Rabu, 24 Mac 2010

Sorong sentap pulak dah...

Ribut yang melanda negeri bahagian utara Satu Malaysia telah mula reda. Angin ribut pilihan raya kecil mula reda apabila ADUN Titi Tinggi yang meletak jawatan telah menarik balik hasratnya. Aha... gubra UMNO/BN dibuat ADUN tersebut!!

Nampak gayanya, sesi pujuk memujuk yang telah berlangsung telah membuahkan hasil. Tak sudah juga rajuk si Yip Sun Onn rupanya. Apalah yang teknik pujukan yang mereka gunakan untuk melembutkan hatinya sehingga menarik balik perletakan jawatannya sebagai ADUN. Apakah teknik yang digunakan berbentuk ganjaran??

Apa-apa pun.... UMNO/BN tetap dilihat sebagai pengecut. Takut... mengeletor lutut untuk menghadapi satu lagi PRK. Sebabnya mudah.... takut kecundang!! Takut kecundang di tangan Pakatan Rakyat yang sememangnya sedang mendapat kepercayaan rakyat!!

Namun.... sekarang mereka bolehlah menarik nafas lega buat seketika. Kalau tidak ler...... mahu terkena heart attact yang boleh membawa mereka ke kubur.

Sikap sorong sentap yang dipamerkan oleh ADUN Titi Tinggi memburukkan lagi reputasi BN iaitu....

BACUL.... PENAKUT dan PENGECUT!!

Kalau bahasa kasornya....

TAK DAK TELOQ!!

Parliament, where laws are made

Do you know that if you indulge in oral sex you can go to jail for ten years? That is the law. Oral sex is a crime and punishable by a long jail sentence. However, if they implement this law then 80% of Malaysians will go to jail, maybe more. Anal sex too is the same, even if you do it with your own wife.
NO HOLDS BARRED
Raja Petra Kamarudin
Since last week the Malaysian Parliament has been ‘hot’. Many ‘newly-independent’ Members of Parliament have taken centre stage to whack their opponents on the ‘other side’. The fact that they are supposed to be ‘independents’ and yet they whack the opposition means they consider the opposition as the ‘other side’. How would this then make them independents? Zulkifli Noordin, in fact, defended Prime Minister Najib Tun Razak, which gives an impression that he is now ‘Najib’s man’.
Now, when Malaysia Today says it is independent that may be almost close to the truth (I said ‘almost’ because Malaysia Today too takes a stand; so that does not quite make us totally independent). Even Anwar Ibrahim and Selangor Menteri Besar Khalid Ibrahim are not spared.
The pieces I wrote saying that Anwar is better off in jail since he is not addressing the problems of his party and that of the opposition while Khalid should resign as MB and hand over his post to Azmin Ali really hurt the feelings of these two personalities. But, hey, this is a no holds barred column. And that is the nature of the beast, no holds barred.
This current session of Parliament has been reduced to a mud-slinging match where everyone tries to outdo each other in how much shit they can dredge up. It has become so downright personal. It is about how bad a scumbag and slime-ball the ‘other side’ really is.
Exposes, revelations, shit stirring and mud slinging is the work of Malaysia Today. That not is the work of Parliament. Parliament should be above this gutter politics. Leave that to Malaysia Today. We live in the gutter.
Since Parliament has infringed into Malaysia Today’s turf by embarking on exposes and revelations about the indiscretions, wrongdoings, violations, etc., of politicians, Malaysia Today is going to infringe on the work of Parliament. Let Parliament take over the work of Malaysia Today. Malaysia Today will then take over the work of Parliament.
There are 222 Members of the Malaysian Parliament. And Parliament is where laws or Acts are enacted. Parliamentarians are voted into office by their constituents. So they represent their constituents. Most times, however, the Parliamentarians are not too concerned with what their constituents want. They are more concerned with their own personal needs. That is why Parliament has been reduced to an arena where you make personal attacks on those from the other side of the political divide.
How many of the 222 Members of the Malaysian Parliament meet their constituents before each session of Parliament? This should have been done in early March for this current session of Parliament. Do they conduct regular meet-the-voters sessions or dialogue sessions with the people who voted them into office to get the voters’ views and opinions on what they would like to see raised in Parliament?
Ex-Prime Minister Tun Abdullah Ahmad Badawi said Malaysia is a country with first-world infrastructure but third-world mentality. Well, maybe not quite first-world infrastructure but certainly third-world mentality. When you watch the Malaysian Members of Parliament in action you can certainly see that even they have a third-world mentality.
How can the Malaysian Parliament transform itself into a first-world institution when you have third-world Members of Parliament? It is like putting the lunatics in charge of the asylum. I would not consider even 20% of the 222 Members of Parliament as being worthy of their office. And it is even worse when you look at the more than 500 State Assemblypersons. I would not employ some of them to drive my car or tend to my garden let alone represent me in the State Assembly. Takde standard langsung.
Almost two weeks have been wasted and so far nothing good has come out of the current session of Parliament. Is this how we are going to continue until the end of this Parliament session?
I remember back in 1999 when the then opposition coalition, Barisan Alternatif, set up a Shadow Cabinet. Committees were also set up to assist each ‘Cabinet Minister’ from the opposition. I was in some of those committees. We did research and prepared papers for the opposition Members of Parliament so that they could indulge in quality debates in Parliament.
In 2004, when the opposition was almost wiped out in the general election, this practice was not continued. Nevertheless, in 2004, I was engaged by a few Barisan Nasional Members of Parliament to help them do research and to prepare questions and identify issues for them to raise in Parliament.
In 1999 we did this free of charge for the opposition. In fact, we spent our own money to fund the activities. So in that sense it may have been free for the opposition but it certainly cost us quite a bit of money. In 2004, when a few Barisan Nasional Members of Parliament who had heard of our work approached me, I agreed to do it for them -- not because I support Barisan Nasional but because I wanted the peoples’ voice to be heard. And since the opposition is not able to do this then I work with anyone else who can, Barisan Nasional Members of Parliament included.
The Barisan Nasional Members of Parliament told me that the 1999-2004 session of Parliament was hell for them. The opposition Members of Parliament gave them a hard time. They were so well prepared and raised some very good issues in Parliament. After the 2004 general election things toned down a lot and it was plain sailing for Barisan Nasional.
Since 2008 I no longer do research or prepare papers for the Barisan Nasional Members of Parliament. Most of them have been kicked out of Parliament anyway because of the 80 seats that the opposition won. I thought, with 80 seats in Parliament, surely the opposition is well poised to handle matters on their own. It appears, however, this is not so.
Parliament is where laws are made or reviewed. Parliament makes the laws by which we have to live under. Old laws need to be reviewed as to whether they should be repealed or amended and new laws to address new developments need to be introduced. Is this being done? Are our 222 Parliamentarians even concerned about this?
I do not intend to write a book so it would be impossible for me to cover all the issues. I shall just offer some examples to demonstrate what I am talking about. But this is far from the entire ‘shopping list’. There are just so many issues, which I can’t cover in a short article.
Let’s first talk about the Internal Security Act (ISA). This was a law introduced in 1960 after much debate. The Deputy Prime Minister cum Home Minister, Tun Abdul Razak Hussein, introduced the Bill in Parliament and the Opposition Leader, D.R. Seenivasagam, stood up to question the rationale of a draconian detention without trial law.
Tun Razak explained that there are about 800 Communist Terrorists operating in the Pahang jungles and along the Malaysian-Thai border. The ISA is to address the Communist Insurgency and for no other purpose. And with that assurance even the opposition supported the introduction of the ISA.
Well, the Emergency is now over and the Communist Party of Malaya signed a Peace Treaty with the government in 1979. So there is no more Emergency or Insurgency. But the ISA is still in force. And it is no longer used against Communist Terrorists but against political dissidents and alleged ‘Islamic ‘ terrorists.
Why aren’t the 222 Parliamentarians debating this?
The ISA states that it is supposed to be used against ‘a body of persons’, which means an organised group, not against individuals. And the ISA is meant ‘to combat the Communist Insurgency’. In the first place, is the ISA even legal? Does the ISA breach the Constitution, which says one cannot be detained without first being told of his/her crime, without being allowed access to a lawyer, without being brought before a court of law to be charged, and so on?
So the ISA is clearly being abused. In fact, it may even be unconstitutional. Read the Parliament Hansard of 1960. This is all on record. Is the ISA now a law to cover non-Communist activities as well? In that case this needs to be debated in Parliament and the government needs to clarify this. As it stands now, the ISA is illegally being used against those who should not be detained under the ISA (non-Communist Terrorists). But the 222 Members of Parliament are not concerned one bit.
What about the Petroleum Development Act (PDA)? This law was introduced in 1974. But is this law legal (the same question with regards to the ISA)? Does Parliament have a right to take control of the states’ natural resources? When the states agreed to join the Federation it was agreed that natural resources are state matters and do come under the control of the federal government.
The ISA and PDA are not the only laws that Parliament passed, although legal from the point of ‘majority vote’, which may not quite be legal according to the Constitution.
Okay, the legal eagles would argue that since Parliament passed those laws then they are legal. There are provisions in the Constitution that allow Parliament to pass ‘illegal’ laws’ during an Emergency. And Emergency has been declared in Malaysia. And Emergency has not been undeclared up to now.  So, under the Emergency, laws that violate the Constitution can be passed.
Agreed. And that is why we have the Police Act where they can prevent gatherings of more than four people. And this law is being used against the opposition to the fullest. So it is not illegal for the police to arrest those who assemble in a crowd of more than four people in spite of the fact that the Constitution allows freedom of peaceful assembly.
In short, because we declared an Emergency in Malaysia 50 years or so ago, Parliament can ignore what the Constitution says and can pass laws that sidestep the Constitution.
That may have been the proper course of action 50 years ago. 50 years ago there were bombings and shootings and people were dying. And the culprits were the Communist Terrorists and, later, the Indonesians during the 1962 Konfrontasi. But with the end of the Emergency and Konfrontasi, why is Malaysia still applying emergency laws? And why are the 222 Members of Parliament not debating this?
Enough examples. Let me stop here before this piece gets too long. Suffice to say much needs to be debated and corrected in the event a correction is in order. But the 222 Members of Parliament are not doing this. Instead, they use Parliament as a personal battlefield.
I can easily draw up a list of 100 issues, starting with the ISA, PDA, declaration of the Malayan Emergency, and so on, that parliament needs to address. We have inherited many laws, which at the time the laws were introduced were suitable, but may not be so today.
Do you know that if you indulge in oral sex you can go to jail for ten years? That is the law. Oral sex is a crime and punishable by a long jail sentence. However, if they implement this law then 80% of Malaysians will go to jail, maybe more. Anal sex too is the same, even if you do it with your own wife. Do these laws need to be reviewed? Do they need to be repealed? Are they still applicable, even for Muslims?
Hey, the days when you can have sex with your wife only after obtaining the consent of the English king under the ‘Fornication Under Consent of the King’ law (F.U.C.K. for short) are long gone. This is the new age. And the oral and anal sex laws have also gone the way of those other archaic laws. Malaysia too has many laws that are archaic. They may have been appropriate 50 years ago. They may not be so today. And Parliament must address this. But the 222 Members of Parliament are too busy doing other things and do not have time to look into this.

