Selasa, 9 Mac 2010

Kenyataan Ahmad Husni Cermin Pemikiran Lapuk UMNO

SHAH ALAM 9 Mac - Kenyataan Menteri Kewangan ke-2, Datuk Ahmad Husni Mohd Hanadzlah yang berbaur perkauman baru-baru ini menggambarkan pemikiran sebenar pemimpin Umno BN yang masih terperangkap dengan amalan politik lapuk.

Slogan 1Malaysia dan pengenalan kepada model ekonomi baru disifatkan hanya sebagai retorik bagi mengaburi mata rakyat pelbagai kaum di negara ini.

Ahmad Husni baru-baru ini didakwa mengeluarkan kenyataan perkauman berbunyi "Kalau orang Cina di Pulau Pinang buli kita, kita lawan balik orang Cina', dalam satu majlis makan malam di Pulau Pinang, Jumaat lalu.

Beliau semalam dilaporkan menafikan membuat kenyataan itu, namun Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mendakwa mempunyai bukti rakaman ucapan tersebut.

Mengulas isu ini, Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusuf berkata, kenyataan tersebut tidak seharusnya keluar dari seorang menteri kanan seperti Ahmad Husni yang nyata bertentangan sama sekali dengan slogan 1Malaysia yang dilaungkan kerajaan dan perlaksanaan Model ekonomi baru yang dikatakan memberikan hak kepada semua kaum.

Menurut Yusmadi, kenyataan Ahmad Husni itu mencerminkan sikap dan pemikiran sebenar pemimpin Umno.

"Ini adalah satu kenyataan yang mmeberi gambaran sebenar politik Umno dan BN apatah lagi ia dikeluarkan oleh seorang menteri kanan, di kala beliau berbicara tentang
model ekonomi baru yang mengambil kira kesaksamaan kaum.

"Kita persoalkan keikhlasan kerajaan dalam ketengahkan model ekonomi baru ini sedangkan kenyataan pemimpinnya tidak langsung menggambarkan pendirian kerajaan dan menyerlahkan pemikiran sebenar menteri Kewangan tersebut,".

"Saya ingin jelaskan kepada rakan berketurunan Cina dan India bahwa dasar ekonomi baru yang dimaksudkan kerajaan masih terperangkap dengan politik sempit perkauman Umno-BN,"ujarnya.

Beliau turut mengulas beberapa kenyataan bersifat perkauman yang dikeluarkan pemimpin Umno termasuk Pertubuhan Bukan Kerajaan yang berselindung di sebalik nama pertubuhan melayu seperti Pertubuhan Peribumi Perkasa.

"Kenyataan-kenyataan perkauman seperti ini menggambarkan politik kebencian yang diamalkan Umno-BN yang tunjukkan mereka masih lagi dalam rangka pemikiran lama. Saya menggesa Perdana Menteri supaya mengambil tindakan tegas terhadap Ahmad Husni,"tegas beliau.

Tolak Pilihan Raya Kerajaan Tempatan, Tutup Kelemahan BN

PULAU PINANG 9 MAC: Keengganan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan bertujuan menutup kelemahan kerajaan Umno-BN yang ketandusan idea bagi membaiki kehidupan rakyat.

Bercakap kepada TV Selangor, Liew Chin Tong kesal kerana Najib secara semberono menolak cadangan itu semata-mata kerana idea berkenaan datangnya dari kerajaan Pakatan Rakyat.

Ahli Parlimen Bukit bendera itu turut menggesa Najib supaya mempertimbang dan meneliti cadangan itu terlebih dahulu sebelum dibakulsampahkan demi kebaikan rakyat keseluruhan.

"Kerajaan Umno-BN tiada idea untuk memajukan, membela rakyat. Tapi apabila Pakatan Rakyat mengemuka idea bernas, mereka tolak kerana ia cadangan pihak lawan," katanya.

Sementara itu, Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Haniza Talha berpendapat pilihan raya tempatan dapat melahirkan ahli majlis yang berwibawa dan berjiwa rakyat.

Tegasnya, seseorang ahli majlis yang menjalani proses pemilihan melalui pilihan raya secara automatik dapat membina sifat bertanggungjawab kepada rakyat akar umbi.

Ini, kata beliau, bakal mendorong mereka berusaha menyelesaikan setiap aduan penduduk bagi mengekalkan kedudukannya di hati rakyat.

Beliau juga mengingatkan Najib bahawa pilihan raya kerajaan tempatan sepertimana pilihan raya lain, terhad kepada tempoh tertentu dan bukan berlangsung sepanjang masa.

Haniza menegaskan peranan ahli majlis penting kerana bidang kuasa mereka tertakluk kepada menggubal undang-undang kecil di peringkat kerajaan tempatan.

"Ia secara langsung melibatkan faktor keselesaan dan kepentingan penduduk setempat," katanya.

Masih menggugatkah mahasiswa?


Oleh Mohd Ali Bakri

KUALA LUMPUR : "Masihkah mahasiswa itu menggugat pihak berkuasa?" Mungkin itulah antara barisan persoalan dan deretan pertanyaan pada 11 Mac nanti dalam forum 'Mahasiswa Menggugat: Realiti atau Fantasi'.

Bertempat di Dewan Kuliah F, Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (UM), forum itu menampilkan barisan panelis; Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah, Dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial UM Prof Datuk Dr Ridzuan Othman, termasuk penulis buku 'Mahasiswa Menggugat' Prof Datuk Paduka Mohammad Abu Bakar.

Forum yang dijangka berlangsung pada 8 malam itu akan dipengerusikan Naib Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia Abu Qassim Nor Azmi.

Di samping itu, menyentuh perkembangan isu pelajar hari ini, Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) Mohd Shazni Munir Mohd Ithnin berkata, pihaknya melihat mahasiswa hari ini perlu melebarkan gerakan mereka kepada gerakan kebudayaan.

"Kita melihat, gerakan mahasiswa hari ini tidak perlu banyak tertumpu dalam kegiatan politik sahaja, sebaliknya, mereka juga perlu mengambil bahagian dalam bidang-bidang lain juga," kata beliau ketika dihubungi erapakatan.com baru-baru ini.

Yang lebih penting, tambah beliau, mahasiswa hari ini perlu menumpukan kepada usaha ke arah mengukuhkan akar budaya rakyat Malaysia yang baharu.

"Misalnya penjelasan ke arah menuju Malaysia Baru itu bukan cuma terhad kepada usaha memerangi rasuah, tapi ia mencakup kepada usaha membentuk akar budaya Malaysia yang baharu.

"Pada saya, Malaysia baru bukan hanya ditakrifkan sebagai negara yang bebas rasuah, tapi ia mesti pergi lebih jauh daripada itu, ia melibatkan pembentukan budaya baru yang dicipta oleh sarjana-sarjana, para cendekiawan dan ahli bijak pandai dalam masyarakat," katanya.

Najib's new Malay Dilemma

KUALA LUMPUR – Prime Minister Najib Abdul Razak apparently has decided that taking the wraps off his long-awaited New Economic Model, as he calls it, is politically too dangerous for now.

According to local reports, although Najib who doubles as Malaysia's finance minister, had been scheduled to introduce his new policy at the end of March, it is apparently off till June and he may not even introduce it himself, letting someone else take the heat.

Najib appears to be caught in a trap of his own, with a widening gap between what he would like to do as an economist and what a major chunk of his Umno constituency wants.

What they want is not only to not forward but to repeal the limited reforms he has already put in place, and they are increasingly angry about it.

najib-4That is playing havoc with his so-called 1Malaysia campaign, designed to bring the country's fractious ethnic groups together and rebuild the flailing Barisan Nasional ruling coalition.

One pessimistic aide to a prominent Umno politician told Asia Sentinel it is even possible that Umno could be superseded by a growing organisation of 80-odd Malay non-governmental organisations cobbled together in recent weeks under the title Malay Consultative Council, which is seeking to push the government to maintain so-called ketuanan Melayu, or Malays first, a slogan embraced by former prime minister Dr Mahathir Mohamad.

Doing away with subsidies

Mahathir remains active at age 84 and despite his endorsement of Najib is a growing thorn in the prime minister's side, as he was with his predecessor, Abdullah Ahmad Badawi, whom he helped to drive from power.

Mahathir appears to be shifting to the right to make an alliance with the rightists, according to long-time political observers in Kuala Lumpur.

In order to modernise, Malaysia, a country of 28 million people, it needs to do away with a wide variety of subsidies and perks to ethnic Malays that are enshrined in the New Economic Policy, an affirmative action plan for ethnic Malays that was put in place in 1971 in the wake of disastrous 1969 ethnic riots that took the lives of hundreds of people on both side of the racial divide.

The NEP supposedly ended in 1991 and a new National Development Policy was put in its place.

It was largely the NEP under a different name. The NDP initials never took off. It is still called the NEP.

'Ali Babas at work'

Among other things, the NEP was designed to give ethnic Malays 30 % ownership of private companies, which led to what has been called an "Ali Baba" system, in which "Alis" - ethnic Malays, or bumiputeras - became the figurehead owners or chief executives of companies actually run and owned through by "babas" - the nickname for Straits-born Chinese.

