Ahad, 7 Mac 2010

Pemuda DAP buat laporan polis terhadap Ahmad Husni

JELUTONG, 7 Mac: Pemuda Parti Tindakan Demokratik (DAP) Pulau Pinang terpaksa membuat laporan polis di Balai Polis Jalan Petani, pagi tadi berhubung kenyataan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah yang didakwa berbaur hasutan.
Setiausaha Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) Pulau Pinang, Ng Wei Aik ketika dihubungi Harakahdaily mengesahkan tindakan tersebut selepas laporan polis dibuat sebagai susulun perbuatan Pemuda Umno negeri yang cuba menggunakan saluran polis sebagi jalan terakhir membatalkan debat bertajuk Antara Realiti dan Provokasi di Tapak Ekspo Seberang Jaya malam ini.
"Pemuda DAP merasa wajar buat laporan polis kerana kelantangan mulut Ahmad Husni yang mengatakan ugutan 'kalau orang Cina di Pulau Pinang buli kita, kita lawan balik orang Cina’," tegasnya.
Katanya, provokasi yang ditunjukkan oleh pemimpin Umno itu begitu bahaya dan tidak boleh dibiarkan sekiranya mahu menjamin negara ini berada dalam keadaan aman.
Jika sesuatu terjadi, katanya Ahmad Husni yang harus dipersalahkan kerana mengeluarkan kenyataan menghangatkan lagi keadaan.
"Umno memang suka buat tindakan begitu agar ada rakyat yang termakan untuk bertindak sesuatu.  Bila berlaku sesuatu mereka bergembira melihat tangkapan demi tangkapan dengan tujuan melemahkan Pakatan Rakyat pada masa depan," tambahnya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Komtar.
Sementara itu, Anggota Parlimen Jelutong, Jeff Ooi Chuan Aun meminta menteri itu memohon maaf secara terbuka berhubung kenyataan tersebut.
Beliau memberitahu pihaknya mempunyai bukti rakaman ucapan yang dibuat Ahmad Husni pada majlis makan malam anjuran Dewan Perniagaan Melayu Pulau Pinang, Jumaat lalu.
Sementara itu, Umno cuba menggagalkan debat perdana yang dijangkakan diadakan malam ini apabila bertindak membuat lapuran polis di Balai Polis Sungai Nibung pukul 11.00 pagi tadi ekoran mempamerkan nama Ketua Pergerakan Pemuda Umno negeri, Norman Zailan bersama dua lagi ahli panel sedangkan beliau tidak mengatakan persetujuan untuk hadir.
Exco Angkatan Muda Keadilan Rakyat Malaysia (AMK), Zulkifli Ibrahim menegaskan, tindakan Umno membuat laporan polis kononnya kain rentang  berbaur perkauman dan sektretariat Pemuda Pakatan Rakyat tidak berdaftar merupakan sikap kebudak-budakan.
Walhal tambahnya, Norman dijemput cara terhormat bersurat dan bersemuka di pejabatnya maka menjadi tanggungjawabnya membalas surat berkenaan bukan mengoyak di hadapan media.
"Bila kita jemput bersurat balaslah surat itu bukan buat laporan kononnya kita mempergunakan namanya dalam debat berkenaan.  Sikap itu menggambarkan kecetekan fikiran Norman sendiri," ujarnya.
Kain rentang yang dipamerkan di kebanyakan persimpangan jelasnya, memang tertera tiga gambar iaitu Norman, Jais Karim dan Rizal Faris Mohideen kerana bagi penganjur selagi tidak menerima surat mengatakan tidak dapat hadir selagi itulah beranggapan mereka bersetuju untuk bersama berdebat dengan tajuk ‘Melayu Pulau Pinang: Antara Realiti dan Provokasi’ bertempat di Tapak Ekspo Seberang Jaya.
Bagi pengetahuan Norman, mana ada kenyataan yang mengaitkan perkauman dalam tulisan di kain rentang berkenaan dan mendesak Norman menambahkan ilmu pengetahuan mana ada sekretariat didaftarkan kerana ia hanya badan pengelola sementara dalam penganjuran sesuatu majlis.
"Jelas sekali apa yang dibuat oleh Pemuda Umno Pulau Pinang bagaikan budak-budak sehingga tidak tahu langsung undang-undang pertubuhan. Sebab itu Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, Khairy Jamaludin melantik orang yang akalnya sempit untuk memudahkan beliau mengarahkan sesuatu bagi kepentingannya " tegas beliau kesal.

Isu tanah: Orang Asli terus 'ditipu'

Penerangan dari pihak kerajaan berkaitan pindaan ke atas Akta Orang Asli setakat ini masih belum memadai, malah tidak menjelaskan isu sebenar, kata seorang pembentang kertas kerja dalam satu konvensyen semalam.

Wakil masyarakat ini juga melihat penerangan dari pihak kerajaan dalam cadangan pindaan akta berkenaan tidak lebih daripada cubaan untuk membendung sentimen di kalangan Orang Asli yang nampaknya tidak sabar lagi untuk menduduki tanah milik mereka sendiri.

Aturcara program sehari itu memperuntukkan satu sesi pembentangan kepada Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) untuk menerangkan cadangan pindaan Akta 134 yang dirancang untuk dibentangkan di parlimen selewat-lewatnya pada Jun ini.
Disogok data lama
Namun, JHEOA tidak menggunakan peluang tersebut untuk menerangkan dasar berkenaan tetapi masih mengemukakan data-data lama, kata Suki Mee ketika membentangkan kertas kerja bertajuk 'Dasar pemberimilikan tanah Orang Asli -- Satu tinjauan'.

"Kalau mereka bersungguh-sungguh hendak beri penerangan, mereka akan bentangkan cadangan pindaan akta itu kepada kita di sini, barulah boleh mendapat maklum balas yang jelas daripada Orang Asli," kata anggota Persatuan Siswazah Orang Asli Semenanjung Malaysia (PSOA) itu.

Katanya lagi, pengumuman peruntukan sebanyak RM150 juta yang dibuat oleh menteri berkaitan hal ehwal Orang Asli, Datuk Seri Shafie Apdal semalam juga bukanlah satu cara yang konkrit untuk merungkai permasalahan sedia ada.

"Kami datang ke konvensyen ini untuk bercakap soal tanah, bagaimana RM150 juta ini dapat menyelesaikan masalah tanah ini?," katanya lagi ketika ditemui Malaysiakini pada sidang berkenaan.

Dalam sesi pembentangan kertas kerjanya sebelum itu, Suki berkata situasi yang dihadapi oleh masyarakat Orang Asli kini semakin meruncing kerana lebih 60% daripada tanah mereka masih belum mendapat sebarang pengiktirafan daripada kerajaan.

"Agensi-agensi seperti Risda tidak akan dapat memberi bantuan sekiranya tanah yang diusahakan (Orang Asli) belum diwartakan dan diluluskan oleh kerajaan negeri," katanya lagi.
Tanah dirampas

Seorang lagi pembentang kertas kerja, Prof Madya Dr Bahari Belaton berkata keadaan inilah yang memangsakan masyarakat Orang Asli kerana kerajaan negeri berkuasa merampas tanah Orang Asli sewenang-wenangnya kerana tiadak bukti pemilikan tanah berkenaan.
"Kalau betul mereka sedang berusaha untuk memberi milik tanah kepada Orang Asli, kenapa tidak ada kerja-kerja mengukur tanah-tanah ini diadakan?" katanya dalam sesi pembentangan.

Dalam kertas kerjanya itu, Bahari mengupas 19 seksyen utama dalam akta berkenaan yang perlu ditambahbaik dari segi perlindungan dan kesejahteraan warga berkenaan.

"Kupasan ini dibuat berdasarkan kepada beberapa maklumat awal berkenaan kerangka pindaan ini, sama ada secara bertulis atau menerusi penglibatan beberapa ahli PSOA dalam bengkel dan program berkaitan akta 134," kata Bahari dalam kertas kerja tersebut.

Tambahnya, pindaan yang dicadangkan itu perlu mengambil tujuan untuk mengutamakan kepentingan Orang Asli dan memperkukuh hak keistimewaan masyarakat itu.

