Sabtu, 20 Februari 2010

Lajnah kebajikan perkasakan 'gerak gempur' PRU-13

KUALA LUMPUR, 20 Feb: Lajnah Kebajikan PAS akan mempertingkat dan memperkasakan gerak kerja mereka ke arah persediaan berdepan pilihanraya umum ke-13.

Siang tadi satu perbincangan meja bulat 'gerak gempur PRU-13' anjuran Lajnah Kebajikan PAS Pusat telah diadakan bertujuan memperkasakan gerak gempur kebajikan PAS di semua peringkat.

Pengerusi Lajnah tersebut, Dr. Lo'lo' Ghazali berkata, lajnah tersebut itu mempunyai tugas semakin beras dengan keadaan politik negara pada waktu ini.

"Dalam PRU-13 yang bakal tiba ini, kita mempunyai tugas berat.

"Kita perlu mengambil semula Perak yang telah dirampas, kita perlu meningkatkan kemenangan di negeri-negeri yang tidak ditadbir oleh PR." katanya melalui teks ucapan yang dibacakan oleh timbalannya, Brig Jen (B) Abdul Ghani Bin Mahluddin.

Dr Lo'lo' tidak dapat hadir program berkenaan kerana mengikuti program Ahli Parlimen Pakatan Rakyat di luar negara.

Apa yang penting jelas beliau, PAS perlu dekat dengan hati rakyat, dan lajnah tersebut adalah antara yang terpenting menjayakan matlamat itu.

"Untuk berjaya dalam pilihanraya, kita perlu memenangi hati rakyat, dan tidak ada cara lain untuk memenagi hati rakyat ini melainkan melalui gerak kerja kebajikan" ujar beliau yang juga ahli Parlimen Titiwangsa.

Program tadi juga menjemput Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr. Dzulkifli Ahmad, dan juga Exco Dewan Pemuda PAS Pusat, Nazri Din sebagai pembentang Kertas Kerja.

Seramai lebih kurang 100 orang hadir dalam program tersebut yang terdiri daripada pengerusi dan ajk Lajnah Kebajikan peringkat negeri.

Iklan Isu Royalti Minyak Buang Duit

ESOK Umno akan menyiarkan iklan mengenai royalti minyak di akhbar-akhbar arus perdana. Menurut Tok Empat Umno Kelantan, Mustapa Mohamed iklan itu akan menjelaskan mengenai kedudukan royalti minyak yang dituntut oleh kerajaan Pas Kelantan hari ini. Katanya selepas atau dengan tersiarnya iklan berkenaan rakyat Kelantan akan dapat mengetahui mengenai kedudukan dan status royalti minyak berkenaan.

Tujuan iklan itu disiarkan untuk memberi kefahaman mengenai wang royalti itu yang kini menurut fahaman Mustapa ianya sengaja dikelirukan oleh Pas.

Walaupun iklan itu akan disiarkan esok atau sudah pun dicetak pada masa ini tetapi saya sudah dapat mengagakkan apa yang akan diceritakan dalam iklan berkenaan. Ia tentu sekali mengenai fakta-fakta yang menunjukkan Kelantan tidak berhak menerima royali minyak berkenaan.

Sudah tentu iklan itu akan menjelaskan mengenai kedudukan telaga minyak di perairan Kelantan yang tidak berada dalam zon membolehkan ianya diberikan kepada Kelantan. Tentu juga gambar telaga minyak dan peta menunjukkan jaraknya dari zon Kelantan disertakan.

Selain itu tentu berbagai fakta dan sejarah lagi. Iklan berkenaan adalah untuk mempertahankan tindakan kerajaan Umno untuk tidak memberi duit royalti itu kepada Kelantan. Mungkin juga Umno mengambil pendekatan itu kerana pendedahan dan penjelasan yang dibuat oleh Tengku Razaleigh Hamzah pada 28 Januari lalu benar-benar meletakkan Umno dalam keadaan susah.

Tidak dapat disangkal tindakan Tengku Razaleigh duduk atas pentas bersama pemimpin Pas menjelaskan isu berkenaan telah menyebabkan Umno panas punggung kerana Tengku Razaleigh adalah orang paling beroutoriti untuk memperkatakan isu berkenaan.

Saya tidak mahu tahu apakah fakta dan butiran iklan itu benar atau sebaliknya. Tetapi saya yakin iklan itu tidak akan merubah kepercayaan dan pegangan rakyat Kelantan hari ini yang merasakan mereka berhak menerima royalti berkenaan. Ada beberapa sebab kenapa saya mengatakan demikian.

1. Orang atau rakyat Kelantan lebih mempercayai apa yang dijelaskan oleh Tengku Razaleigh Hamzah daripada apa yang diceritakan oleh Umno dan kerajaan Persekutuan.

2. Orang Kelantan lebih simpati kepada Nik Aziz dalam hal ini berbanding dengan Mustapa Mohamed.

3. Keyakinan orang Kelantan bertambah-tambah lagi apabila mereka 'kapuh' gabungkan kata-kata Nik Aziz dengan kata-kata Tengku Razaleigh Hamzah.

4. Orang Kelantan lebih percaya wang itu akan sampai kepada rakyat sekiranya ia diuruskan oleh kerajaan Kelantan berbanding dengan Umno dan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP).

5. Orang Kelantan tidak mempercayai dan membenci Umno dalam hal royalti minyak apabila isu itu turut sama dicampur tangan oleh Ibrahim Ali. Kehadiran Ibrahim Ali dalam majlis dan pentas Umno mempertahkan isu royalti minyak menjadikan liabiliti kepada Umno.

Berdasarkan sebab dan faktor-faktor berkenaan usaha Umno menyiarkan iklan berkenaan tidak akan memberi banyak hasil dan manfaat kepada parti berkenaan. Iklan itu tidak lebih daripada cara Umno Kelantan untuk membantu kewangan akhbar-akhbar arus perdanan yang menghadapi suasana ketenatan mengenai kewangan saja.

Saya masih yakin dan percayai isu royalti minyak tidak akan memberi kelabaan banyak kepada mana-mana parti. Jalan paling baik ialah kedua pihak duduk semeja dan berunding. Bahagilah wang royalti itu sama banyak dan masing-masing uruslah duit dan biarlah rakyat jadi pengadilnya siapa yang lebih efektif nanti dalam membantu mereka.

Sudah pasti selepas iklan Umno itu keluar akan dibalas pula oleh iklan oleh kerajaan negeri dan Pas. Al hasilnya kerana kedua pihak keras pedal tak fasal-fasal akhbar yang akan mendapat untung kerana mendapat wang iklan secara kering.
MSO

Berkaitan :

AWAS...!!!! Dengan 4 Penyangak Ini...!!!!

Muka2 kat bawah ni langsung tidak berjiwa Kelantan, boleh harap ke kalau mentadbir dan menguruskan Kelantan ?, tengok muka pun jenis tak boleh harap, jenis songlap ada harapan, tambah2 yang bersongkok tu dia ni keturunan Raja tau, Raja....

Orang lain bersusah payah nak memajukan Kelantan, Eh ! Pas telah ditakdirkan dipilih oleh majoriti pengundi untuk Memerintah Negeri nih, apa nak buat ..... 20 tahun dah rakyat yakin, bahawa Pas boleh dipercayai dan boleh di HARAP berbanding UMNO dan Bghehim ali, ape nak kata ... dah Rakyat yang pilih tak kan Pas nak tolak, samada Rakyat bodoh ke cerdik pilih Pas, lu pikirlah, empat2 ekoq ni tentu paham.

Empat ekoq ni bersusah2 payah pulak nak kondemkan negeri sendiri, bukan nak berpakat supaya Petronas kembalikan 5 % royalty petroleum yang menjadi Hak Kerajaan Negeri.

Kepada anak cucu rakyat Kelantan cam betul2 muka 4 ekoq yang menjadi pengkhianat kepada Rakyat Kelantan nih, toksah pilih lah PUAK2 ni dan cucu cicit mereka untuk mentadbir Kelantan selagi mereka UMNO RASUAH.

Sumber dari Murai Anak Emas


Dan gua pun tak sabar jugak nak pinjam baca mana2 suratkhabar pencacai parti haramjadah tu esok. Sebabnya ntah apa la yang diorang nak kelentong pasal Royalti Minyak Kelantan ni, sedangkan tuan tubuh badan yang sama2 mengusahakan perjanjian tersebut berpuluh tahun dahulu dah kemukakan semua bukti, masih ada lagi jalan kelentong dari puak penyonglap duit rakyat nih....

Walau pun apa yang dikatakan bukti yang akan dikeluarkan dalam akhbar pencacai esok, yang gua sendiri pun belum baca lagi, namun gua tetap yakin semuanya adalah kelentong dan putar belit dari puak2 umno haramjadah ni..., apa ada hal.... sedangkan Perlembagaan Tubuh Negeri, Mahkamah dan pelbagai lagi diorang boleh ubahsuai mengikut selera tekak dan perut busuk diorang... inikan pula hal Perjanjian Royalti Minyak.... ha..ha..ha.... small matter beb...... small matter bagi puak2 zionis haramjadah ni....

Tunggu akhbar perdana keluaran esok... seperti yang di beritakan di sini... ha..ha..ha...

Ooopppsss.... alamak... berita itu belum keluar lagi... kena tunggu esok siang baru boleh baca... ha..ha..ha.... tapi macam mana Zaid Ibrahim boleh jawap semua fakta2 yang akan keluar esok.... muakakakahhhh.... lembabnya umno nih.... awal2 lagi dah kena cantas.... lu orang boleh baca kat sini... Blog Zaid Ibrahim

p/s: Gua nak berpesan pada lu orang semua supaya jangan beli akhbar perdana... cuma pinjam baca jer kat mana2 restoran sambil bersarapan.... Boikot semua media perdana terutama sekali Utusan Meloya... susah2 sangat baca free jer... secara online... ha..ha..ha... biar semua media perdana tu mampus dan jahanam... cepat sikit...

Kesiaaaann Pak Pandir ....!

Peluru canggih ada, tapi tak betul urus. Bila perang, kalaaah juga. Kesiaaann ...!
Lepas tu, kapalterbang ada, tapi tak ada enjin. Kapalselam ada, tapi tak boleh menyelam. PATI pun berpusu-pusu masuk melalui udara dan lautan. Kesiaaann ...!
Memang dah nasib pak pandir ...!

Pakatan Rakyat Malaysia Melangkah Ke Putrajaya

Pakatan Rakyat dipercayai kemungkinan menerima nama Pakatan Rakyat Malaysia sebagai “kompromi” jika ia diperlukan untuk mendaftarkan ikatan PAS-PKR-DAP.

Nama Pakatan Rakyat Malaysia disyorkan Pendaftar Pertubuhan (RoS) baru-baru ini bagi mencerminkan identiti nasional negara pada nama tersebut.

“RoS mahu perkataan Malaysia ditambah untuk menggambarkan imej nasional pada Pakatan Rakyat,” kata Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail ketika dihubungi The Malaysia Insider.

Bagaimanapun kata beliau pihaknya masih mengharapkan nama asal yang dikemukakan kepada RoS tahun lalu dikekalkan.

“Bagaimanapun kami akan membincangkan (perkara ini),” kata beliau.

Pakatan Rakyat mengemukakan permohonan untuk mendaftar Pakatan Rakyat pada November lalu.

Pakatan Rakyat dibentuk sebagai badan bukan formal pada April 2008 susulan keputusan pilihan raya umum ke-12.

Ia dibentuk dengan ikatan PAS-PKR-DAP.

Pakatan Rakyat menerajui kerajaan negeri Kelantan, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor.

Di Parlimen Pakatan Rakyat mempunyai 80 kerusi sekarang.

Ketika ditanya sama ada ia akan dibincangkan pada mesyuarat Majlis Pimpinan Presiden Pakatan Rakyat Isnin ini, Saifuddin berkata ia tidak dijadual untuk dibincangkan.

“Tidak (kita tidak bincang Isnin ini),” katanya.

Dalam pada itu Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub berkata pihaknya tiada masalah dengan syor RoS tetapi ia perlu dibincangkan oleh kepimpinan Pakatan Rakyat secara mendalam.

“Saya yakin mungkin ia akan dibincangkan minggu depan... mungkin Datuk Zaid Ibrahim ada laporan untuk dibentangkan, kita mungkin membincangkan,” katanya.

Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua berkata parti itu juga tiada masalah dengan Pakatan Rakyat Malaysia.

Ketika dihubungi kata beliau, nama itu sudah lama disyorkan tetapi belum diluluskan pihak berkuasa. -MI

Ulasan GB

Pakatan Rakyat Malaysia - apa ada pada nama. Yang utama sistem dua parti bakal menjadi kenyataan. PRU13 menyaksikan perlawanan sengit BN vs PRM. Yang penting Pakatan Rakyat Malaysia menggantikan BN di Putrajaya.

3 huruf (P-R-M) lebih kuat dan lebih kukuh dari 2 huruf (B-N). Itu hikmahnya - sepertimana sebuah bangku 3 kaki lebih kuat dari bangku 2 kaki.

ROS bakal pening pula selepas ini. Nak tarik balik atau nak teruskan?

Isu sebat: Tangani Dengan Berhemah, Jangan Jadi Alat Anasir Luar

KUALA LUMPUR: Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil mahu isu pelaksanaan hukuman sebat terhadap tiga wanita Islam yang disabitkan dengan kesalahan persetubuhan luar nikah baru-baru ini ditangani dengan berhemah.

Menurutnya, pelaksanaan hukuman berkenaan tidak seharusnya dijadikan isu oleh pihak luar bagi menggambarkan negara ini tidak mengamalkan hak sama rata kepada rakyat terutamanya terhadap wanita.

"Isu sebat ini adalah amat sensitif, berhati-hatilah, kita mesti menangani isu ini secara berhemah.

"Jangan kita biar orang gunakan isu ini dan menunjukkan bahawa negara kita taka ada suara untuk wanita... itu tidak benar," katanya ketika ditemui selepas majlis perasmian Konvensyen Wanita Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) sini, hari ini.

Ketua Wanita Umno itu berkata, pihaknya tidak mempertikaikan perlaksaan hukukman berkenaan kerana ia termaktub dalam undang-undang Syariah.

"Saya nak katakan dengan jelas dan nyata, sebagai seorang wanita Islam, saya dan semua wanita umno tidak mempertikaikan.

"Kalau kita melanggar undang-undang, maka kita mesti menghadapi hukuman yang termaktub dalam Syariah... tidak pertikaikan," katanya.

Beliau mengulas pelaksanaan hukuman sebat syariah yang pertama kali dilakukan ke atas tiga wanita Islam pada 9 Februari lalu.

Ia mendapat reaksi meluas masyarakat dan media antarabangsa selain kritikan segelintir pertubuhan bukan kerajaan tempatan yang menganggap hukuman itu satu diskriminasi ke atas golongan wanita.

Shahrizat bagaimanapun mahu hukuman berkenaan dilakukan tanpa mengaibkan pesalah berkenaan.

"Saya nak minta kepada pihak-pihak tertentu bila menjatuhkan hukuman jangan lupa salah satu prinsip dalam Syariah ialah jangan kita aibkan orang.

"Pendidikan juga sebagai satu cabang dalam penghakiman... jangan jatuhkan maruah sesiapa, itu prinsip dalam syariah," katanya.

Kebangkitan Wanita Umno Mampu Bawa Perubahan PRU-13


KUALA LUMPUR: Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yakin Wanita Umno berupaya menjadi ejen perubahan dan nadi tranformasi negara berdasarkan semangat serta azam baru yang ditunjukkan pergerakan itu.

Perdana Menteri berkata, melalui semangat yang ditunjukkan pergerakan juga dilihat mampu membantu parti bangkit daripada 'mimpi ngeri' terutamanya dalam usaha membawa kejayaan kepada Umno pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

"Wanita Umno kini merupakan pelopor kepada transformasi yang besar, wanita boleh mainkan peranan yang berkesan kepada perubahan negara.

"Saya lihat ini semua cerminan serta semangat baru di kalangan Wanita... semangat yang menggambarkan mimpi ngeri dalam pilihan raya dahulu bahawa kita sudah bangun daripada mimpi ngeri itu.

"Hari ini kita mulakan satu lagi babak dalam pelayaran yang mana Wanita tidak sekadar berbangga dengan bilangan yang ramai iaitu 1.3 juta anggota tetapi sanggup menjadi pemangkin kepada transformasi, satu budaya baru dalam parti Umno," katanya ketika merasmikan Konvensyen Wanita Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, hari ini.

Najib yang juga Presiden Umno berkata, anggota parti itu perlu mengamalkan sikap dan pemikiran inovatif bagi memastikan parti memperoleh kejayaan besar pada pilihan raya akan datang.

"Perubahan perlu bermula dari diri dan pemikiran kita, kalau kita sedia hendak berfikiran secara inovatif dan melakar budaya baru, insyaAllah pada pilihan raya umum ke-13, kemenangan besar akan menanti kita," katanya.

Dalam pada itu, Najib berkata bagi memastikan kejayaan terus berpihak kepada Umno, anggotanya diingatkan supaya mengutamakan parti tanpa mengharapkan jawatan.

Menurutnya, sifat taksub kepada jawatan yang dimenangi dalam parti dan budaya terlalu menjaga penyokong kuat sahaja hingga mengabaikan tanggungjawab kepada rakyat akan merugikan parti itu.

"Jangan nilai kejayaan semata-mata dari segi jawatan yang dimenangi, apa gunanya jadi ketua wanita kalau parti tidak lagi berkuasa dan kuasa berada di tangan orang lain.

"Beralihlah daripada terlalu taksub dengan jawatan dalam parti kepada perjuangan untuk semua, kita jangan sibuk jaga orang keliling sahaja, jangan tumpu kepada hanya penyokong kuat tetapi mesti jadi parti kepada rakyat yang teramai dengan menjaga semua orang miskin, ibu tunggal dan orang tua," katanya.

Selain itu Najib berkata Umno perlu menjadi parti yang menjadi tumpuan rakyat untuk mengharapkan bantuan.

"Kenapa Umno tidak boleh menjadi parti yang paling dicari oleh rakyat bila ada masalah, kenapa kita hendak biarkan mereka cari parti pembangkang.

"Mereka sepatutnya cari Umno kalau ada masalah, kita selesaikan bersama-sama untuk rakyat," katanya.

Najib juga berkata Wanita Umno perlu mengutamakan keberhasilan dalam setiap program yang dilakukan dan bukannya hanya mengambil kira jumlah aktiviti yang diadakan.

Jelas beliau, jumlah aktiviti yang banyak sahaja tidak menjamin hasil yang diinginkan jika kualitinya tidak mencapai tahap yang memuaskan.

"Buat program, aktiviti, pergi ke Medan (Indonesia) juga aktiviti, beli cenderahati batik juga aktiviti, tetapi keberhasilannya apa?

"Ini yang patut kita tanya pada diri kita, jangan buat aktiviti dan selesai (begitu sahaja), yang penting ada kesannya, itulah perubahan yang akan kita hayati," tegas beliau.

‘Kelulusan khas’ di KDN punca sebenar kebanjiran pekerja asing? - Idris Ahmad

Oleh Mohd Ali Bakri

KUALA LUMPUR : Bahagian Pengurusan Pekerja Asing, Kementerian Dalam Negeri (KDN) perlu bertanggungjawab penuh terhadap kebanjiran pekerja asing yang berlaku hari ini, kata Ketua Penerangan Pas Idris Ahmad.

"Ketelusan pengeluaran permit pengambilan pekerja asing masih boleh dipertikaikan kerana kerajaan beberapa kali membekukan kemasukan pekerja asing dari beberapa negara tetapi secara senyap-senyap ada pula 'kelulusan khas' daripada pihak menteri," kata beliau.

Kata Idris, pihaknya difahamkan sebelum ini, bahawa dalam bahagian pengurusan pekerja asing, terdapat tiga jenis kelulusan.

"Pertamanya, kelulusan daripada pegawai penilai (ikut prosedur biasa). Keduanya, kelulusan daripada pegawai atasan sehingga peringkat KSU (Rayuan) dan ketiganya, 'kelulusan khas' daripada pihak menteri atau setiausaha-setiausahanya," tambah beliau lagi.

Paling membimbangkan, tambah beliau, 'kelulusan khas' ini dikeluarkan daripada pejabat menteri kerana terdapat beberapa kes yang memang tidak layak atau syarikat-syarikat yang diberi konsensi khas bagi membawa masuk pekerja asing untuk diagih-agihkan oleh ejen-ejen lain.

"Paling menarik, selama ini kita hanya mendengar permit pembantu rumah dalam kalangan wanita, kini sudah ada permit untuk pembantu rumah dalam kalangan lelaki pula.

"Kami harap kerajaan mengambil langkah serius bagi mengawal masalah ini dan berharap agar undang-undang serta penguatkuasaan dipertingkatkan bagi memastikan negara ini masih kekal berwajah Malaysia," kata beliau.

Dalam perkembangan berkaitan Idris berkata, perberhentian kontrak kerja rakyat tempatan bermula Mac depan boleh digunakan kerajaan untuk menggantikan tenaga kerja buruh asing ini.

"Pas kesal kerana kerajaan gagal mengawal kebergantungan negara terhadap pekerja asing sedangkan berpuluh ribu pekerja tempatan bakal menganggur selepas ditamatkan kontrak oleh Jabatan Perkhidmatan Awam bermula Mac depan ini," tambah beliau lagi.

Hala Tuju Pemuda Umno Semakin Kabur; Pemimpin Kaya Raya Jual Projek

http://buletinonline.net/images/stories/berita22/fariz.jpgFariz cabar Ketua Pemuda Umno Terengganu Berdebat

KUALA TERENGGANU
– Halatuju Pemuda UMNO negeri Terengganu semakin kabur kerana didakwa semakin hilang sokongan dari anak-anak muda negeri ini.

Manakala pemimpinnya sibuk meraih laba jutaan ringgit dengan melobi tender kerajaan, dan menjual tender tersebut

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Negeri Terengganu, Fariz Musa berkata demikian ketika mengulas kenyataan Ketua Pemuda Umno Terengganu, Saiful Bahari Baharudin.

”Sebenarnya halatuju Pemuda UMNO yang semakin kabur dan memperlihatkan kelembapan dan kecelaruan halatuju yang sudah kehilangan sokongan anak-anak muda Terengganu, sehingga terpaksa menggunakan wang untuk meraih sokongan,”Ujar Fariz dalam satu sidang media, disini, hari ini 20 Februari.

Menurutnya, kenyataan Saiful membuktikan Pemuda UMNO semakin tertekan dengan peningkatan sokongan anak-anak muda Terengganu kepada parti-parti Pakatan Rakyat.

Katanya, dalam keadaan rakyat menghadapi masalah kehidupan seharian yang semakin rumit, pemimpin pemuda Umno sibuk mengumpul harta.

”Rakyat menghadapi masalah kenaikan harga barang keperluan harian, harga gula, harga sayur, beras dan roti naik,

”yuran sekolah meningkat, dan ahli-ahli pemuda Umno sendiri ramai yang menganggur, samada dibuang kerja atau gagal mendapat sebarang pekerjaan,”kata Fariz.

Dalam masa yang sama, pemimpin Umno terus hidup bermewah-mewah, meraih laba dengan mendapat tender kerajaan, dan ‘untung atas angin’ jutaan ringgit dengan menjual tender tersebut.

”Halatuju apa yang diperjuangkan oleh Pemuda UMNO? Adakah hala tuju mendapatkan projek-projek bernilai ratusan jutaan ringgit ? adakah halatuju sekadar mengula-gula atau merasuah anak-anak muda Terengganu dengan Dana Remaja RM200 – RM300?,

”halatuju apa yang dibuat oleh Pemuda UMNO apabila laporan Ketua Audit Negara 2008 membuktikan penyelewengan wang rakyat , pembaziran wang rakyat dan salahgunakuasa pentadbiran kerajaan UMNO/BN Negeri Terengganu?,”soal Fariz.

Justeru, beliau mendesak Ketua Pemuda Umno Terengganu, menjelaskan kepentingannya dalam syarikat MZ Hakujaya Sdn. Bhd. yang mendapat dua projek kerajaan bernilai ratusan juta.

”Saya mencabar Saudara Saiful Bahari , Ketua Pemuda UMNO Negeri Terengganu menjelaskan kepentingan beliau dalam MZ Hakujaya Sdn. Bhd. terhadap projek runding terus membina jalan dari Kampun Jeram ke Bukit Guntung dan projek membina sekolah di kampong Tok Jiring, Kuala Nerus,”tegas Fariz.

