Selasa, 9 Februari 2010

Kesan Positif Keputusan Mahkamah Kepada PR

Kecuali orang Umno, hati kecil mana yang dengan mudah menerima keputusan mahkamah dalam kes Nizar – Zambry. Keputusan itu ibarat menarik ekor kucing dari belakang. Mengoyak-rabakkan hati dan perasaan.

Rasanya tiada lagi mahkamah dunia yang boleh dirujuk untuk keputusan itu. Apa yang tinggal hanyalah ‘mahkamah rakyat’. Mahkamah itu akan bersidang dua atau tiga tahun lagi. Hakimnya bukan lima tetapi berjuta.

Keputusan itu memberi kesan positif kepada Pakatan Rakyat daripada beberapa sudut:

  • PKR tentu akan mengutamakan calon berkualiti dan bukan lagi tangkap muat dalam sebarang pilihanraya pada masa akan datang.
  • PAS tentu akan mengukuhkan polisi ‘parti menguasai kerajaan’ supaya sebarang keputusan kerajaan sentiasa selari dengan dasar parti.
  • DAP tentu akan lebih berhati-hati dalam menjaga hubungannya dengan orang-orang Melayu Islam supaya bebas dari label parti perkauman Cina.
  • Pakatan Rakyat mestilah mengambil posisi yang betul di hati rakyat supaya kehadirannya tidak dianggap sebagai pengganggu-gugat kesejahteraan kehidupan seharian mereka.
  • Ini bukan masa berdialog, bermuzakarah dengan Umno tetapi masa untuk melonjakkan kebangkitan rakyat untuk menolak Umno.
Kalau ada lagi tolonglah tambah.

Isu Keputusan Mahkamah : Apa Pandangan Pimpinan PAS?

Mahkamah seperti akui rampasan kuasa di Perak – Nik Aziz

tu keputusan mahkamah seperti mengakui rampasan kuasa yang berlaku di Perak dan bukannya melalui pilihan raya,” kata Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Oleh itu, beliau meminta rakyat di seluruh negara khususnya Perak memprotes sekurang-kurangnya dengan cara benci.

“Allah Taala menterjemahkan rasa benci-Nya terhadap manusia yang kufur serta fasik dan derhaka.

“Apa yang berlaku di Perak adalah kerja fasik kerana mereka menang tidak melalui pilihan raya dan pihak yang menang itu pula melompat keluar dari kerajaan yang dipilih rakyat,” katanya ketika ditemui di sini.

Beliau diminta mengulas keputusan Mahkamah Persekutuan yang mengesahkan kedudukan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak, selepas tiga Adun Pakatan Rakyat mengisytihar sebagai wakil rakyat Bebas tahun lepas.

Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, rakyat memprotes keputusan mahkamah kerana seolah-olah mengesahkan mereka yang melompat parti.

Katanya, perlu diperjelaskan perbuatan melompat parti sehingga menjatuhkan kerajaan Perak yang dipilih rakyat secara sah mengikut demokrasi adalah salah.

“Sekiranya keputusan mahkamah berhubung penggunaan kalimah Allah baru-baru ini diprotes pihak tertentu, tidak ada salah juga protes yang sama juga perlu dibuat berhubung kes mahkamah hari ini,” ujarnya.

Katanya, walaupun tidak menentang dengan demontrasi, namun ia boleh dilakukan dengan cara menanam rasa benci di hati rakyat berhubung perkara itu.

Kata beliau, melompat parti disifat sebagai pecah amanah rakyat yang mengundi mereka.

Tambahnya, pecah amanah sedemikian akan berulang pada masa akan datang disebabkan mereka semakin galak melakukan kerja jahat.

“Tidak mustahil huru hara akan berlaku di negara ini sekiranya tindakan galak tersebut dibiarkan berterusan,” ujarnya. - harakahdily

Keputusan Mahkamah Persekutuan Bukan Noktah

PETALING JAYA: Pakatan Rakyat (PR) tidak akan berputus asa dengan keputusan Mahkamah Persekutuan memutuskan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Sebaliknya Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, PR akan bekerja keras untuk menawan Perak pada pilihan raya umum yang akan datang.

"Kita sudah jangka keputusan mahkamah tidak akan berpihak kepada Datuk Seri Nizar Jamaluddin sejak dari awal lagi.

"Berdasarkan rekod kes-kes besar sebelum ini, keputusan mahkamah memang tidak memihak kepada PR. Sebab itu kita tidak kecewa dengan keputusan hari ini,” katanya kepada mStar Online hari ini.

Mahkamah Persekutuan hari ini memutuskan Zambry kekal sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Panel lima hakim yang diketuai Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff bersetuju sebulat suara bahawa pelantikan Zambry sebagai Menteri Besar adalah mengikut Perlembagaan.

Mahkamah memutuskan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah telah bertindak menggunakan bidang kuasa yang ada untuk melantik Zambry bagi menggantikan Nizar setelah berpuas hati bahawa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Panjang itu tidak lagi mempunyai kelebihan undi dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

Mengulas lanjut, Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, apa yang berlaku di Perak akan menguatkan lagi sokongan rakyat kepada pakatan pembangkang.

"Rakyat akan bersimpati terhadap apa yang berlaku kepada Nizar. PR perlu terus berusaha dan kekalkan sokongan yang sedia ada bagi memastikan kemenangan mutlak mereka di Perak pada pilihan raya umum akan datang," katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi DAP, Dr. Tan Seng Giaw berkata rakyat Perak amat kecewa dengan keputusan mahkamah itu.

"Ramai yang kecewa dengan keputusan hari ini. Mereka berharap sistem perundangan di negara ini dapat memberi keputusan yang sebaliknya kerana kes ini tertangguh agak lama," katanya.

Oleh itu, beliau berkata pihak polis wajar membenarkan rakyat mengadakan perarakan secara aman sebagai tanda protes mereka.

"Cara terbaik untuk selesaikan masalah ini adalah dengan membubarkan DUN Perak. Biar rakyat buat keputusan dan pilih siapa pemimpin yang layak menjadi pemerintah," ujarnya. -MSTAR

Ulasan GB

Hanya dua orang pimpinan PAS yang ada membuat ulasan. Hmmm... Yang seorang lagi pulak, adui. Stail ulasan dia sama macam UMNO. Cuba baca:

"Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak hari ini meminta semua pihak menerima dengan hati terbuka keputusan Mahkamah Persekutuan yang mengekalkan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sebagai menteri besar Perak."

Patutlah ramai orang kata Kedah akan jatuh ke tangn BN tak lama lagi.

Rombakan Ketua Menteri dan Exco Pulau Pinang!

YAB TUAN TAN TEE BENG
KETUA MENTERI PULAU PINANG




YB ZAHRAIN HASHIM
TIMBALAN KETUA MENTERI PULAU PINANG



YB ZULKIFLI NORDIN
EXCO KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG




YB IBRAHIM BIN ALI
EXCO KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG
YANG BERHORMAT DR REDUAN TEE ABDULLAH
EXCO KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG

http://www.canpages.ca/blog/wp-content/uploads/2009/03/monkey_smoking_1a.jpg

ni siapa? ada orang nak jawatan lagi ker?


setuju tak dengan pandangan ini?





sosialis hijau!

Kemenangan Zambry telah diketahui terlebih awal ...

Beranikah Zambry berhadapan dengan penghakiman Rakyat Perak
sendiri dengan mengadakan pilihan Raya yang baru
bagi menyelesaikan kemelut Perak?

Malam tadi, saya bersiap-siap keperluan untuk pergi ke mahkamah untuk mendengar keputusan siapa MB Perak yang sebenarnya antara DS Nizar dan Zambry Kudeta.bas akan bertolak dari stadium Perak jam 5.00 pagi dan saya terpaksa ambil kawan, Onon di Tanjung Rambutan untuk pergi sama.

Selesai tugas budak-budak upahan Zambry yang
didatangkan dengan 10 bas untuk meraikan kemenangan
zambry yang telah di ketahui lebih awal oleh mereka

Saya masuk tidur awal, sebelum jam 10.00.Tetapi tiba-tiba ada nada SMS masuk dan saya membacanya.:

“Ana rasa Nizar kalah esok.Zambry dah g KL hari ini. Esok mesyuarat majlis raja2.Keadaan d pjbt mb n exco spt biasa, x da simpan fail @ kelam kabut.Jadi prsoalan checkmate atau bagaimana?”

Hancur! Hancur! Hancur BN!

Saya tidak respon keatas sms tersebut.Tiba-tiba hati terasa tawar untuk pergi ke mahkamah esok…Namun saya cekalkan hati untuk bersama jemaah memberikan sokongan kepada Nizar disana.

Lagi pun saya sendiri telah menyatakan kepada sahabat-sahabat yang bertanyakan tentang peluang Nizar dalam penentuan tersebut : Yang berkuasa hari ini adalah Najib, dia boleh tentukan segala-galanya….

Dan telahan tersebut telah terbukti dengan jelas.5-0 berpihak kepada Zambry Kudeta.

Apa maknanya keputusan mahkamah tersebut yang perlu dipendamkan begitu lama (3 bulan lebih) kalau kelima-lima hakim tersebut telah sebulat suara berpihak kepada Zambry?

Keputusan hari ini telah diduga dan dirancang - 5 kosong!

Apa muslihat dan rahsia disebalik kejadian ini : Panel lima hakim Mahkamah Persekutuan tersebut telah menangguhkan keputusan kes itu kepada hari ini, 9 Feb 2010?

Krisis yang berlaku di negeri itu hanya boleh iselesaikan
melalui pilihan raya negeri

Apakah perjalan masa tiga bulan, sejak selesai penghujahan pada 5 Nov 2009 tersebut telah berlaku tarik sorong hingga kesemua hakim tersebut telah sebulat suara berpihak kepada Zambry menjelang verdik hari ini?

Ya Allah, selamatkanlah negeri Perak..

Itulah persepsi kebanyakan rakyat.Keraguan dan hilang kepercayaan terhadap sistem perundangan negara yang semakin meluntur dan reput. / end

Okay, can we move on now?

Fuck 8 March 2008. Fuck the Federal Court. Fuck that one battle we just lost. Fuck the next few battles we are going to lose as well. Let’s go for the ‘Big One’. Let’s prepare for the next general election. And let’s prepare well, not shoddily like the last time.


NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin

There was this little duck that enjoyed paddling in the small pond below the hill. In the middle of the pond was a tiny island. One day it rained and rained. It rained for days and the pond soon started filling up and the tiny island got smaller and smaller. But the duck did not mind the rain because it liked water.

