Isnin, 11 Januari 2010

Zulkifli Nordin Ditegur Oleh Partinya

Ahli Parlimen PKR Zulkifli Noordin telah dinasihatkan supaya menghormati pendirian parti di dalam isu kalimah 'Allah', demikan kata naib presiden PKR Azmin Ali, lapor malaysiakini.

Ketua whip PKR itu menyatakan Zuklifli telah dipanggil oleh Ketua Umum PKR untuk meleraikan hal berkenaan di dalam pertemuan yang diadakan baru-baru ini.

“Setelah meltusnya isu kalimah 'Allah', pihak parti telah mengadakan perbincangan dengan Zulkifli dan tindakan telah diambil (berdasarkan kepada perbincangan itu).

“(Di dalam pertemuan itu), beliau telah mengemukakan pandangannya namun pihak parti telah memberitahunya supaya bertindak mengikut ruanglingkup Pakatan Rakyat.”

Zulkifli, yang merupakan ahli parlimen Kulim Bandar-Baru, telah secara terbuka mengkritik keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membenarkan majalah Kristian Herald untuk menggunakan kalimah 'Allah' di dalam seksyen Bahasa Malaysianya.

Dikenali sebagai orang yang berpandangan lantang, terutama dalam hal-hal bangsa dan ugama, peguam syariah itu mendakwa kalimah 'Allah' boleh disalahgunakan oleh orang Kristian dan akhirnya mengelirukan umat Islam.

Keadaan bertambah buruk apabila Zulkifli mencabar Khalid Samad, rakan di kalangan ahli parlimeb Pakatan dari PAS, untuk keluar parti dan menyertai parti DAP kerana mempertahankan hak bukan Islam untuk menggunakan kaliman 'Allah'.

Walau bagaimanapun, PKR telah mengeluarkan kenyataan media dua hari selepasnya, mengalu-alukan keputusan mahkamah dan menyifatkannya sebagai “perkembangan yang sangat baik yang sepatutnya diterima dengan hati terbuka”.

Azmin menyatakan (hak) Zulkifli sepatutnya merujuk kepada konsensus (suara ramai) apabila ada isu yang menyentuh soal dasar parti.

“Setiap kali mereka ingin tampil dengan kenyataan menyentuh soal dasar, setiap anggota perlu mematuhi prinsip berkenaan di dalam PKR,” tambah Azmin.

ULASAN GB

Itu dalam PKR. Tahniah kita ucapkan.

Bagaimana dengan PAS?
Bagaimana dengan beberapa orang pimpinan PAS termasuk pemimpin kanan parti yang mengeluarkan kenyataan-lenyataan yang bertentangan dengan pendirian parti seperti kenyataan Datuk Dr Harun Din, Datuk Hassan Ali, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man - ketiga-tiga Datuk dalam PAS ini yang telah mengeluarkan kenyataan yang berbeza sama-sekali dengan kenyataan rasmi parti?

Pihak Hantar SMS Ugutan Boleh Dipenjara, Kata Rais

KUALA LUMPUR: Mana-mana pihak yang mengambil kesempatan menyebarkan khidmat pesanan ringkas (SMS) berbaur ugutan atau perkauman boleh dipenjara antara tiga hingga tujuh tahun di bawah Seksyen 232 atau 233 Akta Komunikasi dan Multimedia, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Beliau berkata tindakan itu perlu dilaksanakan demi keselamatan dan ketenteraman masyarakat.

"Jangan ambil peluang untuk mengeruhkan keadaan. Sekiranya sebelum ini ada pihak yang mengatakan jangan gunakan undang-undang komunikasi untuk menyekat kebebasan, dalam situasi ini pandangan itu tidak relevan lagi," katanya kepada pemberita selepas pelancaran program Permata Seni Koir dan Permata Seni Muzik di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan pihak tertentu yang sengaja mengambil kesempatan berhubung isu penggunaan kalimah Allah dan insiden membaling bom petrol di tiga buah gereja dengan menyebarkan SMS palsu bagi menakut-nakutkan orang ramai.

Rais berkata beliau juga tidak mahu negara luar melihat Malaysia seolah-olah sebagai negara yang dilihat boleh bertolak ansur dalam hal-hal sedemikian.

"Sebelum berkembang menjadi bahaya, daripada sudut komunikasi, harus ada tindakan pencegahan untuk tidak membenarkan mana-mana pihak menggunakan alat-alat komunikasi untuk tujuan jahat," katanya.

Rais berkata pihak kementerian akan membantu Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia bagi memantau mesej-mesej yang berunsur hasutan itu sebelum mengambil tindakan selanjutnya. BERNAMA

Rakyat Tak Bodoh Yang Bodoh Najib

Aku memang bangga dengan rakyat Malaysia. Walaupun ada segelintirnya terperangkap dengan permainan Najib namun majoritinya tidak sedemikian. Masih ramai lagi yang berfikiran waras.

Anak muda Malaysia tidak ramai yang turut serta dalam demo anjuran mereka - mereka yang menganggap diri mereka lebih pandai dari Rasulullah s.a.w. Demonstrasi yang hanya mencecah ratusan orang sahaja. Tidak langsung dapat mencecah angka ribuan umat. Berbeza dengan perhimpunan rakyat membantah kezaliman kerajaan Mesir terhadap rakyat Palestin dengan membina tembok sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Zionis Yahudi Israel. Lebih 1ooo rakyat Malaysia berhimpun membantah tindakan kejam kerajaan Mesir itu.

Apa yang boleh kita lihat disini. Buatlah percubaan untuk mencetuskan kemarahan sesama kaum. Rakyat Malaysia hanya dari jauh melihatnya dan mentertawakannya. Kita masih rasional. Bukannya bodoh sebagaimana mereka itu. Kita mampu menilainya. Najib dalam keadaan terdesak. Tidak sampai setahun memerintah terlalu banyak kontroversi yang dihadapinya. Serangan bertali - arus dari mereka yang menyampah dengan Rosmah dan melihat kekejaman Najib memerintah dan mengendalikan ekonomi menyebabkan Najib terpaksa bertahan dan ada masanya sesak nafas.

Cubaan demi cubaan untuk mengalihkan rakyat daripada masalah sebenar gagal. Dari isu kerajaan Selangor hinggalah cubaan melagakan pimpinan PAS namun tetap tidak berjaya. Rakyat hanya berhenti seketika daripada meneropong kepimpinan Najib namun kembali meneropongnya kembali. Najib lemas. Rosmah lemas. Umno lemas. BN sesak. Maka perancangan dibuat.Mahkamah konon - konon membenarkan kalimah Allah digunakan oleh pihak Kristian. Bantahan demi bantahan dibuat. Hishamuddin Hussein membenarkan demonstrasi. Najib kata tak boleh halang mereka berdemo. Minyak dititiskan keatas api yang tak berapa nak menjadi itu. Maka gereja terbakar kerana perbuatan sesetengah yang menganggap Najib membenarkan. Demonstrasi dirancang dan diadakan. NAMUN TETAP GAGAL MENDAPAT SAMBUTAN!!

Setelah melihat demo gagal, maka mereka terpaksa membuat konon - konon simpati dengan isu gereja yang dibakar. Bantuan diberikan RM 500,000 diberikan kepada gereja terbabit. Namun bolehkah rakyat membuat prasangka buruk terhadap Najib bahawa sememangnya dia mahu mencetuskan ketegangan kaum? Tidak. Tidak sama sekali. Terlajak perahu boleh tarik balik terlajak kata - kata dan menyebabkan musibah terjadi sudah pasti amat susah untuk dilupai.

