Sabtu, 12 Disember 2009

Memahami tuntutan Royalti Kelantan

Oleh Syed Azidi AlBukhary(Kickdefella)
Pada 16 Mac 2009, sebuah seminar berhubung KDNK mengikut Negeri telah diadakan di Unit Perancang Ekonomi Negeri, Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya.
Menerusi bahan-bahan yang dibentangkan satu penemuan menarik telah mengesahkan segala yang sebelum ini sering cuba disembunyikan oleh Kerajaan Barisan Nasional.
Di dalam seminar tersebut, Economic Planning Unit (EPU), Jabatan Perdana Menteri danJabatan Statistik Negara memaklumkan angka baru sektor perlombongan di Negeri Kelantan. Ianya sangat signifikan iaitu RM2,615 juta bagi tahun 2006 dan RM2,721juta bagi tahun 2005. Bagi memudahkan kita, elok sahaja angka itu dibaca sebagai RM2.6 Billion dan RM2.7 Billion. Pada kebiasaannya sumbangan sektor perlombongan kepada KDNK Negeri Kelantan hanyalah 1.5% sahaja iaitu didalam lingkungan RM70 ke RM100 juta sahaja.
Wakil Jabatan Statistik Negara memaklumkan bahawa kesahihan data tersebut adalah berpunca daripada PETRONAS. Didalam erti kata lain, apa yang difahami dari seminar sehari tersebut ialah Petroleum dan Gas Asli telah mula menyumbangkan kepada KDNK Negeri Kelantan dari tahun 2005 lagi.
Pada 9 Mei 1975, Kerajaan Negeri Kelantan telah menandatangani Perjanjian di bawah akta 144 Petroleum Development Act 1974. Perjanjian tersebut yang kebelakangan ini cuba pula dinafikan oleh beberapa pemimpin BN termasuk tokoh BN Kelantan bertajuk, “Grants of Rights, Powers, Liberties and Privileges in respect of Petroleum”.
Section 4 di dalam perjanjian tersebut di baca seperti berikut,
“Section 4. Cash payment by the Corporation.
In return for the ownership and the rights, powers, liberties and privileges vested in it by virtue of this Act, the Corporation shall make to the Government of the Federation and the Government of any relevant State such cash payment as may be agreed between the parties concerned.”
Oleh yang demikian, sekiranya royalti Petroleum dan Gas Asli dibayar kepada Kelantan berdasarkan data EPU Jabatan Perdana Menteri mengikut akta dan perjanjian yang ditandatangi maka Kelantan berhak mendapat royalti 5% daripada hasil pengeluaran.
Oleh yang demikian, royalti yang harus dibayar secara tunai oleh kepada negeri Kelantan pada tahun 2005 ialah sejumlah RM131 juta. Bagi tahun 2006 pula ialah RM136 juta. Data Rasmi bagi tahun-tahun seterusnya belum dikeluarkan. Bagaimanapun, berdasarkan maklumat daripada kenyataan Media PETRONAS, SHELL, CS MUTIARA dan AREMADA HESS menyakinkan bahawa aktiviti carigali dan penggerudian Gas Asli di beberapa blok berhampiran Perairan Kelantan sedang bertambah aktif, bererti jumlah hasil semakin meningkat setiap tahun.
Laporan Jabatan Perangkaan Malaysia
statistik petroleum JPM
Pada  2004, statistik yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia menunjukkan Kelantan diletakkan bersama Sabah dan Terengganu sebagai penyumbang sebanyak 62.5% hasil galian Petroleum di Malaysia.
Ketiga-tiga negeri ini menghasilkan keluaran kasar sebanyak RM46,810,935 ribu (atau RM46 Billion). Sila rujuk buku mukasurat 187, Jadual 5.3 buku jabatan Perangkaan Malaysia bagi tahun 2004.
Kekeliruan Dalam Isu Petroleum dan GAS Kelantan
Kekeliruan tidak dinafikan tetapi bukan dari soal wujudnya aktiviti perlombongan Petroleum dan Gas tetapi dalam soal hak Negeri Kelantan. Tahun lalu, Menteri Senator Amirsham memberitahu Dewan Rakyat bahawa tiada sumber Petroleum dan Gas di Kelantan.
Kenyataan Mustapha
Kenyataan Media Mustapha Mohamed
Pada 28 Jun 2009, Ketua Perhubungan UMNO Kelantan, Mustapha Mohamed menafikan bahawa hasil bumi itu adalah hak Kelantan kerana katanya ia adalah di kawasan pertindihan antara Malaysia dan Thailand serta Malaysia dan Vietnam.

Mustapha Tidur Ketika Abdullah Badawi Merasmikan ECER 2007
Bagaimanapun, Ketua Pembangkang BN, Alwi Che Mat dan Timbalan Menteri Kewangan Awang Adek lebih positif dan lebih mementingkan hak Kelantan dari bermain politik lantaran bersedia untuk bersama-sama rakyat Kelantan mendapatkan hak tersebut.
Siapa yang boleh percaya kepada Mustapha yng bercakap mengenai isu pembangunan di Kelantan itu sdangkan beliau sendiri pernah membuat membuat pengakuan bahawa beliau terlibat sebagai salah seorang ahli Majlis Peunding Ekonomi Negara satu ketika bertanggungjawab menyekat pembangunan di Kelantan?
Kita tayangkan semula pengakuan itu dan kemudian di sana ada jawapan bahawa Mustapha dan sekalian pemimpin UMNO BN adalah pendusta dan perompak yang menjadikan Kelantan sebagai mangsa kezaliman dan kedurjanaan mereka!