As it swam near the island it heard a small voice. “Help me! I will drown if you do not help me!”

The duck became curious and swam closer to the island and saw that it was a scorpion. “Help me get off this island,” said the scorpion. “If you don’t help me I will drown.”

“How can I help you?” the duck asked.

“You can carry me on your back and take me across to the mainland,” said the scorpion.

“But if I do that you will sting me,” replied the duck.

“No, I will not. If you help me why would I sting you? If I sting you, you will die, and I will drown.”

So the duck allowed the scorpion to crawl onto its back and it paddled over to the mainland. But halfway across the pond the scorpion stung the duck at the back of its neck. As the duck was dying it asked the scorpion, “Why did you sting me? I am dying and now you will also die.”

“It is what I do,” replied the scorpion.

And they both died.

I remember a meeting I had with Umno Youth Leader Khairy Jamaluddin some time ago when I mentioned that I know he is a more modern and liberal Malay who had received his education overseas all his life. He is therefore not a ‘kampong’ Malay like most Umno Youth members. Why, therefore, does he scream about the New Economic Policy and Ketuanan Melayu and whatnot? He should be more global oriented. He is, after all, a man of the world.

“It is what I do,” replied Khairy with a chuckle. And I understood perfectly well what he meant although I felt he was sacrificing his principles in the interest of doing the ‘politically correct’ thing. Khairy has no choice but to play to the gallery. He says and does things expected of an Umno Youth Leader although that may not exactly be him. But it comes with the territory. An Umno Youth Leader has to act like an Umno Youth Leader is expected to act. And Malay rights and privileges is the name of the game in Umno.

Yes, Khairy, like most politicians, would do what the scorpion did. They would do what is within their nature rather than look at the bigger picture. A scorpion’s job is to sting. Umno’s job is to retain power by hook or by crook and at whatever cost to the nation, democracy, justice, fair play and whatnot. The ends justify the means. It is not how you play the game but winning that counts.

Today, the Federal Court made its decision 5-0 in favour of Umno and Barisan Nasional. So, it is now confirmed, Pakatan Rakyat has been ousted from Perak. And that was the court of last resort. That was the last card Pakatan Rakyat played and it lost the game.

So what now?

So now we move on. We lost and there is nothing more we can do about it. Most know how to manage victory. Very few know how to manage defeat. And we were defeated today in the Palace of Justice in Putrajaya. So let us just manage our defeat like gentlemen and move on.

What did we lose today? We just lost the battle. But we are yet to lose the war. And the war will come, one day. And it will not be long before it does. At most it will be another three years. It could even be only 12 months or so from now. So let’s gear up for the ‘Big One’.

What did we win on 8 March 2008? We won five states and 82 Parliament seats. We denied Barisan Nasional its two-thirds majority in Parliament. Then we lost back one state and the Federal Court today confirmed that loss. Soon we may lose another state and maybe ten or so Parliamentarians and Barisan Nasional will gain back its two-thirds majority in Parliament.

So that will be another one or two battles we are going to lose. But we are yet to lose the war. So what do we want to do? Do we want to just retain the territory we won on 8 March 2008 or do we want to win more territory when the ‘Big One’ comes?

Okay, if it makes us feel better, let’s blame the three Perak ‘frogs’ for our loss. Let’s blame the Sultan of Perak. Let’s also blame the corrupted and manipulated judicial system. Let’s blame all and sundry if that makes us feel better. But that is not going to help us win back anything. It is not even going to help us win the ‘Big One’ when it comes over the next year or two.

So they cheated. So what? It is what they do. It is in their nature to lie, cheat, manipulate, threaten, bribe and play unfairly. It is their job. The ends justify the means.

We knew that the playing field is not level. We knew they would move the goalposts halfway through the game. That is how they do things. So what’s the big deal? Why bitch, moan and grumble about it? Is it not in the nature of scorpions to sting those who are trying to help it? Why are we so unhappy about that?

Why were they able to screw us in our arse? Simple, because we took off our pants and bent down. It is in their nature to screw the opposition. Why did we make it easy for them? Why did we take off our pants and bend down?

8 March 2008 is history. There is no future in the past. The future is in the future. What is waiting for us in the future? Do we know? Have we prepared ourselves for it? Are we better equipped and well geared to take on the ‘Big One’ when it finally comes?

Pakatan Rakyat did not think it would do that well on 8 March 2008. When I went round the country giving ceramahs and when I said in my ceramahs that Pakatan Rakyat will win five states and more than 80 seats to deny Barisan Nasional its two-thirds majority in Parliament many laughed. They said I must be smoking something very strong.

You can see the videos of these ceramahs on Youtube where I said all this. But of course Pakatan Rakyat did not believe this. And they did not prepare themselves to win five states and more than 80 seats in Parliament. So they fielded half-baked candidates whom even I would not vote for.

I remember as we toured the country and my wife met the candidates who would be contesting and she exclaimed, “Heavens! Is this the best the opposition can do? Where the fuck did the party find these people. Aiyoh! Please lah! Can’t they find better people?”

That was my wife’s horror when she met the opposition candidates.

“Seriously,” she said. “If this is the quality of our candidates then better we don’t win the elections. I just can’t see the opposition being able to run this country with these types of people. Aiyoh! Better let Barisan Nasional win lah! I shudder to think what will happen to this country if the opposition wins.”

Anyway, we both voted in Subang USJ9 and we voted for the opposition candidates. But we were actually quite relieved when Barisan Nasional won instead of Pakatan Rakyat.

Now, imagine my wife and me who are fully committed to the opposition cause and yet we were glad that Pakatan Rakyat did not get to form the new federal government. What is wrong here?

So can we forget about Perak? It’s gone. Nasi sudah jadi bubur (the rice has turned to porridge). We can’t undo that now. We need to look to the future. We need to prepare ourselves for the ‘Big One’. We need to ensure that while we have lost this battle, and maybe another one or two as we go along, we shall not lose the war.

Let them win these few battles. Never mind they won by foul means rather than fair. We need to focus on winning the great battle ahead of us, the ‘Big One’.

Hey, they may have won this round, even though unfairly. But did we not also help them win? They could not have won without our help. We chose unstable and unsavoury characters as candidates in the 8 March 2008 general election. And, against all odds, they won, much to everyone’s surprise.

I can almost imagine the top leadership of the opposition falling into their chairs in utter shock when the results came in. “Oh shit! Oh no! Fuck! They won! Hell, what we gona do now? Alamak, we have jokers in our government.”

Remember they could not even find a suitable candidate to become the Menteri Besar of Perak? Finally they had to select Nizar from PAS although his party won the least number of seats in the Perak State Assembly.

Yes, that was our problem. We selected court jesters and found that we had to place these court jesters onto the throne. And that scared the shit out of all of us. That was our problem. And these court jesters proved that they are nothing short of court jesters. And now the opposition is beginning to look like a joke.

Well, what do you expect? It is what court jesters do. They are jokers. So they make the opposition look like a joke.

Fuck 8 March 2008. Fuck the Federal Court. Fuck that one battle we just lost. Fuck the next few battles we are going to lose as well. Let’s go for the ‘Big One’. Let’s prepare for the next general election. And let’s prepare well, not shoddily like the last time.

And then let’s fuck Umno and Barisan Nasional good and proper!

Muflis 2012: PAS mohon Sultan Johor campur tangan

Oleh Hazayani Zakaria

johor KUALA LUMPUR: PAS mahu Sultan Johor ,Tunku Ibrahim Ismail campurtangan ekoran kedudukan kewangan kerajaan negeri itu yang didakwa sangat lemah sehingga dijangka membawa kepada muflis pada tahun 2012.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor, Zulkifli Ahmad mendedahkan, bagi tempoh tiga tahun berturut-turut negeri itu mengalami defisit sebanyak RM2.04 juta (bajet 2008), RM2.746 juta (bajet 2009) dan RM1.5 juta (bajet 2010).

Dalam masa yang sama katanya, hutang kerajaan negeri kepada Kerajaan Persekutuan meningkat 20.6 peratus daripada RM841.13 juta pada 2007 kepada RM1.01 bilion pada 2008.

"Menurut laporan Ketua Audit Negara 2008, kecairan tunai (Liquidity Ratio) kerajaan Johor adalah rendah kerana jumlah aset semasa hanyalah berjumlah RM201.53 juta (Tunai RM36.37 juta dan pelaburan RM165.16 juta) berbanding tanggungan semasa yang berjumlah RM943.54 juta.

"Dengan kata lain, jumlah aset semasa tidak dapat menampung jumlah tanggungan semasa. Sebagai perbandingan jumlah aset semasa negeri Johor adalah RM1,424.66 juta manakala Pulau Pinang adalah RM1,025.89 juta," katanya dalam satu sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini semalam.

Sehubungan itu, PAS Johor akan mengadakan satu himpunan besar-besaran bagi menyerahkan memorandum kepada Sultan Johor, memohon baginda campur tangan dalam urus tadbir kewangan Johor Corporation (Jcorp) dan kerajaan negeri yang sedang
mengalami krisis kewangan yang serius.

Penyerahan memorandum itu merupakan kemuncak kepada ‘Kempen Selamatkan Johor’ ekoran kegagalan Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman menguruskan kewangan Jcorp dan kerajaan negeri secara berhemah sehingga megakibatkan kedua-duanya
menanggung bebanan hutang yang kritikal.

Perbelanjaan negeri Johor lebih kurang RM785 juta setahun atau RM65 juta sebulan dan ini bermakna jika tiada pendapatan baru diterima, maka jumlah aset semasa sebanyak RM201.53 juta hanya membolehkan kerajaan Johor bertahan selama tiga bulan sahaja
sebelum diisytiharkan muflis.

Hutang terkumpul Jcorp pula berjumlah RM4.032 bilion Pada 2002, melalui Pelan Induk Penstrukturan Semula Korporat di bawah Bank Negara, Jcorp telah menerbitkan bon (surat hutang) berjumlah RM4.032 bilion dengan kerajaan negeri sebagai penjaminnya.

Tempoh matang bon-bon tersebut adalah pada 2007, 2009, dan 2012.

Dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor pada 2009, Jcorp telah menebus bayar sebanyak RM393.76 juta (bon yang matang 2007) dan RM694.98 juta (bon yang matang 2009). Oleh itu, jumlah baki bon yang perlu ditebus pada 31 Julai 2012 ialah
RM3.58 bilion.

