Rabu, 7 April 2010

CC MCA pertahan pendirian Pemuda terhadap Perkasa ,,,ha...ha....tunggu puak Perkasa meroyan pulak...!!!!

Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.
KUALA LUMPUR, 7 April — Jawatankuasa Pusat MCA hari ini mempertahankan pendirian sayap Pemudanya berhubung pertikaian dengan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa). Presiden parti Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata jawatankuasa itu bersetuju dengan keputusan mesyuarat Exco Pemuda MCA yang menolak tindakan melampau serta suara sumbang untuk meneruskan perjuangan berlandaskan satu kaum semata-mata.
“MCA akan bekerjasama dengan mana-mana NGO (pertubuhan bukan kerajaan) bagi meningkatkan daya saing negara serta melaksanakan dasar yang memberi manfaat kepada rakyat jelata tanpa mengira kaum,” katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.
Pertikaian antara Pemuda MCA dan Perkasa bermula apabila Timbalan Setiausaha Agung sayap itu Loh Chew June melabelkan Perkasa sebagai “rasis” setelah pertubuhan tersebut  lantang menyuarakan hak keistimewaan orang Melayu.
Kenyataan itu menyebabkan Ketua Pemuda Perkasa Arman Azha Abu Hanifah menuntut Loh memohon maaf serta mendesak pucuk pimpinan MCA mengambil tindakan disiplin terhadap Loh.
Bagaimanapun dalam satu kenyataan kepada sebuah portal berita selepas itu, Dr Chua dilapor berkata pada asasnya Loh tidak melakukan sebarang kesalahan dan MCA tidak akan bertindak ke atas anggotanya hanya kerana desakan orang luar semata-mata. — Bernama

Mamat Ni Nak Kena Lastik Baru Tau...

"Saya dengan nama Allah ingin menarik balik semua kenyataan, perkataan dan segala tindakan saya ketika berjuang untuk membantah tuduhan liwat terhadap Anwar sehingga menimbulkan keadaan huru-hara," katanya


Gua tengok malaun bangsat ni... makin lama makin teruk pulak, pergi sana... sumpah... pergi sini...sumpah.. dalam jamban pun sumpah.. sikit..sikit sumpah, tak lama lagi kalau lu mampus pun pasal kena sumpah jugak... bangang punya makhluk.

Dalam kubur bila mungkar nangkir tanya "Marobbuka" mamat sesumpah ni jawap "Saya bersumpah dengan nama Allah bahawa.....????" he..he..he... lu orang sambung la sendiri... gua mana tau jawapan malaun sesumpah tu dengan malaikat... pasal kat dunia pun sekejap cakap macam ni... sumpah bla..bla..bla..... sekejap cakap macam tu... sumpah.. bla..bla..bla... mana satu betul pun gua tak tau... ni dengan malaikat pun dia nak main sumpah2... alamatnya kena songket kow..kow.. sattt...

Kita sebagai manusia..., kalau setiap kali bercakap disusuli dengan sumpah itu.. sumpah ini... lama2 orang tak percaya dah oooiiii.... orang tengok muka pun dah menyampah gilerrrr.... silap haribulan kena sumpah seranah balik dengan orang lain... kan ke bodoh namanya tu... sebijik macam mamat Ezam Mohd Noor.

cerita-ceriti sesumpah tersumpah ni.. lu orang baca sendiri kat sini.

Asyik sumpah sana sini... sekali gua lastik baru tau... ha..ha..ha... gua teringat zaman budak2 usung lastik keliling kampung, masuk hutan keluar hutan.. tak nampak burung nampak pokka (sesumpah) pun... jadikkkkkk... gua dengan member2 "ligan teghebir" sampai dapat... mana mau lari....

PM Thai isytihar darurat tangani ‘Baju Merah’

BANGKOK, 7 April — Perdana Menteri Thailand Abhisit Vejjajiva mengisytiharkan darurat di Bangkok hari ini ekoran tunjuk perasaan hampir sebulan lamanya termasuk kepungan oleh aktivis pembangkang di kawasan pusat membeli-belah utama di sini.
Awal hari ini mereka menceroboh kawasan Parlimen dengan melanggar kawalan keselamatan.
Dalam ucapannya menerusi televisyen, Abhisit berkata darurat akan membantu pihak berkuasa menahan pemimpin-pemimpin “Baju Merah” yang menarik ribuan orang mengambil bahagian dalam demonstrasi sejak awal bulan lalu.
Kumpulan berkenaan juga menuntut agar Parlimen dibubarkan dan pilihan raya baru diadakan. — Reuters

Kes ILI terhad di kawasan tertentu sahaja, kata Liow

KUALA LUMPUR, 7 April — Kementerian Kesihatan sekali lagi menyeru orang awam supaya tidak panik tetapi sentiasa berwaspada dan menjaga kebersihan diri bagi mengelak dijangkiti Kluster ILI iaitu penyakit seakan influenza H1N1.
Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata walaupun kejadian Kluster ILI meningkat tetapi masih terhad di kawasan tertentu sahaja.
“Merujuk kepada keadaan semasa, aktiviti ILI telah menunjukkan peningkatan di tiga buah negeri iaitu Melaka, Selangor dan Kedah... di Kedah aktiviti ini masih terhad di Pulau Langkawi”, katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
Mengikut laporan yang diterima berhubung ILI, seramai 32 pelajar di Pahang telah menerima rawatan sebagai pesakit luar, di Selangor seramai 23 pelajar adalah ILI dan empat pelajar adalah positif H1N1 tetapi telah dibenarkan pulang.
Di Kedah pula melibatkan 173 pelajar tetapi hanya dirawat sebagai pesakit luar sahaja, katanya.
Sehingga Isnin lepas, seramai 118 pesakit baru ILI telah dimasukkan ke hospital manakala 65 kes telah dibenarkan keluar dan jumlah semasa kes ILI yang masih dirawat adalah sebanyak 507 kes.
Daripada jumlah itu, 36 kes adalah Influenza H1N1 dan telah disahkan.
“Daripada 36 kes itu, empat kes telah disahkan oleh makmal dan telah dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) iaitu dua di Kuala Lumpur, masing-masing satu di Kelantan dan Selangor tetapi tiada laporan kematian diterima”, katanya. — Bernama

24 Protokol Yahudi Perlu Kita Fahami

PROTOKOL-PROTOKOL ZIONIS YAHUDI

Protokol Yahudi telah dibawa ke pengetahuan umum pada tahun 1901M, apaila seorang wanita perancis telah mencuri naskhah protokol ini daripada seorang pemimpin tertinggi Freemasonary. Wanita tersebut telah mencurinya diakhir muktamar rahsia (Jewish Masonic Conspiracy) yang diadakan di Perancis. Di dalam naskhah asalnya tidak digunakan kalimah “Yahudi” kecuali di dalam dua tempat sahaja. Ianya hanya menggunakan perkataan “Kita” dan “Orang bukan Yahudi”. Protokol-protokol ini telah
diterjemahkan ke bahasa Arab oleh Ust Mohd Khalifah Attunisi. Di bawah tajuk “Protokol Hukama Sohyuni”

Protokol Pertama
Cara memerintah sebaik-baiknya ialah dengan menggunakan kekerasan dan keganasan bukan dengan perbincangan ilmiah. Hak itu terletak kepada kekuatan. Siapa kuat, dialah berhak, kerana dalam hukum alam, kebenaran terletak dengan kekuatan. Sesungguhnya politik tidak sesuai dengan akhlak. Pemerintah yang berpandukan moral bukanlah ahli politik yang bijak. Mereka yang ingin memerintah, mestilah pandai menggunakan tipu helah dan matlamat menghalalkan cara. Minuman keras haruslah digunakan untuk mencapai tujuan itu.

Protokol Kedua
Bantuan-bantuan yang diberikan oleh bangsa yahudi melalui agen-agen Yahudi akan memperkuatkan kaum yahudi. Yahudi akan memerintah bangsa lain seperti bangsa itu memerintah negaranya sendiri, tanpa disedari bahawa mereka telah berada di bawah genggaman yahudi. Ketua pentadbir yang dilantik untuk mengatur pentadbiran negara, mestilah terdiri daripada orang-orang yang berjiwa budak, yang mudah diarah untuk kepentingan Yahudi. Melalui akhbar, Yahudi menggerakkan fikiran orang ramai serta mengambil kesempatan untuk mendapatkan emas, meskipun dari lautan darah dan airmata. Pengorbanan adalah perlu, kerana setiap nyawa dikalangan yahudi berharga seribu orang bukan Yahudi.

Protokol Ketiga
Yahudi akan menjadikan negara bukan Yahudi, sebagai gelanggang pertelagahan manusia yang boleh membawa huru hara, seterusnya menybabkan kemerosotan ekonomi. Yahudi akan berlagak sebagai penyelamat dengan mempelawa masuk ke ‘pasukan kita’ iaitu Sosialis, komunis dan lain-lain yang dapat memberi ruang kepada Yahudi untuk menguasai bangsa bukan Yahudi. Dalam alam fikiran Yahudi, wajib ditanam perasaan bahawa semua haiwan itu (bukan bangsa Yahudi) akan tidur nyenyak apabila kenyang dengan darah. Ketika itulah senang bagi Yahudi memperhambakan mereka.

Protokol Keempat
Bangsa Yahudi mestilah menghapuskan segala bentuk kepercayaan agama serta mengikis daripada hati orang bukan Yahudi prinsip ketuhanan dan menggantikannya dengan perkiraan ilmu hisab serta lain-lain keperluan kebendaan. Fikiran orang bukan Yahudi mestilah dialihkan ke arah memikirkan soal perdagangan dan perusahaan supaya mereka tidak ada masa untuk memikirkan soal-soal musuh mereka. Akhirnya segala kepentingan akan jatuh ke tangan Yahudi.

Protokol Kelima
Sekiranya ada di kalangan orang bukan Yahudi cuba mengatasi bangsa Yahudi dari segi sains, politik dan ekonomi, maka bangsa Yahudi mestilah menyekat mereka dengan cara menimbulkan pelbagai bentuk perselisihan sehingga wujud konflik sesama mereka. Kesannya, mereka mengambil keputusa untuk tidak mencampuri permasalahan tersebut kerana ianya hanya difahami oleh orang-orang yang memimpin rakyat sahaja.

Protokol Keenam
Untuk memusnahkan perusahaan bangsa bukan Yahudi, ialah dengan cara merosakkan sumber pengeluaran dengan memupuk tabiat membuat kejahatan dan meminum minuman keras di kalangan pekerja, serta mengambil langkah menghapuskan orang orang terpelajar dari kalangan bangsa bukan Yahudi. Semua bangsa bukan Yahudi mestilah dipastikan menduduki mertabat kaum buruh yang melarat.

Protokol Ketujuh
Orang-orang Yahudi wajib menabur fitnah supaya timbul kekacauan, pertelagahan dan permusuhan di kalangan manusia. Bila timbul penentangan terhadap bangsa Yahudi, maka wajiblah orang Yahudi menyambutnya dengan peperangan secara total di seluruh dunia.

Protokol Kelapan
Pemerintah Yahudi akan dikelilingi oleh segolongan besar ahli-ahli ekonomi dan orang Yahudi sendiri akan dikelilingi oleh ribuan ahli-ahli korporat, jutawan dan usahawan.

Protokol Kesembilan
Yahudi akan mendirikan kerajaan diktator dengan membuat dan melaksanakan undang-undang yang tegas, iaitu undang-undang yang akan membunuh tanpa pengampunan. Yahudi akan merosakkan moral pemuda-pemuda bukan Yahudi dengan menanamkan teori-teori palsu dan ilmu-ilmu yang batil.

Protokol Kesepuluh
Yahudi akan membawa masuk racun ‘Liberalisma’ ke dalam negara-negara yang bukan Yahudi supaya menggugat kestabilan politik. Pilihanraya diatur supaya boleh memberi kemenangan kepada pemimpin-pemimpin yang dapat bertugas sebagai agen yahudi dalam melaksanakan rancangan rancangan Yahudi.

Protokol Kesebelas
Bangsa Yahudi menyifatkan diri mereka sebagai serigala dan bangsa lain sebagai kambing. Bagi mereka, Yahudi merupakan bangsa yang terpilih dan mereka bertebaran ke atas muka bumi ini sebagai satu rahmat. Berada di perantauan atau negara asing yang nampak sebagai kelemahan, sebenarnya mencerminkan kekuatan yang dapat membawa bangsa itu ke pintu kekuatan di seluruh dunia.

Protokol Kedua belas
Yahudi akan mengubah pengertian tentang kebebasan atau kemerdekaan dengan mentafsirkan istilah itu sebagai mengamalkan apa-apa yang diperkenalkan atau dibenarkan oleh undang-undang sahaja. Kalau bangsa bukan Yahudi diberi permit menerbitkan sepuluh akhbaratau majalah, maka bangsa Yahudi mesti menerbitkan 30 akhbar atau majalah. Perkara ini amat penting kerana ia adalah alat untuk mengubah fikiran rakyat.

