Sabtu, 27 Februari 2010

Bantahan Antarabangsa Terhadap Malaysia Kian Merebak

Sharifah Azmawati Syed Abdul Aziz
DAMANSARA 27 FEB: Kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) tidak lagi mampu menangani merebaknya bantahan antarabangsa yang mempertikai kewibawaan sistem kehakiman negara, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Demontrasi yang didalangi Umno BN di kedutaan Australia 17 Februari lalu tidak mungkin berulang kerana semakin banyak negara menyatakan bantahan termasuk Amerika Syarikat, Kanada, Turki dan beberapa negara serantau.

Dengan nada tegas, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu mengingatkan semua pihak supaya mengambil kira bantahan antarabangsa terhadap amalan sistem perundangan di Malaysia.

Beliau berkata demikian depan lebih 10,000 pengunjung program Rumah Terbuka PKR di Bandar Utama, Damansara hari ini, yang turut dihadiri ramai duta negara termasuk India, Singapura dan Filipina.

"Sebab Australia cakap, mereka buat demonstrasi. Tapi Amerika juga buat kenyataan, jadi saya cadang buat tunjuk perasaan. Kemudian Turki berkawan dengan kita, kena buat demonstrasi lawan Turki pula.

"Semalam, bekas Perdana Menteri Kanada, Paul Martin tulis surat terbuka, maka kena tunjuk perasaan Kanada. Hari ini ramai wakil duta dari Filipina, Singapura datang sokong kita, jadi mereka kena buat demonstrasi.

"...jadi, kerja mereka hanya tunjuk perasaan kerana negara lain tetap mahu juga bercakap tentang kita," katanya.

Anwar menyatakan cara Umno-BN berpolitik sudah ketinggalan zaman hingga menyebabkan imej Malaysia di mata dunia semakin menjunam dan tidak lagi dihormati seperti dulu.

Katanya, pandangan masyarakat antarabangsa perlu dihormati dan dinilai sebagaimana kritikan Malaysia dalam isu tuntutan pembebasan Aung San Suu Kyi dan kecaman negara penganiayaan rakyat Palestin.

"Sebab apa kita minta Aung San Suu Kyi dibebas? Sebab kita hormati prinsip kebebasan, hak asasi tanpa kira kaum, agama. Sebab apa kita sedih bila lihat rakyat Palestin dibom? Sebab kita tahu tanggungjawab kita sebagai manusia."Jadi, kalau orang lain bagi pendapat, kita dengar, kena nilai. Adakah betul atau tidak," katanya.

Selain negara berkenaan, Anwar turut mendapat sokongan jitu daripada negara Islam termasuk tokoh ulama paling terkemuka termasuk Ketua Ulama Sedunia, Sheikh Yusuf al-Qaradawi.

Zahid Mahu Pemimpin Umno Permatang Pauh Tamatkan Sengketa ..eh..eh..UMNO pun gaduh ka....ingat MCA ka..PPP ka...MIC ka....rupa2 nya UMNO..he..he..!!!

BUTTERWORTH: Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mahu pemimpin Umno Permatang Pauh menamatkan persengketaan antara mereka bagi mengukuhkan parti sebagai persediaan merampas semula kerusi Parlimen itu pada pilihan raya umum akan datang.

Beliau berkata semua pihak dalam parti perlu bersatu padu dan mengetepikan masalah dalaman parti yang telah berlarutan sejak sekian lama dalam usaha mendapatkan semula sokongan rakyat.

"Jangan bergaduh lagi. Ini masa untuk kita bersatu," katanya ketika berucap pada majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Kampung Guar Jering, di sini, hari ini.

Katanya beliau yakin Barisan Nasional (BN) akan berjaya merampas semula kerusi Parlimen Permatang Pauh jika pemimpin dan anggota parti bersedia bekerjasama sebagai satu pasukan.

"Jangan di depan (pentas) ini sahaja kita berpeluk tetapi di belakang kita bertikam sesama sendiri," katanya.

Pada majlis itu juga seramai 77 anggota pakatan pembangkang daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas menyerahkan borang menyertai Umno.

Kerusi Parlimen Permatang Pauh dipegang oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim. BERNAMA

ADUN pula dapat AP....ha.ha...YB boleh sakan dgn kereta import ma.....!!! Rakyat boleh ape yerk...!!!

Semua ADUN kini masing-masing boleh memohon untuk mendapatkan satu permit AP untuk mengimport kereta ke negara ini.

Dengan itu, mereka kini menyertai ahli parlimen serta peniaga dan pengimport kereta, diplomat dan individu lain yang menikmati kemudahan tersebut untuk memohon AP daripada kementerian perdagangan antarabangsa dan industri (Miti).

Surat dari bahagian import dan eksport Miti itu, dikeluarkan pada bulan Februari dan dialamatkan kepada setiausaha dewan undangan negeri (DUN) Selangor, Mohd Yasin Bidin, menyatakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah bersetuju dengan keputusan tersebut pada 25 Oktober 2009.

Ia sebagai pengiktirafan terhadap sumbangan para 'yang berhormat' kepada rakyat dan negara, kata surat tersebut.

Menurutnya lagi, kereta yang diimport itu - mesti berusia lima tahun atau kurang - tidak boleh dipindahkan hakmilik kepada pihak lain.

Bagaimanapun, belum dapat dipastikan sama ada pemberian AP kepada ADUN itu juga memerlukan mereka membayar yuran RM10,000 untuk permit yang diperolehi itu.

Pembayaran yuran tersebut diumumkan oleh Miti pada bulan Oktober ekoran aduan bahawa AP telah disalahgunakan dengan dijual pada pihak ketiga, daripada digunakan untuk memajukan usahawan kereta bumiputera.

UMNO GUNA EMPAT KAEDAH RAMPAS KUASA PERAK (Jaga-jaga negeri PR yang lain) - DS NIZAR



TELUK INTAN, 26 Februari - DS Haji Nizar Jamaluddin mendedahkan empat kaedah yang telah digunakan oleh UMNO/BN dala usaha merampas kuasa di negeri Perak dari Pakatan Rakyat. Beliau berucap dalam Majlis Makan Malam di Markaz PAS Kawasan Teluk Intan semalam. Beliau berucap di hadapan lebih 1300 orang yang hadir dalam majlis tersebut yang melibatkan rakyat berbilang kaum.

Empat kaedah yang paling tidak demokratik yang telah digunakan oleh UMNO/BN ialah :

1. Kaedah ugutan iaitu dengna cara melakukan ugutan kepada wakil-wakil rakyat PR agar mereka melompat keluar dari parti PR. Namun bukan semua wakil rakyat PR terpengaruh dengan kaedah tersebut.

2. Kaedah culik iaitu (dalam kes rampasan kuasa di Perak) tiga orang wakil-wakil rakyat PR telah diculik dan disimpan di KL selama beberapa hari sehingga mereka mengisytiharkan lompat parti yang menyebabkan UMNO/BN berjaya merampas kuasa dari PR.

3. Kaedah rasuah. Kaedah ini digunakan kepada hampir kesemua wakil rakyat PR Perak termasuk beliau sendiri dengan rasuah melibatkan puluhan juta ringgit. Namun tidak semua wakil rakyat PR terpengaruh dengan kaedah tersebut. Contohnya ADUN Hutan Melintang YB Kesavan telah ditawarkan RM20 juta namun beliau telah menolaknya mentah-mentah dan berazam setia bersama PR.

4. Kaedah memberi imbuhan seks. Antara kaedah yang yang pernah digunakan oleh UMNO/BN kepada pimpinan PR Perak.

Beliau juga turut menyenaraikan beberapa serangan UMNO untuk melumpuhkan PR dengan melaga-lagakan pimpinan parti. Namun begitu setiap serangan terancang tersebut setakat ini gagal mengkucar-kacirkan perpaduan di dalam PR.

Pertamanya isu agenda kerajaan perpaduan yang bertujuan memecahbelahkan perpaduan dalam PAS sendiri. Namun ia telah gagal apabila PAS elah dapat menanganinya dengan baik.

Kedua, isu penggunaan kalimah Allah di mana UMNO/BN amat mengharapkan PAS akan terperangkap dan menyebabkan perpaduan dengan PKR serta DAP bergoncang. Namun, berkat kebijaksanaan dan keterbukaan pimpinan PAS, PKR dan DAP usaha tersebut tidak menjadi malahan ia memerangkap UMNO semula.

Akhir sekali, isu hukuman merotan tiga orang wanita Melayu yang berzina dengan UMNO berniat menunjukkan kepada rakyat khususnya orang Melayu bahawa UMNO melaksanakan undang-undang Islam. Tetapi isu ini juga kurang menjadi.

"UMNO adalah zalim dan kejam. Namun, peristiwa rampasan kuasa negeri Perak pada 5 Februari 2009 telah menjadikan UMNO/BN sebagai bapa kepada segala kezaliman dan kekejaman. Ini kerana, rampasan ini melibatkan kezaliman ke atas 2.4 juta rakyat negeri Perak, " tegas beliau.

Akhirnya, Menteri Besar Rakyat ini menyeru agar rakyat tidak cenderung atau minat kepada segala apa yang menuju kepada kezaliman kerana barangsiapa yang cenderung dan bersekongkol dengan kezaliman akan disambar api neraka.

Takkan Nak Biaq ANWAR saja nyalakan 'Mentol'.. Pimpinan Yang Lain Buat Apa..????

"Rais cakap, Anwar boleh nyalakan 'mentol' satu M'sia!"

"Rais Yatim pernah cakap kat ana, Anwar ada kaedah nak nyalakan 'mentol' di segenap tempat di Malaysia."Jadi, bila dia (Anwar) nyalakan suis, satu Malaysia menyala (bangkit)!" kata Ahmad Lutfi.

Jutawan Onassis, pernah berpesan kepada anaknya. Kalau jumpa seseorang, sentiasa bawa buku kecil, macam 555. Simpan nombornya."Mana tahu, suatu hari nanti kita akan perlukan bantuan dia. Moralnya, kita kena berkenalan dengan semua orang," kata beliau lagi.

Pertemuan ringkas di Rafiya itu berlaku malam tarikh ajal Harakah baru-baru ini. Asalnya, kami cuma berbual mengenai program mingguan yang baru kami bersetuju mengenai tarikh awalnya; 3 Mac depan.

Rabu, selalunya hari 'cuti' selepas 'deadline' Isnin dan Selasa, maka, Rabu itu masa yang kami fikirkan sesuai untuk membuat pertemuan dengan mereka yang ingin bertukar-tukar fikiran dengan kami; pengendali Harakah.

Program mingguan ini memang kecil, tapi akhirnya Ahmad Lutfi berkata, yang kecil itulah yang kemudiannya boleh menjadi besar.

"Di Indonesia, bukan ceramah-ceramah besar itu yang menjadi revolusi, tetapi pertemuan kecil-kecil, kalangan karyawan, pengamal media.." kata beliau.

Saya baru nak menambah, bahawa antara sebab British mengalah ialah sebab perang-perang gerila yang dilancarkan secara berterusan oleh komunis.

Setiap hari ada saja ladang-ladang getah yang dibakar guna melumpuhkan ekonomi Empayar British. Kita kena ingat, British bukan sebuah negara, tapi empayar!

Tapi buah fikiran itu akhirnya tersangkut di celah-celah halkum, gagal dan tak sempat diluahkan.

Kami melihat pertemuan mingguan setiap Rabu itu sebagai nukleus kecil yang mungkin memberi impak besar dalam jangka panjang.

