Isnin, 31 Ogos 2009

Perjuangkan Islam, bangsa akan selamat



Subuh tadi sempat mengikuti kuliah subuh bersama DS Nizar di Surau Nurul Iman,Kampung Tersusun Pengkalan Pegoh. Nampak seronok sangat para jemaah disitu kerana dapat mengikuti kuliah beliau yang sering diselang seli dengan kelucuan yang menghidupkan suasana hening disubuh hari.

Banyak perkara yang disentuh oleh beliau dalam kuliah yang memakan masa hampir satu jam itu.Antaranya adalah tentang perjuangan yang sia-sia atas nama kebangsaan Melayu.


Nizar telah mengingatkan tentang beberapa kaum atau bangsa yang hebat lagi terkenal diatas muka bumi ini dahulu kala.

Beliau merujuk kepada kaum Aad iaitu penduduk “Iram” yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi tiangnya, yang belum pernah diciptakan sepertinya di segala negeri.

Dan terhadap kaum Thamud yang memahat batu-batu besar untuk tempat tinggal mereka.

Dan terhadap Firaun yang menguasai bangunan-bangunan yang handal kukuh iaitu piramid.


Kesemua orang-orang itu bermaharajalela dan melampaui batas di negeri masing-masing. Mereka melakukan banyak kerosakan dan bencana di negeri-negeri itu.

Kemana kini perginya bangsa-bangsa besar dan maju tersebut?

Kalau bangsa sehebat mereka, dengan peninggalan kebesaran dan kekuasaan mereka yang masih boleh generasi hari ini melihatnya, apalah sangat kalau mahu dibandingkan dengan bangsa Melayu kita ini.


Beliau turut mengingatkan pesan Rasulullah SAW yang sabdanya yang bermaksud : Bukan dari kalangan kami mereka yang menyeru kepada asabiyah.

Nizar mengingatkan bahawa bangsa tidak akan dapat menyelamatkan ugama; tetapi ugamalah yang akan menyelamatkan bangsa. Oleh itu memperjuangkan ugama sekali gus akan dapat menyelamatkan bangsa.

BN kalah dalam kalah di Permatang Pasir

Oleh ZULKIFLI YAHAYA

Fakta yang menarik dalam pilihanraya kecil Permatang Pasir ialah; setelah BN turun dengan jentera kerajaan Pusat, menghulur pelbagai program kilat untuk rakyat mengguna bajet kementerian, pemimpin BN turun atas kapasiti menteri, 'merasuah' dengan pelbagai sumbangan, melakukan propaganda mengguna media-media utama, membelanja bajet operasi pilihanraya yang sangat besar, mengadakan kawalan dan ugutan terhadap pengundi; mereka hanya mampu mengurangkan majoriti PAS berbanding pilihan raya umum lalu sebanyak 1.5 peratus!


PAS mengekalkan kerusi DUN Permatang Pasir dengan majoriti 4551. Calon PAS Mohd Salleh Man mendapat 9616 manakala Rohaizat Othman dari BN hanya memperoleh 5067. Dalam pilihan raya 2008, majoriti PAS melalui calonnya Allahyarham Dato' Mohd Hamdan Abdul Rahman ialah 5543. Dari segi angka mutlak, majoriti PAS merosot 882.

Tapi kemerosotan berlaku kerana peratus keluar mengundi adalah kurang; hanya 73.1 berbanding 82.6 pada pilihan raya umum lalu. Ukuran yang tepat ialah dengan melihat peratus majoriti; iaitu jumlah majoriti berbanding jumlah keluar mengundi. Jawapannya ialah 32.34 peratus berbanding 30.82 peratus dalam pilihan raya 2008. Ertinya, kemerosotan majoriti PAS cuma sekitar 1.5 peratus.

Semua penganalisis bersepakat bahawa masalah terbesar BN ialah imej calon. Namun hakikatnya bagi BN, ia adalah kesalahan tetapi bukan kesilapan. BN tidak silap meletakkan Rohaizat kerana dia adalah calon terbaik di kalangan semua calon yang disenaraikan. Ertinya jika calon lain, masalahnya lagi besar. Sebab itu BN tidak mampu menukar calon mereka walaupun isu peribadi Rohaizat didedahkan sebelum hari penamaan calon lagi.

Sejak hari pertama berkempen calon BN berada di pihak yang defensif. Pengerusi Perhubungan Umno Pulau Pinang, Ahmad Zahid Hamidi terpaksa menjelaskan dengan panjang lebar isu 'penyelewengan' RM140,000 wang Koperasi Pekebun Getah oleh Rohaizat.

Katanya, bukan salah Rohaizat tapi angkara rakan kongsinya. Ia umpama menjolok sarang tebuan kerana rakan kongsi yang jadi 'dikambing-hitamkan' oleh BN itu, Yusri Isahak tiba-tiba muncul di pentas mempertahankan diri. Beban terhadap BN jadi bertambah, bukan setakat dituduh menyeleweng tetapi berbohong dan memfitnah pihak lain pula.