FIRAUN BESAR....SIMPAN AJE LAH ATAU HANG SENDIRI PAKAI PAMPERS TU...

TAHNIAH YB ZUL, TAPI BILA KAMI NAK PAKAI PAMPERS NI ? 

SEJURUS YB Zul MP dari Kulim Bandar Baru dipecat dari PKR, kita diingatkan oleh MP berkenaan agar membawa `pampers' sekiranya berada di Parlimen nanti. Sudah tentu kita percaya YB Zul akan menggemparkan semua yang ada di Parlimen bahkan kita yang di luar Parlimen kerana melihat kepada kesungguhan beliau bercakap. Hari ini tibalah YB Zul bangun di Parlimen untuk mengambil giliran membahas titah DYMM YDP Agung.

Apabila dia memulakan perbahasannya, kita menanti bilakah masanya yang sesuai untuk kita mula memakai `pampers'. YB Zul bercerita tentang bagaimana beliau `ditawarkan' dengan habuan yang boleh `menggugat iman' agar beliau membuat akuan bersumpah tentang penglibatan Najib dan Rosmah di dalam kes pembunuhan Altantuya. Ada di antara kita sudah bersedia untuk memakai `pampers' kerana YB Zul mungkin akan mendedahkan siapakah orang yang menawarkan habuan itu. Adakah ianya DS Anwar, DS Wan Azizah, Tuan Guru Nik Aziz, Lim Kit Siang atau mungkin Ibrahim Ali kalau pun tidak Zahrain `The Dog Attack'? Malangnya, cerita itu terhenti setakat itu dan tiadalah jadi kita untuk memakai `pampers'.

Mengikut lojik, apa kena mengena YB Zul dengan kes Altantuya? Jika dahulu kita masih ingat di mana Balasundram telah membuat dua akuan bersumpah dalam tempoh tidak sampai 24 jam, itu dikira lojik kerana Bala ada kaitan dengan kes tersebut. Bala adalah Penyiasat Persendirian yang diupah oleh Razak Baginda iaitu salah seorang yang didakwa terlibat di dalam kes tersebut kemudiannya dibebaskan. Tetapi YB Zul apa kaitannya? Mengapa perlu `diupah' beliau untuk membuat akuan bersumpah? Mungkin kerana YB Zul adalah salah seorang Peguam yang pada mulanya akan mewakili salah seorang sidituduh dalam kes tersebut tetapi menarik diri akhirnya.

YB Zul terus bercerita tentang mengapa beliau menarik diri dari menjadi Peguambela kepada salah seorang dari sidituduh. Beliau mendakwa ada `pihak ketiga' yang mencampuri urusannya menyebabkan beliau menarik diri kerana ingin berlaku adil terhadap sidituduh. Sekali lagi kita merasakan perlu `pampers' dipakai pada waktu beliau mendedahkan kisah ini. Semua tertumpu dan memasang telinga untuk mengetahui siapa `orang ketiga' itu. Malangnya, cerita terhenti setakat itu sahaja. Mengapa kedua-dua kisah yang ada potensi untuk `membanjirkan' dewan Parlimen dengan `air kencing' terhenti setakat itu sahaja? Hanya YB Zul yang tahu.