Protokol Ketiga belas
Bagi memastikan kejayaan usaha-usaha memonopoli dan mempercepatkan proses keruntuhan, maka bangsa Yahudi hendaklah menghapuskan golongan korporat dari bukan bangsa Yahudi di samping mengadakan spekulasi dan menyebarkan projek mewah, pesta-pesta serta pelbagai bentuk hiburan lain di kalangan bangsa bukan Yahudi kerana semua ini akan menelan kekayaan mereka. Untuk mengalih perhatian orang bukan Yahudi daripada memikirkan persoalan politik, maka agen Yahudi hendaklah membawa mereka kepada kegiatan-kegiatan hiburan, olahraga, pesta-pesta, pertandingan kesenian, kebudayaan dan lain-lain lagi.

Protokol Keempat belas
Para filosuf Yunani mestilah membincangkan kekurangan-kekurangan serta mendedahkan keburukan agama-agama lain. Para penulis Yahudi harus menonjolkan tulisan-tulisan grafi iaitu mengadakan sastera yang tidak bermakna, kotor dan keji.

Protokol Kelima belas
Apabila mendapat kekuasaan, bangsa Yahudi akan membunuh tanpa belas kasihan terhadap setiap orang yang menentangnya. Setiap pertubuhan yang merancang untuk menentangnya mestilah dihukum dan ahli-ahlinya dibuang negeri. Oleh itu, mesti didirikan sebanyak-banyaknya ‘FREMASONIC LODGE’ iaitu tempat-tempat pertemuan rahsia orang orang Yahudi.

Protokol Keenam belas
Yahudi akan mendirikan universiti mengikut rancangan yang begitu tersusun. Pensyarah-pensyarah akan mendidik dan membentuk para pemuda supaya menjadi manusia yang patuh kepada pihak berkuasa (Yahudi). Bagaimanapun, ajaran-ajaran mengenai undang-undang negeri dan politik tidak akan diajar kecuali beberapa orang sahaja yang dipilih kerana kebolehan mereka.

Protokol Ketujuh belas
Yahudi meletakkan kehakiman dalam bidang yang sempit dan terhad. Guaman akan melahirkan orang-orang kejam, tidak berperikemanusiaan dan mempunyai tabiat buruk untuk mencapai kemenangan bagi orang yang dibelanya, walaupun terpaksa menghancurkan semangat keadilan dan mengorbankan kebajikan masyarakat.

Protokol Kelapan belas
The Kings of Jews akan dikawal oleh pengawal pengawal rahsia, kerana orang-orang yahudi tidak akan membuka pinti kepada kemungkinan adanya perancangan untuk menentang kegiatan Yahudi

Protokol Kesembilan belas
Bangsa Yahudi akan membicarakan orang orang yang melakukan kesalahan politik sama seperti orang yang mencuri, membunuh dan kesalahan-kesalahan yang lain. Orang ramai akan memandang kesalahan politik itu sebagai satu kesalahan yang hina dan timbul rasa benci kepada mereka yang melakukannya.

Protokol Kedua puluh
Bank Antarabangsa Yahudi akan memberi pinjaman kepada bangsa bukan Yahudi dengan kadar bunga yang tinggi. Pinjaman yang sedemikian, akan menyebabkan pertambahan kadar hutang berlipat kali ganda. Ekonomi orang bukan Yahudi akan lumpuh secara outomatik kesan pertambahan hutang tersebut.

Protokol Kedua puluh Satu
Yahudi menggantikan pasaran wang dengan institusi hutang kerajaan yang bertujuan untuk menetapkan nilai perusahaan mengikut pendapatan kerajaan. Institusi ini akan menawarkan pasaran 500 sijil pinjaman perusahaan dalam sehari atau membeli sebanyak itu juga. Dengan cara inilah segala perusahaan akan bergantung kepada Yahudi.

Protokol Kedua puluh dua
Untuk sampai ketujuan yang baik iaitu kekuasaan Yahudi yang berkuasa penuh dalam rangka meletakkan dunia dalam pemerintahannya, kadang-kadang kekerasan akan digunakan. Di tangan Yahudilah terletaknya pusat kekuasaan yang paling besar.

Protokol Kedua puluh tiga
Orang Yahudi wajib melatih seluruh umat manusia dalam meningkatkan rasa segan dan malu agar mereka terbiasa dengan sifat patuh dan setia kepada arahan Yahudi.

Protokol Kedua puluh empat
Kerajaan tidak boleh diserahkan kepada mereka yang tidak tahu selok belok pemerintahan. Hanya mereka yang boleh menunjukkan sikap keras, kejam dan boleh memerintah dengan tegas akan menerima teraju kerajaan daripada pemimpin-pemimpin kita (Yahudi).

bahan asal laman http://www.umplife.com/odd-news-f17/protokol-yahudi-t950.htm

Talian hayat Umno - Mencari bomosiam di Bukit Putus !

India Hulu Selangor sedang berkompang hepi ! Najib sudah isytihar calon P-094 adalah mutlak milik MIC. Bermula malam ini, setiap malam di Hulu Selangor adalah kemuncak 'deepavali'. Setiap lorong dan estet akan terang dengan pesta 'cahaya'. Tak cukup depan rumah, pokok getah pun akan dililit wayar. Wow ! Bravo..calon yang dinantikan akan tiba jua. Kita julang 'MIC' untuk Hulu Selangor. Wala'-wala' ! Debaran 17 April akan tiba kemuncaknya. Kadavalli-kadavalli..!!

Caturan Najib yang cukup tepat. Itu kerusi tradisinya memang milik MIC ! Lagi mau cerita kaa ? Najib berjaya terjemahkan 1Malaysia di Hulu Selangor. Machaa keriangan ! Malam ini, kedai kopi dan tosey habis awal. Out of stock ! Mau kalo esok mari..!!

" sin..kau apa hal ? bawak ler datang tempat terang ni...gelap tuu..! " jerkah Pak Salim yang dari tadi dok mencicah roti dengan parpu tepi longkang kedai Maniam. " udah..udah ler tuu ! Jangan ikutkan sangat perasaan..! Dah tak der rezeki kita nak ber'calon'kan melayu Umno, nak buat macamana ? Patuh ler sikit dengan bos 1Malaysia tu, sin..! " sambung Pak Salim meleterkan Hussien Tempoyak yang sejak tadi terus gerutu jiwa bila harapannya mahu melihat 'Isa Samad' ke-2 di Hulu Selangor tidak jadi kenyataan.

Hussein terus bungkam. Protesnya hanya akan berakhir pada tarikh 17 April. Apa nak jadi-jadilah..! Dalam hatinya membuak rasa geram dan marah, sia-sia saja dia join Merkasa. Satu-satunya pertubuhan melayu yang sangat melayu ! Jika soal ketuanan melayu untuk Hulu Selangor pun tak mampu diberi kepada melayu, nak harap apa lagi ! Sampai hati sungguh Najib bagi kepada si 'machaa..' ! Gelaplah melayu Hulu Selangor ! Gelapp....beb ! 'dengus Hussein seorang diri. Ada ketikanya Hussein boleh gelak, dan ada ketikanya dia boleh menanggis sebijik macam Rafidah, tok neknya yang makin jonggang, sejak mula minat drama Milah di astro tu. Kesian Hussein. Jiwa 'melayu'nya dihumban Najib ke estet !


Sudah 5 bomoh datang mengubat si Hussein, namun tidak langsung ada tanda-tanda mahu sembuh. Makin kesian bila menengok budak Hussein tu. Masa hari Najib umum calon Hulu Selangor di Shah Alam tempohari, pagi tu elok lagi nampaknya si Hussein. Tetapi sejak 3-4 hari ini, makin kusut budak tu ! Boleh dia ke bandar pakai tengkolok siap berselendang dan cucuk keris 'kertas' kat pinggang ?

Semalam ada kawan maklum, katanya ada bomoh handal di Perak. Boleh mengubat simptom-simptom macam ni ! Cuma jadi masalah, nak hello-hello, payah sikit, pasal henfon bomoh ni tak aktif selalu, dalam gua beb..mana ada pencawang celcom ka maxis nak pi pacak ! Bikin rugi Ananda Krisnan saja pi pacak pencawang dalam gua..! Tak huntung langsung..

Harap-harap konvoi 'Wanita'nya ke Gua Bukit Putus, Gunong Semanggoi berjaya menemukan bomosiam yang handal tu tumpang menilik sebab si Husssein protes teruk di Hulu Selangor. Apa tidak nya, sampai gambar 1Malaysia pun diterbalikkannya. Tak cukup dengan itu, siap di potostet lagi gambar tu buat tampal di setiap lampu traffic light..di pekan Kuala Kubu. Jem juga kejap pekan tu, pasal lampu hijau tiba-tiba dah tak ada..yang ada gambar muka Najib terbalik. Teruk sungguh penyakit si Hussein.

Ini nak pesan, kalau PA bomosiam Bukit Putus terbaca artikel ini, tolong tengok-tengokkan dalam cawan tu..pasai apa Hussein jadi macam tu..! Dia tau MIC/BN nak kalah kaa ? hahaha..!! - albanjari

ACA delves into IT project involving firm with Israeli directors

The Star had reported this matter back in 2008. Johari Ismail of Umno Johor also made a polcie report at the Dang Wangi Police Station

By LOURDES CHARLES, The Star, 5 August 2008
The Anti-Corruption Agency (ACA) is investigating how a little-known IT company with little experience became the local partner in the RM1bil project to upgrade the Royal Malaysian Police's communication systems from analogue-based to digital.
The project has since been scaled down.
According to sources, the ACA was also probing how a Singapore-based company, several of whose directors are Israeli nationals, was awarded a slice of the project when it was against the Government's directive to do so.
The Israelis are said to be former officers in the Israeli Air Force.
The upgrading of the communications system would enable traffic policemen, those in mobile patrol vehicles and beat-duty policemen to communicate with each other and with their control centres.
The sources said the authorities had begun their preliminary inquiries into the companies to ascertain whether there was any irregularity in the awarding of the project and whether they could pose a security risk.
They said the ACA would call up several people, including police officers and senior government officials to assist in investigations following allegations that the company does not possess the requisite expertise.
It is learnt the Home Ministry had first awarded the RM980mil upgrading project to a well-known multi-national company in February.
However, in March, the company was informed that a local IT company had been appointed as local partner for the project, causing eyebrows to be raised.
With the latest development, sources said the IT company’s involvement in the project has since been limited to enable further discussions on the matter.
Inspector-General of Police Tan Sri Musa Hassan said police were aware of the involvement of the Israelis in their communications systems upgrading project.
“We informed the Home Ministry as soon as we learnt about it,” he said, declining to elaborate.
It is learnt that the Government has decided to scale down the project for the time being and had only approved its first phase, estimated to cost around RM42mil.
The IGP had last October announced that the police planned to equip their personnel with hand-held computers, and micro-cameras fitted into walkie-talkies, as part of a massive plan to beef up the force's capability.
He had said the police wanted to use such high-tech devices and set up a network of camera surveillance systems to fight crime more effectively.
Musa said the force needed to have an e-solution system that would enable them to communicate with police helicopters, airplanes and marine police as well as with their mobile police vehicles.
“The Bukit Aman control centre will use the latest high-tech devices and communication systems to relay, monitor and coordinate operations throughout the country,” he said.

Isu Mafrel: SPR Ikut Telunjuk Umno-BN

mahfuz Oleh Fazy Sahir dan Qayyum Rahman
Tindakan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) yang kini tidak mengiktiraf penglibatan Badan Pemantau Pilihan Raya Bebas Malaysia (Mafrel) disifatkan ‘takut’ dengan pemantauan badan tersebut dalam pilihan raya kecil di Hulu Selangor kelak.
Menurut Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar, tindakan tersebut menjadi bukti bahawa SPR mengikut telunjuk Umno-Barisan Nasional (BN) yang tidak berpuas hati dengan kenyataan lantang Mafrel.