Sebenarnya isu peribadi calon BN yang lebih menyentuh pengundi, terutamanya kaum wanita, bukan isu lesen guaman yang ditarik balik angkara penyelewengan Rohaizat, tetapi isu perkahwinan kali keduanya yang dirahsiakan. Isu tersebut menjadi panas pada tiga hari terakhir kempen.

Ketua Pemuda PAS, Hassan Tantawi berjaya membuktikan calon BN mempunyai isteri kedua yang sekarang tinggal di Jengka 11, Pahang yang dikahwininya pada 2005 dan hanya didaftarkan pada 2008. Isunya bukan poligami tetapi penafian dan pengabaiannya. Mujur BN bertindak bijak dengan tidak melayan langsung isu tersebut, bahkan menggelapkan isu tersebut dari disebut dalam media-media utama yang mereka kuasai.

Bila dari awal melangkah kaki masuk gelanggang BN sudah tersalah langkah, maka langkah tempangnya berterusan hingga kehujung permainan. BN nampaknya mengulangi taktik tidak cerdik apabila mempamerkan drama 'Adun Lunas keluar parti' sebagai modal untuk menarik sokongan rakyat.

Persepsi rakyat kini sangat mudah; jika ada cerita pemimpin atau ahli Pakatan keluar parti, kelmarin bercakap lain dan hari ini bercakap lain, membuat dakwaan liar untuk memburukkan Pakatan - maka puncanya ialah kerana mereka telah 'dibeli oleh BN'. Benar atau tidak, itu persoalan lain. Tapi begitulah persepsinya.

Pemangku Ketua KeADILan Padang Serai bubar dan keluar parti, kaitkan pula kononnya Gobalakrisnan terima arahan Anwar Ibrahim untuk buat kacau dan rakan kongsi Rohaizat, Yusri Isahak tiba-tiba menjilat ludah selepas beberapa kali berceramah di pentas PAS; membangkitkan persepsi bahawa semua lakonan itu adalah berbayar.

Maka wajah BN jugalah yang tercalar dengan imej buruk bahawa mereka adalah pembida pengakuan palsu dari mana-mana pihak setiap kali berlangsungnya pilihan raya.

Pilihan raya kecil Permatang Pasir juga mengesahkan bahawa selepas melalui pilihanraya kecil Permatang Pauh, Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Penanti; sokongan bukan Melayu terhadap Pakatan tetap utuh meskipun MCA dan Gerakan menyogokkan pelbagai isu perkauman.
Asakan isu perkauman Melayu yang dibuat bertubi-tubi dengan tujuan menyerang Anwar sebagai pengkhianat Melayu rupanya 'memakan diri' Umno apabila ia semakin menjarakkan mereka dengan bukan Melayu. Sedangkan ia tidak pula berjaya menarik Melayu, lebih-lebih lagi Melayu Pulau Pinang, yang sudah separuh abad dikhianati Umno.

Selepas melalui lapan kali pilihan raya kecil, BN hanya menang satu kerusi di pedalaman Sarawak dan hampir menang satu kerusi di hulu negeri Kelantan. Maknanya, benteng terakhir BN kini ialah di kawasan yang agak ketinggalan aspek pembangunan duniawinya.

BN menjadikan pembangunan yang belum lengkap sepenuhnya di kawasan luar bandar sebagai modal mengumpan rakyat supaya terus menyokong mereka. Bagi BN, pemberian kebajikan untuk rakyat bukan satu tanggungjawab tetapi cuma satu pakej rasuah untuk membeli undi.

Sebab itu mereka berkempen di mana-mana pilihanraya kecil; jika mahu pembangunan menangkan calon BN. Walhal sebagai kerajaan yang berkuasa di Pusat, mempunyai dana yang banyak dan agensi kerajaan yang bergaji hingga ke setiap kampung (JKKKP), mereka boleh menyalurkan pembangunan untuk rakyat sekalipun tiada wakil rakyat BN.

Mengapa tidak dilakukan? Sebab mereka tidak ikhlas membantu rakyat, hanya mengharap balasan undi. Yang mereka ikhlas ialah 'menyamun' khazanah kekayaan negara untuk diri dan kroni. Itu cukup ikhlas, hingga tiada yang tumpah.

BN Hentikan Perbodohkan Diri Dan Rakyat : “Rakyat dibelakangkan, Peribadi didahulukan”

BN Hentikan Perbodohkan Diri Dan Rakyat


Kenapa Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim terlalu bodoh sangat dengan memperbodohkan rakayat dengan seruan supaya mengenepikan perbezaan dan rasa sangsi terhadap sesama sendiri bagi menjamin kesejahteraan negara secara berterusan sempena sempena sambutan Hari Kemerdekaan ke 52 menurut laporan Bernama.