Grup Teh Tarik di FB

Dia tertarik dengan kisah saya http://photos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs414.snc3/25014_1290302591578_1650648379_748282_947900_n.jpgsemalam ketika membincangkan peranan Grup Teh Tarik Facebook, kumpulan dewan perniagaan Melayu (pro-Umno) yang berusaha membuat pertemuan demi pertemuan dengan menteri dan VIP.

Kelmarin, dalam pertemuan bersama siswa-siswa, sempat saya hadir bertemu Ketua Menteri Melaka, Ali Rustam di Rumah Melaka dekat Istana Negara. Ali Rustam peduli hal siswa Aspirasi, juga dia berkhutbah panjang lebar mengenai isu nama Allah.

"Kita semua menang dalam pilihan raya universiti kan?" kata KM Melaka itu kepada siswa Aspirasi itu. Rupanya, dia ambil perkembangan hal kampus.

Dan dia kemudian bercakap panjang lebar hingga jam 7 petang. Hal itu, saya ceritakan, menjadi bahan bualan antara kami berdua.

"Elok juga kalau kita boleh tiru cara macam tu," kata Ahmad Lutfi lagi. "Kena juga panggil pimpinan Pakatan Rakyat bersemuka, pekena teh tarik dan ada pula sesi soal-jawab."

Cara salam khas antara bukan Muslim, bukan Muhrim

Kena ada satu kaedah bersalam antara lelaki dan perempuan bukan muhrim. Ini suatu bab lain pula. Amat kerap isu-isu dan polemik berlakon secara yang dituntut dalam Islam ini menghiasi bualan kami.

"Kalau tidak, yang bukan Melayu, bukan Islam akan anggap kita ni sombong atau biadap. Hal ni selesai kalau semua orang faham hukum, tapi dah ramai tak faham, nak buat macam mana? Terpaksa kita reka jenis bentuk isyarat salam baru."

Persoalan yang berbangkit di sini, adakah ini bererti, 'Menteri Kebudayaan' PR kena promosikan cara bersalam itu.

Yang tak terkeluar daripada halkum, jika mantan menteri kebudayaan, Kadir Syeikh Fahil boleh cipta cara bersalam ala M'sia, takkan Menteri Kebudayaan PR tak boleh cipta cara salam untuk lelaki, wanita bukan muhrim?

Akhirnya, isu Sembang Santai Rabu (Sesar) menjadi topik utama. "Setakat teh, kuih-kuih tu masih dalam bajet Harakah. Enta jangan bimbang," katanya kepada saya.

Kumpulan yang kecil-kecil inilah, seperti kata Ahmad Lutffi, akan tumbangkan BN. Tapi, kami bereksperimen untuk menatijahkan kejatuhan BN itu.

Pulang ke SPKB (Sekolah Pemikiran Kg Baru), saya membuka Kamus Dewan. Ia mempunyai makna berikut:-

1. beralih (sedikit-sedikit), berganjak, bergeser.

2. mendesak supaya beralih (cecair oleh benda padu dll)

Jangan disesar gunung berlari, hilang kabut tampaklah dia = ke mana gunung disesar hilang kabus tampak juga, demikian pantun peribahasa yang ada kaitan dengan 'sesar' termuat di dalam Kamus Dewan itu.

Sesar, sesuai dengan namanya - sedikit demi sedikit, beralih, membuat suatu gerakan dengan cara desakan, perlahan-lahan akan menatijahkan gelombang juga akhirny, insya Allah Ta'ala.

"Kena buat jugalah 'banner', biar nampak 'kemaih' sikit," kata rakan saya itu.

Sebenarnya, angan-angan ini mengingatkan saya mengenai Khutbah Selasa yang dianjurkan Imam Hassan al-Banna ketika memimpin Ikhwan Muslimin itu. Ceramah-ceramah itu sungguh menyihir apatah lagi Al-Banna amat handal mengutip mutiara kata daripada al-Qur'an.

Cara dia mengolah setiap kejadian kejadian semasa lalu disesuaikan dengan al-Qur'an menyebabkan beliau dikenali sebagai al-Quran bergerak, sekali gus membuktikan al-Quran tetap kekal relevan sampai bila-bila.

Tapi, dengan segala kelemahan kami yang ada, tidaklah kami mampu pergi ke tahap itu. Apa yang penting, usaha-usaha itu perlu dilakukan segera!

Kritik filem

Demikian bualan itu tadi bermula dengan kritik filem. Kerap juga filem Ketika Cinta Bertasbih menjadi sasaran tema bualan sekali gus membuka tirai debat bahasan. Saya tak dapat komen, sebab tonton KCB 2 tanpa menonton KCB 1.

"Tapi, yang ana hairan," kata teman saya yang ghairah berdebat itu, "kenapa filem KCB itu tidak masuk ke Malaysia?"

Entah kepada siapa yang saya nak ajukan pertanyaan semacam ini. Laskar Pelangi pun tak masuk. Jeritan Kuntilanak, cerita hantu, lakonan Julia Perez (Jupe), ratu dangdut yang hot lagi bergetah itu boleh masuk pula.

Ada banyak lagi isu-isu umat yang boleh kita bicarakan di sini. Sama ada kita semua dapat turut, ikut bersama membincangkannya atau tidak, entahlah...

27 Februari 2010

Sekolah Pemikiran Kg Baru

BLOG PEMECAH BELAH JAMAAH PAS ITU ADALAH BAWEAN TERMENUNG@BRIGED MP SEGAMBUT

kami menerima dengan hati terbuka atas kritikan para blogger terhadap blog briged mp segambut ini, al hamdu lillah masih ada yang sayang terhadap kami.

namun menuduh kami orang umno dan pemecah belah jamaah pas adalah satu kesalahan dimana kami selalu berdepan dengan parang dan makian orang umno hanya karena hendak bendera pas terpacak disesuatu tempat.

menuduh kami orang umno adalah fitnah dimana kami selalu berperang dimedan masyarakat untuk memenangi hati masyarakat dengan berbagai bagai halangan orang umno terhadap apa yang kami buat, dimana kami coba untuk menyelesaikan berbagai masalah harian dan lingkungan masyarakat, dari longkang sampailah kedada langit kami selalu bergaduh dengan umno agar pas molek dan cantik dimata masyarakat.

bahkan terkadang kami tidak ditegur oleh penyokong umno karena keaktifan kami untuk memenangkan pas dimata masyarakat, dimana kami berusaha membuka minda rakyat bahawa umno begitu dan begini padahal kami adalah satu kampung satu kawasan di parlimen segambut ini.

alhamdulillah..pru 12 yang lalu kemenangan berpihak kepada kami setelah puluhan tahun hanya memekakkan telinga dan memendam rasa karena dibenci berbagai golongan karena kami memperjuangkan islam lewat pas.

mengapa kami menyokong pas:
karena dimasa ini hanya pas yang kami nampak untuk kearah sana, dan jika pas sudah dilihat tidak kesana maka untuk apa harus kita perjuangkan?

aku masih pilih islam dibandingkan pas.

nah:berkait dengan politik.

ya kami memang mentah dalam politik. karena politik sentiasa berubah dan sentiasa muda dan tidak pernah tua, justeru itu sesiapa yang tidak peka untuk membaca perubahannya maka dia akan selamanya menjadi pencandu dan ketagihan akan kekalahan.

uuntuk menjadi pemimpin islam yang tulen pemimpin seharusnya mempunyai pembacaan yang tepat tentang situasi semasa dan pemakrifatan masa depan yang kuat agar tidak mudah di dan tertipu dengan keadaan,karena politik juga adalah peperangan yang berterusan maka tipu helah musuh adalah halal karena peperangan adalah tipu helah, karena itu bila mana pemimpin sudah tidak mempunyai kemakrifatan tentang masa depan sebaiknya silalah bberubah jika tidak berhentilah sahaja dan serahkan kepada yang lebih layak.

semoga teks tabika ini memadai sebelum kami mengeluarkan sijil sarjana untuk mereka yang tidak berpuas hati dengan menuduh kami blogger umno atau pemecah pas.

adalagi yang anda harus tahu bahawa sebagai melayu kami rindu akan empayar melayu yang telah hilang dari peta dunia:dari australia,champa kemboja vietnam burma sulu dan yang lainnya apa yang pasti ia adalah empayar islam sebenarnya dimana sejarahnya?

jika anda dengan senang terhumban dengan musuh dengan kehilangan peluang untuk menegakkan islam mengapa tidak mahu mengakui segala salah dan silap dan memperbaiki keadaan?

kami menegur karena kami sayangkan islam,dalam islam walaupun anda sealim manapun waraknya belum tentu anda layak sebagai pemimpin,masih ingatkan cerita sahabat rasul dan kekuasaan?

Zambry lebih 'Alim dari Nizar

AL-HUSSEYN
Seorang rakan mengemukakan pertanyaan kepada saya : Antara Zambry Kudeta dengan DS Nizar, siapa yang lebih nampak 'alim?

Termenung juga saya bila ditanya soalan 'tricky' macam itu.Tentu ada sesuatu muslihat , fikir saya. Apasal dia tanya soalan macam itu?

Walaupun saya tahu bahawa Zambry tidak pernah diminta oleh orang supaya kedepan menjadi imam solat , samada oleh kalangan orang-orang Umno sendiri mahupun oleh kalangan ahli persatuan Kongres India Muslim Malaysia (KIMMA)!

Saya juga tahu dan ramai orang yang juga tahu, bahawa nak berceramah ugama pun Zambry tidak sanggup walaupun dia lulusan UIA.

Walaupun saya tahu dan Satu Malaysia juga tahu, bahawa Zambry adalah lanun dari Pulau Pangkor yang telah merampas kerajaan Pakatan Rakyat di Perak ini...

Namun begitu, Saya tetap memberikan jawapan "Zambry adalah lebih 'alim daripada DS Nizar."

Ingatkan dah selesailah dengan jawapan tersebut...rupa-rupanya kawan itu sudah sediakan pula soalan selanjutnya.Kali ini agak pening nak cari jawapannya bila kawan saya itu tanya : Betul dah jawapan itu, tetapi apa alasannya?

Jenuhlah memikirkannya. Silap jawap nanti kena saman RM100 juta! Sungguh menakutkan .... Saya memendekkan bicara sebab nak tahu apa sebenarnya muslihat kawan ini . lalu dia pun berkata :

"Orang kata, Nizar hanya ada dua tompok hitam kat dahinya ...tetapi Zambry hitam keseluruhan tubuh badannya!" / end
Oleh alhusseyn

Wang Ehsan Paparkan Akaun Terbuka Elak Prejudis

WALAUPUN kerajaan negeri menolak pemberian wang ehsan tetapi Umno tetap juga akan mengagihkannya. Persiapan untuk melaksanakan itu sedang giat dijalankan. Pengerusi Jawatankuasa Wang Ehsan Kelantan, Awang Adek Hussein pula akan menghantar surat tawaran kepada kerajaan Kelantan untuk melantik dua orang wakil kerajaan dalam jawatankuasa berkenaan.

Saya yakin tawaran itu akan ditolak kerajaan Kelantan sebab MB, Nik Abdul Aziz Nik Mat sudah menegaskan mereka tidak mahu menerima wang ehsan tetapi tetap mahukan wang royalti.

Penolakan itu bukan bermakna wang itu dihalang untuk diagihkan kepada rakyat. Seperti mana jelas anggota Exco, Mohd Amar Nik Abdullah Pas tidak akan halang tetapi Pas tidak akan kisah kepada siapa wang itu hendak diagihkan. Tegasnya Pas tidak akan iktiraf pemberian itu.

