Rabu, 2 Disember 2009

'Jangan Paksa Tok Guru Berhenti'– Mahfuz




PETALING JAYA: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar hari ini meminta pemimpin parti itu berhenti membuat spekulasi berhubung pengganti Menteri Besar Kelantan kerana tindakan tersebut hanya memberi tekanan kepada Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
"Jangan paksa Tok Guru (Nik Aziz) berhenti, berilah beliau peluang untuk terus memimpin parti. Saya tak nampak ada keperluan untuk beliau namakan penggantinnya sekarang.
"Tok Guru masih sihat, buah fikiran dan tenaga beliau (Nik Aziz) masih diperlukan terutamanya dalam soal pembangunan negeri Kelantan," katanya kepada mStar Online di sini pada Rabu.
Mahfuz berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Pesuruhjaya III PAS Kelantan, Datuk Nik Mohd. Amar Nik Abdullah yang dipetik sebagai berkata Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yaakob merupakan pemimpin paling layak dilantik Menteri Besar Kelantan, jika Nik Aziz, melepaskan jawatannya.
Isu itu tercetus apabila Nik Amar sebelum ini membuat kenyataan mencadangkan supaya Nik Aziz menamakan calon penggantinya bagi mengelakkan berlakunya sebarang perebutan dan konflik dalam PAS Kelantan apabila beliau berundur.
Mengulas lanjut mengenai isu berkenaan, Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, isu berhubung pelantikan Menteri Besar Kelantan perlu dibincangkan dalam mesyuarat pimpinan PAS pusat.
"Saya faham setiap individu ada hak untuk berikan pendapat dan kenyataan masing-masing cuma perlu diingat sebagai sebuah parti kita perlu menghormati prinsip organisasi yang kita pegang selama ini.
"Jika Tok Guru sudah ada calon untuk menggantikannya sekali pun beliau perlu maklumkan kepada pimpinan PAS pusat untuk kita bincang dalam mesyuarat," katanya.
Minggu lalu, Nik Aziz yang juga Mursyidul Am PAS turut tidak menolak kenyataan bahawa wujudnya kumpulan pelapis dalam PAS negeri yang bakal mengambil alih tempatnya sebagai Menteri Besar sekiranya beliau melepaskan jawatan itu.
Sehingga kini, Ahmad disebut-sebut sebagai pengganti Nik Aziz di kalangan pemimpin dan penyokong PAS Kelantan.
Beliau dilihat sebagai calon yang paling sesuai untuk mengambil alih jawatan Menteri Besar Kelantan kerana ketokohannya sebagai pemimpin ulama dan dirinya yang dilihat bersih daripada sebarang isu kontroversi.

Merenung Buah Fikir KPP Pusat - Bukan Terlebih Tetapi Tidak Bijak

Ada perkara yang boleh dipersetujui dan ada pula yang tidak setelah membaca tulisan Ketua Pemuda PAS Pusat selepas ia dilaporkan oleh media arus perdana. KPP itu melahirkan kekecewaannya mengenai ‘kemelut’ dalaman PAS yang dirasainya bergegar dan makan sebelah.
Katanya lagi, sebahagian pimpinan dan anggota PAS yang berlebihan dalam gerak kerja politik dan sangat tidak prihatin kepada usaha tarbiah, menyumbang kepada masalah itu.
Bersungguh-sungguh mempertahankan kerusi, lebih suka mendengar suara-suara luar, ingin cepat menang dalam pilihanraya dan banyak lagi telah menjadikan PAS bergegar dan makan sebelah. Bahkan kalau boleh saya menambah, telah pun bergesel dengan pembahagi jalan.
Baca artikelnya di sini.
Kenyataan itu ada benarnya, tetapi bagi saya, semua itu menimpa PAS bukan kerana ‘terlebih berpolitik’ tetapi kerana ‘tidak bijak berpolitik’.
Tarbiah (rasanya ini ejaan yang tepat kerana kalau dieja begini, ‘tarbiyyah’, bermakna di atas huruf ya’ ada sabdu yang menunjukkan ia adalah ya’ nisbah, sedangkan ya’ dalam ungkapan tarbiah bukan ya’ nisbah, tarbiah adalah kata terbitan kepada ‘rabba’ – mohon perhatian KPP) tidak semestinya mukhayyam, qiamullail dan seumpamanya. Benar itu adalah program tarbiah, tetapi bukan maksud tarbiah yang sebenar.
Tarbiah bermaksud pendidikan. Pendidikan menghasilkan kebijaksanaan. Kalau tarbiah menghasilkan kejumudan, itu bukan tarbiah. Itu ‘tasjin’, mengurung atau memenjarakan orang dengan program yang dinamakan dengan program tarbiah.
Qiyamullail bukan melahirkan orang ‘mengantuk politik’ tetapi melahirkan orang ‘bijak politik’. Mukhayyam tarbawi bukan melahirkan ‘pekerja lingkungan sendiri’ tetapi ‘pekerja umat’.
Kebijakan berfikir termasuk keupayaan berfikir di luar lingkup sendiri, adalah sebahagian daripada ‘kebijakan politik’. Ini yang kita kurang. Disebabkan tidak bijak berpolitik, kita gagal membaca mood serta kehendak rakyat. Lalu timbullah isu seperti isu sebelum ini sehingga mendorong seminar khas diadakan.
Saya tidak bimbang dengan ‘terlebih berpolitik’, seperti yang dibimbangi oleh KPP, kerana PAS memang parti politik.
Kita tidak perlu memecahkan gerakan kita kepada gerakan tarbiah, gerakan dakwah dan gerakan politik. Cukup kita katakan bahawa kita adalah gerakan politik. Dalam gerakan politik kita boleh berdakwah, bertarbiah dan saya katakan bahawa dakwah dan tarbiah paling berkesan adalah dakwah dan tarbiah melalui saluran politik.
Bukankah kita adalah da’ei siyasi, da’ei murabbi? Justeru, apa perlunya gerakan kita dibahagikan sebegitu rupa?
PAS tidak akan berada di persada seperti hari ini sekiranya PAS tidak ‘lebih berpolitik’. Kalau PAS mengendurkan kerja-kerja politiknya dan memberi tumpuan kepada kerja-kerja tarbiah dalaman semata-mata, nasib PAS sama sahaja dengan Jamaah Tabligh.
Saya lebih bimbang kalau PAS tidak ‘lebih berpolitik’. Kalau tidak mahu ‘lebih berpolitik’, usah jadi parti atau gerakan politik. Jadi sahaja gerakan sufi atau gerakan ratib. Pilih sahaja mana-mana lobang atau gua, berkumpullah di situ untuk meratib. Adakah ada pemimpin PAS yang ingin membawa PAS ke situ?
PAS perlu ‘lebih berpolitik’. Jentera-jentera PAS dalam lajnah apa pun perlu digerakkan untuk kerja-kerja politik termasuk lajnah tarbiah. Bukankah di sana ada pendidikan politik sehingga ilmu politik telah menjadi sebahagian cabang ilmu penting termasuk dalam disiplin ilmu Islam sendiri?. Ya, Siyasah Syariyyah, ini ilmu politikkan?
Perlukah dipisahkan antara tarbiah dan siasah dalam PAS? Adakah sekarang PAS ‘terlebih berpolitik’? Perlukah PAS mengorbankan masa berpolitiknya untuk memberi ruang kepada tarbiah? Saya fikir inilah jerebu pemikiran yang masih menyelubungi kotak fikir KPP Pusat.
Bagi saya PAS telah berada di atas landasan yang betul dengan ‘lebih politiknya’. Kalau perjalanan PAS diganggu oleh makan sebelah atau gegar, itu bukan salah PAS, itu salah pemandunya yang tidak tahu memandu di jalan yang berlopak dengan lopak-lopak politik yang semakin rencam dan mencabar.

BTN, Wajah Hodoh Umno

Jangan tanya pemimpin Umno mengenai isi kursus BTN, tetapi tanyalah kepada mereka yang pernah mengikuti kursus berkenaan.
Seorang sahabat memberitahu, “Semasa kursus berjalan, kalau nampak ada orang Cina yang lalu berdekatan tempat kursus, macam nak kejar dan tumbuk Cina tu.”
“Selesai kursus, kalau nampak Cina, rasa nak bertumbuk dengan dia saja,” getus seorang sahabat lagi.
Bila isu kursus BTN dibangkitkan barulah kabinet gelabah dan semua isi kandungan kursus yang berjalan selama ini dibubarkan.
Bukankah dengan tindakan itu kita boleh memahami bahawa memang sebenarnya isi kandungan kursus itu selama ini adalah seperti yang dirungutkan oleh orang ramai?
Kalau isi kandungan kursus itu baik dan bagus, mengapa perlu dibubarkan? Dan diganti pula dengan silibus 1 Malaysia. Apa tu? Kalau sesuatu itu bagus, biarkan berusia seribu tahun pun dia tetap bagus.
Betul, Umno memang parti perkauman. Bacalah perlembagaan parti itu. Parti itu bernafas dengan semangat perkauman dari dulu sampai sekarang.
Tetapi, perkauman parti itu tidak membawa orang Melayu kemana-mana pun. Orang paling kaya dalam negara ini adalah orang bukan Melayu, walau pun ‘dulu, kini dan selamanya’, Umno mengaku ia adalah parti Melayu. Nasib baik masih ada ‘Keretapi Tanah Melayu’.
Tembelang Umno pecah satu demi satu. Rupanya selama ini, Umno bukan kuat sangat pun. Parti itu hanya bergantung kepada jentera kerajaan untuk memastikan rakyat menyokongnya. Kalau harapkan jentera sendiri sudah lama Umno ditandai dengan nisan.
Banyak lagi tembelang Umno perlu dipecahkan. RTM, KEMAS termasuk Tadika KEMAS, Penerangan, Tadika-tadika Perpaduan, semua itu adalah agensi kerajaan. Agensi itulah yang ‘mengindoktrinasi’ masyarakat supaya melihat Umno sebagai bagus.
Selepas ini diharapkan supaya ada tindakan susulan terhadap tindakan ke atas agensi lain selepas BTN oleh kerajaan Selangor. Ke atas Tadika KEMAS dan Tadika Perpaduan, misalnya. Kedua-dua pusat didikan itu juga adalah pusat indoktrinasi Umno.
Tadika KEMAS dan Tadika Perpaduan tidak tahu buat apa-apa kecuali mengajar menyanyi dan menyanyi dan menyanyi. Lagunya adalah Chan Malichan Ketipang Payung dan Enjit-enjit Semut.
Hanya kebelakangan ini sahaja, ada inisiatif daripada beberapa buah tadika seperti itu yang mula mengajar doa-doa kepada anak-anak setelah melihat kejayaan tadika-tadika Islam seperti PASTI milik PAS atau TASKI milik ABIM.
Mereka buat itu semua pun bukan kerana kesedaran dan tanggungjawab pendidikan tetapi untuk menyaingi PASTI dan TASKI.
Wajah Umno semakin buruk selepas cadur yang menutupinya tersingkap. Itu baru muka, belum lagi tersingkap dadanya, lengannya, perutnya, pehanya dan …

Strategi Menjatuhkan Empayar umno.