Mafrel sebelum itu mengeluarkan kenyataan bahawa tindakan BN yang menabur janji bertentangan dengan etika pilihan raya, namun mendapat kecaman daripada Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar.
"Kenapa SPR perlu takut kepada satu badan bebas yang memantau pilihan raya.
Ini menunjukkan SPR mengikut telunjuk Umno-BN yang tidak berpuashati dengan kenyataan yang telah dibuat oleh Mafrel.
Apabila beberapa pengumuman berkenaan dengan projek dibuat BN yang menggunakan kedudukan mereka sebagai kerajaan.
"Kita lihat disini SPR tidak bersedia untuk melihat satu badan yang bebas membuat pemantauan bagi memastikan pilihan raya itu adil, bebas dan demokrasi yang tidak ada amalan yang bertentangan," kata Mahfuz.
Mahfuz turut mendakwa wujud perancangan Umno-BN bagi memastikan pilihan raya memihak kepada mereka.
"Ini adalah satu rancangan yang telah diaturkan oleh Umno-BN untuk mereka melakukan sesuatu yang bertentangan bagi memastikan kemenangan memihak kepada mereka dan SPR mahu perkara yang dilakukan itu tidak dapat diketahui oleh masyarakat umum terutamanya dari Pakatan Rakyat.
"Pilihan raya ini akan wujud konpirasi antara SPR dan juga Umno yang kita perlu dedahkan.  Kepincangan pada pilihan raya Hulu selangor akan berlaku bila melihat tindakan SPR yang boleh dianggap bertentangan dengan prinsip demokrasi negara ini.
Kalau daripada awal sebelum penamaan calon sudah ada konpirasi maka bila berlangsungnya pilihan raya wujudnya perkara yang secara terus melanggari hak kebebasan rakyat untuk membuat pemilihan," tegas beliau lagi.
Mafrel terus pantau pilihan raya
Beliau turut berpendapat tindakan SPR itu, dilihat sebagai langkah awal Umno-BN dalam menghadapi pilihan raya Sarawak dan juga
pilihan raya umum ke-13 kelak.
"Umno sekarang sedang berusaha untuk mengekalkan kemenangan mereka dan sekarang mereka sudah merancang sesuatu dari awal lagi walaupun itu bertentangan dengan soal demokrasi negara ini.
Mereka mencari apa sahaja pendekatan untuk memastikan pencabulan demokrasi dapat dilindungi dan ditutup oleh SPR dan tidak ada pihak lain mendedahkan penyelewengan yang mereka lakukan.
"Taktik yang kotor akan mereka gunakan pada pilihan raya kecil ini dan juga pada pilihan raya yang akan datang," kata Mahfuz.
Dalam pada itu, pengerusi Mafrel Syed Ibrahim Syed Noh nyata terkejut dengan tindakan SPR tersebut.
Malah beliau tidak menerima sebarang surat rasmi daripada suruhajaya itu, namun menegaskan tetap meneruskan tugas memantau pilihan raya sebagai badan berdaftar.
“ Saya rasa pertamanya saya belum dapat surat rasmi daripada SPR yang mengatakan kami tidak lagi diberi pengiktirafan untuk memantau pusat mengundi” kata Syed Ibrahim.
Syed Ibrahim menjelaskan bahawa jika SPR bertindak untuk terus menghalang Mafrel daripada menjalankan tanggungjawab sebagai pemantau bebas, Malaysia bakal mengalami kerugian besar apabila keraguan demi keraguan akan terus berlaku setiap kali proses pilihan raya berlangsung.
“ Tapi sekiranya itu berlaku, maka saya rasa satu kerugian bagi pihak SPR dan kerajaan Malaysia kerana fungsi dan peranan Mafrel ini perlu dilihat secara positif.
Peranan kita adalah untuk memastikan dan membantu bersama supaya proses pilihan raya ini dilihat adil dan bebas".

MAPIM: Usah Tunduk Pada Israel Jika Sokong Rakyat Palestin

KUALA LUMPUR 7 APR: Kerajaan tidak wajar tunduk kepada mana-mana kuasa Barat terutama negara berfahaman zionis jika menyokong perjuangan rakyat  Palestin, tegas Setiausaha Agung Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM), Mohd Azmi Abdul Hamid.

Mapim hari ini hadir ke parlimen bagi menyerahkan surat kepada Speaker Dewan Rakyat, Ketua Pembangkang, dan Pengerusi  Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional bagi mendapatkan sokongan terhadap memorandum Mapim yang akan dihantar kepada Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

"Kita merasakan bahawa kerajaan Malaysia, Parlimen dan juga rakyat untuk mengutuk dan mengecam tindakan Israel itu mesti digunai walaupun kita membuat satu pendirian pada tahun 2009.

Beliau berkata, Mapim mencadangkan Parlimen yang sedang bersidang ketika ini mengeluarkan satu resolusi khas mengutuk  keganasan Yahudi Israel yang sehingga kini terus melakukan kekejaman ke atas rakyat Gaza.

"Yang kedua ialah kita ingin supaya Parlimen mengambil sedikit masa untuk membahaskan usul mengutuk dan mengecam Israel yang terus mengganas di Gaza dan dunia tidak berbuat apa-apa," katanya.

Mapim turut mencadangkan Parlimen membentuk satu kaukus khas iaitu kaukus Malaysia untuk Palestin bagi membolehkan isu keganasan terhadap Gaza diberi fokus utama.

Beliau juga meminta dua orang ahli parlimen turut menyertai misi bantuan Gaza yang akan disertai aktivis pada 3 Mei ini dengan mengikuti rombongan kapal-kapal flotia ke sana.

"Kita minta dua orang dan yang lain itu siapa yang menyokong APCO jangan pergilah," sindir beliau.

Pilihanraya Kecil Hulu Selangor penentu sokongan rakyat kepada dasar kerajaan Selangor

Kemenangan Pakatan Rakyat dalam pilihanraya kecil P94 nanti akan menjadi petunjuk sokongan Hulu Selangor kepada dasar pro-rakyat kerajaan negeri.

Pilihanraya kecil Parlimen Hulu Selangor adalah pilihanraya yang pertama diadakan di Selangor. Sepanduk dan bendera telah dinaikkan di merata kawasan, dan kedua-dua belah pihak mahu meraih majoriti besar sebagai tanda aras sokongan rakyat menghadapi PRU13 nanti.

Kerusi Parlimen P94 mempunyai 64,500 pengundi, dengan majoriti Melayu. Kira-kira 32,020 pengundi berbangsa Melayu, bersamaan 52.7 peratus, manakala 16,964 darinya berbangsa Cina, 12,453 berbangsa India dan 3,063 orang Asal dan lain-lain etnik.

Kerusi ini adalah kubu kuat Barisan Nasional dan menjadi kerusi tradisi pimpinan kanan BN seperti Tun Omar Yoke Lin, Tan Sri Michael Chen, Tan Sri Lee Kim Sai, Tan Sri Khaw Kai Boh dan Datuk G Palanivel, yang mewarisi kerusi ini pada 1990.

P94 disifatkan sebagai kerusi deposit BN di Selangor sehingga gagasan itu diketepikan dalam tsunami 2008.

Calon PKR, Dr Zainal Abidin Ahmad merampas kerusi P94 dari G Palanivel dengan majoriti nipis 198 undi. Barisan bagaimanapun mengekalkan ketiga-tiga kerusi Dewan Undangan Negeri di Hulu Selangor.

Di kerusi Parlimen ini, majoriti pengundi Melayu terbahagi kepada kepada masyarakat separa-bandar dan pedalaman. Kepencilan sebahagian besar kawasan menjadi mimpi ngeri kepada jentera parti politik, terutamanya dengan tempoh berkempen yang terlalu singkat.

Lanskap alam di Hulu Selangor menuntut kepada kesabaran yang tinggi, terutamanya di kawasan berbukit-bukau seperti Ulu Bernam berhampiran Perak dan penempatan Felda dan Orang Asal di pinggir sempadan Pahang.

Pilihanraya ini akan menguji ketahanan dan liputan capaian setiap parti yang terlibat untuk mendekati pengundi, menyakinkan mereka dan membawa mereka keluar mengundi pada hari penentuan nanti.

Anak Felda Hulu Selongor bangkit tuntut perubahan

Selepas 30 tahun dibelit kemiskinan dan prasarana serba kekurangan, anak-anak Felda di Hulu Selangor kini bangkit menuntut perubahan.

Mereka berhimpun, berbincang dan akhirnya bersepakat bahawa satu-satunya cara mengangkat taraf kehidupan warga Felda adalah dengan campurtangan Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Anak-anak Felda dinafikan tanah untuk membina teduhan idaman untuk keluarga masing-masing. Mereka tidak dibenarkan mewarisi tanah ibu-bapa mereka walaupun keturunan mereka telah meneroka dan membesar bersama-sama pokok-pokok sawit yang diusahakan turun-temurun.

Persatuan Anak Peneroka dan Generasi ke-2 Felda atau ANAK, bersama-sama penduduk Felda Gadangsa, Felda Soeharto dan Felda Sungai Tengi kini menggembleng usaha memastikan mangsa pelan pertanian mega kerajaan pusat ini mendapat pembelaan sewajarnya.


Penyelaras Program perhimpunan ANAK, Mohammed Salleh Ri berkata, masalah penempatan ini berlaku kerana Felda tiada mekanisma khas untuk masa depan anak peneroka. Menginsafi nasib mereka kini terletak sepenuhnya pada ehsan atau ketidakpedulian kerajaan Pusat, penduduk dan ANAK bersama-sama menyerahkan memorandum kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim  ketika tokoh itu berkunjung ke Sungai Tengi Ahad lalu.

Menurut Salleh Ri, sehingga ke hari ini penduduk masih mengharapkan janji-janji dari pilihanraya-pilihanraya lalu ditunaikan Perdana Menteri Najib Abdul Razak. Namun sekali lagi mereka dikecewakan.

Apa yang mereka tuntut adalah tanah untuk jaminan masa depan generasi Felda akan datang, bukan gula-gula pilihanraya dan elaun 1500 ringgit sebulan. Persoalan yang bermain di hati warga Felda adalah, mengapa BN membelakangi matlamat Felda yang digariskan Perdana Menteri ke-2, Tun Abdul Razak.

Selepas 30 tahun, rumah Felda Gadangsa, Felda Soeharto dan Felda Sungai Tengi masih sekecil 30 tahun lalu. Bila mereka berpeluang ke pekan atau ke kota berhampiran, mereka  terpana melihat banglo-banglo besar yang tidak mungkin dapat mereka kecapi dibawah sistem Felda hari ini. ANAK akan mengadakan program perhimpunan anak-anak peneroka yang dijadualkan pada 23 dan 24 April ini bagi membuat penerangan kepada peneroka serta sesi dialog dengan menteri besar.

Rakyat Hulu Selangor gesa PR gembleng usaha untuk memastikan sistem penyampaian lebih berkesan

Rakyat Hulu Selangor di Ulu Bernam berpendapat Pakatan Rakyat perlu menggemblengkan usaha merapati keperluan setempat dan memastikan sistem penyampaian kerajaan negeri Selangor pantas dan berkesan.

Meskipun ada yang dikalangan warga Ulu Bernam merupakan pengundi tegar Barisan Nasional, namun rata-ratanya optimis bahawa kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor boleh menjadi lebih baik berbanding hari ini dan pentadbiran lepas.


Menurut penduduk Chew Cheong Soon, 48,inisiatif kerajaan Selangor memperkenalkan program merakyatkan ekonomi Selangor begitu mendapat perhatian rakyat seluruhnya,

“mengenai program merakyatkan ekonomi selangor ini memang ada mendapat tempat dihati rakyat”

“pada pendapat saya, kalau era barisan nasional sumbangan atau bantuan peruntukan memang ada, Cuma tak sampai pada rakyat, jadi yang mendapatnya, tak tau la”

“dari apa yang kebanyakkan rakyat jelata, khusus di Jalan Changkat Asa Kampung Hassan ni, rata-rata dapat la, dapat lihat mereka suka, kira puas hati dengan apa yang ada sekrang ni”

“sudah tentu antara program ataupun kerajaan negeri merakyatkan ekonomi Selangor, rata-rata rakyat menunggu bantuan seperti ini, secara langsung kalau la kebetulan ada pilhanraya kecil ini, mahu tak mahu rakyat hulu bernam ini baik-baiknya mengundi la Pakatan Rakyat”


Manakala bagi pengusaha kedai makan, Chian Soon Yean, beliau yakin Pakatan Rakyat mempunyai peluang untuk sekali-lagi memenangi pilihanraya Parlimen Hulu Selangor.

Menurutnya, pelanggan-pelanggannya cenderung untuk memberi peluang kepada Parti Keadilan Rakyat dengan harapan ia mampu membawa perubahan yang bermakna.

Bagi Chiam Soon Yean, 45, pula, rakyat di parlimen Hulu Selangor begitu mengharapkan kemenangan Pakatan Rakyat untuk meneruskan agenda memperkasakan kebajikan rakyat.

“mereka ada melakukan lakukan tanggungjawab yang patut dilakukan”

“lagi ada PKR ada memberi sebagai panduan penuntut yang layak ke universiti,”

“mengikut suara dari pelanggan sini la, sangat pembangkang mendapat kemenangan lebih tinggi”

“saya rasa salah satu kepada sebab yang membuat mereka membuat undian kepada pembangkang”


Sementara itu, seorang penyokong tegar PKR Hoh Foh Yim berkata perbezaan antara wakil rakyat BN dan Pakatan Rakyat seperti langit dan bumi.

Beliau menjelaskan program pro-rakyat yang dirumuskan kerajaan negeri lebih bersifat mengangkat daya-upaya ekonomi seisi rumah selain mendidik rakyat supaya berdikari manakala bantuan BN lebih berupa sogokan.

