Jumaat, 26 Februari 2010

Agihan wang ehsan, Kelantan tak ambil peduli

Kerajaan Kelantan tidak akan menyekat langkah kerajaan Pusat untuk memberi wang ehsan kepada rakyat negeri itu melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP), kata Timbalan Pesuruhjaya PAS III Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah (bawah).

Beliau, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah Negeri, berkata apa yang menjadi tuntutan kerajaan negeri ialah wang royalti, bukannya wang ehsan.

"Soal dia nak bagi wang ehsan kepada rakyat Kelantan melalui JPP kita tidak sekat kerana itu hak mereka, malah kita tidak akan ambil tahu (kepada siapa wang itu hendak diberikan).

"Soal Kerajaan (Pusat) nak bagi wang ehsan serah pada dia, tetapi kita tetap tuntut royalti. kita akan usaha melalui pelbagai cara yang munasabah," katanya kepada pemberita, di Kota Bharu hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa kerajaan Pusat tetap mahu memberi wang ehsan kepada Kelantan kerana yakin ada rakyatnya yang mahu menerima pemberian berkenaan.

Kerajaan Kelantan bertegas mahukan kerajaan pusat membayar royalti minyak dan bukan wang ehsan walaupun pemimpin Barisan Nasional mendakwa, negeri tersebut tidak layak menerima royalti kerana dua telaga minyak yang didakwa milik Kelantan terletak lebih tiga batu nautika dari pesisiran pantai negeri itu.

Dua telaga minyak berkenaan terletak 150 batu nautika dari perairan Kelantan dan Kerajaan pusat bersetuju memberi RM20 juta wang ehsan kepada penduduk Kelantan, yang merupakan bayaran pertama sebanyak lima peratus daripada hasil dua telaga minyak pada 2008.

Perkara ini seperti yang termaktub dalam perjanjian Akta Peroleum 1974, iaitu bayaran lima peratus daripada hasil keuntungan minyak dan gas kepada kerajaan negeri.

- Bernama

Gambar: PKR - Majlis Semarak Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES)











Media: Kuasa politik baru PRU 13

Rakyat mungkin tidak asing dengan teori 3M, iaitu Money (wang), Machinery (jentera kerajaan) and Media yang memenangkan Barisan Nasional dalam semua pilihan raya umum (PRU) yang lalu. Bagaimanapun, teori 3M ini hampir gagal, apabila internet menembusi gelanggang media pada PRU ke-12, membawa impak "tsunami" kepada politik tanahair Malaysia.

Bekas Perdana Menteri Malaysia, Abdullah Ahmad Badawi akhirnya terpaksa mengakur, bahawa media internet merupakan punca kekalahan BN yang dipimpininya dalam PRU ke-12. Jelas, perang siber pada PRU ke-12 memihak kepada PKR, PAS dan DAP yang kemudiannya membentuk Pakatan Rakyat. Persoalannya, apakah kecenderungan ini akan berlanjutan sehingga PRU ke-13, menyaksikan kemenangan PR secara besar-besaran; ataupun PR bakal termakan dengan senjata ini?

Zulkifli Sulong, Ketua Pengarang Harakah Daily membuat ramalan bahawa prestasi PR bakal menurun, seandainya PRU ke-13 diadakan pada hari esok, ketika berucap dalam forum berjudul "Media: Kuasa politik baru PRU ke-13", anjuran bersama oleh Gerakan Muslimah Sejagat (GEMS) dan Free Public Forum di Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor, semalam.

Selain Zulkifli Sulong, ahli panelnya termasuk Abu Hassan Hasbullah, pensyarah kajian media Universiti Malaya dan Fathi Aris Omar, Ketua Pengarang Malaysiakini. Forum ini dipengerusikan oleh Nurul Suhadah, menarik kehadiran kira-kira 50 orang.

Harakah menangkis propaganda "Tengkolok"

Zulkifli Sulong, yang juga bekas Ketua Pengarang Harakah, berkongsi pandangan sejauh manakah kepentingan lidah parti, khususnya terhadap parti pembangkang dalam konteks Malaysia, yang mana media arus perdana dikuasai sepenuhnya oleh parti pemerintah.

Menurut Zulkifli Sulong, Harakah, lidah parti PAS yang mula diterbitkan pada tahun 1987, telah memenangkan PAS di Kelantan, menyapu bersih kerusi yang dipertandingkan di Kelantan bersama Semangat 46 dalam Angkatan Perpaduan Ummah pada PRU tahun 1990.

Ketika itu, UMNO Baru di bawah pimpinan Mahathir Mohamad berada dalam keadaan yang terdesak, sehingga terpaksa memainkan isu "tengkolok Tengku Razaleigh" untuk menumpaskan musuh politik sebelum hari pengundian. Walau bagaimanapun, Zulkifli Sulong mendakwa Kelantan "terselamat" daripada serangan propaganda tersebut, kerana Harakah sempat membalasnya dengan menyiarkan gambar Mahathir yang pernah memakai tengkolok yang sama ketika melawat ke Malaysia Timur.

Dalam PRU ke-10 pula, PAS berjaya menyapu 27 kerusi parlimen, di samping menguasai dua kerajaan negeri, iaitu Kelantan dan Terengganu. Lantaran daripada pemecatan Anwar Ibrahim daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri pada 2 September 1998, yang mencetuskan gelombang "Reformasi", pengedaran Harakah mencecah kemuncaknya, iaitu 380,000 naskah untuk satu keluarannya.

Persempadanan semula kawasan pengundian

Walau bagaimanapun, melihat kepada kecenderungan jatuh-naiknya prestasi PAS, Zulkifli Sulong menjangkakan prestasi parti tersebut akan menurun pada PRU ke-13, seandainya diadakan dalam masa terdekat ini. Malah, beliau mengingatkan bahawa persempadanan semula kawasan pengundian akan dilakukan untuk mengurangkan kerusi PR.

Beliau mengambil contoh PRU tahun 1999, yang menyaksikan sokongan Melayu-Islam kepada Barisan Alternatif. Maka, persempadanan kawasan pengundian dibuat sebelum PRU tahun 2004, untuk memasukkan pengundi bukan Melayu ke dalam kawasan pengundian, sebagai taktik menambah undi kepada BN. Antaranya, dua orang pemimpin PAS, Mohamad Sabu yang bertanding di Kuala Kedah, dan Mahfuz Omar yang bertanding di Pokok Sena telah menjadi mangsa kepada taktik tersebut, dakwa Zulkifli Sulong.

Justeru itu, Zulkifli Sulong mendakwa bahawa UMNO kini cuba mendapatkan kerusi daripada PKR dan PAS, dengan mendendangkan retorik "perpaduan Melayu", agar mereka memperolehi semula majoriti dua pertiga dalam parlimen, lantas memberi laluan kepada persempadanan semula kawasan pengundian. Beliau berharap agar PAS tidak terperangkap oleh UMNO dalam permainan ini.

Superman adalah wartawan

Abu Hassan Hasbullah (gambar kanan) pula memulakan ucapannya dengan mengimbas sejarah bagaimana kerajaan/regim dalam tamadun manusia dijatuhkan oleh kuasa media, sambil berseloroh bahawa watak hero (wira) yang ditayangkan zaman kini seperti superman dan spiderman, adalah wartawan.

Malah, beliau menyajikan data daripada sekumpulan penyelidik di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk menolak andaian bahawa media baru (internet) dilihat sebagai negatif dan media primitif (tradisional, seperti cetakan dan elektronik) lebih dipercayai. Malah, beliau begitu optimis terhadap zaman teknologi maklumat, bahawa media baru bakal bangkit tanpa boleh dihalang oleh sesiapapun.

Abu Hassan Hasbullah juga berkongsi pengamatan dan pengalaman dirinya, dalam proses bagaimana media baru telah membawa perubahan dalam demokrasi. Untuk berdepan dengan media baru, beliau menekankan bahawa arus sedemikian "tidak boleh" dan "jangan (di-)halang". Mereka yang berbeza pendapat bakal bangkit dan menyanggah sesuatu pandangan yang lain.

Beliau juga menceritakan bagaimana media primitif kehilangan kredibilitinya, dengan menunjukkan data bahawa kajian mendapati 73% kanak-kanak yang berusia antara 6 hingga 12 tahun berminat terhadap perbuatan sodomi kerana ingin tahu. Beliau sebagai anggota Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) baru-baru ini "mengamuk", meluahkan ketidakpuasannya kerana mereka terpaksa melanggani Berita Harian atau Utusan Malaysia untuk anak mereka, bagi mendapatkan akhbar Didik yang terselit dalamnya. Dengan kata lain, segala liputan akhbar tersebut untuk isu liwat akan dibaca oleh anak-anak mereka.

Beliau mendakwa bahawa dirinya sedia bangkit untuk menentang keadaan ini, kerana untuk dirinya, demokrasi dan kebebasan bermaksud "participate" (penyertaan).

Keasyikan terhadap Internet

Fathi Aris Omar (gambar kanan) berkongsi pengamatannya bahawa wujudnya fenomena di mana media kini lebih cenderung untuk memainkan isu politiking, personaliti daripada isu sebenarnya. Beliau mengambil contoh bagaimana berita Zahrain Mohamed Hashim, Tan Tee Beng dan Zulkifli Noordin keluar (atau mungkin keluar) parti dimainkan untuk tiga minggu, sedangkan isu yang memberi impak dalam kehidupan seperti Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) diabaikan.

Berbanding dengan Abu Hassan Hasbullah, beliau lebih pesimis terhadap "kebangkitan media baru", kerana meragui kecapaiannya kepada khalayak yang lebih ramai, bahkan sejauh manakah kandungan media tersebut mampu berfungsi untuk "convert" audien lain.

Ketika mengulas fenomena keasyikan kepada internet dan keghairahan untuk blog dan facebook, beliau berkata, "Jangan-jangan perkara itu mengasyikkan dan melekakan pembangkang sehingga pembangkang tak buat kerja, kerana dalam konteks Malaysia, mahu atau tidak, suka atau tidak, pendekatan tradisional untuk mendampingi (approach) pengundi masih penting."