Peguam dan ahli politik, Zaid Ibrahim turut sama menyertai usaha mulia ini. Adalah diharapkan, YBM Tengku Razaleigh Hamzah juga akan turut serta.
Memahami Kekeliruan
Perairan Negeri ditakrifkan hanya 3 batu nautikal. Bagaimanapun apabila Sabah dan Sarawak menyertai Malaysia, kedua-dua negeri tersebut dijanjikan hak bahawa segala hasil petroleum mereka akan terus menjadi milik mereka walaupun telaga minyak mereka jauh ke tengah laut dan ditakrifkan sebagai jatuh kedalam Perairan Malaysia.
Petroleum Act 1
Akta 144
Bagaimanapun dalam usaha untuk mempertahankan kedaulatan hak Malaysia dari terus digerudi dan di sifon oleh syarikat-syarikat petroleum asing dengan pulangan yang sedikit kepada Malaysia, PETRONAS ditubuhkan.
Beberapa buah negeri setelah berdepan dengan pelbagai tekanan akhirnya tunduk dan menandatangi perjanjian dengan PETRONAS dan Kerajaan Malaysia menyerahkan hak mereka dengan PETRONAS dijanjikan akan membayar sebanyak 5% secara tunai dari hasil Petroleum dan Gas Asli terus kepada Negeri-Negeri tersebut.
Petroluem Act section 4
Seksyen 4 Akta 144
Persoalan 3 batu nautikal tidak lagi menjadi isu. Negeri-negeri menyerahkan hak mereka terutama seperti Sabah dan Sarawak. Bagi Kelantan dan terengganu pula, sebelum tubuhnya Persekutuan Tanah Melayu, kedua-dua negeri ini adalah Negeri-Negeri Tidak Bersekutu. Penyertaan ke dalam Persekutuan menyebabkan banyak hak Raja-Raja mereka terlucut. Oleh yang demikian, di dalam banyak hal antara Negeri dan Persekutuan, semangat yang memeterai perjanjian Persekutuan sering diutamakan.
Petroleum Act Agreement
Contoh Draf Perjanjian Yang Ditandatangi Oleh Negeri-Negeri
Atas semangat tersebut, Negeri Terengganu mendapat imbuhan royalti minyak walaupun pelantar minyaknya jauh lebih 161 Kilometer ke tengah Laut China Selatan.
Hak Kelantan
Telaga Minyak Semenjanjung
PM301 dan PM302 dalam Perairan Kelantan, Bersebelahan Dengan JDA (Lihat Juga Blok Minyak Terengganu Yang Lebih Jauh)
Perairan Kelantan tidak dinafikan kaya dengan Gas Asli. Blok PM301 iaitu bermula dari Tumpat hingga ke tengah laut dan blok PM302 yang bersempadan dengan blok PM301 adalah dua blok yang telah diterokai melalui usahasama Petronas Carigali dan Shell. Bukti hasilnya akan di dedahkan di ruangan selepas ini.
Kawasan pertindihan atau di Kenali sebagai Joint Development Area (JDA) Malaysia – Thailand pula adalah kawasan teraktif di Teluk Siam. Aktiviti mengeluarkan gas asli di sini telah mula membuahkan hasil bermula 2 Januari 2005.
Ini adalah salah satu kawasan yang disebut oleh Mustapha Mohamed, seorang rakyat Kelantan sebagai bukan hak Kelantan.
Mustapha Mohamed seorang dayus. Mustapha Mohamed juga buta geografi. Kawasan JDA di mana operasi projek Cakrawala telah bermula sejak 2005 terletak hanya 150 kilometer dari Bandar Kota Bharu. Ianya terletak 180 dari Pekan Pattani (atau 160 km dari perairannya), 260 km dari Bandar Songkhla dan 310 km dari Pekan Kerteh.
Fakta JDA
JDA Location MAP
Kota Bharu Hanya 150 Km dari JDA
Sehingga hari ini, Mustapha tidak pernah memperjuangkan hak mendaratkan gas asli itu ke Bachok seperti yang dikehendaki oleh Kerajaan Kelantan walaupun ternyata ianya adalah kawasan paling ekonomikal dan strategik.
Pipeline
Paip Menyalurkan Minyak Menerusi Jalan Bahaya dan Jarak yang Amat Jauh
  • Gas Asli dari kawasan JDA di daratkan ke Songhla 110 km lebih jauh dari Kota Bharu, bandar terdekat.
  • Gas Asli itu mahu disalurkan menggunakan paip ke Gurun Kedah dari Songhkla menerusi laluan konflik di wilayah bergolak di Selatan Thai.
  • Perjanjian penerokaan dengan Thailand adalah berdasarkan 50:50.
  • Hak Malaysia di hantar dulu ke Songhkla mengapa tidak terus ke Malaysia?
Apa yang dinamakan JDA ialah
  • Kawasan seluas 7,250 km persegi dengan bandar terdekat ialah Kota Bharu Kelantan.
  • Tenaga kerja di kawasan JDA berkumpul di Kota Bharu dan dihantar dengan helikopter ke JDA kerana ia paling ekonomikal.
  • Berdasarkan data penghujung 2007, dianggarkan kawasan JDA menpunyai reserve gas asli sebanyak 8.5 trillion standard cubic feet.
  • Lebih 20 zon gas asli telah ditemui.
  • Produksi gas asli telah bermula pada 2 Januari 2005 di zon Cakrawala.
Pada 3 Mei 2005, Kastam Thailand telah mengeluarkan kenyataan berikut,
“The Joint Development Area is 260 kilometers far from Songkhla Province, where gas, oil, and condensate are located. The gas production in the JDA has been commenced since 2 January 2005 and the approximate profit to Thailand at the first stage will be of 45,000 million baht.”
Untuk maklumat lanjut tentang hasil yang diperoleh oleh Thailand, pembaca boleh hubungi Public Relations Sub- Division Tel.02-671-7077 ,02-249-9017.
Offshore Magazine
Petikan Berita Dalam Majalah Offshore
Jika Thailand memperolehi bahagiannya sebanyak 45 billion Baht dari satu zon di JDA, bererti Malaysia juga memperolehi jumlah yang sama atau lebih kurang RM4.5 Billion.
Hess Statement 1
Kenyataan Media Hess
Blok eksplorasi di JDA adalah seperti berikut,
  • A18 – Kontraktor ialah PETRONAS Carigali JDA Ltd (50%) dan Hess Oil Company of Thailand (JDA) Ltd (49.5%), Hess Oil Company of Thailand Inc. (0.5%). Operator ialah Carigali Hess Operating Company Sdn Bhd.
  • B17 (termasuk B17-1) dan C19 – Kontraktor ialah PTTEP International Limited (50%) dan PETRONAS Carigali JDA Ltd (50%). Operator Carigali PTTEP Operating Company Sdn Bhd.
Petronas Statement JDA 1
Kenyataan Media PETRONAS
Pengeluaran bagi kawasan JDA adalah seperti berikut,
  • Blok A18 ( 9 zon) – Cakrawala, Bulan, Suriya, Bumi, Bumi East, Senja, Samudra, Wira dan Samudra North.
  • Blok B17 (9 zon) – Muda, Tapi, Jengka, Amarit, Mali, Jengka South, Jengka West, Jengka East dan Muda South.
  • B17-01 (3 zon) – Tanjung, Jinda dan Andalas.
Komplex utama terletak di Blok A18 bernama Cakrawala Production Complex. Siap pada 2002 dan mengeluarkan hasil menerusi 19 telaganya mulai 2 Januari 2005.
Blok B-17 dijangkakan akan mengeluarkan hasil pada Oktober 2009.
Mengapa Kelantan Tidak Mendapat Imbuhan?
DSC_0371
Anak tempatan Hanya Berputih Mata Kalau Kita Tidak Sanggup berputih Tulang – Foto Ehsan LanJan
Malaysia menerusi PETRONAS memperolehi 50% dari hasil penemuan di JDA yang begitu dekat dengan Kota Bharu sehinggakan pemancing tempatan pun boleh pergi ke pelantar tersebut.
Terengganu
Telaga Minyak Terengganu 166 KM Pun Dihantar Balik Ke Terengganu
JDA lebih dekat dengan Kota Bharu berbanding telaga minyak di Terengganu dan jaraknya dengan Kerteh.
Hujah mengatakan Kelantan tidak berhak kerana ia terletak di kawasan bertindih adalah begitu mentah sekali kerana,
  • Kawasan itu dituntut sebagai hak Malaysia kerana Kelantan adalah sebahagian dari Malaysia,
  • Malaysia memperolehi 50% dari hasil di situ kerana Kelantan adalah sebahagian dari Malaysia.
Oleh yang demikian, ia menunjukkan pentingnya Kelantan didalam penyelesaian dan hak Malaysia ke atas JDA.
Jika Kelantan adalah sebahagian dari Thailand atau sebuah wilayah bebas, tentu sekali Malaysia tidak ada hak langsung ke atas hasil bumi dan lautan di situ.
Sempadan perairan Malaysia disitu dipengaruhi oleh kewujudan Kelantan sebagai sebuah wilayah di dalam Malaysia.
Kelantan bukan sebuah negeri yang dijajah atau dirampas oleh Malaysia atau Persekutuan Tanah Melayu. Sejarah membuktikan bahawa Kelantan pernah berada dibawah pengaruh Siam, Jepun dan Inggeris. Sewaktu dibawah pengaruh Inggeris, Kelantan diiktiraf mempunyai sebuah Kerajaan Berdaulat diketuai oleh baginda Sultannya. Inggeris mengklasifikasikan Kelantan sebagai Negeri-Negeri Tidak Bersekutu.
Penyertaan Kelantan ke dalam Persekutuan Tanah Melayu adalah atas semangat Persekutuan bukan dengan rasa dijajah. Sultan Kelantan terus dijamin hak kekuasaannya dibawah semangat Persekutuan dan juga berdasarkan haknya sewaktu menjadi Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu.
Kelantan menyertai Persekutuan Tanah Melayu atas dasar penyatuan. Bersatu turut bererti berkongsi. Kedayusan yang ada pada Mustapha Mohamed harus tidak mempengaruhi rakyat Kelantan dalam mempertahankan hak mereka.
(Bersambung kelak – Analisa PM301 dan PM302 hak Kelantan menjelang 2011 dan 2012).
DSC_0379Janganlah Kita Jadi dayus Macam Mustapha Mohamed – Foto Ehsan LanJan

Memahami Wang Ehsan & Perlanggaran Perjanjian Persekutuan


Terjemahan asal: Original Post: (In violation of the Federation Agreement)

