Khamis, 4 Februari 2010

ATM: Kes Enjin Belum Selesai, Kini Kes Maklumat Bocor Pula

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) kesal dengan kerapuhan sistem keselamatan agensi Pertahanan Negara mutakhir ini kerana sebelum kes kehilangan enjin pesawat F5E selesai, kini timbul pula isu kebocoran maklumat sulit Angkatan Tentera Malaysia.


Angkatan Tentera sepatutnya menjadi contoh dan penanda aras kepada sistem keselamatan agensi pertahanan lain, namun insiden terbaru ini menimbulkan kebimbangan dihati rakyat kerana negara ini boleh dianggap tidak selamat. Apa sahaja kekuatan dan kelematan sistem pertahanan yang ada dalam negara ini begitu senang diketahui musuh.

Intergriti anggota keselamatan negara bakal menjadi pertikaian jika ianya gagal ditangani segera. PAS yakin, insiden pembocoran maklumat ini melibatkan pegawai-pegawai kanan berpangkat tinggi kerana dari segi amalan kerahsiaan dalam organisasi Kerajaan dan Pertahanan, hanya mereka yang yang berpangkat tinggi sahaja mempunyai akses terhadap maklumat bertaraf sulit, rahsia dan rahsia besar.

PAS berharap agar agensi Keselamatan Negara membuat kajian semula tentang tahap keselamatan yang ada. Rakyat memerlukan satu jaminan yang kondusif terhadap tahap keselamatan negara.

Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan dinegara maju seperti Jepun pasti akan meletakan jawatan jika perkara sebegini berlaku, adakah Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan Malaysia perlu dibiarkan sahaja sedangkan ini adalah insiden kedua yang melibatkan kecuaian yang besar dibawah pentadbiran mereka.

PAS mahu Kerajaan mendakwa dan memberikan hukuman yang berat kepada pengkhianat negara yang terlibat dalam kes ini.

Ust. Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat

Ramlang Porigi Keluar Lagi!

SidangOnline

TEMERLOH : Bekas Imam Masjid Wilayah Persekutuan yang dipecat ekoran pendedahan di sebalik sumpah laknat Saiful Bukhari Azlan tahun lalu, tetap menganggap tuduhan liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim hanya untuk mengaibkan tokoh tersebut.

Ramlang Porigi yang kini bekerja sendiri mendakwa, anggapan beliau adalah berdasarkan sumpah laknat Saiful di masjid Wilayah yang mana beliau jadi saksinya, terdapat banyak keraguan dan telah dijadikan bahan kempen sewaktu Pilihan Raya Kecil (PRK) Permatang Pauh tahun lalu.

Berucap dalam majlis Solat Hajat dan Taklimat sempena perbicaraan kes liwat Anwar, di Balai Islam Darul Islah Paya Kechik, dekat sini 1 Februari lalu, beliau sendiri telah diarahkan oleh Pengarah Jabatan Agama Wilayah Persekutuan (Jawi) supaya tampil menjadi saksi yang mengaitkan tuduhan liwat oleh Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu.

Menceritakan secara terperinci kronologi sumpah bekas pembantu peribadi Anwar itu, beliau pada asalnya tidak tahu menahu perancangannya kerana pada hari Isnin minggu berkenaan beliau bercuti.

Selasa hingga Khamis berkursus jurunikah di Instititut Latihan Islam Bangi dan majlis sumpah tersebut diadakan pada hari Jumaat iaitu sehari sebelum hari penamaan calon PRK Permatang Pauh.

“Pada hari itu saya menerima arahan dari pegawai saya untuk menjadi saksi satu majlis sumpah yang mengatakan dia menerima arahan dari Pengarah Jawi. Sebelum itu saya bertugas menikahkan satu pasangan, setelah selesai saya lihat sudah ramai wartawan dah sampai termasuk krew televisyen”.

“Memeranjatkan saya, Saiful dikawal oleh pegawai polis dari balai Sentul dan Pengarah Jawi pun ada pada masa itu. Bila bos pun ada sekali saya terima saja arahan itu tanpa saya memikirkan apakah sebenarnya yang berlaku”.

“Pada majlis itu sendiri saya sudah nampak berlaku kejanggalan dan keganjilan. Mulanya Saiful mengaku diliwat oleh Anwar pada 26 haribulan kemudian tukar tarikh, lepas itu sebutan sumpah salah hingga saya perbetulkan,” katanya.

Menurut Ramlang, mengikut hukum Islam sepatutnya Anwar sebagai orang yang dituduh yang kena bersumpah, kenapa pula Saiful. Jadi ini tidak lain dan tidak bukan untuk mengaibkan Anwar Ibrahim, tetapi perancangan Allah lebih baik di mana.

“Jadi, letak imam itu untuk saksikan sumpah itu sahaja... itu hanya sekadar nak masuk televisyen dan siarkan tunjuk pada orang kampung. Saya tak sangka apabila hanya menerima arahan tapi akhirnya menjadi bahan fitnah termasuk dituduh menerima duit’.

“Sumpah itu menjadi bahan kempen di Permatang Pauh dan saya diberitahu dah ramai orang percaya kerana bersumpah dalam masjid, pegang Al-Quran pula itu”.

“Kadang-kadang memang kita hairan bagaimana konspirasi sebegini boleh dikaitkan dengan masjid, tapi cuba fikir...apa benda yang manusia tak berani lakukan kerana duit”.

Menurut Ramlang, beliau terpaksa membuat penjelasan kerana tidak sanggup lagi dirinya difitnah dan disumpah seranah oleh masyarakat.

“Cukuplah penyiksaan yang saya rasa bila dihighlightkan dalam TV3 saya jadi bahan kempen Umno, saya mengambil keputusan mendedahkan perkara sebenar melalui pentas ceramah setelah peribadi saya dikorek, iaitu dua hari sebelum PRK Permatang Pauh”.

Walau bagaimanapun, Ramlang berkata beliau terpaksa korbankan jawatannya.

“Selepas saya naik pentas dedahkan perkara sebenar, saya ditukar ke Jakim, selepas empat bulan saya terima notis pemberhentian kerja tanpa sebarang pampasan. Kita minta Allah gagalkan rancangan jahat dan konspirasi terhadap Anwar Ibrahim ini”.

Team 2010 kali ni bijak...!! sebab bapak saiful tu bekas TASK FORCE 2010...he.he..

oleh ali bagan utama

Salam Desa Damansara. Loya pun ado bila den folo kes liwat kedua Anwar Ibrahim nih. Masa kes liwat pertama dulu, Anwar Ibrahim dituduh meliwat Azizan, drebar Anwar sendiri. Muko Azizan secara jujur den cakap memang tak hensem. Ghoman pocah rumah. Bijak lah "team" kali ni pilih watak yang kono liwat tu. Kacak sikit dari Azizan. Marin maso tahun 1998, team dulu punyo mangkuk boleh lak buat lawak dengan mendakwa Anwar boleh meliwat secara Tagteam bersama-sama dengan Azizan dan Munawar Anees.

Team tahun 1998 juga boleh buat anda riang ria dan ketawa dengan aksi petunjukkan mengangkut tilam ke hulu ke hilir keluar masuk dalam mahkamah. Yelah, maso tu Tivoli Vila belum wujud lagi. Kali ni kondo tu memang terbukti ada. Jadi Hakim sendiri turun ke Kondo yang dimaksudkan semata-mata hanya nak tengok tilam. Tak hebat tu. Team 2010 memang lagi hebat dari Team 1998 walaupun sebenarnya mangkuk jugak den tengok. Tilam kali ni sangat berat. Itu pasal tak boleh angkut ke hulu ke hilir. Patah pinggang maa.

Di sinilah Anwar meliwat saya. Tuan Hakim nampak tak yang kuning-kuning tu.

Anwar meliwat Munawar Anees? Kamon la bai. Bikin malu company la ekau ni jang.

Hilang lagi : Dua Enjin Jet Sukhoi Lesap..ha..ha...sejak 1malaya perintah asyik hilang jek....!! macam altantuya lak..he..he...!!

Petaling Jaya: Dua enjin jet pejuang Angkatan Udara Malaysia "hilang" pada tahun 2007, selain daripada dua enjin F5 yang dicuri dari pengkalan udara Sungai Besi .

Dua enjin yang "hilang" itu baru dihantar untuk Sukhoi Su-30MKM Multi Role Combat Aircraft (MRCu). Pesawat tersebut mengalami "kerosakan benda asing" (FOD) selepas enjinnya menyedut batu dan benda-benda lain tatkala mendarat pada Jun 2007.

Sumber mengatakan kedua-dua enjin NPO Saturn AL-31FP itu telah dilupuskan selepas mengalami "bencana kerosakan" ketika jet Sukhoi baru itu mendarat di landasan pengkalan udara Gong Kedak di Kelantan.

Namun, Ketua Ankatan Udara, Datuk Seri Rodzali Daud telah menafikan tentang pelupusann tersebut dan berkata enjin tersebut telah dihantar untuk dibaiki.

Dia enggan menjelaskan lebih lanjut, tetapi mengatakan bahawa FOD adalah kejadian normal dalam operasi pesawat jet pejuang. Jika enjin boleh diperbaiki, ianya akan dihantar semula ke kilang NPO Saturn, Russia.

Sumber industri pertahanan tempatan mengesahkan kehilangan enjin yang rosak itu.

Adalah sukar untuk menganggarkan kos baru enjin AL-31FP. Negara telah membelanjakan RM155 juta bagi setiap jet Sukhoi dan kerajaan membeli 18 Su-30MKM dari Rusia pada Mac 2003 dengan kos RM3.42 bilion.

Adalah difahamkan bahawa insiden itu berlaku, ketika pesawat jet Sukhoi tersebut di uji pandu oleh Biro Desain Sukhoi. Pada awalnya RMAF menuntut agar syarikat Russia itu menggantikan dua enjin yang rosak itu.

Namun, Sukhoi telah menolak dengan alasan bahawa kru ujian hanya mengikuti arahan daripada pegawai RMAF mendarat di pengkalan udara Gong Kedak.

Walaupun jelas bahawa insiden itu merupakan satu pelanggaran peraturan tetap RMAF, namun tidak ada seorang pun yang diseret di atas kehilangan dua enjin tersebut.

