Sabtu, 31 Oktober 2009

Mat Sabu: Sekarang bukan zaman slogan!


Pemuda merupakan pemimpin masa depan sesebuah negara yang bakal mencorakkan pemerintahannya.Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Mohamad Sabu berkata, mahu tidak mahu generasi muda hari ini bakal memimpin negara dimasa hadapan.Katanya, apabila mendapat kuasa dan memerintah pelaksanaan lebih penting daripada teori dan slogan.
“Saya berpesan kepada kamu (pemuda). Kamu sekarang ini bukan lagi berada di zaman slogan dan teori tetapi kamu (pemuda) berada di zaman pelaksanaan.
“Bila kita sudah dapat memerintah kita kena tunjuklah. Bagaimana sistem zakatnya, macam kehidupan pemimpin yang dapat kuasa dan sebagainya.
“Dan bukan lagi kita bercakap tentang pemimpin Saidina Umar Abdul Aziz (teori) tetapi peringkat pelaksana,” ujarnya ketika ditemui selepas Ceramah Perdana Himpit 10K 2009, di Dataran Tok Guru, Kampung Geliga Besar, Chukai, Kemaman pada 29 Oktober lalu.
Ini kerana, katanya orang bukan Islam telah mula dapat menerima pendekatan Islam dan cara Islam memerintah.
Menurutnya, penyelesaian kepada segala permasalahan kehidupan boleh diselesaikan dengan Islam.
“Sebab itu, orang sudah terima (Islam) sekarang. Ini termasuk orang bukan Islam iaitu Islam sebagai penyelesaian.
“Saya yakin orang Cina, orang India berpotensi besar untuk memeluk Islam dimasa akan datang jika kita (PAS) dapat memperhebatkan (pelaksanaan teori),” jelasnya.
Katanya, apa yang dilakukan itu akan dilihat oleh manusia dimasa akan datang bagaimana kehebatan Islam mentadbir dunia.
Hadir sama pada majlis tersebut Timbalan Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Azman Shapawi Abdul Rani, Yang Dipertua PAS Kemaman, Harun Ismail dan Ketua Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Mohd Nor Hamzah.
Oleh KHAIRUL AZLAM MOHAMAD

Keluhan rakyat marhaen


Oleh : perisik_rakyat
Saya dah naik muak mendengar slogan “ rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan”. Kalau nak ikut rasa saya nak kata - “ Pi mampus le” sebab tekanan demi tekanan yang diterima kekadang menyebabkan emosi saya amat terganggu.

Agaknya kerana inilah kita dengar di luar negeri ada yang mengamuk dengan menembak membabi buta hingga membunuh kanak-kanak dan orang sekeliling yang tidak ada kena mengena dengan yang memberi tekanan. dekat Malaysia belum le lagi dengar tapi tak mustahil akan berlaku jika masalah rakyat tidak ditangani dengan sebaiknya.

Sebagai seorang yang diberhentikan kerja dengan alasan kegawatan ekonomi dunia, saya tak pun menyalahkan majikan atau KERAjaan dalam soal ini tapi bila masalah orang-orang seperti saya tidak dipedulikan atau diambil kira dalam perancangaan ekonomi Negara mahupun budget, maka rasa marah mulalah timbul. Adakah nasib kami tak perlu dibela?

Bukannya kami mintak duit dengan KERAjaan untuk makan pakai kami. Kami Cuma mintak keprihatinan diatas masalah dan langkah-langkah proaktif diambil untuk membela nasib orang seperti kami. Jangan umpama “sudah jatuh ditimpa tangga, dihempap pulak oleh pasu bunga, pastu kena langgar pulak dengan lori traler ”.

Apa yang kami harapkan hanya pindaan kepada akta dan polisi yang mana membolehkan kami terus hidup dibumi yang dipinjamkan Allah kepada kita ini. Di sini saya akan sentuh 2 perkara berikut :-

1. KWSP – sekarang ni saya ubah namanya dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja kepada Kumpulkan Wang Secara Paksa – rasanya lebih tepat lagi nama tu. Nak keluar pun tak boleh dipaksa simpan juga. Simpan untuk kegunaan dan pelaburan siapa?

Apa tujuan KWSP ni..?, siapakah yang mendapat menafaatnya? Boleh tak para bijak pandai semua berikan hujah-hujahnya kerana saya berpendapat bahawa KWSP ini harus dibenarkan keluar atas pekara-pekara berikut :-

1. Untuk membeli ubat-ubatan.

Bagi pesakit seperti jantung, darah tinggi, kecing manis, buah pinggang mereka harus makan ubat seumur hidup dan kos perubatan mereka agak tinggi. Ada ubat yang menjangkau beratus ringgit untuk dos sebulan. Insuran dan majikan pun tak nak orang yang macam ini kerana mereka adalah liability.

Bila mereka ini dibuang kerja atau dipaksa berhenti kerja, macamana? Siapa nak tanggung perubatan mereka ni? Tak kan baitulmal atau pusat zakat kot?

Mereka ni ada duit dalam KWSP – biarlah mereka gunakan duit mereka tu kenapa tak bagi ? Jangan cakap akta KWSP ada peruntukan untuk ini – sila semak borang dan buat pertanyaan dikaunter KWSP terlebih dahulu.

Saya cadangkan anda bertanya kepada beberapa pejabat KWSP kerana saya pasti mesti jawapan yang anda terima berlainan. Apa kata tanya tuan pengarahnya pula?

2. Untuk Haji.

Mengapa tak dibenarkan? Tak payahlah jawap boleh menabung kat Tabung Haji. Masalahnya kalau memang dah tak de kerja dan tak de gaji nak menabung apanya? Haji adalah rukun Islam dan mereka berkemampuan kerana punya wang dalam KWSP kenapa tak dibenarkan? Kerana KERAjaan dah guna duit tu ? Berdosalah kamu semua kerana menyusahkan orang hendak buat ibadat!

3. Untuk Bayar Hutang.

Bila dah tak kerja tentulah tak de gaji dan bila tak de gaji macamanalah nak bayar hutang? Kelonggaran harus diberi kepada golongan ini kerana mereka ada wang yang mereka tak boleh keluarkan sedangkan wang mereka cukup untuk bayar hutang itu.

Kenapa nak biarkan mereka ini dimufliskan oleh bank? Sebab dah muflis pun tetap kena bayar dan bila keluarkan KWSP mereka kena bayar jugakan?

Alangkah eloknya pekara ini dipertimbangkan. Nak kayakan lawyer buat apa sebab rakyat yang sengsara sebab semua kos ditanggung oleh yang berhutang jadi kalau hutangnya hanya 20K, dengan kos jadilah 50K, tak menindas ke namanya tu?

Lagipun duit tu duit mereka sendiri – jadi apa masalahnya? Fikir-fikirkanlah. Gunakanlah kedudukan dan pangkat anda untuk memberikan sedikit harapan dan kegembiraan kepada rakyat jelata bukan hanya memenuhkan tembolok didada !

2. Pelupusan Kereta berumur 15 tahun keatas.

Ini lagilah kerja giler – tak sekolah ke apa? Cubalah buat kajian terlebih dahulu sebelum mengeluarkan sesuatu cadangan tu. Fikirkan pekara dibawah ini :-

1. Berapa harga kereta di Malaysia ini – kereta buruk/lama pun berharga ribu-ribu. Jadi orang yang dah ada kereta lama tu macamana?

2. Tak cukup dengan loading insuran yang tinggi dan kini ditambah dengan inspection pulak – sungguh membebankan – rakyat diutamakan !

3. Memang mengutamakan rakyatlah ni – nak beli kereta baru kenalah amik bank loan – bank nak bagi ke loan kat orang yang black list, yang tua, yang tak bekerja , yang tak de statement of income? Hallo, buka mata, buka minda ! Gunakan akal cegah kebodohan !

“Jika perbelanjaan pengurusan melebihi pendapatan” bererti defisit – kalau berniaga ni dalam kerugian. Kenapa belanjawan 2010 perbelanjaan pengurusan lebih tinggi dari pembangunan?”

Fikir-fikirkanlah. Ya ampun, "rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan" ? Rakyat 1Malaysia yang teraniaya.

BAJET PERAK TIDAK BERNILAI: RUJUK PERUNDANGAN SEGERA

Kenyataan Media (30 Oktober 2009)
     
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) menjelaskan bahawa ‘Bajet’ yang dikatakan telah dibentang oleh Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir amat jelas bertentangan dengan Peraturan-Peraturan Am Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak kerana beliau telah digantung untuk menghadiri Dewan malah di hadapan Speaker yang tidak sah mengikut Undang-Undang.
DPPN Pk menegaskan bahawa implikasi pembentangan tersebut amat bertentangan daripada sudut kesahihan ‘Bajet’ tersebut kerana proses perundangan yang masih berjalan akan memberikan kesan buruk walaupun media arus perdana masih memainkan istilah ‘Bajet’ yang telah dibentangankan pada 28 Oktober yang lalu jelas tidak sah.
DPPN Pk mencabar Datuk Seri Dr. Zambry membuktikan bahawa ‘Bajet’ yang telah beliau bentangkan tersebut sah mengikut Peraturan Am DUN Perak. Jika beliau tidak berani bersemuka untuk membuktikan ‘Bajet’ tersebut adalah benar, rakyat harus memberikan signal yang jelas kepada beliau kerana telah berbohong kepada rakyat.
DPPN Pk melihat selagi proses berkaitan Menteri Besar, Speaker dan 3 orang ADUN Bebas tersebut masih di dalam proses perundangan, sudah pasti perkara yang telah dilakukan adalah tidak sah dan juga tergantung. DPPN Pk meminta rakyat menunggu keputusan Mahkamah daripada mempercayai ‘Bajet’ yang tidak sah tersebut.
 
DR. RAJA AHMAD AL-HISS
Setiausaha,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Muhyiddin’s racist outburst demolishes 1Malaysia facade


Fan Yew Teng takes issue with Muhyiddin’s recent outburst; what a stark contrast to Umno founder Onn Jaafar, who was more inclusive and open, he observes.


Muhyiddin Yassin, Malaysian deputy chairman, has lately been playing the racist card to the hilt.

In his speech at the opening of the Seri Gading Umno division meeting in early August, Muhyiddin, according  to The Star (11 August 2009)  made some comments about Anwar Ibrahim.


'Malay traitors'

The Star reported that “Anwar’s lawyer later had submitted a notice demanding Muhyiddin and Utusan Malaysia, which printed the report, to issue an apology or face a RM100mil libel suit from the former deputy prime minister.”

The Star also reported on the same day that Muhyiddin had the day before warned that there are certain individuals among the Malays who would sacrifice their own race for political expediency.

The leading headline on page N8 of the English language daily was: ‘DPM slams Malay traitors’.

The paper reported that “Muhyiddin, who is also Umno deputy president, said these people would stoop to any level in trying to achieve their political ambitions”.

“He said, in the 52 years Umno had been leading the nation, the party had never forsaken the interest of the Malays but in fact had always and would continue to champion them,” the report added.

“It has become my responsibility,” Muhyiddin was reported to have said, “to oppose these individuals who are only after their own political interests at all costs.

“I cannot imagine how our country will be if we (Barisan Nasional and Umno) are no longer in power after the general election,” he said when opening the 11th annual general meeting in Kuala Lumpur of Perdasama, an association for Malay businessmen.

The Star report continued: “Muhyiddin added that what was also more worrying now was that there are some non-Malay quarters who were openly questioning Malay rights and privileges.

“And what was even more disappointing,” he said, “was that there was a small number of Malays who were acting as a thorn in the flesh”.

According to The Star report, “He urged the Malays to be firmly united against these traitors as they were obstacles to the progress of the Malays..”


Why now?

Well, well, what is one to make of Muhyiddin’s outburst against ‘Malay traitors’?  And, equally important, why the outburst now?

