Khamis, 21 Januari 2010

SPR kaji perluaskan hak undi pos

Oleh: Labu Labi

Aku nak sentuh pasal tajuk ‘SPR kaji perluaskan hak undi pos’ dalan utusan online 20 januari 2010.

Satu soalan yang aku nak tanya kat pembaca semua ?

Nak bertanding juge ke kome semua, dalam pilihanraya pada bila bila masa yang akan datang, sekiranya Parlimen yang dikuasai oleh UBN, meluluskan undang undang ini ?

Aku sedut sikit ‘apa yang aku rasa’ sebagai intipati kepada berita ini.

” PUTRAJAYA 19 Jan. – Doktor, jururawat dan wartawan mungkin dipertimbang untuk dibenarkan mengundi secara pos pada pilihan raya umum akan datang”

dan

” Ia akan dibuat menerusi pindaan Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Perjalanan Pilihan Raya) 1981 yang sedang diteliti oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Pengerusi SPR, Tan Sri Abd. Aziz Mohd. Yusof berkata, pihaknya sedang meneliti untuk memperluaskan hak pengundi pos kepada mereka yang berada dalam perkhidmatan-perkhidmatan penting, yang sebelum ini terhad untuk anggota tentera dan polis.”

Komen aku:

Kalau dengan undi pos yang sedia adapun (Polis dan tentera), dah tak terkejo yop…..

Nak ditambah dengan lagi dengan beberapa kelompok lagi yang sememangnya setiap cerok rantau Malaysia ada kelompok tersebut, lagi le tak tekejo yop oiiii….

Pertama:

Kome pikio lee . tang mana tak ada klinik dan hospital dalam negara ini ?

che kigha, ada berapa kelinik dan hospital dalam setiap daerah, kemudiannya kira pulak ada berapa jumlah doktor dan jururawat … ish ish ish ….

Kedua:

Wartawan pun nak dijadikan undi pos juga … ish ish ish … pening aku pikionya

Cuba kome kira tengok berapa punya banyaknya UBN akan dapat undi, disetiap peti undi.

Kalau lulus le undang undang ni…. aku rasa baik tok sah buat ape ape lagi, bagi menang freee, je le … dah tentu punya, UBN menang beso.

Undi pos tu, kot depa nak bagi pun, pada lain dari UBN, atas ehsan je leee…

Dah le sekarang ni, SPR sayap depa, PRDM sayap depa, TENTERA sayap depa, MEDIA sayap depa, sampaikan hospitalpun nak dijadikan sayap depa juga …ish ish

Tak sampe pikio aku, boleh jadi macam ni punya bengap pikio ‘kepala otak’ ketua piliharaya. Dah tak tau nak buat apa lagi pembaharuan keatas SPR, untuk ‘ampu’, sampaikan benda ‘terpelik’ dalam sejarah tamaddun manusia pun nak dicadangkan….ish ish ish.

kot mane pun, kome pikio le sendiri, aku sendiri tak mampu nak kata apa lagi…

KERAJAAN SELANGOR MENGINGATKAN SPRM AGAR BERTINDAK SECARA BERHEMAH

Kenyataan Media

SHAH ALAM: Kerajaan Negeri berharap beberapa serbuan yang dilakukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di pejabat Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri baru-baru ini tidak bertujuan untuk menjatuhkan maruah pentadbiran Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat di Selangor.

Dalam pada Kerajaan Negeri memberi sokongan penuh terhadap usaha membendung perbuatan rasuah dan penyalahgunaan kuasa dalam kalangan ahli politik mahupun kakitangan lainnya, sebaliknya Kerajaan Negeri tidak bersedia bertolak ansur terhadap mana-mana pihak yang dengan sengaja cuba mengganggu kelancaran pentadbiran Kerajaan Negeri menerusi pelbagai cubaan untuk memalukan kakitangannya.

Dalam hubungan ini Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Selangor ingin menjelaskan di sini iaitu Pekeliling Kerajaan Negeri bertarikh 28 Julai 2009, mencatatkan bahawa sekiranya SPRM berhasrat melakukan siasatan terhadap kakitangan Kerajaan Negeri maka perjumpaan tersebut hanya boleh diadakan dari pukul 8.00 pagi ke pukul 6.30 petang, dan dengan kehadiran seorang peguam yang dilantik oleh Kerajaan Negeri.

Bantahan tentang kesahihan kandungan pekeliling tersebut oleh Peguam Negara Tan Sri Gani Patail masih dalam kes mahkamah. Maka dalam hal ini pegawai-pegawai SPRM sewajarnya menghormati pekeliling Kerajaan Negeri itu, yang melindungi hak seluruh kakitangannya.

Perlu juga dijelaskan di sini iaitu sehingga saat ini beberapa siasatan SPRM terhadap segelintir Pegawai Kerajaan Negeri Selangor termasuk terhadap Menteri Besarnya, dilihat hanya berfokus pada isu-isu remeh. Ini sebagaimana diperlihatkan pada serbuan kelmarin di pejabat YB Yaakob Sapari dengan penahanan reman terhadap pembantu eksekutif beliau, Haji Hussein Ahmad.

Kerajaan Negeri juga terkejut dengan perkembangan terakhir siasatan tersebut dimana SPRM telahpun menggeledah rumah Haji Hussein tanpa waran geledah yang sah. “ Kerajaan Negeri mahu SPRM Selangor memberi penjelesan mengapa perkara boleh berlaku,” kata Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Tambahan pula, penyiasatan SPRM melibatkan sebuah syarikat yang tidak tersenarai dalam pemberian kontrak aktiviti pelombongan pasir. Tuduhan SPRM bahawa pemergian seorang pegawai ke China ditanggung oleh kontraktor tertentu juga tidak benar kerana Kerajaan Negeri yang sebenarnya membiayai kos kunjungan dua hari Haji Hussein itu yang menelan belanja sebanyak RM3,295.

Justeru itu, pihak kerajaan negeri berhak meragui akan motif dan integriti siasatan pegawai-pegawai SPRM terhadap isu-isu remeh yang berlaku dalam kerajaan negeri Pakatan Rakyat di Selangor sedangkan pegawai-pegawai SPRM sewajarnya menggunakan masa dan tenaga yang sangat berharga untuk menyiasat penyalahgunaan wang rakyat yang bernilai ribuan juta ringgit termasuk RM1.7 juta oleh mantan menteri besar Selangor dan rombongannya semasa melancong ke Disneyland di Amerika Syarikat dan di Peranchis.

“Jadi, apakah keutamaan SPRM? Badan ini sepatutnya menentukan keutamaan dan lantas menyiasat isu-isu besar yang melibatkan penyalahgunaan ribuan juta ringgit wang rakyat atau penyalahgunaan kuasa oleh pihak-pihak tertentu yang sudah sekian lama berlaku dalam negeri atau negara Malaysia seluruhnya. Hal ini mesti diutamakan oleh SPRM agar tindakan SPRM dilihat tidak sebagai alat politik untuk memuaskan hati pihak-pihak tertentu di Putrajaya sahaja. dalam hal ini, sekiranya SPRM bertindak secara profesional dan bebas, kerajaan negeri dengan senang hati bersedia memberikan bantuan yang sewajarnya, “ kata Tan Sri Abdul Khalid.

SEKRETARIAT AKHBAR

PEJABAT MENTERI BESAR SELANGOR.

KERAJAAN PR: SERANGAN BERTALI ARUS, KETAHANAN DALAMAN PENTING

Serangan bertali arus dan tidak putus-putus kepada kerajaan negeri Pakatan Rakyat terutama Selangor dan Kelantan memerlukan ketahanan dan dalaman dan kekuatan iman.
Kita lihat bagaimana kerajaan negeri Perak tumbang hanya kerana 3 manusia yang gagal dalam ujian serangan seumpama itu.
Begitulah dengan apa yang sedang berlaku di Kelantan dan Selangor. Semua orang tahu kerajaan Kelantan sudah teruji. Anggota pimpinan kerajaan negeri juga telah teruji. Walaupun pada tahun 2004 mereka hanya tinggal satu kerusi majoriti mereka masih mampu bertahan. Tetapi bagaimana dengan negeri Selangor yang sedang hebat diserang dari pelbagai sudut. Serangan bertali arus ini juga tidak berhenti walaupun sesaat.
Ada sahaja isu dan kes yang mereka ketengahkan. Samada ia benar atau tidak sudah tentu ia mempunyai asas dan sebab mengapa mereka berani melakukan serangan. Sudah tentu ada ruang-ruang terbuka yang menyebabkan mereka berani bertindak begitu.
Itu sebabnya pada masa hadapan semua parti komponen PR mesti berhati-hati memilih orang yang dipilih untuk bertanding pilihanraya dan juga berjaga-jaga dalam memilih calon-calon pegawai lantikan politik. Jika tidak kita bimbang mereka ini akan menjadi musuh dalam selimut atau pun menjadi liabiliti kepada kita. Akhirnya rakyat melihat PR sama atau lebih teruk dari BN.
Musuh sudah tentu mencium setiap inci peluang untuk menyerang dan melemahkan kita. Mereka juga akan melakukan apa sahaja untuk memasang perangkap dan jerangkap samar yang bisa merobohkan kekuatan dan ketahanan kita.
Sehari dua Selangor di serang dengan kes pasir dan habuan seks. Beberapa orang telah ditahan oleh SPRM. Saya yakin kes sebegini akan berpanjangan dan banyak

by SOFI WAHAB

Kalau Sayang PAS dan PAKATAN, Bantulah PKR



Biar pun bukan orang PKR, saya terkilan sekiranya berita mengenai pembubaran PKR Cabang Kuala Selangor adalah benar. Tambah terkilan lagi apabila cabang itu adalah cabang yang diketuai sendiri oleh Khalid Ibrahim.