Tengku Razaleigh Tidak Perlu Pedulikan Mahathir

SEMALAM Dr Mahathir Mohamad mengatakan tidak kena Tengku Razaleigh Hamzah berada atas pentas bersama pemimpin Kelantan Pas stadium Sultan Mohamad Ke-IV dan mengeluarkan pandangan bercanggah dengan partinya berhubung isu royalti minyak di Kelantan.

Kata Mahathir, Tengku Razaleigh sepatutnya menggunakan forum lain atau berjumpa sendiri dengan Perdana Menteri bagi menyampaikan pandangannya itu.

Sekali dengar nasihat Mahathir itu ikhlas dan menunjukkan beliau lebih suci dalam hal ini berbanding dengan Tengku Razaleigh. Nampak Mahathir seorang yang setia dan cintakan Umno nombor satu. Hebatlah Mahathir kerana akan mendapat tepuk sorak ahli Umno di seluruh bumi Malaya ini.

Mahathir tidak suka kalau Razaleigh mengkritik parti di atas pentas pihak musuh. Ia tidakan bukan bijak dan betul. Tindakan itu bukan menggambarkan Tengku Razaleigh seorang yang sayangkan parti sebaliknya cuba mengkhianati parti. Begitulah konotasi yang perlu diterjemahkan dengan kata-kata Mahathir itu. Mahathir mahu orang terus menyampah dengan bekas sterusnya itu.

Barang kali Dr Mahathir terlupa kepada apa yang berlaku kepada dirinya sendiri kira-kira 41 tahun yang lampau. Itulah manusia yang merasa diri sendiri yang sempurna dan agung maka mudah untuk melihat kuman di hujung kaki orang lain dan tidak akan nampak dengan gajah yang berak di atas kepala sendiri.

Tahun 1969 dulu Dr Mahathir juga melakukan hal sama dengan apa yang Tengku Razaleigh lakukan ini. Malahan tindakan Mahathir lebih sadis dan melampau dari itu. Bila beliau tidak senang dengan tindakan Tunku Abdul Rahman yang memecatnya dari Umno, beliau naik ke atas pentas Pas di Kedah dan membelasah habis-habisan Umno.

Apakah Dr Mahathir lupa sejarah berkenaan? Lupa dengan apa yang beliau lakukan satu masa dulu? Kalau beliau ingat beliau tidak tergamar untuk menegur Tengku Razaleigh dan perlu harus merasakan malu kepada diri sendiri. Dan kalau beliau sudah tidak mengingatinya maka tahap memorinya kini sama dengan Nik Abdul Aziz Nik Mat yang beliau pernah mengatakan sebagai nyanyuk? Mahathir dengan Nik Aziz sama-sama nyanyuk.

Bila Tengku Razaleig naik ke atas pentas Pas itu, gurunya adalah Mahathir sendiri. Mahathirlah yang mengajarnya. Jadi tidak usahlah Mahathir hendak nasihat dan kritik Tengku Razaleigh. Beliau harus mengkritik dirinya sendiri dan cara beliau menegur Tengku Razaleigh itu tidak ubah seperti bapak ketam nak mengajar anaknya berjalan betul. Kata dulang paku serpih, kata orang aku yang lebih.

Selama kira-kira empat tahun Abdullah Ahmad Badawi jadi PM, apa yang Mahathir tidak bambu dan kritik Abdullah. Siang malam Mahathir mencincang Abdullah. Beliau mengeliling ke segenap negara menghadiri forum yang dianjurkan khas untuk memburuk dan menjatuhkan Abdullah. Beliau sanggup mengeluarkan modal untuk menampung majlis forumnya. Bagi Mahathir tidak ada sebesar setengah hati kuman yang Abdullah lakukan adalah baik melainkan semuanya tidak baik.

Cara Mahathir mengkritik individu partinya sebenarnya lebih jijik dan kotor daripada apa yang Tengku Razaleigh lakukan di Kota Bharu tempoh itu. Tengku Razaleigh masih berdiplomasi dan bersuara menerusi kaedah dan peraturan tertentu. Tengku Razaleigh bercakap bukan berdasarkan emosi tetapi kebenaran menurut perlembagaan dan Akta Pembangunan Petroleum 1974 yang beliau sendiri terlibat menubuhkannya.

Salahkah kalau Tengku Razaleigh menyuarakan apa yang diketahuinya? Tuntutan yang dibuat oleh Tengku Razaleigh itu adalah sebagai menenuhi amanat Tun Razak. Seperti mana katanya Tun Razak mengarahkan supaya royalti minyak dibayar kepada negeri-negeri berkenaan kerana negeri itu masih miskin. Sebenarnya apa yang dilakukan Tengku Razaleigh itu meringankan atau pun menyelamatkan Najib Razak daripada menanggung dosa kering kerana tidak menunaikan amanat dan wasiat bapanya? Sebagai PM kini Najib berkewajiban menunaikan amanat bapaknya.

Mahathir sepatutnya tidak menyempitkan otaknya dalam soal ini. Kerja jahatnya ke atas Kelantan selama menjadi PM 22, tahun patut dihentikan. Diskriminasi yang Mahathir lakukan cukup menyeksa rakyat negeri kelantan. Selama lebih 10 tahun beliau jadi Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan dengan Annuar Musa selaku timbalannya, apa yang beliau lakukan ke atas Umno Kelantan?

Apakah Umno Kelantan mendapat manfaat dari itu. Sayang orang-orang Umno Kelantan boleh dipandir dan dilabulabikan oleh Mahathir terus menyokongnya tanpa mendapat apa-apa hasil buat rakyat Kelantan. Lebih sedih lagi mereka sanggup mengenepikan tokoh mereka sendiri, Tengku Razaleigh dan bersedia menjadi pembawa karung guni Mahathir. Ada setengahnya sanggup menjadi penjilat dubur Mahathir.

Kegagalan Umno merampas Kelantan semasa beliau memimpin Kelantan dan Malaysia menunjukkan rakyat Kelantan tidak boleh menerima Mahathir. Tindakan dan hukuman politik Mahathir ke Kelantan menyebabkan rakyat Kelantan membenci kepada Umno hingga ke anak cucu. Mahathir telah berdosa kepada Umno Kelantan dan rakyat Kelantan selama beliau menjadi ketua di Kelantan.

Kalau Mahathir bimbang dengan sikap Tengku Razaleigh itu boleh menjejaskan peluang Umno Kelantan, maka beliau kena sumpah dirinya sendiri. Kerana pendekatan dan stail politik beliau di Kelantanlah menyebabkan Umno Kelantan jatuh tidak bangkit-bangkit sehingga sekarang.

Sebagai negawaran Dr Mahathir hendaklah adil kepada diri sendiri dan Tengku Razaleigh atau sesiapa saja. Janganlah bercakap mengikut emosi dan sentimen lapok. Selamanya Mahathir tidak pernah senang dengan Tengku Razaleigh. Dan Tengku Razaleigh pula seakan tidak sanggup untuk memutuskan persahabatan politiknya dengan Mahathir dan rela menyerahkan lehernya untuk dikorbankan Mahathir demi kepentingan politik bekas PM itu.

Mahathir juga jenis manusia tidak mengenang budi. Sekurang-kurang dua kali Tengku Razaleigh telah menanam budi besar kepadanya. Kali pertama ialah selepas bersetuju agar Mahathir dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri, walaupu waktu itu Tengku Razaleigh mempunyai hak untuk menghalangnya. Namun atas persahabatan dan janji beliau merelakan Hussein Onn lantik Mahathir sebagai TPM.

Kedua ialah dalam tahun 1995, Tengku Razaleigh Hamzah sekali lagi berkorban demi kepentingan Umno dan Melayu apabila bersedia membubarkan Perti Semangat 46 dan menyertai semula Umno. Dua jasa dan budi Tengku Razaleigh ini sangat besar dan tidak mudah dilupakan oleh orang yang tahu dan kenal apa itu erti orang berbudi kita merasa. Namun tidak kepada Dr Mahathir. Setiap sudut, juring beliau terus bermain politik untuk keampuhan kuasanya dan selama itulah menjadikan Tengku Razaleigh sebagai mangsa dan perkakas.

Berhubung dengan usaha Razaleigh menyokong kerajaan Kelantan mendapatkan royalti minyak, itu adalah perjuangan suci Tengku Razaleigh untuk negeri kelahirannya sendiri. Razaleigh tidak perlu merasa malu dengan apa yang beliau lakukan. Peduli dan nyahkan suara-suara sumbang dari kaki ampu yang mengkritik tindakannya itu.

Tengku Razaleigh tidak perlu merasa sedih dan duka atas kritikan dan cemuhan oleh Umno. Kehadiran lebih 50,000 rakyat Kelantan mendengar penjelasannya itu sudah cukup untuk membuktikan Tengku Razaleigh masih merupakan seorang pemimpin berjiwa rakyat yang dihormati di Kelantan. Rakyat Kelantan sedia bersama Tengku dan melupai kisah lampau. Asalkan saja Tengku berjuang untuk Kelantan, rakyat sedia bangun dan jatuh bersama Tengku!

Pun begitu juga kalau Umno tidak mahu Tengku, Tengku tidak perlu bimbang. Gelora dan senario politik hari ini menyerlahkan ada bunga-bunga sedang berkembang Tengku akan dijadikan kandi harapan negara ini. Saya merasakan sekiranya berlaku sesuatu kepada Anwar Ibrahim, tidak mustahil Pakatan Rakyat akan merisik Tengku untuk menaiki pelamin yang mungkin tidak sempat diduduki Anwar.

Biarlah Mahathir, Rais Yatim, Ibrahim Ali atau sesiapa saja yang tidak senang dan berbulu dengan Tengku ekoran tindakan itu tidak mengapa, asalkan rakyat Kelantan bersama Tengku. Asalkan Pakatan Rakyat senang dengan Tengku. Percayalah bagi rakyat Kelantan mereka sedia menandukan Tengku sebagai hero berbanding dengan sejuta orang sejenis dan sespecies dengan ketiga-tiga orang itu.
MSO

Wanita Menjerit "Oi Saiful, Aku Sumpah U Tak Boleh Buang Air Besar 10 Hari"

Saksi pertama perbicaraan kes liwat kedua Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mohd. Saiful Bukhari Azlan menyambung keterangannya petang ini selepas tinjauan mahkamah kira-kira 1 jam di tempat kejadian tengah hari tadi.