“Jangan salahkan mahasiswa M’sia yang lesu” - Dr Anwar Ridhwan

Oleh Mohd Ali Bakri

KUALA LUMPUR : Mahasiswa Malaysia tidak sepatutnya dipersalahkan secara keseluruhan apabila timbul isu berhubung mahasiswa itu lesu, kata Sasterawan Negara Dr Anwar Ridhwan dalam suatu sesi dialog sempena seminar dunia penerbitan di Universiti Malaya baru-baru ini.

"Jangan salahkan mahasiswa seratus-peratus. Kita mesti lihat juga terdapat beberapa peraturan yang mengongkong mereka," katanya ketika mengulas soalan seorang peserta yang membuat perbandingan antara mahasiswa Malaysia dan mahasiswa Indonesia dalam beberapa hal tertentu.

Hal kelesuan ini, tambah beliau, telah bermula sejak pendidikan ke atas murid-murid sekolah di peringkat rendah dan menengah lagi.

"Saya melihat teknik pembelajaran di sekolah rendah kita yang tidak begitu kuat dan ada beberapa perkara yang perlu dirombak di peringkat sekolah menengah juga," tambah Dr Anwar Ridhwan lagi.

Menurut beliau, keadaan mahasiswa hari ini tidak boleh disamakan dengan mahasiswa tahun 1970-an.

"Kerajaan dan Kementerian Pengajian Tinggi perlu melihat masalah ini dengan serius mengenai perancangan mereka ke atas mahasiswa," katanya.

Tambah beliau lagi, cabaran kedua dalam dunia pendidikan hari ini ialah dengan melihat kedudukan kementerian pelajaran dan kementerian pengajian tinggi itu sendiri.

Pakatan raps DPM for insensitive oil royalty comments

KUALA LUMPUR, Feb 26: Pakatan Rakyat leaders slammed Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin for picking on Umno veteran Tengku Razaleigh Hamzah, who has insisted that the federal government was wrong in refusing to pay Kelantan oil royalty payments.

“The entire issue has become a circus and whether Prime Minister Najib Razak realizes it or not, the biggest clowns are his federal government and the unprincipled way it is trying to twist the matter,” PKR strategic director Tian Chua told Hrakahdaily.

“This is typical Umno. They are insensitive to the feelings of thecitiz enry. They don't care about their own credibility, what more the country’s or the credibility of other leaders,” PAS legal advisor Hanipa Maidin told Harakahdaily.

Harshest warning

In his harshest warning so far to the 72-year old Razaleigh, Muhyiddin questioned his senior’s loyalty to their Umno.

“We are studying the situation. Everybody is aware of the statements and actions that he has taken,” Muhyiddin told reporters on Thursday.

“Even though they are his personal opinion it is not in line with the decision made by the government and party leadership. So we must look at what will happen next and maybe he will realize this in the end.”

The DPM - known for his sluggish style - not only insisted that the federal government was on the right side of the law, but also boasted that it had the support of the Malay intelligentsia in Kelantan.

“Many of the people from Kelantan are lawyers and professionals and can analyse the matter. I have heard statements from the people of Kelantan, especially academicians and those with certificates, saying that the actions taken by the government do not go against the law,” he said.

Sluggish style

However, Hanipa and his colleagues questioned the accuracy and truthfulness of Muhyiddin’s words.

“What law is Muhyiddin talking about? In fact, based on the Petroleum Development Act, it is very clear that cash payments are due to be paid and these are to be calculated on a formula of five percent of total oil produced in the state for that year,” Hanipa said.

“Whereas the wang ehsan scheme was something designed by the former PM Mahathir Mohamad. It is an arbitrary figure and entirely up to them how much, when and who to pay. As for saying the smart people in Kelantan understand where Umno is coming from, is he trying to say the rest of the people in Kelantan, the rural folk, are dumb and stupid?"

Explain Terengganu then

Kuala Terengganu MP Wahid Endut also minced no words when he challenged Muhyiddin to explain why the federal government had willing paid Terengganu royalty for years until 1999, when the state government fell to PAS.

“When PAS took control in 1999, Mahathir immediately ordered Petronas to stop paying oil royalty. He came up with wang ehsan only in 2000. But when Umno regained the state government in 2004, Abdullah Badawi who succeeded Mahathir, agreed to reinstate the payment of oil royalty to Terengganu," Wahid told Harakahdaily.

"Not only that, they agreed to backdate the payments to 2000. Their rationale at that time was they didn't want the Terengganu people to lose a single cent. If there is no such thing as oil royalty, then what is all that about. Muhyiddin should explain Terengganu first before he points the finger at others.”

GPMS - Kami sanggup Mati mempertahankan Islam dan Melayu... betoi ka?????



Bernama semalam melaporkan, Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) menyifatkan pelawaan pergerakan Pemuda Pakatan Rakyat (PR) sebagai sesuatu yang tidak berfaedah kerana langkah itu tidak akan mengubah nasib orang Melayu di Pulau Pinang.

Setiausaha Agungnya Zambri Mohd Isa berkata kerajaan pakatan pembangkang yang meneraju negeri itu sepatutnya menganjurkan dialog dan mencari penyelesaian kepada masalah yang dihadapi oleh orang Melayu di situ.

"GPMS berbesar hati dengan pelawaan Pemuda parti-parti pembangkang itu tetapi berdebat bukanlah cara penyelesaian terbaik dalam menangani permasalahan itu," katanya.


Apa pun, GPMS kelihatan lebih bertamadun berbanding
Pemuda Umno yang dilaporkan mengoyak surat cabaran debat yang dihantar oleh Pemuda PR. Takat berani koyak surat, tak macho la. Debat la. Orang tua-tua kata, berani kerana benar.

Walaupun begitu, nampak tak jantan bila GPMS menolak cabaran debat itu. Takut nanti orang tuduh depa sebenarnya
Gabungan Pondan Melayu Semenanjung. Setakat ni, saya dah dengar orang kata depa sebenarnya Gabungan Penipu Melayu Semenanjung.

Tak elok la kalau GPMS buka jalan untuk orang tuduh depa macam-macam.

ZMP-;Puak-puak umngok, dpmmpp dan gpms aku nak habaq kat hampa lepaih ni hampa takpayah la nak bising-bising pasai melayu ka apa ka, bukan apa.... kan hampa ni pengecut dah takda teloq takut nak berdebat dengan pemuda pakatan.. Kata nak perjuangkan nasib orang melayu... Ni baru ajak berdebat dah kecut teloq..

Baner kat atas tu tulis sangup mati demi mempertahankan Islam dan melayu... ni baru ajak berdebat dah takot.......

Blogger Tulang Besi Dipanggil Oleh Mustafa Ali

Blogger yang seringkali mengkritik tindakan pemimpin PAS menyokong idea kerajaan perpaduan Umno-BN berkata, setiausaha agung parti sudah memberi “lampu hijau” ke atas aduan rasmi dibuat membabitkan tiga pemimpin kanannya, mendakwa wujud salah laku menjejaskan nama komponen Pakatan Rakyat itu.

Pengendali blog malaysianwaves.com, Abdul Rahman Talib yang turut dikenali sebagai “Tulang Besi” memberitahu The Malaysian Insider, Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali telah menyatakan kesediaan untuk menemui beliau sambil menyifatkannya sebagai “langkah positif.”

“Saya menerima panggilan daripada pejabat setiausaha agung beberapa hari lalu mengatakan bahawa Datuk Mustafa mahu menemui saya berhubung aduan yang dibuat (awal bulan ini)... saya melihat kesediaan beliau sebagai satu langkah baik,” kata beliau ketika dihubung di Jakarta.

Langkah itu disambut baik beliau kerana setiausaha agung yang mempunyai kata putus sama ada sesuatu aduan mempunyai merit untuk disiasat ataupun sebaliknya pernah mengetepikan beberapa aduan sebelum ini termasuk yang dikemukakan oleh Exco Pemuda PAS Abdullah Abdul Karim.

Beliau selain mempertikaikan keputusan jawatankuasa disiplin parti itu menggantung Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad enam bulan sedangkan Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali hanya diberi amaran juga mendakwa aduannya pernah ditolak Mustafa.

Tindakan itu mencetuskan rasa tidak senang di kalangan segelintir pemimpin dan ahli PAS.

Abdul Rahman yang berada di Indonesia kerana urusan perniagaan memberitahu beliau akan terbang ke Kuala Lumpur hujung minggu depan jika masalah pasportnya selesai segera.

Difahamkan ini kali pertama sejak pertengahan tahun lalu pengadu yang membuat aduan ditemui setiausaha agung untuk mendapatkan penjelasan lanjut.

“Mungkin Datuk Mustafa ingin mendapatkan maklumat lanjut dan mungkin hendak tanya beberapa soalan,” kata beliau sambil menambah sepatutnya “ini merupakan kaedahnya jika aduan rasmi dibuat.”

“Biasanya pendakwa raya akan menemui orang yang membuat aduan... akhirnya setiausaha agung (PAS) mengambil langkah yang betul,” katanya.

Dalam aduannya pada 12 Feb lalu, Abdul Rahman turut menyenaraikan supaya keseluruhan anggota Majlis Syura PAS yang menyokong usaha meneruskan dialog kerajaan perpaduan selepas pilihan raya umum ke-12 disiasat jawatankuasa disiplin parti.

Tiga pemimpin yang dimaksudkan terdiri daripada Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa, Timbalan Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din dan Hasan yang bulan lalu dikenakan tindakan amaran oleh jawatankuasa disiplin.


Idea dialog kerajaan perpaduan membabitkan PAS-Umno mendapat sokongan berbelah bahagi dalam parti itu.

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan mereka yang menyokongnya menentang usaha sedemikian.

Nasharudin dan Hasan merupakan antara pemimpin dirujuk Nik Aziz agar ditukar dengan diadakan pemilihan khas menerusi Muktamar Agung Khas.

Muktamar khas tidak diadakan sebaliknya Hasan dirujuk kepada jawatankuasa disiplin di mana keputusan diumumkan 29 Jan lalu.

Isu idea kerajaan perpaduan turut mendapat perhatian Muktamar Agung PAS 2008 dan 2009.