UNDANG-UNDANG MALAYSIA
AKTA 144
AKTA KEMAJUAN PETROLEUM 1974
Mengandungi segala pindaan hingga 1 Januari 2006
Tarikh Perkenan Diraja: 30 Julai 1974
Tarikh penyiaran dalam Warta: 22 Ogos 1974
Tarikh digunapakai: 1 Oktober 1974
Judul Panjang & Mukadimah
Suatu Akta untuk membuat peruntukan bagi pengeksplorasian dan pengeksploitasian petroleum sama ada di pantai atau di luar pantai oleh suatu Perbadanan yang padanya akan diletakhakkan seluruh pemunyaan dan hak, kuasa, kebebasan dan keistimewaan eksklusif berkenaan dengan petroleum tersebut, dan untuk mengawal penjalanan aktiviti penggunaan dan pemajuan yang berhubungan dengan petroleum dan keluarannya
; bagi membuat peruntukan mengenai penubuhan suatu Perbadanan di bawah Akta Syarikat 1965 [Akta 125] atau di bawah undang-undang yang berhubungan dengan pemerbadanan syarikat dan mengenai kuasa Perbadanan itu; dan bagi membuat peruntukan mengenai perkara yang berkaitan atau bersampingan dengannya.
Pembayaran wang tunai oleh Perbadanan
Sebagai balasan bagi pemunyaan dan hak, kuasa, kebebasan dan keistimewaan yang diletakhakkan padanya menurut Akta ini, Perbadanan itu hendaklah membuat apa-apa pembayaran wang tunai sebagaimana yang dipersetujui antara pihak-pihak yang berkenaan kepada Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan mana-mana Negeri yang berkenaan.
**********************************************************
Pada mulanya, Malaya diperintah oleh sultan-sultan. Kemudian, Melaka jatuh ke tangan Portugis, dan kemudiannya kepada Belanda, dan akhirnya kepada Inggeris. Pihak Inggeris menandatangani perjanjian dengan Sultan Johor dan Kedah untuk menyewa Singapura dan Pulau Pinang. Seterusnya, Melaka, Singapura dan Pulau Pinang digabungkan di bawah nama Negeri-negeri Selat.
Negeri-negeri Melayu yang lain tetap dikuasai oleh sultan masing-masing. Namun begitu, negeri-negeri tersebut dikategorikan kepada dua kategori, yakni Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu, dengan kehadiran penasihat Inggeris yang berperanan memberi nasihat kepada sultan. Tetapi adakah sultan wajib menerima nasihat penasihat masing-masing? Ini masih diperdebatkan sehingga kini. Ada yang mengatakan bahawa sultan wajib menerimanya dan ada pula yang mengatakan bahawa sultan berhak untuk mengabaikannya.
Pada tahun 1957,
semua negeri terbabit diundang untuk bergabung dalam Persekutuan Malaya. Perjanjian Persekutuan dimeterai, yang mana perjanjian itu menyatakan bahawa pertahanan, dasar luar negeri, keselamatan dalam negeri dan sebagainya adalah tanggung jawab kerajaan persekutuan. Pada masa yang sama, hal-hal lain seperti agama dan sumber alam berada di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.
Ini bererti bahawa perkara-perkara yang berkaitan dengan tanah, air, mineral, balak dan apa sahaja yang dikeluarkan ataupun dijumpai dalam sesebuah negeri ataupun zon ekonominya adalah milik negeri berkenaan. Pada 1970-an, satu persidangan dunia diadakan dan persidangan bersetuju bahawa zon ekonomi setiap negara adalah dalam jarak 200 kilometer dari negara berkenaan.
Pada tahun 1972,
Malaysia menemukan petroleum – luar pesisir tetapi masih dalam zon ekonomi Terengganu. Ada pihak yang mengatakan bahawa petroleum sebenarnya dijumpai sebelum 1972 lagi. Tetapi kerajaan merahsiakannya kerana pada masa itu, Terengganu berada di bawah penguasaan pembangkang. Kerajaan persekutuan tahu bahawa disebabkan petroleum adalah sumber kerajaan negeri, maka Terengganu akan mendapat manfaat darinya, sebagaimana yang termaktub dalam Perjanjian Persekutuan.
Pada tahun 1974
, kerajaan persekutuan meluluskan akta yang mengubah status petroleum, iaitu dari sumber negeri kepada sumber nasional. Ini sememangnya suatu pelanggaran Perjanjian Persekutuan. Perdana Menteri ketika itu ialah Tun Abdul Razak. Undang-undang ini dinamai Akta Kemajuan Petroleum 1974.
Akta Kemajuan Petroleum 1974 menyatakan:
Suatu Akta untuk membuat peruntukan bagi pengeksplorasian dan pengeksploitasian petroleum sama ada di pantai atau di luar pantai oleh suatu Perbadanan yang padanya akan diletakhakkan seluruh pemunyaan dan hak, kuasa, kebebasan dan keistimewaan eksklusif berkenaan dengan petroleum tersebut, dan untuk mengawal penjalanan aktiviti penggunaan dan pemajuan yang berhubungan dengan petroleum dan keluarannya; bagi membuat peruntukan mengenai penubuhan suatu Perbadanan di bawah Akta Syarikat 1965 [Akta 125] atau di bawah undang-undang yang berhubungan dengan pemerbadanan syarikat dan mengenai kuasa Perbadanan itu; dan bagi membuat peruntukan mengenai perkara yang berkaitan atau bersampingan dengannya.
Untuk tujuan ini, sebuah syarikat minyak nasional ditubuhkan, iaitu Petroleum Nasional Berhad ataupun Petronas. Sebagai imbalannya, Petronas akan membayar peratusan dari pendapatan minyak kepada negeri-negeri yang berkenaan, seperti yang termaktub dalam Seksyen 4 Akta Kemajuan Petroleum 1974, iaitu:
Sebagai balasan bagi pemunyaan dan hak, kuasa, kebebasan dan keistimewaan yang diletakhakkan padanya menurut Akta ini, Perbadanan itu hendaklah membuat apa-apa pembayaran wang tunai sebagaimana yang dipersetujui antara pihak-pihak yang berkenaan kepada Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan mana-mana Negeri yang berkenaan.
Pada tahun 1976,
perjanjian ditandatangani antara Petronas dan SEMUA negeri di Malaysia. Orang yang menyusun Perjanjian ini adalah Peguam Cara Negara pada masa itu, iaitu Tun Salleh Abas. Perjanjian ini menyatakan bahawa setiap dan semua negeri di mana petroleum dijumpai akan dibayar 5% dari pendapatan dan pendapatan ini dipanggil ROYALTI.
Semenjak itu, Terengganu, Sabah dan Sarawak menikmati ROYALTI 5% dari Petronas.
Pada November 1999,
Terengganu jatuh semula ke tangan pembangkang
.
Beberapa bulan kemudian, yakni pada awal tahun 2000, kerajaan persekutuan membatalkan pembayaran ROYALTI kepada Terengganu. Ia digantikan dengan WANG EHSAN. Di samping itu, ia tidak dibayar kepada kerajaan negeri tetapi kepada UMNO, yakni di bawah kawalan Idris Jusoh.
Tindakan ini jelas melanggar Akta Kemajuan Petroleum 1974 dan juga Perjanjian tahun 1976 yang ditandatangani antara Petronas dan SEMUA negeri di Malaysia.
Pada tahun 2004, Terengganu jatuh semula ke tangan UMNO dan Idris Jusoh dilantik sebagai Menteri Besar. Walau bagaimanapun, ROYALTI tetap tidak dibayar kepada Terengganu. Kerajaan persekutuan terus membayar WANG EHSAN, yang mana Jabatan Perdana Menteri menguruskannya dan memutuskan apa yang harus dilakukan dengannya. Walaupun ia adalah milik kerajaan negeri, cara wang itu dibelanjakan ditentukan oleh Perdana Menteri dan bukan kerajaan Terengganu.
Secara ringkasnya, inilah pokok persoalan yang dihadapi.
Kini, Kelantan pula ditawarkan WANG EHSAN dan bukannya ROYALTI.
Tetapi tidak seperti yang berlaku di Terengganu pada tahun 2000, Kelantan tidak berdiam diri berhubung isu ini.
Kelantan mengancam untuk menbatalkan Perjanjian tahun 1976 dengan Petronas. Ini kerana tindakan menawarkan WANG EHSAN dan bukannya ROYALTI kepada mereka sememangnya melanggar Perjanjian tersebut. Jika Perjanjian ini dibatalkan, maka hak atas setiap dan semua petroleum dalam zon ekonomi Kelantan menjadi milik Kelantan dan bukan Petronas. Dengan demikian, Kelantan akan mendapat 100% dari pendapatan yang dijana, dan bukan sekadar 5%.
Perhatikan bahawa WANG EHSAN ini hanya terpakai bagi Terengganu dan Kelantan. Sabah dan Sarawak menerima ROYALTI kerana mereka berada di bawah kawalan Barisan Nasional.
Bagi kes Terengganu pula, walaupun ia kini dikuasai Barisan Nasional, kerajaan persekutuan tidak mahu kembali kepada sistem ROYALTI. Ini kerana mereka mahu mengelakkan sebarang permasalahan andaikata Terengganu sekali lagi jatuh ke tangan pembangkang. Jadi, Terengganu juga kekal sebagai penerima WANG EHSAN.
Perkara lain yang perlu diperhatikan adalah bahawa ketika Negeri-negeri Melayu Bersekutu, Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu dan Negeri-negeri Selat bersetuju untuk menyertai Persekutuan Malaya, adalah dipersetujui bahawa kerajaan persekutuan akan memberikan pinjaman untuk pembangunan negeri dan juga geran. Nilai geran pula dikira berdasarkan jumlah penduduk negeri itu dan juga jumlah tertentu bagi setiap penduduk.
Kerajaan persekutuan baru sahaja mengumumkan bahawa ia tidak akan memberikan bantuan kewangan kepada negeri-negeri yang berada di bawah kawalan pembangkang.
Jadi, mereka kini bukan hanya melanggar Akta Kemajuan Petroleum 1974 dan Perjanjian tahun 1976 yang ditandatangani oleh Petronas dengan semua negeri,
malah mereka juga melanggar Perjanjian Persekutuan.
Jelaslah bahawa kerajaan Malaysia tidak menghormati semua perjanjian yang ditandatanganinya. Jadi, kenapakah kita hairan apabila pelabur asing menolak untuk menandatangani perjanjian di Malaysia ataupun menolak untuk tertakluk di bawah bidang kuasa mahkamah Malaysia? Sebahagian besar pelabur asing lebih suka menandatangani perjanjian di Singapura. Ini dilakukan supaya mereka tertakluk kepada pengadilan mahkamah Singapura ataupun boleh memilih timbang tara antarabangsa.
UMNO mungkin berfikir bahawa ini hanya sekadar mainan politik mereka. Segala pelanggaran perjanjian dilakukan bagi menjatuhkan kerajaan negeri yang berada di bawah kawalan pembangkang. Tetapi mereka tidak sedar bahawa pihak luar sedang memantau keadaan. Situasi ini sememangnya tidak membina kepercayaan pelabur asing.
Rakyat Malaysia perlu faham bahawa adalah menjadi kewajipan kerajaan persekutuan untuk membayar segala yang menjadi hak kerajaan negeri kepada kerajaan negeri yang berkenaan, sebagaimana yang termaktub dalam akta-akta Parlimen dan perjanjian-perjanjian yang ditandatangani sejak tahun 1957. Perkara yang kini dilakukan oleh kerajaan persekutuan sememangnya tidak menurut perlembagaan dan melanggar semua perjanjian yang berkenaan.

Azalina: Koleksi kereta mewahnya meletakan dirinya andartu terkaya di Malaysia..???

Foto: MarGeeMar

IS AZALINA THE RICHEST WOMAN IN THE LAND OF 1MALAYSIA?