Beliau juga mempersoal kemampuan Jcorp menampung kekurangan sebanyakmRM2 bilion memandangkan purata keuntungan sebelummcukai Jcorp adalah lebih kuran RM600 juta setahun.

Ini bermakna menjelang tahun 2012, Jcorp hanya mampu mengadakan lebih kurang RM1.5 bilion bagi menebus bayar bon.

Beliau tidak menolak kemungkinan Jcorp dan kerajaan negeri Johor akan mengambil jalan pintas dengan cara menjual aset-aset ataupun hartanah strategik milik mereka.

CEO Iskandar Investment Berhad (IIB) juga telah membuat kenyataan baru-baru ini bahawa IIB telah membeli Menara Pejabat Plaza Kotaraya daripada Jcorp dan tapak CIQ di Stulang daripada kerajaan Johor.

Sedangkan kedua-dua aset atau hartanah tersebut mempunyai lokasi yang sangat strategik dan sangat baik untuk disimpan sebagai pelaburan jangka panjang.

Mengulas lanjut mengenai kempen tersebut pula, Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Johor (DPPNJ), Suhaizan Kaiat berkata, ianya akan mengambil masa dua hingga tiga bulan bagi memberi penerangan kepada rakyat negeri itu sebelum penyerahan memorandum kepada pihak istana.

Kempen berkenaan akan diisi dengan program penerangan seperti jelajah ke seluruh daerah di Johor, forum, ceramah, serta edaran risalah-risalah berkaitan dan mensasarkan rakyat Johor dari pelbagai latar belakang.

"Pihak jawatankuasa sedang mendapatkan sokongan dan dokongan daripada seluruh rakyat melalui Badan Bukan Kerajaan (NGO), dan parti-parti politik. Kami akan menubuhkan ‘front’ rakyat untuk dikemukakan kepada pihak istana,’ katanya.

Selain itu, PAS Johor turut mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) segera melakukan siasatan secara menyeluruh ke atas Jcorp dan 392 anak syarikatnya bagi mengenal pasti punca yang menyebabkan kerugian besar yang dialami Jcorp serta mendakwa mereka yang bertanggungjawab ke muka pengadilan.

Abdul Ghani juga diminta bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kedudukan kewangan Jcorp dan kerajaan negeri yang sedang kritikal serta memberikan penjelasan kepada rakyat Johor sebab kedudukan kewangan negeri berada pada tahap sedemikian.

Turut hadir dalam sidang sidang media tersebut ialah Ketua DPPPNJ, Khairul Faizi Ahmad Kamil.

Ku Li dedah surat perjanjian Petronas

Ku Li KUALA LUMPUR: Tengku Razaleigh Hamzah berkata beliau tidak bersetuju royalti diganti dengan wang ihsan walaupun RM20 juta dijangka akan berikan kepada Kelantan bulan Mac ini.

“Tidak ada perjanjian lain, yang saya ’sign’ dan yang saya buat inilah dia! Tak ada yang lain dan ini yang kita pakai sekarang kalau dia (Petronas) ’sign’ kemudian hari perjanjian ini tidak laku la. Kalau ini tidak laku bermakna tidak sahlah Petronas itu,” tegas beliau.

Sambil mendedahkan surat perjanjian Petronas itu kepada media, Tengku Razaleigh tetap mempertahankan bahawa hanya ada satu perjanjian sahaja dan Petronas seharusnya mengikut syarat perjanjian itu iaitu memberi royalti kepada kerajaan negeri Kelantan.

Bekas menteri kewangan dan pengasas Petronas itu berkata, “kita ada perjanjian, kita ada undang-undang. Jadi kita kena ikut undang-undang yang terpakai. Kita tidak boleh ikut selera kita sahaja, undang-undang ini Parlimen yang luluskan.”

“Bukan perkara ini kita ambil tepi jalan, perjanjian ini Petronas dengan kerajaan negeri yang mewakili rakyat. Bukan perkara kecil. Tidak boleh hendak main-mainkan,” tegas beliau.

Beliau juga menegaskan bahawa Umno berhak untuk memecat beliau jika berhasrat untuk berbuat demikian berhubung pendiriannya dalam isu pertikaian Kelantan untuk mendapatkan royalti minyak.

“Mereka mempunyai segala hak untuk memutuskan apa yang mereka mahukan. Jika mereka minta saya keluar, saya akan keluar. Jika mereka minta saya kekal, saya akan (kekal),” kata beliau.

Ketika ditanya sesetengah pihak tersinggung ekoran teguran dan pendirian beliau yang tegas berulang kali dalam isu ini, Tengku Razaleigh berkata, “siapa yang makan cili dialah rasa pedas.”

Beliau hanya menjelaskan peruntukan dalam Akta Pembangunan Petroliam 1974 termasuk hak kerajaan negeri Kelantan. “Ia bukan pendirian saya. Saya tiada apa-apa kaitan dengannya,” kata beliau.

Oleh itu kata beliau, tujuan asal akta itu ialah memastikan negeri-negeri miskin di Malaysia menerima manfaat.

Nasihat beliau kepada Petronas ialah mematuhi peruntukan dalam perjanjian yang ditandatangani dengan negeri-negeri berkenaan. Awal bulan ini, Tengku Razaleigh berkata tindakan disiplin yang didesak sesetengah pihak dalam parti itu adalah tidak relevan dan
Umno boleh mengambil apa sahaja tindakan yang mereka inginkan.

“Apa sahaja (tindakan yang) mereka hendak lakukan ke atas saya adalah tidak relevan,” katanya.

Salah guna kuasa & pecah amanah

tun salleh abas KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Mohd Salleh Abas mendakwa Kerajaan Persekutuan telah menyalahgunakan kuasa dengan mengarahkan bayaran royalti atau bayaran tunai tidak kepada kerajaan negeri Terengganu.

Menurut Tun Salleh, Kerajaan Persekutuan juga telah melakukan pecah amanah kerana telah membelanjakan wang tersebut secara tidak telus dan tidak mendatangkan apa-apa faedah kepada rakyat Terengganu yang dijanjikan terbela dan terjamin.

Tun Salleh mendedahkan perkara ini sewaktu diwawancara Harakah, bagi menjelaskan kemelut isu royalti petroliam yang membabitkan tuntutan Kelantan terhadap Kerajaan Pusat dewasa ini.

"Petronas pula telah melakukan pecah amanah terhadap perjanjian dengan kerajaan negeri Terengganu kerana tidak membayar royalti atau bayaran tunai seperti mana yang termaktub dalam perjanjian dengan Terengganu," tegas beliau.

Beliau menegaskan, bayaran tunai (cash payment) di bawah Akta Pembangunan Petroliam 1974 adalah bayaran yang ‘wajib’ dibuat oleh Petronas walau atas nama apa sekali pun, Royalti, Wang Ihsan atau Dana Khas.

"Wang tersebut tetap kepunyaan kerajaan negeri Terengganu kerana ia wajib dibayar di bawah Akta tersebut," tambah beliau yang juga bekas exco Terengganu sewaktu PAS memerintah Terengganu.

Beliau berkata, "seperti mana yang telah saya nyatakan sebelum ini, ‘wang ihsan’ adalah suatu pemberian yang tidak wajib di mana tiada pihak yang boleh dipertanggungjawabkan manakala, royalti adalah bayaran yang diwajibkan mengikut akta dan undang-undang."

Tun Salleh yakin wang royalti untuk negeri Terengganu (wang ihsan) ini tidak boleh dianggap sebagai hasil Kerajaan Persekutuan kerana sekiranya ia adalah hasil Kerajaan Persekutuan, ia mesti dibayar masuk ke dalam Dana Persekutuan Yang Disatukan (Federal Consolidated Fund).

"Keadaan di mana perbelanjaan dan pengeluaran hendaklah melalui Bajet dan Akta Bekalan (Supply Act). Ada kemungkinan besar, wang ini tidak dianggap sebagai hasil kerana ianya dibayar masuk ke dalam satu dana yang dinamakan Dana Khas yang diurus oleh Kerajaan Persekutuan," terang beliau.

Ini bermakna tegas beliau, wang ini sebagai wang teras (wang amanah) dan mesti dibayar mengikut cara amanah, jika tidak, nescaya berlakulah pecah amanah (breach of trust).

Katannya lagi, "kita juga tidak tahu adakah ianya diaudit oleh Ketua Audit Negara (Auditor General) dan adakah dengan cara ini, hasrat kerajaan Dr Mahathir Mohamad, semasa mengeluarkan kenyataan akhbar pada 5 September 2000 untuk membela rakyat Terengganu tercapai."

Kenyataan Terbaru Yab Nizar: RAYUAN DITOLAK HAKIM MAHKAMAH PERSEKUTUAN

Asalamalaikum dan salam sejahtera.

Keputusan penolakan rayuan saya oleh 5 orang hakim mahkamah persekutuan di Putrajaya pagi tadi (9 Feb 2010) telah diduga dan ramai rakyat Malaysia jua mengagakkan yang sama. Namun keputusan yang mengiyakan keputusan mahkamah rayuan terdahulu, tidak sekali menghalalkan rampasan kuasa kerajaan PR oleh Najib Tun Razak pada 5 Feb 2009. Ia juga tidak mengesahkan/ menghalalkan kerajaan BN yg diterajui oleh YB Zambry Kadir.

Apa yang jelas, hakim telah mengenepikan segala prinsip perlembagaan dan dahuluan (precedents) yang dibuat terdahulu oleh ramai hakim terulung dalam kes yang seakan2 sama sebelum ini. Kita menerima dengan terbuka hati dalam kesedihan kerana keputusan ini cukup berisiko tinggi di masa akan datang bagi negara Malaysia yang mengamalkan sistem pengasingan kuasa, demokrasi berparlimen dan raja berpelembagaan. Keputusan ini cukup merbahaya kepada masa depan falsafah dan doktrin ini.

Implikasinya ialah Yg di Pertuan Agong atau Sultan berkuasa memecat dan melantik sesiapa sahaja sebagai Perdana Menteri atau MB tanpa ke Parlimen atau DUN. Sistem pilihanraya juga boleh tercemar. Ini yang dikhuatiri akibat keputusan tesebut.

