernilai kepada rakyat Hulu Selangor.
"Beliau merupakan pelaburan untuk kita, untuk masa depan anak cucu kita.
"Zaid boleh menjadi suara rakyat Hulu Selangor, Hulu Selangor ini 'special' kalau dapat Datuk Zaid," kata Wan Azizah.
Wan Azizah juga sempat berkongsi pengalaman semasa pilihan raya umum 2004 di mana apabila diumumkan kalah, beliau tidak berpuas hati lalu meminta kiraan semula dan seterusnya memenangi kerusi Permatang Pauh dengan majoriti lebih 400 undi.
Justeru itu beliau meminta petugas Pakatan Rakyat supaya tidak berputus asa dan berusaha hingga ke saat akhir.
"Tidak siapa yang menyangka Selangor boleh jatuh ke tangan Pakatan Rakyat, tetapi jatuh juga dan ini berlaku kerana kuasa rakyat", ujarnya lagi.
Beliau menyeru pengundi Hulu Selangor untuk keluar mengundi awal dan beramai-ramai ekoran tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya yang telah memindahkan hampir 14,000 pengundi ke kawasan lain dan menekankan setiap undi boleh menentukan kemenangan Zaid.

PRK Hulu Selangor : Umno, Rasuah Lemahkan Jati Diri Rakyat Malaysia

Pemimpin Pakatan Rakyat meminta pengundi Hulu Selangor supaya mengundi untuk perubahan, dan bukan sogokan setahun sekali pada hari pengundian esok.
Kelibat jentera Barisan Nasional kelihatan sibuk menabur wang ringgit dan geran, Pakatan Rakyat membawa dasar dan wawasan baru untuk Hulu Selangor.
Mursyidul Am Pas Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta pengundi membebaskan diri dari permainan politik Umno-BN, yang telah membudayakan kemiskinan dalam hayat penduduk Hulu Selangor.
Nik Aziz meminta Hulu Selangor untuk perhatikan bahawa mesej Pakatan Rakyat adalah jelas, untuk segenap masyarakat merentasi garis agama dan warna kulit.
Hanya jauhari mengenal manikam, Nik Aziz berkata pembawaan dan ketrampilan Pakatan Rakyat jauh berbeza dari Barisan Nasional.
"Saya datang bukan sebagai orang Melayu, tetapi atas nama Islam. Jika saya turun sebagai orang Melayu, maka mesej saya hanya terhad pada orang Melayu. Tetapi kalau atas nama Islam, mesej saya untuk semua,"
"Prinsip Islam adalah untuk semua. Buktinya, saya telah diberi amanah untuk memimpin rakyat Kelantan kira-kira 20 tahun. 
Umno-BN menyertai pertarungan merebut kerusi Hulu Selangor dengan calon baru yang membawa janji-janji lama.
Nik Aziz berkata kita harus berani menuntut perubahan, kerana masyarakat Melayu, Cina, India, Orang Asal dan masyarakat di Sabah dan Sarawak sendiri pernah merasai perit dikhianati Barisan Nasional.
"Saya sendiri pernah suatu ketika menyokong Umno, mengikut pimpinan Pas menyertai BN dahulu. Ketika itu Umno lemah, dan mereka meminta kepada perpaduan. Bila mereka kuat, mereka singkirkan kami. Perit rasanya dikhianati. Sekali digigit, kedua tidak lagi,"
Walaupun berucap dalam keadaan kurang sihat, Nik Aziz tetap menarik perhatian ribuan yang hadir.
Setiap butir katanya adalah mudah, dan penerimaan mereka yang hadir - melayu, cina, india dan orang asal - amat ketara.
Nik Aziz berkata masyarakat Melayu-Islam telah dikembiri dengan versi dakyah Islam yang mesra pemerintah.
Penindasan dan kemiskinan direstui atas nama bangsa Melayu.
Beliau menggesa hadirin untuk berubah, bersama-sama Pakatan Rakyat.
"Yang melemahkan orang Melayu adalah dakyah yang disebarkan Umno. Mereka pisahkan agama dari politik, menyebabkan rasuah jadi halal begitu juga bermacam lagi kejahatan"
"Berpuluh tahun orang Melayu dilemahkan, dan kerana itu hari ini saya tolak Umno-BN,"