Is his frankly racist outburst an indication that Umno is desperately trying to regain Malay support, whatever the means, perhaps encouraged by Umno’s good result at the recent Manek Urai by-election, although it didn’t win?

Or does it tell us something more about Umno in general and Muhyiddin in particular perhaps - that behind the facade of current Umno unity and purposefulness, there are undercurrents of discord fuelled by certain unhappiness and rival ambitions?

Or that perhaps Muhyiddin and his people within Umno are positioning themselves for the post-Najib era?  Maybe like what Najib and his people have done successfully to curtail and shorten Abdullah Ahmad Badawi’s term of power, there are already plans afoot by some people within Umno to do likewise against the Najib regime?

Perhaps all the above speculation doesn’t really hold much water?  But then how does one explain Muhyiddin’s immature and even irresponsible racist attack?

Has he become merely Najib’s hatchet man then, content to do Umno’s dirty political street-fighting, some senior figure sad and tragic who reminds us of the late Ghafar Baba, who was ever ready and willing to do Dr Mahathir’s bidding so long as he was fed a constant diet of political flattery?

Has Najib Razak, as prime minister, Umno president and Barisan Nasional head, approved of Muhyiddin’s outburst?  After all he has been rather busy of late in telling the police to go after some Opposition figures for alleged sedition.

Or is it the same old, tired, sad tale of double standards?


Onn Jaafar's vision

Talking about ‘Malay traitors’, do shallow and narrow Umno politicians like Muhyiddin know enough of Umno history to touch on this subject?  Is he that ignorant of Umno’s early history not to know that the late Dato Onn Jaafar, the founder-president of Umno, did a very far-sighted and courageous thing that at the time caused him to be branded by some in Umno as a “traitor to the Malays”?

Just about three years after the establishment of Umno in 1946, Dato Onn and some other Umno leaders started to question the narrow Malay nationalism and racial exclusiveness of the party.  Dato Onn was desirous of a Malayan nationalism derived from the various races of the country.

He didn’t stop with wanting non-Malays to become associate members of Umno.  At the 12th General Assembly of Umno in Butterworth on 27 August 1949, in his presidential speech he said that the Malays must accept as nationals peoples of other races who were prepared to give their all to Malaya.

A single nationality was essential if “we are to achieve self-government and independence in Malaya”, he said.

It was Dato Onn again who worked hard and long, motivated by his deep beliefs and principles to have Umno accept the controversial citizenship recommendations of the Communities Liaison Committee. He urged that they be adopted at an emergency session of the Umno General Assembly which was held in Kuala Lumpur during the second week of June 1950.

Many of the delegates were hostile to the proposals, and some even branded Dato Onn a “traitor to the Malays and the country”.

But Dato Onn was undeterred.  To force the issue, he resigned as Umno president; he also announced the resignation of the entire executive council.  He was persuaded to withdraw his resignation, however.

A month later, the Umno Assembly at its annual session in Kuala Kangsar re-elected Dato Onn as Umno president by 66 votes to 3; it also approved the citizenship proposals which it had rejected earlier.

Again this man of political courage and vision did not stop there.  Driven by his deep sense of Malayan nationalism rather than narrow Malay chauvinism, Dato Onn then advocated that Umno should open its doors to non-Malays with equal membership rights and privileges.  He maintained that Umno had to be turned into a national organisation and not remain merely as an organisation of the Malays.

He reported in the then The Straits Times of 21 November 1950 as saying, “Merely opening the door to associate members is not enough.  This must be a national body and non-Malay members should be offered all the rights and privileges of the organisation.”

Dato Onn in fact wanted Umno to be renamed as the United Malayan National Organisation.

Alas, he was about 60 years ahead of his time. He realised that his proposals faced substantial opposition from the divisions, but he went ahead with his plans.  He resigned from Umno on 1 July 1951.  On 26 August, he tendered formally his resignation from Umno at the party’s general assembly.  And so it was that the founding father of Umno and Umno parted ways.

Compared to Umno leaders of today, Dato Onn was a great visonary.  He paid a heavy price for his political convictions and courage.  As a matter of fact, he was the First Malayan, and the First Malaysian.

Fan Yew Teng takes issue with Muhyiddin’s recent outburst; what a stark contrast to Umno founder Onn Jaafar, who was more inclusive and open, he observes. Indeed, Fathol Zaman Bukhari recalls with nostalgia an era when things were so different.


1Malaysia betrayed
Petty politicians like Muhyiddin Yassin and most of today’s Umno leaders are political midgets compared to the political giant that was Dato Onn, who dared to transcend the narrow confines of racial politics to try and forge a multiracial nation.

Dato Onn, father of Tun Hussein Onn, Malaysia’s third prime minister, and grandfather of Hishamuddin Tun Hussein, Home Minister and Umno vice president, far from betraying the Malays, dreamed of a just and equal society for all regardless of race, culture and religion.

Doesn’t Hishamuddin agree?  Or is he satisfied with a subservient and opportunistic role as mere cheerleader for the hateful and shameless garbage churned out by the likes of Muhyiddin about racial ‘traitors’?

Whether Prime Minister Najib frowns on the immature hysteria of Muhyiddin or not, he must surely realise one important thing: Muhyiddin’s racist outburst is a great embarrassment for Najib’s own 1Malaysia concept.  Racial baiting at its worst, Muhyiddin’s over-simplified message is surely against everything that the 1Malaysia concept is supposed to stand for.

IMalaysia is being hyped as the promotion of national unity based on the integration of all Malaysians of different races.  But how can that be achieved when some people like Muhyiddin Yassin, a deputy prime minister and deputy president of Umno no less, finds it convenient and expedient to harp, almost on a daily and relentless basis, on race, ‘traitors’ to some race and, by extension, racial heroes?

Does Hishamuddin seriously think that his grandfather was a traitor to the Malays?  If he doesn’t would he have the courage and backbone to tell Muhyiddin to shut up and hang his head in shame?

And what has Najib done about the shocking political immaturity of Muhyiddin?  Just playing dead to the issue?  After all, what his deputy uttered so irresponsibly has betrayed the 1Malaysia concept for what it is: a veritable facade and a farce.

Oh, Ezam, what happened to you? What? Umno happened to you? I see...



By Gryphon Malx
The remarks of Ezam Mohd Nor, the former chief of PKR’s youth wing, makes me want to laugh. Indeed, I wonder how a seemingly intelligent fellow like him could say such ridiculous things.
He challenges the president of PKR to sack the leader of the party, who happens to be her husband. Putting aside the family ties of the two Datuk Seris, why on earth should the president of the main opposition party give two hoots (or any hoot for that matter) about what a political has-been and traitor to the cause has to say about her leadership. If anything, she’d rather listen to a sincere and concerned rakyat more than anyone else. I guess Ezam has forgotten that, ultimately, the justice PKR was fighting for is for the rakyat, not politicians or political parties.

I find it odd that he brings up the issue of morality as a basis for his reason leaving and, at the same time, attempt to defend and identify with the notorious state assemblyman for Port Klang who just resigned and became an independent who supports BN. 

If we use morality as the yardstick, isn’t Umno widely known to be corrupt and morally bankrupt? Indeed, the party is led by a leader who is tainted with the murder of a Mongolian interpreter, not to mention that he is also a “whipped” man, whom everybody knows (including the Minister Mentor of Singapore) kowtows to his infamous wife. So, is Ezam saying that it’s not okay to sodomise but it’s okay to murder? 

Hmmm, I wonder what he meant when he said that good leadership must be based on strong morals and Islam. As fas as I know, Islam does not condone corruption or murder. So, I must ask: What is going upstairs between Ezam’s ears? 

Oh, I nearly forgot. I also vaguely remember that the Prophet Muhammad, peace be upon him, said that four witnesses are required before anybody is indicted for any crime. Moreover, I don’t recall trial by state-controlled media as being accepted in any hadith. So, whence comes your wisdom to accuse and judge the leader of PKR, Ezam?

Now, let’s talk a little bit about the judicial process that Ezam mentioned. What did he say? He insinuated that when someone makes applications that happen to delay the commencement of a trial, that person is most probably guilty of the charge. 

Erm, did he selectively forget that it was the prosecution who first delayed the hearing by insisting on having the case transferred to the High Court. As far as I know, the most senior judge in the Sessions Court is a very good and credible judge. Is the AG saying that a member of the legal and judicial service who was most probably promoted by himself not fit to hear such a case? 

This does not make any sense especially when the AG indicates that there is strong evidence of the crime. Indeed, if the evidence is so strong, it must be irrefutable by any reasonable layperson. Then, why is the prosecution so reluctant to share the documentary evidence with the defence when it is clearly required by law to do so? I’m no genius but it looks like the prosecution is the one guilty of delaying the hearing of the case!

Coming back to the Port Klang Adun, if I am not mistaken, he resigned because he knew he was going to be sacked by PKR. Everybody knew that he was neglecting his constituency and that he was cavorting with Umno people. I heard PKR made many attempts to set him on the right track (some would say “the straight path”) but he seemed to enjoy drinking, karaoke sessions and whatnot more than servicing his constituents and legislating in the state assembly. Now that Ezam has openly defended the Port Klang Adun, I wonder if this is a case of birds of a feather flocking together .... I pity the Port Klang Adun for picking such  people as buddies. 

Come on, Ezam. We all know you felt left out and didn’t get the attention you thought you deserved despite being such a good boy compared to some other people in the PKR. I don’t know much about what transpired when you resigned but I also heard from an old mutual friend that you had planned all along to undermine PKR and the youth wing. Indeed, the same friend already predicted you would set up an NGO to expose so-called corruption.

If you really are a reformasi warrior who’s worth our attention, and if you had real doubts about your leader, not to mention if you really want to pursue the cause of justice through PKR (which you are now asking the president to make as her top priority), then you should have stayed and contested for a top leadership position and show your comrades what evidence you said you had.

Speaking of which, I think your so-called efforts to expose corruption are lame, and mediocre at best. Despite being the assistant or secretary of the former deputy prime minister, you don’t seem to have anything substantial in the six boxes you keep mentioning. Are you sure you didn’t mistakenly pick up FedEx boxes left behind by the courier?

I recall hearing your speech at the Permatang Pauh by-election last year where you revealed a supposedly damaging letter from the former DPM to a former prime minister of Malaysia. You know what you succeeded in doing in that speech?

You showed people how good you were at marketing — all the banners and handbills, convincing people that you had in your possession a letter from the PKR candidate that proved how treacherous he is was a masterstroke. 

Alas, your revelation merely showed that the PKR candidate was very concerned for his family and still harboured hopes that the former PM in question was a gentleman and will not harm the former’s family.

My word, Ezam, if you can’t even decipher such a simple and straightforward letter, then you are indeed not fit to lead any organisation, much less the PKR youth and Gerak. And I think the immediate former prime minister was an even bigger fool to take you into Umno.

Lastly, Ezam, you must be wondering who I am. Well, frankly, who I am does not matter. What really matters is you and your family. If indeed you believe that Islam is the way and that Allah is the Compassionate and the Merciful, and that He will redeem your soul, then I suggest you seriously reflect on what you have done. Put your hand on your heart and ask yourself whether you are actually on the straight path. Above all else, be honest with yourself. And whether you like it or not—or believe it or not—God exists and He knows.

Open letter to Anwar Ibrahim


By Truthbespoken
Leaders must exert leadership qualities. Good leaders must exert fair and firm leadership for the benefit of all. In recent times, Anwar Ibrahim is perceived to be a fumbling opposition leader.