Apapun kita tetap percaya bahawa mahkamah hanya mentafsir undang2 dan penentuan siapa kerajaan dan siapa MB mesti ditentukan oleh rakyat melalui pilihanraya bebas dlm pembubaran DUN. Saya merayu agar semua penyokong PR khususnya di Perak agar bertenang dan bersabar dlm menghadapi masa yang getir ini. Yakin dan percayalah bahawa pasti ada hikmah dan barakah dalam ketentuan pagi tadi. Jangan kita bertindak melulu dan liar serta membuat sesuatu provokasi. InshaAllah kita akan atur strategy bagi menghadapi sebarang kemungkinan kerana masih ada 2 kes di mahkamah tinggi KL dan mahkamah session Ipoh untuk menentukan status dan kedudukan 3 ekor katak yg melompat tempoh hari. Kita trus berdoa.

Saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada seluruh warga dan rakyat Perak yg menyokong PR dan akan trus menyokong PR demi keadilan dan kebenaran terlaksana di Perak. Saya juga bermohon banyak kema'afan dan keampunan kepada semua jika terdahulu ada terkeluar kata2 atau perwatakan yang tidak disengajakan. Lawan tetap lawan bagi memulihkan demokrasi dan memberi semula hak kepada rakyat Perak yang mana hak tersebut telah di rampas oleh UMNO BN. Tertanya juga kadang2 bahawa masih ada tangan2 ghaib yang menghantui kebebasan hakim sehingga tergamak sedemikian rupa!!

Selamat berjuang. Hidup Rakyat.!!

Hari yang gelap bagi demokrasi Malaysia

Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub menyifatkan keputusan Mahkamah Persekutuan itu sebagai hari yang gelap dalam masa depan demokrasi Malaysia.

NONEKatanya, rakyat sangat kecewa dengan keputusan itu tetapi bagi PAS, mereka tidak akan patah semangat dan berkempen supaya rakyat lebih memahami isu berkenaan.

“Keputusan ini sudah dijangkakan berdasarkan perjalanan sejarah. Kemelut di Perak tidak akan reda (ekoran keputusan ini), kata Salahuddin ketika dihubungi Malaysiakini.

Tambahnya lagi, ia akan terus cetuskan semangat baru dan memberikan kesedaran kepada rakyat supaya menolak BN.

Anwar: Umno takut berdepan rakyat

Bagi Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, keputusan mahkamah itu sudah dijangkakan.

MenuruNONEtnya, keputusan itu menunjukkan Umno tidak berani untuk berdepan dengan rakyat bagi menghadapi pilihan raya.

“Kami secara konsisten menuntut pilihan raya baru dan bebas diadakan bagi membolehkan rakyat memilih kerajaan (negeri) baru yang sah,” katanya.

Buat masa ini, Anwar meminta rakyat di Perak untuk mematuhi undang-undang dan memastikan semua pihak memahami isu berkenaan.

“Ini adalah isu demokrasi. Siapa yang disokong oleh rakyat? Kita tidak boleh berselindung di sebalik institusi atau sistem-sistem, kecuali kembali mendapat mandat daripada rakyat.

“Saya juga menggesa rakan-rakan di Perak supaya bersabar dan bekerjasama erat bagi memperkuatkan parti kerana media-media yang dimiliki Umno sedang menyerang kita dengan bertubi-tubi,” kata Anwar.

Mahfuz: Kes satu konspirasi

Naib Presiden PAS Mahfuz Omar pula berkata pihaknya tidak mempersoalkan keputusan mahkamah tetapi persepsi rakyat dan masyarakat melihat bahawa kes tersebut bermula dengan konspirasi dan sudah tentu juga berakhir dengan konspirasi juga.

mahfuz omar utusan malaysia lawsuit 231208 01Rakyat dan masyarakat antarabangsa tidak melihat hujah-hujah di mahkamah, tetapi mereka melihat keputusan itu mesti mengiyakan konspirasi tersebut.

“Keputusan itu membetuk persepsi bahawa mahkamah mahu mempertahankan maruah dan kedaulatan sultan berbanding dengan kedaulatan rakyat. Kalau mahkamah memutuskan kemenangan kepada Nizar, adakah bermakna tindakan sultan memilih Zambry tidak rasional?” soal Mahfuz.

Beliau berkata persepsi rakyat juga melihat bahawa mahkamah telah merampas hak rakyat dan sesuatu kerajaan itu mestilah berdiri di atas mahkamah rakyat.

Ahmad: Mengapa 5- 0?

ahmad awangBekas pesuruhjaya PAS Perak yang juga ahli Majlis Syura Ulama PAS Ahmad Awang pula mempersoalkan mengapa panel hakim hanya terdiri daripada lima panel penilai dan tidak tujuh.

“Kenapa tidak tujuh? Keputusan ini memang sudah dijangkakan, tetapi takkanlah sampai 5-0, sekurang-kuranganya 4-1.

“Bila sebula suara, kita lihat maca (hakim) pakat. Majoriti rakyat tidak dapat terima keputusan ini,” katanya.

Karpal: Biar rakyat tentukan

karpal singhBagi pengerusi DAP, Karpal Singh, keputusan mahkamah persekutuan itu masih boleh dirayu.

“Kita sepatutnya kembali kepada rakyat, rakyat yang seharusnya membuat keputusan, bukannya mahkamah. Biarkan rakyat yang menentukannya,” kata beliau.

Qazaf Anwar: Menteri, 2 lagi fail bantahan awal

KUALA LUMPUR, Feb 9 — Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Jamil Khir Baharom dan dua yang lain hari ini memfailkan bantahan awal bagi membatalkan permohonan qazaf Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Jamil Khir serta Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan Shamsuddin Hussain dan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Datuk Che Mat Che Ali, memfailkan permohonan bantahan awal itu di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Syariah, petang tadi melalui Tetuan Zainul Rijal Talha & Amir.

Peguam-peguam mereka Zainul Rijal Abu Bakar, Roslizam Rahim dan Mohd Firdaus Mohd Arifin hadir di mahkamah bagi memfailkan permohonan itu.

Zainul Rijal memberitahu pemberita bahawa mahkamah menetapkan 17 Feb untuk sebutan permohonan bantahan itu.

Beliau berkata pihaknya akan menyerahkan salinan bantahan awal itu kepada peguam syarie Anwar, Kamar Aniah Kamaruzaman, esok.

Pada 7 Jan lepas, Anwar memfailkan permohonan bagi mendapatkan perintah untuk mengarahkan Shamsuddin, selaku Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan, supaya mendakwa bekas Mohd Saiful dengan tuduhan qazaf.

Dalam permohonan itu juga Anwar turut menamakan Shamsuddin, Jamil Khir dan Che Mat sebagai responden.

Mengikut Seksyen 41 Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997, qazaf ialah tuduhan terhadap seseorang yang melakukan zina tanpa membawa empat orang saksi lelaki.

Seksyen ini adalah bagi mengelak seseorang menuduh orang lain berzina.

Jika sabit kesalahan, pesalah boleh dikenakan denda RM5,000 atau penjara sehingga tiga tahu atau kedua-duanya.

Jamil Khir, Shamsuddin dan Che Mat juga memfailkan satu afidavit bersama bagi menyokong permohonan bantahan awal itu.

Dalam permohonan bantahan awal itu, selain memohon membatalkan permohonan qazaf oleh Anwar, ketiga-tiga mereka juga mahu supaya peguam Zulkifli Noordin, yang turut mewakili Anwar dalam permohonan qazaf itu, digugurkan daripada barisan pembelaan itu dengan alasan Zulkifli berkemungkinan akan dipanggil menjadi saksi dalam permohonan qazaf.

Mereka juga berkata bahawa terdapat konflik kepentingan kepada Zulkifli dalam permohonan qazaf itu.

Mereka juga berkata Mahkamah Tinggi Syariah tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar dan memutuskan permohonan qazaf berkaitan kesalahan jenayah melalui prosedur Mal.

Ketiga-tiga mereka juga berkata terdapat ketidakpatuhan dalam prosiding permohonan itu dan juga terdapat salah aturan dalam memulakan prosiding itu. — Bernama

Did the Federal Court contradict itself in Perak MB ruling?

By Debra Chong

KUALA LUMPUR, Feb 9 — The Federal Court today may have denied Datuk Seri Nizar Jamaluddin his Perak mentri besar’s post but its just-released collective written judgment is apparently riddled with contradictions, a retired judge said.

Nizar, 53, who had previously been declared the rightful mentri besar, lost the job when a three-man panel of Court of Appeal judges reversed the High Court’s decision last May 22.

The Pasir Panjang assemblyman then took it to the Federal Court and asked the Bench to address three issues based on the Perak Constitution, which, in plain English, translates to:

1. Whether the MB’s post is vacant when he did not resign; none of his peers had passed a vote of no confidence against him; he had asked the Sultan to dissolve the state assembly and start the process for fresh elections and was rejected.

2. Who decides that he has lost the confidence of the state assembly?

3. Who has the right to sack him if he refuses to resign?

The five apex court judges who replied were Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff, Tan Sri Arifin Zakaria, Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin, Datuk Wira Ghazali Mohd Yusoff and Datuk Abdull Hamid Embong.

In declaring Datuk Seri Zambry Abd Kadir the rightful Perak MB, the coram summarised their reply, found at the end of 40-pages, as follows:

  • Yes. (To quote: “The answer to the first question will be in the affirmative;)
  • Yes. (“As for the second question, our answer is that under Article XVI(6) the question of confidence in the MB may be determined by means other than a vote of no-confidence in the LA;”)
  • Yes. (“As for the third question our answer is that if the MB refuses to tender the resignation of the Executive Council under Article XVI(6) the MB and the Executive Council members are deemed to have vacated their respective offices.”)

“On the face of it, it sounds like they are contradicting themselves, isn’t it?”, says Chan.

But a closer look at the full judgment, made available to reporters a few hours after the decision was pronounced in Putrajaya, showed several seemingly contradicting statements, prompting a former judge to question the soundness of the top court’s reasoning in one of the most critical cases to affect the highest law of the land — the constitution.

Datuk Chan Nyarn Hoi was puzzled at a certain section that had earlier been read out in open court by the third highest-ranking judge in the country, Chief Judge of Malaya Arifin.

“However, we would add that this is by no means the end of the matter, as it is always open to the appellant [Nizar] to bring a vote of no confidence against the respondent [Zambry] in the LA [Legislative Assembly] or make a representation to HRH [His Royal Highness the Sultan of Perak] at any time if he thinks that the respondent does not enjoy the support of the majority of the members of the LA,” it said.

To the retired Court of Appeal judge, more popularly known as NH Chan, that particular section “sounds strange”.

