Ahad, 13 Disember 2009

LENA...LENA..LENA DI BUAI MIMPI KEMENANGAN


PAKATAN RAKYAT MASIH LENA

Saya telah mencadangkan kepada Pakatan Rakyat betapa perlunya kerajaan yang di perintah mereka agar memberikan khidmat percuma kepada rakyat di negeri yang diperintah mereka sejak mac 2008 , tetapi tida tindakbalas.Tidak lama lagi kita akan menyambut ulangtahun ke 2 dimana kita merayakan kemenagan besar pada pilihanraya umum yang ke 12 lalu, dan masih tidak punya capaian internet percuma hingga kini.(KECUALI PULAU PINANG YANG KINI DI FASA KE 2NYA )

KARYA ASAL OLEH :RAJA PETRA DI TERJEMAH OLEH WRLR DAN DI TAMBAH BERSESUAIAN DENGAN KEADAAN SEMASA.

Pakatan Rakyat masih lena di buai mimpi dengan kemenangan lalu bukan kerana kegigihan orang mudanya bekerja atau pun kerana betapa lamanya ahli berkhidmat untuk parti, namun ianya adalah di sebabakan betapa bencinya rakyat terhadap pimpinan Bn yang makin mendesak rakyat untuk membenci meraka. Pakatan Rakyat juga masih mengidamkan kemenangan untuk masa akan datang terutamanya pada pilihanraya ke 13 tanpa melakukan apa-apa pun.mereka tidak menyedari betapa pentingnya rangkaian internet di hubungkan dengan rakyat dan betapa ianya memberi kesan yang cukup besar kepada pengundi mereka, kecuali mereka hanyalah mengidamkan sesatu tanpa melakukanya sesuatu yang berguna untuk pengundi mereka.Jangan pula selepas mendapat keputusan pada pilihanraya yang ke 13 nanti masing-asing telah berkata”lihat aku telah mengingatkan kamu” kepada diri masing-masing.Pada hal mereka sendiri masih hilang idea untuk melaksanakannya .Lihat video dibawah untuk membuktikan betapa relevennya pegunaan internet di perluaskan.

Pakatan Rakyat masih lena dan berfikir betapa mereka akan berjaya mendapat sokongan dari rakyat dengan tidak melakukan apa-apa . Saya merasa bosan untuk cuba memberikan idea serta nasihat dan cuba pula untuk melontarkan pandangan bernas betapa pentingnya penggunaan internet di perluaskan di negeri yang diperintah mereka kerana jika tidak berhati-hati dan tahu menggunakan peluang yang ada di depan mata, maka kerana itu, adalah tidak mustahil jika negeri yang di perintah akan kembali kepada kedudukan asalnya..
Pakatan Rakyat tidak melihat betapa adanya peluang keemasan yang terbaik kini di mana menggunakan internet dan juga media elektronik dan kerana itu mereka (Pakatan Rakyat) perlu pula menyalurkan berita dan maklumat sama ada melalui internet atau elektronik kepada setiap pengundi mereka. 10 tahun dahulu kita cuma dihubungkan kepada rakyat dengan jumlah 280,000 talian kepada 8 juta pengundi, kini peratusannya ialah setiap individu boleh dikatakan mempunyai hubungan dengan internet.


Ianya mudah dan amat senang.Dia atau sesiapa sahaja yang mengawal internet dan telnologi maklumat akan dapat memberikan idea dan juga pandangan serta maklumat terus kepada pengundi. Pada tahap di mana kemuncak peperangan di Vietnam,4 dari 5 askar Amerika membawa surat khabar, hari ni hanya 2 dari 5 rakyat Amerika mendapatkan malumat dari internet.

Bilangan jualan akhbar di Indonesai juga pada hari ini adalah begitu berbeza berbanding dengan era reformasi dimana hanya separuh akhbar cetak di jual terutamanya di era kebencian terhadap regim suharto.Ini adalah kerana rakyat Indonesia juga kini telah bergantung kepada maklumat yang boleh di dapati di internet.
.
Rupert Murdock menjangkakan bahawa mulai 2030 akhbar bercetak akan terus di gantikan dengan akhbar elektronik.Jadi Pakatan Rakyat menafikan pengunaannya dengan kesilapan mereka sendiri.Jadi biarlah pada 19 Disember nanti pihak Pakatan Rakyat akan membincangkan perkara ini di dalam majlis konvensyen mereka dan berusaha pula untuk melaksankannya nanti.





  Terjemahan : WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

PPP - Apa citer Najib..MCA tak selesai...PPP lagi celaru...Gerakan...tak gerak tak makan...??? Bye...bye...UMNO@BN...????


Murugiah Tidak Akan Lepaskan Jawatan Timbalan Menteri
JOHOR BAHARU: Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T. Murugiah tidak akan melepaskan jawatannya itu walaupun didesak untuk berbuat demikian dalam tempoh 14 hari oleh presiden Parti Progresif Penduduk (PPP), Datuk M. Kayveas.
Murugiah berkata, beliau tidak memperdulikan desakan tersebut walaupun tempoh itu berakhir pada hari ini kerana beliau tidak pernah menerima notis daripada Kayveas ataupun parti itu.
Menurutnya, desakan Kayveas dan penyokongnya itu yang dikaitkan dengan artikel perlembagaan parti tiada kena mengena dengan kerajaan persekutuan.
"Saya tidak akan letak jawatan dan tiada sebarang notis yang dikeluarkan terhadap saya berhubung perkara itu.
"Sehingga hari ini, saya masih lagi Presiden PPP dan akan tetap bersama PPP dulu, kini dan selamanya," katanya pada persidangan akhbar di sini hari ini.
Beliau mendakwa tidak pernah membincangkan mengenai isu dalaman parti itu dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
Sebaliknya menurut Murugiah, Perdana Menteri mahukan beliau meneruskan kerja-kerja yang sedia ada.
Murugiah turut mendesak Kayveas meletakkan jawatan kerana sepanjang tempoh tujuh tahun, presiden parti itu dakwanya gagal mengemukakan sebarang penyata kewangan dan rekod terkini parti selain gagal mengadakan perhimpunan agung parti setiap 12 bulan.
Katanya laporan polis yang dibuat Kayveas terhadap dirinya di Putrajaya semalam mengatakan beliau bukan lagi anggota PPP tidak seharusnya berlaku.
Murugiah menasihatkan Kayveas agar berhenti memesongkan rakyat dengan perbuatan seperti itu kerana beliau bukan budak kecil yang boleh diperkotak-katikkan. BERNAMA

Kayveas Buat Laporan Polis Terhadap Murugiah
PUTRAJAYA: Pertelagahan antara Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP), Datuk M Kayveas dan bekas anggota majlis tertinggi parti itu, Senator Datuk T Murugiah terus berpanjangan apabila Kayveas membuat empat laporan polis terhadap Murugiah dan empat yang lain hari ini.
Ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah Putrajaya di sini hari ini, Kayveas berkata kesemua laporan itu dibuat berikutan tindakan Murugiah dan empat bekas anggota majlis tertinggi PPP, Dr N.A.Shanmuganathan, M.Jeyaratnam, S.G.Jothi dan R.Rajendran yang didakwanya memfailkan laporan palsu terhadap beliau.
Beliau berkata tindakan sedemikian perlu diambil bagi membersihkan namanya dari terus dicemari oleh kesemua individu berkenaan.
"Saya tidak akan berdiam diri lagi dan akan mengambil tindakan ke atas mereka mengikut lunas undang-undang," katanya.
Beliau berkata kesemua empat laporan itu dibuat atas kapasiti beliau sebagai pegawai awam PPP, Presiden PPP, rakan kongsi firma guaman Tetuan Blanche & Kayveas dan orang perseorangan. "Saya juga turut membuat laporan polis bagi pihak isteri saya, Datin Blanche Olbery sebagai rakan kongsi Tetuan Blanche dan Kayveas kerana beliau kini bertugas sebagai Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Papua New Guinea," katanya.
Pada 23 Jun lepas, Shanmuganathan membuat aduan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berikutan penyelewengan yang didakwa dilakukan oleh Kayveas berhubung laporan kewangan PPP.
Menurut Shanmuganathan laporan itu yang dihantar kepada Pendaftar Pertubuhan pada Mei tahun ini mengandungi beberapa fakta yang tidak benar dan mengelirukan.
Beliau turut mendakwa Kayveas telah mengambil wang parti untuk kegunaan firma guamannya.
Ketika mengulas perkara itu Kayveas berkata SPRM pada 25 November lepas telah memaklumkan kepada beliau menerusi surat bahawa aduan itu didapati tidak benar, sekaligus menutup kes itu.
"Ini adalah bukti bahawa laporan itu adalah palsu dan bertujuan untuk menjatuhkan nama baik saya semata-mata.
"Murugiah sepatutnya tidak mempunyai apa-apa jawatan lagi dalam Kabinet kerana dia telah disingkir dari parti. Bagaimana seseorang yang berada dalam kerajaan, membuat onar dalam parti politik kerajaan?" katanya.-BERNAMA


"Jangan bimbang...MCA akan segera cari jalan penyelesaian" - PM ...!!! Ha...ha...kah..kah...minggu lepas kata ada dah penyelesaian MCA...la ni pulak MCA kena cari jalan selesai..??? Bye..bye UMNO@BN...???



KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak berharap MCA akan segera mencari jalan penyelesaian berhubung konflik dalaman parti itu walaupun tiada tempoh masa yang ditetapkan.
Menurutnya, secara prisip pemimpin MCA telah bersetuju supaya satu pemilihan baru parti itu diadakan.
“MCA sedar mereka perlu selesaikan konflik (dalaman parti itu) dalam masa tertentu. Kalau tidak boleh cepat, jangan terlalu lambat,” katanya selepas menghadiri bengkel siri kelima pembentangan enam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) di sini pada Ahad.
Bagaimanapun Najib berkata, pemimpin parti itu tidak menetapkan tempoh tertentu untuk menyerahkan surat peletakan jawatan mereka bagi membolehkan pemilihan baru dilaksanakan.
Jelasnya, pada ketika ini pemimpin MCA masih berbincang untuk mendapatkan konsensus di kalangan mereka.
“Pada hakikatnya mereka belum lagi menyerahkan surat peletakan jawatan mereka tidak bermakna mereka tidak akan berbuat demikian. “Ini semua bergantung pada persefahaman bahawa mereka akan bersetuju tidak lama lagi. Apa yang masih perlu diselesaikan ialah masa pemilihan MCA diadakan. Tetapi pada prinsipnya mengadakan pemilihan sudah diterima,” ujarnya.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai dakwaan sebahagian pemimpin MCA enggan meletakkan jawatan bagi membolehkan pemilihan baru parti itu diadakan dalam usaha menyelesaikan konflik dalaman parti berkenaan.
Ditanya mengenai perkembangan terkini dalam MCA, Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) berkata, setakat ini tiada perkembangan baru dan beliau masih menanti tindakan seterusnya daripada pemimpin parti tersebut.
Dalam perkembangan lain, mengenai isu yang akan di bawa pada Sidang Kemuncak Mengenai Perubahan Iklim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Copenhagen, Denmark yang akan berlangsung Khamis depan, Najib berkata Malaysia akan menjelaskan pendiriannya dalam isu berkenaan dan ia akan diumumkan kemudian.
“Saya akan umumkan apa pendirian kita bila tiba masanya. Saya tidak mahu usaha kita gagal.
“Tetapi Malaysia sangat komited kepada dasar untuk mengurangkan penggunaan karbon secara sukarela,” katanya.

