Ahad, 28 Februari 2010

TGNA Raikan Pelumba Le Tour De Langkawi

Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bersyukur kerana Kelantan menjadi pusat pelepasan acara perlumbaan jelajah basikal paling berprestij di Asia, Le Tour de Langkawi (LTdL) 2010 pada Isnin.

"Acara ini boleh memberi kesan positif kepada pembangunan industri pelancongan di negeri ini," katanya kepada pemberita selepas majlis memperkenalkan peserta dari 20 pasukan LTdl 2010 itu, di sini, pada Ahad.

Beliau juga berharap peserta Malaysia dapat meraih kejayaan cemerlang dalam perlumbaan tahunan itu supaya ia dapat mengharumkan nama negara di persada antarabangsa.

Cabaran pasukan tempatan diketuai oleh pasukan kebangsaan yang pastinya perlu berusaha dengan keras bagi memastikan sasaran tempat ke-12 daripada 20 pasukan yang bertanding tercapai.

Manakala pasukan benua negara, Le Tua memasang impian besar untuk meraih juara individu keseluruhan serta mempertahankan gelaran pelumba terbaik Asia dengan membariskan tiga pelumba Sepanyol, seorang Australia dan Ng Yong Li serta Mohd Hafiz Rozli selaku pelumba tempatan.

Empat pelumba tempatan turut mewakili pasukan berstatus benua dari luar negara pada edisi tahun ini dengan Anuar Manan (Geumsan Ginseng Asia dari Korea Selatan), Adiq Husainie Othman (Drapac Porsche dari Australia) dan Loh Sea Keong serta Ahmad Haidar Anuawar pula mewakili pasukan Marco Polo Cycling Team dari China.

Secara keseluruhan LTdL tahun ini menampilkan hanya satu pasukan berstatus Pro Tour iaitu Footon-Sevetto dari Sepanyol serta dua pasukan profesional benua iaitu ISD-Neri (Itali) dan Vorarlberg-Corratec (Austria).

Selebihnya adalah 13 pasukan bertaraf benua iaitu Drapac Porsche (Australia), Tabriz Petrochemical (Iran), Seoul Cycling Team (Korea Selatan), Marco Polo Cycling Team (China), Aisan Racing Team (Jepun), Max Success Sport (China), Le Tua Cycling Team (Malaysia), Team Geumsan Ginseng Asia (Korea Selatan), Team Jayco- Skins (Australia), Azad University (Iran), Giant Asia Racing Team (Taiwan), Polygon Sweet Nice (Indonesia) dan Kelly Benefit Strategies (Amerika Syarikat).

Selain Malaysia yang menampilkan pasukan kebangsaan, tiga lagi adalah Afrika Selatan, Kazakhstan dan Thailand yang kali pertama mengambil bahagian.

Peringkat perlumbaan LTdL 2010:

1: Kota Baharu - Kuala Berang (174.5km)
2: Kuala Terengganu - Chukai (182.3km)
3: Pekan - Mersing (145.6km)
4: Mersing - Parit Sulong (163.5km)
5: Muar - Port Dickson (111.5km)
6: Putrajaya - Genting Highlands (102.8km)
7: Kuala Kubu Baru - Dataran Merdeka (133.7km)

Majlis itu turut dihadiri oleh Ketua Setiausaha Kementerian Belia dan Sukan, Datuk Mohd Yassin Salleh dan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO Negeri, Abdul Fatah Mahmood.

10,000 MENDENGAR AMANAT ANWAR DI KAMPUNG PELET









PERMATANG PAUH- Sambutan lebih 10,000 di kapung Guar Jering terhadap DSAI makin mengejutkan.Penganalisis politik menyatakan bahawa semakin banyak tekaman terhadap beliau semakin ramai yang ingin menyambut beliau di mana sahaja beliau hadir.



DSAI menyatakan bahawa Dr Yusoff Qardawi ,ulama besar Qatar yang ketua ulama islam sedunia akan datang ke Kuala Lumpur pada bulan ini untuk mengeluarkan fatwa selama 12 minit untuk seluruh umat islam di Malayisa kerana sesiapa yang membuat fitnah adalah kerja orang munafik dan orang fasiq, Majlis ini akan di lancarkan di Kuala Lumpur dengan pesanan khas Yusof Qardawi , sementara di pasentren wali sogo, sunan ampel wali ke 9 juga telah membuat solat hajat khas 12,000 dimana hampir orang yang hadir. Ini di hadiri oleh Ketua AMK saudara Shamsul Iskandar . Manakala di Kerala India pula Sheikh Abdul Rahman bersama 10,000 pengikt nya bersembahyang khas dan meinta saya juga berdoa di rumah bersama-sama mereka.

"Umno mencerca orang tanpa ada adap"

"Kalau betul nak ada roh islam, kita tak dapat lawan PAS,cuma bila kalah di Pulau Pinang,mereka (umno) cuba pula untuk menunjukkan mereka lebih islam.Kita faham dan sekarang Azizah juga di cerca, adakah sampai macam inikah kerja mereka.Jika ada mana-mana sahaja pihak yang mahu menyertai Umno , maka kita mencerca dan akhirnya sampai negeri pula tidak dapat dijaga.


"Menteri pula yang sanggup menipu dengan harga jet pejuang, begitu juga dengan harga kapal selam, dan sampai berlakunya pembunuhan Altantunya,ini saya bercakap di parlimen.Negara apakah kita ini" demkian jelas Anwar lagi.


"Janganlah menjual maruah dan di perbodohkan oleh menteri.Ekonomi negara jatuh dan yang kita menang dengan Burma, malah kita jatuh dengan Indonesia,Vietnam,Thailand, kita kalah.Ini nak jadi apa kah negara kita ini"


Beliau kemudian bertolak ke Kedah untuk berceramah di sana.


Dalam majlis yang sama juga TKM1 Dr Mansor Othman dan Yb Azmin menerima 151 borang kemasukan ahli baru PKR . Ini berikutan di tempat yang sama juga pada sebelah petangnya Datuk Zahid Hamidi telah hadir di kampung berkenaan dan menerima 100 keahlian baru yang di katakan ahli PKr yang berpaling tadah kepada Umno.
Maklumat yang di sampaikan kepada team WRLR , menyatakan bahawa , kemasukan tersebut bukannya penduduk kampung Guar jering, akan tetapi dari kawasan lain.


Esok harga ikan melambung....AMIN kerana diberikan kemewahan kepada towkey ikan....!!!

Kalau ikut sumber berita TV9 pukul lapan tadi, nampak gayanya itulah yang mungkin terjadi, harga ikan akan melambung pasainya ikan akan berkurangan di pasaran.

Puncanya pasai para pengimpot ikan bumiputera kalau tak silap aku, akan boikot untuk import ikan dari luar sebagai bantahan kepada peraturan baru yang mewajibkan para pengimport ikan menggunakan tong berinsulasi tinggi. Depa bantah pasai pada depa harga kotak ikan berinsulasi tu tinggi dan depa tak mampu nak tanggung.

Hari ni bernama melaporkan:
ASIN, 28 Feb (Bernama) -- Arahan penggunaan Kotak Ikan Berinsulasi Bergred Makanan (KIBFG) hanya dikenakan kepada pengimport ikan dan ia tidak melibatkan nelayan tempatan, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar.

Beliau berkata tujuan penggunaan KIBFG ialah bagi memastikan ikan yang diimport dalam keadaan segar dan berkualiti tinggi.

"Dalam kotak ini ada mikrocip, kita gunakan (mikrocip) bagi memudahkan pihak penguatkuasa untuk mengetahui maklumat KIBFG seperti kandungan dalam kotak itu dan pemiliknya, ini akan memudahkan jika terdapat isu-isu berkaitan keselamatan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Juara Rakyat peringkat Parlimen Jasin di sini, pada Ahad. - bernama
Selain tu bernama jugak melaporkan:
Menurutnya kotak ikan berinsulasi yang hanya dibekalkan KF Marketing Sdn Bhd di pasaran mencecah RM105 setong bagi saiz 30 liter manakala tong ikan plastik saiz sama yang digunakan sekarang ialah RM28 seliter.

Harga kotak ikan ini begitu mahal dan membebankan pemborong atau pengimport ikan kerana sebuah syarikat pengimport ikan memerlukan antara 30,000 dan 60,000 kotak ikan dan kosnya amat tinggi, katanya.

Jika arahan ini dilaksanakan akan memaksa pengimport memindahkan kos pembelian kotak ini kepada pengguna yang mengakibatkan kenaikan harga ikan.

Yusoff berkata hampir 1,000 tan ikan dibawa masuk dari Thailand dan Indonesia setiap hari bagi menampung keperluan tempatan dan separuh daripadanya dihantar ke Lembah Klang. - bernama
Walau apa pun, akhirnya pengguna jugak yang terpaksa tanggung semua tu. Natijahnya, ikan akan kurang dan yang tentunya harga akan meningkat. Nasib laa.. selagi Umno BN masih memerintah, terima ja laa....

Tanah rakyat diambil pampasan tak bayar

Bercakap pasal jalanraya yang sedang dalam pembinaan dari Kampung Teluk Pasu ke Jeram Hilir yang memakan kos RM 200 juta memang ada yang tidak kena.

Khamis (25 Feb 2010) seorang penduduk di Kampung Banggol Donas call penulis ingin berjumpa dan nak cakap pasal jalanraya yang kena rumahnya.Pertemuan tidak dapat diatur, kerana penulis ada di Perpustakaan Awam.

Hari Jumaat (26 Feb 2010) selepas solat jumaat seorang penduduk Kampung Teluk Pasu memberitahu penulis, rumahnya kena lalu jalanraya tersebut dan kena pindah.

