Sabtu, 7 November 2009

Terima Kasih Kerana Menyokong Aziz Bari dan Abu Hasan..!!


Terima kasihlah kerana kritikan antum semua pada blog ni dan ramai yang menyokong dua orang tu. Tapi ingat, yang ramai tu dok sesat. Yang sedikit tu lah yang BENAR.

Allah Berfirman dalam Surah Al An'aam pada Ayat 116. yang bermaksud : A'uzubILLAHi minas syaitonirrojim, "Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)." ShodaqALLAHul'Azim.

Bersangka-sangka bermakna bercakap tiada hujjah Al Quran dan tanpa hujjah Al Quran ternyata sesat. Syabas kerana antum semua memilih jalan sesat.

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : "Bahawa Allah Berfirman kepada Adam: Panggillah 999 (sembilan ratus sembilan puluh sembilan) untuk menjadi penghuni neraka dari setiap bilangan seribu, panggillah seorang itu untuk menjadi penghuni syurga." (HR Muslim)

WAllahua'alam ....

Apakah ahli PAS mahu berubah kepada yang lebih baik dan mantap..???

oleh Lobai Kampung

Setidaknya Seminar Memperkasakan Parti yang diadakan di Taman Melewar pada 7 November 2009 telah memberikan petunjuk kematangan untuk mengenengahkan usaha memperbaiki parti Islam Semalaysia walaupun membuka ruang untuk dikritik. Ramai yang semakin sayang dan memberi perhatian di atas perkembangan PAS masa kini. Di atas segala pandangan yang diberikan sama ada mereka yang berada di luar PAS mahupun di dalam PAS masing-masing berpandangan pada sudut kedudukan mereka yang tersendiri.

Apa yang lebih utama dari segala pandangan itu sama ada dari luar atau dari dalam PAS harapnya ia bergerak di atas ketulusan mahu melihat kejayaan jemaah Islam PAS. Dr Aziz Bari memberikan pandangannya walaupun bagi sebahagian ahli agak kritis dan keras namun jika dibuat di atas ketulusannya marilah kita menerima dengan hati terbuka. Kita bersyukur, setidaknya kita tidak mudah reput dengan pujian yang melambung tinggi sehingga lupa akan kelemahan kita yang masih banyak perlu dibaiki.

Contoh terdekat bagaimana di Bagan Pinang. Kita merasakan kekuatan itu berada di pihak kita. Namun hakikatnya hanya diketahui apabila keputusan diketahui. Saat itu post mortem walau 1000 muka surat sekalipun tidak ada gunanya. Biarlah kita mengubah kelemahan kita sebelum kita diubah oleh rakyat yang hilang keyakinan pada kemampuan PAS.

Seminar Khas itu membuka ruang untuk pihak musuh membesar-besarkan lagi isu 'keretakan' PAS. Namun harapnya ahli PAS semakin matang untuk membaca dan menilai. Kata bijak pandai jika anda ingin menyelidiki kelemahan anda, selidikilah dari musuhmu. Penilaian musuh mungkin tepat pada pandangannya melihat kelemahan kita. Jika kita berkira untuk melihat siapa yang mendedahkan kelemahan kita, bimbang kita juga akan reput macam UMNO.

Marilah bersama untuk belajar menguruskan pandangan dan pendapat dalam masa yang sama tidak pula melebarkan titik perpecahan. Adab menghormati keputusan yang dibuat secara syura mesti dipatuhi sekalipun ada yang tidak kena dengan selera kita, kerana dari syura itulah datangnya rahmah dan nusrah dariNya. Berilah kepercayaan pada pimpinan yang diamanahkan. Kita terus bergerak dengan posisi masing-masing. Allah tidak akan memberi kemenangan jika kita sekadar hebat, tetapi tidak memenuhi syarat kemenangan yang dikehendaki Allah. Hizbullah akan terus dipelihara.. mereka yang tidak layak akan 'diundurkan' oleh Allah tanpa kita perlu memintanya. Yakinlah. Allahu Akbar

Lobai Kampung : Harapnya selepas ini penggantungan PAS Kawasan Seremban dapat diselesaikan segera oleh pimpinan jika benar kita sudah bersedia untuk BERUBAH ..

Hadi declares seminar a success for bright PAS future

By Asrul Hadi Abdullah Sani
KUALA LUMPUR, Nov 7 – In closing the seminar, party president Datuk Seri Abdul Hadi Awang told the delegates that there will be a light at the end of the tunnel even though many are arguing that his party is facing a leadership crisis.
He compared his party to a football team and stressed that the first half is far from over.
“Just imagine that PAS is like a football team and we have a manager who guides them. Then, we also have the commentators who critique the way we play.
“We should remember however, that there are also people who like to provoke us with throwing firecrackers to the field when we play. But we don’t ever throw the firecrackers back at them,” he said taking a jab at Dr Abdul Aziz Bari's earlier comment.
Aziz Bari had said that the delegates should not criticise him because he was “only a spectator watching a football match.”
He also stressed that the party should not reject the heavy criticism but should be willing to accept them.
“We need to be professional, we are not kampung football players. We should instead thank those who have given us constructive criticisms,” he said.
Earlier PAS vice-president Salahuddin Ayub announced the proposed five point resolution as the delegates were waiting in darkness as a power cut caused to black out half of the building.
The first point is that PAS should strengthened its pact with Pakatan Rakyat and be prepared for the next general election by always being proactive in allowing and sincerely PR to fulfil its promises.
The delegates also wanted the party to be more aggressive in making PAS supporter’s club more active in non-Muslim majority areas.
The proposed resolution also asked the party leadership to solidify party’s stance based on research and ensure that it reaches the grassroots.
The party leadership should also set a clear KPI for the party’s youth and the women’s youth wing to gain support from the young voters.
Finally, the delegates want the party to engage the people and launch a national “PAS for Everyone” campaign.
All the delegates then stood up in show of support and shout, “Allah is great!”
In a press conference held later, Hadi claimed the seminar was a huge success.
He believes that seminar proved that the party is democratic and is willing to accept any criticism.
“The seminar showed that PAS is democratic because it did not only allow party members to give constructive criticism but accepted the advice from non-party members and others,” he said.
He added the delegates showed great spirit and hoped that this would help the party to face future challenges.
“Today we have shown a great spirit when the delegates were able to conduct a lively discussion which was not out of control,” he said.
Hadi also stressed that the issue of unity government is now closed and the party is concentrating on its new partnership with Pakatan Rakyat (PR).
“We are consistent to be with Pakatan Rakyat because we believe in this new ship that we have built and should be further strengthened.
“We no longer want to be with a sinking ship (Umno). It won’t be brought up again because it has been closed, this is PAS and Pakatan Rakyat’s stance,” he said.
He pointed out that the party leadership will never reject the voice of its members but warn that there are “true and false” criticism.
“We are matured to accept criticism. However there is true criticism, and there is false criticism, we will take the true and question the false,” he said.
Hadi rejected pressure from certain groups calling for his resignation over the unity government fiasco.
“We will take full responsibility. Today we received the support and confidence from the delegates from across the country, this will help strengthen our stance,” he said.
He added that Datuk Nik Aziz Nik was not able to attend because he had to go to the hospital.

Hadi likens PAS to a football team

Although academicians and political analysts are of the view that PAS is facing a leadership crisis, party president Abdul Hadi Awang remains upbeat that there is light at the end of the tunnel.
Using an analogy of a football team, Hadi likened the party to a popular football team absorbing tremendous pressure battling on its home turf, watched by a huge number of supporters.

"Just imagine PAS as a football team. We have a manager and a coach guiding it. Then, we have the commentators who critique the way we play.

"The team is cheered on by vociferous supporters and provoked by rivals on the other end of the field. Some provoke us by throwing firecrackers on the field when we play.
pas seminar 071109 hadi awang"But we don't resort to ever throwing the firecrackers back at them," said Hadi during his winding-up speech at a party seminar in Kuala Lumpur today.

"Just like in the real world," he added, "where there are biting criticisms hurled at the party, leaders should not reject their views totally but instead "accept them with a magnanimous heart".

"It won't do any good to to the team if the captain or the manager is fired during half time of the game as result of emotional responses.

"We need to be professional, we are not kampung football players. We should instead thank those who have made constructive criticisms," said Hadi.

Earlier today, the PAS seminar saw many members retaliating against political analyst Abdul Aziz Bari for his stringent criticism of the party leadership.

We are like newly-commisioned ship

Later at a press conference, Hadi reiterated that PAS will remain in Pakatan Rakyat and vowed that the party will be consistent with its principles within the opposition coalition.

pas seminar 071109 02Likening the party's partnership with PKR and DAP to "a ship that has just been built", he said the ship needed to be tested and strengthened so that it could face challenges in the sea of democracy.

"We will face the storms with patience and prove to the people that we are committed to bringing changes to our country," said Hadi.

To a question whether he felt offended by the criticisms the party received from the academicians today, he said: "It is normal to have that.

"There are constructive criticisms and there are not. So we will take into account the constructive ones and we rebut the ones that needs addressing," he said.
Five resolutions achieved

Earlier, vice-president Salahuddin Ayub, who was also the seminar's chairman said that the party has passed five resolutions at the seminar.

They are:

  • To strengthen Pakatan and prepare for the next general election and to urge party leaders and members to be more proactive in administrating Pakatan.
  • Get more non-Muslim supporters to be more active in PAS.
  • Uphold and strengthen the party's principles through research and information.
  • Find ways to strengthen the Youth wing so that it could reach out to a wider audience of young voters.
  • Develop an action plan and strengthen the national campaign of 'PAS for all'.

PAS men slam unrepentant Abdul Aziz

By Debra Chong
KUALA LUMPUR, Nov 7 – PAS delegates slammed Dr Abdul Aziz Bari (pic) for criticising the party leadership but the UIA law professor remained unrepentant, arguing that his criticism was constructive.
Abdul Aziz courted controversy last month with an article published in Sinar Harian and stirred it further today when he asked why PAS members wanted to be close to Umno.
He had criticised the PAS leadership, which he saw aligned to president Datuk Seri Abdul Hadi Awang, for allegedly pushing a merger with Umno.
The academic’s views formed the basis for PAS spiritual adviser, Datuk Nik Aziz Nik Mat, to pursue an extraordinary general meeting (EGM) in an attempt to cleanse the party of “problematic” leaders, but which was replaced with today’s seminar.
Delegates present from all over the country loudly denounced Abdul Aziz as an “Umno agent” for publicly raising the issue of a “unity government” once again.
They repeatedly pressed the constitutional expert to reveal his sources for the allegations, noting that Abdul Hadi had this morning stressed that PAS is committed to the Pakatan Rakyat (PR) struggle to depose the ruling coalition and had shut the door on any more “unity” talks.
“Where did you get information to say that the president does not get along with Lim Kit Siang and Anwar Ibrahim?” a woman delegate asked, referring to the DAP and PKR leaders respectively.
The three opposition parties had joined forces after gaining major inroads among voters in the March 8 elections last year and had recently handed in their application to the Registrar of Societies to formalise their coalition.
Another delegate went further and called Abdul Aziz an “agent of the West” for forcing the concept of a two-party system on them.
The man, who did not identify himself, also likened the IIU don to an “agen nafsu”, which translates to a man with his own ulterior motives, for stirring up discord within PAS.
He received loud support from the floor, with cries of “Takbir!” and “Allahuakbar!”
Abdul Aziz took the verbal attacks in stride and explained that his criticism should be read constructively.
He added that he was only trying to stir the party’s imagination towards strengthening itself ahead of the next general election.
“Think for yourselves,” he advised.
“I did not insult the president or even mention his personal life. I only mentioned his post as the captain of this team,” he countered.
Likening the current political situation to a football match, Abdul Aziz claimed that he had the right as a “paying spectator” to comment.
Not all delegates found his views repugnant, judging from the way they leapt to his defence.
A woman delegate commended him for his willingness to share his bold views openly. She suggested that the leaders should note down his ideas because views from the grassroots which were conveyed through the proper party channels did not always gain traction.
Another delegate asked the rest of his partymen to keep an open mind and not take Abdul Aziz’s comments to heart.
“We must change. Medicine is usually bitter while food which taste sweet are the causes of sickness,” the young man said.
But many others remained unconvinced.
Two delegates from the Federal Territory slammed Abdul Aziz for failing to back up his allegations, unlike his fellow panellist, Universiti Malaya (UM) analyst, Dr Abu Hassan Hasbullah.
Abu Hassan had presented a detailed report predicting the future outcome of PAS based on a study carried out among 2,000 people.
“The more important thing now is to strengthen the party. Abu Hassan’s research will be good for our party,” said one man from the Kepong division.
The UM don’s survey results, backed by hard statistics, found greater favour among the delegates even though he shared the same ideas with Abdul Aziz.
Abu Hassan said that PAS must carry out serious reforms now if it wants to win the next general election.