There are many contradictory signals over his unusual silence over issues of public interest. Perhaps, his deafening silence could even be attributed by many on his inability to reconcile with his old UMNO ways and inherent fear of diluting the power of Ketuanan Melayu through the process of Islamization of the country and his fervent quest to be PM, a post that previously eluded him, from the opposition bench.
At the rate things are going, PR as a loose coalition apparently led by Anwar, is sure to slip down the political ladder, eventually swallowed up by UMNO’s evil propaganda and powerful machinery and quickly go the way of a lost-cause political group much in the same vein of those UMNO’s slave dogs ala MCA, MIC and PBS.
In addition to this, whether one likes it or not, PR’s political slide downhill since 308 and the Perak Debacle could even be further quickened by Najib’s current inclusive-leadership style though many will be also be quick to acknowledge his methods are still very much through UMNO’s traditional deceptive ways.
Anwar Ibrahim must walk out clearly from his own shadow, still greyish to many, and show the opposition forces and good people of Malaysia that he is indeed committed to a true Malaysian cause devoid of doubts but with only a clear mind and heart, a clear conscience. Practised with firmness and consistency, only then can Anwar convince the people he can hold the PR’s flag high up and fight a good fight to successfully dislodge the ever corrupt and arrogant UMNO from further ruling the country. Sporadic rhetoric won’t do.
Malaysians cannot afford to have another PM, especially if it should come from the opposition bench, who is inclined towards  exhibiting some signs of UMNO’s screwed-up mentality and hegemonic ways of achieving personal and sectarian interest always against the larger well-being of all Malaysians.
Dear Saudara Anwar, continue to lead PR if you must but please show more traits of a firm and consistent Malaysian leader fully committed to the Malaysian cause. Wonderful things and miracles do happen if one stays firmly positive with a clear conscience and persist with one’s own noble national pursuits. More so..if there are constant prayers and unwavering support from the public. Hope you will concur with this opinion but more importantly, it is to deliver. Best regards.

Golden chance to wrest Silver state with apex court

The final legal battle between ousted Pakatan MB Mohammad Nizar Jamaluddin and BN MB Zambry Abdul Kadir on who is the rightful MB on Nov 5 in the Federal Court will determine the political future of the Silver state.

There is hope that the decision by the Federal Court panel of judges will put an end to the eight-month tussle between Pakatan and BN on which coalition should govern Perak.

nizar interview parliament 261009“If the court rules in my favour than I shall seek the consent of the Sultan of Perak to dissolve the state assembly and call for fresh elections,” said Nizar.

“I believe it is the Perakians who will ultimately decide the political future of Pakatan Rakyat in the state.”

When asked if the court in this final hearing rules against him, he said, “Then it is up to Zambry to get the consent of the sultan to dissolve the assembly,” he said at a press conference in Ipoh.

Also at the press conference were top state Pakatan leaders as well as Penang Chief Minister Lim Guan Eng, who was in Ipoh to attend the first Pakatan Rakyat convention.

However, DAP state chief Ngeh Koo Ham hinted that the Federal Court hearing next Thursday may not spell the end of the Perak imbroglio.

“The MB versus MB court case is not the end of the legal battle in Perak as we have still the speaker versus speaker court case and other cases pending in the courts.”

No wavering of Pakatan camaraderie

Earlier in his opening speech at the Pakatan convention, Nizar outlined the teething problems faced by the three coalition parties in forming the Pakatan Perak state government after winning the general elections on March 8 last year.

He recalled the many tempting offers of state posts and monetary gains if PAS was to join BN to form the next state government.

“They played the psychological game of race, religion and monetary benefits running into the millions for each of the six PAS assemblypersons if we were to join them in the new state government.

nizar appeal to federal court 190609 05“They, in their political desperation, even went to the extent of contacting our family members including our brothers and mothers to persuade us to reconsider our decisions,” he continued.

“However, the tempting offers did not deter us from our PAS principle to form the new state government with DAP and PKR.”

Nizar alleged that state secretary Abdul Rahman Hashim was not only a thorn at the side of Pakatan but also a spy for BN on Pakatan's state administration.

Nizar had subsequently appealed to the federal government to remove Rahman and replace him with another officer but this was turned down.

Touching on the February incident when BN took control of the state, Nizar said that on Feb 4, he had submitted to the Perak sultan seeking his consent to dissolve the state assembly after the defection of the three Pakatan assemblypersons to BN.

The next day he was at an official function in Bagan Serai with former premier Abdullah Ahmad Badawi when he received a call from the palace ordering him to return immediately to meet the sultan.

'Walked out of palace'

“I was every excited as I believed that the sultan had given his consent to dissolve the Perak assembly and immediately rushed back to Ipoh.

“However, it turned out to be otherwise as the sultan wanted me to immediately tender my resignation as the menteri besar,” he lamented.

nizar jamaluddin win court case at duta court house 110509 02“I had no time to contact the other Pakatan leaders for their advice on this new twist of events but I had to take a unilateral stand and refused to do so, and walked out.”

Recalling the administration of the state during his 10-month tenure, Nizar said, “Our biggest challenge at that time was to distribute the wealth of the state to all the 2.4 million Perakians but fate had decided otherwise.”

He said each of the opposition parties - PAS, DAP, PKR and Parti Sosialis Malaysia - on their own cannot oust the BN regime but by taking a united stand, they could realise their dream.

'Even Zakaria was better than Badrul'

For a number of Port Klang voters, yesterday was the first time they have laid eyes on elected representative Badrul Hisham Abdullah, whose face was splashed across most newspaper front-page for quitting PKR.

When Malaysiakini visited Port Klang town, most locals interviewed said they were unaware of what Badrul Hisham looked like prior to this, because they had never seen him before.

port klang badrul hisham 311009 ettiappanMost interviewees were also nonchalant about his new status as a Barisan Nasional-friendly independent.

“Though he is an independent, he is still useless,” said R Ettiapan (pix: right), who runs a social welfare group in Port Klang.

According to Ettiapan, Badrul Hisham did not help the constituents enough, adding that he had found it very hard to set up a meeting with the state assemblyperson.
He also claimed that his request for Badrul Hisham's help was ignored. This discontent was echoed by other interviewees, but many refused to go on record.

A pale shadow of Zakaria

In fact, two interviewees who declined to be named, believe that Badrul Hisham was a pale shadow of his predecessor, the late Zakaria Mat Deros from Umno.

“Zakaria was better. At least, he went around town. He has helped me before,” said a female interviewee, who runs a sundry shop.

azlanThe irony is that Zakaria was controversial politician who built the infamous 16-room palatial mansion in nearby Pandamaran without submitting building plans to the authorities.

Zakaria's daughter-in-law Roselinda Abdul Jamil stood against Badrul Hisham during the general election last year and lost by a big margin.

Another interviewee pondered aloud how Badrul Hisham, who was unknown in the area, managed to beat Roselinda, who was seen to be representing the ailing Zakaria.

“Badrul Hisham created history. He won despite not having any posters (of him) being strung up,” said the male interviewee, a shop attendant near the Port Klang taxi stand.

Klang municipal councillor S Selvadurai, when met, declined to talk about Badrul Hisham's performance but confirmed that the latter did not attend council events.

“We always invite him, but I've never seen him attend them,” he said.

In search of Badrul's service centre

The search for more information about the elusive Badrul Hisham took Malaysiakini to his service centre, listed on the Selangor government website.

port klang badrul hisham 311009 former service centreAs it turned out, the double-story terrace corner lot, painted in PKR colours of red and turquoise, was vacated by Badrul Hisham in July, just after four months.

“One day, the owner came and removed everything,” said a neighbour, who requested anonymity, pointing to the service centre signboard which is lying in the garden.

Another neighbour and homemaker Christine D'Costa (pix: right) told Malaysiakini that she encountered Badrul Hisham on several occasions, but never spoke to him.

port klang badrul hisham 311009 d costaAccording to D'Costa, there was not much activity in the building and she was told by some of those who waited for Badrul Hisham were stood up by him.

“They make appointments but leave empty handed,” she said, adding that she was unsure if Badrul Hisham has started a new service centre.

Asked how she felt as a Port Klang voter, about Badrul Hisham's defection, she replied: “It means we cannot rely on anyone. Like lalang, they (politicians) sway from side to side.”

PKR logo still on his front door

port klang badrul hisham 311009 raja uda houseSince news of Badrul Hisham quitting PKR broke, reporters have been making a beeline for his home in Kampung Raja Uda, a stone's throw away from Port Klang town.

Reporters were waiting as early as 9am at his home in order to obtain further comments, but like those at his service centre, also left empty handed.

port klang badrul hisham 311009 sign in houseWhen Malaysiakini visited the house yesterday afternoon, a plaque bearing the PKR logo still adorned the front door (right).

His concrete bungalow house - with two cars parked inside - stood out against a backdrop of mostly wooden houses in the village.

Although the heavily-tinted main sliding doors were shut, the backdoor was ajar but no one responded to repeated calls at the gate.

Isu PAS Selangor: Jawatankuasa disiplin kenal pasti pihak perlu beri keterangan



PETALING JAYA: Jawatankuasa Disiplin PAS yang bermesyuarat kali pertama hari ini bagi menyiasat isu membabitkan beberapa tuduhan terhadap PAS Selangor telah mengenal pasti beberapa pihak yang terlibat untuk memberikan keterangan.
Pengerusi jawatankuasa tersebut, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, pihak-pihak berkenaan akan dihubungi dalam masa terdekat bagi mendapatkan penjelasan lanjut.
"Kita dah kenal pasti beberapa pihak yang akan dipanggil untuk berikan keterangan.
"Kita perlu berikan peluang kepada pihak-pihak terbabit untuk beri penjelasan berhubung beberapa perkara," katanya ketika dihubungi mStar Online.
Ditanya sama ada Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hassan Ali termasuk dalam senarai pihak-pihak yang akan dipanggil memberi keterangan itu, Tuan Ibrahim enggan mendedahkannya.
"Saya tak boleh komen lebih, perkara ini masih diperingkat siasatan," katanya.
Pada mesyuarat khas Jawatankuasa PAS Pusat Rabu lalu, Presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengarahkan jawatankuasa disiplin parti itu supaya menyiasat mengenai beberapa tuduhan yang dilemparkan terhadap PAS Selangor.
Bagaimanapun Abdul Hadi menafikan siasatan yang dijalankan itu memfokuskan kepada Hassan sebaliknya menegaskan ia akan dijalankan terhadap PAS Selangor secara keseluruhannya.
Isu ini timbul ekoran kenyataan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyenaraikan nama Hassan sebagai salah seorang yang perlu 'dibersihkan' daripada parti kerana dikatakan pro-kerajaan perpaduan.
Selain Hassan, Nik Abdul Aziz juga melalui blognya menamakan Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa dan Setiausaha Agung, Datuk Mustafa Ali.
Dalam pada itu, Tuan Ibrahim berkata pada mesyuarat yang berlangsung lebih tiga jam bermula pukul 10.30 pagi tadi telah meneliti beberapa dokumen yang berkaitan.
"Pihak jawatankuasa disiplin telah meneliti beberapa dokumen, dari situ baru kita kenal pasti pihak-pihak yang berkaitan itu," katanya.
Beliau berkata pihak pengurusan parti akan mengeluarkan surat kepada pihak berkenaan dalam masa terdekat dan mereka perlu memberi jawapan dalam tempoh 14 hari.
"Kita akan berikan surat kepada mereka dalam masa terdekat, mereka perlu jawab dalam masa 14 hari.
"Mereka ada peluang untuk jelaskan kepada kita sebelum apa-apa tindakan lanjut diambil," katanya.

