Sabtu, 23 Januari 2010

BERITA PALING BENAR OLEH UTUSAN BAGI TAHUN 2010




Tangan ghaib bantu Azmin?...ZAMIL



Oleh saiful haizan hasam 


KUALA LUMPUR 22 Jan. - Spekulasi pengunduran Senator Dr. Syed Husin Ali daripada jawatan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada pemilihan akan datang, didakwa bertujuan memberi laluan kepada Azmin Ali untuk menduduki kerusi nombor dua dalam parti itu.
Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Kedah, Zamil Ibrahim mendakwa, spekulasi itu mula diperkatakan pada pertengahan bulan ini sewaktu cabang-cabang PKR di seluruh negara bersiap sedia untuk membuat pencalonan bermula Mac ini.
Dakwanya, memandangkan masa semakin suntuk untuk calon-calon lain mendapatkan sokongan daripada peringkat cabang, sudah tentu Azmin yang telah turun bertemu ahli di peringkat akar umbi atas kapasitinya sebagai Naib Presiden akan mendapat kelebihan.
"Saya dapat rasakan ada tangan-tangan ghaib yang cuba memudahkan Azmin mengambil alih jawatan Timbalan Presiden.
"Sedangkan calon-calon lain yang berpotensi seperti Datuk Zaid Ibrahim telah 'disibukkan' dengan tugas pendaftaran pakatan pembangkang manakala Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pula 'diserang' dengan pelbagai isu di Selangor dan Cabang PKR Kuala Selangor," katanya kepadaUtusan Malaysia di sini hari ini.
Sebuah portal berita propembangkang, The Malaysian Insider pada 10 Januari lalu melaporkan Syed Husin sudah memutuskan untuk melepaskan jawatan Timbalan Presiden PKR.
Bagaimanapun laporan itu dinafikan oleh beliau sehari selepas itu namun mengakui menunjukkan sikap ingin berundur secara perlahan-lahan bagi memberi ruang kepada orang lebih muda mengambil alih tempatnya.
Beliau turut melahirkan rasa kesal kerana dituduh akan mengundurkan diri bagi memberi laluan kepada seseorang yang telah berjasa dalam pelantikannya sebagai Senator.
Pada pemilihan PKR 2007, Syed Husin mempertahankan jawatan itu tanpa dicabar selepas Azmin yang disebut-sebut akan menentangnya, menarik diri.
Sementara itu, Zamil mendakwa, strategi licik tersebut adalah bagi memenuhi kehendak Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahukan Azmin dilantik sebagai Timbalan Presiden.
Sehubungan itu beliau mendesak Syed Husin menyatakan pendirian sebenar bagi memudahkan cabang-cabang PKR membuat pencalonan.

Sultan Iskandar: Raja yang tegas, adil..moga-moga Allah letak Almarhum Tuanku ditempat yang sepatutnya....

Sultan Johor Sultan Iskandar, yang mangkat malam Jumaat lalu pada usia 77 tahun, adalah seorang raja yang tegas tetapi adil dan sentiasa mahukan yang terbaik bagi rakyat, menjadikan negeri Johor sebagai antara negeri termaju di negara ini.

Baginda yang dimasyhurkan sebagai Sultan Johor pada 11 Mei 1981, mangkat pada 7.15 malam di Hospital Pakar Puteri selepas dimasukkan ke hospital itu hari ini kerana gering.

Baginda meninggalkan Sultanah Johor, Sultanah Zanariah serta dua putera dan lapan puteri iaitu Tunku Mahkota Johor Tunku Ibrahim Ismail, Tunku Puteri Johor Tunku Hajah Kamariah, Tunku Besar Tunku Zabedah Aminah, Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah, Tunku Hajah Mariam Zahrah, Tunku Norani, Tunku Maimunah Ismailiah, Tunku Bendahara Johor Tunku Abdul Majid Idris Ismail, Paduka Puteri Tunku Muna Najiah dan Tunku Aminah Kalsom Masera Marian Zahirah.

Semasa pemerintahan baginda, Sultan Iskandar dikasihi pelbagai lapisan rakyat negeri Johor atas bimbingan dan perhatian berterusan baginda terhadap segala naungannya.

Baginda bukan sahaja bijak dalam hal keagamaan dan pemerintahan tetapi juga dalam pelbagai bidang lain seperti ketenteraan, sukan dan perniagaan.