The Ali Baba title, of course, brings to most people's minds the title of the tale "Ali Baba and the 40 Thieves."

Non-Malays are largely shut out of the university system and overseas scholarships.

Malays are given ownership of government-linked public company shares and housing.

As a result, the NEP is held responsible for creating a rentier system in which some - particularly top officials of Umno --became rich overnight by skimming the share ownership while the average Malay in the kampung, or rural village, got very little.

The education system has suffered because bumiputeras are largely passed through the system with very low standards.

mahathir-2The country has also been afflicted by both a problem with capital flight and a brain drain as reported by Asia Sentinel, with Najib acknowledging that anywhere from 300,000 to 500,000 professionals are working abroad, about 40 % of them in Singapore, which actively recruits ethnic Chinese students in Malaysia.

Talk of high growth

Both Mahathir and Abdullah talked incessantly about the need to create a high-growth economy built on technology and industrialisation, Mahathir by establishing the so-called multimedia super corridor and national car Proton, as well as a long series of other projects, many of which were largely unsuccessful.

Abdullah sought to attract investment in high-tech industries including pharmaceuticals and medical technology as well as bioscience.

But many economists argue that without removing the impediments of the NEP, Najib will be as unsuccessful as his predecessors.

Najib first talked about a new economic plan a year ago, but its introduction has been pushed back several times. Even as late as Feb 8, during a two-day conference in Kuala Lumpur, Najib told reporters that his administration is open to suggestions for what would go into the policy.

Principal elements are expected to be the removal of subsidies and further liberalisation of the economy that appear certain to bite into Malay privilege.

Absolute rule?

Many in Najib's cabinet want nothing to do with the plan, concerned that the voter rebellion that began in the disastrous March 2008 elections will grow.

The Malay NGOs are streaming into a perceived political vacuum for Malay ultranationalists, according to a source in Kuala Lumpur.

No one really knows at this point how strong they are despite the noise they are making.

There has been no independent polling. They are feeling marginalised by Najib's centrist politics and would like to take the country back to the days of absolute Umno rule, the course say.

So they remain frustrated and angry.

Any time word gets around that the fundamentals of the NEP are being tampered with, Umno politicians rush to the microphones to say it isn't true.

Mukhriz Mahathir, the former premier's son and a deputy International Trade and Industry Minister in Najib's government, for instance, was the latest to insist to reporters that the new policy "is in line with previous policies particularly the New Economic Policy."

Loss of perks

Najib has repeatedly said the country is confronted by a new reality, given the stagnating economy, which shrank by 3.3 % in 2009 and faces relatively anemic 3.7 % growth in 2010 and 5% in 2011.

Last year, he removed a requirement mandating ethnic Malay participation in 27 economic sub-sectors as well as removing a requirement that 30 % of shares in IPOs go to ethnic Malays.

That has played a major role in stoking ethnic Malay anger, although some observers say the leaders of the Malay Consultative Council are actually Umno wheelhorses who fear the loss of their perks instead of the wider community.

One of the leaders of the Malay rights groups is an NGO called Perkasa, which is headed by Independent MP Ibrahim Ali, a long time Mahathir ally and former Umno stalwart.

It has been holding strident rallies across the country, demanding close adherence to the Malays-first policy. Some pessimists say Perkasa members are trying to provoke the Chinese into a confrontation with the Malays that will result in the imposition of the country's draconian Internal Security Act ( ISA).

One Malay businessman told Asia Sentinel that "Umno leaders who are not particularly sympathetic to its aims are climbing onto the speakers' platforms to endorse them because they're afraid not to."

Others say they aren't particularly concerned and that the Malay Consultative Council and its member organisations more resemble the Tea Party movement in the United States, which is loud, angry and vocal but which almost certainly will remain a splinter group.

Asked about the concern that the Malay Consultative Council would grow big enough to replace Umno, and particularly Perkasa, a political analyst said: "Perkasa's appeal is not broadly based."

They may shout the loudest but it will take more than that to replace Umno.

Umno needs other component parties in Barisan to sell their multiracial appeal.

I doubt the component parties in Barisan can work with Perkasa as closely as Umno. — Asia Sentinel

Moh ucap tima kasih pada ameno ...

Zul Kulim ini last kut. Lain2 YB PKR dijangka tak lompat dah. Kemuncaknya segala khianat ada pada Zul Kulim. Kelaku Zul Kulim memang macam UMNO. Tengak cara dan lagaknya, sah PAS dan PKR atau PR kena kelentong. Pandai bebenor dia ni ngecek. Ngancuk wak mike Zul Kulim. PAS awai2 lagi udah kena ngan Zul Kulim. Anwar lagi teruk dikenakan. Zul Kulim bukan saja berjaya masuk dalam kelambu Anwar, bahkan boleh juga satu ‘selimut’ dengan Anwar dan Kak Wan.

UMNO frust kerana hanya berjaya bebaskan tiga YB PKR je. Umpannya si Zul Kulim itu pulak telah dibebaskan oleh tuannya lebih awal dari jangkaan. Deme ingat kes si Zul ni bolehle bertahan sebulan lagi. Rupa2nya hancuss. Matlamat dua pertiga untuk persempadanan semula tidak kesampaian. UMNO memerlukan 6 YB lagi untuk melompat dalam tempoh setahun. Silap2 Kuli yang lompat ke PR.

Teman pernah tulih yang pengundi setia UMNO dan PR hanya dalam sekitaran 40%. Masing2 nak berebut yang baki 20% lagi tu. Ternyata UMNO silap congak. UMNO masih menggunakan pendekatan dedulu. Pendekatan pengundi adalah tak berakai. Dedulu bolehle buat apa je, pengundi percaya. Hari ni jangan harap. Majoriti 20% ini adalah golongan muda di bawah usia 50 tahun. Keme udah berakai. Panggil makan, keme makan. Panggei berimpun nyambut MB DPulau, keme datang siap tepuk tangan lagi. Boleh ambik bahagian dalam dialog. Boleh puji2 UMNO. Tapi tang nak ngundi UMNO, sorry wehh.

Esok MB DPulau ada di Parit. Datang nak rasmikan gotak kecik. Huh, teman tengak tadi bangunan di Pekan Parit udah kuning weii. Dalam tempoh seminggu Parit udah berubah jadi kuning. Cepat bebenor deme ngecatnya. Tiga empat bulan lagi abihle lekang catnya. Dulu masa sultan rasmikan gotak besor, takde pulak deme ngecat Pekan Parit. Takat tebaih lalang tepi jalan jer. Heran teman, ketika bajet makan bebudak sekolah kena potong, ada pulak duit ngecat Pekan Parit. Lebih heran lagi, masa sultan datang rasmi gotak besor, takdepun dicat baru Pekan Parit. Maknanya MB DPulau ni lebih besor daulatnya sehingga mesti berlatar belakang warna kuning walaupun datang hanya untuk rasmikan gotak kecik. Tapi iyele, kalo dikekalkan cat lama yang warna biru, tak nampak pulak batang tubuh dia ..

Kalo le duit itu deme ngagihkan magi orang kampung, adale juga pekdahnya. Esok sape nak makan free datangle ke Parit. Malamnya siap ada qiamulai lagi. Qiamulai dengan MB DPulau. Tentu ada makan lagi. Teman hanya ada dua pilihan, mengholoh atau tido? Mengoloh atau tido, bukannya qiamulai yer.

Itu sebab UMNO tak berani buat PRU di Perak. UMNO cukup susah nak ngagak pengundi deme ni banyak mana lagi yang tinggeinye. Yang mati tetiap hari tu pulak, majoritinya adalah pengundi UMNO. Yang meramaikan majlis UMNO hanyalah orang2 tua yang udah hilang pengaruhnya pada anak2. Silap2 anak deme yang pengaruhi deme. Ituler UMNO, ingat keme ini tak berakai ke nak ngundi UMNO. Mintak maaf ...

Berbalik kepada YB yang lompat2 keluar daripada PR, dipersilakan. Lompatan membersihkan PR. Lompatan yang membuatkan sokongan kepada PR semakin bertambah. Pengundi yang 20% tadi tidak akan percaya akan alasan tidak berakai yang dicakapkan oleh deme yang melompat. Konon deme itu adalah pejuang agama dan bangsa. Baguih punya skrip. Sape nak percaya wei? Sebelum lompat, kulu kelo dengan C20. Udah lompat ke darat ke baroh pulak dengan mata belalang. Nampak sangat mewahnya. Takkan duit turun dari langit bila melompat .. pirahhh

Terima kasih UMNO kerana membantu membersih dan mengembalikan sokongan 20% pengundi kepada PR. Cari dan pujukler lagi YB PR, khususnya YB PKR yang bermasalah. Teman alu2kan ...

Break the sacred code of silence

By Marc Jitab and Rahmah Ghazali

KUALA LUMPUR: PAS MP Khalid Samad believes that his suspension is a small price to pay to teach his compatriots in PAS and Pakatan Rakyat a big lesson.