Tan Sri Khalid: Ini masanya untuk TEGAS + BERANI


Oleh: Huzaifah Ahmad Yamani
Lama dulu…waktu PR baru ambik alih Bangunan SUK di Shah Alam, aku dah bagi tau kat kawan-kawan dalam PKR: “Tan Sri Khalid kena TEGAS, BERANI dan CEPAT buang segala anasir Umno + BN dalam kerajaan. Jangan dok tunggu, dalam politik seminit lambat boleh rugi lima tahun!”
Tapi, apa yang aku cakap dan aku yakin, ramai orang lain dok cakap, tak didengari oleh Tan Sri Khalid. Hangpa pikiaq sendiri la, aku call pejabat MB Selangor dan alangkah terkejutnya aku yang angkat telefon ialah orang yang sama zaman Khir Toyo…dan orang yang sama kala itu – Puan Hasnah – masih jadi PA Tan Sri Khalid! Woiii…ni apa hal tak tukar lagi ni…nak suruh bocor rahsia ke?
Apabila kes SU Sulit MB – Hj Yahya– timbul sehingga akhirnya dia dipecat – maka aku tambah sedih. Kenapa Tan Sri Khalid cepat sangat bertindak kepada seseorang yang sebenarnya adalah asset dan tenaga penting yang perlu dipertahankan. Alah…kesalahan itu bagi aku tak lah seserius memecah amanah atau seteruk lompatan katak yang dibuat si Badrul. Tapi itulah, benda dah berlaku. Aku hanya dapat kata: “Apa la Khalid…sabaaar la sikit dengan orang sendiri!”
Masa terus berjalan dan akhirnya pemerintahan PR di Selangor genap 100 hari. Masa sambutan di Stadium Shah Alam aku pergi, tapi aku masih sangsi banyak benda – khususnya sejauh mana MB Khalid telah membersihkan anasir Umno dari dalam pentadbiran kerajaan negeri. Ternyata, selepas 100 hari berlalu, masih tidak banyak yang dibuat oleh Khalid bagi membersihkan kerajaan negeri Selangor. Anasir-anasir Umno masih bermaharajalela di mana-mana – Bangunan SUK, Pejabat Daerah, PBT, GLC, JAIS, MAIS dan sebagainya. Aduh…letih la aku dok membebel selama ni…Tan Sri Khalid rupanya buat derk je! bagi aku, kalau dia memang tak tau nak buat macam mana - bagi la tau kat kami di bawah ni, boleh la kongsi cara kot mana-mana, tapi dia senyap…cam pandai tapi hampeh!
Itulah…kedegilan budak-budak senang dihandel, pulas je cuping telinga dia tak pun bagi penampar seliang dua. Tapi, kedegilan orang tua memang payah…nak-nak yang ada jawatan macam Khalid Ibrahim ni. Nak-nak dia MB. Nak-nak dia bekas CEO Gutrie. Nak apa lagi…dia cukup besar dan tinggi untuk ditegur.
Rupa-rupanya, Tan Sri Khalid baru nak tersedar apabila banyak rahsia kerajaan negeri yang bocor ke telinga Khir Toyo. Dia baru tersedar apabila namanya mula dijaja ke sana ke mari dan dibabitkan dengan rasuah lembu dan keretanya. Dia baru tersedar yang Umno ni jahat nak mampus bila semakin banyak usaha kerajaan Selangor disabotaj oleh Umno. Dia baru tersedar yang Umno ni jahat lahanat bila istana pun Umno kontrol – banyak contoh – misalnya tak ada seorang pun exco Selangor atau mana-mana Adun PR dapat anugerah waktu Sambutan Keputeraan dan lain-lain insiden lagi. Khalid baru nak basuh muka dan tonyoh biji mata bila ura-ura Umno nak kebas Adun PR. Dan hari ini, terbuktilah sudah bila Si Badrul dah lompat bebas!
Ini semua bagi aku, kerana Tan Sri Khalid tak tau meletakkan priority dalam politik. Dia terlalu berbaik sangka bahawa mereka yang dok di sekelilingnya adalah insan-insan berjiwa luhur dan berhati mulia dan depa adalah neutral tak sokong mana-mana. Piierah!!! Aku nak habaq kat hang Tan Sri…hang jangan ingat depa tu neutral…Umno ni Tan Sri…nak mintak biasiswa anak pun kena isi borang jadi ahli, inikan pulak nak masuk kerja kat Bangunan SUK. Sendiri mau ingat la brader, atau aku petik kata Nabil: Lu pikiiir la sendiri!
Akibatnya, hari ini Tan Sri Khalid menuai sendiri hasil kelemahan dirinya mengatasi dari awal segala elemen negatif ini. Adun-adun PR dan Adun-adun BN bagi aku tidak takut dan hormat sangat dengan dia. Kalau kat depan, memang le tunjuk hormat, kat belakang lain cerita. Sebagai bukti, banyak percakaran antara Adun PR – ambik sahaja antara Exco dia sendiri, iaitu Ronnie Liu dan Hasan Ali – yang tidak terkawal oleh Khalid. Apatah lagi dengan melompatnya si Badrul…confirm Khalid tidak ditakuti.
So, aku hanya nak bagi satu nasihat sahaja: BERANI dan TEGAS membuat perubahan. Ingat, jika Khalid lewat lagi walau seminit…PR akan rugi LIMA Tahun akan datang…!

NYANYIAN SYAHDU DUA EKOR KANG KUNG

TEMPAT KANG KUNG BERSARANG DAN MENJALAR




KERJASAMA PEMBANGKANG DILUMPUH MASALAH DALAMAN
– berita hairan

Bagi kebanyakan pemimpin dan pemerhati politik, krisis dalaman yang melanda Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas di Selangor sejak kebelakangan ini bukan sesuatu yang memeranjatkan.

Malah, ada di antara mereka percaya masalah ini akhirnya akan melumpuhkan kerjasama tidak rasmi di antara parti pembangkang itu.

"Inilah yang akan berlaku apabila beberapa parti bergabung secara tidak rasmi untuk mentadbir kerajaan. Mereka bekerjasama dengan parti yang berlainan ideologi untuk mentadbir rakyat, tapi pada masa sama nak kena jaga wakil rakyat dan pemimpin masing-masing," kata pemerhati politik, Prof Madya Shaharuddin Badaruddin yang juga Pensyarah di Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi Universiti Teknologi Mara

Bagaimanapun, Prof Dr Azeem Fazwan Ahmad Farouk dari Universiti Sains Malaysia, berkata agak sukar untuk pakatan pembangkang merasmikan gabungan mereka.

"Masing-masing berpakat cuma untuk menang pilihan raya, dan sama sekali tidak mempunyai kesefahaman daripada segi ideologi, khususnya antara Pas dan DAP, malah Pas dan PKR pun.

"Malah saya tidak pasti perbezaan ideologi antara Pas dan DAP ini boleh diatasi sebab terlalu jauh berbeza," kata pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan itu.

KAH KAH KAH…


woit… DI SELANGOR INI SIAPA PEMBANGKANG….kah kah kah..

kah kah kah… INI BETUL BETUL MAD YA…. kah kah kah..

kah kah kah.. SATU EEEEEE…….kah kah kah…

kah kah kah… TAK PERNAH NAMPAK PUN BUKU DALAM KEDAI…kah kah kah..

kah kah kah …. TAK PERNAH TENGOK PUN TULISAN KANG KONG INI DALAM JOURNAL OF ASIAN COMTEMPERORY POLITIK… kah kah kah..

kah kah kah… TAK PERNAH BACA PUN TULISAN KANG KONG INI DALAM : JOURNAL OF MANAGEMENT AND POLITIC… kah kah kah…

woit… TULIS KERTASA KERJA DALAM MANGGA… kah kah kah..

woit… TULISLAH AKADEMIK PAPER DALAM PANCHA INDERA… kah kah kah…

kah kah kah… BARU ADA KELAS… BARU JADI MAD YA… kah kah kah..

nota:
ini mesti berangan angan
nak datang jadi datuk kang kong


cuba siasat dimana berapa sekilo kang kung
ini beli ijazah kah kah kah


Resolusi Konvensyen Pakatan Rakyat Perak

Konvensyen Pakatan Rakyat Negeri Perak yang telah bersidang pada 31 Oktober 2009 bersamaan 12 Zulkaedah 1430 telah merumuskan resolusi berikut :-

i. Kesepakatan dan perpaduan Pakatan Rakyat perlu terus diperteguh dan diperkasakan bagi menumbangkan UMNO/BN. Segala bentuk prejudis dan prasangka buruk sesama rakan Pakatan Rakyat perlu dihindari.

ii. Meningkatkan amalan prinsip ‘collective decision’ melalui meja rundingan sebagai kaedah penyelesaian masalah.

iii. Mengukuh dan menggerakkan organisasi parti dengan penekanan serius kepada menubuh dan menggerakkan majlis pemuafakatan Pakatan Rakyat di semua peringkat parti.

iv. Menghapuskan doktrin perkauman sehingga ke akar umbi seterusnya meningkatkan hubungan sesama rakyat, kakitangan kerajaan, ahli politik, NGO dan Istana.

v. Menampilkan calon berwibawa dan berintegriti sebagai asas dan fokus kemenangan calon Pakatan Rakyat di DUN dan Parlimen. Fokus kepada program pembangunan jatidiri seluruh ahli parti terhadap perjuangan masing-masing.

vi. Meneruskan prinsip 5K Keadilan, Kewibawaan, Ketelusan, Kebajikan dan Kebebasan sebagai asas bekerja dan memerintah.

vii. Menerus dan memperbanyakkan siri dan media penerangan keseluruh negeri agar rakyat menerima maklumat yang tepat dan pemikiran rakyat tidak dijajah oleh Umno/BN.

viii. Program mewujudkan ‘kebersamaan’ antara parti komponen Pakatan Rakyat perlu segera dilaksanakan agar seleruh ahli Pakatan Rakyat memahami perjuangan rakan seperjuangan.

ix. Munajat yang berterusan bagi memohon pertolongan dan keredhaan Allah swt sama ada sewaktu dilanda krisis mahupun tidak.

x. Jawatankuasa resolusi mencadangkan agar gagasan Pakatan Rakyat disegerakan pendaftaran diperingkat nasional dengan penggunaan 1 logo.

(Sumber)

Opera Cina dalam MCA

ANALISIS KRISIS MCA nampaknya tiada penghujung. Ketika banyak pihak menyifatkan pelan perpaduan yang mahu dilaksanakan Datuk Seri Ong Tee Keat sebagai 'opera Cina'  beberapa pihak lain melihat Tee Keat terlalu takut jika dia kehilangan jawatan.