Dalam pada itu sempat beliau berkata, saya tak kisah asalkan dibayar pampasannya sebanyak RM 29.00 sekaki persegi . Itulah harapannya terhadap rumah dan tanahnya yang kena jalan.

Pada Hari Sabtu ( 27 Feb 2010) ketika penulis sedang makan dalam suatu majlis kenduri kahwin Haji Ibrahim Tok Sheikh Haji di Hulu Terengganu, Majid yang dikatakan waris Datuk Rahim Said memberitahu Pampasan tidak akan dibayar dan dibayar selepas jalanraya itu siap nanti.

Hari Ahad (28 FEB 2010) dikedai kopi Batu Enam, Haji Ngah Abdul Rahman memberitahu penulis yang dia sudah turun tandatangan membenarkan tanahnya di Teluk Pasu untuk pembinaan jalanraya tersebut.

Penulis kata, pampas an tidak akan dibayar. Haji Ngah tadi terkejut besar dan bertanya mengapa? Penulis jawab, itulah kerajaan yang memerintah Terengganu sekarang. Rakyat akan jadi mangsa. Tenguklah nanti.

Penulis hendak cerita bahawa jalanraya kos RM 200 juta itu adalah jalanraya yang dirancangkan oleh Wakil Rakyat “mata duitan” bukan jalanraya yang dirancangkan dan diluluskan oleh kerajaan Terengganu.

Peruntukannya belum ada. Ia memerlukan wang dana khas dari pusat. Mereka hanya merancang satu projek untuk masukkan wang dalam saku mereka sahaja macam projek jalan kampong yang pampasannya tidak dibayar.

Sebab itu bayaran pampas an tidak akan dilakukan buat sekarang ini danber janji kepada tuan tanah akan dibayar selepas siap.

Malangnya projek itu tidak diketehui langsung oleh JKR dan IKRAM ada kaitan dalam pementaannya. Pelik juga.

Mungkin jalanraya seluas lebuhraya itu ada yang tidak kena.Seorang subkontraktor pernah kata,BN itu B boleh N nipu.iaitu boleh nipu. Betul juga. Maka rakyat yang bodoh kena tipulah nampaknya.

YB, YB nampaknya kayaraya, tapi rakyat papa kedana. Demikianlah cerita.

Harta dua India (RM27.5 bilion) kambus jumlah harta sembilan Melayu

40 terkaya - 29 Cina, 2 India, 9 Melayu
Harta dua India (RM27.5 bilion) kambus jumlah harta sembilan Melayu
- TAN SRI ABDUL AHMAD

Manusia tidak boleh membawa kekayaan mereka ke kubur tetapi wang atau pitis, seperti kata pepatah Barat, bisa memuaskan segala nafsu; pitis adalah medicine (ubat). Tindakan seorang kaya semuanya betul. Keburukan pula antaranya: orang kaya tidak kenal siapa kawan. Banyak harta adalah sumber kejahatan. Yang saya suka sekali ini, khas untuk Muslim atau Muslimah – kain kapan tiada poket! Apa pun, saya kira, nama baik lebih penting dari harta benda. Kesihatan lebih berharga lagi.

Agama kita tidak melarang mengejar kekayaan asal caranya halal. Allah SWT kasih kepada mereka yang memberi daripada mereka yang menerima!

Senarai terbaru (2010) ahli Kelab Orang Kaya Malaysia telah disiarkan oleh majalah Malaysian Business (16 Februari), kepunyaan kawan saya, Datuk A Kadir Jasin. Seramai 40 tauke, 29 Cina, dua India dan sembilan Melayu. Mereka, mengikut status kekayaan, seperti dalam jadual di bawah.

Termuda antara terkaya ini ialah Lee Yeow Seng, 31, tertua Puan Sri Chong Chook Yew, 87; semua lelaki kecuali tiga wanita.

Jumlah harta 40 insan ini adalah RM156.7 bilion – dekat dengan jumlah harta yang dipunyai berjuta-juta pemegang saham Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan berjuta penyimpan Tabung Haji! Inilah ukuran kemajuan ekonomi Melayu semenjak merdeka.

Media Pakatan Rakyat Suara Keadilan, Harakah dan Siasah yang pro-Pakatan memberi sepenuh laporan pada Kelab Orang Kaya ini. Contohnya: ‘Lonjak Nazir (adik bongsu Perdana Menteri) ke dalam Kelab Orang Kaya, Datuk Mokhzani Mahathir...' Walaupun Datuk Kamaluddin Badawi (anak Badawi) tidak ada dalam senarai mahupun kuncu-kuncunya, penulis menyebut namanya – “...Kamaluddin diisytiharkan sebagai salah seorang 10 tokoh perniagaan Melayu dengan aset lebih RM320 juta sebaik saja ayahnya (Badawi) menjadi Perdana Menteri (Harakah muka 2 pada 22-25 Februari). Kamaluddin adalah tauke Scomi walaupun namanya tidak ada dalam Lembaga Pengarah Scomi yang berjumlah sembilan orang; menantu Tun Salleh Abas – Shah Hakim alias Shahzarim Zain – adalah Group Executive Officer atau CEOnya. Pengarah yang gaji tertinggi lebih kurang RM2.2 juta (lihat Malaysian Business, 16 Februari, muka 49).

Yang menghairankan seperti lazimnya kekayaan bukan Melayu yang berpuluh kali ganda tidak disentuh atau komentar oleh media PR langsung. Hanya kadar menyiarkan nama mereka sahaja dan sumber kekayaan itu.

Saya tumpang tanya apa sudah jadi dengan pelaksanaan dasar-dasar yang kononnya pro-Bumiputera yang dikecam bertahun-tahun saban saat itu? Pengkritik pula jelas manfaat lebih dari mereka yang menjadi matlamat atau target dasar itu.

Kata seorang bijak bestari: “Jangan iri hati dengan bukan Melayu, kita mengamal dasar ekonomi bebas atau kata mat salleh, laissez-faire (asal bahasa Perancis). Siapa bijak akan kaya. Dulu pun begitu, sekarang dan bila-bila pun begitulah. Kemerdekaan politik adalah kemerdekaan pertama. Tanpa penguasaan ekonomi, satu bangsa (dan negara) itu belum bebas sepenuhnya – akhir kemerdekaan ialah bebas bersuara dan bertindak. Setelah semua ini ada barulah benar atau itulah kebebasan sejati sebuah negara dan bangsa itu!

Apalah daya aku Melayu! Kata Zaid Ibrahim pula, (bekas menteri (enam bulan) yang dilantik Badawi, dan dibuang oleh Badawi yang satu ketika tidak benar Zaid bertanding dalam rebutan Ketua UMNO Bahagian Kota Baharu) - ‘Aku juga Melayu’.

Apa ‘ukuran’ yang diguna untuk melarang, lepas itu menobatnya (Zaid) dan kemudian membuangnya – semua dalam masa enam bulan. Tuhan sahaja yang tahu.

Umno penderhaka dan penggugat Raja-Raja Melayu

Semalam, Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali berkata peranan Majlis Perundingan Melayu (MPM) yang dibentuk oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu semalam, adalah sebagai pelindung dan benteng kepada pihak yang semakin hari cuba mengganggu-gugat hak-hak keistimewaan serta ekonomi orang Melayu, kedudukan agama Islam dan ketuanan raja-raja Melayu di negara ini.-

Woi Katak ! Bukankah engkau sendiri yang telah mengetuai demontrasi di hadapan Bangunan Umno Kelantan pada satu waktu dahulu kerana membantah Sultan Kelantan kononnya melibatkan diri dengan politik sedangkan alasan sebenarnya adalah kerana Umno kalah teruk di Kelantan pada PRU 1990.

Antara sepanduknya “Hei Smail (Sultan Ismail Petra) kalau berani masuklah politik…, Anis (Raja Perempuan) di atas Smail di bawah dan macam-macam lagi kecaman dan kata buruk kepada Sultan Kelantan. Apakah masa itu Ibrahim al-Kataki bersama puak-puak Umno pelindung dan benteng Raja-Raja Melayu?

2) Annuar Musa sendiri adalah punca sampai kehari ini beliau tidak diterima oleh Istana kerana tindakannya mencuba untuk menabal Tengku Ibrahim Petra di Kadok. Cubaan Annuar Musa telah menimbulkan rasa tidak senang hati rakyat Kelantan. Apakah masa itu Anuar Musa dan puak-puak Umno pelindung dan benteng Raja-Raja Melayu?

3) Semasa Mahathir dan kuncu-kuncu Umnonya melondehkan Institusi DiRaja dalam kempen untuk meminda undang-undang mengenai imuniti raja-raja, bukan sedikit kata-kata huduh dan hina ditujukan kepada sultan-sultan Melayu dikeluarkan oleh pemimpin Umno. Apakah masa itu Mahathir dan puak-puak Umno pelindung dan benteng Raja-Raja Melayu?

5. Muhammad Taib , mantan MB Selangor – usung lari puteri raja dan berkahwin di selatan Thai. Apakah masa itu Muhammad Taib pelindung dan benteng Raja-Raja Melayu?

Ada banyak lagi. Tetapi cukuplah sekadar itu sebagai membuktikan bahawa Umno / BN bukan pelindung dan benteng Institusi DiRaja sebenarnya , malah menghina dan mempermainkan Institusi tersebut./end

Husni: Model ekonomi baru tidak pinggir Bumiputera

TAPAH, 28 Feb — Menteri Kewangan II Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah menolak kebimbangan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu, termasuk pendirian Majlis Perundingan Melayu (MPM) semalam bahawa model ekonomi baru yang diumum bulan depan akan menyebabkan golongan Bumiputera dan orang Melayu terus ketinggalan daripada segi ekonomi.