对事不对人 vs 官官相卫 [Dui Shi Bu Dui Ren vs Guan Guan Xiang Wei]

Li Fook Gau   


“Dui Shi Bu Dui Ren” means “Being concerned with the matter and not the individual” in Chinese.
Often this good virtue is misinterpreted as a bad thing to have for a political party especially in Malaysia.

“Guan Guan Xiang Wei” means “Bureaucrats protect one another” in Chinese.
Often this bad virtue is misinterpreted as being united and problem-free co-operation which is a good thing to have for a political party especially in Malaysia.

Let’s take a look of the situations below.

On exposing corruptions.

Situation A:
In Malaysia, the rakyat feels good and happy whenever PR exposed whatever corruption scandals involving BN’s politicians. They will start to sing high praises for PR on the exposed scandals and take the opportunity to whack BN.

When this happens, BN will start to protect among themselves – everyone will give their cooperation to stay united to ignore the exposed scandals. No one is allowed to say anything on it.

Next, they will launch their counter-attack by slamming PR for slandering them and keep the scandalous news out from the main stream medias so that the poor internet-less kampung folks will not know about the exposed scandals.

Due to the lack of sensationalization in the medias, soon, the rakyat will forget about the scandals just like what BN always predicted. It is a brilliant political strategy that never fails to work in Malaysia.

Situation B:
So, what happens when PR exposed some corruption scandals involving their own politicians? PR’s politicians will start defending themselves on the medias – while the BN-controlled medias will seize the opportunity to start sensationalizing the issues and tweak it to look like there’s a big fight among PR’s partners over the exposed scandals.

Eventually, the whole truth of the exposed scandals will be out in the open, and the rakyat can get to know the whole story about the alleged scandals. MACC, police and the AG will be on gear-5 to act if there’s enough evidence provided. 

Most often than not, the rakyat will feel uneasy and unhappy over the exposed scandals involving PR’s politicians by their very own partners. The rakyat will start to ask, why can’t PR talk in private before exposing these scandals?

This act is often considered as open-bickering – and the rakyat says this act kills their confidence on PR. They will start threatening PR to either buck up or ship-out comes next general election.


Ok, now let us start analyzing the exposing corruptions of Situation A and Situation B above.

PR is going after corruption in Situation A and B. They don’t put priority on who, they will expose whatever corruption scandals they find. They are party-blind when it comes to corruption. This is an example of the good virtue “Dui Shi Bu Dui Ren”.

Meanwhile BN helps to “solve” and highlight the corruption scandals exposed if or especially if it involves PR’s politicians, but choose to keep quiet when it involves their politicians. So, we can say that solving corruption scandals is not their main focus, their main focus is just to take opportunity to strike at PR. BN’s way of keeping a united silence on an exposed scandal is a good example of the bad virtue “Guan Guan Xiang Wei”.

Now, let us see what is the real reason the rakyat is happy in Situation A but not in Situation B? If corruption is their main concern, the rakyat should be happy in both Situation A and B. Since they are not consistent in their feelings, we can conclude that they actually don’t care much about corruption. Judging from Situation A and B, the rakyat seems to encourage PR to cover-up and talk in private when it comes to exposing their own people of corruption – and they should only expose corruption scandals IF it involves BN’s politicians. In another word, the rakyat is actually hinting to PR that they should practice “Guan Guan Xiang Wei” and “Dui Ren Bu Dui Shi” [NOTE:: it is the opposite of “Dui Shi Bu Dui Ren”] in their style of politics.

The rakyat is a fool when it comes to evaluating the good and the bad sides of the 2 virtues [“Dui Shi Bu Dui Ren” and “Guan Guan Xiang Wei”] in politics.

Haven’t we got enough of BN’s “Guan Guan Xiang Wei” attitude over the past 50 years? Haven’t we seen enough injustice because BN is not practicing “Dui Shi Bu Dui Ren” virtue over the past 50 years?

If yes, why are we subconsciously encouraging PR to practice the same thing?

If we don’t start practicing “Dui Shi Bu Dui Ren” NOW – we can expect PR to transform to be exactly the same like BN in a few years time, because that’s the only way they can keep us from not grumbling too much.

FOOLISH, isn’t it?
--------------------------------------

 Li Fook Gao writes what he thinks to change the way you think.

Generasi ini siapa nak bimbing ?



Dimana dasar pendidikan keatas kanak kanak , remaja dan Wanita. Tak siapa juga yang membuat dasar untuk kebaikan sebenar, baik BN atau PR. Setiap dasar yang dicadangkan atau digubal, pastinya ada udang disebalik mee. Tiada yang benar benar ’serius’ dalam membuat dasar tersebut.
Ingatlah Kamu semua bertanggungjawab keatas generasi masa depan. Jangan kerana kepentingan politik kelompok, peribadi dan kroni, maka kepentingan generasi masa depan digadaikan.
Dalam setiap persidangan parlimen, siapakah antara wakil wakil, yang telah diangkat oleh rakyat, untuk menentukan dasar negara, yang benar benar berjuang untuk generasi masa depan. Sehingga setakat ini, masing masing menuding jari kearah satu sama lain. Puak itu kata puak ini. Akhirnya yang menjadi mangsa adalah generasi yang ada sekarang ini. Bila dah menuju kehancuran masing masing cuba cuci tangan.
Semasa diparlimen atau DUN mengapa tak dibentangkan atau dicadangkan sesuatu dasar yang menjurus kearah kebaikan generasi masa depan. Lantak le, orang nak ejek ke, nak tolak ke, nak apa ke. Yang penting kita dah jalankan tanggungjawab kita demi masa depan generasi.
Sekarang apa dah jadi. Sampaikan si saifol pun sanggup mengaku dia di liwat. Samada benar kejadian tu atau dipergunakan. Itu tak penting. Yang pentingnya, mengapa sampai begitu sekali rosaknya, rasa malu generasi yang sedia ada. Telah hilang rasa malu. Sampai sanggup bersumpah dengan nama Allah, lepas itu sebar keseluruh dunia, mengaku dia diliwat. Belumlagi yang ada kat taman bunga, air terjun, tempat tempat rekreasi, disetesen bas, hatta atas baspun, ketika ditengah tengah ramai tu pun, sempat bercekerama dan ‘bercium’.
Apa yang kita tahu, menuding jari pada generasi yang telah hanyut itu. Tapi siapa yang menghanyut kan mereka. Kita le. Generasi lama. Kita salahkan mereka, dengan kata kata ‘tak tau malu’, ‘tak bersopan’ dan sat nika jenih bahasa yang kesat kesat lagi. Tapi sedarkah kita kepada siapa sebenarnya kita hamburkan kata kata tu. Kepada diri kita le. Sebab depa tu adalah anak didik kita. Kita yang membentuk mereka. Melalui dasar yang kita gubal.
Salah wakil rakyat ke atau salah menteri ke. Bukan salah wakil rakyat atau menteri sorang sorang. Semua yang memangkah dan tak memangkah terlibat sama. Yang memangkah dah tentu salah sebab pilih orang yang salah. Yang tak memangkah lagi salah. Sebab membiarkan, orang tentukan masa depan kita, tanpa berjuang. Pastu bila wakil rakyat dah menang dibiarkan, dia buat sesuka hati. Nak tido diparlimen ke, nak bisnes ke. Tak ambil pusing. Akhirnya anak anak kita hanyut dalam dunia mereka sendiri.
Tak terfikir ke kita, generasi yang sedang berkembang sekarang ini. Apakah kita masih mahu mementingkan diri dan kelompok lagi ke. Kelompok BN, tu tok sah kira, memang dah tak ada rasa malu, mencuri, merompak, menyamun, merogol dan sebagainya tanpa rasa segan atau silu lagi.
Yang aku hairannya, PR yang mengaku berjuang untuk kebajikan rakyat terutama PAS yang terang terang berjuang untuk Islam. Tak malu ke. Ngikut perangai UMNO BN. Begaduh sesama sendiri, untuk kepentingan kelompok. Baru Allah beri sikit kelebehan dah nak bercakar. Baru sikit UMNO BN jolok dengan jawatan dan tipu muslihat dah bercakar macam merebut ‘harta ghanimah’ je.
Cukup dulu buat masa ini, tengok syair berikut, semoga boleh memberi sedikit panduan.
Khalil Gibran
Your Children
Are Not Your Children
They Are The Sons And Daughter
Of Life’s Longing For Itself
They Come Through You
But Not From You
And Though They Are With You
They Belong Not To You
You May Give Them Your Love
But Not Your Thoughts
For They
Love Their Own Thoughts
You May House Their Bodies
But Not Their Souls
For Their Souls
Dwell In The House Of Tomorrow
Which You Cannot Visit
Even In Your Dream
You May Strive To Be Like Them
But Seek Not To Make Them Like You
For Life Goes
Not Backward
Nor Tarries With Yesterday
Terjemahan Melayunya:
Anakmu
Bukan Anakmu
Mereka
Anak Kehidupan Yang Hidup
Mereka Datang Menerusimu
Bukan Darimu
Dan Walau Bersamamu
Mereka Bukan Kepunyaanmu
Berikan Mereka Kasih
Jangan Berikan Fikiranmu
Kerana Mereka
Punya Fikiran Sendiri
Berikan Jasad Mereka Perlindungan
Bebaskan Jiwa Mereka Dari Tekanan
Kerana Jiwa Mereka
Untuk Hari Esok
Yang Kau Tak Bisa Kunjungi
Walaupun Hanya Didalam Mimpi
Kau Bisa Bersikap Seperti Mereka
Tapi Jangan Paksa Mereka Bersikap Sepertimu
Kerana Hidup Ini
Terus Berlalu
Tidak Mundur
Pun Tidak Terhenti Dihari Kemarin

By Labu-labi

Ribuan Kakitangan K'jaan Yang Akan Tamat Kontrak Kini Tertekan - CUEPACS ..!!! Tanda ekonomi Malaysia makin mantap bersama 1Malaya..??