Pulau Pinang turut haramkan BTN

Kerajaan Pulau Pinang hari ini mengikuti langkah Selangor apabila memutuskan bahawa semua kakitangannya dan pelajar institusi pengajian tinggi milik penuh kerajaan negeri diharamkan dari mengikuti kursus Biro Tata Negara (BTN) yang dianjurkan oleh Kerajaan Persekutuan berkuat kuasa serta-merta.

Pengumuman dibuat Timbalan Ketua Menteri 1, Dr Mansor Othman dalam sidang media di lobi Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang tengahari tadi.

"Mulai hari ini Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengikuti langkah Kerajaan Selangor yang mengharamkan BTN kerana tidak melaksanakan modul sebenar bahkan mengisi modul dengan sikap jijik, menghina dan mencemuh kepimpinan Pakatan Rakyat, " jelasnya.

********

Haaa.... ini barulah betul, hapuskan semua perkara yang berkaitan dan melibatkan dengan Kerajaan Pusat supaya semua kakitangan dan pelajar dalam kerajaan negeri tidak terpesong dengan dakyah umno.

Sekatan Akhbar Perdana
Dan lagi..., kalau boleh adakan sekatan penjualan akhbar perdana (Utusan Melayau, Berita Hairan dan semua surat khabar haramjadah umno) dalam setiap negeri di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat. Boikot semua media mereka daripada merosakkan pemikiran rakyat dengan berita2 kisah umno dan yang mengarut.

Sekat semua bentuk sumber maklumat yang melibatkan umno dan barisan nazional kepada rakyat negeri. Lainlah kalau ada pemimpin PR pula yang tergila glamour nak masuk akhbar pencacai tu, ha..ha..ha...

Sekatan Media Electronik
Sekat penyiaran TV1,TV2, TV3 suku dan semua kroni mereka termasuklah siaran Radio RTM. Gantikan dengan radio dan TV kerajaan negeri..., sumber dana... itu tugas kerajaan setiap negeri mengadakannya... pandai2 korang la..., tak pun usung la.. beg kain warna hijau keseluruh kampung dan desa...

Pembersihan Kakitangan Kerajaan.
Tukarkan mana-mana kakitangan yang berjawatan eksekutif yang pro-umno dan gantikan dengan kakitangan yang pro-PR, demi keselamatan kerahsian kerajaan negeri dan tahap mutu sokongan kerja yang tinggi, buat apa nak simpan gunting dalam lipatan dalam pentadbiran kerajaan negeri.

Biro Tata Negeri.
Kerajaan Negeri PR juga harus mengadakan kursus dengan modul yang seakan-akan BTN (Biro Tata Negara) malahan lebih kejam dan brutal lagi, lebih kurang sesi brainwash yang macam umno buat. Semaikan pemikiran yang berpihak kepada kerajaan negeri agar semua kakitangan dan pelajar menjadi rakyat yang patuh kepada negeri mereka.

Dengan strategi dan kaedah tersebut, aku berani jamin Keraaaa..jaan Berisan Nazional akan goyang wa cakap lu..., dan kerajaan PR akan dapat meneruskan pemerintahannya selepas PRU-13 nanti.

Hapuskan Kutipan Tol.
Hapuskan setiap kutipan tol di setiap sempadan negeri, semua kenderaan yang memasuki negeri Pakatan Rakyat bebas dari sebarang kutipan tol apabila berada di jalanraya dalam negeri PR. Lambat laun rakyat akan menyedari, jika negeri PR boleh buat... kenapa Kerajaan Pusat selama ini tak boleh buat. Malahan rakyat yang buta hati sekalipun dan totok taksub dengan umno akan mula mempertikaikan Kerajaan Pusat (umno/bn) sekaligus mengubah haluan undi mereka kepada PR. ha..ha..ha.. PR baik maa... (kaedahnya carilah sendiri kan...)

(Dalam aku merapu ni..., yang sebenarnya apa aku nak bagitau ialah, segala bentuk penindasan dan penafian yang Kerajaan Barisan Nazional terutamanya umno lakukan kepada musuh politiknya, hendaklah di balas dengan cara yang sama terhadap mereka, mengikut peruntukkan undang2 yang di bolehkan)

Ada undang2 atau perjanjian ke...? untuk penyebaran akhbar perdana mereka ke setiap negeri...? Takda kan... so boikot jelah... setakat terjejas hasil pendapatan rakyat tempatan itu cuma perkara kecil saja, boleh di bantu dengan cara lain, yang penting sumber atau senjata propaganda utama mereka telah di hapuskan.

Kalau tidak.., segala kekecohan yang berlaku di Kelantan, Selangor akan terusan berlaku, apatah lagi dengan adanya dalang dalaman yang menjadi pengkhianat. Kedah pun jenuh bertepis... tapi masih cooooool....

Perak...? Tak payah ceritalah... dah jadi bubur...

**********

Sekali sekala kena berlaku kejam kepada orang yang melakukan kekejaman kepada kita. Masa dah suntuk, PRU-13 semakin hampir... PAS dengan kecelaruan dalaman Parti hasil dari beruk beruk Selangor dan Terengganu, kenalah pulak dengan Presidennya yang lurus bendul dan lembab tu. Hasan Ali dengan Nasha tu bila nak di terajang keluar, dan jangan lupa Mustapha Ali sekali.

Tuan Ibrahim Tuan Man pun dah terikut lembab, jangan sumbat kes Hasan Ali bawah karpet Deepak sudah la..., melayu sekarang dah tak mudah lupa macam melayu MahaFiraun.

PKR...? Itu Anuar Brahim kena kow tim la..., banyak sangat katak dan buragas yang lemau dalam PKR, mana yang patut terajang keluar tu... campak jer jauh-jauh.

DAP..? wa no komen... so far... wa nampak ok jer... yang wa tak nampak tu... wa pu chi tau..., tapi ada gak yang nak kena sekeh... macam kat Selangor ni...

Isa: Tak sabar nak menunggu kejatuhan empayar umno dan barisan nazional, aku nak tengok macam mana Dato Harussanasini baca talkin nanti..., oopppsss... talkin tak boleh Dato... bidaah tu... ha..ha..ha...

61 shaky seats to watch in next GE


Pollster Merdeka Centre predicted recently that, if a snap election were to be held tomorrow, Barisan Nasional (BN) would regain its two-thirds majority in Parliament.

Not surprisingly, its assertion has led to much discussion about anticipated voting trends.

Each general election (GE) is unique because the context and the players change. However, examining the most recent results can reveal the shaky seats and, in turn, the impact of a swing in votes.
There are now 222 parliamentary seats, meaning that a simple majority is achieved by winning 112 seats.

In the 12th GE, BN obtained 51% of the votes with 140 seats - a drop of 13 percent from 2004 - and Pakatan Rakyat took 48%, or 83 seats (although one has since turned Independent).

To form the federal government in the 13th GE, Pakatan would need a swing of 6% (29 seats) to declare victory with a simple majority.
To rule comfortably, it requires a 10% swing (139 seats), and to obtain a two-thirds majority, it needs a 13% swing (148 seats).

azlanIt would be reasonable, therefore, to conclude that the outcome of the next GE will be determined by the swing of 6-10% in votes. (See chart)
This will decide whether BN loses power or if Pakatan will win only 29 seats, thereby suffering a drastic reversal of the political tsunami of 2008.
Political analysts generally agree that Pakatan can expect 5% more votes at best, but only if things go in their favour. But this would only deliver 107 seats, leaving a deficit of five seats toward a simple majority.

BN's task would be much easier - a 5% swing will see the ruling coalition regaining its two-thirds majority, with 176 seats. Indeed, it only needs a 1.2% swing to win another 10 seats and regain control of the Dewan Rakyat.

All this points to 61 marginal seats that could determine which coalition will rule - in these, the majority recorded in the last general election was less than 5%. BN holds 24 of these seats, while Pakatan won 37.

Malaysiakini looks at the shaky seats, based on data compiled by the Socio-economic and Environmental Research Institute based in Penang.

Where danger lies for BN

BN's 24 marginal seats are all in the states that it lost to Pakatan or where PAS has a strong grassroots network - Perak (6), Pahang (3), Kedah, Selangor and Terengganu (2 each) and Perlis (1).
The remainder are in constituencies with a high number of non-Malay or non-Muslim voters - Sarawak (4), Sabah (2), Johor and Malacca (1 each).

Should there be a 5% swing away from BN, Umno would lose 13 seats (from 79 now to 66); MCA would lose six seats (from 15 to 9) and other East Malaysia component parties would lose five seats (from 41 to 36).

BN heavyweights living on the razor's edge include:

  • nazri abdul azizMinister in the PM's Department Mohd Nazri Abdul Aziz (Padang Rengas, 54.9% of vote, right)

  • Deputy International Trade Minster Mukhriz Mahathir (Jerlun, 53%)

  • Rafidah Aziz (Kuala Kangsar, 53.6%)

  • Deputy Transport Minister Lau Hui Chew (Sibu, 53.4%)

  • Deputy Public Works Minister Yong Khoon Seng (Stampin, 51%)

In MCA alone, three ministers and three deputy ministers would be affected:
  • NONETransport Minister and party president Ong Tee Keat (Pandan, 53.1%, right)

  • Tourism Minister and vice-president Ng Yen Yen (Raub, 54.1%)

  • Housing and Local Government Minister Kong Cho Ha (Lumut, 50.3%)

  • Deputy Finance Minister Chor Chee Heong (Alor Setar, 50.2%)

  • Deputy Foreign Minister Lee Chee Leong (Kampar, 53.6%)

  • Deputy Higher Education Minister Hou Kok Chung (Kluang, 53.6%)

With a 6% swing away from BN, five more seats would fall:
  • Human Resources Minister S Subramaniam (Segamat, 55.2%)

  • Umno vice-president and Defence Minister Ahmad Zahid Zahidi (Bagan Datok, 55.7%)

  • Umno treasurer and Finance Minister II Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah (Tambun, 55.3%)

  • Domestic Trade and Consumer Affairs Minister Ismail Sabri Yaakob (Bera, 55.9%)

  • KTMB head and former Works Minister Mohd Zin Mohamed (Sepang, 55.1%)

  • khairy jamaluddinUmno Youth head Khairy Jamaluddin (Rembau, 56.1%, right)

  • Minister in the PM's Department Nor Mohammed Yakcop (Tasek Gelugor, 56.3%)

  • Veteran Umno leader Tengku Razaleigh Hamzah (Gua Musang, 59.3%)

  • Energy, Green Technology and Water Minister Peter Chin Fah Kui (Miri, 57.8%)

This would also leave BN with only 83 seats, of which Umno will hold 46 (14 of these from Johor and 13 from Sabah); MCA will have six (four of these from Johor); Gerakan will have two (Gerik and Simpang Renggam); MIC will hold one (Cameron Highlands); and Sabah and Sarawak component parties will contribute 28.