Najib sedang cuba sedaya - upaya untuk mengekalkan kuasa. Serangan bertali - arus oleh rakyat menyebabkan Najib sanggup membunuh rakyat Malaysia sendiri. GST yang bakal dikenakan terhadap rakyat bakal mengundang kemarahan rakyat yang maha dahsyat. Harga gula naik, kadar bayaran broadband akan dinaikkan dan harga baru petrol akan dikenakan. Semuanya pasti mengundang kemarahan rakyat tidak kira apa kelas dan kasta sekali pun. Maka untuk mengelakkan kemarahan rakyat kekal sampai PRU ke-13, maka isu - isu jijik seperti ini dimainkan.

Aku tetap bangga dengan anak muda Malaysia. Rata - rata tidak berminat dengan mainan songsang Najib. Hanya mereka yang sengal sahaja terikut.

Sekarang aku menyeru kepada semua pihak agar kembali tumpu kepada perhatian kepada pemerintahan Najib. Perhatikan harga - harga barang tidak naik. Perhatikan ekonomi kita. Perhatikan semuanya. Pastikan Najib sesak nafas dengan keprihatinan kita dan yang paling penting. Seranglah sebanyak mungkin.

HIDUP RAKYAT!!

Keadaan adalah terkawal, kata Najib

PUTRAJAYA 11 Jan. — Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberi jaminan bahawa keadaan di negara ini adalah terkawal disebalik beberapa cubaan membakar gereja kerana kejadian itu tidak melibatkan kumpulan individu yang besar.

"Majoriti rakyat Malaysia adalah amat sederhana dan cintakan keamanan manakala keganasan tidak pernah dikaitkan dengan soal amalan beragama di negara ini.

“Malahan pengenalan agama Islam dibuat melalui cara yang aman,” katanya semasa ditemu bual sekumpulan 10 wakil media dari India yang dalam rangka lawatan ke negara ini, di pejabatnya di sini hari ini. - Bernama

Harga Gula Mungkin Naik Lagi - Ismail Sabri ...ha..ha.. suka hati la pak menteri....ikut pandai mu

KUALA LUMPUR: Tiada jaminan harga gula akan kekal pada RM1.65 sehingga hujung tahun ini selepas penarikan subsidi sebanyak 20 sen yang berkuat kuasa 1 Januari lalu.

Bagaimanapun, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNK), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menegaskan, sebarang kenaikan selepas ini akan dibuat selepas memproleh persetujuan Kabinet.

Katanya, kerajaan tidak akan sewenang-wenangnya menaikkan harga bahan makanan itu.

"Buat masa ini harga gula kekal seperti yang diumumkan sebelum ini, namun begitu saya tidak dapat memberi jamiman harga tersebut tidak akan dinaikkan untuk dua ke tiga tahun akan datang.

"Sebarang kenaikan kita perlu berbincang di peringkat Kabinet sebelum membuat sebarang kenaikan harga," katanya ketika ditemui selepas memberi taklimat kepada Exco Pergerakan Pemuda, Wanita dan Puteri Umno mengenai subsidi kerajaan di sini hari ini.

Pada 1 Januari lalu, kerajaan menarik subsidi gula sebanyak 20 sen menjadikan harganya kini RM1.65 sekilogram di Semenanjung manakala di Malaysia Timur berharga RM1.75 sekilogram.

Menurut Ismail Sabri lagi, kenaikan 20 sen itu tidak memberi bebanan kerana mengikut kajian setiap isi rumah hanya menggunakan satu hingga dua kilo gula sahaja setiap bulan.

Beliau turut menyeru rakyat Malaysia supaya menerima kenaikan ini sebagai peringatan dan langkah positif dalam menjaga kesihatan.

"Anggap sahaja kenaikan ini sebagai 'hadiah' daripada kerajaan untuk kita mengurangkan pengambilan gula dan menjaga kesihatan dengan lebih efektif," ujarnya.

Beliau turut menyelar pihak-pihak yang menuduh tindakan kerajaan menaikkan harga gula kononnya mengugat usaha Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam menyemarakkan konsep 1Malaysia.

"Jika saya nak naikkan harga gula pada bulan Februari pun orang akan kata saya membantutkan usaha 1Malaysia kerana ketika itu Tahun Baru Cina akan disambut oleh masyarakat cina," ujarnya.

Mengulas mengenai kenaikan harga makanan dan minuman oleh sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab, beliau menyeru supaya pengguna menggunakan kuasa dan kebijaksanaan dalam berbelanja.

"Pengguna mesti bijak, jika ada peniaga naikkan harga, beralih kepada peniaga yang tidak mengambil kesempatan," katanya lagi.

Dalam pada itu, Ismail Sabri turut memberitahu, pihaknya akan meneliti dengan lebih mendalam mengenai subsidi petrol kepada warganegara dan bukan warganegara yang berkuatkuasa pada 1 Mei depan.

"Tiada sebab kenapa kita perlu beri subsidi kepada bukan warganegara negara ini dan kita hanya akan beri pada yang benar-benar layak.

"Kita akan kaji perkara ini dengan lebih mendalam supaya tidak timbul masalah apabila dilaksanakan 1 Mei nanti," katanya.

Beliau turut memberitahu beberapa pendekatan yang akan dibincang kemudian bakal digunakan mengenai persoalan orang awam berhubung kapisiti enjin dan kuasa kereta milik warganegara yang layak mendapat subsidi minyak.

"Jangan risau, kita akan cuba puaskan hati semua pihak, kita sedang berusaha supaya semua pihak mendapat win-win situation," ujarnya.

Sementara itu, Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin memberitahu, ketiga-tiga sayap Umno itu berpendirian bahawa mereka menerima dengan hati terbuka mengenai isu penarikan subsidi tersebut.

"Kita menerima dengan hati yang terbuka mengenai isu subsidi gula dan petrol ini dan menerima baik penjelasan Datuk Ismail bahawa pengurangan subsidi gula tidak akan melibatkan kenaikan harga makanan dan minuman," katanya yang ditemui selepas majlis berkenaan.

Beliau turut menyambut baik jaminan menteri itu bahawa Akta Kawalan Harga akan dipinda pada Mac ini pada sesi Parlimen akan datang supaya satu bahagian baru iaitu bahagian mencegah keuntungan luar biasa diperkenalkan.

"Buat masa ini kerajaan tidak boleh mengambil tindakan terhadap peniaga yang menaikkan harga barangan harga sedangkan barang tersebut tidak terdapat dalam senarai Akta Kawalan Harga oleh kerajaan," katanya.

Beliau turut memberitahu bahawa ketiga-tiga sayap Umno mengambil serius terhadap isu subsidi minyak yang menjadi polemik orang ramai mengenai individu yang layak menerima subsidi tersebut.

"Ada yang mencadangkan mengikut kapisiti enjin kenderaan, kita memberi maklum balas bahawa kapisiti enjin tidak semestinya mencerminkan pendapatan mereka.

"Kita juga mengambil berat tentang pasaran gelap yang akan disalahgunakan oleh pihak tertentu. Jika mekanisme subsidi ini tidak dilakukan dengan betul, kami bimbang ia akan memberi peluang kepada pihak yang tidak bertanggungjawab menyeleweng," katanya lagi.

PAS FOR ALL BUKAN SATU RETORIK - DR MUJAHID



TELUK INTAN, 10 Januari - Slogan PAS For All atau PAS Untuk Semua bukan sekadar retorik oleh PAS malah ia direalisasikan dengan naiknya status Kelab Penyokong PAS kepada Dewan Perhimpunan Penyokong PAS (DPPP) yang baru-baru ini telah diluluskan drafnya di dalam mesyuarat AJK PAS Pusat baru-baru ini. Demikian penjelasan oleh Ahli Jawatankuasa PAS Pusat YB Dr. Mujahid Yusuf Rawa di dalam ceramahnya di hadapan Pejabat Kelab Penyokong PAS Teluk Intan malam tadi.