Beberapa pihak dalam dan di luar PAS selain Nasharudin turut menyokong idea berkenaan ialah Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang tetapi mereka berkali-kali telah menafikannya.

Akhir tahun lalu Abdul Rahman mencetuskan kejutan dengan mendedahkan rakaman yang didakwa pengakuan dan kenyataan menyokong idea kerajaan perpaduan.

Dalam blognya, Abdul Rahman minggu lalu berkata beliau akan melantik peguam jika tiada perkembangan daripada sekretariat PAS berhubung aduan yang dibuat.

Bagi membantu langkahnya itu dia memohon sumbangan daripada orang ramai dan setakat ini lebih RM10,000 telah dikumpulkan. -MI

Ulasan GB

Blogger Abdul Rahman Talib telah berjaya mengumpulkan lebih RM10,000 untuk tabung guaman bagi mempastikan aduan-aduannya diberikan perhatian oleh parti.

Mungkin Setiausaha Agung terkejut dengan perkembangan tersebut lantas kini bersedia meenemui Abd Rahman.

Kita berharap ia satu permulaan baru dan perubahan sikap PAS terhadap blogger yang dikatakan sering mengkritik parti. Ia juga diharap dapat membuka "saluran yang tersumbat" seperti yang diungkapkan oleh TPJ Pahang, Dr. Hamzah Jaffar sebelum ini.

Kita tidak mengharapkan pertemuan itu menjadi masa dan ruang untuk pihak parti menekan dan menindas bolgger terbabit, atau untuk menjustifikasikan "ketiadaan merit" terhadap aduan-aduan yang dilaporkan seperti mana yang dinyatakan oleh Datuk Mustafa sebelum ini.

Kita petikkan kisah Saidina Umar r.a. dengan Said bin Aamir seperti yang dinukilkan oleh Dr.Hamzah di dalam blognya:


Hayatilah kisah Saidina Umar r.a dalam menangani aduan penduduk Himsh yang mana Said bin ‘Aamir telah dilantik oleh Umar r.a sebagai gabenor mereka. Suatu hari Saidina Umar telah pergi ke Himsh untuk bertemu dengan penduduk di sana. Khabarnya penduduk di sana mempunyai beberapa aduan mengenai gabenor mereka.

Sebaik saja tiba di sana, Saidina Umar r.a mengumpulkan orang ramai lalu bertanya “Apakah aduan kamu terhadap Said bin ‘Aamir. Lalu mereka menyatakan ada empat semuanya Ya Umar :

1. Said bin ‘Aamir tidak mahu menerima kunjungan kami di waktu malam untuk mendengar aduan atau menyelesaikan masalah kami.

2. Said bin ‘Aamir sering datang lewat ke pejabat.

3. Dalam sebulan mesti ada satu hari di mana Said bin ‘Aamir tidak datang ke pejabat.

4. Dalam majlis, tak semena-mena, Said bin ‘Aamir akan menghilangkan diri.

Lalu Saidina Umar r.a memandang kepada Said bin ‘Aamir dengan penuh ‘husnu dzon / sangka baik’, dengan harapan agar setiap aduan itu dapat dijawab dengan baik oleh gabenor lantikannya itu. Lantas Said bin ‘Aamir menjawab, Wahai Umar, saya rasa tak wajar saya menceritakan masalah peribadiku namun kerana adanya aduan maka aku terpaksa menjelaskannya.

1. Wahai Umar, saya tidak menerima kunjungan tetamu pada waktu malam kerana saya telah jadikan waktu malam untuk Allah sedangkan waktu siang hari untuk manusia/rakyat jelata.

2. Wahai Umar, saya sering datang lewat ke pejabat kerana saya tidak mempunyai orang gaji maka saya sendirilah yang menguli tepung gandum sehingga ia mengembang lalu dibakar untuk diberi makan kepada keluarga aku. Setelah siap menyediakannya barulah aku keluar ke pejabat yang kebiasaannya telah hampir waktu tengahari.

3. Wahai Umar, saya hanya mempunyai sehelai sahaja baju untuk dipakai. Dalam sebulan ada satu hari saya membasuh pakaianku itu. Saya tunggu pakaian itu kering barulah saya pergi ke pejabat.

4. Wahai Umar, sewaktu saya masih kafir, saya pernah menyaksikan seorang sahabat Nabi saw bernama Khubaib bin ‘Adiy,yang menerima siksaan dari Orang Kafir Quraisy yang telah mencederakan tubuhnya di hadapanku namun aku tidak menolongnya. Apabila aku teringat akan peristiwa itu, tak semena-mena aku rasa terkilan dan terasa berdosa. Sebab itulah aku keluar dari majlis.

Kisah ini mempunyai banyak pengajarannya. Antaranya ialah :

1. Aksi Saidina Umar r.a yang berusaha membuat lawatan ke Himsh menggambarkan sikap ambil berat pemimpin terhadap setiap aduan atau masalah yang ditimbulkan lalu menyelesaikannya dengan pantas agar api fitnah tidak terus menyala.

2. Aksi sedemikian juga menggambarkan bahawa Saidina Umar r.a berusaha untuk mendengar sendiri aduan rakyat tanpa mengutus wakil sebagai ‘orang tengah’. Kerana kadang-kadang orang tengah banyak menyembunyikan fakta dan realiti sebenar yang boleh menjejaskan kepentingan peribadi atau pihak-pihak tertentu daripada sampai ke pengetahuan ketua.

3. Apabila ada aduan yang berupa dakwaan maka Saidina Umar r.a menunjukkan keadilannya dengan memberi peluang kepada Said bin ‘Aamir untuk menjawab segala dakwaan/aduan dari rakyatnya secara terbuka. Manakala dakwaan dan jawapan itu pula dibuat di hadapan rakyat jelata agar rakyat sendiri dapat menilai penjelasan yang sebenar dari kedua-dua belah pihak.

Ku Li: ‘Sebab orang Melayu kecewa, tinggalkan Tanah Melayu’

Oleh Neville Spykerman

KUALA LUMPUR, 26 Feb — Pemimpin veteran Tengku Razaleigh Hamzah (gambar), kini menjadi tumpuan dalam arena politik tempatan khususnya di kalangan orang Umno ekoran pendiriannya dalam isu royalti kepada Kelantan, melahirkan kebimbangan beliau dengan perasaan kecewa orang-orang Melayu, malah ada yang mengambil keputusan keluar negara.

“Ada sesuatu yang tidak kena dengan bumi yang dikenali sebagai Tanah Melayu apabila mereka (orang Melayu) mula meninggalkan (negara),” kata Ketua Umno Bahagian Gua Musang ini dalam pertemuan dengan The Malaysian Insider.

Dengan memberikan contoh-contoh khususnya, Ahli Parlimen Gua Musang ini berkata, khususnya golongan generasi muda juga merasakan tidak senang dengan perkembangan dalam negara.

“Ada orang Melayu di London yang profesional, memperolehi pendapatan yang baik, yang tidak akan kembali kerana persekitaran tidak sesuai di Malaysia,” katanya.

Malah menurut beliau publisiti negatif yang dijana ekoran hukuman sebatan terhadap tiga wanita Islam baru-baru dan isu kontroversi berkisar kalimah “Allah” juga tidak akan membantu negara.

Walaupun hukuman merotan selaras dengan undang-undang syariah, Tengku Razaleigh berkata pendekatan itu membawa impak negatif kepada negara apabila ia menjadi tajuk utama media di seluruh dunia atas sebab-sebab yang tidak wajar.

“Pelabur-pelabur dan pelancong tertanya-tanya apa yang berlaku di Malaysia, ketika kita memerlukan pelaburan, modal dan pekerjaan bagi golongan muda yang terus merasakan ia sesuatu yang sukar.” katanya.

Bekas Naib Presiden Umno ini memberitahu, bukan Islam pula ditangkap kerana berpegangan tangan di khalayak ramai, malah beliau merujuk kepada satu kes di mana pihak berkuasa agama menceroboh bilik hotel dihuni warga asing beberapa tahun lalu.

Malah beliau juga risau dengan hubungan kaum yang semakin buruk disebabkan dasar pecah belah.

Kata beliau, kerajaan boleh mangadakan sebanyak mungkin rumah terbuka tetapi hakikatnya tiada elemen “kemesraan”.

“Sudah tentu orang akan datang jika adanya hidangan makanan percuma tetapi ia bukan sesuatu yang tulen,” kata Tengku Razaleigh, anggota kerabat diraja Kelantan.

Beliau menambah walaupun ada jaminan bahawa kadar jenayah semakin menurun rakyat masih belum merasakan keselamatan mereka terjamin.

“Malah isteri saya takut untuk keluar. Mengapa kita harus takut di negara kita sendiri?” katanya.

Tengku Razaleigh membidas amalan rasuah sambil mengutarakan bagaimana enjin jet pejuang milik Tentera Udara Diraja Malaysia boleh “hlang” dan kemudian dijual ke negara lain dan insiden kapal selam yang menelan berbilion ringgit tidak boleh beroperasi dengan baik.

“Sekarang ia boleh berselam. Kita tidak pasti sama ada ia boleh muncul semula,” kata beliau sambil menambah, ia kelihatan seperti gurau senda tetapi sebenarnya sesuatu yang membimbangkan.

Sehubungan itu kata beliau amalan rasuah turut menyebabkan dadah boleh dibawa masuk dengan mudah ke negara ini.

“Malaysia hanya pasaran kecil berbanding dengan New York tetapi disebabkan ada yang rasuah mereka membenarkan dadah menyalur masuk,” kata beliau sambil menambah ia merosakkan minda golongan muda dan meragut banyak nyawa.

“Ini tanda-tanda kemerosotan yang tidak kita alami sebelum ini,” jelas beliau

Awang Adek Ketuai Jawatankuasa Agih Wang Ihsan Kelantan RM20j ....he..he...pakat buleh pitis........!!!

KOTA BHARU: Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussein dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pengagihan Wang Ihsan Kelantan, yang berjumlah RM20 juta.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata Awang Adek, yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, dilantik untuk menguruskan agihan wang ihsan berkenaan atas kapasitinya sebagai Timbalan Menteri Kewangan.