Even in this worst case scenario, though, Umno head Najib Abdul Razak (Pekan, 78.7%), his deputy Muhyiddin Yassin (Pagoh, 71.3%), Home Minister Hishammuddin Hussein (Sembrong, 73.7%) and Health Minister and MCA vice-president Liow Tiong Lai (Bentong, 66.6%) will retain their seats.

Tomorrow: How Pakatan would fare
azlan




































azlan







'Racist' BTN: Bouquets and brickbats

'We were shown a picture of Anwar Ibrahim with an American. The instructor told us that he is a traitor to the country as he had a good relationship with the Americans.'This was among the issues raised during a nation building programme carried out by Biro Tatanegara or the National Civics Bureau, recalled fourth year economics student Fakhrul Zaki Fazial.

Fakhrul, who is studying in Universiti Islam Antarabangsa (UIA), said the focus of the talks is on the Malay race.

azlan"They (the instructors) also criticise leaders from the opposition and consider their criticism as being patriotic," he added.

Universiti Malaya student leader Mohd Ridzuan Mohammad, who attended the BTN programme in 2004, said there were even talks about other races being a threat to the Malays.

"It is not the right thing to do for BTN to play up racial sentiments... that will create racial rift...(as) this programme could influence some students (into accepting the propagation of racist ideologies)," he added.

Chin Shin Liang, a former Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) student who attended a BTN course in December 2008, related his experience.

"We were shown video clips of the Bersih rally and then pictures of war-torn Palestine with a caption; Is this what we want?...we were also shown an (unidentified) protester throwing stones."
'Promoting blind obedience'
azlanDescribing it as "incredibly biased", Chin said: "It does not show who the stone thrower is, probably a Mat Rempit who decided to join the fun or how the police provoked the protesters with a water canon in the first place."
He said the instructors also taught that the BN government is chosen by the people and therefore is the legitimate government while making no attempt to distinguish the political party and the government.

The instructors, he said, also suggested that all government agencies should serve BN and be careful of any requests from the opposition which is trying to topple the government.

"This is very misleading, because as a rule, government agencies should be neutral and serve the country as a whole (not just a particular party/coalition)," he added.

It is as if the course is suggesting that the BN government 'represents' the country and should be blindly obeyed without question, he noted.

Meanwhile, Fakhrul expressed doubts over BTN's choice of instructors.
"I feel that some of the instructors were not qualified because they were very emotional and not intellectual in their presentations.
"If students disagreed with their viewpoint, they would be scolded in front of everyone," he said.
'BTN taught us mutual respect'
Brickbats aside, there are some quarters who felt that BTN courses have been unfairly targeted.

Yesterday, a group calling itself 'ex-BTN graduates' held a press conference in Kuala Lumpur to air their views.

NONE"We feel it is our social responsibility to correct the lopsided views about BTN courses," said its leader Ahmad Shafei Ahmad Hanbali (left).

He denied that the modules sowed seeds of hatred towards other races. "BTN taught us how to mutually respect the rights of other races as spelt out in the constitution."

"It is not fair to say that BTN tries to create division when it is only teaching the country's official history," he said.

On the allegation that BTN is a propaganda tool of BN, Ahmad Shafei alluded that there was nothing wrong with teaching obedience to the sitting government.

"In a mature democracy, those who lost, even by one vote, must respect those who have won and the victory that the majority of the rakyat has given to the victors," he said.

NONEAlso coming to the defence of BTN was Majlis Gabungan NGO Pembela Negara (Magaran) legal adviser, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz.

He said everything that is taught in BTN courses follows what is spelt out in the constitution.

He explained that the special position of the Malays, Bahasa Melayu and Islam is clearly mentioned in articles like 152 and 153 of the constitution.

Mohd Khairul, who claims to be a BTN graduate himself, said "these are facts, not opinions."

ISO certification
As for allegations of facts, issues and images being manipulated and misrepresented, he explained: "These images and issue are not uncommon even outside BTN, these are usual fare in blogs, publications and other sources. Every fact, image and issue shown or mentioned is credited to sources."

"Participants can think for themselves, BTN is just exercising freedom of speech. I think that the use of those images are appropriate (in order to highlight certain matters)."

NONEAsked about the problem some graduates have with instructors, Mohd Khairul said: "Report the wrongdoings of the instructors and BTN will address the problem. Don't reject BTN totally."

In 2008, BTN was apparently awarded ISO certification by Sirim for its courses.

However, concerned parties have pointed out that Sirim's endorsement only confirms BTN's ability to deliver the training on a consistent basis, not an endorsement of the course contents.

Commenting on this, Tenaganita director Irene Fernandez asked whether the authorities who issued the certification are "conscious of the seditious and racially inflammatory nature of the curriculum".

Kisah umno, yahudi dan beruknya...

Ini menunjukkan baru nak dapat bunga duit wang Ihsan, yang najib nak bagi sangat tu.. keorang BN (Beruk Najib).

Mereka ini adalah beruk Yahudi dizaman nabi sebelum nabi Muhammad SAW, yang disumpah jadi beruk, dek kerana laknat tangkap ikan dihari Sabtu, tetapi guna helah hari sabtu, masuk bubu & tangkap hari Ahad...

Komen melalui email dari Abd. Ghani Salleh.

(sori bro... aku up kat sini, benda betul apa... tak perlu takut2)

Ini aku nak merapu pulak;

Dah dasar Yahudi, Allah pun diorang nak kelentong... last sekali kena sumpah laknat jadi beruk, beranak pinaklah sampai ke hari ini.

Tu pasal ada yang tersesat kat Malaysia ni... contoh macam Saiful Baukari tu... salah sekor daripadanya, sanggup bersumpah laknat walaupun Pusrawi dan Hospital Besar Kuala Lumpur melaporkan takda batang balak yang masuk dan lubang jubornya masih dara, ehhh... lubang jubor orang panggil dara ke... itu dari kamus mat Gay.

Hakim pulak, boleh menafikan dengan berkata "mahkamah berpendirian lapuran perubatan sahaja tidak memadai" habis tu laporan apa yang memadai dan di percayai...? Laporan Ayah Pin boleh ke...? Tak ke macam perangai beruk yahudi...?

Manakala Hakim-Hakim yang cuba menegakkan undang2 kena tukar, contoh macam Hakim yang mengendalikan kes DUN Kota Seputih, kan aku dah kata Mahkamah yang paling tinggi kuasanya di Malaysia ni ialah Mahkamah Tertinggi Umno Beruk.

Najip pulak, hak minyak orang lain... dia dengan geng kabinet dapur dia boleh berdolak dalih jugak, kan ke.. itu perangai Yahudi yang di laknat jadi beruk..!!!

Dah tu pulak pakat2 demo bagi mengesahkan yang diorang semua beruk (ini orang umno yang cakap, bukan aku yang cakap tak caya tanya Khairy Jamaludin), lepas tu suruh tarik balik Doa TGNA kerana takut akan menjadi Beruk agaknya...

Eloklah semua ahli umno cuba periksa tubuh badan korang tu... ada keganjilan luaran tak yang seakan-akan bakal mutasi kepada fizikal beruk..., keganjilan sifat dalaman tu memang dah ada kan..., so ... lu fikirlah sendiri yea....

Uiisshhh... banyak lagi lah story pasal beruk-beruk umno ni kalau nak di huraikan satu persatu..., tak termasuk lagi beruk tua yang dah pencen mungkin hasil DOA dari Allahyarham Ustaz Fadhil Noor dulu, supaya di panjangkan umur supaya dia boleh memecahkan pekong segala perbuatan beruk satu persatu dari masa ke semasa, contoh terbaru ada dalam blog dia. Bapak segala beruk pun dah menyampah dengan perangai beruk beruk ni... tapi ada juga beruk botak kata Bapak segala beruk ni dah nyanyuk... hu..hu..hu...

Umno = sarkis = Beruk = Yahudi = Memang patut kena laknat pun.... ha..ha..ha.... itu pun ada juga manusia luar yang nak berpaduang dengan Beruk... elok lah tu..., tapi jangan bawa masuk beruk dalam PAS sudah la...

PERGI MAMPUS DENGAN UMNO

Khalid janji dedahkan laporan tanah runtuh

KhalidIbrahim_thumb Kerajaan Negeri di bawah pimpinan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (gambar) tetap akan mendedahakan laporan kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa atas dasar keadilan kepada mangsa kejadian.
Bercakap dalam satu sidang media di ibu negeri hari ini, Tan Sri Khalid berkata kerajaan negeri akan mencari pelbagai ruang dan kaedah kerana rakyat Selangor berhak tahu punca tragedi itu.
Tan Sri Khalid ditekan dari pelbagai sudut oleh Kerajaan Persekutuan dan media arus perdana dari mendedahkan dokumen Akta Rahsia Rasmi itu.