Menurut beliau yang juga merupakan Pengerusi Lujnah Perpaduan Nasional dan ahli Parlimen Parit Buntar, DPPP akan menjadi satu platform kepada PAS untuk lebih mendekati masyarakat bukan Islam di negara ini. Ia juga akan menunjukkan betapa seriusnya PAS akan permintaan masyarakat bukan Islam yang amat berminat mendekati PAS dan menyokong perjuangan PAS.





"Tiada apa lagi yang boleh kita harapkan dengan UMNO/BN. Tiga parti besar dalam BN iaitu UMNO, MCA dan MIC telah berpecah teruk. Mereka tidak mampu lagi mewakili rakyat negara ini," kata beliau lagi.

Oleh kerana itu, Pakatan Rakyat menawarkan satu alternatif kepada rakyat ke arah Malaysia yang lebih sejahtera. Begitu banyak perkara yang berlaku di negara ini yang menjelaskan bahawa akan betapa kroniknya amalan rasuah di negara ini. Beliau merujuk kepada isu kehilangan enjin jet baru-baru ini.

Bagi beliau, isu kehilangan enjin jet amat memalukan negara ini. Malah beliau berani mengatakan bahawa isu tersebut sebagai "the most stupid joke of the year". Malah menurut beliau lagi, penerangan demi penerangan yang amat tidak logik oleh pihak kerajaan tentang isu tersebut seolah-olah menghina intelektual rakyat.

Sebelum itu, YB Haji Mohd Anuar Sudin telah menyatakan di dalam ceramahnya bahawa tugas PAS ialah amar makruf dan nahi munkar serta melaksanakan taqwa dan berbakti kepada manusia tanpa mengira kaum. Antaranya ialah mencegah kemungkaran yang telah dilakukan lebih 50 tahun oleh UMNO/BN. Maka, sudah sampai masanya bagi rakyat untuk berusaha menukar kerajaan pusat dan negeri agar segala kemungkaran tersebut tidak berterusan.


Mencari idea ceramah....


" Dalam Islam ada halal, ada haram. Di Perak pun ada, MB haram dan MB halal. Kita mestilah pilih yang halal...." kata Suria.


"Saya orang Cina tapi saya sokong kuat PAS. Kalau kita sokong BN maka kita sokong kejahatan BN..." kata Richard Wong.


Sdr. Ahmad Kabir mempengerusikan majlis ceramah.


Banyak maklumat yang telah diterima oleh mereka yang hadir malam itu.

Manakala, YB Haji Zainuddin Yusuf memberi penerangan tentang isu-isu semasa politik negeri Perak di mana beliau lebih banyak menceritakan semula mengapa Hj. Nizar sebagai Menteri Besar negeri Perak yang sah.

Selain itu, dua orang wakil Kelab Penyokong PAS turut mentyampaikan ceramah iaitu Sdr. Surianarayanan (Timbalan Pengerusi KPP Pusat/Pengerusi KPP Perak) dan Sdr. Richard Wong (Timbalan Pengerusi KPP Perak).

Selepas majlis ceramah, Dr. Mujahid telah meluangkan masa melawat pejabat Kelab Penyokong PAS Teluk Intan. Beliau memuji akan gerak kerja KPP Teluk Intan.


YB Dr. Mujahid bersama ADUN Changkat Jong YB Hj Anuar di dalam pejabat Kelab Penyokong PAS Teluk Intan.


Sdr. Suria menyambut kehadiran tetamu kehormat.




"Cantiknya pejabat KPP. Pejabat sayapun tak macam ni..." gurau Dr. Mujahid.


Dr. Mujahid menandatangani buku pelawat KPP Teluk Intan.

ar_rawa

"Tau2 nanti mengaku org PAS!"

Saya terima SMS berikut:
Msian Insider: Home Ministr said police identified possible suspects for church firebombing but details couldnt be publicly revealed yet (tau2 nanti mengaku org PAS!)

TANDA TAUBAT POLITIKUS MALAYSIA?


[zahidvespa.jpg]

AKU CILOK NI DARI MANJUNG MARI..SORY BRO..

mungkin ini antara yang perlu bertaubat seperti saranan hisamuddin..
maklum enjin hilang kenyataan tak jumlah harga tak sama kejap besar jap kecik cam biskut tu..apa ye..cip more la. gurau je bro..

KDN nafi tidak serius tangani isu gereja dibakar

KUALA LUMPUR, 11 Jan — Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein hari ini menafikan tuduhan bahawa kerajaan tidak cukup tegas dan pasif dalam menangani kejadian membakar rumah ibadat di negara ini.

Beliau berkata sebaliknya kerajaan telah mengambil langkah terbaik dan proaktif sejak dari kes pertama dilaporkan lagi dalam usaha mencegah insiden itu daripada berulang dan berlarutan.

“Sepanjang empat hari ini, pihak berkuasa telah berjaya menstabilkan keadaan hasil daripada penglibatan dan kawalan efisien hanya dalam tempoh yang singkat.. semuanya dalam kawalan malahan tiada gereja dibakar lagi.

“Saya sendiri turun padang dengan memantau bersama-sama pasukan polis di rumah-rumah ibadat dan saya berpuas hati dengan kawalan keselamatan yang ditunjukkan oleh pasukan polis,” katanya kepada pemberita sebelum membuat tinjauan ke atas penugasan anggota Rela dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) di Balai Polis Bergerak Hentian Puduraya di sini.

Beliau berkata meskipun Gereja Sidang Injil Borneo (SIB) di Lakeview Square, Seremban 2, pagi tadi didakwa dibakar namun sebenarnya gereja terbabit tidak mengalami kerosakan teruk seperti digembar-gemburkan.

“Ini cuma kes kecil dan hanya pintu depannya rosak terkena simbahan petrol, malah tiada kemalangan jiwa atau kecederaan dilaporkan namun kita tetap memandang serius perkara ini dengan memantapkan lagi kawalan keselamatan.

“Ini menjadikan lapan kes seumpamanya dilaporkan di seluruh negara. Bagaimanapun, kebanyakan kes tidaklah teruk seperti dijangka, kecuali kes di Desa Melawati yang terbakar keseluruhan tingkat bawah premis,” katanya.

Hishammuddin berkata jika di negara lain, ketika ini mungkin sudah diisytiharkan darurat atau perintah berkurung, bagaimanapun keadaan tidak sampai ke tahap itu di Malaysia disebabkan langkah-langkah awal bagi memastikan insiden itu tidak berlarutan telah diambil oleh kerajaan.

Katanya justeru adalah tidak adil mengatakan keadaan di negara ini tidak terkawal kerana kerajaan sentiasa bersedia melakukan yang terbaik dalam mengekalkan ketenteraman rakyat dan keselamatan negara ini.

“Namun, usaha ini tidak datang bergolek, sebaliknya kita perlu lebih peka dengan bersandarkan kepada tiga faktor utama iaitu pendirian kerajaan, komitmen pihak berkuasa dan kematangan rakyat dalam berhadapan dengan isu tersebut,” katanya.

Hishammuddin berkata KDN juga telah mengadakan pertemuan dengan wakil-wakil kedutaan asing di ibu negara pagi tadi di Putrajaya bagi menjelaskan perkembangan dan situasi sebenar yang berlaku di negara ini.

“Dalam pertemuan tersebut, kita memaklumkan situasi terkini dan mereka juga diberi peluang untuk bertanya apa sahaja agar di kemudian hari tidak wujud persepsi negatif oleh negara luar terhadap negara kita.