The outspoken Shah Alam parliamentarian hopes that his peers will follow in his footsteps and air their thoughts even if it means stepping on some powerful toes.

“We have unfortunately cultivated the culture of silence among our members and that is not good. It is contrary to what has been taught to us.

“But for some reason this culture has developed and I think we need people who are able to break it,” he told FMT during a recent exclusive interview.

Khalid, who was slapped with a six-month suspension from all party posts for his open criticism and for disclosing classified information on his blog, also refuses to compromise on his belief that unity is an essential factor for Pakatan Rakyat in its journey along the road to Putrajaya.

Instead of appealing against the PAS disciplinary board's decision, the MP published an article on his blog titled "My Appeal" where he posed a two-fold challenge to the party: firstly, to prove its commitment to coalition unity and secondly, to prove its stand to uphold justice.

“You don't have to wait for somebody to appeal against injustice or wrongdoings before you do something about it, especially when it has a direct impact on the image of the party,” he said.

PAS' resolve to stamp out errancy within the party was the result of its spiritual leader Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat's charge to get rid of people who were anti-Pakatan.

This call underpinned the disciplinary board's fervour in taking politicians to task when they were seen to be crossing the line.

'Have both feet in the same boat'

However, Khalid said the board's decision to penalise him was taken as an act of friendly fire within some circles, leaving them wondering what was really happening.

“In 'My Appeal', I emphasised on the kind of changes that I wanted to see -- not in personalities, but in terms of giving a clear message referring back to what Nik Aziz said in Ipoh, which is to have both feet in the same boat (firmly in the party and opposition coalition).

“I think it needs to be reiterated and emphasised all the time because whether we like it or not, we are in the same boat. If Pakatan fails in Selangor, we will also fail. We can't win without PKR and DAP and if we are working against one another, we are actually shooting ourselves in the foot,” he said.

“Problems happen when people say 'strengthen Pakatan', but at the same time there are various other activities which are aimed at strengthening PAS at the price of Pakatan.

“So I don't think we should look at it as being mutually exclusive... as if PAS can only become stronger if Pakatan is weaker. It should be looked upon from a complementary perspective,” he added.

PAS' position within the coalition was put under the spotlight last year when it was revealed that the party was being courted by Umno to leave the opposition coalition and join the Barisan Nasional- something Khalid is sure will not happen, but admits that the commonalities between the parties means that they will never truly be diametrically opposites.

“I think the issue of Umno talks is almost resolved. The president (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) himself has made a strong statement about cooperation with Umno and BN, saying that what happened in 1974 will not happen again.

“Hopefully that is good enough... (and with) 'My Appeal' being made, asking PAS to be sincere in its cooperation with the coalition, hopefully this will have a positive impact on Pakatan,” he said.

“I think the issue that differentiates PAS and Umno is how we understand religion and the idea of talking to Umno about matters pertaining to religion has been an ongoing issue.

“I think that we will always have such talks because we share the same religion whether we like it or not - Umno is a Malay-majority party and they are Muslims. So we will want to engage them on issues that we differ on in terms of understanding,” he added.

Selangor's economic plan 'settled and clear'

Describing Selangor's economic plan and vision “settled and clear”, the Shah Alam MP was quick to reaffirm former Finance Minister Datuk Seri Anwar Ibrahim's ability to carry out his duty as the state's economic adviser in the midst of his second sodomy trial.

“Because of Anwar's previous experience and political exposure, he may see things from a different perspective... by putting Anwar there, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim will make sure the decisions are better thought-out and more wholesome. I don't think the court case will distract Anwar,” he said.

The state government has also been busy winning the hearts and minds of the people in its bid to oppose the implementation of the Goods and Services Tax (GST) by the federal government.

The state government's strategy, according to Khalid, is to clarify to the public how the GST is going to affect the economy and ultimately, them.

“It will be good to see the situation where the federal government allows for an open debate pertaining to this issue and calls a forum made up of people who agree and disagree.

“This will fulfil their responsibility to listen to the rakyat so they can listen to both sides before they decide. For me, it is quite a major policy to be implemented and it can have very far-reaching consequences if it is not done correctly and at the right time,” he said.

Mission – Bash Umno, strengthen Pakatan

Despite being suspended, Khalid has not stopped championing the interests of the party and Pakatan.

“My next course of action will still be Umno-bashing lah, what else? (Laughs) My effort is strengthening Pakatan and the position of PAS in Pakatan and undermining Umno and BN.

“But I think we are approaching the timeline of the next general election and we need a more concerted effort and better focus for us to win,” he said.

“The disadvantage of being in power is that you can't harp on abuses and corruption of the previous Selangor government because, like when we had (Datuk Seri Dr Mohd) Khir Toyo as MB, we talked about how he misused funds.

“But now he is no longer in power, we can't talk about how he misuses it because he can't misuse funds! (Laughs). So when we want to talk about corruption or abuse of power, it needs to be looked at the federal level because there is nothing much at the state level,” he added.

Khalid has also not abdicated his responsibilities towards his constituents.

“I am still a MP and I still go to PAS party functions as the MP of Shah Alam. On top of that, my second man can attend these functions and in that way, I can get better representation in the functions.

“There are no real practical implications of this (suspension) so far... (the disciplinary committee) said I can proceed with my programmes as the MP of Shah Alam, and the newspapers and media still come and interview me,” he said.

TG Nik Aziz: PKR baru belajar merangkak

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata masalah yang membelenggui PKR boleh diibaratkan sebagai bayi yang belajar merangkak.


"PAS seperti itu juga, sebelum ini. Sebelum jadi kuat, ada juga ahli yang meninggalkannya,” kata beliau selepas menyampaikan derma kepada mangsa kebakaran di Kampung Wakaf Lanas, Pasir Puteh.

TG Nik Aziz yang juga mursyidul am PAS berkata ahli yang melompat ke parti lain adalah perkara biasa, yang lazimnya berlaku ke atas parti baru seperti PKR.

"Sebelum parti menjadi kuat, kita terpaksa menerima perkara seperti itu (melompat ke parti lain),” katanya kepada
Bernama.

PKR mencatatkan kemenangan besar pada pilihan raya umum 2008 tetapi tiga ahli parlimen dan empat ahli dewan undangan negerinya telah meninggalkan parti itu.

Tiga MP yang ber
buat demikian ialah - Zahrain Hashim (Bayan Baru), Tan Tee Beng (Nibong Tebal) dan Mohsin Samsuri (Bagan Serai).

Semua mereka mengisytiharkan diri sebagai ahli bebas.

Minggu lalu pula, PKR juga memecat MP bagi Kulim-Bandar Baharu, Zulklifi Noordin berhubung masalah disiplin.

Perkembangan itu menyaksikan PKR kini cuma mempunyai 26 kerusi di Dewan Rakyat menjadikan mereka di kedudukan kedua di belakang DAP yang mempunyai 28 kerusi.

Bagaimanapun, sekutu Pakatan Rakyat, iaitu DAP dan PAS masing-masing berikrar terus memberi sokongan kepada Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang.
-malaysiakini-

Perubahan yang perlu dilakukan..


Pada ahad lalu aku memulakan langkah pertama mengatu bicara untuk semua rakyat dalam pentas ceramah di Dewan Millineum Kepala Batas.Dalam aku mengisar akal bagi mendapatkan bahan untuk disampaikan aku terhenti pada satu titik persoalan mengapa ramai generasi muda takut dan khuatir dalam bangkit membawa kebenaran dan keadilan.Mengapa mereka lebih rela berhadapan dengan masa depan yang suram dan kelam dan seolah-olah mereka seperti merelakannya sahaja tanpa berfikir panjang.

Aku ditanya mungkinkah aku mampu mengubah sesuatu keburukan kepada kebaikan dan bagaimana aku ingin mengubahnya??Jawapan aku mudah merubah sesuatu itu sememangnya agak sukar apatah lagi kita bermain dengan hati dan akal manusia namun apakah ia sukar dan perlukah kita berputus asa dalam menjadi perubah.Kita tak perlu membuang yang lama namun kita mungkin boleh merubah yang lama dan kita tak perlu merubah keseluruhannya namun cukup bagi kita menyampai dan sejauh mana dan sebanyak mana yang berubah itu adalah kuasa allah swt,kerana kita adalah penyampai kebenaran oleh itu berani untuk merubah namun sama ada perubahan itu berlaku atau tidak biar Allah swt yang menjadi penentu.

Kerana itu juga aku cukup yakin bahawa perubahan itu akan berlaku biar aku dikatakan bodoh kerana menggunakan jalan yang sama walaupun aku sedia tahu bahawa jalan itu tidak akan berjaya namun bagi aku setiap diri yang melalui jalan itu adalah mempunyai cara yang berbeza dan perubahan itu meliputi setiap pelusuk yang ada mungkin dengan jalan yang sama ia akan membantu memantapkan dan tiada salah sesuatu itu dicuba buat kali kedua dengan menggunakan cara yang sama kerana setiap percubaan membawa hasil yang berbeza dan ilmu yang bermanfaat.Insyaallah

Buat semua tepuk hati tanya iman..insyaallah selagi prinsip dan nawaitu kita untuk kebenaran dan dikukuhkan dengan ilmu aku yakin ia akan menjadi baik dan akhirnya perubahan walaupun seinci ia tetap akan dinamakan perubahan.