JANGAN BUKA DIRI KITA PADA FITNAH DATO' TUAN IBRAHIM YE..???


Selain agama melarang membuat dan menyebarkan fitmah, tindakan dan perbuatan yang mengundang fitnah juga wajib dielakkan.

baiklah saye setuju dengan perenggan diatas, apakah tindakan diatas telah dimulakan oleh yang berbicara pemimpin dan mereka yang bersangkutan? sebab bagi yang berbicara hak itu adalah beliau yang harus melakukannya dahulu dan menjadi kesalahan jika ia berlainan dengan pribadi tersebut karena ada larangan dari agama yang melarang manusia berbuat itu dan ini sedangkan dirinya tidak begitu;

Naib Presiden PAS Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man berkata tanggapan atau persepsi salah terhadap parti dan pimpinan mestilah dicegah supaya ianya tidak merebak menjadi besar dan merosakkan perjuangan parti itu sendiri.

pun saye setuju: soalnya adakah parti berusaha lebih dulu atau tidak, karena semua persepsi yang ada baik negatif atau positif ia timbul dari keadaan yang tampak: jadi adakah mereka telah berusaha agar tidak nampak persepsi negatif dari diri mereka atau parti? INGAT:PAS HANYA MENEMPEL PADA AHLI.

Justeru katanya lagi PAS mempunyai akhlak jemaah yang mesti dipelihara dan sebarang perselisihan pendapat mestilah dikemukakan melalui saluran yang sedia ada.

"Jangan emosi walaupun berselisih pendapat sehingga sahabat satu jemaah kita hentam. Kita ada saluran.


INI SAYE SIKIT SETUJU DAN SIKIT TAK SETUJU:kita ada akhlaq betul, jangan emosi dan hentam semua jamaah betul, kita ada saluran betul,

baiklah kita ada akhlaq: akhlaq ialah satu nilai yang diasaskan kepada nilai mutlak dari agama yang direstui alloh walaupun ia dibenci manusi, berlainan dengan moral: dimana moral ialah satu nilai yang disandarkan pada nilai nilai yang diterima sesuatu tempat tak kiralah ia bertentangan dengan hukum tuhan.

berdasarkan akhlaq itulah kita menentang dan menegur demi kebaikan,dan kita telah menggunakan saluran yang ada, dengan berbisik secara pribadi , karena dikatan kita punya saluranlah keadaan sekarang ini terjadi,karena yang memegang saluran itu tak pernah memahami apa yang kita suarakan.

"Jangan kemukakan ketidak-puasan hati melalui media baru," katanya sewaktu menyampaikan ucapan di 'Seminar Memperkasa Parti', di Markaz Tarbiyah PAS Pusat Taman Melewar, dekat sini pagi tadi

ini bab gua tarak sangat setuju oo...setelahsaluran yang ada tak pernah mahu mendengar apa keluhan kita apa pilihan yang kau bagi?

ini bab kau ketinggalan bab keterbukaan dan bagaimana kau mendepani masalah yang ada denga kaedah dunia semasa, kau hanya mahu yang molek sedangkan yang golek dari kami kau tolak? piiiraaah.

Tuan Ibrahim menjelaskan bahawa PAS sebuah parti yang sentiasa terbuka kepada kritikan dan teguran:

kalau begitu terbuka jangan melenting dan menyerang orang secara gitu gitu deh..dah jadi isu baru nak berlembut? mmmmmmmmmm

dan kta yang kebawah ni biarlah pembaca pulak yang komen silahkan:
Tambahnya lagi, sebarang matlamat yang baik tidak menghalal cara atau perbuatan yang menyalahi agama atau dasar parti.

Yang penting ialah untuk uruskan perbezaan pendapat dan bukannya 'melebarkan' lagi perbezaan pendapat yang sedia ada, kata Naib Presiden itu.

"Jangan gadai prinsip Islam. Nak menang tapi jangan gadai untuk dapatkan undi," katanya kepada lebih 1,000 peserta yang hadir.

Selain itu, beliau turut menasihati agar PAS dan pimpinan serta ahlinya tidak leka dengan pujian yang mengundang rebah malah para penceramah juga mesti memastikan hujah dan ceramah disampaikan bukan sekadar 'syok sendiri'.

"Ceramah berjaya memperkukuhkan semangat antara kita tetapi belum tentu dapat menarik generasi baru yang lain," katanya.

Selain itu, beliau juga yakin, sebarang masalah yang dihadapi parti dapat diurus dengan baik, sungguhpun acapkali menghadapi pelbagai cabaran dan fitnah.

"Setakat ini, PAS membuktikan tiada antara wakil rakyatnya yang lompat parti dan PAS juga terbukti berjaya dalam menguruskan masalah," katanya.

Beliau sekali lagi menegaskan bahawa PAS mahu menajdi parti yang besar untuk mengambil alih kerajaan sedia ada dan oleh itu soal untuk berkerjasama dengan Umno tidak timbul sama sekali.

"Kita nak ganti Umno, bukannya bersama Umno." tegas beliau.


PAS kekal bersatu

Ternyata Seminar Khas Memperkasakan Parti anjuran PAS Pusat siang tadi telah menjadi tumpuan umum. Banyak ulasan dan spekulasi dibuat. Ia telah menghangatkan suasana yang sebelum ini tenang dalam parti. Apapun kehadiran penuh sesak para perwakilan di Dewan Dato Fadzil Nor sejak awal pagi membuktikan yang ahli-ahli dan pimpinan PAS lebih terpanggil untuk mendapatkan penjelasan dan prihatin tentang masa depan parti.

Saya hadir sekitar jam 8.30 pagi dan suasana sudah sesak walaupun program dijadualkan bermula jam 9.30 pagi.

Apabila para pimpinan masuk ke dewan ternyata melihat dua pemimpin tertinggi parti Tok Guru Mursyidul Am dan Tok Guru Presiden duduk mesra berbual dan berbisik-bisik menyejukkan hati saya dan saya yakin begitu juga yang lain yang hadir, ikhlas mahu melihat parti ini terus bertahan, pimpinan dan prinsipnya.

Saya tidak berhajat mengulas apa yang dibahas dan dibincangkan (kerana diperingkat ini pasti ia telah tersebar luas) tetapi secara amnya majlis berlangsung dalam suasana yang sungguh matang dan tertib, walaupun ada yang memilih meninggi suara.

Ayat muqadimmah yang digunakan oleh Presiden dalam ucap uatamanya, surah al Maidah ayat ke 54-56 ternyata memberi kesan besar kepada semua yang hadir. Ayat yang bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa yang menyeleweng dikalangan kamu dari ugamanya (Islam), niscaya Allah akan mendatangkan suatu golongan dimana Allah mengasihani mereka dan mereka juga mengasihi Allah; mereka bersifat merendah diri terhadap orang-orang yang beriman dan menunjukkan kemuliaan (kehebatan) terhadap orang-orang yang menentang Islam, mereka berjihad pada jalan menegakkan agama Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Itu adalah kurnia Allah yang diberikan kepada sesiapa yang Ia menghendaki; dan Allah itu maha luas kurniaNya, lagi maha mengetahui.

Sesungguhnya yang menjadi wali kamu ialah Allah, Rasul Nya dan orang-orang yang beriman, yang mendirikan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka sentiasa (patuh) kepada Allah.

Dan sesiapa yang berwalikan Allah dan Rasul Nya serta orang-orang yang beriman (yang begitu sifat-sifatnya) maka sesungguhnya golongan (parti) yang menegakkan agama Allah itu akan mendapat kemenangan.”

Ayat ini biasa diulang-ulang dalam majlis PAS, tetapi mengucapkannya pada hari ini ternyata memberi kesan kepada semua yang hadir, yang faham maksud dan rohnya. Bagi saya ayat ini telah menyelamatkan suasana dan menjayakan majlis ini keseluruhannya.

Yang pentingnya seminar pada hari ini menandakan bahawa PAS akan terus berperanan dalam masyarakat dan persada politik negara. Saf kepimpinan dan ahlinya akan kekal bersatu. Malah akan lebih bertenaga lagi. PAS terbit kuat dari seminar ini, insyallah. Berikut adalah petikan ucapan penggulungan Presiden:

“Pemimpin dipilih melalui muktamar parti, pemimpin adalah amanah.

Saya tidak akan membuang baju amanah ini... insyaAllah kita akan mengharungi gelombang perjuangan ini,

Kita ibarat orang-orang yang ada di medan (padang bola), yang lain daripada kita adalah penonton dan pengulas.

Walaupun ada teguran yang keras, suruh pecat kapten, buang pengurus, buang pemain, kita belum lagi habis separuh masa pertama.

Kita adalah kalangan profesional dalam bidang ini, bukan pemain-pemain kampung,"

Allahuakbar!

The skill of lying by Ong Tee Keat



Ong Tee Keat said today in an interview published by Bernama that he is willing to accept Liow Tiong Lai for the sake of the party.
How magnanimous of him.
He also claimed that he had tried to offer an olive branch to Liow through a "common friend" who waited in vain for an answer from Liow at Liow's house on Monday night.
That is an outright lie. No offer was made. There was no offer to make Liow deputy president and Chua Soi Lek the secretary-general.
The fact is OTK does not have the authority to make such offers.
The greater unity plan as he calls it was out together by Najib Razak.
Chua Soi Lek had managed to convince the PM, with whom he has a direct line, unlike OTK, that between the two men, they could control the whole of MCA.
This was a deal made behind closed doors.
The deal, of which details OTK has still refused to announce is this:
-the party will be split up between the two of them.
- party appointments will be made from the supporters of these two men.
- they will guarantee to the PM that peace will come back to MCA.
But the fact is even the PM does not really believe peace will come back to MCA.
Given a choice, PM does not want to have OTK as MCA president. He would rather have his friend Chua Soi Lek but Chua is tainted and can never be made MCA president or even a minister.
OTK knows all of this. He will now lie and do anythinbg necessary to kill off anybody that threatens him.
The truth is Liow, Wee Ka Siong and Kong Cho Ha represents the next batch of senior leaders.
And they are a real threat to him.
During the last CC meeting, OTK had been asked why he lied in public that he had already told Liow the details of the greater unity plan.
He was asked why he proceeded to make all sorts of accusations at Liow. All he did asa usual was keep silent.
That is OTK, the dirtiest mad egotistical MCA leader ever.
For the Chinese community OTK is now destroying any chance the MCA has of regaining their support and votes.
MCA is not just a joke but a disgrace to the Chinese in Malaysia because the name MCA has the word Chinese in it so it becomes a reflection of the community.
If OTK really had any integrity he should have resigned after losing the no confidence vote.
If OTK really wanted to unite MCA he should quit.
It is clear that OTK is the dividing force in MCA.