Umno tentu gembira dengan perkembangan ini. Mereka tentu menyimpulkan bahawa PKR semakin ditolak oleh rakyat dan Umno semakin pulih di Selangor. Sama ada kesimpulan Umno itu benar atau salah, itu bukan isunya. Isunya ialah, mengapa cabang itu boleh terbubar?

Kalau yang terbubar itu adalag ranting (dalam PAS disebut cawangan), tidaklah ralat sangat. Itu biasa sahaja berlaku samada di dalam PAS atau Umno. Di dalam PAS sendiri ada cawangan yang cuma tinggal nama tetapi tidak punya apa-apa. Dalam Umno pun sama saja.

Tetapi apabila yang terbubar itu adalah cabang (dalam PAS di sebut kawasan), ini bukan perkara kecil. Kalaulah berita ini benar, ini bukan lagi tamparan tetapi ‘tendangan’. Kalau ‘cabang’ sudah patah, bagaimana dengan ‘ranting’?

Bolehkah ‘ranting’ bertahan kalau tanpa ‘cabang’?

Masalah ini bukan sahaja menuntut keprihatinan PKR, malah keprihatinan PAS dan DAP juga. Runtuhnya cabang PKR tidak dapat dinafikan akan turut memberi kesan yang tersendiri kepada PAS dan DAP. ‘Damage’ keruntuhan cabang ini turut menimpa PAS dan DAP.

Bagi saya, kalau ada orang PAS yang rasa seronok dengan apa yang menimpa PKR ini, kemudian mengeluarkan perkataan yang melahirkan ‘kegembiraan’ dengan apa yang berlaku itu, cadangan saya ‘cabaikan saja mulut orang itu’.

PAS dan PKR bersahabat. Bukan bersahabat untuk kepentingan dan harapan seorang atau dua orang, tetapi bersahabat untuk kepentingan dan harapan rakyat.

Mana boleh seorang sahabat ketawa menyindir apabila sahabatnya ditimpa musibah. Dia mesti menghulurkan tangan membantu sahabatnya yang jatuh itu. Bangunkannya kembali, pimpin dia dan bekalkan apa sahaja keperluannya untuk membolehkannya meneruskan persahabatan dengan kita.

PAS Selangor tidak boleh memandang kecil isu. PAS Selangor dan PAS Kawasan Kuala Selangor mesti bertindak sesuatu dengan segera.

Sekiranya pendokong cabang PKR di situ sebelum ini hilang kepercayaan dengan parti itu, PAS perlu mengenalpasti mereka yang berada di luar PAS untuk diaktifkan dan digerakkan sebagai aktivis PKR cabang itu.

Malah, bagi saya tidak salah untuk sementara waktu, para aktivis PAS bergerak aktif di situ untuk memastikan cabang PKR Kuala Selangor dapat diaktifkan kembali. Tindakan ini tidak boleh ditangguh lagi. ‘By hook or by crook’.

Kita akui, Khalid Ibrahim tidak sempurna. Ya, mana ada manusia sempurna. PKR juga ada kelemahan dan kesilapannya, sama macam parti-parti lain juga.

Kewajipan kita kini, bukan menampilkan kelemahan, meriuh-rendahkan kesilapan, tetapi memperbaiki kelemahan itu dan menampung kesilapan yang ada dengan kelebihan dan keupayaan kita. Jangan biarkan PKR keseorangan berhadapan dengan masalah itu.

Seseorang sahabat sangat mulia pekertinya jika dia sanggup bersusah-payah untuk meringankan bebanan sahabatnya.

Seburuk-buruk PKR, buruk lagi Umno. Jangan kita menghukum PKR kerana kesilapan yang dilakukannya dalam tempoh setahun tetapi merelai kesilapan Umno yang dilakukan selama lima puluh tahun. Seburuk-buruk Khalid Ibrahim, dia lebih baik Khir Toyo.

Kalau orang PAS sayangkan PAS, dia mesti membela PKR. Kalau ada PAS mengaku sayangkan PAS tetapi turut membantu untuk melemahkan PKR, orang itu adalah ‘musuh’ dalam selimut.

Ini bukan masanya untuk komponen PR mencari kesilapan antara satu sama lain tetapi adalah masa untuk menjulang harapan rakyat. Kini ada tiga penjulang dan kalau salah satu daripadanya keletihan, mampukah yang dua lagi untuk terus menjulang?

http://bongkarsauh.blogspot.com/

Bajet hospital pun dipotong...ha..ha..ekonomi mantap...jadi kena potong le jawapnya...!!

Pada tahun ini, di fahamkan yang kerajaan telah pun memotong bajet hospital kepada hampir separuh daripada jumlah bajet pada tahun sebelum ini. Sebagai contohnya, jika sesebuah hospital itu menerima RM40 juta pada tahun lepas, tahun ini hanya RM20 juta sahaja diberikan.

Apakah implikasi pengurangan bajet ini? Terlalu banyak untuk disebut. Seperti yang mana kita sedia maklum, hospital-hospital kerajaan menjadi tempat rakyat-rakyat yang tidak berkemampuan untuk mendapatkan rawatan.

Dengan kos yang minima, rakyat boleh menikmati rawatan yang sewajarnya. Namun, oleh kerana pengurangan bajet ini, pihak hospital terpaksa mengambil langkah-langkah yang drastik supaya bajet yang sedikit ini dapat menampung perbelanjaan pengurusan.

Sebagai contohnya, pihak hospital sekarang tidak lagi dapat menyediakan ubat-ubatan yang diperlukan. Malah, ini telah menyukarkan para doktor untuk merawat pesakit kerana tiadanya bekalan ubat yang sepatutnya.

Ada pesakit yang marah kepada doktor bila tidak mendapat ubat yang biasa mereka dapat. Dipihak doktor, tiada apa yang boleh kami lakukan kerana bekalan yang tiada ini amat menyusahkan kami.. baca lagi di sini

Perkasa, Umno dan Orang Melayu — Kamarulzaman Kamdias

JAN 21 — Perkasa pimpinan Datuk Ibrahim Ali nampaknya boleh diharap. Kalau dilihat dari apa yang telah dan sedang diperjuangkan oleh Perkasa, mirip kepada apa yang telah diperjuangkan oleh Dato Onn, Tunku Abd Rahman, Tun Razak.

Hakikatnya, apa yang di bawa oleh Perkasa hari ini sebenarnya itulah perjuangan sebenar Umno seperti mana yang telah dipelopori oleh pejuang terdahulu.

Kalau golongan muda ingin lihat bagaimana perjuangan Umno dulu-dulu, lihatlah apa yang diperjuangkan oleh Perkasa pada hari ini. Itulah gambarannya.

Gambaran perjuangan itulah yang pernah membuatkan hampir keseluruhan orang Melayu bergabung di bawah 1 panji-panji, iaitu Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu.

Walau pun Umno telah melalui pelbagai krisis dan perpecahan, tapi orang Melayu masih tetap berdiri teguh di belakang Umno. Orang Melayu sangat berpendirian tegas terhadap sebarang kepentingan yang melibatkan alif ba ta.

Prinsip dan idealisma perjuangan yang telah dibawa oleh para awwallin Umno diterima bulat oleh hampir sebahagian besar orang melayu ketika itu adalah kerana apa yang dibawa oleh Umno benar-benar menepati naluri, isi hati, aspirasi dan cita-cita mereka sebagai bangsa Melayu.

Umno disokong oleh orang Melayu kerana prinsip perjuangannya dan bukan kerana namanya Umno. . Itu yang menjadi faktor terpenting kenapa Umno telah disokong dengan kuat oleh orang Melayu, walaupun Umno pernah mati dan terbelah dua berkali-kali.

Sokongan orang Melayu terhadap Umno juga tidak kena-mengena dengan individu pemimpin. Orang Melayu lebih sanggup meninggalkan pemimpin yang mereka sayangi daripada meninggalkan prinsip perjuangannya.

Mereka masih bersama Umno kerana mereka yakin perjuangan orang Melayu hanya mampu diperjuangkan oleh Umno dan mereka melihat Umno masih memperjuangkannya.