Dark clouds looming in Pahang

SD Idid
KUANTAN - Dark clouds are looming in the home state of Prime Minister Najib Abdul Razak, with talk of strained relations between him and Pahang mentri besar Adnan Yaakob.
It is not something new said sources, who claim to be ‘in the know’, as the seeds of contempt between the two had been sown since the critical days of Umno being without a deputy president, following the sacking of Anwar Ibrahim in 1998.
At that time the favourites to fill the vacant post were Najib and Abdullah Ahmad Badawi, both vice-presidents.
najib 2.jpgNajib was banking on much support from Adnan, a person he is said to have coached right up to the latter's appointment as mentri besar.
Adnan, however, rooted for Abdullah – who went on to become the deputy Umno president and deputy prime minister. When Dr Mahathir Mohamad decided to step down as party president and prime minister, his annointed successor was Abdullah.
Pak Lah, the affectionate name for Abdullah, gracioulsy took Najib as his deputy and – later – successor to him as the PM.
Not the timefor vengeance
While one would have thought that Najib would vent out his vengeance and remove Adnan as the mentri besar, this could not happen as Adnan was Abdullah’s candidate in the March 2008 general election and his term as MB would only expire by the next polls, scheduled to be held in 2013.
An alternate course is to do it via a by-election and put Adnan in Parliament. This, however, would be costly and not in tune with Najib’s current mood of focussing on stabilising the country’s economy.
Furthermore, Adnan is said to be close to the halls of power in the Pahang palace and to ruffle any royal feathers would spell the PM’s doom.
Yet, Najib, who is Pekan MP, cannot just ignore the rumours that there is a dispute between him and his former protege.
“At best, the PM can only bear and grin through the problem, while he scouts around for Adnan’s replacement at the next general election,” said one source, claiming to be an ‘Umno insider.’
“You thinik there is nothing to these so-called rumours? Just try to look at some of the blogs and see the comments about Pahang Umno,” he said, adding that there is ‘no smoke without fire.’
Pahang is rich in natural resources and provides some of the major tourism destinations in the country. However, it does not have a thriving industrial sector and the skilled people that it has have largely left for greener pasteurs in nearby Selangor and Kuala Lumpur.
For more than 10 years, the state had been operating on a deficit budget and without much investments coming in, the economic situation looks bleak.
Some observers feel that Adnan had ‘overstayed’ as MB and the time has come for Pahang to look for a leader who is better-versed in matters ofadnan-yaakob3.jpg trade and commerce to lure big spending industralists to the state.
More important the prospective successor to Adnan’s post must be someone that Najib can trust to carry out his ‘1Malaysia’ plans, which rely on key performance indices in economic strategies and development.
The current crop
A random look at the current crop of Umno leaders in Pahang indicates that the party’s state deputy chief Mohd Sharkar Shamsudin could be among the forerunners in the quest for a new MB.
The Lanchang state assemblyman, who is also a state executive councillor, at least meets the eligibility of being close to Najib.
Others that could be in the running are Shafik Fauzan Sharif (Inderapura assemblyman), Mohd Soffi Abdul Razak (Benta) and Ishak Muhamad (Bebar).
Politics being such, things could drastically change when the people themselves make the decision. And while Pahang is seen to be one of the safest states for the Barisan Nasional in the peninsula, the ruling coalition cannot pretend that ‘everything is okay.’
Don’t forget the political tsunami of March 2008, which left a lot of dirt and debris that the coalition had to clean up.
It’s a ‘wait and see’ situation in Pahang and much depends on whether the the two luminous sons of the state – Najib and Adnan – can clean up their act before the next polls. – Malaysian Mirror.

Pakatan gears up for historic talks

Logo - Horizontal
By Beh Kay Hieng
SHAH ALAM: The 1,500 delegates to the inaugural Pakatan Rakyat (PR) national convention here this Friday will be asked to endorse common policies for Pas, DAP and PKR.
Key leaders of all three parties of the opposition alliance will speak on the subject, PKR Secretary-General Datuk Salehuddin Hashim has told FMT.
PR’s Council of Leaders have endorsed the common policies, he added.
“Common Policies” is the tentative term that the alliance is using to refer to the three parties’ agreed stand on the economy, human development, democracy and other issues.
The convention may decide to confirm it as an official term or change it, said Salehuddin.
The convention is only a one-day affair, but according to Salehuddin it will be the culmination of months of preparations and discussions among various committees within PR.
It will be graced with a newly designed logo and a newly written theme song. Both will represent the convention only, not the coalition itself.
Sallehudin believes the convention would serve to impress upon Malaysians that the three member-parties of PR was now operating within one well structured format.

Penangkapan ‘Ikan Bilis PKFZ’ : Najib Jangan Ulangi Kesilapan Pak Lah – Dr Zulkifly


Oleh Roziyah Mahamad

KUALA LUMPUR, 12 DISEMBER : Perdana Menteri, Najib disaran tidak mengulangi kesilapan mantan Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi dalam membuat sebarang tindakan dan keputusan melibatkan skandal PKFZ. Hal ini disuarakan oleh Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Zulkifly Ahmad dalam temubual bersama Erapakatan.
Menurut beliau, laporan dari pelbagai jawatankuasa sudah begitu jelas dan nyata tentang siapa sebenarnya yang terlibat secara langsung dalam skandal ini. Beberapa pemimpin Umno dan MCA terutamanya jelas terlibat dalam skandal ini.
“Rakyat menunggu bukan sahaja ikan bilis yang akan diambil tindakan. Jika Najib benar-benar komitmen dengan laungan ‘Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan’, beliau seharusnya mengambil berat tentang skandal ini dan mengheret siapa sahaja yang bertanggungjawab ke muka pengadilan,”
Beliau sebagai berkata, jika Perdana Menteri lambat mengambil tindakan, persepsi rakyat terhadap pimpinan Najib akan goyah dan pastinya kepercayaan rakyat sukar untuk dipulihkan lagi. Perdana Menteri, Najib Razak jelasnya harus bersungguh-sungguh dalam menyelesaikan isu ini sebaik mungkin.
Terdahulu, Timbalan Perdana Menteri mengatakan yang kerajaan bersikap telus dalam menangkap semua yang terlibat dalam skandal PKFZ yang menjadi perbualan hangat kini.  Namun, sehingga kini hanya ‘ikan bilis’ yang terlibat dalam skandal PKFZ ini sahaja ditangkap.
Bekas Pengurus Besar Lembaga Pelabuhan Klang, Datin Paduka OC Phang, Ketua Pegawai Operasi Kuala Dimensi Sdn Bhd, Stephen Abok dan arkitek dari syarikat perunding BTA Architect, Bernard Tan Seng Swee telah didakwa di Mahkamah Sesyen Klang berhubung skandal berkenaan.
Skandal PKFZ telah menjadi perbualan hangat ketika ini apabila projek seluas 400 hektar yang dijadikan sebagai hab penghantaran kargo bersepadu

KERANA MINYAK MALAYSIA MUSNAH..??? KERANA MINYAK NEGARA ISLAM BERCAKARAN...???

ADAKAH KEMUSNAHAN LEBIH TERUK DARI INI YANG DIMAHUKAN OLEH PENGUASA MINYAK MALAYSIA...????? BALA ALLAH SENTIASA MENCANGKAM MANUSIA ZALIM..!!

Anggota Bomba dan Penyelamat dari Balai Bomba Jelebu berusaha memadamkan kebakaran yang melibatkan sebuah lori tangki minyak terbabas dan meletup di sebuah rumah di Kampung Ulu Klawang di sini, hari ini. Kejadian yang berlaku pada pukul 9 pagi tadi, menyebabkan tiga orang iaitu pemandu lori dan dua adik beradik berusia 7 dan 14 tahun rentung dalam tragedi ngeri itu. Mayat pertama iaitu pemandu lori terbabit ditemui pada pukul 10 pagi dan adik beradik itu ditemui dalam keadaan rentung di bawah timbunan batu kira-kira 20 minit kemudian.-Foto BERNAMA

Pendapatan Petronas Jatuh: Ekonomi Negara Terima Tempias

KUALA LUMPUR: Pendapatan Petronas mencatatkan kejatuhan dengan jumlah RM 59 billion berdasarkan laporan yang telah dikeluarkan. Hal ini bermakna cukai yang sepatutnya diperolehi oleh Negara telah berkurangan sekitar 57%.

Ku Li: BN has destroyed Malaysia’s future

Ku LiKUALA LUMPUR: Tengku Razaleigh Hamzah (picture) today painted a bleak future for Malaysia under the Barisan Nasional government, saying it had squandered the nation’s oil wealth to the tune of billions of ringgit.
The former Finance Minister said Petronas’s oil profits had been used “to bail out failing companies, buy arms, build grandiose cities amidst cleared palm oil estates.”
“Instead of helping eradicate poverty in the poorest states, our oil wealth came to be channeled into our political and politically-linked class,” the first Petronas chief and former Umno vice president said in a speech at the Young Corporate Malaysians Summit.
He said Petronas money had been used as a slush fund to prop up authoritarian rule, to corrupt the entire political and business elite and to erode constitutional democracy.
The Gua Musang MP told the conference that  Petronas had contributed 40 percent to the national budget over the years.
But such a great reliance on oil income was getting untenable, he said. “The oil that was meant to spur our transition to a more humane, educated society has instead become a narcotic that provides economic quick fixes and hollow symbols such as the Petronas Towers.”
He said the future for  Malaysians looks bleak with the government seeking to broaden the tax base by introducing a goods and services tax (GST), requiring Malaysians to pay an additional tax on top of income tax.
Malaysia is now caught in a middle-income trap, stuck in the pattern of easy growth from low-value-added manufacturing and component assembly and unable to make the leap to a knowledge-intensive economy, Tengku Razaleigh added.
Following is the text of  his speech:

In a speech I made in April this year, I spoke of where we stand in our developmental path and what I felt we must do to move forward.
I need to revisit that argument in order to develop it further.
We are stagnating. The signs of a low-growth economy are all around us. Wages are stagnant and the cost of living is rising.
We have not made much progress in becoming a knowledge and services based economy.
According to the World Bank, Malaysia’s share of GDP contributed by services was 46.2 percent in 1987. Ten years later, that share had grown by a mere 0.2 percent.
Between 1994 and 2007, real wages grew by 2.6 percent in the domestic sector and by 2.8 percent in the export sector, which is to say, they were flat over that 13-year period.
Meanwhile, our talent scenario is an example of perverse selection at its most ruinous. We are failing to retain our own young talent, people like yourselves, let alone attract international talent to relocate here, while we have had a massive influx of unskilled foreign labour. They now make up 30 to 40 percent of our workforce.
Alone in East Asia, the number of expatriate professionals here has decreased. Alone in East Asia, private sector wage increases follow government sector increases, instead of the other way around. We are losing doctors and scientists and have become Southeast Asia’s haven for low-cost labour.
I said that we are in a middle-income trap, stuck in the pattern of easy growth from low-value-added manufacturing and component assembly and unable to make the leap to a knowledge-intensive economy.
Regional competitors with larger, cheaper – and dare I say – hungrier labour forces have emerged. China and India have risen as both lower cost and higher technology producers, and with giant domestic markets.
The manufacturing sector which propelled the growth we enjoyed in the 90s is being hollowed out. There is no going back, there is no staying where we are, and we do not have a map for the way forward.
I am glad that the characterisation of Malaysia as being in a ‘middle-income-trap’ has been taken up by the government, and that the need for an economic story, or strategy, for Malaysia is now recognised.
We stand in particular need of such a model because we are a smallish economy. We cannot be good at everything, and we don’t have to be.
We need only make some reasonable bets in identifying and developing a focused set of growth drivers. It is not difficult to see what the elements of such a growth strategy might be. Whatever we come up with should build on our natural strengths, and our strengths include the following:
+ We are located at the crossroads of Asia, geographically and culturally, sitting alongside the most important oil route in the world.
+ We have large Muslim, Chinese and Indian populations that connect us to the three fastest growing places in the world today.
+ We have some of the largest and oldest rainforests in the world, a treasure house of bio-diversity when the greatest threat facing mankind as a whole now is ecological destruction, and the greatest technological advances are likely to come from bioscience.
+ We have the English language, a common law system, parliamentary democracy, good schools, an independent civil service and good infrastructure.
These advantages, however, are declining. Our cultural diversity is in danger of coming apart in bigotry, our rainforests are being logged out and planted over, our social and political institutions are decaying. I have spoken at length on different occasions about the causes and consequences of institutional decline. The decline in our society, and indeed in our natural environment, originates in a decline in our basic institutions.
The link between these is corruption. The destruction of our ecosystem, for example, is made possible by corrupt officials and business people. The uncontrolled influx of unskilled labour is a direct result of corruption.
These are problems we need to be aware of before we speak glibly about coming up with new strategies and new economic models. We need to understand where we are, and how we have gone wrong, before we can set things right.
You are young, well-educated Malaysians. Many among you have left for other shores. Record numbers of Malaysians, of all races, work abroad or have emigrated. Among these are some of our best people. They sense the stagnation I described.
There is a certain lack of energy, ingenuity and “hunger” in the climate of this country that young people are most sensitive to. In the globalised job market, young people instinctively leave the less simulating and creative environments for those that have a spark to them.
How did we lose our spark as a nation?
We have a political economy marked by dependence on easy options and easy wealth. Like personal dependencies, these bad habits provide temporary comfort but discourage the growth of creativity and resilience.
I mentioned our dependence on low-cost foreign labour.
The other dependence is something I played a part in making possible. This is a story I want to leave with you to ponder in your deliberations today.
Our nation is blessed with a modest quantity of oil reserves. As a young nation coming to terms with this natural bounty in the early 70s, our primary thought was to conserve that oil.
That is why, when Petronas was formed, we instituted the Petroleum Development Council. Its function was to advise the prime minister on how to conserve that oil and use it judiciously for national development. We knew our reserves would not last long.
We saw our oil reserves as an unearned bounty that would provide the money for modernisation and technology. We saw our oil within a developmental perspective. Our struggle then was to make the leap from an economy based on commodities and low-cost assembly and manufacturing to a more diverse economy based on high income jobs.
Aware that we had an insufficient tax base to make the capital investments needed to make the leap, we planned to apply oil royalties to what you would call today strategic investments in human capital.
Whatever money left after making cash payments, allocations for development funds, etc, was to be placed in a Heritage Fund for the future. The Heritage Fund was for education and social enrichment.
In working out the distribution of oil between the states, who had sovereign rights over it, and the federal government, we were guided by concerns for equity between all Malaysians, a concern to develop the poorer states (who also happened to be the oil rich states) and a concern for inter-generational equity. That oil was for special development purposes and it was not just meant for our generation.
Sabah and Sarawak joined Malaya to form Malaysia because of the promise of development funds. Yet today, despite their massive resources, they are some of our poorest states.
Instead of being our ace up the sleeve, however, our oil wealth became in effect a swag of money used to fund the government’s operational expenditure, to bail out failing companies, buy arms, build grandiose cities amidst cleared palm oil estates.
Instead of helping eradicate poverty in the poorest states, our oil wealth came to be channeled into the overseas bank accounts of our political and politically-linked class.
Instead of being the patrimony of all Malaysians, and for our children, it is used as a giant slush fund that has propped up authoritarian rule, eroded constitutional democracy and corrupted our entire political and business elite.
Our oil receipts, instead of being applied in the manner we planned upon the formation of Petronas, that is, according to its original developmental purpose, became a fund for the whims and fancy of whoever ran the country, without any accountability.
The oil that was meant to spur our transition to a more humane, educated society has instead become a narcotic that provides economic quick fixes and hollow symbols such as the Petronas towers.
Our oil wealth was meant to help us foster Malaysians capable of building the Twin Towers than hire foreigners to build them, a practice in which we preceded Dubai. I would rather have good government than grand government buildings filled with a demoralised civil service.
It is no wonder that we are no longer productive, no longer using our ingenuity to devise ways to improve ourselves and leap forward.
Malaysia is now an “oil cursed” country. We managed to arrive at this despite not having a lot of oil.
When I started Petronas in 1974, I did not realise I would see the day when I would wish we had not uncovered this bounty.
The story I have told is a reminder of the scale of the challenge of development. My generation of young people faced this challenge in the 60s and 70s. You face it now. The story tells us that development is about far more than picking strategies out of a box.
You have kindly invited me to address a seminar on strategies for reinventing and liberalising Malaysia’s economy. But the story of our squandered oil wealth reminds us that it was not for want of resources or strategies that we floundered.
Our failure has been political and moral. We have allowed greed and resentment to drive our politics and looked the other way or even gone along while public assets have been stolen in broad daylight.
I encourage you to take up the cause of national development with the ingenuity that earlier generations of Malaysians brought to this task, but the beginning of our journey must be a return to the basics of public life: the rule of law, honesty, truth-telling and the keeping of promises.
The Malaysia we need to recover is one that was founded on laws and led with integrity. With the hindsight of history we know such things are fragile and can be overturned in one generation, forgotten the next.
Without a living foundation in the basics, you might sense an air of unreality around our talk of reinventing ourselves, coming up with “a new economic model” and liberalising our economy.
So before we can reinvent ourselves, we need to reclaim our nation. That larger community, bound by laws, democratic and constitutional, is the context of economic progress, it is the context in which young people find hope, think generous thoughts and create tomorrow.


Hentikan Polemik BTN, Saya Akan Putuskan - Najib


PEKAN: Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mahu semua pihak termasuk menteri kabinetnya supaya tidak lagi memanjangkan polemik berkaitan Biro Tata Negara (BTN).
Perdana Menteri berkata beliau sendiri akan menilai dan memutuskan modul BTN itu kelak.
"Saya tidak mahu memanjangkan lagi polemik BTN ini.
"Saya anggap semua dah bagi pandangan dan bagi pendapat. Macam-macam pendapat, macam-macam pendapat sudah pun diluahkan, cukuplah setakat ini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pusat Sumber Pekan, di sini.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas polemik berkaitan modul BTN yang mendapat pelbagai pandangan berbeza daripada menteri dan timbalan menteri kabinetnya serta pandangan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.
"Berilah peluang untuk saya menilai modul BTN bersama-sama pegawai BTN dan kerajaan akan buat apa-apa keputusan untuk menjamin bahawa kursus BTN ini selaras dengan dasar-dasar kerajaan," kata Najib.
Ditanya pandangan peribadinya berkenaan modul BTN itu, Najib bagaimanapun tidak menolak kemungkinan modul itu perlu diubah agar bersesuaian dengan tuntutan zaman.
"Saya nak tahu apa kandungan modulnya, kedua saya nak tengok kursus BTN ini dalam konteks zamannya.
"Mungkin ada kandungan itu sesuai dengan zaman tertentu dan adakalanya bila zaman berubah tuntutan berubah.
"Maka sama ada kursus BTN ini dapat memperlihatkan tuntutan ke arah perubahan, jadi apa-apa kursus termasuk kurikulum sekolah pun kandungannya tidak boleh statik kandungannya, mesti berubah ikut zaman.
Jadi itulah menunjukkan kursus kita ini sentiasa dinamik sentiasa relevan.
Najib menegaskan sekiranya berlaku perubahan kepada modul itu nanti, bukanlah bermakna beliau menolak apa yang telah dilakukan BTN sebelum ini.
"Apa yang dilakukan oleh BTN kita tetap menghargai tetapi bila zaman persekitaran berubah kita mesti pastikan kandungan juga sesuai dengan tuntutan zaman dan era yang baru," kata Najib.
Ditanya bila beliau akan memutuskan bentuk modul itu, Najib berkata beliau akan berjumpa dengan pegawai BTN selepas pulang dari luar negara nanti. Mengulas mengenai penilaian Petunjuk Prestasi Utama (KPI) menteri-menteri kabinet esok, Najib berkata ia adalah sebagai pengukur prestasi menteri-menteri kabinetnya.
"Besok ini kita akan bincang dan kita akan menghalusi kandungan yang ada kaitan terutama sekali dengan 6 NKRA (Bidang Keberhasilan Utama Negara) yang saya telah umumkan.
"Ini menunjukkan bahawa pendekatan kerajaan menggunakan NKRA dan KPI ini bukanlah satu retorik politik atau jadi satu omong kosong, tapi kita benar-benar serius dan komited," katanya.
Najib berkata sekalipun esok merupakan hari minggu: "Besok hari Ahad pun kita kerja ini menunjukkan tahap komitmen kerajaan Malaysia adalah sangat-sangat tinggi untuk menggunakan pendekatan ini sebagai satu kaedah perubahan yang begitu besar lagi berkesan," katanya.
Ditanya sekiranya terdapat menteri yang tidak mencapai tahap prestasi yang diharapkan, Najib berkata: "Kita boleh perbaiki prestasi ini, ada masa lagi dan (kalau) saya tak tegur pun, rakyat akan tegur," kata Najib. Ditanya harapannya esok dalam menilai prestasi KPI itu, Najib berkata:"Ini sebagai pengukur prestasi, maknanya setiap menteri malah kerajaan pada keseluruhannya akan diukur pencapaian kita atau pun sebaliknya dan kita akan tahu bahawa sejauh mana keberhasilan.
"Kita akan lebih terarah, lebih fokus kepada kerja utama kita, yakni untuk melakukan pentadbiran kerajaan secara berkesan tapi keberkesanan itu bergantung kepada cara kita mentadbir yang lebih terarah dan lebih fokus lagi.
"Dengan sistem ini, maka kita tidak dapat lari daripada prinsip kebertanggungjawaban atas apa yang dianggap bidang tanggungjawab kita.
"Yang akan menilai kita pada kesudahannya ialah rakyat," kata Najib.-BERNAMA