Terdahulu, kehadiran kira-kira 17 kenderaan dengan iringan kawalan polis memecahkan kesunyian kawasan penempatan mewah Damansara Heights yang popular dengan kalangan ekspatriat.

Konvoi itu berlepas dari Mahkamah Tinggi pada 11.43 pagi termasuk pegawai mahkamah, kesemua anggota pasukan pendakwaan dan juga pasukan pembelaan yang diketuai Karpal Singh.

Saiful, yang memakai sut kelabu gelap dan kemeja putih, diiringi peguam Zamri Idrus yang bertindak sebagai peguam pemerhati baginya.

Sejurus tiba, Saiful menunjukkan kepada Hakim Mohamad Zabidin, tempat dia meletakkan keretanya pada hari kejadian dan lif yang digunakannya untuk ke apartmen itu.

Kondominium itu terletak kira-kira tiga hingga empat minit perjalanan dengan kenderaan dari rumah lama Anwar di Bukit Damansara.

Kehadiran mereka juga “diikuti” sekumpulan penyokong pro-Anwar. Anwar juga mengiringi hakim dan pasukan peguam ketika tinjauan dilakukan.

Penyokong Anwar kelihatan “ghairah” apabila melihat kehadiran Saiful dalam salah satu kereta bersama bapanya, Azlan Mohd Lazim dan peguam Zamri Idrus.

Melihat kehadiran Saiful, seorang wanita yang berbaju kurung warna hijau dan berskaf ungu lembut menjerit: “Jantan sial! Oi Saiful, aku sumpah ‘you’ tak boleh buang air besar sepuluh hari.”

Tindakan wanita ini menggamamkan anggota kawalan keselamatan di kondominium berkenaan dan juga anggota polis yang hadir.


Anwar, dan Saiful turut hadir apabila Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah memeriksa apartmen dua bilik tidur itu yang terletak di tingkat lima.

Saiful menunjukkan kepada hakim tempat Anwar duduk di ruang tamu apabila dia datang untuk menghantar dokumen dan bilik tidur utama di mana kejadian liwat itu berlaku selepas itu.

Semasa pemeriksaan itu, Mohamad Zabidin dilihat bertanya beberapa soalan kepada Saiful.

Terdapat sebuah katil kelamin di bilik tidur utama di mana tingkapnya ditutupi langsir warna kelabu gelap. Langsir berwarna serupa juga terdapat di ruang tamu yang juga terdapat sofa kulit berwarna pudar. Di ruang makan, terdapat sebuah meja makan untuk enam orang.

Anwar meninggalkan tempat itu selepas pemeriksaan di bilik tidur utama.

Dari apartmen itu, hakim dan Mohd Saiful pergi ke pejabat pengurusan kondominium itu untuk memeriksa kemudahan CCTV.

Lawatan itu diadakan selepas Saiful menyambung keterangannya secara tertutup pagi tadi di Mahkamah Tinggi yang terletak berhampiran.

Pada sessi petang, rakaman kamera litar tertutup (CCTV) menunjukkan Saiful memasuki kawasan Kondominium Desa Damansara pada hari kejadian dia mendakwa diliwat oleh majikannya itu.

Ketika rakaman dipertontonkan di mahkamah, Saiful mengesahkan bahawa orang dalam rakaman itu adalah dirinya.

Rakaman CCTV itu menunjukkan Saiful memasuki lif untuk ke aras lima dan kemudian meninggalkan aras itu juga dengan menaiki lif.

Dia dilihat menuju ke aras lima pada pukul 2.47 petang dan kemudian keluar pukul 4.14 petang.

Bagaimanapun rakaman yang menunjukkan Saiful masuk dan keluar kondominium itu tidak dapat dipertontonkan ekoran masalah teknikal pada komputer.

Saiful berkata pada jam 1.00 petang, 28 Jun 28, 2008, dengan ditemani oleh bapa saudaranya Tuah Mohd Halim, mereka ke Hospital Tawakal. Bagaimanapun dia gagal mendapat rawatan kerana hospital itu beroperasi separuh hari.

Berikutan itu, dia pergi ke sebuah lagi hospital swasta, Hospital Pusrawi dan dirawat oleh Dr Mohd Osman Abdul Hamid.

Saiful berkata doktor di Pusrawi mecadangkannya supaya ke hospital kerajaan untuk diperiksa.

Dia menyatakan kemudiannya dia ke hospital Kuala Lumpur dan memberitahu seseorang yang dikenali sebagai Dr Daniel yang dia diliwat oleh tertuduh.

Doktor itu memberikannya sekeping nota dan dia dirujuk ke wad kecemasan bagi membuat laporan polis. Superintenden Jude Pereira adalah antara pegawai polis yang membantunya membuat laporan.

Mahkamah ditangguhkan sehingga jam 9.30 pagi esok.



ANAK MUDA PERAK DIGESA BERSAMA-SAMA BUAT PERUBAHAN BESAR – HAFEZ SABRI

Koordinator NGO Institut Pemikir Muda Malaysia Saudara Mohd Hafez Sabri menggesa anak-anak muda di seluruh negeri Perak untuk menjadi penentu perubahan politik pada pilihanraya DUN Perak yang dijangka berlaku dalam masa terdekat ini.

Menurut beliau, suasana politik masa hadapan di negari ini perlu diselamatkan daripada menjadi lebih teruk dan buruk selepas berlakunya rampasan kuasa oleh kerajaan umno pada februari tahun lepas.

Beliau menjelaskan, perkembangan situasi politik di Perak terkini menyaksikan sikap dan perangai sebenar pemimpin-pemimpin UMNO/BN yang terus menerus meragut demokrasi di negara ini.

Justeru itu beliau menyarankan agar anak-anak muda yang akan menjadi pengundi pada pilihanraya DUN Perak tidak lama lagi perlu menterjemahkan satu perubahan situasi politik di masa hadapan.

Menurut beliau lagi, Institut Pemikir Muda Malaysia akan terus konsisten mengajak anak-anak muda di negara ini untuk bersama-sama aktif dalam membawa masa hadapan negara yang lebih baik dan cemerlang.

Oleh itu sumbangan tenaga dan fikiran anak muda akan menjadi pemangkin yang paling efektif untuk membawa perubahan kearah kebaikan dan kesejahteraan rakyat di negara ini.

Menurut beliau lagi, beliau sangat yakin dengan keterlibatan aktif generasi anak muda di negara ini mampu membina Malaysia menjadi sebuah negara yang hebat di pentas dunia.

Bagi beliau, anak-anak muda yang majoritinya mempunyai semangat perjuangan yang kental merupakan aset penting yang perlu disepadukan untuk perubahan arus politik di negara ini.

Tambah beliau lagi, diperingkat kesatuan ngo anak muda seluruh malaysia mereka menggesa supaya anak-anak muda bersama dengan denyut nadi arus perubahan dunia yang semakin hebat
.
Memetik ucapan beliau ” Saya yakin anak muda sedang bersungguh bekerja untuk perubahan politik di seluruh dunia dan kini sudah tiba masanya anak-anak muda berperanan secara aktif di pentas glokal dan
global dan tidak hanya menjadi pemerhati kepada proses perubahan besar ini.”

” Saya juga yakin bahawa generasi anak muda masa kini semakin celik dan bijak politik. Malahan mereka juga semakin terdedah dengan maklumat yang pantas dan tepat serta tidak bergantung kepada hanya
maklumat yang bersifat sensasi dan mengelirukan. Kehadiran generasi anak muda berinformasi pasti mampu diterjemahkan dalam satu kerangka besar perubahan politik di negara ini ”.

Bagi beliau, suasana politik di Perak telah banyak mengajar dan memberi erti kepada generasi muda berkenaan demokrasi ,keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang. Pencemaran demokrasi yang
diaksikan oleh ADUN-ADUN UMNO/BN Perak semasa persidangan Dewan Undangan Negeri Perak yang lepas hanya menyerlahkan lagi siapakah menjadi dalang kepada pencemaran demokrasi yang telah menggelapkan
ruang lingkup sistem demokrasi di negara ini. jelas beliau.

Institut Pemikir Muda Malaysia, akan terus memastikan agenda generasi muda membawa perubahan politik di negara ini akan disambut dengan semangat perjuangan yang ikhlas,kental dan bersemangat, tegas beliau.

“ Kita juga yakin kini semakin ramai pejuang-pejuang muda yang akan terus menyumbangkan bakti,idea dan tenaga bagi menjayakan agenda besar arus perubahan di negara ini” memetik kata-kata beliau.

Beliau juga menggesa generasi muda mendaftar sebagai pengundi dengan dengan segera. Mulakan langkah besar ini dengan generasi muda menjadi pemilih yang bijak dan bermaklumat untuk membawa perubahan politik di negara ini. Tekanan, ancaman dan ugutan yang semakin hebat dikenakan mutakhir ini hanya menjadi penguat dan iltizam kepada generasi muda untuk merealisasikan perubahan besar ini.

PRU-13 adalah detik yang cukup penting untuk generasi muda. Ini dan saat ketikanya generasi muda menjadi gelombang besar baru dan mampu menjadi penyelamat kepada negara ini dengan membawa sistem siasah dan harapan baru untuk Malaysia yang lebih demokratik, jelas beliau.

SATIRA POLITIK SEMASA





Lawak pecah perut

Satu lagi lawak pecah perut yang ada kaitan dengan si katak Ibrahim Ali ahli politik yang dah EXPIRED!!

Satu lagi cara dia nak terus kekal dipersada politik tanah air dan kelihatan relevan ialah dengan cuba membabitkan diri dengan isu royalti minyak Kelantan. Kata Berahim... kalau kerajaan PAS/Pakatan Rakyat Kelantan gagal membawa isu royalti minyak ke mahkamah... dia sebagai rakyat Kelantan akan berbuat demikian. Weh.... siap bagi tempoh masa kepada kerajaan Tok Guru Nik Aziz.