Sebenarnya sokongan orang Melayu kepada Umno bukanlah sokongan yang membabi buta. Mereka menyokong Umno kerana naluri , isi hati, aspirasi dan cita-cita mereka seiring dengan perjuangan alif ba ta yang mana secara kebetulan selari dengan apa yang dibawa oleh Umno.

Itulah tabiat dan feqli orang Melayu yang masih punya jati diri sebagai bangsa Melayu.

Jika Umno tidak disokong lagi oleh orang Melayu, sudah tentu ada sebab penting yang telah menyumbang kepada penolakan orang Melayu terhadap Umno.

Ada 3 kemungkinan yang menyebabkan Umno tidak disokong;

1. Jatidiri orang Melayu sendiri yang sudah berubah;

2. Perjuangan Umno yang sudah tidak selari dengan jatidiri orang Melayu; atau

3. Para pemimpin Umno sendiri sudah tidak punya isi hati, aspirasi dan cita-cita yang seiring dengan apa yang diperjuangkan oleh Umno.

Mustahil mereka meninggalkan Umno disebabkan mereka tidak lagi mempunyai naluri perjuangan yang berteraskan alif ba ta.

Apa yang pasti, naluri itu adalah sesuatu yang semula jadi. Tidak mungkin naluri Melayu sudah menjadi tidak Melayu lagi.

Mesti ada sesuatu yang tidak kena kepada perjuangan Umno hingga menyebabkan orang Melayu tidak lagi segan silu meninggalkan Umno. Mesti ada sesuatu yang menyebabkan orang Melayu sampai sanggup menyokong DAP.

Tidak mungkin orang Melayu benci kepada perjuangan alif ba ta kerana alif ba ta adalah naluri semula jadi setiap orang yang bernama Melayu.

Jika dilihat dari perlembagaan Umno, tidak ada salahnya dengan perjuangan Umno. Jadi di mana silapnya?

Mungkin beberapa kesimpulan secara akademik boleh dibuat terhadap senario ini.

i). Jika Umno kekal dengan perjuangan yang berteraskan kepada naluri dan aspirasi bangsa Melayu, maka, Umno akan tetap kekal disokong oleh orang Melayu, walau siapa pun yang memimpin Umno.

ii). Jika perjuangan Umno lari dari garis panduan ini, tidak menjadi kehairanan kepada kita, hari ini orang Melayu berfikiran mereka tidak kisah lagi sama ada Umno ada atau tidak di bumi ini.

iii). Selagi pemimpin Umno masih tetap kekal membawa perjuangan alif ba ta, maka selagi itulah orang Melayu tidak akan meninggalkan Umno. Jika ini keadaannya bolehlah orang Umno meneruskan slogan ‘Umno itu Melayu, Melayu itu Umno’.

iv). Jika perlembagaan Umno kekal, tetapi pendekatan yang dibawa oleh pemimpin Umno tidak melambangkan aspirasi perlembagaan, maka tidak hairan kepada kita jika kita dapati orang Melayu tidak ada hati kepada Umno.

Kita tidak boleh salahkan mereka kerana mereka sebenarnya sedang mencari sesuatu yang telah hilang, iaitu bahtera yang membawa muatan segala khazanah perjuangan bangsa mereka.

v). Jika jati diri Melayu masih kekal, Umno juga masih tetap membawa idealisma yang sama dan dalam masa yang sama para pemimpin yang memimpin Umno juga tetap teguh berpegang kepada apa yang dibawa oleh Umno, tetapi sokongan orang Melayu tidak juga bersama Umno, maka sudah barang pasti ada sesuatu yang pelik telah berlaku kepada cara dan pemikiran orang Melayu.

Mungkin ada rasukan atau virus luar yang telah menyebabkan pemikiran orang Melayu tidak lagi dapat memahami jati diri bangsa sendiri sehinggakan perkara yang paling sensitif yang menjejaskan kedudukan agama dan bangsa Melayu sudah dilihat enteng oleh mereka.

Kita lihat nanti bagaimana sokongan orang melayu terhadap perjuangan Perkasa. Jika apa yang diperjuangkan oleh Perkasa diterima dan disokong oleh seluruh orang Melayu, itu bermakna orang Melayu masih kekal dengan identiti Melayunya.

Jika tidak, itu bermakna keseluruhan organisasi melayu termasuk Umno harus memikirkan bagaimana untuk meletakkan kembali pemikiran orang Melayu supaya berada kembali di landasan yang seharusnya.

Virus, rasuk, amuk dan gejala yang mempengaruhi pemikiran Melayu harus dibendung dengan kaedah yang lebih ke hadapan dari seluruh pemikiran yang ada. Mungkin kedaulatan Melayu akan kembali berada di tempat asalnya. — pemudaUmno.org.my

Ex-MB: Not again, thanks

PETALING JAYA - Former Selangor mentri besar Dr Khir Toyo said it does not matter if he is not chosen to lead the state again should the government returns to the Barisan Nasional.

"The state now is in a mess. The damage done is irreparable and there is too much politicking," he said in an interview at Puchong, near here, Thursday.

He said while he is adamant about helping the Barisan to wrest back thd state from the Pakatan Rakyat coalition, he is not concern about returning to his former position.

He added that he would be satisfied to be just a state assemblyman, saying there are several people of calibre who can head a Barisan administration.

mb-selangor"The most important thing for all Umno and Barisan people is to stay united in the face of critcisms and slanders by the Pakatan-ruled government.

"I'm used to getting criticised and tarnished by the other side. For Umno, even when we do good - there is always some people saying we are bad or corrupted.

"But looking at the current situation, the Pakatan administration is a mess and has not lived up to the promises made and the expectations of those who voted them," he said.

Khir said people in government should be careful about what they promised. "We cannot promise something we cannot fulfill," he said.

In a lighter vein, he added: "We are lucky. Our competitors have turned out to be just mediocre."

Dentist turned politician

Khir, who became Selangor MB at the age of 36 in 2000, lost the post after the Barisan failed to obtain majority in the Selangor state assembly during the 2008 elections.

He, however, had won with a bigger majority than in the previous polls in his Sungai Panjang state constituency

A dentist by profession, he said he did not become a rich man after he became the mentri besar (replacing Abu Hassan Omar).

"I had my business and I was already driving a Mercedes Benz before becoming MB," added Khir, who was succeeded by corporate luminary Khalid Ibrahim, who is also PKR treasurer-general.

Power struggle at the top

Khir alleged there is a power struggle in the state government between Khalid and Bukt Antarabangsa assemblyman Azmin Ali, who had wished to be MB but was sidelined by the PKR leadership for the post

Khir, who is currently the Opposition Leader in the Selangor state assembly, said in the midst of the quarrel between the two there were accusations that he (Khir) was trying to topple the state government.

"Why should Umno or the Barisan waste time at this juncture to oust the state government?

"Look at Perak, the situation is still undecided and the tussle for the state government has gone to the courts.

"It is different here in Selangor. We are looking at the next general election to win back the state - not at anytime before that.

"However, anything can happen...like in Kuala Selangor (where 13 PKR committee members of the division resigned en bloc on Wednesday).

"That is not Umno's doing but sooner or later some people are going to say that Umno had a hand in that issue."

Khir said neither he, Umno nor the Barisan in Selangor is going to interfere in the affairs of the PKR and its Pakatan allies, the DAP and PAS.

"Let them deal with their own matters," he said. - Malaysian Mirror

Fiddling while the state burns

Maybe Anwar is troubled with the move to send him to jail on a fabricated charge of sodomy, and now for being the 'mastermind' behind the church attacks as well. In that case take sabbatical leave and go solve your personal problems first. And after your personal problems have been solved then come back into active political life.

THE CORRIDORS OF POWER

Raja Petra Kamarudin

Move to topple Selangor MB intensifies

Free Malaysia Today

Several turncoats and pro-Barisan Nasional elements in the Klang Municipal Council are setting the stage to discredit Selangor Menter Besar Abdul Khalid Ibrahim and topple him soon.

In their attempt to pull the rug under Khalid’s feet in his Kuala Selangor PKR division, 13 of the 16 elected division committee members resigned and his division deputy, Arshad Abu Bakar, claimed yesterday that they included the youth and wanita chiefs.

Quietly, the Klang Municipal Council also moved in to demolish the north Klang taxi stand early Wednesday morning even without endorsement from the Menteri Besar, while the Malaysian Anti-Corruption Commission has turned the pressure on Pakatan Rakyat elected representatives over minor graft reports.

At a press conference yesterday, Arshad told reporters that PKR’s Kuala Selangor division had lost confidence in Khalid’s leadership but Khalid dismissed Arshad’s claim and said the division had not been disbanded.

Khalid said their resignations were expected because they were originally Umno members who had joined PKR and were now jumping back to Umno.

“The claim of loss of confidence is nothing unusual,” Khalid said. “Perhaps the statement was written by Umno for him to read.”

Arshad claimed that the three remaining elected committee members in the PKR division were Khalid, Faridah Abdul Rahman and himself.