SMM ada bukti rakaman BTN ‘berbau perkauman’


Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) akan mendedahkan rakaman suara didakwa 'berbau perkauman' bagi mengukuhkan lagi dakwaan kursus Biro Tatanegara (BTN) sememangnya mempunyai unsur-unsur 'doktrinisasi perkauman dan politik'.

Pengerusinya, Shazni Munir Ithnin berkata, SMM mempunyai banyak bukti dalam bentuk rakaman dan akan mendedahkannya kepada umum sedikit masa lagi.

“Kami (SMM) mempunyai banyak rakaman, yang nyata membuktikan bahawa aktiviti dan program dalam BTN sememangnya mempunyai unsur-unsur perkauman dan doktrin politik,” ujar pada satu sidang media semalam..

Sidang media tersebut bagi membantah kenyataan mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad berhubung ketegaran beliau supaya kursus BTN dikekal.

Rakaman tersebut dimaklumkan diambil daripada mahasiswa yang mengikuti BTN sebelum melanjutkan pelajaran ke luar negara dan layak mendapat biasiswa kerajaan.

Hadir sama pada sidang media berkenaan ialah pimpinan bersama SMM, Hilman Idham yang juga Presiden Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (KAMI) dan
Abdullah Omar Muhamad Fuad, Presiden Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia (KARISMA).

Kumpulan mahasiswa berkenaan berpendirian tidak menolak sebarang aktiviti bentuk membangunkan semangat patriotisme, nasionalisme dan jati diri khususnya di kalangan mahasiswa dan anak muda namun menolak sekeras-kerasnya “doktrinisasi perkauman dan politik”.

Mereka juga dengan tegas memboikot kursus berkenaan daripada disertai mahasiswa dalam masa yang sama, menggesa kerajaan menarik semula syarat untuk menyertai program BTN bagi pelajar dan mahasiswa yang mendapat tajaan biasiswa pelajaran.

“Kalau berani, dedah sendiri modul, silibus dan program yang ada dalam BTN, tak perlu pihak lain tolong buktikan,” tambah Shazni lagi.

Dalam pada itu, mengulas pertelingkahan antara Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz dan Tun Mahathir sehingga tokoh tersebut digelar ‘bapa segala perkauman’, Shazni ada jawapan pendirian tersendiri.

“Saya setuju kenyataan (Tun) Mahathir bahawa UMNO ialah (sebuah) pertubuhan rasis, kalau (Tun) Mahathir jadi ‘Bapa Perkauman’, (Datuk) Nazri jadi ‘Anak Perkauman’, isunya seluruh polisi parti tersebut (bersifat) perkauman,” ujar beliau.

Kerajaan Pusat Berat Sebelah Sekat Peruntukan Selangor

Kerajaan Persekutuan melanggari prinsip federalisma apabila gagal menyalurkan peruntukan sewajarnya kepada Kerajaan Selangor, kata Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Pentadbiran Umno-Barisan Nasional yang mementingkan fahaman politik menyebabkan banyak projek pembangunan di Selangor terbantut.

Ini berikutan Umno-BN mewujudkan pejabat pembangunan negeri Selangor di setiap daerah dan menyalurkan peruntukan terus tanpa mengetahui agenda pembangunan kerajaan negeri.

“Kerajaan negeri kurang berpuas hati terhadap jumlah pemberian Kerajaan Persekutuan yang diterima sehingga 27 Oktober 2009, yang hanya berjumlah 408.26 juta ringgit padahal kerajaan persekutuan memperolehi pendapatan sebanyak 16 bilion ringgit dari kerajaan dan rakyat Selangor”, kata Tan Sri Khalid.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berucap pada Istiadat Penganugerahan dan Pengurniaan Darjah dan Bintang Kebesaran Negeri Selangor di Balairung Seri, Istana Alam Shah, Klang hari ini.

Walaupun peruntukan disekat, namun ia tidak menghalang kerajaan negeri untuk meneruskan usaha Merakyatkan Ekonomi Selangor bagi memastikan kebajikan rakyat sentiasa terbela.

Biarpun Selangor tidak terlepas daripada kesan kegawatan ekonomi global, namun jumlah pelaburan tempatan dan antarabangsa tetap kukuh berbanding negeri-negeri lain di Malaysia.

“Pada Jun 2008, kerajaan negeri Selangor melancarkan Pakej Rangsangan Ekonomi yang bernilai 50 bilion ringgit ekoran itu sebanyak 6 projek utama dilancarkan yang dijangka dapat merancakkan pembangunan dan ekonomi negeri Selangor di samping menyediakan 150 ribu peluang pekerjaan kepada rakyat Selangor dan Malaysia”, jelasnya lagi. - NIZAM (TVS)