Jelasnya, ini perlu dilakukan dengan memperhalusi klausa-klausa sedia ada dengan istilah perundangan yang memberi lebih perlindungan kepada kepentingan golongan itu bagi mengelakkan mereka ditindas.
Usir orang tak diingini
Beliau memberi contoh peruntukan dalam Seksyen 14 dan 15 yang memberi kuasa kepada ketua pengarah JHEOA dan polis untuk mengusir dan menghalang orang-orang yang tidak diingini dan berniat jahat daripada memasuki kawasan Orang Asli.
"Perkataan 'tidak bermoral' atau 'berniat jahat' perlukan penjelasan yang sewajarnya supaya perkara ini tidak boleh disalahgunakan oleh pihak berkuasa.

"Perkataan 'tidak diingini' juga perlu diperjelaskan supaya isu ini tidak disalahgunakan oleh pihak yang berkepentingan," katanya dalam pembentangan tersebut.

Jelasnya, peruntukan sedia ada menyebut, pihak berkuasa berkenaan 'boleh' berbuat demikian, tetapi ini perlu digantikan dengan istilah yang lebih proaktif seperti 'perlu' atau 'wajib.'

"Maksud
nya, apabila ia dikuatkuasakan, orang politik yang hendak masuk untuk berkempen contohnya tidak boleh dibenarkan masuk ke kawasan Orang Asli. Orang yang tidak digemari ini boleh diusir setelah mendapat persetujuan dua pertiga daripada masyarakat Orang Asli," katanya.

Satu lagi cadangan yang dikemukakan adalah untuk merombak pentadbiran JHEOA supaya dapat mengambil peranan lebih pro-aktif, manakala satu badan lain perlu ditubuhkan bagi memantau perjalanan dalam jabatan berkenaan.

Bahari berkata, penubuhan itu perlu memandangkan JHEOA dikatakan akan distruktur semula menjadi sebuah agensi perbadanan.

"Setakat ini, menteri (pembangunan luar bandar dan wilayah) mempunyai kuasa mutlak ke atas JHEOA," katanya lagi yang juga mahu JHEOA diterajui oleh masyarakat Orang Asli sendiri secara majoriti, khususnya bagi jawatan tertinggi dalam jabatan tersebut," katanya.
Konvesyen disanjung
Datuk Seri Shafie Apdal pada ucapannya semasa merasmikan penganjuran konvensyen itu semalam bagaimanapun menyanjung tinggi usaha menjayakan sidang berkenaan.

Katanya, usaha untuk memberi pendedahan kepada golongan berkenaan mengenai dasar tanah dan perundangan itu adalah satu usaha yang lebih baik berbanding daripada membuat "rusuhan ataupun demonstrasi."
Katanya, usaha melalui perhimpunan seperti itu tidak memberi faedah kepada masyarakat Orang Asli.

Ucapan ini jelas ditujukan kepada pihak yang bertanggungjawab menganjurkan satu demonstrasi di hadapan pejabat Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) di Gombak bulan lalu.

Bercakap kepada kira-kira 500 orang wakil masyarakat Orang Asli dari seluruh negara, beliau juga berkata resolusi yang dicapai melalui konvensyen berkenaan akan disusuli dengan tindakan mengikut kehendak Orang Asli

Katanya lagi, resolusi berkenaan juga akan diteliti oleh satu kumpulan tumpuan yang turut dianggotai wakil masyarakat Orang Asli.

Salah seorang yang akan menganggotai kumpulan berkenaan ialah Rashid Ka', presiden Persatuan Siswazah Orang Asli Semenanjung Malaysia (PSOA) yang juga penganjur kepada sidang berkenaan.      

SEBAGAI MENTERI KEWANGAN, SAYA UMUMKAN.....KITA PAKAT BELI BUGI GOLF BUAT GI PEJABAT MAA..!!!



"Jadi, pada majlis ini, sebagai Menteri Kewangan, saya ingin mengumumkan pemansuhan serta merta duti import ke atas semua bugi golf di negara ini."





Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Ahad mengumumkan bahawa duti import ke atas bugi golf dimansuhkan serta merta bagi memacu pertumbuhan industri golf di negara ini.


p/s : Zahrian , Tan , Mohsin , Zulkifli , Jamal , Osman , Hee , Radzhi ,
Badrul...boleh pegi main golf ( Golongan Orang Lemah Fikiran ).
UBN memang membantu rakyat...!!
 perakkume 

Polis 'cemari' ulangtahun Pakatan Rakyat DI Kg Baru...!!! 3 Pemuda AMK cedera dipukul polis....


Satu kekecohan berlaku sebentar tadi apabila polis cuba menyuraikan perhimpunan sambutan ulang tahun kedua, Pakatan Rakyat di Kampung Baru, Kuala Lumpur.
Lebih seribu penyokong yang menghadiri upacara berkenaan berang dan melaungkan slogan 'reformasi' sambil bertakbir.

Beberapa penyokong juga mencerca polis yang cuba mengaggalkan ceramah yang sedang mereka ikuti.

Antara pemimpin Pakatan yang hadir ialah Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, dan naib presiden PAS, Mahfuz Omar.
Turut dijadualkan berucap pada malam ini ialah Ketua Umum, PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Lebih 20 anggota polis bersama Unit Simpanan Persekutuan (FRU) tiba kira-kira jam 9.50 malam dan terus menyerbu pentas ceramah ketika naib presiden PKR, Azmin Ali sedang berucap.
Apabila melihat kehadiran polis, Azmin tidak membuang masa dan terus 'menyapa' mereka.
"Tempat yang kita kumpul malam ini dimiliki oleh kerajaan Selangor, bukannya Umno ataupun (Datin Seri) Rosmah Mansor. Ini tanah persendirian, pemiliknya adalah MB (Tan Sri) Khalid Ibrahim.
"Kita kumpul sini dengan aman, Umno jangan takut (kepada) rakyat, polis marilah berkawan dengan rakyat," katanya.
Ceramahnya kemudian ditangguhkan ketika jawatankuasa "Majlis Ulangtahun Pakatan Rakyat' berbincang dengan pihak polis.

Pada masa yang sama dua truk FRU yang dilengkapi meriam air juga kelihatan berada di Kelab Sultan Sulaiman ini.
Selepas perbincangan kira-kira 15 minit, ceramah berkenaan dibenarkan diteruskan tetapi orang ramai diminta berpindah ke dalam bangunan kelab.
Pasukan polis dilaporkan terus berada di sekitar kawasan bagi memantau keadaan.
Azmin kemudiannya meneruskan ceramahnya di sebuah bilik yang sesak dengan penyokong Pakatan Rakyat.
Kira-kira jam 10.25 malam, Anwar tiba bersama isterinya, Datin Seri Wan Azizah.
Ketika ceramahnya Azmin mendakwa "tadi ada beberapa pemimpin dibelasah oleh polis". 




Terkini Video Mahfuz :


11.00 p.m :
LGE, "we wan DSAI 2 b our PM. 2 yrs we rule PR states, we proof that we can bring change. We fight against corruption, violate of power."

10.46 p.m -
Lim guan eng menyatakan @anwaribrahim mesti menjadi PM Malaysia....

10.43 p.m -
Lim Guan Eng sedang berucap...menyala! Menyala! Menyala!!!!




------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------

Terkini Ceramah dari Kelab Sultan Sulaiman



Dari Twitter Pembantu Anwar Saudara Eekmal :


*YB azmin diserbu FRU! Dia diserbu anjing kerajaan di majlis private!!!! Mana dia penyokong rakyat!!!

*YB azmin ali dan pendokong PR tengah melaungkan Hidup Reformasi dan Hidup Rakyat

*
Kelab sultan sulaiman merupakan private property! Mengapa polis ganggu PR!

*
Polis serbu pentas ketika azmin ali berucap!


Update Terkini :




Police trying to intrucde & army of FRU forced their way in while @AzminAli was speaking.



Dari Nurul Izzah - Huge commotion @kelabSultanSulaiman_fru gone violent_beating & arresting guests! Police state at its ugliest_against innocent civilians!

Terkini :

*We r not allow 2 gather outside. Now thousands of ppl hav 2 pack inside Kelab Sulaiman. Shame on police! We hav 2 save M'sia frm UMNO-BN!


*anwaribrahim KgBaru:Majlis pindah kedlm dewan.Azmin-Tindakan polis kasar,ganas guna polis dera rakyat bp umno

DatoMahfuz:tkasih polis krn mbantu mengekalkan kebencian Rakyat   
thdp Umno! #fb
DatoMahfuz:tkasih polis krn mbantu mengekalkan kebencian Rakyat thdp Umno!