Beliau berkata kerajaan mengambil kira kepentingan semua pihak dalam perancangannya untuk melaksanakan model ekonomi baru berkenaan dan pelaksanaannya bakal melahiran usahawan Bumiputera yang berwibawa “duduk” dalam dunia ekonomi sebenar.

“Kerajaan tidak akan mengenepikan mana-mana ras dalam negara ini, semua orang akan mendapat manfaat daripada model ekonomi baru yang akan dilaksanakan,” kata beliau dipetik Bernama hari ini.

Bendahari Umno ini memberitahu model ekonomi baru itu akan dibentangkan sekali lagi kepada Kabinet bulan depan bagi mendapatkan kelulusan daripada segi kerangkanya sebelum diperincikan dan seterusnya diumumkan pada separuh kedua 2010.

Husni yang juga Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Perak berkata demikian selepas Majlis Bersama Pemimpin di Dewan Merdeka di sini hari ini sempena lawatan kerja beliau ke Parlimen Tapah.

Hampir 80 NGO Melayu menubuhkan Majlis Perundingan Melayu di Kelab Sultan Sulaiman di ibu negara semalam dengan menggesa kerajaan meneruskan pendekatan afirmatif melindungi kepentingan orang Melayu dan Bumiputera dalam model ekonomi baru yang akan diumumkan akhir bulan depan.

MPM yang dilancarkan dengan sokongan lebih 50 NGO dari pelbagai latar belakang termasuk ekonomi dan perniagaan, mendesak kerajaan meneruskan model ekonomi yang “terpimpin” bagi terus melindungi orang Melayu dan Bumiputera.

Suara-suara yang dilontarkan semalam termasuk usaha pemansuhan subsidi dan bantuan tertentu menunjukkan orang Melayu mula bimbang dengan model baru itu, kata seorang pemimpin yang menghadiri majlis semalam kepada The Malaysian Insider.

“Kami tidak mahu model ekonomi yang terlalu bebas dan terlalu liberal... kami mahu model yang boleh memimpin kepentingan orang Melayu,” kata pemimpin yang menghadiri majlis pelancaran semalam.

The Malaysian Insider difahamkan MPM juga kecewa kerajaan tidak mengadakan perbincangan secara menyeluruh dengan NGO-NGO Melayu dalam membentuk model ekonomi baru ini, yang dipercayai dirangka selaras dengan slogan 1Malaysia dan perkembangan global semasa.

Pilihan raya bukan perang bersenjata - Presiden PAS

SEPANG, 28 Feb: Penyertaan PAS di dalam pilihan raya dengan mengajak semaksimum mungkin rakyat untuk menyokong perjuangan menegakkan kebenaran diterajui parti itu di negara ini sangat jauh berbeza dengan kaedah peperangan bersenjata.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengingatkan perjuangan PAS dalam pilihan raya menggunakan kaedah mengajak rakyat dalam jumlah ramai untuk mencapai kemenangan bagi melaksanakan tuntutan kemanusiaan sejagat.

Menurutnya, pilihan raya menggunakan pendekatan muwajahah silmiyah atau berhadapan secara aman yang diamalkan gerakan islah dan tajdid iaitu untuk pembaikan dan pembaharuan di seluruh dunia bagi menunaikan perintah Allah SWT dan Rasul-Nya.

Tuan Guru Abdul Hadi menegaskan demikian ketika memberikan amanat dalam Majlis Lawatan Kerjanya ke Negeri Selangor, di sini pagi tadi yang turut disertai juga oleh Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dan Pengarah Jabatan Pilihan raya PAS Pusat, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman.

Turut berucap di dalam majlis separuh hari itu adalah Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Mohd Ali, dengan kehadiran semua pimpinan dari 22 PAS kawasan dari seluruh negeri termasuk semua dewan; Ulamak, Pemuda dan Muslimat.

Lawatan kerja ke Selangor adalah yang kelapan dilakukan Datuk Seri Presiden ke seluruh negara dalam usaha mendengar sendiri untuk merangka persiapan parti di dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13 yang bakal tiba pada bila-bila masa sahaja dari sekarang.

Ketika menjawab persoalan peserta, Ustaz Abdul Hadi juga berkata, jika pilihan raya akan mencapai kemenangan apabila mempunyai penyokong dan mendapat jumlah undi yang besar, sebaliknya perang bersenjata bergantung kepada seramai mana jumlah musuh yang dapat dibunuh.

“Pilihan raya tidak seperti peperangan bersenjata yang semakin ramai membunuh musuh, semakin cepat untuk mencapai kemenangan,” tegasnya lagi yang juga Ahli Parlimen Marang.

Presiden PAS turut berkata, tugas gerakan islah dan tajdid bukan mengislamkan keluarga Muslim tetapi juga berperanan untuk mengIslamkan daulah namun semua itu mestilah diusahakan sehingga berjaya.

Dalan hal ini, beliau berkata, Allah SWT tidak akan memberikan kemenangan percuma kepada anggota gerakan Islam sebaliknya mereka mestilah bekerja untuk menang dan perlu diingatkan bahawa lebih mudah untuk menang daripada bekerja untuk mengisi kemenangan.

Satu perkara yang dilontarkan oleh Ustaz Abdul Hadi adalah satu perkataan hikmat yang menyatakan umat Islam tidak akan dapat dikalahkan jika mereka mempunyai jumlah dua belas ribu yang mempunyai sifat-sifat peribadi Muslim seperti ikhlas, istiqamah dan sebagainya.

Petang ini, rombongan Presiden PAS menyertai majlis dialog yang diadakan di Kundang dan sebelah malam pula bersama masyarakat menyampaikan ceramah isu politik semasa di Tanjung Sepat.

Syafia Humairah...Amanlah Mu Di Sisi-Nya..Al-Fatihah

Sedetik ditakdirkan diri mu berada di kembara dunia. Segalanya bermula dengan kepayahan. Kunjungan belaian kasih sayang yang diharapkan insan tersayang punah dimamah hari.


Diri mu hanya sempat di kembara dunia hanya tiga tahun. Itupun bermula dengan penuh kepahitan dan keangkuhan insan yang bernama manusia. Mungkin Allah lebih menyayangi mu dari menghadapi sengsara hidup tidak setanding usia mu. Allah lebih merelakan diri mu berada di sisinya. Sepatutnya diri mu dipenuhi belaian dan kasih sayang tapi apakan daya, manusia berhati iblis menjadikan diri mu sandaran amarahnya.

Syafia Humairah...

Sesungguhnya dirimu tidak selayaknya menghadapi saat-saat sukar mengharungi kehidupan, Dirimu belum sempat merasa damainya hidup di kembara dunia lantas dirimu diperlakukan sedemikian rupa. Menjadi doa dan pengharapan damai hidup yang sepatutnya diperolehi dicemburui kerasukan manusia berhati binatang.

Dirimu yang tidak tertahan menanggung sengsara, menghembuskan sisa-sisa degup jantung dengan takdir yang memilukan. Allah lebih menyayangi dirimu, berada dekat dengan-Nya. Semoga pemergian dirimu meninggalkan bekas dan teladan untuk yang hidup. Dengan Rahmat Allah S.w.t. dan doa bersemadilah diri mu dengan aman di kembara seterusnya.

Syafia Humairah...amanlah mu di sisi-Nya. Al-Fatihah...

Hubungan Malaysia-Amerika Syarikat semakin mesra

WASHINGTON, 28 Feb — Perhubungan Malaysia-Amerika Syarikat yang agak dingin kini semakin mesra dengan perubahan dasar luar Malaysia terhadap negara itu di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, kata Datuk Seri Mohamed Nazri Tan Sri Abdul Aziz.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata usaha kerajaan Malaysia untuk berbaik-baik dengan Amerika Syarikat telahpun diketahui oleh kerajaan Amerika dan dapat dirasai oleh pegawai kerajaan, ahli kongres dan senator negara itu yang ditemuinya di sini.

Nazri yang memimpin Anggota Parlimen dari Malaysia untuk lawatan kerja lima hari ke sini sejak Selasa, berkata pertemuan dengan pegawai-pegawai kanan Amerika Syarikat dan ahli-ahli kongres dan senator berkisar kepada isu-isu kawalan eksport, rundingan perjanjian perdagangan bebas Malaysia-Amerika (FTA), dan melawan keganasan.

Malah pertemuannya dengan Timbalan Wakil Perdagangan Amerika Demterios Marantis, Senator Kitt Bond dan ahli Kongres Eni Faleomavaega ( Samoa Amerika) yang juga Chairman of the House Foreign Affairs Subcommitte on Asia, the Pacific and the Global Environment,” jelas menunjukkan kesemua mereka menghargai kehadiran kami di sini,” katanya kepada Bernama di sini Sabtu.

Beliau berkata usaha sudah bermula untuk memulihkan semula hubungan Amerika-Malaysia dengan kerjasama ahli kongres Eni dan Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat Datuk Seri Dr Jamaludin Jarjis.

“Insyallah apabila Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Razak) datang pada bulan April nanti maka kita boleh lancar semula kaukus Malaysia-Amerika ini.

“Kaukus ini telah wujud lama, 10 tahun lebih. Oleh kerana tidak bergerak jelas menunjukkan hubungan yang tidak rapat di masa lepas,” katanya.

Beliau berkata dengan adanya kaukus itu, yang merupakan satu platform untuk kedua-dua merapatkan hubungan, “kita boleh ada perancangan dan program-program tertentu melibatkan ahli kongres dan ahli Parlimen kedua buah negara.”

Delegasi parlimen itu terdiri daripada Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Ronald Kiandee, Datuk Haji Tajuddin Abdul Rahman (Pasir Salak), Wee Choo Keong (Wangsa Maju) dan Ketua Pentadbir Parlimen Datuk Kamaruddin Mohamed Baria.