SHAH ALAM: Cuepacs sudah menerima aduan daripada kakitangan kontrak yang bakal ditamatkan perkhidmatan pada 31 Disember ini, antaranya Kementerian Pelajaran, Majlis Tindakan Pelancongan Negeri dan Jabatan Pertanian.
Presidennya, Omar Osman berkata Cuepacs menerima aduan hampir setiap hari berhubung kebimbangan kakitangan kontrak yang tidak disambung perkhidmatan itu dan kebanyakan mereka kini semakin tertekan dan terhimpit dengan keadaan tidak pasti berkenaan.
"Setakat ini sahaja, kami terima aduan daripada kira-kira 200 pekerja kontrak Majlis Tindakan Pelancongan Negeri atas alasan bajet tidak mencukupi, dan kami anggarkan jumlah itu akan meningkat.
"Cuepacs merayu supaya kerajaan mempertimbangkan semula rancangan untuk menamatkan perkhidmatan kakitangan terbabit demi masa depan mereka," kata beliau kepada pemberita selepas menutup Kursus Bola Tampar Peringkat Negeri Selangor di sini hari ini.
Omar berkata kebanyakan pekerja kontrak terlibat merangkumi golongan muda berusia antara 25 hingga 30 tahun dan sudah berumah tangga. "Pekerja kontrak yang dilantik melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA), tidak menghadapi masalah kontrak mereka dilanjutkan," katanya yang menambah terdapat kira-kira 60,000 kakitangan awam kontrak di negara ini.
Sementara itu, Omar meminta kerajaan menangguhkan tarikh peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) bulan ini sebab mendapati ramai tidak lulus peperiksaan tersebut.
"Kalau boleh, kami minta kerajaan menilai semula pelaksanaan PTK ini," katanya. - BERNAMA

Siapa sentuh Tok Guru Nik Aziz akan dapat tentangan - Anwar

KULIM, 13 Dis: Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi amaran kepada sesiapa sahaja yang cuba menyentuh Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat akan mendapat tentangan hebat daripada ratusan ribu rakyat yang menyokong beliau.

Menurut Anwar lagi dalam isu yang menyentuh kedudukan Nik Aziz sebagai Menteri Besar dan keupayaan beliau mentadbir negeri Kelantan tidak harus dipertikaikan oleh Umno dan Barisan Nasional.

"Saya ingatkan kepada semua sekiranya Tuan Guru, Datuk Nik Aziz disentuh oleh mereka kita tidak akan teragak-agak untuk bangun bukan saja daripada Kelantan malah Kedah dan seluruh negara akan turut sama mempertahankan Tuan Guru kita.

"Jika isu royalti minyak yang sememangnya perlu diberikan kepada Kelantan mereka nafikan. Kemudian isu untuk mengerjakan haji ke Baitullah untuk beribadat pun mereka pertikaikan terhadap Menteri Besar Kelantan.
"Apakah kita mahu biarkan lagi mereka yang tidak tahu menilai dan membezakan antara rasuah dan ibadah ini berterusan mencelarukan masyarakat.
"Sudah pasti tidak. Oleh kerana itu kita tunjukkan sokongan kita dengan memberi pengajaran kepada Umno dan Barisan Nasional dengan menolak kepimpinan mereka," katanya.

Kenyataan Anwar itu disambut dengan tepukan gemuruh daripada ribuan hadirin yang membanjiri Stadium Mini Keladi tersebut.

Dalam ucapan tersebut Anwar juga  membidas tindakan media arus perdana yang sengaja memutarbelitkan fakta dengan tidak menceritakan keadaan sebenar yang berlaku.

"Apa yang berlaku tidak dinyatakan dengan benar oleh media mereka.Bagi mereka berita yang sememangnya benar tetapi tidak menyebelahi mereka tidak akan menjadi laporan utama.

"Tetapi sekiranya berita tersebut walaupun kecil tetapi dapat mereka sensasikan maka itu akan menjadi tajuk utama mereka."

Anwar berkata demikian semasa melancarkan ceramah tanpa henti selama 40 hari seluruh negara anjuran PKR yang telah diadakan di Stadium Mini Keladi, Klang Lama, Kulim.

Turut hadir ialah Datuk Seri Nizar Jamaluddin, Tian Chua, Ahli Parlimen Padang Serai, N.Gobalakrishnan, Pengerusi PKR Kedah, Ahmad Kassim, Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Caves, Amiruddin Shaari. Ahli Parlimen Kulim- Bandar Bharu, Zulkifly Noordin dan kepimpinan Pakatan Rakyat Kedah dan Pulau Pinang. 

A Weekend with Tariq Ramadan

By : Marina Mahathir




It was probably a good thing that the people who invited Tariq Ramadan didn't organise the talk somewhere in PJ. If they had, the venue would probably have been surrounded by the police in order to arrest the Swiss-Egyptian Islamic scholar for not being licensed to speak. Luckily it was held in KL where it is still relatively safe to speak on Islam. Although if religious authorities like JAKIM and the Mufti of Perak had accepted their invitations to attend, who knows what might have happened since Tariq Ramadan is critical. Very critical. So critical that he is barred from entering no less than six Muslim countries ( Egypt, Saudi Arabia, Syria, Tunisia and Libya).

But someone who is critical is, in our intellectually-starved country, a breath of fresh air. And it didn't hurt that it came in an eloquent passionate French-accented package either.

Tariq Ramadan was here on the invitation of a new organisation called the Islamic Renaissance Front which is dedicated to empowering young Muslims especially to use reason to bolster their faith. For two days, under the theme 'For People Who Think' and in dedication to the late renowned Islamic scholar Muhammad Asad, Prof Ramadan gave talks on the need for reform and renewal in Islam.

It is a pity that the audience was mostly from the English-speaking Muslim middle-class as well as some foreign students and scholars residing here because Prof Ramadan's message really needs to be heard by the masses. Not least because it is a radical message for people used to not thinking and blindly following whatever anyone they think of as a religious authority says.

Prof Ramadan's talk challenged many things that we in Malaysia have come to accept as Islamic. He asserts that while Islam is a universal religion, it doesn't mean that there is no room for diversity, both in space and time. Meaning that there should be room for many different interpretations and there must also be room for evolution due to the passing of time. It's not that Islam isn't relevant for all times but we must look at new innovations and challenges based on the same principles. And those principles are always justice and equality.

These principles are found in the Quran and the Sunnah but there have been many confusions. For instance, there is the confusion on the relationship between text and context. Many people do not, for example, place the text of the Quran in context of when and why they were revealed. They dealt with specific problems of the time but there are principles within them for all time.

Secondly, there is a failure to distinguish between principles and models. "Models," he said, "are historical while principles are universal." A model for a type of governance may be fine for a certain time but not for now. But the principles of that governance, based on jstice and equality, should still apply.

Thirdly, not being able to differentiate between laws and the way. He reiterated that syariah means 'the way' towards faith, not a set of laws. If we take it simply as meaning laws, we may well contradict 'the way', and 'the way' is always about achieving justice. If all we do is to make law but forget the way, then we may well lose 'the way'. Punishment which is almost always how we define syariah is far from 'the way' because 'the way' starts always with justice.

Fourthly, we often confuse rules and meanings. We are so obsessed with rules that we forget about meanings. We may pray five times a day but forget God at the same time. We need to distinguish between a religion of only rules, and one which connects spirituality with rules. We pray not just to follow rules but to remember God; if we don't, we miss the point.

In talking about reform, Prof Ramadan challenged us to think about what type of reform we want. Is it one where we have more and more rules, more and more adaptations? Or one where we transform both ourselves and the world? He feels that the essence of Islam is to reform in order to transform. He repeated many times on both days that we should not simply imitate.

Referring Asad, he said that imitation is wrong because it is colonialism.We should not simply take on what other people have done and put an Islamic veneer on it by making it halal (at one point he shocked the audience by saying, "I don't know what it means to eat a halal Mcdonald's"). The point is not so much to ensure things are always halal but to contribute our own input to the world. In other words, why are we eating McD which is from another culture anyway when we have our own foods?

In order to contribute however, we must have a vision of what we want to do and what world we want to live in. And visions have to be far-reaching and beyond what is reality now. We can't do that if we do not know the world. "If you want to change the world, know the world" he said.

It is therefore simply not enough to rely solely on religious texts and scholars. We need experts in all fields, indeed to 'shift the centre of gravity of Islam' away from just scholars. This, he says, is why Muslims have contributed so little to knowledge these days. The only area where we have been quite good is medicine because religious scholars realise that their lack of knowledge in this field could lead to death and therefore they have deferred to medical experts, thus allowing it to advance.But in other areas we are still lacking.

Prof Ramadan also said some things which few Muslims in our country have ever been bold enough to say. "Islam," he said, "has no problems with women, but Muslims have." He elicited applause from us women in the audience when he said that domestic violence is simply unIslamic. (Later on I had the opportunity to relate to him how it took us six years to pass the Domestic Violence Act in 1994 mainly because there were people who thought such a law would be unIslamic.). He said it vexed him that there are Muslim countries today where women are not allowed to enter mosques. Is that a problem of Islam or of some Muslims?

He asked what are our contributions today in culture, the arts, architecture, music? In music, he said he was so happy that Yusuf Islam (formerly Cat Stevens) has now returned to making music of the highest level, and regrets the low standards of music in the Muslim world today which seems to regard audiences as infantile and only capable of understanding the simplest lyrics. Furthermore he stressed, "to be good Muslims, you do not have to Arab-ise yourself." I could feel an uncomfortable shifting in the audience's seats.

He also said something else which almost made the audience stop breathing. "Anti-Semitism," he stressed, "is unIslamic. We must acknowledge the suffering of the Jews." This is different from Zionism which is a colonial project which must be opposed, just as we oppose all colonialisms (including Arab ones). He deplores the people who, when unable to agree with Asad, said things like, "Don't forget he was a Jew." It is totally unacceptable, he said, to refer to people's past when you disagree with them. Indeed this is something we see very often here; when you can't find a better argument, discredit the other person.

Prof Ramadan's main emphasis in both his talks is that the way to faith, to be closer to God, is to think critically always."It is not because you are Muslim that you get everything. It is the quest for faith involving ongoing critical thinking that is most important."

Principles and ethics are important. Someone asked him a question about the ummah and he urged us not to romanticise the ummah in such a way that we are blind to wrong-doing. "I will not be your brother if, in the name of brotherhood, I am to support injustice...I belong to the principles, not to my community when they betray those principles."

It was really refreshing to hear Prof Ramadan speak because it was so different from the usual stuff you hear all the time but which are almost always unsatisfactory because they don't provide answers to contemporary questions. But there will undoubtedly be many who will not like what he says. Indeed, he himself pointed out the issue of power, where people in power hate to be criticised or challenged. This must be what prompted our own muftis here to object to any invitation to the Grand Mufti of Syria, Dr. Ahmad Hassoun to speak here because he is known to be open and progressive. What could be worse for those in religious power than for their flock to find out that other religious people think very differently from them?