“Ini penting bagi memastikan tiada pihak, terutama di luar negara cuba mengambil kesempatan dengan menyebarkan dan mengeluarkan pelbagai kenyataan bercanggah bertujuan memburukkan lagi keadaan hingga menjejaskan imej negara di peringkat antarabangsa,” katanya.

Hishammuddin turut menegaskan kerajaan tidak berniat menyembunyikan apa-apa fakta dan maklumat berhubung insiden serangan di Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati baru-baru ini.

“Kita sudah mempunyai petunjuk atau maklumat untuk mengenalpasti suspek tertentu yang bertanggungjawab ke atas kes tersebut bagaimanapun saya tidak boleh mendedahkan apakah petunjuk itu kerana ia akan mengganggu siasatan yang sedang berjalan.

Beliau berkata orang ramai termasuk pemimpin dan ulama serta penganut-penganut agama lain diminta agar memaklumkan kepada polis sebarang maklumat dan keadaan yang mencurigakan supaya tindakan berjaga-jaga boleh dijalankan.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar mengingatkan orang ramai agar tidak melayan Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) yang mengajak orang ramai mengadakan tunjuk perasaan dengan berhimpun secara haram Rabu ini di Gereja Assumption Petaling Jaya.

Beliau berkata SMS yang disebarkan oleh pihak tidak bertanggungjawab itu sengaja membangkitkan sentimen keagamaan dan orang ramai diharap agar tidak terbuai emosi dengan menurut apa sahaja hasutan yang disebarkan.

“Polis telah menyusun beberapa kaedah untuk menangani insiden terbabit justeru berhimpun secara haram tidak akan membantu meredakan suasana tetapi hanya akan mengeruhkan lagi keadaan.

“Justeru sesiapa sahaja yang berdegil dan tetap berhimpun secara haram akan dikenakan tindakan tegas, jangan membuat tindakan yang akan mengeruhkan lagi keadaan dan menimbulkan suasana tegang,” katanya. — Bernama

Sultan Selangor mahu kerajaan negeri halang bukan Islam guna kalimah ‘Allah’

SHAH ALAM, Jan 11 — Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah agar kerajaan negeri teguh dengan pendirian menghalang penggunaan kalimah Allah oleh agama lain bagi memelihara akidah umat Islam.

Baginda turut menitahkan agar Majlis Agama Islam Selangor (Mais) membincangkan dengan teliti mengenai keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 31 Dis lalu yang membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh akhbar mingguan Herald.

Pengerusi Mais, Datuk Setia Mohamad Adzib Mohd Isa memberitahu, baginda bertitah demikian ketika beliau bersama Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abdul Wahid dan Peguam, Datuk Salehuddin Saidin menghadap Sultan Selangor berhubung isu berkenaan 5 Jan lalu.

Baginda turut menitahkan supaya Mais memaklumkan kepada rakyat bahawa terdapat undang-undang yang menghalang penggunaan kalimah Allah dalam memerihalkan agama bukan Islam, kata beliau.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mesyuarat Mais yang diadakan bagi membincangkan keputusan yang dibuat Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Lau Bee Lan di sini, semalam.

Terdahulu 4 Jan lalu, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menegaskan kerajaan negeri boleh menghalang pihak yang menggunakan nama Allah dengan tujuan merosakkan Islam.

Sehubungan itu, Mais berharap agar Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Majlis Raja-Raja Melayu untuk campur tangan dalam isu penggunaan kalimah Allah bagi mempertahankan Islam.

“Mais merafak sembah Seri Paduka Baginda untuk menggunakan kuasa yang sedia ada di bawah Perkara 130 Perlembagaan Persekutuan untuk merujuk isu ini.

“Campur tangan Raja-Raja Melayu dalam urusan ini amat diperlukan kerana ia bukan sahaja menyentuh bidang kuasa Raja-raja dalam agama Islam tetapi juga sensitiviti umat Islam,” katanya.

Mohamad Adzib berkata, Mais dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan pihak polis akan menguatkuasakan segera Enakmen Kawalan Pengembangan Agama Bukan Islam di kalangan orang Islam.

“Enakmen berkenaan yang digubal berdasarkan Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan menyebut bahawa kalimah Allah hanya boleh diguna oleh umat Islam sahaja.

“Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan turut mengiktiraf Mahkamah Syariah untuk mendengar kes berkaitan Islam manakala Mahkamah Sivil tidak boleh campur tangan, membatalkan atau menghiraukan keputusan Mahkamah Syariah,” katanya.

Dalam pada itu katanya, Mais akan mengemukakan rayuan ke mahkamah yang lebih tinggi selepas permohonan Majlis Agama Islam Negeri-negeri (Main) untuk mencelah di dalam kes berkenaan ditolak.

“Penolakan permohonan Main adalah bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dan Enakmen Pentadbiran Agama Islam negeri yang memperuntukkan Majlis sebagai pihak berkepentingan dalam mempertahankan Islam.

“Mais menyeru kepada Main yang lain untuk sama-sama merayu atau mencelah di dalam kes ini demi mempertahankan Islam,” katanya.

Stick to PKR stance, Zulkifli told

Critical PKR parliamentarian Zulkifli Noordin has been told to respect the party's stand on the 'Allah' issue, said vice-president Azmin Ali.

azmin ali pc in parliament 020709 02Speaking to Malaysiakini today, the PKR chief whip said Zuklifli was called up by the party supremo Anwar Ibrahim to clarify the matter at a recent meeting.

“After the 'Allah' issue came up, the party had a discussion with Zulkifli and action has been taken (based on that).

“(At the meeting), he shared his views but the party finally told him to work within the Pakatan Rakyat framework.”

Zulkifli, who is the Kulim Bandar-Baru MP, had openly criticised the Kuala Lumpur High Court ruling that allows Christian publication Herald to use 'Allah' in describing God in its Malay-language section.

Known for his strong views, especially on racial and religious matters, the practising Syarie lawyer claimed that the word 'Allah' could be abused by the Christians and eventually confuse Muslims.

Things took turn for the worse when Zulkifli challenged Khalid Samad, his fellow Pakatan MP from PAS, to step down and join Chinese-based party DAP for defending the non-Muslim right to use the word 'Allah'.

However, PKR issued a statement two days later, welcoming the landmark court decision and calling it “an excellent development (that) should be accepted with an open heart”.

anwar qazaf case at syariah court 070110 zulkifli nordinAzmin said Zulkifli (right) should work based on consensus whenever issues involve party policies.

“Whenever they want to come up with any policy statement, every single member needs to adhere to the principles in PKR,” said Azmin.

This also applies to private member's bills for submission in the Dewan Rakyat.

Azmin advised Zulkifli to discuss these at a pre-council meeting before pushing for a motion to be debated in Parliament.

“Zulkifli has met Anwar (about this) and the party has given very strong views on his statements in the past. But we need to give him a chance because, maybe, he did not know the party policy then.”

'Agreement' from Zulkifli

Zulkifli is no stranger to controversy. In 2008, he and several other Malay-based NGOs had barged into a Bar Council meeting, resulting in the PKR disciplinary committee recommending punishment against him.

In the last Parliament session, the PKR maverick submitted 20 Islam-related motions, which appeared to contradict the policies of the multi-racial PKR.

islam and judiciary judgementThe motions, among others, were to proclaim that Malaysia is not a secular country, and to suggest that Islamic laws be made independent of the constitution.

Azmin said the party is not stopping party representatives from expressing their concern on certain matters.

“But when it comes to the party stand or solution, he has to respect it,” he said, adding that Zulkifli has agreed to this.

Zulkifli could not be reached for comment either on his mobile phone or via text message.

Orang ramai sokong anjur dialog


Cadangan mengadakan sesi dialog di antara pemimpin Islam dengan Kristian adalah cara terbaik merungkai kemelut yang timbul akibat penggunaan kalimah Allah dalam akhbar The Herald: Catholic Weekly.