The Rakyat will be victorious!end this oppression under Umno and  
bn! Crowd holding on strong - braving the aggression!
The Rakyat will be victorious!end this oppression under Umno and bn! Crowd holding on strong - braving the aggression!

Berita ha... ha.. ha...ruusss sana sini dengar




Alahamdulillah....kesihtan Tok Guru Nik Aziz sudah semakin pulih. Dan hari ini... aku rasa sungguh gembira apabila mendengar kenyataan rasmi yang dibuat mengenai bakal mufti UMNO... Tan Sri Harussani Zakaria.

Di sini aku cuma nak buat kesimpulan aku sendiri daripada apa yang diperkatakan oleh Tok Guru Nik Aziz. Baca sini.

Harussani Zakaria telah menjadi ejen parti politik iaitu UMNO. Dari itu... wajarlah sekiranya dia daftar nama sebagai ahli seumur hidup UMNO. Ha.. ha.. ha.. ha... maknanya, dari AL-MUFTI Harussanui sudah menjadi AL-MUFTA!!

Yes!!! Tepat sekali al-Mufta!!

Tetapi.... kalau terus nak jadi mufti, bolehlah jadi Mufti UMNO. Adil kan??

Memang sah kau ni MANGKUK la PKR



oleh ali Baganutama

Salam satu PKR. Den domam kalau korang nak tahu. Sejak hari Jumaat lagi. Lepas tu kono balik kampung sobab ado kenduri akikah anak buah den sampai 7 0rang (Sepupu-sepupu den punyo anak) dan disekalikan dengan kenduri Maulidurrasul. Sekor lombu tumbang bai. Ayam kampung yang tak bersalah pun kono sombolih. Semalam den dapek beberapa panggilan dari blogger-blogger seluruh Malaysia. Den mintak maaf bebanyak sobab ado 2-3 panggilan yang den tak dapek nak jawab. Den tongah ting-tong. Den tongah mamai sobab domam. Dah la makwe-makwe kek kampung tu ragging den suruh mesin kelapo. Tak baik buli orang kacak yang sedang domam nih. Takdo belas kasihan langsung. Dah la hujan lebat potang semalam. Hadoihai. Malam maso kenduri, baru perasan banyak miss kol dan banyak sms masuk kat nset den. Apo hal pulak ni. Tak puas hati sobab den kritik blogger jual ubat air pancut ko?

Jawapan kepada para blogger yang bertanya

Lihat point la bro. Takkan sobab dia presiden blogger parti sebuah negeri, kau nak tutup mato. Tak dapek tu dor bai. Sobab dio lawan UMNO, maka kesalahan moral dan etika mangkuk tu, kau nak sonyapkan. Tak dapek tu dor bai. Disobabkan den kritik mangkuk tu maka korang nak tabalkan den orang UMNO. Ha Ha Ha. Jumudnya pemikiran ini. Tak kisahlah kau ado berapo informer bai. Den tak podulik. Dedah kan lah. Den pun tak sabar nak tahu fitnah kau ni terhadap den macam mano. Sobab itu semuo fitnah. Den sontuh kau sikit je bai. Itu pun dah terloncat macam babun. Den belum sontuh rumahtangga kau lagi. Hati-hati beb. Den kiro ado diplomasi la jugak sobab mengonang kau tu orang tuo.

Islam tak mengajar kito mendedahkan aib seorang muslim yang lain. Den berpegang teguh dengan prinsip itu. Jika den tak berpegang pado prinsip tu, habis dah den bogelkan kau. Tak kiro la kau rambut putih atau hitam. Tuo tak tuo. Kalau dah mangkuk tu mangkuk la jugak. Jangan nak divert isu. Kritikan den yang bebanyak tu pun kau tak mampu nak jawab. Sobab apo tak berjawab, sobab perangai kau memang macam tu. Dah kelakuan kau buruk, mengaku je lah. Kritikan den based on fact and figure. Den bukan macam blogger Parpukari atau Papa Gomo yang mengkritik atas dasar emosi dan taksub semata-mata. Mintak maaf la bai. Den kritik atas dasar fakta dan kebenaran tidak kira la samada kau blogger UMNO, blogger PAS, Najib, Anwar Ibrahim, TG Hadi, TG Nik Aziz, Barrack Obama, Gordan Brown atau hatta bapak den sekali pun.

Panggilan yang berjawab

Dalam banyak-banyak panggilan hanya duo yang den mampu jawab. Satu dari Kelantan dan satu dari Selangor. Yang dari Kelantan ni den jawab dalam toilet. Aduss. Tak kiro maso pulak korang kol. Tapi den jawab jugak sobab den anggap dio macam abang den sendiri. Den respek dio. Dio takdola pakai kupiah putih malah berambut panjang lagi tu. Tetapi dio islamik bahagian dalaman. Tidak hipokrit. Dio suruh den usha satu blog. Nanti den usha. Lagi satu panggilan tibo maso den tengah melantak. Domam-domam pun selero makan den tinggi. Peh terbakar den. Dio cakap PKR dah reject Zulkifli Noordin. Hilang selero makan den.

Warning yang tidak diendahkan

Den pernah keluar warning pasal Zulkifli Nordin nih. Si mangkuk ni adalah bidak dalam percaturan Task Force 2010. Zulkifli Nordin ditugaskan untuk dipecat. Dan PKR dengan sesonang hati membenarkan plan Task Force 2010 berjaya mencapai objektifnya.

1] Zulkifli Nordin adalah perintis Kerajaan Perpaduang antara PAS dan UMNO. Pelik bukan. Zulkifli Nordin adalah orang terawal yang terlibat dalam pertemuan antara PAS dan UMNO. Pengelibatannya untuk memastikan Projek 16 September Anwar Ibrahim gagal dan memastikan projek Kerajaan Perpaduang antara PAS dan UMNO berjaya.

2] Zulkifli Nordin ditugaskan untuk mendapatkan sebanyak mungkin political mileage bagi mendapatkan tumpuan publik dan undi. Zulkifli Nordin tidak akan keluar PKR. Dia mahu dipecat oleh PKR atas isu mempertahankan Islam. Bila Zulkifli Nordin dipecat, dia akan jadi hero baru politik Malaysia dan undi Melayu/Islam akan kekal pada BN.

3] Setakat hari ini PKR bijak tidak memecat Zulkifli. Biarkan dia keluar sendiri. Tapi dia ditugaskan untuk dipecat.


Itu kenyataan den yang lopeh. Tapi den ingat den nak padam point nombor 3 tu. Mangkuk gak PKR ni. Dogil cakap orang. Sepatutnya kau biarkan si Zul tu gantung tak bertali. Biarkan dio jadi kera sumbang. Biarkan dio keluar atau melompat sendiri.

Simpati telah berjaya diraih
Sekarang si MANGKUK Zul sudah ado point untuk meraih simpati. Ramai orang bersimpati dengan nasib si Zul. Pengaruhnya bukan calang-calang bai. Si Zul ni lah sejak dari awal reformasi sampai Pru yang lepas adalah hero bagi pencinta pejuang Islam dan Melayu. Itu sobab Task Force 2010 pandang dio sebagai bintang. Lihat sahajalah sokongan dan simpati yang si Zul ni dapat dalam blog dan facebook dio. Bingai lah PKR. nih Tak fikir panjang. PKR, sepatutnya kau jadikan si Zul ni sebagai kera sumbang dalam PKR. Boo layan si Zul ni. Pru akan datang jangan calonkan si MANGKUK Zul ni. Itu lebih menyeksakan hati nurani dio. Sekarang, sobab tak reti bersabar, PKR pun dah samo bingai macam Zulkifli Nordin.

Wajah sebenar Zulkifli Nordin

Cabar letak jawatan sebagai MP

Si Zul ni kalau mati hidup 18 kali pun takkan letak jawatan pun. Kau cabar lah macam mano pun, dio totap takkan adakan Pilihanraya kecil di Parlimen Kulin Bandar Baru. Dio totap takkan berundur sebagai ahli parlimen. Buang air liur je bai. Si mangkuk ni ditugaskan mempertahankan jawatan ahli parlimennya.