Beliau turut diancam tindakan undang-undang, dan menghadapi kemungkinan diheret ke mahkamah.
“Amat tidak adil untuk tidak mendedahkan keputusan siasatan berkenaan kepada mangsa tanah runtuh berkenaan. Oleh itu mereka sekurang-kurangnya tahu mengapa ia terjadi dan pengajaran disebalik kejadian berkenaan.
“Jika tidak, kita guna kaedah lain pastikan mangsa dan komuniti sekurang-kurangnya  mendapat tahu perkara sebenar yang berlaku,” katanya.
Beliau berkata demikian selepas merasmikan Hari Kualiti 2009 di Dewan Jubli Perak, hari ini.
Khalid berkata pihak perundangan kerajaan negeri sedang mengkaji beberapa peruntukan lain untuk mengubah status dokumen itu sekiranya Kerajaan Pusat enggan menjawab pada rakyat.
Katanya kesemua Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) bersetuju memikul tanggungjawab penuh ke atas tindakan mengubah status dokumen berkenaan.
Tan Sri Khalid melahirkan dukacita kerana permohonan kerajaan negeri supaya dokumen tersebut dibuka kepada tatapan awam tidak mendapat maklum balas dari Kabinet.
Beliau berkata adalah menjadi tanggungjawab kerajaan negeri untuk bersikap telus dengan rakyat, dan tidak menafikan keadilan kepada yang berhak.
“Sebab mengapa Kerajaan Negeri Selangor tetap mahu besikap telus mengenai dokumen berkenaan adalah kerana ia adalah masalah tanah. Saya rasa apa sahaja keputusan yang dibuat kerajaan negeri akan bertanggungjawab berkaian isu tanah,” katanya.
Khalid juga menambah kerajaan negeri akan mendedakan dokumen berhubung isu-isu lain seperti risiko mendiami rumah di lereng bukit.
“Ia mesti didedahkan (risiko mendiami kawasan lereng bukit). Kita tidak boleh tidak membenarkan masyarakat mengetahui mengenai isu ini, ia tidak adil.
"Pada pandangan kami ia tidak perlu dikatakan sebagai rahsia kerana ia untuk maklumat awam,” katanya.

66,616 nama digugur dari senarai pemilih


Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menggugurkan 66,616 nama daripada rekod pemilih berdaftar kerana pertukaran alamat, kematian, dilucut kewarganegaraan dan sebagainya dalam Daftar Pemilih Tambahan (DPT) bagi suku tahun ketiga 2009.

DPT yang diperakui SPR itu adalah bagi tempoh Julai hingga September tahun ini.

Berikutan itu, jumlah pemilih pendatar terkini ialah seramai 11,085,863 - termasuk 81,625 pemilih dalam DPT suku tahun ketiga itu, yang terdiri daripada 67,502 permohonan pemilih baru dan 14,123 permohonan pertukaran alamat pusat mengundi.

Dalam satu kenyataan hari ini, SPR turut memohon kerjasama orang ramai untuk membantu SPR membersihkan daftar pemilih daripada senarai nama pemilih berdaftar yang meninggal dunia.

"SPR memohon kerjasama mana-mana waris untuk menghantar salinan sijil kematian atau permit mengubur waris-waris mereka yang telah meninggal dunia kepada SPR.

"Waris-waris boleh menghantar salinan tersebut secara pos atau faks atau datang sendiri ke mana-mana Pejabat Pilihan Raya Negeri ataupun ke Ibu Pejabat SPR di Putrajaya," menurut kenyataan itu.

Pemilih berdaftar turut digalakkan untuk menyemak Daftar Pemilih Induk 2006 bagi tujuan membuat pembetulan ke atas sebarang kesilapan seperti ejaan nama, nombor kad pengenalan, alamat, jantina dan sebagainya.

Orang ramai yang berminat boleh membeli DPT Suku Tahun Ketiga 2009 dengan membuat tempahan di Ibu Pejabat SPR di Putrajaya.

Sebarang pertanyaan boleh dibuat dengan menghubungi SPR di 03-8885 6500, mana-mana Pejabat Pilihanraya Negeri ataupun di laman web www.spr.gov.my. - Bernama

Anwar Di Aib : Sampai Bila?

Inilah remaja kelahiran UMNO, khasnya Puteri dan Putera UMNO.
Inikah yang dikatakan remaja 1 Malaysia yang berakhlak mulia dan berbudaya?


Dipetik berita semalam "KUALA LUMPUR 1 Dis. - "Saya bersyukur dengan apa yang diperoleh setakat ini, namun perjuangan belum selesai, banyak lagi halangan dan cabaran menanti di hadapan" [sumber]
Demikian reaksi 'mangsa' yang membuat tuduhan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Permohonan DSAI untuk membatalkan pertuduhan liwat yang dihadapinya ditolak mahkamah semalam. Mahkamah menetapkan perbicaraan kes liwat itu pada 25 Januari tahun depan.
Yang menghairankan saya, apa yang dimaksudkannya dengan ungkapan 'perolehinya selama ini' dan 'perjuangan belum selesai?'
Anda fikir sendirilah, siapa yang memberi, siapa yang menerima, apa yang diberi dan apa yang diterima, perjuangan apa yang belum selesai, perjuangan apa yang sudah selesai, ada lagi ke pertuduhan lain, ini semuanya konspirasi ke? Dan bermacam-macam misteri lagi.
Buah durian kalau ditebuk tupai, nampak kesannya.
Orang kalau ditumbuk bertubi-tubi nampak lebamnya.
Perempuan kalau dah kahwin, nampak 'hasil'nya.
Si 'smart-tunnel' tu, kalau dah di'lalui', nampak mudaratnya. Ni hampeh. Doktor pun mengesahkan tiada kesan apa-apa tusukan objek tajam atau tumpul.
al-brangi :
Satu fantasi diluar tahap pemikiran manusia.
Alam jin pun tak berlaku demikian rupa.
Atau iblis yang buat onar, terasa sakit-sakit lalu dibuat pertuduhan.
Anda dengan persepsi anda, hanya yang belum mumayyiz, belum 'aqil-baligh dan kurang waras saja yang akan mempercayai alam fantasi.

Penasihat Ekonomi Selangor: Anwar dapat gaji RM1 dan seorang kakitangan - Dzulfikar Mashoor

SHAH ALAM, 2 Dis: Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disahkan sebagai Penasihat Ekonomi Kerajaan Negeri Selangor dengan gaji RM1, dengan penuh rendah diri hari ini berkata, dia hanya ada sedikit pengalaman sahaja.

"Saya secara peribadi memang tiada pengalaman, kecuali sedikit di (peringkat) Persekutuan dan jadi juru kira-kira di Cheruk Tok Kun (kampung halangannya), tetapi saya akan membantu apa yang perlu," kata Anwar.

Anwar berkata demikian ketika memberikan ucapan alu-aluan selepas menandatangani surat perlantikan itu petang tadi.

Beliau dipercayai menjawab secara sinis tuduhan dan serangan yang dibuat terjadap beliau selepas perlantikannya diumumkan Khalid sebelum ini.
(Gambar: Anwar bercakap dengan Khalid semasa perisytiharan beliau sebagai Penasihat ekonomi Selangor hari ini)
Antaranya, Tun Dr Mahathir yang berkata, Anwar akan bangkrapkan Selangor dan itulah nilai Anwar...RM1 sebagaimana yang dinyatakan oleh seorang pemimpin Umno yang lain.

Perlantikan tersebut diumumkan sendiri oleh Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim ketika menyampaikan ucapan aluan dalam majlis Taklimat Pakej Rangsangan Ekonomi Selangor.

Anwar yang berucap kemudiannya merakamkan penghargaan kepada Khalid, Pakatan Rakyat serta kerajaan Selangor atas kepercayaan yang diberikan kepadanya.

"Saya dengan rasa rendah diri terima...Saya terima (pelantikan) setelah dapat restu dengan pimpinan Pakatan Rakyat (iaitu) Ustaz Abdul Hadi Presiden PAS dan Lim Guan Eng Setiausaha Agung DAP," jelasnya.

"Kehadiran saya adalah untuk membantu...jadi saya pun kena tandatangan surat jawatan jadi Penasihat Ekonomi Selangor dengan disaksikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri dan Pegawai Kewangan Negeri."

Beliau turut berikrar untuk memastikan ekonomi Selangor kian kukuh, berdasarkan pengalamannya menjadi Menteri Kewangan era 1990an lalu.

Anwar turut memuji ketelitian dan kejujuran Khalid dalam menguruskan ekonomi negara dalam nada yang cukup mesra.

"Saya begitu akrab dengan Tan Sri Khalid, saya kenal dia sebagai seorang yang tegas walaupun dia adalah ahli parti saya." jenaka Anwar.

"Bila saya kata bagilah RM1 kalau nak sangat saya jadi Penasihat Ekonomi (Selangor), saya ingat beliau akan menolaknya, tapi, beliau kata terima kasih (bersetuju) dan terus lantik saya dengan gaji RM1."

Beliau yang juga Ketua Umum PKR turut mengumumkan kakitangan yang akan membantunya di peringkat kerajaan negeri - Rafizi Hafiz, seorang jurutera dan akauntan yang pernah berkhidmat sebagai Pegawai Kanan di Petronas.

Jelasnya lagi, dengan pejabat yang sederhana dan seorang staff, beliau akan cuba meneruskan rundingan dengan beberapa syarikan konsesi air swasta agar agenda 'Merakyat Ekonomi Selangor' berjaya direalisasikan secepat mungkin.

"Dengan pejabat yang cukup sederhana, seorang atau dua staff mungkin kalau saya perlu, saya akan usahakan agar rundingan dengan syarikat konsesi air boleh diteruskan demi rakyat." jelasnya.

Selangor lindung pegawai dari OSA


Laporan akhir kajian tentang punca kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa belum pun didedahkan kepada umum dan Kerajaan Selangor berasa sangat kecewa kerana hasratnya untuk mengubah status laporan tersebut (to declassify) tidak mendapat sokongan Kerajaan Pusat.
Kerajaan Negeri dan agensinya Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) sudahpun menghantar surat kepada Kementerian Kerja Raya dan Kabinet Kerajaan Pusat memohon kebenaran untuk mengeluarkan laporan kepada umum tetapi sehingga hari ini, belum menerima jawapan.
Sehubungan itu, Kerajaan Negeri menegaskan pendiriannya sekali lagi bahawa Kerajaan Pusat mesti mendedahkan laporan tersebut demi kepentingan umum, terutamanya kepada penghuni Bukit Antarabangsa.
Laporan tersebut yang disediakan oleh Jabatan Cerun Bukit Kementerian Kerja Raya, dilaporkan sudahpun diserahkan kepada Majlis Perbandaran Ampang Jaya pada September lalu tanpa pengetahuan Kerajaan Negeri.  Hanya pada November ini Kerajaan Negeri dimaklumkan mengenai laporan tersebut.
Oleh sebab laporan itu menyentuh isu tanah, iaitu dalam kuasa undang-undang Kerajaan Negeri, maka Mesyuarat Ahli Majlis Kerja Kerajaan Negeri (MMKN) pada 18 November 2009, bersetuju menggunakan kuasa Menteri Besar menurut Seksyen 2C Akta Rasmi 1972 untuk mengubah status dokumen tersebut (to declassify the document).
Dengan ini diberi penegasan di sini bahawa Ahli-Ali MMKN (EXCO) bersetuju mengambil tanggungjawab penuh terhadap keputusan pengubahan status laporan tersebut.  Pegawai-pegawai lain Kerajaan Negeri pula tidak dilibatkan dalam usaha membuat keputusan tersebut, dan dengan yang demikian, mereka tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.  Maka dalam hal ini, Kerajaan Negeri memberi jaminan untuk melindungi kesemua pegawainya daripada apa-apa tindakan undang-undang, jika ada, yang berkaitan dengan isu ini.
Seterusnya, Kerajaan Negeri sedang melakukan segenap usaha bagi memastikan badan-badan dalam Kerajaan Pusat memberikan kebenaran untuk mendedahkan apa-apa laporan kepada orang ramai.  Pada masa sama, pihak perundangan Kerajaan Negeri sedang mengkaji beberapa peruntukan lain untuk mengubah status dokumen
tersebut sekiranya Kerajaan Pusat terus menafikan permohonan Kerajaan Negeri ini.
Tegasnya, Kerajaan Negeri Selangor tidak bersedia untuk membenarkan Kerajaan Pusat bersembunyi di sebalik Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan terus menafikan hak penghuni Bukit Antarabangsa dan orang ramai bagi mendapatkan maklumat sebenar dalam kes ini.
Terima kasih.
*Kenyataan media oleh Menteri Besar Selangor, Abdul Khalid Ibrahim.