“On the face of it, it sounds like they are contradicting themselves, isn’t it?” the 74-year-old asked The Malaysian Insider over the phone.

“They say [Nizar] can take a vote of no confidence now, but why couldn’t they do it earlier?” he wondered.

“And if it’s really contradicting, then the whole judgment is rubbish,” he added.

Chan, who now lives in Ipoh, refrained from commenting further until he had read through the full written judgment.

Gambar Wira


Gambar terbaru di Mahkamah Persekutuan selepas diumumkan rayuanya gagal sebagai MB Perak, namun DS. Nizar sesungguhnya selayaknya dipanggil MENTERI BESAR RAKYAT PERAK. Lihatlah semangatnya tidak pernah luntur malah makin berkobar-kobar walaupun dinafikan hari ini. Semuga ia menjadi peniup semangat kepada seluruh jentera Pakatan Rakyat untuk memastikan Pakatan Rakyat kembali berkuasa di Perak. - Cina Islam

Kisah Benar : Pendemo NGO Di Penang...

(memang betoi la geng 786 da mamak pedukang yg ramai join demo ni...bukan zulmamakpng blogger aaa..)

Saya berjaya bercakap dengan salah seorang kawan saya dari Penang. Beliau ni agak mahir jugak selok belok politik Penang ni. Saya terus tanya pasal kes demo di Penang baru-baru ni. Saya kata dahsyat punya marah puak2 tu sampai bakar gambar Guan Eng.

Dia cakap jangan tertipu dengan aksi-aksi agresif puak-puak tu. Dia kata kepala-kepala demonstrans tu adalah kroni-kroni Nor Mat Yaakob. Masa Pak Lah tengah kuat, puak2 786 tu jadi sangat rapat dengan Koh Tsu Koon. Koh Tsu Koon dok bagi depa projek sampai tak mau.

Koh Tsu Koon pun tau Nor Mat Yaakob ni satu negeri dan kabel kuat dengan Pak Lah. Jadi, demi menjaga hubungan mereka, kepala-kepala demonstran ni diberikan banyak projek-projek dan kontrak-kontrak. Mereka macam buaya kenyang sepanjang Penang diperintah BN.

Dia kata lagi, Melayu-melayu UMNO Penang pun tak suka puak2 ni. Sebab tu demo di Penang minggu lepas, mana ada nampak muka Melayu sangat. Kalau ada pun Ibrahim Ali je. Ramai Melayu UMNO menyumpah puak2 ni sebab dulu, diorang ni yang monopoli projek dari kerajaan negeri.

Masa Nor Mat Yaakob kempen 2008 dulu pun, puak2 ni yang dah kenyang dapat kontrak, bukan nak tolong kawasan lain sangat. Semua tertumpu di kawasan Nor Mat Yaakob bertanding. Last-last bila result keluar, semua tergolek dog, tinggal Nor Mat Yaakob je yang menang.

Jadi, kawan saya kata demo di Penang tu bukan demo Melayu tetapi demo 786. Jadi, dia sendiri pun "tak lapaq nak turun".

Dia juga bagitau, puak2 786 yang demo tu juga sering sponsor Cikgu Azmi dan Teras. Ada kepala2 demo tu selalu bagi duit kat CIkgu Azmi untuk aktiviti-aktiviti TERAS. Tu yang semenjak PR menang, kita lihat Cikgu Azmi ni slow sangat dalam menyerang UMNO.

Dalam isu Kalimah Allah baru-baru ni pun, CIkgu Azmi bersengkongkol dengan UMNO dan NGO2 UMNO walaupun hukum tak berapa jelas samada ia haram atau tidak.
Saya kata saya ada dengar cerita Cikgu Azmi selalu dapat derma dari kepala-kepala 786 ni. Tapi, saya akan cuba cari bukti lagi.

Kawan saya kata, dia sendiri pun bengang dengan UMNO Penang. Dalam keadaan kalah pun, masih nak bergaduh sesama sendiri. Selama ni pun bukannya Melayu terbela di Penang.

Semenjak dari dulu lagi, bila ada orang-orang yang baik dan bijak serta berkelayakan masuk UMNO, orang itu akan dicari jalan supaya ditendang keluar dari parti. Kalau tiada salah, mereka akan buat cerita kononnya orang ini datuknya anak haram, nenek anak haram. Cerita2 fitnah ni diulang-ulang untuk buat orang2 yang baik dan layak ni "fed-up" dan menarik diri.

Tinggalah orang-orang yang tidak berguna dalam UMNO Penang yang terus memimpin di peringkat Cawangan dan Bahagian.

Kawan saya kata lagi, siapa di kalangan kepimpinan UMNO Penang yang kita nampak layak untuk memimpin UMNO Penang sekarang ni? Tiada langsung. Semua hempeh. Semua ada kes. Semua tak boleh pakai.

Oleh kerana itulah, dalam keadaan UMNO kalah macam ni pun, mereka tak boleh bangkit kembali. Mereka lebih suka bergasak sesama sendiri berebut projek2 Persekutuan dari mencari jalan membina UMNO semula.

Penghabisan dia kata, dia pun dah jadi NGO, tak mahu terlibat dalam UMNO Penang. Lantak la apa nak jadi.

Lepas tu saya minta diri sebab ada urusan di rumah.

- dari sumber Tulang Besi

Arifin: Nizar bebas kemuka undi tak percaya terhadap Zambry

PUTRAJAYA, Feb 9 — Barisan Nasional (BN) akan terus mentadbir Perak berikutan keputusan Mahkamah Persekutuan di sini hari ini yang mengisytiharkan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sebagai menteri besar yang sah.

Dalam penghakimannya, panel lima hakim yang diketuai Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff, memutuskan bahawa Sultan Azlan Shah telah melaksanakan hak diraja baginda dengan menitahkan Zambry mengangkat sumpah sebagai menteri besar setelah baginda mendapat kepastian bahawa penentang Zambry, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin daripada Pakatan Rakyat, telah hilang kepercayaan majoriti anggota dewan undangan negeri.

Hakim Besar Malaya Tan Sri Arifin Zakaria, yang menyampaikan keputusan sebulat suara itu, berkata tidak terdapat sebarang peruntukan dalam Perkara 16 (6) Undang-undang Tubuh Negeri Perak yang mensyaratkan bahawa undi tidak percaya terhadap menteri besar Perak hanya boleh dibuat melalui pengundian dalam dewan undangan negeri.

“Bukti tentang kehilangan kepercayaan terhadap menteri besar boleh diambil daripada sumber lain yang ada. Kami berpendapat, sumber ini, termasuk pengakuan menteri besar itu sendiri dan/atau representasi yang dibuat anggota dewan undangan negeri bahawa menteri besar berkenaan tidak lagi mendapat sokongan majoriti anggota dewan,” kata beliau.

Penghakiman bertulis dikeluarkan beberapa jam selepas keputusan diumumkan beliau.

Arifin berkata dalam kes kini, Mahkamah Rayuan berpendapat terdapat bukti tentang pengakuan itu oleh Nizar sendiri dan satu perkara yang tidak boleh dipertikaikan ialah sokongan yang dipamerkan oleh 31 anggota dewan undangan negeri kepada BN, yang memberi majoriti jelas kepada parti gabungan itu di dalam dewan.

“Semua ini dengan jelas menunjukkan bahawa majoriti anggota dewan undangan negeri telah hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Mohammad Nizar sebagai menteri besar,” katanya.

Dalam penghakiman setebal 41 muka surat itu, Arifin berkata, oleh yang demikian, adalah wajib bagi Nizar mengemukakan surat pengunduran diri daripada dewan eksekutif, sebaik saja mereka hilang kepercayaan daripada dewan.

“Nizar tidak boleh terus mentadbir setelah hilang sokongan majoriti dan membenarkan beliau berbuat demikian adalah bercanggah dengan prinsip asas demokrasi,” kata beliau.

Bagaimanapun, beliau berkata ini bukanlah penghujung jalan bagi perkara berkenaan kerana Nizar bebas mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap Zambry di dalam dewan undangan negeri atau mengemukakan representasi kepada Sultan Azlan Shah pada bila-bila masa sekiranya beliau berpendapat Zambry tidak mendapat sokongan daripada majoriti anggota dewan undangan negeri.

'Mengapa Nizar tak boleh jadi MB Perak?'

Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin tidak boleh terus mentadbir Perak kerana dia sudah kehilangan sokongan majoriti di dewan undangan negeri, demikian diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan hari ini.
Ketua Hakim Malaya, Tan Sri Arifin Zakaria yang membaca penghakiman 41 muka surat pagi tadi berkata membenarkan Nizar berbuat demikian akan bertentangan dengan prinsip demokrasi.

Bagaimanapun, Arifin berkata ini tidak bermakna kepada penghujung perkara berkenaan.

“Nizar boleh mengemukakan undi tidak percaya terhadap responden (Zambry) atau membuat perwakilan kepada sultan pada bila-bila masa jika beliau berpendapat responden tidak lagi mempunyai sokongan ahli dewan,” katanya.

Panel hakim lima anggota yang diketuai oleh Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff, pagi tadi memutuskan Datuk Seri Zambry Abd Kadir dari BN adalah menteri besar Perak yang sah.

Selain Arifin, hakim lain yang menganggotai panel itu ialah Zulkefli Ahmad Makinuddin, Mohd Ghazali Mohd Yusoff dan Abdull Hamid Embong.

Pro-Mahasiswa UKM arak ‘keranda’ simbol ‘kematian demokrasi’

Sebahagian daripada 150 penyokong Pro-Mahasiswa membawa “keranda” dan “patung mayat” berarak dari kawasan Pusanika ke arah bangunan Canselori UKM.

KUALA LUMPUR, Feb 9 — Kira-kira 150 mahasiswa, yang kecewa dengan keputusan pengurusan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) untuk tidak mengadakan pilihan raya kampus baru ekoran dakwaan penyelewengan, hari ini mengakhiri tempoh berkabung “kematian demokrasi” dengan mengadakan perarakan membawa “keranda” dan “patung mayat”.

Mereka mengadakan perarakan dari Sudut Pidato UKM pada pukul 2 petang menuju ke arah bangunan Canselori — jaraknya kira-kira satu kilometer — sebagai tanda kemuncak perkabungan “kematian demokrasi kampus”.

Dengan diketuai wakil Pro-Mahasiswa UKM, Hilman Idham kira-kira 150 orang mahasiswa menyertai protes itu bagi menuntut keadilan ditegakkan dan menolak penyelewengan dalam pilihan raya kampus itu.