Beliau menolak kenyataan Saiful, yang mendakwa AMK tidak ada halatuju yang jelas dan turut mencabar untuk menyelesaikannya diantas pentas debat, supaya rakyat terbanyak dapat membuat penilaian.

“Saya juga mencabar Saiful Bahari, untuk berdebat atas pentas, secara terbuka atas tajuk yang didakwa beliau, samada AMK atau Pemuda Umno yang perlu dibubarkan,

”biar rakyat menilai, siapa sebenarnya yang telah hilang halatuju dan siapa yang menjadi pengkhianat kepada orang Melayu Terengganu,”kata Fariz yang menyatakan kesediaannya, pada bila-bila masa, dimana-mana sahaja.

Fariz berkata beliau memberikan tempoh selama 7 hari kepada Saiful untuk menjawab dan menyahut cabarannya .

”Sekiranya beliau tidak menjawab dan meyahut cabaran saya , saya akan meyediakan gelanggang pedebatan dan akan menetapkan tarikh dan masanya untuk beliau hadir,”katanya lagi

Pakatan Rakyat Desak Penjarakan Nasir Safar

Pakatan Rakyat menuntut kerajaan memenjarakan bekas Pegawai Khas kepada Perdana Menteri, Datuk Nasir Safar kerana mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman yang memberikan kesan besar kepada masyarakat Cina dan India di negara ini.

Sehubungan itu Pengerusi Kebangsaan DAP Karpal Singh berkata PR tidak akan teragak-agak mendapatkan satu perintah mandamus daripada mahkamah untuk mewajibkan Peguam Negara mengambil tindakan terhadap Nasir di bawah Seksyen 4(1) (b) Akta Hasutan 1948 sekiranya beliau memilih untuk tidak mendakwa Nasir.

"Tindakan Pejabat Perdana Menteri mengumumkan perletakkan jawatan Nasir tidak cukup untuk mengubat hati masyarakat Cina dan India di negara ini yang terguris dengan kenyataan beliau.

"Sebaliknya satu siasatan terperinci perlu dibuat dan dokumen penyiasatan itu perlu diserahkan kepada Peguam Negara agar kes ini dibicarakan di mahkamah," tegas Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu di Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina anjuran Pusat Khidmat ADUN Datok Keramat hari ini.

Jelas Karpal Perlembagaan Negara menjelaskan Peguam Negara berhak untuk membicarakan sesuatu kes atas budi bicara beliau tetapi mengingatkan kuasa tersebut tidak boleh digunakan sesuka hati.

Karpal berkata, kenyataan "India pengemis, Cina jual tubuh" yang dibuat Nasir pada Seminar 1Malaysia di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka 2 Februari lalu adalah komen yang tidak berasas dan cuba merendah-rendahkan martabat kaum Cina dan India di negara ini.

"Peguam Negara juga harus menggunakan peluang ini untuk membuktikan kepada rakyat bahawa beliau sentiasa mengamalkan sikap yang adil dalam melaksana sistem kehakiman dan tidak bersikap berat sebelah terhadap pihak yang tidak menyokong kerajaan.

Sejumlah 58 laporan polis telah dibuat ke atas Nasir diseluruh negara yang menjurus kepada sisatan polis di bawah Akta hasutan 1948.

Menurut Ketua Polis Melaka Datuk Mohd Rodwan Mohd Yusof siasatan ke atas Nasir telah selesai dan telah diserahkan ke Pejabat Peguam Negara untuk tindakan selanjutnya.

Polis telah mengambil keterangan daripada 49 saksi termasuk peserta kursus dan enam wartawan tempatan. -SK

Kerana Bertemu TG Nik Aziz, Wardina Bakal Disisihkan TV3?


Kesian Wardina, pengacara TV3 yang kerap muncul di sebelah pagi yang juga pelakon itu. Gara-gara bertemu TG Nik Aziz Nik Mat beberapa hari lalu, nasibnya sebagai pengacara di TV3 kabarnya mungkin akan ditamatkan. Wardina bertemu dengan Nik Aziz selepas menghadiri Program Hari Hiburan Islam beberapa hari lepas.

Bukan sahaja setakat bertemu, malah Wardina memuji pentadbiran TG di dalam Utusan Malaysia dan meminta negeri-negei lain mengikut jejak langkah Kelantan menganjurkan majlis hiburan berbentuk Islam. Kenyataannya itu membuat ramai yang tersinggung hingga ada blogger penjilat BN menggelar Wardina sebagai Anasir Pas. Bangang punya blogger!!!

Harap-harap berita itu tidak betul. Harap-harap Wardina tidak disisihkan kerana keberaniannya berkata benar. Harap-harap TV3 tidak membuktikan dirinya betul-betul 3 suku!!

~ pendikar gunung kriang

Selangor sedia RM5 bilion pulih rumah terbengkalai

GOMBAK, 20 Feb: Kerajaan Negeri Selangor menyediakan RM5 bilion bagi memulihkan projek perumahan terbengkalai sebagai salah satu daripada enam fokus utama melalui Pakej Rangsangan Ekonomi negeri yang diumumkan pada 2009.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan negeri, Ir Iskandar Abdul Samad, berkata pemulihan itu akan dapat membantu rakyat di samping menjana ekonomi negeri.

Menurutnya, langkah memulihkan perumahan terbengkalai dilihat sebagai usaha murni membantu pembeli yang kebanyakannya golongan berpendapatan sederhana dan rendah yang tidak dibela sejak sekian lama, akibat menanggung hutang pinjaman walaupun rumah belian mereka tidak dapat disiapkan.

Pada masa yang sama, katanya, aktiviti pemulihan yang melibatkan kos sebanyak RM5 bilion serta kesan gandaannya dijangka akan dapat merancakkan ekonomi negeri dengan menggerakkan kembali sektor pembinaan, terutamanya di kalangan kontraktor kecil dan sederhana.

“Ini selaras dengan usaha kerajaan negeri mengambil pendekatan merakyatkan ekonomi dengan memastikan aktiviti ekonomi melibatkan golongan terbesar iaitu golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Beliau berkata, program pemulihan itu juga merupakan salah satu bukti kejayaan pendekatan kerjasama kerajaan swasta (private finance initiatives) yang diambil oleh kerajaan negeri, yang memainkan peranan memudahkan kelulusan, mengemaskini pantauan dan mengukuhkan pertanggungjawaban di pihak kontraktor, sementara pihak swasta menyumbangkan modal dan kepakaran untuk memulihkan projek perumahan.

Majlis pelancaran Program Pemulihan Perumahan Terbengkalai Negeri Selangor diadakan hari ini di perkarangan perumahan penduduk Taman Ukay Bistari, Hulu Kelang.

Pada majlis itu, Penasihat Ekonomi negeri, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut menyerahkan kunci kepada 300 pembeli unit-unit yang berjaya disiapkan di Ukay Bistari dan Saujana Puchong di bawah skim itu (gambar).

Selain beliau, hadir sama di majlis itu ialah Pengerusi Jawatankuasa Khas Pemulihan Perumahan Terbengkalai negeri, Saari Sungib, Ahli Parlimen Gombak yang juga Adun Bukit Antarabangsa, Azmin Ali dan Adun Lembah Jaya, Haji Khasim Abdul Aziz.

Iskandar yang juga Adun Chempaka berkata, beberapa insentif baru kerajaan negeri dalam usaha mempercepatkan pemulihan perumahan terbengkalai seperti mewujudkan satu jawatankuasa induk yang akan memantau kemajuan setiap projek yang diambil alih dan memastikan semua projek berjalan lancar mengikut jadual.

Menurutnya, perjumpaan mesyuarat bulanan akan dipengerusikan sendiri oleh Anwar yang dianggotai Exco, Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS), Jawatankuasa Khas Pemulihan Perumahan Terbengkalai Kerajaan negeri, majlis-majlis berkuasa tempatan, wakil penduduk dan semua pihak yang terlibat.

“Penubuhan Jawatankuasa Induk akan mempercepatkan keputusan dan kelulusan dalam usaha memulihkan perumahan terbengkalai,” ujarnya.

Katanya, kerajaan negeri juga akan menyuntik bantuan dalam bentuk underwriting atau jaminan bayar balik bagi projek yang tidak dapat dipulihkan oleh pihak swasta dengan melibatkan kontraktor baru melalui tender terbuka.

Tambahnya, kerajaan negeri menyediakan geran bayar balik kepada perunding-perunding perumahan yang berminat untuk menyelamatkan projek perumahan yang terbengkalai.

Lagi Desakan Adakan Sidang Parlimen Tergempar

Keengganan Datuk Seri Najib Razak mengadakan Sidang Parlimen Tergembar terus dikecam pimpinan Pakatan Rakyat dengan menganggap Perdana Menteri berdolak-dalik dengan memberi alasan rapuh.

Sedangkan, kes konspirasi kedua terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapat perhatian serius pimpinan masyarakat antarabangsa baik dari negara Barat mahupun negara Islam.

Mengulas alasan Najib, kononnya sidang tergempar itu tidak perlu diadakan kerana ia bukan melibatkan dasar atau pentadbiran negara, Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok melabel Najib sebagai penakut untuk berdepan realiti sebenar.

Sedangkan, Parlimen Malaysia juga campur tangan dalam beberapa isu dunia, sekali gus bermakna tindakan lebih 50 Ahli Parlimen Australia dalam kes konspirasi kedua, bukan campur tangan dalam erti kata sebenar.

"Beberapa tahun lepas, Malaysia pernah mengadakan sidang parlimen tergempar berkenaan dengan isu Palestin. Tapi, kali ini Najib tidak berani untuk berhadapan Anwar.

"Nyata, perbicaraan kes kosnpirasi kedua terhadap Anwar itu memang penuh dengan muslihat daripada Barisan Nasional," katanya kepada TV Selangor.

Teresa Kok juga menyelar kerajaan Umno-BN kerana membantah campur tangan kerajaan asing tapi pada masa sama, campur tangan dalam urusan institusi kehakiman.

Beliau menganggap pertemuan Najib dengan Saiful Bukhari Azlan sebelum ini adalah skrip awal konspirasi kedua dan Najib mesti memberi penjelasan di Parlimen mahupun mahkamah.

"Najib dan Rosmah perlu hadir mahkamah kerana memang terdapat bukti Saiful pernah berjumpa mereka. Faktor ini menyebabkan kes perbicaraan Anwar penuh campur tangan BN. Jadi, itu sebab la Najib tolak permintaan lah daripada Datuk Seri Anwar untuk mengadakan sidang tergempar.

Dalam pada itu, Angkatan Muda Keadilan menyifatkan perbuatan Pemuda BN melakukan demontrasi ketika masih ada saluran lain termasuk mengadakan sidang tergempar Parlimen, sebagai terburu-buru.

Malah, mereka langsung tidak menunjukkan keberanian mahupun kebijaksanaan ketika berdepan masyarakat antarabangsa hingga akhirnya perbuatan mereka memalukan Malaysia.

Ketua AMK Pusat, Shamsul Iskandar Mat Akin berkata kes konspirasi kedua terhadap Datuk Seri Anwar bukan isu peribadi lantaran kedudukannya sebagai Ketua Pembangkang.

Malah, kebanyakan pimpinan dunia melihat kes konspirasi kedua itu semata-mata rekaan untuk menyekat kemaraan politik Anwar dan ia bertujuan memenjarakan beliau.

"Dunia memberi perhatian tidak semestinya dianggap campur tangan. Ini bukan macam mahu jajah Malaysia. Dengar dulu apa mereka kata, soal prinsip undang-undang, soal hak Anwar dalam perbicaraan.." katanya.

Shamsul juga mengingatkan semua pihak, dunia tidak lagi terkongkong dalam komuniti kecil, sebaliknya sesuatu isu di sesebuah negara memberi kesan kepada negara lain.

Tanpa mempertikai hak untuk mengadakan demontrasi, beliau meminta Pemuda BN tidak hanya bergantung kepada saluran demontrasi sahaja sebaliknya mengupas isu dengan lebih kritis.

"Apakah selepas ini Pemuda BN mahu melakukan demontarsid di kedutaan Qatar kerana ulama terkemuka, Sheikh Yusuf al-Qaraqawi berasal dari negara itu. Dia mengeluar kenyataan keras dalam hal ini.