MIER: Pelabur asing tak endah 'gula' insentif

Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) menyeru agar kerajaan mengkaji semula, dan membatalkan sistem insentif yang diberikan kepada Pelaburan Langsung Asing (FDI).  Secara terus terang, MIER menyatakan bahawa insentif gagal menarik pelaburan asing.
Sebaliknya, kerajaan perlu memberi tumpuan untuk menyelesaikan gejala rasuah dan birokratik di Malaysia agar mewujudkan suasana perdagangan yang mesra kepada pelabur asing.
Selain itu, MIER menganggap Model Ekonomi Baru yang diketengahkan kerajaan Najib mungkin menghadapi masalah.  Pengurangan kebergantungan kepada eksport, dan mengalih kepada ekonomi perkhidmatan yang berdasarkan keperluan dalaman sebagai langkah perangsangan ekonomi, mungkin tidak sesuai memandangkan Malaysia hanya mempunyai populasi yang rendah.
Seandainya kerajaan tetap menongkah arus globalisasi, maka ia mungkin berakhir dengan kesudahan yang negatif.
Ketika berucap dalam National Economic Outlook Conference 2010-2011 semalam, Pengarah Eksekutif MIER, Prof Emeritus Mohammed Ariff Abdul Kareem mengutarakan pandangannya bahawa tawaran insentif mungkin tidak membantu untuk menarik pelabur asing, kerana mereka tidak mengendahkan "gula" sedemikian.
Tidak tamakkan insentif
Mohammed Ariff berkata, apa yang diperlukan oleh pelabur asing adalah suasana yang mesra dan memberi kemudahan untuk pengurusan perdagangan, supaya perniagaan diusahakan dengan cepat dan berkesan.  Berbanding dengan "gula" seperti insentif, gejala rasuah dan birokratik mendatangkan kesan yang lebih besar dalam operasi perniagaan.
Mohammed Ariff (gambar kiri) berkata, "Seandainya kerajaan mampu menyediakan satu suasana yang mesra kepada perniagaan, pelabur asing tidak akan mengendahkan 'gula' di atas kek (ekonomi) ini.  Kerana pelabur asing akan memperolehi keuntungan dalam suasana perniagaan yang baik, manfaat yang diperolehi lebih besar berbanding dengan insentif."
Selain itu, Mohammed Ariff menganggap insentif yang dibekalkan akan mengehadkan pasaran dan persaingan bebas, tidak membantu untuk menarik pelabur asing jika dilihat dari jangka panjang.  Justeru itu, Mohammed Ariff mencadangkan agar kerajaan membatalkan sistem insentif untuk FDI agar mereka dapat bersaing dengan bebas.
Pada masa yang sama, Mohammed Ariff menyeru kerajaan untuk menyelesaikan masalah yang mendatangkan kesan besar dalam perdagangan, misalnya birokratik dan rasuah, agar mewujudkan satu suasana yang mesra untuk perniagaan.  Seandainya pelabur asing mengaut keuntungan dalam suasana perniagaan yang baik, maka kerajaan akan memperolehi manfaat melalui cukai.
Malaysia jauh ketinggalan
Mohammed Ariff mengambil Singapura sebagai contoh, untuk menunjukkan bahawa sesebuah negara tidak perlu menawarkan insentif, tetapi hanya perlu untuk mewujudkan suasana perniagaan yang ideal untuk pelabur asing.
Dalam hal ini, Malaysia jauh ketinggalan, malah gagal membandingkan diri dengan negara di rantau ini.  Mohammed Ariff memetik "Doing Business 2010 Rank" yang dikemukakan oleh Bank Dunia pada 2009 untuk menunjukkan bahawa negara maju seperti Singapura, New Zealand, Hong Kong, Amerika Syarikat dan Britain menduduki lima tempat tertinggi.  Malaysia yang sedang menuju ke arah negara maju, hanya menduduki tempat ke-23.
Selain itu, Indeks Persepsi Rasuah Malaysia jatuh dari tempat ke-36 pada tahun 2001 ke tempat ke-56 pada tahun 2009 (kedudukan semakin tinggi bermaksud semakin bersih), jauh ditinggalkan negara maju yang lain.
Malah, dari segi pencukaian individu dan perusahaan, Malaysia juga gagal mengikut rentak pesaingnya seperti Singapura dan Hong Kong.  Kini, pencukaian individu dan perusahaan di Singapura dan Hong Kong berada di antara 15% hingga 17%, namun Malaysia pula mencatat 25% hingga 26%.
Pada masa yang sama, menurut Global Cities Index 2008 oleh A.T.Kearney, Kuala Lumpur jauh ketinggalan berbanding dengan bandar-bandar utama di Asia, seperti Tokyo, Hong Kong, Singapura dan Seoul, dari segi aktiviti komersial, sumber tenaga manusia,  kelancaran informasi, budaya dan penyertaan politik.
Mohammed Ariff beranggapan bahawa kerajaan Malaysia perlu menyelesaikan masalah-masalah tersebut terlebih dahulu.
Apa yang baru dalam Model Ekonomi Baru?
Selain itu, Mohammed Ariff secara terus terang mendakwa bahawa tiada sesuatu yang "baru" dalam Model Ekonomi Baru atau negara berpendapatan tinggi yang dikemukakan oleh Najib, sekadar memenuhi apa yang termaktub dalam Wawasan 2020 yang diutarakan Mahathir Mohamad.  Pada hakikatnya, ketika Wawasan 2020 dikemukakan pada tahun 1990-an, matlamat yang digariskan adalah peralihan ekonomi kepada negara berpendapatan tinggi.
Namun, Mohammed Ariff menganggap pengurangan kebergantungan kepada negara Eropah dan Amerika (iaitu eksport), malah beralih kepada ekonomi perkhidmatan yang berorientasikan keperluan dalaman, mungkin bukan pilihan yang sesuai.
Menurut Mohammed Ariff, Malaysia hanya sebuah negara kecil dengan populasi sebanyak 27 juta orang, gagal mewujudkan satu pasaran besar yang didorong keperluan dalaman.  Dalam keadaan sedemikian, agak sukar untuk Malaysia meniru cara sesetengah negara membangun dengan populasi yang besar.
"...(keperluan dalaman) bukan, dan tidak dapat menjadi pengganti kepada pasaran eksport.  Seandaianya kerajaan tetap menongkah arus globalisasi, mungkin akan menerima akibat di sebaliknya," kata Mohammed Ariff.
Beliau berpendapat, langkah yang lebih realistik adalah memperluaskan intra-regional trade, atau meneroka pasaran baru, untuk mengurangkan kebergantungan kepada negara Eropah dan Amerika Syarikat.
*Neo Chee Hua ialah Assistant Editor MerdekaReview, edisi bahasa Cina.  Diterjemah dan disunting oleh Lim Hong Siang.

Nik Aziz Tak Akan Letak Jawatan



KOTA BAHARU: Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau tidak akan meletak jawatan sebagai Menteri Besar Kelantan walaupun didesak pelbagai pihak.
"Mustahil saya perlu akur dan meletakkan jawatan semata-mata kerana digesa oleh 200 orang budak-budak nakal, bawah pohon jati di pintu SUK (pejabat pentadbiran negeri Kota Darulnaim," katanya dalam satu kenyataan merujuk kepada demontrasi oleh satu kumpulan yang mahu beliau berundur kerana gagal memajukan Kelantan.
Kumpulan dikenali Jemaah Rakyat Prihatin Kelantan itu turut menyerahkan satu memorandum meminta beliau menarik balik kenyataan yang meminta penduduk Kelantan berdoa agar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ditimpa keburukan jika enggan memberikan wang royalti minyak kepada Kelantan.
Nik Aziz berkata beliau tidak akan menarik balik kenyataannya itu serta meminta maaf kepada Najib seperti yang dituntut oleh kumpulan itu.
"Mengapa harus saya hiraukan suara budak-budak Umno yang tak sampai 200 orang itu supaya saya meminta maaf sedangkan Presiden Umno (Najib) selaku orang nombor satu pun tidak menyuruh saya meminta maaf atau menarik balik," katanya.
Sebelum ini, Najib berkata beliau tidak akan meminta Nik Aziz meminta maaf tetapi katanya beliau tidak faham kenapa doa sedemikian perlu dibuat kerana kerajaan pusat telah membantu kerajaan Kelantan dengan menyediakan wang ihsan dan peruntukan lebih RM7 bilion dalam Rancangan Malaysia Kesembilan walaupun negeri itu diperintah oleh Pas.
Perdana Menteri juga berkata Nik Aziz perlu sedar bahawa umat Islam melihat hasrat untuk mendoakan keburukan orang lain itu sebagai keterlaluan dan tidak melambangkan semangat Islam.-BERNAMA