Sepol BauKari dan Najib Sama2 BODOH..!!!!



Sebagai rumusan dari entry-entry yang lepas,
  1. Berdasarkan pengakuan najib sendiri, Saiful menemui Najib pada 25 Jun 2008, tapi dia diliwat kali terakhir pada 26 Jun 2008. Jelas sekali bangang, dah mengadu diliwat tapi kena liwat lagi keesokkan harinya.
  2. Sebelum ini bapa saudara saiful pernah menceritakan kepada media betapa saiful tertekan sehingga hampir sahaja membunuh diri. Tapi walaupun sudah begitu tertekan, masih lagi datang untuk diliwat oleh Anwar. Bukankah sangat lucu?
  3. Menurut Najib, saiful datang ke rumahnya dan najib rasa tangan saiful seram sejuk. Saiful dikatakan dalam ketakutan ketika berjumpa Najib, tetapi anda sudah sedia maklum Saiful bertemu Najib pada 25 Jun 2008 dan diliwat kali terakhir pada 26 Jun 2008 lagi sekali lagi kenyataan bangang oleh saiful.
  4. Saiful berbohong di sidang media dengan mengatakan bahawa dia diliwat dengan paksa, tetapi kenyataan dia sendiri di mahkamah menjelaskan bahawa dia sendiri yang membuka seluar lalu bertuala. Langsung tiada sebarang unsur paksaan. Memang pembohong!
  5. Saiful pilih untuk mengadakan bukti yang bukan-bukan untuk menuduh Anwar, sedangkan dia boleh sahaja menyediakan perangkap dengan merakam adengan kejinya bersama Anwar melalui handphone sekiranya tuduhan itu benar. Bukankah dia sudah bertemu najib sebelum diliwat?
  6. Saiful berpura-pura mengaku idolanya adalah Anwar Ibrahim sedangkan kawan-kawannya di UNITEN sedia maklum dia anti- Anwar semasa di Universiti. Jelas sekali dia sengaja mereka reka cerita supaya konspirasi ini kelihatan tiada kaitan dengan Barisan Nasional.
Baiklah kenyataan-kenyataan ini semuanya menampakkan betapa bangangnya insan bernama Saiful Bukhari bin Azlan ini. Tetapi adakah benar Saiful sebodoh itu?

Kalau difikirkan Saiful ini teramatlah licik, sebagai contoh di masa lalu dia yang hanya memegang jawatan Timbalan Yang dipertua Majlis Perwakilan Pelajar Uniten boleh dipilih mewakili pelajar Malaysia ke Philipina, menunjukkan dia memang licik.

Begitu juga bagaimana dia berjaya menyelinap masuk ke dalam Parti Keadilan Rakyat sedangkan rakan-rakannya di UNITEN tahu dia adalah anti-Anwar juga sesuatu yang licik.

Segala konspirasi ini nampaknya sudah rosak teruk apabila kita lihat kebodohan demi kebodohan Saiful. Kini semakin ramai orang tidak percaya dengan tuduhan ini. Semuanya kerana satu pengakuan.

Pengakuan siapa? Lu orang klik jer.... link ini.

Habis tuuuu... penulis skrip tak bangang ke...? lagi sekoq malaun haramjadah wal celaka... yang terkantoi dengan skrip bodohnya.... siapakah dia...?

Berdasarkan tarikh dan kenyataan masing2, masih ada lagi puak2 umno yang masih percaya dengan cerita bodoh ni..., semuanya masih menggunakan otak lembu lagi agaknya... bodoh piang punya penyokong umno... ada otak manusia tak nak guna... masih dok guna otak lembu... ha..ha..ha,,,,

Nasihat PJ PAS Perak ; Garang di Mesir dan garang di Malaysia.


KAHERAH, 9 Mac : Garang di Mesir kalau tidak garang dan bergerak di Malaysia bila habis pengajian adalah tidak guna. Medan sebenar adalah di Malaysia dan di Mesir adalah medan latihan. Demikian antara pesanan Pesuruhjaya PAS Perak, Ust. Abu Bakar Hussin kepada Pelajar Malaysia di Mesir disini dalam satu program yang diatur.

Selain itu Pesuruhjaya PAS Perak juga berpesan kepada mereka supaya membuat persiapan sebaik mungkin dan balik ke malaysia sebagai amilin dan murabittun.

"Pada hari ni kita mesti meletak ilmu diutamakan, kita berjuang berdasarkan kepada hujjah dengan dalil dari Al Quran dan Sunnah." Pesan Ust. Bakar.

Selain itu beliau menyatakan bahawa Misi PAS Perak ialah mengilmukan rakyat, berbeza dengan UMNO yang suka rakyat bodoh dan jahil. Sebab itu dia menganjurkan ilmu yang bodoh-bodoh.

Sehubungan itu harapan kepada mereka supaya merebut peluang yang ada di Mesir untuk mendapatkan ilmu sangat terbuka luas dan rebutlah peluang dan suasana ini.

"Bila Ilmu tidak diberikan keutamaan maka jadilah mereka golongan ulamak yang buat-buat tidak tahu seperti yang ada di Perak. Mereka jadi petualang dan menjadi masalah. Ilmu dijadikan putar belik dan fitnah." Jelasnya.

Selain itu Ust. Bakar merasa kagum dengan kegigihan pelajar yang berada di sini, sedangkan tidak menafikan ada setengah mereka yang merasa takut. tapi tidak bertempat, sebenarnya takut kena ada tapi kena bertempat.

"Bermacam-macam ilmu ada di sini, tetapi ambillah yang baik. Kami menunggu kepulangan saudara-saudari, kami kekurangan tenaga." Katanya.

Selain itu beliau juga menegaskan keujudan Pakatan Rakyat menyebabkan mereka yang anti kepada islam sebelum ini telah menghormati Islam

"Kita kena sayangkan kepada orang Cina dan India yang mereka disalah fahamkan mengenai PAS dan Islam, selain itu kita juga sayangkan kepada orang Melayu. saudaralah yang berperanan untuk menjelaskan kepada rakyat." Jelasnya lagi.

Pertemuan yang diadakan itu merupakan beberapa program yang diatur sempena dengan lawatan Rombongan PAS Perak ke Mesir. Antara ahli rombongan yang lain ialan Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak , Dato' Seri Muhammad Nizar Jamaluddin, Ketua Penerangan PAS Perak, Drs. Khalil Idham Lim, Pengarah Jentera Pilihanraya PAS Perak, Hj. Asmuni Awi dan rombongan lain .

Ahli lompat parti hilang jawatan ‘automatik’, pelihara prinsip demokrasi - Gerak


Oleh Roziyah Mahamad

KUALA LUMPUR : Kerajaan sewajarnya mencontohi Negara seperti India di mana ahli Parlimen ( MP) yang ‘lompat parti’ secara automatiknya akan hilang kelayakan dan jawatan sebagai Yang berhormat bagi memelihara prinsip demokrasi.
" Gerakan Rakyat Intergriti dan Anti Korupsi (GERAK) melihat fenomena ini semakin membimbangkan seolah-olah mengkhianati dan menodai kepercayaan pengundi khususnya dan rakyat amnya terhadap amalan sistem demokrasi berperlembagaan Negara.
"Lebih membimbangkan lagi jika fenomena tersebut melibatkan gejala rasuah dan suapan politik bernilai jutaan ringgit bertujuan membeli ahli parlimen (MP) berkenaan," jelas Ahli lembaga Pengarah GERAK dalam kenyataan media yang dihantar kepada Erapakatan.com.
GERAK juga dalam kenyataannya menyeru agar MP Malaysia lebih berintegriti dan amanah terhadap tanggungjawab memperjuangkan nasib rakyat dan negara serta mencontohi amalan Khalifah Umar al-Khattab yang sentiasa berfikir dan bekerja untuk mengenyangkan perut rakyat.
Justeru, GERAK menggesa agar pihak Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) memantau gejala ‘lompat parti’ secara rapat dan seterusnya mengambil tindakan segera sekiranya terdapat bukti yang jelas.
GERAK juga mengalu-alukan mana-mana pihak yang mempunyai maklumat untuk bekerjasama dan mengajukan bukti tersebut kepada pihak berkuasa.
Kebelakangan ini, beberapa pemimpin bermasalah dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) belot dan melompat parti.
Mereka termasuklah Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Hashim; Ahli Parlimen Nibong Tebal, Tan Tee Beng dan Ahli Parlimen Bagan Serai, Mohsin Samsuri.

KUALA LUMPUR : Kerajaan sewajarnya mencontohi negara seperti India di mana Ahli Parlimen (AP) yang 'lompat parti' secara automatiknya akan hilang kelayakan dan jawatan sebagai Yang berhormat bagi memelihara prinsip demokrasi.