Plan terbaru, menjadi ahli Parlimen PAS

Setelah plan Zul direject PKR berjaya maka dia ditugaskan oleh Task Force 2010 untuk masuk PAS. Menjadi ahli parlimen PAS. Pak Bakaq selalu mention yang Majlis Syuara PAS reject Zulkifli Nordin jadi calon Parlimen bagi Parti PAS tetapi Majlis Syura PAS yang samo jugak lah yang akan kutip si Zul MANGKUK ni. Tak percaya kau tengok la esok lusa. Bungo-bungo dah ado bai.

Naib Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, parti itu sedia mempertimbangkan penyertaan Zulkifli ke dalam PAS. "PAS sentiasa mengamalkan dasar terbuka kepada sesiapa sahaja untuk menyertai kami termasuk YB (Yang Berhormat) Zulkifli. "Kalau beliau mengemukakan permohonan, pihak jawatankuasa parti akanmempertimbangkannya,"katanya.

PKR reject Zul sebab buat laporan polis terhadap Khalid Samad tetapi Hakim (Tuan Ibrahim) yang gantung Khalid Samad selamo 6 bulan bagi press statement positif terhadap Zul. Mak ai. Kalau korang tak nampak lagi, den tak tahu nak mengoba an macam mano laie.

Sesungguhnya misi Kerajaan Perpaduang belum berakhir!

PAS tidak perlu Zulkifli - Mahfuz...ha.ha..tu dia...Mahfuz mai dah...!!!

SHAH ALAM, 7 Mac: “Mungkin dia (Tuan Ibrahim) berniat dakwah, tapi saya anggap kenyataan itu masih bersifat peribadi yang tidak perlu dipolemikkan,” kata Datuk Mahfuz Omar, Naib Presiden PAS petang tadi selepas menghadiri Konvensyen Pakatan Rakyat Selangor.
Sehubungan itu, Mahfuz berkata, keterbukaan Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mempelawa Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baru Zulkifli Nordin menyertai PAS seperti yang dilaporkan akhbar elektronik mStar hari ini wajar diteliti terlebih dahulu oleh kepemimpinan tertinggi PAS.
Menurut Mahfuz, PAS seharusnya mengormati etika kepartian yang dipegang secara bersama-sama DAP dan PKR dalam Pakatan Rakyat.
"Kita tak boleh ambil ahli-ahli yang ditolak oleh parti kawan-kawan kita, apatah lagi kalau seseorang itu ditolak disebabkan mengganggu muafakat Pakatan Rakyat, kerana ini etika yang dipegang bersama," jelasnya.
Sekiranya PAS menerima Zulkifli, Mahfuz berkata, PAS boleh dilihat tidak menghormati ketetapan berupa disiplin yang ditetapkan oleh PKR sendiri.
Ini kerana, dengan penyertaan Zulkifli ke dalam PAS, menurut Mahfuz boleh mengakibatkan isu disiplin yang dialami oleh PKR mungkin berpindah pada PAS pula.
"Selepas PKR, mungkin PAS pula berdepan dengan ahli-ahli yang tidak disiplin, yang akhirnya tidak juga menyelesai masalah pokok (disiplin) dalam Pakatan Rakyat sendiri.
“Orang yang tidak ada disiplin dalam parti kawan kita, tiba-tiba kita (PAS) pula atas nama 'terbuka' nak ambil orang itu masuk ke dalam parti kita,” jelasnya.
Sekiranya Zulkifli dibawa menyertai PAS, Mahfuz menjangkakan bahawa PAS sendiri bakal dilihat serong oleh para pemimpin Pakatan Rakyat serta rakyat sendiri.
Tambahnya lagi, Zulkifli yang dilihat acapkali bersikap provokasi, tidak beretika menurut prinsip organisasi serta tidak dilihat bersikap toleransi dengan penganut agama-agama lain sebelum ini, membolehkan PAS sendiri dilihat serong kelak.
“Dia dilihat cukup provokatif dalam isu kalimah ‘Allah’ umpamanya, kadang-kadang dilihat begitu 'mengganggu' muafakat Pakatan Rakyat (atas nama) Melayu, sedangkan Islam tidak mengajar sedemikian (dan) PAS pula adalah parti yang toleransi lagi (bersikap) sederhana dengan semua kaum dan penganut agama sebagaimana yang ditunjukkan (oleh) Nabi Muhammad s.a.w.”
Sebab itu, Mahfuz berkata, PAS seharusnya membuat pertimbangan yang sewajarnya mengikut kaedah yang disarankan menurut disiplin ilmu Islam.
“Seingat saya, Islam ada ajar kita ‘menolak kemudharatan itu lebih baik dari mengambil maslahah (kebaikan)’ (maka) kalau dia (Zulkifli) ini kita boleh anggap sebagai suatu mudharat (disebabkan) tidak disiplin dalam PKR, apakah jaminan kebaikan yang PAS akan dapat kalau dia sertai kita (PAS),” soal Mahfuz lagi.
“Kita (PAS) dalam Pakatan Rakyat sedikit sebanyak pun turut terganggu dari segi organisasi walaupun dia (Zulkifli) sebelum ini bermasalah dalam PKR, kalau dia duduk dalam PAS (maka) lebih-lebih lagilah,” jelasnya.
Pun begitu, beliau menganggap masalah disiplin Zulkifli hanya masalah berkaitan organisasi parti semata-mata.
“Masalah dia ini (adalah) masalah berkaitan organisasi parti, maka saya anggap masalah disiplin dia setakat itu saja, tak lebih dari itu.
“Etika dalam parti penting bagi saya, (maka) elok PAS menerima pemimpin yang berdisiplin saja,” ujarnya.

Osman dan Jamaluddin Lebih Khianat Berbanding Mohsin


Kita patut lebih geram dengan Osman Jailu atau Jamaludin atau Hee ,kerana mereka jatuhnya kerajaan sah rakyat.Kita seolah lebih geram dengan Mohsin yang tidak menjatuhkan kerajaan PR.Biarkan mereka hidup tanpa prinsip,biarkan mereka tidak ingat mati kita terus bekerja.

Jikalau betul ingin solat hajat dan baca yasin untuk mereka yang zalimi rakyat.Kita minta orang-orang lama berjuang dalam PAS dan perjuangan rakyat ini yang pimpin munajat itu.

Kalau boleh buat sekali untuk Jamaludin dan Osman.Kalau boleh buat serentak seluruh Perak.Mungkin kita minta tolong sama mereka yang ikhlas ,yang hanya orang kampung sahaja tahu.Kita mungkin doa lambat sedikit dimakbulkan,tetapi kita tahu nun jauh di kampung ramai orang alim yang ikhlas.Mereka boleh diminta untuk mendoakan Osman,Jamaludin ,Mohsin meletakkan jawatan.Moga-moga doa mereka dimakbulkan Allah s.w.t.

SMS terkini dari Haji Tempirai..Mesti baca !



Baca sms diatas dulu, sms yang dikirim khas oleh Tuan Haji Tempirai. Jika tak jelas, zoomkan, lepas tu 'tempirai'kan mana yang patut..! Sumber sms ini wak terima dari Hj. Anuar, mantan SU akhbar Dato' Seri Nizar pada petang tadi. Wak publishkan untuk pembaca di sini.

Oleh : Haji Anuar
Tahniah kepada Zulkifli Nordin kerana akhirnya dipecat oleh Parti Keadilan Rakyat. Maka tidak sempatlah menerima tawaran mana-mana pihak untuk melompat terutama dari UBN. Rugi besar Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu ini tak sempat nego ... terus dipecat aje semalam.

Ahli Parlimen Bagan Serai Mohsin Fadzli Samsuri yang melompat keluar PKR beberapa hari sebelum ini dikatakan menerima bonus hanya RM1 juta sahaja. Tak senilai dengan kopiah putih di atas kepalanya.

Terfikir juga dalam benak, apakah ahli-ahli Parlimen seperti Mohsin, Zulkifli. Zahrain Mohd Hashim (Parlimen Bayan Baru) ini akan menang jika bertanding atas kapasiti peribadi.

Zahrain mungkin ada yang kenal kerana sebelum ini aktif dalam Umno (suam-suam kuku je), Zulkifli memang telah diketahui keceluparannya, manakala Mohsin takda sapa yang kenal atau pernah mendengar namanya. Mungkin pesanan ringkas Mohsin pada seorang ustaz di Bagan Serai (rakannya) boleh mengambarkan tahap pemikiran Mohsin.