Mereka membawa patung mayat dan “keranda demokrasi” kampus, yang ingin disampaikan kepada pentadbiran universiti dan Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar sebagai simbol “kematian demokrasi kampus”.

Hilman yang juga Presiden Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen menyampaikan nota permohonan mereka kepada wakil Naib Canselor.

“Kami sudah menyerahkan nota permohonan dan berharap tindakan susulan akan diambil untuk sesi berdialog antara mahasiswa dengan pihak pengurusan universiti,” kata Hilham ketika dihubungi.

Pada Khamis lalu, pelajar UKM dari kumpulan Pro-Mahasiswa melahirkan kekecewaan dengan pengurusan universiti itu memutuskan untuk tidak mengadakan pilihan raya kampus yang baru.

Jawatankuasa rayuan pilihan raya UKM yang bersidang pada hari itu memutuskan pilihan raya baru tidak akan diadakan walaupun mereka memperakui wujudnya elemen “penyelewengan” ketika pilihan raya yang berlangsung seminggu sebelum itu.

Jawatankuasa rayuan itu dipengerusikan oleh Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Akademik dan Antarabangsa), Prof Datuk Ir Dr Hassan Basri.

Pilihan raya pada 28 Jan lalu dimenangi oleh kumpulan Pro-Aspirasi dengan memperoleh 20 kerusi manakala Pro-Mahasiswa pula 15 kerusi.

Kumpulan Pro-Mahasiswa mengadakan bantahan terhadap keputusan peringkat Fakulti Kejuruteraan dan Fakulti Alam Bina, sebahagian daripada kerusi Majlis Perwakilan Pelajar, atas alasan berlaku kesilapan kiraan.

Mahkamah seperti akui rampasan kuasa di Perak – Nik Aziz

Salmah Mat Husain

KOTA BHARU, 9 Feb: “Itu keputusan mahkamah seperti mengakui rampasan kuasa yang berlaku di Perak dan bukannya melalui pilihan raya,” kata Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Oleh itu, beliau meminta rakyat di seluruh negara khususnya Perak memprotes sekurang-kurangnya dengan cara benci.

“Allah Taala menterjemahkan rasa benci-Nya terhadap manusia yang kufur serta fasik dan derhaka.

“Apa yang berlaku di Perak adalah kerja fasik kerana mereka menang tidak melalui pilihan raya dan pihak yang menang itu pula melompat keluar dari kerajaan yang dipilih rakyat,” katanya ketika ditemui di sini.

Beliau diminta mengulas keputusan Mahkamah Persekutuan yang mengesahkan kedudukan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak, selepas tiga Adun Pakatan Rakyat mengisytihar sebagai wakil rakyat Bebas tahun lepas.

Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, rakyat memprotes keputusan mahkamah kerana seolah-olah mengesahkan mereka yang melompat parti.

Katanya, perlu diperjelaskan perbuatan melompat parti sehingga menjatuhkan kerajaan Perak yang dipilih rakyat secara sah mengikut demokrasi adalah salah.

“Sekiranya keputusan mahkamah berhubung penggunaan kalimah Allah baru-baru ini diprotes pihak tertentu, tidak ada salah juga protes yang sama juga perlu dibuat berhubung kes mahkamah hari ini,” ujarnya.

Katanya, walaupun tidak menentang dengan demontrasi, namun ia boleh dilakukan dengan cara menanam rasa benci di hati rakyat berhubung perkara itu.

Kata beliau, melompat parti disifat sebagai pecah amanah rakyat yang mengundi mereka.

Tambahnya, pecah amanah sedemikian akan berulang pada masa akan datang disebabkan mereka semakin galak melakukan kerja jahat.

“Tidak mustahil huru hara akan berlaku di negara ini sekiranya tindakan galak tersebut dibiarkan berterusan,” ujarnya.

Keputusan Mahkamah Persekutuan Bukan Noktah

PETALING JAYA: Pakatan Rakyat (PR) tidak akan berputus asa dengan keputusan Mahkamah Persekutuan memutuskan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Sebaliknya Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, PR akan bekerja keras untuk menawan Perak pada pilihan raya umum yang akan datang.

"Kita sudah jangka keputusan mahkamah tidak akan berpihak kepada Datuk Seri Nizar Jamaluddin sejak dari awal lagi.

"Berdasarkan rekod kes-kes besar sebelum ini, keputusan mahkamah memang tidak memihak kepada PR. Sebab itu kita tidak kecewa dengan keputusan hari ini,” katanya kepada mStar Online hari ini.

Mahkamah Persekutuan hari ini memutuskan Zambry kekal sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Panel lima hakim yang diketuai Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff bersetuju sebulat suara bahawa pelantikan Zambry sebagai Menteri Besar adalah mengikut Perlembagaan.

Mahkamah memutuskan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah telah bertindak menggunakan bidang kuasa yang ada untuk melantik Zambry bagi menggantikan Nizar setelah berpuas hati bahawa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Panjang itu tidak lagi mempunyai kelebihan undi dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

Mengulas lanjut, Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, apa yang berlaku di Perak akan menguatkan lagi sokongan rakyat kepada pakatan pembangkang.

"Rakyat akan bersimpati terhadap apa yang berlaku kepada Nizar. PR perlu terus berusaha dan kekalkan sokongan yang sedia ada bagi memastikan kemenangan mutlak mereka di Perak pada pilihan raya umum akan datang," katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi DAP, Dr. Tan Seng Giaw berkata rakyat Perak amat kecewa dengan keputusan mahkamah itu.

"Ramai yang kecewa dengan keputusan hari ini. Mereka berharap sistem perundangan di negara ini dapat memberi keputusan yang sebaliknya kerana kes ini tertangguh agak lama," katanya.

Oleh itu, beliau berkata pihak polis wajar membenarkan rakyat mengadakan perarakan secara aman sebagai tanda protes mereka.

"Cara terbaik untuk selesaikan masalah ini adalah dengan membubarkan DUN Perak. Biar rakyat buat keputusan dan pilih siapa pemimpin yang layak menjadi pemerintah," ujarnya.

Keputusan sudah, teruskan perjuangan!

Hari ini kita menyaksikan satu episod malang bagi demokrasi dinegara kita apabila kuasa rakyat yang diberikan oleh rakyat kepada Pakatan Rakyat tersungkur rebah di Mahkamah Persekutuan dengan pengumuman Zambry yang naik secara kudeta disahkan sebagai MB Perak.

Kalau ada yang menganggap Zambry menang bergaya dengan para hakim memberi kemenangan 5-0 kepada beliau, sebenarnya saya rasa kemenangannya adalah kemenangan yang tidak kena gaya.

Dakwaan awal saya berdasarkan maklumat yang diterima dan saya terbitkan di blog ini pagi tadi bahawa semacam BN sudah dapat mencium lebih awal mereka akan menang bila dikatakan mesyuarat exco kerajaan BN akan diadakan diibu negara esok, dan lebih sepuluh orang ADUN yang hadir di mahkamah hari ini..

Begitu juga semasa pendengaran kes sehari suntuk pada 5 Nov tahun lepas, seorang pun tidak hadir , mungkin kerana mereka tahu keputusannya bukan pada hari itu dan tiga bula akan datang dari tarikh 5 nov itu.

Selain itu sangat menakjubkan kemenangan diberikan sebanyak 5-0 kepada Zambry. Itulah kata orang tua-tua kalau nak berbohong jangan sampai mengaku umur sendiri lebih tua dari umur bapa kandung.

Begitulah keputusan pada hari ini nampak sangat ada bibit yang menyebabkan ianya boleh dipertikaikan oleh banyak pihak apalagi oleh penyokong Pakatan Rakyat sendiri.

Bukankah satu masa dulu Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Abdul Aziz Abd. Rahim pernah mengesahkan dalam penghakimannya bahawa DS. Nizar adalah MB Perak yang masih sah.

Begitulah kebanggaan BN pada hari ini bila MB Zambry telah disahkan oleh Mahkamah. Mereka bercakap berdegar-degar sejak di mahkamah lagi.sampiakan di TV mereka nampaknya gembira sungguh. Namun perlu di ingat dan ditegaskan Mahkamah buka jalan penyudah dalam kemelut Perak.

Kuasa rakyat adalah kuasa keramat dan penyudah kepada krisis ini. saya sesungguhnya tidak dapat memberi jaminan kepada persoalan apakah penyokong Pakatan Rakyat boleh menerima keputusan ini kerana kuasa yang Pakatan dapat adalah melalui mandat rakyat, Namun BN merampasnya melalui kudeta yang terancang.

Kalaulah ini demokrasi yang di banggakan oleh BN maka bolehkah rakyat menerima sepenuhnya cara BN merampas kuasa yang mereka berikan kepada Pakatan Rakyat dan sesudah itu di sahkan di Mahkamah?

Bukankah Pilihanraya setiap 5 tahun sekali adalah jangkamasa bagi menubuhkan sesebuah kerajaan. Segala keputusan yang diumumkan dalam setiap pilihanraya itulah yang sentiasa dipatuhi oleh penyokong pakatan rakyat.

Sekali ini BN kalah di Perak, dia sudah ditolak dan pakatan muncul sebagai kerajaan yang menjadi pilihannya dengan mendapat undi populer 54 pratus. Namun BN betul-betul gila kuasa dengan mengadakan konspirasi membeli 3 orang ADUN Pakatan sehingga menyaksikan manadat rakyat dinafikan.

Hari ini mahkamah mengesahkan kerja haram BN itu. Namun saya mengingatkan bahawa sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ketanah jua, begitulah kerja licik BN selama ini pasti akan sampai ke satu masa dimana DUN Perak pasti dibubarkan.

Semasa itu BN akan berdepan dengan rakyat dan mereka akan sekali lagi meneri hukuman seperti dalam PRU ke 12. Zmalah saya jangka kan lebih teruk dari itu.

Apa pun semua pihak mestilah berkerja kuat dari sekarang. Khusus kepada kepimpinan Pakatan Rakyat dan seluruh penyokongnya semuanya mestilah berkerja kuat untuk memastikan kemenangan Pakatan Rakyat dalam pilihanraya akan datang.

Itulah pesanan lebih awal yang saya terima dari Ust. Ahmad Awang bila keputusan diumumkan tadi, dia menjadi perangsang dan penyejuk jiwa serta peniup semangat untuk meneruskan perjuangan rakyat yang belum selesai ini.