Apakah tindakan tujuk perasaan anti pembinaan kuil yang didalangi UMNO BODO itu telah mengambil kita semangat kemerdekaan dan semangat 1Malaysia? Cakap berdegar-degar meminta seluruh rakyat tanpa mengira kaum bersama-sama berjuang sebagai rakyat Malaysia mengenepikan perbezaan dan rasa sangsi. Tetapi buatnya ia mengembang perasaan benci dan menghina kebebasan dan agama kaum lain.

Sekiranya Rais dan BN merasa bangga dengan apa yang telah mereka lakukan tetapi rakyat merasa terhina dan terluka dengan apa yang telah dirancang dan dilakukan kerajaan 1Malaysia yang gagal membawa falsafah dan keteguhan jiwa Malaysia sebaliknya merosak dan memporak perandakan.

Rais nak tipu siapa tentang tema yang diatur, disebar luas dan telah berjaya laksanakan? katanya. Sebagai Menteri Penerangan Komunikasi Rais yatim ternyata masih belum mampu memahami erti dan makna komunikasi kerana sambutan yang dirayakan hanya disambut dan dirasai segelintir sahaja. Ini bermakna kumnikasi itu telah gagal untuk melakukan transformasi informasi kepada rakyat.

kebodohan kenyataan rais terus disokong Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mukhriz Tun Mahathir yang meminta rakyat Malaysia bukan sahaja perlu memupuk sikap toleransi bahkan perlu ada sikap penerimaan. Penerimaan apa yang Mukhriz mahu rakyat lakukan? Adakah Mukhriz mahu rakyat menerima apa sahaja tindakan kebodohan BN seperti salah tunjuk perasaan bantah pembinaan kuil dengan memijak-mijak kepala lembu untuk menghina kaum India di Malaysia?

Bercakap tu biarlah ada asas sikit. Jangan main lepas sahaja kerana nak popularkan diri sebagaima tuntutan konsep One Malaysia, “Rakyat dibelakangkan, Peribadi didahulukan”.

Rakyat mahu YB tidak bermaruah ini letak jawatan..

Lunas Mahu Radzhi Letak Jawatan

Radzhi : Lu Boleh Belah Sekarang.. Kami Nak Wakil Pakatan Rakyat Bukan Wakil BEBAS.. Ada Faham..???

Lunas Mahu Radzhi Letak Jawatan


Warga Lunas hari ini mengadakan perhimpunan aman mendesak Adun Mohammad Radzhi Salleh meletak jawatan.

Ahli Parlimen Padang Serai N Gobalakrishnan bersama-sama 300 orang penduduk berhimpun di luar ibupejabat Pakatan Rakyat di Kulim.

Gobalakrishnan berkata warga Lunas berhak kepada Adun yang baru.

"Radzhi gagal menjalankan amanah sebagai wakil rakyat dengan baik, maka warga Lunas berhak kepada Adun yang baru," kata Gobalakrishnan.

Pada 24 Ogos lalu, ketika pilihanraya kecil Permatang Pasir berlangsung, Radzhi bertindak keluar dari Parti Keadilan Rakyat.

Beliau mengumumkan dirinya wakil rakyat bebas, dan menyokong kepimpinan Perdana Menteri Najib Abdul Razak.

Radzhi sebelum itu disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada 4 Jun lalu atas tuduhan penyelewengan membabitkan RM148,000.

Beliau meraih 10,000 majoriti undi dalam PRU12 yang lalu. Penduduk yang ditemui berkata mereka kesal Radzhi telah membelakangi mereka.

Polis dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU), diketuai Ketua Polis Daerah Kulim, Superintenden Ghuzlan Salleh, memantau perhimpunan tersebut.

"Tak sangka lah dia akan buat macam ni," kata Siti Faridah. "Saya tidak akan undi dia lagi."




Prof Datuk Dr Ismail Salleh: Dia sudah tiada..!!! Pergi Tak kembali bertemu yang esa..!!!

Catatan Ismail Hashim

SAYA mula 'kenal' sosok tokoh ini sewaktu di bangku sekolah menengah. Setiap kali dia muncul di televisyen saya seolah ternanti-nanti dia mengutarakan ayat: "Pada pandangan saya..." dan selesai dia menyatakan demikian, saya akan tersenyum-simpul.

Dalam hati, saya ketawa. Suara kecil saya menyatakan "he he he... macamlah dia boleh nampak."

Sesungguhnya tiada sedikit pun niat untuk memperkecilkan beliau. Sebaliknya sekadar menjadikan ayat yang diucapkannya itu bahan lelucon untuk diri sendiri.

Semakin hari usia saya semakin meningkat. Pensyarah buta dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) bernama Profesor Datuk Dr Ismail Md Salleh yang sering muncul di kaca TV itu juga saya lihat semakin terkenal.

Malah saya semakin kagum kepadanya setelah mendengar satu temu bual di TV yang menceritakan kisah hidup beliau.

Ismail Salleh mula hilang deria penglihatan sepenuhnya ketika berusia 13 tahun. Namun, kecacatan itu bukan pematah semangat dan menjadikannya lemah.