PRK Hulu Selangor : Kaum India Sokong Zaid


Wakil masyarakat India di Hulu Selangor, P. Gunasegaran berkata, 90 peratus daripada masyarakat India meletakkan kepercayaan dan menyokong sepenuhnya calon PR untuk memegang amanah rakyat di kawasan itu memandangkan kaum mereka telah lama terabai sepanjang 50 tahun di bawah pentadbiran BN, demikian lapor erapakatan.

Beliau memuji usaha dan tindakan kerajaan PR yang telus dalam memberi bantuan dan sumbangan terutamanya yang berbentuk kewangan kepada rakyat.

“Sebelum ini, kerajaan BN hanya menyerahkan sumbangan yang kononnya kepada rakyat, melalui orang atasan dan ini menyebabkan rakyat tidak menerima habuan yang sepatutnya berbanding dengan kerajaan PR yang melakukan penyerahan sumbangan terus kepada rakyat,” ujarnya.

Katanya, BN dan MIC juga hanya mementingkan kepentingan peribadi dan politik semata tanpa memikirkan hak serta kebajikan penduduk yang menyokong mereka.

“Konflik dan kontrovesi yang dihadapi MIC dan Umno dalam memilih calon yang sesuai untuk bertanding di Hulu Selangor jelas menunjukkan kehancuran kumpulan itu dan hal ini telah meyakinkan kami untuk terus menolak BN dalam pilihanraya kecil kali ini,” katanya.

BN dan MIC sepanjang tempoh pilihan raya telah menerima kecaman dari penyokong-penyokong mereka berikutan kegagalan mendapatkan kata sepakat dalam memilih calon yang akan bertanding di Hulu Selangor.

“Apa yang PR buat untuk rakyat tidak pernah mengira kaum dan agama, jadi buat apa kita perlu menyokong mereka ini lagi?” tegas Gunasegaran apabila ditanya mengenai sokongan pengundi India terhadap Datuk Zaid.

Menurut seorang penduduk dari Bukit Sentosa, N.Nadarajan (gambar) saha mengekonomikan rakyat selangor oleh Menteri Besar Selangor merupakan suatu usaha yang tidak mungkin dilakukan oleh BN.

“Masyarakat India sangat berterima kasih kepada PR khususnya di negeri Selangor kerana kini kami telah memperoleh geran tanah untuk sekolah dan kuil yang selama ini tidak mampu diberi oleh kerajaan BN,” kata beliau dengan nada lega.

“Kami bukan sahaja mahu PR kekal di Hulu Selangor, bahkan berharap PR akan berjaya mengambil alih kerajaan pusat kelak,” ujar beliau lagi.

N Mathivalen dari Bukit Beruntung pula berharap semua masyarakat India dan penduduk berbilang kaum di negara ini agar menolak calon BN yang telah terbukti menjalankan dasar pilih kasih dan mengutamakan kaum tertentu dalam memberi agihan kerapa rakyat.

"Sudah cukuplah lebih 52 tahun memerintah di negara ini jika dibandingkan dengan hanya dua tahun PR memerintah. Selama ini kekayaan negara hanya berkisar dikalangan para kroni BN sahaja dan kita dari kaum lain tidak ubah menjadi rakyat klas kedua.

"Kita amat yakin PR akan berjaya mengekalkan kerusi dengan majoriti yang lebih kerana berdasarkan maklum balas dari pengundi kaum India, mereka memang telah berpecah dua atau tiga. Sebab itu dua calon bebas bertanding untuk memecah undi BN," jelas beliau

Kawasan pilihan raya Parlimen Hulu Selangor mempunyai 64,500 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 63,701 pengundi biasa dan 799 pengundi pos.