Hadi jamin isu kerajaan perpaduan tidak dibangkit lagi




KUALA LUMPUR: Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi jaminan isu kerajaan perpaduan tidak akan dibangkitkan lagi oleh pemimpin dan ahli parti itu.
Beliau berkata selepas Seminar Memperkasakan Parti anjuran parti itu hari ini berakhit, kesemua perwakilan yang hadir kekal dengan pendirian untuk tidak membentuk kerajaan perpaduan dengan Umno dan Barisan Nasional (BN) sebaliknya akan memperkukuhkan Pakatan Rakyat.
"Tak mungkin dibangkitkan lagi (isu kerajaan perpaduan), ia dah tutup... ini pendirian PAS, pendirian Pakatan Rakyat," katanya dalam sidang media di Markas Tarbiyah Pusat parti itu di Taman Melewar di sini hari ini.
Abdul Hadi menegaskan isu kerajaan perpaduan tidak timbul lagi dalam PAS.
Ditanya pandangannya sekiranya Umno masih berminat untuk membentuk kerajaan perpaduan dengan PAS, beliau berkata parti itu akan bersama parti yang sudah lemah.
"Kita dah tutup, kita tak perlu bersama dengan bahtera yang sudah lemah.
"Kalau mereka masih berminat itu hanya nak tutup masalah dalaman sendiri," katanya.

Seminar PAS luluskan lima resolusi



Hadi simpulkan seminar berjaya selesaikan masalah parti

KUALA LUMPUR: PAS menetapkan sasaran untuk meningkatkan semula sokongan golongan muda terutamanya bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.
Perkara itu merupakan satu daripada lima resolusi yang diluluskan pada Seminar Memperkasakan Parti anjuran parti itu hari ini.
Selain itu PAS juga akan mengukuhkan Pakatan Rakyat dan meningkatkan persiapan menghadapi pilihan raya umum ke-13 secara lebih proaktif.
PAS juga berusaha untuk meningkatkan sokongan bukan Muslim dengan bertindak aktif menubuhkan Kelab Penyokong PAS di kawasan masing-masing.
Resolusi lain yang dicapai ialah untuk memantapkan pendirian parti berdasarkan maklumat, informasi serta menguatkan parti di peringkat akar umbi seluruh negara.
Dalam pada itu, resolusi kelima yang diluluskan tanpa bantahan turut menggariskan usaha untuk membuat pelan tindakan antaranya menguatkan kempen nasional yang bertemakan 'PAS Untuk Semua'.
Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam sidang media selepas seminar tersebut berkata, resolusi yang diluluskan itu akan digunakan oleh pihak pengurusan parti untuk tindakan dalaman.
Menurut beliau, kejayaan seminar pada hari ini menunjukkan parti itu sentiasa bersikap terbuka dalam menerima kritikan.
"Kita berjaya adakankan seminar dengan menghimpunkan jentera parti yang datang dari seluruh pelusok negara kerana keterbukaan secara demokratik
"Bukan sahaja memberi peluang dari dalam parti untuk mengkritik secara membina bahkah kita menerima teguran dari tokoh yang bukan di kalangan kita," katanya.
Abdul Hadi juga dengan kejayaan seminar itu juga akan memberi lebih semangat kepada PAS untuk terus memperkasakan parti bersama Pakatan Rakyat.
"InsyaAllah kita dapat menunjukan satu prestasi yang baik, mengukuhkan parti dan menghadapi cabaran yang akan datang bagi membuat perubahan bersama dengan Pakatan Rakyat.
"Kita konsisten dan teguh dengan Pakatan Rakyat dan kita anggap ini adalah bahtera baru yang kita bina... ia perlu dikukuhkan lagi untuk melayari perjuangan dan membuat perubahan dalam negara kita," katanya.
Ditanya tidakkah beliau rasakan kritikan yang diberikan oleh tokoh-tokoh akademik yang turut sama sebagai ahli panel pada seminar ini dilihat begitu 'keras' terutamanya melibatkan kepimpinannya, Abdul Hadi berkata perkara itu merupakan isu biasa.
"Kita anggap perkara biasa, kita matang dengan kritikan, yang benar kita ambil, yang tak benar kita jawab," katanya.

Tiada tekanan gesa saya berundur – Hadi


KUALA LUMPUR, Nov 7 – Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyangkal beliau menerima tekanan daripada sesetengah puak agar melepaskan jawatannya sebagai Presiden PAS berhubung isu kerajaan perpaduan membabitkan Umno-BN.
“Kami akan mengambil tanggungjawab penuh. Hari ini kami menerima sokongan dan keyakinan daripada perwakilan dari seluruh negara, ini akan membantu memperkukuhkan pendirian kami,” kata beliau pada sidang media di akhir seminar politik sehari parti itu di Markas Tarbiyah PAS Pusat, Taman Melewar dekat sini petang tadi.
Sehubungan itu, Hadi juga menekankan, isu kerajaan perpaduan dengan Umno-BN kini sudah ditutup dan mahu memberi tumpuan ke arah kerjasama baru dalam Pakatan Rakyat.
Terdahulu dalam ucapan penggulungannya, Hadi yang memimpin PAS sejak September 2003 yakin akan ada cahaya di hujung terowong walaupun ramai berpandangan “PAS sedang berhadapan dengan krisis kepimpinan.”
Sambil membandingkan parti itu dengan pasukan bola sepak, Ahli Parlimen Marang ini berkata, “separuh masa pertama jauh daripada berakhir.”
“Cuba bayangkan PAS seakan sebuah pasukan bola sepak dan kita ada seorang pengurus membimbing mereka. Kemudian, kita akan ada pengulas-pengulas yang mengkritik cara kita bermain.
“Bagaimanapun kita harus beringat bahawa akan ada juga mereka yang akan memprovokasi kita dengan membaling mercun ke arah padang apabila kita sedang bermain.
“Tetapi adakah kita membaling semula mercun ke arah mereka,” kata beliau yang berhadapan dengan kritikan pemerhati politik Prof. Dr. Abdul Aziz Bari ketika sesi pagi tadi.
Malah katanya, PAS juga tidak sewajarnya menolak kritikan pedas yang dibuat, sebaliknya harus menerima pandangan-pandangan sedemikian.
“Kita perlu professional ... kita bukan pemain bola kampung. Kita seharusnya mengucapkan terima kasih kepada mereka yang memberikan kritikan konsturktif,” katanya.
Pensyarah undang-undang dari Universiti Islam Antarabangsa itu merupakan antara dua pemerhati yang membentangkan pandangan mereka pada seminar hari ini.
Seorang lagi ialah pensyarah kajian media Universiti Malaya, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah.
Hadi juga menyifatkan seminar hari ini mencatatkan kejayaan besar.
Beliau menambah, program itu membuktikan PAS merupakan parti yang demokratik dan sanggup menerima kritikan.
“Seminar ini menunjukkan PAS adalah demokratik kerana ia bukan sahaja membenarkan ahli parti memberi pandangan, malah menerima nasihat daripada mereka yang bukan ahli parti,” katanya.
Terdahulu Aziz menegaskan, perwakilan tidak wajar mengkritiknya kerana beliau hanya seorang “penonton yang mengikuti perlawanan bola.”
Malah Aziz juga berkata, PAS tidak akan berupaya menjadi parti alternatif sekiranya tidak dapat menerima perlembagaan negara yang mengiktiraf masyarakat bukan Islam.
Beliau juga menyelar sikap PAS yang gemar menyalahkan Umno setiap kali berlaku sesuatu yang negatif terhadap parti itu.
PAS sebaliknya harus melihat ke dalam parti dan mencari jalan untuk membetulkan apa juga masalah yang timbul, katanya.
“PAS harus menjadi sebuah parti yang terbuka dan menjadi tumpuan rakyat adalah lumrah, jadi jangan lagi bermain cara lama, ada benda sikit salahkan Umno, ini tidak harus dilayan, kita harus fokus apa yang ada dalam parti,” kata Aziz.
Abu Hassan pula berkata, PAS bermungkinan berdepan dengan masalah besar pada pilihan raya umum akan datang memandangkan kajian menunjukkan golongan muda mempunyai tanggapan negatif terhadap keupayaan kepimpinan parti sekarang.
Kata Abu Hassan, kajian yang dijalankan beliau bagi menjangka keputusan pilihan raya umum ke-13 itu juga menunjukkan golongan muda tidak kenal dengan pemimpin-pemimpin PAS.
“Menurut kaji selidik itu, yang mereka kenal cuma Mursyidul Am Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Hadi, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin (bekas mentri besar Perak), Mohamad Sabu dan Datuk Seri Azizan Abdul Razak (Mentri Besar Kedah),” katanya.
Abu Hassan berkata, kajian berkenaan turut meneliti laman-laman blog berunsur politik dan mendapati blog-blog yang sebelum ini menyokong PAS telah kembali menjadi atas pagar.
“Kajian menunjukkan blog-blog sedemikian meningkat 213 peratus,” katanya.
Dalam pada itu, Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub mengumumkan lima resolusi yang diputuskan oleh seminar hari ini, iaitu:
– PAS harus memperkukuhkan kerjasamanya dalam PR dan bersiap sedia untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang;
– PAS harus lebih agresif dalam menjadikan kelab penyokong lebih aktif di kawasan-kawasan pengundi majoriti bukan Islam;
– Kepimpinan PAS harus memperkukuhkan pendiriannya berdasarkan penyelidikan dan memastikan ia mendampingi akar umbi;
– Perlu menetapkan KPI yang jelas bagi sayap Pemuda dan Wanita bagi menarik pengundi-pengundi muda; dan
– Mahu parti melancarkan kempen PAS Untuk Semua di peringkat nasional.

KRITIK ORANG LAIN BOLEH,KRITIK PARTI SENDIRI MARAHKAN ORANG



Mengakui analisis Dr Abdul Aziz itu selari dengan tinjauannya mengenai kepercayaan politik, termasuk terhadap PAS, Dr Abu Hassan menyatakan kekecewaannya terhadap sikap beberapa peserta melepaskan geram kepada pembentang.

"Seminar politik sebegini diadakan buat kali pertama dalam sejalah politik negara. Masalah sepatutnya diselesaikan dengan intelektual, bukan dengan perbalahan. "Kenapa datang dengan soalan yang tersedia dari rumah, kemudian marah kepada pembentang. (Sikap) ini primitif. Yang hendak dibincangkan, (soal) kecerdikan politik.


"Kita kena tahu di kurun apa kita berada. (Zaman) ini bukan abad ke-13,” katanya, kali ini disambut tepukan gemuruh, tidak seperti kebiasaan penyokong PAS yang gemar bertakbir.Malah, setiap komen yang mengkritik kepemimpinan PAS dan kerajaan perpaduan sering disulam tepukan peserta, berbeza dengan reaksi terhadap pandangan yang mempertahankannya.Sementara itu sewaktu menggulung hujahnya, Dr Abdul Aziz berkata beliau tidak mempunyai bukti atau "ubat" untuk memantapkan PAS.