"Adakah mereka akan berdemontrasi di kedutuaan Turki kerana mereka juga membantah konspirasi terhadao Anwar," katanya kepada TV Selangor.

PKNS Pemaju Tunggal Urus Perumahan Kos Rendah

Hadri Yaziz

Kerajaan Selangor bercadang untuk melantik Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) sebagai pemaju tunggal bagi menyelenggara dan mengurus perumahan kos rendah.

Ini berikutan kebanyakan pemaju swasta tidak berminat mengambil alih projek kos rendah atas alasan ia tidak menguntungkan.

Di Ukay Bistari dan Saujana Puchong, Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Samad menyatakan terdapat 7,405 unit kediaman di seluruh Selangor sedang dibaik pulih dan tender akan dikeluarkan bagi mengenal pasti kontraktor yang mampu mengalas tugas dengan baik.

“Ya PKNS sebab kita hendak pertingkatkan anak syarikat negeri, supaya ada kepakaran. Dalam banyak kes kita lihat swatsa dia lebih kepada pulangan. PKNS itu ada tanggungjawab dia kepada rakyat,” katanya.

Iskandar juga melahir keyakinannya terhadap peranan Jawatankuasa Khas Pemulihan Rumah Terbengkalai Negeri Selangor yang ditubuhkan pada tahun 2008.

Penubuhan Jawatankuasa Khas yang ditubuhkan pada 2008 dan diketuai Adun Hulu Klang, Saari Sungib itu membuktikan kerajaan negeri memandang serius masalah perumahan rakyat.

Ini sekali gus dapat membela nasib rakyat yang dianak tiri kerajaan Umno-BN sebelum ini. Ia juga akan memperkasa salah satu Pakej Ransangan Ekonomi Selangor iaitu perumahan untuk rakyat

“Hari ini, kita melihat bahawa usaha Jawatankuasa Khas itu berjaya. Kita dapat menyerahkan kunci kepada penduduk dan sekarang ini kita cuma ada CF sementara.

"Perbincangan dengan MPAJ mendapati CF belum dikeluarkan atas sebab teknikal sahaja. Dalam masa satu minggu, kita akan dapat CF dan penduduk boleh duduk di rumah dengan senang hati," katanya.

Mampukah Najib Mendepani Tuntutan Era Politik?

Dr Dzulkefly Ahmad, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat.

Telah penulis catatkan beberapa kali bahawa Umno gentar serta gusar dengan Politk Baru. Benar bahawa PRU ke-12 telah menyaksikan penghakisan sokongan Umno/BN paling parah dalam sejarah politik pilihanraya. Tetapi kesemua itu tidak sepenting satu hakikat yang sering menerjah mereka. Hakikat wujudnya satu lagi koalisi yang disifatkan sebagai ‘kerajaan dalam penantian’ atau ‘government-in-waiting’.

Kalau ada yang marah bahawa penulis bersekali Pakatan Rakyat terlalu ghirah untuk memerintah kerajaan Persekutuan, penulis sayugia perjelaskan. Penulis tidak kata perubahan besar pasti berlaku pada PRU ke-13 ini. Tetapi potensi untuk perubahan berlaku amat besar kedepan ini.

Nah, ini hakikat baru yang tidak pernah terjelma dalam telahan unjuran politik negara. Satu dekad lalu, sebutan ini hampir asing bahkan satu dongengan. Tidak ada parti dan kerajaan yang layak memerintah kecuali kerajaan Umno/BN mungkin sampai qiyamat. Kalau ada pun ‘kerajaan pembangkang’, satu istilah paradoks, ia hanya terbatas di negeri pantai Timur, Kelantan dan Terengganu sahaja.

Bagaimana ia menjadikan satu realiti adalah akibat perubahan yang berlaku selepas topografi atau landskap politik negara terus berubah setelah tsunami politik melanda ganas negeri-negeri Umno/BN di pantai barat Semenanjung Malaysia.

Politik Baru berkehendak untuk mendefinisi semula pelbagai tata-orde perhubungan politik; amalan federalisme dan gelagat cabang legislatif serta kualiti perbahasan di parlimen, kerancakan persaingan media mengolah lambakan isu dalam usaha mempengaruhi pemikiran awam di pasaran bebas pertarungn ide.Juga begitu tuntutan terhadap ketelusan dan kebertanggungjawaban menjadi ukuran atau ‘benchmark’ umum. Kini tidak apa yang mampu dilindungi oleh akta-rimba seperti OSA atau ditakutkan Ordinan Dharurat serta ISA. Lambat laun terdedah jua seperti PKFZ, ibu segala skandal. Hari ini dalam Politik Baru, kebebasan beragama, penjalinan perpaduan dan erti merakyatkan kekayaan khazanah negara serta pemunggaran ekonomi berprestasi tinggi, tiba-tiba mendapat dimensi serta nilai baru bahkan lebih barmakna lagi.

Pencairan pelbagai doktrin lama,umpama dibidang ekonomi, menggugat segelintir yang mengecapi habuan besarnya selama kini. Istilah ‘liberalisasi’ cukup ditakuti kerana menjejaskan orde hubungan sumbang elit politik-korporat kroni kesekian lamanya. Mereka bingkas bangkit melaungkan ‘kepentingan Melayu’ (baca Umnoputera) terhakis dan tercabar.

Umno dan BN tidak sopan untuk rasa terlalu tertekan dan kaget dengan kesemua fenomena ini. Benar Umno/BN belum pernah menyaksikan sejumlah seramai 83 ahli parlimen pembangkang di Dewan Rakyat. Tidak juga mereka mengerti menjadi pembangkang di negeri-negeri selain Kelantan dan Terengganu. Umno/BN tidak pantas belajar.

Menghampiri 2 tahun, kerajaan BN di bawah PM masih belum menjumpai sentuhan ajaib mereka. Dulu kawalan kuasa mereka mutlak, total dan absolute. Tidak lagi kini. Tetapi tetap PM Najib dan Umno/BN semacam tidak faham, tidak mahu faham, buat-buat tidak faham atau juga tidak akan faham.

Penulis ingin berkongsi satu telahan tesis baru tetapi lama tertangguh. Tulisan ini dilakukan semata-mata untuk kebaikan bersama atas kehendak semangat persaingan demokrasi yang sihat dan matang bagi membawa negara ke mercu tanda dan garis prestasi yang lebih baik.

Najib dan Umno tidak wajar untuk terus menjatuhkan Pakatan Rakyat dengan serangan-serangan cara lama dalam era Politik Baru ini. Benar Umno/BN mungkin boleh berjaya, bahkan dah berjaya pun di Perak. Tetapi apa akibatnya? Betul mereka boleh membeli beberapa peribadi. Betul juga kerajaan boleh diguling. Tetapi apa risikonya?

Kini Perak akan kekal dalam satu ‘standoff’, satu ‘stalemate’ berpanjangan sehinggalah datang waktu untuk kembali kepada Mahkamah Rakyat. Mudaratnya terlalu luar biasa. Wibawa Sultan dan bahkan ‘integriti’ Istana turut terheret mencemar ke bawah duli, kedaulatan Sultan akibat terjerumus dalam ’real-politik’ rakyat. Umno kurang ambil pusing semua itu.

Benar politik pelbagai parti atau sistem ‘multi-party’ ala Westminster atau apa pun modelnya, bersifat ‘zero-sum’ atau ‘saling-memusnah’. Pertandingan di mana hanya ada satu pemenang, pada sifatnya memang ‘zero-sum’ – cukup ganas dan destruktif atau bertujuan memusnah lawan.

Umno/BN kini sedar bahawa yang didepani bukan sahaja PKR, PAS atau DAP secara berasingan. Umno amat insaf bahawa yang didepani kini ialah gandingan PKR, DAP dan PAS, yang kini merupakan satu blok koalisi yang disebut dengan jolokan Pakatan Rakyat, seperti juga Barisan Nasional yang punya 14 komponen.

Umno/BN pernah berdepan dengan ‘mahkluk koalisi’ ini pada parlimen ke-10, tetapi mudah dijatuhkan apabila mufakat politik itu sendiri menembak dirinya masing-masing. Habis bergelempangan sebelum PRU ke-11. PAS dan rakan-rakan lain dalam Barisan Alternatif (BA) masih tidak mahu menghimbau sejarah buruk pembangkang itu. Biar ia jadi sempadan politik yang wajib dijauhi. Umno tidak perlu menyerang sehebat kini kerana BA mati berkonflik dan berbunuh sesama sendiri. Amat tragis bagi harapan rakyat.

Tetapi lain halnya kini. Dulu DAP tak punya kuasa di negeri, Pun begitu Parti Keadilan Nasional dulu. Kini kesemua menerajui pemerintahan meskipun dalam semangat dan koalisi Pakatan Rakyat. Kuasa bukan segala-galanya. Tetapi jelasnya kuasa adalah segala-galanya yang mendatangkan keinsafan untuk bersatu bagi mengekalkannya. Tidak dapat dinafikan bahawa kuasa pemerintahan pendorong utama kesatuan Pakatan Rakyat, bahkan kuasa ini juga pencetus utama penubuhan Pakatan Rakyat. Itu hakikat, jangan berselindung lagi. Lihat sahaja pengalaman di negeri Perak, meskipun kuasa hilang akibat angkara Najib dan Umno/BN. Hakikatnya Peraklah semantapnya keteguhan Pakatan Rakyat!

PM Najib akan terus silap kalau belum lagi belajar dan sedar bahawa ini Politik Baru. Kaedah peperangannya pun wajar ditukar dan strateginya memerlukan pemikiran baru.

Penulis mengesyorkan PM Najib perlu mendapatkan perunding baru dalam penentuan strategi dan pendekatan perang politiknya. Bukan sahaja melibatkan perunding luar untuk mengukir slogan indah 1- Malaysia. Sebelum itu biar penulis ’bersedekah’ ide supaya ia baik untuk semua. Tampaknya komoditi ide sangat mahal mutakhir ini. Tidak ramai yang berfikir. Tambahan berfikir secara berat atau strategik.

Telah sampai masanya PM Najib sedar bahawa rakyat juga turut bosan dengan serangan berterusan bagi menjatuhkan Pakatan. Rakyat mual dengan berpolitik khususnya dalam suasana ekonomi yang mandom dan kesulitan hidup yang terus menghempit rakyat teramai.

Najib serta Umno/BN wajar memahami bahawa kini rakyat kian celek dan punya pengetahuan kecuali yang masih terperangkap dalam kemiskinan dan terpinggir dari arus pembangunan ICT dan tidak punyai capaian media baru dan ledakan informasi.

Rakyat dan pengundi ’ruang tengah’ yang menjadi penentu dalam persaingan PRU ke-13 tidaklah semestinya para penyokong Pakatan Rakyat. Golongan Tengah ini terbuka bahkan mereka bukan kelompok partisan atau berpihak. Mereka hanya partisan atau berpihak kepada apa yang betul, apa yang adil dan apa yang boleh memajukan pengharapan dan cita-cita mereka. Sesungguhnya golongan tengah ini terbuka. Mereka tidak ta’asub kepada mana-mana parti atau pemimpin. Semua pihak mereka kritik termasuk pimpinan tertinggi Pakatan dalam PAS, PKR atau DAP. Pimpinan BN yang memimpin negara lagilah teruk mereka belasah.

Penulis menasihatkan supaya kedua-dua pihak membudayakan politik ’zero-sum’ yang berpaksikan pertandingan serta persaingan advokasi atau penampilan polisi serta gagasan pemerintahan dan persaingan keupayaan serta kompetensi pemerintahan dan integriti kepemimpinan. Dulu mungkin tak boleh. Tetapi kini boleh kerana sama-sama ada negeri. Hentikan politik ’zero-sum’ yang terlalu brutal dan tidak bertamaddun. Jangan terlalu ’kiasu’ atau takut kalah, kata orang Cina.

Dinamika Politik Baru dengan kerancakan persaingan politik sihat adalah penentu survival dayasaing negara dalam semua lapangan hidup termasuk moral, budaya, ekonomi dan perdagangan. Sementara itu agama dihayati, disanjungi, diraikan dan dilindungi. Agama menjadi penyatu dan bukan pemecah. Yang eksklusif hanya Aqidah dan Ibadah, sementara moral dan nilai dikongsi ramai menjadi penyeri dan budaya negara. Penyatuan insaniyah diikat dengan Tuhan (baca Allah) pencipta seru semesta alam. Disitu kita bersatu dan berpadu meskipun punya agama dan budaya yang berbeza. Ini natijah politik Baru yang celek agama dan budaya. Enakmen-enakmen lama negeri-negeri BN dulu terasa canggung dan usang serta perlu dirujuk atau ’revisit’ (baca Ijtihad) segera.