Sebaliknya 'kegelapan' dijadikannya tiket untuk mengatur langkah berada di puncak menara gading dan seterusnya mencipta nama di persada dunia.

ImageIsmail, 61, beruntung, kerana mempunyai abang, Zakaria Salleh yang bertindak sebagai 'mata', penjaga, pembantu peribadi dan pemandu kepadanya sejak kecil.

Saya pernah membaca dan mendengar di media massa tentang 'perjuangan' Zakaria, yang menjadi 'tukang baca', 'tukang tulis' dan segala 'tukang' kepada Ismail sepanjang insan kurang upaya ini menuntut ilmu dari peringkat sekolah hingga ke universiti.

Saya juga meluahkan (tetapi sekadar di dalam hati), sepatutnya Zakari turut diberi ijazah atau apa saja kelulusan yang dimiliki adiknya, kerana dialah 'sumber ilmu' kepada Profesor Datuk Dr Ismail Salleh.

Kembali kepada ikon istimewa itu.

Ismail dilahirkan di Pasir Mas, Kelantan pada 2 September 1947. Sebagai seorang anak yang dibesarkan dalam keadaan serba kekurangan, keazaman dan kecekalan beliau untuk berjaya menjadi aspirasi ramai anggota masyarakat, terutama golongan kurang upaya.

Beliau antara orang yang layak disifatkan sebagai 'Towering Malays'.

Mendapatkan Sarjana Muda Ekonomi dan Sains Politik dari Universiti New York pada 1973 sebelum menyambung pengajian ke peringkat Sarjana dan doktor falsafah (PhD) dalam bidang ekonomi di Universiti Illinois, Amerika Syarikat pada 1974 dan 1977.

Guiness Book of Record mencatatkan beliau sebagai orang cacat penglihatan pertama di dunia mendapat Doktor Falsafah.

Dr Ismail sering memberikan pendapat mengenai ekonomi dan kedudukan sosioekonomi dan politik orang Melayu, terutama pendidikan dan program pembangunan kemiskinan dalam pelbagai forum, termasuk siaran televisyen.

Memulakan kerjaya pertama sebagai pensyarah ekonomi di Jabatan Penganalisis Ekonomi dan Dasar Awam di Fakulti Ekonomi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sejurus menamatkan pengajian.

Beliau kemudiannya dilantik sebagai Ketua Jabatan pada 1981.

Pernah memegang pelbagai jawatan dalam bidang akademik termasuklah sebagai Naib Canselor Universiti Kolej Antarabangsa Teknologi Twintech (IUCTT) dan Presiden Persatuan Kebangsaan Kolej Swasta Bumiputera.

Dalam bidang ekonomi, beliau diamanahkan sebagai Timbalan Ketua Pengarah Institut Kajian Strategik Antarabangsa (ISIS), Timbalan Pengarah Eksekutif Pusat Perkhidmatan dan Penyelidikan Ekonomi, Pusat Perniagaan Malaysia serta Ahli Majlis Perunding Ekonomi Negara II (MAPEN II) - Jawatankuasa Kerja bagi Penyusunan Semula Masyarakat.

Pada 2001, dianugerahkan doktor kesusasteraan Universiti Antarabangsa Irish oleh Kesatuan Eropah bagi mengiktiraf sumbangan beliau kepada negara ini dan juga komuniti antarabangsa.

Allahyarham aktif membantu golongan senasib dengannya. Dilantik sebagai Presiden Persatuan Bagi Orang Buta Malaysia (MAB) pada 2007 dan pernah memegang jawatan Pengerusi, Majlis Antarabangsa Asia Tenggara bagi Pendidikan Untuk Orang Cacat Penglihatan pada 1999.

Juga pernah diberi penghormatan sebagai Ketua Kontinjen negara semasa Sukan Timur Jauh dan Pasifik Selatan untuk Orang Kurang Upaya (Fespic) yang berlangsung di Kuala Lumpur pada 2006.

Bapa kepada enam cahaya mata itu pernah berkata tugasnya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Twintech Holdings dan Naib Canselor Universiti Kolej Antarabangsa Teknologi Twintech tidak menghalangnya untuk terus memperjuangkan peningkatan akses terhadap infrastruktur OKU yang pada pendapatnya masih jauh ketinggalan berbanding negara lain di dunia.

Pada 18 Disember 2007, Dr Ismail terus melakar sejarah apabila dilantik sebagai Senator dari kalangan Orang Kurang Upaya (OKU) pertama.

Apa pun, setiap yang hidup memang sudah dijanjikan dengan sebuah kematian.

Pada 27 Ogos baru lalu pakar ekonomi itu meninggal dunia semasa dalam penerbangan dari China ke Singapura.

Ismail ke China kerana menghadiri satu mesyuarat mengenai urusan universitinya, International University College of Technology Twintech.

Isteri Allahyarham, Datin Hasnah Wahab yang turut berada dalam penerbangan itu menemani suaminya mendapati Dr Ismail yang sedang tidur di kerusi sebelahnya tiba-tiba terlintuk kepalanya ke atas bahunya.