Alahai Yb Mohsin, nampak benar tuan tak reti jadi ahli parlimen. Ini bererti juga, tuan tak buat homework. Buka Pusat Khidmat sekadar untuk tidur baring dengan anak bini buat aper..! Malukan kulaan ajer tuan haji ni..!! (sumber)

(*) Kisah sms ini dibuka oleh Hj. Anuar ketika wak berjumpa beliau di Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina anjuran Kelab Penyokong PAS Parit Buntar di Pusat Khidmat Adun Titi Serong, YB Khalil Idham Lim petang tadi.

Pilihan Raya PBT Perlu Dirujuk Kepada Pakar Undang-Undang – SPR


PETALING JAYA: Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof hari ini berkata cadangan supaya badan itu menguruskan pilihan raya bagi memilih ahli majlis phak berkuasa tempatan (PBT) perlu dirujuk kepada penasihat undang-undang mereka terlebih dahulu.
“Sebagai sebuah badan bebas, saya tak pasti sama ada SPR boleh terima cadangan daripada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.
“Sehingga hari ini saya belum menerima sebarang surat daripada Guan Eng atau Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang meminta kami mengurus dan mengendalikan pilihan raya peringkat PBT,” katanya kepada mStar Online hari ini.
Beliau berkata demikian bagi mengulas keputusan Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk mengadakan pilihan raya bagi jawatan ahli majlis di negeri itu.
Pulau Pinang hanya mempunyai dua buah kerajaan tempatan iaitu Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) di sebelah pulau dan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP)di tanah besar.
Semalam, Ketua Menteri Pulau Pinang itu memberitahu para pemberita keputusan tersebut dicapai dalam mesyuarat exco kerajaan Negeri Rabu lalu.
Beliau juga dilaporkan sebagai berkata bahawa Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah pun menghantar surat pemberian kuasa kepada SPR mengikut Perkara 113 (4) Perlembagaan Persekutuan untuk badan itu melaksanakan pilihan raya memilih ahli majlis bagi MPPP dan MPSP.
Menurut Guan Eng, langkah tersebut perlu diadakan bagi memulihkan demokrasi selain mengembalikan kuasa kepada rakyat.
Mengulas lanjut, Abdul Aziz berkata, beliau tidak boleh membuat sebarang keputusan pada ketika ini kerana beliau perlu melihat isi kandungan surat yang telah dihantar oleh Ketua Menteri Pulau Pinang itu terlebih dahulu.
“Saya tidak pasti sama ada ada peruntukan dalam perlembagaan Persekutuan yang membolehkan SPR mengendalikan satu pilihan raya bagi kerajaan tempatan.
“Apa pun kami perlu merujuk kepada penasihat undang-undang yang mewakili SPR terlebih dahulu. Pada masa yang sama saya juga tidak pasti sama ada wujud peruntukan dalam Akta Kerajaan Tempatan yang membolehkan SPR mengadakan pilihan raya bagi PBT,” katanya.
Beliau berkata, sepatutnya Guan Eng menghubungi SPR sendiri untuk berbincang dan mendapatkan pandangan daripada mereka terlebih dahulu sebelum memaklumkan perkara tersebut kepada media.
“Sepatutnya, mereka menghubungi SPR bagi memaklumkan cadangan mereka terlebih dahulu kerana dengan cara tersebut mereka akan dapat maklumat yang jelas mengenai cadangan yang mereka buat itu,” katanya.

Respect the constitutional rights of Malaysians - The case of Rosli Dahlan

by Din Merican
Here is a Bernama report relating to the work of Lawyer Rosli Dahlan as Malaysian Airlines External Counsel. My purpose in writing this piece is to remind all of us that in the name of politics, even a good man can be victimized for doing good work. I wonder when will Malaysia treat its law abiding citizens with some respect. This is a fundamental issue that needs to be resolved so that justice can again see the light of day in our country. Respect to the Rule of Law and restore judicial independence.
March 5, 2010
MAS Withdraws RM124 Million Civil Suit Against Air Maldives‬

KUALA LUMPUR, March 5 (Bernama) — Malaysia Airlines (MAS) on Friday withdrew its US$35.5 million (RM124 million) civil suit against Air Maldives (AML) filed in the High Court here in 2004 following an agreement reached with the Maldives Government two weeks ago. Under the agreement sealed in the Maldives capital Male on February 14, the Maldives Government withdrew a US$90 million (RM315 million) claim filed with the Singapore-based International Court of Arbitration on March 1.
MAS officially notified Bursa Malaysia today on the out-of-court settlement between the two parties.The agreement was reached with the Maldives authorities after a series of intense negotiations by two top MAS executives led by its General Manager of Network and Revenue Management Dr Mohd Amin Khan and General Manager of Corporate and Legal Services Dr Wafi Nazrin Abdul Hamid.
Dr Mohd Amin and Dr Wafi Nazrin were advised by MAS External Counsel Rosli Dahlan et.al. The Maldives’ team was led by the Minister of State for Finance and Treasury Ahmed As-ad and Attorney-General Uz  Husnu Al-Suood.
MAS and AML had earlier entered into a joint-venture agreement between the Maldives Government and Naluri Corporation Bhd, a corporate vehicle of then MAS chairman, Tan Sri Tajudin Ramli. The settlement brings to an end one of MAS’ disputes. For the record, this is the second major cross-border dispute settled by MAS since last year.
It also paves the way for MAS and the Maldives Government to develop new business opportunities for the Kuala Lumpur-Male sector and other destinations in India.
In Mid-2009, the same MAS team settled another claim by a German company, ACL GmBH.T he Arbitration Tribunal in Geneva found MAS liable for breaching a 10-year cargo handling contract with the company. The tribunal awarded 5.5 million euros (RM27.5 million) though the company had filed a claim for 63 million euros (RM315 million).– BERNAMA
Read again the name of the external counsel who helped MAS settle this case. Do you see the name Rosli Dahlan? It was also mentioned in another report last year that Rosli Dahlan also won for MAS another case in Germany, by reducing the contractual  liability from  RM RM315 million to only RM27.5 million, less than 10% of  what MAS was liable for!
That, it appears,  is the speciality of this professional lawyer – saving our national carrier which was once raped to the bones, and its assets scraped to the barrel by  the MAS former chairman. Both the cases were part of a long series of his misdeeds. He is a free wealthy man today. There is not a single successful investigation against him for causing the RM8 billion losses suffered by MAS during his time as Chairman of MAS.  There is not a single charge against him despite the numerous reports made by MAS of the related party transactions and conflicts of interest in many of the dealings with his family companies. Dato’ Azmi Khalid of the Public Accounts Committee issued a brief statement. It was brief, and that was it.
But what of the lawyer Rosli Dahlan who acted for MAS to pursue the former MAS Chairman’s misdeeds? He is a victim of a conspiracy to eliminate his client, Dato Ramli Yusuff. His office was stormed, he was shouted at before his staff, he was assaulted, dragged in handcuffed and locked-up in the MACC dungeon on the eve of Hari Raya 2007. It would appear that Rosli had made more enemies than one in  diligently discharging his professional duties.
According to the MACC then, the abuses meted to Rosli had nothing to do with the MAS case but because he was the lawyer for Dato’ Ramli Yusuff. The MACC splashed the story that Rosli was supposedly a crooked lawyer who was hiding RM27 million worth of assets for a crooked Cop, Dato’ Ramli. That story was  on the front pages of many of  the mainstream newspapers as Hari Raya cookie for the whole of Malaysia to chew on. And then that story went dead when Dato’ Ramli was charged.