Politik Baru mahukan pesaing-pesaing politik dan pelaku utamanya, membuktikan kepada rakyat siapa yang lebih punya wibawa dan integrti serta kesungguhan dan komitmen untuk memperjuangkan rakyat sekaligus menjadikan ekonomi punya daya saing yang tinggi dan membawa negara keluar dari krisis serta kemelut yang tidak berkesudahan. Rakyat menilai ”Siapa yang lebih memahami Perubahan dan Bagaimana untuk menjayakannya!”. Itu ukuran wibawa yang hakiki. Sama-sama punya kekuatan dan kepimpinan. Kini sama-sama punya pengalaman dan ketokohan.

Wajarlah dalam membudayakan Politik Baru yang lebih sihat, matang dan berwibawa, supaya PM Najib dan Umno/BN menghitung kembali segala urus-tadbir yang telah membelakangi segala tuntutan pemerintahan yang telus, bertanggungjawab dan adil. Bahkan tidak ada cara lain bagi penulis untuk PM Najib membuktikan bahawa beliau komited dengan ’Reformasi’ dan Perubahan yang serius serta tulen, kecuali dengan memperbetulkan sebahagian besar yang salah dan bobrok dari regim lama.

Kerajaan Umno/BN di bawah PM Najib mesti berani mengambil langkah-langkah drastik bagi memperbetulkan segala kesilapan pemimpin lama Umno. Atas komitmen, keteguhan serta kecekalan ini akan ditentukan wibawa beliau, bukan kerana retorika yang molok ciptaan perunding luar. Cukuplah.

PM Najib perlu berani memberhentikan segera segala kereputan yang sedang melanda institusi-institusi negara akibat pencerobohan berterusan pihak Eksekutif. Pertama Institusi Kehakiman atau Judisiari. Segala yang menjadikan negara bahan lawak dan jenaka dunia perlu segera direformasi. Contoh jelas ialah tindakan ke atas syor Surahanjaya Kes Video Lingam yang berakhir dengan NFA atau ”No-Further-Action” amat memalukan sistem perlantikan kehakiman meskipun kita telah punya Surahanjaya Perlantikan Kehakiman atau SPK.

Bersimpang-siur keputusan penghakiman yang acap ditebalikkan juga mengaibkan institusi judisiari yang integritinya dikoyak-robek oleh campurtangan pihak Eksekutif. Terkini Babak Kedua Kes Sodomi Anwar.Negara sekali lagi dikandang orang salah.

Pun begitu imej SPRM yang perlu segera mendapat suntikan reformasi bagi mengelakkan persepsi buruk terhadapnya sejak dari permulaan penubuhan yang dihantui dengan kes pembunuhan malang mediang Teoh Beng Hock.

Bagi menginstitusikan amalan federalisme yang lebih utuh dan matang, hentikan segera segala amalan yang mensabotaj amalan demokrasi berpesekutuan atau federalisme dengan menghormati segala hak-hak kerajaan negeri yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan atau apa jua janji yang termeterai dalam laluan evolusi pembangunan negara.

Ini termasuk isu royalti minyak dalam Akta Kemajuan Petroleum, 1974 yang antara lain bersekali dengan ”Vesting Deeds”, 1975 atau perajnjian antara negeri, Pusat dan Petronas yang mentakrifkan hak masing-masing. Cukup menjejaskan integriti negara ketika kerajaan menukar status bayaran menjadi wang ehsan. Bolehkah apabila kita berhutang danwajib membayar, ketika kita bayar balik kita kata kita bersedekah kepada orang yang kita pinjam dulu. Malu besar. Rakyat sedang memerhatikan. PM Najib patut malu, meskipun Mustapha Muhammad tidak dan Ibrahim Ali lagi tak tahu malu.

Pendukung Politik Baru mahukan pemain-pemain utama poitik supaya menghormati segala perjanjian-perjanjian yang telah termetrai dan mendukungi kesucian janji-janji atau aqad-aqad tersebut sebagai masyarakat yang bertamaddun dan bermaruah. Ini tidak wajar dibatasi dengan perhitungan samada negeri tersebut diperintah dibawah BN atau Pakatan seperti Kelantan atau Terengganu. Kedua punya hak dan tanggungjawab. Memangsakan rakyat kerana mereka memilih pembangkang adalah politik kuno, usang dan lapok.

Amat wajar bagi PM Najib mengetahui bahawa beliau berdepan dengan rakyat yang jauh lebih celek dan berpengetahuan. Pakatan bersedia mengorak langkah baru untuk terus memperbaikki amalan demokrasi di negara ini. Bahkan Pakatan dan rakyat bersedia untuk melakukan lebih dari itu bagi membangunkan negara bertuah ini.

Kalau pun Najib bersedia untuk berubah dengan 1-Malaysianya, ternyata Timbalannya dengan sebahagian besar keahlian Umno bersekali dengan Perkasa masih mahu kekal di garis politik lama dan usang berpaksikan kononnya ”Ketuanan Melayu”. Amat malang. Kesinambungan survival Melayu bahkan negara tidak terpahat pada tongkat yang diberikan Umno. Penulis mengajak pembaca merenung tesis serta tuntutan Politik Baru ini.

Akhir kalam, penulis tinggalkan makalah panjang ini dengan beberapa soalan:

Apakah PM Najib benar-benar bersedia untuk berubah? Ataukah beliau akan diubah? Persoalan besarnya, oleh siapa?

Mampukah Najib Mendepani Tuntutan Era Politik ?

Tegakkan ketaqwaan kepada Allah, laksanakan hak-hak yang dijamin dalam ‘Perlembagaan Pas’!

“Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu menjadi orang-orang yang menegakkan (kebenaran) kerana Allah, menjadi saksi yang adil. Dan jangan sesekali kebencianmu terhadap sesuatu kaum (pihak), mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah kerana adil itu lebih dekat dengan taqwa. Bertaqwalah kepada Allah (yang) Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. [5:8]

MASUK hari yang kesembilan blogger Tulang Besi membuat aduan salah laku yang membabitkan beberapa pemimpin Pas di ibu negara, Setiausaha Agong Pas Datuk Mustafa Ali dilaporkan turut menyuarakan hasrat meminda Perlembagaan Pas supaya membolehkan jawatankuasa disiplinnya dipengerusikan oleh seseorang seseorang yang bebas dari memegang sebarang jawatan penting dalam parti itu.

Saya tidak berfikir bahawa tindak-tanduk Mustafa itu ekoran kritikan terbuka oleh Pesuruhjaya Pas Pahang Dr. Hamzah Jaafar, seperti yang terlapor oleh oleh akhbar Malaysiakini. Sekiranya Mustafa berniat jujur, sudah tentu beliau akan menyuarakan hasrat tersebut lebih awal lagi – iaitu sewaktu banyak pihak mula mempertikai ketetapan Jawatankuasa Tatatertib Pas ke atas Pesuruhjaya Pas Selangor Datuk Dr. Mohd Hassan Ali dan Yang DiPertua Pas Kawasan Shah Alam Khalid Samad.

Jika dicermati, Mustafa dilihat seolah-olah seperti tidak percaya yang blogger Tulang Besi atau nama sebenanya Abdul Rahman Abdul Talib akan membuat aduan secara konvensional di Pejabat Agong Pas.

Mustafa dilihat seolah-olah seperti tidak percaya bahawa pemilik blog Malaysia Wave telah pun melancarkan dana guaman serta membuat persiapan awal untuk membawa kes tersebut ke Mahkamah sekiranya aduan yang dibuat oleh Tulang Besi itu turut diketepikan.

Selepas membaca entri aduan Abdullah ditolak, Dr. Haron Din dimaafkan, saya nampak seperti Mustafa mahu memainkan peranan penting seperti Peguam Negara Tan Sri Abdul Ghani Patail, iaitu sewenang-wenangnya berkuasa sama ada untuk mengetepikan satu-satu kertas pendakwaan atau sebaliknya.

Sekiranya anggapan ini tidak keterlaluan, elok Pas berpeluk tubuh dan tidak menentang konspirasi membongsaikan Mahkamah seperti yang sama-sama kita sedari berlaku di Malaysia kerana angkara Abdul Ghani seperti sedang berputik di dalam Jawatankuasa Disiplin Pas.

Saya tidak tahu, mengapa Mustafa Ali boleh menolak aduan Abdullah sewenang-wenangnya kerana Fasal 75 (khususnya merujuk pada Ceraian 2) dari Perlembagaan Pas hanya memberi hak kepada Mustafa selaku Setiausaha Agong yang dilantik untuk menerima mana-mana aduan tatatertib.

Perlembagaan tidak memberikan hak kepada beliau untuk sewenang-wenangnya untuk menilai satu-satu aduan yang diterima. Kalau menilai aduan pun Mustafa tidak diberikan hak menurut Perlembagaan Pas, bermakna mengetepikan sesuatu aduan begitu sahaja sesuatu yang lebih-lebih lagi lah tidak dibenarkan. Sekiranya ada pihak mengaggap Mustafa melakukan perlanggaran Perlembagaan pun pada tahapan ini, anggapan tersebut tidak salah dianggap munasabah.

Tidak cukup dengan itu, Fasal 75(7) menjelaskan hak yang lebih jelas – iaitu Majlis Syura Ulama’ berhak tidak menghiraukan ketetapan Jawatankuasa Tatatertib yang ditubuhkan, mengikut Fasal 75(2) dan ketetapan Majlis Syura Ulama adalah muktamad.

” ‘MAJLIS SYURA ‘ULAMAK’ dalam keadaan tertentu adalah berhak mengambil apa-apa tindakan tatatertib dengan sendirinya tanpa menghiraukan Jawatankuasa Tatatertib ke atas mana-mana pihak yang tersebut dalam ceraian (2) Fasal ini. Keputusan dan tindakan ‘MAJLIS SYURA ‘ULAMAK’ itu adalah muktamad.” [dipetik dari Fasal 75(7) Perlembagaan Pas (PIndaan 2001)]

Berasaskan pada Fasal 75(7), sekali lagi perlu dipersoal tentang locus standi Mustafa yang hakiki dalam mengetepikan aduan Abdullah kerana beliau bukanlah Ahli Majlis Syura Ulama’. Apabila Perlembagaan PAS tidak memberikan tafsiran yang lain selain Fasal yang ada, memberi isyarat bahawa Mustafa melakukan sesuatu yang tidak mengikut lunas-lunas yang ada.

“Saya tidak serahlah (kes itu) pada jawatankuasa disiplin. Tidak perlu (berbuat demikian). Tidak kisahlah beliau (Abdullah) hendak kata apa pun. Kalau beliau hendak datang jumpa pun saya boleh terangkan perkara ini,” kata Mustafa seperti dipetik dari Malaysiakini.

Seperti pada sikap Mustafa Ali yang dianggap tidak layak untuk mengetepikan aduan Abdullah, Mustafa juga sebenarnya tidak layak untuk mengeluarkan ketetapan ‘maaf’ ke atas Mursyidul Am Pas Datuk Dr. Haron Din begitu sahaja kerana cukup dengan bertemu dengan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana parti Pas ada Perlembagaan dan bukannya milik mutlak seorang Presiden.

Pada tahapan ini, ada pihak boleh mendakwa bertemu Presiden atau persetujuan melalui Jawatankuasa sudah memadai untuk mengetepikan satu-satu dakwaan. Suka saya katakan bahawa apabila Perlembagaan tidak menafsirkan sedemikian, maka sekurang-kurangnya ia perlu dirujuk pada ROS dan tidak boleh sewenang-wenangnya dikuasamutlakkan oleh sesiapa sahaja.

Dari perspeksi bukan perlembagaan, apabila Harun dimaafkan tentu memberi isyarat bahawa Harun telah pun dianggap bersalah atau dibuktikan bersalah kerana seseorang itu tidak sewenang-wenangnya dianggap bersalah atau didapati bersalah.

Pada tahapan ini, sekali lagi menimbulkan tanda tanya tentang motif di sebalik tindak-tanduk Mustafa dan kedudukan sebenar Haron; sebagaimana dilaporkan oleh Malaysiakini (18/9) seperti di bawah.