Saya tidak mahu hipokrit terhadap YB Zul. Tahniah, kerana setakat ini berjaya dan mampu bercakap untuk menyokong keadilan terhadap DS Anwar di dalam kes liwatnya. Jika beliau tidak berani bercakap seperti itu sekali pun, kita masih ada ramai lagi MP yang berani untuk bercakap tentangnya. Apa yang benar dari mulut YB Zul kita patut sokong dan bersangka baik. Cuma apa yang tidak patut, kita perlu tentang iaitu YB Zul tidak patut berada di dalam Parlimen kerana beliau tidak lagi mewakili pengundi-pengundi yang mengundinya atas tiket PKR dahulu.

Kesimpulannya, YB Zul gagal membuat `gempar' setakat ini meskipun sedikit `gempar' yang murahan dan melucukan seperti yang telah dilakukan oleh Zahrain `The Dog Attack'. Bolehkah kita simpan `pampers' ini sekarang?


WFAUZDIN NS

Politik Anak Penyu

Di mana-mana pusat penetasan penyu di Malaysia, apabila sampai masa dan ketikanya, telur-telur penyu menetas, maka akan kelihatan bertempiaran anak-anak penyu menguis2 pasir bersegera menuju ke laut yang berhampiran. Itulah SunnatuLLAH. Tiada siapa mengajar dan menyuruhnya. Namun SunnatuLLAH memerintahnya menuju ke laut untuk meneruskan kehidupan.

Namun terdapat seekor dua yang degil, menentang SunnatuLLAH, bergerak berlawanan arah, berpisah dari rakan-rakannya yang semuanya menuju ke laut tetapi yang degil ini bergerak menuju ke darat menyeberangi jalan dan dilenyek oleh kenderaan yang lalulintas disitu,maka binasalah mereka.

Begitu juga dengan manusia, mereka yang menentang perintah allah SWT, lambat laun akan 'binasa' kehidupannya. Kehidupannya menjadi 'sempit' walaupun dibaluti dengan segala kemewahan.

Tidak kurang juga ada beberapa kerat politikus oportunis, berdegar-degar bercakap pasal Islam menjadi penceramah undangan di surau-surau, apabila diuji dengan sedikit 'habuan' dunia, bila dipecat kerana onar dan karenahnya atau 'saja-saja' melompat keluar, meninggalkan organisasinya (jemaah) dan berkokok dan menyalak serta menikam kembali organisasinya dengan berbagai reka-cerita, fitnah dan pembohongan untuk menyakinkan rakyat dan dalam masa yang sama untuk mengambil hati bakal 'boss' barunya.

al-brangi:

Itulah yang dinamakan politik anak penyu yang degil.

Bahang pemilihan MCA, tohmahan mula dilontar

Bekas presiden MCA Tan Sri Ong Ka Ting hari ini menyelar pucuk pimpinan parti sekarang kerana menyalahkan orang lain bila berlaku sesuatu yang tidak kena atau mereka berdepan dengan sesuatu masalah. 

Tanpa menamakan sesiapa, beliau berkata, ketika banyak usaha baik dilakukan beliau, pujiannya diberikan kepada beberapa orang tertentu. 

Mengulas peletakan jawatan ahli dewan undangan negeri Titi Tinggi, Yip Sun Onn pada Isnin lalu yang dikatakan berlaku selepas beliau digugurkan sebagai anggota exco Perlis sebagaimana mengikut sistem penggiliran parti, Ka Ting berkata: 

"Pucuk pimpinan sekarang boleh mengkajinya mengikut keadaan. Namun, bila ia berdepan dengan masalah, ia menyalahkan saya...jadi, saya tak faham bagaimana logiknya. 

"Anda tak boleh katakan itu kerana terdapat persetujuan mengenai sesuatu pada masa lalu, pucuk pimpinan meneruskannya secara membabi buta...saya tak kata bahawa keputusan ini (sistem penggiliran) betul atau salah. 

"Prinsipnya begini. Pucuk pimpinan sekarang harus berani memikul tanggungjawab terhadap sebarang keputusan yang dibuat...(mereka) tak boleh kata ia diputuskan semasa penggal Ong Ka Ting," katanya kepada pemberita semasa mesyuarat dengan wakil-wakil dan anggota akar umbi MCA Sabah di Kota Kinabalu.

Sebelum itu, Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat ketika mengulas peletakan jawatan Yip memberitahu Bernama apa yang dilakukannya adalah berdasarkan fakta.

"Semalam saya nyatakan bahawa apabila saya mengambil alih jawatan presiden, saya selesaikan sesetengah masalah itu serta sesetengah isu tertangguh termasuk pelantikan anggota exco yang dibuat oleh Tan Sri Ong Ka Ting (ketika itu Datuk) semasa beliau memegang jawatan tersebut dan tentulah saya perlu buat susulan dan semua ini dibuat secara hitam putih, bukan cakap-cakap sahaja dan secara lisan," katanya di Klang hari ini.

Yip dilaporkan menyerahkan surat peletakan jawatan Adun selepas digugurkan sebagai anggota exco Perlis dan digantikan dengan Adun MCA Indera Kayangan, Dr Por Choo Chor, dalam rombakan yang diumumkan Menteri Besar Perlis Datuk Seri Mohd Isa Sabu pada Jumaat lalu.

Altantuya..!!! Berapa Lu Berani Bayar Gua...!!!


Mr. Altantuya..., berapa lu berani upah gua untuk buat satu akuan bersumpah dan menafikan lu mati di bunuh. Gua sanggup jadi saksi dalam mahkamah untuk bagi keterangan mengatakan yang lu... sengaja meletupkan diri lu dengan bom C4. Lu dengan keRELAan hati bersedia untuk MATI, tiada sesiapa yang terlibat dengan kematian lu...


Dengan syarat lu bayar gua USD10juta, rumah banglo siap kelengkapan moden, kereta ferrari sebijik di Mekah Al-Mukaramah, pengesahan dari JAIS gua boleh bernikah lagi 3 orang tanpa izin isteri pertama gua (leceh aarrr... banyak sangat syarat) dan jaminan kerakyatan Arab Saudi.

Ada berani... kalau berani calling2 gua.... terms and conditions seperti di atas, sediakan semua tuntutan gua... lepas tu kira selesai jer... di Mahkamah.


Ahli parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Nordin mendakwa beliau pernah ditawarkan ganjaran untuk mengaitkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor, dalam kes pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaaribuu.

Ketika membahas titah ucapan Yang di-Pertuan Agong, wakil rakyat yang dipecat daripada PKR itu mendakwa dia ditawarkan sejumlah habuan yang besar untuk berbuat demikian.

"Antaranya saya diminta membuat akuan bersumpah Perdana Menteri dan Datin Seri Rosmah terlibat dalam kes tersebut.

"Malah saya sendiri pernah diminta membuat surat akuan bersumpah yang mengaitkan Perdana Menteri dan isteri dengan pembunuhan Altantuya.

"Ganjaran yang ditawarkan boleh menggoyangkan iman. Namun Datuk Yang Dipertua saya bersyukur kerana Allah melindungi saya daripada terlibat dalam fitnah tersebut," kata Zulkifli.

ha..ha..ha.....
Gua percaya..... gua percaya... mamat kulim ni memang tergolong dalam golongan orang2 yang beriman dengan RM...RM...RM....
by Isa

MANA HERO UMNO BAHAGIAN PDG BESAR ?


ADUN Titi Tinggi, Yip Sun Onn telah menarik balik surat peletakan jawatannya lewat petang ini, melalui SMS kepada Speaker DUN Perlis, Datuk Yazid Mat.