Ha ha ha ha.... lawak pecah perut, komer.... lawak pecah perut!!! Geli hati aku weh... bukan setakat pecah perut tetapi pecah tangki ayor kencing!!

JUARA KATAK nak jadi JUARA RAKYAT


Yang syiuk nya... apabila dengor resond Tok Guru Nik Aziz.

Kah kah kah kah.... Kita gelak dulu!!!

Tok Guru kata.....

Siapa dia Berahim Ali?? Siapa dia Berahim Ali??? WHO ARE YOU???

Ha ha... speaking gomen Tok Guru kita weh... Harap Berahim Ali paham!!!

Ambik ko Katak!!! Ada hati nak jadi juara rakyat. Pigiiiraahhhh!! Juara katak layak ler kot...

Bincang apa pandangan Islam mengenai skandal

Dalam berita hari ini yang bertajuk "Selepas tolak kerajaan perpaduan, Nik Aziz mahu PAS-Umno duduk semeja bincang isu agama," Bernama melaporkan:
Selepas menolak perbincangan kerajaan perpaduan antara PAS dan Umno, Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mahu Umno dan PAS duduk semeja untuk membincangkan isu-isu berkaitan agama Islam daripada berterusan menghabiskan masa bertelagah mengenai politik.
Saya sokong!

Dalam perbincangan itu, bolehlah dibincangkan apa pandangan Islam mengenai isu-isu seperti benda-benda tersembunyi dalam siasatan dan perbicaraan pembunuhan Altantuya Shaariibuu, kerugian skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) bernilai RM4 .6 bilion, kerugian MAS RM8 bilion dan lain-lain tidak terkecuali kerugian dalam pembinaan Bazar Tok Guru di Kota Bharu bernilai RM50 juta.

Harap dibincangkan juga apa pandangan Islam mengenai para pemimpin yang berkuasa di peringkat pusat atau negeri yang menerima sagu hati atau infa' dari tauke-tauke, tidak kiralah sebelum atau selepas sesuatu projek atau konsesi diberikan.

Harap dibincangkan juga apa pandangan Islam mengenai apa yang didakwa dan dituduh sebagai kebangangan kerajaan Kedah di bawah pimpinan Ustaz Azizan Abdul Razak yang mengalami kerugian kira-kira RM4 juta ringgit setelah ditipu hidup-hidup untuk melabur di Papua New Guinea. Lebih buruk kelaku lagi, orang yang terlibat jadi tukang kira kepada penipuan itu menjadi penasihat ekonomi pula.

Itu belum lagi apa yang dihebohkan mengenai cerita beli ladang lembu kononnya untuk supply daging kepada Nahdatul Ulama di Indonesia. Orang hebohkan, "siap buat ofis kat Jakarta. La ni senyap".

Bincang perkara-perkara seperti itu lebih bermanfaat kepada kepentingan rakyat dari berbincang mengenai puak jahat yang nak gunakan kalimah Allah. Buka Quran dan Hadith, isu seperti itu boleh selesai dalam perbincangan tak sampai dua tiga jam.

Soal satu lagi puak jahat yang nak politikkan isu itu sampai ke peringkat menggelejat menunjuk perasaan, serang masjid, surau, gereja, kuil dan sebagainya, itu isu politik. Dah nak jadi ahli politik, kena la pandai berpolitik lawan kerja jahat puak-puak jahat tu.

LENSA MAHKAMAH JALAN DUTA 4-2-2010




















Rumusan prosiding perbicaraan Fitnah 2.0 Anwar Ibrahim hari ini 4/2/2010

Perbicaraan masih lagi berkisar pada keterangan Saiful Bukhari selaku saksi pendakwaan pertama.

1. Terdahulu, Karpal Singh memohon Mahkamah untuk mensabitkan Utusan Malaysia atas kesalahan menghina mahkamah berikutan penggunaan tajuk “Saya tidak rela diliwat lagi”, di mana perkataan “lagi” itu sama sekali tidak berbangkit dalam perbicaraan semalam.



2. Hakim Zabidin terpaksa mengambil masa 5 minit (menelefon seseorang mungkin?) untuk membuat keputusan.Sebagaimana dijangka, keputusan kurang cerdik telah diputuskan, dimana Utusan tidak melakukan kesalahan tersebut di dalam kamar mahkamah, justeru ia bukan satu bentuk penghinaan.

3. Mahkamah telah dipertontonkan dengan rakaman CCTV yang menunjukkan pergerakan seorang individu menaiki lif ke aras 5 dan menaiki lif yang sama meninggalkan aras tersebut.Saiful mengakui individu tersebut adalah beliau.

4. Saiful ditunjukkan dengan beberapa keping gambar, dan Saiful mengesahkan itulah beliau yang sedang bergerak keluar daripada kondominium berkenaan.
Pertikaian: gambar ini antara bukti yang tidak dibenarkan mahkamah untuk diberi kepada DSAI dan pasukan pembelaannya. Justeru potensi bahawa gambar ini dimanipulasi sangat besar kerana kesahihannya hanya diketahui oleh pasukan pendakwa.

5. Saiful sewaktu ditanya Yusuf mengapa beliau menemui doktor, menjawab yang dia menemui doktor berkenaan dia telah diliwat. Saiful mengaku bahawa dua hari selepas kejadian berkenaan barulah dia mengambil keputusan untuk menemui doktor.
Pertikaian: dalam ilmu Biologi, air mani hanya boleh bertahan selama 24jam sahaja.

6. Doktor Mohamed Osman masuk ke dalam kamar mahkamah, dan Saiful menyatakan bahawa dia mengenai doktor tersebut sebagai ‘Doktor Pusrawi’.

7. Saiful mendedahkan, sewaktu pemeriksaan dibuat, doktor tersebut telah memasukkan sesuatu ke dalam dubur beliau. Dan pada ketika itu dia memaklumkan yang dia telah diliwat.Doktor berkenaan telah memberhentikan pemeriksaan serta merta.
Pertikaian: Laporan Doktor Mohamed Osman yang telah tersebar luas di internet jelas menunjukkan bahawa dubur Saiful adalah suci daripada sebarang tusukan.

8. Doktor tersebut telah menasihatkan Saiful untuk membuat pemeriksaan tersebut di hospital kerajaan, dan Saiful menuruti nasihat doktor tersebut.

9. Saiful kemudian beralih ke Hospital Besar KL (HKL). Di sana beliau bertemu dengan seorang ‘doktor India’.

10. Saiful mendakwa beliau telah membuat laporan polis di Pondok Polis HKL. polis membawakan borang repot kepada dia selepas dia memaklumkan yang dia telah diliwat. Saiful memaklumkan bahawa DSAP Jude Perriera adalah Pegawai Penyiasat bagi kes beliau.

11. Apabila memaklumkan kepada doktor di HKP bahawa dia telah diliwat,Saiful terus dibawa ke wad kecemasan untuk pemeriksaan lanjut. Selepas sejam, seorang doktor datang untuk membuat pemeriksaan tekanan darahnya. Selepas setengah jam, seorang doktor datang dan memaklumkan yang Saiful perlu membuat laporan polis sekiranya dia mahu diperiksa atas kes liwat.

12. Selepas setengah jam, dua orang pegawai polis telah datang dan membawakan dokumen berkaitan untuk membuat laporan polis. Polis berkenaan menyoal siasat beliau dan selepas waktu Isyak, dua ke tiga orang doktor melakukan pemeriksaan ke atas badannya.
Pertikaian: dalam laporan perubatan kedua, juga konsisten menyatakan bahawa tiada sebarang tusukan ke dalam dubur saiful. Juga tidak ada sebarang tanda-tanda pergelutan yang mengesahkan beliau diliwat.

13. Sewaktu pemeriksaan, Saiful menyatakan yang doktor telah menggunakan putik kapas (cotton bud) untuk memeriksa leher, badan dan dubur beliau.

14. Mahkamah ditangguhkan ke 9.30 pagi esok, Jumaat (5/2/2010).

Pejabat Ketua AMK

Yes, Anwar Abrahim Liwat Saiful....

Catatan rakan-rakan yang mengikuti perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim memperlihatkan ketika ini Mohd Saiful Bukhari telah menang 10-0.


Di kondominium itu Saiful menceritakan kepada hakim dan para peguam bagaimana diliwat. Ketika dikamar mahkamah Saiful begitu tangkas berhujah.

Diberitakan Anwar Ibrahim mencatat dengan air muka sinis terhadap penyataan Saiful. Pancatat pasti Anwar bukan sedang mereka skrip. Fakta dicatat dari hujah .

Biarlah sehingga petang tadi Saiful bagaikan menang 10-0. Jika esok Saiful mendakwa menang 20-0. Dan lusa 30-0 pula.

Perbicaraan masih diperingkat awal, sekitar 1% pembuktian. Jika Saiful rela duburnya diliwat dan Perdana Menteri sangat berminat. Ada kemungkinan juga malam tadi Saiful diliwat dek Mat Black.

Pembaca usah berdebar-debar kes liwat ini. Saiful sedang menendang penalti ke gawang tanpa penjaga gol dangan hanya berkaki ayam.

Kita nantikan Anwar pula menendang penalti dengan boot yang sama digunakan oleh Rolando.

Rasuah Pasir - 7 Termasuk Inspektor dan Ibu Tunggal Didakwa

Tujuh orang mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan berhubung kes rasuah yang berkaitan dengan perlombongan pasir secara haram di Selangor.

Mereka dihadapkan di Mahkamah Sesyen di hadapan hakim Mat Ghani Abdullah di sini hari ini.

Ketujuh-tujuh tertuduh termasuklah seorang polis berpangkat inspektor, kakitangan kerajaan dan seorang suri rumah.

Akhir bulan lalu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menangkap hampir 40 orang di pelbagai lokasi di seluruh negara disyaki terlibat dengan sindiket mencuri dan menyeludup pasir.

Sebahagian daripada mereka sudah pun dihadapkan di mahkamah.