"Saya dapati suami saya sudah tidak bernyawa dan bila saya pegang, tangannya sudah sejuk," kata Hasnah.

Menurut cerita Hasnah, suaminya meninggal dunia dalam kapal terbang kira-kira 2.30 pagi iaitu kira-kira sejam suku sebelum pesawat itu dijadual tiba di Lapangan Terbang Changi.

Setelah siap semua urusan berkaitan, jenazah Ismail kemudian disembahyangkan oleh Imam Hasan Al-Attas bersama pegawai kedutaan dan jemaah masjid di Pulau Singa itu.

Jenazah kemudian diterbangkan dari Lapangan Terbang Senai, Johor untuk diterbangkan oleh pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia ke Lapangan Terbang Subang, dibawa ke Kajang, Selangor dan dikebumikan di situ pada jam 10.30 malam.

Saya turut disapa pilu mendengar berita kematian itu. Masakan tidak, selepas ini tiada lagi intelek buta yang bernama Dr Ismail Salleh 'menghiburkan' hati saya dan rakyat Malaysia amnya. Al-Fatihah.

Harga Minyak Naik Sebagai Hadiah Merdeka Ke 52..!!! Hidup UMNO@BN untuk menjarah rakyat marhaen..!!!

Kerajaan telah mengumumkan kenaikan harga minyak sebentar tadi.

RON95 naik dari RM1.75 ke RM1.80 manakala RON97 naik dari RM1.80 ke RM2.05. kenaikan ini berkuatkuasa tengah malam ini.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub telah terlebih awal mengecam sebarang kenaikan harga minyak tersebut.

"Ketika ekonomi rakyat meleset dan bakal berhadapan dengan hari raya Aidil Fitri, inilah hadiah kerajaan BN kepada kita," ujarnya.

PAS bersama dengan rakan-rakannya dalam Pakatan Rakyat serta NGO prihatin telah beberapa kali membantah kenaikan minyak sehingga ramai antara mereka terpaksa bermalam dalam lokap.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengadakan debat khas dengan Menteri Penerangan sebelum ini, Datuk Ahmad Shabery Cheek bagi membincangkan isu kenaikan harga minyak ini.

Dipercayai, kenaikan kali ini akan membuatkan kemarahan rakyat kembali semula dan bakal menjana protes sekali lagi.

Ini kerana, barangan keperluan harian sebagaimana biasa akan naik menjelang hari perayaan nanti.

"Kenaikan harga minyak akan menambahkan lagi beban rakyat," kata Salahudin.

Sementara itu banyak pihak menyatakan kenaikan harga minyak oleh kerajaan Barisan Nasional adalah kerana pemborosan kerajaan BN di dalam mengurus dana negara sehingga tidak mampu untuk menampung kenaikan harga minyak pasaran sekalipun ia bersifat sementara sepertimana yang berlaku di era Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai PM.

"Namun ia juga petanda kejatuhan kerajaan UMNO BN dengan lebih cepat," Razman, 51, dipetik sebagai berkata.

Sheikh Muhammad Qutb: Salah Faham Terhadap Undang-undang Jenayah Islam

Kes Kartika memang menguji Undang-undang Syariah di Malaysia. Pelbagai pihak memberi komentar dalam hal tersebut, hingga terdapat pendapat-pendapat mereka yang ganjil berhubung penyelesaian yg dicadangkan. Penulis mengira, pendapat-pendapat ganjil tersebut berpunca tidak lain kecuali mereka tidak faham terhadap keadilan Hukum Jenayah dalam Islam.

Namun, sebelum itu, perlu difahami bahawa, hukuman yg dijatuhkan di Pahang itu memang bukan berdasarkan Hukum Islam. Ia disebabkan pelbagai faktor, antaranya Malaysia belum bersedia ke arah perlaksanaannya, sikap sebahagian pemimpin yg curiga dan memandang rendah kepada Hukum Islam dan salah faham terhadapnya hingga menganggapnya kolot.

Sheikh Muhammad Qutb telah menjelaskan salah faham seperti ini di dalam kitabnya. Beliau juga menjelaskan tentang sistem Islam yg sebenar. Menurutnya, sikap Islam di dalam hukuman-hukuman terhadap kesalahan-kesalahan ialah:

1)Melindungi syara’ dan segala perkara yg mendorong ke arah perlakuan jenayah.
2)Menggantungkan perlaksanaan hukum apabila terdapat keraguan demi langkah waspada.

Jadi, manakah satu sistem yang paling adil jika dibandingkan dgn sistem Islam ini?

Oleh kerana orang-orang Eropah tidak mempelajari hakikat-hakikat konsep jenayah dan
hukuman di dalam Islam, maka mereka menganggap hukuman-hukuman yang ditetapkan oleh Islam itu sebagai kejam dan menjatuhkan status manusia. Mereka tersalah anggap bahawa hukuman Islam itu sama seperti hukuman sivil mereka yang akan dijalani setiap hari.