Nazri berkata beliau turut menjemput Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail dan bekas ketua hakim negara Tun Abdul Hamid Mohamed yang kini pengerusi anggota lembaga penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk ke Washington bagi mengambil bahagian dalam seminar anjuran “Center for Strategic and International Studies (CSIS) bertajuk “Governance and Rule of Law and Malaysian Legislative Initiatives”.

Ini adalah kerana mereka kebetulan berada di Uruguay untuk menyiasat kes kehilangan dua jet enjin Tentera Udara Diraja Malaysia yang turut melibatkan kes rasuah, katanya.

Menyentuh mengenai dakwaan penulis blog Malaysia yang mendakwa kerajaan membayar US$20 juta (RM67.3 juta) kepada pelobi di Washington untuk membersihkan imej Malaysia yang kononnya tercemar akibat kes perbicaraan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim, Nazri menafikan dakwaan tersebut dan berkata lawatan itu menggunakan peruntukan yang diberikan kerajaan kepada pejabatnya serta Anggota Parlimen.

“Saya tidak tahu dari mana datang jumlah US$20 juta ni!. Ini tuduhan liar dan tuduhan yang dibuat oleh pembangkang. Malah tak ada keperluan untuk membersihkan imej Malaysia,” katanya.

Beliau berkata isu Anwar langsung tidak dibangkitkan dalam perbincangannya dengan para pegawai, ahli kongres and senator Amerika Syarikat.

“Isu Anwar cuma dibangkitkan dalam seminar itu sebagai satu soalan yang dibangktikan oleh seorang NGO (badan bukan kerajaan), dan saya juga tak berminat nak bercakap tentang kesnya sebab kesnya terlalu kecil untuk menjejaskan hubungan dengan Amerika. Takkanlah sebab satu individu itu akan menjejaskan hubungan kita,” tegasnya.

“Kita tahu di Malaysia dia (Anwar) cuba hendak gugurkan tuduhan terhadapnya di mahkamah dan minta Parlimen bersidang mencampuri urusan kehakiman – yang merupakan prinsip yang penting ialah kebebasan kehakiman,legislatif dan eksekutif,” katanya.

“Bila dia (Anwar) nak didakwa di mahkamah, dia suruh kita pulak legislative campur tangan dan menuntut Lim Kit Siang supaya diadakan sidang Parlimen khas. Kita tak akan campur tangan urusan mahkamah,” kata Nazri

BN Takut Pada Pengetua dan Guru Besar

Apa sudah jadi dengan kerajaan yang takut pada bayangan rakyat? 

Kerajaan Barisan Nasional menolak suara demokrasi di sekolah di seluruh negara apabila melarang mana-mana Pengetua dan Guru Besar sekolah di negara ini mengadakan pilihan raya murid bagi memilih wakil mereka.

Itu petanda BN sudah kecut perut dengan pilihanraya. Tidak kira dengan pilihanraya apa sekali pun, BN sudah menjadi takut seperti nampak hantu Ayulia. Siapa Ayulia? Itu kena rujuk pada Najib.
 
Semua pilihanraya BN mahu jadi raja namun raja yang menjadi bayangan dan igauan ngeri kepada pemimpin BN hari ini. BN menggunakan kekejaman dengan mengenakan sekatan kepada Guru Besar dan Pengetua. 

Mereka ingat Guru Besar dan Pengetua sekolah dungu seperti mereka. Semua mereka mahu kongkong agar jadi bodoh seperti mereka. Kasihan kepada insan yang bernama guru. Mereka dianiaya oleh kerajaan BN dengan pelbagai sekatan ala-ala Israel rejim Laknatullah.

Mana perginya konsep 1Malaysia (Rakyat Didungukan, Pencapaian BN Dibalacikan) yang diwar-warkan oleh Tok Komis (Najib). Laungan 1Malaysia yang diungkapkan sebelum ini adalah bersifat macam anjing yang sedang menyalak.

Najib pernah bercakap dalam media bahawa UMNO lah yang akan memberikan segala-galanya kepada orang Melayu. Bodoh, dungu dan dangkal sikap seorang pemimpin. Bila da pihak yang menyentuh pasal isu kalimah Allah, maka balaci-balaci ini terus melenting. 

Jangan jadi munafik wahai pemimpin UMNO jika kamu bercakap tidak ingat Allah, kenapa kamu mahu sibuk-sibuk membela isu kalimah Allah. Sungguh bodoh dan jahil bertuhankan UMNO. UMNO ini kalau tiada Tuhan pun tidak apa, asalkan ada UMNO.

Sunguh tetipu mereka-mereka yang dibalacikan oleh UMNO. Menegakkan kaum melayu tetapi suka melaga-lagakan serta mencipta perkauman. Bodoh dan jahil sorang pemimpin UMNO.

Kerajaan Negeri Pro-Rakyat - Nazmi

Adun Seri Setia, YB Nik Nazmi Nik Ahmad menegaskan banyak perubahan yang telah dilakukan oleh kerajaan Pakatan Rakyat biarpun baru dua tahun mengambil alih pentadbiran daripada Barisan Nasional.

Beliau berkata program rakyat yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri tidak mendiskriminasikan kaum dan parti politik, jauh berbeza dengan pentadbiran kerajaan BN.

Lebih dua ribu orang hadir pada majlis sambutan Tahun Baru Cina peringkat DUN Seri Setia bagi menyatakan sokongan tidak berbelah bahagi terhadap kerajaan Pakatan Rakyat.

Nik Nazmi berharap penduduk DUN Seri Setia mengajukan masalah mereka dengan mengisi borang yang disediakan oleh kerajaan negeri memudahkan bantuan disalur.

Kesungguhan kerajaan negeri mendepani masalah rakyat sekali gus menyangkal dakwaan sesetengah pihak kononnya kerajaan negeri lepas tangan terhadap masalah yang diwarisi pemerintahan kerajaan BN sebelum ini.

”Saya cuma harap ini adalah dua tahun Pakatan Rakyat mengambil alih Selangor dan kita perlu pastikan banyak perkara perubahan di sini bagi memastikan rakyat merasa perubahan tersebut di bawah kerajaan baru yang dipilih.”

Nik Nazmi menyatakan kerajaan negeri telah menyediakan pelbagai program, dasar dan pelbagai aktiviti ekonomi untuk kesejahteraan semua lapisan rakyat.

“Pelbagai dasar-dasar merakyatkan ekonomi Selangop, kita sediakan semua dari mula kelahiran sehingga mereka yang sudah tua dan dasar-dasar kita dilaksanakan semua untuk Selangor walaupun anda adalah dari MCA, rakyat tetap akan dapat manfaat bersama dari PR.”

BN tolak suara demokrasi di sekolah

Oleh Masdar Wahid

KUALA LUMPUR: Kerajaan Barisan Nasional menolak suara demokrasi di sekolah di seluruh negara apabila melarang mana-mana Pengetua dan Guru Besar sekolah di negara ini mengadakan pilihan raya murid bagi memilih wakil mereka.

Menurut Timbalan Menteri Pelajaran merangkap Ketua Pemuda MCA, Wee Ka Siong, arahan itu dikeluarkan sendiri oleh bosnya, yang juga Menteri Pelajaran merangkap Timbalan Pengerusi BN, Muhyiddin Yassin melalui surat pekeliling yang diedarkan di semua sekolah sejak minggu lalu.

"Timbalan Perdana Menteri sudah bagi arahan supaya jangan terbawa-bawa budaya pemilihan di dalam sekolah. Tak perlu bagi mereka pilih ketua murid, biarlah sekolah dan pengetua tentukan siapa yang layak," katanya kepada media semalam.

Antara sekolah yang melaksanakan pilihan raya murid sebelum ini ialah Sekolah Kebangsaan Taman Tun Dr Ismail 1 (SKTTDI1) apabila pemilihan ketua muridnya dikendali dan dipantau sepenuhnya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Wilayah Persekutuan pada 11 Januari lalu.

Pemilihan itu menyaksikan pertandingan lima penjuru yang melibatkan murid Tahun Enam, meriah dengan semua calon serta penyokong masing-masing berkempen pada saat akhir bagi meraih undi sebelum pengundian bermula jam 11 pagi dan berakhir 1 tengah hari.

Khairul Azli Khairul Razi diumumkan pemenang dengan memperoleh 365 undi, mengalahkan pencabar terdekatnya, Alia Suraya Ahmad yang mendapat 281 undi, sekali gus dilantik penolong ketua murid.

Royalti: Rakyat Sabah, Sarawak juga bimbang

KOTA BHARU, 28 Feb: Akibat isu tuntutan hasil petroleum oleh kerajaan negeri telah diiklankan oleh kerajaan Pusat sebagaimana yang disiarkan dalam media arus perdana baru-baru ini, rakyat Sabah dan Sarawak telah melahirkan rasa kebimbangan mereka.

Kerana itu, pemimpin kerajaan negeri dijemput untuk menyampaikan taklimat berhubung perkara itu bagi mendapatkan penjelasan, kerana dibimbangi mereka juga hilang hak sebagaimana kerajaan negeri Kelantan.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa, berkata pada 22 Mac ini, wakil kerajaan negeri dijemput untuk memberi taklimat serta penjelasan berhubung tuntutan itu kepada beberapa buah parti politik di dua buah negeri pengeluar minyak itu.

Beliau berkata demikian kepada media selepas mesyuarat Exco, di sini hari ini serta mendengar taklimat khas yang disampaikan oleh bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas.

Baru-baru ini, Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia telah menyiarkan penjelasan isu tuntutan hasil petroleium kerajaan negeri berbentuk iklan dalam beberapa buah media arus perdana.