Baginda sering bertitah mengingatkan rakyatnya agar sentiasa hidup bermuafakat, bersatu padu dan bekerja bersungguh-sungguh bagi menjamin kebahagiaan negeri Johor.

Sultan Iskandar dianugerahkan ijazah Doktor Kehormat Undang-undang oleh The National University of Singapore (NUS) pada 12 April 2007 sebagai mengiktiraf peranan baginda dalam kemajuan dan kemakmuran negeri itu serta sumbangan baginda terhadap hubungan dua hala antara Malaysia dan Singapura.

Pemimpin Singapura dijemput ke istana

Dalam menjaga hubungan dua hala antara Malaysia dan Singapura, baginda sering menjemput pemimpin Singapura ke Istana Bukit Serene di Johor Baharu semasa sambutan Hari Raya.

Sultan Iskandar, yang dilantik menjadi Yang di-Pertuan Agong kelapan pada 26 April 1984 hingga 25 April 1989, diputerakan di Istana Semayam, Johor Baharu pada 8 April 1932 merupakan putera sulung kepada Almarhum Sultan Ismail ibni Almarhum Sultan Ibrahim.

Menggemari permainan polo, papan layar, golf dan memburu, baginda merupakan uruterbang bertauliah dan pernah mendapat latihan asas ketenteraan dalam Pasukan Askar Timbalan Setia Negeri Johor.

Baginda merupakan Panglima Askar Timbalan Setia Negeri Johor yang diasaskan dan ditubuhkan oleh moyang baginda Almarhum Sultan Abu Bakar pada tahun 1885.

Minat baginda dalam bidang ketenteraan jelas dilihat daripada perwatakan baginda yang sentiasa segak beruniform tentera dan ketegasan baginda dalam soal disiplin.

Sultan Iskandar pernah menyertai batalion kedua Askar Wataniah di Johor Baharu pada 1960 dan berkhidmat dengan Pasukan Simpanan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) sebagai pegawai dan dilantik sebagai Kolonel Yang Dipertua Rejimen Gerak Khas.

Sebagai Ketua Agama Negeri, baginda sentiasa mengadakan hubungan erat dengan Majlis Agama Negeri atau pentadbiran jabatan berkenaan untuk mengikuti perkembangan dan masalah agama. Baginda sendiri turut menyampaikan khutbah-khutbah Jumaat di masjid-masjid sekitar Johor.

Gemar sukan lasak

Di arena sukan, baginda terkenal sebagai peminat dan ahli sukan dalam pelbagai acara yang mencabar seperti golf, tenis, tinju, luncur layar, ski air, menyelam, berenang, payung terjun, lumba kereta dan menunggang motosikal berkuasa tinggi. Baginda merupakan seorang juruterbang helikopter dan pesawat ringan yang dikagumi.

Sultan Iskandar yang turut gemar berburu, sering menasihatkan rakyat negerinya agar menceburi sukan menembak kerana baginda percaya sukan itu akan muncul sebagai sukan utama di masa hadapan.

Ketika merasmikan Kejohanan Menembak Sultan Iskandar Challenge Trophy 1997, baginda bertitah sukan itu bukan lagi menjadi aktiviti yang dikhususkan kepada golongan berada tetapi terbuka kepada semua golongan kerana yuran dikenakan oleh kelab menembak adalah kecil.

Hasrat baginda itu kini menjadi kenyataan kerana Malaysia mula muncul sebagai antara negara yang mempunyai penembak terbaik di peringkat antarabangsa.

Dan sehingga kini, Persatuan Penembak Clay Target Johor (JCTSA) terus menganjurkan pertandingan menembak Piala Sultan Iskandar, yang melibatkan penembak tempatan dan luar negara, sempena sambutan Hari Keputeraan Sultan Iskandar.

Selain sukan menembak, baginda turut memberikan sokongan kepada sektor pelancongan dengan seringkali mencemar duli menghadiri Festival Layang-layang Antarabangsa di Bukit Layang-Layang, Pasir Gudang yang menjadi venue tetap acara itu.

Titah baginda, penganjuran agenda bertaraf antarabangsa merangkumi acara-acara sukan, rekreasi serta temasya layang-layang dapat memberikan imej antarabangsa kepada Johor dan Malaysia.