“Dulu tanya MCA itu punya orang, dia cakap lagi mau wang la, satu bulan bayar 10ringgit satu api, sekarang you tengok tak payah duit, sudah terang kg Hassan sana, semua pun terang”

“Air pun kurang, semua pun, sekrang pun free banyak ,tak ada duit punya orang, banyak baik” sekarang semua ornng cakap pun baik”

Tarik Pengiktirafan Mafrel, Konspirasi SPR - Barisan Nasional

KUALA LUMPUR 7 APR: Tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang tidak lagi mengiktiraf peranan Badan Pemantauan Pilihan Raya Bebas Malaysia (Mafrel) membayangkan suruhanjaya itu mengikut telunjuk pimpinan Umno Barisan Nasional.

Ia juga menunjukkan pimpinan Umno BN mahu mengelakkan amalan tidak demokratik mereka tidak terbongkar, lebih-lebih lagi ketika di ambang pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor 25 April ini.

SPR dalam kenyataan media menggunakan alasan, kononnya Mafrel melanggar syarat pelantikan sebagai badan pemantau pilian raya kerana gagal mengemukakan laporan kerja dalam sembilan pilihan raya kecil sejak Ogos 2008.

Hakikatnya, keputusan itu termaktub sehari selepas kecaman liar Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Datuk Noh Omar terhadap Mafrel yang dipaparkan media arus perdana secara meluas.

"Tindakan SPR mengikut telunjuk BN dan melindungi mereka daripada perkara yang tidak demokratik dan bertentangan dengan demokrasi. Ini konspirasi antara BN dan SPR dalam menutup pencabulan yang bakal dilakukan BN," katanya.

Sebelum ini, Mafrel menyifatkan perbuatan pimpinan Umno BN menabur pelbagai janji menjelang pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor sebagai bertentangan dengan syarat pilihan raya yang menghalang aktiviti sebelum hari penamaan calon.

Mahfuz juga mengesyaki tindakan ke atas Mafrel untuk tidak membenarkan proses pemantauan menjadi isyarat untuk menghalalkan pelbagai bentuk ketempangan demokrasi pada pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor.

"Demi kepentingan proses pemurniaan demokrasi dan perjalanan pilihan raya yang harus bersih di negara kita ini. SPR harus menarik kembali larangan bagi pengiktirafan," katanya.

APCO: Dewan ditangguh awal, lagi MP Pakatan hadapi tindakan...wah ..kah..kah...Speaker pun tak tahan..cabut .....!!!



Datuk Mahfuz Omar.
KUALA LUMPUR, 7 April — Isu firma perunding komunikasi antarabangsa APCO Worldwide yang menjadi mainan bibir pembangkang di Dewan Rakyat sejak pertengahan bulan lepas, menyebabkan persidangan hari ini ditangguh sejam lebih awal.
Segalanya bermula apabila Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar menerima usul yang dibawa Datuk Ismail Mohamed Said
(BN-Kuala Krau) untuk merujuk Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen, kerana dikatakan sengaja mengelirukan dewan apabila berulang kali menyebut “Umno-APCO”.
Usul itu yang diluluskan selepas undian suara bagaimanapun dibantah barisan anggota Parlimen pembangkang yang mempertikaikan tindakan Wan Junaidi tidak membenarkan usul dibahas mahupun memberi peluang kepada Mahfuz untuk membuat penjelasan.
Mahfuz sebelum itu membangkitkan rasa tidak puas hati pada kalangan anggota Parlimen yang menyokong kerajaan kerana asyik mencelah dengan ungkapan “Umno-APCO” sepanjang persidangan berlangsung hari ini.
Cuba meredakan keadaan,  Wan Junaidi menjelaskan walaupun dirujuk kepada jawatankuasa itu ianya tidak bermakna anggota Parlimen berkenaan bersalah.
Ianya terpulang kepada penilaian dan keputusan jawatankuasa itu, katanya.
Namun barisan pembangkang terus menyuarakan bantahan mereka dan suasana semakin kecoh apabila sebahagian daripada mereka mula berdiri dan melaung-laungkan ungkapan “Umno-APCO”, memaksa Wan Junaidi menangguhkan dewan selama 15 minit.
Bagaimanapun suasana panas itu berterusan selepas persidangan disambung semula, dan cubaan Mahfuz untuk menjelaskan kedudukannya bagi mengelak daripada berhadapan dengan jawatankuasa tersebut juga ditolak oleh Wan Junaidi.
“Saya tak nak ulas lagi, minta Yang Berhormat Pokok Sena jelaskanlah pada jawatankuasa nanti. Jangan jelaskan pada saya, saya bukan pengerusi jawatankuasa itu nanti,” katanya.
Memandangkan keadaan semakin kecoh Wan Junaidi kemudian memutuskan untuk menangguh persidangan itu pada pukul 6.15 petang iaitu kira-kira satu jam lebih awal.
Sebelum kekecohan itu, anggota Dewan Rakyat baru sahaja meluluskan perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan peringkat dasar. Persidangan disambung esok. — Bernama

Kenapa? Tak Percaya?


MANGSA kekejaman Israel

BANGSA yang mengupah Israel

1Malaysia

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Satu Malaysia atau '1Malaysia' adalah satu gagasan peribadi yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Malaysia , Datuk Seri Najib Tun Razak pada 2 April 2009. Intipati gagasan ini idea satu bangsa tanpa mengira kepelbagaian etnik, sub-etnik dan kebudayaan. Semua pihak mestilah bersama-sama menjayakannya. Pelaksanaannya bukan dibuat semalaman tetapi secara evolusi.
Ia adalah kesinambungan konsep daripada dua kepimpinan terdahulu dalam membawa Malaysia menjadi sebuah negara maju.Ia adalah ramuan serta formula pentadbiran dalam proses negara menuju Wawasan 2020 serta menjadi cemerlang, gemilang dan terbilang seperti yang diperjuangkan perdana menteri keempat dan kelima iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi.[1]
Aspek utama ialah sikap saling hormat menghormati dan bersikap menerima di antara satu sama lain.Masyarakat majmuk di Malaysia perlu disatukan melalui '1Malaysia'. Hubungan kaum dipereratkan bagi jangka masa panjang.[2] Tiada perbezaan antara bandar, luar bandar dan kumpulan etnik sekiranya mereka mempunyai potensi berhak mendapat bantuan kerajaan berbanding anak-anak golongan berada yang sudah tentu mempunyai peluang pendidikan yang terbaik. Kerajaan menawarkan akses pemula dengan menyediakan datar permainan yang adil tetapi kita sebagai kerajaan tidak berkemampuan memastikan penghasilan yang sama. Prinsip utama yang mendasari 1Malaysia adalah kebersamaan dan kekitaan dalam satu keluarga besar.[3]

One Israel

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

One Israel atau '1Israel' atau 'Satu Israel' adalah dibentuk oleh pemimpin Parti Buruh Israel Ehud Barak semasa Pilihan Raya Israel 1999 dengan tujuan untuk membuat Parti Buruh tampak lebih moderat dan untuk mengurangkan reputasi imej sekular dan elitis .Ia ada kaitan dengan penyokong Mizrahi (Gesher dipimpin oleh ahli politik Mizrahi sementara David Levy memimpin parti agama). Ia berasaskan tranformasi Tony Blair di Britain yang juga membentuk Parti Buruh Baru.
Perjanjuian persefahaman itu meletakkan Gesher di belakang Ehud Barak dan Shimon Peres dan David Levy akan mendapat jawatan menteri. Meimad dijanjikan kedudukan menteri di parlimen Knesset.
Dalam pilihan raya itu, bancian menganggarkan parti buruh akan memenangi 33 kerusi. Malangnya, Satu Israel tidak muncul sebagai fraksi terbesar di Dewan Knesset kerana hanya memenangi 26 kerusi . Jumlah ini lebih rendah, sedangkan 34 kerusi dalam pilihan raya 1996. Dari 26 kerusi, Parti Buruh mendapat 22 kerusi, Parti Gesher 3 dan Meimad 1. Untuk memenuhi perjanjian pra-pilihan raya, Levy dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Luar Negeri . Meimad Michael Melchior dilantik Menteri Sosial dan Hal Diaspora Israel.
Barak, yang telah menewaskan Binyamin Netanyahu dalam pemilihan Perdana Menteri Israel, telah membentuk kerajaan campuran yang tidak stabil. Enam parti kecil iaitu Shas, Meretz, Yisrael BaAliyah, Parti Tengah, Parti Agama Kebangsaan dan Kesatuan Taurah Yahudi.
Ehud Barak menyertai Perjanjian Kem David dengan Yasser Arafat pada musim panas 2000 menyebabkan Gesher menarik diri daripada perikatan pada 7 Mac 2001. Pada 7 Mei perikatan bergabung dengan Paksi Haluan Baru. Pada 15 Mei tahun 2001 ia dinamakan Parti Buruh-Meimad.
Setelah parti runtuh, Barak disiasat atas tuduhan berhubung Satu Israel yang telah melanggar undang-undang dana parti dengan membenarkan wang asing di bawa masuk sebagai dana kempen . Eliezer Goldberg didenda 13 juta Shekel kerana melanggar undang-undang dana.[1]

ajijoi

Hak milik tanah untuk 100,000 keluarga di Selangor Yang Di Nafikan oleh UMNO@APCO selama ini.

HULU SELANGOR, 7 April — Kira-kira 100,000 keluarga di Selangor yang telah menduduki tanah kerajaan lebih 15 tahun, akan menerima hak milik tanah mereka tidak lama lagi, kata Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini.
Beliau berkata langkah itu akan memberikan manfaat kepada keluarga setinggan dan pekebun yang menduduki tanah Lesen Pendudukan Sementara (TOL) di Selangor.
“Mereka yang layak untuk tindakan ini hendaklah menduduki tanah itu sejak 15 tahun lepas. Langkah ini akan membantu setinggan mendapatkan tanah mereka dan pada masa yang sama membenarkan kerajaan meluluskan pemilikan tanah itu,” katanya kepada pemberita selepas mesyuarat exco di Pejabat Daerah Hulu Selangor di sini.
Katanya hak milik tanah baru itu dalam bentuk geran pajakan dan terpulanglah kepada pemilik tanah baru sama ada mereka mahu mengambilnya sehingga 99 tahun atau pajakan 60 tahun apabila mereka memohon untuk mendokumenkan tanah tersebut.
Menurutnya kerajaan negeri akan menangani isu tanah rizab yang membabitkan tempat ibadat, sekolah dan jalan tidak lama lagi
Dalam perkembangan lain, Khalid berkata kerajaan negeri telah memutamadkan laporan audit dalam penyenaraian operasi Yayasan Basmi Kemiskian (YBK) termasuk jumlah dana dan aset yang disumbangkan oleh kerajaan negeri untuk melaksanakan program pembasmian kemiskinan.
“Kita akan umumkan butir-butir itu pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) 12 April,” tambah beliau.
Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar negeri Elizabeth Wong berkata rungutan 40 keluarga Orang Asli di Kampung Gerachi dekat sini selama ini telah ditangani.
Beliau berkata masyakarat Orang Asli di kampung itu akan menerima hak milik tanah mereka dan pampasan seperti dalam perjanjian pada 2000. — Bernama

PR akan lawan parti Apco di Hulu Selangor?

Dalam berita bertajuk "Mahfuz pula diheret ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan", Suara Keadilan melaporkan:
Laungan "Umno-Apco, Umno-Apco, Apco-Umno, Apco-Umno" terus bergema di dalam Dewan menyebabkan anggota BN menyingga kemarahan.
Dalam berita bertajuk "Apco row brings House down", Malaysian Insider hari ini pula melaporkan:
Pokok Sena MP Mahfuz Omar (picture), who is from PAS, had attempted to rile up Barisan Nasional (BN) MPs during bloc voting for the Supplementary Supply Bill, by starting the "Umno Apco" chant.

"For loyalty of King and country, we must reject the Bill by Apco. Apco! Apco! Apco!" Mahfuz said.

His PR colleagues then followed suit with chants of "Umno Apco".
Berdasarkan apa yang berlaku di atas, adakah Pakatan Rakyat (PR) akan berhadapan dengan parti Apco di Hulu Selangor? Sebelum ini, saya ingat lawan PR di Hulu Selangor hanya parti Altantuya sahaja. Rupa-rupanya parti Altantuya merangkap parti Apco.

Kalau anda belum kenal sepenuhnya Apco, berikut ialah sedikit pengenalan:
Tokoh-tokoh utama Apco Worldwide yang diambil oleh kerajaan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai konsultan komunikasinya terdiri dari mereka yang memusuhi umat Islam.

Antaranya ialah Naib Presiden Kanan Apco Worldwide di Washington DC, Jonathan Winer, yang pernah mengemukan laporan yang menuduh Ikhwan Muslimin serta beberapa badan kebajikan Islam sebagai pengganas.

Beliau malah pernah berusaha agar dipatahkan segala aktiviti kewangan kepada badan-badan tersebut.