Ketika dihubungi , Datuk Yazid mengesahkan bahawa beliau SMS dari Yip pada kirak-kira jam 7 malam ini.




Ekoran keputusan Yip itu, beliau berkata, kerusi DUN Titi Tinggi "tidak kosong dan masih ada orangnya ".




CAKAP SIANG PANDANG - PANDANG , CAKAP MALAM JELING -JELING...JANGAN CAKAP TAK SERUPA BIKIN.....!!


perakkume

Insurers to charge more after secret talks with Bank Negara

By Marc Jitab
KUALA LUMPUR: The government will impose a new insurance scheme on vehicle owners that will bring hardship to the poor, a consumerist warned today.
The scheme, which is the result of unpublicised discussions between Bank Negara and insurers, will come into force by September this year, said Jacob George, president of the Consumer Association of Subang and Shah Alam.
Yesterday, Jacob accompanied Malaysian Bar Council president A Ragunath to Parliament, where the latter submitted a memorandum to the Barisan Nasional Backbenchers Club stating the council's objection to the proposed scheme.
Called the Third Party Bodily Injury and Death Scheme, it revamps the coverage for bodily harm or death inflicted on motorists.
The scheme requires that a higher premium be charged for coverage whereas the payout will be lowered and capped.
According to Jacob, most premium holders under the scheme would be poor farmers and factory workers using motorcycles.
The scheme was mooted once when Dr Mahathir Mohamad was prime minister and a second time during Abdullah Ahmad Badawi's tenure.
Jacob said it would be equally pointless this time around because there was nothing wrong with the current third-party insurance scheme.
"It is tried and tested and has been working fine all along," he said. "It's not broken; so why fix it?”
However, General Insurance Association of Malaysia (PIAM) executive director Lim Chia Fook maintains that there is a need to reform motor insurance.
“There is a need to restructure the motor insurance tariff because it has been in place for the last 30 years," he told FMT.
"The clear issue is that it has become outmoded and outdated. Let's not jump the gun and bear in mind that Bank Negara is a responsible organisation. They have said that they will consult with all the relevant stakeholders in April, so let's wait and see.”
Public backlash
Jacob described the Bank Negara consultation with insurers as a "clandestine operation”, claiming that even Cabinet members, senior government officials and Barisan Nasional MPs had been left in the dark.
He said it would cost the government at least RM500 million in administrative costs to put the new scheme in force.
"The government will need to come up with this money," he said. "How else would it come up with money except from the taxpayers?
He added that there would be a backlash from the public, “which is why even the Barisan MPs are asking 'What's going on?' They know that their constituents will not be happy about it."
Jacob alleged that this was "a ploy by retiring officials of Bank Negara who would eventually sit on the new entity that will be established to monitor this new scheme”.

What's happening, Yip?

THE BOMBSHELL dropped by Titi Tinggi state assemblyman Yip Sun Onn jolted MCA campaigners, who are already blistered from head to toe from the party's thrashing in the 2008 elections and the infightings that followed.
In the midst of picking a president-in-transit - until the actual polls come around at the party's triennial general assembly next year -- MCA delegates are certainly not in the right frame of mind to face a by-election in Perlis.
The 52-year-old Padang Besar MCA vice-chairman tendered his resignation to Speaker Yazid Mat at about 3pm on Monday, three days after he was dropped from the state executive council list.
The media speculated that Yip, who was the state Housing and Local Government and New Township Development committee chairman, was not happy with the decision.
EC: Seat not vacant
Currently, the Barisan Nasional controls Perlis' 15-seat state assembly, with 11 in Umno's clutches and  two seats - Titi Tinggi and Indera Kayangan - in the MCA's hands. PAS sits on the opposition bench with two seats.
In the 2008 general election Yip defeated PKR and Independent candidates to win Titi Tinggi by a majority of more than 1,800 votes.
If Yip's resignation is accepted by the House, the Titi Tinggi seat would be declared vacant and a by-election would have to be held within 60 days.
However, the Election Commission ruled on Wednesday that the seat is not vacant and Yip is still its legitimate assemblyman in the constituency of more than 7,800 voters.
EC chairman Abdul Aziz Mohd Yusof said, so far, the commission had not received any official letter from Yazid on Yip’s resignation.
“Although the Speaker had confirmed receiving the letter, as long as the EC has not received any official letter (on the resignation), the seat is not vacant.
"Only the commission can announce the vacancy, if there is (one),” he told reporters in Putrajaya.
Asked how long the Speaker could hold on to the resignation letter, Abdul Aziz said the time frame was not in the law. “It is up to the Speaker to handle the matter.”
Should there be fresh polls in Titi Tinggi, it would be the 10th since the last general election in March 2008.
The constituency has 7,830 voters comprising Malays (73.52%), Chinese (23.2%) and Indian and others (2.8%
Name not on exco list
Yip was said to be disappointed when his name was not listed for the swearing-in ceremony of state executive councillors at Istana Arau last Friday.
Instead, Indera Kayangan assemblyman Dr Por Choo Chor was appointed to the post and was sworn in before the Raja of Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail.
MCA officials intent on avoiding fresh polls in Titi Tinggi have reportedly managed to convince Yip that quitting the seat at this moment is a bad idea and Yip had told them he would reconsider his decision.
Considering the fractious state that the MCA is now in, it would be difficult for the Barisan leadership to choose a candidate that would be accepted by all quarreling factions.
One way out of the quandary is to pick an Umno man to fit into the Malay-majority constituency or even an MIC candidate, who would be able to provide some semblance of neutrality.
The MCA, however, is not likely to compromise on this allocation issue.
yip-sun-onn-md-isa-sabu Confusion reigns
There was some confusion as to whether Yip had actually resigned because at 9pm on Tuesday he sent out a statement to say that he was "still an assemblyman," without retracting the resignation letter that he submitted to the Speaker.
After a series of persuasions and coaxing by state leaders and party officials, some reporters claimed they received an SMS from Yip saying he is still the state rep in Titi Tinggi.
The assemblyman had even apologised for the 'incovenience' he had caused.
He said further that he needed some time to think and that he was still the Barisan assemblyman and fully supports Md Isa Sabu as Perlis mentri besar.
He had purportedly also said he would continue to support the government in developing Perlis, the smallest among Malaysia's 13 states.
Yip had not picked up his phone after his startling decision but he sent out SMSes to his supporters asking them stay cool and calm.
He also issued a statement saying he was touched by the support and advice from his friends in the MCA, Umno and MIC, as well as from the various village security committees in the Titi Tinggi constituency.
Position on rotation basis
Isa had reportedly told Yip that it has nothing to do with his performance and the decision was only complying with an arrangement that had been practised in Perlis and agreed to by the MCA.
"Now, it is the time for the Indera Kayangan assemblyman to hold the post," the MB told reporters in Kangar.
Isa also said state leaders are 'very sure' there will be no by-election in Titi Tinggi.
"Yip has not submitted his resignation letter to the EC and we are in talks with him to reconsider his decision. Quitting the seat could negatively affect the MCA and the Barisan."
MCA president Ong Tee Keat, in Perlis and Kedah to meet MCA delegates on Tuesday, confirmed that the change in the executive councillor line-up was based on the agreement made by the party and the state government.
"I took over as party president in October 2008 and was only carrying out what had been agreed on," he told reporters after meeting Perlis MCA delegates and again after meeting Kedah delegates.
ong-tee-keat-12Ong said under the agreement, MCA would have one of its two representatives as an exco member, and this person would be replaced by the other after two years.
Tee Keat also puzzled
The MCA president said he received a confirmation letter from the Perlis MCA last year on the rotation arrangement, which would be carried out during the executive council's mid-term, which is this year.
"As party president, I have no choice but to forward the letter to the Perlis Mentri Besar. Earlier this year, I was again asked about the matter and I said there were no changes to the agreement so far," he said.
Ong said he did not know the actual reason behind Yip's move to tender his resignation.
"I believe the resignation could have stemmed from the recent reshuffle of the Perlis state executive council line-up. This (the reshuffle) was not my wish or instruction," he said.
Meanwhile, Padang Besar MCA chairman Loh Yoon Foo said Perlis MCA chief Chew Mei Fun had been warned of Yip's impending resignation.
Loh, a former Titi Tinggi assemblyman, said it had been decided for years that the MCA assemblymen in the state would hold the exco position by rotation.
"But the practice has been that the exco member would hold the position until the next general election. I don't know about this new 'creative' arrangement," he said.
A news portal quoted Chew as saying that Yip's decision was shocking by it is 'not final.'
Things, in the meantime, continue to be hazy despite the EC's stand that the seat is not vcant at the moment.
It is now up to Yip to untangle the confusion he has caused.
Yip, perhaps you are also a confused man. It's time to come out and explain yourself.Malaysian Mirror