He said the 13 committee members and division youth chief Nazarudin Darmawan and Wanita head Fauziah Sulaiman resigned from their posts between November last year and last Monday.

Arshad claimed that Khalid had failed to lead the division, which had not had its committee meeting in 14 months and did not take the initiative to strengthen the party despite many cases of non-Malay members quitting the party.

After yesterday’s state executive council meeting, Khalid, however, said the status of the division remained unchanged as there was no meeting held to disband the division.

“The election to choose a new committee will be held in March. That is why some want to quit their posts,” he said, adding that it was better for those who were not in tune with the party to resign.

Khalid said there were only 100 PKR members in Kuala Selangor in early 2007 and the number had now increased to 3,000.

He said it was better for the pro-Umno members to leave now than wait until the next general election.

It would be easier for PKR to manage the party without those who were not interested in the concept of Pakatan Rakyat, he added.

Kapar MP and PKR supreme council member S. Manikavasagam said what happened in Kuala Selangor PKR division was a part of an effort to dislodge Khalid from the mentri besar’s post.

He said the demolition of the north Klang taxi stand on Wednesday was carried out by Klang Municipal Council workers quietly in the wee hours.

Manikavasagam said the local councils in the state were currently being used as catalysts to discredit the mentri besar and the Pakatan Rakyat state government.

*************************************************

As the Malays would say: leteh nak cakap (tired of saying it).

Many grumble that I keep repeating myself. They say I keep writing about the same thing over and over again. Well, if you keep doing the same thing over and over again then how can I help not writing about the same thing over and over again?

I keep repeating that only 50% of eligible Malaysian voters come out to vote while 25% stay home and do not vote and 25% do not even bother to register as voters. I have been saying this for more than ten years since 1999. Okay, maybe since 1999 the numbers have increased from eight million to ten million to 12 million, and whatnot. But the percentages still remain 50% vote and 50% do not voter, with half that 50% not even registered as voters.

So what do I do? Say “malas nak cakap” and stop talking about it? Or, as what many accuse me of doing, I go on and on like a broken record until you all get so tired of my nagging that you go out and register as a voter just to shut me up?

Tian Chua of PKR thinks I am fantasising when last year I said Umno has targeted January 2010 to grab back Selangor. Tian Chua said this could never happen. Well, they also said I was fantasising about Umno about to topple the Pakatan Rakyat Perak state government through defections. I personally spoke to Anwar Ibrahim who spoke to Lim Kit Siang and they assured me that that lady is ‘under control’ and the ‘slight problem’ about her not getting a Camry had already been settled.

Then what happens?

Back in the old days it was “a horse, a horse, my kingdom for a horse!” Today, it is “a car, a car, my pussy for a car!”

At least the two Malay defectors from PKR had a ‘legitimate’ reason for defecting. They were caught on camera bonking two ‘China Dolls’ in a hotel room. With that testimonial to their name they would be most sought after in Umno where your rise up the political ladder depends on your sexual prowess. But to defect because you were not given a car is just too petty.

If I were to say that Chinese are very petty they would whack me for generalising. So I will not say that…and I didn’t, right?

And I keep repeating that in the Pakatan Rakyat-ruled states the tail wags the dog and not the other way around. Again, many would say I sound like a broken record. But how to not sound like a broken record when after I keep repeating this they still do not do anything about it? The state civil service is sabotaging the Pakatan Rakyat state governments. They do things that hurt the Pakatan Rakyat state governments but still nothing is done about it.

Perak fell because the State Secretary plus the entire state machinery and the Malaysian Police Force worked against Pakatan Rakyat. And in Selangor the same thing is happening. The Pakatan Rakyat state government decides one thing and the civil service does the opposite. And what is the Menteri Besar Khalid Ibrahim doing about it?

I am very tempted to use a four-letter word here but I have been advised not to because there are those below the age of 18 who also read Malaysia Today.

And, to make matters worse, there are those in the Pakatan Rakyat state government who are Umno’s moles or Trojan Horses. These people intentionally do things that hurt Pakatan Rakyat. And these moles or Trojan Horses are in PAS, PKR, as well as DAP.

Remember a few days after the 8 March 2008 general election when I wrote an article about the ‘Unity Government’? I got whacked good and proper for this article and some even accused me of being a Barisan Nasional mole. Okay, I admit, I was just throwing the cat amongst the pigeons, like I always do, to trigger a reaction. Call it playing the role of the Devil’s Advocate if you wish.

But I had already got wind early in the day that Umno and some people in PAS were engaged in secret discussions to explore the possibility of PAS leaving Pakatan Rakyat to team up with Umno to form the state governments in Perak and Selangor. Umno even offered PAS the position of Menteri Besar in these two states and, to sweeten the offer further, Umno even agreed to implement Islamic Laws in these two states.

And I got this from someone very high up in Umno who admitted that he was the key man in the negotiations. And if I can get the IGP’s police officers to report to me how difficult would it be to get key people in Umno to also report to me? Yes, I’m boasting…so what? This is not the time to demonstrate humility. This is war. And in war anything is fair game.

This secret negotiation was at first denied of course. But later Nizar Jamaluddin, Khalid Samad and some other key PAS leaders admitted that it was true and that some leaders in PAS were working on the others to try to convince them to agree to the deal. Tok Guru Nik Aziz even mentioned these people by name and urged them to leave PAS and go join Umno.

Because not many, but only some, were agreeable to the deal, it did not happen. At least there are still many in PAS who are principled enough to not sell their souls. If not, by mid-March 2008, Umno-PAS would have been sworn in as the Perak and Selangor state governments. And Pakatan Rakyat (with only DAP and PKR remaining) would have been reduced to the opposition in these two states.

Do you know that the day they found Teoh Beng Hock’s body sprawled outside the MACC building was the day MB Khalid Ibrahim was supposed to have been arrested for corruption? Fortunately for Khalid Ibrahim and Pakatan Rakyat, the controversy of Teoh’s death forced the MACC to abort the exercise.

You could say that Teoh saved the Selangor government of Pakatan Rakyat. His death gave Pakatan Rakyat extended time. In that sense Teoh is actually a hero and the saviour of the Pakatan Rakyat Selangor state government. He died so that Pakatan Rakyat could live.

We must always remember Teoh for this. He died for his state. And that is more than what I can say for millions of other Malaysians who would not even dare risk their job in the interest of doing the right thing. Teoh sacrificed his life. We will not even sacrifice the money in our pocket. And we call ourselves patriots and loyal sons and daughters of Malaysia.

And these ‘patriots’ and ‘loyal’ sons and daughters of Malaysia would not even ‘suffer’ that small inconvenience of coming out to vote or to register as voters. Is one hour of your precious time too much to sacrifice? That is all it takes, one hour to go and register as a voter once in your life and to come out to vote once every four or five years.

Please stop posting comments praising me and calling me a hero and whatnot. I am tired of such postings. The next time you do this I am going to delete the posting and block you from ever posting again. And if you paid RM10 for the right to post comments in Malaysia Today, send me your back account details and I will refund you your money with interest.

I don’t need your RM10 if all you want to post are comments praising me. Instead, go do your duty. Go get as many Malaysians as possible to register as voters. And convince them to not waste their vote. Come out and vote on Polling Day. Who they vote for is their business but just make sure they are registered to vote and will come out to vote.

Registering as a voter is your constitutional right. But voting is not your right. It is your duty. So exercise your right and fulfil your duty.

Can we organise a demonstration in front of the Selangor State Secretariat building? Or organise a demonstration in front of PKR’s head office at Merchant Square in Jalan Tropicana Selatan 1, Petaling Jaya, Selangor.

No, this will not be an anti-Umno or anti-Barisan Nasional demonstration. This will be an anti-PKR demonstration. Since MB Khalid Ibrahim is from PKR, and the adviser to the Selangor State Government, Anwar Ibrahim, is also from PKR, then we should target PKR. So let’s organise an anti-PKR demonstration in front of either the Selangor State Secretariat building or PKR’s head office at Tropicana.

We, the people, are the boss! We voted for Pakatan Rakyat, which enabled them to form the state government. So we tell them what we want. They do not do what they like. They do what we demand. And we demand that all this shit comes to a stop. Let us demonstrate our unhappiness about what is going on in Selangor.

Selangor is under attack. And Pakatan Rakyat fiddles while the state burns. It is time the people showed Pakatan Rakyat that we can no longer tolerate all this nonsense. Where is Anwar Ibrahim? He took over as the so-called adviser to the Selangor state government weeks ago but what has he done other than fly all over the world meeting religious scholars and delivering keynote addresses at international conferences?

If Anwar wants to play the role of ‘international statesman’ then that is well and fine with me. I have no problems with that. But then give up the position of adviser to the Selangor state government because he is never around to do the job and Selangor is drifting rudderless. And anything that drifts rudderless sooner or later gets stranded on the rocks.

Maybe Anwar is troubled with the move to send him to jail on a fabricated charge of sodomy, and now for being the 'mastermind' behind the church attacks as well. In that case take sabbatical leave and go solve your personal problems first. And after your personal problems have been solved then come back into active political life.