Selama ini, MCA yang dikatakan bakal berubah apabila Ong Ka Ting mengundurkan diri serentak dengan Chan Kong Choy, rupa-rupanya terbeban dengan kisah RM10 juta wang dari 'taikun PKFZ' yang didakwa diberikan kepada Tee Keat.
Ketika Tee Keat berhempas pulas mahu membersihkan namanya dari palitan dakwaan menerima RM10 juta itu, dia dikatakan berusaha juga mahu mengenepikan Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek yang pernah dikatakan mahu menjatuhkannya.
Kini, selepas Soi Lek Berjaya diketepikan dari jawatan Timbalan Presiden, Tee Keat masih tidak tenteram kerana kawan yang selama ini dipercayai menyokongnya sehidup semati, Datuk Seri Liow Tiong Lai disifatkan sebagai 'kawan makan kawan'.
Tee Keat mencabar Tiong Lai berterus-terang jika timbalannya itu mahu beliau meletakkan jawatan supaya dia boleh mengambil alih pucuk kepimpinan parti.
Nampaknya, sejarah kepimpinan parti-parti dalam komponen BN berulang. Hubungan antara Timbalan dengan Presiden sering tidak sehaluan.
Dalam Umno, apakah kita masih ingat bagaimana teruknya 'pertembungan' antara Tun Musa Hitam dengan Dr. Mahathir?
Kemudiannya, Tun Ghafar Baba (Allahyarham) dikecewakan oleh Dr. Mahathir sebelum pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Dr. Mahathir.
Dalam PBB (Sarawak), hubungan Tan Sri Abdul Taib Mahmud dengan Datuk Abang Abu Bakar Mustapa, Tan Sri Dr. Sulaiman Daud dan kini dengan Datuk Abang Johari Tun Abang Openg juga sudah menjadi rahsia umum.
Dalam MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu bertelagah dengan timbalannya, Datuk S. Subramaniam. Tan Sri Dr. Lim Kheng Yeik dengan timbalannya Datuk Kerk Choo Ting juga bukan rahsia lagi.
Dalam MCA sendiri, dalam era Tun Dr. Ling Liong Sik, timbalannya, Tan Sri Lee Kim Sai pernah tersungkur. Kemudiannya, Tan Sri Lim Ah Lek tidak menjamah kerusi Presiden kerana masalah antara Presiden dan Timbalan.
Jika Tee Keat yang menimbulkan masalah awal dengan Soi Lek kerana mengesyaki Soi Lek berusaha menjatuhkannya, kini selepas Tee Keat berjaya menjatuhkan Soi Lek, pengganti Soi Lek pula, Tiong Lai dilihat sudah bermasalah dengan Presiden.
Hari ini, hubungan antara Tee Keat dengan Tiong Lai sudah sukar untuk diperbaiki. Tiong Lai kelihatan sudah dapat sokongan dari Pergerakan Pemuda dan Wanita MCA. Tee Keat terpaksa 'berbalah' dengan kedua-dua sayap parti ini kerana melihat Tiong Lai sudah dapat sokongan dari kedua-dua sayap parti itu.
Kenapa agaknya Tee Keat masih mahu bertahan di kerusi Presiden? Kenapa dia tidak mahu berundur seketika untuk menyelesaikan perbalahannya dengan 'taikun PKFZ' Datuk Seri Tiong King Sing sebelum berdepan dengan masalah dalaman MCA?
Jika Tee Keat tidak menimbulkan masalah Soi Lek beberapa bulan lalu, apa yang berlaku dalam MCA sekarang termasuk EGM tidak perlu diadakan.
Malangnya, Tee Keat yang bercita-cita mahu menjadi hero MCA terlupa, lubang yang dikoreknya itu memerangkap dirinya sendiri.
Walaupun pelan perpaduan yang diperkenalkan mungkin Berjaya, tetapi tidak mustahil Soi Lek boleh meninggalkan Tee Keat ketika ini bagi menyokong Tiong Lai yang dikatakan pernah dibisikkan kata-kata oleh Tee Keat sebaik sahaja mahu bercuti selepas EGM, yang dia (Tee Keat) mahu berundur.
Ketika pemimpin lain dalam MCA berusaha menambah kawan-kawan, Tee Keat nampaknya menambah musuh. Dia sudah berbalah dengan ramai orang dan banyak pihak. Kini, MP Seri Gading, datuk Mohamad Aziz pula mencadangkan di Parlimen supaya Tee Keat meletakkan jawatannya sebagai Menteri Pengangkutan kerana 'rakyat sudah tidak memerlukannya' lagi.
Memetik kata-kata Tee Keat, "pemimpin tertentu mendesak supaya menghormati keputusan mesyuarat agung luar biasa (EGM). Ini jelas bermaksud mahu saya meletak jawatan tetapi pada masa sama, mereka mendakwa tidak memaksa saya meletak jawatan.
"Saya secara peribadi mendapati pendekatan mereka ini amat mengelirukan. Jika Timbalan Presiden (Liow) yang baru dilantik mahu saya meletakkan jawatan supaya beliau boleh menjadi Presiden, saya percaya beliau perlu membuat pendirian yang jelas.
"Kita tidak akan dapat menyelesaikan masalah dengan 'bali batu sorok tangan'," katanya dalam satu kenyataan yang disiarkan dalam blognya, semalam.
Masalah Tee Keat ialah dia tidak pernah menjadi Timbalan Presiden sebelum menjadi Presiden. Kekosongan yang berlaku bagi jawatan Presiden dan Timbalan Presiden (Ka Ting dan Kong Choy) berhenti serentak menyebabkan Tee Keat yang ketika itu menjadi Naib Presiden bertanding jawatan Presiden manakala Soi Lek yang melepaskan jawatan Naib Presiden  membuat 'comeback' dengan menawarkan diri bertanding kerusi Timbalan Presiden.
Tee Keat mungkin menyokong calon lain supaya menang kerusi Timbalan Presiden, kerana ketika itu bekas Setiausaha Agung MCA, Datuk Ong Ka Chuan turut bertanding jawatan Timbalan Presiden, tetapi yang menang ialah Soi Lek.
Tee Keat nampaknya tidak selesa dengan kemenangan Soi Lek. Jika kelazimannya Timbalan Presiden MCA akan dilantik menjadi Menteri, tetapi Soi Lek yang merupakan bekas Menteri Kesihatan tidak ditawarkan apa-apa jawatan.
Ada yang mengatakan Perdana Menteri tidak mahukan Soi Lek tetapi ada juga pihak yang mendakwa tee Keat tidak mengangkat nama Soi Lek kepada Perdana Menteri untuk dicadangkan dilantik menjadi Menteri.
Tiong Lai yang turut menerima kesan tidak sehaluan dengan Presiden apabila timbul cerita isterinya dihadiahkan sebuah kereta bernilai RM600,000 meminta SPRM dan polis menyiasat dakwaan tersebut. Hari ini, pergaduhan antara beberapa pemimpin ini menimbulkan banyak cerita 'tersembunyi' selain kisah-kisah skandal seks.
Sama-samalah kita lihat siapakah yang akan tersungkur kali ini apabila berlaku pertembungan antara Tiong Lai dengan Tee Keat? Adakah Soi Lek akan tampil menjadi jaguh mempertahankan Tee Keat dalam pertembungan Tee Keat-Tiong Lai ini? Atau, kesemua mereka, Tee Keat, Soi Lek dan Tiong Lai akan hanyut dan MCA bakal menyaksikan kepimpinan baru yang bersih dari cerita RM10 juta, skandal seks dan hadiah kereta dari kontraktor?

Atau MCA bakal terus dipimpin oleh mereka yang lebih gemar mencari masalah dan berbalah  dengan tidak mempunyai banyak masa untuk turun ke bawah menemui rakyat yang mengharapkan pembelaan dari mereka ini. _

Hebatnya dia, sampaikan pengedar dadah pun terlepas...


Misteri cuti pegawai penyiasat

SHAH ALAM - Polis Selangor terkejut dengan keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam, Datuk Wira Mohtarudin Baki membebaskan tanpa melepaskan tiga orang tertuduh yang didakwa dalam kes dadah selepas dimaklumkan pegawai penyiasat kes itu tidak dapat hadir perbicaraan di sini kelmarin.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Selangor, Asisten Komisioner Nordin Kadir berkata, sebelum perbicaraan semua saksi di kalangan anggota polis, kecuali pegawai penyiasat Inspektor Chong Voon Loong, hadir di mahkamah menunggu giliran untuk memberi keterangan.

Malah, katanya, semua bahan bukti iaitu dadah yang dirampas telah dibawa ke mahkamah.

"Barang bukti yang gagal dibawa hanyalah sebuah beg yang digunakan ketiga-tiga suspek untuk menyimpan dadah yang dirampas.

"Beg tersebut disimpan oleh Voon Loong di dalam peti besi di pejabatnya," jelas beliau.

Dalam perbicaraan di mahkamah Tinggi di sini kelmarin, menurut beliau, pegawai dari Jabatan kimia telah memberikan keterangan sebelum diikuti keterangan saksi-saksi polis.

"Bagaimanapun, saksi-saksi polis terpinga-pinga apabila melihat ketiga-tiga suspek bertempiaran melarikan diri dari kamar mahkamah sebelum mereka dapat memberi keterangan," katanya.

Melihat ketiga-tiga tertuduh melarikan diri ekoran keputusan Mohtarudin, saksi-saksi yang menunggu di luar kamar mahkamah mengejar dan dapat menahan seorang daripada tertuduh.

1Malaysia: PM diingatkan 'jangan tersilap langkah'

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak diminta menunjukkan keikhlasan dan kejujuran dalam menzahirkan gagasan 1Malaysia melalui pelaksaaan dasar kerajaan berdasarkan kelayakan dan bukannya warna kulit.

"Keikhlasan dan kejujuran dalam menzahirkan gagasan 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan (hendaklah) berdasarkan qualification (kelayakan) dan bukan 'kulitfication' (warna kulit), amat penting bagi mengerakkan negara supaya lebih maju dan makmur," kata ketua Wanita Gerakan, Datuk Tan Lian Hoe.

Berucap di persidangan perwakilan Wanita Gerakan ke-22 hari ini, Tan berkata, janji-janji supaya semua dasar dilaksana dengan adil tanpa membezakan latar belakang rakyat, tidak harus "sekadar di bibir" sahaja.

Katanya, rakyat yang meletakkan harapan penuh kepada Najib untuk memastikan keberkesanan pelaksanaan sesuatu dasar sentiasa memantau dan menilai kerajaan secara berterusan.

"Tersilap langkah mengundang padah dan kehancuran dalam pilihan raya akan datang," kata Tan.

Mengulas keperluan parti itu berubah bagi memenangi semula sokongan rakyat, Tan meminta semua pihak supaya mengelakkan sikap-sikap negatif, antaranya "ekstrim berasaskan perkauman dan ketuanan".

Tan juga mengingatkan BN supaya tidak mendabik dada dan angkuh dengan kemenangan di Bagan Pinang pada 11 Oktober lalu kerana sudah tujuh pilihan raya kecil sebelum ini diungguli pembangkang.

"Di samping itu, kemenangan dalam pilihan raya kecil di Bagan Pinang wajar dijadikan rujukan dan memberikan keinsafan. Rakyat berkehendakan calon berjiwa rakyat.

"Di sebalik kemenangan ini, kita tidak perlu mendabik dada, merasa angkuh serta begitu yakin bahawa kemangan BN sebagai petanda rakyat kembali menyokong kita," katanya.

Pemuda Gerakan terus desak wujudkan '1BN'

Pemuda Gerakan menggesa Barisan Nasional (BN) supaya 'jangan melupakan' cadangan penggabungan semua parti komponennya menjadi sebuah parti besar yang mewakili pelbagai kaum.

Ketua pergerakan itu, Lim Si Pian berkata, cadangan itu yang dikemukakan oleh Pemuda Gerakan selama dua tahun berturut-turut, telah dilupakan kerana "jatuh ke telinga yang pekak".

"Cadangan ini telah ditolak oleh pemimpim-pemimpin parti komponen atas alasan yang ia tidak praktikal dan belum tiba masanya untuk kita berubah.

"Adakah kita harus tunggu sampai BN kalah di tangan Pakatan sebelum kita mula menerokai cadangan ini," katanya ketika berucap dalam persidangan perwakilan Pemuda Gerakan ke-22 pagi ini.

Lim juga mencadangkan supaya Pemuda BN dapat mewujudkan sebuah jawatankuasa khas bagi mengkaji dan mencari jalan untuk merealisasikan struktur baru BN itu.

"Saya berharap, Pemuda BN yang kini di bawah pucuk pimpinan Khairy Jamaluddin tidak mengambil ringan cadangan ini, tetapi sebaliknya membuat persediaan untuk menerokai kemungkinan wujudnya satu parti bersatu seperti itu," katanya.

Lim turut mengambil kesempatan mengkritik beberapa akta kontroversi, antaranya ISA, Akta Penerbitan dan Mesin Cetak dan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU)

Mengimbau kembali demonstrasi besar anti-ISA pada 1 Ogos lalu, Lim berkata, Pemuda Gerakan yang berniat untuk ikut serta sebelumnya "terpaksa memutuskan tali persaudaraan" dengan Gerakan Mansuhkan ISA (ISA) pada masa itu, atas faktor keselamatan.

"Saya terpaksa memikul beban sehingga ke akhirat jika penyertaan kita di perarakan itu mengakibatkan salah seorang daripada ahli-ahli ataupun penyokong saya dimasukkan ke penjara," katanya.

'Rakyat marah Gerakan gagal tangani masalah'

Gerakan digesa segera berubah dengan membetulkan pendekatan kerja dan menjuarai pelbagai isu berbangkit dalam negara - seperti Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) - bagi meraih kembali sokongan rakyat.