Salah seorang ahli lembaga APCO dan bekas duta Amerika Syarikat, Marc Ginsberg pula menyifatkan mujahid Islam, asy-Syahid Sayyid Qutb sebagai musuh dan membandingkannya dengan Adolf Hitler. Syed Qutb ialah penulis karya-karya besar seperti Ma'alim fil Tariq dan Fi Zilal al-Qur'an (baca selanjutnya dalam posting bertajuk "Bukti Apco, Zionis anti-Islam!" blog Zainulfaqar Yaacob - dengan ucapan terima kasih kepada Nat. Gambar di bawah ialah gambar anak-anak Palestin yang dibunuh kejam oleh pengganas-pengganas dari tentera Israel)
Berkaitan:
Kerana lagu Shahrukh Khan Umno-Apco, Mahfuz ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan (Harakah Daily 7/4/10)
'Umno Apco, Apco Umno' kecohkan Dewan Rakyat! (Zainulfaqar Yaacob 7/4/10)
Mahfuz diheret, Tajuddin selamat (Malaysiakini 7/4/10)
'Umno Apco' jibe lands Mahfuz in trouble (Malaysiakini 7/4/10)
Nazri: APCO dibayar ikut program komunikasi (Malaysian Insider 7/4/10)
Parlimen dituntut kecam Israel (Malaysiakini 7/4/10)
Shin Bet Israel bermaharajalela dalam kerajaan Najib? (1/4/10)
PB.

BN Sudah Gila. Mhafuz Pula Diheret Ke JK Hak Dan Kebebasan




Anggota Dewan Pakatan Rakyat membantah keputusan bercanggah Timbalan Speaker yang membenarkan usul untuk menghadapkan Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar ke Jawatan Hak dan Kebebasan dengan menggunakan Peraturan 26(1) walhal usul di bentang oleh di bawah Peraturan 36(12).

Keputusan tersebut diambil datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar setelah Dewan ditangguh selama 15 minit apabila perbahasan dalam Dewan sudah tidak terkawal.

"Tindakan membenarkan usul tidak dibincang mengenai peraturan mana yang diguna dan ini bertentangan dengan peraturan Dewan sendiri," Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaafar.

Timbalan Speaker berkata sekiranya keputusan beliau tersebut dibantah oleh anggota Dewan mereka boleh menggunakan Peraturan 43 untuk mempertikaikan keputusan yang dibuat.

Ahli Parlimen Gopeng, Dr Lee Boon Chye dan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad bangun mendesak Timbalan Speaker membuat pendirian samada istilah Umno dan APCO boleh digunakan dalam Dewan.

"Saya tidak mahu menjelaskan perkara ini. Siapa yang tidak bersetuju boleh keluar Dewan," jawab Wan Junaidi.

Sebelum itu keadaan menjadi tegang ekoran Ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Ismail Mohamed Said bangun membawa usul untuk merujuk Mahfuz ke jawatankuasa tersebut kerana mengaitkan firma antarabangsa yang pro Zionis-Israel dengan Umno.

Dewan Rakyat menjadi kecoh semasa perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan (2009) 2010 apabila anggota Dewan dari Pakatan Rakyat berdiri menawarkan diri mereka untuk dirujuk kepada Jawatan Hak dan Kebebasan Parlimen berhubung isu kaitan APCO dan Umno.

Timbalan Speaker dilihat memihak kepada BN apabila bersetuju untuk membuat pengundian di dalam Dewan berdasarkan keputusan Speaker pagi tadi yang membolehkan usul di bawa sekiranya sesuatu isu berbangkit berlaku di dalam Dewan.

Melihat ketidakadilan yang berlaku beberapa Ahli Parlimen Pakatan Rakyat bangun membantah sikap dan pendirian Timbalan Speaker yang didakwa membuat keputusan yang berbeza dalam perkara yang sama apabila ia bersangkutan dengan anggota Pakatan Rakyat.

"Saya menawar diri untuk di hadapkan kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan," kata Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff diikuti oleh rakan beliau dari Teluk Intan, M. Manogaran, Shah Alam, Khalid Samad serta Kelana Jaya, Gwo-Burne Loh sebelum Wan Junaidi menangguhkan Dewan selama 15 minit.

Laungan 'Umno-APCO, Umno-APCO, APCO-Umno, APCO-Umno terus bergema di dalam Dewan menyebabkan anggota BN menyingga kemarahan.

Sebelum itu Dewan membuat pengundian apabila anggota 15 anggota berdiri menandakan persetujuan untuk belah bagi.

Apabila pengundian dibuat, BN mendahului keputusan untuk meluluskan Rang Undang-undang yang dibentangkan oleh Timbalan Menteri Kementerian Dalam Negeri, Datuk Chor Chee Heung dengan 88 undi berbanding 57 undi dari Pakatan Rakyat.

Pagi tadi juga pengundian di buat atas usul untuk merujuk Ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Tajuddin Abdul Rahman yang melemparkan tuduhan bahawa DAP adalah ejen Singapura dalam Dewan semalam.

BN berjaya menangkis usul tersebut dengan 82 berbanding 56 dari Pakatan Rakyat.Ahli Parlimen Kubang Kerian Salahuddin Ayub berkata Pakatan Rakyat akan terus membantah dan mempertahankan tindakan Mahfuz mengaitkan APCO dan Umno.

Wow... Cukai Judi RM1.199 Billion - Haram Atau Halal...????

Timbalan Menteri Kewangan Chor Chee Heung memberitahu Dewan Rakyat hari ini bahawa jumlah hasil judi sebanyak RM1.199 bilion (2009) digunakan antaranya untuk membiayai program KEBAJIKAN, sukan dan lain-lain.
 
Kerajaan BN benar-benar tidak bertanggungjawab apabila menggunakan WANG HARAM hasil judi ini untuk program KEBAJIKAN UNTUK RAKYAT.
 
Saya sangat kesal dengan tindakan kerajaan BN yang dipimpin oleh orang yang mengaku Islam tetapi sanggup membiarkan rakyat bergelumang dengan WANG HARAM hasil judi.
 
SUDAH SAMPAI MASANYA KERAJAAN BN INI DITUMBANGKAN PADA PRU 13 NANTI. PALING PENTING SEKARANG, PENGUNDI HULU SELANGOR MESTI MENGAJAR BN SEKALI LAGI PADA 25 APRIL INI.
 
Sumber: Mutaligat. 
 
Gua no komen... sesiapa yang pakar boleh tolong komen tak...? Atau mau tanya pendapat pakar agama di bawah ini....
ha..ha..ha...

'Umno Apco, Apco Umno' heret Mahfuz ke JK Hak dan Kebebasan Parlimen

Dzulfikar Mashoor   
KUALA LUMPUR, 7 April: Umno seolah-olah trauma dengan gelaran 'Umno Apco, Apco Umno' yang dipopularkan oleh Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar di Dewan Rakyat sejak sesi pagi tadi yang mengheretnya ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.
Ekoran itu, Ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Ismail Mohamed Said membuat usul menggunakan Aturan Mesyuarat 36(12) mengheret Mahfuz ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.
Pertikaman lidah di Dewan Rakyat dilihat mulai panas apabila Timbalan Speaker, Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar menyebelahi Ismail dengan tidak terlebih dahulu memberikan justifikasi yang matang pada usul tersebut.
Akibatnya, rata-rata Ahli Parlimen Pakatan Rakyat bangkit memprotes Dr. Wan Junaidi dengan melaungkan 'Umno Apco, Apco Umno' secara terbuka.
Dalam aksi protes itu, Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusof turut meminta dirinya dikenakan tindakan seperti Mahfuz kerana menyebut 'Umno Apco, Apco Umno' di Dewan Rakyat.
Wan Junaidi kemudiannya menjelaskan bahawa kenyataan Mahfuz adalah mengelirukan dan membolehkan beliau dirujuk ke jawatankuasa tersebut menggunakan Aturan Mesyuarat 26(1B).
Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad kemudiannya bangkit mempersoal tindakan Wan Junaidi.
"Adakah menyebut perkataan Umno itu menghinakan, adakah Apco itu suatu najis," soalnya.
Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaffar pula menganggap usul tersebut adalah tidak tepat kerana Ismail dan Dr Wan Junaidi masing-masing tidak menggunakan Aturan Mesyuarat yang sama.
Tidak cukup dengan itu, menurut Kamaruddin, kaedah Speaker membuat keputusan tidak menurut Aturan Mesyuarat.
Ini kerana, menurut beliau, Dewan Rakyat tidak terlebih dahulu diminta membahaskan usul dan menerima usul Ismail itu.
Tanpa memberikan justifikasi yang jelas, Wan Junaidi bertegas dengan keputusannya iaitu Mahfuz diheret ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.
Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah kemudiannya meminta Wan Junaidi menjelaskan pula tentang kaedah menggunakan perkataan 'Umno' dan 'Apco' dengan cara yang betul supaya beliau tidak mengulangi tindakan Mahfuz.
Wan Junaidi kemudiannya dilihat seolah-olah terperangkap dengan keputusan yang dibuatnya kerana kedua-dua perkataan yang dianggap sensitif oleh Ahli-ahli Parlimen BN itu tidak memberikan konotasi yang salah.
Dewan Rakyat kelihatan kembali kecoh dengan laungan 'Umno Apco, Apco Umno', hatta Dr. Wan Junaidi terpaksa menangguhkan sidang Dewan Rakyat selama lima belas minit.
Wan Junaidi kemudiannya mengambil ketetapan Dewan Rakyat menggunakan undian suara.
Dewan Rakyat kembali gamat dengan laungan 'Umno Apco, Apco Umno' sebagai protes pada ketetapan Dr. Wan Junaidi.
Ahli Parlimen Sri Gading, Datuk  Mohamad Aziz kemudiannya mencelah dengan mengatakan bahawa menyebut kalimah 'Umno' dan 'Apco' seperti memperbudak-budakkan Umno.
Ahli Parlimen Batu, Tian Chua kemudiannya membuat usul untuk membawa Mohamad ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen kerana menyebut 'Umno Apco, Apco Umno' sebagaimana yang dilakukan ke atas Mahfuz, tetapi usul itu diketepikan oleh Dr. Wan Junaidi.
Menurut Wan Junaidi, kenyataan Mohamad tidak boleh ditafsirkan sama dengan kenyataan Mahfuz.
Tegas Wan Junaidi lagi, sekiranya sesiapa Ahli Parlimen Pakatan Rakyat tidak berpuas hati dengan ketetapannya, mereka dicabar mempertikai tindakannya menggunakan Aturan Mesyuarat 43.
Ahli Parlimen Jelebu, Datuk Seri Dr. Rais Yatim kemudiannya mencadangkan Dr. Wan Junaidi menggunakan kuasa muktamadnya berdasarkan Aturan Mesyuarat 90.
Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution Ismail bangkit lalu mempersoal kemampuan Wan Junaidi kerana soalah-olah mampu membaca apa yang terbuku dalam hati Mahfuz dan Mohamad.
"Mahfuz sebut Apco dan Umno, begitu juga Mohamad, bagaimana Tuan Speaker boleh menganggap Mahfuz salah dan Mohamad betul sedangkan kedua-duanya menggunakan perkataan yang sama," ujarnya.
Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang kemudiannya merumuskan Wan Junaidi telahpun melakukan kesalahan dalam menggunakan Aturan Mesyuarat.
Ujarnya lagi, Wan Junaidi dinasihatkan supaya menggugurkan Mahfuz dan Mohamad daripada dibicarakan oleh Jawatankuasa Hak dan Kebebasan, seterusnya meneruskan agenda menyuarat.
Sebagai respons pada cadangan Kit Siang itu, Wan Junaidi bertegas dengan ketetapannya sebelum itu.
Kekecohan dalam Dewan Rakyat mengakibatkan beliau terus menangguhkan mesyuarat secara tiba-tiba tanpa didahulukan dengan suatu usul penangguhan yang disokong oleh Ahli Parlimen.
Namun, beliau kemudiannya mengaku gagal mengawal perasaannya dan menangguhkan sidang dewan sehingga 10 pagi esok mengikut Aturan Mesyuarat yang sepatutnya.

Kes Kit Siang

Sebelum itu, Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) memohon agar anggota Parlimen Pasir Salak, Datuk Tajudin Abdul Rahman dihadapkan ke jawatankuasa yang sama.

Ini ekoran tuduhan Tajudin yang antara lain mengatakan ada antara pemimpin Pulau Pinang daripada DAP, kerap ke Singapura dan Hong Kong dan menjual rahsia negara kepada dua negara itu.

Selain itu, Lim berkata, anggota Parlimen Pasir Salak itu juga mendakwa beliau adalah bekas pegawai politik kepada bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew (kiri).

Lim meminta Tajudin mengemukakan bukti atas tudhannya itu dan sekiranya gagal beliau dicadangkan dihadapkan ke jawatankuasa itu.