Kalau Zahrain boleh gigit Anwar, Zahrain juga boleh gigit Najib - Ghapur..ha..ha....tau tak pe..!!

Oleh Masdar Wahid
KUALA LUMPUR : Ahli Parlimen (MP) Kalabakan, Ghapur Salleh menyifatkan MP Bayan Baru dari Pulau Pinang, Zahrain Hashim yang keluar meninggalkan PKR sebagai bodoh dan mungkin diberi ‘sejumlah wang tertentu’ sehingga sanggup menikam kembali bekas parti lamanya.
Ghapur turut mengkritik Zahrain yang hanya menamakan lapan MP dari Barisan Nasional yang diajak meninggalkan BN dan menyertai Pakatan Rakyat (PR) menjelang 16 September 2008 tetapi pada masa yang sama menyembunyikan nama-nama yang lain.
Menurut Ghafur, kenyataan Zahrain itu sesuatu yang bodoh kerana jika PR ingin membentuk kerajaan baru pada 16 September 2008, gagasan itu memerlukan lebih dari 30 MP dari BN.
“Jadi kenyataan yang dibuat oleh Ahli Parlimen (MP) Bayan Baru, itu kenyataan bodoh-bodoh punya. Mahu tubuh kerajaan yang dianjurkan oleh pembangkang, mesti ada 30 orang (MP yang) mahu lompat.
Dia sebut beberapa orang sahaja yang lompat. Mana dia punya sekolah (2x),” katanya yang turut menerima tepukan gemuruh dari MP BN dan PR.
Berikut ialah transkrip menarik ucapan Ghapur Salleh di Dewan Rakyat.
“Ada isu yang baru, yang baru Datuk Speaker ialah berkenaan Berita Harian 19hb. Saya tidak pernah lompat parti (seperti mana yang dilaporkan Berita Harian).
Daripada saya masuk BN sampai sekarang tidak pernah lompat parti.
Kalau saya lompat sudah bererti saya sudah tidak ada kepercayaan kepada parti (BN).
Jadi kenyataan yang dibuat oleh Ahli Parlimen (MP) Bayan Baru, itu kenyataan bodoh-bodoh punya. Mahu tubuh kerajaan dianjurkan oleh pembangkang, mesti ada 30 orang mahu lompat.
Dia sebut beberapa orang sahaja yang lompat. Mana dia punya sekolah (menyebut perkataan ini sebanyak dua kali).
Dalam (akhbar) Utusan Anwar umpan dia kata. Ini tuduhan betul lapan, termasuk Tengku Razaliegh (MP Gua Musang) kena umpan (untuk melompat parti menyertai pembangkang). Termasuk saya kena umpan.
Saya sudah katakan saya tidak pernah jumpa tidak pernah dipujuk dan tidak pun pergi Taiwan. Tidak ada pergi Taiwan saya.
Bererti saya bukanlah golongan yang dipujuk untuk lompat.
Jadi ini bererti umpan yang dibagi kepada rakan mungkin tidak cukup jadi tidak jadi lompat.
Umpan yang di bagi kepada Ahli Parlimen Bayan Baru ini besar, itu sebab dia lompat ( meninggalkan PKR - Dewan Rakyat bergemuruh dengan sorakan).
Saya mahu dia MP Bayan Baru ini tarik balik bahawa saya tidak lompat dan dia akan namakan semua (MP) yang mahu lompat. Kenapa pilih -pilih, pilih-pilih.
Mungkin dia (Zahrain Hashim) lompat ada yang dia minta dari kerajaan Pulau Pinang tak dapat (Dewan ketawa).
(Terdahulu Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng memberitahu punca Zahrain keluar PKR kerana gagal mendapat projek tertentu di negeri itu)
Dia tak dapat hingga dia gelar orang Komunis (MP Bagan merangkap Adun Air Putih di Pulau Pinang, Lim Guan Eng).
Bolehkah saya dalam dewan (rakyat) ini tunjuk satu orang di antara kita ini komunis? boleh? ( MP dalam dewan mencelah kata tak boleh…tak boleh…)
Ini salah dari segi peraturan. Mana boleh duduk dalam Dewan Rakyat, Dewan (Undangan) Negeri seorang Komunis.
Ini saya tidak tahu yang dia kata. Dua tahun (Zahrain) dalam PKR, 16 September dua kali (tahun 2008 dan tahun 2009), dia tidak fikirkah? dua tahun baru dia lompat (keluar PKR). mengapa tidak lompat awal-awal?
Umno jangan terima Zahrain, kata Ghapur
Sekarang (Zahrain) sudah jadi bebas, kocek pun mungkin sudah penuh (Dewan riuh dengan tepukan MP) dan sekarang mahu diterima masuk Umno.
Tolong Umno, jangan terima orang seperti ini (menyebut perkataan ini sebanyak dua kali).
Kalau dia boleh gigit (Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim) ketua dia, dia boleh gigit ketua kita juga (Presiden Umno, Najib Razak).
Ini yang sebenarnya Datuk Speaker, reporter berpuluh reporter termasuk (wartawan dari) Newspaper (berbahasa) Cina telefon saya.
Ini ada kenyataan begini-begini, saya bilang (kata) tunggu, saya akan  luahkan di parlimen. Kerana ini secara Official saya mahu jawab dan saya mahu Bayan Baru ini tarik balik dan saya mahu dia minta maaf kepada saya.
Dia ada di sini atau tiada tetapi saya mahu (Dewan kata dia ada…ada… ada…). Mungkin sekarang sudah gemuk (sambil menunjukkan badan seorang yang gemuk), sudah kenyang jadi macam-macam tohmahan (yang diucapkan oleh Zahrain terhadap orang lain).
Saya minta maaf sahaja. Kalau orang seperti ini (Zahrain Hashim) masuk Umno, mungkin Orang Umno sendiri yang akan keluar.
(ketika ini Zahrain berdiri dengan muka merah padam untuk mencelah namun tidak diberi laluan oleh Ghapur kerana kesuntukan masa)
Soalnya kenapa waktu itu dia tidak keluar.
Saya tahu habuan yang dibagi mungkin (Dewan terus bergema dengan sorakan dan ketawa Ahli Parlimen).
Pada mulanya saya tidak mahu sentuh ini, tapi apabila saya dibabit, bukan saya kata tidak boleh, you babit saya tapi babitkanlah semua yang ada, yang pergi Taiwan, semua disenaraikan. Tak apalah.
Zahrain tidak baca Surat Khabar ?
Mungkin ini Bayan Baru tak baca Newspaper. Berapa orang pergi Taiwan, saya tidak pergi.
Kita mahu dan kita minta Berita Harian, TV1, TV3, (Astro) Awani, keluarkan kenyataan saya ini dengan penuh seperti mana Bayan Baru dapat liputan (Dewan riuh sekali lagi).
Kalau tidak (laporkan ucapan penuh Ghapur Salleh), ini sekongkol jugak.
Ini saya minta sebab semua (media pro Umno/BN termasuklah) Berita Harian pun penuh muka (laporan penuh di muka hadapan akhbar itu).