Beberapa hari lepas saya bersama kepimpinan dan ADUN Pakatan Rakyat Perak berkonvoi ke Utara dan Selatan Perak. Sambutan dari rakyat berbagai lapisan umur dan berbagai bangsa sangat memberangsangkan. Program merakyatkan Pakatan Rakyat ternyata sangat relevan. Pakatan Rakyat ternyata masih mendapat sokongan kuat rakyat, kerana itu saya yakin kepada kuasa rakyat bukanyanya kuasa mahkamah.

DUN perak mestilah dibubarkan kalau BN betul-betul anak jantan, atau dia lambat laun akan terbubar juga pada masa matangnya tidak berapa lagi. Tempohnya mungkin kurang lebih setahun dari sekarang. Kerana itu masa terasa sangat suntuk dan singkat.

Kerana itu tidak ada yang lebih penting melainkan semua jentara Pakatan Rakyat disemua peringkat dijana semaksima mungkin bagi membuktikan keputusan mahkamah adalah salah dan keputusan rakyatlah yang paling benar.

Drs. Khalil Idham Lim,
ADUN Titi Serong.

Kesan kemenangan Zambry kepada politik Perak

PERINTAH Mahkamah Persekutuan hari ini yang mengisytiharkan Zambry Abd Kadir sebagai Menteri Besar yang sah mempunyai implikasi penting kepada politik dan perundangan negeri berkenaan.

Mahkamah tertinggi itu bersetuju dengan Mahkamah Rayuan bahawa Zambry adalah Menteri Besar Perak yang sah.

Keputusan ini menamatkan harapan bekas Menteri Besar Pakatan Rakyat, Mohamad Nizar Jamaluddin (Pas Pasir Panjang) untuk mendapatkan semula jawatannya.

Pada 6 Feb tahun lalu, Zamby mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar menggantikan Nizar setelah tiga Ahli Dewan Undangan Pakatan Rakyat – dua dari PKR dan seorang dari DAP – keluar parti masing-masing dan mengikrarkan sokongan kepada Barisan Nasional.

Pada 13 feb Mohamad Nizar pergi ke mahkamah bagi mendapatkan perisytiharan bahawa dia adalah Menteri Besar Perak yang sah dan memohon perintah menghalang Zambry daripada menunaikan tugas Menteri Besar.

Penghakiman mutakhir hari ini dibuat oleh panel lima hakim terdiri daripada Presiden Mahkamah Rayuan Alauddin Mohd Sheriff (Tan Sri), Ketua Hakim Malaya Arifin Zakaria (Tan Sri) dan hakim-hakim Zulkefli Ahmad Makinuddin (Datuk), Mohd Ghazali Mohd Yusoff (Datuk) dan Abdul Hamid Embong (Datuk).

Yang Arif Arifin Zakaria ketika membaca penghakiman itu, antara lain, berkata:

“Tidak terdapat syarat dalam Perlembagaan Negeri yang memerlukan undi tidak percaya diambil oleh Dewan Undangan Negeri. Dalam kes yang diadili, tidak ada keraguan bahawa Zambry mempunyai sokongan 31 daripada 59 Ahli Dewan Undangan Negeri.”

Antara implikasi dan kesimpulan perintah Mahkamah Agung itu adalah:-

1. Menghalalkan Kerajaan BN Perak daripada aspek undang-undang;

2. Memberi penjelasan dan pengesahan kepada undang-undang tubuh Kerajaan Negeri Perak berkaitan undi tidak percaya;

3. Tidak menyelesaikan masalah perebutan kuasa daripada aspek moral;

4. Isu moral akan selesai hanya apabila hal ini dirujuk kepada pengundi;

5. Rujukan kepada pengundi ini mungkin berlaku apabila pilihan raya umum diadakan atau lebih awal dalam bentuk pilihan raya negeri;

6. Masalah Wakil Rakyat (Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri) keluar parti atau lompat parti memerlukan pemikiran dan tindakan lanjut;

7. Penyelamat keadaan adalah tiga Adun yang keluar parti itu tidak menyertai BN. Mereka kini Adun Bebas dan memberi sokongan kepada BN;

8. Dengan kemenangan undang-undang ini, beban Kerajaan BN Perak amnya dan Zambry khasnya menjadi lebih berat dan mencabar; dan

9. Menguji perpaduan Pakatan Rakyat Perak terutamanya berkaitan taat sedia Adun masing-masing terhadap parti.

Bala:"Pegawai Khas Najib Ada Ditempat Kejadian Semasa Altantuya Diculik"

Pegawai Khas kepada Perdana Menteri Najib Razak berada di tempat kejadian apabila dua anggota polis menculik warga Monglia Altantuya Shariibuu untuk di bunuh, kata penyiasat persendirian P. Balasubramaniam.

Bala mengesahkan beliau nampak pegawai khas Najib, Nasir Safar, dalam sebuah kereta berwarna biru ketika Azilah Hadri dan Sirul Azhar menculik Altantuya pada 19 Oktober 2006 sebelum bekas model itu dijumpai mati dibom, 17 hari selepas itu.

Hal ini didedahkan peguam Bala, Americk Sidhu kepada Suara Keadilan melalui emel.

Nasir ketika ini menjadi tumpuan setelah beliau menghina kaum India dan Cina sebagai bangsa pendatang. Beliau juga menggunakan ungkapan "India pengemis, Cina jual tubuh' pada majlis 1Malaysia di Melaka baru-baru ini.

Tunduk kepada kemarahan orang ramai, pejabat Perdana Menteri mengumumkan minggu lalu bahawa Nasir sudah meletak jawatan atas perbuatannya itu.

Pendedahan bahawa Nasir turut didakwa terbabit dalam pembunuhan Altantuya dan berada di tempat kajadian warga Mongolia itu diculik menguatkan persepsi umum tentang pembabitan Najib dalam kes Altantuya.

Americk berkata, pada hari kejadian Balasubramaniam nampak sebuah kereta Proton biru melalui depan perkarangan Abdul Razak Baginda dengan perlahan ketika Azilah dan Sirul mengarahkan Altantuya masuk ke kenderaan mereka.

Katanya, tingkap kereta Proton itu terbuka dan Balasubramaniam melihat wajah pemandu kereta berkenaan tetapi tidak mengecamnya.

Namun beliau masih mampu memberi lakaran wajah orang itu kepada polis ketika disoal siasat. Polis kemudian memberitahu Bala bahawa pemandu kereta itu orang awam yang tinggal berhampir rumah Razak, kata Americk.

Walaupun polis tidak mengambil berat hal itu, Americk berkata, Balasubramaniam tiada maklumat apa- apa berkaitan lelaki berkenaan sehinggalah wajah itu terpapar dalam blog berikutan kenyataan kontrovesial Nasir di Melaka.

"Balasubramanian kemudian mengecam lelaki itu sebagai Nasir Safar sebagai orang yang memandu kereta Proton biru itu di depan rumah Razak Baginda," katanya.

Bala adalah penyiasat persendirian yang diupah Razak bagi mengelak dirinya diganggu Altantuya. Dalam akuan bersumpahnya Bala memberitahu bahawa Abdul Razak mendedahkan hubungan sulit antara Najib dan Altantuya.

Bala bagaimanapun ditawarkan RM5juta oleh seorang rakan Rosmah Mansor untuk menarik balik SD itu serta meninggalkan Malaysia. Adik Najib, Nazim pula didakwa mengugut Bala atas keselamatan keluarganya.

Bala kini berlindung di luar negara namun telah menyatakan kesediaan untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa dengan syarat soalsiasat itu dibuat di negara jiran kerana beliau bimbang keselamatannya jika kembali ke Malaysia.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia masih belum menemubual Bala mengenai dakwaannya itu walaupun sudah dihubungi oleh peguam Bala.

Saksi Pada Perbicaraan Anwar : Najib Dan Rosmah Membisu

Perdana Menteri Najib Razak dan isteri Rosmah Mansor enggan menyatakan sama ada mereka bersedia untuk di panggil ke mahkamah bagi memberi keterangan pada perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Selasa lalu, Anwar mengesahkan pasangan itu akan disapina untuk memberi keterangan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur kerana mereka berjumpa dengan pengadu Saiful Bukhari Azlan sebelum beliau membuat dakwaan liwat yang disifatkan fitnah itu.

Walaupun hadir dibeberapa majlis rasmi susulan kenyataan Anwar itu, Najib mahupun Rosmah enggan mengesahkan sama ada bersedia ke mahkamah untuk memberi keterangan.

Anwar berkata beliau mempunyai bukti yang cukup untuk mensabitkan bahawa Najib dan Rosmah mendalangi tuduhan fitnah itu semata-mata untuk membunuh karier politiknya disamping mengekang kemaraan Pakatan Rakyat.

Najib dan Rosmah dijangka mengambil jalan pintas yang digunakan oleh Mahathir Mohamad apabila beliau dipanggil memberi keterangan pada perbicaraan Anwar tahun 1999.

Mantan Perdana Menteri itu yang membuat pelbagai tuduhan terhadap Anwar dikatakan berselindung di belakang mendiang Hakim Augustine Paul yang mengisytiharkan Mahathir tidak perlu memberi keterangan kerana 'tidak relevan' kepada pertuduhan Anwar.

Dalam hal Najib, yang lebih memalukan ialah tindakan media arus perdana enggan mengajukan soalan kepada Najib sama ada beliau bersedia ke mahkamah.

Bekas Ketua Pengarang Kumpulan New Straits times, A. Kadir Jasin bersetuju bahawa adalah amalan biasa untuk wartawan bertanyakan soalan seperti itu apabila ia membabitkan orang kenamaan (VIP).

Sebagai contoh, jika penyanyi Datuk Siti Nurhaliza disapina ke mahkamah, ia adalah berita "besar" dan tentunya pemberita wajar bertanya soalan kepada penyanyi itu mengenai kesanggupannya untuk memberi keterangan di mahkamah.

"Dalam situasi sekarang yang ada banyak pelbagai media termasuk media baru, tidak banyak perkara dapat disembunyikan," kata Kadir yang bagaimanapun enggan mengulas secara langsung mengenai keperluan Najib memberi keterangan di mahkamah.

Ketua Pengarang Sinar Harian, Abdul Jalil Ali pula mengelak memberi komen berkaitan keperluan pemberita bertanya soalan mengenai sapina terhadap Najib.