"Gerakan Rakyat Intergriti dan Anti Korupsi (Gerak) melihat fenomena ini semakin membimbangkan seolah-olah mengkhianati dan menodai kepercayaan pengundi khususnya dan rakyat amnya terhadap amalan sistem demokrasi berperlembagaan negara.

"Lebih membimbangkan, lagi jika fenomena tersebut melibatkan gejala rasuah dan suapan politik bernilai jutaan ringgit bertujuan membeli ahli parlimen (AP) berkenaan," kata ahli lembaga Pengarah Gerak dalam kenyataan media yang dihantar kepada erapakatan.com.

Gerak juga dalam kenyataannya menyeru agar AP Malaysia lebih berintegriti dan amanah terhadap tanggungjawab memperjuangkan nasib rakyat dan negara serta mencontohi amalan Khalifah Umar al-Khattab yang sentiasa berfikir dan bekerja untuk mengenyangkan perut rakyat.

Justeru, Gerak menggesa agar pihak Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) memantau gejala 'lompat parti' secara rapat dan seterusnya mengambil tindakan segera sekiranya terdapat bukti yang jelas.

Gerak juga, tambahnya, mengalu-alukan mana-mana pihak yang mempunyai maklumat untuk bekerjasama dan mengajukan bukti tersebut kepada pihak berkuasa.

Kebelakangan ini, katanya, beberapa pemimpin bermasalah dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) telah belot dan melompat parti.

Mereka termasuklah Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Hashim; Ahli Parlimen Nibong Tebal, Tan Tee Beng dan Ahli Parlimen Bagan Serai, Mohsin Samsuri.

“SPRM, siasat wang untuk wakil rakyat PKR melompat” - Zunar


Oleh Mohd Ali Bakri

KUALA LUMPUR : Aktivis kartunis Zunar bersama rakan-rakan seangkatannya mendesak supaya suatu siasatan dilakukan ke atas peruntukan wang yang ditawarkan kepada wakil-wakil rakyat Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebelum ini.

"Kami tuntut Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar siasat jumlah wang yang ditawarkan kepada ahli-ahli Parlimen yang melompat parti dan mengheret mereka ke muka pengadilan," kata beliau dalam suatu kenyataan baru-baru ini.

Zunar atau nama sebenarnya Zulkiflee S M Anwar Ulhaque berkata, hasrat rakyat kini berdiri teguh di bawah agenda Pakatan Rakyat yang ingin membentuk 'Malaysia Baru' yang bebas daripada segala amalan yang membabitkan penyalahgunaan wang.

"Kami menyokong PKR dan parti-parti yang bergabung dalam PR, kerana agenda mereka jelas membawa perubahan; menghapuskan rasuah dan merealisasikan hasrat 'Malaysia Baru'," kata beliau.

Tambah Zunar, pihaknya yang mendakwa diberi mandat mewakili lebih 2,000 aktivis reformasi seluruh negara menyatakan sokongan penuh ke atas kepemimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Ini kerana, kami percaya hanya beliau mempunyai iltizam yang kuat dan mampu membawa agenda reformasi dan perubahan di negara ini dan sekali gus menyokong beliau sebagai bakal Perdana Menteri," kata beliau lagi.

Antara wakil-wakil aktivis reformasi tersebut; Nasir Isa, Mohd Hamdi Mohd Said, Badaruddin Ismail, Syed Baniamin Syed Baharuddin, Norzairi Jantan, Sow Hock Hin, Badrulhisham Mohd Hanafiah, Mohd Hafifudin Nordin, Pospan Lingam Sinakanu, Abdul Rahman Hackeem, Zainal Misran (Enot) dan Haili Ahmad.

Ahli Parlimen Bebas: Tak Perlu Pujuk Sertai Umno


Oleh ARIFFUDDIN ISHAK

KUALA LUMPUR: Umno tidak perlu membuat pelawaan kepada mana-mana bekasAhli Parlimen Parti Keadilan Rakyat (PKR) bagi menyertai parti itu.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pelawaan tidak perlu dibuat kerana pada dasarnya Umno sentiasa membuka pintu kepada sesiapa sahaja untuk menyertai mereka.

"Saya fikir kita tak perlu dan mempelawa kerana mereka tahu kalau mereka nak masuk pintu tak pernah tutup," katanya pada sidang media selepas merasmikan Sidang ke-49 Majlis Bahasa Brunei Darussalam-Indonesia-Malaysia (MABBIM) di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai perkembangan terkini apabila tiga Ahli Parlimen PKR bertindak keluar manakala seorang lagi dipecat daripada parti itu.

Kesemua mereka kini mengisytiharkan diri sebagai wakil rakyat Bebas iaitu Ahli Parlimen Nibong Tebal, Tan Tee Beng; Ahli Parlimen Bagan Serai, Mohsin Fadzli Samsuri; Anggota Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim dan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin

Mengulas lanjut, Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno berkata,pada peringkat ini beliau menghormati pendirian kesemua wakil rakyat berkenaan yang mahu berkhidmat sebagai wakil rakyat Bebas bagi mengelakkan timbulnya sebarang tuduhan negatif.

"Di peringkat awal ini mungkin mereka berpendapat lebih selesa untuk jadi anggota Bebas... mereka nak elak daripada tuduhan dipujuk oleh pemimpin-pemimpin Umno.

"Mereka ada pendirian sendiri, kita hormati pendirian mereka," katanya.

Umno Saman Umno.Pelik Tapi Benar


Beberapa pemimpin Umno Perlis membantah usaha Majlis Tindakan Anak Perlis (Mantap) untuk membuat kaji selidik terhadap kepimpinan Datuk Seri Dr Md Isa Sabu sebagai Menteri Besar. Selain berangapan kaji selidik itu akan mengeruhkan suasana politik di negeri berkenaan, ianya juga dilihat memperkecilkan jawatan Menteri Besar.


Naib Ketua Umno Bahagian Kangar Abdul Jamil Saad berkata usaha sekretariat Mantap itu untuk membuat perbandingan populariti Md Isa dan bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr Shahidan Kassim sebagai “kebudak-budakan”.

“Institusi Menteri Besar tidak boleh dipermudahkan. Perlantikan Menteri Besar bukan hak badan bukan kerajaan,” kata Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan Perlis itu selepas perjumpaan dengan pemimpin Umno pelbagai peringkat serta kepimpinan parti komponen Barisan Nasional (BN), di sini hari ini.
Beliau mengulas penubuhan Mantap yang diumum semalam oleh sekumpulan bekas pemimpin Umno negeri dengan tugas pertamanya membuat kaji selidik pada kalangan 10,000 penduduk Perlis mengenai kepimpinan Md Isa sebagai Menteri Besar. Abdul Jamil yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Sena berkata adalah tidak adil untuk membuat penilaian terhadap kepimpinan Md Isa hanya selepas dua tahun beliau meneraju negeri itu

“Jika asyik sibuk dengan penilaian maka pembangunan negeri juga akan terjejas,” katanya sambil menyifatkan penubuhan Mantap yang diketuai bekas Ketua Penerangan Umno Perlis, Datuk Hashim Suboh dan kajiselidik yang bakal dijalankan itu sebagai “usikan” mereka yang kecewa dalam perjuangan parti. Abdul Jamil juga menegaskan isu pertukaran Menteri Besar Perlis daripada Md Isa kepada Shahidan tidak pernah berbangkit meskipun khabar angin bertiup kencang sejak lebih setahun lalu.

Ketua Wanita Umno Perlis, Rela Ahmad pula kecewa dengan pembabitan Exco Wanita Azihani Ali dalam sekretariat itu yang dilihat boleh memecahbelahkan perpaduan anggota wanita dalam parti.

“Kami tak akan berdiam diri walau apa pun terjadi. Kami tetap menyokong Menteri Besar Perlis yang ada,” katanya.

Bekas Adun kawasan Kayang, Azam Rashid pula menyifatkan kehadiran Mantap hanya mengeruhkan keadaan politik yang kini tenang. Timbalan Ketua Umno bahagian Kangar itu berkata mereka akan membuat satu laporan polis terhadap badan tersebut yang didakwanya mahu menimbulkan keresahan rakyat. — Bernama

Beberapa pemimpin Umno Perlis membantah usaha Majlis Tindakan Anak Perlis (Mantap) untuk membuat kaji selidik terhadap kepimpinan Datuk Seri Dr Md Isa Sabu sebagai Menteri Besar. Selain berangapan kaji selidik itu akan mengeruhkan suasana politik di negeri berkenaan, ianya juga dilihat memperkecilkan jawatan Menteri Besar.

Naib Ketua Umno Bahagian Kangar Abdul Jamil Saad berkata usaha sekretariat Mantap itu untuk membuat perbandingan populariti Md Isa dan bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr Shahidan Kassim sebagai “kebudak-budakan”.