Begitu lah tanggapan penulis Dr Abu Hasaan terhadap sesetengah wakil PAS yang tidak mahu parti mereka di kritik.pada hal kritikan membina ini mebawa kepada kebaikan demi menjadi parti yang mengusai majoritinya sama seperti Umno yang mewakili kaum Melayu, namun Pas di lihat lebih terbuka sedikit apabila menerima ahli dari bukan Melayu dalam sedikit masa lagi sebagai sayap sokongan.

Benarkah Abdul Hadi itu 'Pak Lah versi PAS'?

"Kita ibarat orang-orang yang ada di medan (padang bola), yang lain daripada kita adalah penonton dan pengulas.

"Walaupun ada teguran yang keras, suruh pecat kapten, buang pengurus, buang pemain, kita belum lagi habis separuh masa pertama.

"Kita adalah kalangan profesional dalam bidang ini, bukan pemain-pemain kampung," kata Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang seperti dilaporkan mStar Online hari ini dalam berita bertajuk "Hadi tidak akan lepaskan jawatan Presiden PAS".

Saya malas buat poll. Tolong nyatakan dalam ruangan komen sama ada anda setuju atau tidak setuju dengan Prof Dr Abdul Aziz Bari yang menyatakan "Hadi umpama 'Pak Lah versi PAS'"

Sebelum tu, sedikit mengenai persepsi. Sebagai contoh, orang rumah saya suruh beli racun serangga - maklumlah banyak anai-anai. Pi kedai, Mamat Acheh tauke kedai tu suruh saya tengok macam-macam racun serangga yang ada dalam kedainya. Ada cap kuda terbang, ada cap kepah dan ada juga cap tenok.

Saya pun ambil cap kuda terbang. Bila balik rumah, Tok Kar, orang kampung saya yang saya hormat kepadanya tanya kat saya, "apa bukti racun cap kuda terbang ini bagus?"

Terngangalah saya nak jawab. Saya beli pakai rasa-rasa. Persepsi la kot. Saya mana ada makmal nak buat kajian. Saya rasa racun serangga cap kuda terbang itu bagus. Saya rasa ja.

Politik juga, kata orang, ditentukan oleh senjata bernama persepsi. Senjata itu sangat berbahaya. Lebih berbahaya lagi kalau kita kelaskan senjata itu tidak ubah seperti meriam buluh yang kita main masa kecik-kecik dulu.

Saya dah dengar lama orang kata apa yang Abdul Aziz kata. Tetapi, saya tak laporkan dalam blog ini sebab saya masih TAK NAMPAK pengganti Abdul Hadi. Saya tak nampak - tak nampak tak bermakna tak ada. Tetapi sungguh, saya tak nampak.

Petang tadi, saya bersembang dengan seorang tutor di universiti. "Aku dah lama kata gitu (Abdul Hadi umpama 'Pak Lah versi PAS')," katanya.

Anda boleh kata bakaq bohong. Maklumlah, bohong boleh meningkatkan hits blog ini.

Akhirnya, tolong tulis dalam ruangan komen - tidak setuju atau setuju bahawa Abdul Hadi umpama 'Pak Lah versi PAS' (saya malas buat poll). Tulis dulu tak setuju atau setuju - lepas tu ulaslah sampai berapa ela nak ulas sekalipun.

Berkaitan:
Nik Aziz terunggul, Hadi gagal (Malaysiakini 7/11/09)
Hadi likens Pas to a football team absorbing pressure (Malaysiakini 7/11/09)
Delegates question Nik Aziz's authority (Malaysiakini 7/11/09)
Hadi declares seminar a success for bright PAS future (Malaysian Insider 7/11/09)
PAS men slam unrepentant Abdul Aziz (Malaysian Insider 7/11/09)
Who holds the PAS strings? (Malaysian Insider 7/11/09)
Shah Alam MP says ulamas not above criticism (Malaysian Insider 7/11/09)
PAS, a fading moon? (Malaysian Mirror 7/11/09)

Janganlah Angkuh Dan Sombong Wahai Pemimpin PAS...


Tak sangka rupa-rupanya perkara itu begitu serius. Nasib baiklah Tok Guru Nik Aziz meletupkannya cepat. Kalau tidak, semua orang pakat duk sembunyikan benda-benda yang mereka tak suka itu, dengan anggapan ia hanya perkara kecil. Rupa-rupanya ia bukan lagi perkara kecil.

Selepas ia dipecahkan oleh Tok Guru Nik Aziz, barulah semua orang nak mengaku, barulah semua orang nak bercerita, barulah semua orang nak buka rahsia, dan saya pun menerima bermacam-macam aduan melalui SMS, emel dan telefon.

Memang kita tak menduga ia seserius itu. Nampak di permukaannya macam biasa saja. Nampak airnya tenang. Ada sedikit berolak dan berkocak di sana-sini sekali-sekala, itu biasalah. Lebih-lebih lagi selepas musim kemenangan. Ada yang terlebih gembira sikit. Ada yang mulai khayal dengan kesenangan dan kebendaan. Ah, manusia ...!

Makanya ramai juga yang jadi melenting dengan tindakan Tok Guru Nik Aziz itu. Tak dinafikan saya pun terima banyak juga reaksi yang marah kepadanya dan menuduhnya melalut dan meminta dia melepaskan jawatan dan sebagainya. Tapi, lebih banyaklah lagi yang bercerita dan membuka rahsia-rahsia buruk yang selama ini dipendamkan.

Seseorang dari Seri Gombak misalnya menelefon saya mengadukan cerita yang berlaku setahun yang lalu.

Rumahnya kena pecah dan dimasuki perompak, dan isterinya kena tetak hingga hampir putus tangan. Ketika isterinya di hospital hampir satu bulan, tidak ada seorang pun pemimpin parti atau wakil mereka datang menjenguk.

Dia sendiri berjumpa dengan seorang tokoh pimpinan di kawasannya selepas tokoh tersebut berpidato penuh semangat di hadapan ribuan penyokong, dan dia menceritakan peristiwa yang menimpa keluarganya itu, dengan harapan tokoh itu akan datang menziarahi isterinya di hospital.

"Kita bukan nak minta duit," katanya, bercerita melalui telefon kepada saya.

Lalu terhamburlah cerita yang dia pernah bekerja untuk parti, menampal poster, memasang bendera, membawa makanan kepada jemaah yang bekerja di musim kempen pilihan raya, dan macam-macamlah.

"Waktu kempen pilihan raya," katanya, "habis semua orang tua, orang yang uzur, orang yang sakit, kita cari hingga ke hujung-hujung kampung, untuk tunjukkan keprihatinan kita dan parti kita. Tapi selepas menang, kita beritahu sendiri ke telinga dia pun dia tak datang!"

Cerita itu berlaku lebih setahun yang lalu. Tetapi kenapa tiba-tiba dia perlu menceritakannya lagi, sekarang? Dan itu hanya satu daripada puluhan cerita dan aduan yang saya terima dalam tempoh yang singkat selepas ledakan oleh Tok Guru Nik Aziz itu.

Beberapa orang pula bercerita tentang tokoh-tokoh yang sudah pandai hidup bergaya, lupa pada cara hidup serba sederhana sebelum menjadi YB dulu. Jemput berceramah pun kalau orang tak ramai dah tak mahu datang. "Tanya pula, dah dapat permit? Dulu tak peduli pun itu semua."

Ada pula tokoh tu, kalau naik kapalterbang mesti kelas satu atau business class! (Ha, terkejut kau!) Buat rumah banglo baru lagi. Ah, macam-macamlah, hal-hal yang negatif begitu. Saya pun malaslah nak ceritakan semula. Anda tahulah apa yang saya maksudkan.

Maka saya merumuskan - Nasib baiklah Tok Guru Nik Aziz meletupkannya cepat. Seperti saya kata dalam tulisan lalu: "Lebih baik ia ribut sekarang daripada ia ribut tahun depan."

Betul! Bukan tujuan nak menyalahkan sesiapa. Cuma ... Lihatlah! Buka mata, buka telinga, dan dengarlah apa yang rakyat bawahan nak cerita. Memang mereka nak bercerita sekarang. Dulu mereka sanggup pendamkan rahsia-rahsia yang kurang enak mengenai pemimpin mereka. Tetapi hari ini tidak lagi. Hari ini mereka mahu bercerita. Maka dengarlah!

Dengarlah luahan rasa orang-orang di bawah yang sebahagian mereka ada yang sudah jadi bosan dan meluat disebabkan terlalu keliru dan sebagainya, hinggakan ada yang nak keluar parti pun. Janganlah pula kita sendiri yang keliru disebabkan terpesona dengan kemenangan, hingga mahu menganggap suara-suara dari bawah ini semuanya remeh dan tak perlu diambil kira.

Bagi saya, seperti yang saya sebut dalam tulisan dulu: "Ini suatu saat yang genting dan mencabar. Tiap gerakan atau organisasi perjuangan akan ada saat ujian yang sebegini. Menguji kebijaksanaan kepemimpinan, untuk menghadapi cabaran yang lebih besar di hadapan. Ada hikmah-Nya, untuk PAS (satu-satunya wadah untuk Islam didaulatkan di negara ini) menjadi lebih kukuh dan mantap."

Tak mengapa. Jangan takut menghadapi krisis. Dan jangan takut mendengar tuduhan, aduan, kekecewaan, kemarahan dan sebagainya itu. Ini semua adalah tanda-tanda parti yang sedang membesar dan menjadi dewasa. Kalau tak mahu ada krisis seperti ini, apakah kita lebih suka melihat 'satu-satunya wadah untuk mendaulatkan Islam di negara ini' terus kekal sebagai parti yang kecil untuk golongan tertentu sahaja?

Saya dan kawan-kawan seniman-budayawan-cendekiawan – kami bukan orang politik. Tetapi kami adalah pemerhati yang mempunyai komitmen dengan kebudayaan, kesenian dan ketamadunan bangsa dan negara (yang sebenarnya tidak boleh dipisahkan dengan politik).

Golongan ini (seniman-budayawan-cendekiawan) sebenarnya mempunyai peranan tersendiri dalam perjalanan hidup bangsa dan negara. Inilah mesej yang selama ini cuba dihantar oleh golongan ini kepada orang-orang politik, agar dapat dijalinkan persefahaman, demi untuk mewujudkan kehidupan yang lebih jernih dan bererti.

Tetapi sayangnya kami masih mendapati orang-orang politik itu kebanyakannya terlalu angkuh dan sombong (apalagi selepas menang), hingga bukan sahaja mahu menafikan kepentingan golongan 'budayawan' ini, tetapi juga mahu menafikan kepentingan untuk mendengar suara-suara di peringkat bawah, seperti yang cuba saya paparkan di atas itu.

Maka ada seorang penulis di kalangan kami, yang melihat dari sudutnya tersendiri, selalu menegaskan bahawa: "Orang politik ni semuanya sama saja. Umnokah, PASkah, KeADILankah, sama saja."

Saya dan kawan-kawan lain selalu membantah pandangannya. Tetapi akhir-akhir ini apabila dia mengungkit kata-katanya itu, kami hanya berpandangan sesama sendiri, walaupun sebenarnya saya sendiri tidak bersetuju dengan pandangan itu. -Dinsman

Hadapkan Abu Bakar Chik Ke Lembaga Disiplin!