Manakala menurut Awang Adek wang itu akan dapat diagihkan secepat-cepatnya April depan. Beliau memberi jaminan wang itu akan diberikan kepada mereka yang benar-benar layak.

Pas nampaknya berhati-hati dalam menjawab dan mengulas perkara ini. Pas tidak mahu dianggap rakyat sebagai cuba menghalang kebajikan yang hendak dibuat oleh Umno. Pas juga menyedari rakyat memerlukan wang berkenaan. Cuma kalau boleh Pas ingin sampaikan dengan tangan sendiri kepada rakyat.

Seperti mana Umno berhajat menjadikan wang itu untuk tujuan politik begitu juga dengan Pas ingin menjadikan wang itu sebagai political mileage politiknya.

Masalah pemberian wang ehsan dan tuntutan royalti ini saya lihat tidak ada penyelesaian dalam waktu terdekat ini. Kedua pihak bertarik tali mengenai wang ehsan itu dan masing-masing mendakwa merekalah yang lebih berhak. Undang-undang dan perjanjian nampaknya tidak dijadikan sumber rujukkan lagi.

Dalam pada itu dimasa Umno bersiap sedia untuk mengagihkan wang itu Pas pula sedang menanti dengan penuh minat. Apa yang Pas tunggu ialah mahu melihat bagaimana wang itu diagihkan dan kepada siapa ia disampaikan. Apakah pengagihan itu telus dan menempati sasarannya.

Penyelewengan dalam pengagihannya akan jadi satu masalah kepada Umno dan ia akan dijadikan modal oleh Pas untuk dijual kepada rakyat. Pas akan mendedahkan kepada rakyat bahawa Umno tidak adil dan saksama dalam pemberian wang berkenaan.

Dalam hal ini saya tidak mahu bias kepada mana-mana pihak. Apa yang penting wang hasil bumi perut Kelantan itu akan sampai ke tangan rakyat negeri itu. Umno diharap tidak akan menyeleweng dan khianat dalam pemberian wang ini.

Misalnya perumahan rakyat termiskin, hanya orang miskin tertentu sahaja mendapat peruntukan itu. Bukan itu saja peruntukan sebanyak RM7,000 hanya sampai tidak sampai sampai RM3,000 dengan pemberian tiga keping papan atau zink saja. Itu bentuk penyelewengan yang pernah berlaku dan menggambarkan ketidakjujuran pengagihannya yang dilakukan oleh Umno.

Begitu juga dengan pembahagian baja padi untuk petani miskin. Orang Umno berguni terima baja sampai jadi bukit di bawah rumah kerana tidak kehabisan. Manakala penyokong Pas pula supik baja kosong pun mereka tidak dapat. Terpaksa punggah tahi lembu dan tahi kambing untuk dijadikan baja padi kerana peruntukan baja kerajaan tidak mencukupi.

Hendaknya dalam pembahagian wang ehsan ini tidak akan terjadi seperti pengagihan wang untuk PPRT dan baja itu.

Untuk mengelak ini dan memuaskan hati kepada semua pihak saya cadangkan jawatankuasa wang ehsan adakan akaun terbuka mencatat pemberian wang berkenaan. Akaun ini boleh dipaparkan di papan iklan besar yang diletak di tengah-tengah bandar Kota Bharu ataupun di setiap daerah. Semua perbelanjaan dan pengagihan dicatat di situ, biar semua orang tenguk dan kelih sendiri. Catat dan tulis semua jumlah dan tarikh pemberiannya.

Sekiranya wang itu dalam bentuk projek, kontraktor yang menerima projek itu hendaklah disenaraikan siapa mereka dan sebut juga nombor lesen kontraktornya. Jangan pakai berikan projek itu ikut suka hati dan pilih kontraktor dari kalangan kroni.

Saya rasa kalau ini dapat disediakan keraguan orang ramai akan berkurangan. Kejujuran dan keikhlasan Umno juga dapat dilihat umum. Kerajaan negeri juga yang kini sedang menanti untuk kritik akan berhati-hati dan tidak akan mengkritik dan menuduh secara sembrono kerana semua perbelanjaan dan penerimaan wang itu ada dicatat di papan akaun gergasi itu. Sebaliknya kalau pengagihan itu dipertikai dan diragui ia akan bakal membawa musibah kepada Umno Kelantan.
MSO

Bukan sahaja berdepan kes bunuh, tetapi bersekedudukan..amalan yang ramai pengikut la nie...bersekedudukan..agama baru tue kot...???

KUALA LUMPUR 27 Feb. – Pemandu teksi, yang berdepan dengan tuduhan membunuh kerana dipercayai mendera sehingga mati anak perempuan teman wanitanya, juga bakal dihadapkan ke mahkamah syariah kerana bersekedudukan dengan ibu mangsa sehingga melahirkan seorang anak luar nikah.

Timbalan Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, DSP Bakhtiar Rashid berkata, polis akan merujuk lelaki berumur 28 tahun itu dan ibu mangsa, 25, ke Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) untuk tindakan lanjut setelah didapati tidak berkahwin tetapi hidup bersama sehingga mempunyai seorang anak berusia setahun enam bulan hasil perhubungan selama enam tahun.

"Ibu mangsa masih belum bercerai dengan suaminya, tetapi berlagak seperti sepasang suami isteri dengan suspek,” katanya di sini, hari ini.

Semalam, kanak-kanak perempuan, Syafia Humairah Sahari, 3, dilaporkan mati dipercayai akibat didera oleh teman lelaki ibunya di rumah mereka di Kampung Batu 30, Ulu Yam Lama, Batang Kali dekat ini, pada Khamis lepas.

Bakhtiar berkata, suspek itu kini ditahan reman tujuh hari sehingga 4 Mac ini di lokap Balai Polis Kuala Kubu Baru bagi membantu siasatan kes berkenaan.

Katanya, polis akan memohon untuk melanjutkan reman sehingga 14 hari terhadap suspek bagi menyiasat kes itu mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Selain itu, katanya, suspek juga positif dadah setelah ujian air kencing diambil semasa dalam tahanan.

Bakhtiar berkata, polis juga akan menahan enam individu termasuk ibu mangsa dan saksi di tempat kejadian yang mempunyai kaitan dengan kes kematian kanak-kanak perempuan itu.

"Kita akan membuat tangkapan secara menyeluruh termasuk kemungkinan menahan emak (ibu mangsa) yang melakukan perbuatan sama mendera anaknya itu.

“Saksi akan turut diambil keterangan berikutan ada beberapa orang yang melihat kejadian berlaku tetapi tidak melaporkan kepada polis,” katanya.

Selain itu, katanya, polis akan mengambil keterangan bapa mangsa yang kini ditahan reman tanpa boleh dijamin di Penjara Sungai Buloh sejak 2006.

Bakhtiar berkata, hasil bedah siasat ke atas mayat Syafia Humairah di Hospital Kuala Kubu Bharu (HKKB) pada 10.30 pagi ini mendapati kematian kanak-kanak itu adalah akibat kecederaan serius berikutan terdapat pendarahan di otak dan pecah pada bahagian abdomen.

"Hasil bedah siasat yang dijalankan juga mendapati terdapat penderaan berterusan pada badan mangsa. Ada kesan-kesan kecederaan luaran yang baru dan lama dilakukan dipercayai dipukul oleh benda keras.

"Pada bahagian belakang tubuh badan mangsa pula terdapat lebam selain leher, pipi dan bahunya,” katanya.

Menurutnya, keluarga ibu mangsa telah menuntut mayat kanak-kanak itu dari Bilik Mayat HKKB pada kira-kira 1.30 petang tadi dan jenazahnya dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kuang, Sungai Buloh petang ini. – Bernama

Wang ihsan: Ku Li berhak beri pandangan, kata Mustapa

BACHOK, 27 Feb — Semua pemimpin dan anggota Umno termasuk Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah boleh menyuarakan pandangan berhubung isu tuntutan royalti minyak di Kelantan asalkan tidak menjejaskan parti.

Pandangan terbaru ini dikeluarkan dua hari selepas Majlis Tertinggi Umno memutuskan untuk menyerahkan kepada ahli-ahli akar umbi untuk menentukan bakal tindakan ke atas pemimpin veteran parti itu.

Malah perkembangan terbaru ini juga dilihat sebagai “nada lembut” selepas segelintir pihak dalam Umno menggesa agar Tengku Razaleigh (gambar) melepaskan kerusi Ahli Parlimen Gua Musang atau dikenakan tindakan disiplin.

Dipetik Bernama hari ini, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata justeru setiap pandangan yang diutara harus berasaskan “semangat kekeluargaan” kerana kerajaan pada hakikatnya bersikap terbuka.

“Kerajaan bersikap terbuka dalam menerima pandangan mereka tetapi pandangan itu perlu disuarakan dengan cara yang bijak tanpa mewujudkan sebarang polemik politik yang boleh mengelirukan rakyat,” katanya.

Mustapa yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Pelancaran Satu Program Universiti Malaysia Kelantan, Satu Daerah 2010 di Sekolah Menengah Teknik Bachok, di sini hari ini.

Tengku Razaleigh mencetuskan polemik apabila menyertai ceramah penerangan mengenai tuntutan royalti minyak anjuran badan bukan kerajaan (NGO) di Stadium Sultan Mohamed Ke-IV di sini pada 28 Jan lalu.

Antara lain Tengku Razaleigh yang juga bekas Pengerusi Petronas berkata Kelantan berhak menerima royalti minyak sedangkan Kerajaan Pusat menegaskan sebaliknya.

Dalam menyelesaikan isu itu, Mustapa berkata beliau sendiri telah mengadakan pertemuan dengan Tengku Razaleigh baru-baru ini, disusuli pula pertemuan antara pemimpin veteran itu dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Mengulas lanjut, Mustapa berkata berbeza pendapat dalam parti bukan perkara baru tetapi sebaiknya anggota Umno tidak menggunakan saluran media atau ceramah umum untuk menyatakan pandangan mereka kerana boleh memberi implikasi kurang

elok kepada parti.

Mengulas kenyataan Tengku Razaleigh di Gua Musang semalam yang antara lain menyatakan beliau masih setia dengan Umno, Mustapa berkata Umno Kelantan menyambut baik pendirian tersebut.

“Kita sangat mengalu-alukan kenyataan Ku Li (Tengku Razaleigh) itu dan ia merupakan perkembangan yang sangat positif kepada parti,” katanya.

Mustapa berkata Umno sebenarnya sangat menghargai jasa dan peranan Tengku Razaleigh dalam memperkasakan Umno dan berharap veteran Umno itu akan terus bersama parti yang merupakan tunjang bangsa Melayu itu.

Sementara itu pada satu majlis di Machang malam tadi, Mustapa berjanji wang ihsan yang bakal diterima Kelantan itu akan disalurkan secara telus bagi membantu rakyat Kelantan.

“Saya sendiri akan pastikan tidak berlaku sebarang penyelewengan bagi memastikan ia disampaikan terus kepada rakyat Kelantan yang berhak.

“Pelantikan (Timbalan Menteri Kewangan) Datuk Dr Awang Adek (Hussin) sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pengagihan Wang Ihsan beserta dengan kerajaan negeri bagi memastikan pemberiannya tidak dipolitikkan,” katanya.

Mustapa berkata walau apa sahaja nama yang diberikan Kerajaan Pusat, pemberian wang sebanyak RM20 juta itu bakal memberi manfaat kepada rakyat Kelantan.

Perlukan Majlis Perundingan NGO Melayu (MPP) Ditubuhkan?