Sultan Iskandar menerima pendidikan awal di Sekolah Rendah Ngee Heng, Johor Baharu sebelum melanjutkan pelajaran di English College (sekarang Maktab Sultan Abu Bakar) di Johor Baharu dan seterusnya melanjutkan pelajaran di Trinity Grammar School, Australia pada usia 16 tahun sebelum ke Devon Technical College, England lima tahun kemudian.

Setelah menamatkan pengajian pada 25 Januari 1956, baginda pulang ke Johor pada 1956 dan terus berkhidmat sebagai pegawai tadbir dalam Perkhidmatan Awam Negeri Johor sehingga 1959.

Sultan Iskandar dilantik Tengku Mahkota Johor pada 8 Mei 1959 berikutan kemangkatan nenda baginda, Almarhum Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Abu Bakar di London.
Pada Disember 1966, baginda dilantik Raja Muda Johor oleh ayahanda baginda dan turut menceburkan diri dalam bidang perniagaan dengan menubuhkan beberapa syarikat seperti Mados Enterprises dan Mados-Cito-Daiken.

Pada 10 Mei 1981, baginda dilantik Pemangku Raja pada 11 Mei 1981, selepas Sultan Ismail gering dan dimasyhurkan sebagai Sultan Johor keempat dalam sejarah Johor moden.

- Bernama

Khalid Lebih Layak Pimpin PAS Selangor

Wanita PKR menyokong gesaan ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad supaya pentadbiran Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ditukar dengan ulama yang "bebas daripada fahaman politik".

Ketuanya, Zuraida Kamaruddin berkata, gesaan Khalid itu senada dengan pandangannya yang pernah disuarakan pada 1 November lalu di Parlimen, termasuk meminta kedudukan Pengarah Jais Datuk Mohd Khusrin Munawi dinilai semula.

Dalam kenyataannya kepada Malaysiakini hari ini, ahli parlimen Ampang itu membayangkan dua badan agama itu 'menganiayanya' berikutan cadangannya dua bulan lalu itu.

Beliau mendakwa, Jais menyenaraihitamkan namanya, termasuk mengeluarkannya sebagai ahli panel daripada sebuah forum keagamaan malam esok di Klang.

"Saya difahamkan oleh penganjur bahawa nama saya dikeluarkan oleh Jais tanpa alasan, dan mereka enggan menyatakannya dalam bentuk hitam-putih (bertulis)," katanya.

"Bagaimanapun, saya akan tetap hadir dan lihat apa yang terjadi. Saya percaya Jais kembali kepada saya ekoran penglibatan saya dalam kes bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin."

Zuraida antara pemimpin politik yang menghadiri kuliah mufti kontroversi itu ketika beliau ditangkap atas dakwaan mengajar tanpa tauliah hujung tahun lalu.
Rancang menghadap Sultan Selangor

Zuraida selepas itu konsisten mengecam tindakan tersebut.

Zuraida juga berkata, seperti Khalid, beliau juga merancang menghadap Sultan Selangor dalam masa terdekat bagi mencadangkan pertukaran pentadbiran Jais dan Mais.

Semalam, Khalid mengulangi desakan supaya pentadbiran Jais dan Mais ditukar dengan mereka yang berpengetahuan agama, yang bebas dari kefahaman politik selain politik Islam.

Katanya ramai ulama yang berpengalaman seperti Daeng Sanusi Daeng Mariok, Datuk Ismail Kamus dan Datuk Haron Din, boleh diberi peluang untuk menerajui pentadbiran baru.

Khalid yang juga bekas timbalan pesuruhjaya PAS Selangor mengadap Sultan Selangor pagi ini. Isu itu dijangka dibangkitkan dalam pertemuan empat mata dengan baginda. -malaysianinsider


Khalid Samad
oleh Datuk Zaid Ibrahim

Khalid Samad dari PAS adalah seorang pemimpin politik yang saya hormati kerana beliau berani mempertahankan perkara atau prinsip yang benar walau pun mungkin ada orang anggap ia akan rugi dari segi politik. Itulah yang membezakan ahli politik yang ada intelek dan integriti dengan orang politik yang bersifat murahan dan oportunis. Orang yang rakus biasanya tak faham isu yang diperkatakan, atau kalau pun dia faham isu, orang jenis itu akan terus berdrama dan berlakon untuk mendapat sokongan orang ramai dengan diperalatkan melalui ucapan sensasi dan penuh emosi.