Kebimbangan parti itu yang kini tinggal dua kerusi dalam parlimen dan hilang sokongan di kubu kuatnya di Pulau Pinang itu, jelas tergambar dalam ucapan Timbalan Presiden Gerakan, Datuk Chang Ko Youn hari ini.

Berucap ketika merasmikan persidangan tahunanrPemuda dan Wanita Gerakan ke-22 di Cheras hari ini, Chang berkata, kegagalan parti itu menangani pelbagai masalah telah menimbulkan kemarahan rakyat.

"Jangan ulang! Sekarang banyak isu, antaranya PKFZ, kalau kita ambil tindakan cepat. Itu cara untuk mendapat balik kepercayaan rakyat.

"Bagaimanapun, saya yakin Gerakan dan BN akan berubah untuk kembali mendapat keyakinan rakyat. Kita mesti menggunakan kesempatan yang ada berbincang isu-isu rakyat," katanya.

Chang berkata, kegagalan parti itu bersaing pandangan di media - yang didakwa lebih pro-demokrasi selepas zaman perdana menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi - juga telah memburukkan keadaan.

"Ada kritikan yang berasas dan tidak berasas. Dan kita ada kerajaan yang tidak respons dengan berkesan dan positif," katanya.

Mengulas keperluan menjenamakan semula Gerakan, Chang berkata, parti harus mencontohi imej kerajaan dengan memperkenalkan gagasan 1Malaysia.

"Kalau Coca Cola pun kena tukar bungkusan dalam pasaran, BN kena tengok perkara ini (penjenamaan semula). Inilah masanya untuk kita cari jalan bagaimana untuk menghadapi masalah yang sedang dihadapi," katanya.

Demo Pemuda Gerakan kecam MP Seri Gading

Kira-kira 50 anggota Pemuda Gerakan berdemonstrasi membantah kenyataan ahli parlimen BN Seri Gading Datuk Mohamad Aziz yang meminta presiden parti itu Tan sri Koh Tsu Koon berundur daripada kabinet atas alasan gagal menunjukkan prestasi yang baik. Diketuai timbalannya, Oh Teong Keong, mereka berkumpul di lobi bangunan PGRM di Cheras - tempat Gerakan mengadakan persidangan tahunannya.

Mereka turut membawa beberapa sepanduk dan kain rentang, selain melaungkan jeritan anti-Mohamad. Kumpulan itu menuntut BN supaya mengambil tindakan tegas terhadap Mohamad kerana didakwa membuat kekacauaan dalam parti sendiri.
Ditemui media selepas demonstrasi itu, Oh berkata, dewan tertinggi BN patut mengambil tindakan tegas terhadap wakil rakyat Umno itu.

“Umno dan Gerakan sama-sama parti komponen dalam BN. Mohamad tidak patut mengguris perasaan rakan sendiri.

“Kami harap dewan tertinggi BN dalam mengambil tindakan terhadap beliau,” katanya.

Sementara itu, bercakap dalam sidang media selepas merasmikan persidangan tahunan sayap Gerakan itu, timbalan presiden parti itu, Datuk Chang Ko Youn meminta ahli parti itu supaya tidak terlalu memikirkan kenyataan Mohamad kerana banyak lagi isu lain yang perlu ditangani.

Bercakap dalam sesi yang sama, ketua wanitanya, Datuk Tan Lian Hoe pula mengingatkan supaya semua ahli dalam komponen BN tidak mewujudkan persengketaan terbuka sesama parti dalam BN.

“Apa terjadi dalam parti komponen BN akan jejaskan parti lain. Sebagai keluarga besar, tindak-tanduk harus dijaja. Jangan berkelahi secara terbuka,” katanya
Reaksi Dr Koh
Sementara itu, Bernama melaporkan Dr Koh berkata, beliau tidak tercalar dengan gesaan Mohamad itu.

"Jawapan saya kepada beliau ialah tidak. Itu adalah salah. Kami tidak akan terganggu. Kami komited terhadap apa yang kami mahu lakukan.

"Ini merupakan tempoh yang amat penting di mana kami perlu bekerja bersama-sama," katanya.

Menurut Dr Koh lagi, di bawah kerajaan baru pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, berlaku banyak perubahan dan juga cabaran dan seseorang perlu bertanya bagaimana seseorang itu dapat menyumbang kepada proses perubahan itu.

Koh menyifatkan kenyataan Mohamad sebagai "kuasa negatif" dan menegaskan ia bercanggah dengan semangat BN, tetapi menurutnya beliau yakin dengan sokongan semua anggota parti, kuasa positif akhirnya akan mengatasi kuasa negatif itu.

"Sudah tentu, akan ada kuasa negatif yang tidak bersetuju...dalam BN, dalam kalangan parti-parti komponen, malahan dalam Gerakan. Mereka akan terus menyalahkan pihak lain," katanya semasa merasmikan Perhimpunan Agung Anggota Seumur Hidup Gerakan hari ini.

Kerjasama penuh kepada siasatan Lembaga Disiplin



Harakahdaily

SHAH ALAM, 31 Okt: Ketika Lembaga Disiplin PAS mula bermesyuarat hari ini, Pemuda PAS Selangor menyeru semua ahlinya agar memberikan kerjasama sepenuhnya kepada lembaga ini.

Dalam kenyataannya, Ketua Pemuda PAS Selangor, Ustaz Hasbullah Ridzuan turut menyeru semua peringkat khasnya para blogger menulis untuk mencari titik penyelesaian dalam konflik yang ada.
"Kami menyeru agar semua ahli dan blogger yang cintakan PAS sebagai sebuah jemaah Islam serta harakah Islamiyyah yang sedang berjuang untuk mendaulatkan islam menulis dengan pendekatan mencari titik pertemuan, merapatkan jurang perbezaan bukan menjarakkan lagi jurang penyelesaian dan ukhwah," kata Hasbullah dalam kenyataannya itu.
Hasbullah dipercayai mengulas keputusan mesyuarat khas Jawatankuasa PAS Pusat baru-baru ini yang mengarah Lembaga Disiplin PAS menyiasat PAS Selangor.
Ini ekoran dari beberapa dakwaan yang melibatkan aktiviti, kenyataan dan tindak tanduk kepimpinan PAS negeri itu yang dianggap merugikan PAS.
Dalam kenyataannya kepada Harakahdaily semalam, Ketua Lembaga Disiplin PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, lembaga itu akan memulakan sidangnya jam 10.30 pagi hari ini.
Bagaimanapun, beliau tidak menyebutkan di mana sidang itu akan berjalan dan menegaskan tidak akan ada sebarang kenyataan kepada media sehinggalah keputusan diserahkan kepada Jawatankuasa PAS Pusat.
Menurut Hasbullah, Dewan Pemuda PAS Selangor menerima keputusan Mesyuarat Khas Jawatankuasa Kerja PAS Pusat yang berlangsung di Pejabat Agung PAS pada 28 Oktober 2009 bagi menangani persoalan dan kemelut dalam PAS yang berlaku sejak akhir-akhir ini.
Dewan Pemuda PAS Selangor, katanya, juga meraikan keputusan menyelesaikan permasalahan dalaman melalui siasatan oleh Lembaga Disiplin parti. Dengan ini, tidak berbangkit lagi soal EGM (mesyuarat agung luarbiasa) kecuali jika ada keperluan dan menepati syarat yang ditetapkan.
"Kami juga berbangga dengan kepimpinan PAS Selangor kerana telah akur dengan keputusan mesyuarat khas itu dan telah menyatakan kesediaan untuk disiasat serta memberi jaminan kerjasama yang baik demi membersihkan parti dari segala salah faham dan fitnah yang berlaku," katanya.
Sehubungan dengan itu, Pemuda PAS Selangor berharap dan menggesa ahli pemuda semua peringkat agar turut mematuhi keputusan mesyuarat khas tersebut dengan tidak membuat sebarang spekulasi, kenyataan peribadi atau menyalakan kembali api fitnah menerusi apa jua media terbuka yang tidak sepatutnya seperti blog dan lain-lain.
"Kami berharap, jika ada sebarang kes yang difikirkan perlu ditangani, hendaklah didahului dengan kaedah yang terbaik mengikut adab-adab berjemaah serta ukhwah islamiyyah yang telah digarap sekian lama. Sekiranya perlu, kumpul bukti untuk dikemukakan aduan kepada Jawatankuasa Disiplin Parti, agar jelas adakah ianya tuduhan yang berasas atau sekadar sangkaan yang keliru.
"Kami juga bersetuju dengan gesaan PAS Selangor agar Jawatankuasa Disiplin Parti membuat penyiasatan secara menyeluruh dan membersihkan PAS daripada anasir yang membarahi PAS seperti mengambil tindakan yang tegas terhadap ahli-ahli yang mendedahkan rahsia parti kepada umum melalui ceramah, penulisan, saluran media dan blog mahupun ulasan dalam akhbar dan lain-lain.
"Jika ada sepuluh orang yang bermesyuarat, jangan ada orang kesebelas yang mengetahui isi kandungan mesyuarat yang bersifat rahsia tersebut," katanya.
Dewan Pemuda PAS Selangor menyeru kepada semua ahli parti agar menumpukan gerakerja dakwah dan pengukuhan dalaman serta tidak membicarakan isu ini bagi mengelak berlaku salah faham dan kekeliruan yang berpanjangan sehinggalah proses penyiasatan dan pendakwaan selesai

Di antara tuduhan UG dan tuduhan keganasan - Iskandar Abdul Samad



Akhirnya AJK PAS Pusat telah mengadakan mesyuarat khas mereka Rabu lepas. Mesyuarat yang pada mulanya dikatakan untuk membincangkan EGM tetapi berdasarkan keputusannya telah menjadi gelanggang bagi beberapa pihak untuk menyembelih PAS Selangor terutamanya Pesuruhjayanya.

Saya tidak mahu mengulas dengan lebih lanjut perkara ini. Seperti kenyataan akhbar Setiausaha Perhubungan PAS Selangor, kita seharusnya menyerahkan perkara ini kepada Jawatankuasa Disiplin yang telah diberi amanah oleh mesyuarat untuk menyiasat sebarang tuduhan. Walau bagaimanapun saya amat bimbang dengan isu Unity Government atau UG?

Presiden telah mengumumkan bahawa tidak ada kerjasama dengan UMNO tetapi isu UG ini terus dibangkitkan oleh beberapa pihak. Tuduh menuduh, yang ini pro UG dan yang itu tidak begitu berleluasa. Apakah motifnya?

Tuduhan UG ini sudah menjadi semacam tuduhan keganasan yang dilemparkan imperialis Amerika Laknatullah. Amerika selepas peristiwa 9/11 telah menjadikan tuduhan keganasan atau dengan lebih tepat lagi pengganas sebagai senjata untuk memerangi musuh-musuh mereka. Afghanistan ditakluk kerana dikatakan menyokong pengganas. Persatuan, pertubuhan dan individu juga diperangi dan ditangkap di atas alasan menyokong keganasan.

Tetapi kita tidak nampak sebarang bukti kukuh. Hanya tuduhan demi tuduhan. Seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri atau ISA, ramai ditangkap sebagai ancaman kepada keselamatan tetapi tidak ada perbicaraan di mahkamah terbuka.

Begitu juga UG. Tuduhan di mana-mana. Saya pun dituduh pro UG. Tetapi tuduhan tinggal tuduhan dengan alasan-alasan yang remeh temeh. Seperti alasan keganasan dan ISA, hanya untuk menyisihkan musuh-musuh politik. Saya tidak tahu mengapa.

Mungkin ada yang hendak menjadi Exco atau hendak menjadi Pesuruhjaya? Mungkin ada yang merasakan diri mereka paling layak menjadi Pesuruhjaya? Mungkin ada yang merasakan diri mereka akan menjadi Exco yang boleh diterima oleh rakan-rakan Pakatan yang lain? Mungkin ada yang kecewa sebab kalah pilihanraya? Bagaikan orang yang kelemasan di sungai, buih-buih pun cuba dicapainya untuk menyelamatkan diri. Ini mesti membimbangkan kita, sebagai sebuah jemaah Islam.