Antara soalan yang dibangkitkan apakah istilah yang disebut dalam Akta Kemajuan Petroleium 1974 mengenai pembayaran hasil minyak dan gas, mengapa wang ehsan yang ditawarkan oleh kerajaan Persekutuan kepada negeri Kelantan hanya berjumlah kira-kira RM20 juta dan berbagai lagi.

Sehubungan itu, kerajaan negeri telah menjawab kesemua lapan soalan yang dibangkitkan dalam akhbar rasmi PAS iaitu Harakah keluaran 26 hingga 28 Febuari lalu juga berkisar pada soalan yang sama.

Husam seterusnya memberitahu, kerana kebimbangan itu rakyat Sabah dan Sarawak telah menghantar surat supaya kerajaan negeri menghantar wakilnya untuk memberi penjelasan berhubung perkara itu.

Pada masa yang sama, beliau turut menjelaskan kerajaan negeri hanya akan mengambil keputusan yang bakal diambil berhubung tuntutan itu mengikut keputusan yang dibuat oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan.

“Ini urusan besar, negeri ada Dewan Undangan Negeri dan sebenarnya kuasa memberi hak kepada petronas adalah Dun dan bukannya kuasa kerajaan negeri.

“Mengikut perlembagaan negara, kuasa ini adalah kuasa Dun sama ada terima pakai akta petroleum atau yang lain-lain. Oleh kerana itu, sekiranya negeri memutuskan sesuatu perkara, ianya lebih kuat,”ujarnya lagi.

Pada masa yang sama beliau turut memberitahu kesemua Adun Barisan Nasional (BN) di negeri itu dijemput hadir pada program itu untuk menyatakan pendirian mereka.

“Kalau dalam mesyuarat Exco kita tidak dapat mendengar pendirian mereka, jadi dalam taklimat ini mereka boleh menyatakan pendirian yang sama selepas penjelasan yang diberikan dalam taklimat itu,”ujarnya.

Tegasnya, bukan sahaja wakil-wakil rakyat dari kerajaan, malah pihak pembangkang juga boleh berbuat demikian.

Sementara itu, semua wakil-wakil rakyat, Anggota Parlimen, Penyelia Dun dan Parlimen telah mengikuti taklimat khas kira-kira pukul 2.45 petang tadi.

Turut hadir dua orang anggota BN, Datuk Norzula Mat Diah (Adun Paloh) dan Mat Yusoff Abd Ghani (Nenggiri).

Sepakat desak, gugurkan pendakwaan Anwar

Kesan daripada perjalanan perbicaraan pendakwaan ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim telah muncul suara sepakat mendesak pendakwaan itu digugurkan. Siri perbicaraan itu sebenarnya telah membongkar nilai kehakiman yang bermotif politik dan tersasarkan daripada lunas keadilan sejagat.

Setelah Mahkamah Persekutuan pada 29 Januari lalu membuat keputusan muktamad menolak rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya dibekalkan semua dokumen penting pendakwaan ke atasnya membabitkan Mohd. Saiful Bukhari Azlan, maka beberapa urutan perbicaraan mahkamah telah diteruskan. Sehinggalah berlaku pula permohonannya untuk menggugurkan tuduhan Mohd Saiful ke atas Anwar di Mahkamah Rayuan. Sebelumnya, pihak Mahkamah Tinggi telah membuat keputusan menolak permohonan Anwar.

Setakat ini mahkamah telah tidak melayan permohonan Anwar atas tiga isu penting: minta mendapatkan akses dokumen pertuduhan ke atasnya, minta supaya hakim menarik diri daripada mendengar perbicaraan kesnya, dan permohonan digugurkan pertuduhan ke atasnya.

Sehubungan itu, permohonannya supaya hakim menarik diri daripada mendengar perbicaraan kesnya yang difailkan pada 8 Februari akan didengar pada 25 Mac nanti. Anwar juga telah memfailkan rayuan di Mahkamah Persekutuan bagi mencabar keputusan Mahkamah Rayuan pada 17 Februari yang telah menolak rayuannya agar mahkamah membatalkan pertuduhan terhadapnya. Sementara tarikh perbicaraan rayuan itu belum ditetapkan.

Sepakat

Ekoran daripada itu, berlakulah beberapa desakan demi desakan beberapa pihak agar kerajaan dapat menggugurkan pertuduhan kali kedua yang tidak munasabah ke atas Anwar itu. Senarai pihak yang mendesak itu antaranya ialah ahli parlimen Australia, presiden PAS, menteri besar Kelantan, ahli senat Amerika Syarikat, bekas perdana menteri Kanada, penasihat seumur hidup DAP dan ulama dunia terkenal.

Ahli parlimen

Antara yang awal adalah 50 Ahli Parlimen Australia yang diketuai oleh Michel Danby menghantar surat bantahan kepada Pesuruhjaya Tinggi Canberra, Datuk Salman Ahmad agar Kerajaan Malaysia menggugurkan tuduhan liwat yang dikenakan terhadap Anwar.

Pengerusi Jawatankuasa Kecil Bagi Hal Ehwal Luar Parlimen Australia, Michael Danby menyerahkan surat itu kepada Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Canberra Salman Ahmad.

Surat itu berbunyi antara lainnya, “adalah perlu untuk dimaklumkan kepada kerajaan Malaysia bahawa pada pandangan kami sanjungan global terhadap Malaysia akan terjejas dengan tuduhan-tuduhan ke atas Anwar ini.

“Ramai pemerhati mesra Malaysia mendapati sukar untuk mempercayai seorang pemimpin pembangkang utama (seperti Anwar) dikenakan tuduhan liwat buat kali kedua, sejurus selepas partinya memperoleh kejayaan besar dalam pilihan raya kebangsaan.

Ahli senat

Ia kemudian disusuli kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Hubungan Luar Senat Amerika Syarikat, John Kerry yang menggesa kerajaan memastikan perbicaraan yang adil dan saksama kepada Anwar.

“Menggesa kerajaan Malaysia menyediakan perlindungan perundangan yang sewajarnya, yang beliau berhak peroleh selaku seorang Ahli Parlimen dan seorang rakyat dan untuk menyelesaikan kesnya dalam cara yang boleh membina keyakinan dari segi ia tidak memihak dan kewibawaan sistem kehakiman Malaysia."

Bekas perdana menteri

Kemudian, bekas Perdana Menteri Kanada, Paul Martin dalam The Globe and Mail turut mendesak kerajaan Malaysia menggugurkan pendakwaan ke atas Anwar.

Menurutnya, jika Malaysia mahu mengambil tempat sebagai antara negara progresif di dunia, adalah sangat penting tuduhan yang didakwanya bermotifkan politik itu digugurkan.

“Sebagai sebuah negara demokratik yang menghormati hak asasi manusia dan undang-undang antarabangsa, Anwar juga harus diberikan kebebasan untuk melaksanakan visinya.”

Presiden PAS

Sehubungan dengan kritikan pihak luar terhadap perbicaraan Anwar berkaitan tuduhan Mohd Saiful itu, terutamanya oleh pihak 50 ahli parlimen Australia, maka bagi Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah melihat sebagai ketempangan sistem kehakiman negara sehingga pihak luar mempersoalkan tuduhan dan pendakwaan ke atas Anwar.

Maka Presiden PAS memakai pertimbangan rasional dengan maksud, sekiranya kehakiman itu menepati nilai keadilan sebenar tidak mungkin pihak luar akan menegur amalan sistem keadilan di Malaysia.

Dua era kezaliman

Justeru itu, memahami konteks maklum balas tersebut, Anwar semacam berdepan dengan dua era kezaliman ke atasnya. Apabila dinilai kepada kehakiman yang pernah dilalui ketika era Dr. Mahathir kerana dituduh dengan pertuduhan yang sama seperti sekarang, pada akhirnya Anwar telah dibebaskan. Maka, pertuduhan ketika itu adalah sengaja dibuat dengan kerana motif politik.

Kini era Mohd Najib, tidak mustahil pertuduhan ke atas Anwar diulangi lagi. Memetik kata-kata John Kerry, tuduhan ke atas Anwar itu bermotifkan politik itu, maka wajarlah ia digugurkan.

Bersama meragui

Langsung, motif sebenar ahli parlimen Australia, John Kerry dan Tuan Guru Abdul Hadi Awang adalah manifestasi fakta yang secara bersama meragui realiti keadilan dalam kehakiman di Malaysia. Betapa, seluruh pihak di dunia dapat melayari kenangan apabila undang-undang jakun seperti Akta Keselamatan Negeri yang menangkap dan menahan ‘mangsa’ tanpa bicara adalah masih utuh dipakai sehingga ke hari ini.

Ditambah lagi dengan peristiwa rampasan kuasa di Perak yang membelakangkan semangat perlembagaan dan suara demokrasi rakyat. Dikemaskan lagi dengan amalan fahaman jakun yang menepikan perjanjian tatkala menolak pembayaran lima peratus “cash payment” (royalti) hasil minyak di Terengganu dan Kelantan.

Selain daripada, banyak cerita yang masyhur mengenai kes-kes kehakiman yang tertangguh dan pendakwaan terpilih atas salah laku jenayah yang melibatkan individu berprofil VIP. Di samping turut tersebar banyak fitnah bahawa berlaku ‘campur tangan politik’ di dalam proses kehakiman di negara ini.

Menteri besar

Di atas nilai yang sedemikian, Mursyidul Am PAS juga Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz turut tidak bersetuju dengan sistem kehakiman di negara ini yang dianggap tidak dapat mencerminkan keadilan sebenar apabila melayan tuduhan yang tidak masuk akal ke atas Anwar yang dibicarakan secara terbuka sehingga membuka aib orang kepada umum.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz turut menegaskan, “apabila orang Australia pun turut sama membuat bantahan, ini bermakna mereka pun terasa dakwaan itu adalah karut.”