You can’t allow your personal problems to affect your performance at the expense of the voters who voted Pakatan Rakyat into office. And your performance is certainly shoddy indeed. This is a violation of the trust the people put in Pakatan Rakyat.

The people voted for change. They voted for a better government. But all they are getting is the same old shit.

Yes, I am repeating myself. But can I help not repeating myself when after saying the same thing over and over again nothing changes? Selangor is the jewel in the crown. So Umno will leave no stone unturned in its effort to get back this jewel. And what is Pakatan Rakyat doing about it? They are fiddling while the state burns.

Enough said!

Bangsa Melayu Perlu Kekal Bersatu - Titah Sultan Pahang



MARAN: Kaum Melayu perlu kekal bersatu dalam menjamin survival dan pembinaan sebuah negara Malaysia, titah Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah.
Baginda bertitah ia penting dalam menghadapi cabaran kemasukan pengaruh asing dari sudut ideologi, baik yang muncul dari dalam negara mahupun dari tamadun barat yang mampu menggugat asas dan jati diri orang Melayu.
Titah baginda lambakan budaya dan pemikiran khususnya pengaruh ideologi seperti sekularisme, liberalisme dan materialisme boleh menggugat perpaduan sekaligus merungkai kestabilan negara.
Bagaimanapun baginda berkata perpaduan di kalangan orang Melayu tidak seharusnya dirasakan menjadi satu ancaman kepada kaum lain dalam negara.
"Perpaduan bangsa Melayu seharusnya dilihat sebagai sesuatu yang membawa manfaat kepada semua bangsa dalam negara," titah baginda selepas merasmikan Forum Hak dan Perpaduan Melayu Dalam Konteks 1 Malaysia di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Khazanah Alam, Jengka di sini, hari ini.
Turut hadir ialah Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah dan Naib Canselor UiTM Prof Datuk Ir Dr Sahol Hamid Abu Bakar.
Terdahulu dalam titah ucapannya pada majlis itu, Sultan Ahmad Shah bertitah kepelbagaian bangsa dan etnik dalam negara merupakan aset yang penting dalam mencapai status negara maju sebagaimana yang digariskan dalam Wawasan 2020.BERNAMA

Muzakarah: Penggunaan Kalimah Allah Sebagai Terjemahan Kepada 'God' Tidak Tepat



KUALA LUMPUR: Muzakarah Pakar, yang disertai tujuh ilmuwan Islam, anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) hari ini bersetuju bahawa penggunaan kalimah Allah sebagai terjemahan atau ganti nama kepada "God" adalah tidak tepat.
Pengerusi IKIM Tun Abdullah Ahmad Badawi berkata muzakarah itu merumuskan bahawa terjemahan kalimah Allah sebagai "God" juga menyalahi hakikat sebenar kerana bercanggah dengan konsep Tuhan yang dianjurkan oleh agama Islam di Malaysia.
"Dalam perbincangan ini, kita semua setuju bahawasanya kita perlu menghormati dan menjunjung Perlembagaan Malaysia yang memberikan kebebasan beragama diteruskan dalam suasana aman dan harmoni," katanya pada sidang akhbar selepas muzakarah itu.
Tujuh pakar itu ialah Prof Madya Dr Kamar Oniah Kamaruzzaman dari Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama, Universiti Islam Antarabangsa; Penasihat Agama kepada Perdana Menteri Datuk Dr Abdullah Md Zin; Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang; anggota Majlis Pimpinan Pusat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Dr Mohd Nur Manuty; bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin; Pengarah Pusat Kajian Ekonomi dan Kemasyarakatan IKIM Dr Mohd Sani Badron dan Felo Pusat Kajian Syariah, Undang-Undang dan Politik IKIM Md Asham Ahmad.
Muzakarah bertajuk "Terjemahan God Sebagai Allah: Mengenalpasti Punca Permasalahan dan Penyelesaiannya" berlangsung selama lapan jam dari pukul 8.30 pagi, dipengerusikan Ketua Pengarah IKIM Datuk Nik Mustapha Nik Hassan.
Abdullah berkata muzakarah itu berjaya mencapai matlamat penganjurannya iaitu mengenal pasti punca dan penjelasan latar belakang permasalahan daripada perspektif agama, bahasa, sosial dan undang-undang.
"Muzakarah ini juga dapat menegaskan kefahaman dan konteks penggunaan Allah dalam Al-Quran, memurnikan tafsiran ke atas sumber-sumber hukum Islam berkaitan kebenaran penggunaan kalimah Allah oleh agama dan budaya selain Islam dan membentuk kesatuan fikiran di kalangan tokoh agama serta pemimpin umat Islam," katanya.
Abdullah berkata pendirian muzakarah itu akan dibawa kepada perhatian kerajaan dan akan dibincangkan dalam siri muzakarah akan datang bertajuk "Mengurus Krisis Antara Agama" anjuran IKIM pada 25 Januari ini.
Beliau berkata muzakarah yang membabitkan semua pemimpin agama serta Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao (MCCBCHST)bertujuan mengenalpasti krisis, jalan penyelesaian dan mencari persefahaman untuk keharmonian semua kaum di negara ini.
Abdullah berkata IKIM berharap agar semua penganut agama menghormati batas-batas agama masing-masing agar tidak berlaku lagi kekecohan seperti yang berlaku pada masa ini. BERNAMA

P'raya kampus: Penguasaan Pro-M merosot di UIA


Penguasaan kumpulan Pro-Mahasiswa (Pro-M) di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) merosot apabila hanya berjaya mempertahankan 14 kerusi dalam pilihan raya kampus hari ini, berbanding 20 kerusi yang dimenanginya tahun lalu.

Seorang jurucakap Pro-M memberitahu Malaysiakini, keputusan di kampus Gombak memperlihatkan kumpulannya menang dua kerusi di Fakulti Ekonomi dan Fakulti Kejuruteraan, masing-masing satu kerusi di Fakulti Ilmu Wahyu dan Kemanusiaan dan Fakulti Undang-undang.

Lapan kerusi lagi dimenangi di kampus Kuantan.

Bagaimanapun, sumber itu tidak dapat memberikan keputusan lengkap pengundian di kampus berkenaan "atas sebab-sebab keselamatan".

Sebanyak 29 kerusi dipertandingkan dalam pilihan raya kampus kali ini - 16 di Gombak dan 13 di Kuantan.

Kumpulan Pro-Aspirasi (Pro-A) pula menang empat kerusi - dua di Fakulti Teknologi Maklumat dan Informasi, manakala masing-masing satu kerusi di Fakulti Undang-undang dan Fakulti Ilmu Wahyu dan Kemanusiaan. 

Calon bebas pula memenangi enam kerusi di Fakulti Seni Bina dan kerusi antarabangsa.

Ditanya kenapa penguasaan Pro-M merosot berbanding tahun lalu, sumber berkata, terdapat calon yang tidak dapat giat berkempen kerana memberi tumpuan kepada peperiksaan pertengahan semester yang masih berjalan.

Sehubungan itu, sumber menambah, pihaknya akan membuat bedah siasat punca kemerosotan kumpulannya dalam masa terdekat.

Khalid sedia terima keputusan jika...

Ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata, beliau sedia menerima apa sahaja keputusan jawatankuasa disiplin PAS terhadapnya esok selagi ia mempunyai bukti yang nyata.

“Apa yang diputuskan kita akurlah. Kalau ada alasan penghakiman, saya boleh diterima. Saya tidak nafikan mungkin ada saya tersilap, saya terlanggar. 


“(Tetapi) kalau ada bukti yang nyata (bersalah), saya terimalah. Saya (akan) akui saya tersilap,” katanya.

Ogos lalu, Khalid dan pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali dihadapkan ke jawatankuasa disiplin ekoran dakwaan mursyidul amnya Datuk Nik Aziz Nik Mat, terdapat "beberapa kerat pemimpin bermasalah" dalam parti itu.

Esok, jawatankuasa tersebut, yang dipengerusikan naib presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man akan menentukan nasib dua pemimpin berkenaan.

Bercakap dalam sidang media di pejabatnya di Shah Alam hari ini, Khalid berkata, jika keputusan esok tidak mempunya asas penghakiman, beliau mungkin membawa isu tersebut ke peringkat yang lebih tinggi.

“Kalau tidak (ada alasan penghakiman), saya buat rayuanlah kepada pihak lebih atas, Majlis Syura Ulama kalau tidak silap saya. Kita tengoklah (keputusan esok),” katanya.

Tuan Ibrahim hari ini dilaporkan berkata, keputusan terhadap Khalid dan Dr Hasan dijangka diketahui sebelum waktu solat Jumaat.

Pada penghujung Disember lalu, Hassan dan Khalid dipanggil jawatankuasa berkenaan bagi memberikan keterangan berhubung beberapa perkara berkaitan siasatan terhadap mereka.