Someone from the audience got up to say that he liked what Prof Ramadan said but he should be careful because he risked being assassinated. He should have mentioned that those most likely to assassinate him  are Muslims, not anyone else.

Anwar Akui Ada Calonnya Yang Menang Punyai Trek Rekod Yang Tak Memuaskan


KUCHING: Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam buat pertama kalinya secara terbuka mengakui sesetengah calon pilihan raya bagi parti itu yang menang dalam pilihan raya umum tahun lalu ternyata mempunyai trek rekod yang tidak memuaskan.
’’Kita berhadapan dengan masalah kerana beberapa calon yang kita letakkan bertanding mempunyai trek rekod yang lemah.Malah pada sesetengah kawasan, kita tidak jangka pun yang mereka akan menang tetapi mereka menang," katanya.
Anwar berkata demikian kepada para pemberita selepas merasmikan Konvensyen PKR Negeri Sarawak yang pertama di Crown Square.
Anwar, berkata, dua daripada calon mereka yang menang tetapi 'bermasalah' di Perak telah pun mengisytiharkan keluar parti itu dan menyertai Umno (sebenarnya bebas).
Malah beliau memberi amaran mana-mana wakil rakyat PKR yang tidak menjalankan tanggungjawab mereka sebagai wakil rakyat akan digugurkan daripada senarai calon menjelangnya pilihan raya umum akan datang.
Bagaimanapun beliau menyatakan rasa puashatinya dengan ahli-ahli parlimen PKR yang beliau sifatkan sebagai 'cemerlang' tetapi mereka masih perlu terus mempertingkatkan kecekapan kerana harapan yang diletakkan oleh rakyat adalah tinggi.
Ditanya mengenai keputusan Adun Ngemah, Gabriel Adit yang mengisytihar keluar PKR dan menyertai Parti Cinta Malaysia, Anwar berkata, itu adalah hak beliau untuk menyertai mana-mana parti pilihannya kerana dia telah lama meninggalkan PKR.
Dalam nada yang sinis, Anwar berkata, PKR tidak mempunyai tempat untuk seseorang pemimpin yang menyertainya dengan harapan mereka akan menyelesaikan hutang pribadi atau hutang cukai pendapat.
Mengenai Datuk Dr Jeffrey Kitingan, Anwar sambil tersenyum berkata; "Saya telah mendengar pelbagai khabar angin tetapi hakikatnya ialah beliau ada bersama saya hari ini (duduk di sebelah Anwar pada sidang akhbar itu).

Inilah Anugerah Paling Bodoh....!!! Utusan Meloya kaki kencing..!!!

Malam Penghargaan Media Massa UMNO 2009


Utusan Meloya

menang anugerah laporan terbaik

sebagai media pencacai dan penjilat rasmi umno

Tahniah kerana menjadi Barua Yang Terbaik

pada umno

bangganya mereka-mereka yang bertugas di Utusan Meloya

ha..ha..ha...

selanjutnya klik di sini

Perak Darul Kartun Dirasmikan..!



Tetamu sedang meneliti Komik terbaru
Pengacara Majlis Abang Kulup Sakah
Kartunis Zunar
Yb Azmin Ali
ucapan MB Perak yang SAH
antara kehadiran yang bersama-sama dalam majlis ini
Dato Seri Nizar menurunkan tandatangan sebagai simbolik perasmian
Gmbar lukisan Zunar buat DS Nizar
Semua tetamu yang hadir memakai disarungkan baju Gedung Kartun sebagai tanda sokongan
Rakyat tak melepaskan peluang mendapatkan tanda tangan DS Nizar

13.12.2009 Gombak : Sebentar tadi bertempat di Pusat Khidmat Rakyat Parlimen Gombak telah diadakan satu Majlis Perasmian Buku Komik terbitan terbaru oleh kartunis terkenal Zunar.Majlis tersebut telah dihadiri oleh Dato Seri Ir Hj Nizar Jamaluddin,Yb Azmin Ali dan juga Yb Saari Shuib.

Buku yang bertajuk Perak Darul Kartun merupakan hasil lakaran terbaru dan di adaptasikan mengikut suasana politik semasa negeri Perak.Ia telah dirasmikan sendiri oleh Dato Seri Ir Hj Nizar Jamaluddin yang merupakan Menteri Besar Yang SAH bagi Negeri Perak.

Untuk makluman semua PERAK DARUL KARTUN mempunyai ketebalan 80 muka surat tidak termasuk kulit muka (dengan penambahan 12 muka surat berbanding Gedung Kartun) dan dijual dengan harga RM10 setiap naskhah. Cetakan pertama adalah sebanyak 10, 000 naskhah dan akan diedarkan ke seluruh negara. Ia juga boleh dibeli secara online melalui website cartoonkafe.com atau hubungi terus pejabat Gedung Kartun di no 03 22744931.

IMUC: Platform Penyerlahan Kredibiliti Najib


Sejak Tun Abdullah Ahmad Badawi menyerahkan baton pemerintahan negara kepada Najib Razak, beliau telah berusaha sedaya upaya untuk membentuk imej positif buat dirinya sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Dalam keadaan ekonomi negara yang sedang tenat, dia sanggup membelanjakan RM2o juta wang rakyat, untuk mengupah APCO Worldwide, sebuah syarikat konsultan luar yang ditubuhkan seorang Yahudi yang bernama Margery Kraus.

Apa pentingnya menghabiskan wang sebanyak itu?

Ia adalah semata-mata untuk membentuk imejnya serta membantunya memperoleh rangkaian luar. Pengaruh dan hubungannya dengan dunia luar iaitu di peringkat antarabangsa penting dan mesti diperkukuh. Ini akan dapat menyerlahkan kredibilitinya sebagai Perdana Menteri yang ada wibawa.

Walau pun dia, Perdana Menteri Malaysia tetapi, kredibiliti, intergriti serta reputasi Najib berada pada tahap yang amat mendukacitakan. Mengapa??

Satu dunia sudah tahu siapa Najib Razak. Dia telah menjadi selebriti terkenal lagi sensasi, di dalam dan di luar negara. Dia naik ke puncak kuasa dengan pelbagai tuduhan serta skandal-skandal yang membabitkannya. Kes pembunuhan kejam Altantunya, warga Mongolia serta kaitannya dengan rasuah pembelian kapal selam telah menggemparkan dunia. Walau pun, orang kanannya Razak Baginda telah dibebaskan, namun... cara kes itu dikendalikan sudah cukup untuk menimbulkan keraguan. Apakah keputusan itu diterima baik oleh semua pihak termasuk keluarga si mati?

Tidak sama sekali. Hingga ke hari ini, nama Najib masih dikaitkan dengan kes pembunuhan Altantunya. Malah, dengan pendedahan yang dibuat oleh Bala Subramaniam, isu ini menjadi semakin complicated. Tambahan pula, ia melibatkan pembabitan nama isteri dan adik lelakinya serta beberapa individu lain.

Tuduhan liwat oleh Saiful ke atas Anwar Ibrahim, juga memalitkan nama dan penglibatan Najib. Kes ini dianggap sebagai penerusan konspirasi jahat ke atas Anwar Ibrahim. Mahathir memulakkannya dan Najib meneruskannya. Setakat ini, itulah persepsi umum. Najib dikatakan takut dengan pengaruh Anwar Ibrahim yang dilihat boleh mencabar kedudukannya sebagai orang nombor satu negara. Tsunami politik yang berlaku pada PRU12 yang lalu, telah membuat dia berasa gentar. Sebab itu... by hook or by crook, Anwar Ibrahim serta pengaruhnya mesti dihapuskan. Anwar Ibrahim telah menjadi musuh nombor satu dan pencabar utama Najib Razak.

Inilah yang menghancurkan reputasinya. Ke mana saja dia pergi... dia akan membawa imej yang sinonim dengan Altantunya, rasuah dan kezalimannya terhadap Anwar Ibrahim. Dan... ini semua, memberi reputasi yang tidak baik bagi seorang yang bergelar Perdana Menteri. Ya... Perdana Menteri yang beragama Islam, yang memimpin sebuah negara Islam tetapi tidak dihormati oleh negara-negara di dunia, khususnya dunia Islam. Reputasi dan kredibilitinya tetap akan sentiasa tercemar, selagi dia tidak bebas daripada tuduhan-tuduhan yang berat itu.

Pada 15-16 Disember ini, bertempat di PWTC Kuala Lumpur, satu persidangan "The 2nd International Muslim Unity Convention" akan diadakan. Konvensyen ini dianjurkan oleh Ramadhan Foundation yang salah satu agendanya ialah untuk mempromosikan persefahaman dan perpaduan ummah. Yayasan ini juga, mempunyai hubungan dan kerjasama erat dengan Perdana Leadership Foundation, sebuah yayasan yang Presiden Kehormatnya ialah Dr Mahathir Mohamad. Konvensyen yang akan diadakan ini, ibarat... pucuk dicita, ulam mendatang bagi Najib.

Peluang dan kesempatan ini, pasti tidak akan dipersiakan olehnya. Inilah peluang untuk dia menyerlahkan krediblitinya sebagai pemimpin ummah. Dia sedar yang dia tidak popular dalam kalangan dunia Islam berbanding dengan Anwar Ibrahim. Melalui konvensyen ini, yang bertujuan memupuk perpaduan ummah, Najib berharap dapat memutihkan imej dan memulihkan kredibilitinya terutama dalam kalangan negara-negara Islam. Dia teringin sangat diterima sebagai pemimpin Islam seperti mana dunia Islam mengiktiraf dan menerima Anwar Ibrahim. Mana mungkin Najib dapat menandingi ketokohan Anwar!!

Selaku Perdana Menteri Malaysia, dia merupakan salah seorang daripada empat orang penceramah yang telah dijemput dan bersetuju untuk menyampaikan ucapan di konvensyen tersebut. Selain Najib, mereka ialah Mahathir Mohamad serta dua orang cendiakawan Islam yang terkenal iaitu HE Al Sayed Ali Al Hashimi Penasihat Khas kepada His Highness President UAE dan HE Shaykh Abdullah bin Bayyah Naib Pengerusi, IUMS, Saudi Arabia.

Sehubungan itu, dari maklumat awal yang diterima, dua orang cendiakawan Islam yang terkenal iaitu Shaykh Dr. Tawfik Ramadan Al Bouti, Pensyarah Kanan University Damacus dan Habib Ali al-Jifri, Pengasas dan Pengarah Yayasan Tabah dari Yemen, telah diberi penghormatan untuk memberi ucapan di konvensyen tersebut tetapi kemudiannya membatalkan penyertaan mereka.

Mengapa agaknya ya??