Penasihat seumur hidup

Menarik lagi, apabila ‘orang lama’ yang juga penasihat seumur hidup DAP, Dr. Chan Man Hin seperti mana dilaporkan Harakah turut menuntut agar pihak kerajaan menggugurkan segera dakwaan ke atas Anwar.

Baginya, kesan perbicaraan ke atas Anwar akan menyebabkan kesan buruk kepada ekonomi negara berikutan pihak dunia luar akan mengenakan sekatan ke atas Malaysia seperti mana berlaku di Myanmar, apabila negara itu menahan pemimpin demokrasi Aung San Suu Kyi.

“Anwar boleh menjadi seorang lagi Aung San Suu Kyi kerana Anwar dilihat ancaman kepada Najib.”

Pandangan Dr. Chan itu dilihat menjurus kepada perspektif global yang turut mendedahkan wujudnya kesedaran komuniti antarabangsa tentang hakikat pendakwaan ke atas Anwar itu sebagai tindakan mengelakkan Anwar menjadi pencabar Najib sebagai Perdana Menteri.

Ulama dunia terkenal

Turut menggegarkan pelaksanaan kehakiman Malaysia dalam konteks pendakwaan ke atas Anwar ialah ulama dunia terkenal, Tokoh Maal Hijrah Malaysia bagi tahun 1431 Hijri, Syeikh Dr Yusof al-Qaradhawi. Pihak Syeikh Dr. Yusof menggesa kerajaan menimbang untuk menggugurkan pendakwaan ke atas Anwar kerana ia akan menjejaskan nama baik Malaysia di kalangan dunia Islam.

Apatah lagi, pendakwaan itu dibuat dengan penuh keraguan, dan sekiranya wujud keperluan pendakwaan itu, ia hendaklah dilakukan di mahkamah syariah bukannnya mahkamah sivil. Sewajarnya, kehakiman negara ini dapat memberi keadilan kepada Anwar yang berdepan dengan pendakwaan itu.

Serius

Apa pun, pihak kerajaan hendaklah memandang serius atas nilai-nilai keadilan dan ketelusan sistem kehakiman di negara ini. Atas pendakwaan melibatkan Anwar ini terbukti telah wujud suara pemimpin utama dari dalam dan luar negara yang menggesa supaya ia digugurkan. Bermula dengan desakan pemimpin luar (ahli parlimen Australia, ahli senat Amerika Syarikat dan bekas Perdana Menteri Kanada serta Syeikh Dr Yusof al-Qaradhawi) dan pemimpin dalam negeri (Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Tuan Guru Abdul Hadi dan Dr. Chan Man Hin) menjadikan kes pendakwaan ke atas Anwar kali kedua ini sebagai fokus antarabangsa.

Sehubungan itu, atas nilai kesejagatan keadilan, Anwar sewajarnya menerima pengadilan yang telus dan adil serta berteraskan syariah. Di sini relevan dan rasionalnya gesaan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Tuan Guru Abdul Hadi, dan Dr. Yusof al-Qaradhawi. Maka, ia harus diambil kira demi menyelamatkan maruah negara daripada amalan kehakiman yang rakus dan di luar konteks keadilan.

Sesungguhnya, Tuhan Yang Esa adalah Maha Adil kepada sekalian hamba-Nya.

Wan Nik Wan Yussof,

Setiausaha Politik

Menteri Besar Kelantan.

Najib’s 1 Malaysia means total acceptance of diversity


By Clara Chooi

Datuk Seri Najib Razak today attempted to revive his battered 1 Malaysia concept by urging Malaysians to adopt its paradigm of “total acceptance” of the country’s diversity instead of mere “tolerance”.

The Prime Minister launched his 1 Malaysia idea when he took office last April but a recent spate of racial and derogatory remarks from his Umno party has further divided rather than united Malaysian behind his Barisan Nasional government.

His efforts to liberalise government policies and create a more inclusive, more open policy towards all races appear to have riled Malay right-wingers who now fear that his 1 Malaysia would cause them to lose their rights to the minority races.

“We started off with one basic paradigm and that is tolerance. We say we tolerate or we live in a society that is tolerant of one another. But in the concept of 1 Malaysia, being tolerant is just the beginning.

“The next paradigm is a shift from tolerance to total acceptance. This is when we accept the differences of our people, when we accept diversity as something that is unique, that provides us with a very powerful chemistry in our society... something that can actually give us strength and not otherwise,” Najib said at the Sin Chew Daily’s Chinese New Year open house here.

He added that the third and final paradigm of 1 Malaysia was to celebrate diversity.

“To celebrate diversity – that is our final destination, the final apex. If we celebrate our diversity, then it means we have reached our final destination of ‘Bangsa Malaysia’ and 1 Malaysia. This means that we think as one people, one nation, one dream,” the Umno president said.

Najib added that certain groups may embark on separate pathways but what was important was that all Malaysians converged and reached the same final destination.

“I am sure we all share this same dream – to achieve unity, harmony and prosperity – but we may take different paths to get there. Sin Chew may take a different path, Utusan Malaysia may take a different path but what is important is that we must converge and reach that final destination.

“Of course we much allow discourse and some room for dissent and differences of opinion but we must ensure that it is not at the expense of harmony. We must be conscious that we are slowly and surely bringing Malaysia to harmony,” he said.

Najib warned the people that if Malaysia was not well looked after, the entire nation would fall.

“If we stick to that thinking, then I am confident we can maintain this colourful tapestry of our society - there is no other nation more colourful than Malaysia,” he said.

As if to acknowledge the flailing popularity of 1 Malaysia, Najib also sought to remind Malaysians that 1 Malaysia was not merely a slogan but a continuation of the struggles of Malaysia’s past five prime ministers.

“I am continuing the work of the previous prime ministers. They have, in their own ways, worked towards a more united, harmonious and prosperous Malaysia. They worked tirelessly in their own ways and during their own times and some, through very turbulent times.

“I would like to say that this (1 Malaysia) is a continuation. Many people say they have heard of 1 Malaysia but they must know that it is more than just a slogan - it is about understanding and embracing the principles within the concept which are the values that bring us to shift from one paradigm to the next,” he added.

Najib’s remarks came after nearly 80 Malay groups formed the Majlis Perundingan Melayu or Malay Consultative Council (MPM), ostensibly to protect and defend Malay rights, Islam and the Malay Rulers which they claim is being questioned and sidelined in recent months.

A Malay group leader said the MPM will focus on the economic rights and privileges of the Malays and Bumiputeras to ensure they are not neglected in the New Economic Model (NEM) that the Najib Administration will introduce next month to stimulate the economy.

Najib had said innovation and creativity is needed to push Malaysia into a high-income nation, adding protection and subsidies will have to give way to greater competition in a global world. Malay groups warn that such a move will shrink their share of the economic pie which they claim is dominated by minority groups.

Malaysia recorded 4.5 per cent growth in the fourth quarter of 2009 which helped it out of the recession although the 2009 GDP contracted 1.7 per cent, less than the 3 per cent contraction forecast earlier.

Royalti: Ahli MT mahu Ku Li dikenakan tindakan

Seorang ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Dr Mohd Puad Zarkashi berkata Umno perlu mengambil tindakan terhadap ahli parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah kerana didakwanya bersekongkol dengan parti pembangkang dalam isu royalti minyak Kelantan.

Mohd Puad, yang juga timbalan menteri pelajaran dan Ketua Umno bahagian Batu Pahat berkata, walaupun Tengku Razaleigh merupakan bekas "orang besar" dalam Umno, tetapi ia tidak bermakna beliau perlu diberikan sebarang layanan istimewa.

"Umno perlu mengambil tindakan terhadap Tengku Razaleigh. Beliau tidak sepatutnya diberikan sebarang layanan istimewa walaupun beliau pernah menjadi orang besar di dalam Umno suatu ketika dahulu," katanya kepada Bernama hari ini.

Mohd Puad berkata demikian sebagai mengulas tindakan Tengku Razaleigh bekerjasama serta terlibat di dalam siri ceramah anjuran parti pembangkang dalam isu royalti minyak Kelantan.

Majlis Tertinggi Umno, dalam mesyuaratnya minggu ini, menyerahkan kepada anggotanya untuk menentukan bentuk tindakan yang boleh dikenakan terhadap Tengku Razaleigh.

Menurut Mohd Puad, Tengku Razaleigh sememangnya sengaja menggunakan platform parti pembangkang di dalam isu royalti minyak Kelantan kerana mahu memaksa Umno mengambil tindakan terhadapnya dan seterusnya menjadi hero di dalam isu itu.

"Tujuan beliau (terlibat dalam siri ceramah pembangkang) itu adalah untuk mencabar parti (Umno) mengambil tindakan terhadap dan membolehkannya menjadi hero, " katanya.

Mohd Puad berkata pandangan Tengku Razaleigh tentang isu royalti minyak Kelantan ketika ini juga adalah tidak konsisten dan berlainan sebagaimana ketika beliau menjadi menteri kewangan suatu ketika
dahulu.

Mengenai tindakan Tengku Razaleigh yang mahu mengadakan siri ceramah tentang isu itu, beliau berkata, Umno tidak perlu berasa bimbang kerana wakil rakyat Gua Musang itu tidak mempunyai pengaruh yang besar, sebaliknya terpaksa bergantung kepada parti pembangkang.

- Bernama

KENNY GAN: Can Najib Survive Sodomy II?

There is no doubt that the present sodomy case against Anwar will have a great impact on Malaysia when pushed to its expected conclusion. Domestically we can expect tremendous socio-political forces to be generated while internationally Malaysia’s reputation will take a severe beating.

Let me get straight to the point and say the prosecutors have already lost the case in the court of public opinion even though the trial has barely started. They have not only lost it but relinquished it lock, stock and barrel. The international press has already disseminated widely that Anwar is being politically prosecuted for being a danger to BN which is now practicing outdated political thuggery to maintain its power.