Polis kini bebas masuki rumah Chegu Bard

Banyak spekulasi yang timbul bila rumah Chegu Bard di bom pagi tadi.

Ada yang berkata ini adalah kerja pihak polis yang sengaja dan cuba memerangkap serta menakutkan Chegu Bard.

Ada pula pihak umno yang menuduh ini kerja politik murahan Chegu Bard yang bom rumahnya sendiri macam Anwar tumbuk mukanya sendiri.

Saya dihubungi YB Amirudin Adun Batu Cave atau lebih mesra dengan gelaran 'Amir Selamat', beliau cuba menghubungi Chegu Bard tetapi gagal. Saya juga gagal menghubungi Chegu Bard hari ini.

YB Amir barkata "Apa yang kita risaukan adalah, apabila Chegu Bard telah membuat laporan polis, ini bermakna rumah Chegu Bard kini polis bebas dimasuki pada bila-bila masa atas alasan untuk menyiasat".

Tetapi yang tersirat adalah polis cuba menyiasat rahsia Altantuya yang memang menjadi mimpi buruk Najib serta suaminya Rosmah sekali gus ini akan mengganggu ketenteraman keluarga Chegu Bard terutamanya
isterinya Erah serta dua anaknya.

Saya berjaya menghubungi isterinya, menurut Erah hari ini sahaja pihak polis telah datang dua kali ke rumahnya.

Erah berkata " Jangan bimbang kalau polis nak rampas buku Altantuya memang tak ada pun di rumah. Ingat arwah mak Anwar sahaja ke yang garang...Isteri Chegu bard lagi garang tau..."

Katanya lagi ini sedikit pun tidak mematahkan semangat kami untuk terus berjuang...lawan tetap lawan..

* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *

Kalau Takut Dipukul Badai...
Usah Berumah Di Tepi Pantai...

Amizudin Ahmat

Yip tarik balik surat letak jawatan..ha.ha..sorong tarik..ada masukkk ka..!!!


ADUN Titi Tinggi, Yip Sun Onn telah menarik balik surat peletakan jawatannya lewat petang ini, melalui SMS kepada Speaker DUN Perlis, Datuk Yazid Mat.
Ketika dihubungi Malaysiakini, Yazid mengesahkan bahawa beliau SMS dari Yip pada kirak-kira jam 7 malam ini.
Ekoran keputusan Yip itu, beliau berkata, kerusi DUN Titi Tinggi tidak kosong "dan masih ada orangnya".
Menurut Yazid, dalam SMS tersebut, Yip berkata beliau telah menyedari dan menginsafi tindakannya meletakkan jawatan sebelum ini.
"Katanya, beliau lebih mementingkan parti dan penyokongnya di kawasannya dan di negeri Perlis," kata Yazid.
Menjawab soalan, Yazid menegaskan bahawa Yip menarik balik peletakan jawatannya atas kehendaknya sendiri dan bukan atas janji-janji yang ditawarkan.

3 Cukong Bertemu di London bincang beli Ahli Parlimen PKR

Tiga cukung bertemu di London

Tiga cukong yang menjadi 'banker' gerombolan bertemu di London atas arahan orang yang mengatur biasiswa Saifool bontot. Pertemuan pada 14hb Mac itu bertujuan membincangkan jumlah dana yang perlu disalurkan kepada wakil Pekan untuk tujuan membeli beberapa orang lain wakil rakyat PR.

Sumber sahih yang memaklumkan berita ini menyatakan bahawa setiap seorang cukung dengan 'rela hati' menyediakan sekurang-kurangnya 30 juta RM sebagai persediaan mencukupkan majoriti 2/3 gerombolan di Parlimen.

Sasaran utama Gerombolan dalam kempen 'dua per tiga' ialah ahli parlimen dari PKR dan sekurang-kurangnya seorang daripada DAP.

sumber

KJ: Pemuda Umno tidak lagi hunus keris

Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata, beliau berubah daripada seorang yang dilihat 'radikal' kepada 'liberal' disebabkan oleh tuntutan zaman dan kedudukannya sebagai ketua Pemuda BN.

“(Saya berubah) sebab sekarang saya ketua. Dulu saya ada kebebasan sedikit, jadi saya main ikut rentak rakan yang ada. Datuk Seri Hishammuddin (Hussein) sebagai menteri lebih kepada pandangan nasionalis, demi negara.

“Saya lebih kepada orang muda yang datang daripada masyarakat Melayu. Tetapi sebagai ketua dan nakhoda saya kena jaga kapal Pemuda Umno dan BN,” kata Khairy ketika ditanya sebab 'perubahannya'.
“Dulu saya naib ketua Pemuda Umno, sekarang ini saya pengerusi Pemuda BN. Jadi mestilah saya jaga (beri) pandangan yang boleh diterima semua.”

Dalam wawancara eksklusif dengan Malaysiakini minggu lalu di pejabatnya di Bukit Damansara, Khairy juga mengulas projek barunya Makmal Pemuda BN (BN Youth Lab) bagi mengumpulkan pandangan pemuda berhubung pelbagai isu untuk disampaikan kepada kerajaan.

Katanya, Pemuda BN mengusahakan projek itu setelah diminta Datuk Seri Najib Razak sendiri hasil pertemuan pergerakan itu dengan perdana menteri kira-kira sebulan lalu.

Ditanya sama ada projek tersebut dilihat tidak selari dengan peranan seorang ketua Pemuda yang sepatutnya ke depan dengan kerja-kerja politik, Khairy berkata, zaman politik baru bukan untuk berpolitik sangat.

“Saya hendak bawa budaya baru dalam Umno berdasarkan penyampaian dan penyelesaian masalah, bukan semata-mata (bersandarkan) retorik politik.

“Kami boleh buat retorik, saya tidak ada masalah. Tetapi takkanlah itu saja kerja Pemuda Umno? Kalau itulah kegiatan ruji Pemuda Umno orang gelak pada kita.”

SPRM Lebih Berkuasa Daripada Polis?