Akibatnya mereka melihat masyarakat Islam sebagai sebuah gelanggang pembunuhan dan
penyeksaan yang kejam, di mana setiap hari di sana sini dilaksanakan hukuman-hukuman
sebat, potong tangan dan rejam, sedangkan yang sebenarnya hukuman hukuman ini jarang sekali dilaksanakan di dalam masyarakat Islam. Umpamanya hukuman potong tangan hanya dilaksanakan sebanyak enam kali saja dalam masa empat ratus tahun.

(cuba bandingkan dengan kenyataan salah faham seorang pemimpin negara dulu tentang sup tangan kalau buat hudud)...Na'uzubiLllah

Ini adalah satu bukti yang cukup untuk menyedarkan kita bahawa tujuan hukuman-hukuman itu asalnya ialah untuk menakutkan dan mencegah perlakuan jenayah saja. Begitu juga cara Islam bertindak melindungi masyarakat dan pengaruh yang boleh membawa kepada perlakuan jenayah itu memberi keyakinan penuh kepada kita bahawa perlaksanaan hukuman berat yang jarang dilaksanakan itu adalah dilakukan dengan penuh keadilan.

Tidak ada sebab yang wajar mengapa setengah orang Eropah dan sebagainya (terdapat juga di kalangan umat Islam sendiri) yg rasa khuatir terhadap perlaksanaan hukuman-hukuman Islam itu. Mungkin ada orang berfikir bahawa hukuman-hukuman yang ditetapkan oleh Islam itu tidak realistik.

Anggapan itu tidak benar kerana hukuman-hukuman itu memang berupaya menakutkan sesetengah orang yang ingin melakukan jenayah tanpa sebab-sebab yang wajar. Biarpun bagaimana kuatnya keinginan mereka untuk melakukan jenayah, namun mereka harus berfikir berkali-kali sebelum melakukan jenayah itu kerana takutkan hukuman yang berat.

Berhubung pentarbiahan, Islam tidak pula akan berpeluk tubuh, sebaliknya akan bertindak sewajarnya untuk mengubati mereka yang cenderung melakukan jenayah tanpa sebab-sebab yang wajar, malah Islam tidak akan membiarkan mereka begitu saja menjadi korban penyelewengan-penyelewengan seperti seks (dan lain-lain).

Inilah konsep hukuman Islam yang sebenar, tetapi malangnya sesetengah intelek dan ahli-ahli perundangan memandang jelek kepada hukuman-hukuman itu kerana semata-mata takut dicop sebagai undang-undang kolot oleh orang orang Barat. Alangkah baiknya jika ada orang-orang yang dapat mengajar mereka secara mendalam segala hikmat-hikmat yang terkandung dalam hukuman yang telah ditetapkan oleh Islam itu.

Kesimpulan (penulis):
1) Keadilan Islam di dalam Undang-undang difahami secara jelas.
2) Undang-undang Islam di Malaysia terutamanya jenayah perlu direformasikan.
3) Perlu diketahui punca-punca salah faham terhadap Islam khususnya dalam aspek perundangan.

Rujukan:
Sheikh Muhammad Qutb dalam bukunya yang bertajuk Salah Faham Terhadap Islam

http://al-qedahi.blogspot.com/

Anwar Seru Rakyat Tolak Provokasi

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim membidas tindakan sekumpulan orang yang mengadakan tunjuk perasaan dengan berarak membawa dan memijak kepala lembu Jumaat lalu.

Datuk Seri Anwar berkata tindakan melampau kumpulan terbabit dengan sengaja menghina simbol suci penganut Hindu ini di khuatiri boleh menjejaskan hubungan antara kaum.

Beliau menegaskan setiap rakyat Malaysia perlu menghormati sensitiviti anutan agama setiap individu di negara ini seperti yang termaktub dalam Perlembagaan demi menjamin kesejahteraan semua pihak.

"Saya ingin tegaskan prinsip kita menghormati agama Persekutuan dan agama rasmi di negeri Selangor. Kita tetap memartabatkan, menghormati dan mengangkat martabat Islam, tetapi perlu hormati juga penganut agama lain," kata Anwar.

Dalam kejadian itu, sekumpulan 50 orang berhimpun di luar bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor di Shah Alam sebagai membantah pemindahan sebuah kuil dari Seksyen 19 ke Seksyen 23 Shah Alam.

Mereka mengheret kepala seekor lembu ke pintu masuk bangunan SUK Selangor selepas solat Jumaat.

Pimpinan Pakatan Rakyat berkata Umno mendalangi tunjuk perasaan tersebut, yang bertujuan menghasut orang Melayu untuk membantah pemindahan kuil itu dari Seksyen 19 ke seksyen 23.

Tapak baru itu adalah kira-kira 200 meter jauh dari kawasan perumahan. Tapak lama kuil itu di seksyen 19 adalah hanya 20 meter dari kawasan perumahan.