Rupa-rupanya tiada satu pun peminpin PAS yang berkata benar mengapa TG Nik Aziz tidak menghadiri sidang akhbar selepas mesyuarat khas yang diadakan pada malam Rabu 28 Oktober 2009. Tiada seorang pun yang jujur mahu menyatakan hakikat. Penulis sedih. Penulis terpaksa menyatakan hakikat yang sebenar. Anda semua tahu apa yang berlaku pada malam mesyuarat khas itu ?? Mari sini penulis ceritakan. Ini sudah tidak menjadi rahsia lagi.

Ketika masing-masing menyatakan hujah, tiba-tiba Abu Bakar Chik(ABC) telah menyergah TG Nik Aziz.

"Nik Aziz dah tua dan nyanyuk, lebih baik letak jawatan sebagai Mursyidul Am PAS dan Pesuruhjaya PAS Kelantan".

Woiii mangkuk !!! kot iye pun nak peluk UMNO jagalah adab bahasa tu. Kau bercakap dengan Mursyidul Am PAS.

"Kalau boleh MB pun rakyat tok say(tolak) mu(TG Nik Aziz) sekarang ni...," ABC menambah.

Kurang ajar. ABC kata Ustaz Abdul Halim Abdul Rahman sudah bersedia menggantikan TG Nik Aziz sebagai Pesuruhjaya PAS Kelantan.

"Menteri Besar...banyak lagi yang boleh keje kalau Tok Guru berhenti...,"

Pandai pulak ABC ni panggil TG Nik Aziz sebagai Tok Guru. Kira bahasa lembut dia lah ni nak mintak TG Nik Aziz berhenti. Walhal dia tengah menekan TG Nik Aziz. Dia sedang memaksa Tok Guru letak jawatan. Sabar je la den.

ABC terus sambung gesaan dia supaya Tok Guru berhenti. ABC tegaskan, Prof. Harun Din(Mastermind UG) sedia pangku jawatan Mursyidul Am PAS.

Mesyuarat khas malam itu dihadiri lebih 50 orang pemimpin PAS. Dan ABC sanggup mencerca dan menghina batang tubuh TG Nik Aziz dalam mesyuarat yang disaksikan oleh semua orang. Banyak lagi diolog yang mahu penulis coretkan di sini. Tapi tidak sampai hati. Cukuplah. Dah tiada bahasa carut yang sesuai untuk ABC ni. Ini khas untuk mu ABC. ISA SAMAD KAU !!!

Cercaan dan penghinaan ABC dalam mesyuarat khas itu menyebabkan TG Nik Aziz sebak, lemah dan mulai sesak nafas. Lantas TG Nik Aziz dikejarkan Institut Jantung Negara(IJN). Itu sebab TG Nik Aziz tidak muncul dalam Press Confrence. Ulang sekali lagi. TG Nik Aziz tidak hadir sidang akhbar selepas mesyuarat khas kerana semasa itu TG Nik Aziz sudah berada di IJN.

Hairan bagaimana TG Nik Aziz dalam keadaan sesak nafas dan tangan memegang dada keluar dari pejabat agung PAS tanpa disedari oleh semua wartawan dan lain-lain?? Mesyuarat khas itu diadakan di tingkat 5. TG Nik Aziz dengan dibantu beberapa orang turun melalui lif. Lif turun terus ke B iaitu basement atau tempat parking kereta bagi Pimpinan utama PAS. Tok Guru terus naik kereta di basement lalu dikejarkan ke IJN. Para wartawan tidak akan perasan kerana basement di Pejabat Agung PAS jalan raja laut terkebelakang dan terlindung dari pandangan mata. Sedangkan mereka iaitu para wartawan berkubu di tingkat G bangunan tersebut.

Tetapi yang lebih hairan mengapa boleh ada pimpinan PAS seperti ABC sanggup mencerca TG Nik Aziz dan memaksa TG Nik Aziz letak kesemua jawatannya samada dalam parti dan dalam kerajaan negeri. Itu namanya kurang ajar. Penulis yakin ABC ini telah diarahkan oleh Mustafa Ali dan dipersetujui oleh TG Hadi dan Harun Taib. Mula-mula mereka sindir TG Nik Aziz dengan mengeluarkan press statement supaya pemimpin jangan guna blog untuk meluahkan rasa hati. Sindiran itu hanya khas untuk TG Nik Aziz. Tetapi pemimpin PAS seperti Hasan Ali, Nasarudin Mat Isa dan Roslan SMS boleh guna dan memperalatkan blog dengan memanggil blogger UMNO dan blogger PAS yang pro UG. Siap boleh dedahkan rahsia besar PAS kepada blogger UMNO semata-mata nak menyelamatkan tengkuk masing-masing. Hasan Ali, Nasarudin Mat Isa dan Roslan SMS hanyalah budak suruhan puak PAS Terangganu. Roadshow Hasan Ali di seluruh negeri Selangor pun atas arahan dari Mustafa Ali konon dengan roadshow tersebut Hasan Ali dan puak PAS yang pro UG tidak bersalah dan memperlekehkan TG Nik Aziz dalam pada masa yang sama.

Nampak tak macam mana politiking pemimpin PAS Terangganu. Memang menjijikkan. Geng Terangganu ini sebenarnya sudah mabuk kuasa. Kuasa yang mereka terlepas pada Pru tahun 2004 amat menghantui mereka. Macam orang gila talak. Ini bukan tuduhan, tetapi pemimpin PAS Terangganu merompak kekayaan negeri mereka dengan serban dan jubah pada tubuh mereka. Pandai tak mereka menipu rakyat ?? Mereka tak pandai mana pun tetapi kita lah yang bodoh kerana mempercayai mereka dan menganggap mereka maksum kerana jubah dan serban mereka. Mereka senyum semasa mereka menipu kita.

Selain gilakan jawatan Menteri Pusat dalam Kerajaan Persekutuan, geng-geng Terangganu ini ego dan tidak pandai merendah diri. PAS boleh lupakan Pru-13 jika tidak membuang pemimpin dari clan Terangganu ini dengan seberapa segera.

Bagi mereka yang ragu dengan cerita penulis mengenai bagaimana ABC menghina dan mencerca TG Nik Aziz supaya letak jawatan hingga Tok Guru dikejarkan ke IJN, anda sendiri boleh bertanya terus kepada lebih 50 orang pimpinan PAS yang hadir pada mesyuarat khas pada malam itu. Sahihkan fakta ini dengan mereka. Suruh mereka bersumpah atas nama ALLAH. Suruh mereka bersumpah bohong.

Kepada ABC yang kurang ajar, Mustafa Ali yang penipu dan TG Hadi yang khianat kepada pengundi !!! Sila nafikan segala pendedahan ini jika kalian bermaruah.

Buat sekian kalinya, penulis menegaskan sebab mengapa TG Nik Aziz tidak menghadiri press confrence selepas mesyuarat khas pada malam itu kerana TG Nik Aziz dipaksa letak jawatan oleh clan PAS Terangganu lalu sakit dan dikejarkan ke IJN bagi menerima rawatan. Ali_baganutama

Ulasan GB

Saya minta Pengerusi Lembaga Disiplin, Ust Tuan Ibrahim Tuan Man jangan buat-buat terlepas pandang terhadap isu ini. Jangan hanya tahu nak membelasah kumpulan anti-UG sedangkan golongan kamu sendiri yang menyokong Ug yang mengina Mursyidul Am PAS dibiarkan.

Malah di Seminar Memperkasakan PAS hari ini sekali lagi Abu Bakar Chik melakukan penghinaan terhadap Prof Abd Aziz Bari yang dijemput PAS sebagai ahli forum apabila beliau menyatakan "Minta maaflah, hari ini saya sampai tidak boleh nak lihat muka Prof Aziz". Hebat dan tinggi sangat ker ilmu Abu Bakar Chik berbanding orang lain terutama Prof Abdul Aziz yang sehingga tak boleh pandang mukanya. Kalau begitu mengapa datang? Mengapa bangun berbahas? Beliau sepatutnya menghormati keputusan jawatankuasa Seminar yang mengundang Abdul Aziz. Abdul Aziz pada bila-bila masa boleh menyatakan "pinggan tak retak nasi tak dingin - orang tak hendak aku pun tak hingin!"

Itulah satu contoh terbaik gelagat salah seorang pemimpin PRIMITIF dari Trengganu! Abu Bakar Chik namanya.

Who holds the PAS strings? / Bos PAS: Hadi atau Nik Aziz?


By Debra Chong
KUALA LUMPUR, Nov 7 – Who is the boss in PAS? The question – brought out in the open by a Negri Sembilan representative, Mohd Khairil Anuar Wafa – underscores the entire Islamist party’s special seminar here today.
The gathering was intended to strengthen the party’s ranks and dispel persisting views of a irrevocable split between party president Datuk Seri Abdul Hadi Awang and its spiritual adviser Datuk Nik Aziz Nik Mat.
“Who is the real authority in the part? The president? Or the Mursyidul Am?” Mohd Khairil asked.
He said the grassroots were confused over whose orders they should follow.
“We don’t want two captains in one ship,” he added, and warned that if the issue was not made plain and clear to the members and the masses, it would spell the end of the party. “This will cause the ship to sink,” he said.
Mohd Khairil also noted a need for the central leadership to be clear in stating the party’s policies and direction because the party seemed to be “moving without a destination.”
He slammed them for being slow to nip disputes in the bud, such as when they were still at party-level, which allowed the issues to grow out of hand and become a national problem and cited the growing disagreements among Pakatan Rakyat (PR) components in Selangor as an example.
Mohd Khairil explained that he was fully supportive of the party’s expressed desire to remain a part of PR, but the coalition must be clear about the common objectives and what each party can and cannot do.
He was frustrated at the seeming limits placed on PAS to talk about the rights of Muslims and Malays even though they constituted the majority community in Malaysia.
He pointed out that the core issues were still ambiguous, especially on Islamic issues, which frequently sowed confusion among partner parties and the public.
“What’s the stand now on setting up an Islamic state?” he asked.
“The Islamic policy must be explained in detail so supporters can get the benefit of understanding the Islamic movement,” Mohd Khairil said.
The delegates before Mohd Khairil had expressed their concern over the public perception that PAS is less committed to making the fledgling alliance a viable alternative to the ruling front than its other Pakatan partners, DAP and PKR.