Menurut sumber yang rapat dengan kedua-dua tokoh cendiakawan Islam tersebut, mereka membatalkan penyertaan mereka kerana berasakan yang konvensyen tersebut tersasar daripada matlamat asalnya. Sebaliknya, ia mempunyai agenda dan motif lain. Ini disebabkan penganjuran konvensyen ini ditaja oleh Perdana Leadership Foundation, yang ada kaitan dengan tokoh politik kerajaan di Malaysia. Ia disertai pula oleh banyak tokoh politik daripada UMNO. Venuenya pulak ialah di PWTC, yang dimiliki oleh UMNO, sebuah parti politik yang berpaksikan fahaman perkauman atau assobiyah Melayu. Jadi, konvensyen kali ini, sudah berbau politik!!

Setiap tahun, di PWTClah para politikus UMNO, beretorik dengan perasaan yang berapi-api terutama dalam isu-isu yang berbau perkauman. Malah, Najib sendiri pernah melaungkan kata-kata ini... "Basahkan keris Melayu dengan darah Cina". Dan... pemimim ini jugalah yang akan memberi ucapannya di konvensyen tersebut. Bukankah ini satu hypocrisy!!!

Dan... yang paling ketara ialah ketiadaan dua orang tokoh Islam yang terkenal dan dihormati serta mendapat pengiktirafan dari dunia Islam iaitu Tok Guru Nik Aziz dan Anwar Ibrahim di konvensyen tersebut. Ini menimbulkan tanda tanya dan keraguan tentang motif serta agenda sebenar konvensyen kali ini. Sekiranya, ia benar-benar bertujuan untuk keamanan dan perpaduan ummah. Mengapa mereka didiskriminasikan??

Kita sedia maklum, kedua-dua tokoh tersebut, tersenarai dalam Royal Islamic Strategic Studies Center di Jordan, sebagai antara 500 tokoh Islam yang paling berpengaruh. Malah, Anwar Ibrahim juga telah disenaraikan oleh Foreign Policy Magazine sebagai salah seorang pemikir penting pada 2009 dan berada dalam kumpulan 100 teratas dalam Time Magazine pada 2008.

Dua orang tokoh Islam terkenal, yang mendapat pengiktirafan dunia, tidak dijemput ke konvensyen tersebut. Bukanlah ini sesuatu yang menghairankan kita? Bukankah mereka pemimpin rakyat Malaysia?? Oh... mungkin kerana mereka pemimpin dari pihak pembangkang maka mereka hilang kelayakan untuk turut serta. Tetapi sekiranya konvensyen itu mempromosikan perpaduan ummah dan keamanan dunia, apa salahnya kedua-dua tokoh Islam terkenal tersebut dijemput?? Tak salah bukan?? Aha... ini pasti ada agenda tersembunyi!!

Penganjur konvensyen ini, Yayasan Ramadhan ialah sebuah badan bebas yang mempunyai polisi tidak mencampuri hal ehwal politik dalaman mana-mana negara. Tetapi... konvensyen kali ini melibatkan banyak orang-orang politik terutamanya ahli politik pihak kerajaan. Sedangkan pemimpin pembangkang diketepikan. Kalau macam itu, apakah perpaduan yang cuba dibawa??

Semua sedia maklum, suasana politik Malaysia sedang haru-biru dengan isu perkauman. BTN didakwa oleh pembangkang sebagai tempat menyemai dan menyuburkan perasaan perkauman. Ini telah menyebabkan pertelagahan pendapat dan perang mulut antara politikus UMNO sesama mereka. Dr Mahathir yang akan memberi ucap utama di konvensyen itu, terang-terangan menyokong BTN yang rasis. TPM Muhyiddin Yassin, yang juga dijangka akan hadir di konvensyen tersebut, bertindak menyebelahi dan berpihak kepada Mahadhir. Apakah dalam keadaan ini, penampilan Dr Mahadhir di konvensyen tersebut, boleh memberi gambaran yang positif tentang keamanan dan perpaduan ummah??

Tidak mungkin!! Sebaliknya, keadaan dan suasana politik ini telah menenggelamkan tujuan asal konvensyen tersebut.... yang sepatutnya membawa mesej perpaduan. Peluang dan kesempatan inilah yang akan direbut oleh Najib. Konvensyen itu, boleh dijadikan wadah bagi melaksana dan menjayakan agendanya untuk memprosmosi dan menaikkan imejnya. Dia berharap konvensyen ini akan dapat meningkatkan dan menyerlahkan kredibiltinya sebagai pemimpin ummah yang disegani.

Najib... pemimpin ummah???

Lucu lagi melucukan!! Penarikan diri kedua-dua tokoh ilmuan Islam yang terkenal dan disegani dunia dari Yemen dan Damascus tersebut dari menyertai konvensyen itu, adalah bukti yang ia diadakan hanya untuk menyediakan platform bagi melaksanakan dan menjayakan satu agenda politik iaitu politik Najib Razak.... Perdana Menteri Malaysia.

Nostalgia : Wawancara DETIK Bersama "mahazalim"

Semua tuan web (webmaster) hompej yang menyokong Anwar atau yang anti-kerajaan menyembunyikan identiti dan operasi mereka. Kebanyakan laman ini ditempatkan di pelayan di luar negara (termasuk cermin web); manakala e-mel yang percuma dijadikan alat komunikasi interaktif dua hala antara pengunjung dengan tuan web.

Laman web reformasi yang paling popular, Laman Reformasi atau dikenali juga "mahazalim" - kerana alamat URL-nya, barangkali - berjaya dikesan dan tuan webnya ditemubual oleh Editor DETIK pada 2 Januari lalu. Ikutilah pandangan "mahazalim" melalui wawancara eksklusif di bawah:

DETIK: Apakah anda rasa selamat merekabentuk laman-laman web ini? Atau, anda selalu berhati-hati agar tidak dikesan oleh SB, pihak keselamatan negara?

Membina laman web yang ada kaitannya dengan kes Datok Seri Anwar memang mempunyai risiko yang tinggi kerana dikejar dengan rasa takut sekiranya identiti kami diketahui. Apatah lagi, selama ini Laman Reformasi telah banyak mendedahkan "x-files" di dalam usaha kami mendedahkan konspirasi yang berlaku. Kami menyedari bahawa pembikinan laman web kami dimantau oleh pihak berkuasa, namun apalah ertinya sebuah perjuangan seperti membina sebuah rumah ditepi pantai jika takut menghadapi gelombang!

Apakah yang anda ingin capai (matlamat) apabila anda membangunkan laman web ini?

Matlamat utama kami ialah untuk mendedahkan konspirasi yang berlaku dan selama ini rakyat nampaknya tidak berupaya untuk menentang kezalimanPM. Kami yang memiliki ilmu I.T. ini merasa terpanggil dan berkewajipan untuk menggunakan internet sebagai medan baru perjuangan, untuk menentang media massa yang bersekongkol dengan PM di dalam menjayakan konspirasi mereka, apatah lagi mereka selama ini menginjak-injak falsafah kebebasan rakyat untuk bersuara. Ringkasnya perjuangan kami ialah mengembalikan hak pemerintahan kepada Al-Khalik (Maha Pencipta) supaya negara diperintah dengan hukum-hukum luhur yang terpancarmelalui Al-Quran dan hadis. Selagi ia tidak tercapai, selagi itu perjuangan ini akan diteruskan.

Apakah komen anda terhadap kebebasan media/maklumat di Malaysia?

Baik akhbar mahupun siaran TV/Radio utama, kesemuanya telah dikuasai oleh kerajaan (PM)yang merupakan jarum halus yang masuk ke dalam benak rakyat di dalam usaha mereka menyebarkan maklumat palsu untuk menjayakan konspirasi mereka. Maruah mereka kini berada di dalam tong najis layaknya kerana membiarkan mereka dilacuri untuk mengembangkan satu sistem ala Ataturk, yang jauh dari nilai-nilai kebenaran dan taqwa.

Apakah komen anda terhadap Dr. Mahathir & gaya kepimpinannya?

Diakui atau tidak, Mahathir sebenarnya adalah seorang Diktator zaman baru. Tiada siapa yang boleh membantah atau menentang pendapatnya dan tiada siapa yang selamat jika menjadi Timbalannya. Beliau menjadikan agama sebagai senda-gurau dan mainan bibir tanpa takut serta jauh dari meletakkan agama sebagai dasar pemerintahannya. Malah di beberapa ketika, agama diperalat dan diletakkan sama dan sebaris dengan isme-isme ciptaan manusia dan akibatnya, negara diperintah dengan nafas sekularisma yang tebal yang jauh dari barakah dan rahmat dari langit.

6. Mungkinkah Anwar dibebaskan (boleh menang kesnya)? Kenapa?

Sukar untuk Anwar dibebaskan kerana Mahathir masih hidup dan oleh itu konspirasinya akan terus berjalan. Rangkaian (networking) di antaraJPM, Polis, Peguam Negara, Hakim dan Media Massa terlalu kukuh sehingga rakyat kadang-kala terpukau dengan sandiwara semasa sehingga kelihatan seolah-olah kebatilan menjadi benar dan kebenaran menjadi menjadisalah. Mahathir adalah sebenarnya seorang munafik di peringkat yang paling tinggi (hypocrite at the highest level).

Apakah yang rakyat patut lakukan untuk menjatuhkan Mahathir?

Pertama, wajar Mahathir di"ajar" supaya menerima hakikat bahawa beliau tidak boleh "menipu" selama-lamanya. Rakyat perlu jatuhkan beliau dengan apa cara sekalipun asalkan dibenarkan oleh syarak. Samada melalui pilihanratya atau desakan reformasi, beliau mesti diturunkan segera agar kesejahteraan rakyat di dalam segala seginya dapat dimartabatkan semula. Kedua, rakyat perlu menadah kelangit, memohon dan merayu kepada Allah, Tuhan Sekalian Alam agar Mahathir segera diambil atau dicabut pemerintahan negara darinya supaya rakyat terselamat dari cengkamannya. Hanya Dia kini yang boleh menolong dan sesungguhnya Dia memang sebaik-baik Penolong. wassalam.

Wawancara ini dipetik dari majalah DETIK (Februari, 1999) di halaman 54 dan 55


SURAT DARI MAHAZALIM

Bersua kembali

Peminat Laman Reformasi tercinta,

Semenjak tiga hari yang lepas, tiada sebarang pengemaskinian dilakukan ke atas laman web Laman Reformasi dan sepastinya menimbulkan pelbagai persoalan di hati semua peminat laman ini.

Saya juga menerima beratus-ratus email khusus menanyakan akan hal tersebut, dan tiba-tiba hati ini menjadi sebak serta merasakan berkewajipan untuk menerangkan hal yang sebenar.

Benar, semenjak Laman Reformasi ini dibina pada dua bulan yang lalu, ia tidak putus-putus menerima kunjungan dari pengunjung-pengunjung di dalam negeri manhupun di luar negeri sehingga mencecah angka 5 juta pada penghujung bulan November lalu.