Daripada jumlah tersebut, orang Melayu merupakan majoriti dengan 34,020 pengundi atau 52.7 peratus manakala kaum Cina dan India masing-masing mencatatkan bilangan 16,964 atau 26.3 peratus dan 12,453 atau 19.3 peratus.

Ibrahim Ali slips up on Blair ‘slipper’ protest....wa...kah..kah...hu..!!!

By Yow Hong Chieh
PETALING, April 24 — Datuk Ibrahim Ali boasted that thousands of slippers would greet Tony Blair if he set foot in Malaysia, but he only mustered less than 100 protesters at the “slipper protest” today.
His Malay rights group Perkasa joined a few other groups who did not want the former British prime minister to speak at a success seminar in Bandar Sunway here over his alleged war crimes.
The dismal showing did not seem to faze those gathered at an entrance to the Sunway Pyramid Mall. Chanting “Allahu akbar” and “Blair! Blair! B*****d!”, the protesters stepped on and burned flyers printed with Blair’s face.
They also threw slippers at a banner featuring the crossed-out faces of Blair, George W. Bush and the Star of David.
The group was mainly made up of young Malays, although a dozen or so Iraqi nationals were also present.
Mohamed Assadi, a protester, said Blair’s sponsors and even those who paid to listen to him share his guilt.
“Those who invited him, to listen to him, are criminals [who] are sharing with him... his crimes,” said the 40-year-old doctoral student.
“Anybody inviting him is sharing with him in his crimes against humanity, against Islam, against this Earth, against human beings. This man should be punished.”
Ibrahim, together with four other NGO representatives, were later allowed into the Sunway Resort Hotel & Spa Convention Centre by the police to submit an “indictment” to the former British prime minister. The press were not allowed in with them.
The five emerged half-an-hour later only to inform the press that they were not able to meet with Blair.
“I am disappointed that I could not meet with Blair because security was very tight,” the independent Pasir Mas MP said.
“We did not know where in the building Blair is. Maybe in the toilet or the nooks of a cloth shop or hiding in some lift. We couldn’t find him.”
But he said they did meet with Blair’s representative and handed him with the document issued by the Kuala Lumpur War Crimes Tribunal.
“When I met the representative, he said we cannot see Blair personally to submit this for security reasons.
“And I told the representative, Blair never thought of Iraqi people’s security. They just invade and bomb Iraq according to their wish, and now he’s talking about his personal security. So I said, ‘Go to b*****d with your Blair!’ That’s what I told them just now,” Ibrahim added.
The document details the judgement of the Kuala Lumpur War Crimes Commission convened in 2008 by Perdana Global Peace Organisation (PGPO), headed by former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad.
“We hope this war tribunal paper will be submitted to him (Blair) and a copy will be sent to [the] British High Commission,” said the Perkasa chief.
“And we will keep distributing this war crimes tribunal paper to educate and to inform the whole world that Blair is a real, real, real, real war criminal. [He is] a most evil and cruel murderer who should not have been invited to Malaysia.”
Ibrahim also expressed his disappointment to the organisers and asked them why they did not invite another speaker instead.
“There are a lot of prominent speakers, prominent leaders, that you can invited in this world. Why you bring this bloody b*****d Blair who has killed thousands, millions of innocent Iraqi people?”
Ibrahim had earlier also taken a swipe at Datuk Seri Anwar Ibrahim for his links to former World Bank president, Paul Wolfowitz, who was also implicated in war crimes by the tribunal for leading the war effort.
He said that a Malaysian lawyer will submit a petition to the International Court of Justice for Blair to be indicted for war crimes.
However, he was quick to add that the anti-Blair NGOs had no problem with Britons or the present British government.