Sambil melaung-laungkan kata-kata berbentuk ugutan dan hasutan, penunjuk perasaan terbabit memijak dan meludah kepala lembu berkenaan. Unit Simpanan Persekutuan yang dikerah ke sini tidak mengambil sebarang tindakan.

Menyuarakan kehampaan beliau, Anwar menyifatkan tunjuk perasaan ini tidak bertamadun dan condong kepada provokasi.

Ketua Pembangkang itu juga melahirkan rasa kesalnya apabila UMNO Barisan Nasional tidak henti- hanti melancarkan siri merampas Selangor, menggunakan cara kotor.

"Matlamat merampas Selangor dibuat dengan pelbagai cara. Sebelum ini mereka menggunakan institusi kerajaan, polis dan suruhanjaya pencegahan rasuah malaysia. Kononnya untuk bebaskan negeri dari rasuah. Rasuah besar boleh ditutup walaupun boleh dihidu, tetapi hal-hal membabitkan wakil rakyat Pakatan Rakyat diperbesarkan," kata Anwar.

Sehubungan itu, beliau berharap rakyat negeri Selangor bersikap rasional dan menilai dengan cara yang matang.

Anwar merayu rakyat Selangor untuk menolak politik yang mengapi-apikan sentimen keagamaan dan perkauman.

Peta Lokasi Berhubung Kuil Seksyen 19

Memandangkan persoalan kuil Seksyen 19 yang ingin dipindahkan telah menjadi isu Nasional, saya sertakan di sini peta-peta yang menunjukkan kedudukan lokasi-lokasi yang relevan berhubung persoalan ini. Oleh yang demikian, tuan-tuan boleh menilai sendiri samada tapak cadangan di Seksyen 23 adalah wajar atau sebaliknya.

[PETA 1 - Seksyen 19,20,22 dan 23]

Peta pertama menunjukkan kedudukan Seksyen 19, 20, 22 dan 23 serta kedudukan kuil di Seksyen 19, tapak cadangankan asal oleh BN di Seksyen 22 dan tapak yang dicadangkan di Seksyen 23. Harap diberi perhatian bahawa Seksyen 22 merupakan kawasan Industri berat (berwarna gelap) tanpa adanya rumah berhampiran sepertimana peta yang kedua. Dakwaan Seksyen 22 adalah kawasan majoriti masyarakat India adalah dakwaan palsu.

[PETA 2 - Seksyen 22]

Peta ketiga menunjukkan ‘close-up’ Seksyen 19 dan bagaimana Kuil berkenaan dikelilingi rumah. Jarak di antara rumah terdekat dan Kuil adalah lebih kurang 20 kaki iaitu selebar jalan.

[PETA 3 - Seksyen 19]


View Larger Map
Peta keempat adalah ‘close-up’ lokasi di Seksyen 23. Harap diberi perhatian bahawa kedudukan yang dicadangkan adalah dipinggir kawasan Industri Seksyen 23. Jarak rumah terdekat ke Kuil adalah 200 meter atau 600 kaki iaitu 30 kali lebih jauh dari di Seksyen 19. Begitu juga dengan jarak dari tapak cadangan kuil ke surau. Di antara rumah dan kuil terdapat dewan orang ramai dan taman permainan kanak-kanak. Di antara Surau dan kuil adalah rumah pencawang TNB dan taman permainan kanak-kanak yang sama.

[PETA 4 - Seksyen 23]


View Larger Map
Mungkin bagi orang-orang tertentu tiada bezanya di antara Seksyen 19 dan 23. Kedua-duanya kawasan majoriti ummat Islam. Namun harap maklum, Kuil Seksyen 19 dipindahkan BUKAN kerana Seksyen 19 merupakan kawasan majoriti ummat Islam. Ia dipindahkan kerana Kuil tersebut berada di depan rumah orang (20 kaki). Kawasan itu juga tidak mempunyai tempat parkir kereta dan ini menyebabkan kesesakan berlaku apabila pihak Kuil mengadakan upacara mereka.

Terdapat juga segelintir golongan yang bagaikan tidak sanggup ‘melihat’ kuil dan tok kong. Walau jauh macam mana sekalipun, sekiranya mereka buka jendela rumah dan dapat melihat ‘bumbung kuil atau tok kong’, mereka menjadi bagaikan dirasuk. Adakah wajar sikap ‘ekstrimis’ yang seperti ini disebuah negara yang diwarnai dengan kepelbagaian kaum dan agama?

WaLlahu ‘Alam
KHALID SAMAD

Ong pintas usaha penyokong Chua, arah EGM dalam 30 hari

Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat memintas usaha penyokong Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, dengan mengarahkan supaya mesyuarat agung luar biasa parti itu diadakan dalam tempoh 30 hari.

Pengumuman itu dibuat di tengah-tengah usaha penyokong Chua untuk mendapatkan tandatangan perwakilan MCA bagi mengadakan EGM bagi membatalkan pemecatan timbalan presiden parti itu.

Hari ini, Ong mengarahkan setiausaha MCA supaya mengadakan EGM itu dalam tempoh 30 hari ini.