Will the prosecution pull a rabbit out of the hat and convince the public in a dazzling display of convincing evidence? It appears that the only “rabbit” in their hat is some dubious DNA evidence purportedly extracted from the accuser’s rectum. But DNA is no longer the ‘wonder evidence’ that dazzled the public in its early days.

No, with the ease that DNA evidence can be faked it will do nothing to convince the public especially in a politically charged environment where all parties involved from collection, storage and analysis are under the control of the ruling party.

The question that the prosecution will struggle to prove is that the DNA sample was indeed extracted from the accuser’s rectum and even if that can be settled the next question will be how did it get there?

The Umno president’s prize


So we can expect a strong political backlash from the public perception that all the apparatus of government have been subjugated to political expediency to convict an opposition leader to cut short the political competition. As prime minister, Najib Razak can hardly wash his hands off it any more than the head chef of a restaurant can deny responsibility for the quality of the food.

The backlash from a disgusted public is bound to weaken Najib Razak whose popularity will plummet. Nevertheless he can ride roughshod over public disgust as the general election is not imminent until March 2013. This is not a problem as Malaysia is a pseudo-democracy but the bigger question is whether he can survive as Umno President in the interim.

To understand this we must elaborate a little on Malaysia’s unique political system in which the prime minister is not elected but is automatically the prize of the Umno president. This naturally leads to intense competition for the top party post from ambitious hopefuls.

The post of Umno president is supported by the supreme council members, division and branch leaders who make up what is loosely termed the Umno warlords. These warlords have no firm loyalty to any personality but are loyal to the flow of patronage and can shift their allegiance to the highest bidder. The Umno president may be the biggest distributor of patronage but he must be constantly looking over his shoulders for political rivals that are ever ready to take his place and claim the premiership.

A weak Umno president will soon be pushed out and we need look no further than Abdullah Badawi who was ignominiously forced to shorten his term considerably after BN’s losses at the 12th general election. Najib can ride roughshod over public opinion but can he fend off his political rivals after being weakened by sodomy II?

Mahathir’s advantages

To answer this question we must go back to sodomy I and its effect on the Umno strongman of the day, Mahathir Mohamed.

Mahathir was a strong-willed and authoritarian leader who was probably the strongest Umno president ever at his prime. He ran a tight ship and ruled with a healthy dollop of fear aided by his readiness to use the ISA. Judicious use of this draconian law reinforced its value as a weapon of fear unlike the misuse of it during Syed Hamid’s bumbling tenure as Home Minister which almost turned it into a laughing stock.

In Mahathir’s days the mass media was even more tightly controlled and the Internet was at its infancy which gave the government a near monopoly of information which Najib would envy now. Although corruption was rampant it was mostly conducted behind the scenes hidden from public eyes by a compliant press.

What strengthened Mahathir even more was the roaring tiger economy in the 1990’s with a roll of strong 8% GDP growth repeated over consecutive years. The robust economy helped to gloss over many of Mahathir’s excesses.

Politically, BN enjoyed a one party system with a weak and fragmented opposition which could barely dream of denying BN its customary two-third majority in parliament. The population voted along ethnic and religious lines with the Malays threatened with losing their privileges and the non-Malays threatened with racial and religious fears. Peddling such fears is far less effective nowadays.

Having fended off a challenge by Tengku Razaleigh, there was no creditable rival to Mahathir when sodomy I was played out, nobody jostling with him for the seat of power.

Neither were there any personal scandals which could be used against Mahathir. He was strong, he was tough and from his perch he wielded the powerful apparatus of state against Anwar to destroy him personally and politically in 1998. The crude parody of justice did not convince the public. The Malays were aghast by his action which generated a strong tide of anti-Mahathir feeling.

Despite this BN won the 1999 election with its two-third majority intact but lost the state of Terengganu in addition to Kelantan. But the result was a crushing blow to Mahathir with Umno’s share of the Malay vote felling to 49% and PAS the chief beneficiary. It was the non-Malays who saved Mahathir.

Surely a strongman like Mahathir can survive this and complete his term especially one who successfully guided Malaysia out of the 1997 economic crisis? But this was not to be. Painfully aware that Umno’s relationship with the Malays was broken, the Umno warlords imposed on Mahathir to make a graceful exit. Mahathir did so on his terms. He announced his resignation with a long 14 months lead time and appointed Abdullah Badawi as his successor.

Najib’s burden

Now let us look at Najib. It is apparent that Najib lacks most of the socio-economic and political advantages that Mahathir enjoyed more than a decade ago.

Politically the opposition is much stronger now. They have coalesced into a workable coalition and are ready to challenge BN for the seat of power, a far cry from just trying to grab as many seats as possible.

Non-Malays have lost their fear of PAS and inter-ethnic tensions have dissipated, meaning that the two powerful weapons that used to work with devastating efficiency to garner votes from the non-Malays have been lost.

People are now far more connected than a decade ago with the proliferation of the online world with its news, blogs, discussion groups, social networking sites, video, e-mail, mobile phones and SMS to challenge the controlled mainstream media. They are also more demanding of social justice and good governance since the 12th general election.

Economically, times are challenging with the country trying to pull itself out of a global economic slowdown. Rising cost of living coupled with the removal of subsidies and the planned introduction of GST next year means that Najib treads a fine line with little leeway to throw out economic goodies. The negative publicity generated from the Anwar trial will also hit the economy by discouraging foreign and local investments.

Najib also faces opposition from within his ranks with his 1Malaysia campaign. Elements of his party who are more comfortable with Malay hegemony are less than supportive with reports of sabotage and rumours of a power struggle involving his deputy with disagreement over 1Malaysia as the battleground. Umno’s willingness to associate with the rightwing Perkasa and lack of political will to rein in Malay newspapers’ racist rants have not helped Najib.

The country is inundated with one scandal after another and awash negative publicity such as PKFZ, the theft of jet engines, Perak power grab, Teoh Beng Hock’s death, Allah controversy, caning of women and even a submarine which cannot dive. Najib has also not been able to shake off a negative association with a murdered Mongolian girl which makes him vulnerable.

With an expected public backlash following the conclusion of sodomy II, the excuse to push out Najib may well be the real fear of losing political power. A prime minister who has lost public support must make way for another who is less despised to give new hope to the people. This must of course be done before the next general election but is unlikely to happen without a damaging power struggle.

Najib can be saved if PR breaks up following Anwar’s imprisonment. But this is not likely to happen as the coalition has grown beyond the need for Anwar’s physical presence to hold it together.

The outlook is ominous for Najib. If a leader as strong as Mahathir had to shorten his term after sodomy I with all the socio-economic and political factors on his side what will sodomy II do to Najib who has none of the advantages? Does the phrase "digging your own grave" comes to mind?

Portal Muhyiddin Yassin Ditutup Setelah Baru Sebulan Dilancarkan

Persaingan politik antara kem Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bos beliau Datuk Seri Najib Razak dilihat penganalisis politik semakin meruncing apabila laman web Timbalan Perdana Menteri itu telah "diserang" sejak seminggu lalu mengakibatkan ianya ditutup.

Suara Keadilan diberitahu laman sesawang rasmi milik Muhyiddin, www.my-malaysia.com.my telah ditutup secara tiba-tiba tanpa sebarang notis tidak sampai sebulan setelah ia dilancarkan pada Majlis Dialog Idealisme Generasi Muda di Angkasapuri 30 Januari pada.

Kehilangan laman web ini lantas menimbulkan spekulasi bahawa ada sesuatu yang tidak kena antara Najib dan Timbalan.

Suara Keadilan difahamkan portal itu samada telah diarah tutup oleh pihak tertentu daripada Jabatan Perdana Menteri atau telah digodam oleh pengodam pro-Najib.

Portal yang membawakan tema "MY Malaysia - Muhyiddin Yassin

Untuk Malaysia" itu membawa aspirasi dan buah fikiran orang nombor dua dalam kerajaan itu tetapi ia dianggap berlawanan dengan konsep Satu Malaysia yang ingin dipopularkan oleh Perdana Menteri.

Mengulas perkembangan ini Ahli Parlimen Kuala Langat Abdullah Sani Abdul Hamid berkata perkara ini sudah diduga sedari awal kerana Najib dan Muhyiddin "tidak boleh bertemu muka".

"Kedua-dua mereka mempunyai pandangan berbeza dan ingin membawa dasar masing-masing dalam pentadbiran negara.

"Mereka dilihat tidak seiring dalam banyak perkara. Kelompok Muhyiddin tidak senang dengan monopoli kumpulan Najib dalam membuat keputusan dan ini dilihat apabila Muhyiddin bercanggah pendapat dengan Najib," komen beliau.

Abdullah Sani beranggapan perpecahan dalam Umno dan Barisan Nasional sudah mencapai tahap kritikal dan rakyat hanya menunggu masa untuk melihat pemberontakan besar-besaran oleh kem Muhyiddin terhadap Najib.

"Kem Muhyiddin tidak berpuas hati terhadap banyak perkara termasuk campur tangan Dr Mahathir, pemberontakan Pemuda Umno apabila ketuanya tidak diberi sebarang jawatan dalam kerajaan serta isu Ku Li dan royalti minyak di mana amaran diberi kepada Ahli Parlimen Gua Musang itu datang dari Muhyiddin bukannya Najib," kata beliau lagi.

Keretakan yang melanda Umno-BN semakin jelas kata Abdullah Sani sambil menambah Muhyiddin dan Najib "tidak boleh duduk sekapal".

Pertelagahan antara Najib dan Muhyiddin telah hangat diperkatakan dalam blog serta laman web politik sejak Ahli Parlimen Pulai itu menyandang sebagai timbalan dalam kerajaan dan parti.