Bos PAS: Hadi atau Nik Aziz?
KUALA LUMPUR, Nov 7 – Seminar politik PAS berubah “panas” pada sebelah petang tadi dengan teguran perwakilan Negeri Sembilan yang membangkitkan persoalan “siapa sebenarnya bos (nakhoda) dalam PAS?”
“Siapa pihak yang ada autoriti dalam parti? Presiden? Atau Mursyidul Am?” soal perwakilan Mohd Khairil Anuar Wafa ketika membahaskan ucaptama Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Menurut perwakilan ini, ahli akar umbi kini terkeliru sama ada mereka perlu mematuhi arahan Abdul Hadi selaku Presiden ataupun Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga Menteri Besar Kelantan.
“Kami tidak mahu ada dua kapten dalam satu kapal,” kata Mohd Khairil lagi.
Seminar hari ini diadakan ekoran teguran Nik Aziz yang mencadangkan supaya Muktamar Agung Khas (EGM) diadakan bagi menukar ‘dua tiga kerat’ pemimpin dalam parti itu - antaranya Abdul Hadi, Timbalan Presiden Nasharudin Mat Isa, Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali dan Datuk Dr Hassan Ali yang merupakan Pesuruhjaya PAS Selangor.
Nik Aziz mendakwa perlunya ada perubahan dalam “pemain-pemain utama” yang menduduki kerusi kepimpinan PAS di peringkat pusat ini kerana masih berterusan dengan isu kerjasama dengan Umno bagi membentuk kerajaan perpaduan.
Ia bukan satu-satunya teguran Nik Aziz terhadap sekumpulan pemimpin dalam PAS selepas berakhir Muktamar Agung PAS Jun lalu.
Sehubungan itu Mohd Khairil memberi amaran, jika soal itu tidak diperjelaskan lambat laun akan memudaratkan PAS.
“Ini akan menyebabkan kapal (PAS) karam,” katanya lagi.
Mohd. Khairil juga menekankan tentang keperluan kepimpinan pusat untuk bertindak jelas dalam menetapkan dasar-dasar parti dan hala tuju kerana kini “parti seolah-olah bergerak tanpa mengetahui destinasi.”
Sambil merujuk kepada perselisihan dalam Pakatan Rakyat Selangor, beliau juga mengecam kegagalan kepimpinan parti untuk menangani apa jua pertikaian sehingga ia muncul sebagai masalah nasional.
Oleh itu jelas Mohd Khairil, beliau menyokong penuh agar PAS kekal dalam PR untuk mengharungi politik domestik.
Bagaimanapun katanya, ikatan PR perlu jelas tentang objektif bersama dan apa yang setiap komponen perlu lakukan untuk mengekalkan kerjasama semasa.
Beliau juga melahirkan kekecewaan ekoran tindakan mengehadkan ruang bagi PAS membincangkan hak-hak umat Islam dan kaum Melayu meskipun mereka merupakan penduduk majoriti negara ini.
“Apakah pendirian (PAS) dalam soal membentuk negara Islam,” soal beliau.
“Dasar Islam perlu dijelaskan dengan terperinci bagi membolehken penyokong mendapat manfaat pemahaman tentang gerakan Islam,” jelas beliau.
Dalam ucaptamanya pagi tadi, Abdul Hadi berkata, PAS akan terus kekal dalam PR yang turut dianggotai DAP dan PKR untuk memimpin rakyat ke arah perubahan yang hakiki.
Abdul Hadi berkata, PAS akan memainkan peranan lebih aktif bagi memperkukuhkan penyertaannya dalam gabungan parti berkenaan.
Bagaimanapun, Abdul Hadi berkata, PAS perlu mengamalkan keterbukaan dalam mengadakan hubungan dengan semua pihak bagi membawa penyertaan yang memberi kemenangan kepada Islam, mengikut konsep dakwah dan siasah syariah.


Reformasi PKR (2)



Oleh: M3M
Ketuanan Rakyat adalah slogan keramat yang juga salah satu manifesto Pakatan Rakyat. Ia merupakan salah satu faktor yang berjaya menarik sokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat dalam PRU12 dahulu.
Namun, sehingga kini, ramai yang masih samar tentang apa sebenarnya Ketuanan Rakyat itu?
Aku malas nak buat analisis terperinci tentang maksud dan ‘discourse’nya tapi memadailah dengan definasi ringkas, mengikut pemahaman rakyat marhaen. After all, mereka inilah sasaran kita. Kalau perlu diperjelas dengan lebih mendalam… itu bukan kerja aku, tetapi mereka yang come up with the idea. Its thier idea, so.. lebih afdhal jika mereka yang buat penjelasan.
Aha… apa itu ‘Ketuanan Rakyat’??
Rakyat ialah TUAN atau big boss dalam negara. Ya… RAKYAT, dan bukannya pemimpin. ataupun parti. Itulah yang sepatutnya. Sebab… rakyat yang pilih pemimpin dan kuasa terletak di tangan orang yang memilih bukan yang dipilih. Malah, gaji mereka pun dibayar oleh rakyat. Jangan lupa atau buat-buat lupa. Makan gaji jer weh…. Ada faham??
Pemimpin pulak??
Mereka adalah barua rakyat. Mereka dipilih oleh rakyat untuk bekerja untuk rakyat dan menjalankan amanah yang diberikan oleh rakyat, demi kepentingan dan kesejahteraan rakyat. and not the other way round. Mereka mesti taat dan patuh kepada kehendak dan aspirasi rakyat. Itu tanggungjawab mereka!!
Akan tetapi…. oleh sebab, pemimpin ini cerdik, melalui parti politik yang ditubuhkan, mereka gunakan kuasa yang diberikan oleh rakyat untuk memanipulasi dan membonsaikan pemikiran rakyat, sehingga rakyat menjadi banggang. Pemikiran dan persepsi rakyat tentang siapa TUAN, telah berjaya mereka ‘tune’kan, demi survival politik mereka. They hold the supreme power and rakyat menjadi hamba mereka. Alahai… malangnya nasib rakyat Satu Malaysia.
Sebab itu, rakyat berjaya dibarua dan diper’kuntakinte’kan oleh pemimpin. Kejayaan inilah yang membuat para pemimpin rasa besar kepala, kerana mereka sudah berjaya menjadi TUAN atau big boss kepada rakyat. Ini telah berlaku hampir 52 tahun oleh UMNO/BN iaitu parti yang memegang kuasa pemerintahan negara. Lingkup rakyat dan lingkup negara di bawah cengkaman mereka!!
Oleh sebab, yang memegang kuasa ialah parti maka partilah sebenarnya yang menjadi TUAN. Kuasa itu diperturunkan pulak kepada para pemimpin yang menganggotainya. Ooohh… apa lagi, mereka pulak perasaan yang mereka itu TUAN. Rakyat pulak dijadikan hamba. Kita seolah-olah kembali semula ke zaman fuedal. Aha… feudalisme era moden!!
Lantaran itu, timbul kesedaran dalam kalangan para pemimpin pembangkang bagi memperbetul semula persepsi rakyat tentang konsep ketuanan ini. Dan, untuk tujuan itu, maka lahirkan konsep Ketuanan Rakyat. Yes… to remind the people that they are actually the BIG BOSS. The BIG BOSS of the country!!
If this is so, mengapa konsep Ketuanan Rakyat ini tidak diketengahkan dan diserapkan ke peringkat parti. Mengapa tidak ia dipraktikkan melalui parti dahulu, dan seterusnya ke peringkat negara. Ini penting untuk memberi persepsi, yang kita cakap serupa bikin.
Mengikut amalan sekarang, parti dianggap sebagai TUAN dan akar umbi kena akur dengan apa jua keputusan parti. Oleh sebab, TUAN telah menggunakan kuasa mereka, keputusan yang dibuat, akan mengikut selera dan budi bicara pucuk pimpinan parti tanpa merujuk kepada pandangan serta saranan akar umbi. Contohnya, dalam perlantikan pucuk pimpinan parti di peringkat negeri. TUAN iaitu parti mempunyai kata putus. Akar umbi terpaksa telan apa yang diberi.
Di sinilah amalan patronage politics digunapakai. Tujuannya mudah… untuk mengukuhkan kuasa pucuk pimpinan parti di peringkat pusat. Kekadang, mereka yang dilantik tidak kena dengan selera akar umbi. Malangnya, apabila ini berlaku, maka akan timbullah konflik. Ada akar umbi yang menentang dan memprotes perlantikan parti secara terang- terangan, seperti yang berlaku di Sabah. Ada pula secara diam-diam dengan tidak memberi kerjasama kepada ketua yang dilantik.
Begitu jugalah dengan pemilihan calon-calon dalam pilihan raya. Semua keputusan dibuat oleh parti. Suara akar umbi tidak dipeduli dan diketepikan. Calon yang dipilih biasanya ada connection dengan orang-orang tertentu dalam parti dan yang boleh memanfaatkan kepentingan ‘orang’ tertentu tersebut.
Kualiti calon tolak ke tepi. Reliable ke, tak reliable ke.. tolak ke tepi. Mesra rakyat ke, tak mesra rakyat ke… tolak ke tepi. Komited ke, tak komited ke kepada perjuangan dan idealisme parti, tolak ke tepi. Rakyat suka ke, tak suka ke… tolak ke tepi.
Lantaran itu, calon jadi besar diri, ego serta meganggap diri mereka sebagai TUAN kepada rakyat yang memilih mereka. Mereka lebih memberi fokus kepada parti dan kepentingan diri daripada rakyat. Mengapa?? Sebab parti yang mencalonkan mereka sehingga mereka bergelar YB. Yang Berhormat konon… piiirrrraahhh!!!
Akhirnya, calon yang dipilih, underperformed dan apabila tak tahan diasak, mereka membuat keputusan untuk menjadi katak. Mereka bukan saja mengecewakan akar umbi serta rakyat tetapi TUAN mereka, iaitu parti. Parti jadi porak peranda dan rakyat hilang kepercayaan kepada parti. Takut nanti, dalam PRU 13… kita melopong. Masuk angin keluar asap!!
Anwar, sebagai penasihat party PKR, sepatutnya peka akan keadaan ini. Reformasi dalaman perlu diadakan terlebih dahulu. Antaranya, ialah cara perlantikan dan pemilihan pemimpin parti diadakan. Gunapakai konsep Ketuanan Rakyat supaya nampak yang PKR serius mendokong konsep atau slogan itu, malah mengamalkannya dalam parti. Tak da maknanya kalau setakat promote saja tapi tidak direalisasikan, terutama di dalam parti.
Biar cara perlantikan pemimpin bermula dari bawah dan dibawa ke atas. Akar umbi menentukan pemimpin dan parti hanya meng’endorse’kan ketetapan yang dibuat. Melalui cara ini, akar umbi dapat menggunakan kuasa mereka sebagai TUAN untuk menentukan dan membuat pilihan, siapa yang mereka mahukan sebagai Yang Berkhidmat. Yes… Yang Berkhidmat iaitu mereka yang layak dan sanggup berkhidmat dengan taat dan setia kepada TUAN mereka iaitu rakyat.
Dengan cara ini, sesiapa yang ingin menjadi pemimpin atau Yang Berkhidmat, mesti lulus tahap piawaian mengikut standard yang ditentukan oleh TUANnya. Mereka yang tak lulus atau tak mencapai tahap piawai… kita REJECT!!! Mereka yang underperformed… kita REJECT!!!
Biar mereka tahu… who is the boss, aha… siapa TUAN yang sebenarnya. Ini akan membuat mereka berfikir, dua, tiga malah berkali-kali… apa dan siapa priority mereka??? TUAN iaitu rakyat yang memilih mereka, parti atau kepentingan diri??
Melalui reformasi seumpama ini, insyaAllah, kita akan dapat melahirkan pemimpin-pemimpin yang lebih berkualiti, dedikasi, jujur, amanah, bertanggungjawab, bermoral serta sedar diri.
Harapan kita…. mungkin juga suatu hari nanti, kita dapat memilih para pemimpin bukan berdasarkan parti tetapi berdasarkan credibility

Dari Seminar PAS - Dengan islam kita bangkit..!




Oleh : Hazim (sumber)
Meletop-letop kenyataan yang dikeluarkan oleh beberapa pihak yang dikira arif dan profesional di bidang mereka. Antaranya termasuklah yang sedang popular kini Dr. Aziz Bari (UIA), dan terbaru Dr. Abu Hasan (UM). Adakah cakap dengan fakta dan data atau sekadar menyampaikan cerita?