Mustapa, yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, berkata mesyuarat jawatankuasa untuk pengagihan wang ihsan itu akan berlangsung pada Mac nanti untuk membincangkan kaedah agihan peruntukan itu.

"Kerajaan pusat sudah bersetuju dengan pelantikan Awang Adek untuk ketuai jawatankuasa ini.

"Agihan wang ihsan RM20 juta itu akan disampaikan kepada rakyat Kelantan pada April nanti," katanya ketika berucap merasmikan majlis penyampaian sumbangan dan sambutan Maulidur Rasul di sini hari ini.

Semalam, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Kerajaan Pusat tetap mahu memberi wang ihsan kepada Kelantan kerana yakin ada rakyatnya yang mahu menerima pemberian berkenaan dan akan memastikan bantuan itu dibuat secara telus kepada golongan yang layak menerimanya.

Perdana Menteri berkata Kerajaan Pusat akan tetap dengan pendiriannya berhubung pemberian wang ihsan dan bukannya royalti minyak seperti yang didakwa kerajaan Kelantan pimpinan PAS.

Mustapa juga berkata kerajaan pusat juga bersetuju untuk melantik Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan dan beberapa pegawai kanan kerajaan negeri dalam jawatankusa itu untuk memantau pengagihan wang ihsan yang disalurkan terus kepada rakyat.

Beliau berkata dengan pelantikan pegawai daripada kerajaan negeri pimpinan PAS, ia dapat membendung daripada dakwaan serta tomahan palsu terhadap agihan wang ihsan terhadap pusat.

"Kita mahu tunjukkan bahawa pusat jujur dalam membantu rakyat Kelantan. Kita nak tunjuk bahawa kita tidak ada agenda apa-apa pun. Kita nak berikan wang ihsan kepada rakyat Kelantan secara telus dan terus," katanya. - BERNAMA

Assobiyyah Yang Menghantui Jiwa dan Minda Orang Melayu

Oleh: Nash Ar-Rawy

Assobiyyah atau fahaman kebangsaan ( Nasionalisme) masih lagi merupakan penyakit turun temurun di kalangan manusia amnya dan khasnya orang Melayu yang beragama Islam . Orang Melayu menganut agama Islam mengikuti raja mereka iaitu , Parameswa yang memeluk agama Islam pada tahun 1414 ( abad ke 15 ) .Pada abad ke 20 ini, lebih kurang sekitar 500 tahun ; politik “ Takkan hilang Melayu di dunia” yang di taja oleh laksamana Hang Tuah yang tiada di ketahui makamnya ,’ Road-show’ nya masih lagi dilagukan oleh parti assobiyyah Melayu Umno.

Salahkah fahaman assobiyyah ini di sisi Islam ? Sebenarnya tidak salah kerna kecintaan kepada budaya dan bangsa sendiri itu dibenarkan oleh Islam . Justeru, kerna bahasa , budaya , kumpulan ethnik , bangsa dan keturunan adalah semuanya ciptaan tuhan yang Maha Bijaksana dan Maha Pencipta yang bisa menciptakan kepelbagaian bangsa supaya manusia itu bisa kenal mengenal antara satu sama lain .

Lantaran itu , mengapakah Islam mengharamkan assobiyyah ( kebangsaan) dan kaumiyyah( Perkauman ) ? . Ini adalah kerna Bangsa di letakkan melebihi Islam dan dijadikan pula Bangsa itu sebagai TERAS perjuangan dan HALATUJU pencapaian. KEZALIMAN berlaku kerna tiada meletakkan yang hak pada tempatnya yang sebenar! ; yakni Islam sebagai teras dan sebaliknya; dijadikan pula Islam , raja- Melayu, dan ugama Islam sebagai perkakas atau alat untuk mencapai cita-cita kebangsaan Melayu ( assobiyyah Melayu ) seperti yang tertera dengan jelasnya di dalam ‘By- Law” ( perlembagaan ) Umno itu sendiri .

Akibahnya daripada kezaliman tersebut, tertolak hududullah ( batasan hukum ketentuan Allah ) iaitu; Hukum Hudud, Qisos dan Ta’zir tidak terlaksana walaupun setelah 5 dekad merdeka daripada penjajahan Inggeris . Namun , umat Islam masih lagi dijajah dengan “ British Common Law “ dan menolak Hukum Hudud. Inilah dia dosa , dan kezaliman assobiyyah Melayu ( Umno) kepada Islam . Meletakkan Melayu sebagai teras perjuangan bukannya Islam . Natijahnya berlakulah ‘ Neo-Colonialism” (Pejajahan Bentuk Baru) oleh Umno ke atas Islam dengan menggunakan pendekatan assobiyyah Melayu menghantui minda dan jiwa orang Melayu supaya terus tidak merdeka . Menjadikan segelintir sahaja elit Umnoputra kaya raya . Sementera rakyat marhein tertekan dengan sistem Negara Koporat Umnoputra; di atas nama Melayu . Islam haramkan monopoli , kerna kekayaan negara itu untuk semua. Bukan yang kaya bertambah kaya melalui DEB untuk satu puak suku sakat sahaja. Islam haramkan kronisma dan membela semua kaum yang miskin bukan korporat Ananda Krisnan, Vincent Tan dan Mukhlis yang kaya raya mempergunakan DEP menipu rakyat miskin !.

Dalam kes sodomi ( liwat ) DS Anuar Ibrahim sepatutnya di bicarakan di Mahkamah Syariah tetapi sebaliknya di bawa ke Mahkamah Sivil. Walaupun permohonan DS Anuar di buat di Mahkamah Syariah untuk membicarakan kes Qasaf ke atas Si Penuduh diri beliau ; namum sehingga sekarang hakim-hakim Mahkamah Tinggi Syariah masih lagi terkapai-kapai untuk melakukan ‘ Legal Prosidings” ke atas kes Qasaf ( menuduh liwat tanpa 4 orang saksi ) .

Satu bukti lagi ialah kes syurb atau jenayah syariah minum arak . Wanita yang terlibat mahu di sebat secara hukum hudud untuk menebus dosanya di akhirah. Akan tetapi, hukuman ke atas beliau bukanlah secara ketentuan nas daraipada Kitabullah dan Assunnah. Sebatan hukum minum arak sebenarnya adalah antara 40 hingga 80 sebatan untuk tujuan pendidikan bukan penyiksaan dan penghinaan sebagaimana dakwa rakan kongsi Umno ; iaitu ‘Sisters In ‘Islam ‘ “ .Justeru itu dilakukan di depan khalayak sebagai pendidikan cegah maksiat .Sebenarnya tiada mendatangkan kesakitan seperti di dalam filem ‘Semerah Padi “ justeru kerna tangan tiada boleh diangkat melebihi lengan dan menampakkan ketiak , rotan halus dan pendek bukannya tebal dan panjang seperti yang di takuti ‘Sistes In ….” Bahkan jika cedera atau sakit dihentikan segera serta merta dan disambung pada hari lain dan bukannya di sebat berterusan ‘ non –stop/continuos” seperti gambaran negatif yang diberikan ; kerna ianya ibarat si ayah yang mendidik anak tidak solat ‘ bukannya di rotan untuk mencedera tetapi untuk mendidik . Barang dingat Hudud hanya untuk orang Islam , bukan Islam tidak dipaksa kerana ini membabitkan Iman dan mereka boleh pilih ‘Civil Law” .

Hukum hudud yang dilaksanakan dengan sempurna dan dengan redha si pesalah, inyaAllah tertebuslah dosa tersebut ; zina. liwat atau minum arak di akhirat kelak .Sayang sekali bagi umat Islam ; retorik tak hilang Melayu di dunia itu ; rupa-rupanya menghilangkan hudud daripada Satu Malaysia Sekular ( SMS) .Tahukah anda jika Islam naik ; bangsa yang mendukungnya automatis naik. Seperti panji Islam yang di pegang oleh orang Parsi mengusir thogut Shah, Amerika dan CIA. Namun jika orang Melayu menolak Islam dan ‘comfort zone” dengan assobiyyah Melayu Umno . Tiada mustahil jika Allah beri kepada bangsa lain ( Cina dan India) dalam DAP. PKR dan Kongress Penyokong PAS yang belajar Islam dan diberi hidayah masuk Islam dan memperjaungkam “Ad-Deen waddaulah “ dan Ad-Deen wa Syariah di negara ini !

Bagi orang Islam yang beriman tanpa mengira kaum hendaklah bangun untuk memastikan Hudud, Kisos dan Takzir bisa dilaksanakan di negara ini dengan menolak fahaman assobiyyah Melayu Umno dan assobiyyah Cina ( MCA ) dan assobiyyah India ( MIC) dengan memberikan sokongan padu kepada perjuangan yang tidak bernaunsakan kaum atau berteraskan perkauman . Sebaliknya berteraskan Islam ( “Rahmatan lil alameen “ seperti Parti Islam SATU Malaysia : PAS) , dan yang bernaunsakan Keadilan Sejagat dan Universalisme yang menolak retorik dan fahaman perkauman iaitu PKR dan DAP dalam PAKATAN RAKYAT . Jangan buat DOSA SUBAHAH tolak hudud lagi dengan mengundi Umno/BN lagi. Bertaubatlah dan undi Pakatan untuk menolak assobiyyah dan perkauman UBN yang di taja Umno .

Mencari ‘Political Mileage” dengan bergayut dengan sentimen perkauman dan mencetuskan anarki untuk meneruskan Tradisi Menipu Rakyat dalam jenama baru yang menenggelamkan Islam Hadhari ( Islam Cabut Lari ) ; diberikan kosmetik baru iatu SMS ( Satu Malaysia Sekular ) JTR ( Juara Tipu Rakyat ) . Cuba menutupi kerugian RM 32 BILLION berjudi dengan Tukaran Wang Asing Bank Negera melalui kerajaan RosmahNajib yang bisa menampung 100 tahun baget Pulau Pinang seperti yang di dedahkan Ku Li dan Nga Kor Ming . PKFZ yang didakwa MCA membabitkan figura Umno tetapi tiada disabitkan oleh SPRM; akan jadi seperti kes Perwaja Steel ( 3kali ‘bail-out’ ) dan BMF ; hilang begitu sahaja sekalipun nyawa aruah Jalil melayang .