Pulang…



Salam Ukhuwah,
Saya mencuri sedikit waktu di hari ini untuk menulis, menulis sesuatu yang saya berpengetahuan keatasnya. Saya merealisasikan pemikiran saya disini. Saya bebas, dan saya tidak mahu lagi ada orang lain merasa terkongkong kerana perihal saya.
Saya menerima banyak komen selepas tulisan saya dimayakan kepada umum. Tentunya saya menjadi selebriti di dalam blog Kickdefella. Siapa sangka komen yang diterima melebihi komen artikel tuan rumah sendiri. Saya hargai komen-komen tersebut, walaupun saya tahu kebanyakan komen itu boleh ditongsampahkan.
Apabila saya berniat untuk menulis, tentunya saya perlu tahu apa selepas itu. Pentingnya, rasional! Saya perlu rasional kepada diri sendiri, kepada suami dan keluarga saya, serta rasional kepada orang-orang yang ingin saya cuit.
Saya patut berterima kasih kepada semua rakan siber yang telah membaca artikel saya sebelum ini, seharusnya saya juga patut bersyukur dengan komen-komen yang diberikan, kerana ia mampu menjadi kapsul yang baik kepada semangat saya untuk terus bangkit memperjuangkan sesuatu pada hari ini.
Saya berlapang hati membaca mana-mana komen yang diberikan. Komen yang baik, Alhamdulillah, komen yang bersifat pondan, ia tidak pernah menjadi nanah kepada jiwa saya. Saya hanya perlukan sebuah senyuman, kerana senyuman itu satu penawar yang begitu baik kepada mana-mana kehidupan manusia di dalam dunia ini.
Perasaan itu sesuatu yang mendalam, namun tidak sukar untuk membacanya, kerana ia mudah terpancar di riak wajah anda. Tulisan juga boleh mentafsirnya. Untuk menjadi diri sendiri, rasionalkan pemikiran anda. Jikapun anda seorang rasional, di luar sana masih banyak rakan yang emosional.
PERSEPSI
Sehari dua ini perkataa ‘persepsi’ menjadi suatu ungkapan yang bermakna dalam dunia politik. Ya, betullah, kerana ia merupakan suatu bentuk tanggapan pertama kepada semua keadaan. Untuk menjadi bijak, kita janganlah mudah membuat penghakiman ke atas sesuatu perkara, tapi bersedialah untuk membuat homework tambahan, agar keputusan yang kita peroleh lebih bermakna maksudnya. Tidak perlu untuk kita cepat melatah, tunggulah sedikit masa tambahan, mudah-mudahan ada jawapan terbaik menjadi hakimnya.
Alhamdulillah, saya melalui hari-hari yang penuh dengan nikmat dan hikmah daripadaNya. Dengan kekuasaan Tuhan, kemelut yang berlaku hari ini memberi sedikit ‘rasa’ kepada saya untuk mengkritiskan lagi pemikiran saya dalam dunia politik. Walaupun saya dilahirkan dalam dunia politik, saya sendiri lebih suka untuk mengelakkan diri dari berbicara perihal politik. Namun saya masih bersyukur kerana ciri politician yang sememangnya kental itu ada dalam jiwa saya. Sehingga ke saat ini, saya masih belum bersedia untuk menggilap apa-apa bakat yang ada pada saya untuk kearah itu.
Saya hanya menulis apa yang saya berpengetahuan ke atasnya. Untuk mendapat input yang lebih tentunya saya perlu kepada homework. Saya hanya menulis sesuatu yang benar, yang memang ada dalam realiti. Bukan sekadar penyedap rasa, yang boleh memagnetkan orang ramai memberi komen untuk memeriahkan suasana. Sesuatu yang salah tidak pernah ada pada jemari saya. Saya mesti benar kepada diri sendiri kerana saya masih ada keyakinan bahawa setiap apa yang saya lakukan di dunia ini akan dipersoal di akhirat nanti.
Saya tidak mahu berpegang hanya kepada persepsi. Itu tidak betul! Tidak mungkin saya boleh faham kepada sesuatu isu hanya kerana dia tahu untuk menggayakan lenggok bahasanya sahaja.
Saya punya seorang sahabat yang sangat detail tentang pemahaman ke atas sesuatu isu. Jika saya memberitahunya sesuatu dia akan mempersoalkan saya siapa?, bila?, di mana?, dan banyak lagi soalannya, baguslah begitu. Tentunya dia akan menjadi waras apabila menghakimi sesuatu isu.
Sebagai seorang yang kehidupannya dilingkungi politik sejak berpuluh tahun yang lalu, sedikit sebanyak saya faham tentang rentak tari dalam politik. Saya kenal kawan, saya kenal lawan. Saya kenal pimpinan dan saya kenal rakyat jelata. Namun kadang-kadang politik ini amat rakus, bersedia saja pada setiap masa agar jangan sesekali menjadi mangsa. Apa yang penting kita perlu teguh memperjuangkan kebenaran.
ONAR
Jangan sesekali cuba membuat onar, kerana akhirnya pengkhianatan itu akan terselak jua apabila tiba masanya nanti. Jangan cuba menjadi hero kepada semua perkara, kerana bukan semua kebijaksanaan itu ada pada kita. Jangan suka mengambil pendekatan sendiri kerana tarbiah kita adalah berjamaah. Bersedialah untuk ditegur, terimalah pendapat, InsyaAllah yang terbaik untuk jamaah, bukan untuk memasyhurkan diri sendiri. Andainya bisa meramal kebijaksanaan sendiri, jadikan bijaksana itu untuk menjulang jamaah. Kerana adanya jamaahlah wujudnya kita. Sedarlah!
Saya melihat kepada wujudnya keperluan kearah memperkasakan kepimpinan di dalam jamaah. Kita perlu kepimpinan yang sihat mindanya. Kepimpinan yang terlalu lama memerhati dan terlalu lambat bertindak harus dianjakkan paradigmanya. Sampai pula masa untuk bertindak, penguatkuasaannya pula lembab. Namun saya yakin kepimpinan yang bertukar ganti itu akan membuahkan hasil yang makin baik pada setiap masa.
Akhir kalam untuk kali ini, saya mendoakan semoga isu yang masih dilagukan di dalam kelambu PAS Kelantan akan dijadikan pengajaran kepada semua ahli, terutamanya kepada pimpinan, khususnya dalam membawa masuk ‘orang luar’ ke dalam kelambu kita.
Wallahua’lam…
NIK AMALINA NIK ABDUL AZIZ
http://serisuri.wordpress.com/

Sumpahan minyak

Saya peminat cerita-cerita Tan Sri P Ramlee. Dah tentulah antara filemnya yang pernah saya saksikan ialah "Sumpahan Orang Minyak". Tetapi saya tak pernah terlintas bahawa negara Malaysia tempat saya berteduh ini kini dimakan sumpahan minyak. Alangkah malangnya apabila Malaysia rupa-rupanya dilaknat oleh anugerah Allah s.w.t. bernama minyak itu.

3 Julai lalu, Tun Dr Mahathir Mohamad bertanya, "where has the (Petronas) money gone to?" Pendek sahaja tulisan beliau mengenai perkara itu:
Where has the money gone to?

I reproduce here the payments made by Petronas to the Federal Government since 1976. That year the Government received RM300 million. The amount increased to RM2 billion in 1981. By 2003 it paid RM15.6 billion to the Federal Government. The total from 1981 to 2003 is RM168.8 billion in 22 years.

From then onwards it increased from RM19 billion in 2004 to RM67.8 billion in 2009. The total for six years is RM253.6 billion.

I am sure the Government had spent the money wisely. It would be interesting to know what the RM253.6 billion was spent on.
Hari ini, dalam berita bertajuk "Malaysia an 'oil cursed' country" (lihat juga "'Our oil wealth squandered'"), Malaysiakini melaporkan Tengku Razaleigh Hamzah menyuarakan kekesalannya:
Former finance minister Tengku Razaleigh Hamzah did not mince his words in a stinging speech at the Young Corporate Malaysians Summit today when he described Malaysia as an "oil cursed" country.

"When I started Petronas in 1974, I did not realise I would see the day when I would wish we had not uncovered this bounty," lamented Razaleigh.

"The oil that was meant to spur our transition to a more humane, educated society has instead become a narcotic that provides economic quick fixes and hollow symbols such as the Petronas Towers."
Beliau juga mendedahkan bahawa wang Petronas digunakan:
"to bail out failing companies, buy arms, build grandiose cities amidst cleared palm oil estates.

"Instead of helping eradicate poverty in the poorest states, our oil wealth came to be channeled into our political and politically-linked class.

"Instead of being the patrimony of all Malaysians, and for our children, it is used as a giant slush fund that has propped up authoritarian rule, eroded constitutional democracy and corrupted our entire political and business elite."
Saya harap apa yang dinyatakan oleh Ku Li dan Dr Mahathir sudah memadai untuk meneruskan sokongan kepada dewa-dewa suci seperti Datuk Seri Najib Tun Razak and their rabble of goons.

Cerita lain pula sebagai tambahan.

Oleh kerana berita yang melaporkan rungutan Ku Li itu juga menyebut tentang goods and services tax (GST), inginlah saya bertanya, guna apa GST yang dikatakan hanya menjana tambahan kira-kira RM1 bilion sahaja sedangkan kekayaan negara yang sedia akan tidak diuruskan dengan baik?

Saya tak menentang GST. Saya harap puak pembangkang jangan gopoh sangat menentang tak tentu hala. Awat? Kalau hampa menang, hampa tak nak buat GST?

Saya hanya ingin bertanya, mana satu yang patut diberi keutamaan? Melaksanakan GST dengan alasan hanya Brunai dan Burma sahaja yang tak buat di Asia Tenggara ini atau memperbaiki pengurusan kekayaan dan hasil negara?

Bercakap tentang hasil negara, teringat pula cerita invoice palsu yang jauh lebih rendah harga tipu barang yang diimport berbanding harga sebenar untuk ditunjukkan kepada kastam dan macam-macam cerita lain tentang kastam.

Kalau jabatan-jabatan yang memungut cukai dan hasil di susun semula dan diperbaiki cara kerjanya dengan penguatkuasaan undang-undang yang tidak diselewengkan, saya rasa bukan setakat kira-kira RM1 bilion yang dapat dikutip seperti yang diangan-angankan melalui perlaksanaan GST, malah lebih banyak dari itu.

Tetapi apa nak buat, congak ekonomi dewa-dewa suci yang menjadi pemimpin politik terlampau bijak dan hebat. Hang yang bodoh dan tak mengaji, bakaq, jangan pandai-pandai nak merungut fasal hollow and idiotic economic mastery!



1Malaysia Terkena Badi Sumpahan Minyak



Hantu-hantu Puaka Niyang Rapek UMNgOk/Beer eNd tak nak komenke kenyataan Ku Li dekat bawah ni..?

Mantan menteri kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah menyifatkan Malaysia sebagai negara 'sumpahan minyak' di mana kekayaan hasil buminya itu tidak digunakan untuk tujuan asal penubuhan Petronas, tetapi menjadi madat dan simbol kosong seperti Menara Petronas.
  • "Bila saya mengasaskan Petronas pada 1974, saya tidak menyangka bahawa suatu hari nanti, saya merasakan lebih baik kita tidak menemui kekayaan tersebut," katanya.
Beliau berkata, anugerah minyak itu yang sepatutnya digunakan untuk memacu peralihan negara kepada masyarakat yang lebih terpelajar dan berhati mulia, sebaliknya telah menjadi madat yang memberi kesenangan sementara dan simbol kosong seperti Menara Petronas.

Tengku Razaleigh - bekas naib presiden Umno yang hampir menewaskan Tun Dr Mahathir Mohamad bagi jawatan presiden 20 tahun lalu - merupakan antara pengasas penubuhan Petronas pada tahun 70-an.

Menurutnya, Malaysia kini terjebak dalam perangkap pendapatan pertengahan, "tersangkut dalam pertumbuhan mudah dari pengeluaran tambah nilai yang rendah dan pemasangan komponen dan tidak mampu membuat lonjakan kepada ekonomi berintensifkan pengetahuan.