Mustafa menjelaskan, aduan terhadap Dr Hasan dan Nasharuddin tidak perlu lagi dipanjangkan kepada penelitian jawatankuasa disiplin kerana telah diselesaikan di peringkat jawankuasa pusat.

“Pas pusat sudah bincangkan perkara itu dan kita sudah beri peringatan supaya pimpinan tidak mengadakan pertemuan dengan penulis blog yang boleh menjejaskan, memberikan kesan negatif kepada parti,” katanya.

Sementara tindakan Dr Haron pula ‘dimaafkan’ kerana telah menyelaraskan pandangan selari dengan parti ekoran pertemuannya dengan presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam sebuah program penerangan parti.

Begitu juga dengan kedudukan Timbalan Presiden Pas Nasharuddin Mat Isa dan Hassan – yang turut didakwa oleh Abdullah. Dakwaan Abdullah ke atas Nasharuddin dan Hassan bukan suatu dakwaan yang baru.

Dakwaan Abdullah itu adalah tindak balas pada ketetapan Jawatankuasa Tatatertib yang dianggap tidak adil dan saksama sebelum ini. Tindakan Abdullah tidak salah kalau dianggap seperti suatu semakan kehakiman (judicial review) seperti amalan biasa di mahkamah.

Dengan erti kata yang lain, adalah elok sesuatu kesulitan seperti pertikaian ke atas ketetapan Jawatankuasa Tatatertib mesti diselesaikan melalui Jawatankuasa Tatatertib juga; bukan sewenang-wenangnya diselesaikan di luar Jawatankuasa Tatatertib tersebut (maksud: lampu hijau daripada Hadi atau Mustafa atau Ajk Pas Pusat).

Dari segi yang lain juga, saya melihat inisiatif Haron menyertai beberapa pihak melarang kalimah ‘Allah’ dari digunakan oleh masyarakat bukan Islam pada 12 Januari lalu sebagai sesuatu yang membelakangkan ajaran Islam sendiri [rujuk Fasal 75(1)(a)] dan merugikan Pas [rujuk Fasal 75(c), (d) dan (g)].

Sedangkan, Lajnah Politik Pas sebelum itu telah pun membuat ketetapan – iaitu membenarkan masyarakat bukan Islam menggunakan kalimah ‘Allah’ dalam suatu mesyuarat pada 5 Januari lagi.

Bertitik tolak pada anggapan bahawa Haron bersalah menurut Fasal 75(1) Perlembagaan Pas, saya sekali lagi mempersoal sumber ketetapan ‘memaafkan’ yang digunakan Mustafa ke atas Haron kerana Fasal 75(5) Perlembagaan Pas memberikan kuasa (hanya kepada Jawatankuasa Tatatertib) untuk memilih salah satu atau lebih (a)memberi amaran; (b)melucutkan hak-hak dalam parti; (c)menggantungkan keahlian; dan (d)memecat dari menjadi ahli.

Dalam Islam, seseorang yang dituduh bersalah mesti dibebaskan dari pertuduhan tersebut secara adil, bebas dan saksama – al-Aslu bara’atu az-zimmah.

Manakala maqosid diadakan satu-satu hukum tidak kira ditetapkan menurut ajaran Islam hatta perlembagaan Pas sendiri adalah untuk (1)al-zaajiroh, iaitu memelihara masyarakat yang sejahtera/solih terus dengan aktiviti kebaikan/maslahah; dan (2)al-Rodhi’ah (iaitu menyekat orang-orang yang tidak baik/fasad dari terus melakukan aktiviti yang mengakibatkan mafsadah)

Sekiranya Haron dimaafkan begitu sahaja tanpa dibicarakan menurut Perlembagaan dan keadilan hak menurut Islam, ketetapan yang dikenakan ke atas Haron tidak boleh memberi pengajaran kepadanya dan ahli-ahli Pas yang lain.

Sekiranya seseorang melakukan perbuatan yang sama seperti Haron, mereka boleh menggunakan alasan, “kalau Dr. Haron pun boleh membelakangkan Pas, takkan kita tak boleh buat benda yang sama?”

Begitu juga dengan aduan ke atas Nasharuddin dan Hassan – iaitu didakwa mendedahkan Bai’ah Ta’lik dalam satu pertemuan bersama-sama blogger Umno.

Mereka juga didakwa mengkhianati tahalluf siasi bersama-sama DAP dan PKR dalam Pakatan Rakyat dengan pergi mengadakan ‘rundingan dalam gelap’ bersama-sama Umno.

Disebabkan maqosid al-zaajiroh dan al-rodhi’ah tidak ditegakkan secara adil dan saksama menurut Islam dan Perlembagaan Pas, esok lusa sesiapa pun bebas mengkhianati Pas dan ajaran Islam dengan pergi berpeluk bersama-sama Umno kerana inisiatif tersebut tidak mustahik akan dilindungi oleh seseorang yang dianggap zalim di kalangan kepemimpinan dalam Pas.

Sesungguhnya saya benci dengan Sang Penzalim dan Sang Pengkhianat jika mereka yang terbabit ternyata ada di dalam Pas.

Bertitik-tolak atas nas – ayat 8 dari Surah al-Maidah, saya menyeru semua ahli Pas dan kepemimpinan Pas yang masih bermaruah supaya bertadabbur ayat tersebut, menilai entri ini; lalu bersama-sama memperbaiki jamaah Islam Pas.

Demi menegakkan keadilan hak (4:58) sebagaimana yang dituntut dalam Islam, sekiranya aduan Tulang Besi diketepikan mentah-mentah dalam masa terdekat, saya mengumumkan untuk membantu blogger Tulang Besi untuk mendapatkan khidmat guaman secara profesional supaya kes ini boleh dibawa ke Mahkamah kelak. Lawan!

KEFAHAMAN ASAS PERUBAHAN | SEMARAKKAN DEMOKRASI BERPOLITIK DALAM PAS!

Zainulfaqar Yaacob

Wan Nik Wan Yussof: Lomopat tak boleh, melompat boleh

Persoalan boleh atau tidak boleh seseorang wakil rakyat itu lompat/melompat parti harus dilihat dari segi agama dan moral.

Di sisi agama Islam adalah haram jadah bagi seseorang wakil rakyat itu bertindak lompat keluar parti, lebih-lebih lagi parti yang didukungnya itu memperjuangkan keadilan berteraskan ajaran Islam. Namun, hukumnya halal bagi seseorang wakil rakyat dari parti sekular melompat parti dan menyertai parti lain yang memperjuangkan ajaran Islam.

Dalam konteks, wakil rakyat yang dulunya menang melalui parti yang memperjuangkan prinsip keadilan, tiba-tiba melompat keluar parti dan mengisytiharkan diri sebagai wakil rakyat bebas (tidak menyertai mana-mana parti), maka hukumnya berdosa kerana prinsip bebas adalah telah mengingkari persetujuan dan amanah pengundi yang memilihnya di atas prinsip keadilan.

Meskipun begitu, dari aspek moral yang bebas daripada bayangan agama, sudah pasti menganggap apa bentuk aktiviti wakil rakyat lompat-melompat itu sebagai sah. Ini kerana ukuran yang dipakai adalah prinsip undang-undang, pragmatisme dan prinsip demokrasi sekular. Kesemua prinsip ini tidak mengaitkan soal dosa pahala, etika dan unsur kerohanian masyarakat. Asalkan apa yang dilakukan akan mencapai kepuasan diri dan keegoan politik peribadi. Rujukan agung zaman bagi kes seperti ini adalah peristiwa rampasan kuasa di Perak berlaku diakibatkan oleh tindakan tidak bermoral segi undang-undang, sikap pragmatik dan ego menguasai diri tiga wakil rakyat – Adun Jelapang (DAP), Changkat Jering (KeADILan) dan Behrang (KeADILan) – telah melompat parti dan menyertai bebas lalu menyokong BN.

Sebenarnya huraian di atas adalah realiti timbang tara antara pemikiran politik sekular dengan fikrah perjuangan Islam pegangan Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz. Namun, fikrah perjuangan Islam adalah selari dengan prinsip al-Quran dan menjadi landasan perjuangan kepimpinan di dalam Islam. Sedangkan prinsip politik sekularisme adalah kepuasan kebendaan dan menolak agama.

Justeru itu, adalah silap sama sekali jika membaca maksud pengamatan Tuan Guru di dalam isu wakil rakyat yang keluar (lompat/melompat) parti itu dari aspek pemikiran sekular. Ini kerana konteks pengamatan Tuan Guru adalah keagamaan dan perjuangan berlandaskan keadilan sejagat, bukannya demokrasi semata-mata.


Pandangan benar Tuan Guru Nik Abdul Aziz

Huraian dalil-dalil nyata dan articulate (qat’i) berikutnya adalah menjawab kepada isu-isu yang utarakan di atas. Sekali gus memberi jawapan kenapa Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz, Mursyidul Am PAS tidak bersetuju dengan tindakan wakil rakyat lompat keluar parti (seperti kes Datuk Ibrahim Ali dan Datuk Seri Abu Zahrain Mohamed Hashim). Sebaliknya, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz bersetuju jika sekiranya wakil rakyat dari parti sekular melompat untuk menyertai parti yang memperjuangkan Islam (contohnya ura-ura wakil rakyat BN menyertai PAS pada 16 September 2008).

Pertama, ciri parti yang direstui sebagai memperjuangkan Islam ialah parti itu hendaklah menerima hakikat pemerintah sebenar di alam raya ini ialah Allah Subhanahu wa taala. Pati sekular sudah tentu tidak akan sama sekali menerima hakikat uluhiyah dan rububiyah Allah Yang Maha Kuasa.

Firman Allah,

أَلَا لَهُ ٱلۡخَلۡقُ وَٱلۡأَمۡرُ‌ۗ تَبَارَكَ ٱللَّهُ رَبُّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Maksudnya, “Ingatlah, mencipta dan memerintah hanyalah hak Allah, Maha Suci Allah Yang Mencipta dan Mentadbirkan sekalian alam.”

(Surah al-A’raf 7:54)

Kedua, ciri kepimpinan parti hendaklah dipimpin oleh pemimpin yang sedia mematuhi perintah Allah, iaitu seorang yang beriman, beramal dan bertakwa kepada Allah dan Rasul.

Firman Allah,

ٱتَّبِعُواْ مَآ أُنزِلَ إِلَيۡكُم مِّن رَّبِّكُمۡ وَلَا تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِۦۤ أَوۡلِيَآءَ‌ۗ قَلِيلاً۬ مَّا تَذَكَّرُونَ

“(Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad): Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin yang lain dari Allah; (tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan.”

(Surah al’A’raf 7:3)

Ketiga, pemimpin hendaklah pertama-tamanya yakini dengan janji Allah, lalu ia menjadi seorang yang beragama dan menguruskan kepimpinannya untuk mentadbir kuasa bila diberi kuasa dengan hukum Allah dan sunah Rasulullah Sallallahu alaihi wasallam.

Firman Allah,

وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمۡ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ لَيَسۡتَخۡلِفَنَّهُمۡ فِى ٱلۡأَرۡضِ

Maksudnya, “Dan Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi.”

(Surah an-Nur 24:55)

Keempat, parti itu hendaklah mendidik ahlinya dengan asas ketaatan berteraskan aqidah, iaitu mentaati Allah, Rasulullah dan para pemimpin yang diberi kuasa, dan sifat pemimpin itu hendaklah melaksanakan kuasa mengikut panduan al-Quran dan as-sunnah.

Firman Allah.,

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَأَطِيعُواْ ٱلرَّسُولَ وَأُوْلِى ٱلۡأَمۡرِ مِنكُمۡ‌ۖ فَإِن تَنَـٰزَعۡتُمۡ فِى شَىۡءٍ۬ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ إِن كُنتُمۡ تُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِ‌ۚ ذَٲلِكَ خَيۡرٌ۬ وَأَحۡسَنُ تَأۡوِيلا

Maksudnya, “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.

(Surah an-Nisa’ 4:59)

Ciri keempat ini disokong lagi dengan hadis Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bermaksud, “Tidak ada ketaatan baginya yang mengingkari Allah.”

(Riwayat Tabrani)

“Dengar dan taat adalah wajib bagi setiap orang Muslim, dalam perkara yang ia suka atau benci, melainkan dia diperintah untuk membuat maksiat – maka hilanglah tanggungjawabnya.”