Why? Because the charge against Dato’ Ramli was not anywhere near the RM27 million they screamed about. Ramli was eliminated from the Police Force and Lawyer Rosli was sufficiently tarnished that his foreign clients would be afraid to engage his services. It was not as if Rosli did not know their game plan. And so, to return the favour, Rosli  sued  Utusan Malaysia and the Government for RM50million! And a few more millions against The Star and The NST.
Coming back to the Bernama story, so, was it a mistake for Bernama to mention Rosli Dahlan?  Or was Bernama unaware that it is the same Rosli Dahlan that the MACC and the mainstream media had been vilifying all these 3 years? Was Bernama unaware that this is the same lawyer that DPP Dzulqarnain and Deputy Head Prosecution MACC Kevin Morais have now admitted was just needed as a witness in Dato’ Ramli’s case? Or is this part of the bigger plan – an olive branch extended to clear Rosli’s name? Who knows, it could also well be God’s mysterious plan.
I wrote about divine retribution a few weeks ago. Today, the MACC is very much scorned and vilified, the very thing they tried to do to Rosli Dahlan in 2007. In acquitting Dato’ Ramli without calling his defence, Judge Supang Lian did not mince her words in denouncing IGP Musa Hassan as unreliable witness, whose testimony is not to be believed. By Musa Hassan testifying as the 75th Prosecution Witness against Ramli, the plot by Musa Hassan to rid Ramli from the Police Force is now proven. That is divine justice.
Two weeks ago, I also wrote about M.Mohan, the MACC officer, who abused and handcuffed Rosli Dahlan so tightly until his wrist swelled and bled. Mohan was charged for corruption of RM250,000  to fix a case, exposing  to the public  that within the MACC they are many more crooks like him. Providence again.
In a few days, March 12, Dato Ramli will know his fate. I am confident and pray that Judge Gunalan will decide, as Judge Supang Lian did in Sabah, to acquit Dato’ Ramli. I would then be happy to say again. Is that not  Providence!
I have chosen to write about this lawyer  because the more I know of him the more my admiration grows for this younger man. He represents the ideals which are mine too. A true Malay professional who minded his own business, who sought neither fame nor glory in discharging his professional duties. To suddenly get snared in this controversy must be quite traumatic for him and his family. My heart bleeds for Rosli and his family for I, too, have undergone personal tragedy, know how it feels to be victimized.
For now, I am writing about Rosli Dahlan because if Dato’ Ramli gets acquitted on  March 12, I hope that A-G Gani Patail will immediately withdraw the case against Rosli , because it is cruel to make him a collateral damage.
After all, A-G Gani Patail had refused to appeal against the Razak Baginda acquittal. Also, only a few days ago the A-G announced that he will not prefer any charges against the two Al-Islam reporters who had desecrated a Holy Communion rites. This was despite their admission and the overwhelming evidence to charge them. The A-G’s explanation why they are not to be charged exposed his dishonest intellectual mind. Some suggested that may be, there was none of the intellect at all in the first place. But that would be letting the A-G off too easily on account of  lack of intellect. I refuse to accept that.
A-G Gani, you desecrate your office with your inconsistent and contradictory stand. Your actions have eroded the confidence reposed in your august office. Lest Malaysians start a national petition to seek your removal, you should behave more responsibly and impartially.
I ask you to withdraw the charge against Rosli Dahlan because only two days ago, my blog received a comment posted by a foreigner in respect of my article written in January 2010. The comment is self explanatory as follows:
“Ferdinand Leef_w_lisaldy777@yahoo.com
114.56.184.1962010/03/06 at 3:19am

I am an Indonesian. I have the chance to meet and know En Rosli Dahlan personally 4 years ago and I believe he is not guilty. I personally support his fight against the arrogance of power.
I investigated Ferdinand Lisardy’s comments and discovered that Ferdinand got to know Rosli in 2005 in Indonesia. At that time, Rosli was the negotiator who secured the release of two Malaysian KPMG accountants who were imprisoned in Makassar at the whims of the KAPOLDA (Kapala Polis Daerah). I checked with the partners in KPMG, and I hear the same consistent story of Rosli. Rosli’s personality is such that everyone whom he dealt with has only good things to say of him. His skill as a negotiator was evident as the accountants were speedily brought back to Malaysia.
The diplomatic row that was brewing  was diffused. Press records showed that upon their release, PM Najib, then DPM, feted the accountants at his office  and congratulated the negotiators. Najib had taken a special interest in that case because, at that time, he was building his Bugis warrior image through his relationship with the Indonesian Vice- President Jusuf Kala. In fact, Najib visited Makassar not long after that.
Dato’ Robert Phang was widely credited for all that success. His picture was in the newspapers and on TV. After that, Dato’ Robert  became Tan Sri and was appointed into the MACC Panel of Adviser. I asked Robert Phang about this and he confirmed Rosli’s role and character. I asked why was there not  a photo or Rosli’s name even being mentioned in that case? Robert Phang explained that it was Rosli who requested anonymity. Apparently, Rosli had told Robert Phang that his work and legal ethics would not permit any publicity.
Robert Phang is a man of God, and I believe he would not rob Rosli of sharing that success. After all, Robert Phang is also the voice of conscience in the PKFZ case that now threatens to overthrow Ong Tee Keat as President of MCA. That is another story altogether.
As for Rosli, I now understand why he is so upset that his so well guarded privacy has been invaded.I now understand why he said his work and effectiveness have been impaired. Just google his name and all the adverse publicity on him is there. He knew the Police-MACC’s game plan was to ruin him and they have succeeded, just as they have succeeded to eliminate Dato’ Ramli – mission accomplished. While some say he is fortunate not to get the sack from his partnership, I say that only a stupid partnership firm would do that. They should see Rosli as the jewel in their crown. If his partners kick him out because the firm bears Hishammuddin’s name, then its their loss, not his. In fact, the firm should consider dropping Hishamuddin’s name, just in case Pakatan Rakyat forms the next government after GE13!
If A-G Gani and MACC Chief Commissioner Abu Kassim have any decency left in them, they will do as I and many Malaysians have hoped for. Because if they don’t, their own retribution will come.
Yes, the country is in much of a mess today. But we must never stop believing that good will triumphant over evil, that the right and virtuous will be vindicated. That is why we must support Dato’ Ramli Yusuff and Rosli Dahlan in their quest for justice. Let us pray for Dato’ Ramli and remain firm in our belief that God is watching us….., even if it is from a distance.

Hj. Tempirai@Mohsin - Lagi foto Demo 'kulaan' di Sg. Bogak.

Sebahagian foto yang sempat diambil ketika 'demo' protes ke-2 desak Hj. Tempirai lepaskan kerusi Parlimen P.58 yang telah dimenanginya dibawah tiket PKR yang lalu. Majlis yang dimulakan seawal jam 4 petang tadi dan berakhir jam 5.30pm, telah diadakan di Sg. Bogak, 5 km dari bandar Bagan Serai.

Lebih 200 penyokong hadir menyatakan bantahan kepada Hj. Tempirai. Untuk Hj. Tempirai..! Hang baca apa yang depa tulis kat atas tu !

Muslimah dan penyokong wanita dari Keadilan juga ramai yang hadir.

YB Kuala Kurau, Yunos Jamhari juga turut hadir dan memberikan ucapan ringkas mendesak Hj. Tempirai datang jumpa pengundinya dan letak jawatan sebagai Ahli Parlimen..!

Dulu YB - Yang Berkhidmat, tetapi sekarang 'Yang Berkhianat'. Bukan wak yang cakap, pengundi tuan haji yang tulis dan protes..!

Sempat ambik 'candid', bila dengar ajer nama Haji Tempirai, spontan makcik ni terus 'jelir' lidah. Bila ditanya, jeliran untuk Hj. Tempirai katanya. 'Padan muha..!'
Lagi foto dibawah yang sempat diambil. Kartun 'katak' untuk Haji Tempirai. Lihat aksi YB Yunos bila ditanya tentang kualiti YB 'katak-katak' yang bersepah di negeri Perak. Dari Behrang sampai ler ke Bagan Serai sekarang, negeri paling banyak katak di Malaysia ! Tak kan nak panggil Negeri Darul Katak kot ?

Pengkhianat !
Tak Percaya ? Tengok gambar 'katak' ni, kata YB Yunos..!