Tajudin selepas itu enggan menarik balik tuduhannya itu lalu menyebabkan anggota Parlimen Pakatan mendesak dia dihadapkan ke jawatankuasa itu.

Ekoran itu, undi belah bahagi dibuat yang menghasilkan 56 bersetuju dan 82 menolak cadangan itu.

HANSARD PARLIMEN : Pendedahan oleh Dato' Seri Anwar agen Israel dalam PDRM.

(P/S : SILA FOKUS KEPADA TULISAN WARNA MERAH )


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Terima kasih Tuan Yang di-
Pertua. Selamat kembali bertugas.


Tuan Yang di-Pertua: Terima kasih.


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Alhamdulillah. Sihat wal’afiat,
mudah-mudahan lebih sihat dan sabar dalam...


Tuan Yang di-Pertua: Kalau senyap selalu sentiasa sabar. [Ketawa] Sentiasa
sihat. Kalau nanti bising-bising lagi akan sakit balik. [Ketawa] Jadi yang doa-doa itu
tinggal doa sahaja. Sila teruskan.


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Anggaran perbelanjaan
mengurus tambahan kedua menyentuh Jabatan Perdana Menteri dan ada kaitan
dengan SPRM dan Kementerian Dalam Negeri. Saya hanya rujuk kepada Global
Strategic Communications Campaign dan saya ingin memberi makluman kepada Dewan
ini sambungan daripada isu-isu yang dibangkitkan dan kebimbangan kita tentang faktor
keselamatan negara.


Saya rujuk kepada PDRM, satu projek yang dikenali sebagai APCO P25. APCO
P25 ini diluluskan oleh Kementerian Dalam Negeri menelan belanja RM980 juta dan kini
RM999 juta di bawah kelolaan APCO International. Hal ini Tuan Yang di-Pertua, tidak
saya sentuh dalam kenyataan minggu lalu. Kebimbangan saya ialah kerana ia ada
kaitan kerana syarikat yang sama yang berkaitan juga diberikan kontrak RM900 kepada
melalui Kementerian Pertahanan mengusahakan Taman Teknologi Sungkai 1,100 ekar.
Perkara ini mula didedahkan sejak tahun 2008 bulan Julai, apabila Tan Sri Musa
Hasan, Ketua Polis Negara mengejutkan dengan kenyataan bahawa beliau maklum
dengan izin, “We were aware of the involvement of the Israelis in the Communications
System Upgrading Project. We informed the Home Ministry as soon as we learned about
it.”


Bila kita bincang sekarang Tuan Yang di-Pertua, ada dua orang petugas
daripada syarikat yang berkenaan di bilik server Bukit Aman, di tingkat 2 dan 3 -
sekarang meneliti bagi pihak syarikat yang berkenaan yang ada kaitan dengan apa yang
disebut oleh Ketua Polis Negara. Pada bulan Julai berikutnya, Tan Sri Robert Pang,
Exco Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia menyerahkan sebahagian dokumen
kepada BPR. Pada Oktober 2008, Yang Berhormat Ipoh Timur bangkitkan isu ini di
Parlimen dengan beberapa makluman tetapi diketepikan dan dinafikan dengan sepintas
lalu oleh Menteri Dalam Negeri.


Pada bulan November dan Disember, laporan polis dibuat oleh pegawai yang
bertanggungjawab di PDRM oleh pegawai polis dan disiasat oleh ASP Sairah. ASP
Sairah kemudian dipindah ke Taiping dan tidak ada kemajuan tentang siasatan ini. Pada
23 November 2008, Menteri Dalam Negeri pada ketika itu mendapat taklimat khas pada
jam 4.00 petang di Bilik VIP, KLIA kerana dibangkitkan oleh PDRM terutama Jabatan
Logistik, Ketua Polis Negara dan Cawangan Khas tentang kehadiran risikan tentera
Israel di PDRM Teknologi Maklumat seperti mana yang telah saya jelaskan di tingkat 2
dan 3 sekarang.


Pada 1 Disember 2008. Pengarah Jabatan Logistik, Datuk Mashuri Zainal
menulis kepada Badan Pencegah Rasuah pada ketika itu mengenai projek APCO P25
ini yang dikenali dengan Police Reporting System (PRS), fasa ketiga pembekalan dan
penyelenggaraan 1,2,3, kepada Syarikat Masterplan Consulting Sdn. Bhd. Dalam surat
itu disebut, “Pada Mei 2008, Pengarah Logistik Polis Diraja Malaysia menerima laporan
daripada Pengarah Cawangan Khas berkenaan dengan penglibatan dua bekas pegawai
tentera risikan Israel dalam projek PRS PDRM oleh MPC.”


Ini saya rujuk surat 1 Disember oleh Pengarah Jabatan Logistik, Datuk Mashuri
Zainal. Pada bulan Ogos 2008, dalam surat ini juga Cawangan Khas mengesahkan
penglibatan Israel melalui syarikat - sekarang disebut nama Syarikat Asiasoft Malaysia
sebagai subkontraktor. Dalam surat pengarah logistik juga disebut bahawa Cawangan
Khas Polis Diraja Malaysia mengesahkan Asiasoft mempunyai dua pemegang saham
Bees System Sdn. Bhd - RM70%, Asiasoft Pte. Ltd. - 30%. Didaftar di Singapura dan
dikuasai oleh Asiasoft Global Private - berpangkalan di Tel Aviv, Israel. [Tepuk]


Tuan Yang di-Pertua: Nanti dahulu Ahli-ahli Yang Berhormat. Ahli-ahli Yang
Berhormat, Yang Berhormat Permatang Pauh dalam berucap ini harus ambil kira
Peraturan Mesyuarat 36(12).


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Ya.


Tuan Yang di-Pertua: Sila.


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Saya faham.


Tuan Yang di-Pertua: Pokoknya Yang Berhormat sedar itu. Sila


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Sedar. Sebab itu saya perhati
dan saya doakan Tuan Yang di-Pertua supaya adil dan bijaksana.


Tuan Yang di-Pertua: Kerana Yang Berhormat sekarang sedang merujuk
kepada dokumen-dokumen yang spesifik.


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Yes.


Tuan Yang di-Pertua: Sila teruskan.


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Dua Pengarah Asiasoft di Israel
ialah Izhak David Nakar dan Ido Schechter. Oleh yang demikian kesimpulan surat
logistik ini ialah:


(i) Jabatan Logistik dengan ini mencadangkan agar Kementerian
Dalam Negeri segera menamatkan kontrak tersebut kerana
mengancam keselamatan negara; [Tepuk]


(ii) Alasan dalam surat itu bahawa Asiasoft sebagai subkontraktor
telah tidak mendapat kebenaran bertulis daripada kerajaan, oleh
yang demikian wajar ditamatkan; dan


(iii) Tidak ada yang berlaku pada 28 November 2008 - laporan polis
telah dibuat oleh pegawai-pegawai yang berkenaan di IPD Dang
Wangi mengenai pengisytiharan palsu MPC.


Pada 3 Disember, Jabatan Logistik menulis sekali lagi kepada Ketua Setiausaha
Kementerian Dalam Negeri untuk perhatian penasihat undang-undang mengulangi
kenyataan laporan kepada BPR yang saya sebutkan tadi. Pada 7 Januari 2009, Jabatan
Logistik menulis sepucuk surat kepada Penasihat Undang-undang, Kementerian Dalam
Negeri dengan judul sedemikian. Jabatan Logistik setelah mendapat maklumat daripada
Cawangan Khas kelulusan Ketua Polis Negara, “Cadangan penamatan kontrak akibat
pemecahan kontrak dan penglibatan tentera perisik Israel dalam syarikat sub kontraktor
yang dilantik oleh Master Plan Consultancy Sdn. Bhd. dan DiGi.Com Sdn. Bhd. sebagai
kontraktor utama”. Itu pada 7 Januari.


Penasihat Undang-undang, Kementerian Dalam Negeri menjawab kepada
Pengarah Jabatan Logistik pada 12 Januari 2009 mengatakan perkara ini dirujuk
kepada Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, MAMPU dan Bahagian Teknologi
Maklumat Kementerian Dalam Negeri dan prosedur penamatan akan hanya dilakukan
setelah mendapat arahan pengurusan tertinggi PDRM. Tuan Yang di-Pertua,
kesimpulannya.


Dato’ Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Eh..eh. [Bercakap tanpa
menggunakan pembesar suara]


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Judul atau kontrak...


Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Pokok Sena, mahu perli Yang
Berhormat Permatang Pauh atau perli Speaker? [Ketawa]


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Dia terpegun.


Dato’ Haji Mahfuz bin Omar [Pokok Sena]: Saya tidak perli. Saya ingatkan
orang Tanah Liat, rupa-rupanya orang Israel.


Tuan Yang di-Pertua: Saya dengar “eh..eh..eh”. [Ketawa]


Tuan Saifuddin Nasution bin Ismail [Machang]: Minta laluan Yang Berhormat
Permatang Pauh sebelum kesimpulan. Yang Berhormat Permatang Pauh mulakan
dengan memetik peruntukan di bawah Global Strategic Communication Campaign di
antara Kerajaan Malaysia yang membabitkan FBC Media Limited, Tuan Yang di-Pertua.
Kerajaan Malaysia untuk program Global Strategic Communication Campaign Yang
Berhormat Permatang Pauh, engaged dengan izin dengan FBC Media dan Dewan
diminta untuk meluluskan RM28 juta. FBC Media pula, Tuan Yang di-Pertua dan Yang
Berhormat Permatang Pauh, engaged APCO Worldwide di London dan bayar
USD70,000. Saya merujuk kepada lobbying report. Di Malaysia boleh sembunyilah,
tetapi di UK dan di Amerika Syarikat tidak boleh. Mereka perlu isi apa yang disebut
Lobbying Disclosure Act 1995 - seksyen 5, diisi oleh APCO Worldwide untuk
pelanggannya FBC Media UK Limited. Yurannya ialah USD70,000 untuk spesifik
lobbying issues dengan izin, “Raging awareness of the importance of policies in
Malaysia, that are pro-business and pro-investment as well as significant of reform and
anti-terrorism efforts in that country.”


Bajet 2009 ini kita perlu lulus RM28 juta. Bajet Tambahan Pertama 2010 nanti di
bawah Prime Minister’s Department juga RM42 juta lagi untuk perunding komunikasi. Itu
yang kita sudah tahu RM70 juta. Yang Berhormat Permatang Pauh saya ingat landing
lah dengan kesimpulan.


Kita sebenarnya memberikan gambaran apa? Sudah beberapa kali waktu kita
dedahkan kita dicabar, “Takkanlah Kerajaan Malaysia seperti itu sekali, takkanlah kita
hendak jual maklumat rahsia negara, takkanlah kita tidak ambil berat. Takkanlah,
takkanlah, takkanlah”. Itulah yang saya dengar. Hari ini kita beri faktanya, kita beri
dokumennya dan mereka akan bunyi lagi, “takkanlah, takkanlah.” Jadi, Yang Berhormat
Permatang Pauh saya tidak mahu panjang lagi. Saya hendak serah kepada Yang
Berhormat Permatang Pauh untuk buat kesimpulan. Terima kasih. [Tepuk]


Tuan Yang di-Pertua: Takkanlah ucapan itu tidak dihabiskan? [Ketawa]
Silakan Yang Berhormat Permatang Pauh.


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Tuan Yang di-Pertua, terima
kasih Yang Berhormat Machang. APCO seperti mana saya dedahkan mempunyai satu
level of sophistication dan dia tidak berfungsi semuanya terutama APCO. Malah kontrak
RM980 juta yang disebut APCO 4-25 PDRM - Utusan Malaysia yang bertugas untuk
membantu menyelamatkan partinya, menukar sekarang ini bukan APCO 4-25 tetapi
projek itu dikenali sebagai RMP Net. Jadi, APCO tenggelam dan terpadam dengan
sendirinya. Akan tetapi, seperti mana yang disebut oleh Yang Berhormat Machang,
terima kasih. Seperti juga dengan FBC Media, Asiasoft, kaitannya sama.
Tuan Yang di-Pertua, kita boleh cerca, boleh fitnah dan boleh hukum. Oleh
sebab itu bila kita bentangkan di sini kita berikan nama dan kita berikan tarikh suratsurat
itu dihantar. Kita berikan laporan yang dibuat oleh pegawai-pegawai yang punyai
kesedaran ada batasnya bagi mereka untuk menelan apabila negara secara langsung
terlibat – minggu lalu saya sebut APCO dari segi missionary propaganda ini sudah
masuk ke bidang keselamatan negara. Kementerian Pertahanan saya sebut Taman
Teknologi Sungkai, Kementerian Dalam Negeri termasuk server yang mempunyai nadi
kepada seluruh. Kementerian boleh ambil sikap mengetepikan begitu sahaja, tetapi
Tuan Yang di-Pertua percaya, tidak banyak negara yang membuat kerja sesumbang
yang kita lakukan. [Tepuk]


Bicara keras menentang Israel, tidak mengiktiraf Israel, marah dan kesal apabila
ada pembunuhan rakyat yang tidak berdosa, wanita dan anak-anak Gaza dan Palestin
tetapi bersekongkol dengan satu rejim Zionis yang kejam. [Tepuk]


Saya mahu Menteri Dalam Negeri sekarang walaupun perjanjian ini dibuat
sebelum Menteri yang ada sekarang.