Pada awal Januari ini, mereka dilaporkan telah dua kali dipanggil bagi bagi membantu menyelesaikan siasatan terhadap mereka.

Dua surau di Muar dibakar, dipercayai perbuatan khianat - update


Dua surau di Muar menjadi sasaran dibakar awal pagi ini - sebuah daripadanya rosak teruk.


Timbalan Ketua Polis Johor Datuk Jalaluddin Abdul Rahman mengesahkan kedua-dua kejadian itu.

Kebakaran pertama berlaku di Surau Silaturahim di Jalan Ismail Omar manakala yang kedua di Surau Parit Beting di Jalan Salleh
yang jaraknya kira-kira dua kilometer.
Menurut Jalaluddin punca kebakaran di kedua-dua surau itu masih dalam siasatan dan dianggarkan setiap satu surau tersebut mengalami kerugian kira-kira RM300.
Ketika dihubungi Malaysiakini, timbalan ketua polis Muar, Lee Choon Guan berkata, kejadian pertama berlaku di Kampung Sabok Awor itu berlaku pada kira-kira jam 3 pagi manakala surau kedua menjadi sasaran kira-kira 46 minit kemudian.

Katanya, surau kedua itu rosak teruk dengan permaidani, pintu dan tingkapnya terbakar.

Menurutnya, di surau pertama, hanya tirainya terbakar dan cermin tingkap pecah.

Imam surau Kampung Sabak Awor, Haji Deris Sehan, 63, memberitahu bahawa penyerangnya menggunakan minyak tanah untuk membakar tirai itu.

Katanya, seorang penduduk yang menyaksikan kejadian itu, terus menghubungi Jabatan Bomba dan Penyelamat.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Muar, ACP Mohd Nasir Ramli berkatakebakaran di surau pertama itu disedari oleh tiga orang yang sedang menaiki sebuah kereta ketika lalu di lokasi kejadian.
Menurutnya, apabila ternampak kebakaran tersebut, mereka memberhentikan kereta dan bergegas masuk untuk memadamkannya.

Mengenai sama ada ia satu bentuk serangan ke atas surau tersebut, beliau berkata, pihak polis masih menyiasat.
Sementara kebakaran yang melibatkan pintu masuk ruang solat Surau Parit Beting, pula disedari pada pukul 11 pagi apabila seorang ustazah yang datang untuk mengajar agama di surau tersebut, sebelum membuat laporan polis pada jam 1.30 tengah hari tadi
Sejak 8 Januari lalu, beberapa tempat ibadat- sebahagian besarnya gereja - menjadi sasaran serangan bom api dan perbuatan vandalisme.

Ia dipercayai berikutan keputusan Mahkamah Tinggi pada 31 Disember lalu yang mengetepikan larangan kerajaan ke atas bukan Islam daripada menggunakan perkataan Allah sebagai terjemahan bagi perkataan 'God'.

Ekoran itu, mahkamah berkenaan memutuskan bahawa mingguan Katholik, Herald, boleh menggunakan perkataan Allah dalam versi bahasa Malaysianya.

Bagaimanapun, keputusan itu ditangguhkan sementara menunggu selesai rayuan oleh kerajaaan terhadapnya.
Sementara itu, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata beliau telah dimaklumkan mengenai insiden oleh ADUN DAP Bentayan, Gwee Tong Hing.

"Kita tidak tahu sama ada insiden itu ada sebarang kaitan dengan kes serangan ke atas beberapa tempat ibadat sebelum ini.

"Tetapi ia pastinya akan meningkatkan lagi keresahan di kalangan rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Lim berkata, DAP mengutuk keras sebarang perbuatan seumpama itu yang menurutnya jelas bertujuan untuk mencetuskan rasa syak wasangska antara masyarat berbilang kaum dan agama di negara ini.

"Kita menggesa pihak polis supaya mempertingkatkan lagi siasatan dan mekanisme pemantauan untuk membawa mereka yang bertanggungjawab melakukannya, ke muka pengadilan, dan bagi mengelak insiden yang sama daripada berulang, demi memelihara kehidupan harmoni di kalangan rakyat kita," katanya.

GST: MTUC bantah cadangan kerajaan

Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) semalam membantah cadangan kerajaan untuk memperkenalkan sistem percukaian yang baru, iaitu Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) kerana dianggap merugikan kaum pekerja.

Bercakap pada suatu 'Forum GST', Timbalan Presiden MTUC, A. Balasubramaniam menegaskan bahawa perlaksanaan GST tidak mampu membaiki taraf kehidupan kaum pekerja yang berpendapatan rendah.

“Jika GST wujud, kaum pekerja tidak akan boleh membaiki hidupnya...kedudukan MTUC dalam GST adalah membantah (dan) tidak setuju sama sekali,” tegasnya.

Beliau turut menganggap penetapan cukai GST serendah 4 peratus sebagaimana yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan II Datuk Ahmad Husni Mohd Hanadzlah dalam sidang parlimen lepas sebagai suatu langkah permulaan untuk meluluskan rang undang-undang tersebut.

Jelasnya lagi, sekiranya akta berkaitan GST tersebut diluluskan, bermakna menteri berkaitan boleh sewenang-wenangnya menaikkan kadar peratusan GST tanpa mengambil kira realiti beban inflasi yang ditanggung oleh pekerja yang berpendapatan rendah.

Tambahnya lagi, dengan melaksanakan GST, kerajaan seolah-olah cuba memindahkan beban yang selama ini diperoleh hasil cukai pendapatan dari pekerja yang berpendapatan tinggi kepada mereka yang berpendapatan rendah.

Forum anjuran Parti Sosialis Malaysia (PSM) turut membariskan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua (DAP), Exco Aliran Subramaniam Pillay dan Jurucakap PSM Dr. Jeyakumar Devaraj.

Lebih 300 hadirin menyertai forum tersebut di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH).

Dalam perkembangan berkaitan, Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr. Dzulkifli Ahmad (PAS) semalam  berpendapat bahawa punca utama yang mendesak Kerajaan mengambil ‘jalan pintas’ dengan memperkenalkan GST tersebut disebabkan oleh belanjawan negara yang korupsi serta sikap terlalu bergantung pada model ekonomi lama yang berasaskan sistem  cukai dan bahan mentah petroleum.

‘RM5000′ menjelang PRK UM..ha..ha..lepas ni depa keluar U jadi pengundi tegar UMNO@BN la...ada masyuk..!!!



tnc

tnc1





Menjelang Pilihanraya Kampus (PRK) Universiti Malaya, Bahagian Hal Ehwal Pelajar dan Alumni kampus berkenaan berbesar hati menyalurkan dana RM5000 kepada setiap kolej melalui pengetua kolej kediaman.

Peruntukan berkenaan diluluskan pada 15 Januari yang lalu.

Tujuan peruntukan berkenaan ialah bagi membantu menjayakan “aktiviti kepimpinan dan latihan” yang selama ini ditanggung oleh pihak kolej.

Peruntukan berkenaan diluluskan oleh Prof. Madya Datuk Dr. Azarae Hj. Idris, Timbalan Naib Canselor kampus berkenaan.

Dalam pada itu, makluman daripada pegawai pejabat Bendahari kampus berkenaan menyatakan setiap kolej mempunyai dana tersendiri setiap tahun disamping dana sumbangan universiti terus melalui pejabat Bendahari pada awal semester.

Sebarang peruntukan kewangan universiti kepada pihak kolej “tidak akan melalui” mana-mana pejabat Timbalan Naib Canselor sama ada TNC Penyeledikan dan Inovasi, Akademik dan Antarabangsa, Pembangunan mahupun Hal Ehwal Pelajar dan Alumni.

“Kita (Bendahari UM) sememangnya bagi dana khas terus masuk akaun kolej (kediaman) awal sem (semester), tak ikut HEP, agak pelik sikitlah jika pejabat HEP sendiri yang bagi (dana),” ujar pegawai berkenaan.

Selain itu, surat peruntukan (foto) berkenaan juga tidak mempunyai ’salinan kepada’ (sk) kepada Pejabat Bendahari UM.

Terdahulu, beberapa pihak mendakwa wujud dana “bawah meja” oleh pihak HEP kepada setiap kolej bagi menyokong tanggungan dana bagi Pilihanraya Kampus minggu hadapan.

Dana berkenaan juga didakwa khas untuk jentera kolej-kolej kediaman.

Setakat ini, dakwaan berkenaan masih belum dijawab oleh mana-mana pihak termasuk kolej kediaman mahupun pejabat TNC HEP.-UMtoday

(Klik bagi saiz besar)

Program Subsidi Beras Poilitik Murahan Noh Omar


Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia, Datuk Noh Omar dilihat terdesak memenangi hati rakyat khususnya Selangor setelah reputasi Umno-Barisan Nasional merundum pada pilihanraya umum ke 12.

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri Sri Muda, Mat Shuhaimi Shafie, matlamat utama Noh Omar adalah semata-mata mahu mengangkat dirinya sebagai orang nombor dua di Selangor selepas Najib Razak, Pengerusi BN dan Umno negeri.