Mukhriz: Jangan anggap MPM pendesak cauvanis



Oleh G. Manimaran
KUALA LUMPUR, 7 Mac — Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mukhriz Mahathir (gambar) berkata, Majlis Perundingan Melayu (MPM) yang ditubuhkan minggu lalu dengan 86 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu, tidak harus dilihat sebagai “kumpulan pendesak cauvanis.”
“Saya fikir adalah penting MPM tidak dilihat sebagai kumpulan pendesak cauvanis.
“Sebaliknya, ia harus dilihat sebagai sebuah pertubuhan nasionalis yang melihat isu-isu kebangsaan sebab kita tahu dan setiap orang harus memahami yang ini, apabila majoriti penduduk ketinggalan sudah tentu ia tidak baik untuk setiap orang,” kata beliau.
“Pada asasnya, ia selaras dengan Piagam PBB, piagam hak asasi manusia. Apa yang kita lakukan setakat ini diiktiraf sebagai satu dasar yang betul oleh UNDP, Bank Dunai dan Pertubuhan Perdagangan Sedunia dan Dana Kewangan Antarabangsa,” kata beliau ketika ditemui selepas menyampaikan ucapan pada Persidangan Meja Bulat Model Ekonomi Baru di sini hari ini.
Mukhriz merupakan timbalan menteri pertama yang menghadiri majlis MPM sejak ia dilancarkan minggu lalu.
Persidangan meja bulat itu dianjurkan oleh MPM.
Persatuan Bekas Pelajar MRSM Malaysia (Ansara) yang diketuai Mukhriz juga merupakan salah satu anggota MPM.
Ia merupakan gabungan kedua ditubuhkan oleh NGO Melayu selepas pilihan raya umum ke-12 dua tahun lalu bagi menjaga kepentingan kaum Melayu dan Bumiputera.
Dua hari selepas MPM dilancarkan, bekas Menteri Besar Selangor Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo berkata beliau tidak menolak kemungkinan penubuhan MPM akan mengambil alih tugas dan peranan Umno dalam memperjuangkan kepentingan kaum majoriti itu di negara ini.
Khir berkata, keadaan itu boleh berlaku jika ada segelintir pemimpin Umno bersikap seperti “Malaysian Malaysia” ekoran terlalu banyak memenuhi tuntutan yang dibuat kaum lain.
Pada 27 Feb lalu, sebanyak 76 NGO melancarkan penubuhan MPM di Kelab Sultan Sulaiman di ibu negara, tapak yang pernah membawa kepada kelahiran Umno lebih enam dekad lalu bagi melindungi kepentingan orang Melayu dan beragama Islam di negara ini.
NGO yang turut menggerakan MPM ialah Pertubuhan Pribumi Perkasa Negara (Perkasa), Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung, Persatuan Pemikir Profesional Melayu Malaysia dan Cuepacs.
Mengenai latar belakang penubuhannya, kenyataan akhbar yang dikeluarkan MPM minggu lalu menyebut “susulan beberapa perbincangan oleh beberapa pemimpin NGO Melayu, hasrat menubuhkan sebuah majlis perundingan untuk menggabungkan seberapa banyak NGO Melayu yang prihatin terhadap perkembangan terkini yang dihadapi oleh orang Melayu (muncul).”
“Semakin jelas nampaknya 'tekanan' (ke atas) hak dan keistimewaan orang Melayu di tanah air sendiri, terhadap kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi negara ini, kedudukan dan kedaulatan Kesultanan Melayu yang sering dipertikaikan, Dasar Ekonomi Baru yang nampaknya makin dipinggirkan sedangkan kemampuan orang Melayu mencapai matlamat DEB jauh tersasar serta isu keselamatan negara,” katanya.
Ini adalah antara beberapa isu “sensitive” orang Melayu yang kini semakin kerap menjadi bahan hasutan oleh mereka yang jelas ingin memporak-perandakkan keselamatan dan kesejahteraan negara ini, tambah kenyataan itu.
Hari ini Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali yang juga Ahli Parlimen Bebas Pasir Mas berkata pihaknya telah memperoleh 86 keanggotaan setakat pagi ini.
Kata beliau, hari ini MPM menubuhkan lima pasukan petugas iaitu berkaitan ekonomi, bahasa dan pendidikan, agama dan sosial, ekonomi dan perundangan.

Anwar: PR Bukan Lubuk Habuan Politik


Pakatan Rakyat bukan tempat untuk mencari habuan peribadi dan mereka yang mengimpikan sedemikian harus beralih ke Umno-Barisan Nasional dengan segera.
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini berkata gagasan itu tidak akan teragak-agak untuk memecat sesiapa yang  mencabar dan menggugat idealism perjuangan rakyat yang dibawa bersama oleh Parti Keadilan Rakyat, DAP dan PAS. 
Beliau berkata Pakatan  akan sentiasa mengutamakan perjuangan untuk rakyat berbanding dengan kepentingan politik yang tidak berlandaskan kepada prinsip dan keadilan.
Anwar Ibrahim menyampaikan mesej tegas itu pada konvensyen pakatan rakyat Selangor di Shah Alam.  
Pakatan Rakyat menamatkan majoriti  dua pertiga Umno-Barisan Nasional di Parlimen di samping mengambil-alih Perak, Pulau Pinang, Kedah,  Selangor serta mengekalkan Kelantan.
Bermula dari detik itu, Umno dengan di terajui oleh Najib Razak melancarkan pelbagai asakan terhadap Pakatan Rakyat.
Umno  dilaporkan mendalangi usaha membeli adun-adun di Perak sehingga kerajaan negeri pimpinan Nizar Jamaludin jatuh dan kini ahli ahli parlimen Parti Keadilan Rakyat menjadi sasaran.
Anwar berkata dalil di sebalik asakan-asakan Umno, adalah jelas.  Beliau merujuk kepada Selangor sebagai contoh. 
Anwar berkata sepanjang dua tahun lalu, pakatan rakyat terpaksa berdepan dengan Umno yang semakin mengganas dan sanggup menggunakan sentimen perkauman dan agama untuk meraih sokongan politik.
Berdepan dengan cabaran  sebegitu,  PKR, Pas dan DAP tidak mempunyai pilihan kecuali memastikan  ahli di semua peringkat mendokong perjuangan pakatan rakyat agar terus menjadi benteng untuk menolak rasuah dan penyelewengan. 
Dalam memberi  keutamaan kepada perjuangan itu, parti komponen pakatan rakyat sanggup membuat keputusan-keputusan berani yang tidak berlandaskan kepada kepentingan politik sempit .
Datuk Seri Anwar mengakhiri ucapannya dengan mengingatkan ahli dan pemimpin Pakatan Rakyat bahawa yang membezakan gagasan itu dengan Umno-Barisan Nasional ialah keikhlasan dan amanah.

Khalid: Ingat Janji Kita Pada Rakyat


Kerajaan Negeri pimpinan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim akan terus memperjuangkan perkara-perkara asas dalam membela rakyat supaya mereka terus  menikmati perbezaan hidup di bawah Pakatan Rakyat berbanding kerajaan negeri Umno-BN sebelumnya.
Khalid berkata usaha memastikan kerajaan negeri bersih daripada rasuah dan kemakmuran di agihkan kepada rakyat akan menyakinan rakyat Selangor dan seluruh Negara untuk mengangkat Pakatan Rakyat ke Putrajaya pada pilihanraya umum akan datang.
Tan Sri Khalid berkata Pakatan Rakyat telah menyahut mesej jelas dari rakyat Selangor pada pilihanraya umum yang genap dua tahun esok.
"Ini yang rakyat tak nak, ini yang rakyat tak mahu, kontrak dibagi pada kawan-kawan, tanah diambil untuk basmi kemiskinan, pengerusi yang jadi tokehnya, bagaimana kita nak menyelesaikan masalah ini, kita berada dalam satu peluang, rakyat melihat apa bezanya kepimpinan dibawah UMNO BN dengan kepimpinan oleh Pakatan Rakyat, apa bezanya Khir Toyo dan Mat Taib lain-lain dengan Khalid Ibrahim,” tegas beliau.
Khalid berkata pentadbiran beliau telah berusaha dengan segigih mungkin untuk menzahirkan perbezaan itu.
“Ini bukan boleh dibeli, ini bukan boleh digertak, ini kerana kita daripada kumpulan reformasi, kita mahu buat perubahan menunjukkan kepada rakyat, kita boleh pandang mata rakyat, katakana saya berjuang untuk saudara, saya boleh salam saudara, saya salam bahawa ini amanah yang diberikan oleh saudara, dan kita berani buat demikian,” katanya.
Dalam tempoh singkat dua tahun ,kerajaan negeri telah mengorak langkah menyelesaikan pelbagai masalah yang tertunggak sekian lama di bawah Umno-BN.
Antaranya memberi hak tanah kepada lebih 100,00 keluarga dan melanjutkan pajakan tanah untuk mereka yang layak serta menyelesaikan masalah penduduk bukit Botak yang dinafikan rumah sekian lama.
Turut diperkenalkan pelbagai skim untuk anak kelahiran baru, warga emas, bantuan untuk ibu tunggal dan anak pekerja ladang di samping air percuma 20 liter padu.
“Tak tergambar Barisan Nasional bahawa merakyatkan ekonomi ini, ialah balasan kita kepada rakyat yang memerintah, tak tergambar oleh Barisan Nasional," kata beliau.
Khalid berkata program-program Pakatan rakyat di Selangor adalah penting untuk  memperkukuhkan keyakinan rakyat   terhadap kemampuan  Pakatan Rakyat mentadbir Negara sekiranya diberikan mandate oleh pengundi pada pilihanraya umum ke 13. 
“Harapan baru kita ialah sebagai tugas baru, tugas baru yang mengatakan jika kita boleh memerintah Selangor dengan baik, jika rakyat Selangor percaya dengan kita, rakyat Selangor mahukan kita, sudah tentu kita akan ke Putrajaya," tegas Khalid.