Saya telah nampak keadaan seperti ini akan berlaku ketika saya ditawarkan jawatan Exco. Saya tidak mahu kerana saya tahu ada yang teringin. Saya sengaja tidak hadir mesyuarat yang memutuskan siapa yang hendak dicadangkan untuk jawatan Exco. Saya memberitahu Setiausaha Perhubungan dan menghantar SMS kepada Pesuruhjaya menolak sebarang perlantikan. Tetapi apabila Presiden membuat keputusan, saya akur. Saya diajar untuk menghormati pemimpin, berhemah dan berbudi bahasa. Saya tidak diajar untuk biadap kepada pemimpin, menengking atau menghentak meja.

Tuduhan pro UG? Saya tidak kisah. Saya tidak kenal jemaah lain kecuali PAS. Saya tidak kenal parti politik lain kecuali PAS. Saya tidak melompat dari jemaah atau parti politik lain. Saya memasuki PAS ketika orang takut hendak mengaku PAS. Saya tidak akan bersekongkol dengan orang luar untuk menjatuhkan atau memalukan pimpinan sendiri. Saya masih ada maruah dan harga diri. InsyaAllah saya boleh menghadapinya. Doakanlah bersama.

31 Oktober 2009

Kenapa Bila Nak Keluar PKR Harus Burukkan Anwar..!!! Cuba buruk Wan Azizah ke....Syed Husin ke..!!! Sape-sape le selain Anwar....Boring la EZAM..???

MEDIA cetak arus perdana telah menyiarkan muka depan pengumuman Adun Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah yang keluar dari PKR dan menyokong BN tiga hari lepas. TV juga turut sama melaporkan pengumuman Badrul Hisham itu. Biarpun berita itu berita utama tetapi nilai kejutan kepada orang ramai tidak seberapa.

Badrul Hisham umpama batu kecil yang dilempar ke dalam lautan luas. Ombak dan geloranya tidak ternampak malahan ikan kecil pun tidak terusik olehnya. Kenapa? Sebabnya sudah lama Adun ini hilang dan menyepikan diri daripada runag legaar PKR dan Pakatan Rakyat. Sikap itu tidak siapa mengetahui apakah punca-puncanya dan ia dianggap sebagai misteri.

Walaupun ada laporan mengatakan dia kurang senang dengan cara Menteri Besar Selangor, Abdul Khalid Ibrahim tetapi orang ramai tidak jelas dari sudut manakah menyebabkan beliau kurang setuju dengan Khalid yang akhirnya membawa kepada tindakan keluar parti. Kalau kerana jenis Khalid yang kurang mesra alam itu dijadikan alasan, ia tidak menjadi persoalan. Sebab itulah stail kepimpinan Khalid yang rata-rata diperkatakan orang. Kalau hendak diikutikan stail Khalid banyak lagi orang PKT Selangor akan meninggalkan parti berkenaan.

Khalid memang tidak pandai berbasa basi dalam politik. Cara dia mentadbir Selangor itu bukan sebagai seorang MB tetapi lebih kepada sebagai CEO. Caranya mengurus Guthrie masih terbawa-bawa dalam tugasannya sebagai MB. Silapnya ialah tidak mahu berubah dari stail korporat kepada politik inilah menjadi masalah menyebabkan Khalid persis mahu menjadikan penyokong partinya seperti pokok-pokok sawit Guhtrie.

Tetapi kerana orang sudah maklum begitu, menyebabkan mereka yang faham tidak akan marah kepadanya. Bahkan menerima Khalid sebagai seorang MB yang efeksyen. Khalid menekan soal keberkesanan dalam pentadbirannya dan benci kepada kerenah politik. Dia lebih penting kepada kebaikan (ketelusan) kepada kerajaan Selangor tanpa mempedulikan rayuan dan eksplotasi politik. Kalau pembawaan ini satu kelemahan, maka itulah kelemahan Khalid. Tetapi soalnya apakah kita menyertai sesuatu perjuangan itu kerana peribadi seseorang atau kerana matlamat perjuangannya?

Khalid mengakui hakikat kelemahan dalam melayan kerenah politik ini. Dalam satu percakapan di rumahnya semasa majlis rumah terbuka raya beliau mengakui sendiri. Sepatah katanya berbunyi; orang politik tidak boleh shake hand, menjelaskan betapa beliau cemas dengan orang politik. Maksud kata-kata itu orang politik tidak boleh dipegang kepada ikrar dan janji berbeza dengan ahli perniagaan. Tambahnya kalau kita shake hand dengan bisnesman, itu dikira sudah jadi, tapi kalau dengan orang politik ia belum tentu lagi.

Apa yang boleh difahmi, dua dunia yang dihuni Khalid sangat berbeza antara satu sama lain. Politik adalah universiti kedua baginya. Kelamahan Khalid dalam politik ini sebenarnya tidak perlu dituturukan lagi. Bayangkan sebagai ahli koprat bertanding ketua cawangan Umno pun dia kalah. Dari sini kita boleh menilai sejauh mana kepintaran dan kelicitan Khalid dalam siasah.

Makanya kalau Badrul Hisham atau sesiapa mengetahui latar belakang dan gaya politik Khalid itu tidak akan marah kepadanya. Jika mereka mengambil sikap membakar kelambu kerana bencikan Khalid ia adalah silap. Tindakan itu tidak bijak. Justeru kepada saya dalam kes Badrul Hisham ini bukan disebabkan Khalid. Mustahil Badrul Hisham tidak memahami Khalid. Tetapi saya percaya ada perkara lain yang sedang menghambat diri Adun berkenaan.

Selain membaham Khalid, untuk menghalalkan tindakannya itu Badrul Hisham cuba melemparkan telor busuk kepada Anwar Ibrahim. Kononnya dia bertindak begitu kerana meragui moral Anwar Ibrahim. Penangguhan perbicara kes liwat Anwar menjadi punca beliau meragui kepada moral Anwar dan meninggalkan PKR. Betulkah?

Sekali lagi ini adalah alasan semata-mata. Hampir semua mereka yang berpatah arang berkerat rotan dengan PKR menjadikan Anwar sebagai penyebabnya. Kononnya moral Anwar menyebabkana mereka terpaksa menukar kiblat dan mengangkat syahadat semula dengan UBN. Bagi saya mereka yang mencari-cari alasan begitu adalah mereka yang lemah dan tidak mempunyai jiwa besar dalam perjuangan, dan tidak pun layak berada dalam parti pembangkang yang semestinya memerlukan orang-orang yang berjiwa besi dan berhati Bugis.

Sejak awal lagi orang-orang ini tidak layak menjadi pemimpin kerana mereka tidak melihat ke sekeliling mereka terlebih dahulu sebelum mereka mengambil biah untuk bersama PKR dan Anwar. Bukankah isu mengenai moral Anwar ini berlaku lama sebelum ini? Butalah mata zahir dan amti hati mereka kalau tidak mendengar kes-kes itu dan memahami konsiprator untuk memburukkan Anwar dengan isu rendah moral itu.

Sebelum terjebak dengan kes liwat dengan pembacuh kopi, Anwar sudah diheret ke mahkamah dengan kes yang sama. Malahan bagi setengah orang termasuk saya sendiri mendengar fitnah Anwar seorang homoseks sejak tahun 1991 lagi. Tetapi kenapa mereka ini (Adun yang keluar parti dan mereka yang 'mufarakah' kerana kes itu) bebuat demikian kebelakangan ini saja, setelah PKR mendapat kuasa bersama Pakatan Rakyat? Rahsia ini yang patut disedari semua orang.

Situasi inilah kepada saya mereka itu munafik dan sengaja mahu memburukkan Anwar bagi menghalalkan tindakan mereka. Sepatutnya kalau mereka penakut dan berjiwa kecil mengaku saja tanpa mencari helah dan alasan lain. Cara itu lebih dihormati kerana mereka gentlemen. Sikap menyalahkan orang, seperti pendendang yang tidak tahu menari mengatakan tanah tinggi rendah. Sikap ini adalah sikap munafikun.

Baik kepada Badrul Hisham ataupun mereka yang bermasalah hendak melarikan diri daripada PKR boleh keluar begitu saja tanpa mengata mana-mana pihak. Janganlah jadi seperti maling yang jahat lagi biadap sudahlah barang orang disapu hendak tinggalkan rumah di berak pula ditengah balai!
Kalaupun Anwar diburukkan ia tidak memberi bekas apa-apa. Semakin diburukkan semakin itu pula Anwar mendapat simpati. Logiknya mudah sahaja kalau negarawan seperti Dr Mahathir Mohamad gagal untuk menghancurkan Anwar apa tah lagi orang-orang seperti Badrul Hisham, Mohamad Azam Mohd Noor dan mereka yang sejenis dengannya.

Dalam Umno terumbang ambing kini saya percaya Umno tidak akan begitu memikir panjang untuk menerima sesiapa saja menyertai mereka termasuk juga mereka yang lemah jiwa moral busuk dan tidak ada kualiti dan sebagainya. Kerana apa kerana Umno benar-benar dalam keadaan terdesak apa pun jenis orang pun parti itu akan memeluknya.

Demokrasi yang saya fahami (12-06)