"Saya tidak boleh komen kerana kes masih dalam perbicaraan. Saya tidak tahu sangat hal undang-undang. Berbahaya untuk buat kenyataan yang boleh mengganggu perbicaraan itu," katanya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pantai Jerjak, Sim Tze Tzin berpendapat, aspek sapina Najib sepatutnya diberi penekanan oleh media massa tetapi media arus perdana seolah-olah sengaja tidak mengendahkannya.

Beliau melihat media arus perdana seakan-akan bergabung sesama sendiri bagi menutup aib yang melibatkan pimpinan BN dari diketahui umum.

Saiful berjumpa dengan Najib beberapa hari sebelum beliau mendakwa diliwat walaupun pemeriksaan pakar-pakar dan doktor hospital swasta dan Kuala Lumpur kemudian mendapati tidak ada bukti klinikal yang menyokong dakwaannya itu.

Pemukiman PR Mac, kami sedia serang balas - Azmin Ali

Oleh Masdar Wahid

KUALA LUMPUR : Serangan bertali arus oleh gerombolan BN terhadap pentadbiran di negeri-negeri Pakatan Rakyat (PR) khususnya Pulau Pinang dan Selangor sejak akhir-akhir ini akan dihadapi dengan sebaik mungkin melalui program Pemukiman Pakatan Rakyat (PPR) yang dijangka bermula Mac depan.

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali, berkata, tujuan pemukiman itu bagi berhadapan dengan pelbagai perkara yang mencabar PR dan negeri-negeri selain mengatur strategi untuk menanganinya.

Menurutnya, permukiman pertama PR akan diadakan pada 7 Mac depan di Selangor dan diikuti permukiman peringkat kebangsaan sama ada pada 10 Mac atau 16 Mac di Pulau Pinang.

"Kami perlu menyiapkan diri untuk bertindak balas," katanya yang juga Ahli Parlimen Gombak.

Terdahulu, PR yang memerintah di Kelantan, Selangor, Pulau Pinang dan Kedah diserang satu persatu dari segenap penjuru sejak beberapa bulan lalu.

Bermula di Kelantan, Menteri Besarnya, (MB) Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nikmat diserang bermula dari isu Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) sehinggalah isu tajaan Haji yang dilihat lebih kepada propaganda BN untuk mengalihkan isu Royalti Minyak di negeri itu.

Serangan BN itu akhirnya mula pudar apabila Ahli Parlimennya (MP) sendiri, Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) dengan beraninya bersama PAS dan PR dalam memperjuangkan Royalti Minyak yang menjadi hak rakyat Kelantan.

Malah, Ku Li bersetuju untuk mengetuai Kaukus Royalti Minyak Kelantan yang dicadangkan PR selain mahu ia diperluaskan melibatkan hak rakyat di Terengganu, Sabah dan Sarawak.

BN yang terkejut beruk dengan tindakan berani Pimpinan Veteren Umno itu, cuba pula menyerang Selangor dengan memanipulasi isu Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) di negeri itu dengan mendakwa kononnya MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim mementingkan kuasa tetapi pada masa yang sama Pengerusi YBK yang juga ahli totok Umno, Zainal Abidin Sakom enggan mendedahkan aliran wang yayasan itu secara telus.

Di Pulau Pinang (PP), Umno/BN pula memanipulasi isu perkauman kononnya Melayu di negeri itu tertindas di bawah pemerintahan DAP.

Umno/BN juga memanipulasi secara maksima isu itu dengan bantuan medianya yang kekal dikongkong dulu, kini dan tidak mungkin selamanya.

Anehnya, media itu bersama pemimpin Umno membutakan mata dan memekakan telinga berhubung peminggiran dan penjualan asset serta tanah orang Melayu selama Umno/BN memerintah PP sejak puluhan tahun lalu.

Rekod menunjukkan Umno sepanjang menjadi kerajaan bersama Umno, MCA, MIC dan Gerakan di negeri itu, Umno ialah Timbalan Ketua Menteri dan memiliki majoriti dalam Dun di negeri itu.

Sehubungan itu, diharapkan dengan pemukiman PR itu nanti, segala penyokong, pengikut dan pendokong sejati PR akan menghadam sebaik mungkin maklumat dan pesanan dari pimpinan PR dalam menghadapi segala serangan BN terhadap pentadbiran PR selain memantapkan agensi penerangan di setiap bahagian di negeri itu.

Bagi negeri Kedah pula, media Umno/BN seakan-akan lumpuh menyerang negeri itu sehingga terpaksa memainkan isu remeh iaitu isu sampah untuk menyerang pentadbiran Ustaz Azizan Abdul Razak.

Malah, seorang editor kanan di akhbar Umno mengakui kebijksanaan MB Kedah itu dalam menguruskan negeri Jelapang Padi itu yang disifatkannya sebagai telus dan cukup bertoleransi.

Antara kesan penting yang dapat dilihat ialah beberapa ahli jawatankuasa kampung yang juga orang kuat Umno mula menyertai PAS dan PR setelah melihat keadilan yang diterapkan oleh Ustaz Azizan di negeri itu.

Februari: Najib menyerang

Panel lima hakim dengan sebulat suara mengisytiharkan bahawa Zambry Abdul Kadir adalah Menteri Besar Perak yang sah pada pagi ini. Penghakiman ini menunjukkan betapa bobroknya sistem kehakiman negara kita.

Pada awalnya, saya menjangkakan bahawa kemungkinan wujudnya senario "sebulat suara" agak rendah, memandangkan lima orang hakim ini perlu mempertimbangkan kesan yang menyusul daripada penghakiman tersebut. Dengan kata lain, walau mereka ingin memihak kepada UMNO sekalipun, mereka juga perlu mengambil kira prinsip Raja Berperlembagaan dan kesan sejarahnya.

Tanpa diduga, Malaysia sememangnya "boleh". Hakim telah mengangguk kepada campur tangan pemerintah (raja) , mengakibatkan sistem perlembagaan negara kita menjadi "contoh negatif" di kalangan negara Komanwel selepas ini.

Memberi laluan kepada TPM?

Sebelum ini, ada yang mempercayai bahawa Najib tidak sanggup untuk "menang sorak kampung tergadai". Membenarkan Sultan untuk bertemu dengan ADUN, akan secara tidak langsungnya menggalakkan rombakan kelompok berkepentingan dalam UMNO. Misalnya, apa kata seandainya Timbalan Perdana Menteri yang memperolehi sokongan Yang Dipertuan Agong atau Sultan menggunakan saluran ini untuk menggantikan pimpinan Perdana Menteri? Jadi, Najib dijangka tidak sanggup menanggung risiko ini hanya kerana kuasa kerajaan negeri di Perak semata-mata.

Sekiranya dilihat sekarang, Najib sememangnya seorang realist. Setiap percaturannya mengambil kira kepentingan dan kedudukan dirinya. Dalang di sebalik rampasan kuasa negeri Perak setahun lalu adalah Najib yang sedang menunggu untuk "menaiki takhta" (jikalau tidak mengapa pula beliau menyambut tiga ekor katak dengan senyuman yang melebar?). Dengan langkah ini, Najib berharap nilai dirinya dipertingkatkan, untuk menahan sebarang tekanan dari dalam parti.

Kecelaruan selepas itu dihadapi Najib dengan penuh sabar. Berdepan dengan serangan PR dengan kerahan massa, kemenangan MB sah Mohd. Nizar Jamaluddin dalam PRK Bukit Gantang, Najib tetap bertenang. Walaupun antaranya, desas-desus tersebar bahawa DUN Perak mungkin dibubar, yang cukup memberangsangkan PR untuk seketika, tetapi akhirnya terbukti ianya hanyalah taktik untuk mengaburkan dan mengecohkan kem musuh.

Pergolakan dalam UMNO

Jadi, sebarang "ganjakan langkah" dalam isu Perak adalah tamparan yang hebat terhadap Najib. Ia akan memberi kesempatan kepada golongan konservatif dalam UMNO untuk menyekat pemimpin yang sedia ada. Golongan konservatif ini sudahpun tidak berpuas hati dengan cara kerajaan mengendalikan isu agama dan ekonomi sebelum ini.

Untuk Najib, sekiranya pemulihan kredibiliti sistem kehakiman gagal mengukuhkan kedudukannya sekarang, maka beliau perlu teruskan hingga akhir, walaupun menanggung risiko "campur tangan daripada raja" pada masa depan, untuk memperlihatkan kebijakan dan kecekapannya.

Namun, kebijakan dan kecekapan Najib ini bukan ditampilkan dalam hal pentadbirannya dan keprihatinannya untuk menyelesaikan masalah rakyat, tetapi dalam hal bagaimana untuk menyerang musuh politiknya. Maka, kebijaksanaan ini tidak memadai untuk dipuji mana-mana pengamal media yang bermaruah.

Sebermulanya tahun ini, serangan media arus perdana terhadap pembangkang dan negeri Pakatan Rakyat semestinya diatur untuk bertembung dengan perbicaraan kes Liwat II Anwar Ibrahim. Sementara menyekat pemimpin PR, media tersebut memperbodohkan rakyat umum, terutamanya orang Melayu. PR kini terjerat ke dalam kecelaruan dalam parti,dan ini bukannya sesuatu yang berlaku secara kebetulan.

Penghakiman Mahkamah Persekutuan adalah penyelamat kepada Najib. Dari segi sumber, PR tidak memiliki kelebihan. Kini, Zambry memasuki pejabat kerajaan negeri dengan mendabik dada, malah dijangkakan lebih ramai dari PR terutamanya PKR yang akan melompat selepas ini.

Percaturan bijak Najib ini cuba mengukuhkan kuasanya dengan mencalit imej dan melunturkan semangat PR. Meskipun DUN Perak dibubarkan pada akhirnya, UMNO semestinya sudah semakin menghampiri kemenangan kelak. Maka, sesiapa yang menaruh harapan bahawa UMNO akan berubah adalah bodoh kalau bukan naif.

Seandainya penghakiman ini gagal membawa kesan massa, dan terus mengangguk kepada pentadbiran Najib dengan "senyuman harimau"-nya, maka bukan sesuatu yang pelik jikalau Anwar Ibrahim dimasukkan ke penjara semula.

Kemasukan Anwar ke dalam penjara kurang penting, jikalau dibandingkan dengan pemulihan kuasa UMNO. PR tidak harus berpeluk tubuh, dan harus mempersiap-sediakan mekanisme untuk menyelesaikan krisis ini.

*Josh Hong adalah penganalisa politik dan kolumnis MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Tulisan ini disunting dan diterjemahkan oleh Lim Hong Siang.