Shuhaimi berkata taktik Noh Omar melaksanakan program Subsidi Beras Untuk Rakyat atau Subur ini mendedahkan politik murahan yang dibawa beliau untuk meraih sokongan.

“Beliau terdesak untuk memastikan yang sokongan itu beralih kepada dia, maka dia menggunakan duit kementerian, saya nak tegaskan duit kementerian itu ialah duit rakyat, bukan duit daripada poket Dato Noh Omar sendiri, jadi duit ini dia tidak boleh dibelanjakan program di kepala otak dia saja, tak boleh sebab ini duit rakyat, dia mesti belanjakan di seluruh negara. Melalui program Subur memanglah dia katakan dia belanjakan di seluruh negara dan sebagainya, tetapi dari segi pelaksanaan, kita tidak nampak yang pelaksanaan itu diadakan untuk membantu rakyat, melainkan hanya untuk menaikkan imej Menteri Pertanian, iaitu Dato Noh Omar sendiri”, jelas Shuhaimi.

Beliau bercakap demikian ketika ditemui di pejabatnya di Kota Kemuning baru-baru ini.

Shuhaimi berkata agensi persekutuan diperalatkan untuk membeli sokongan pengundi bagi Umno.

“Apa yang Noh Omar buat macam penubuhan Majlis Pembangunan, dia Umno ni mereka buat 3 perkara, pertamanya melalui ICU di bawah JPM mereka mengagihkan keuntungan ini melalui 3 agensi, melalui Kementerian Pertanian yang ada program Subur, MPPP dan melalui Jabatan Pembangunan Negeri”, ujarnya lagi.

Kata Shuhaimi, rakyat Selangor menuntut keterbukaan dalam segala aspek apabila menolak Umno kerana gagal mempamerkan pentadbiran yang telus dan tiada kebertanggungjawaban khususnya pengagihan peruntukan kerajaan pusat kepada negeri ini.

“Rakyat negeri Selangor menolak Umno, kalau rakyat Selangor menyokong Umno, mereka tindakan meletakkan Kerajaan Pakatan Rakyat sebagai pemerintah, jadi orang-orang yang dilantik di MPPP, Subur, Majlis Pembangunan ICU, ini adalah orang-orang yang telah ditolak rakyat daripada segi kebertanggungjawaban, ketelusan itu pun sudah terkeluar, orang yang minoriti yang mengagih-agihkan peruntukan kepada orang lain, jadi daripada segi kuasa dia tidak ada kuasa untuk melakukan itu”, tambahnya lagi. - MOHD SAHRULNIZAM MOHD ZAIN -TVS





Ada Usaha Pemimpin PKR Selangor Guling MB - Khir Toyo ...ha..ha Toyol dah tau la..!! Bagus depa dah mengaku awal...!!!

PETALING JAYA: Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo mendakwa terdapat usaha di kalangan pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) negeri itu untuk menggulingkan kepimpinan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Menurut beliau, PKR di negeri itu kini menghadapi krisis dalaman yang cukup ketara terutamanya bagi merebut jawatan di peringkat negeri dan pimpinan tertinggi.

"Sesama mereka sendiri ada masalah dalaman, perkara ini tak dapat nak selindung lagi kerana ia jadi semakin besar.

"Perkembangan terkini menunjukkan memang ada usaha untuk jatuhkan Tan Sri Khalid, ada kumpulan tertentu dalam partinya sendiri mahu rampas kedudukan beliau," katanya kepada mStar Online di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai peletakan jawatan 13 ahli jawatankuasanya (AJK) PKR Bahagian Kuala Selangor yang diketuai Abdul Khalid.

Kesemua 13 AJK berkenaan termasuk Ketua Angkatan Muda (AMK), Nazaruddin Darmawan dan Ketua Wanita, Fauziah Sulaiman meletak jawatan secara berperingkat bermula November lalu hingga kelmarin kerana hilang kepercayaan terhadap Abdul Khalid yang juga Pengerusi Perhubungan PKR Selangor.

Situasi ini bermakna Abdul Khalid hilang jawatan Ketua Bahagian sehingga pemilihan baru diadakan yang dijangka pada Mac ini.

Selain itu, Dr Khir yang juga bekas Menteri Besar Selangor turut mendakwa bahawa Naib Presiden PKR yang juga Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali merupakan dalang di sebalik kemelut yang melanda parti itu di Selangor.

Malah menurutnya, penglibatan Azmin dalam perkara ini adalah sebagai langkah persediaan untuk merebut jawatan tertinggi dalam parti jika sebarang kemungkinan berlaku terhadap Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini menghadapi tuduhan liwat di mahkamah.

"Permainan ini mereka yang rancang, Azmin yang menjadi dalang. Beliau dan sebahagian penyokong PKR yang lain sudah was-was dengaan Anwar kerana kes liwatnya.

"Kalau Tan Sri Khalid tidak dihalang atau disekat, tidak mustahil beliau akan naik menggantikan tempat Anwar menerajui PKR nanti.

"Jadi Azmin mula bertindak dari sekarang dengan cuba menghancurkan karier politik Tan Sri Khalid," katanya.

Tambah Dr Khir lagi, Abdul Khalid kini menghadapi krisis hilang kepercayaan yang cukup ketara.

"Kumpulan yang menyokong Azmin kini dilihat mula bertindak, malah saya juga ada dimaklumkan bahawa selepas ini mungkin ada lagi bahagian atau cawangan PKR di Selangor yang akan dibubarkan," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Dr Khir menegaskan kemelut yang melanda PKR Selangor tiada kaitan dengan Umno.

"Ini semua hal mereka sendiri, saya harap mereka tak akan menunding jari kepada Umno setelah apa yang berlaku.

"Umno tak perlu lakukan perkara-perkara sebegini untuk meraih sokongan rakyat," katanya.

Trend Hilang Kepercayaan Kepimpinan PKR Akan terus Berlaku : Muhyiddin

MIRI: Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata trend hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR)akan terus berlaku kerana ramai anggotanya telah menyedari pemimpin mereka berjuang atas landasan sia-sia.

Beliau berkata berdasarkan pelbagai maklumat yang telah diterimanya, ramai anggota parti itu kecewa dengan kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pemimpin lain seperti Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

"Tidak bagaimana dalam Barisan Nasional, seperti Umno dan rakan-rakan BN lain, mereka tahu bahawa kepimpinan PKR lebih banyak main politik tetapi tidak berupaya untuk memajukan negara atau menunjukkan kesunggguhan untuk majukan rakyat," katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri majlis makan tengah hari anjuran Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Miri di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas peletakan jawatan 11 anggota jawatankuasa serta Ketua Pemuda dan Ketua Wanita PKR cabang Kuala Selangor, yang diketuai Khalid, kerana hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Menteri Besar Selangor itu.

Muhyiddin berkata bahawa sewaktu PKR ditubuhkan, ramai menganggotainya kerana sebab-sebab tertentu seperti terpengaruh atau terpedaya dengan kepimpinan parti itu.

"Saya jangka ramai lagi akan keluar menjelang pilihan raya akan datang," katanya. - BERNAMA

Jawapan ‘Siapa Pembunuh Altantuya’ - Minggu Depan

Oleh Roziyah Mahamad

Jawapan 'Siapa Pembunuh Altantuya
KUALA LUMPUR : Jawapan kepada pembunuhan altantuya akan diketahui umum pada hujung minggu hadapan apabila buku 'Siapa Bunuh Altantuya' diedarkan kepada umum. Buku ini mampu merungkai misteri dan membuat rakyat berfikir kebenaran disebalik kisah pembunuhan yang menjadi isu panas negara.
Menurut penulisnya, Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) PKR, Badrul Hisham Shaharin, sebelum menulis buku ini beliau sudah memikirkan risiko dan kemungkinan yang bakal dihadapi apabila terbitnya buku ini
"Kita mengambil tanggungjawab ini untuk melihat kebenaran dan membawa masyarakat berfikir di landasan yang betul mengenai isu ini," tegas Badrul Hisham ketika dihubungi Era Pakatan.
Beliau berkata, isu Altantuya dibangkitkan bukan sahaja kerana popularitinya, malah kerana isu itu merupakan jenayah yang besar dan melibatkan pembohongan yang terpaksa ditutup oleh pihak yang berkepentingan.
"Kita tiada pilihan selain berdepan dengan negara yang 'dilihat' mengamalkan demokrasi ini. Negara ini hanya kelihatan adil sahaja dan kerana itu kita akan mengandakan usaha untuk membongkar segalanya.
"Kita jangkakan buku ini akan dihalang penerbitannya. Namun kita akan mengatur pelbagai strategi dan tidak lagi menggunakan cara konvensional untuk mempromosikan buku ini. Kita juga akan mempromosikan isu ini dalam media baru," jelas beliau.
Buku yang bertajuk 'Siapa Bunuh Altantuya' ini dijangkakan akan berada di pasaran pada hujung minggu hadapan dengan 3000 terbitan eksklusif dan akan dijual dipasaran dengan harga RM15.00.