PAGI tadi beberapa NGO telah berhimpun di Kelab Sultan Sulaiman Kampung Baru, Kuala Lumpur untuk menubuhkan apa yang dinamakan Majlis Perundingan Ngo Melayu (MPP). Tempat itu dipilih untuk mengembalikan nostalgia lebih setengah abad dulu. Di mana di situlah kesatuan dan pertubuhan Melayu berhimpun untuk mengagaskan Umno bagi menentang Malay Union.

Saya juga turut menerima undangan dan pemakluman mengenai majlis berkenaan dari seorang Datuk. Bukan saja saya, Datuk berkenaan juga tidak mahu membuang masa menghadapi pertemuan pagi tadi. Alasannya ia tidak relevan dan boleh membantu Melayu dan menguatkan Islam di negara ini.

Apa yang diuar-uarkan sebanyak 50 NGO telah terlibat dalam himpunan itu. Saya kurang percaya dari mana NGO sebanyak itu dicari untuk dihimpunkan. Biasanya apa juga majlis perundingan atau majlis tindakan hendak ditubuhkan, diuar-uarkan puluh NGO yang bakal hadir. Dari manakah NGO sebanyak itu, ataupun setiap orang mewakili satu NGO?

Kalau begitu mungkin jumlah NGO itu bukan saja 50 tetapi lebih 100 NGO pun boleh disebut kalau satu NGO diwakili oleh satu atau dua orang saja. Cukup si suami dengan bini dan seorang lagi anak sebagai ahli. Mungkin begitulah bentuk keanggotaan NGO yang menghadiri himpunan itu. NGO macam ini saamalah bueh-bueh di lautan nampak hebat tetapi kosong. Makanya buatlah gagaslah berapa banyak majlis perundingan atau majlis tindakan kalau ianya tidak ada nilai dan kekuatan ia tidak memberi kesan.

Tiga buah NGO yang memainkan peranan untuk menubuhkan majlis perundingan berkenaan. NGO itu ialah Pertubuhan Peribumi Negara (Perkasa), Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak) dan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS). Inilah tungguk kepada perancangan majlis berkenaan.

Tidak payah disebut siapa pemimpin kepada NGO berkenaan. Semua orang suah kenal mereka. Mereka inilah juga berperanan dalam membentuk majlis-majlis tindakan ataupun mengajur apa-apa bentuk himpunan desakan kononnya untuk membela Melayu dan mempertahankan Islam. Mereka akan berarak membawa sepanduk ke mana kononnya untuk membela Melayu dan mempertahankan Islam.

Pantang ada isu yang sensitif melibatkan Melayu mereka akan bangkit. Mereka akan bertempik, membakar gambar dan memaki hamun mana-mana pihak yang tidak sehaluan dengan mereka. Mereka cari potret orang Cina mereka bakar dan bersorak ramai. Tindakan seperti itu sudah tidak profesional lagi. Ia mungkin sesuai untuk tahun-tahun 60-an dan 70-an dulu. Zaman ini orang sudah cerdik dan celik. Setiap isu yang diperjuangkan akan dikaji dan diselidiki dulu apakah ia relevan atau tidak. Bukankah tindakan seumapama itu berbau rasis?

Begitu juga orang ramai sudah cukup arif dengan tindak tanduk pemimpin NGO berkenaan. Mereka hanya memperalatkan atau sanggup membayar beberapa orang lain untuk agar berkumpul. Sebab itu kalau dilihat sepanduk, kain rentang yang diangkat selaras dan seragam sahaja. Ia semacam dikeluarkan oleh satu kilang. Keseragaman itu tidak menunjukkan mereka yang menganggotai NGO itu datang dari berbagai lapisan atau kumpulan orang sebaliknya dari orang upahan yang sama.

Sebenarnya apa yang dinamakan Majlis Perundingan NGO Melayu (MPP) itu tidak perlu diwujudkan. Ia juga menimbulkan persoalan mengenai sejauh mana jujurnya mereka yang mendalanginya. Tujuan mereka menubuhkan majlis berkenaan dilihat lebih untuk memperjuangkan nasib diri mereka dalam politik daripada membela bangsa dan agama.

Kita boleh tanya sejauh manakah kuatnya semangat (nasionalis) dan Islam mereka yang menjadi juara itu. Kalau tahap atau standard Melayu dan Islam yang ada kepada mereka boleh dipertikaikan macam mana mereka diharap hendak perjuangkan Melayu dan Islam? Mengharapkan itu kepada mereka samalah mengharap susuh dari ayam betina atau ilmu dari Pak Pandir.

Mungkin niat NGO itu mengadakan MPP bagus tetapi silapnya ia tidak mungkin mendapat sokongan majoriti orang Melayu di negara ini. Misalnya mereka yang sudah alergik dengan pemimpin NGO itu tidakakan ikut serta. Kalau hanya dua tiga kerat saja yang mahu bergabung ia tidak membawa apa-apa manfaat.

Ini kerana orang semua sudah kenal galagat dan telatah politik mereka. Misalnya orang Pas dan PKR tidak akan bergabung walaupun mereka juga Melayu. Malahan untuk menatap wajahnya pun sudah rasa mual dan loyor. Sekiranya Melayu ingin berperanan seperti dirancangkan itu biarlah dalang atau ketua NGO itu mereka yang ada moral, tidak cemar dan tidak ada agenda peribadi.

Berpandukan kepada sejarah saya tidak percaya kalau dalang NGO berkenaan ikhlas untuk memperjuangkan Melayu. Track record dan lantai penjara kejahatan mereka boleh diperiksa. Seperkara lagi bolehkah orang sepertinya yang tidak ada moral politik, yang bercakap macam dalam jambtan tahi boleh mempertahankan Islam. Untuk pertahankan Islam bukan saja setakat tahu pakai songkok dan kopiah tetapi mereka yang memahami dan mempraktikan syariah Islam.

Kalau bercakap tidak bohong, kalau berkawan tidak khianati kawan. Kalau orang membantu tahu berterima kasih. Dan kalau pun kebetulan ditakdirkan menjadi anjing tidaklah kena menyalak tidak tentu fasal.

Mungkin Umno perlu berfikir banyak kali untuk menerima sokongan dalang-dalang NGO seperti ini. Lagi pun rasanya Umno tidak memerlukan bantuan mereka. Walaupun wujud atau tidak PPM itu tidak menjadi soalnya lagi, kerana kebanyakan yang bergabung dalam NGO itu semuanya terdiri dari kalangan Umno, peringkat cawangan, bahagian atau bekas banduan Umno.

Ertinya kalau Umno ingin menambah nilai dan kekuatan dengan MPP ia adalah satu pengharapan yang sia-sia seperti mengharapkan air dari fotomorgana. Maksudnya kedudukan mereka tidak lebih macam melukut di hujung gantang, ada pun tak memberi laba, tiada pun tak merugikan Umno. Jenis dan tabiat melukut ingin menunjukkan dia kuat dan hebat walhal dia hanya serpihan ke seribu dari sebutir beras. Itu saja.

MSO.

Terlatest: Sepol Putus Tunang...????

Sebelum ini gua ada cerita pasal Sepol berkaitan KY Jelly yang ada padanya dan seluar dalam yang ada di tepi mesin basuh di rumah tunang dia. Satu kenyataan mahkamah yang memberi banyak keraguan kepada golongan yang mahu berfikir. Rujuk di sini.


Ini pulak berita terbaru yang gua terima berkenaan budak spastik nih... tapi sebelum tu.. gua nak bagitau dulu tujuan gua buat posting nih..., tujuannya adalah sebagai clue/pembayang supaya member2 di luar sana supaya dapat mencari kesahihan cerita ini, ialah kan... jangan ingat kera...jaan jer ada SB... geng PR pun ada juga SB dan freelance spy..., so... pergilah cari maklumat dan interview individu terbabit dan kenalan terdekat mereka...

Walaupun berita ini masih samar lagi bagi gua... tetapi bila gua cuba check laman web ini (www.jannamohdzaki.blogspot.com) perghhh... memang betul la.. apa yang member gua bagitau... "This blog is open to invited readers only"... ooo... la..la..., lu orang pasti tertanya2 blog siapa pulak tu..., itulah blog tunangnya si budak Sepol.

Wokey... al kisahnya apa yang gua tau... si budak spastik yang bernama Sepol ni dah putus tunang dengan Janna dan ada konfrantasi sikit berhubung dengan kes liwat nih... dan lagi satu ceritanya... yang ini gua tak boleh story kat sini beb... very... very.. sensitif, sebab ianya akan mengaibkan individu tersebut dan kesahihan cerita belum muktamad. Once... kompom jer.... gua lah orang pertama yang akan letupkan maklumat nih.... dan Sepol pasti kantoi punya dalam lakonan liwat nih...

ha..ha..ha..., dahi ada tanda sujud.... konon...., dah setiap kali lu sujud.. lu tenyeh dahi kat sejadah tu mana tak bertanda..., tapi kalau tanya dengan Mahathir... pasti jawapannya... "Apa ka nama... tu... aaa... Sepol tu hantuk dahi dia kat tiang sampai lebam... pasai tu bertanda..." ... ha..ha..ha....

Orang yang siang malam sujud pun belum tentu bertanda lagi dahi tu... inikan pula baru kena sorok 2 tahun dah bertanda dahi... dasat giler... lakonan mamat nih... sama lah jugak dengan cerita kemut air mani dalam juboq selama 2 hari...

Kemut air mani sebagai bahan bukti ambil masa selama 2 hari, tenyeh kepala kat dahi sebagai bahan bukti yang dia beramal dan bermunajat kepada Allah mengambil masa 2 tahun... jadi kiraannya seperti berikut 2 + 2 = 4 dan angka 4 cina kata mampuih.... so tak reti2 lagi... mampuih la hang lepas nih..... Sepol oooiiii...

Itu kiraan kitab tajul muluk cara gua... la.... ha..ha..ha......

oleh blog : ikutsukaakuisa


Rosmah Bukan Wanita Pertama Malaysia..!!! Adusss kau orang kasi Big Mama mengamuk nie....!!!!

Datin Seri Rosmah Mansor hanya bertaraf isteri kepada seorang Perdana Menteri sahaja dan tidak layak menggelar atau menganggap diri beliau sebagai Wanita Pertama Malaysia atau "First Lady" disisi Perlembagaan, kata pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Prof Dr Abdul Aziz Bari.

Dalam konteks gelaran Wanita Pertama Malaysia usaha meletakkan gelaran itu pada bukan yang hak adalah sesuatu yang tidak bermoral dan tidak bersopan menurut pakar perlembagaan itu.

"Wanita Pertama Malaysia ialah Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong dan tidak boleh mana-mana pihak membuat tuntutan ke atas penghormatan itu hatta isteri Perdana Menteri sekali pun.

"Rakyat negara ini harus faham protokol kepimpinan negara sebagaimana yang dipertuntukkan dalam Perlembagaan," Prof Abdul Aziz.

Menurut Perkara 32 (2) dalam Bab 1 berkaitan "Ketua Utama Negara bagi Persekutuan, dan isterinya" jelas dinyatakan, " Isteri Yang di-Pertuan Agong (digelar Raja Permaisuri Agong) hendaklah diberi keutamaan daripada segala orang lain di dalam Persekutuan selepas Yang di-Pertuan Agong".

"Oleh kerana Yang DiPertuan Agong mestilah seorang lelaki maka isteri baginda menjadi Permaisuri Agong dan bagindalah yang menurut Perlembagaan memegang gelaran Wanita Pertama Malaysia bukannya mana-mana pihak lain," jelas Prof Abdul Aziz lagi.

Ditanya mengenai laporan media yang sering mengaitkan Datin Seri Rosmah sebagai "Wanita Pertama", beliau menyatakan perkara itu menyalahi protokol negara dan tidak menghormati kedudukan mulia Permaisuri Agong.