Inilah dia perjuangan yang berteraskan assobiyyah Melayu ) demi Melayu bukannya demi Islam . Rasuah pun masih boleh jadi calun pilihanraya dan Ketua menteri ; sebab Hidup Melayu sebagai teras dan seruannya ; Amal Makruf Amal Mungkar menolak esensi TERAS perjuangan KITABULLAH dan ASSUNNAH dan seruan ‘ ALLAH HU AKBAR ! “ . Menipu ummah dalam permainan isu kalimah Allah ; walhal ucapan ramai pemimpin umno Satu Malaysia Sekular ( SMS). Massa sudah tahu Umno menolak Hudud kerna Umno bukan parti Islam tetapi parti perkauman Melayu dan hanya bisa hidup dengan sentimen perkauman seperti tohmahan ; PAS alat DAP untuk meraih undi Melayu dan pernah isu assobiyyah ini disandiwarakan oleh Najib –Lee Kim Sai . Bahkan mantan Presiden Umno pernah berkata jika laksanakan hudud habislah tangan orang Malaysia ini boleh dibuat sup . Ini lah ajaran baru yang sesat lagi menyesatkan dalam perjuangan assobiyyah Umno ; yang menolak Islam sebagai TERAS perjuangan sebaliknya menjadikan assobiyyah Melayu sebagai terasnya dengan memperalatkan raja-raja Melayu, ugama Islam dan budaya Melayu untuk mencapai cita-cita kebangsaan; bukannya Islam sebagai Teras dan Matlamat tetapi sebagai ALAT UMNO semata-mata ; termasuklah Islam Hadhari yang cabut lari dengan penipuan terkini : SATU MALAYSIA SEKULAR ( SMS ) dan JTR ( JUARA TIPU RAKYAT ) ! .

“ ALLAH IS THE GREATEST ! “

Awang Adek Ikrar Salur Wang Ihsan Secara Telus ..ha.ha....cek awe....ikut suka mu lo....!!

KOTA BAHARU: Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Dr Awang Adek Hussein berikrar untuk melaksanakan amanah sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pengagihan Wang Ihsan sebaik mungkin dan memastikan pengagihan secara telus.

Awang Adek yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri berkata beliau juga akan memastikan wang berjumlah RM20 juta itu disalur kepada golongan yang berhak menerimanya.

"Saya menyambut baik pelantikan itu dan akan cuba menyelesaikan segera pengagihan wang ihsan dengan setelusnya supaya tiada lagi isu yang berbangkit.

"Kita akan mengumpul dan memanggil semua anggota jawatankuasa dalam masa terdekat ini untuk mengagihkan dan menjalankan tugas masing-masing. Kita mahu rakyat mendapat hak mereka yang sepatutnya dan mereka tidak akan bising lagi selepas ini," katanya ketika dihubungi, di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas pengumuman Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed hari ini yang menyatakan Awang Adek dilantik menguruskan agihan wang ihsan itu di atas kapasitinya sebagai Timbalan Menteri Kewangan.

Sementara itu, mengulas mengenai Exco kanan kerajaan negeri Datuk Husam Musa yang mempertikaikan tindakan pemimpin Umno Kelantan memberi penerangan berhubung isu royalti minyak, Awang Adek berkata maklumat yang disebarkan kepada rakyat Kelantan adalah mengikut penjelasan Petronas.

"Bukan Umno yang membuat keputusan terhadap wang ihsan di Kelantan, sebaliknya semuanya ditentukan oleh Kerajaan Pusat. Mereka (Kerajaan Negeri) perlu ingat, Datuk (Seri) Mustapa bercakap atas kapasiti Menteri dan saya Timbalan Menteri. Bukan Umno yang cakap.

"Jadi, tak ada sebab saya dan beliau (Mustapa) tidak boleh bercakap mengenai wang royalti memandangkan kami memegang jawatan dalam Kerajaan Pusat," katanya.

Kerajaan Kelantan yang diteraju PAS bertegas mahukan Kerajaan Pusat membayar royalti minyak dan bukan wang ihsan walaupun mengikut peraturan, negeri tersebut tidak layak menerima royalti kerana dua telaga minyak yang didakwa milik Kelantan terletak lebih tiga batu nautika dari pesisiran pantai negeri itu.

Dua telaga minyak berkenaan terletak 150 batu nautika dari perairan Kelantan dan Kerajaan pusat bersetuju memberi RM20 juta wang ihsan kepada penduduk Kelantan, yang merupakan bayaran pertama sebanyak lima peratus daripada hasil dua telaga minyak pada 2008.

Perkara itu adalah seperti yang termaktub dalam perjanjian Akta Peroleum 1974, iaitu bayaran lima peratus daripada hasil keuntungan minyak dan gas kepada kerajaan negeri. - BERNAMA

Anwar Dalam Bicara 7

Amin Ahmad

Perbicaraan ditangguhkan.

Amat menarik untuk diperhatikan bila kemahuan para peguam Anwar meneruskan bicara dan menangguhkan permohonan mereka bagi menyingkirkan hakim. Sudah menjadi rahsia umum di Malaysia bagaimana rakyat semakin hilang kepercayaan kepada sistem kehakiman apabila melibatkan isu politik.

Dalam satu hadis Nabi s.a.w. ada disebut berkenaan tiga orang hakim di mana dua daripadanya akan menghuni neraka, hanya satu akan ke syurga. Dijelaskan bahawa satu yang ke syurga ini tahu kebenaran dan membuat keputusan sesuai dengannya. Sementara selebihnya ke neraka kerana i) mereka jahil, tetapi tetap mahu menjadi hakim dan ii) mereka tahu kebenaran tetapi membelakanginya.

Kes kehakiman di Malaysia mula menjadi perbualan ramai apabila Tun Saleh Abas ‘hilang jawatan’nya daripada permainan politik Dr. Mahathir. Beliau sempat menulis Singa di Bawah Takhta Dijerat untuk menceritakan seluruh peristiwa yang terjadi sebelum beliau kehilangan jawatan sebagai Ketua Hakim Negara.

Rais Yatim pernah menyiapkan Ijazah Doktor Falsafah yang memperihalkan isu kebebasan kehakiman di Malaysia pasca isu Tun Saleh Abas. Ternyata, jambatan yang beliau bakar atas nama prinsip dulunya kini dikompromi dan terlihat ciri nyanyuk lekas menerpa beliau.

Syed Ahmad Idid antara seorang lagi hakim yang mendedahkan bagaimana institusi itu diserang ‘barah’ rasuah.

Hanya pada zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri, dengan Dato’ Zaid Ibrahim sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menguruskan hal ehwal berkaitan undang-undang, kita dapat melihat sedikit usaha ditonjolkan bagi memulihkan semula institusi yang membina cabang pemisahan kuasa di Malaysia ini.

Tetapi panas tidak mesti sampai ke petang, ada masanya hujan datang di tengah hari. Usaha memulihkan institusi kehakiman dilihat oleh sesetengah pihak sebagai satu usaha menghilangkan pengaruh ‘sang maharaja tanpa tengkolok’ yang telah memerintah lebih dua dekad. Kenapa begitu? Paling tidak ada beberapa petunjuk boleh dinyatakan iaitu:

1. dialah Perdana Menteri yang menyerang institusi kehakiman akibat keputusan-keputusan tidak memihak kerajaan, khususnya mengharamkan UMNO.
2. dialah yang cuba masuk campur urusan berhubung pemecatan Tun Saleh Abas.
3. dialah Perdana Menteri yang memanipulasi sistem kehakiman untuk kepentingan politiknya dalam isu Anwar Ibrahim.
4. bukan sekadar isu Anwar Ibrahim, rentetan daripada isu ini juga ternampak jelas misalnya dalam bicara singkat Munawar Anees dan Sukma Darmawan.
5. selain itu, mendiang hakim Augustine Paul yang tiba-tiba melonjak jawatannya dan popular dengan kata-kata “tidak relevan”.
6. dialah antara yang didapati Suruhanjaya Siasatan video VK Lingam (yang popular dengan kata-kata “correct, correct, correct”) perlu didakwa bersama beberapa yang lain kerana kandungan video tersebut jelas memaparkan manipulasi sistem kehakiman.

Di sebalik semua ini, Dr. Mahathir masih boleh terus bebas dan mengatur agenda beliau. Beliau tidak merasa bersalah dan memang tidak kelihatan mahu mengaku bersalah.

Sebab itu Reformasi 1998 tidak wajar hanya dilihat dalam konteks pertarungan peribadi antara dua tokoh. Ia telah mengheret lebih daripada itu. Kerana Dr. Mahathir tahu bahawa beliau tidak cukup asas untuk membuang Anwar Ibrahim daripada kerajaan, alang-alang beliau memperjudikan nasib dengan membuat pertuduhan mengaibkan dan mengerah seluruh jentera kerajaan menjustifikasikan tindakan tersebut.

Dan kes terbaru antara Anwar dengan Saiful tidak lebih daripada usaha sia-sia sebilangan yang terdesak menahan kemaraan Gerakan Reformasi.

Kenapa mereka memilih pertuduhan yang sama?

Kerana mereka tahu bahawa kemenangan Barisan Nasional pada tahun 1999 didokong oleh undi bukan Melayu. Dalam satu kenyataan di Dewan Rakyat, Dato’ Azmi Khalid pada waktu itu menyatakan bahawa 65% Melayu mengundi Barisan Alternatif. Ya, orang Melayu menolak pertuduhan jahat tersebut!

Pada tahun 2008, kita menyaksikan undi bukan Melayu ini beralih begitu besar kepada apa yang kita kenal sebagai Pakatan Rakyat. BN, khususnya UMNO sedar bahawa mereka kini benar-benar bergantung kepada undi Melayu.

Tapi undi orang Melayu bukan tidak pernah berpaling sebagaimana kes 1999. Maka ini menjadikan UMNO terdesak. Untuk meneruskan wacana politik ke hadapan, mereka tersekat dengan persoalan lama yang tidak selesai iaitu tindakan bodoh mereka menurut perencanaan Dr. Mahathir sepanjang 1998-2004. Ini kerana Anwar Ibrahim berada di barisan depan Pakatan Rakyat. Penerimaan rakyat kepada Anwar beerti penolakan tuduhan 1998-2004. Jadi, satu tindakan untuk menjustifikasikan tempoh gila itu perlu dibuat. Caranya? Sekali lagi membuat tuduhan mengaibkan itu.