Abdul Halim didakwa sebagai penolong pengarah tanah yang bertugas di Pejabat Daerah & Tanah Hulu Langat telah meminta untuk dirinya suapan wang tunai RM2,000 daripada Khairul Anuar Ahmad Bustaman, 23, supaya tidak mengambil tindakan undang-undang ke atas aktiviti pengeluaran pasir tanpa permit yang sah oleh Khairul Anuar di kawasan Lot 1519, Batu 19 1/2 dan Lot 3654, Batu 1/4 Jalan Sungai Lui, Hulu Langat.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu di Pejabat Daerah & Tanah Hulu Langat, Seksyen 9, Bandar Baru Bangi, kira-kira pukul 11 pagi pada 23 April tahun lepas.

Abdul Halim juga didakwa secara rasuah setuju menerima suapan wang tunai RM2,000 daripada Khairul Anuar melalui Mohd Azam Ab Jalil, 30, sebagai dorongan untuk melakukan perkara yang sama di dalam sebuah kereta Perodua Kancil nombor pendaftaran WPN 5287 di Jalan Medan Bangi, Bandar Baru Bangi dekat sini, kira-kira pukul 10 pagi pada 24 April tahun lepas.

Abd Wahab pula didakwa sebagai Penolong Pengurus Tanah yang bertugas di Kumpulan Semesta Sdn Bhd (anak syarikat kerajaan Selangor) telah secara rasuah memperoleh dari Mohd Shafiq Idrus wang tunai RM3,000 yang dimasukkan ke dalam akaun Maybank miliknya sebagai dorongan untuk memproses permohonan Mohd Shafiq bertarikh 6 Okt 2009 bagi mengusahakan kawasan pasir di sepanjang Sungai Langat, Dengkil, Sepang.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu di Maybank cawangan Kajang, Ground & Mezzanine Floor, 28-30, Jalan Tukang Pekan Kajang, Hulu Langat, kira-kira pukul 3 petang pada 18 Sept tahun lepas.

Abdul Amir didakwa sebagai Inspektor polis di cawangan trafik, Ibu Pejabat Polis Daerah Kajang telah secara rasuah memperolehi untuk dirinya suapan wang tunai RM200 daripada Lee Keen Seng, 43, di pejabat Cawangan Trafik, Ibu pejabat Polis Daerah Kajang, kira-kira pukul 2 petang pada 6 Nov 2008.

Tertuduh juga didakwa memperoleh untuk dirinya suapan wang tunai RM1,500 daripada Wong Yun Fui, 32, melalui Ahmad Khairi Ley di tempat letak kenderaan di kawasan rehat Lebuhraya Kajang Silk menuju ke Kajang, Hulu Langat, kira-kira pukul 12.15 tengah hari pada 13 Nov 2008.

Abdul Amir turut didakwa memperoleh bagi dirinya suapan wang tunai berjumlah RM4,500 daripada Wong melalui akaun Maybank miliknya di Maybank cawangan Sri Serdang dekat sini, pada 22 Dis 2008, 19 Jan dan 4 Mac tahun lepas.

Tertuduh didakwa melakukan kelima-lima kesalahan itu sebagai dorongan untuk tidak mengambil tindakan ke atas lori-lori pasir yang membawa lebih muatan. Kesemua tertuduh didakwa di bawah Akta Pencegahan Rasuah 1997 dan Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang jika sabit kesalahan memperuntukkan hukuman penjara minimum 14 hari dan maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, yang mana lebih tinggi.

Mat Ghani membenarkan Abdul Halim yang diwakili peguam Amir Khusyairi Mohamad Tanusi dibebaskan dengan jaminan RM6,000 serta seorang penjamin dan menetapkan perbicaraan selama tiga hari bermula 17 Mei depan serta sebutan kes pada 11 Mac depan.

Sementara bagi Abd Wahab yang juga diwakili peguam Amir Khusyairi, mahkamah menetapkan ikat jamin berjumlah RM5,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan perbicaraan pada 20, 21 dan 24 Mei depan serta sebutan kes pada 11 Mac.

Mat Ghani turut membenarkan Abdul Amir yang diwakili peguam Azrul Zulkifli Stork dibebaskan dengan jaminan RM7,000 serta seorang penjamin dan menetapkan perbicaraan selama tiga hari bermula 6 Julai depan serta sebutan kes pada 22 Mac.

Ibu tunggal antara 7 didakwa rasuah sindiket curi pasir

Dalam pada itu di mahkamah yang sama, tiga individu termasuk seorang ibu tunggal turut menghadapi tuduhan rasuah membabitkan aktiviti pengeluaran pasir di kawasan Hulu Langat, pada Oktober 2009 dan Januari lepas.

Latifah Mahfodz, 45, dari Cheras; dan Azman Annhar, 44, dari Hulu Langat; serta Hamzah Che Hassan, 43, dari Semenyih dekat sini, mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan selepas pertuduhan dibacakan terhadap mereka.

Latifah, suri rumah dan Azman yang bekerja sendiri, didakwa bersama-sama meminta suapan wang tunai RM10,000 daripada Adnan Abd. Mokhtar, 41, sebagai dorongan kononnya untuk diberikan kepada penguat kuasa Pejabat Tanah Daerah Hulu Langat dan SPRM supaya tidak mengambil tindakan penguatkuasaan terhadap Adnan yang akan menjalankan aktiviti pengeluaran pasir secara tidak sah di atas tanah kerajaan Bukit Enggang, Hulu Langat.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu di Restoran Thoiba di No. 101A, Jalan 2, Batu 9, Cheras dekat sini, kira-kira pukul 10 malam pada 14 Jan lepas.

Latifah, ibu kepada tiga orang anak dan Azman, juga didakwa bersama-sama menerima suapan wang tunai RM10,000 daripada Nur Aida Arifin, 24, sebagai dorongan untuk melakukan perkara yang sama di Starbucks Coffee di G31, Aeon Cheras Selatan Shopping Center, Hulu Langat, kira-kira pukul 5.25 petang pada 18 Jan lepas.

Hamzah pula didakwa telah menerima suapan wang tunai RM500 daripada Tea Ming Kun, 40, sebagai dorongan kononnya untuk membantu mendapatkan permit pengeluaran pasir di Lot 3512 dan Lot 3513, Ulu Sungai Long, Hulu Langat, dan bagi

pengeluaran pasir di Stock Pile milik Kilang Cheras Kaolin Sdn Bhd dari Kumpulan Semesta Sdn Bhd.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di Restoran & Cafe Anjung, No. 70, Jalan Temenggong 1/9, Cheras, kira-kira pukul 10.30 pagi pada 22 Okt tahun lepas.

Jika sabit kesalahan, ketiga-tiga tertuduh boleh dihukum mengikut Seksyen 24 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara minimum 14 hari dan maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, yang mana lebih tinggi.

Mat Ghani membenarkan Latifah yang diwakili peguam Muhammad Izzam Zailani dan Azman yang diwakili peguam Zainuddin Abdul Razak dibebaskan dengan jaminan RM5,000 setiap seorang serta seorang penjamin dan menetapkan tarikh perbicaraan selama tiga hari bermula 17 Mei depan.

Sementara bagi Hamzah yang juga diwakili peguam Zainuddin, Mat Ghani menetapkan ikat jamin berjumlah RM2,500 dengan seorang penjamin dan menetapkan perbicaraan selama tiga hari bermula 1 Jun depan.

Mahkamah turut menetapkan 11 Mac depan untuk sebutan bagi kedua-dua kes.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya Ng Siew Wee dari SPRM.



Khalid Samad: Tuan Ibrahim Tuan Man Dan Saya

Saya meletakkan tulisan TITM di blog saya sebagai bukti bahawa saya tidak merasa marah atau dendam terhadap beliau. Sebenarnya saya turut bersimpati terhadap beliau dalam isu ini. Dia dikecam jauh lebih teruk dari saya, sedangkan dia hanya berusaha untuk menjalankan tugas yang tidak ingin dipikulnya sejak dari awal lagi.

TITM merupakan salah seorang pimpinan yang mudah didampingi dan di dalam sesi perbahasan atau perbincangan saya melihat beliau sanggup mendengar hujjah-hujjah dari semua pihak, termasuk yang tidak berlatar-belakang pendidikan agama. Hujjah dipertimbangkannya berdasarkan kekuatan hujjah, bukan atas dasar siapa yang bercakap. Dalam beberapa isu, termasuk berhubung isu kalimah Allah, semasa mesyuarat Lujnah Politik PAS Pusat atau yang di rumah DSAI, kami sealiran.



Namun, seperti biasa, tidak mungkin kita bersetuju di atas semua perkara. Dalam soal keputusan JK Disiplin, saya akur dan tidak membantah, namun itu tidak bererti saya setuju secara keseluruhan atau berpuas-hati. Benar, saya telah menyebut bahawa matlamat minima tercapai tetapi itu tetap merupakan yang paling minima. Tetapi, adakah kita patut berpuas-hati dengan hanya yang minima?

HARAPAN AHLI DAN PENYOKONG TERHADAP JK DISIPLIN

Sememangnya ramai yang mengharapkan JK Disiplin akan menyelesaikan kemelut di Selangor. Kemelut yang begitu meruncing sehingga TGNA mencadangkan EGM untuk diadakan. Kemelut yang berpunca dari tindakan yang sering menjejas kepentingan PR melalui tindakan dan kenyataan yang jelas bercanggah. Kemuncak dari itu apabila berlaku peristiwa berhubung SelCAT. Ramai yang mengharapkan tindakan akan diambil terhadap punca kemelut itu, tetapi malangnya harapan ini musnah apabila yang dihukum ialah orang yang mempertahankan PR dan punca kemelut dilepas dengan hanya amaran.

Apabila ahli marah dan seteru tidak, sepatutnya ianya dilihat sebagai satu petanda bahawa ada yang kurang betul. Jangan kita respon dengan memarahi pula ahli sedangkan kemarahan ahli pasti ada sebabnya. Ahli telah sabar menunggu berbulan-bulan untuk melihat penyelesaian tetapi apa yang terhasil adalah sebaliknya. Tidakkah wajar kekecewaan mereka? Maka timbullah berbagai andaian.