"Dalam Perlembagaaan termaktub dengan jelas dalam Perkara 70 berkaitan kekananan Sultan, Raja dan Yang DiPertua Negeri selepas Yang DiPertuan Agong dan Permaisuri Agong," tegas beliau.

Perkara 70 (1) berhubung "Keutamaan Raja dan Yang di-Pertua Negeri" menyatakan "Tertakluk kepada keutamaan Yang di-Pertuan Agong dan Isterinya, Raja dan Yang di-Pertua Negeri bagi Negeri-Negeri hendaklah diberi keutamaan daripada segala orang lain dan setiap Raja atau Yang di-Pertua Negeri hendaklah, di dalam Negerinya sendiri, diberi keutamaan daripada Raja dan Yang di-Pertua Negeri yang lain".

Perkara 70 (2) pula menyatakan, "Tertakluk kepada Fasal (1), Raja hendaklah diberi keutamaan daripada Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri dan, antara mereka sendiri, mengikut tarikh mereka menjadi Raja, dan Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri hendaklah, antara mereka sendiri, diberi keutamaan mengikut tarikh mereka dilantik sebagai Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri; dan jika Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri dilantik pada hari yang sama, maka yang lebih tua hendaklah diberi keutamaan daripada yang lebih muda".

"Maksud kedua-dua fasal dalam Perkara 70 tersebut ialah selepas YDP Agong dan Permaisuri kekananan atau "seniority" Sultan, Raja dan Yang DiPertua Negeri adalah mengikut tarikh mereka dilantik memegang jawatan masing-masing. Umpamanya yang paling kanan selepas YDP Agong dan Permaisuri Agong ialah Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan diikuti oleh yang lain.

"Tidak disebut dalam Perlembagaan isu kekananan Perdana Menteri dalam hirarki kepimpinan negara. Kalau Perdana Menteri tidak disebut apa lagi isteri kepada Perdana Menteri!," ujar beliau.

Prof Abdul Aziz menasihati media dan agensi kerajaan supaya mempelajari sistem protokol negara sebelum memberi apa-apa gelaran kepada mana-mana individu.

"Malaysia bukannya sebuah republik seperti Amerika Syarikat di mana Presiden adalah Ketua Kerajaan dan juga Ketua Negara, dan isteri beliau adalah Wanita Pertama.

"Malaysia mengamalkan sistem raja berperlembagaan yang mana YDP Agong adalah Ketua Negara dan Permasuri Agong adalah Wanita Pertama.

"Saya berpendapat menamakan Rosmah sebagai wanita pertama hanya helah politik oleh kuncu-kuncu beliau untuk menaikkan namanya," jelasnya lagi.

Beliau diminta mengulas laporan BERNAMA bertajuk "Rosmah Tekankan Pentingnya Peranan Wanita Pertama" yang disiarkan semalam.-SK

BN Timbang Status Keahlian Sekutu Untuk Parti Politik Mesra BN ..fuyoo mesra BN maa...ada ahli bersekutu la...!!!

KUALA LUMPUR: Barisan Nasional (BN) dikatakan sedang memikirkan untuk meminda piagamnya bagi membolehkan parti politik yang mesra BN bergabung menjadi ahli bersekutunya.

Menurut sumber sebagai 'jalan tengah' parti mesra BN tidak akan diberi keahlian biasa tetapi keahlian bersekutu dan langkah ini dijangka akan disokong oleh semua pucuk pimpinan parti komponen BN.

"Jika kami membenarkan parti mesra BN sebagai ahli penuh (keahlian biasa), ini akan menimbulkan kemarahan parti komponen BN kerana sebahagian daripada parti tersebut adalah parti serpihan komponen BN.

"Tambahan pula, sekiranya mereka dilantik sebagai ahli penuh, BN terpaksa memperuntukkan kerusi untuk pilihan raya akan datang. Pada masa ini kami tidak melihat mana-mana parti komponen BN yang mahu menyerahkan kerusi untuk parti tersebut," kata sumber itu kepada Bernama hari ini.

BN telah menubuhkan satu jawatankuasa khusus diketuai naib presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan mengandungi wakil-wakil daripada setiap parti komponen BN untuk mengkaji perkara itu dan kaedah yang boleh digunapakai jika gabungan itu meneruskan pindaan.

Sebarang keputusan yang dibuat jawatankuasa ini harus dipersetujui pemimpin tertinggi BN dan mesti mendapat lampu hijau daripada semua parti komponen berdasarkan sistem konsensus seperti yang diamalkan oleh parti gabungan tertua negara itu.

BN terpaksa merombak sistemnya selepas prestasi suram pada pilihan raya umum 2008 apabila gabungan itu hilang empat negeri Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor - kepada pembangkang dan gagal untuk merampas kembali Kelantan daripada pembangkang.

Perak kembali di bawah pemerintahan BN selepas tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) pembangkang keluar parti dan memilih untuk menjadi ADUN bebas sambil berjanji untuk memberi sokongan mereka terhadap kerajaan gabungan, hampir setahun selepas pilihan raya umum.

Pilihan raya umum 2008 membuka mata BN bahawa parti itu memerlukan sokongan 'pihak lain' seperti parti politik sampingan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bagi membolehkan ia tetap relevan dalam lanskap politik negara.

Parti politik yang berminat untuk menyertai BN termasuk Barisan Progresif India (IPF), parti yang baru ditubuhkan Parti Makkal Sakti Malaysia, Kongres India Muslim Malaysia (Kimma). Beberapa NGO juga dijangka menyertai gabungan ini.

"Ia (keahlian BN) bukan dalam bentuk keahlian langsung. Apa yang kita pertimbangkan adalah selaku keahlian bersekutu. Tetapi mereka perlu memberi jaminan bahawa mereka menyokong kami. Dan mereka juga tidak dibenarkan bertanding dalam pilihan raya.

"Selain itu, ahli bersekutu ini tidak akan dibenarkan untuk menduduki Majlis Tertinggi BN. Terdapat beberapa pengiktirafan untuk ahli bersekutu ini tetapi bukan kerusi untuk bertanding atau kerusi untuk menduduki badan membuat keputusan tertinggi BN," kata setiausaha agung Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) Datuk Wilfred Madius Tangau.

Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu pada Selasa mengisytiharkan MIC parti India terbesar dalam negara, tidak menentang cadangan BN untuk membuka keahlian kepada individu, parti-parti politik dan NGO.

Beliau berkata parti itu akan membantu dan menyokong Perdana Menteri dan Pengerusi BN Datuk Seri Najib Tun Razak dalam usahanya memperkukuhkan gabungan itu.

"Cadangan untuk keahlian secara terus akan dibincangkan oleh semua komponen parti dalam semangat persaudaraan dan saling faham memahami," katanya dan menambah parti itu akan berbincang mengenai cadangan itu 'secara tertutup dan akan mengambil bahagian aktif dalam perbincangan apabila tiba masanya.'

"Pendirian rasmi MIC berhubung cadangan keahlian itu ialah kami tidak akan menolaknya pada bila-bila masa. Saya mahu perkara ini difahami dengan jelas oleh semua pihak," katanya.

Sementara itu, penganalisis politik Datuk Dr Denison Jayasooria ketika dihubungi berkata BN harus mengemukakan garis panduan jelas mengenai perkara itu bagi memudahkan pihak yang berminat untuk menyertai gabungan tersebut.

"Saya difahamkan mereka sedang mendraf perubahan itu untuk piagam atau perlembagaan BN. Ia mesti jelas dan tidak harus ada kelemahan. Kita telah lihat banyak ahli melompat parti dan ia telah mendatangkan masalah.

"Jadi, ia sesuai sekiranya jawatankuasa BN yang dibentuk untuk perkara itu dapat memperincikan definisi jelas, siapa yang boleh dan tidak boleh menyertai parti. Antara persoalan panas sesiapa yang meninggalkan gabungan dan menyertai pembangkang tetapi mahu kembali semula. Bagaimanakah mereka menangani kes sedemikian?

"Adakah mereka akan memutuskan berdasarkan kes demi kes? Jika memang demikian maka akan ada beberapa orang yang akan kecewa jika mereka tidak dibenarkan menyertai gabungan. Semua ini mesti diselesaikan," katanya.

Penganalisis politik Dr Sivamurugan Pandian, bagaimanapun percaya keanggotaan terus adalah lebih sesuai berbanding keahlian bersekutu kerana BN memerlukan semua bantuan bagi mengumpulkan semula sokongan yang hilang sejak lima tahun lepas.

Katanya tugas sekarang adalah untuk memikat pengundi yang telah terbahagi kepada tiga kategori. Terdapat pengundi tradisional (penyokong kuat BN), pengundi mesra BN (mereka yang menyokong BN tetapi tidak mahu menyertai mana-mana parti komponen BN) dan penyokong atas pagar (mereka yang akan melihat isu yang dibawa BN juga parti pembangkang).

"Satu-satunya perkara adalah mereka perlu mengkaji isu adakah mereka bersedia untuk melepaskan kerusi dan isu sama ada NGO, jika diberi landasan politik, akan tetap dapat menjalankan tugas berkesan sebagai NGO.

"Sekiranya mereka diberi keahlian bersekutu atau status kelab, mereka akan tetap rasa didiskriminasi kerana mereka tidak akan menikmati hak penuh (biasa) keahlian," katanya.

Sivamurugan juga menyatakan ini adalah apa yang dirasai oleh ahli-ahli kelab penyokong PAS selepas mereka merungut kenapa mereka tidak diberi sebarang kerusi untuk bertanding.

"Ada juga isu di mana mereka yang berada di belakang NGO mahu organisasi itu kekal sebagai NGO untuk menjadi penyemak dan pengimbang kepada parti politik," katanya.

"Isu lain bahawa beberapa parti politik mungkin tidak membenarkan kelab-kelab penyokong seperti yang ditubuhkan oleh S.A. Vigneswaran (bekas ketua pemuda MIC yang berhenti dari parti) dan T.Murugiah (timbalan menteri dan bekas ketua pemuda Parti Progresif Penduduk yang dipecat dari parti) menyertai BN.

"Oleh itu BN perlu mengkaji sedalam-dalamnya mengenai cadangan ini dan mengemukakan penyelesaian sebelum memutuskan kaedah yang akan digunakan," katanya.

Sivamurugan percaya isu itu boleh diatasi jika semua pihak kembali kepada semangat pembentukan Parti Perikatan pada tahun 50an iaitu saling berkompromi dan melakukan pengorbanan untuk memastikan pembentukan itu menjadi realiti.

Pemuda perlu berani berubah dan melakar sejarah baru- Salahudin

Rusli Yasmin

SHAH ALAM, 27 Feb: Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub menyeru Pemuda PAS supaya berani membuat perubahan dan melakar sejarah baru dalam suasana politik negara yang penuh mencabar.

"Pemuda pasti berjiwa besar, membuka luas minda, tidak terjebak dalam emosi dan sentimen yang menyempitkan perjuangan.

"Pemuda juga mesti berani berubah, berani untuk melakar sejarah kerana itulah sifat pemuda" katanya yang merupakan mantan Ketua Pemuda PAS pada sesi lepas.

Beliau tidak bimbang soal aqidah dan daya juang yang ada dalam diri pemuda selagi sistem tarbiyyah PAS dipandu dan terus diperjuangkan oleh kepimpinan ulamak yang sedia ada pada hari ini.

Jati diri pemuda juga katanya tidak boleh dibina di atas emosi dan sentimen bagi berhadapan dengan suasana politik yang semakin mencabar.