“Institusi Menteri Besar tidak boleh dipermudahkan. Perlantikan Menteri Besar bukan hak badan bukan kerajaan,” kata Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan Perlis itu selepas perjumpaan dengan pemimpin Umno pelbagai peringkat serta kepimpinan parti komponen Barisan Nasional (BN), di sini hari ini.
Beliau mengulas penubuhan Mantap yang diumum semalam oleh sekumpulan bekas pemimpin Umno negeri dengan tugas pertamanya membuat kaji selidik pada kalangan 10,000 penduduk Perlis mengenai kepimpinan Md Isa sebagai Menteri Besar. Abdul Jamil yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Sena berkata adalah tidak adil untuk membuat penilaian terhadap kepimpinan Md Isa hanya selepas dua tahun beliau meneraju negeri itu

“Jika asyik sibuk dengan penilaian maka pembangunan negeri juga akan terjejas,” katanya sambil menyifatkan penubuhan Mantap yang diketuai bekas Ketua Penerangan Umno Perlis, Datuk Hashim Suboh dan kajiselidik yang bakal dijalankan itu sebagai “usikan” mereka yang kecewa dalam perjuangan parti. Abdul Jamil juga menegaskan isu pertukaran Menteri Besar Perlis daripada Md Isa kepada Shahidan tidak pernah berbangkit meskipun khabar angin bertiup kencang sejak lebih setahun lalu.

Ketua Wanita Umno Perlis, Rela Ahmad pula kecewa dengan pembabitan Exco Wanita Azihani Ali dalam sekretariat itu yang dilihat boleh memecahbelahkan perpaduan anggota wanita dalam parti.

“Kami tak akan berdiam diri walau apa pun terjadi. Kami tetap menyokong Menteri Besar Perlis yang ada,” katanya.

Bekas Adun kawasan Kayang, Azam Rashid pula menyifatkan kehadiran Mantap hanya mengeruhkan keadaan politik yang kini tenang. Timbalan Ketua Umno bahagian Kangar itu berkata mereka akan membuat satu laporan polis terhadap badan tersebut yang didakwanya mahu menimbulkan keresahan rakyat. — Bernama

Konspirasi Liwat 2 KANTOI Sebenarnya....

Najib Perosak Konspirasi Liwat...


D
ari pendedahan demi pendedahan yang dibuat, kita dapat lihat kebodohan demi kebodohan yang sangat ketara tentang isu liwat Saiful vs Datuk seri Anwar ini. Anda boleh lihat sendiri betapa bangangnya saiful melalui pendedahan yang dibuat oleh cilik di entry-entry yang lalu. Untuk melihat artikel-artikel lepas tentang kebodohan Say FooL, sila rujuk link-link berikut:

1. Saiful Berbohong di sidang media
2. Keraguan Kes liwat
3. Isu liwat-Keraguan seterusnya


Sekadar gambar hiasan

Sebagai rumusan dari entry-entry yang lepas,
  1. Berdasarkan pengakuan najib sendiri, Saiful menemui Najib pada 25 Jun 2008, tapi dia diliwat kali terakhir pada 26 Jun 2008. Jelas sekali bangang, dah mengadu diliwat tapi kena liwat lagi keesokkan harinya.
  2. Sebelum ini bapa saudara saiful pernah menceritakan kepada media betapa saiful tertekan sehingga hampir sahaja membunuh diri. Tapi walaupun sudah begitu tertekan, masih lagi datang untuk diliwat oleh Anwar. Bukankah sangat lucu?
  3. Menurut Najib, saiful datang ke rumahnya dan najib rasa tangan saiful seram sejuk. Saiful dikatakan dalam ketakutan ketika berjumpa Najib, tetapi anda sudah sedia maklum Saiful bertemu Najib pada 25 Jun 2008 dan diliwat kali terakhir pada 26 Jun 2008 lagi sekali lagi kenyataan bangang oleh saiful.
  4. Saiful berbohong di sidang media dengan mengatakan bahawa dia diliwat dengan paksa, tetapi kenyataan dia sendiri di mahkamah menjelaskan bahawa dia sendiri yang membuka seluar lalu bertuala. Langsung tiada sebarang unsur paksaan. Memang pembohong!
  5. Saiful pilih untuk mengadakan bukti yang bukan-bukan untuk menuduh Anwar, sedangkan dia boleh sahaja menyediakan perangkap dengan merakam adengan kejinya bersama Anwar melalui handphone sekiranya tuduhan itu benar. Bukankah dia sudah bertemu najib sebelum diliwat?
  6. Saiful berpura-pura mengaku idolanya adalah Anwar Ibrahim sedangkan kawan-kawannya di UNITEN sedia maklum dia anti- Anwar semasa di Universiti. Jelas sekali dia sengaja mereka reka cerita supaya konspirasi ini kelihatan tiada kaitan dengan Barisan Nasional.

Baiklah kenyataan-kenyataan ini semuanya menampakkan betapa bangangnya insan bernama Saiful Bukhari bin Azlan ini. Tetapi adakah benar Saiful sebodoh itu?

Kalau difikirkan Saiful ini teramatlah licik, sebagai contoh di masa lalu dia yang hanya memegang jawatan Timbalan Yang dipertua Majlis Perwakilan Pelajar Uniten boleh dipilih mewakili pelajar Malaysia ke Philipina, menunjukkan dia memang licik. Begitu juga bagaimana dia berjaya menyelinap masuk ke dalam Parti Keadilan Rakyat sedangkan rakan-rakannya di UNITEN tahu dia adalah anti-Anwar juga sesuatu yang licik.

Segala konspirasi ini nampaknya sudah rosak teruk apabila kita lihat kebodohan demi kebodohan Saiful. Kini semakin ramai orang tidak percaya dengan tuduhan ini. Semuanya kerana satu pengakuan.

Pengakuan siapa?

Pengakuan Najib bertemu saiful di rumahnya!

Apabila Najib mengaku beliau ada bertemu dengan Saiful serta merta semua rancangan menjadi rosak teruk. Pengakuan Najib ini dibuat di sidang Akhbar secara rasmi dan dapat dilihat oleh semua pengguna internet. Pengakuan inilah yang memerangkap Saiful. Pengakuan inilah juga yang menjadikan Saiful kelihatan terlalu bangang.

Kerana sekiranya tiada pengakuan Najib ini semua keraguan-keraguan berkenaan isu liwat di dalam entry Blog Milo Suam tidak akan wujud kerana lima daripada keraguan di atas berkaitan dengan pengakuan Najib. Apapun tahniah kepada Najib kerana mengaku, anda sendiri merosakkan konspirasi ini kah kah kah...

Satu lagi lawak bangang si Najib ialah dia bersungguh-sungguh menegaskan bahawa dia tidak menasihati Saiful untuk melaporkan kepada Polis supaya kelihatan kononnya dia langsung tiada kaitan dengan isu ini. Korang sendiri boleh fikirlah kalau orang kena rogol ke kene liwat, kena ragut, kita sebagai orang yang normal mestilah akan suruh mangsa pergi report Polis tapi Najib ni berlainan fikiran dia keh keh keh... kantoi lagi....



CiLiK©: Susah nak berbohong ni, silap sikit je habis semua kantol kah kah kah Najib masuk campur sikit habis semua rosak! Tapi Saiful yang nampak bodoh dan bongok ekekeke....

Ini Lebih Santai


Kepala Dua Ekor Tupai Tersangkut


GAMBAR menunjukkan kepala dua ekor tupai tersangkut ke dalam tempurung kelapa di fareham, Hampshire, Britain
baru-baru ini.

LONDON - Disebabkan asyik menikmati kelapa, kepala sepasang tupai tersangkut di dalamnya sehingga ke paras bahu di sebuah taman milik seorang penduduk Jane Roberts, lapor sebuah akhbar semalam.

Dua ekor tupai itu memasukkan kepalanya ke dalam tempurung kelapa tersebut untuk memakan isinya.

Haiwan itu merupakan pengunjung setia taman Jane di Fareham, Hampshire.

Sebelum ini, ia sering mencuri makanan untuk burung, tetapi kini tupai tersebut sukakan kelapa.

"Kali pertama saya nampak mereka makan, saya hampir pengsan ketawa. Mereka nampak seperti dua orang angkasawan," katanya.

- Agensi

Pulak Dah! Rakyat Bertanya Apa Dia Disebalik Tembok...???

Tak habis-habis dengan kisah Istana. Sultan jatuh gering.

Lepas saman, saman. Saman lagi, lepas saman cerai. Terlaratkah Al-Sultan menangani segala kerenah ini sedangkan Baginda sedang gering? Tidakkah semua orang di sekeliling Baginda fikirkan kebajikan dan kesihatan Baginda? Atau sengaja melonggokan beban di pundak Baginda pada ketika yang tidak sepatutnya?

Fitkah Baginda physically dan mentally semasa Baginda melafazkan Talak itu?

Hari ini pula mengikut laporan Utusan, Tengku Temenggong pula saman Tengku Mahkota/Pemangku Raja hanya kerana sebuah kereta.

Apa sebenarnya berlaku di sebalik Tembok itu?