Katanya, tujuan awal penggunaan simpanan minyak Malaysia ialah untuk membantu negara melonjak daripada ekonomi yang berasaskan komoditi dan pemasangan kos rendah, kepada ekonomi yang lebih dipelbagaikan yang berasaskan kepada pekerjaan berpendapatan tinggi.
  • "Kita melihat simpanan minyak kita sebagai satu kurniaan kekayaan yang akan menghasilkan wang untuk tujuan pemodenan dan teknologi," katanya ketika berucap di sidang kemuncak ahli korporat muda Malaysia di Menara Integriti, Kuala Lumpur hari ini.
Bagaimanapun, katanya, berbilion-bilion ringgit hasil eksport minyak sejak tiga dekad yang lalu, telah dibazirkan oleh kerajaan.

Menurutnya, hasil minyak negara yang sepatutnya digunakan mengikut yang telah dirancangkan sewaktu penubuhan Petronas, telah menjadi dana yang dibelanjakan sesuka hati oleh sesiapa juga yang mentadbir negara, tanpa sebarang pertanggungjawaban.

Buku bertajuk "Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Time', yang dilancarkan baru-baru ini, menganggarkan kira-kira RM100 billion telah dibazirkan dalam skandal kewangan sewaktu 22 tahun pentadbiran Dr Mahathir.

Pengarangnya, Barry Wain yang juga bekas editor Asian Wall Street Journal, menulis bahawa sebahagian besar skandal itu, termasuk percubaan kerajaan untuk memanipulasi harta timah antarabangsa dan pembabitan Bank Negara dalam pasaran matawang global, pada tahun 1980-an.

Bagaimanapun, ada sesetengah penganalisa yang menyebutkan jumlahnya lebih tinggi daripada itu.

Malahan Time memetik Daniel Lian - seorang pakar ekonomi dari Morgan Stanly di Singapura sebagai berkata, Malaysia mungkin telah kehilangan "sehingga AS$100 bilion" (RM340 juta) sewaktu pentadbiran Dr Mahathir.

Petronas menyumbangkan 40 peratus daripada bajet negara sejak bertahun-tahun lalu tetapi penggantungan terhadap perolehan hasil minyak semakin tidak dapat dipertahankan lagi.

Kerajaan akan memperluaskan lagi asas cukai dengan memperkenalkan cukai perkhidmatan dan barangan (GST) di mana semua rakyat Malaysia dikehendaki membayar cukai tambahan di samping cukai pendapatan.

Tengku Razaleigh berkata, kekayaan minyak negara telah dibazirkan dan digunakan untuk menyelamatkan syarikat-syarikat yang gagal, membeli senjata, membina bandaraya secara besar-besaran di atas tapak ladang kelapa sawit.

Perolehan tersebut, katanya, tidak digunakan untuk membasmi kemiskinan di negeri-negeri yang miskin, tetapi disalurkan untuk tujuan politik dan golongan yang ada kaitan dengan politik.

Katanya, hasil minyak yang sepatutnya menjadi warisan kekayaan untuk semua rakyat Malaysia dan generasi akan datang, telah digunakan untuk menunjangi pemerintahan yang 'authoritarian, menghakis demokrasi berpelembagaan dan korup keseluruhan golongan elit politik dan perniagaan.

Sumber - Malaysiakini

Perlukah Kod Etika Kepada Bloger?

Perdana Menteri, Mohd Najib Razak menyarankan agar kod etika kepada blogger diwujudkan. Katanya kod ini perlu diwujudkan untuk menjamin bahan yang disiarkan dalam blog bermutu dan bagi menjaga wibawa ruang atau media baru yang semakin digilai dewasa ini.

Beliau sendiri mengakui blog merupakan ruang baru yang semakin diminati dan menjadi bahan rujukan para pemerhati politik khasnya dari kalangan yang celik IT.

Sehubungan itu beliau melihat kepada beberapa keperluan berikut perlu dijadikan paduan kepada penulis blog untuk menjamin media baru ini sihat dan dapat berfungsi dengan baik. Antaranya:

Penulis blog perlu jujur dan adil dalam mendapatkan, melapor dan menginterpretasi maklumat.

Penulis blog jangan sesekali menciplak dari blog lain apa lagi bahan yang disajikan itu tidak boleh dipertanggungjawab.

Penulis blog harus mengenal pasti dan membuat pautan pada sumber apabila sesuai dan boleh dilaksanakan.

Penulis blog jangan sesekali menyiarkan maklumat yang diketahui tidak tepat dan jika menyiarkan maklumat yang boleh dipersoalkan, pastikan dijelaskan akan keraguan tentang maklumat tersebut.

Penulis blog juga perlu tahu antara sokongan, komentar dan maklumat berdasarkan fakta. Bukan menulis sembarangan ikut suka hati saja.Penulis blog juga kena sedia mengakui akan kesilapan dan membetulkannya dengan segera untuk mengelakkan catatan atau bahan yang didedah menimbulkan masalah.

Penulis blog perlu perlihatkan cita rasa yang baik. Elakkan daripada memenuhi kehendak rasa ingin tahu yang mengerikan atau sensasi kerana mengharap kepada hit yang tinggi.

Penulis blog hendaklah jelas setiap misi blog dan alu-alukan dialog dengan khalayak ramai tentang kandungan dan cara pengendaliannya oleh penulis blog.

Penulis blog juga diharap memathui piawaian yang tinggi yang sama seperti mana yang mereka harapkan daripada pihak lain.Secara umumnya pandangan dan saranan Najib itu baik demi menjaga wibawa media baru ini dan juga bagi memastikan ia membawa impak baik.
Tetapi persoalannya perlukan kod etika ini? Sekiranya ia digubal sejauh manakah kod etika ini akan dihormati. Apakah kita dapat menjamin bloger akan memathuinya kerana blog ini tidak ada sesiapa yang bertindak sebagai pemantau dan hak peribadi pemiliknya.

Kita tahu dunia blog dunia bebas, tanpa pintu dan jendela. Sesiapa saja dapat menulis dan mengisi menerusi blog yang tidak memerlukan bayaran ataupun lesen. Kebebasan ini kita tuntut dan hormati. Cuma dalam bebas itu biarlah ia beretika untuk menjamin mutu dan kualiti blog itu sendiri.

Dalam kebebasan ini kita lihat pendedahan sesetengah blog langsung tidak beretika. Ia bukan saja bersifat fitnah tidak berasas tetapi kadang-kadang nampak jelas ianya sengaja diadakan. Hal ini bukan saja terbatas kepada catatan tetapi gambar (superimpose) juga kadang-kadang menjijikkan.

Disebabkan tidak waspada ini menyebabkan ada sesetengah blog yang menjadi penyokong kepada parti politik telah menimbulkan masalah disebabkan kurang cermat. Dalam keadaan kita tidak faham apakah tujuan penulisan atau bloger berkenaan?

Jelas penulisan dan catatan seperti ini dibuat oleh bloger yang tidak faham mengenai kod etika penyiaran dan mengetahui sedikit sebanyak ilmu kewartawanan. Kalau mereka faham dan ada sedikit pengalaman perkara-perkara yang buruk ini dapat dielakkan.

Adalah sangat baik kalau saranan yang dikemukakan Najib itu dihayati oleh semua pemerhati IT khasnya para bloger. Marilah kita bersikap bebas yang beretika dan bukannya secara sambrono sehingga akhirnya orang tidak akan mempercayai lagi kepada apa yang diblogkan.

MSO

Umno membazirkan hasil kekayaan minyak selama tiga dekad kata Ku Li.

Mantan menteri kewangan Tengku Razaleigh Hamzah menyifatkan Malaysia sebagai negara 'sumpahan minyak' di mana kekayaan hasil buminya itu tidak digunakan untuk tujuan asal penubuhan Petronas, tetapi menjadi madat dan simbol kosong seperti Menara Petronas.

"Bila saya mengasaskan Petronas pada 1974, saya tidak menyangka bahawa suatu hari nanti, saya merasakan lebih baik kita tidak menemui kekayaan tersebut," katanya.

Beliau berkata, anugerah minyak itu yang sepatutnya digunakan untuk memacu peralihan negara kepada masyarakat yang lebih terpelajar dan berhati mulia, sebaliknya telah menjadi madat yang memberi kesenangan sementara dan simbol kosong seperti Menara Petronas.

Tengku Razaleigh - bekas naib presiden Umno yang hampir menewaskan Tun Dr Mahathir Mohamad bagi jawatan presiden 20 tahun lalu - merupakan antara pengasas penubuhan Petronas pada tahun 70-an.

Menurutnya, Malaysia kini terjebak dalam perangkap pendapatan pertengahan, "tersangkut dalam pertumbuhan mudah dari pengeluaran tambah nilai yang rendah dan pemasangan komponen dan tidak mampu membuat lonjakan kepada ekonomi berintensifkan pengetahuan.

Katanya, tujuan awal penggunaan simpanan minyak Malaysia ialah untuk membantu negara melonjak daripada ekonomi yang berasaskan komoditi dan pemasangan kos rendah, kepada ekonomi yang lebih dipelbagaikan yang berasaskan kepada pekerjaan berpendapatan tinggi.

"Kita melihat simpanan minyak kita sebagai satu kurniaan kekayaan yang akan menghasilkan wang untuk tujuan pemodenan dan teknologi," katanya ketika berucap di sidang kemuncak ahli korporat muda Malaysia di Menara Integriti, Kuala Lumpur hari ini.

Bagaimanapun, katanya, berbilion-bilion ringgit hasil eksport minyak sejak tiga dekad yang lalu, telah dibazirkan oleh kerajaan.

Menurutnya, hasil minyak negara yang sepatutnya digunakan mengikut yang telah dirancangkan sewaktu penubuhan Petronas, telah menjadi dana yang dibelanjakan sesuka hati oleh sesiapa juga yang mentadbir negara, tanpa sebarang pertanggungjawaban.