"Apa yang penting bagi pemuda ialah terus maju ke hadapan, kerana cabaran hari ini tidak sama dengan cabaran 30 tahun yang lalu.

"Hari itu telah berlalu, hari ini era yang baru, politik yang memerlukan pemikiran baru, pemikiran yang lebih bijaksana dalam mengharungi bahtera perjuangan ini.

"Hari ini mesti ada nilai tambah, diri kita mesti terus belajar dan terus belajar" katanya.

Beliau merasmikan majlis penerangan dan pelancaran Polisi Latihan Kompetensi Bersepadu Pemuda PAS di Hotel Qualiti Shah Alam semalam.

Program selama dua hari itu dianjurkan oleh Akademi Kepimpinan Pemuda di bawah dewan Pemuda PAS Pusat.

Pengarah Program, Ahmad Sabki Yusuf menyatakan bahawa latihan ini bertujuan untuk menyediakan barisan kepimpinan di dalam PAS.

Menurutnya, setiap pemuda PAS mesti menjadi seorang yang kompiten, melaksanakan tugas dengan sempurna dan berkesan selain menjadi orang yang beramanah dan berintegriti.

"Kita tidak boleh menjadi orang yang baik semata-mata tetapi tidak boleh melaksanakan tugas dengan baik.

"Adalah menjadi suatu fitnah pada agama kita, sekiranya kita mendokong perjuangan agama ini tetapi diri kita tidak diterapkan dengan 'al-qawiyy' dan 'al-amin'." kata beliau yang juga Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat.

Program tersebut dihadiri oleh 200 Pemuda PAS yang merupakan pelapis kepimpinan pemuda yang mewakili setiap negeri.

Turut hadir dalam program semalam, Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Azman Shapawi Abd Rani, bersama exconya Kamaruzaman Mohamad, Adram Musa, Ir Hj Mohd Khairil Nizam dan Zuraidin Abdullah.

Segalanya Terbongkar Apabila Pakatan Rakyat Diberi Mandat

Saya tertarik dengan kenyataan Tengku Razaleigh bahawa beliau masih setia kepada prinsip dan perjuangan UMNO. Hati saya berkata mungkin beliau maksudkan perjuangan dan “legacy” zaman Tunku Abdul Rahman, Tun Razak dan Tun Dr Ismail. Kita semua tahu tak ada prinsip dan “legacy” UMNO Baru yang perlu Ku Li bela dan pertahankan. Malah dari kenyataan umum yang dibuat oleh Ku Li kebelakangan ini, banyak dasar kerajaan Barisan Nasional dibidas oleh Ku Li. Malah rasanya tak ada satu pun dasar UMNO hari ini yang Ku Li pertahankan sekarang. Jadi agak terkejut bila saya dengar Ku Li masih setia kepada perjuangan UMNO. Tapi siapalah saya nak mempersoalkan pendirian orang lain.

Yang saya nak utarakan hari ini ialah tentang UMNO Baru. Sebenarnya semasa UMNO Lama diharamkan dan ditutup oleh Dr Mahathir pada tahun 1987, Ku Li tidak dibenarkan masuk parti baru itu. Itu arahan Che Det. Kita tak boleh lupa dengan tindakan Pendaftar Pertubuhan yang telah meluluskan UMNO Baru sebagai pengganti UMNO Lama. Kita tak harus lupa dengan keputusan Pendfatar Pertubuhan yang telah membolehkan UMNO Baru mengambil alih semua aset dan harta UMNO 1946 dan tidak membenarkan pemimpin kanan parti seperti Tengku Razaleigh dan Allahyarham Tunku Abdul Rahman menjadi ahli. Satu tindakan yang tidak bermaruah, salah dan tidak sah.

Tapi inilah budaya politik UMNO Baru. Ketepikan pemimpin sah yang mempunyai ramai pengikut dan tak perlu ikut undang-undang. Maka apakah sah sebenarnya UMNO Baru ini? Anak-anak muda yang berminat dengan politik hari ini mesti menyedari perkara ini. Jangan kita mudah lupa sejarah. InsyaAllah, bila Pakatan Rakyat diberi mandat opleh rakyat nanti, kita akan kaji semula semua ini.

Jadi kalau Ku Li nak tahu sama ada UMNO Baru ini sah, dan harta-harta yang diambil dari UMNO Lama itu sah; dan sama ada harta-harta yang diberi kepada kroni-kroni oleh pemimpin atasan UMNO Baru itu pun sah; Ku Li mestilah membantu perjuangan Pakatan Rakyat.

Kes saya dengan jaguh wartawan A Kadir Jasin yang terkenal sebagai orang yang memuja Dr Mahathir mungkin dapat memberi gambaran tentang ke mana perginya harta UMNO Lama. Kadir telah menuduh saya menjadi “orang perantaraan” dalam pembahagian harta itu kepada UMNO Baru dan orang orang tertentu. Lalu Kadir tuduh saya jadi kaya-raya. Kita tunggu drama ini di Mahkamah dan lihat siapa sebenarnya yang dapat harta-harta itu dan siapa pula yang jadi “orang perantaraan” yang sebenar.

Tapi lebih seronok lagi kalau rakyat memberi mandat kepada Pakatan Rakyat. Di bawah Pakatan Rakyat, kehakiman dan undang-undang akan dijamin adil dan saksama. Satu Suruhanjaya bebas akan kita bentuk untuk menyiasat semua penyelewengan. Kalau harta bekas perdana menteri Thailand Thaksin Shinawatra yang diperolehi secara haram di zaman pemeneritahannya boleh diambil tindakan oleh kerajaan Thailand sekarang, mengapa tidak di Malaysia suatu hari nanti? -myzaidibrahim

Mp Pendang: Alahai kesian kat depa (BN)

Kasihan mereka.

Disangka jaguh macam ayam jantan tetapi rupanya macam ayam piru. Ana ambil contoh perumpamaan daripada Tranung Kite.

Itulah jadinya bila orang jemput nak berdebat, tetapi mereka koyak kertas jemputan, itulah apa yang terjadi kepada orang muda di Pulau Pinang , harap negeri lain masih ada anunya untuk menjadi jantan. Nanti bila orang jemput kalau tak nak atau takut berdebat jawablah elok-elok , jangan koyak kertas jemputan. Nampak sangat ‘na├»ve’nya puak nih.
Apa yang terbaru ana lihat didalam akhbar harian semalam, NGO akan diterima menjadi anggota BN sikit masa lagi secara otomatik.

Kesian mereka.

Oleh kerana dah susah nak dapat sokongan daripada rakyat terbanyak, oleh kerana parti komponen sudah bercempera nak pecah macam apa yang berlaku pada PPP dan MCA dan Gerakan, maka diambillah yang tak berjuang dalam parti politik nak diserap jadi komponen BN. Apa yang menariknya bila kita buka akhbar tu, yang terlalu gembira menyambut perlawaan itu adalah SUA PPIM , seorang yang selama ini berjuang untuk pengguna Muslim mendapat makanan halal melalui NGO yang tidak berpaksikan politik, tetapi nampaknya kini sudah nak meresapkan diri mereka kedalam wap politik BN, itu apa yang dia ulas atas pelawaan itulah, hakikat didalam hati kita tak tahu. Ana kenal benar dengan beliau semasa menjadi mahasiswa dulu , tetapi kalau dah pusing 360 darjah sekarang ini, tak tahulah , wallahu aklam. Selama ini hanya terkilas ikan diair, tetapi sekarang dah nampak jantan betinanya, tahniah diatas jawapan dalam akhbar tersebut.

Awat la macam tu, Kesian mereka.

Sampai begitu sekali nampaknya sekarang ini, dah tak dapat sokongan golongan muda dan rakyat bukan Melayu , maka terpaksa buka kepada semua untuk mendapat sokongan NGO yang selama ini bejuang bukan atas dasar politik pun nak ditarik. Ana yakin, seandainya ini yang nak dibuat, maka yang berjuang didalam NGO itu pun akhirnya akan cabut dan tak berminat lagi kalau beraderpaksa berada didalam ‘gok’ BN nanti. Ana harap PKPIM akan terus maju dengan perjuangan mereka dan ahli mereka tak akan berkurangan bila dah diserap secara otomatik kedalam BN nanti ya. Nak tanya sikit, kes LGE yang membela kanak-kanak sekolah didalam kes mahkamah RTC yang dilindungi hari tu dah selesai kot, beliau pun dah bebas dari penjara dan jadi KM la ni. Apa khabar dengan kanak-kanak sekolah tersebut, dah sihat dan berjaya dalam pelajaran kot. Insyaallah. Didoakan beliau berjaya dalam hidup dan menjadi insan yang berguna kepada bangsa, agama dan negara dan menjadi wanita solehah.

Kesian mereka.

Bebagai perkara dan hujah dibawa nak masukkan dalam benak rakyat agar memberikan kepercayaan kepada puak mereka, tetapi apakan daya satu demi satu yang dibawa tak memberi bekas dan hujah balik semula mengenai batang hidung mereka.
Lihat apa yang ditohmahkan kepada Kerajaan Pulau Pinang pasal perarakan Maulid Nabi, tetapi bila lihat Pulau Pinang sambut sampai tiga hari, maka terkedu lidah mereka bila yang kata tak mau buat perarakan adalah Johor, Pahang dan Perlis. Bila dinyatakan ada ketika BN perintah Pulau Pinang, pernah tidak diadakan perarakan bila menyambut Maulid Nabi, maka lagi sekali TS Muhyiddin, Pak Lah dan KJ terkelu lidah tak dapat nak jawab.

Kenapa bila Kelantan dan Kedah tak buat perarakan, Pemuda Pulau Pinang dan Perkasa tak komen apa-apa pun. Mereka pun tahu, yang dok sibuk pasal tak ada perarakan tulah yang selama ini tak pernah pun memandang betapa pentingnya nak menghidupkan sunnah nabi saw dalam penghidupan mereka. Apakah ada fatwa yang dibuat mana-mana mufti yang menyatakan perarakan itu wajib dan mesti berbanding dengan fatwa yang menyatakan letak kalungan bunga didepan tugu tu jelas haram, ? Kenapa tak ikut apa yang mufti tegah tu?. Harap tahun ini tak ada lagilah kerja tu!

Kesihan mereka.

Dalam hal 1 Malaysia , bebuih mulut DS Najib PM menyatakan nak menjalankan pentadbiran satu Malaysia, melayani semua rakyat dengan konsep 1 M, tetapi manusia yang ada dibawak dagu beliau Datuk Nasir ( ana tak nak guna ketiak kerana dalam parlimen depa suruh tarik balik bila ana guna perkataan ni kepada syarikat yang dapat kontrak di India kerana duduk bawak ketiak Pak Lah ketika itu), menyatakan dulu orang Cina datang ke Malaysia nak jual tubuh, dan orang India nak minta sedekah, maka habislah marah MCA dan MIC dengan ungkapan tersebut, bahkan disebut didalam seminar 1 Malaysia pula tu,di negeri mertua ana Melaka, negeri SUA PPIM juga la, negeri KM Pulau Pinang juga, kesian DS Najib. Harapkan kandang, kandang makan kerbau.

Kesian mereka

Pasal Menteri jaga duit dalam negara kita, kalau dulu negara habis bilion ringgit kerana Forex, tetapi sekarang ini bila SPRM pi siasat setpol dia, katanya dijumpai jutaan ringgit duit dalam simpanan dirumah dia, tapi tak nampak pula apa tindakan terhadap ketua setpol tu , nak siasat ke, nak tanya ke atau nak tau siapa punya duit ke. Kalau pasal lembu korban TS Khalid di Selangor riuh satu dunia dan juga pasal setpol EXCO Selangor SPRM siasat duit beli bendera sampai terjatuh bangunan kawan kita tu dan ditemui sudah tidak bernyawa lagi , terpaksa buat pst mortem 2 kali pula kerana ramai tak yakin dengan yang pertama .