Anwar goes on final charm offensive


By Shazwan Mustafa Kamal HULU BERNAM, April 24 — With just a day to go before the people of Hulu Selangor take their votes to the ballot box, Datuk Seri Anwar Ibrahim is going all out to remind voters not to support Barisan Nasional (BN).
The Pakatan Rakyat (PR) de facto leader today reiterated to Felda settlers at a PKR centre here that a vote for PR meant a vote for change and opportunity, as opposed to BN’s empty rhetoric.
“The future of Selangor is in our hands. You decide what’s best. When the late Tun Razak started Felda, the intent was to take in poor Malays and the promise was so that settlers can reap benefits, and move out of poverty.”
“Thirty-forty years later, the plot is lost, the original goal has been forgotten by BN,” Anwar told a 100-odd crowd of mostly PR supporters.
He also dispelled fears that a PR federal government would have an unfavourable anti-Malay agenda, with PR member DAP being painted as racist, something which Umno has been steadily telling voters.
“All this talk about PR being bad, DAP dangerous... nonsense. Look at Penang. One year since Penang Chief Minister Lim Guan Eng took office, there’s been an increase from RM12 million to RM24 million in Islamic education funds. These are facts, mind you, I’m not making it up,” stated Anwar.
In what appears to be an attempt to turn the tables on PKR candidate Datuk Zaid Ibrahim’s admittance to past drinking, Anwar recapped events in Parliament last Thursday.
“You know Lim Kit Siang? He stood up in the Dewan and asked the prime minister (Datuk Seri Najib Razak), deputy prime minister (Tan Sri Muhyiddin Yassin), home minister (Datuk Seri Hishammuddin Hussein), Rembau (MP Khairy Jamaluddin) to stand up and say that they have never consumed alcohol in their lives.
“The home minister, I couldn’t see his face after that, as Kit Siang spoke, his head was slowly going under the table (he was hiding I think),” said Anwar, to an applause from the people present.
He stressed that come tomorrow, people should cast their votes wisely, and vote for Zaid.
“Even if you have a BN flag outside your houses, I understand. Just don’t vote for them, vote for Zaid, vote for Pakatan.
“Let Zaid be a middle person to relay your concerns to the Selangor mentri besar,” added Anwar.
The PR leader’s stopover in Ulu Bernam this morning was seen as part of an aggressive, last-minute campaign before the by-election enters the final stretch tomorrow morning.
Shortly after he spoke, Anwar had a quick nasi lemak breakfast with those present at the PKR centre.
Earlier, he visited a market in Tanjung Malim, Perak, where most people from Ulu Bernam go to buy their poultry and vegetables.
Flanked by party strategist, Chua Tian Chang, the walkabout drew significant attention, with many curious onlookers wanting to shake the former DPM’s hand.
People were generally optimistic during Anwar’s walkabout, as he went from one stall to the other, chatting up with everyone he met.
“I think he is a good man. Pity him, did you see what happened in Parliament that day? He was bullied by Umno,” said a vegetable seller who only wanted to be known as Chan.
Tomorrow’s by-election is the 10th in the country since Election 2008.
PKR’s Zaid is facing MIC’s P. Kamalanathan, a relative newcomer to politics.
Personal attacks between BN and PR have also intensified over the past week. Zaid has been accused of having low morals due to his drinking past, while Kamalanathan has been labelled an Umno lackey and also had his academic credentials challenged.

PRK Hulu Selangor : Propaganda Terkini Barisan Nasional!!

"Untuk bela you dari ditahan ISA, I rela letak jawatan sebagai Menteri Kabinet"

"Owh ...My Hee-Lo!!"

PRK Hulu Selangor : "Wajah-wajah di Sg Buaya" Ceramah Umum PR 23 April 2010-Bhgn 1

Shamsul Iskandar mengakhiri ceramahnya dengan "segala yang baik itu dari Allah dan segala yang buruk itu dari Rosmah dan Najib"

Ini baru di peringkat awal...hampir penghujung memang melimpah....

YB Yusmadi menceritakan pengalaman di Parlimen.

YB Zuraidah yakin ramai wanita akan mengundi PKR di atas rekod baik Kerajaan PR Selangor kepada waniat dan rakyat.

Mat Rempit BN buat provokasi


Tak pernah ketinggalan......"Beli sementara hayat di kandung badan"