Laman Reformasi menjadi laman yang yang amat digemari dan telah dijadikan laman web utama pada browser-browser di makmal-makmal universiti. Serama lebih dari 100, 000 pengunjung Laman Reformasi sehari dan jika cuma satu peratus sahaja dari pengunjung ini menghantar email kepada mahazalim, ini bererti mahazalim menerima 1,000 pucuk email dan sepastinya tidak mencukupi kantong surat yang berada di hotmail.

Dan sdra/i dapat membayangkan isi kandungan yang diterima oleh mahazalim, tentunya ada yang memuji dan ada juga email yang tak diundang dari pihak di sebelah sana.

Pernah beberapa ketika Laman Reformasi cuba diceroboh. Mahazalim menerima jawaban "password" dari Hotmail menandakan ada pihak yang telah cuba menerjah masuk ke kantong surat Mahazalim dan menekan butang "forgot password". Sehinggakan ada pihak yang menghantar surat/email kepada Tripod supaya membuang terus Laman Reformasi. Mahazalim telah menerima surat dari Tripod dan telah meyakinkan Tripod supaya Laman Reformasi diteruskan dan telah berjaya mendapat tambahan ruang.

Namun itu semua adalah cabaran yang terus memasyurkan dan menguatkan iltizam pembina Laman Reformasi. Dan perlu diketahui Laman Reformasi dibina hasil dari tenaga "seorang" insan yang selama ini berhempas pulas meneruskan agenda perjuangan reformasi melalui alam siber yang kadang-kadang diundang ketakutan dan keresahan apabila menerima kunjungan dari mereka yang tidak dikenali.

Bukan semua email dan tetamu perlu dilayan. Untuk, makluman ada email sehingga mengajak kepada membuat "dating" dengan mahazalim sedangkan surat itu diketahui adalah SB yang menyamar sebagai penyundal!

Tiada sesiapa mengenal mahazalim sekalipun rakan karibnya.

Dan oleh kerana Mahazalim berbulan-bulan bersendirian menulis, menyunting, menterjemah dan menyusun laman web ini setiap hari, maka pada malam tiga hari yang lepas mahazalim terpaksa dipapah ke klinik untuk menerima rawatan. Kesihatan Mahazalim terganggu kerana terlalu lama menghadap komputer dan terlalu lama berada di bilik sejuk! Itulah berita yang kurang enak ditulis namun terpaksa diluahkan agar pengunjung Laman Reformasi tidak menjadi hampa.

Saya akur dengan sunnatullah, bahawa manusia ini bersifat lemah, rupa-rupanya semangat yang waja juga tidak mencukupi jika keperluan jasmaniah tidak diindahkan. Muga Allah mengembalikan kesihatan saya dan mengurniakan kekuatan untuk meneruskan agenda perjuangan menegakkan kebenaran dan keadilan. Dan internet ini adalah medan terkini pertarungan.

Meskipun begitu, perjuangan ini belum berakhir. InsyaAllah, saya akan terus membina laman web ini dengan kadar yang termampu dan memohon agar ada yang bersimpati terutama dari kalangan webmaster yang lain untuk membantu meneruskan Laman Reformasi ini. -petikan dari lamanweb mahazalim.



KHAS buat ~mahazalim.

Memang hilang sedikit kemeriahan reformasi tanpa pengemas-kinian Laman Reformasi oleh saudara/ri ~mahazalim.

Saya berdoa ~mahazalim selamat dan akan dapat meneruskan perjuangan yang ikhlas dan murni ini. Perjuangan saudara bukan calang-calang perjuangan. Cuba bayangkan sebuah laman persendirian tempatan berupaya melepasi 6 juta kunjungan dalam jangka waktu sesingkat ini! Sebetulnya ~mahazalim telah mencipta sebuah rekod tanahair (ada can masuk Malaysian Book of Records tak?) Malah Laman Reformasi cukup masyhur sehingga turut mendapat liputan berita antarabangsa!

Dan semua ini dicapai dan dikecap sedangkan identiti saudara/ri langsung tidak dikenali/anonymous! ~mahazalim mungkin seorang abang, kakak, adik, pakcik ataupun makcik(?) yang berselisih dengan kita sewaktu berjalan-jalan tadi. Cuba bayangkan perasaan ~mahazalim ketika itu, mungkin terdetik di dalam hatinya, "kalau kau nak tahu, akulah Tuan Laman Reformasi!"

Sememangnya naluri manusia begitu. Ingin dihargai akan kejayaan. Namun saya dapat rasakan beliau bukanlah pengemis publisiti murahan. Berbeza dengan ahli politik kita yang ceramahnya hanya dihadiri dua-tiga kerat manusia secara terpaksa, tetapi diulang tayang berkali-kali di kaca tv semata-mata untuk memuaskan nafsu politik masing-masing; bergaji besar, bermotokar besar, beristana besar, berperut besar,, ~mahazalim sekadar yang kecil-kecilan, selera makan pun mengecil sehingga terpaksa mendapat rawatan perubatan tempoh hari. Namun percayalah, pengaruh anda jauh melebihi mereka itu semua, anda tidak perlu menjaja agenda ke pelusuk negara. Bahkan rakyat yang mengerumuni Laman anda tanpa dipaksa. Dan semua ini tanpa ganjaran material.

Sebagai akhir bicara, saya berdoa ~mahazalim akan dapat mengatasi kesulitan yang sedang dihadapi. Ingatlah, sesungguhnya kita semua berada dalam peliharaan Allah SWT.

(Saya berharap satu hari nanti, setelah tamat mimpi ini, tergari sudah tangan-tangan para pengkonspirasi, kita semua akan mengenali juga siapa sebenarnya... ~mahazalim.)

dari Red Dragon.


Jawapanku:

Surat di atas diterima dan dibaca dengan cucuran airmata oleh saya… sekembali menghadap komputer kecil saya bersebelahan dengan katil.

Benar, Laman Reformasi kehilangan sengatnya, Laman Reformasi telah tidak bertuan sejak empat hari yang lalu. Laman Reformasi tiba-tiba telah menghampakan pengunjung-pengunjungnya tanpa sebarang pengemaskinian.

Itu sebabnya tiba-tiba airmata saya mengalir, kerana rasa bersalah membiarkan pengunjung tertanya-tanya: apa dah jadi dengan Laman Reformasi. Air mata terus mengalir dengan ulasan Red Dragon di atas yang menyatakan bahawa pengunjung LR sebenarnya tidak mengenali siapa sebenarnya ~mahazalim.

Selepas ~mahazalim mengeluarkan kenyataan pertama tentang kesihatan ~mahazalim yang terganggu sedikit hari lalu, selain dari surat Red Dragon di atas, ada berpuluh-puluh pucuk email lain yang tiba ke kantong surat ~mahazalim. Satu demi satu dibaca dan rasa terharu menyelubungi jiwa ini, dan menyedari betapa di luar sana, begitu ramai yang simpati akan diri kerdil ini sehingga ada yang bangun bersembahyang hajat agar ~mahazalim segera pulih.

Demikian hebat sokongan yang diberikan dan saya sedar bahawa sokongan itu bukan semata-mata kerana Laman Reformasi itu membawa kelainan laporan atau diri ~mahazalim yang terlalu masyur. Tetapi sokongan itu adalah sokongan terhadap missi yang ~mahazalim perjuangkan, "menegakkan kebenaran dan keadilan".

Mungkin tiada siapa yang mengenali ~mahazalim, biarlah, namun di sisi Tuhan, saya menyedari bahawa diri saya hanyalah seorang hamba kerdil yang cuba berjuang dengan cara tersendiri…. Biar diri ini tidak dikenali, asalkan perjuangan ini diterima dan diakui …. Dan muga Tuhan merestui serta menerima amal kecil ini…

Ya, ~mahazalim dinasihatkan oleh seorang doktor pakar supaya berehat lagi sehingga benar-benar sembuh. Hari itu, tatkala cuba berjogging, saya terjatuh lagi, akibat terlalu berat kaki ini untuk melangkah dan telah terus di bawa ke klinik.

Demi Allah, perjuangan ini tidak dibayar dan diupah oleh sesiapa, meskipun ada juga hamba yang bersimpati untuk menghulurkan bantuan material.

Ibu pula menasihatkan saya supaya berehat dan dia kurang faham tentang sikapku yang dua-tiga bulan lalu asyik menghadap komputer. Sekali-kali terjengah juga dia melihat Laman Reformasi yang saya kendalikan… dan katanya agar saya berhenti dulu….

Lantas saya teringat akan kata-kata nabi tatkala ayahnya menyuruh beliau berhenti dari perjuangan menegakkan Islam di kalangan Quraisy. "..Sekalipun mereka meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan ditangan kiriku untuk aku berhenti di dalam perjuangan ini.. sekali-kali tidak!…"

Itulah ajaran yang telah saya terima dan itulah sikap saya sekalipun menerima ujian Tuhan ini… dan hanya airmata mengalir kerana saya menyedari siapa diri saya ini di sisiNya!

InsyaAllah, saya akan menyerahkan tugas pengendalian LR ini kepada seorang sahabat sementara menunggu kesihatan saya benar-benar pulih. Saya akan tetap menulis untuk laman web ini dengan kadar yang termampu.

Teruskan sokongan saudara/i dan marilah kita berdoa agar perjuangan suci menegakkan haq dan keadilan ini akan termakbul jua akhirnya serta mereka yang melaksanakan konspirasi jahat itu akan dilemparkan ke lembah yang paling hina…

Untuk Red Dragon, maaf kerana menyiarkan suratmu di atas tanpa izinmu.

Wassalam.

ALLAHUAKBAR ALLAHUAKBAR ALLAHUAKBAR

Ulasan GB Kini

Kini, Lutfi terpaksa melalui satu zaman kritikal di dalam hidupnya, sama yang pernah GB harungi satu ketika dahulu. Bezanya waktu itu, GB menanggung sakit sendirian. Apakah ini meungkin dilalui Lutfi juga. Tidak, usah biarkan seorang amilin ini menderita. Sekalipun, GB pernah merasa terlalu "manis"nya perjuangan sekalipun tiada manusia sekeliling membantu. Kerana pada ketika itu Allah menguji kita dan menguji hamba-hambaNya yang lain juga.

Mengikut laporan terkini dari SongkokPutih:

"Ahmad Lutfi belum lagi membuat pembedahan yang sepatutnya dilakukan pada 11/12/200. Atas sebab - sebab tertentu pembedahan tersebut terpaksa ditangguh. Beliau dijangka akan menjalani pembedahan pada Isnin 14/12/09, Teruskan berdoakan keselamatan beliau..."

Dari seorang sahabat, kudoakan Allah segera menyembuhkan Lutfi. Marilah bersama untuk kita hulurkan bantuan. Sumbangan boleh dilakukan terus melalui akaun Maybank anak Sulong Ahmad Lutfi Othman iaitu Ahmad Luqman Hakim bin Ahmad Lutfi bernombor 162179670906.

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.


Oleh : AdukaTaruna

Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam.