Mereka sangka bahawa rakyat telah memaafkan sepenuhnya tindakan mengheret negara bagi menjustifikasikan tembolok seorang pemimpin yang mengaku wira dunia ketiga tetapi beraja di mata, bersultan di hati. Negara kini di persimpangan, dan ini adalah peluang terbaik rakyat membuat perubahan…secara perlembagaan!

Tengku Razaleigh Menjadi Duri Yang Terpacak Dalam Daging Umno


AHLI politik yang bijak itu ialah ahli politik yang boleh menghidupkan dirinya dalam keadaan bagiaman sekalipun. Bijak mengambil kesempatan bermain dengan isu untuk menzahirkan dia masih wujud dan relevan, bertenaga dan tidak boleh diketepikan. Apa lagi kalau isu yang dibangkitkan itu isu yang menyentu hati dan naluri rakyat bawahan. Ahli politik demikian juga bukan mudah untuk dipadamkan kerja dan idealisme politiknya.

Begitulah dengan aksi politik Tengku Razaleigh Hamzah. Dia tidak ada apa jawatan dalam kabinat dan parti. Malahan dia pernah 'ditohok' oleh Dr Mahathir Mohamad. Dia pernah 'diselam air' dua kali oleh Mahathir. Dia juga pernah ditipu hidup-hidup dua kali oleh Dr Mahathir. Namun ternyata kekebalan hayat politiknya, Tengku Razaleigh masih bersinar dan terus menjadi pengharapan rakyat. Idea, pandangan dan ulasannya masih diminati rakyat.

Penerusan nyawa politiknya kerana keikhlasan beliau dalam berjuang.

Misalnya isu tuntutan royalti petroleum di Kelantan benar-benar meletakkan Tengku Razaleigh atas pentas politik semasa yang membanggakan banyak pihak. Bukan saja ahli dan penyokong Umno yang mengenali perjuangan suci Tengku Razaleigh sejak dulu, tetapi ahli dan pemimpin Pas juga merasa terharu atas tindakan Tengku Razaleigh. Orang Pas nampak bahawa Tengku Razaleigh seorang negawaran yang ikhlas.

Sikap dan pendirian beliau berhubung tuntutan itu secara tidak langsung menunjukkan tanggung dan perjuangannya untuk membela rakyat Kelantan berterusan. Dan pendirian beliau itu bukan untuk menentang Umno, sebaliknya demi hak dan keadilan. Kalau kita bercakap soal hak dan keadilan semua orang kena setuju dengan Tengku Razaleigh.

Tidak timbul sebenarnya beliau tidak setia kepada Umno. Pandangannya berkadas dengan Umno kerana dia berpegang kepada kebenaran. Hakikat Kelantan berhak menerima bayaran tunai 5% terus dipertahakan kerana itulah kehendak undang-undang dan ikrar yang termenterai yang dilihat dan diakui sendiri olehnya.

Kalau orang faham perjuangan Tengku Razaleigh dalam hal ini orang tidak akan marah kepadanya. Orang Umno baik Mustapa Mohamed, Awang Adek Hssein atau Setopa Anak Tak Gawa Ali, tidak akan marah kepada Tengku Razaleigh Hamzah bahkan mereka sepatutnya bersama Tengku Razaleigh. Kalau difahami betul-betul, untuk siapakah Tengku Razakeigh perjuangkan semua itu? Wang tunai sebanyak 5% itu bukan untuk beliau atau istana Kelantan melainkan untuk rakyat Kelantan. Bukankah Umno melaungkan perjuangan mereka untuk bangsa Melayu?

Seperti mana yang dijelaskan Tengku Razaleigh apa yang beliau lakukan itu juga kerana mempertahankan semangat dan tujuan Petronas - Akta Pembangunan Petroleum itu diwujudkan iaitu untuk membantu negeri-negeri Pantai Timur yang masih miskin seperti mana dihasratkan oleh Tun Razak. Di sini boleh dianggapkan beliau cuba melaksanakan amanat dan pesanan Tun Razak untuk orang Melayu.

Sayang ramai tidak memahami hakikat dan rahsia tersurat ini, maka adalah yang 'murih dan marah' kepada Tengku Razaleigh. Mereka yang marah adalah mereka yang berfikiran sempit dan melihat ke tembolok sendiri.

Tidak kisah kalau Muhyiddin Yassin kurang senang dengan sikap Tengku Razaleigh itu. Tidak mengapa kalau Najib juga tidak bersetuju (tetapi Najib nampaknya tidak sangat menunjukkan kejengkilan). Begitu juga tidak pelik kalau Rais Yatim tidak rela wang tunai itu diberikan kepada Kelantan. Usah peduli kalau Dr Mahathir juga tidak sokong kerana sudah berdekad Mahathir menganiaya rakyat Kelantan. Ketahuilah dendam Mahathir kepada Kelantan tidak berkesudahan.

Tetapi kalau orang yang lahir di Bachok Kelantan, lahir di Pasir Pekan Kelantan juga turut tidak setuju dengan Tengku Razaleigh Hamzah mungkin orang-orang ini sudah gila, kalaupun tidak cerdik. Gila bermakna dulu dia cerdik tetapi kerana tension atau terkena buatan orang menyebabkan dia jadi gila.

Kerana apa yang dipertahankan Tengku Razaleih itu satu hakikatlah maka Umno nampak kekok untuk mengambil tindakan kepada ahli Parlimen Gua Musang itu. Nampaknya Umno kena berfikir panjang dan mengkaji implikasinya. Jadi Tengku Razaleigh kini jadilah duri yang terpacak dalam daging Umno yang sukar untuk dicabut.

Mungkin Umno faham akan bahana kalau mereka mengambil tindakan ke atas Tengku Razaleigh. Yang jelasnya kepada Umno Kelantan. Kalau takdir Tengku Razaleigh diambil tindakan ini menyebabkan Umno akan menerima naas besar. Pengaruh dan aura Tengku RAzaleigh di Kelantan masih kaut. Apa lagi kalau Tengku Razaleigh yang dianggap suara istana bergabung dengan Tok Guru bernama Nik Aziz ini menyebabkan Umno akan hancur. Tidak musthail dalam pilihan raya akan datang Umno akan mengulangi sejarah malu yang parah dalam pilihan raya tahun 1999, tidak menang walaupun satu kerusi.

Natijah dan implikasi inilah yang ditakuti oleh Umno. Inilah menyebabkan Umno berhati-hati untuk bertindak ke atas Tengku Razaleigh. Soalnya apakah dengan terus membiarkan duri bernama Razaleigh menikam Umno itu Umno Kelantan senang duduk! Jawabnya, biar salah, cabut salah jadi Umno Kelantan serba salah dalam menghadapi Tengku Razaleigh!
MSO.

Dr Mahmood Zuhdi Tokoh Maulidur Rasul 2010

Oleh Masdar Wahid

KUALA LUMPUR : Timbalan Dekan Institut Pemikiran dan Ketamdunan Islam Antarabangsa (Istac) Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Datuk Dr Mahmood Zuhdi Ab Majid dipilih sebagai penerima Anugerah Perdana pada majlis sambutan Maulidur Rasul 1431H/2010 bagi tahun ini.

Dr. Mahmood Zuhdi memulakan pendidikan rendah dan menengah di Madrasah Majidiyah, Kg Kayu Rendang, Melor dan Ma’ahad Muhammadiah di Kota Bharu, Kelantan sebelum menyambung pengajian di Yayasan Pengajian Tinggi Islam Kelantan dalam bidang Sarjana Muda Syariah pada tahun 1966.

Tokoh yang dilahirkan pada 12 Jun 1947 itu turut menimba ilmu di Universiti al-Azhar, Kahirah pada tahun 1970 dalam bidang Syariah selain dianugerahkan Doktor Falsafah pada tahun 1990 di Universiti Malaya.

Beliau juga merupakan penasihat dipelbagai jabatan dan agensi seperti Anggota Majlis Penasihat Institut Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa Sedunia (INFAD), Universiti Sains Islam Malaysia dan Ahli Jawatankuasa Penasihat Syariah MS 1900: 2005 Sirim.

Sehingga kini, beliau merupakan Profesor, di Jabatan Fiqh dan Usul Fiqh, Kuliah Ilmu Wahyu dan Ilmu Kemanusiaan, di UIAM.

Anak kelahiran Kelantan itu menerima anugerah tersebut daripada Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Sultan Badlishah di Masjid Putra pagi tadi.

Turut menerima anugerah pada majlis itu ialah pelajar cemerlang, Nik Nur Madihah Nik Mohd Kamel dan Bekas Pegawai Agama Istana Negara, Datuk Abu Hassan Din al-Hafiz.

Madihah yang juga berasal dari Kelantan merupakan pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) apabila memperoleh 20 A pada tahun 2008.

Manakala Datuk Abu Hassan Din al-Hafiz ialah adik kepada kepada Datuk Harun Din yang juga Timbalan Mursyidul Am Pairti Islam SeMalaysia (PAS). Lain-lain penerima anugerah termasuklah, Presiden Malaysian Relief Agency, Datuk Dr Abdul Razak Kechik; Pengarah Urusan Faza Sdn Bhd, Faiza Bayumi Syed Ahmad; Pegawai Penyelidik Mardi, Dr Tamm Swee Lian dan Pengarah Institut Penyelidikan Produk Halal Universiti Putera Malaysia (UPM), Prof Dr Yaakob Che Man.

‘Cermin Mata’ majalah Kristian terawal berbahasa Melayu

Oleh Mohd Ali Bakri

KUALA LUMPUR : Majalah terbitan Kristian terawal yang ditulis dalam bahasa Melayu adalah Cermin Mata yang bertujuan membawa ajaran Kristian ke dalam masyarakat Melayu, kata Sasterawan Negara Dr Anwar Ridhwan di sini, hari ini.