JANGAN DIPATAH SEMANGAT KEPEMUDAAN PEMUDA

Saudara Abdullah Karim, seorang AJK Pemuda Pusat yang tidak langsung berkepentingan dalam isu ini menjadi marah, apa sebabnya? Kita harus tanya diri kita sendiri. Jangan pula kita menempelaknya dengan ugutan tindakan atau tuduhan tidak bertanggung jawab dengan mengatakan ‘kritik kemudiannya tinggal’. Saya pasti rancangannya untuk ‘tinggal’ sudah lama dibuat, malahan lama sebelum keputusan ini dikeluarkan.

Sebagai pemimpin, kita mesti galakkan kritikan yang membina walau datang dari apa saluran dan dari siapa sekalipun. Jangan dipatahkan sayap burung yang baru ingin terbang. Jangan dipadamkan semangat kepemudaan pemuda yang ingin berjuang. Ingat akan tindakan Saidina Umar (RA) apabila dinyatakan oleh seorang pemuda akan dihunus pedang untuk dibetulkan diri Umar. Umar memuji sikap pemuda tersebut dan tidak menempelaknya.

Selami pointnya dan fikirkan. Kalau betul, terima. Kalau tidak, jelaskan mengapa tidak. Pemimpin mesti berbesar hati, jangan sempit dan ingin mengongkong pemikiran pengikut. Kita perlu ‘engage’ dan beri penjelasan. Ini akan menjadikan pengikut bangga dengan sikap pemimpinnya dan pada masa yang sama, masyarakat sekeliling akan menghormati dengan keterbukaan pemimpin kita. Maka, janganlah diperlihatkan PAS bagaikan berkuku besi - kamu kritik, kamu dikenakan tindakan!

JANGAN MENEPIS KRITIKAN

Saya melihat TITM berpegang kepada pendirian bahawa ahli tidak sepatutnya mempertikaikan keputusan JK Disiplin. Mereka tiada fakta, hanya andaian. Namun inilah sebenarnya peranan JK Disiplin untuk menjelaskan. Keadilan mesti bukan sekadar dilaksana tetapi dilihat terlaksana. Dalam erti kata lain, JK Disiplin mesti meyakinkan semua bahawa keputusan dan hukuman yang telah ditetapkan adalah adil. Tidak cukup dengan hanya mengatakan “kami tahu, kamu tidak tahu” atau “kami ada fakta, kamu hanya andaian”. Ini kaedah menepis teguran namanya. Tiada yang terhasil dengan tepisan begini. Yang tidak berpuas hati akan terus tidak berpuas hati. Sebaliknya kita mesti jelaskan, dedahkan dan buktikan bahawa ianya adil.

Tepisan kedua, “kalau nak pertikai pun, guna saluran yang sepatutnya”. Sebenarnya inilah yang ahli melakukan selama ini. Mereka sabar menunggu berbulan-bulan, menjaga adab berjamaah, mengharapkan penyelesaian. Malangnya yang terhasil adalah sebaliknya. Sebenarnya keputusan JK Disiplin telah menyebabkan sebahagian dari ahli hilang keyakinan dengan ‘saluran yang sepatutnya’. Mereka menunggu dengan penuh harapan, yakin bahawa keadilan akan terlaksana namun akhirnya harapan dimusnahkan. TITM mesti ingat apa tujuan JK Disiplin dirujuk dalam soal ini. Termasuk hakikat bahawa ianya sebagai pengganti kepada EGM.

Adakah EGM dulu dicadangkan oleh kerana tindakan saya? Atau untuk menapis golongan yang dilihat anti-PR?

BUKAN SEMUANYA ANDAIAN

Hakikatnya ahli dan penyokong juga mempunyai fakta. Bukan semuanya andaian. Sebagai contoh saya kemukakan fakta yang diketahui umum.

1. Semua tahu PJ telah melakukan banyak perkara untuk menjejaskan kedudukan PR Selangor semenjak dahulu lagi. Kenyataan dan tindakan beliau menimbulkan berbagai masalah sehingga akhirnya di pertemuan di Tropicana beliau turut berjanji tidak akan bertelagah lagi dengan PR secara terbuka.
2. Beliau terus dengan kerenah beliau dalam isu SelCAT. Ini juga fakta.
3. Akhirnya beliau lepas dengan amaran dan saya yang dihukum. Sedangkan semua tahu saya menyanggah beliau kerana kesalahan beliau. Ini juga fakta.

Dengan fakta yang sebegini, tidak salah ahli dan masyarakat umum membuat andaian bahawa ada yang tidak kena. Mereka tidak boleh membaca hati dan niat seseorang. Mereka akan menghakimi tindakan JK Disiplin berdasarkan yang zahir. Mereka akan membuat andaian berdasarkan fakta yang ada pada mereka. Oleh itu pemimpin mesti jelaskan, dedahkan dan buktikan keputusan yang dibuat adalah adil. Bukan sekadar menyatakan “tiada agenda”, “saya ikhlas” dan sebagainya.

Walau dinafi seribu kali akan adanya agenda tertentu, namun “actions speak louder than words” atau tindakan lebih menyakinkan dari kata-kata. Kata-kata mengatakan tiada agenda, malangnya tindakan bagaikan menyatakan sebaliknya.

KESALAHAN KHALID LEBIH SERIUS!

Ada yang mengatakan, kesalahan Khalid lebih serius! Serius atau sebaliknya boleh dinilai berdasarkan siapa yang membuat aduan. Dalam kes saya, aduan dibuat oleh Dewan Harian PAS Selangor, pendek kata PJ sendiri.

Saya difahamkan bahawa aduan terhadap PJ dibuat oleh MB Selangor, Back Benchers Club Selangor, iaitu semua ADUN PR Selangor yang bukan ahli-exco dan juga, sekiranya diambil kira isu EGM, TGNA!

Kalau aduan MB, BBC PR Selangor dan TGNA semuanya dianggap remeh dan tidak serius, saya rasa kita kena tunggu PJ buat aduan atas dirinya sendiri barulah dianggap serius. Kalau ini berlaku, sah serius kerana ada yang sudah hilang akal!

Ada juga yang mengatakan kesalahan saya lebih serius kerana saya melakukan kesalahan terhadap parti sendiri. PJ pula melakukan kesalahan terhadap orang lain. Saya amat berharap ini bukan pandangan pimpinan PAS! Kalau ini pandangan pimpinana PAS maka tiada maknalah cogan kata ‘PAS for All’ dan pegangan, Islam adil terhadap semua. Malahan saya berani katakan sikap ini sikap Yahudi dan bukan sikap Islam. Kalau ada yang berfikiran begitu, harap sangat dibetulkan!

Lagipun, adakah benar PJ tidak menyalahi partinya? Bukankah amanat dari muktamar Ipoh dan Shah Alam mendesak supaya PR dikukuhkan? Tidakkah tindakan beliau menyalahi amanat tersebut? Atau adakah usul tersebut hanya tipu-helah politik dan satu pembohongan? Kalau ada yang menganggap ianya pembohongan, harap sedar bahawa bagi kebanyakan ahli muktamar, ianya keputusan yang mesti dipatuhi. Dan saya menyanggah PJ atas sebab tidak akur kepada keputusan muktamar.

KESAN KEPUTUSAN JK DISIPLIN

Saya tidak bersedih kerana digantung jawatan. Kita berjuang bukan kerana jawatan. Saya sedih kerana hasil keputusan JK Disiplin, imej PAS tercemar. Selama ini PAS dilihat sebagai ‘weak link’ di Selangor. Apabila disebut kerajaan PR akan jatuh kerana ada yang akan melompat, semua melihat pada PAS. Sehingga PJ terpaksa mendedahkan isu ‘Baiah taklik’ untuk meyakinkan rakan-rakan PR. Namun tindakan beliau menyanggah beberapa keputusan PR secara terbuka terus mengundang kesangsian.

Keputusan JK Disiplin mengukuhkan kesangsian ini. Rakyat melihat PAS tidak kommitted kepada usaha menjayakan PR Selangor kerana yang menimbulkan masalah tidak dikenakan tindakan. PAS terus dianggap mempunyai ‘perancangan rahsia’ dan ‘agenda tertentu’ seolah-olah hanya menunggu masa untuk bersama BN.

Sekali lagi kita tidak boleh salahkan rakyat atas andaian tersebut. Kita yang menimbulkan kesangsian dengan tindakan kita sendiri. Amat sukar untuk mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap kesungguhan PAS untuk bersama PR setelah apabila mereka baru sahaja mahu percaya, kita yang menimbulkan kesangsian kembali. Amat malang bagi PAS, peluang keemasan untuk membuktikan kesungguhan kita akhirnya terlepas begitu sahaja, malahan ditambahkan pula kesangsian.

Saya setuju dengan kata-kata TITM, “kalau anda tidak boleh membantu jamaah, jangan menyusahkan jamaah”. Malangnya, bagi saya, keputusan JK Disiplin yang banyak menyusahkan PAS berbanding kritikan dan teguran ahli. Minta maaf banyak-banyak.

KALAU TERSILAP

Rasulullah (SAW) sendiri mengaku tersilap dan seterusnya meletakkan tentera Islam dikedudukan yang dicadangkan oleh Hubab di Badr. Umar (RA) pernah menarik balik keputusan beliau apabila ditegur seorang muslimat. Imam Shafii pula terkenal dengan peristiwa qaul Jadid dan qaul Qadimnya. Kalau tersilap tiada salahnya diperbetulkan kalau kita mampu. Kalau mampu diperbetulkan, tidak cukup dengan memohon ampun dengan Allah semata-mata sambil membenarkan kerosakan terhadap imej PAS berterusan.


KESIMPULAN

Hormat saya terhadap TITM tetap kekal seperti biasa. Kalau berjumpa di Shah Alam, tetap boleh berbincang dan minum bersama. Tetapi saya tidak bersetuju dengan keputusan JK Disiplin, namun saya terima dan saya akur.

Tetapi ketetapan PAS untuk mengukuhkan PR akan saya terus pertahankan. Dan akan saya sanggah siapa sahaja yang ingin menggagalkannya. Biar pun ianya bergelaran PJ. Mahupun SUA ataupun TP dan siapa sahaja yang ingin mengkhianati keputusan muktamar dan perjanjian persepakatan PR. Kerana muktamar adalah badan tertinggi dan kehendak PAS ditentukan di sana. Yang lain hanya perlaksana!