Seorang Ahli: Letak jawatan. [Bercakap tanpa menggunakan pembesar suara]


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Saya mahu...


Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Permatang Pauh, kita perlu buat
standing order kalau tepuk meja kuat-kuat dan Speaker juga ada kuasa untuk mengarah
keluar. [Ketawa] Jadi, ingat Yang Berhormat jangan tepuk kuat-kuat. Silakan Yang
Berhormat Permatang Pauh.


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Tuan Yang di-Pertua, tepuk
kerana perkara ini terlalu serius ini bukan soal politik kepartian.
Tuan Yang di-Pertua: Saya faham.


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Saya ajak Tuan Yang di-Pertua
sendiri sebagai seorang rakyat Malaysia bagaimana boleh kita timbang, terima dan
condone perkara yang senakal dan biadab begini.


Dr. Dzulkefly Ahmad [Kuala Selangor]: [Bangun]


Tuan N. Gobalakrishnan [Padang Serai]: [Bangun]


Tuan Mohd. Yusmadi bin Mohd. Yusoff [Balik Pulau]: [Bangun]


Tuan Yang di-Pertua: Ada tiga, Yang Berhormat Permatang Pauh.


Tuan Mohd. Yusmadi bin Mohd. Yusoff [Balik Pulau]: Balik Pulau sedikit.


Tuan Yang di-Pertua: Mana satu?


Tuan Mohd. Yusmadi bin Mohd. Yusoff [Balik Pulau]: Balik Pulau sedikit.


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Beri laluan kepada Yang
Berhormat Kuala Selangor.


Dr. Dzulkefly Ahmad [Kuala Selangor]: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua.
Terima kasih Yang Berhormat Permatang Pauh. Saya menekuni segala kisah yang
dibuat oleh Yang Berhormat Permatang Pauh sebentar tadi dan saya kira sahabatsahabat
saya di sebelah sini mahupun di sebelah sana cukup berasa terpanggil untuk
terus dengan segala pertanggungjawabannya, bangkit seperti mana pernah kita lakukan
secara by partisan, secara sebulat suara kerana isu ini bukan lagi isu politik, Tuan Yang
di-Pertua, jelasnya ia adalah isu keselamatan negara. Jikalau sedikit waktu dahulu Yang
Berhormat Permatang Pauh boleh dipersalahkan kerana cuba mahu menghubungkaitkan.


Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Kuala Selangor, ini hujah berasingan
atau minta penjelasan daripada Yang Berhormat Permatang Pauh.


Dr. Dzulkefly Ahmad [Kuala Selangor]: Minta penjelasan sedikit sahaja. Cuma
mukadimahnya panjang sedikit.


Tuan Yang di-Pertua: Akan tetapi pada pandangan saya ada ciri-ciri ucapan
seolah-olah ucapan membela.


Dr. Dzulkefly Ahmad [Kuala Selangor]: Mukadimah itu seperti Ibnu Khaldun.


Tuan Yang di-Pertua: Mencelahlah, mintalah penjelasan daripada Yang
Berhormat Permatang Pauh.


Dr. Dzulkefly Ahmad [Kuala Selangor]: Sedikit sahaja.


Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Permatang Pauh tidak perlu dibela.


Dr. Dzulkefly Ahmad [Kuala Selangor]: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua.
Lalu saya minta Yang Berhormat Permatang Pauh, apakah bersedia juga mengajak
kawan-kawan - sahabat-sahabat Ahli Parlimen di sebelah sana supaya kita bangkit
bersama-sama untuk terus menegaskan bahawa kerajaan ini dan negara ini wajar
dipertahankan wibawa dan kedaulatannya dengan segera memberhentikan segala apa
juga yang berhubungan dengan APCO Worldwide dan segala syarikat-syarikat strategic
partner yang lain. Terima kasih Tuan Yang di-Pertua.


Tuan Mohd. Yusmadi bin Mohd. Yusoff [Balik Pulau]: Yang Berhormat
Permatang Pauh laluan sedikit beri kepada Balik Pulau, lanjutan sedikit.


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Lebih baik saya memberi laluan
dahulu sebelum saya menjawab.


Tuan Yang di-Pertua: Silakan Yang Berhormat Balik Pulau.

Tuan Mohd. Yusmadi bin Mohd. Yusoff [Balik Pulau]: Bukan! Ini perlu
dijelaskan sebab Yang Berhormat Machang bangun mengatakan maklumat dapat
kerana di UK yang saya pun maklum kerja-kerja melobi ini ialah kerja-kerja mengikut
perundangan. Bukan mendapat maklumat secara rahsia. Kerja-kerja melobi di Malaysia
sahaja kerja haram. Jadi, ini perlu diperjelaskan kerana saya tidak mahu...


Tuan Yang di-Pertua: Boleh Yang Berhormat Balik Pulau, hujah itu kita reserve
untuk perbahasan nanti sewaktu usul di bawah 27(3) itu.


Tuan Mohd. Yusmadi bin Mohd. Yusoff [Balik Pulau]: Ya. Okey. Saya
pendekkan. Minta Yang Berhormat Permatang Pauh jelaskan, sebenarnya maklumat
yang dibentangkan di Dewan yang mulia ini, adakah maklumat yang bersifat maklumat
awam yang sebenarnya boleh didapati bukan seperti yang dikatakan oleh Yang
Berhormat Rembau? Saya mohon penjelasan.


Tuan Yang di-Pertua: Silakan Yang Berhormat Padang Serai.


Tuan N. Gobalakrishnan [Padang Serai]: Terima kasih Tuan Speaker dan juga
Yang Berhormat Permatang Pauh. Apabila saya dengar daripada Yang Berhormat
Permatang Pauh bagaimana ada agen-agen Israel boleh duduk dalam bangunan Bukit
Aman dalam nadi perisikan Polis Diraja Malaysia. Saya andaikan bahawa saya melihat
ini seperti Barisan Nasional sudah serah maruah dan kedaulatan negara ini kepada
Israel. Saya rasakan macam itu.


Saya mahu tanya kenapa rakan-rakan yang selalu seperti Yang Berhormat
Rembau dan Yang Berhormat Kota Belud lintang-pukang mereka apabila Yang
Berhormat Permatang Pauh mengatakan tentang APCO, mereka mengatakan itu dan
ini. Akan tetapi, hari ini apabila saya mendengarkan ini, saya merasakan mereka ini
bagaikan penderhaka kepada negara ini!


Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Padang Serai.


Datuk Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Tolong tarik balik.


Tuan N. Gobalakrishnan [Padang Serai]: Saya mahu tahu kenapa mereka...


Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Padang Serai.


Datuk Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Tolong tarik balik.


Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Padang Serai. Yang Berhormat Padang
Serai.


Datuk Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Tolong tarik balik, Tuan Yang di-
Pertua. Suruh dia tarik balik Tuan Yang di-Pertua.


Tuan N. Gobalakrishnan [Padang Serai]: Saya mohon pendapat Yang
Berhormat Permatang Pauh.


Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Padang Serai.


Tuan N. Gobalakrishnan [Padang Serai]: Saya mohon pendapat Yang
Berhormat Permatang Pauh tentang...


Tuan Yang di-Pertua: Duduk dahulu Yang Berhormat Padang Serai. Sesak
sudah dada saya Yang Berhormat Padang Serai. Duduk sekejap dahulu. [Ketawa]


Datuk Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Suruh dia tarik balik Tuan Yang di-
Pertua.


Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Padang Serai! Sila duduk dahulu. Kalau
berhujah, jangan mengundang gaduh. Politik, politik juga. Akan tetapi kalau menimbul
kekecohan, terpaksa saya mengambil tindakan. Saya benarkan mencelah minta
informasi daripada Yang Berhormat Permatang Pauh bukan mengundang pergaduhan
daripada Yang Berhormat Rembau sama Yang Berhormat Kota Belud.


Datuk Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Tarik baliklah. Tarik balik
menderhaka itu.


Tuan N. Gobalakrishnan [Padang Serai]: Saya...[Bercakap tanpa
menggunakan pembesar suara]


Tuan Yang di-Pertua: Tidak ada tarik, tarik balik. Sila. Yang Berhormat Kota
Belud duduk. Sila, sila.


Tuan N. Gobalakrishnan [Padang Serai]: [Bercakap tanpa menggunakan
pembesar suara]


Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Padang Serai. Yang Berhormat Padang
Serai. Yang Berhormat Padang Serai! Minta penjelasan Yang Berhormat Permatang
Pauh, bukan di situ, di sini sama Yang Berhormat Permatang Pauh. [Ketawa] Habiskan
ucapan. Sila habiskan penjelasan. Jangan provoke Yang Berhormat Rembau sama
Yang Berhormat Kota Belud. Sila Yang Berhormat Permatang Pauh, Yang Berhormat
Padang Serai sudah selesai kerana provokasi tidak disambut. [Ketawa]


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Terima kasih Tuan Yang di-
Pertua. Saya ucap terima kasih kepada rakan yang pertamanya tadi dari Kuala Selangor
yang meminta kalau boleh penyertaan semua Ahli Parlimen tanpa mengira parti. Apabila
dalam isu APCO dan kini memang projek itu dikenali dengan APCO P25 walaupun tidak
dikaitkan secara langsung dengan APCO dan sekarang ditukar namanya.
Akan tetapi, saya sudah mengeluarkan bukti dengan keterangan sebahagian
sahaja dahulu. Saya mahu melihat bagaimana Menteri Dalam Negeri ataupun Perdana
Menteri hendak respons dan saya akan dedahkan maklumat lagi. Ini kerana bagi saya
ini isu keselamatan dan kebetulan Ketua Polis Negara dan Jabatan Logistik dan
Cawangan Khas sependapat mengesahkan tentang wujudnya – dan saya tidak faham
setelah begitu, bagaimana pendapat ini dengan pengesahan diketepikan begitu sahaja
kerana kontrak RM1 bilion. Apakah RM1 bilion boleh menggadai semua prinsip dan
maruah kita?


Bagaimana harus kita terangkan? Kita belanja RM40 juta, RM20 juta, RM100
juta pergi ke Amerika, Eropah untuk melobi kekuatan kita, menutup keaiban seperti
mana yang dilakukan APCO seperti yang terbukti dalam Harper’s Report. Boleh tutup
semua kezaliman yang berlaku, tidak ada rule of law, jenayah, rasuah kerana membayar


APCO untuk memberikan gambaran yang lunak. Akan tetapi, apakah boleh dipadamkan
kenyataan ini? Kenyataan ini tidak boleh dipadamkan kerana kalau saya dicabar mana
surat, itu tanggungjawab Menteri Dalam Negeri.


Tuan Yang di-Pertua, saya sengaja menyebut tarikh, siapa menulis kepada
siapa. Ini kerana kalau tidak, kawan-kawan saya sebahagiannya akan hanya menjerit
dan mengatakan saya memfitnah tanpa bukti. Sebab itu sengaja saya sebut dan
kebetulan Yang Berhormat Kota Tinggi ada. Yang Berhormat Kota Tinggi juga hadir
bahkan mempengerusikan...


Dato’ Haji Tajuddin Abdul Rahman [Pasir Salak]: [Bangun]


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Mesyuarat di bilik VIP KLIA jam
4.00 petang.


Datuk Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Ha. Jawab. Jawab. [Tepuk]


Dato’ Haji Tajuddin Abdul Rahman [Pasir Salak]: Penjelasan sedikit.


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Jadi, hal ini saya harap dapat
seperti mana yang diminta oleh Yang Berhormat Kuala Selangor, jangan kita guna
partisan politik dalam isu ini. Ada fakta, kita kemukakan.


Dato’ Haji Tajuddin Abdul Rahman [Pasir Salak]: Minta penjelasan sedikit.
Terima kasih.


Tan Sri Dato’ Seri Syed Hamid Albar [Kota Tinggi]: [Bangun]


Datuk Abd. Rahman Dahlan [Kota Belud]: Yang Berhormat Kota Tinggi. Bagi
Yang Berhormat Kota Tinggi.


Dato’ Haji Tajuddin Abdul Rahman [Pasir Salak]: Yang Berhormat Kota Tinggi
dahulu? Okey. No problem. [Ketawa]


Tan Sri Dato’ Seri Syed Hamid Albar [Kota Tinggi]: Ini saya – Tuan Yang di-
Pertua, saya minta penjelasan kerana nama saya....


Tuan Yang di-Pertua: Nanti dahulu Yang Berhormat Kota Tinggi. Apa ini?
Penjelasan yang dibuat 37(1)(a)(b) ataupun responding?