"Penerbitan Cermin Mata oleh para mubaligh Kristian itu diterbitkan dalam tulisan Jawi ketika itu. Akan tetapi, bersama terbitnya majalah ini telah pun ada gerakan antara ulamak-ulamak yang turut sama berdakwah melalui penulisan ini," kata beliau dalam seminar dunia penerbitan anjuran Fakulti Sastera dan Sains Sosial

Dalam perkembangan lain, beliau turut menyentuh perihal kedudukan Melayu sebagai sebuah tamadun.

"Kalau bangsa-bangsa lain ada menyatakan peninggalan untuk tamadunnya, maka adakah masyarakat Melayu mempunyai tamadun?"

"Dalam hal ini, saya ingin memetik pandangan Ismail Al-Faruqi dalam konteks Islam. Sarjana Muslim itu berkata, tamadun tiba ke dalam sesuatu masyarakat apabila masyarakat tersebut menerima Tauhid sebagai cara hidup mereka," tambah Dr Anwar.

Berdasarkan takrifan Al-Faruqi ke atas pengertian tamadun itu, kata beliau, jika ada peninggalan candi-candi seperti yang ada di Batu Pahat dan lain-lain tempat lagi, maka hal itu sudah tidak penting lagi bagi mengangkat nilai tamadun.

Hal-hal yang berkaitan ketamadunan, tambah beliau, tidak dapat dipisahkan dengan penerbitan dan percetakan.

"Pada kurun ke-6 di China, telah pun wujud percetakan berdasarkan teks-teks yang ditemui pada 594 Masehi, manakala sekitar 860 pula telah wujud teks Buddha di China, Arab dan Mesir dengan cetakan blok yang kemudiannya teknik itu ditiru Barata pada 1,300 dan Guternberg pada 1436.

"Kemudiannya Inggeris memperkenal mesin cetak ke Amerika pada 1638 atau 1639. Akhirnya, wujud penerbit Benjamin Franklin di London dan di New York sebagai Publishing Capital," kata beliau.

Penerbitan terawal di Alam Melayu

Sementara itu, kata Dr Anwar, di Alam Melayu masyarakat sudah diperkenalkan oleh Inggeris melalui Abdullah Munsyi melalui Syair Singapura Terbakar pada 1830, Hikayat Pelayaran Abdullah ke Kelantan (1838), Hikayat Abdullah (1848) dan seterusnya.

Selain itu, beliau turut menyentuh perkembangan berikutnya seperti penerbtian teks oleh Raja Ali Haji (1809 - 1871), Tuhfat Al-Nafis, Bustanul Katibin (1857), Kitab Pengetahuan bahasa dan Gurindam Dua Belas (1847).

"Antara majalah terawal, ialah Bakatan Bahasa Melayu Persuratan Buku Diraja Johor (1888). Dan ini memberi ruang kepada pengarang Melayu untuk mula giat berkarya

"Tapi, ketika ini masyarakat Melayu sudah ada manuskrip dalam bentuk penulisan. Semua manuskrip ini boleh disewakan, dan di halaman depan sudah ada notis. Pertamanya disebut, jangan makan sirih ketika membaca manuskrip, ini kerana pengarangnya takut kalau membaca manuskrip tersebut dengan emosi, takut tersembur air sirih tersebut.

"Pada kurun itu juga, mentaliti, pemikiran yang melihat bidang penulisan sebagai suatu bisnes dan perniagaan, sudah pun bermula," katanya.

Menyentuh perkembangan dunia penerbitan baharu, Dr Anwar berkata, kini telah wujud pelbagai syarikat penerbitan swasta selain DBP yang dimulakan oleh kerajaan.

"Antara yang boleh disebut adalah PTS. Kumpulan penerbitan ini, bukan hanya peka terhadap apa yang dinamakan sebagai 'syariah compliance' tetapi mereka juga tahu tahu 'capture the market'," tambah beliau lagi.

Risalah Hina Istana Selangor Cemar Sambutan Maulud Nabi


Sambutan Maulud Nabi di Stadium Malawati hari ini dicemari dengan tindakan segelintir orang dipercayai penyokong Umno mengedar risalah yang memfitnah dan menghina istana Selangor dan kerajaan negeri.

Akhbar Selangor Kita ini didalangi oleh musuh politik kerajaan negeri Pakatan Rakyat.

Ia diedarkan kepada umat Islam yang ke Stadium untuk menghadiri sambutan maulud Nabi.

Tujuannya jelas – untuk membangkitkan sentimen agama orang Melayu dan rasa marah terhadap kerajaan negeri Selangor pimpinan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Tindakan melabelkan Selangor sebagai Darul Urut dan bukan Darul Ehsan dilihat sebagai menghina mohor Istana Selangor.

”Ini merupakan satu dakyah dan propaganda mereka untuk megambil kesempatan kepada orang ramai semasa mereka datang untuk program lain. Seumpamanya hari ini, program sambutan Maulidur Rasul, pihak musuh kita telah mengeluarkan Selangor Kita membawa mesej fitnah yang menuduh kerajaan Selangor yang pertamanya contoh membawa kes liwat yang sedang dibicara mengatakan membawa pengakuan di depan tok guru ulamak, Taib Azamuddin dan juga Menteri Besar kita ini bercakap tidak serupa bikin dan bahawa undi PAS bukan boleh masuk syurga dan sebagainya.

“Jadi benda-benda macam ini telah pun di bawa jadi kita berharap kerjasama dari tuan-puan memberi liputan yang sebenarnya dan adil,” katanya.

Dr Che Rosli berkata beliau terkejut kerana penguatkuasa persekutuan seperti polis dan Rela membenarkan risalah ini diedarkan secara bebas, walaupun ia tidak mempunyai permit dan menyalahi pelbagai undang-undang lain.

”Saya berasa ini satu ketidakadilan juga berlaku, kita mempunyai anggota keselamatan yang banyak dengan polis, RELA dan sebagainya, kita tidak tahu ini ada KDN tidak, tetapi mengapa dibenarkan mengedar risalah. Kalau orang-orang kita mengedar risalah Maulidur Rasul contohnya itu pun disoal dan dibangkitkan tetapi mereka tidak nampak adil,” katanya.

Ibu pejabat PAS temui blogger dakwa salah laku 3 pemimpin


Oleh G. Manimaran

KUALA LUMPUR, 26 Feb — Blogger yang seringkali mengkritik tindakan pemimpin PAS menyokong idea kerajaan perpaduan Umno-BN berkata, setiausaha agung parti sudah memberi “lampu hijau” ke atas aduan rasmi dibuat membabitkan tiga pemimpin kanannya, mendakwa wujud salah laku menjejaskan nama komponen Pakatan Rakyat itu.

Pengendali blog malaysianwaves.com, Abdul Rahman Talib yang turut dikenali sebagai “Tulang Besi” memberitahu The Malaysian Insider, Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali telah menyatakan kesediaan untuk menemui beliau sambil menyifatkannya sebagai “langkah positif.”

“Saya menerima panggilan daripada pejabat setiausaha agung beberapa hari lalu mengatakan bahawa Datuk Mustafa mahu menemui saya berhubung aduan yang dibuat (awal bulan ini)... saya melihat kesediaan beliau sebagai satu langkah baik,” kata beliau ketika dihubung di Jakarta.

Langkah itu disambut baik beliau kerana setiausaha agung yang mempunyai kata putus sama ada sesuatu aduan mempunyai merit untuk disiasat ataupun sebaliknya pernah mengetepikan beberapa aduan sebelum ini termasuk yang dikemukakan oleh Exco Pemuda PAS Abdullah Abdul Karim.

Beliau selain mempertikaikan keputusan jawatankuasa disiplin parti itu menggantung Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad enam bulan sedangkan Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali hanya diberi amaran juga mendakwa aduannya pernah ditolak Mustafa.

Tindakan itu mencetuskan rasa tidak senang di kalangan segelintir pemimpin dan ahli PAS.

Abdul Rahman yang berada di Indonesia kerana urusan perniagaan memberitahu beliau akan terbang ke Kuala Lumpur hujung minggu depan jika masalah pasportnya selesai segera.

Difahamkan ini kali pertama sejak pertengahan tahun lalu pengadu yang membuat aduan ditemui setiausaha agung untuk mendapatkan penjelasan lanjut.

“Mungkin Datuk Mustafa ingin mendapatkan maklumat lanjut dan mungkin hendak tanya beberapa soalan,” kata beliau sambil menambah sepatutnya “ini merupakan kaedahnya jika aduan rasmi dibuat.”

“Biasanya pendakwa raya akan menemui orang yang membuat aduan... akhirnya setiausaha agung (PAS) mengambil langkah yang betul,” katanya.

Dalam aduannya pada 12 Feb lalu, Abdul Rahman turut menyenaraikan supaya keseluruhan anggota Majlis Syura PAS yang menyokong usaha meneruskan dialog kerajaan perpaduan selepas pilihan raya umum ke-12 disiasat jawatankuasa disiplin parti.

Tiga pemimpin yang dimaksudkan terdiri daripada Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa, Timbalan Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din dan Hasan yang bulan lalu dikenakan tindakan amaran oleh jawatankuasa disiplin.

Idea dialog kerajaan perpaduan membabitkan PAS-Umno mendapat sokongan berbelah bahagi dalam parti itu.

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan mereka yang menyokongnya menentang usaha sedemikian.

Nasharudin dan Hasan merupakan antara pemimpin dirujuk Nik Aziz agar ditukar dengan diadakan pemilihan khas menerusi Muktamar Agung Khas.

Muktamar khas tidak diadakan sebaliknya Hasan dirujuk kepada jawatankuasa disiplin di mana keputusan diumumkan 29 Jan lalu.

Isu idea kerajaan perpaduan turut mendapat perhatian Muktamar Agung PAS 2008 dan 2009.

Beberapa pihak dalam dan di luar PAS selain Nasharudin turut menyokong idea berkenaan ialah Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang tetapi mereka berkali-kali telah menafikannya.

Akhir tahun lalu Abdul Rahman mencetuskan kejutan dengan mendedahkan rakaman yang didakwa pengakuan dan kenyataan menyokong idea kerajaan perpaduan.