Kata dua MPM, tolak model ekonomi baru jika abai agenda Melayu...wah..wah...ugut pulak tue..he..he...!!!


Oleh G. Manimaran
KUALA LUMPUR, 7 Mac — Majlis Perundingan Melayu (MPM) yang ditubuhkan minggu lalu menegaskan ia akan menolak model ekonomi baru, bakal dilancarkan hujung bulan ini, jika tidak memasukkan asas agenda orang Melayu dan Bumiputera.
Salah satu asas yang diputuskan MPM dalam persidangan meja bulatnya ialah mendesak kerajaan agar model ekonomi baru merujuk kepada Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan sebagai sumber induk dalam menggubal dasar itu.
Jurucakap MPM, Datuk Ibrahim Ali (gambar) berkata dasar-dasar yang tidak melahirkan program berpendekatan afirmatif akan memudaratkan orang Melayu dan Bumiputera yang merupakan kaum majoriti rakyat Malaysia, yang masih mundur dan ketinggalan.
“Dalam sistem demokrasi kaum majoriti adalah merupakan agenda nasional,” kata beliau pada sidang media di akhir persidangan yang diadakan di bangunan Matrade, di sini petang ini.
Selain itu kata beliau, kerajaan mestilah menjadikan agenda pembangunan ekonomi orang Melayu dan Bumiputera sebagai Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA).
MPM juga mahu kuota Melayu dan Bumiputera pada sektor strategik tidak dihapuskan.
Malah, kata Ibrahim, MPM juga mahu kerajaan mengambil pendekatan campur tangan dalam pasaran nagi menjayakan agenda Melayu dan Bumiputera.
“Pasaran ekonomi tidak diliberalisasikan sehingga pengusaha Bumiputera terpaksa menghadapi persaingan 'brutal',” kata beliau yang Presiden Perkasa.
Selain itu menurut beliau, MPM juga mahu model ekonomi baru yang akan diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hujung bulan ini mengekal dan menambah agensi amanah yang membangunkan agenda ekonomi Malayu dan Bumiputera manakala syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) aktif dalam membantu kaum Melayu menguasai rangkaian nilai dalam sektor-sektor strategik dan berupayaan.
“MPM menentang sekeras-kerasnya sebarang percubaan daripada mana-mana pihak untuk menidakkan hak-hak Melayu dan Bumiputera dalam model ekonomi baru atas apa jua alasan sebagaimana jaminan di dalam asas Artikel 152 dan 153 Perlembagaan Persekutuan.
“Dasar kesungguhan atau tindakan afirmatif untuk menjaga kepentingan kaum majoriti rakyat Malaysia mesti diteruskan dalam model ekonomi baru agar pembahagian kekayaan negara diagihkan dengan adil untuk semua kaum di Malaysia, paling tidak berdasarkan matlamat nisbah yang ditetapkan dalam DEB iaitu 30:40:30,” kata Ibrahim.
Katanya, Perlembagaan Persekutuan mempunyai satu peruntukan khas di bawah Artikel 153 bertujuan memelihara orang Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak.
“Kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera termaktub di bawah klausa (2) Perkara 153.
“Ia menggariskan bahawa Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri atau Kabinet, berkuasa menyelamatkan atau menjamin kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak dengan menentukan kedudukan mereka dalam perkhidmatan awam, agihan biasiswa atau pendidikan atau latihan atau lain-lain kemudahan yang diberikan kerajaan termasuk permit atau lesen perniagaan.”

Konvensyen PR: Selangor Mahu Pilihanraya Tempatan


Selangor bakal mengikut langkah kerajaan Pulau Pinang mengadakan semula pilihanraya kerajaan tempatan bagi mengembalikan demokrasi di peringkat pentadbiran setempat.
Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di sidang akhbar Konvensyen Pakatan Rakyat Selangor berkata kerajaan negeri akan menulis surat kepada Suruhanjaya Pilihanraya untuk membantu menganjurkan pilihanraya tersebut.
"Kita telah membuat pertemuan semalam, kita akan bersama-sama kerajaan Pulau Pinang untuk menulis surat kepada SPR supaya berikan kita penerangan tentang bagaimana sokongan mereka, bagaimana kelulusan mereka jika kita ingin mengadakan pilihanraya tempatan," kata Khalid.
Kali terakhir pilihanraya tempatan diadakan adalah 40 tahun lalu selepas ia diharamkan Kerajaan Pusat ekoran perintah Darurat pada September 3 1964.
Artikel 113(4) Perlembagaan Persekutuan yang memberi kuasa kepada Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri meminta SPR menganjurkan pilihanraya tempatan mengikut Akta Pilihanraya Kerajaan Tempatan 1960 dan Akta Kerajaan Tempatan 1976.
Khalid bagaimanapun berkata kajian mendalam perlu diadakan terlebih dahulu bagi mengkaji permasalahan undang-undang sekitar pilihanraya tempatan.
"Kita rasa perubahan sebesar ini perlu banyak kajian supaya ahkirnya kita menjadikan majlis perbandaran lebih mantap," katanya.
"Kita perlu pastikan terlebih dahulu apakah ia boleh diadakan dan bagaimana sebelum kita laburkan jutaan ringgit, dan masa berkempen, tiba-tiba ia di batalkan SPR dan rakyat pasti merasakan mereka telah tertipu jika itu berlaku," tambah beliau.

‘Orang Rembau’ merindui Khairy - Badrul

Oleh Masdar Wahid
KUALA LUMPUR : Ketua Pemuda Umno yang terpinggir, Khairy Jamaluddin digesa agar cermin diri sendiri terlebih dahulu sebelum menyerang Ketua Pembangkang Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk meletakkan jawatan.
Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) PKR, Badrul Hisham Shahrin berkata, Khairy sepatutnya meletakkan jawatan sebagai Ketua Pemuda Umno kerana bosnya, Najib Razak lebih mempercayai timbalan Khairy, Razali Ibrahim yang dilantik sebagai Timbalan Menteri Belia dan Sukan dalam kabinat Najib.
“Kalau dirujuk 'cara sifir' Khairy Jamaluddin, maka dia sendiri yang seharusnya meletakkan jawatan selaku Ketua Pemuda Umno,” katanya yang lebih dikenali sebagai cheGuBard.
Menurut Badrul, Khairy turut dimalukan oleh Najib apabila lawannya yang tewas dalam pertandingan Ketua Pemuda Umno sebelum ini, Mukhriz Mahathir tetap diangkat sebagai Timbalan Menteri walaupun tewas ditangan Khairy.
Beliau turut memberitahu, Khairy turut dipertikaikan oleh exco pemudanya sendiri yang sebelum ini menuntutnya meletak jawatan kerana gagal berfungsi dalam sayap Umno itu.
“Bukan satu yang rahsia juga Khairy turut dipertikaikan oleh Pemuda Umno di banyak peringkat.

Maka atas 'sifir' yang Khairy sendiri (tahu), maka dialah yang paling wajar meletakkan jawatan selaku Ketua Pemuda Umno,” kata Badrul diblog peribadinya.
Sehubungan itu, beliau menasihatkan Khairy menunaikan segala janjinya sepanjang kempen Pilihan Raya Umum (PRU) lalu daripada sibuk bercakap bagi meraih simpati pimpinan atasan Umno.
“Nasihat cheGuBard kepada Khairy Jamaluddin ialah 'orang Rembau' rindukan kamu.
Daripada kamu bercakap hanya untuk mengingatkan pimpinan atasan mengenai kewujudan kamu supaya tidak dilupakan kerana memang ada usaha serius untuk 'melupakan' kamu dalam organisasi yang kamu konon dokong.
Yang paling penting tumpuan kamu ialah tunaikan janji pilihanraya yang kamu atau Umno atau BN janjikan dalam Pilihanraya yang lepas,” tambah Badrul yang juga Ketua Cabang PKR Rembau.