  • Mekanisme pencegahan rekrud baru
  • Pusat Tahanan itu sendiri
Mekanisme pencegahan rekrud baru.

Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara.

Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu.

PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat).

Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangster Cina (komunisme). Dan di sinilah muncul satu entiti baru bergelar MERAH atau 36. Satu entiti yang menggabungkan unsur PEKIDA dengan komunisme. Jika dalam PEKIDA Pak Long Burung bertaraf abang, dalam 36 dia bertaraf Ayah.

Kes yang sama terjadi pada penjenayah India. Penjenayah persendirian dan berkumpulan kecil akan menjadi besar selepas keluar dari Pusat Tahanan Simpang Renggam. Pelbagai ilmu, teknologi, cable, kemahiran, etc akan diperoleh dari situ. Pusat Tahanan Simpang Renggam seumpama University Jenayah Malaysia.

Jadi, KDN perlu mengambil tajuk ini dengan serius. Satu kajian dan sistem pemangkin perlu dilaksanakan kerana ianya membarah dan kembali menyusahkan awam.

Pusat Tahanan itu sendiri.

Pusat Tahanan Simpang Renggam TIDAK BOLEH ditutup semata-mata kerana taktikal politik Samy Vellu, atau taktikal politik UBN itu sendiri. Samy Vellu bagi bola tangguh, UMNO smash untuk kelihatan juara kaum. Kemudian UMNO bagi bola tanggung pulak, MIC smash untuk dilihat juara kaum.

Pusat tahanan itu perlu kekal bagi menahan dan mencegah jenayah. Cuma isu tajuk di atas perlu diselesaikan. Pusat Tahanan perlu kekal sama ada di Simpang Renggam atau dipindahkan ke tengah pulau atau ke mana sahaja. Untuk tajuk pusat tahanan.

Sekali lagi yang perlu diambil tindakan ialah pencegahan rekrud baru dalam pusat tahanan, sistem pemilihan tahanan yang perlu telus, tidak wujud elemen cuai yang mengundang padah pada orang yang tidak bersalah, keselamatan penduduk sekitar sekiranya berlaku kes lari, etc.

Wallahualam.

Typical Orang UMNO



Hari yang paling mem'boring'kan. Streamyx merangkak macam SPRM siasat UMNO. Kalau nak Streamyx laju macam SPRM geledah PAS atau PKR atau DAP, kena tunggu selepas subuh.

Baru balik dari kenduri kahwin rumah Ustaz UMNO. Yang peliknya, petugas ramai orang PAS, orang UMNO bersembang hisap rokok bawah pokok. Itulah perangai orang UMNO, pakai nak 'smart', bila kerja, hampeh. Banyak complain, perasan nak jadi boss.

Semasa di kenduri tadi, adalah 'member' UMNO tu bertanya, "Apa business sekarang?"
Saya jawab, "Mesti ke bila pencen buat business?"

Lepas tu dia perli lagi sambil pusing kiri dan kanan agar yang duduk semeja dengan kami setuju dengannya, "Eh takkan Khalid atau Hassan Ali tak leh beri satu dua projek."

Saya jawab dengan nada serious, "Cukuplah dengan duit pencen. Sorry member, masuk PAS bukan untuk dapat projek."

Semasa saya beredar balik, sempat dia beri 'businees card'[Hartanah...Enterprise. 'broker' lah tu] dan berbisik, " Duit 'gratuity' you boleh kita kongsi buat business."

Bagai dijangka, tepat pukul 1.30, member UMNO tadi telefon nak jumpa kerana nak discuss satu projek. Saya beritau dia, saya tak senang, ada tetamu datang.

Inilah perangai sesetengah orang UMNO, dalam kepala otak mereka, projek, projek projek. Nak kongsi? Kah kah kah, nak menipulah tu. Saya dah berpengalaman dengan orang-orang seperti ini. Mintak maaf je lah.

Di rumah riuh rendah. Anak-anak semua balik bercuti. Kecuali anak lelaki bujang, dah lama tak balik, bekerja di UK, katanya nak simpan duit nak kahwin, tak nak menyusahkan mak bapak.

Bila 'mak'nya pergi kerja, anak bongsu jadi harapan, tapi complain jugak pada 'mak'nya, "Abah asyik suruh buat teh jepun je. Bila makan banyak complain. Masinlah, tawarlah, kering tak de kuahlah."

Walaupun 'diabetes' dan 'cholestrol' clear, quota minum manis hanya sekali sehari. Kesihatan mesti jaga. Dalam bulan November dan Disember ni saja, 3 sahabat yang sebaya umur telah pulang ke Rahmatullah.


Bila Pula PR Hendak Adakan Anugerah Untuk Wartawan?


MALAM tadi telah berlangsung majlis penyampaian anugerah Malam Penghargaan Media Massa Umno 2009 anjuran Umno. Nampaknya Umno mendahului parti-parti politik lain dalam melayan, meraikan dan memberi penghargaan kepada para wartawan dan petugas media massa negara ini.

Kalau langkah Umno itu sebagai mewakili BN, bermakna BN menyedari akan hakikat ini dan BN telah mendahului Pakatan Rakyat (BN) dalam bermesra dan bermanja dengan para wartawan.

Malam tadi berbagai hadiah dan anugerah telah disampaikan kepada para pemenang. Semuanya dari media massa yang menjadi penjilat buntut kerajaan UBN. Jelas anugerah itu hanya untuk kalangan yang menyokong UBN saja. Maka wartawan yang mengkritik, memberi pandangan menentang parti berkenaan bukan saja tulisan mereka tidak berpeluang dinilai, diundang pun tidak.

Jangan persoalkan kebebasan dalam hal ini. Kebebasan hanya retorik dan boleh dicakap saja tetapi sulit untuk mengamalkannya. Untuk melaksanakan kebebasan penuh profesional sesuatu yang bukan mudah malahan mungkin tidak akan berlaku sampai khiamat. Hal ini tidak terkecuali kepada parti memerintah saja, parti pembangkan juga dua kali lima saja.

Sebelum ini parti pembangkang – Pakatan Rakyat ada juga mengadakan majlis meraikan wartawan, tetapi tidaklah sampai memberi penghargaan dalam bentuk material ribu-ribu ringgit. Tetapi sekadar meraikan dalam majlis makan-makan atau majlis berbuka puasa.

Wartawan dan penulis diundang dan datang ramai-ramai untuk makan. Sambil makan mereka dihidangkan dengan pidato pengukuhan politik oleh pemimpin Pakatan Rakyat. Setakat itu saja.

Betul.. wartawan tidak mengharapkan apa-apa imbuhan. Mereka bertugas bertolak dari rasa keimanan kepada Allah dan tanggungjawab sosial mereka kepada negara yang berdasarkan bakat dan minat mereka. Tetapi sebagai manusia apa salahnya kalau kerja (profesyen) mereka dinilai dan diberikan pengikhtirafan dan dihargai.

Kini Pakatan Rakyat sudah ada empat kerajaan; Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan. Apalah salahnya kalau keempat buah negeri ini bersatu tenaga untuk mengadakan majlis grand untuk meraikan wartawan dan petugas media yang pro pembangkang. Kalau tidak setiap tahun, boleh buat tiap dua tahun sekali.

Dalam majlis itu boleh disampaikan penghargaan dan sedikit habuah berupa wang ringgit kepada wartawan yang berkualiti dan memberi sumbangan besar kepada perjuangan PR. Kalau nilainya tidak semahal kereta Kancil tetapi cukup kalau nilainya untuk membolehkan wartawan memiliki laptop baru ataupun membeli peralatan penulisan seperti kemera digital kecil.

Mereka yang pro PR bukan kecil-kecil anak. Pengorbanan dan tanggungjawab mereka lakukan cukup besar. Adakalanya gara-gara pendedahan untuk membantu PR menyebabkan diri mereka terbakar, di saman dan dihadap ke mahkamah. Dicemuh dan dimaki usah dikiralah itu sudah asam garam. Kadang kadang sesama sendiri pun dicaci dan dimaki dan dituduh dengan pelbagai gelaran dan peranan.

Apakah penulis seperti ini tidak boleh diberikan anugerah sebagai mengenang jasa-jasanya? Mungkin anugerah itu tidak memberi erti besar kepada mereka tetapi setidak-tidaknya ia menandakan kerajaan Pakatan Rakyat juga mengenang kaum wartawan dan penulis.

Kalau tidak silap saya semasa meledaknya era refomasi dulu pernah diadakan sebuah jawatan kuasa untuk mengenal pasti para penulis dan wartawan yang beperanan membantu menggerak reformasi. Jawatankuasa itu bercadang untuk mengenal pasti dan memberi pengikhtirafan kepada para penulis reformasi khasnya mengenai penerbitan buku politik, kartun dan sebagainya.

Malangnya cadangan itu berakhir tanpa kubur. Hangat diawal saja. Seharusnya idea itu dikembangkan kepada pihak kerajaan Pakatan Rakyat kini. Atau pihak kerajaan dalam bidang bersangkutan mengambil alih tugas menjayakan idea berkenaan.

Sesuai dengan hari ini dimana berlaku ledakan blog politik dan perjuangan, maka wajar kalau para penulis blog dan pengusaha blog dan portal juga turut sama dinilai dan diberikan penghormatan. Penghormatan ini tentulah akan merangsangkan lagi para bloger untuk menulis dengan lebih bertanggungjawab, rajin dan competant.

Sekali lagi dikatakan, saya mengira penulis dan wartawan pro Pakatan Rakyat memahami akan masalah kewangan dan prasarana kerajaan-kerjaan negeri PR dalam mengadakan majlis ini. Justeru itu mereka tidak begitu mengharap. Tetapi kepada pihak kerajaan dan pemimpin tertentu harus mengambil inisiatif untuk mewujudkan majlis anugerah itu, kalau pun bukan untuk digahkan tetapi sekurang-kurangnya bagi menunjukkan Pakatan Rakyat juga mempunyai komitment yang sama dengan kerajaan UBN khususnya Umno itu.

MSO

Kod Etika Blogger...!!! 1MALAYA MANUSIA PALING BERETIKA DALAM DUNIA..???

Datuk Seri Najib Tun Razak melalui blognya (www.1malaysia.com.my) menyarankan penulis-penulis blog di negara ini supaya menjadikan ‘Kod Etika Blogger’ sebagai garis panduan penulisan mereka di Internet.

Katanya, kod etika yang dikeluarkan oleh Persatuan Wartawan Profesional berpangkalan di Amerika Syarikat amat penting dalam membina dialog melalui dunia blog.

Sebagai blogger saya menerima baik saranan Datuk Seri Najib, tetapi dalam pada itu saya juga mempunyai beberapa saranan berkaitan etika kepada presiden umno ini. Saranan saya saya kemudiankan, titipan DSNR kita amati dahulu. Antara beberapa etika yang dititipkan oleh DSNR:

Kod etika yang patut dijadikan panduan:

* Penulis blog perlu jujur dan adil dalam mengumpul, melapor dan menterjemahkan maklumat.