Kesian mereka.


Nak jaga pertahanan negara, tetapi bila beli peralatan yang canggih manggih, orang beli satu seratus juta kita bayar benda yang serupa tapi harga tak sama, lebih mahal daripada yang Brazil beli, mereka beli siap dengan kos latihan , kita beli tanpa latihan, kesian juga kat mereka, runding nak beli tetapi tak tengok benda macam mana, terus beli bila lihat dalam brochure , sign kontrak dan beli, nasib baik kita bising dalam perlimen, menteri kata tangguh dulu, itu cerita Eurocopter, kalau tak berapa komisyen dah lesap. Kalau kepada sarjan kena caj korupsion, kalau yang atas kena sebut komisyen. Ada juga kapalterbang yang dah ada dalam negara, nak terbang tak boleh enjin kena curi, hilang dan yang melakukan kerja tu hanya sarjan TUDM dan apa yang menggemparkan boleh hantar sampai sat Argentina dan sekarang ni duduk di Uruguay. Memang dahsyat dan pakar betul sarjan kita ni, tahu selok belok luar negara dan import eksport barang dalam pertahanan negara. Pasal tu kot C4 boleh hilang dri simpanan dengan mudah, hanya orang yang jaga UTK pun boleh buat . Maklumlah zaman komputer, sarjan pun dah pandai tugas ekspot impot ni melebihi yang duduk diatas sana nun. Lagi kesian kat depa bila beli kapal selam harga bilion ringgit satu, pakai tak sampai setahun dah tak boleh menyelam pula, nak pertahan negara macam mana kalau macam ni. Bayangkan nak guna sampai 40 ke 50 tahun, agaknya boleh kah tu.?

Lagi kesian mereka.

Dulu tak ada telaga minyak, sekarang dah ada. Dulu tak ada royalti, bila dah ada minyak maka ada royalti dan dalam perjanjian petrolium 1974, maka termaktub 5 % duit cash kena beri kepada Kerajaan negeri yang dijumpai minyak, maka mewahlah Terengganu,, Sabah dan Sarawak dengan duit royalti ketika itu, tetapi bila datang Menteri dari Kelantan yang tak terlibat pun merangka perjanjian royalti ini , menteri kata dah tak dapat lagi royalti tukar pula beri wang ehsan, pasal kesian kot kat negeri dia. Maka datanglah hulubalang yang merangka perjanjian tersebut menyatakan bahawa Kelantan layak dapat royalti kerana terdapat dalam perjanjian yang dia rangka tersebut. Tak tersebut pun dalam perjanjian 1974 tu pasal 3 batu nautika ka, 200 batu nautika ka dan dalam sejarah telaga minyak dalam Malaysia yang dah berbilion duit royalti ni, tak ada pula telaga minyak dok tepi pantai 3 batu nautika baik Sabah atau Sarawak. Kesian mereka, sampai macam tu sekali nak tipu rakyat. Kata lawyer terkenal, pasal 3 batu nautika ni ada kena mengena dengan undang-undang darurat, pasal pa pula kes minyak nak guna undang-undang darurat pula, dan kenapa tak guna undang-undang ZEE ( zon ekonimi eksklusif) dalam kes minyak ni, kena tanya dia la, ana tak berapa faham pasal ni.

Lagi kesian mereka.

Didalam sesuatu kes rogol yang pernah ana kendali dihospital, mula-mula polis bawa mari suruh kita periksa dengan surat report polis dan bila lepas periksa kita kata tidak ada kesan kena tembus atau kena rogol, maka kes pun tak dicaj sebagai rogol, mungkin elleged molest, cabul kehormatan . Tapi ada kes 4 orang doktor periksa tak ada kesan kena tembus dan berlaku peristiwa ni disiing hari ( siang buta, kata orang Kedah) pukul 3 sampai 4 , doktor pakar kata tak ada kesan kena tembus, tapi teruskan juga kena dakwa , kesian mereka . Lagi kesian bila kita semak balik kes yang telah lama berlaku, masa anak ana masik kecil lagi, sekitar akhir 90an, dimana manusia bernama Dr Munir dan Dermawan mengaku kena ceroboh dan kena masuk penjara lepas tu beberapa tahun (selepas mereka mengaku setelah dipaksa mangaku kena perkosa)., tetapi kesian mereka yang memperkosa tak pula kena dakwa dan kena penjara kerana memperkosa mereka berdua ini.

Yang anih dan ajaib bila manusia bernama Aziz juga mengaku kena perkosa , dia tak pula kena masuk penjara., tetapi orang yang memperkosa pula yang kena penjara. Kesiannya ana kerana tak faham apa sebenarnya berlaku dalam negara kita ini. Dalam kes terbaru yang berlaku ketika anak ana sudah berusia 10 tahun ni, orang yang mengaku kena perkosa sampai 8 ke 9 kali tetapi masih boleh pergi buat kopi lepas kena, tak pula kena dakwa macam Dr Munir dan Dermawan kena penjara masa anak ana masih kecil dulu. Kesian mereka, sampai rakyat dah pandai jadi lawyer sendiri.

La kesian lah kat depa.

Biasa ana lihat kalau kes rogol tak ada tanda tembus, maka kes dibuang, kalau tak tentu tarikh atau terpaksa ubah sampai 3 kali , maka terpaksa buang kes, tak tahulah kes yang berlaku dalam negara kita ni nak terus ataupun tidak, kesian kat pemimpin negara kita kena jawab kat dunia pasal apa banyak benda pelik berlaku dalam negara kita mutakhir ini. Lepas satu satu negara lain menyoal kita tentang apa yang berlaku, yang peliknya bila nak jawab, orang jebeh mulut tak mau dengar jawapan kita macam yang berlaku semasa Datok Nazri di Washinton DC baru-baru ni.
Kesian mereka, lagi kesian kat kita.

http://mppendang.blogspot.com/

Analisis Berita: Siapa Bakal Pengganti Taib Mahmud? Jeng...jeng.....??? Calon-calonya..!!!

KUALA LUMPUR: Persidangan perwakilan tiga tahun sekali Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) yang bermula di Kuching, Isnin ini mungkin satu perkara membosankan berikutan tiada pertandingan bagi jawatan-jawatan utama kecuali bagi beberapa kerusi dalam majlis tertinggi parti.

Bagaimanapun, atas sebab-sebab politik, persidangan ini akan menarik perhatian penganalisis politik dan para anggota parti memandangkan presiden parti yang telah lama berkhidmat dan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud sekurang-kurangnya mungkin memilih majlis itu bagi membayangkan, paling sedikit, siapa bakal penggantinya.

Sesetengah anggota dalam parti membuat spekulasi bahawa Taib akan memberikan bayangan mengenai kemungkinan siapa selepas ini kerana ini boleh menjadi tempoh terakhir beliau menerajui PBB, parti politik paling kuat di Sarawak.

Tapi, biar betul? Ramai yang masih ragu-ragu bahawa beliau akan berbuat demikian demikian pada ketika ini.

"Beliau sepatutnya mempunyai strategi peralihan mulai sekarang tetapi tiada bukti mengenainya," kata Datuk Seri Daniel Tajem, yang pernah berkhidmat sebagai timbalan ketua menteri kepada Taib pada awal 1980-an.

Tajem, yang kini seorang penasihat kepada Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sarawak, berkata Taib perlu menghadapinya dan bergelut tanpa menghindarinya dan mengumumkan bahawa beliau akan berhenti dan melepaskannya.

Penganalisis politik Dr Sivamurugan Pandian percaya bahawa Taib akan melepaskan kedudukan tertinggi parti hanya selepas pilihan raya negeri kerana jika beliau meletakkan jawatan sekarang, ia mungkin mencetuskan pergelutan kuasa di dalam parti.

"Beliau perlu mempersiapkan seseorang untuk mengambil alih. Kita mungkin melihat beberapa petanda siapa orang itu selepas konvensyen PBB," katanya.

Dr Sivamurugan berkata daripada perspektif strategi politik, ia mungkin kurang bijak bagi beliau untuk melepaskan jawatan sebelum pilihan raya negeri memandangkan parti itu mungkin memberi perhatian yang lebih kepada siapa yang akan menjadi ketua menteri selepas itu daripada memenangi atau mengekalkan kuasa dalam pilihan raya negeri.

"Isu mana yang mahu diberi perhatian, kepimpinan negeri atau pilihan raya negeri? Taib tidak akan menjadi isu pilihan raya jika beliau terus kekal dan mengetuai kempen dalam pilihan raya negeri akan datang. Pendapat rakyat di Semenanjung, Sabah dan Sarawak semuanya berbeza. Sebab itu, adalah lebih baik bagi Taib melepaskan jawatan hanya selepas pilihan raya negeri," katanya.

Pengganti berpotensi mungkin datang dari mereka di dalam kedudukan timbalan presiden parti, mereka yang biasanya dipersiapkan untuk mengambil alih kepimpinan tertinggi.

Tapi politik di Sarawak berbeza, ia tidak bermakna bahawa perkara itu akan terjadi.

Taib, 74, dipercayai serius mencari pemimpin untuk mengetuai parti. Beliau menerajui PBB sejak 26 Mac, 1981, satu tempoh kira-kira 29 tahun.

Apa yang menarik mengenainya ialah sesiapa yang bakal menggantikan beliau sebagai Presiden PBB bakal menjadi Ketua Menteri Sarawak.

Pada masa lepas, Taib telah memerhati sejumlah pemimpin PBB yang boleh mengambil alih kepimpinannya termasuk Tan Sri Dr Sulaiman Daud, Datuk Seri Effendi Norwawi, Datuk Bujang Haji Ulis, Datuk Abang Abu Bakar Mustapha dan Datuk Seri Haji Adenan Satem.

Bagaimanapun, kesemua mereka sedikit sebanyak telah dilupakan, atas beberapa sebab. Sesetengah daripada mereka dikatakan tidak sabar, sesetengahnya enggan menunggu.

PBB ditubuhkan berikutan penggabungan antara Parti Bumiputra dan Parti Pesaka pada Januari 1973. Dalam sejarah parti itu, tiada siapa yang pernah mencabar presiden parti dan kebanyakan kedudukan tertinggi tidak ditandingi, kecuali dalam dua peristiwa, pada 1998 dan 2005, tetapi ia hanya membabitkan jawatan timbalan presiden.

Pada 1998, Adenan dan Datuk Amar Abang Johari Tun Openg bertanding bagi merebut jawatan timbalan presiden, yang diperuntukkan bagi seksyen Melayu/Melanau dalam PBB. Abang Johari menenag selepas mendapat sokongan kuat daripada anggota-anggota keturunan Dayak walaupun kenyataannya Adenan disokong kuat oleh Taib pada masa itu.

Adenan, kemudian dilantik oleh Taib sebagai naib presiden kanan parti itu. Tujuh tahun kemudian, Adenan mencabar Abang Johari, tetapi perwakilan persidangan ditangguhkan apabila dilaporkan sesetengah para penyokong Adenan didakwa menggandakan cawangan-cawangan dalam 40 kawasan.

PBB kemudian dinasihatkan Pendaftar Pertubuhan untuk mengadakan pemilihan atau berdepan dibatalkan pendaftaran seperti Parti Bangsa Dayak Sarawak (PBDS) yang sudah tidak wujud lagi.