Oleh Faizal Ezzany

KUALA LUMPUR 24 Mac - Adakah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dimaksudkan sebagai 'pihak ketiga' seperti mana yang didakwa Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan berhubung campur tangan pihak tertentu dalam urusan polis di negara ini.
Persoalan tersebut dilontarkan Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo semasa sesi bahas titah Yang DiPertuan Agong berdasarkan banyak aduan yang diterima menunjukkan penyalahgunaan kuasa yang telah dilakukan oleh SPRM dalam membuat siasatan.
"Saya ingin bertanya siapakah yang lebih berkuasa, SPRM atau Polis? Siapa yang lebih berkuasa, SPRM atau Kementerian Dalam Negeri? Adakah ini yang dikatakan campur pihak ketiga seperti kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Polis Negara bahawa wujud pihak ketiga?
"Apakah tindakan yang telah diambil oleh Kementerian Dalam Negeri dengan kenyataan tersebut kerana sehingga sekarang pihak KDN belum membuat kenyataan apa-apa hanya ulasan Datuk Seri Hishammuddin Hussien yang mengatakan tidak tahu kenyataan tersebut," kata Gobind.
Beliau menjelaskan terdapat banyak aduan telah di buat terhadap SPRM dan beberapa kesalahan SPRM yang bersifatkan kejam semasa membuat siasatan yang menjurus kepada penyalahgunaan kuasa mereka.
"Ada anggota polis menyatakan mereka telah diberi tekanan oleh pihak SPRM. Ada pegawai polis yang ditahan atas alasan rasuah dan di bawa ke pejabat SPRM tetapi menggunakan kekerasan dan diberi amaran agar tidak mencampuri kerja-kerja yang mereka lakukan.
"Saya ini mendapat jawapan dari KDN kenapa tindakan tidak diambil selepas laporan dibuat terhadap SPRM. Ini bukan sebagai satu perkara yang di bangkit tanpa asas, kita mempunyai bukti kukuh terhadap kenyataan tersebut," Sambungnya lagi.
Beliau menyatakan kekerasan yang telah dilakukan oleh SPRM dan juga laporan polis yang dibuat tidak pernah ada tindakan diambil oleh pihak berkuasa.
"Banyak laporan polis dibuat tetapi tiada tindakan diambil, persoalan siapa yang berkuasa. SPRM telah menyalahguna kuasa mereka dengan menggunakan kekasaran dalam mengambil kenyataan, kenapa takut mengambil tindakan?
"Pada 16 Jun 2008 laporan polis telah dibuat terhadap pegawai SPRM yang mana, pengadu telah di tahan oleh pegawai SPRM dan di bawa ke pejabat SPRM, pengadu telah di bogelkan, dirantai lehernya dan ditarik sehingga beliau terjatuh dalam masa yang sama pegawai terbabit telah memijak leher pengadu. Laporan polis 11 September 2008 juga mengatakan pegawai Badan Pencegah Rasuah (BPR) sekarang SPRM telah menampar mukanya selain matanya ditutup, pengadu telah dipukul sehingga pengsan.
"Adakah Ketua Polis Negara juga di siasat oleh SPRM dan menerima tekanan  yang sama sehingga kenyataan terpaksa mengeluarkan kenyataan ada campurtangan pihak ketiga. Adakah SPRM telah mengeluarkan amaran kepada pihak polis agar tidak mengganggu urusan yang mereka lakukan sehingga tidak ada satu pun tindakan diambil terhadap aduan yang telah dilakukan," tegas beliau.

Nik Aziz antara dilantik semula ke Majlis Syura

Nazri Abdullah   
KUALA LUMPUR, 24 Mac: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar) berkata, antara yang turut dilantik semula ke Majlis Syura dalam mesyuarat pertamanya malam tadi adalah Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

"Saya tidak tahu secara rasmi siapa dilantik semalam, cuma saya difahamkan Tuan Guru Nik Aziz juga dilantik menjadi Ahli Majlis Syura," kata Mahfuz kepada media hari ini.

Mahfuz menjawab soalan para wartawan ekoran laporan Harakahdaily tentang mesyuarat pertama Majlis Syura Ulamak malam tadi.

Malam tadi Majlis Syura Ulama PAS mengadakan mesyuarat pertama mereka untuk sessi baru. Ia dipengerusikan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Pejabat Agung PAS Jalan Raja Laut.

Antara anggota mesyuarat malam tadi adalah empat wakil Jawatankuasa PAS Pusat, empat wakil Dewan Ulama dan dua wakil bagi Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat.

Wakil JK Pusat adalah Abdul Hadi sendiri, timbalan presiden Nasharudin Mat Isa, naib presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan AJK PAS Pusat, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman.

Wakil Dewan Ulamak adalah ketuanya, Datuk Harun Taib, timbalan Datuk Ahmad Yaakub, naibnya Datuk Dr Mahfudz Mohamad dan Ustaz Nik Zawawi Salleh.

Wakil Dewan Pemuda adalah ketuanya Nashruddin Hassan dan Ustaz Zaharudin Muhamad. Dewan Muslimat belum memutuskan wakil mereka tetapi menghantar lima nama untuk dipilih.

Menurut Mahfuz, beliau difahamkan, dalam mesyuarat semalam mesyuarat berbincang untuk melantik lima orang ahli syura di kalangan sesiapa sahaja ahli PAS yang tidak semestinya dari Jawatankuasa PAS Pusat atau siapa-siapa yang difikirkan layak untuk menduduki majlis syura.

"Jadi semalam mereka bermesyuarat, saya difahamkan mereka hanya melantik lima orang sahaja tetapi belum melantik siapa Mursyidul Am," kata Mahfuz.

Selepas ini, kata Mahfuz mereka akan bermesyuarat semula bersama lima yang baru dilantik bagi melantik siapa Mursyidul Am di kalangan mererka.

"Ini peruntukan perlembagaan, sama ada melantik orang lama atau orang baru saya tidak tahu, boleh melantik orang baru sebagai Mursyidul Am tetapi itu belum diputuskan," katanya.

"Mereka tidak boleh memilih saya jadi Mursyidul Am," kata Mahfuz bergurau dengan wartawan.

Apa orang kata, PAS dan DAP bertaut juga - Subky Latif


MACAM-macam orang kata: PAS sudah diperalat DAP; PAS telah menggadai  prinsipnya kerana bersekutu dengan DAP; tiada lagi PAS dihormati oleh muafakatnya dengan DAP; bahkan dengan persefahaman itu PAS dikatakan tiada lagi memperjuang Islam dan kepentingan orang Melayu.

Tiada dihirau oleh PAS. Bertambah kerap gambar kelihatan Tok Guru Haji Abdul Hadi Awang  bersama Lim Kit Siang. Dan Tok Guru Nik Abdul Aziz pula menolak berpecah PAS dan DAP sekalipun beberapa wakil rakyat PKR meninggalkan Pakatan Rakyat.

Menteri Besar Kelantan itu sangat gembira dengan hubungan yang ada kerana ia membuka ruang dakwah orang bukan Islam, malah beliau merasakan DAP sudah tidak sensitif lagi dengan pandangan Islam yang dibawa oleh PAS.

Jalinan yang ada itu mulanya justeru politik yang menimpa Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bolehlah dikatakan peranan dan kebijaksanaan Anwarlah yang merapatkan kedua parti itu boleh berada di bawah satu bumbung.

Dikenang kejadian lampau, seolah-olah tiada lorong bagi kedua parti pembangkang itu untuk bekerjasama malah untuk berdekat-dekat.

Pernah bertempur PAS pusat dengan Dewan Pemuda PAS pusatnya atas isu kemungkinan kerjasama PAS dan DAP. Di hujung kepimpinan Datuk Asri, pernah beliau menyebut kemungkinan kerjasama kedua parti itu apabila soalan itu ditanya wartawan.