Kebanyakan orang ramai yang ditemui juga menyokong dialog itu diadakan secepat mungkin bagi menyelesaikan kekeliruan itu hingga menimbulkan huru-hara.

Pendakwah bebas yang juga mantan Imam Masjid Sultan Ibrahim, Kuala Selangor, Haslin Baharim, 41, berkata, masalah ini memerlukan perbincangan di antara kedua-dua pihak.

Menurutnya, usaha umat Islam untuk keluar daripada kekhilafan adalah satu kewajipan sekali gus dapat mewujudkan kefahaman.

“Apabila timbul golongan yang bangun memprotes terhadap keputusan hakim yang membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh The Herald ini, isu yang wajar diselesaikan ialah merungkai kekeliruan tentang mengapa perkara tersebut berlaku, dan mengapa mereka menggunakan nama Allah dalam majalah tersebut. Jadi dialog ini adalah satu usaha menyelesaikan kekeliruan yang timbul,” katanya.

Haslin berkata, jika kekeliruan ini tidak diselesaikan segera, akidah golongan remaja paling dikhuatiri terperangkap.

Menurutnya, berdialog adalah jalan terbaik bagi menjelaskan tujuan serta pendirian kedua-dua pihak.

Wan Hartini Wan Hashim, 27, juga berpendapat isu yang melibatkan banyak pihak terutama membabitkan isu keagamaan perlu melibatkan perbincangan khusus.

“Saya setuju dialog ini diadakan kerana isu seumpama ini melibatkan semua pihak jadi penyelesaian harus dibuat melalui perbincangan supaya dirungkai bersama,” katanya. - FANSURINA ABDULLAH

Majlis Gereja Malaysia : Pemimpin harus berhati-hati buat kenyataan


Majlis Gereja Malaysia berpendirian kaum Kristian di negara ini tidak perlu berhenti menggunakan kalimah Allah dan berkata “masalah” sekarang berpunca daripada “kenyataan-kenyataan pemimpin yang kurang cermat.”

Justeru, Majlis itu menolak kenyataan seorang pemimpin Kristian dari Barisan Nasional, Datuk Clarence Bongkos Malakun yang mendesak masyarakat Kristian menggugurkan tuntutan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam berikutan kejadian beberapa gereja dibakar.

Clarence, dari parti UPKO dan juga Timbalan Presiden Persatuan Kebudayaan Kadazandusun Sabah, dilaporkan mendesak masyarakat Kristian khususnya Katolik harus menggugurkan perkataan Allah untuk menenangkan masyarakat Islam.

Kenyataan itu, menurut Presiden Majlis Gereja Malaysia, Rev. Dr Thomas Phillips, tidak berpaut kepada fakta kerana "penggunaan perkataan Allah oleh orang Kristian bukan sesuatu yang baru.”

"Ia telah digunakan oleh orang Kristian sekian lama di Indonesia dan di Malaysia, terutama di Sabah dan Sarawak. Ia tidak menimbulkan masalah sehingga Kementerian Dalam Negeri mempersoalkan penggunaan kalimah Allah oleh akhbar The Herald," kata beliau.

“Masalah yang berlaku sekarang adalah kerana ada pemimpin membuat kenyatan-kenyataan yang kurang cermat dan kurang jelas. Di akar umbi, dan di kalangan orang ramai tidak ada masalah sebelum ini,” kata beliau.

Sehingga ini, lapan gereja termasuk yang terbaru di Seremban 2, Negeri Sembilan menjadi sasaran perbuatan khianat membakar dan vandalisme dipercayai mempunyai kaitan dengan kontroversi penggunaan kalimah 'Allah' oleh Herald-The Catholic Weekly.

Sekolah Menengah Convent di Taiping, Perak turut dibaling bom petrol, manakala sebuah surau di Klang, Selangor dibaling batu.

Dr Thomas yang juga Pengerusi Majlis Perunding Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao menyokong usaha mana-mana pihak untuk menganjurkan rundingan untuk membincangkan isu itu secara ilmiah.

Tidak harus ada tekanan ke atas mana-mana pihak dan penyelesaian harus berpaksikan kepada perbincangan yang ikhlas dan fikiran terbuka, tegas beliau.

Isu Kalimah Allah: Semua pihak Perlu Diberi Masa Berunding


Exco Selangor, Dr. Xavier Jayakumar meminta supaya semua pihak diberi masa dan peluang dalam mencari jalan terbaik untuk menyelesaikan isu tanpa memerlukan sebarang ugutan dikeluarkan.


Katanya pertubuhan penganut agama Kristian juga perlu diberi masa mengadakan perbincangan di kalangan mereka dalam menyelesaikan isu penggunaan kalimah Allah.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Presiden Majlis Jaksa Pendamai Malaysia, Datuk Clarence Bongkos Malakun bahawa akhbar The Herald perlu sedia menggugurkan kes tuntutan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam di mahkamah

"Saya rasa kenyataan yang dikeluarkan oleh seorang sahaja tidak boleh diterima semua. Kalau dia hendak mengeluarkan sesuatu keputusan perlu dibuat dari persatuan.

"Mereka pun telah bincang, mereka semua sekarang dalam satu situasi di mana mereka mahu selesaikan masalah. BAgilah peluang kepada mereka untuk mereka berbincang bersama, dia setuju berbincang dengan parti-parti sama ada kita (Pakatan), BN dan semua orang,"katanya

Beliau menyifatkan kenyataan Clarence Bongkos itu sebagai pandangan peribadi.

Sementara itu, Ahli Dewan undangan Negeri (ADUN) Meru, Dr Abdul Rani Osman berkata, semua pihak harus bertenang kerana segala permasalahan dapat diselesaikan menerusi mesyuarat.

"Semua pihak bertenang jangan menari ikut gendang pihak tertentu yang buat dan tengok balik dalam al-Quran ada surah yang mana bermesyuwarah itu penting dan banyak sirah menunjukkan perbincangan Rasulullah dengan pelbagai kaum,"katanya

Jawatankuasa Parlimen mungkin dibentuk pantau prestasi badan eksekutif


KUALA LUMPUR, Jan 11 — Jawatankuasa Parlimen dicadang ditubuhkan bagi memantau hasil kerja badan-badan eksekutif dalam menjalankan tanggungjawab mereka yang akan dipantau oleh anggota Parlimen.

Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata penubuhan jawatankuasa berkenaan juga bertujuan mengelakkan perbahasan dipolitikkan, mengurangkan perbalahan serta memastikan pengasingan kuasa yang lebih jelas di antara badan eksekutif perundangan dan kehakiman.

“Jawatankuasa berkenaan berfungsi untuk memastikan setiap projek atau agenda yang disusun kementerian berjalan lancar serta mampu menyelesaikan sebarang permasalahan berbangkit, ia juga untuk mengelakkan supaya benda-benda politikal tidak dibincang dalam dewan,” katanya.

“Pada masa ini kita periksa, kebanyakan perkara yang dibangkitkan dalam dewan adalah soal longkang, parit, tapi soal bajet kita bincang sikit saja, kebanyakan dibincangkan perkara yang tiada relevan, maka biarlah apabila jawatankuasa ini ditubuhkan, ia akan mengurangkan soalan perbalahan dalam dewan kerana kebanyakan perkara kita akan dibincang dalam jawatankuasa,” katanya kepada pemberita selepas menerima kunjungan hormat Ahli Dewan Undangan Victoria Theo Theophanus di pejabatnya di sini, hari ini.

Wan Junaidi berkata bagi melaksanakan perkara tersebut, beliau telah menghantar surat kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia untuk menubuhkan jawatankuasa itu setelah persidangan Dewan Rakyat selesai pada

bulan lepas.