Muhyiddin dianggap bercita-cita tinggi dalam politik dan ramai menjangkakan Timbalan Presiden itu akan mencabar Najib untuk jawatan Presiden Umno pada pemilihan parti 2011 nanti.

Malah suhu desas desus pertembungan Najib-Muhyiddin mula meningkat dilihat daripada kehangatan perbincangan dikalangan ahli dan pimpinan Umno samada diwarung kopi atau lobi kafe hotel. -SK

Ulasan GB

Orang nak ada portal, awak pun nak ada portal (blog). Orang ada ilmu I.T. awak buta IT. Sekadar nak upah orang lain "maintain" portal tapi diri sendiri pemalas untuk belajar ilmu komputer dan teknologi maklumat.

Semuga ini menjadi pelajaran kepada pemimpin PAS dan PR kita juga.

Dunia tanpa sempadan menjadikan kita tidak boleh meninggalkan bidang-bidang utama perjuangan dan I.T. adalah satu kaedah (uslub) baru perjuangan dan dakwah.

Tiada pilihan raya mengejut di Perak...!!! He..he...bersedia untuk Pilihanraya..!!

Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Perak, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah hari ini menafikan desas-desus bahawa satu pilihan raya negeri mengejut akan diadakan di Perak menjelang September ini.

ahmad husni hanadzlahBeliau berkata, parti komponen BN di Perak juga tidak menerima sebarang arahan untuk mengemukakan senarai calon parti masing-masing sebagai persediaan menghadapi pilihan raya mengejut itu.

Ahmad Husni berkata, selaku Bendahari BN dan UMNO serta memegang jawatan Timbalan Pengerusi UMNO Perak, beliau pastinya telah mempunyai maklumat jika benar satu pilihan raya mengejut akan diadakan di Perak.

"BN Pusat bermesyuarat kira-kira dua minggu lepas, UMNO Pusat bermesyuarat pada minggu lepas dan BN Perak juga telah bermesyuarat baru-baru ini, tidak ada dibincangkan langsung mengenai soal pilihan raya mengejut.

"Sebaliknya mesyuarat berkenaan hanya mengingatkan bahawa semua parti komponen BN perlu bersedia menghadapi pilihan raya umum akan datang bagi memastikan kerajaan BN mendapat mandat besar bagi terus mentadbir negara,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Bersama Pemimpin di Dewan Merdeka di Tapah hari ini sempena lawatan kerja beliau ke Parlimen Tapah.

zambry perak state pc 130509 01Desas-desas pilihan raya mengejut di Perak timbul selepas seorang Timbalan Presiden sebuah parti komponen BN dikatakan menyerahkan senarai nama calon daripada parti itu kepada Menteri Besar Perak, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir dalam satu perjumpaan tertutup di kediaman rasmi Menteri Besar pada petang semalam.

Sumber daripada parti komponen BN itu turut mendakwa bahawa pilihan raya mengejut berkenaan akan berlangsung pada September ini mengikut perancangan awal Zambry.

- Bernama

Kereta F1 Malaysia Guna Warna Hijau

Kereta F1 Pun Nak Tipu 1Malaysia

Jalur Gemilang bakal mewarnai litar F1. Adakah anda tidak bangga ?

Jalur Gemilang menghiasi kereta lumba terlaju di dunia. Adakah anda tidak berasa bangga ?

Malangnya, inilah realiti sebenar kereta pasukan 'Lotus F1 Racing Team'
(di manakah nama 1Malaysia/)



[2010-02-28_180129.jpg]

Inilah lambang pasukan F1 1Malaysia
(macam lambang PAS.. Hijau Putih ?)

Bagus hang Najib, hang sembang satu Malaysia...


SPRM Ada Yang Pro-PAS ke?

UMNO dan Barisan Nasional kian bercelaru di Kelantan. Tidak habis dengan isu ini itu semuanya dirangkum. Ia seperti kucing kehilangan anak. Gila talak pun ada dlam UMNO ini. Semua kenyatan yang dibuat UMNO sama dengan kanak-kanak yang belajar di tadika KEMAS.

Pergerakan Pemuda UMNO Kelantan telah membuat laporan kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Rasuah Malaysia di Putrajaya mengenai SPRM Kelantan. Mereka mengatakan SPRM Kelantan Pro-PAS. Macam mahu tergelak aku dengar laporan Pemuda UMNO Kelantan.

Setahu aku mana ada yang Pro-PAS. Kalau Pro-UMNO/BN itu yang aku tahu. Macam sudah gila meroyan dengan UMNO Kelantan. Sibuk mahu SPRM siasat Menteri Besar. Kenapa tidak disuruh SPRM siasat Najib atau Tok Komis?

Sebelum menyiasat orang-orang Pakatan Rakyat, siasat dahulu laporan yang pernah dibuat oleh orang ramai yang mengatakan orang-orang UMNO ini rasuah. Kesian kepada Pemuda UMNO Kelantan. Mahu jadi hero Melayu Kelantan kononnya.

Usul Royalti Minyak Ke DUN Kelantan

KOTA BHARU 28 FEB: Satu usul berhubung isu tuntutan royalti minyak mungkin dikemukakan pada sidang Dewan Undangan Negeri Kelantan esok bagi membawa isu tuntutan itu ke mahkamah, kata Pengerusi Jawatankuasa Tuntutan Royalti Petroleum Kelantan, Datuk Husam Musa.

"Saya tidak tahu apa yang akan ADUN bincangkan esok. Mungkin mereka akan membawa satu usul mengenai itu. Ini akan menguatkan langkah kerajaan negeri untuk membawa isu itu ke mahkamah kerana ia mendapat mandat DUN negeri," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat Exco di sini hari ini.

Hari ini, kerajaan Kelantan menjemput semua ADUN termasuk dari Barisan Nasional (BN) untuk mendengar taklimat berhubung royalti minyak Kelantan yang diberikan oleh bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas dan bekas Ketua Jabatan Undang-Undang Petronas, Nik Saghir Mohd Noor.

Husam, yang juga Exco Kanan kerajaan Negeri Kelantan, berkata melalui taklimat itu, beliau berharap kesemua ADUN mendapat penjelasan lebih nyata dan membincangkan isu tuntutan royalti minyak Kelantan pada sidang dewan.

Beliau berkata, kerajaan Kelantan perlu mendapat sokongan DUN kerana sewaktu perjanjian antara Petronas dan kerajaan negeri pada 1975, perkara itu dibawa ke DUN untuk dipersetujui bahawa lima peratus keuntungan minyak di Kelantan diberi kepada negeri dan lima peratus lagi diberi kepada Pusat.

Kerajaan Kelantan bertegas mahukan kerajaan Pusat membayar royalti minyak dan bukan wang ihsan walaupun mengikut peraturan, negeri itu tidak layak menerima royalti kerana dua telaga minyak yang didakwa milik Kelantan terletak lebih tiga batu nautika dari pesisiran pantai negeri itu.

Dua telaga minyak berkenaan terletak 150 batu nautika dari perairan Kelantan dan Kerajaan Pusat bersetuju memberi RM20 juta wang ihsan kepada penduduk Kelantan, yang merupakan bayaran pertama sebanyak lima peratus daripada hasil dua telaga minyak pada 2008.

Perkara ini seperti yang termaktub dalam perjanjian Akta Peroleum 1974 iaitu bayaran lima peratus daripada hasil keuntungan minyak dan gas kepada kerajaan negeri.

Husam berkata, kedua-dua tokoh itu dijemput untuk memberikan taklimat kerana mereka merupakan antara tokoh terlibat dalam perjanjian Akta Petroleum 1975.

Mengulas mengenai kesediaan kerajaan negeri menyertai Jawatankuasa Pengagihan Wang Ihsan Kelantan yang diketuai Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Dr Awang Adek Hussin, Husam berkata:

"Kita tidak terima. Jawatankuasa itu adalah jawatankuasa haram."

Mamat Bangang ni Muncul Balik

BACHOK - Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Ezam Mohd Noor mendakwa Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak pernah jujur dalam hubungan de- ngan Pas termasuk Mursyidul Am parti itu, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.


Ezam mendakwa, pemimpin PKR itu hanya menggunakan Pas untuk meraih sokongan bagi menyelesaikan masalah peribadinya yang kini berhadapan perbicaraan mahkamah berhubung tuduhan liwat terhadap bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

“Anwar memang terdesak sekarang, orang macam Nik Aziz yang dilihat macam tok guru memang diperlukan oleh Anwar kerana dia menghadapi krisis moral. Jadi, dia akan menggunakannya (pengaruh Nik Aziz) untuk menyelesaikan masalah peribadinya," katanya ketika ditemui selepas menyampaikan ceramah royalti minyak di Kampung Pauh Sembila:n, di sini, semalam.

Hadir sama, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin. - sinar harian

Menurutnya, Pas kini juga dilihat sudah mula terpedaya dengan mainan politik Anwar sehingga sanggup menggadaikan prinsip utama parti itu untuk menubuhkan negara Islam.

“Memang betul, kita te-ngok sekarang ni, Pas seperti sudah meninggalkan asas penubuhannya untuk menubuhkan negara Islam dan bagi saya ini semua gara-gara Anwar yang memanipulasikan keadaan menyebabkan Pas tersepit," katanya.

Beliau berkata, Anwar juga memanipulasi Pas dan DAP sehingga kedua-dua parti itu dapat bersama dalam Pakatan Rakyat.

“DAP bersama Pas bukan kerana Pas tetapi kerana jaminan Anwar bahawa parti itu tidak akan bawa negara Islam, Anwar memanipulasi keadaan sehingga menggadai prinsip utama Pas untuk menubuhkan negara Islam,“ katanya.