(Hadis Muttafaq’alaih)

Sehubungan dengan ciri keempat di atas, jika berlaku pengkhianatan oleh pemimpin kepada asas-asas perjuangan yang dinyatakan di dalam ciri-ciri di atas, maka pemimpin tersebut tidak boleh lagi ditaati. Malahan pemimpin tersebut layak untuk ‘dihukum’ oleh rakyat, sama menjatuhkannya atau minta dia berundur/meletak jawatan bagi membolehkan seorang pemimpin lain dipilih.

Justeru itu, rasionalisasi Tuan Guru Nik Abdul Aziz mencadangkan kepada Ibrahim/Abu Zahrain agar meletak jawatan adalah menepati skala perjuangan yang bertunjangkan Islam. Ini kerana mereka itu sebelum ini bersama Pakatan Rakyat yang mengenderai perjuangan rakyat untuk menegakkan keadilan dan menolak kezaliman.

Sementara dalam nada berbeza pula, Tuan Guru Nik Abdul Aziz menyokong ura-ura wakil rakyat BN untuk melompat parti bagi menyertai Pakatan Rakyat menjelang 16 September 2008. Ini kerana, wajah parti komponen BN semuanya adalah beralaskan dasar sekular, menolak Islam yang anti-keadilan dan banyak melakukan korupsi-koalisi-nepotisme (KKN). Maka, tindakan meninggalkan parti itu adalah menepati hukum Islam.

Rumusan daripada empat ciri bagi parti yang memperjuangkan prinsip ajaran Islam di atas, maka ia adalah berada di landasan yang memenuhi prinsip keadilan sejagat yang diterima dan seharusnya diperjuangkan oleh semua pihak yang menjalani kehidupan berteraskan agama.

Firman Allah,

لَقَدۡ أَرۡسَلۡنَا رُسُلَنَا بِٱلۡبَيِّنَـٰتِ وَأَنزَلۡنَا مَعَهُمُ ٱلۡكِتَـٰبَ وَٱلۡمِيزَانَ لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ‌ۖ وَأَنزَلۡنَا ٱلۡحَدِيدَ فِيهِ بَأۡسٌ۬

شَدِيدٌ۬ وَمَنَـٰفِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعۡلَمَ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُ ۥ وَرُسُلَهُ ۥ بِٱلۡغَيۡبِ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيزٌ۬

Maksudnya, “Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan.”

(Surah al-Hadid 57:25)

Firman Allah lagi,

وَلَا تُطِعۡ مَنۡ أَغۡفَلۡنَا قَلۡبَهُ ۥ عَن ذِكۡرِنَا وَٱتَّبَعَ هَوَٮٰهُ وَكَانَ أَمۡرُهُ ۥ فُرُطً۬ا

Maksudnya, “Dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta dia menurut hawa nafsunya dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran.”

(Surah al-Kahfi 18:28)

Semoga Tuhan Yang Esa sedia menolong mana-mana pemimpin yang berjuang di atas ajaran yang benar (Islam) dan menolak kebatilan (sekular).

JK pusat PAS digesa bincang aduan 'konspirasi'

Exco Pemuda PAS Abdullah Karim menggesa jawatankuasa pusat membincangkan aduannya - berhubung dakwaan penglibatan ahli parti dalam 'konspirasi' menjatuhkan Pakatan Rakyat - yang ditolak baru-baru ini.
"Saya mohon agar perkara ini dibincangkan dan diteliti oleh ahli jawatankuasa (AJK) pusat PAS dalam mesyuarat mereka yang akan datang.

"Para pimpinan PAS yang duduk dalam jawatankuasa pusat PAS sudah tentulah lebih bijaksana dalam menilai perkembangan yang berlaku ini," katanya.

Abdullah diminta mengulas kenyataan Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali yang berkata, pejabat agung parti menolak aduan Abdullah kerana tidak cukup merit untuk dipanjangkan kepada jawatankuasa disiplinnya.

Ketika dihubungi Malaysiakini semalam, Abdullah berkata, beliau menanggap keputusan yang diumumkan Mustafa melalui media baru-baru ini hanyalah pandangan peribadi.

Abdullah yang kini menetap seketika di United Kingdom berkata, tidak perlu untuknya menghantar surat bagi menyatakan hasratnya berhubung perkara itu kerana percaya Mustafa sudah tentu akan melakukannya.

"Keputusan yang dibuat atas nama parti adalah urusan kolektif yang mesti membabitkan organisasi supaya wujud elemen semak dan imbang," katanya melalui e-mel.

Ditanya kenapa perkara tersebut tidak disuarakan melalui ketua Pemuda dan AJK PAS Nasrudin Hassan untuk dibangkitkan dalam mesyuarat yang akan datang, Abdullah menjawab:

"Ini aduan saya buat atas kapasiti peribadi sebagai ahli PAS. Ia tidak membabitkn mana-mana organisasi dalam hirarki parti," katanya sambil menegaskan aduan itu melibatkan perkara sulit.

Sehingga semalam, Abdullah masih enggan mendedahkan bukti-bukti dakwaannya serta pihak yang terlibat dalam 'konspirasi' yang didakwanya itu.

"Saya kena tunggu dulu hasil mesyuarat AJK PAS pusat," katanya.

Jangan Terkejut Jika Nasir Safar Dibebaskan

Pengumuman pihak berkuasa bahawa siasatan keatas kenyataan ekstrem bekas Pembantu Khas Perdana Menteri Datuk Nasir Safar telah selesai adalah sandiwara semata-mata.

Adun Batu Caves, Amirudin Shari (gambar) berkata beliau tidak terkejut sekiranya siasatan ini tidak membawa kepada pendakwaan sepertimana skandal badan kehakiman dan peguam V.K Lingam dan skandal rasuah bekas Menteri Rafidah Aziz.

"Dalam kes Lingam sebagai contoh, siasatan telah selesai tapi tidak dibuat apa-apa sebab Peguam Negara mengambil keputusan untuk tidak mendakwa. Dan juga dalam banyak kes dari dulu sampai sekarang ni. Rafidah Aziz, Rahim Tambi Chik dan banyak sebagainya," jelas beliau.

Ketua Polis Melaka Datuk Mohd Rodwan Mohd Yusof mengumumkan bahawa siasatan keatas kenyataan berbaur perkauman pembantu PM itu telah selesai dan telah diserahkan ke Pejabat Peguam Negara untuk tindakan susulan.

Siasatan kes mengikut Akta Hasutan 1948 dan polis telah mengambil keterangan 49 saksi termasuk peserta kursus dan enam wartawan tempatan.

Sebanyak 58 laporan polis telah dibuat di seluruh negara berhubung ucapan Nasir pada Seminar 1Malaysia di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka.

Nasir mengundang kecaman pelbagai pihak selepas mengecam masyarakat Cina sebagai 'penjual tubuh' dan masyarakat India sebagai 'pengemis'.

Amir Shari berkata watak-watak seperti Nasir ini adalah manifestasi sebenar sifat Umno yang sentiasa curiga dan ekstrem, lantas membuktikan bahawa moto 1Malaysia tidak lebih dari omong kosong semata-mata.

"Rakyat sudah jelas dengan wajah sebenar Umno-BN. Di dalam 1Malaysia ada Nasir Safar, ada Ahmad Ismail, ada kepala lembu yang di arak," tegas beliau.


Kes Nasir Safar diserahkan kepada AG

Polis telah melengkapkan siasatan berhubung aduan tehadap bekas pegawai khas Perdana Menteri, Datuk Nasir Safar, yang didakwa membuat kenyataan berbaur perkauman pada satu seminar di Ayer Keroh awal bulan ini.

Ketua Polis Melaka Datuk Mohd Rodwan Mohd Yusof berkata kertas siasatan itu telah diserahkan kepada pejabat Pendakwa Raya.

Bercakap kepada pemberita selepas pada majlis penutupan Kursus Asas Motosikal Berat di Ibu Pejabat Kontinjen Polis Melaka hari ini, beliau berkata polis telah merakamkan percakapan Nasir selama dua jam di Putrajaya pada minggu lalu.

Siasatan kes mengikut Akta Hasutan 1948 dan polis telah mengambil keterangan 49 saksi termasuk peserta kursus dan enam wartawan tempatan.

Sebanyak 58 laporan polis telah dibuat di seluruh negara berhubung ucapan Nasir pada Seminar 1Malaysia di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka.

Ucapan Nasir pada 2 Feb lalu itu dilapor menyebabkan puluhan ahli MIC, MCA dan perwakilan pertubuhan bukan kerajaan meninggalkan majlis berkenaan.

Dia dikatakan menimbulkan kemarahan hadirin apabila melabelkan kaum India dan Cina sebagai pendatang.

Selain itu, Nasir juga didakwa mengancam akan menarik balik kerakyatan mereka yang menentang keputusan kerajaan untuk menghadkan 12 matapelajaran sahaja untuk peperiksaan SPM.

Beberapa jam selepas berita itu didedahkan, Pejabat Perdana Menteri pada satu kenyataan mengumumkan Nasir akan meletakkan jawatan. - malaysiakini

4 ORANG PENGKHIANAT RAKYAT KELANTAN

Datuk Seri Mustapa Mohamed , Datuk Dr Awang Adek Hussin ,
Datuk Ibrahim Ali dan Datuk Mohd Fatmi Che Salleh .

Oleh : Zaid Ibrahim

Semasa saya dalam Kabinet dulu, Mustapa Mohamad adalah antara tiga atau empat orang Menteri yang saya hormati kerana kerajinan dan kecekapan pemikiran mereka. Lagi pun semasa saya menjadi timbalan beliau dalam Badan Perhubungan UMNO Kelantan dulu, saya tahu secara lebih dekat sikap dan sifatnya. Jadi saya amat duka cita melihat beliau yang sudah begitu terpesong dalam soal wang tuntutan negeri Kelantan mengenai hasil minyak. Seolah-olah dia tahu perkara sebenar tetapi bersungguh-sungguh benar mempertahankan dasar Kerajaan Pusat dalam hal ini.

Pertama, Mustapa kata Kelantan tidak berhak kepada royalti minyak dan cuma layak menerima “cash payment” atau bayaran tunai sebanyak 5%. Itu memang betul kerana perjanjian 1975 di antara PETRONAS dan Kelantan( dan negeri lain) menggunakan perkataan “cash payment”. Kerajaan Kelantan pun tak ada masalah dalam hal itu. Panggillah apa yang kamu suka, royalti atau “cash payment”, tapi bayarlah. Yang dikatakn wang ehsan itu pula, ia sesuatu yang lain kerana ehsan bererti kita beri atas sebab kasihan atau sebab politik.

Kedua, Mustapa kata perjanjian 1975 itu tak sah kerana sebab-sebab tertentu. Tidak pula jelas mengapa ia tidak sah. Kalau tak sah, mengapa Sabah dan Sarawak terus dibayar kerana mereka juga menandatangani perjanjian yang sama. Mengapa Terengganu dibayar semasa Barisan Nasional memerintah selama 19 tahun? Itu juga hasil perjanjian yang sama. Tok Pa kena jawab kepada rakyat soalan ini. Jangan buta-tuli ikut skrip saja.

Ketiga, Mustapa kata kawasan yang diiktiraf sebagai “territorial waters” atau kawasan perairan hanyalah 3 batu dari pantai. Apa alasan Tok Pa? Dia gunakan Akta Darurat 1969 yang sudah tidak boleh dipakai lagi. Yang wajib digunakan ialah undang-undang maritim antarabangsa yang dipersetujui oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan yang telah diterima oleh Malaysia, iaitu 12 batu.
Dia kata lagi, negeri-negeri tidak berhak kepada hasil gas dan minyak dalam kawasan “Exclusive Economic Zone” (EEZ), iaitu 200 batu dari pantai, hanya Persekutuan Malaysia saja yang berhak kepada hasil dalam EEZ. Itu pun tak betul juga.

Hasil minyak dan gas ini selalunya didapati tak kurang dari 12 batu dari pantai. Kalaulah ini batasan kepada hak negeri, maka tak ada negeri dalam Malaysia yang berhak kepada hasil minyak. Sebahagian besar hasil yang ada sekarang ada dalam EEZ. Tidak ada undang-undang dalam dunia ini yang mengatakan hak kepada hasil minyak dari EEZ itu tidak boleh dituntut oleh sesebuah negeri. Hak negeri bergantung kepada perjanjian negeri-negeri dengan Kerajaan Persekutuan. Misalnya, hak negeri Texas dan California kepada hasil minyak dalam EEZ bergantung kepada perjanjian negeri-negeri itu dengan Persekutuan Amerika Syarikat. Samalah juga dengan kita di Malaysia.