Saya melihat Khalid sebagai seorang manusia yang berani apabila beliau mengatakan Enakmen Agama Islam Selangor 1988 yang membuat larangan penggunaan perkataan-perkataan seperti ilahi, nabi, wahyu, masjid dan sebagainya kepada orang bukan Islam adalah tidak lagi sesuai dan perlu rombakan. Cadangan bernas beliau sebaliknya telah memberi ruang kepada kumpulan NGO Islam untuk membuat laporan polis terhadap Khalid atas alasan kononnya menghina Islam dan Sultan. Inilah reaksi kumpulan yang tidak biasa dengan muzakarah dan musyawarah serta perbezaan pendapat. Mereka hanya mahu Khalid dihukum dan ditutup mulut dan mindanya. Usaha untuk memahami dan membincangkan pandangan beliau tidak penting langsung bagi kumpulan NGO Islam. Yang penting bagi mereka, Khalid mesti dihukum.

Sebenarnya maksud Khalid, pada hemat saya, adalah begini: Larangan terhadap orang bukan Islam daripada menggunakan perkataan tertentu oleh Majlis Agama Islam di mana-mana negeri sekali pun mestilah difahami dalam kontek sabenar. Apa pun prinsip atau peraturan mesti dilihat dan dikaji dalam kontek tertentu. Kontek larangan untok orang bukan Iswlam dari menggunakan perkataan tertentu mesti dilihat dari kontek larangan Perlembagaan Persekutuan yang tidak membenarkan orang agama lain memujuk dan berusaha untok “convert “ atau menukar agama Islam itu. Jadi tujuan Enakmen itu ialah secucok dengan dan berasaskan kepada Perlembagaan Persekutuan. Undang-undang negeri termasuk Enakmen Islam tidak sah kalau ia melanggar undang-undang Persekutuan. Di bawah Perlembagaan kita memang orang dari agama lain tidak dibenarkan memujuk atau mempengaruhi orang Islam untuk peluk agama mereka. Ini larangan yang telah ditetapkan oleh Perlembagaan. Jadi kalau mereka berniat nak pujuk atau dakwahkan agama mereka kepada orang Islam, maka sebab itulah mereka tak boleh gunakan perkataaan yang diwartakan di bawah Enakmen itu.

Maksudnya larangan menggunakan perkataan yang disenaraikan itu termasuk nama Allah hanyalah dalam konteks apabila seseorang itu cuba mempengaruhi orang Islam. Sebagai contoh, jika seorang paderi atau sami yang beberapa kali bertemu dengan seorang Islam memperkatakan tentang bagaimana agama Kristian itu sesuai dengan sanubari si polan Islam itu dengan menggunakan perkataan Allah, nabi dan wahyu, maka di situlah asas larangan yang sah. Ini adalah kerana perkataan itu digunakan dalam konteks untuk menarik orang Islam menukar agamanya. Itu lah maksud Enakmen itu.

Tetapi penggunaan perkataan Allah, wahyu, nabi, masjid dan sebagainya dalam konteks percakapan biasa tidak boleh dilarang. Contohnya, kalau anak Ah Chong menyanyikan lagu negeri Selangor atau Johor yang memohon Allah melanjutkan usia Sultan atau Sami Velu bertanya jirannya “Ahmad, kamu nak ke masjid ke petang ini?”, maka itu tidak boleh menjadi kesalahan. Mana ada undang-undang dalam dunia yang sah boleh melarang orang awam menggunakan sesuatu perkataan. Apa asas larangan itu? Apa rasa orang Melayu kalau orang India kata jangan gunakankan nama Iswara pada kereta Proton kerana Iswara adalah salah satu nama tuhan Hindu? Begitu juga jika orang Melayu diminta jangan menggunakan perkataan Sanskrit seperti syurga, neraka, dosa, pahala dan sebagainya.