Oleh: Labu Labi
PENDIDIKAN
Banyak isu sedang hangat kini. Dalam pelbagai blog. Termasuk Perakex.
Kita bersantai sekejap kat tepi sungai Perak. Release tension sekejap.
Kami (aku ngan Tagan) dudok atas bangku. Taman depan Gerai makan. Tepi Sungai Perak. Kami ngadap sungai Perak.
Tempat kami duduk. Dulu limbah. Melalui longkang tanah. Lalu ‘kot’ celah celah pokok besar.
Turun dari deretan kedai dan kelab (dulu le - ade lagi ke kelab tu, entah - tak perasan pulak). Kelab tu bedepan ngan kedai sop kambing mamak. Kedai ni pun ada ke …entah..juga tak perasan pulak.
Kedai ni dulu laku sakan. Murah dan sedap. Tapi ada sejarahnya tersendiri. Lepas dari itu kami tak pegi dah.
Semasa ngadap sungai perak. Teringat ‘Pulau Tengah’ yang cantik dan berseh. Gelaran kami, pada pulau yang memanjang ditengah sungai perak. Sekarang dah hancur. Pasirnya disedut. Rupapun dah tak ketahuan hala. Dulu Tempat berkelah dan bermain.
Kuala sungai Chepias betul betul menuju ditengah ‘Pulau Tengah’. Tapi cetek airnya. Dihilir pulau tu membentuk beting pasir yang panjang. Pulau ni, tempat mandi budak budak dan orang dewasa. Baik budak Kota Lama Kanan atau budak Kota Lama Kiri.
Dulu kami boleh menyeberang dari Kota Lama Kiri ke Kota Lama Kanan. Dengan Hanya ‘meghande’ atau merandok air sungai Perak. Tanpa bersampan. Dihujung sebelah hulu pulau tu. Tapi kena melalui, ‘laluan arus’ air yang cetek. Takat buku lali je. Kenalah pada waktu pagi. Waktu itu, air mula surut hingga tengah hari.
Pada tengah harinya, air mula pasang. Pasir yang kering dan panas, mula hanyut.
Pada sebelah petang. Air pasang penuh. Nak ‘nyeberang’ kena naik sampan. Berenang pun belum tentu lepas. Airnya dah dalam dan laju. Tiada lagi tempat cetek.
Semakin kehulu, dari pulau tu, air nya makin dalam. Disitulah kami mengail ‘ikan ubi’.
Disepanjang tebing Sungai Perak pulak. Ditanam dengan jangung. Serta pelbagai tanaman kontan. Juga, Ubi kayu. Betik. Limau bali. Serta pelbagai tanaman lain. Cantik.
Dari Pekan Kuala sampai ke Kampong Jemuan. Tepi sungai cantik, dengan pelbagai tanaman.
Matahari pagi pulak. Menyinari air bagaikan mutiara melantunkan cahayanya.
Itu sejarah silam.
Kini airnya bagaikan kopi susu, pekat gelap. Sinaran cahaya yang melantun pun muram.
Budak budak dulu mandi manda. Tak kira laki perempuan. Ada yang berkemban. Ada berseluar dan berbaju. Pelbagai ragam pakaian. Tapi semuanya bagaikan pesta sebuah keluarga besar.
Tidak terjadi sesuatu yang buruk. Jauh sekali masalah sosial yang melampau.
Kini. Datuk dengan cucu yang masih budak kecik pun bermasalah. Ayah ngan anak. Abang ngan adek. Adik ngan kakak. Cucu ngan nenek. Bapa saudara ngan anak sedara yang masih bayi pun tak boleh diharapkan lagi. Itu yang mahram.
Yang bukan mahram lagi sakan. Setiap hari pasti keluar cerita atau berita. Kegagalan mengawal kelaparan bawah perut. Ada media, yang menjadikan ‘headline’. Ada yang dok kat dalam. Yang pasti nya ada.
Siapa yang perlu disalahkan……???
‘Bukan salah ibu mengandung’ tajuk sebuah filem.
“Labu…!!!”
“Mika ingat dak lagi sistem kita dulu serta sistem sebelum kita dulu, dibandingkan dengan sistem sekarang ni…..? ” Tagan memecah kenangan silam.
Aku senyap tak jawab. Tunggu dia nak kata apa.
Sistem pelajaran dan pembelajaran.
Diawal sistem pendidikan negara. Pelbagai kajian dilakukan. Analisa. Perbincangan. Rumusan. Dilakukan oleh ramai pakar dalam bidang masing masing.
Hasil nya dirumuskan dan dijadikan dasar. Bukan aku kata dasar itu baik. Tapi sekurang kurangnya boleh dijadikan sandaran untuk masa depan.
Sekarang. Dasar ditentukan oleh pemimpin terkuat. Kemudian panggil jawatankuasa. Bincangkan kaedah perlaksanaan. Corak dan dasar, pemimpin tentukan.
Dengan kata lain. Dari atas kebawah. Flow of Chart nya. Semua keputusan jawantakuasa tu pulak. Terpulang kepada menteri untuk dilaksanakan atau tidak.
Macam dalam kelas le. Cikgu bagi tajuk dan ’scope’ tujuan. Murid bincangkan.
Itu dari segi penentuan dasar. Dari segi perlakasanaan, secara realitinya. Disekolah. Bagaimana pulak ?
Cikgu dulu punya kuasa mutlak, mendidik anak murid. Terutama merotan.
Murid takut beritahu mak pak. Bila Cikgu rotan.
Tapi. Kalu cikgu awal lagi dah lapor kat mak pak. Anak dia kena rotan.
Balik rumah. Pak dah tunggu kat pintu, rotan di tangan. ‘Tol muka pintu’ perlu dilepasi dengan betul dan tepat.
Kalu tidak ‘double’ roti panjang. Cikgu bagi satu. Pak bagi dua roti panjang. Jumlah jadi tiga.
Tu sebab, dulu cikgu dan mak pak kamcing. Tak perlu PIBG. Zaman tu le. Mak Pak kenal cikgu. Cikgu kenal Mak Pak.
Aku sendiri pernah tanya cikgu. Kenal ke saya. Cikgu tu, jawab relak jee. Keluarga awak pun saya kenal. Pastu aku tak berani nak buat tak ketahuan kat sekolah. ‘Silap haribulan’ Ditangan Pak siap roti panjang. Tunggu muka pintu. Siap ngan soalan ‘cepumas’ lagi.
Ada juga le, cikgu yang buat ganas. Tapi tak le sampai ‘haruan makan anak’. Maksud aku dari segi garangnya. Denda yang tak sepadan.
Tapi semua itu dilalui, sebagai anak anak nakal. Hakikat perlu diterima. Akhirnya jadilah apa yang kami jadi sekarang ni.
Bila keluar dan terasa menjadi orang. Bila jumpa cikgu, yang pernah merotan dulu tu. Ucapan terima kasih tak terhingga, diberikan. Kerana dengan didikan itulah, maka kami menjadi orang, sekarang ni.
Budak budak sekarang. Cikgu pun, dia ‘warning’. Sebabnya. Mak Pak tak percaya kat cikgu lagi. Cikgu marah anak. Mak Pak serang Cikgu balik. Pastu masuk surat khabar. Hantar lapuran kepada menteri. Lama lama cikgu makin ditarik kuasa. Hingga habis semua terikat. Tangan. Mulut. Kaki.
Bila budak budak rasa ada pembela. Depa naik kepala le.
Pihak atasan pulak. Arah cikgu, supaya mendidik murid menjadi orang berjaya. Tapi dalam masa yang sama, ‘cikgu diikat’ dengan pelbagai ikatan. Dikenali dengan ‘tindakan tatatertib’.
Keliling cikgu, pasang ‘CCTV’ (bukan CCTV betul – maksudnya pantau sakan). ‘CCTV PIBG’. ‘CCTV Guru besar’. ‘CCTV murid sendiri’. ‘CCTV mak pak’. Silap langkah jenuh berjawab. Sampai kan cikgu pun naik lemas. Tu belum lagi peroses pembelajaran lagi. Penuh dengan ranjau dan duri.
Walaupun ramai dari cikgu yang berhati mulia. Tapi tak berupaya dan tak berdaya untuk meneruskan usaha. Sebagaimana cikgu cikgu dulu yang kamcing ngan mak pak pelajar.
Mana mana yang berasa boleh bernafas. Meneruskan usaha. Dan ada yang berjaya. Menyusor laluan sukar yang penuh onak dan duri. Mendidik anak anak murid. Menjadi pemimpin yang berjaya.
Tapi sayangnya. Pemimpin ini pulak. Menikan semula cikgu. Pelbagai Peraturan diperkenalkan. Pelbagai rancangan dibebankan. Mereka lupa. Cikgu yang menjadikan mereka berjaya itu, terus tertekan.
Eh… panjang pulak kesah cikgu…. bukan apa … kesian kat cikgu cikgu ditaman aku tu….cuti pengal pun kena kerja. Cuti minggu pun kena tuisyen…..tu yang emosi sikit.
Jangan kata aku puji semua cikgu…. ada juga yang teroknya … sampai ‘haruan makan anak murid’ pun ada… tu yang teroknya…
“Eh !! Labu mana aku dah lencong ni ?”
Pendidikan. Sekarang berubah cepat. Secepat komputer. Ikut kepala Menteri, Atau Ketua Pengarah. Baik Pelajaran (sekolah) atau Pengajian Tinggi.
Kalau buat seminar atau perbincangan pun. Target dah disiapkan. Cuma bincang kaedah je. Kalau ada cadangan lain. Pihak atasan bincang lain. Tak setuju pinda atau tolak.
Maka timbul le PPSMI. Sistem ‘by night company’. Syarikat ‘RM 2.00′.
Bila nak diberhentikan. Pelbagai kajian dibuat.
Masa laksana. Walaupun semua tentang. Laksana juga. Tu satu contoh. Sistem zaman canggih.
Berikut, sumber maklumat: Dari buku Pendidikan Teknik dan Vokasional di Malysia. Oleh Yahya Emat. Terbitan IBS buku sdn Bhd. Cetakan pertama 1993. Cetakan kedua 1996.
Dulu, diujudkan pendidikan teknik dan vokasional. Dibawah kelolaan Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional, Kementerian Pendidikan. Ada Sekolah Teknik(SMT) ada Sekolah Vokasional(SMV). Buku tersebut menerangkan dengan panjang lebar berhubung pendidikan teknik dan kemahiran. Serta kurikulum kearah melahirkan tenaga berkemahiran. Sejarah perkembangan Pembelajaran Teknikal di Malaysia disorot dengan begitu teratur dan tersusun. Berdasarkan lapuran demi lapuran. Kajian demi kajian. Rumusan demi rumusan. Akhirnya pelajar / tenaga muda / masih rebung / berjaya didik menjadi manusia berkemahiran.
Sekolah Teknik untuk pelajar yang bijak dan terpilih. Boleh terus meningkat ke peringkat yang lebeh tinggi. Sekolah Vokasional untuk pelajar yang gagal dalam SRP (pangkat ‘S’).
Bila masuk Voksional. Ada dua aliran. Satu LLPPKK, pelajaran kemahiran. Satu SPVM, kelas akedemik. Tapi lebeh tertumpu kepada kemahiran juga. Cuma dengan sijil tu, mereka layak sambung keperingkat yang lebeh tinggi. Politeknik. UTM pernah cuba ambil lulusan ini. Tapi kemudiannya dihentikan. Tahap kemampuan pelajar ini rendah.
Pun begitu. Bila pelajar ini masuk Politeknik. Mereka menguasai bidang teknikal. Bergabung dengan pelajar dari aliran sains dan sastera. Kemudiannya mereka lulus dari politeknik. Lulusan Politeknik terus memasuki tahun dua Diploma (masa sistem penggal) UTM. Mereka menguasai bidang tersebut. Lulus dengan cemerlang. Cuma mereka lewat sikit, kerana singgah di Politeknik dulu. Selepas Diploma UTM. Mereka meneruskan perjalanan seperti lain lain pelajar. Ada berjaya sehingga Phd.
Bagi pelajar LLPPKK atau MLVK pula. Mereka diiktiraf sebagai berkemahiran. Kerana Sijil kemahiran tersebut diiktiraf. Dan boleh memasuki pasaran Industri.
Itu susorgalur pelajar yang gagal SRP (sekarang PMR). Masih ada laluan untuk mereka berjaya. Kerana sistem pada masa itu lebeh mementingkan pelajaran dan pembelajaran.
Begitu juga dibidang akedemik. Aliran sains dan satera. Mempunyai saluran tersendiri. Semua itu berdasarkan kepada dasar pendidikan yang jelas. Dan mempunyai arahtuju yang jelas.
Dalam sistem sekarang ini. Ada yang jelas, ada yang kabur. Bercampur baur. Yang pastinya, lebeh banyak menyukarkan dari memudahkan. Akhirnya, pelajar menjadi mangsa. Melahirkan ramai belia dengan pelbagai masalah sosial.
Ditambah dengan peranan media serta telekomunikasi terkini. Membawa terus, belia ini hanyut dalam dunia tersendiri. Maka terjadi lah apa yang telah terjadi seperti yang disebutkan diawal tadi. Tiada yang boleh diharapkan lagi. Sehinggakan, bayi yang seawal 1 tahun pun menjadi mangsa, kepada masalah sosial.
Perlaksanaan kepada sistem perlu dilihat semula. Sekiranya perlu. Sistem itu sendiri perlu dirombak semula. Supaya boleh memenuhi keperluan semasa remaja yang masih rebong. Tanpa campur tangan, pihak yang hanya mementingan ‘perlombongan emas’ mudah.
Kita perlu kepada satu sistem, yang boleh menjamin, masa depan generasi yang akan diwariskan pimpinan masyarakat dan negara. Untuk itu, adalah menjadi tanggungjawab kita, memastikan Hak tersebut dihormati dan dipenuhi.
“Ish Labu, matahari dah ‘nyacak’ ni…takat ni le dulu kita sembang ….
ada peluang jumpa lagi le…”
“ha ah … takat ni le dulu …” aku sahut.
Masing masing kami pun, dengan haluan masing selepas itu.
Dengan ini aku pun mintak diri dulu ….lee
Siri ini tamat hingga takat ni sahaja…….
Kredit foto: http://ernamasfiza.blogspot.com/
Lokasi foto:  Jambatan Sultan Abdul Jalil