KUALA LUMPUR : Jawapan kepada pembunuhan Altantuya Sharibuu akan diketahui umum pada hujung minggu hadapan apabila buku 'Siapa Bunuh Altantuya' diedarkan kepada umum. Buku ini mampu merungkai misteri dan membuat rakyat berfikir kebenaran disebalik kisah pembunuhan yang menjadi isu panas negara.

Menurut penulisnya, Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) PKR, Badrul Hisham Shaharin, sebelum menulis buku ini beliau sudah memikirkan risiko dan kemungkinan yang bakal dihadapi apabila terbitnya buku tersebut.

"Kita mengambil tanggungjawab ini untuk melihat kebenaran dan membawa masyarakat berfikir di landasan yang betul mengenai isu ini," tegas Badrul Hisham ketika dihubungi Era Pakatan.

Beliau berkata, isu Altantuya dibangkitkan bukan sahaja kerana popularitinya, malah kerana isu itu merupakan jenayah yang besar dan melibatkan pembohongan yang terpaksa ditutup oleh pihak yang berkepentingan.

"Kita tiada pilihan selain berdepan dengan negara yang 'dilihat' mengamalkan demokrasi ini. Negara ini dikatakan kelihatan adil dan kerana itu kita akan mengandakan usaha untuk membongkar segalanya.

"Kita jangkakan buku ini akan dihalang penerbitannya. Namun kita akan mengatur pelbagai strategi dan tidak lagi menggunakan cara konvensional untuk mempromosikannya. Kita juga akan mempromosikan isu ini dalam media baru," jelas beliau.

Buku yang bertajuk 'Siapa Bunuh Altantuya' ini dijangkakan akan berada di pasaran pada hujung minggu hadapan dengan 3000 terbitan eksklusif dan akan dijual dipasaran dengan harga RM15.00.

Lagi wakil rakyat BN ponteng

Oleh Masdar Wahid

KUALA LUMPUR : Mungkinkah budaya ponteng dikalangan wakil rakyat BN merupakan tabiat mereka atau wujud bentuk protes berterusan terhadap kepimpinan Perdana Menteri Najib Razak?

Jika dalam tragedi 14 Disember 2009 menyaksikan sejumlah besar daripada Ahli Parlimennya (MP) ponteng di Dewan Rakyat, situasi itu nampaknya gagal dijadikan iktibar oleh mereka samada sengaja atau buat-buat lupa, tidak pula diketahui.

Terbaru, tiga MP BN ponteng lagi dan kali ini melibatkan lawatan pemimpin dari luar negara yang gagal disambut oleh mereka sehingga menyaksikan pemimpin dari Korea itu menyindir sikap berkenaan.

Ketiga-tiga MP itu ialah MP Pulai, Nur Jazlan Mohamed; MP Sabak Bernam, Abd. Rahman Bakri dan MP Putatan, Marcus Mojigoh yang sepatutnya hadir bagi mewakili BN bagi menyambut kunjungan hormat Naib Speaker Parlimen Korea Selantan, Moon Hee Sang ke Parlimen semalam.

Malah Moon Hee Sang turut memuji kehadiran MP Pakatan Rakyat (PR) seperti yang diakui oleh Timbalan Yang Dipertua (TYDP) Dewan Rakyat, Datuk Ronald Kiandee.

“Lebih memalukan, ketiadaan wakil BN itu dipersoalkan oleh Hee Sang kerana hanya wakil pembangkang sahaja yang hadir iaitu Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong dan ahli Parlimen Bukit Bintang, Fong Kui Loon.

“Ia menjadi ketara kerana rombongan Korea Selatan itu terdiri daripada wakil kerajaan dan pembangkang,’’ tegasnya Kiandee.

Terdahulu, dalam tragedi 14 Disember tahun lalu, sejumlah 74 daripada 137 MP BN ponteng di Dewan Rakyat yang menyaksikan Bajet 2010 hanya diluluskan dengan kelebihan majoriti tiga undi.

Undi kemenangan BN itu termasuklah melalui bosnya, Najib Razak bersama timbalannya, Muhyiddin Yasin yang hadir dalam keadaan tergesa-gesa pada malam itu.

Lebih menarik, MP PR berjaya mencatatkan kehadiran 78 peratus berbanding BN hanya 48 peratus.

Turut ponteng pada malam pengundian itu ialah sejumlah besar Menteri bersama timbalan menteri.

Mengikut konvensyen yang diamalkan di negara lain, termasuk negara Komanwel, Parlimen akan dibubarkan dan Perdana Menteri boleh digantikan jika bajet nasional tidak diluluskan.

Selepas peristiwa itu, Najib kononnya mahu menghukum anak buahnya yang ponteng itu namun sehingga kini tindakan itu gagal dilaksanakan.

Untuk rekod, ini merupakan kali ke dua MP Pulai, Nur Jazlan Mohamed dan MP Putatan, Marcus Mojigoh ponteng selepas perangai sama ditonjolkan pada sesi Dewan Rakyat 14 Disember lalu.

Pasir & seks: Pembantu exco Selangor dan 8 lagi direman...ha..ha...sama jek gaya projek macam kat perak..???

Hussein Ahmad (bawah, bertali leher), pemantu politik, kepada exco kerajaan Selangor Yaakop Sapari dan lapan lagi dikenakan perintah tahanan reman untuk siasatan lanjut berhubung dakwaan rasuah eksport pasir.

Perintah tahanan reman lima hari itu dikeluarkan oleh Majistret Faizal@Amrin Nor Hadi di mahkamah majistret kajang, hari ini.

Semalam, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengumumkan telah menahan 34 orang yang juga membabitkan 24 kakitangan awam.

Jumlah rasuah itu dipercayai membabitkan lebih RM280,000 dan juga habuan seks. Tangkapan dibuat sepanjang minggu lalu di lima negeri.

Pada awalnya, peguam SPRM memohon penahanan selama tujuh hari tetapi ia ditolak oleh majistret.

Peguam Hussein, Imran Hadzalie Abd Hamid yang membuat bantahan berkenaan berkata anak guamnya sanggup menyerah diri setiap hari untuk memberi keterangan.

"Tidak perlu bagi mereman mereka kerana SPRM telah menyerbu dan merampas beberapa dokumen daripada pejabat Yaakop," katanya.

Imran juga berkata tiga dakwaan dikenakan ke atas pembantu politik exco Selangor itu menurut Seksyen 17, Akta SPRM.

TAK HANYA JANDA: DUDA TUA JUGA GILA SEKS:TENGOKLAH..apa punya turrrnya penganut 1malaysia ni..!

MERSING: Seorang lelaki berusia 56 tahun yang baru tiga bulan kematian isteri membuat kerja gila dengan merayau di beberapa taman perumahan pada tengah malam, sebelum mengintai dan merakam aksi ranjang di bilik tidur penduduk menggunakan perakam video yang baru dibelinya.

MOHD NOR...suspek ditahan.
MOHD NOR...suspek ditahan.
Perangai miang warga emas itu terbongkar apabila dia ditahan seorang penduduk ketika dipercayai cuba merakam aksi ranjang sepasang suami isteri di Taman Sri Daik, dekat bandar ini, kira-kira jam 11 malam Jumaat lalu. Ketika itu, seorang penduduk di kawasan taman perumahan berkenaan melihat kelibat seseorang di belakang rumahnya menyebabkan dia mengendap kerana menyangkakan pencuri. Penduduk terbabit menghampiri lelaki berkenaan dan menangkapnya sebelum mendapati suspek memegang sebuah alat perakam video. Nasib warga emas itu bertambah malang apabila kebetulan pasukan peronda polis melalui taman perumahan berkenaan dan dia terus diserahkan kepada anggota polis untuk tindakan lanjut. Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Mohd Nor Rasid, berkata pemeriksaan terhadap perakam video milik mangsa mendapati banyak rakaman aksi ranjang dan gambar orang sedang mandi disimpan di dalamnya. Menurutnya, rakaman itu dipercayai dibuat di rumah penduduk di beberapa taman perumahan di daerah ini dan hasil soal siasat, lelaki itu dipercayai melakukan kegiatan tidak senonoh itu sejak lebih setahun lalu. Difahamkan, suspek yang bekerja sebagai buruh mengumpul wang untuk membeli perakam video bagi melakukan kerja terkutuk itu. Mohd Nor berkata, warga emas yang mempunyai empat anak hasil perkongsian hidup bersama arwah isterinya direman bagi membantu siasatan hingga hari ini. “Siasatan mendapati hasil rakaman yang dibuat warga emas itu tidak disalur atau disebarkan ke mana-mana, sebaliknya untuk suka-suka dan koleksi peribadi,” katanya. Menurutnya, warga emas itu kini ditahan bagi membantu siasatan dan dijangka dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, pagi ini. Beliau berkata, suspek disiasat mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum denda dan penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-keduanya sekali jika didapati bersalah