Adalah salah bagi UMNO memesong rakyat dengan mengatakan hanya Persekutuan Malaysia saja yang berhak kepada minyak dalam EEZ dan negeri-negeri tidak ada hak. Hasil yang dibayar kepada Sabah dan Sarawak juga meiputi kawasan lebih dari 12 batu dari pantai. Mengapa terus bayar jika kata tak berhak?
Sebenarnya negeri-negeri di Malaysia telah pun dengan ikhlas dan penuh kepercayaan kapada Tun Razak menyerahkan hak mereka, sama ada dalam kawasan perairan atau dalam EEZ kepada PETRONAS dalam tahun 1975 melalui “The Vesting Deed”. Sebagai balasan, PETRONAS bersetuju membayar wang tunai 2 kali setahun 5% dari hasil tersebut.

Pokoknya apa yang dipersetujui ialah, bagi setiap hasil bernilai RM100 yang PETRONAS dapat, maka RM5 perlu dibayar kepada negeri yang terlibat. Tak kiralah hasil itu datang dari telaga minyak 20 batu atau 200 batu dari persisiran pantai. Perjanjian 1975 itu tidak menyebut jarak kawasan. Itulah niat dan tujuan masa itu. Konsep seperti EEZ atau jarak kawasan perairan belum pun timbul pad masa itu kerana undang-undang antarabangsa hanya mula dipersetujui pada tahun 1982. Sebab itu perjanjian ringkas tahun 1975 menggunakan perkataan “offshore” atau persisiran pantai.

Makna dan niatnya ialah apa-apa yang PETRONAS dapat, ia kena bagi 5% kepada negeri. Tak disebut EEZ, tak sebut berapa batu, tak sebut kawasan perairan dan sebagai. Maka kerana itulah negeriu-negeri seperti Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak dengan penuh ikhlas telah “surrender” atau menyerah hak mereka segala-galanya kepada PETRONAS. Mereka yakin Kerajaan Pusat akan bertindak adil dan saksama dengan penuh jujur dan suci hati.

Hari ini sudah jadi lain cerita. UMNO mencari helah itu dan ini untuk tidak mahu bayar kepada negeri Kelantan. Kalaulah BN yang memerintah Kelantan, sudah tentu mereka akan mencari hujah lain. Tapi itu tak semestinya dibayar terus. Kita sudah tahu permainan politik ini. Politik macam inilah yang mengecewakan rakyat.

Saya harap Tok Pa renung seketika persoalan isu bayaran minyak ini. Usahlah mempertahankan penipuan ini. Pertahankan prinsip kerana kebenaran. Kalau Menteri lain tak mahu faham saya harap Pa boleh faham. Semua iklan untok cuba meyakinkan rakyat sebaliknya dalam hal ini akan gagal. Rakyat sudah faham , UMNO belum..

Pasai ni gang UMNO tak mau demo ka ?????

AR. HJH. PATAHIYAH BINTI ISMAIL Dilantik YDP MPPP Berkuatkuasa 1 Mac

PULAU PINANG, 20 Feb (Bernama) -- Setiausaha Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), Patahiyah Ismail dilantik sebagai Yang Dipertua (YDP) majlis itu berkuatkuasa 1 Mac ini.

Ketua Menteri Lim Guan Eng yang mengumumkan pelantikan itu hari ini berkata Patahiyah yang ketika ini memangku jawatan YDP majlis itu adalah wanita pertama di negara ini dilantik menerajui pihak berkuasa tempatan.

"Selepas persaraan Tan Cheng Chui sebagai YDP MPPP, Patahiyah dilantik memangku jawatan itu dan beliau telah menunjukkan prestasi memuaskan," katanya kepada pemberita di sini.

Tan, 54, memutuskan untuk bersara awal atas sebab kesihatan.

Patahiyah mengambil alih jawatan setiausaha MPPP pada Jun lepas selepas Tan, yang sebelum itu menyandang jawatan tersebut dilantik sebagai Yang Dipertua.

Beliau menyertai MPPP sebagai seorang arkitek di Jabatan Bangunan pada 1985.

-- BERNAMA

Penduduk bersyukur projek rumah tergendala, kini siap..

Beberapa pemilik rumah di pangsapuri Taman Ukay Bistari di Hulu Kelang yang sudah tujuh tahun menunggu kerana pembinaannya tergendala, hari ini bersyukur kerana akhirnya dapat mendiami rumah sendiri.

Riak wajah ceria mereka jelas terpancar selepas kerajaan Selangor berusaha menyiapkan projek perumahan itu, yang terbengkalai sejak tahun 2003.

"Siapa yang tidak seronok dapat rumah sendiri. Itu yang diidam-idamkan selama ini. Mak cik berasa lega dengan kemudahan yang diberikan.

"Siapa yang tidak suka. Inilah saat yang diidam-idamkan," kata Norziah Nurajin yang ditemui sebelum perasmian program pemulihan perumahan terbengkalai di Hulu Kelang pagi ini.

Pelancaran program tersebut disempurnakan oleh Penasihat Ekonomi Selangor Datuk Seri Anwar Ibrahim di Taman Ukay Bistari.

Beliau turut menyampaikan kunci rumah kepada penduduk di Hulu Kelang dan Puchong yang berjaya memiliki rumah melalui skim pemulihan perumahan terbengkalai di negeri itu.

Kira-kira 300 hadirin termasuk pembeli dari taman berkenaan dan dari Saujana Puchong hadir dalam majlis tersebut.

Norziah, 52, yang sebelum ini merupakan penduduk setinggan di Kampung Pasir Tambahan, melahirkan rasa gembira dan tersenyum apabila dia menerima kunci rumahnya selepas tujuh tahun menunggu.

Sementara seorang lagi pembeli Haliza Che Harun turut melahirkan rasa yang sama dengan Norziah selepas lama menunggu untuk menduduki di rumah sendiri.

Haliza, 40, yang ditemani dua anaknya di majlis tersebut, turut memuji kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor yang berusaha membantu membolehkan beliau dan keluarganya menetap di situ.

Menurutnya beliau akan berpindah dari rumah sewanya di Taman Permata dekat Hulu Kelang, selepas menerima kunci daripada kerajaan negeri.

Manakala Abu Samat Abdul Razak, 40, mengucapkan penghargaan dan terima kasih kepada kerajaan Selangor yang berusaha untuk membantu penduduk di taman itu menyiapkan rumah mereka yang terbengkalai sejak 2003.

Beliau juga menempelak kerajaan terdahulu yang menurutnya "tidak membantu rakyat" untuk menyiapkan rumah mereka yang terbengkalai.

"Kerajaan sebelum ini banyak tidur. Tidak membantu rakyat. Rumah banyak terbengkalai. Mereka menipu rakyat sebelum pilihan raya. Selepas pilihan raya, mereka tidur," katanya ketika ditemui di majlis tersebut.

Abu Samat yang ketika ini menetap di Pangsapuri Sri Nilam di Ampang berkata sebelum ini beliau risau selepas tiga pemaju masih gagal menyiapkan pangsapuri tersebut.

Bagaimanapun beliau berasa lega kerana pemaju yang dilantik oleh Pakatan Rakyat dapat berbuat demikian.

"Pakatan Rakyat betul-betul membantu rakyat," katanya.

Sementara itu, seorang lagi penduduk di situ memberi reaksi yang berbeza apabila tidak berpuas hati kerana ketiadaan bekalan air dan lif yang tidak berfungsi.

Aminah Othman, 46, yang ditemui Malaysiakini selepas pelancaran program tersebut berkata walaupun berbangga dengan kehadiran ketua pembangkang tetapi masalah tersebut harus diselesaikan segera.

Aminah yang sudah mendiami rumahnya kira-kira sebulan yang lalu, kerana mendakwa pemaju tidak membayar sewa kepada pemilik rumah yang disewanya, berharap kerajaan Selangor bertindak segera untuk menyelesaikan masalah bekalan air dan lif yang tidak berfungsi

Sementara itu, Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Ir Iskandar Samad ketika ditemui pemberita, berjanji pihaknya akan menyelesaikan masalah tersebut dalam masa seminggu.

"Penduduk tidak akan masuk selagi tidak lengkap dengan kemudahan ini," katanya.

Taman Ukay Bistari dan Saujana Puchong adalah antara 141 kawasan perumahan yang terbengkalai di negeri terbabit yang membabitkan kos pemulihan projek berkenaan dianggarkan bejumlah RM 5 bilion merangkumi hampir 5,000 unit rumah.

Program itu diselia oleh jawatankuasa khas yang dipengerusikan ADUN Hulu Kelang, Saari Sungib dan dijalankan melalui sumbangan modal dan kepakaran dari syarikat swasta.

Jawatankuasa itu pula diletakkan di bawah jawatankuasa induk yang turut

dianggotai exco perumahan, pihak berkuasa tempatan dan juga wakil penduduk.

Sementara itu, dalam ucapannya, Anwar berkata, lebih 140 projek rumah terbengkalai di negeri itu adalah diwarisi dari kerajaan terdahulu.

Katanya kerajaan Selangor akan berusaha untuk mempercepatkan projek terbengkalai di Selangor walaupun beliau tidak menjanjikan keseluruhannya pada tahun ini.

"Kita tidak menjanjikan (semua projek terbengkalai) untuk siap dalam tahun ini, tapi kita ikhlas (menolong) memberi tempat (kepada pembeli).

"Kita berjanji, tidak ada habuan wang daripada pemaju dan kita tidak akan mengkhianati rakyat," katanya.

Dalam ucapannya juga Anwar yang juga ketua umum PKR menjelaskan masalah projek perumahan terbengkalai juga mempunyai kaitan dengan keadaan ekonomi di negara ini.

"Ekonomi kita tidak berada dalam keadaan kukuh. Pelabur tidak yakin dengan institusi dan sistem (di Malaysia). Suatu ketika dahulu pertumbuhan ekonomi negara kita mengatasi negara seperti Singapura dan Thailand.

"Dan dari segi persaingan ekonomi, kita berada di tangga kedua, tapi sekarang kita masih rendah. Ini berpunca daripada kurang upaya pemimpin negara untuk meyakinkan pelabur luar untuk menguruskan ekonomi negara," kata Anwar yang juga bekas menteri kewangan.

Dalam ucapan itu juga, Anwar menyatakan berjanji akan mendapatkan sijil pengesahan penduduk (CF) di projek perumahan Taman Ukay Bistari minggu hadapan.

"CF belum dapat lagi, hanya (sijil) sementara sahaja daripada Majlis
Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ). Kalau Isnin ini dapat surat, minggu itu juga diluluskan. Kalau tidak lulus, saya akan turun lagi. Saya berjanji," katanya.

Sebelum itu, Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Selangor, Ir Iskandar Samad menolak tanggapan sesetengah pihak yang menyatakan bahawa jawatankuasa khas yang ditubuhkan "tidak ada gigi" untuk mengenalpasti dan menyelia projek terbengkalai di negeri itu

Kata Iskandar yang juga timbalan pesuruhajaya PAS Selangor berkata, jawatankuasa tersebut sebenarnya mempunyai tanggungjawab penuh kepada kepadanya selaku exco yang terlibat.

"Segala apa yang dilakukan akan dilaporkan kepada Exco dan perlu juga mendapat kebenaran daripada saya terlebih dahulu," katanya.

Beliau berkata demikian bagi menjawab ucapan wakil persatuan penduduk Taman Ukay Bistari, yang dikenali Dr Rafick yang berucap sebelum itu yang menyatakan jawatankuasa khas yang ditubuhkan oleh kerajaan negeri adalah "organiasasi longgar" dan "tidak ada gigi" kerana tidak berada di bawah agensi kerajaan.

Dr Rafick berharap kerajaan Selangor dari Pakatan Rakyat berperanan sebagai satu kerajaan yang lebih baik daripada kerajaan terdahulu.

"Kerajaan kini, jika tidak selesai masalah rakyat dan (mengambil kira)
pandangan orang ramai, maka ia tidak banyak beza dengan kerajaan sebelum ini. Tunjukkan keyakinan kepada rakyat," katanya.