KOTA BHARU 9 Mac – Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra Tuanku Yahya Petra hari ini memfailkan permohonan pengesahan cerai talak tiga terhadap isteri kedua baginda, Che Puan Elia Suhana Ahmad, di Mahkamah Tinggi Syariah Kota Bharu di sini.

Peguam Sultan Kelantan, Zainul Rijal Abu Bakar, ketika dihubungi berkata, beliau dan rakannya Abdul Halim Bahari telah memfailkan permohonan itu pada 3.30 petang.

"Kami telah dititahkan oleh Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ismail Petra supaya memfailkan permohonan pengesahan cerai antara Tuanku dan Elia Suhana binti Ahmad yang dilafazkan sendiri oleh baginda Tuanku terhadap Elia Suhana pada 12 Februari 2010 di hadapan beberapa orang saksi,” katanya.

Zainul Rijal berkata, mahkamah menetapkan 21 Mac ini bagi mendengar permohonan itu.

– Bernama

Pilihan Raya Kerajaan Tempatan Tingkat Wibawa Ahli Majlis

SHAH ALAM 9 MAC: Kenyataan melulu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini, kononnya cadangan mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan hanya mewujudkan politiking, dibantah keras.

Sebaliknya, Pakatan Rakyat yakin pilihan raya itu mampu mengangkat ahli majlis berwibawa dalam menangani masalah kehidupan harian yang membebani rakyat akar umbi, sejak sekian lama.

Bercakap kepada TV Selangor, Khalid hari ini menyelar Najib kerana mengeluar kenyataan yang mendahului Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung cadangan tersebut.

“Saya sudah tahu bukan SPR yang menjawab, sebaliknya Perdana Menteri sendiri yang jawab. Kita cuma mahu hak rakyat dipulangkan kepada rakyat,” katanya dalam satu temu bual eksklusif.

Khalid yakin pilihan raya kerajaan tempatan itu dapat melicinkan lagi pentadbiran kerajaan negeri di Selangor dan mampu meningkatkan kualiti hidup semua lapisan rakyat.

“Kerajaan negeri bersetuju pada masa yang sesuai, kita mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan. Tetapi sebelum itu, kita akan mengkaji dan menyemai semangat prasarana PBT," katanya.

Pada 6 Mac lalu, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengutus surat kepada Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusuf meminta mereka menguruskan proses pilihan raya kerajaan tempatan.

Khalid kemudian turut membuat pengumuman untuk mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan.

Sebaliknya, Najib dengan mudah dan tanpa berfikir panjang menyatakan pilihan raya itu tidak perlu dan hanya mewujudkan politicking sedangkan SPR masih mengkaji cadangan tersebut.

Pertama kali pilihan raya kerajaan tempatan diadakan ialah pada 1951 tetapi dimansuhkan kerajaan Umno-BN pada 1965 berikutan konftrantasi dengan Indonesia.

Perdana Menteri ketika itu ialah Tunku Abdul Rahman yang berjanji untuk mengadakan pilihan raya itu semula tetapi sehingga kini, gagal ditunaikan kerajaan Umno-BN.

Selangor Sampai Bantuan RM5ribu Kepada Norizan Salleh

Kerajaan Negeri Selangor terus komited dalam usaha mengangkat martabat kaum wanita dalam negeri ini ke arah menyediakan sistem sokongan yang sewajarnya untuk matlamat tersebut.

"Jangan biarkan wanita terus kekal sebagai satu statistik atau sekadar angka mangsa keganasan dan penindasan dalam negara ini," ujar Rodziah Ismail, Exco Hal Ehwal Wanita, Sains dan Teknologi dan Inovasi dalam satu majlis sambutan Hari Wanita Sedunia semalam di Foyer Bangunan SSAAS, Shah Alam.

Dalam majlis tersebut, kerajaan negeri melalui Exco Selangor itu menyampaikan bantuan kewangan sejumlah RM5ribu kepada mangsa keganasan polis, Norizan Salleh seorang ibu tunggal yang hampir maut kerana ditembak polis sebanyak lima kali.

Beliau berkata, Norizan telah meminta untuk berjumpa dengan Menteri Dalam Negeri, namun sehingga ke hari ini Hishamudin masih enggan berjumpa malah tidak mengambil tindakan ke atas anggota polis yang menyerang ibu tunggal itu.

"Menteri Dalam Negeri tidak harus melarikan diri daripada tanggungjawab terhadap tindakan ganas anggota polis itu kerana ini membabitkan keselamatan awam khasnya kaum wanita," tegas Rodziah.

Menurut Rodziah, Hari Wanita Sedunia disambut setiap tahun pada 8 Mac bertujuan untuk memberi pengiktirafan kepada wanita yang jumlahnya lebih 50% daripada penduduk dunia ini.

"Lebih 49% daripada penduduk Selangor terdiri daripada kaum wanita, maka kerajaan negeri telah meletakkan kepimpinan tertinggi Negeri lebih 30% adalah wanita untuk terlibat secara langsung dalam perancangan dan pembangunan negeri."

"Kerajaan juga sedang berusaha untuk mempertingkatkan peratusan wanita yang menduduki kedudukan di peringkat pembuat dasar dan keputusan tidak kira di sektor awam atau swasta," sambungnya.

Yang turut hadir adalah YDP PEKAWANIS Puan Sri Salbiah Tunut, Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamarudin, Exco Selangor Teresa Kok, Adun Rawang Gan Pei Nei, Adun Kampung Tunku Lau Weng San, Adun Kota Damansara Nasir Hashim dan wakil-wakil NGO hak wanita.

Umno Tindas Melayu, Salahkan Cina

Oleh : Salmiah Druhamad Drahsin

Sering kali media arus perdana melabelkan Pakatan Rakyat sebagai sebuah gagasan yang menjadi alat kepada bangsa lain di negara ini.

Namun persoalan yang timbul, adakah kerajaan UMNO-BN yang dikatakan telus dalam membela nasib masyarakat Melayu, membela keseluruhan rakyat Melayu di negara ini?

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam ceramah perdana 2 tahun Pakatan Rakyat di Stadium Malawati Shah Alam semalam, mengajak rakyat berfikir seketika tentang perkara itu.

"Pemimpin Umno berkempen tuduh kita alat Cina. Tetapi kita tahu mereka alat siapa, dan mereka hanya perkayakan sanak-saudara dia. Siapa Melayu yang paling kaya di Malaysia?" kata Anwar.

Dasar Ekonomi Baru yang direncanakan oleh kerajaan UMNO-BN nyata hanya memberi tumpuan kepada golongan tertentu sehingga memberikan keuntungan berlipat ganda dan menindas kepada sanak-saudara serta kroni dan terus menindas masyarakat Melayu miskin.

Kata Anwar, bukti itu cukup jelas apabila antara lima nama baru yang tersenarai dalam 40 individu bergelar hartawan di negara ini ialah adik kepada Perdana Menteri, Nazir Razak.

"Adik kepada Perdana Menteri menjadi kaya kerana Dasar Ekonomi Baru. Inilah yang mereka pedulikan, pemimpin-pemimpin Melayu yang hanya memperkaya sanak-saudara, tindas orang Melayu kebanyakan, dan memperbodoh orang-orang Melayu lain," tegas beliau.

Chua's power play

THE SOI LEK RIDDLE SPECULATION is rife over Dr Chua Soi Lek's sudden decision to quit the post of MCA deputy president, particulary over the timing of the resignation and his next move.

While some claim it was due to the fact that he could not work with party president Ong Tee Keat, many attribute it to the 'power play' within the party.

mca-ong-chua-liowThe grapevine has it that Chua turned his back on Ong to force a fresh party election after he was said to have received tacit support from vice-president Liow Tiong Lai, as well as Youth chief Wee Ka Siong.

A vernacular newspaper reported that following secret talks, both Liow and Wee had handed Chua two sets of forms nominating the latter for the No 1 post in the fresh party polls, with Liow also acting as seconder for Wee's nomination and vice-versa.

In return, Chua nominated Liow for the party's No 2 post.

Liow and Wee, however, have denied there was such a pact.

Chua quit his party post, along with seven central committee (CC) members aligned to him, just three days before the MCA annual general meeting last Sunday. Vice-president Ng Yen Yen quit her post on the eve of the assembly.

Absolute power


Some party members claim there was an earlier deal between Ong and Chua, where the party president would gradually relinquish his power and make way for the doctor to take over the baton before the Chinese New Year.

However, the Year of the Tiger is already a month old and Ong has now been accused of planning to table a special resolution at the assembly to set up a general election steering committee, headed by him.

Ong's plan, which was reportedly "leaked" several days before the AGM, would have given him absolute power to decide on the candidate and constituency for the MCA in the next general election, expected in 2013.

This, said party insiders, would reduce Chua's role in the party's preparations for the polls and the bargaining chip of his faction and prompted him to abandon the party's so-called 'Greater Unity Plan.'

However, this accusation against Ong was denied by his supporters. Instead, they accused Chua of planning the entire scenario.