Jadi Khalid memang patut dipuji kerana mahu menegakkan kebenaran. Kerana mahu memperjelaskan dan kemaskini Enakmen itu. Orang Islam kena faham apa tujuan larangan itu dan apa tujuan Enakmen yang tidak jelas itu. Kumpulan NGO Islam sepatutnya menyokong usaha supaya Ebnakmen 1988 itu diperkemas dan diterangkan dengan jelas . Barulah orang kata kita orang Islam ini faham agama sendiri dan faham undang undang Negara.. Jika ikut sentiment dan emosi dengan menolak kebenaran, maka jangan salahkan orang lain jika mereka tuduh orang Islam takut kepada bayang bayang. Takut kapada dialog dan diskusi, dan hanya suka hukum orang saja. Samoga Khalid menang lagi di Selangor



Kalimah Allah: Kenyataan Khalid Samad Disokong
Oleh ydppasputrajaya.blogspot.com

PUTRAJAYA; Bantahan demi bantahan telah dilakukan oleh pelbagai pihak ekoran keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membenarkan penggunaan kalimah ALLAH oleh penganut kristian termasuk dalam penerbitan akhbar Herald-The Catholic Weekly. UMNO telah menjadi juara dalam hal ini yang akhirnya membuatkan banyak pihak terutama pihak Menteri Agama, KDN dan lain-lain terpaksa bertindak membuat rayuan semula di Mahkamah. Namun umpama kata pepatah 'nasi sudah menjadi bubur' tindakan berani membakar gereja adalah kemuncaknya.

Yang DiPertua PAS Putrajaya Ustaz Mohamad Nazir dalam kenyataannya berkata; "Kita hairan bagaimana pelbagai pihak khususnya badan-badan, NGOs, persatuan-persatuan yang mewakili orang melayu rata-rata membantah keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur tanpa membawa alasan dan dalil yang jelas kenapa mereka menentang penggunaan kalimah Allah oleh agama lain. Kenapa pemimpin-pemimpin khususnya dari UMNO begitu bersungguh-sungguh membantah perkara ini, hanya dengan alasan pihak kristian mempunyai agenda yang tersembunyi.

Kenapa mereka sangat takut aqidah orang-orang melayu tergugat padahal merekalah yang menggubal dasar pendidikan negara, berbangga dengan sumbangan mereka dalam bidang pendidikan. Apakah mereka sudah lupa, bahawa merekalah yang telah mempunahranahkan tulisan jawi dari orang-orang melayu sedangkan tulisan jawilah yang banyak membantu orang-orang melayu memahami agama mereka.

Ternyata setelah 53 tahun UMNO memerintah negara, dasar pendidikan agama dikesampingkan. Mereka gagal memberi pendidikan agama yang secukupnya kepada rakyat untuk menjadi benteng mempertahankan aqidah mereka. Hari ini ilmu aqidah berada di mana? Sedangkan menurut hiaraki ilmu maka ilmu tauhidlah berada di kemuncak persada berbanding ilmu-ilmu lain. Namun apa yang berlaku hari ini ialah sebaliknya ilmu-ilmu tentang keduniaan lah mengambil tempat utama dalam hearaki ilmu. Maka sekarang mereka berkokok takut aqidah umat melayu diselewengkan dari penggunaan perkataan Allah oleh pihak lain.

Kenapa kita takut sekiranya ilmu aqidah yang diajar di sekolah-sekolah rendah kebangsaan dan menengah kebangsaan begitu mantap diajar kepada anak-anak kita. Masalahnya sekarang mereka yang bangkit menentang tidak pernah bangkit mempertahankan aqidah umat melayu, malah mereka sendiri tidak tahu ujung pangkal tentang aqidah. Mufti-mufti pula asyik mencampuri urusan politik kepartian dan tidak lagi menjadi seperti mufti-mufti terdahulu yang bertungkus lumus mengajar aqidah kepada umat. Malah ada mufti yang pandai mendedahkan bilangan sejumlah 250,000 umat Islam telah murtad tetapi tidak pandai memperbetulkan dasar pendidikan hari ini yang telah menjauhkan umat dari mengenali Allah yang sebenarnya, hingga ada di kalangan umat yang sanggup mempermain-mainkan hukum Allah.

Berbalik kepada isu perkataan Allah yang menjadi kontroversi hari ini, sepatutnya tidak menjadi sebarang masalah kepada kita membenarkan sesiapa sahaja menggunakan perkataan Allah untuk merujuk kepada Tuhan yang Esa yang menjadi kemuncak kepada pegangan murni umat manusia. Sesesat dan sejahat mana pun mereka naluri bertuhankan Tuhan Yang Sebenar (ALLAH) wujud di dalam jiwa mereka. Bahkan di dalam al-Quran sendiri ada menjelaskan bagaimana manusia yang ditimpa musibah seperti dilambung ombak yang dahsyat, pada ketika itu tidak ada yang lain yang mereka harapkan selain pertolongan Tuhan Yang Sebenar (ALLAH).