PAS tidak pernah sunyi dari suara-suara sumbang yang merendahkan keupayaan parti ataupun kepimpinan parti itu. Apapun PAS tidak pernah rasa rendah dan hina dalam meneruskan perjuangan memartabatkan Islam dan menjadi Islam sebagai jalannya. Selagi hidup berteraskan Al-Quran dan Sunnah, hidup tidak akan sesat.

Kita mendengar semua apa yang mereka kata dan kita tidak mampu untuk menutup mulut orang yang berkata-kata. Maka kita menerimanya dengan hati terbuka dan menganggap apa yang disuarakan adalah serius apatah lagi suara-suara pakar.

Sedangkan lidah lagi tergigit dan pisang setandan tidak semua yang baik. Tidak dinafikan bahawa PAS ada masalah dalaman dari segi tatatertib dan paling besar adalah jalan halatuju parti itu. Kesemua masalah ini dapat diatasi dengan kita kembali kepada sirah mulia Rasulullah SAW. Sirah itulah yang menjadi cerminan kepada jasad PAS.

Biarlah apa orang mengata, kita akan sangkal dan buktikan jika mereka katakan tidak benar. Tidak memadai dengan kata-kata, tetapi buktikan dengan hasil. Serangan negatif kepada imej PAS sengaja diadakan menerusi media untuk menunjukkan PAS semakin bercelaru, hilang pemimpin, dan ada puak-puak.

Islam adalah satu. Tiada lain selain Islam yang mampu menyatu padukan hati kita. Dengan Islam kita bangkit kerana Islam kita berjuang.

Penyamun Kenduri Sakan


Maka berkenduri besar lah segala 40 orang penyamun-penyamun bila dapat tahu khabar gembira dari 'bapak segala penyamun' bahawa mereka akan menyamun harta kekayaan si Ali Baba. Lampu hijau sudah dapat. Jika dulu mereka dapat menyamun secara kecil-kecilan dalam kesamaran Lampu Merah, kini mereka dapat menyamun secara besar-besaran dan terang-terangan.


PASIR PUTEH - Wang ihsan yang akan diberikan kepada Kelantan akan disalurkan menerusi Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) bagi melaksanakan pelbagai program, kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin.

Beliau berkata, pemberian wang ihsan itu dibuat di atas hasrat murni kerajaan pusat yang ingin membantu rakyat Kelantan.

"Rakyat Kelantan sepatutnya bersyukur dengan keputusan itu," kata Awang Adek yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan kepada pemberita selepas menerima kunci van untuk kegunaan Umno Bahagian Bachok di Perupuk di sini, hari ini.

Maka

TERSENYUM LEBARLAH PARA KONTRAKTOR UMNO

TERSENYUM LEBARLAH PARA KETUA BAHAGIAN UMNO

TERSENYUM LEBARLAH PARA KETUA CAWANGAN

TERSENYUM LEBARLAH PARA KETUA KAMPONG / JKKK /

----------------------------------------------------

Tangkap itu oranggg,malam ini kita buatt " Satayyyy.... "

by JilFityan

Aziz Bari DiKritik, Tetap Pertahan Kenyataan




KUALA LUMPUR: Seperti yang dijangkakan, perwakilan Seminar Memperkasakan Parti anjuran PAS hari ini memberikan reaksi berbeza terhadap kritikan yang dibuat oleh Pensyarah Kanan Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Abdul Aziz Bari melalui tulisannya dalam sebuah akhbar harian bulan lalu.
Namun rata-rata daripada mereka menyatakan perasaan tidak puas hati berhubung kritikannya itu hingga ada yang menyatakan tidak boleh melihat wajah Abdul Aziz.
"Minta maaflah, hari ini saya sampai tidak boleh nak lihat muka Prof Aziz," kata pemimpin PAS Terengganu, Datuk Abu Bakar Chik pada sesi dialog seminar berkenaan.
Bagaimanapun Abdul Aziz dalam pembentangannya tetap mempertahankan tulisannya yang mengkritik kepemimpinan PAS dan menafikan beliau adalah agen Umno bagi merosakkan parti itu.
"Saya bukannya agen Umno ataupun mana-mana parti, dulu satu masa orang tanya adakah saya ada saham dengan Harakah, kerana selalu keluar dalam surat khabar itu hinggakan saya tak dapat apa yang sepatutnya saya dapat.
"Tapi saya tak minta tuan-tuan hargai saya, hargai sumbangan saya terhadap PAS.
"Tapi sekarang ini saya sudah hilang kawan, orang Umno sudah mula menjauhi saya. sekarang ini PAS pula menimbang untuk menerima saya ataupun tidak," katanya Abdul Aziz ketika menjawab soalan para perwakilan seminar berkenaan.
Turut mempersoalkan tulisan Abdul Aziz pada seminar itu ialah Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang tidak berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan.
"Saya ingin meluahkan rasa tidak puas hati terhadap kritikan Aziz Bari dan kita mahukan penjelasan yang sewajarnya," katanya.
Malah para perwakilan juga menyifatkan krisis yang berlaku dalam PAS hari ini berpunca daripada kritikan pakar undang-undang itu.
Bagaimanapun Abdul Aziz membalas kenyataan Khalid dengan menyatakan krisis yang berlaku di Selangor adalah disebabkan pemimpin parti itu gagal melaksanakan kerja seperti mana dijanjikan.
Abdul Aziz turut menafikan dakwaan kritikannya terhadap Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai satu penghinaan kepada presiden parti itu yang disifatkan bertaraf ulama.
"Saya tidak menghina ulama ataupun presiden parti. Siapalah saya untuk persoalkan perkara ini. Saya hanya sentuh kedudukannya sebagai kapten yang mengemudi parti," katanya sambil menambah PAS perlu melakukan anjakan dan melaksanakan perubahan sekiranya mahu kekal relevan.

Imej PAS bertukar negatif selepas PRU-12

Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berbual bersama Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang Seminar Memperkasakan Parti, hari ini - foto THE STAR oleh AZMAN GHANI


KUALA LUMPUR: Imej PAS dilihat menjadi semakin negatif terutamanya selepas Pilihan Raya Umum ke-12 lalu.
Pendedahan yang mengejutkan itu didedahkan oleh pengkaji politik, Dr Abu Hassan Hasbullah ketika membentangkan kertas kerjanya pada Seminar Memperkasakan Parti anjuran PAS di sini hari ini.
Menurut beliau, berdasarkan kajian yang dibuat keatas 2,100 responden yang dipecahkan kepada tiga peringkat umur mendapati golongan muda yang berumur 21-30 tahun telah hilang kepercayaan kepada kepimpinan PAS iaitu seramai 633 orang.
Sebaliknya hanya seramai 67 responden yang menyatakan pandangan bahawa mereka menyokong kepimpinan PAS.
Sementara itu bagi golongan kelompok umur 31-40 tahun, seramai 519 orang menyatakan pandangan negatif manakala seramai 181 orang adalah positif.
"Ini bermakna hanya seramai 181 orang daripada kelompok umur berkenaan menyatakan PAS mampu terus bergerak ke hadapan dengan kepimpinan yang sedia ada," kata Abu Hassan pada seminar yang dihadiri kira-kira 1,000 perwakilan.
Sementara itu, sejumlah 751 orang daripada kumpulan umur 41-50 menyatakan telah hilang sokongan terhadap pemimpin PAS manakala sejumlah 396 responden masih menyokong.
Dalam pada itu, Abu Hassan berkata satu lagi penemuan yang mengejutkan ialah kebanyakan daripada mereka yang menyatakan pandangan negatif terhadap PAS dari kelompok umur 41-50 tahun adalah daripada kawasan pantai timur dan utara.
Penemuan itu ternyata bertentangan dengan tanggapan umum selama ini bahawa kawasan pantai timur merupakan kubu kuat PAS.
"Barisan kepimpinan serta peserta seminar ini perlu memandang berat mengenai perkara ini, kebanyakan daripada jawapan-jawapan positif atau yang menyokong adalah daripada negeri Sabah dan Sarawak," katanya.
Kajian Abu Hassan juga turut memfokuskan kepada kempimpinan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Menurutnya, dalam kumpulan umur 21-30 tahun, seramai 493 responden memberikan jawapan negatif manakala seramai 207 responden menyatakan sokongan terhadap kepimpinan Abdul Hadi.
Manakala bagi kelompok umur 31-40 tahun, seramai 539 orang menyatakan jawapan yang negatif dan seramai 161 orang adalah positif.
Selain itu, dikalangan responden yang berumur 41-50 tahun, seramai 383 orang menyatakan pendirian tidak menyokong dan 317 respon adalah sebaliknya.
Jelas Abu Hassan, pendirian yang agak seimbang bagi kelompok umur 41-50 tahun menunjukkan golongan tersebut lebih berpengalaman dalam politik.
"Namun dua generasi yang leboih muda (21-30 tahun dan 31-40) kelihatan sangat agresif dan bergantung kepada tanggapan semata-mata," katanya.

Nik Aziz terunggul, Hadi gagal



Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat mengekalkan kepercayaan politik dan persepsi positif masyarakat awam terhadapnya tetapi Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula gagal mencapainya, kata seorang ahli akademik berdasarkan satu tinjauan.

Pensyarah kajian media Universiti Malaya (UM) Dr Abu Hassan Hasbullah berkata, Nik Aziz mendapat kepercayaan politik yang positif dalam semua peringkat umur responden, antara 21 hingga 50 tahun.

Kesimpulan tersebut, tambahnya, dicapai daripada lebih 2,000 responden di seluruh negara apabila diajukan lima soalan - antaranya sama ada pemimpin yang dinamakan patut meletakkan jawatan dan sama ada mereka dipengaruhi kumpulan tertentu.

Turut disoal, sama ada seseorang pemimpin tersebut gagal di negeri masing-masing, dan juga peranan pemimpin berkenaan dalam pembangunan ekonomi, politik dan sosial.

Membentangkan dapatan tinjauan yang dikendalikannya itu di seminar politik PAS pagi ini, Dr Abu Hassan berkata, Nik Aziz juga masih mengungguli di tempat pertama sebagai pemimpin paling popular dalam PAS.

Sementara itu, terdapat penemuan mengejutkan apabila Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Razak berada di tangga kelima pemimpin PAS paling popular.

Abdul Hadi, yang berada di kedudukan belakang Nik Aziz, diikuti dua lagi pemimpin PAS: bekas menteri besar Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin (ketiga) dan ahli jawatankuasa pusat parti Mohamad Sabu (keempat).

Dr Abu Hasaan juga berkata tinjauan sama menunjukkan separuh daripada masalah PAS berpunca daripada kelemahan kepemimpinan.

Penceramah popular itu menambah, masalah kepemimpinan menyebabkan 50 peratus kelemahan PAS, berbanding faktor individu (27 peratus), jentera parti (11 peratus), masalah ideologi (10 peratus), dan manifesto (1 peratus).

Daripada aspek kekuatan pula, tinjauan tersebut mendapati, Dewan Muslimat mempunyai jentera yang terbaik dalam pilihan raya berbanding Pemuda PAS.

Tinjauan tersebut dimulakan selepas pilihan raya umum tahun lalu dan dikemaskini dari masa ke semasa sehingga pilihan raya umum akan datang, tambah pensyarah itu.

Dr Abu Hassan berkata beliau mengetuai tinjauan tersebut yang melibatkan sokongan secara sukarela ratusan sarjana dari seluruh negara.

Kepemimpinan Hadi dan UG jadi isu panas..!!!