Sex video scandal

They said, since the time Chua relinquished his party and government posts following his sex video scandal, he had systematically planned his strategies and made a remarkable comeback, as follws:

egm delegates
Flashback to Oct 10, 2009 - A superficial show of solidarity by delegates to the MCA extraordinary general meeting
First, as the party's deputy president in 2008 before being dismissed of his party membership by the presidential council.

Then, through an extraordinary general meeting (EGM), casting a no-confidence vote against the party president.

However, the October EGM saw both Ong and Chua defeated and teaming up later to form a partnership before breaking-up again last Thursday.

"All these events showed his (Chua's) capacity in deploying his political strategies. Since Liow and his men submitted their undated resignation letters in December last year, he (Chua) knew that the ball was already in his court," claimed a supporter of Ong.

Thus, Ong's supporters reasoned, Chua had brilliantly planned his move with sufficient time to mobilise the grassroots to have the edge to kickstart the party's fresh poll.

However, Chua has strongly dismissed such notion, by reiterating that as chairman of the party's re-election committee, he had been receiving resignation letters since January.

In fact, he said, he was merely doing his job in announcing that the 21 resignations needed for a fresh poll had reached its target on March 3. "I did not choose the date," he said.

Minor Cabinet reshuffle

Some political analysts even went further by linking Chua's resignation with talks that there might be a minor Cabinet reshuffle next month.
chua-soi-lek-4
"Some felt there was a need to get rid of Ong as party president as, in the event of a Cabinet reshuffle, the president would have the power to make the relevant recommendations.

"That is why the Ong's detractors have picked this time," said an analyst.

However, whatever the reasons leading to Chua's decision to resign, just three days before the AGM, is not important anymore as the party is still going to face a fresh poll on March 28, with nomination on March 22.

Many see Chua going for the party presidency since he has been meeting the party grassroots through several closed-door briefing sessions lately.

However, Chua is still keeping party watchers and analysts guessing on his next move when he replied: "I don't know yet." — Bernama

Ong tolak cengkaman Umno

Oleh Mohd Najib Hashim & Qayum Rahman

mca leader1 Pemilihan pimpinan MCA pada 28 Mac ini akan menentukan sama ada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhasil dengan perancangan untuk menyingkirkan Presiden parti itu Datuk Seri Ong Tee Keat dan diganti dengan calon yang dilihat lebih senada dengan Umno, Datuk Seri Chua Soi Lek.

Keputusan Najib untuk memulau Mesyuarat Agung MCA Ahad lalu memberi tamparan kepada Tee Keat yang mengisythiarkan bahawa beliau tidak mahu MCA bergantung lagi kepada ‘tongkat’ pihak ketiga bagi meneruskan agenda politik kaum Cina.

Kenyataan itu ditujukan khusus kepada Umno dan Najib yang dilihat selama ini banyak campur tangan dalam hal ehwal parti berkenaan.

Ia juga ditujukan kepada Soi Lek yang tiba-tiba menarik balik sokongan untuk Tee Keat dan dijangka mencabar menteri pengangkutan itu untuk jawatan tertinggi MCA pada pemilihan hujung bulan ini.

Sejak memimpin Pemuda MCA lagi, Tee Keat dikenali sebagai pemimpin yang lantang dan sering tidak sebulu dengan pemimpin Umno.

Malah keghairahan pemimpin MCA untuk mentaati sebarang desakan pemimpin Umno pada mesyuarat Kabinet dan di Parlimen dilihat penyebab utama parti itu tewas besar dalam pilihan raya umum 2008 lalu.

Tindakan Tee Keat membuat pelbagai pendedahan bersabit skandal PKFZ jelas mencemaskan Umno dan Najib yang kemudiannya mengarahkan siasatan Kementerian Pengangkutan di ambil alih oleh pihak lain.

Pada masa sama, Najib turut memberi tempat kepada Soi Lek sebagai penyelaras Barisan Nasional, walaupun beliau terbabit dengan skandal video seks. Laporan polis yang dibuat terhadap Soi Lek bersabit video itu juga ‘dilupakan’.

Naib Presiden KEADILAN Dr Lee Boon Chye berkata Tee Keat akan menghadapi saingan hebat untuk mengekalkan jawatannya.

"Masalah Tee Keat adalah kerana beliau tidak mahu bekerjasama dengan Umno tetapi Soi Lek dan Liow Tiong Lai pula sedia berkomplot bersama Umno untuk terus menguasai MCA.

"Umno memberi kekuatan kepada puak pilihan mereka untuk menggagalkan Tee Keat dalam pemilihan kerusi MCA nanti," katanya.

Penganalisis politik Ann Wan Seng yang menyatakan MCA sekarang berada dalam keadaan retak menunggu belah kerana parti itu terlalu bergantung kepada Umno.

"MCA terlalu bergantung pada Umno yang semakin membelakangi parti itu. Ahli-ahli MCA pula tidak boleh lagi menerima kepimpinan parti yang sudah tiada hala tuju, membuatkan mereka berada dalam keadaan terkontang-kanting," katanya.

Menurut Wan Seng lagi, walau siapapun yang menang nanti, MCA tetap akan terus bergantung kepada Umno kerana tanpa Umno, MCA tidak mampu berdiri sendiri.

"Umnolah yang menentukan masa depan MCA, bukannya MCA sendiri lagi," katanya ketika dihubungi Suara Keadilan.

Memetik laporan Malaysiakini, seorang penganalisis politik berkata Tee Keat mempunyai jumlah kukuh kira-kira seramai 600 undi daripada seramai kira-kira 2,400 perwakilan berdasarkan bilangan yang hadir di Perhimpunan Agung Tahunan ahad lalu.

Sementara puak Liow mempunyai sokongan dengan kekuatan yang lebih kurang sama.

"Hanya Soi Lek mempunyai sokongan satu pertiga atau kira-kira 800 perwakilan berdasarkan kempen tandatangannya yang lepas untuk mendesak diadakan EGM pada 10 Okt tahun lalu berikutan penyingkirannya dari parti oleh majlis presiden," kata penganalisis itu.

Beliau berpendapat jika berlaku pertandingan tiga penjuru, ia menguntungkan Soi Lek.

"Kerana itu terdapat desas-desus bahawa ada usaha memujuk Tee Keat dan Liow untuk memastikan hanya salah seorang daripada mereka sahaja bertembung dengan Soi Lek," katanya.

Umno kemaruk laksana persempadan semula


raja petra Editor portal Malaysia Today Raja Petra Kamarudin mendakwa Umno sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk membeli wakil rakyat Pakatan Rakyat (PR) bagi membolehkan mereka kembali dengan kuasa dua pertiga di Parlimen.

Kuasa dua pertiga ini diperlukan untuk meluluskan persempadanan semula kawasan pilihan raya yang bakal digunakan untuk menumpaskan PR dalam pilihan raya umum akan datang.

"Persempadanan semula kawasan pilihan raya ini pula dibuat dengan cara ‘gerrymandering’," tulis Raja Petra.

(’Gerrymandering’ adalah kaedah persempadanan kawasan pilihan raya yang dibuat sedemikian rupa untuk menyusun para pengundi untuk kepentingan pihak tertentu yang menghasilkan bentuk yang luar dari biasa)

Pencapaian Barisan Nasional akan sentiasa bertambah baik dalam pilihan raya yang diadakan selepas persempadanan semula kawasan pilihan raya melalui ‘gerrymandering’ ini seperti pilihan raya 1986, 1995 dan 2004.

Menurut Raja Petra dalam tulisannya, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dipisahkan dari Selangor untuk memecahkan kuasa politik Cina di Selangor dengan mengumpulkan mereka di Kuala Lumpur sahaja.

Ia dibuat ekoran kejatuhan Selangor ke tangan pembangkang pada pilihan raya 1969.

Sementara itu mengikut pengalaman PAS pula dua tokoh penting PAS telah hilang kerusi Parlimen mereka akibat dari persempadanan semula kawasan pilihan raya ini iaitu Mohamad Sabu di Kuala Kedah dan Datuk Mahfuz Omar di Pokok Sena.

Kini, menjelang PRU ke 13 Umno dan pakar-pakarnya sedang menyusun semula strategi untuk persempadanan semula kawasan pilihan raya. Tanpa kuasa dua pertiga Parlimen, ia tidak akan berjaya. Maka datanglah usaha ini, membeli seramai mungkin wakil rakyat PR.

Dalam tulisan itu juga Raja Petra mendakwa orang di belakang ’shopping spree’ membeli anggota Parlimen PR ini adalah Hamdan, sepupu Najib, yang telah diberikan Kudat IPP sebagai ‘cash cow’ untuk membiayai ’shopping spree’ ini."

Menurutnya Hee Yit Fong, ADUN DAP Perak yang meninggalkan partinya dibayar RM25 juta kerana peranan beliau untuk menjatuhkan kerajaan negeri Perak. Namun, katanya Tan Tee Beng, anggota Parlimen Nibong Tebal dibayar hanya RM2 juta sahaja.