Doa ‘musnah’ Najib: MB Kelantan pertahan pendirian tapi berlembut



KOTA BARU, Dis 2 — Setelah dikecam hebat kerana meminta orang ramai secara umum mendoakan kemusnahan terhadap Datuk Seri Najib Razak jika Perdana Menteri tidak memberikan royalti petroleum kepada Kelantan, Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menukar sedikit saranannya itu dengan meminta agar doa dibuat secara individu. "Oleh kerana Perdana Menteri terasa hati bahawa sebut nama dia dalam doa, maka saya minta tidak sebut secara beramai-ramai, hanya disebut bersendirian," kata beliau dipetik Bernama.
Mursyidul Am PAS itu menyatakan demikian selepas mempengerusikan mesyuarat Exco hari ini.
Nik Aziz sebelum ini meminta orang ramai mendoakan agar Najib mengubah fikiran supaya memberikan royalti minyak itu, dan jika Perdana Menteri gagal berbuat demikian, orang ramai hendaklah mendoakan supaya Najib "ditimpa kemusnahan".
Najib juga berkata beliau tidak akan menggesa Nik Aziz agar memohon maaf atas pendiriannya itu.
Dalam reaksinya sebelum ini, Najib berkata beliau tidak faham kenapa doa sedemikian perlu dibuat kerana kerajaan pusat telah membantu kerajaan Kelantan dengan menyediakan wang ihsan dan peruntukan lebih RM7 bilion dalam Rancangan Malaysia Kesembilan walaupun negeri itu diperintah oleh PAS.
Perdana Menteri juga berkata Nik Aziz perlu sedar bahawa umat Islam melihat hasrat untuk mendoakan keburukan orang lain itu sebagai keterlaluan dan tidak melambangkan semangat Islam.
Berikutan kenyataan Nik Aziz itu, pelbagai pihak telah mengutuk beliau, dan semalam, Jemaah Prihatin Rakyat Kelantan berkumpul di hadapan pintu masuk bangunan pentadbiran Kota Darul Naim di sini untuk secara terbuka menunjukkan rasa tidak senang hati mereka.
Nik Aziz menjelaskan permintaan doanya pada peringkat awal ini adalah untuk meminta Tuhan mengubah hati Perdana Menteri supaya memberikan royalti minyak kepada Kelantan, dan jika itu gagal, barulah dibuat doa minta bala terhadap Najib.
"Jika tak beri barulah kita doakan kepada kemusnahan. Saya nak minta dia bayar royalti. Takkan orang buat kita, kita nak dok diam," katanya.
Nik Aziz berkata beliau kesal dengan pihak yang membesar-besarkan isu doa itu sehingga mencetuskan kekeliruan.

P. Pinang larang sertai BTN


Pulau Pinang hari ini mengikut jejak Selangor dengan memutuskan untuk melarang kakitangannya menyertai kursus Biro Tatanegara (BTN), yang menghentam pembangkang, berkuat kuasa serta-merta.

Pengumuman itu dibuat Timbalan Ketua Menteri 1, Mansor Othman dalam sidang media di lobi DUN Pulau Pinang tengahari tadi.

Beliau dilaporkan berkata langkah terbaru itu diambil kerana biro bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) itu tidak melaksanakan modul sebenar, malah mengisi modul "dengan sikap jijik, menghina dan mencemuh kepimpinan Pakatan Rakyat."

Kerajaan negeri juga sedang mengkaji mana-mana pihak yang menganjurkan kursus serupa kerana ada laporan mengatakan mereka sengaja melemparkan kata-kata nista kepada pihak tertentu yang tidak menyokong BN, lapor akhbar web PAS Harakahdaily.net.

Mansor, yang juga ADUN Penanti, dipetik berkata laporan yang diterima daripada peserta BTN amat mendukacitakan, malahan "ada yang tertekan dengan tindakan membuli peserta jika mereka tidak memberi kerjasama kepada penganjur."

Minggu lalu, Selangor melarang kakitangan kerajaan negeri dan pelajar di institusi pengajian tinggi miliknya menghadiri program BTN dengan alasan ia dijadikan tempat indoktrinasi dan punca pecah-belah antara kaum dan agama.

Dua lagi negeri Pakatan Rakyat, Kedah dan Kelantan, mengambil sikap tunggu dan lihat berhubung isu tersebut yang kini hangat dibahaskan sehingga kabinet mengarahkan sukatan kursus BTN dirombak agar sesuai dengan semangat 1Malaysia.

Pemuda PAS S'gor nafi hidup mewah



Dewan Pemuda PAS (DPP) Selangor menafikan sekeras-kerasnya dakwaan seorang penulis blog bahawa pemimpin dewan tersebut hidup mewah serta memiliki kereta mewah.

Timbalan DPP Selangor, Ahmad Zaidy Abd Mutalib berkata mereka, khususnya pemimpin dewan tersebut, tidak pernah hidup dalam kemewahan, seperti dakwaan tersebut.

Sebaliknya, kata beliau, mereka hidup sederhana, termasuk bekerja sendiri, dan tidak ada yang berjawatan besar dalam kerajaan negeri Selangor.

Selain bekerja sendiri, tambahnya, ada juga yang menjadi guru agama KAFA dan ahli majlis kerajaan tempatan, dengan elaun RM400 sebulan.

Beliau diminta mengulas dakwaan penulis blog, Abdul Rahman Talib yang lebih dikenali sebagai Tulang Besi, mengenai perkara itu, dalam blognya Malaysiawaves hari ini.

Tulang Besi mendakwa beliau "rasa pelik kenapa Pemuda-Pemuda (PAS) Selangor boleh tukar kereta mewah sedangkan pada Hari Raya Haji baru-baru ini, tiada bonus yang diberikan kepada guru-guru PASTI di Selangor? Bukankah wang yang lebih itu sepatutnya digunakan untuk jemaah dan untuk Islam? Dari beli mercedez, misalnya, apa salah beli Avanza atau Exora? Kemudian duit lebih tu bayar rumah."

Menurut Tulang Besi lagi, beliau membangkitkan isu tersebut bertujuan untuk mencegah budaya bermewah-mewah dalam PAS.

Tulang besi merupakan seorang yang rapat dengan PAS dan sering mendedahkan konflik dalaman parti itu.

Mengulas lanjut, Ahmad Zaidy menyifatkan tulisan Tulang Besi itu sebagai "mengarut dan berniat jahat" kerana mengaitkan perkara itu dengan PAS.

Sementara itu, Ketua Dewan Pemuda PAS pusat (DPPP), Nasrudin Hasan pula, ketika dihubungi berkata, perkara itu di luar pengetahuannya.

Bagaimanapun, katanya, beliau akan menghubungi Pemuda PAS Selangor untuk mendapatkan gambaran sebenarnya mengenai dakwaan tersebut.

"Secara umumnya, pejuang-pejuang Islam diajar hidup secara sederhana. Kalau ada yang tukar-tukar (kereta), hidup mewah, saya rasa tidak berlaku. Bagaimanapun, kita akan siasat," katanya.

DARI BERFATWA KINI MAKAN ROJAK

MENTERI GUNA BAHASA ROJAK - ANAK SEKOLAH KENA BAJAK


MUHYIDDIN LANCAR STANDARD GURU MALAYSIA – berita hairan

Muhyiddin Yassin, sebentar tadi melancarkan Standard Guru Malaysia (SGM) di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Tawau di Balung dekat sini.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, SGM adalah garis panduan bagi pembangunan profesionalisme guru berasaskan tahap kecekapan yang diperlukan.

Katanya, pelaksanaannya adalah berpandukan dua elemen iaitu standard dan keperluan.


"Semua guru boleh menggunakan SGM untuk mengukur dan menaksir prestasi kendiri, di samping menentukan keperluan latihan serta perkembangan profesional kerjaya berasakan prinsip pembangunan kerjaya berterusan," katanya.

KAH KAH KAH..

woit… BENDA AYAM APA STANDARD INI ?...kah kah kah..

woit…STANDARD INI DARJAH… kah kah kah..

woit… SEMBAB INI SAKIT APA?... kah kah kah..

kah kah kah… MI NO SPIK INGLIS…ATAU MI NO SPIK MELAYU…kah kah kah..

woit… DEWAN BAHASA DAN PETAKA… APA MALAON INI CAKAP?...kah kah kah…

woit…MALOAN INI CAKAP BAHASA MAT SALLEH KE CAKAP BAHASA ROJAK APA?.... kah kah kah..

woit… PATUT LAH ANAK ANAK SEKOLAH JADI BANGANG…kah kah kah..

kah kah kah… MENTERI INI LEBOH BANGANG … TAK TAHU MENCAPAI ISTILAH MELAYU… kah kah kah..

woit… CAKAP KETUANAN MELAYU… kah kah kah..

woit… CAKAP CINTA BTN… kah kah kah..

kah kah kah… MI SPIK ROJAK MI FACE FAT FAT… kah kah kah
Tukar Tiub

GST: Tidak ada cukai yang tidak membebankan — A. Kadir Jasin



DIS 2 — Pada 29 November, Bernama memetik Menteri Kewangan Kedua Datuk Ahmad Husni Hanadzlah sebagai berkata kerajaan telah menjalankan kajian yang “agak lama dan komprehensif” mengenai rancangan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST). Saya tidak berhasrat berbahas mengenai semantik dengannya, tetapi saya rasa kurang selesa apabila dia berkata kajian itu “agak lama dan komprehensif.”
Mengapa agak lama dan agak menyeluruh? Mengapa tidak lama dan menyeluruh? Bagi cadangan yang sangat penting macam GST ini, kerajaan tidak boleh main agak-agak.
Kerajaan wajib tahu dan yakin bahawa pelaksanaannya nanti tidak menjejaskan kesejahteraan rakyat seperti yang Ahmad Husni janjikan.
Cukai dalam apa bentuk sekalipun akan menjejas kesejahteraan orang atau pihak yang membayarnya. Sebab itulah macam-macam cara dan kaedah diperkenalkan oleh pemerintah di dunia bagi mengurangkan beban dan persepsi negatif percukaian.
Dalam keadaan paling teruk atau ekstrem, tindakan memperkenalkan cukai baru atau menaikkan kadar cukai yang sedia ada telah mencetuskan rusuhan dan dalam hal-hal tertentu telah menjatuhkan kerajaan.
Di negara kita sendiri, cadangan GST ini sudah lama dibuat tetapi tidak dilaksanakan kerana kerajaan kurang yakin dan kurang pasti kesannya kepada pembayar cukai dan pengguna.
Yang pasti adalah kerajaan tidak ada kerajaan yang akan memperkenalkan GST atau apa juga cukai jika ia tidak menambah hasil (pendapatan) perbendaharaan.
GST atau dalam bahasa Inggeris Goods and Services Tax adalah sejenis cukai di mana apa sahaja barang dan perkhidmatan yang digunakan oleh pengguna mengandungi elemen cukai. Sebab itulah ia juga dikenali sebagai cukai kepenggunaan (consumption tax). Dalam erti kata yang lain, asasnya jauh lebih luas daripada Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan yang ada sekarang.
Kali terakhir GST dibangkitkan adalah pada tahun 2004 apabila Pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan yang cukai itu akan dikuatkuasakan mulai 1 Januari, 2007.
Bagaimanapun, menjelang tarikh itu Pentadbiran Abdullah mengalami krisis kewibawaan dan keyakinan yang serius dan banyak cadangan tidak dilaksanakan.
Bercakap kepada pemberita di Gopeng, Ahmad Husni berkata sebanyak 143 buah negara telah melaksanakan GST. Dalam Asean hanya Malaysia, Brunei dan Myanmar yang belum memperkenalkannya.
Ini bermakna GST menjadi pilihan kerana ia adalah sistem percukaian yang paling luas asasnya dan paling produktif. Ahmad Husni berkata kerajaan menjangka pendapatan tahunan meningkat RM1 bilion dengan pelaksanaan GST bagi menggantikan Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan.
Pada 21 November, Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan yang rang undang-undang berhubung GST akan dibentangkan untuk bacaan pertama pada akhir sidang Dewan Rakyat sekarang.
Cara pemerintah dan media massa kawalannya menghebah dan memperjelaskan GST akan menentukan penerimaan atau penolakan rakyat jelata terhadapnya. Ini sangat relevan kepada Barisan Nasional kerana pelaksanaan cukai baru itu hampir dengan pilihan raya umum akan datang.
Menurut Ahmad Husni, GST dijangka dilaksanakan 18 bulan selepas bacaan kedua rang undang-undang pada Mac tahun depan. Ini bermakna cukai itu akan berkuat kuasa sekitar Ogos atau September 2011.