Ulasan GB

Khalid Samad adalah seorang tokoh pemimpin sekalipun kini sedang menunggu keputusan jawatankuasa disiplin PAS terhadap kononnya melakukan dua kesalahan iaitu pertama, membuat ucapan terbuka mengkiritik pesuruhjaya PAS Selangor yang mengkritik isu tatatertib oleh jawatankuasa pilihan khas mengenai keupayaan, kebertanggungjawaban dan ketelusan (Selcat).

Kedua, kerana Khalid telah menulis dalam blognya, mendedahkan minit mesyuarat badan perhubungan PAS selangor pada 27 September 2009.

Kedua-dua kesalahan tersebut semacam sengaja dibawa ketengah untuk mengimbangi seorang lagi yang dihadapkan ke jawatankuasa disiplin parti iaitu Pesuruhjaya PAS Selangor sendiri iaitu Datuk Hassan Ali.

Khalid dalam banyak hal lebih mendapat sokongan dari majoriti ahli Pakatan Rakyat, samada PAS, PKR atau DAP.

Yang tidak suka kepada Khalid ialah UMNO dan fraksi UMNO dalam PAS (biar kita berterus terang saja).

Di dalam isu kalimah Allah misalnya, Khalid telah memberikan pandangan awalnya yang kemudian dilihat lebih menepati keputusan dan pendirian yang diambil oleh parti.

Apa yang dikatakan kesalahan yang dilakukan oleh Khalid sebenarnya bukan kesalahan tetapi keberaniannya mendedahkan kebenaran, dan kesanggupannya untuk berkata benar tanpa gentar. "Berkata benar di hadapan pemimpin yang zalim adalah jihad yang afdhal" - mafhum hadith.

Tidak dinafikan bahawa Khalid lebih layak memimpin PAS Selangor.

Ustaz Hadi nafi laporan 'God bukan Allah'

KUALA LUMPUR, 22 Jan: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menjelaskan bahawa Muzakarah Pakar anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) semalam sebenarnya tidak membuat apa-apa resolusi.

Penjelasan tersebut sekaligus dilihat berbeza dengan berita 'God bukan Allah -Ikim' seperti yang dilaporkan akhbar harian bahawa ahli muzakarah sebulat suara bersepakat penggunaan kalimah Allah sebagai terjemahan bagi ganti nama 'God' atau 'Tuhan' adalah tidak tepat.

"Ya, muzakarah itu tidak mempunyai apa-apa resolusi, laporan itu tidak betul," jelasnya ketika dihubungi petang ini.

Pun begitu, beliau menegaskan bahawa kalimah Allah tidak boleh disalah guna untuk mengelirukan umat Islam.

"Penggunaan kalimah Allah oleh umat Islam secara dalaman jelas mengEsakan Allah, penggunaan yang boleh mengelirukan orang Islam tidak dibenarkan sama sekali," jelasnya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang turut mengulangi ketetapan PAS seperti yang diputuskan oleh Lajnah Politik dan tulisannya sebelum ini.

"Pandangan kita (PAS) seperti yang saya tulis sebelum ini, seperti yang diputuskan (dalam Lajnah Politik) sebelum ini," jelasnya.

"Kita tidak boleh melarang mereka (penganut agama samawi) menggunakan perkataan Allah di kalangan mereka sendiri walaupun salah maksud dan maknanya yang asal mengikut bahasa kita," dipetik dari kenyataan rasmi Ustaz Abdul Hadi pada 7 Januari lalu.

Dua hari sebelum itu, Lajnah Politik PAS Pusat mengingatkan semua pihak supaya tidak menyalahgunakan nama Allah untuk mengelirukan atau meraih sokongan politik murahan daripada rakyat.

Selain Ustaz Abdul Hadi, muzakarah semalam disertai Ahli Majlis Kepimpinan Tertinggi (MPT) PKR, Dr Mohd Nur Manuty, bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin, Pengarah Pusat Kajian Ekonomi dan Kemasyarakatan Ikim Dr Mohd Sani Badron dan Felo Pusat Kajian Syariah, Undang-Undang dan Politik Ikim, Md Asham Ahmad.