Wan Junaidi berkata melalui penubuhan jawatankuasa tersebut, anggota Parlimen berhak menyoal atau mengambil sebarang tindakan terhadap mana-mana kementerian yang tidak melaksanakan sebarang program seperti yang telah diluluskan ketika sesi persidangan.

“Umpamanya, sesebuah kementerian meminta diluluskan peruntukan sebanyak RM150 juta untuk sesuatu program yang beri manfaat kepada rakyat, tapi kementerian tidak dilaksana, maka anggota Parlimen dalam jawatankuasa ini boleh menyoal mengapa projek itu tidak berjalan,” katanya.

Beliau berkata ketika ini Parlimen Malaysia masih belum mengamalkan fungsi jawatankuasa dan tidak seperti di negara-negara lain.

Katanya, hampir 80 peratus Parlimen di negara-negara lain di dunia berfungsi menerusi jawatankuasa.

Wan Junaidi berkata ketika ini Parlimen Malaysia hanya mempunyai empat jawatankuasa iaitu Jawatankuasa Kira-Kira Wang (PAC), Jawatankuasa Hak dan Kebebasan, Jawatankuasa Dewan dan Jawatankuasa Peraturan, yang memerlukan 10 lagi jawatankuasa.

“Jika kita tubuh jawatankuasa untuk Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah contohnya isu Penan, masalah Orang Asli, jika masalah ini, jawatankuasa Parlimen akan panggil menteri atau pegawai atasan untuk ditanya, disoal siasat mengapa ia berlaku dan jawatankuasa tersebut yang terdiri daripada kalangan anggota Parlimen boleh mencadangkan kepada kerajaan sebarang jalan penyelesaian,” katanya.

Mengulas cadangan penubuhan jawatankuasa itu, beliau berkata perkara berkenaan sedang dalam peringkat perbincangan dan ia harus dipersetujui oleh banyak pihak.

“Untuk membolehkan jawatankuasa ini ditubuhkan, Speaker perlu berbincang dengan Speaker Dewan Negara terlebih dahulu, kemudian sekiranya kedua-duanya bersetuju ia perlu dibawa kepada Jawatankuasa Peraturan untuk dibincang dan akhir sekali dibawa ke dewan untuk diteliti dan dibahaskan oleh anggota-anggota Parlimen sebelum diluluskan,” katanya. — Bernama

Do you (really) believe in ‘Allah’? — Md. Asham Ahmad


JAN 11 — Everybody knows “Allah” is not a Malay word but nobody would question a Malay using the word to refer to the god that he or she worships because Malays are Muslims, and all Muslims of all nations call Him with this name because He says in the Qur’an that that is His name, and He is to be addressed with that name.

Now we are here talking about “naming” god; we can’t afford to have it wrong. Even ordinary people would feel offended (let alone people like the royalties, politicians or film stars) if their names are not pronounced correctly. Just imagine what they would feel if wrong names or titles were attributed to them!

But why must there be a need to “name” Him in the first place? Should not He, if He ever revealed anything, reveal His own name? And if there is anything worthy of being called the word of god, His name should not be unknown because how can one ever find god if even His name is not known to him?

Muslims do not create names for god or borrow names from whatever language to refer to god. They are not used to that kind of practice because even the name of their religion, i.e. Islam, and the name of those who submit to god by following that religion, i.e. Muslim (pl. Muslimun) are given by Allah Himself, not their own creation, let alone the outsiders. Hence, they do not accept when the Christians called them Mohammedans, and their religion Mohammedanism.

Firstly, Muhammad to the Muslims is not what Jesus Christ is to the Christians; Muslims do not worship Muhammad.

Secondly, Islam is not an ideology created by Muhammad for it to be called Mohammedanism. And thirdly, Muslims were conscious of their own identity from the very beginning, they do not call themselves Muslims because people have been calling them with that name, unlike the Christians who took their name from their enemies, the Romans.

From a Muslim’s perspective, it is not proper for a religion which claims to be a truly revealed religion not to know the name of god whom it calls all mankind to worship. It is even shameful, to say the least, for a religion to borrow the name of god of other religions and even more so if the religion from which the name is borrowed is considered a false or deviant religion!

When the Christians, whose conception of the nature of god is diametrically opposed to that of Islam, insist on their right to use the term “Allah” to denote the Christian god, of course the Muslims would oppose it. It is not that they want to “monopolize” the term as some people claimed it to be the case. On the contrary, the Muslims are demanding the Christians to be precise in their employment of terms that could confuse the public.

Practically they cannot prevent the Christians from using whatever term they like for their god including the term “Allah” or even Mickey Mouse for that matter. Still, they have to oppose because as far as they are concerned the word “Allah” as used and understood in Malay language is not the god of Christianity.

The Christians argue that “Allah” also means the god of Christianity in Malay language because they claim the term was used in an old Malay bible and Christian prayer book. They also argue that the word “Allah” had been used by the Christian Arabs long before Islam.

Suppose that they can prove the existence of the above mentioned documents in which the term “Allah” can be found. We can argue that it does not grant the conclusion that “Allah” also means the Christian god in Malay. It simply means the attempt by Christian missionaries to impose Christian meaning on the term is not something new. Whether the document is old or new is not what matters here because our contention is still the same: the Malays never used the term “Allah” to mean a Christian god, it is the Christians, now and then, who have been trying very hard to make them accept that.

Furthermore, if “Allah” also means a Christian god in Malay there is no point of attempting to “Christianise” the Malays because they were already Christians!

Muslims and Christians claim that their religions respectively are based on the scriptures, the revealed words of god. Muslims’ scripture, the Qur’an, which was revealed in Arabic, clearly mentions Allah as the name of god that every Muslim, regardless of race and nation, worship.

What we know is that the word “Allah” never occurred in the Hebrew, Greek, or Latin versions of the Old and New Testament, and there is no reliable evidence of the existence of any pre-Islamic Arabic translation of the bible. The first and most important Arabic version, which became the standard version for all Jews in Muslim countries was made by Sa’adia ben Joseph (892–942).

Several modern Arabic translations by both Protestants and Catholics were made in the 19th and 20th centuries. It is possible that the term Allah is used to refer to Christian god in these translations. But why “Allah”, not the terms used in Hebrew, Greek, or Latin versions?

Obviously the term Allah is only used in bibles translated into the languages of the Muslim peoples, including Malay, where the term exists as the result of the Islamization of the language and mind of the Malays. One would not find the term “Allah” in Algonquin Bible which was translated for the American Indians in 1663, let alone in English versions like Wycliffe’s, Tyndale, Douay, King James or Confraternity. There is no reason to use the term Allah to refer to the Christian god because “Allah” had never been the god of American Indians or the English people, hence the word do not exist in their languages.

It is thus very interesting to know why some Christians in this country are so adamant in demanding what they call their right to use the term “Allah” citing the usage of the term by Christian Arabs long before Islam. Since when did the Christian Arabs and their language (Arabic) became very important to Christianity and the Christian community as a whole? Arabic is not at all important compared to Hebrew, Greek and Latin when it comes to understanding Christianity from its original sources.

But nobody can understand the Qur’an and the religion of Islam without the knowledge of Arabic, and by Arabic here we mean the Islamised Arabic, the language that was thoroughly transformed with the revelation of the Qur’an. The importance of (Qur’anic) Arabic with regard to the making of the worldview of the Muslim peoples cannot at all be compared with the importance of Arabic in Christianity.

When the Christians here tell the government to let them use of the word “Allah” because pre-Islam Christian Arabs had used the word, the assumption is that the Malays are automatons who will comply with anything that comes from Arabia. They are utterly mistaken. When the Malays use the word “Allah” in their language they mean Allah of the Qur’an, not Allah of the pagan or Christian Arabs.