Dalam blognya, Abdul Rahman minggu lalu berkata beliau akan melantik peguam jika tiada perkembangan daripada sekretariat PAS berhubung aduan yang dibuat.

Bagi membantu langkahnya itu dia memohon sumbangan daripada orang ramai dan setakat ini lebih RM10,000 telah dikumpulkan.

Suasana Sewaktu MB Kedah & Anwar di Jeniang

Sedikit gambar untuk dikongsi bersama,sekitar ceramah politik isu-isu semasa dan kes fitnah II DSAI, bertempat di Dewan Majlis Perbandaran Pekan Jeniang, Kedah pada 21 Feb 2010 yang lalu.



Penceramah yang hadir ialah DSAI, YAB DS Ustaz Azizan Razak,
YB N. Gobalakrishnan, YB Tan Chow Kang, Tuan Dr, Mohd Nur Monutty
dan Dr. Mansor Othman TKM1 Pulau Pinang.



DSAI, dia pakai baju ni dari Macang Bubuk sampai ke Jeniang



Ustaz Azizan


JENIANG, 22 Feb - Walaupun pelbagai tuduhan dilontarkan terhadap kerajaan negeri Kedah namun hakikatnya Pakatan Rakyat berjaya melipat ganda pendapatan daripada pembalakan berbanding pentadbiran lama Umno-Barisan Nasional.

Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata Kedah berjaya memperolehi pendapatan sebanyak RM38 juta berbanding RM8 juta sahaja di bawah BN.

"Saya merasa hairan bagaimana kerajaan negeri dapat pulangan lumayan berbanding pulangan pembalakan zaman BN yang hanya dapat jumlah yang sikit dan ke mana perginya untung balak semasa pentadbiran mereka.

"Kejayaan kerajaan negeri mengamalkan tender terbuka menjadikan perancangan lebih teratur bagi menyalurkan projek kepada kontraktor-kontraktor bagi meneruskan pembalakan," kata Datuk Seri Azizan.

Berita penuh sila baca di sini


Dr. Mansor Othman

Dr. Mohd Nur

Gobala

Antara yang hadir memenuhi dewan





Umno Selangor: Bukan kami terbitkan ‘Selangor Kita’..ha..ha....orang kencing tepi jalan ma.....!!!


Oleh Neville Spykerman

SHAH ALAM, 26 Feb — Umno Selangor menafikan pihaknya mendalangi penerbitan akhbar baru “Selangor Kita”, tanpa permit, yang diedarkan di negeri itu sekarang dengan mengecam kepimpinan Pakatan Rakyat (PR).

“Apa itu? Adakah ia dicetak oleh kerajaan Selangor?” soal Ketua Penerangan Umno Selangor Abdul Shukur Idrus semasa dihubungi The Malaysian Insider hari ini.

“Tidak, tidak. Kami bukan di belakang terbitan akhbar ini,” kata Abdul Shukur sambil menambah Umno Selangor tidak menerbitkan sebarang akhbar.

Terdahulu pada sidang media, Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor Dr Che Rosli Che Mat menggambarkan akhbar berkenaan ditujukan kepada PR dengan membawa kandungan berbaur fitnah.

Ahli Parlimen Hulu Langat ini yang memperoleh naskhah akhbar itu selepas sambutan Maulidur Rasul di Stadium Shah Alam mengecam mereka yang bertanggungjawab itu mengambil kesempatan sambutan hari keputeraan Nabi Muhammad SAW.

Akhbar tabloid yang berharga RM2 itu tidak mempunyai identiti pencetak dan penerbit, yang wajib bagi setiap akhbar di negara ini.

Antara tajuk dibawa akhbar Bahasa Malaysia itu ialah “Arak menu biasa di Selangor”, “Selangor Darul Urut” dan “Pengakuan mangsa liwat Anwar”.

Akhbar itu turut membawa satu rencana terbitan 6 Sept 2000 iaitu temu bual dengan wartawan homoseksual Ashley Lee dengan tajuk “During the Anwar trial it was easy to get lucky”.

Rencana-rencana akhbar itu menyasarkan Ahli Parlimen Shah Alam dari PAS Khalid Samad, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim, Exco kerajaan negeri Ronnie Liu dari DAP dan Naib Presiden Azmin Ali yang juga ADUN Bukit Antarabangsa.

Lagi buku-buku Zunar dirampas

Polis yang begitu 'taksub' dengan karya kartunis satira Zunar atau lebih dikenali sebagai Zulkiflee Anwar Haque, sekali lagi merampas sejumlah buku karya terbarunya minggu lalu.

Zulkiflee berkata beliau masih mengenalpasti jumlah sebenar buku-bukunya yang dirampas, tapi mengesahkan sebanyak 15 naskhah telah dirampas di dua buah kedai buku di Kepala Batas.

“Saya mendapat tahu bahwa polis merampas buku yang tidak diketahui jumlahnya di Bukit Mertajam dan Butterworth," katanya.

Beliau berkata operasi itu diketuai Cif Insp Mohd Noor Azlan Mansor daripada balai polis Seberang Perai. Pulau Pinang. Malaysiakini masih belum berjaya menghubungi pegawai berkenaan untuk mendapatkan penjelasan.

Buku berjudul 'Isu dalam Kartun' itu merupakan kompilasi karya daripada pelbaagi artis, menyentuh isu-su semasa seperti kes kehilangan enjin jet pejuang, kontroversi penggunan kalimah Allah dan juga pengenalan cukai barang dan perkhidmatan (GST).

Kulit buku tersebut menarik perhatian pembaca kepada dua karya di dalamnya yang bertajuk 'Sumpah di Bumi Komisen' dan 'Dari PD ke Mongoria' yang ditujukan sinis kepada pemimpin tertinggi negara.

Karya Zulkiflee sebelum ini - '1 Funny Malaysia' dan majalah 'Gedung Kartun' juga dirampas kementerian dalam negeri.

This is the time for truth

By Phlip Rodrigues

COMMENT We live in uncertain times. The economic outlook is bleak, the political scene murky, the social milieu hostile. The country seems to be drifting down a dangerous path and at a frightening pace. Everywhere we turn, there is little to cheer our flagging spirit.

It is times like this that we need clarity and direction. This is the time for truth!

This is the time to tell people the true story of foul deeds done, justice denied and veiled threats made.

Now is the time to reveal truth that is distorted, sanitised or buried and how certain unsavory acts go unpunished.

It is essential that the fourth estate be an active participant in the life of the nation.

As an influential voice, the Press, printed or online, must act as a watchdog for the citizens by keeping tabs on the affairs of the state. This is easier said than done, given the many restrictions placed in the way. But it is better to stay awake at all times than to fall asleep and let bad people do all the talking and acting.

To gain public trust is not the job of politicians alone. The Press too must fight hard for the common good. Providing accurate and objective articles is what will win the day. For this, news hound must set high ethical and professional standards.

In the past, people depended on the mainstream media for their daily dose of news.

They took as gospel truth whatever was published. They hardly questioned those in authority. Thus, public opinion was easily moulded by whoever held sway.

If there were dissenting views, there was no outlet for them.

But in recent years the alternative media has drastically altered the way people think and act. No longer is the newsstands a priority stop or a coffee-table necessity. The new-age readers have chosen not to digest the one-sided, crude attempts at manipulation served by the mainstream media.

In short, Malaysians now know that there is a better serving of real-time news on the net.

Today, a new power has been unleashed, one that can decide the course of a nation's life. Readers, young and old, have tasted it in 2008 and found it sweet. It pays to to convey the plain truth, however unpalatable or painful it may be. It pays to work for all that's good and fair. It pays to pull the wool away from, and not over, the eyes of the public.

Phlip Rodrigues is FreeMalaysiaToday's managing editor

Najib is wrong, the worst is yet to come

By Anwar Ibrahim

The latest declaration by the Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak that “the worst is over” when the country’s GDP grew at 4.5 percent in the last quarter of 2009 is not only premature but irresponsible.

It is clear that the supposedly stronger growth was due to the massive pump priming by the government over the last year. Propping up the sagging economy is at best a stop gap measure.

Pump priming by definition cannot be permanent. I am deeply concerned that the continuous reliance on massive spending will take us down the road to economic serfdom. And that may not be too distant in the future.

Since 1998, the Barisan Nasional government has implemented only one economic policy i.e. increasing public expenditure (most of the time unnecessarily through massive projects that were subjected to leakages and inflated costs) to make up for the dramatic decrease in private spending.

The data on private investment trending since 1991 should serve as a reminder of the path to economic damnation that BN has dragged us into. While private investments grew at the compound annual growth rate of 16.2 percent between 1991 and 1997, this has dropped severely to a marginal growth of 1 percent between 1998 and 2008.

Translating this into private investments in real terms, between 2005 and 2008, private investments into our economy stagnated at RM20.3 billion each year. This is even lower than the private investments figure in 1991, nearly 20 years ago.

While Barisan Nasional remains clueless about rejuvenating the economy for the long term, private investments have plunged from the pre-1997 days when it constituted 40 percent of the gross domestic products (in real terms), to an average of 28 percent in the last decade.

That is why Pakatan Rakyat will not jump too quickly to declare that the economy has recovered, because there are still structural problems with the economy that have to be addressed urgently if we do not want to continue to fall behind.

A disingenuous effort

Trumpeting a 5 percent growth for 2010 is disingenuous at best. What the Prime Minister does not say to the people is that even if our economy grows by 5 percent, Malaysia will continue to fall behind Korea, Singapore, Taiwan, Indonesia, Thailand, Philippines and even Vietnam in 2010.

The latest economic forecast by IMF published in October 2009 shows that in 2010, Malaysia is expected to perform the worst among all these countries even as the world economy shows signs of recovery. Vietnam is expected to double our growth rate while the rest will outpace Malaysia by an average of 50 percent.

The Barisan Nasional government must own up to the fact that our economy is the way it is because of the years of mismanagement and corruption perpetrated by the powers that be.

The future wealth of our country can only be guaranteed by a government that is accountable to the people where transparency and good governance are absolutely essential.

That is why Pakatan Rakyat will remain relentless in the pursuit to offer the people an efficiently managed economy that will sustain the livelihood of future generations.

Anwar Ibrahim is the Parliamentary Opposition Leader.