Kita berjuang supaya keadilan dan kebenaran Islam terserlah. Bukan oleh kerana tokoh tertentu. Tokoh datang dan tokoh pergi, namun perjuangan Islam terus dihayati. Keadilan dan kebenaran Islam tidak akan terbukti melalui ‘politik khianat’ serta ‘politik oppurtunis’. Keadilan dan kebenaran Islam akan terserlah melalui kejujuran berpakat dan semangat setiakawan bersama. Oleh itu, sekiranya ada yang ingin khianat biarlah dunia mengetahui bahawa politik khianat BUKAN dari Islam. Biarlah ahli jamaah Islam bangun untuk menghalang penkhianatan sebegini demi menyelamatkan nama baik Islam.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Cari titik persamaan agama dalam berdakwah

Pengerusi Biro Pemahaman dan Pemantapan Agama Parti Keadilan Rakyat, Dr Muhd Nor Manuty menyeru umat Islam supaya menghayati konsep mencari titik persamaan dengan penganut-penganut agama yang lain dalam berdakwah.

Beliau yang juga Fello Kanan di Kolej Universi Islam Selangor (Kuis) turut menjelaskan pengalaman beragama Umat Islam di Singapura dan beberapa negara Eropah yang menggalakan wacana antara agama hatta berjaya mengIslamkan ramai penganut-penganut Kristian dan Atheis.

Dalam konteks Malaysia, menurut beliau, Pakatan Rakyat seharusnya memulakan wacana-wacana yang rasional demi membangkitkan keyakinan umat Islam, di samping menghakis rasa bimbang di kalangan rakyat tempatan.

"Rasulullah s.a.w adalah qudwah al-hasanah (contoh teladan yang baik) dan kerajaan Rasulullah adalah 'kerajaan dakwah' di mana Umat Islam dan (masyarakat) bukan Islam saling menghormati antara satu sama lain," jelasnya.

Beliau menyatakan demikian ketika membentangkan kertas kerja 'Pemakaian Kalimah Allah: Antara Kebimbangan dan Keyakinan Rakyat' pada Seminar Pemikiran Islam Semasa anjuran Tabung Amanah Tok Kenali di Pusat Tarbiyyah Islamiyyah Kelantan (Putik), di sini, hari ini.

Presiden Wadah Pencerdasan Ummah (Wadah), Datuk Dr Siddiq Fadhil pula berkata, kebimbangan yang dialami oleh masyarakat Melayu dan badan-badan bukan kerajaan (NGO) Islam sebelum ini kerana tidak mahu gerakan kristianisasi didakyahkan ke atas masyarakat seperti sebelum merdeka.

"Ketika sekolah (aliran) Inggeris diperkenalkan, orang Melayu begitu bimbang menghantar anak-anak mereka ke sekolah itu kerana bimbang, bimbang anak mereka didakyahkan (oleh) mubaligh Kristian.

"Tidak mungkin kebimbangan itu berlaku dengan prasangka semata-mata (dan) prasangka tidak bertahan lama, tentu ada sebab lain yang begitu kuat,” ujarnya ketika membentangkan kertas kerja 'Pemakaian Kalimah Allah: Suatu Pernyataan Keprihatan'.

Mengambil pengalaman gerakan dakyah Kristian ke atas bangsa Melayu-Jawa di Indonesia, beliau menganggap permohonan menggunakan kalimah 'Allah' oleh Gereja Katholik Kuala Lumpur seperti suatu gerakan Kristianisasi di tanah air.

"Dalam konteks Alam Melayu, seperti yang dilakukan di Indonesia, mereka (mubaligh Kristian) cuba 'mengkristiankan pribumi' dan 'mempribumikan Kristian' di mana Allah itu disebut-sebut sebagai secara lazim dalam penulisan Kristian hingga tidak ada yang berbeza dengan kita.

"Hal seperti itu telah terjadi, sama ada kebimbangan ini boleh dijadikan asas untuk kita (umat Islam) menyekat mereka (masyarakat bukan Islam) menggunakan kalimah 'Allah' atau kita mahu membenarkan dengan syarat-syarat yang begitu ketat, kebimbangan itu masih boleh dilihat dan ditimbang-timbangkan," ujarnya yang juga Presiden Kolej Dar al-Hikmah.

Ustaz Wan Ji Wan Hussin, Editor Syariah sebuah syarikat penerbitan buku ketika membentangkan kertas kerja 'Penggunaan Kalimah Allah bagi Masyarakat Bukan Islam' berkata, tidak ada nas yang jelas melarang masyarakat bukan Islam untuk menggunakan kalimah Allah.

Disebabkan itu, umat Islam mesti menunjukkan keadilan Islam untuk semua manusia dengan memberikan hak-hak kepada mereka yang berhak menggunakan kalimah Allah.

"Islam itu agama yang adil dan keadilan Islam itu untuk semua seperti mesti dalam semua perkara, termasuk dalam menggunakan nama Allah.

"Isu kalimah 'Allah' lebih jelas kalau dilihat pada (konteks) orang Islam dilarang minum arak, tetapi pengharaman itu tidak boleh kita sehingga kita menafikan hak masyarakat Islam meminum arak,” ujarnya.

Tegasnya lagi, apabila Allah tidak melarang masyarakat bukan Islam dari menggunakan nama 'Allah', bermakna terdapat hikmah yang berupa kebaikan yang besar berbanding kemudaratan yang kecil, seperti pandangan Imam al-Baidhowi dan Imam asy-Syatibi ketika membahaskan hukum-hakam Islam.

Royalti: Rakyat digesa kibar bendera Kelantan

KOTA BHARU, 4 Feb: Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Kelantan (Gegar) menggesa seluruh rakyat negeri ini dan di mana sahaja mengibarkan bendera Kelantan sebagai tanda sokongan kepada kerajaan Kelantan menuntut royalti.

Pengerusi bersama Gegar, Dr Abdul Halim Yusof dan Mohamad Fauzi Abu Samah dalam satu kenyataan berkata, ianya juga sebagai komitmen dan keperihatinan seluruh rakyat Malaysia kepada hak rakyat negeri itu.

"Gegar merayu dan memohon seluruh rakyat dan anak Kelantan di mana sekalipun mereka berada untuk Mengibarkan bendera negeri Kelantan di kereta, premis kediaman dan tempat yang sesuai sebagai tanda sokongan kepada kedaulatan Persekutuan Malaysia di mana Kelantan adalah salah sebuah negeri yang mendokong Persekutuan," kata mereka.

Selain itu Gegar juga mahu rakyat terus memberi sokongan terhadap sebarang usaha memberi kesedaran rakyat dan meningkatkan perasaan bertanggungjawab untuk menyumbang dan membantu bagi memajukan Kelantan sebagai negeri yang aman, sejahtera dan maju dalam ekonomi, sosial dan politik.

Mereka juga kesal dengan kenyataan berterusan Datuk Mustapha Mohamed dan Datuk Dr Awang Adek Hussein selaku anak kelantan yang menidakkan pemberian wang royalti kepada Kerajaan Negeri Kelantan.

Bagi mereka, semua pihak perlu menghormati penjelasan Pengerusi PETRONAS Pertama, Tengku Razaleigh Hamzah yang terbabit secara langsung dalam perjanjian tahun 1975.

"GEGAR menganggap kecaman dan sindiran pihak tertentu terhadap YBM Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah adalah amat tidak wajar kerana majlis tersebut adalah majlis penjelasan sebenar kepada rakyat," katanya.

Sehubungan itu mereka mengajak semua pemimpin dan penggerak politik tanpa mengira parti, pemimpin masyarakat, ulama dan cendekiawan, sasterawan, budayawan, pentadbir, petani, peniaga, peraih serta seluruh warga masyarakat untuk menuntut dan mempertahankan hak royalti minyak dan masa depan seluruh rakyat dan negeri Kelantan demi kebaikan rakyat dan generasi.

Rayuan Permohonan Gugur Tuduhan Konspirasi II 12 Februari Depan

Rayuan permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menggugurkan pertuduhan dalam perbicaraan konspirasi dua akan di dengarkan di Mahkamah Rayuan 12 Febuari depan.

Hakim Alauddin Mohd Sheriff mengesahkan tarikh itu secara lisan kepada peguam Wan Anuar Shaddat yang mewakili mantan Timbalan Perdana Menteri itu.

Turut hadir sama dalam pertemuan itu adalah Timbalan Pendakwaraya Wong Chiang Kiat.

TV Selangor difahamkan peguam Anwar memohon mahkamah untuk mempercepatkan tarikh bagi mendengar rayuan ini supaya ian tidak menganggu perjalanan perbicaraan konspirasi dua yang sedang berlangsung di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Dalam perkembangan yang sama, Hakim Alauddin turut memaklumkan bahawa tarikh mendengar rayuan semak semula perintah Mahkamah Persekutuan menyekat peguambela dari bukti dalam simpanan pendakwaraya akan ditetapkan seawalnya minggu hadapan.

Why is the AG's Chambers refusing to release evidence?

The refusal by the AG's Chambers to release some evidence requested by the defence team in the Sodomy 2 trial - and the consequent refusal by the Court of Appeal and the Federal Court to order the release of such evidence - brings to the fore questions pertaining to the right to a fair trial, degree of professionalism of the prosecution team and the administration of criminal justice in Malaysia.

Many years ago I was a part of the defence team in a Criminal breach of trust case involving the Managing Director of a government-linked company. A part of the prosecution's case was that my client was guilty of CBT because he authorised certain payments to be made to a foreign company without the sanction of the Board of Directors. Now, it does not take a brilliant lawyer to tell you that in such a case, all the minutes of board meetings held and board resolutions made around the same time as the alleged crime would be relevant to the proceedings. If any of the minutes or resolutions showed that the board of directors had in fact approved the payment, than the prosecution's case would fall.

However, I had a problem. All the board papers had been seized by the authorities and were in the possession of the prosecution. My client did not have a copy. I therefore requested the prosecution to release copies of the board papers in order to enable me to prepare my defence. Of course, my request was not met with any kind of positive response. I then applied to the Court. The prosecution then relented in the middle of the trial. They agreed to bring the original copies to the Court and allow my team to inspect them and make copies. However the whole process was to take place in Court!