* Mengenal pasti sumber yang boleh dipercayai.

* Tidak menerbitkan maklumat tidak tepat.

* Membezakan antara maklumat sokongan, komentari dan fakta.

* Mengakui sebarang kesilapan dan membuat pembetulan dengan segera.

* Menerangkan tujuan blog dan membuka perbincangan mengenainya kepada penulis blog lain dan orang ramai.

* Memberitahu sebarang aktiviti yang diadakan, kerjasama dan juga agenda peribadi mengenai blog.

* Berhati-hati dalam menyiarkan maklumat sensasi yang boleh memberi kesan pada mana-mana pihak.

Saranan saya:

Sebelum presiden umno merangkap perdana menteri berlagak jujur dengan menasihatkan blogger untuk beretika sila perhatikan apakah diri presiden umno serta barisan menteri dan pentadbiran tertingginya memahami dan akur kepada etika sebagai pemimpin negara? Untuk ini sila cermin diri dan perhatikan apakah mereka akur kepada etika kerja mereka!!!

- Beretikakah seorang perdana menteri apabila enggan dan GAGAL membersihkan reputasi dan persepsi buruk peribadinya pada pandangan masyarakat dunia? Terlalu banyak persepsi jijik lantaran sikap yang langsung tidak beretika telah dilakukan oleh Datuk Seri Najib dan isterinya sendiri yang mana telah secara langsung menjejaskan bukan hanya nama tetapi ekonomi rakyat dan negara Malaysia.

- Beretikakah umno merampas kuasa kerajaan negeri Perak daripada Pakatan Rakyat yang telah dipilih secara sah oleh rakyat melalui pilihanraya?

- Beretikakah seorang raja berkompromi dengan parti politik mencemar kedaulatan rakyat untuk menjayakan rampasan kuasa sebuah kerajaan negeri?

- Beretikakah seorang menteri mencadangkan fitnah bontot busuk seorang pelajar diliwat?

- Beretikakah sebuah kerajaan yang memborosi wang rakyat demi survival politik mereka?

- Beretikakah seorang yang bersekongkol dengan ketua penjenayah menjadi Ketua Polis Negara?

YAB Datuk Seri Najib, saya tidak menuduh tetapi apa yang jelas Datuk Seri serta barisan kepimpinan umno sendiri telah GAGAL untuk beretika, maka itu perbetulkan diri sendiri terlebih dahulu sebelum berlagak 'alim' untuk menasihatkan para blogger lainnya. Maaf, boleh beri nasihat kepada blogger tetapi berikanlah nasihat itu kepada blogger pencacai umno yang mana blog mereka penuh dengan fitnah yang menyesatkan fikiran pembaca.

Salaam Takzim
Mohd Sofi Yassin
Kerajaan Rakyat

Jangan KPI Naik Tapi Sokongan Merudum



A Kadir Jasin

APABILA pengurangan peruntukan belanjawan (budget) menjejas perbelanjaan makan pelajar asrama sekolah kerajaan, saya rasa kita perlu mula berasa bimbang.

Bukan apa, tetapi yang selalu kita dengar dilaungkan ialah rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan.

Jadi apabila yuran makan asrama dinaikkan atas alasan kerajaan mengurangkan peruntukan pelajaran dalam Belanjawan 2010, saya jadi bingung.

Yang mana satu diutamakan -- rakyat jelata atau pencapaian kewangan kerajaan?

Bukan kerana jumlah sebenar iaitu daripada RM1 kepada RM3 sehari, tetapi daripada sudut kuantum dan prinsip. Daripada aspek kuantum, ia adalah besar – dua kali ganda. Daripada sudut prinsip pula, ia macam terbalik. Kerajaan kurangkan peruntukan dan rakyat jelata kena tanggung beban.

Soal hanya ibu bapa dan penjaga berpendapatan lebih RM5,000 sebulan saja yang kena bayar kadar baru itu bukan isu pokok. Mungkin RM3 sehari tidak besar bagi mereka tetapi kita kena ingat, mereka juga dikenakan cukai pendapatan yang lebih tinggi.

Inilah yang saya fahami apabila membaca laporan Bernama yang memetik Ketua Setiausaha Kementerian berkenaan Zulkurnain Awang sebagai berkata langkah kementerian menaikkan yuran makan bagi pelajar asrama daripada RM1 kepada RM3 sehari mulai tahun depan merupakan antara strategi untuk mengurangkan bajet bagi tahun depan.

Katanya, "Melalui cara ini kita dapat mengurangkan perbelanjaan memandangkan peruntukan bajet dalam bidang pendidikan dikurangkan tahun depan.”

Dalam bahasa yang mudah, oleh kerana kerajaan kurangkan peruntukan pendidikan dalam Belanjawan 2010, maka bebannya dipindahkan kepada ibu bapa dan penjaga.

Kemudian dia berkata: “Bahkan banyak lagi perkara lain yang boleh diteliti untuk dikurangkan di masa depan seperti berjimat pada benda-benda yang tidak memberi kesan tinggi dalam bidang pendidikan."

Tidak tahulah saya, tetapi bukankah lebih elok diteliti dulu benda-benda lain yang boleh dijimatkan sebelum memindahkan beban pengurangan peruntukan kepada ibu bapa dan penjaga?

Maaf cakaplah, kadang-kadang saya mendapati sukar memahami dan menrasionalisasikan antara ikrar pemerintah dan para pesuruhnya dengan apa yang dilakukan.

Saya kurang pasti masa ada mereka tidak komited kepada apa yang mereka ikrarkan atau mereka tidak tahu bagaimana melaksanakannya. Atau mereka tidak tahu berhujah.

Bertambah lagi kebimbangan saya apabila membaca kenyataan Zulkurnain Awang seterusnya iaitu pengurangan peruntukan tahun depan “tidak akan menjejaskan keseluruhan kualiti dan perkhidmatan oleh kementerian dalam bidang pendidikan.”

Maksudnya kualiti dan perkhidmatan bidang pendidikan akan terjejas cuma tidak keseluruhannya.

Zulkurnain berkata demikian ketika diminta oleh wartawan mengulas kenaikan yuran makan asrama yang diumumkan oleh Ketua Pengarah Pelajaran Alimuddin Mohd Dom sebelum itu.

Saya rasa lebih baik pemerintah mengutamakan pendidikan, kesihatan dan perkhidmatan sosial yang lain daripada bercakap hendak mengganti pesawat perang, mengubahsuai kediaman rasmi dan seumpamanya.

Berapa banyak sangatlah pendapatan dengan menaikkan yuran makan itu berbanding kesan psikologi dan perhubungan awam?

Bukan apa, takut-takut KPI menteri dan pegawai naik tapi sokongan rakyat merudum.

Kalau boleh, fikir balik la kot!

Karpal Harap Dia Akan Dapat Sijil Kuasa Untuk Dakwa Lingam Sebelum Hujung Bulan...!!! Ada berani ka AG nak kasi....????



GEORGE TOWN: Pengerusi DAP dan peguam veteran, Karpal Singh hari ini berkata, beliau mengharapkan peguam negara akan mengeluarkan sijil fiat (yang berupa sijil kuasa) sebelum hujung tahun ini bagi memberi kuasa kepadanya untuk mendakwa Datuk V.K. Lingam atas pertuduhan cuba melobi pelantikan hakim-hakim.
Karpal, yang juga ahli parlimen Bukit Gelugor menambah, sejak Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz mencabar mana-mana peguam supaya menggunakan hak yang mereka ada untuk mendakwa Lingam, masa telah berlalu lebih sebulan tanpa ada apa-apa kebenaran diberikan oleh pejabat peguam negara untuk beliau berbuat demikian.
Selepas Nazri membuat tawaran itu, hanya Karpal yang tampil ke hadapan menyahut cabaran tersebut.
"Dia (Nazri) yang membuat cabaran itu dan selepas saya menyahut cabarannya, dia bertukar nada dengan berkata, dia perlu menyakinkan peguam negara untuk memberi sijil kuasa kepada saya untuk berbuat demikian," kata Karpal dalam satu sidang akhbar yang dipanggilnya untuk bercakap tentang hal ini, Ahad.

DEYY... PEGIIIII DAAA....! (Zambry Harap Isu di Perak Berakhir


Tak tau nak cakap la dengan si MB haram ni. Cuba dia renung kendiri, siapa yang menyebabkan berlakunya situasi tak menentu di Perak sekarang...? Kalau tak dek parti UMNO yang tak mahu terima kenyataan kalah dalam PRU12 lepas. Bila dah kalah, buatlah cara kalah. Lepas tu dok rampas kerajaan dengan cara paling buruk dan tidak bermoral dalam sejarah politi dunia. Kemudian, bila ekonomi negeri dah tak menentu, pelabur dah tak yakin datang melabur maka disalahkan orang lain. Dey... segerakan keputusan hakim, siapa MB yang sah. Buat aa tangguh-tangguh ? Dah lah tu, tangguh pun tak diberitahu bila tarikhnya. Pegi daaaa.....!!!!


Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berharap semua pihak yang terbabit dalam krisis perlembagaan di negeri itu melihat untuk membangunkan pertumbuhan ekonomi negeri daripada berterusan menimbul isu yang sama berulang kali.

Katanya ekonomi negeri perlu distruktur dan dikembalikan semula statusnya yang gemilang satu ketika dahulu daripada berterusan berbahas mengenai isu.

"Ramai rakyat Perak merasa ahli politik tidak perlu lagi membangkitkan isu dan kita mesti melihat dengan bersungguh-sungguh untuk membetulkan perkara yang lepas sekiranya kita mahu membetulkan tanggapan," katanya kepada pelajar Malaysia di United Kingdon semasa perjumpaan di King College London di London hari ini.

"Akhirnya rakyat akan mengadili kita (ahli politik) berdasarkan siapa kita dan apa visi kita. Ia mengenai menjaga rakyat agar rakyat boleh tinggal secara aman. Kita perlu meneruskan pembangunan ekonomi, tidak boleh terlalu banyak politik," katanya.

Kebanyakan soalan yang dikemukakan pelajar kepada Zambry dalam pertemuan itu ialah berkaitan krisis perlembagaan Perak di mana pelajar ingin tahu perkara sebenar yang berlaku pada Februari lalu apabila Barisan Nasional kembali berkuasa dengan majoriti mudah.

Pertukaran kuasa berlaku selepas dua Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan seorang dari DAP mengisytiharkan menjadi Adun Bebas dan menyokong Barisan Nasional, sementara seorang bekas Adun Umno yang menyertai PKR kemudian menyertai semula Umno.

Zambry berkata selepas peristiwa itu, rakyat mula melihat kepada apa yang beliau dan kerajaan negeri yang baru telah lakukan di Perak. - Bernama