Logiknya kadar GST lebih rendah daripada kadar Cukai Jualan (5-15 peratus) dan Cukai Perkhidmatan (lima peratus). Di negara jiran Singapura kadar GST adalah tujuh peratus manakala Negeri Thai dan Indonesia 10 peratus. Ada ramalan mengatakan kadar yang akan dikenakan di Malaysia lebih rendah daripada itu — di sekitar lima peratus.
Seperti yang pernah dihujahkan oleh ketua bahagian percukaian tidak langsung firma perakaunan KPMG, Philppe Norre, cukai GST perlu dirangka dengan sebegitu rupa agar berkesan dan di masa yang sama tidak menyusahkan pembayar cukai.
Beliau berkata hanya bahan makanan asas dan perkhidmatan seperti kesihatan, perubatan dan pendidikan perlu dikenakan cukai paling rendah. Satu struktur yang mudah dengan hanya satu atau dua kadar adalah lebih berkesan dan berjaya. Tambahnya kebanyakan negara yang mengamalkan GST mengenakan satu kadar sahaja.
Kesimpulannya, pertama, tidak ada cukai yang tidak membebankan. Itulah sebabnya dalam bahasa ekonomi, kewangan dan fiskal disebut beban cukai (tax burden). Bagi GST ini, beban yang dianggarkan adalah RM1 bilion yang berupa penambahan hasil kerajaan.
Kedua, pelaksanaan GST jika tidak diawasi dengan ketat akan diperalat dan dimanipulasikan oleh pengeluar, pengedar dan peruncit untuk menipu (profiteering).
Di sinilah kita meletakkan satu lagi penanda aras kepada KPI Perdana Menteri kerana dia juga adalah Menteri Kewangan. Idea dan pelaksanaan GST kini menjadi tanggungjawab mutlak beliau.
Dan ketiga, tambahan hasil cukai daripada GST akan hanya memanfaatkan pembayar cukai dan rakyat jelata jika dibelanjakan dengan berhemah. Rekod pencegahan pembaziran dan penggunaan berhemah tabungan negara oleh sector awam belum cukup meyakinkan. — kadirjasinblogspot

Cop Ketua Umno Bahagian untuk dapatkan projek


KUALA LUMPUR, 2 Dis: Parlimen hari ini 'kecoh' apabila diberitahu bahawa terdapat surat pekeliling arahan untuk mendapatkan cop Ketua Umno Bahagian untuk kontraktor mendapatkan projek.
Perkara ini didedahkan di Dewan Rakyat oleh Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) dalam soalan tambahannya kepada Kementerian Kewangan berhubung projek-projek untuk kontraktor kelas A sehingga F.
"Saya dapat tahu ada perjumpaan seorang menteri kabinet yang mengarahkan supaya projek-projek tidak disalurkan kepada penyokong Pakatan Rakyat.
"Malah ada surat pekeliling mengarahkan kontraktor mendapatkan cop Ketua Umno Bahagian untukmendapatkan projek," katanya yang mengundang rasa tidak senang beberapa ahli parlimen BN.
Beberapa ahli parlimen cuba mengganggu Mahfuz seraya menjawab dan melaungkan :"Biasalah kroni."
Menjawab soalan itu, Timbalan Menteri Kewangan Senator Datuk Awang Adek cuba memperlekehkan soalan Mahfuz dengan mengatakan ianya tidak berlandaskan fakta dan bukti.
"Ini masalahnya, tidak mahu sebut siapa dan surat yang dikatakan pun tidak ada," katanya.
Lantas, Mahfuz bingkas bangun dan berjanji akan menunjukkan surat tersebut pada sidang Parlimen esok.
"Esok saya bawa surat dan bukti ada arahan itu!" katanya menyebabkan dewan sekali lagi kecoh.
Sebelum itu Awang Adek menjawab soalan Mohd Nizar Zakaria (BN- Parit) yang meminta Menteri Kewangan menyatakan strategik garis panduan dalam pengagihan projek-projek kepada kontraktor-kontraktor kelas A,B,C,D dan E diberi peluang sebagaimana kontraktor kelas F dan apakah bentuk polisi pihak bank bagi memudahkan pinjaman kepada kontraktor.
Awang memberitahu bahawa pemilihan kontraktor A, B, C dan D bagi melaksanakan projek kerajaan adalah melalui proses tender terbuka atau tender terhad bagi mendapat persaingan yang kompetetif.
"Inilah adalah sejajar dengan matamat kerajaan untuk mewujudkan persaingan yang sihat antara kontrator berdaftar," katanya.
Sebelum itu beliau memberitahu projek berjumlah lebih RM10 juta diberikan kepada kontraktor kelas A, diikuti susunan gred manakala kelas F sekitar kurang RM20,000 sehingga RM200,000 mengikut keupayaan.

Timb Menteri Akui pelajaran dalam bahasa ibunda lebih baik di Parlimen.


KUALA LUMPUR 2 Dis: Parlimen hari ini diberitahu bahawa punca pembelajaran Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SRJK) adalah lebih baik kerana mata pelajaran Sains dan Matematik diajar dalam bahasa ibunda.
Ini diakui sendiri oleh Timbalan Menteri Pelajaran Dr. Mohd. Puad Zarkashi ketika menjawab soalan tambahan daripada M. Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat) berhubung pengajaran di sekolah Cina lebih baik dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan isu masalah beban buku teks yang terlalu banyak dibawa oleh pelajar sekolah.
Beliau sebelum itu menjawab soalan Datuk Ismail Mohamad Said (BN-Kuala Kurau) bahawa buku teks sekolah yang dikatakan tidak meransang kefahaman pelajar dan sejauh mana buku komersial lebih baik berbanding buku teks sekolah.
Sebelum itu, Ismail mendedahkan bahawa terdapat penyelidikan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) bahawa buku teks yang digunakan di sekolah-sekolah kurang baik berbanding buku rujukan komersial yang ada di pasaran.
Menafikan kritikan itu, Puad Zarkashi berkata, buku rujukan komersial lebih berorientasikan peperiksaan semata-mata berbanding buku teks yang dipilih, ditulis, disusun dan disesuaikan selaras dengan Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran.
"Penyediaan buku teks juga disusun dengan pelbagai kaedah pedagogi pengajaran dan pembelajaran bagi tujuan mencapai hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk memperkembangkan potensi individu secara holistik dan bersepadu.
"Hal ini juga untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmoni daripada segi intelek,rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Oleh itu, buku teks yang digunakan di sekolah lebih baik dari buku rujukan komersial,” katanya
Menjawab soalan tambahan Ismail, Mohd. Puad berkata untuk merangsang kefahaman pelajar ia bergantung kepada kaedah pengajaran guru dan sumber yang diperolehi oleh mereka.

Mahkamah UMNO@BN bersidang 25/Jan/2010..!! Saksikan kes tersohor abad ke 21......

Institusi Kehakiman kita sejak lebih 20 tahun yang lalu, hancur dan berterabur. Ini semua adalah gara-gara tangan durjana pemerintah UMNO/BN sejak Mahadhir mula menerajuinya. In fact, ia menjadi seperti badut yang ditertawakan oleh dunia.

Individu-individu yang terlibat secara langsung dalam sistem kehakiman kita, yang dipertanggungjawabkan untuk memberi keadilan kepada semua, telah terpalit dengan skandal-skandal yang memalukan. Baik para hakimnya…. Peguam Negara serta teamnya…. para peguam yang BN-friendlynya…. semuanya sudah tidak boleh dipercayai. Hancur lebur kredibiliti dan integriti mereka.

Pengendalian dan perjalanan perbicaraan….. pendakwaan serta pertuduhan, malah cara penyiasatan dijalankan sangat pincang dan begitu selective dan berat sebelah. Ia kelihatan memihak kepada kepentingan pihak pemerintah dan suku sakat mereka. Obvious sangat…

Lihat saja kes Mata Lebam Anwar… kes liwat Anwar… kes salah guna kuasa Anwar… kes rasuah Anwar… kes pembunuhan Norita Shamsudin… kes pembunuhan Altantunya… kes korek-korek pita Lingam… kes rampasan kuasa kerajaan Perak, semuanya menimbulkan tanda tanya yang amat besar, menimbulkan keraguan serta dipertikaikan.

Why??? Sebab… Mahkamah Malaysia sudah jadi mahkamah rimba!! Mahkamah kangaroo!!! Ia menjadi pentas, tempat badut-badut beraksi. Lakonan mereka sungguh lucu dan menggelikan hati sesiapa saja yang menontonnya. Dan… aksi-aksi mereka, kekadang melambau dan keji sekali. Ya… lawak dengan aksi-aksi yang terover, membuatkan orang rasa muak, meluat dan benci!!

Yang terkini adalah… penolakan mahkamah terhadap satu lagi kes liwat Anwar, yang melibatkan seorang lagi pelakon baru ciptaan Satu Malaysia…. si Sayfool The Coffee Boy!!

Siasatan berserta bukti sahih, menunjukkan no entry pada ‘belakang’ si Sayfool. Bukan hearsay tapi medical proof… medical findings… from dua reliable sumber, credible doctors from Hospital PUSRAWI dan HKL. Kedua-dua sumber menyatakan dengan jelas dan tegas, tidak ada tanda-tanda whatsoever, yang menunjukkan ada penetration pada dubur si Sayfool. Maknya…. si Sayfool tidak diliwat. Tapi… apa mahkamah Malaysia kata??