Pada 2006 Taib telah membayangkan bahawa beliau akan menduduki kerusi ketua menteri sehingga pilihan raya negeri memandangkan tempoh pentadbiran negeri sekarang akan tamat pada Julai tahun depan.

Tetapi, seawal akhir tahun lepas, Taib menghantar satu isyarat bahawa beliau bersedia mengundur diri dan dilaporkan sedang mencari seseorang tanpa mengira kaum untuk dilatih bagi mengambil alih kepimpinan daripadanya.

Cakap-cakap bahawa Taib bersedia menyerahkan baton semakin bertambah April tahun lepas berikutan kematian isterinya, Puan Sri Laila Taib, yang disifatkan sebagai penyokong kuat kepada Taib dalam karier politiknya.

Oleh itu, tumpuan kepentingan kini ditumpukan kepada kelompok semasa para pemimpin kanan timbalan presiden (1) Tan Sri Alfred Jabu, timbalan presiden (II), Abang Johari dan naib presiden kanan Datuk Seri Awang Tengah Ali Hassan sebagai calon pengganti.

Alfred Jabu, seorang graduan pertanian dan ahli politik berpengalaman, telah dididik oleh dua ahli politik terkenal Sarawak Tun Abdul Rahman Yaakub, mantan ketua menteri dan Yang Dipertua Negeri, dan kemudian oleh Taib sendiri.

Sejak dipilih sebagai anggota dewan undangan negeri kawasan Layar pada 1974, beliau telah dilantik dalam pelbagai jawatan kementerian, termasuk timbalan ketua menteri di bawah Rahman, dan sejak Mac 1981 di bawah Taib.

Seorang lagi calon ketua menteri ialah Abang Johari, yang datang dari keluarga ternama di mana bapanya, Tun Abang Openg, merupakan gabenor pertama Sarawak.

Dengan memegang satu ijazah MBA dari sebuah universiti Britain, beliau dikatakan telah menunjukkan kebolehan sebagai menteri pembangunan industri sebelum bertukar ke Kementerian Pelancongan.

Dalam rombakan kabinet terbaru negeri, beliau dipertanggungjawabkan untuk menjaga Kementerian Pembangunan Bandar dan Perumahan negeri.

Anak Taib, Datuk Seri Sulaiman yang meletakkan jawatan sebagai Timbalan Menteri Pelancongan baru-baru ini, juga telah disebut-sebut sebagai seorang lagi bakal calon kerana terdapat spekulasi bahawa bapanya mahu beliau kembali ke Sarawak dan "dilatih untuk mengambil alih".

Pemerhati politik yang memantau dengan teliti politik Sarawak berkata walaupun Sulaiman tidak menawarkan diri untuk bertanding apa-apa jawatan dalam pemilihan parti tidak lama lagi, ini tidak bermakna bahawa beliau tidak akan dipilih sebagai seorang calon dalam pilihan raya negeri nanti.

Seorang lagi yang bercita-cita sebagai ketua menteri ialah Awang Tengah, menteri kemudahan awam dan menteri kedua perancangan dan pengurusan sumber, yang disifatkan oleh sesetengah orang sebagai jawatan menteri yang cukup berpengaruh selepas Taib dalam kabinet negeri.

Terdapat cakap-cakap bahawa Taib telah mendapatkan pandangan rakyat yang rapat dengan beliau termasuk sesetengah menteri keturunan Dayak dan Cina berhubung bala penggantinya.

Jadi, siapa bakal pengganti Taib? Teka teki masih berterusan. - BERNAMA

Who will succeed Taib Mahmud?

PBB long-serving president and Sarawak Chief Minister, Tan Sri Abdul Taib Mahmud is tipped to announce his successor at the party's conference next week. - Bernama pic

KUALA LUMPUR, Feb 27 — The triennial delegates conference of Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) starting in Kuching on Monday may be a humdrum affair as there is no contest for key positions except for some seats in the party’s supreme council.

Still, for political reasons, this conference will generate much interest among political analysts and party members as the long-serving party president and Sarawak Chief Minister Tan Sri Abdul Taib Mahmud may choose the occasion to indicate his possible successor, at the very least.

Some in the party’s inner circle are speculating that Taib will provide some hints on his possible next-in-line as this might be his last term to head PBB, the most powerful political party in Sarawak. But will he really? Many are also doubtful that he will do so at this juncture.

“He should have an exit strategy by now but there’s no evidence of this,” said Datuk Seri Daniel Tajem, an Iban who served as deputy chief minister to Taib in the early 1980s.

Tajem, who is now an advisor to Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sarawak, said Taib should have just taken the bull by the horns and publicly announce that he would quit.

Political analyst Dr Sivamurugan Pandian believes that Taib will relinquish his top party position only after the next state election because if he steps down now, it might trigger be a power struggle within the party. “He has to groom someone to take over. We may see some indication who is likely the person after the PBB convention,” he said.

Dr Sivamurugan said from a political strategy perspective, it would not be wise for him to step down before the state election as the party might be focusing more on who is going to be the next chief minister instead of winning and retaining power in the state election.

“Which issue would they want to focus, the state leadership or state election? Taib would not become an election issue if he stay on and lead the campaign in the coming state election. The thinking of the people in Peninsular Malaysia, Sabah and Sarawak are all different. That’s why, it would be better for Taib to step down only after the state election,” he added.

The potential successors are likely to come from those in the party’s deputy president position, who are normally being groomed to take over the top leadership. But then again in Sarawak politics, it does not mean that this would happen for sure.

Taib, 74, is believed to be seriously looking for leaders to lead the party. He has helmed PBB since March 26, 1981, a period of about 29 years. What is interesting is that whoever succeeds him as PBB president is going to be the chief minister of Sarawak.

In the past, Taib has eyed a number of PBB leaders who could take over from him, including Tan Sri Dr Sulaiman Daud, Datuk Seri Effendi Norwawi, Datuk Bujang Ulis, Datuk Abang Abu Bakar Mustapha and Datuk Seri Adenan Satem.

However, all of them had somewhat disappeared into political oblivion, for a number of reasons. Some were said to be impatient, some just gave up waiting.

PBB was formed following the merger between Parti Bumiputra and Parti Pesaka in January 1973. In the party’s history, no one has ever challenged the party president and most of the party’s top positions went uncontested, except on two occasions, in 1998 and 2005, but it only involved the deputy president’s post.

In 1998, both Adenan and Datuk Amar Abang Johari Tun Openg challenged each other for deputy president, which was reserved for the Malay/Melanau section of PBB.

Abang Johari triumphed following strong backing from the Dayak members despite the fact that Adenan was strongly backed by Taib at that time. Adenan, the vanquished, was later appointed by Taib as the party’s senior vice-president. Seven years later, Adenan mounted another challenge on Abang Johari, but the delegates conference was postponed when it was reported that some of Adenan’s supporters were found to have allegedly duplicated branches in some 40 constituencies.

PBB was later advised by the Registrar of Societies to have the election or risk being de-registered like the now defunct Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS).

Taib hinted in 2006 that he would have one last shot as the chief minister. The term of the current state administration will expire by July next year. But, as early as last year, Taib sent a signal that he was preparing to step down and was reported to be looking for someone regardless of race to be trained to take over from him.

Talk of Taib preparing to pass on the baton picked up momentum in April last year after the demise of his wife, Puan Sri Laila Taib, who had been described as the pillar of support for Taib in his political career.

Thus, the focus of interest will be on the current batch of senior leaders — Deputy President I Tan Sri Alfred Jabu, Deputy President II Abang Johari and Senior Vice-President Datuk Seri Awang Tengah Ali Hassan as possible successor.

Alfred Jabu, an agricultural graduate and experienced politician, has been tutored by two of Sarawak’s best known politicians — Tun Abdul Rahman Yaakub, the former chief minister and Yang Dipertua Negeri, and later by Taib himself. Since having been elected as state assemblyman for Layar in 1974, he has been appointed to various ministerial posts, including deputy chief minister under Rahman, and since March 1981 under Taib.

Another chief ministerial candidate is Abang Johari, who comes from an illustrious family where his father, Tun Abang Openg, was the first governor of Sarawak. Holding an MBA degree from a British university, he is said to have shown his capability as industrial development minister before being moved to the tourism ministry. In the recent state Cabinet reshuffle, he was tasked to look after the state ministry of housing and urban development.

Taib’s son, Datuk Seri Sulaiman who recently resigned as deputy tourism minister, has also been mentioned as another possible candidate as there is speculation that his father wants him to return to Sarawak and be “trained to take over”. Political observers who have closely monitored Sarawak politics said although Sulaiman had not offered to contest any position in the party’s election, it did not mean that he would not be picked as a candidate in the next state election.

Another aspirant for chief minister is Awang Tengah, the minister of public utilities and the second minister of planning and resource management, which is considered by some as be the most powerful ministerial position after Taib in the state Cabinet.

There is also talk that Taib has also sought the views of people close to him, including some Dayak and Chinese ministers regarding his possible successor.

So, who will succeed Taib? The guessing game continues. — Bernama

Protes laksana GST di ibu negara bulan depan

Oleh Mohd Zuharman

KOTA BARU, 27 Feb — Presiden Parti Sosialis Malaysia (PSM) Dr Mohd Nasir Hashim mengalu-alukan kehadiran beramai-ramai rakyat negara ini menyertai protes terhadap keputusan kerajaan melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) di ibu negara pada 15 Mac ini.

Kata beliau, protes akan diadakan di pekarangan bangunan Parlimen yang bersidang mulai pertengahan bulan depan.

"Bantahan ini bukan untuk cetuskan sebarang permusuhan, tetapi demi untuk membela kebajikan rakyat.

“Terutamanya rakyat bawahan yang berpendapatan rendah, petani, nelayan termasuklah ibu-ibu tunggal.

“Kita rasa bertanggungjawab terhadap kesan pelaksanaan GST terhadap mereka. Maka kita tidak akan biarkan rakyat terus ditekan dan ditipu dengan semudah itu oleh kerajaan pemerintahan,” kata beliau pada majlis penerangan mengenai GST.

Majlis tersebut diadakan di Medan Ilmu dekat sini, malam tadi.

Turut hadir Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail, Senator Mumtaz Mat Nawi dan Yang Dipertua PAS Kota Baru Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdul Rahman.

Pada majlis berkenaan Mohd Nasir mendedahkan pelaksanaan GST akan mengakibatkan 80 peratus rakyat Malaysia mengalami penurunan pendapatan dan kualiti hidup selain melebarluaskan lagi jurang antara kaya dan miskin rakyat negara ini.

Katanya, pelaksanaan GST tidak ubah sebahagian daripada usaha kerajaan Umno-Barisan Nasional untuk memindah bebanan cukai daripada golongan kaya dan korporat kepada rakyat biasa.

“Langkah demikian adalah langkah memijak kepala rakyat, bukan langkah untuk mengangkat taraf hidup rakyat ke arah yang lebih stabil.

"Kita rakyat mesti faham sungguh-sungguh konsep akan dilaksanakan dalam GST ini.

“Ingat dan faham, sesungguhnya GST akan memiskinkan lagi rakyat miskin,” katanya.

Sementara itu Saifuddin dengan nada serta gaya bahasa yang mudah menerangkan GST terpaksa dibuat kerana kerajaan Malaysia tidak ada duit akibat keborosan, ketirisan termasuklah rasuah.


“Semua rakyat akan kena dengan GST ini. Tak kira kamu orang susah ke, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang hatta ibu-ibu tunggal sekali pun,” katanya.

Rang undang-undang GST akan dibaca buat kali kedua pada sidang Parlimen yang bermula 15 Mac ini.