Muzakarah yang dipengerusikan oleh Ketua Pengarah Ikim, Nik Mustapha Nik Hassan itu turut disertai oleh Pengerusi Ikim yang juga bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, pensyarah dari Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Madya Dr Kamar Ainiah Kamaruzzaman, Penasihat Agama kepada Perdana Menteri Malaysia, Datuk Dr Abdullah Md. Zain.

Malaysia and the Myth of Islamic Tolerance

At last count, eleven Christian churches and one Sikh temple have been attacked in Malaysia. That makes twelve attacks against places of worship in half a month’s time. What does it say about Islamic values when the impetus for these attacks was the use of a particular word?

Rich Trzupek, FrontPage Magazine

Malaysia is often held up as the model of what a modern Muslim-majority nation can be. The ruling class, the bumiputra (literally “princes of the earth”) are largely, though not entirely, Muslim. But when Malaysia’s High Court ruled in late December to lift a government ban on non-Muslims using the word “Allah,” Christian churches became the targets of fire-bombing attacks. This eruption of violence suggests that there is trouble brewing just beneath the surface even in this supposed paradise of Islamic moderation.

At last count, eleven Christian churches and one Sikh temple have been attacked in Malaysia. That makes twelve attacks against places of worship in half a month’s time. What does it say about Islamic values when the impetus for these attacks was the use of a particular word?

Everyone agrees that the word “Allah” pre-dates the birth of the Islamic prophet Muhammad. In Malaysia, as in most of the Muslim of the world, Allah simply means God, the same God that, according to the Quran itself, both Christians and Jews worship. Nonetheless, use of the word Allah among non-Muslims has long been prohibited by law in Malaysia. A December 31 ruling by a Malaysian court overturned that law, a move that upset many of the nation’s Muslims, who make up about sixty per cent of the populace. They claim that non-Muslims will use the word to corrupt Muslims into accepting infidel beliefs.

Once again, we are presented with evidence of Islamic intolerance and insecurity. To his credit, Malaysian Prime Minister Dato’ Sri Mohd Najib condemned the attacks, which undermine both his “One Malaysia” policy and his re-election prospects. But no matter how much tolerance the leader of this nation may preach, the actions of his co-religionists speak much louder. Emboldened by an increasingly aggressive, violent, world-wide Islamic resurgence over the last few decades, this episode reveals what expatriates who have lived in Malaysia have long claimed: that the supposed harmony of Malaysia is nothing but a glossy veneer that barely covers up the inequities and prejudices of this society.

The Malaysian constitution grants special privileges to the bumiputra, or as they are called in the constitution, Malays. Malays are defined as those citizens who profess the religion of Islam, habitually speak the Malay language and conform to Malay customs. The constitution directs the King of Malaysia (Malaysia is a constitutional monarchy) to safeguard the special position of the Malays and to ensure that a certain percentage of public services and scholarships and other similar educational privileges are reserved by the federal government for the benefit of Malays.

The bumiputra enjoy other advantages as well. A certain percentage of stock in publicly-traded companies is reserved for the bumiputra. Traditionally, they pay less for real estate than other Malaysian citizens. This is clearly a separate and unequal society. Which is not to say that Malaysia is not governed in a more liberal fashion than reactionary Muslim nations like Iran and Saudi Arabia. Western clothing can be found on the streets of Kuala Lampur. Christians, Buddhists and Hindus, if less than equal compared to their Muslim masters, are at least allowed to practice their faith in relative peace.

Or rather they were allowed to worship in relative peace. The government of Malaysia has officially condemned the attacks, even as it tries to have the troublesome court ruling that set off the firestorm reversed. Troops have been dispatched to protect non-Islamic houses of worship, but it seems unlikely that many of the 2.3 million Christians who live in Malaysia feel safe going to church.

Even in this most mainstream of Muslim-ruled nations, supposed Islamic tolerance has been once again shown to be a matter of style, not substance.

It all depends on median voters

If Pakatan Rakyat is able to fight for another 300,000 votes or more support from median or swing voters, it can then overthrow BN. It is not something impossible.

By LIM SUE GOAN/Translated by SOONG PHUI JEE/Sin Chew Daily

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak is currently seeking for foreign investment in India to reverse the adverse situation.

However, the recent political development in the country seems favourable to Pakatan Rakyat, giving more hope for the Opposition to take over the federal government.