The Malays had no cultural or religious relation with the pagan or Christian Arabs, before or after Islam. Their special connection with the Arabs and Arabic language is founded upon something that they commonly share, namely Islam and the Qur’an. All the key terms (together with their meanings and significations) that make up the worldview of the Malays are derived from the Qur’an. As a matter of fact these key terms are shared by all Islamic languages, not just Malay language.

Clearly what the Christians are trying to do is to de-Islamise Malay language for missionary purpose. And if they say it is their right to do mission to the Malays (which is not a secret) then shouldn’t we, the Malays, also claim our right to repel any effort to undermine our religious and cultural identity?

Unfortunately it was the Malays themselves who had sabotaged their own culture and religion. They did that first of all by allowing “Bahasa Melayu” to be named “Bahasa Malaysia”.

* Md. Asham Ahmad is a Fellow, Centre for Syariah, Law and Political Studies at the Institute of Islamic Understanding Malaysia (Ikim)

Umno juara salah guna wang rakyat

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, pemimpin Umno perlu menjelaskan kepada rakyat bahawa semua projek dan program yang dilaksanakan dalam siri kempen Umno Juara Rakyat adalah menggunakan wang, kepakaran dan jentera Umno sendiri.

“Barulah boleh Umno dabik dada kata dia juara rakyat. Kalau tidak, dia hanya jadi juara menyalahgunakan wang rakyat untuk kepentingan politik Umno yang kian pudar dan mulai pupus,” ujarnya.

Mengulas program Umno Juara Rakyat, beliau berkata kemungkinan pemimpin Umno menyedari parti itu dilihat terlalu jijik oleh rakyat sehingga menolak Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 lalu.

“Yang menghairankan saya kenapa mesti Umno Juara Rakyat. Bukankah Umno bersama BN memerintah Malaysia. Tidakkah Umno sedar yang ditolak oleh rakyat ialah kerajaan BN,” ujarnya.

Nampaknya, kata beliau, pemimpin Umno hanya mahu rakyat melihat Umno saja yang juara rakyat dan bukannya BN.

“Atau pemimpin Umno memang sedar faktor penolakan rakyat terhadap BN adalah kerana Umno yang sudah dilihat terlalu jijik oleh rakyat.

“Mungkin inilah jawapannya sehingga Umno terpaksa bertungkus lumus untuk menampakkan yang Umnolah juara rakyat,” katanya.

Baginya, program yang dilancarkan oleh Presiden Umno yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Hulu Selangor itu merupakan usaha Umno yang terdesak untuk mengembalikan keyakinan dan sokongan rakyat kepada parti itu.

Ini, katanya seperti yang dinyatakan oleh Najib bahawa Umno sudah insaf atas segala kesilapan masa lalu selepas keputusan PRU ke-12.

“Saya tak kisah kalau Umno nak ajak rakyat kata dia juara rakyat itu hak dia sebagai parti politik. Memang semua parti politik berusaha untuk mendapat sokongan dan dokongan rakyat.

“Persoalannya ialah kalau Umno nak mengaku yang dia juara rakyat, adakah program dan projek yang dia buat dalam kempen Umno Juara Rakyat menggunakan wang, tenaga, kepakaran dan lainnya dari Umno sendiri,” ujar Mahfuz lagi.

Sehubungan itu, beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena mempersoalkan pengumuman Najib yang memperuntukkan RM15.6 juta untuk membaiki bumbung pangsapuri di Bandar Bukit Sentosa, Hulu Selangor.

“Adakah ini duit dari tabung Umno atau duit negara yang merupakan duit rakyat. Kenapakah projek ini diletakkan seliaannya di bawah ICU Jabatan Perdana Menteri. Adakah gaji pegawai-pegawai ICU untuk projek ini dibayar oleh Umno?” tanya beliau.

Begitu juga, katanya dengan program dan projek-projek lain, adakah tidak membabitkan wang negara dan jentera kerajaan.

Kalimah Allah: Lagi sikap KDN dipertikai

Kementerian Dalam Negeri (KDN) seharusnya menangani isu kalimah Allah sejak awal lagi serta memberi penjelasan dengan baik kepada golongan bukan Islam.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan, Dato’ Husam Musa, berkata, PAS lebih mengutamakan permesyuaratan termasuk pertukaran hujah bagi melahirkan keharmonian pelbagai masyarakat di negara ini sejak sekian lamanya.

“Sebenarnya perkara ini boleh diatur di luar mahkamah, tetapi KDN amat lemah.

“Antara contohnya, kerajaan tidak pernah memanggil Majlis Fatwa bermesyuarat mengenai isu kalimah Allah ni,” katanya.

“Kalau Majlis Fatwa tidak bermesyuarat, bagaimana KDN tahu kedudukan isu berkenaan dengan kedudukan sebenar dan lebih meluas.

“Jadi saya cadangkan pada kerajaan mulakan dengan mesyuarat Majlis Fatwa, panggil pihak terbabit berbincang dan berikan pandangan dan kekangan sekiranya ada,” ujarnya.

Menurutnya, beliau yakin masih ada peluang penyelesaian untuk diselesai dengan baik.

“Bukan sahaja kes rumah Kickdefella (Syed Zaidi) sahaja, tetapi isu-isu seluruh negara seperti gereja diserang, rumah dilempar cat dan sebagainya dapat diselesaikan,” tegasnya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung kejadian ‘kapak terbang’ yang berlaku di rumah blogger Kickdifela semalam.

BN wajar ditolak kerana gagal tangani isu rakyat

Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang diterajui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak wajar ditolak kerana gagal dalam menangani isu rakyat termasuk penggunaan kalimah Allah yang menyebabkan tercetusnya kejadian membakar beberapa gereja sejak Jumaat lalu.

Justeru, Ketua Pemuda PAS negeri, Mohd Nor Hamzah berkata, sudah tiba masanya rakyat menilai kembali sokongan mereka kepada BN dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 nanti.

Ini, katanya kerana kepimpinan Umno termasuk Najib sejak kebelakangan ini terbukti bukan sahaja gagal membela rakyat akibat kenaikan harga barangan seperti gula bahkan juga tidak mampu mempertahankan agama Islam.

“Dalam konteks negeri ini, Umno/BN bertindak rakus merobohkan Masjid RTB Bujal, memecat imam bilal dan sebagainya,” ujarnya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Payong ketika dihubungi.

Tambahnya, dalam isu yang melibatkan penggunaan kalimah Allah dan rentetan daripada itu termasuk gereja dibom adalah antara kegagalan kerajaan hari ini dalam menyelesaikan isu yang berkaitan dengan kepentingan penganut Islam dan bukan Islam.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas kenyataan Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar yang mempertikaikan keikhlasan pemimpin Umno dalam menyelesaikan isu penggunaan kalimah Allah.

“Umno ingat dia boleh menggunakan isu penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian untuk tujuan politik murahan, tetapi jelas senjata makan tuan dan rakyat tidak lagi mempercayai Umno. Inilah petanda Umno dan BN telah kehabisan dan kehilangan hak untuk memerintah negara,” kata Mahfuz kepada Harakahdaily semalam.

Sehubungan itu, beliau mengajak rakyat berbilang kaum dan agama agar bersama-sama dengan PAS dan Pakatan Rakyat (PR) untuk ‘memuziumkan’ Umno dan BN dalam pilihan raya umum ke13 nanti.

Timbalan Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat, Faris Musa, kejadian membakar gereja ada kaitan dengan kebenaran Najib kepada mana-mana pihak termasuk badan-badan bukan kerajaan (NGO) untuk berdemonstrasi.