Tan Sri Dato’ Seri Syed Hamid Albar [Kota Tinggi]: Responding to what...
Tuan Yang di-Pertua: Okey. Sila.


Tan Sri Dato’ Seri Syed Hamid Albar [Kota Tinggi]: Tuan Yang di-Pertua,
terima kasih. Saya hendak tahu Yang Berhormat, Yang Berhormat membuat pelbagai
tuduhan dan andaian dan banyak fakta-faktanya tidak mempunyai rangkaian untuk
mengatakan betul atau tidak betul. Ini mengatakan saya ada di situ mempengerusikan
mesyuarat, itu adalah satu perkara yang bohong! [Tepuk] Itu sahaja Tuan Yang di-
Pertua. Terima kasih.


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Jangan cepat hukum bohong
atau tidak. Mesyuarat masa itu, Menteri Dalam Negeri minta mesyuarat diadakan di bilik
VIP KLIA 4.00 petang, 23 November 2008 diselaraskan oleh Menteri, hadir sama
termasuk Pengarah Jabatan Logistik PDRM. Sepatutnya semak dahulu diari, jangan
cepat sangat. Kalaupun tidak sebut, mungkin istilahnya mungkin mesyuarat, mungkin
istilahnya pertemuan untuk mendapatkan laporan. [Ketawa] Okey. Saya boleh terima.
Akan tetapi, point nya apa? Point nya untuk mendapatkan penjelasan dan memberikan
penjelasan tentang Laporan Cawangan Khas dan Logistik dan surat-surat yang saya
sebutkan tadi. Surat...


Tan Sri Dato’ Seri Syed Hamid Albar [Kota Tinggi]: [Bangun]


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Yang Berhormat Kota Tinggi,
surat rasmi oleh Pengarah Jabatan Logistik...


Tan Sri Dato’ Seri Syed Hamid Albar [Kota Tinggi]: Tuan Yang di-Pertua,
minta Yang Berhormat Permatang Pauh – saya fikir saya selaku Menteri Dalam Negeri,
banyak mesyuarat yang saya hadir. Akan tetapi, Yang Berhormat mesti tentukan apakah
bentuk dan jenis kita punya perbincangan. Itu biasa sahaja kita ada itu. [Ketawa]
Akan tetapi, Yang Berhormat mengatakan Jabatan Logistik, APCO, ini semua
perkara-perkara Yang Berhormat telah mengelirukan Dewan yang mulia ini. [Dewan
riuh]


Tuan Yang di-Pertua: Sila. Sila. Duduk dahulu Yang Berhormat. Terima kasih
Yang Berhormat Kota Tinggi.


Tuan N. Gobalakrishnan [Padang Serai]: Ini pun yang keliru. Hendak jadi
Menteri sekarang.


Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Padang Serai. Ahli-ahli Yang Berhormat,
di sinilah letak dilema yang paling besar untuk Speaker kerana sebagai Speaker, kami
sesungguhnya kami bukan hakim yang boleh meminta dokumen-dokumen yang tertentu
sebagai evidence.


Tugas pertama kami ialah untuk mempengerusikan Mesyuarat supaya berjalan
dengan lancar dan licin. Jadi, maka itu perkara-perkara seperti begini kalau ada
umpamanya hujah daripada Pembangkang secara kebetulan ada Yang Berhormat Kota
Tinggi, balas-berbalas dengan cara baik. Jangan gunakan perkataan-perkataan seperti
berbohong dan sedemikiannya kerana itu juga tidak baik.


Jadi, Yang Berhormat Permatang Pauh sudah saya ingatkan tadi bahawa dalam
berhujah ingat 36(12). Ini kerana mana tahu nanti yang sebelah itu pun ada bukti-bukti
tertentu bahawa yang itu tidak betul di bawah 36(12). Jadi, saya bersikap adil dalam
soal ini. Sila teruskan.


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Tidak mengapa. Saya maafkan
Menteri kerana dia bekas Menteri sebab Yang Berhormat Kota Tinggi bila saya berikan
tarikh surat-surat itu dia tidak ada. Dia tidak datang, bila sebut nama dia itu dia terkejut
sedikit. Itu biasalah.


Akan tetapi, saya sebut mesyuarat itu dihadiri oleh Menteri Dalam Negeri,
Pengarah Jabatan Logistik, Datuk Khairy Cawangan Khas, Superintenden Wahab
Pegawai Khas Menteri Dalam Negeri, ASCII, Rosli Abdul Rahman Timbalan Pengarah.
Tidak mengapa, sekadar hendak menjelaskan, jangan gopoh untuk menolak pandangan
ini. Ini kerana sebab itu saya sengaja mengaitkan surat-surat yang berkaitan. Yang
Berhormat Pasir Salak.

Dato’ Haji Tajuddin Abdul Rahman [Pasir Salak]: Terima kasih saudara Yang
Berhormat Permatang Pauh dan juga Tuan Yang di-Pertua. Saya juga amat bersetuju
dengan Yang Berhormat Permatang Pauh, kita perlu menjaga keselamatan negara
supaya tidak terancam sama ada dari segi politik ataupun ekonomi dan sebagainya. The
concern, kebimbangan yang amat sangat ditunjukkan itu, saya tertanya-tanya ingin
bertanya kepada Yang Berhormat. Yang Berhormat, dalam pengetahuan Yang
Berhormat adakah kemungkinan besar Israel ini ada menjadikan Malaysia ini sebagai
satu target untuk satu perancangan? Ada dalam pengetahuan Yang Berhormat yang
menyebabkan begitu concern dan bimbang, apa agaknya matlamat Israel ini terhadap
Malaysia ini? Terima kasih.


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Terima kasih. Yang Berhormat
Pasir Salak sepatutnya tanya kepada orang yang melantik Israel itu. Akan tetapi tidak
apa, kerana dia sahabat, saya hendak jawab. Sebelum itu Yang Berhormat Balik Pulau
bangkitkan soal lobi, saya tidak mahu sentuh kaitan dengan Yang Berhormat Rembau.
Saya ikut nasihat Tuan Yang di-Pertua.


Maklumat yang saya bentangkan minggu lalu, itu boleh kita Google search
kerana mana-mana perjanjian yang dibuat seperti mana yang disebut oleh Yang
Berhormat Machang, kalau APCO dengan Israel, itu berpangkalan di Amerika dan di Tel
Aviv, maka perjanjian itu mesti dibentangkan di Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat.


Kalau APCO dengan Malaysia dengan Kementerian Luar dan Kedutaan Malaysia, itu
juga di daftar, maklumat itu kita dapat. APCO dan Kerajaan Malaysia, itu belum saya
dapat. Sekarang ini APCO, FCB, itu Yang Berhormat Machang boleh Google. Jadi
cerdiklah sedikit, cari Google dan boleh cari, dapat. Kita perlu guna kecerdasan akal
sedikit.


Akan tetapi dalam kes ini, tentu saya tidak Google. Kes ini kerana ada
kebimbangan di kalangan PDRM sehingga mereka terpaksa – sebahagian, ASP
Suhaimi kalau tidak silap saya membuat laporan polis dan pengarah logistik menulis
kepada BPR pada ketika itu. Pengarah Logistik menulis kepada KSU dan Penasihat
Undang-undang pada ketika itu. Penasihat Undang-undang jawab. Jadi hal-hal ini
hendak diketepikan sebagai bohong, tidak boleh Tuan Yang di-Pertua. 


Tidak boleh. Ini kerana maklumat itu terlalu kuat. Kalau ada siasatan, saya akan beri kerjasama tetapi tidak cukup hanya untuk menyatakan kita ini sengaja hendak khianat, kerana ini
pengkhianatan lebih besar ialah bila kita izinkan keselamatan kita dirasuki, dimasukkan
beberapa pegawai perisikan tentera Israel dan kita sebutkan nama orang yang terlibat
dan pegawai-pegawainya saya tidak tahu. Itu terserah melainkan Menteri datang
mengatakan Ketua Polis Negara salah, Cawangan Khas salah, Pengarah Logistik salah,
seluruh PDRM (Polis Diraja Malaysia) itu semuanya salah. Hanya yang benar adalah
keputusan untuk mengambil Asiasoft Sdn Bhd.


Soalan Yang Berhormat Padang Serai, kita tahu dia tengah agak panas sedikit,
sepatutnya panas, kalau orang dengar maklumat ini dan dia diam, dia itu sebenarnya
terlibat dalam pengkhianatan pada soal keselamatan negara. [Tepuk] Seharusnya
panas walaupun dalam keadaan Tuan Yang di-Pertua mesti control blood pressure,
jangan panas sangat.


Yang Berhormat Pasir Salak tanya saya, adakah pada pengamatan saya melihat
kepada peranan APCO dan peranan Asiasoft Pte Ltd. yang berpangkalan di Tel Aviv
yang didukung sekarang ini dengan pengetahuan beberapa Menteri dalam kabinet. Ini
saya syorkan kepada Yang Berhormat Pasir Salak untuk meminta Menteri-menteri
berkenaan memberi penjelasan dan yang sebaiknya ialah bersetuju dengan cadangan
PDRM membatalkan kerana pembatalan itu berdasarkan alasan subkontrak kepada
Asiasoft itu tidak mengikut prosedur biasa dan tidak mendapat kelulusan. Berdasarkan
maklumat ini, saya juga mengesyaki dengan sesungguhnya ada muslihat perisikan
Israel untuk terlibat secara langsung dalam perjalanan kerajaan, bukan sahaja melalui
APCO tetapi melalui sekutu-sekutunya, nampak ada jaringan yang terlalu kuat.


Saya minta kawan-kawan, rakan-rakan Ahli-ahli Yang Berhormat supaya teliti hal
ini dan jangan hanya guna kuasa majoriti secara rakus menekan orang yang
mengemukakan fakta ini.


Puan Hajah Siti Zailah binti Mohd. Yusoff [Rantau Panjang]: Minta laluan
sedikit.


Datuk Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Saudara Ahli Yang Berhormat
boleh pertikai, boleh tanya, boleh minta penjelasan tetapi tidak boleh mengetepikan
ataupun menangkis kerana kali ini Yang Berhormat Kota Belud, kali ini tidak boleh
rakan-rakan Yang Berhormat di sebelah sana mengetepikan begitu sahaja kerana bukti
yang dibawa terlalu kukuh untuk didustakan. [Tepuk] 


Yang Berhormat Rantau Panjang. Puan Hajah Siti Zailah binti Mohd. Yusoff [Rantau Panjang]: Terima kasih Yang Berhormat, terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Saya sungguh tertarik dengan apa yang didedahkan, maklumat yang cukup menyentuh hati kita sebagai rakyat Malaysia,
bagaimana negara kita bukan kita di ceroboh tetapi kita menjemput penceroboh masuk
ke dalam pertahanan negara kita. [Tepuk] Saya ingin penjelasan daripada Yang
Berhormat Permatang Pauh, apakah ini ada kaitan sebagaimana kenyataan Ketua Polis
Negara sebelum ini bahawa ada arahan pihak ketiga di dalam pasukan polis? Minta
penjelasan daripada Yang Berhormat.


Dato’ Seri Anwar Ibrahim [Permatang Pauh]: Terima kasih. Sheikh
Mohammed al-Ghazali pernah mengingatkan kita bahawa sementara imperialisme dan
penjajahan itu selesai, yang belum selesai ialah [Bercakap dalam bahasa Arab] iaitu
penjajahan pemikiran dan roh, dan apa yang dilakukan dalam konteks ini iaitu
mengizinkan, kerana mungkin keuntungan, mungkin komisen, maka boleh menggadai
keselamatan negara kita kepada Israel yang kita canangkan bukan main keras. Saya 12
tahun Tuan Yang di-Pertua, 12 tahun dicanangkan sebagai ejen Yahudi. Alhamdulillah,
Allah Maha Kaya, sekarang terdedah bukti siapa sebenarnya. [Tepuk]


Saya ulang, saya tidak pernah musuh Yahudi, saya musuh Israel yang zalim
kepada rakyat Palestin. [Tepuk] Itu perlu dibezakan. Jadi oleh yang demikian, seperti
mana yang disebut oleh Yang Berhormat Rantau Panjang, Tan Sri Musa Hassan ada
dua kenyataan, pertama yang saya bacakan tadi bahawa Polis Diraja Malaysia pada
bulan Julai 2008 mengesahkan adanya penyertaan tentera risikan Israel di PDRM. Kali
kedua baru-baru ini bila dia sebut tentang tangan ketiga tetapi diketepikan begitu sahaja.
Saya tidak tahu sama ada tangan ketiga ini tangan APCO dan Israel seperti yang
dibangkitkan. Tuan Yang di-Pertua, saya pohon perkara ini selain daripada dikaitkan
dengan Belanjawan 2009, pohon perkara ini diberi pertimbangan yang serius oleh
Perdana Menteri. Jangan hanya untuk menaikkan imej peribadi, kita korbankan naluri
dan maruah kita sebagai negara merdeka dan berdaulat. [Tepuk].