Pakatan Rakyat must first win more support from median voters in order to contend with UMNO's rural area's votes.

According to blogger Raja Petra Kamarudin, based on a calculation in which BN gained a minimum of 30 majority seats in the 8 March general elections, Pakatan Rakyat will need to gain only 300,000 more votes to surpass BN's 110 seats with 112 seats in the Parliament and take over the federal government. Currently, Pakatan Rakyat has 80 seats while BN has 130 seats.

Meanwhile, the Election Commission pointed out that a total of 4.39 million Malaysians have not registered as voters yet. It is said that 65% of them are Bumiputeras while Selangor has the highest number at 787,000 or 17.93%. No wonder why we can see Pakatan Rakyat and UMNO are in their efforts to carry out voter registration campaigns while MCA and GERAKAN remain silent.

If Pakatan Rakyat is able to fight for another 300,000 votes or more support from median or swing voters, it can then overthrow BN. It is not something impossible.

"It is not something impossible."

In addition to do a better job, as well as to put forward unbiased policies and political ideologies, Pakatan Rakyat also have to rely on BN's mistakes in order to gain support from median voters. And it just happens that BN has done a lot of mistakes recently. UMNO continues its racial strategy and relies too much on racial politics. This will force more median voters to move closer to Pakatan Rakyat.

After Najib's announcement of a series of new policies on his 100th day in office, the Merdeka Centre's approval rating released in July showed that Najib's popularity has surged 65%. But the incidents happened in the following few moths were indeed a series a blows to him.

Firstly, the outburst of MCA party crisis in Aug last year has exposed the incredibility of MCA leaders. It also offered Pakatan Rakyat an opportunity to fight more Chinese median votes.

Secondly, MIC President Datuk Seri S. Samy Vellu has refused to step down while the Makka Sakti Party, which was roped in by Najib to please the Indian community, faced an internal struggle after a few months of its formation. It caused BN to have no confidence in gaining Indian swing votes.

Thirdly, UMNO did not appropriately handle the “Allah” controversy. It did not take immediate actions to stop it. In contrast, Pakatan Rakyat, it has indicated a moderate and middle stand earlier.

In addition, the BN government has also failed to properly handle economic issues, including the lose of funds and talents, sharp decline in foreign investment and the inability of the treasury to make ends meet. The new year has just started and the government already wants to impose service tax for credit cards and reduce subsidies for necessities. For median voters, economic and social stability is an issue of great concern.

DAP has taken the opportunity to map out the concept of “Middle Malaysia” to contend with Najib's “1Malaysia” concept. DAP Secretary-General Lim Guan Eng said the “Middle Malaysia” concept is as well a common strategy for Pakatan Rakyat.

If Pakatan Rakyat continues to take a moderate and middle stand while BN remains unchanged, that it will be difficult to say who will be the ultimate winner.

Sultan Johor mangkat Jam 7.08 petang tadi.

Sultan Johor, Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail, mangkat pada jam 7.08 malam ini di Hospital Pakar Puteri Johor Bahru. Baginda berusia 77 tahun.

Pengumuman kemangkatan baginda dibuat oleh Menteri Besar Johor, Datuk Seri Abdul Ghani Othman.

Baginda dikejarkan ke Hospital Pakar Puteri, pagi tadi kerana gering.

Sultan Iskandar meninggalkan Sultanah Zanariah serta 10 orang putera-puteri.

Baginda yang diputerakan di Istana Semayam, Johor Bahru pada 8 April 1932, dimasyhurkan sebagai Sultan Johor pada 11 Mei 1981.

Tiga tahun kemudian pada 15 November 1984 baginda dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong kelapan.

Baginda menerima pendidikan awal di Sekolah Rendah Ngee Heng di Johor Bahru sebelum melanjutkan pelajaran ke English College, yang kini dikenali sebagai Maktab Sultan Abu Bakar.

Selepas itu, baginda melanjutkan pengajian ke Trinity Grammar School di Australia dan kemudiannya ke United Kingdom.

Apabila tamat pengajian pada 1956, baginda pulang ke Johor dan berkhidmat sebagai pegawai kadet dalam Perkhidmatan Awam Johor.

Baginda secara rasmi dilantik sebagai Tengku Mahkota pada 29 April 1981. Pada 11 Mei 1981, baginda ditabalkan sebagai Sultan Johor keempat selepas kemangkatan ayahanda baginda.