Pemuda menolak sekalipun kenyataan  Datuk Asri itu berlandas kepada teori kemungkinan. Bagi kumpulan popular PAS masa itu, teori kemungkinan tidak terpakai dalam isu itu. Bahkan ia dikatakan suatu yang mustahil.

Malah DAP sendiri tidak boleh dilihat bersua dan bertemu PAS. Akan payah ia menghadapi situasi apabila masyarakat Cina menempelaknya sudah bersekongkol dengan PAS.

Dalam majlis keramaian pemimpin DAP menjauhi pemimpn PAS dan pemimpin PAS mengelak dari berdekatan dengan DAP. Pemimpin kedua pihak hanya boleh berada dalam satu pentas forum di universiti saja.

Apabila Tengku Razaleilgh Hamzah yang memimpin S46 mengadakan hubungan dengan PAS dan DAP, Ku Li mengadakan pertemuan yang berasingan.

Hubungan yang seperti itu pun menyebabkan PAS dan DAP terpaksa memahamkan orang ramai bagi menjernihkan keadaan. Terpaksa PAS mengeluarkan kenyataan menyamakan keadaan itu seperti hubungan diplomasi antara Malaysia dengan Singapura.

Malaysia tiada hubungan diplomatik dengan Israel. Singapura ada hubungan itu dengan Israel. Tetapi ia tidak menghalang Malaysia meneruskan hubungan dengan Singapura.

DAP juga membuat penjelasan yang sama tetapi yang digunakan ialah hubungan Malaysia dengan Amerika. Boleh Malaysia mengadakan hubungan dengan Amerika sekalipun Amerika bersaudara dengan Israel.

Itulah situasai politik yang disusun oleh UMNO selama-lamanya. Tetapi ia sudah berubah. Kedua-duanya sudah  bersama dan ziarah menziarahi. Adalah politik yang menimpa Anwar membuka medan baru bagi kedua PAS dan DAP.

Dengan hubungan yang ada, kalau ditakdirkan PKR tidak ada seperti yang diinginkan oleh UMNO, maka sudah boleh keduanya tidak menggunakan khidmat pihak ketiga.

Sekalipun yang terjadi pada Anwar itu satu musibah yang perit bagi Anwar dan ia satu tragedi kepada Malaysia, tetapi ia seperti memberi rahmat kepada PAS dan DAP. Jika Anwar tidak dibuang Dr. Majathir dari UMNO dan kerajaan, maka tidak diketahui     apa yang memungkinkan PAS dan DAP berkawan seperti abang adik?

Apa yang ditunggu bagi mendekatkannya sedang gandingan antara DAP dan PAS itu adalah satu tuntutan yang penting bagi politik Malaysia untuk keluar dari kuasa politik satu parti?

Tidak tahu apa yang ada dalam otak Dr. Mahathir, dia membuang Anwar dari kumpulannya dan menyimpannya di Penjara Sungai Buluh. Apabila Anwar ditahan serta beberapa orang lagi penyokongnya, Ustaz Fadzil Noor, Presiden PAS ketika yang berada di Jalan Pahang, Kuala Lumpur bersama Mahfuz Omar (kini datuk) memanggil saya.

Perintahnya supaya kami memanggil parti-parti politik dan individu yang terkemuka dalam masyarakat termasuk DAP. Datang Lim Kit Siang dalam satu perjumpaan di Markaz Taman Melewar. Perjumpaan itu membentuk GERAK bagi menyatakan tentangan terhadap tindakan ke atas Anwar.

Geraklah yang menggerakkan permulaan hubungan antara DAP dan PAS. Markaz Tarbiyah itulah yang memainkan peranan tempat pertemuan kedua pihak dan nasib malang Anwar yang menemukan mereka.

Tempoh berbulan madunya tidak lama. Probokasi Dr. Mahathir dan UMNO menyebabkan muafakat Barisan Alternatif PAS-DAP itu tidak lama. Tinggallah Barisan Alternatif dengan PAS, KeADILan dan PRM sedang Anwar terus terbelenggu di Sungai Buluh.

Setelah beberapa tahun mahkamah membebaskan Anwar. Apabila Anwar berada di luar penjara, dia memainkan peranan membawa semula DAP dan PAS dalam satu jalinan baru bersama KeADILan yang sudah menjadi PKR.

Kerjasama ketiganya memukul terus Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Umum 8 Mac, 2008 hingga BN hilang majoriti dua pertiga di Parlimen, ia gagal menawan Kelantan dan ia merudum pula di Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor. Ia juga kecewa di Wilayah Persekutuan.

Ia masih tiga parti tetapi tidak berlawan sama sendiri dalam pilihan raya. Lepas itu baru mereka membentuk parti kumpulan kedua yang dinamakan Pakatan Rakyat dan menjadikan Anwar sebagai ketua pembangkang pemimpin de fakto Pakatan itu.

Anwar cuba dibinasakan lagi sebagai usaha membinasakan Pakatan Rakyat. Peranan Anwar itu penting dan masih penting. Teori UMNO ialah jika Anwar binasa, PKR binasa dan Pakatan Rakyat juga binasa. Tetapi peranan Anwar itu sudah merapat kukuh muafakat PAS dan DAP.

Jika ditakdir Anwar dibinasakan, ia tidak lebih dari pemimpin boleh datang dan boleh pergi. Kit Siang, Ustaz Hadi, Tok Guru Nik Aziz juga boleh pergi, tetapi PAS, DAP dan PKR sudah berada pada rel yang selesa.

Gambling, sodomy, toads, and of course Ibrahim Ali

By Rahmah Ghazali
KUALA LUMPUR: Independent MP Ibrahim Ali today swore in the name of Allah that he did not own shares in gambling company Ascot Sports and turned the focus on Anwar Ibrahim instead.
The Pasir Mas rep was responding to PKR secretary-general and Machang MP Saifuddin Nasution's allegation.
"I am ready to swear, wallahi wa billahi (by Allah and his name) and to swear on the Quran that I was never involved directly or indirectly with any gambling company.
"I could even bring a Quran to swear on. With that, I would also urge Machang to ask his leader (Anwar) to swear on the Quran that he did not sodomise (his former aide) Mohd Saiful Bukhari Azlan," he told the Dewan Rakyat.
Ibrahim also vowed to take action against Saifuddin once the Parliament hansard on the latter's allegation is released.
'He is worse than a frog'
At this juncture, Saifuddin interjected and remained firm that he was speaking the truth.
"I understand how you are feeling. But let's refer to the hansard. I never said that you owned a share in a gambling company. I only said you had a share in a company owned by a gambling tycoon," he said.
Dissatisfied, Ibrahim, who is known as 'katak' (frog) for frequently switching parties, accused Saifuddin of being “worse than a frog”.
Pointing to Saifuddin, Ibrahim had the House in stiches, when he said: "This guy was in Umno. Before that he was in PAS. Now he is in PKR.”
“He is worse than a frog. He is more like a katak puru (toad)," he added.
Yesterday, Saifuddin alleged in the Dewan Rakyat that Ibrahim, who is known to be outspoken when it comes to Malay rights, had shares in a gambling company owned by tycoon Vincent Tan.
"Pasir Mas, the 'true warrior', has shares (in that company) too. That is the real Malay warrior," he said.