Seperti dijangka, seminar politik PAS hari ini panas dengan isu kepemimpinan Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang dikritik keras seorang ahli akademik, Prof Dr Abdul Aziz Bari sebelum ini.

Dalam sesi 'percambahan minda' yang melibatkan Dr Abdul Aziz sendiri, pandangannya di Sinar Harian bulan lepas dan wawancara dengan Malaysiakini semalam yang mengkritik pedas kepemimpinan Abdul Hadi menimbulkan pelbagai reaksi daripada peserta.

pas seminar 071109 abdul aziz bariPeserta yang jelas tidak berpuas hati dengan Dr Abdul Aziz termasuklah pemimpin PAS Terengganu, Datuk Abu Bakar Chik yang berkata beliau "tidak dapat melihat muka" pakar undang-undang perlembagaan itu di seminar hari ini.

"Beliau kena jawab dengan tegas. Saya sendiri rasa tidak hendak tengok muka profesor. Bukan tidak hendak tengok (terus), tetapi hari ini sahaja.

"Semua orang tidak mahu Umno," katanya, menjawab tuduhan ada pemimpin parti itu ingin bekerjasama dengan musuh politik tradisinya itu.

Abu Bakar juga mempersoalkan penjelasan Dr Abdul Aziz sebelum itu yang meminta peserta tidak memfokuskan kepada analisis pilihan rayanya semata-mata kerana ia dibuat dalam ruang lingkup ke arah pembentukan sistem dua parti di Malaysia.

"Kenapa? Secara jelas (hendak) jadi ejen Barat apabila paksa kita ikut sistem dua parti. Kalau tidak ejen Barat pun, ejen nafsu dia. Turun, jadi orang politik!" cabarnya, disambut takbir sebahagian peserta.

Terdapat juga beberapa peserta yang bangun meminta Dr Abdul Aziz membuktikan dakwaannya bahawa Abdul Hadi kini "Pak Lah versi PAS" dan "sudah kehilangan stim" seperti diterbitkan di akhbar web ini, semalam.

Malah ada yang menuntut Dr Abdul Aziz memohon maaf kerana didakwa merendahkan-rendahkan seorang ulama Islam, yakni Abdul Hadi.

Ahli akademik yang dilihat rapat dengan pembangkang itu juga dicabar mendedahkan sumbernya yang memberikan maklumat parti kepadanya.

Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan pensyarah kajian media Universiti Malaya, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah turut membentangkan pandangan dalam sesi pagi tadi.

pas seminar 071109 abu hassan hasbullahBagaimanapun, Dr Abdul Aziz yang kelihatan enggan mengulangi lagi kritikannya di media itu dipertahankan oleh Dr Abu Hassan yang meminta semua peserta bersikap terbuka terhadap tanggapan yang dilontarkan.

Mengakui analisis Dr Abdul Aziz itu selari dengan tinjauannya mengenai kepercayaan politik, termasuk terhadap PAS, Dr Abu Hassan menyatakan kekecewaannya terhadap sikap beberapa peserta melepaskan geram kepada pembentang.

"Seminar politik sebegini diadakan buat kali pertama dalam sejalah politik negara. Masalah sepatutnya diselesaikan dengan intelektual, bukan dengan perbalahan.

"Kenapa datang dengan soalan yang tersedia dari rumah, kemudian marah kepada pembentang. (Sikap) ini primitif. Yang hendak dibincangkan, (soal) kecerdikan politik.

"Kita kena tahu di kurun apa kita berada. (Zaman) ini bukan abad ke-13,” katanya, kali ini disambut tepukan gemuruh, tidak seperti kebiasaan penyokong PAS yang gemar bertakbir.

Malah, setiap komen yang mengkritik kepemimpinan PAS dan kerajaan perpaduan sering disulam tepukan peserta, berbeza dengan reaksi terhadap pandangan yang mempertahankannya.

Sementara itu sewaktu menggulung hujahnya, Dr Abdul Aziz berkata beliau tidak mempunyai bukti atau "ubat" untuk memantapkan PAS.

"Soal label pro-Umno, masuk Umno (yang dikaitkan dengan isu kerajaan perpaduan), ada atau tidak, tuan kena cari sendiri. Kalau tahu Umno cukup jijik pada PAS, yang pergi dekat, buat apa?" katanya.

Beliau juga mengulangi kenyataannya sebelum ini bahawa perlu ada "korban" dengan menggugurkan beberapa pemimpin kanan dalam PAS - jika mampu, termasuk Abdul Hadi - bagi menyelesaikan konflik dalaman parti Islam itu.

"Saya pun bukan menuduh, (isu) ini bukan (kes) jenayah. Saya tidak hina, saya cuma menyebut prestasi seorang presiden (parti).

"Saya tidak kritik peribadinya (Abdul Hadi) sebagai seorang ulama. Siapa saya hendak persoalkan? Saya tidak ada niat langsung," jelasnya.

Secara sinis beliau berkata, bermula Isnin ini beliau tidak akan menulis lagi tentang parti itu sebaliknya akan memfokuskan kepada konflik dalaman MCA pula.

"Saya sudah tulis sudah banyak kali. Ada tiga artikel saya yang keluar daripada kebiasaan saya (menulis soal perlembagaan). Lepas ini, saya tidak buat perkara ini.

"Saya tidak akan sentuh lagi PAS. Saya buat (analisis) MCA pula," katanya.

Selain Abu Bakar, pemimpin yang tidak selesa dengan pandangan ahli akademik itu termasuklah Setiausaha Pemuda PAS Kamaruzaman Mohamad.

Manakala ahli jawatankuasa Muslimat PAS Aiman Athirah condong kepada analisis Dr Abdul Aziz.

Mampoih pi la depa !

Ada yang menuntut Dr Abdul Aziz memohon maaf kerana didakwa merendahkan-rendahkan seorang ulama Islam, yakni Abdul Hadi. - (sini)

Bila ucapan dibuat oleh Dr Abu Hassan Hasbullah, "Kita kena tahu di kurun apa kita berada. (Zaman) ini bukan abad ke-13,” kali ini disambut tepukan gemuruh, tidak seperti kebiasaan penyokong PAS yang gemar bertakbir.

Dr Aziz Bari lagi berkata .. "Soal label pro-Umno, masuk Umno (yang dikaitkan dengan isu kerajaan perpaduan), ada atau tidak, tuan kena cari sendiri. Kalau tahu Umno cukup jijik pada PAS, yang pergi dekat, buat apa?"

Tambahnya, "Saya tidak kritik peribadinya (Abdul Hadi) sebagai seorang ulama. Siapa saya hendak persoalkan? Saya tidak ada niat langsung,"

"Saya tidak akan sentuh lagi PAS. Saya buat (analisis) MCA pula," katanya lagi.

Tu la Dr.
Tak guna cakap dengan tunggul. Dia nak tenggelam ke, nak timbul ke, kita tengok je la. Kalau PRU13 nanti PAS terbongkang, kita ketawa ramai ramai. Baru padan muka depa. Nak bagi nasihat tak mau dengar. Kalau kritik, depa kata kita orang UMNO.

Mampoihhhh pi la sama depa.

MCA AGM on Dec 5 - one week after 2nd EGM

By now, most MCA delegates would have suffered an overdose of party politics. But there's a lot more to come.

On Nov 28, some 2,500 central delegates will attend their second extraordinary general meeting (EGM), less than seven weeks after the Oct 10 EGM which sparked a fresh round of factional feud.

mca nominations 2005 150805 ong tee kiatAt this second EGM, delegates will decide whether there should be new leadership elections, which the requisitionists - led by party vice-president Liow Tiong Lai - argued would resolve the bitter infighting.

However, party boss Ong Tee Keat (left) has thrown in a spanner in the works for the rebel faction by convening the party's annual general meeting (AGM), which had been put off in October to make way for the first EGM, on Dec 5.

With the same party delegates having to attend two meetings in one week, Ong is hoping that many, especially those from out of town, would opt out from attending the second EGM.

Ong told Malaysiakini in an SMS message early this morning that he intended to hold the AGM seven days after the second EGM.

NONEThe AGM will be Tee Keat's first as MCA president and it will an acid test on whether the delegates accept his 'greater unity plan' which he stitched with his estranged deputy, Chua Soi Lek.

The Liow (right) faction yesterday announced that it would push ahead with the second EGM after MCA secretary-general Wong Foon Meng refused to send out notices of the meeting to the party delegates.

Under the MCA constitution, the requisitionists themselves can issue the notice for the meeting, after 16 - or one-third - of the party's powerful central committee petitioned for the EGM.

Double EGMs

This will be the second time in MCA's history that party members will be holding an EGM by themselves without it being sanctioned by the incumbent leadership.

The first was during the 20-month-long battle between MCA leaders Neo Yee Pan and Tan Koon Swan in 1984, which was widely regarded as the most serious party crisis ever.

The factional war saw more than a dozen top party leaders sacked, the matter being brought to court, and even then deputy premier Ghafar Baba called upon to mediate.

Neo was already fighting with Tan for the leadership succession when Lee San Choon was party president. When Lee retired in 1983, Neo was appointed as acting president.

At the MCA elections a year later, Tan accused Neo's faction of filling the party with 'phantom members' and called for a special committee to discuss the issue.
lee kim saiHis motion was however rejected by the central committee, most of whom were Neo's men.

Neo subsequently used the disciplinary committee to sack 14 leaders from Tan's faction, including Tan, Lee Kim Sai (left) and Ling Liong Sik.

After the sacking, Tan's faction managed to round up enough signatures from the central delegates to call for an EGM, but this was not approved by the Neo-controlled central committee.

The situation was so tensed that the police had to intervene and ordered the cancellation of the EGM, which was fixed for April 29.

Tan later managed to organise another EGM on May 6, but the legitimacy of this meeting was questioned by Neo and it was challenged in court.

Meanwhile, Tan supporters sought a court injunction against party divisions from holding elections.

Umno's intervention

Umno eventually had to finally step in.

In January 1985, both Neo and Tan factions signed a peace deal in front of then prime minister Dr Mahathir Mohamad.
Both sides agreed to withdraw all court cases, rescind existing disciplinary actions and call for an EGM on May 31.

However, the peace deal did not solve the 'phantom members' controversy, and both sides went back to the trenches soon after.

Ghafar was brought in to end the squabble. The deputy premier headed a special mediation committee but he too, failed to bring peace in MCA.

Barisan Nasional eventually sent an ultimatum to MCA to solve the internecine feud within three months, otherwise the party would be told to leave the ruling coalition.

Finally, MCA managed to have party elections on Nov 24, 1985 which saw Tan defeating Neo by a huge margin.

ling liong sikTan, however, did not last long as MCA president. A year later, he was arrested in Singapore for criminal breach of trust relating to the collapse of the Pan-El company.

With Tan out of the way, Ling (right) took over the leadership and brought a period of relative stability in MCA until the Team A-Team B split in 2001.

The division was over the party's takeover of two Chinese newspaper, Nanyang Siang Pau and China Press, with Team A led by Ling in favour of the takeover, while Team B led by his deputy, Lim Ah Lek, against it.

Again, Mahathir had to intervene and a leadership transition was mooted with Ling and Lim, both resigning in 2003 to make way for their proteges, Ong Ka Ting and Chan Kong Choy respectively.

But Ka Ting and Chan did not last long. Faced with a unprecedented setback in the 2008 general election, Tee Keat and Chua were swept into office late last year.

The rest, as they say, is history.