Justeru itu, katanya Najib wajar meletak jawatan secara terhormat sebelum dihukum melalui mahkamah rakyat dalam PRU ke-13 nanti.

“Jika tidak, rakyat akan hukum dia bersama Umno dan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum akan datang,” tegasnya yang juga Ketua AMK negeri.

Pengerusi DAP Kuala Terengganu, Ng Chai Hing pula berkata, jika rakyat masih memilih BN dalam PRU ke-13 akan datang merugikan mereka dan negara.

“Saya sokonglah kenyataan Datuk Mahfuz itu dan memang Umno/BN sudah tidak layak lagi untuk urus tadbir negara ini kerana pemimpinnya tidak ada kualiti,” ujarnya.

Menurutnya, negeri-negeri yang diperintah oleh kerajaan Pakatan Rakyat lebih aman, adil, stabil dan makmur.

Katanya, langkah terbaik bagi menyelamat imej dan maruah Umno wajar sekali Najib dan menteri kabinetnya meletakkan jawatan secara terhormat.

‘Allah’ unites some, divides others

A group of protestors at Masjid Negara in Kuala Lumpur after Friday prayers.

By Sheridan Mahavera

Kuala Lumpur, Jan 11 — While the despair Christians feel over the events on Friday and later over the weekend is palpable, so is the bitterness by Muslims that things have come to such a head on something they never imagined would be contested.

The official line is that the government is going after the arsonists in the attacks on churches that began Jan 8. That Barisan Nasional (BN), especially Umno, did not direct, plan or had any knowledge of the attacks.

Most importantly, Umno leaders stress that they did not incite Muslims organisations to hold demonstrations against the use of Allah by non-Muslims.

The popular and not entirely unsubstantiated view among non-Muslims and some Muslims varies between Umno creating the issue in the first place (an Umno minister had banned the Herald from using Allah in its Bahasa Malaysia section), to inciting the protests, to the party not doing enough to calm things down and thus preventing the church attacks.

It is not that absurd a view if one studies the background of the groups who protested and the events leading up to it.

This is what had BN leaders such as Ministers in the Prime Minister's Department Datuk Seri Idris Jala and Tan Sri Dr Koh Tsu Koon visiting Christian groups and meeting pastors.

Prime Minister Datuk Seri Najib Razak has also visited and pledged RM500,000 in aid for the partially gutted Metro Tabernacle church in Desa Melawati, Kuala Lumpur.

Najib and other ministers visit the Metro Tabernacle in Desa Melawati which was the target of arsonists.

But in the perception-rules reality of Malaysian politics, BN still stands to lose much support from the urban electorate, say non-Muslims interviewed.

Yet what has not been considered is how far this issue has rankled ordinary Muslims — the thousands who did not join the protests but who put their names on petitions and joined web groups fighting for the same thing as the demonstrators.

Or the fact that the demonstrations included groups that do not traditionally support Umno.

In other words, if Umno and BN lose the support of Christians and non-Muslims, can parties who allow Allah to be used by non-Muslims, such as Parti Keadilan Rakyat and PAS, lose the support of Muslims?

Beyond these questions of political gain and loss, however, is how this issue, according to an academic, has cut deep to the elemental foundations of Malaysian society.

Church volunteer R. Williams (not his real name) started fearing the worst when he read on Thursday Najib saying that the government did not have the power to stop demonstrations against the use of Allah by non-Muslims.

“This was like a green light,” he says, adding that the next day, he almost came to tears when the three churches were torched.

“Then the next day he goes and says he will catch the culprits. What am I supposed to believe?”

Williams is not suggesting that Najib gave his approval for the protests, which took place at several mosques after Friday prayers, or that the Umno president condoned the church attacks.

What he and a Barisan Nasional Indian activist meant was that many believe the BN federal administration practised double standards when it came to the demonstrations.

"When it was Hindraf (in 2007), the government said ‘protests are not our culture.’ When people protested against the fall of the Perak government in early 2009, they said the same thing.

"But when it came to these (the Friday) demos, ‘Government has no power to stop...’ Why play different music?” says the BN activist who declined to reveal his name for fear of reprisal.

Almost all non-Muslims and some Muslims interviewed requested anonymity or a change of name for fear of their personal security.

The Indian activist claims that among non-Muslim BN supporters, the feeling is that the coalition will be punished at the ballot box.

“BN’s survival rests on Sabah and Sarawak, and now we are going to lose in those two states,” says the activist.

A Malay-Muslim government officer described the violence and anger by his fellow Muslims as “stupid and ridiculous.”

“Nik Aziz (Kelantan Menteri Besar Datuk Nik Abdul Nik Mat) himself explained that Allah is not exclusive to Islam. This issue has been played up for political mileage.”

Other non-Muslim BN activists, however, disagree, saying that it should be seen for what it is, a religious issue that cuts at the heart of Muslims.

“The term should just have been reserved for Muslims and Islam. Everyone knows that it’s sacred to them so why challenge it?” asks Kota Baru MCA division chief Tan Ken Ten.

St Francis Xavier parish priest Father Simon Yong (left) welcomes PAS spiritual adviser Datuk Nik Aziz Nik Mat when he visited the Petaling Jaya church yesterday.

Johor Baru MCA division official Michael Tay also does not buy the argument that Umno should be blamed for all that happened.

“If Umno spent so much time building up unity through 1 Malaysia and convincing people about it, do you think they would just destroy all of that work?

“Fanatics are hard to deal with for anyone. You can’t just tell them not to demonstrate because they get pent up and explode,” says Tay, who is deputy chairman of the division’s complaints bureau.

“At the end of it, we must respect Islam because this is the religion of the majority.”

Professor Dr Mansor Mohd Noor of Universiti Kebangsaan Malaysia says that Peninsular Malaysia’s Malay-Muslim majority and the centrality of religion in the community is largely why the debate is so explosive.

His research for UKM’s Inter-ethnic Studies Institute shows that different Malaysian ethnic groups have different “ethnic parameters” that form the crux of their identity. And when these parameters are crossed, it sets these groups off and emotions usually trump rationality.

For Chinese Malaysians, the parameter is Mandarin. For the Indians and Malays, it is always religion. For the indigenes of Sarawak and Sabah, it is tribal identity, says Mansor.

“For Muslims in East Malaysia, the use of Allah by non-Muslims is not a problem because their identity is tied to a tribe rather than to a religion.”

In the peninsula, a Muslim is almost always automatically marked as Malay while in East Malaysia, explains Mansor, a Muslim can either be an Iban, a Kadazandusun, a Melanau or from another tribe.

“So you cannot expect a peninsula Muslim to be as tolerant as an East Malaysian Muslim when it comes to questioning aspects of Islam.

“This is why the use of Allah in Christian sermons and activities in East Malaysia is tolerated all this while by local Muslims. But when the issue comes to the peninsula, peninsula Muslims explode.”

Mansor believes for the peninsula Muslims, the political party that is seen as supposedly defending this core identity is the one that will gain their support.

Shah Alam Pas MP Khalid Samad is aware of the political risks in the party’s stand to allow non-Muslims to use Allah.

At a protest at the Selangor State mosque in his own constituency, a group of men walked all over his picture and urged him to change his stand over the issue.

The mosque committee had even set up tables at four places where Muslims could sign a petition against non-Muslims using Allah. There were constant queues at all the tables before and after prayers.

“There is a difference in understanding among Muslims. We are interested in the textual proof in the Quran and the traditions of the Prophet. It is quite clear. Unfortunately many Muslims in Malaysia are still ignorant and kept that way by the government.

“So it is for PAS to explain this. At the same time, you cannot judge a whole community just by the actions of a few.

“Yes, they seemed many (at the demonstrations) but realise also that there are many Muslims in PAS and PKR who agree with us.” said Khalid