Apa ke giler nya budak sekor ni??? Mengaku diri diliwat tapi doktor sahkan tidak ada apa-apa yang masyuukkk!!! Mengadu sana… mengadu sini. Last-last, Pejabat Peguam Negara kesian dekat dia… dan kata ada kes.

Polis pun siasat itu… siasat ini, siasat orang tu… siasat orang ni, ambil itu…ambil ini, doktor pun ambil itu…. ambil ini, periksa orang tu… periksa orang nidan akhirnya keluarkan laporan yang menidakkan apa yang didakwa oleh si Sayfool. Tapi… apa kata mahkamah Malaysia??

Itu yang pelik bin ajaibnya…. Jabatan Peguam Negara dan mahkamah masih berkeras dan berdegil hendak meneruskan kes ini. Tak ke lawak namanya???

Satu lagi lawak maut ialah…. keengganan Mahkamah memberikan bahan bukti pertuduhan yang secukupnya kepada barisan peguam Anwar untuk membuat persediaan bagi membela diri. Apakah Anwar akan diperlakukan macam tahun 1998 dahulu, dalam kes mata lebamnya?? Tangan diikat… mata ditutup dan dibelasah separuh mati. Nampak gayanya… dalam kes ini, ‘tangan’ Anwar masih diikat di belakang dan ‘mata’nya masih ditutup. Siapa pulak punya angkara kali ini?? Pejabat Peguam Negara dan Mahkamah Satu Malaysia!!!
Adilkah tindakan mereka ini??

Ha ha ha ha…. What do you expect?? Itulah dia sistem kehakiman yang kita ada hari ini. Sistem kehakiman yang dikendalikan oleh kebanyakannya lembu-lembu serta kuda-kuda yang telah dicucuk hidung dan dikenyangkan dengan pangkat dan kedudukan. Yang mereka tahu ialah mooo… mooo dan yeee haaah!!
So, pada 25 Januari depan kes Anwar akan mula dibicarakan. Kita tengok sajalah bagaimana lembu-lembu badut ini memainkan peranan mereka.

Bagi kita…. LAWAN TETAP LAWAN!!!

Che'gu Bard

Pemindahan wang secara haram sepanjang 2006 hingga 2009...patut la lesap

Sepanjang tempoh 2006 hingga 2009, sebanyak 114 kes pemindahan wang secara haram direkodkan oleh Bank Negara.

Setakat ini cuma 1 kes sahaja yang diambil tindakan,  Bank Negara juga enggan mendedahkan jumlah keseluruhan pemindahan wang secara haram yang berlaku dalam tempoh tersebut.

Kes 1: Mac 2008 melibatkan isteri menteri kanan yang memindahkan RM600 ribu ke Dubai

Kes 2: £3.2 juta pound sterling yang dihantar oleh seorang Tan Sri ke United Kingdom melibatkan seorang  bekas menteri.

dan terdahulu, melibatkan Menteri Besar NS yang memindahkan RM10juta keluar negara.

Sumber: Tian Chua

P/S-hmmm...apa lagi nak dikata, yang kaya makin kaya, yang miskin papa kedana, kita rakyat mengangga tengok duit-duit berterbangan ke sana ke mari sedangkan rakyat marhaen tersepit.

Pakatan sets up ‘anti-GST’ task force


Pua (seated left), Dzuklefly (seated centre) and Saifuddin (seated right) speaking on the task force. Behind them are several Pakatan MPs. — Picture by Choo Choy May
By Syed Jaymal Zahiid
KUALA LUMPUR, Dec 2 — Pakatan Rakyat (PR) is reinforcing its populist stance against the government’s move to introduce the Goods and Services Tax (GST) with the setting up of an anti-GST task force today.
PKR elections director Saifuddin Nasution, PAS research director Dr Dzuklefly Ahmad and DAP head economist Tony Pua will head the task force.

The government plans to table the GST Bill in Parliament this month and the debate is expected to begin in the March sitting next year. The GST will be implemented 18 months later.
Speaking at a press conference held to introduce the task force at Parliament lobby, Pua reiterated that the GST implementation must coincide with income increase.
Currently, only 1.8 million workers, or a mere 6.8 per cent of the population, pay income tax. He again repeated his argument that the GST is another way for the government to refill its drained coffers.


Second Finance Minister Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah did say that the new GST will raise approximately RM1 billion in revenue for the government per annum.
Despite this, PR lawmakers believe that the imposition of the GST will hit the poor the hardest as they will have to spend more for basic goods and services.

Isu BTN tidak berbangkit di Kelantan



Oleh Mohd Zuharman KOTA BARU, Dis 2 — Tiada isu boleh dibangkitkan berhubung program kursus Biro Tata Negara (BTN) memandangkan tidak ada sekolah atau institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) yang terlibat dengan kursus agensi itu di Kelantan.
Melainkan melainkan kursus tersebut dikendalikan oleh agensi pusat yang mengadakan program masing-masing, kata Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.
“Setakat ini tidak ada sekolah atau institusi di bawah kerajaan negeri terlibat dengan BTN. Maka tidak ada isu berkaitan berbangkit di sini,” kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider.
Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi Negeri, Dr Mahamed Fadzli Hassan berkata kerajaan PAS masih belum membuat keputusan berhubung larangan menyertai program BTN seperti diputuskan Selangor.
“Sekiranya tidak ada isu, maka ia tidak akan dibangkitkan dalam mesyuarat exco,” ujarnya.
Baru-baru ini kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor melarang kakitangan kerajaan negeri dan pelajar institusi pengajian tinggi di bawahnya menghadiri program anjuran BTN dengan alasan ia tempat indoktrinasi kerajaan Barisan Nasional (BN) menyemai benih perkauman.
Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Mansor Othman pula berkata kerajaan negeri juga bercadang untuk menurut jejak langkah kerajaan Selangor.
Ketua Umum PR Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak menafikan sebarang kursus anjuran kerajaan persekutuan atau negeri bagi tujuan meningkatkan kesedaran di kalangan rakyat.
Namun pada masa sama Anwar mempertikaikan corak persembahan dalam pelaksanaan program BTN  sejak akhir-akhir ini kerana bukan sahaja bercirikan perkauman sempit tetapi memupuk kefahaman menyalahkan kaum yang lain.
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Omar Osman dilapor berkata amalan “ceramah terbabas” dan sikap memaksa kumpulan terbabit menerima bulat-bulat setiap pandangan tanpa ada ruang perbahasan merupakan antara faktor dikenal pasti punca BTN ditolak generasi pelapis penjawat awam.
“Sepatutnya penceramah tidak keluar dari tajuk ceramah mereka, tetapi apabila seronok berceramah, itu yang sampai jadi ceramah terbabas.
“Jangan kaitkan politik dan beri tekanan kepada mereka,” jelasnya yang juga pernah menjadi penceramah program BTN sebelum ini.
Serentak dengan itu, beliau turut menyarankan modul sedia ada dalam pelaksanaan program berkenaan dirombak dan cara penyampaian perlu lebih segar selari dengan objektif sebenar.
Tegasnya, pihak berkenaan sewajarnya peka dengan perubahan dan anjakan paradigma generasi hari ini yang terdiri daripada ramai golongan cerdik pandai yang sudah matang, bahkan lengkap dengan hujah ilmiahnya untuk menilai setiap pandangan sebelum menerimanya bulau-bulat.

Jangan angkuh, PPP beri Murugiah kata dua

PETALING JAYA, Dis 2 — Parti Progresif Penduduk (PPP) memberi kata dua kepada Senator Datuk T. Murugiah, yang enggan tunduk kepada desakan melepaskan jawatan timbalan menteri walaupun telah dipecat enam bulan lalu, agar jangan bersikap degil dan angkuh. "Saya member nasihat di sini, janganlah terlalu degil dan angkuh. Buat sahajalah kerja sebagai timbalan menteri, janganlah pandai-pandai mahu cari pasal dengan PPP," kata Ketua Penerangan PPP A. Chandrakumanan dalam satu kenyataan.
PPP mengeluarkan reaksi terbaru ini ekoran pendirian Murugiah (gambar) bahawa beliau tidak akan melepaskan jawatannya dalam tempoh 14 hari yang diberikan oleh Presiden PPP Datuk M. Kayveas kelmarin.
Murugiah menyerang bekas bosnya sambil mempersoalkan “siapakah dia Datuk M. Kayveas yang mahu keluarkan notis” memintanya agar mengosongkan jawatan timbalan mentri dalam 14 hari.
“Datuk M. Kayveas tidak layak untuk meminta saya meletakkan jawatan sebagai timbalan mentri,” tegas Murugiah.
“Ini jawatan kerajaan yang pelantikannya dibuat oleh Perdana Menteri. Ini bukan jawatan parti. Oleh itu, nampaknya Kayveas tidak menghormati keputusan Perdana Menteri,” kata beliau kepada The Malaysian Insider kelmarin.
Sehubungan itu, Chandrakumanan memberitahu beliau juga hairan dengan kenyataan Murugiah yang boleh mengatakan bahawa Kayveas tidak ada kuasa untuk mendesaknya meletak jawatan sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.
"Sebab jawatan ini dipikul oleh beliau melalui PPP. Jadi mengikut artikel 6.10 Perlembagaan parti, beliau harus meletak jawatannya kerana beliau bukan lagi ahli PPP.
"Tak perlu jadi Peguam Negara untuk hantar notis... budak pejabat pun boleh hantar notis ini kepada timbalan menteri yang degil dan sombong ini.
"Selalu dia mengunakan nama Perdana Menteri, memang PPP tahu bahawa jawatan ini dilantik oleh Perdana Menteri dan kerajaan, tetapi dia perlu tahu macam mana kerajaan beri jawatan ini kepada beliau, bukan kerana Murugiah tetapi untuk PPP sebagai parti komponen Barisan Nasional.
"Jadi melalui PPP dia memikul jawatan ini, dia tak harus lupakan ini," katanya lagi.
Sehubungan itu, Chandrakumanan memberitahu PPP juga mahu Najib mengambil satu tindakan wajar dengan segera terhadap Murugiah sebab mengikut perlembagaan parti, beliau tidak boleh memegang sebarang jawatan kerajaan kerana bukan lagi ahli parti.
"Perdana Menteri juga harus mengambil tindakan ini dengan segara kerana kerap kali Murugiah membuat kenyataan dan berkata Perdana Menteri menyokong beliau, perkara seperti ini tidak baik untuk Barisan Nasional," katanya lagi.