Imagine how difficult it was. This was a large government-linked company. It's board papers were contained in 2 volume of hard-cover register which ran into hundreds of pages. And we had to read through them in one afternoon in Court and make copies of the relevant pages.

That Ladies and Gentlemen, is how terribly disadvantaged a defence could be in every criminal case in Malaysia. Just imagine this. The aleged crime took place a long time ago. Memory fades and blurs. Witnesses are nowhere to be found. Documents have been seized from day one of the investigation. The defence team has to start with almost nothing save for the client's memory. If we were lucky, the client would have some notes or copies of some documents. And we will have to do with those. In the meantime, a 20 year jail sentence will be hanging over our client's head. Sometimes even a death sentence!

The concept of fundamental justice essentially consists of two principles. They are encapsulated by two Latin maxims, namely, "audi alteram partem" and "nemo judex in causa sua". The former simply means "lets hear the other side" or in legal term, the right to a fair hearing or trial. The latter literally means "no one should be the judge in his own cause" which, in day to day language, simply means that a person who has an interest in a case should not be the Judge in that case. (This latter maxim is not relevant to the topic at hand and will therefore not be discussed further.)

The right to a fair trial essentially requires that any accused be made known the offence(s) which he is being charged for. He then must be given the chance to hear all the evidence adduced against him. He should also have the chance to challenge the veracity, truthfulness and accuracy of those evidence. Ultimately, he must be given the chance to tell his side of the story by presenting all the evidence available to substantiate or prove his defence. If the accused is somehow prevented by the Court, prosecution or by any party at all from presenting his side of the story in full - subject to relevancy of course - then he cannot be said to have been given a fair trial. Fundamental justice, in that event, is not accorded to the accused. That trial is, to borrow the American term, a mistrial.

The question which will obviously arise is this. What will happen if some or all of the evidence which is or are relevant to the defence are in the possession of the prosecution and the prosecution is refusing to release them to the defence? How then would the accused be able to present his side of the story with all available evidence? Can the Court then make a fully considered decision as the story presented to the Court by the accused is not complete?

All of us have, in one way or other, heard of the peril of suppression of evidence by the prosecution or investigating team. The most famous case would be the Guildford Four case where four Irishmen were wrongly convicted for complicity in a series of pub bombings in Guildford, England. They spent 15 years in prison together with the father of one of them, who died in prison. That is the result of police complicity in suppressing evidence as well as manufacturing evidence. It is abhorrent. Fifteen years of confinement and a death in prison. Just imagine the scale of injustice in that case.

In Australia, Andrew Mallard was convicted of murder and was sentenced to life imprisonment. He served 11 years of that sentence and was later released when it was discovered that material evidence were suppressed by the prosecution during his trial. Among the evidence being suppressed were:

  • the fact that the police had conducted an experiment where the supposed murder weapon was used to strike a pig's head was concealed. That experiment showed injuries which were "dissimilar" than that which were suffered by the victim.
  • two pages from a report which concluded that the salt content in Mallard's shirt was not consistent with his shirt being immersed in a salt water river (he was said to have immersed his shirt in that river) was suppressed by the prosecution.
  • although he was said to have worn a particular cap on the day of the murder, the evidence of a witness who saw that particular cap in Mallard's residence at or around the time of murder was not disclosed by the prosecution.
  • sketches by a witness which showed a different person at the crime scene was not disclosed.
Those were but some of the evidence which would, if disclosed, establish Mallard's defence. However they were suppressed by the prosecution. The result is a totally wrong conviction. Mallard lost 11 years of his liberty. He was offered A$3.25 million as compensation. What is 3.25 million compared to 11 years of personal freedom and liberty? How does one fully compensate lost of freedom?

In Malaysia, pursuant to section 51A of the Criminal Procedure Code, the prosecutor shall, before the trial deliver the followings to the defence team:

  • the police report
  • a copy of any document which will be tendered by the prosecution as eveidence
  • any written statement of facts which is favourable to the defence of the accused.
However there is a qualification. The prosecutor, it is provided, shall not release the statement favourable to the defence of the accused if its supply would be "contrary to public interest".

That qualification has been the subject of abuse and misapplication by the prosecution. In the ordinary scheme of things, that qualification would only apply if the release of such statement could endanger a witness' life, for example. Or it could threaten national security. Or it could be used by the accused for any other purpose than to defend himself such that his action would be against public interest. That qualification, in my opinion should be applied with absolutely the highest degree of circumspection by the Court. The public interest must be weighed against the inalienable right of the accused to a fair trial and to ensure fundamental justice is achieved.

Lets see the evidence which the defence is asking for in Sodomy 2. They are:

  • copies of CCTV recordings taken at the guardhouse of the relevant condominium from a certain date to the date of the alleged crime.
  • witness statements of the victim.
  • chemist notes on certain analysis of certain samples.
  • medical reports which apparently show that there was no penetration.
The first and last evidence would surely be favourable to the defence and therefore relevant evidence which the accused should be allowed to present as a part of his side of the story. The Court cannot be said to be in the position to make a fair and just decision without looking at those evidence. They should, without doubt, be released by the prosecution. Regarding the CCTV clips, if it is shown in the clips that the accused did not prior to the time of the alleged offence enter the condominium, then surely it is relevant to the his defence. The position on the medical reports is obvious that it does not even warrant a mention here.

The second evidence above is not relevant to the defence. The defence is not entitled to it. Whatever the victim has said to the police is not relevant to the accused's side of the story. It can only be used by the defence to show inconsistency between what the victim said in Court orally and what he said in the statement. However, at this stage of the proceeding, it cannot be presumed that such inconsistency would take place. Whatever it is, the inconsistency by the victim, if any, does not go towards establishing the accused's defence as much as it goes towards the victim's credibility. That accused, even without the statement, would have the chance of testing the victim's credibility during cross-examination. I don't think the defence should be entitled to this statement on the basis of relevancy alone.

Be that as it may, if the prosecution planned to tender this statement as part of its evidence, then the defence would be entitled to a copy of it under the second limb of section 51A as stated above. The medical and chemist reports must also be given to the defence for the same reason.

I am surprised at the argument that the defence was going on a fishing expedition in wanting to have the evidence referred to above. How could it be said as such when the production of such evidence could establish a defence or destroy the prosecution's case? If indeed the evidence tend to establish the prosecution's case, then the prosecution has nothing to hide and be afraid of. Nothing could change the documents or what is being said in the documents even if they are released to the accused. The attitude taken by the prosecution in Sodomy 2 is almost absurd considering that it even refused to release the police report to the defence until a the defence had to make a loud noise about it!

If, on the other hand, those evidence would tend to establish a defence, the concept of fundamental justice and the right of the accused to a fair trial demand that those evidence be released to him forthwith.

The international community is already observing this sordid affair of charging the leader of the opposition for sodomy. The absolute incredulity is complete when it is known that sodomy takes place in abundance in a certain part of our capital, Kuala Lumpur, each hour of the night and probably even the day too and yet there is absolutely no effort to arrest the perpetrator of this offence. That this totally private act is an offence in itself is a cause for scornful remark by jurists and observers. In our charge for development, it is disappointing to note that the government will dispatch no less than the Solicitor General 2 plus a host of assistants to handle this wholly trivial charge. However, I suppose, the prerogative to charge any person for offences lies with the Attorney General and I shall make no question as to his wisdom for choosing to pursue this charge.

In the United Kingdom, the test for disclosure of evidence is encapsulated in a simple sentence, uttered in the House of Lords in the case of R v H and C [2004] 2 AC 134, at paragraph 35:

"If material does not weaken the prosecution case or strengthen that of the defendant, there is no requirement to disclose it."

So, we should ask, would those material listed above weaken the prosecution case or strengthen the defence case? If they don't then no discloure should be made. If they however do, they should be disclosed. That is the hallmark of fair play and fair trial. It is also the hallmark of the highest degree of professionalism on the part of the prosecution. It is like the prosecution is saying, "here is our case, and here is all the evidence, we have nothing to hide and we believe we will still win." The current attitude in suppressing evidence with the hope of catching the defence by surprise is a conduct unbecoming of a responsible and credible prosecution. This conduct is akin to the conduct of our traffic policemen hiding or camouflaging themselves by the side of the highway hoping to catch speedsters breaking the law without first realising that the object should be prevention rather than punishment of crimes. I find it laughable to say the very least.

Perhaps it is time to change our law regarding disclosure. I would suggest that the law be amended in line with the Criminal Procedure Rules in the UK where the burden is on the prosecution to satisfy the Court that a certain documents ought not to be released to the accused instead of the other way round. Under such rules, the prosecution must serve on the defence a list of evidence which it does not want to disclose and state the reason why it thinks that those evidence should not be released on public interest ground. He must then satisfy the Court as such.

I remember Tan Sri Gani Patail, the Honourable Attorney General having said that it was his aim that the AG's Chambers would conform to the highest standard of prosecution under his stewardship. If I am not mistaken, as part of that initiative he even directed that confession of the accused shall not be used in any criminal case without his approval. I am sure he would agree with me that the highest degree of professionalism would entail a full and complete disclosure of evidence to the accused without much problem unless public interest dictates otherwise.

It would be good if the UK Attorney General's Guidelines on disclosure could also be implemented here. Among others, the guidelines say:

"Guideline 13: Prosecutors must do all that they can to facilitate proper disclosure, as part of their personal and professional responsibility to act fairly and impartially, in the interest of justice."

"Guideline 20: In deciding what material to be disclosed, prosecutors should resolve any doubt they may have in favour of disclosure."

"Guideline 21: If prosecutors are satisfied that a fair trial cannot take place because of a failure to disclose which cannot or will not be remedied, they must not continue with the case."

It should be noted that such is the level of prosecution integrity and professionalism in the UK that the emphasis is not on winning all prosecutions but rather "personal and professional responsibility to act fairly and impartially in the interest of justice." Guideline 20 speaks volume of the aim to achieve fairness and justice that in the event there is any doubt as to whether a piece of evidence should be disclosed or otherwise, such doubt should be resolved by disclosing the evidence rather than withholding it.

The AG Chambers should be reminded that its duty is not to charge at every possible opportunity and win every prosecution by hook or by crook. Its duty is to act professionally and impartially, in the interest of justice.

by art harun