Ketika mengumumkan perkara itu pagi ini, Ong berkata, beliau menggunakan Klausa 30.1 perlembagaan parti untuk mengarahkan setiausaha agung parti itu, Wong Foon Meng memanggil EGM tersebut.

Menurutnya, EGM itu bertujuan untuk menyerahkan kepada perwakilan untuk memutuskan pendirian mereka mengenai kontroversi yang melanda parti itu.

Ong kini berdepan dengan kumpulan penyokong Chua yang dipecat dari parti itu minggu lalu berkaitan kes skandal seksnya.

Lima usul

Sementara itu, akhbar-akhbar berbahasa Cina melaporkan bahawa penyokong Chua sedang mendapatkan berusaha sokongan perwakilan untuk mengadakan EGM itu bagi membentangkan lima resolusi, iaitu:

1. Usul tidak percaya terhadap presiden MCA, Tee Keat.

2. Membatalkan keputusan majlis presiden dan jawatankuasa pusat (jika dibuat) untuk memecat Chua.

3. Menuntut Chua dikembalikan ke jawatan timbalan presiden MCA.

4. Menolak sebarang pelantikan untuk sebarang jawatan oleh jawatankuasa pusat, termasuk jawatan timbalan presiden, sebelum EGM diadakan.

5. Menolak aduan dan tindakan disiplin terhadap mereka yang memanggil EGM diadakan.

Resolusi 3 dan 4 ditambah bagi mengelak puak Ong daripada melantik calon lain bagi mengisi jawatan nombor dua parti.

Calon utama untuk mengisi jawatan tersebut adalah Naib Presiden MCA, Datuk Liow Tiong Lai, yang merupakan penyokong kuat Ong. Liow juga merupakan menteri kesihatan.

Sivakumar layak kena ESCAR - Perkasa.!! Amat dipersetujui jika ia dikenakan sama ESCAR kepada Kerajaan dan Speaker Haram UMNO@BN..!!! Molek sekali..!!

KUALA LUMPUR 30 Ogos - Tindakan tegas menggunakan peruntukan di bawah Peraturan-Peraturan Perlu (Kes-kes Keselamatan) 1975 (ESCAR) adalah selayaknya bagi bekas Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar.

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, perbuatan Sivakumar dengan mengeluarkan arahan untuk mengadakan sidang DUN Perak Rabu ini tanpa perkenan jelas merupakan penderhakaan terhadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Tegas beliau, kerajaan Barisan Nasional (BN) Perak termasuk Speaker barunya, Datuk R. Ganesan adalah sah secara demokrasi setelah diputuskan oleh baginda dan mahkamah.

"Ini bermakna perbuatan Sivakumar itu selain mencabar dan menderhaka kepada Sultan Azlan Shah kerana tidak terlebih dahulu mendapat perkenan baginda, beliau juga telah mencabar keputusan mahkamah itu.

"Selayaknya Sivakumar dikenakan tindakan mengikut ESCAR atau mana-mana peruntukan yang sewajarnya kerana perbuatan beliau itu jelas akan menghuru-harakan negeri serta tidak menghormati keluhuran Perlembagaan," katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas tindakan Sivakumar yang masih menganggap dirinya sebagai 'speaker' apabila menghantar surat kepada semua ADUN untuk memanggil sidang DUN Rabu ini.

Sehubungan itu, Ganesan telah membuat laporan polis meminta pihak berkenaan menyiasat segera dan mengambil tindakan sewajarnya terhadap Sivakumar.

Peruntukan di bawah Artikel 36 (1) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak menyebut kuasa memanggil sidang DUN adalah merupakan kuasa mutlak Sultan Perak.

Sementara itu, Peruntukan ESCAR pernah digunakan untuk mendakwa 29 anggota Al-Maunah pada 2000 yang merancang untuk mengkhianati negara dengan menentang kerajaan yang dipilih secara demokrasi.

Bagaimanapun dalam kes itu, pendakwaan dibuat secara terbuka mengikut Seksyen 121 Kanun Keseksaan iaitu kesalahan melancarkan serangan terhadap Yang di-Pertuan Agong atau pemerintah atau Yang Dipertua Negeri yang membawa hukuman mati atau penjara seumur hidup.

Bekas Peguam Negara pada masa itu, Allahyarham Tan Sri Mohtar Abdullah memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa berperang dalam konteks Kanun Keseksaan hanya merupakan istilah teknikal perundangan yang bermaksud perbuatan khianat terhadap sebuah kerajaan yang dipilih secara demokrasi.

Dalam pada itu, Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Datuk Reezal Merican Naina Merican menyifatkan Sivakumar sebagai 'bidak' kepada kepentingan politik pihak lain.

"Sebagai bidak, Sivakumar hanya bergerak di atas arahan dan keuntungan politik sempit pihak tertentu. Kita tidak boleh tunduk dengan individu 'hilang akal' begini.

"Sekiranya Sivakumar seorang yang bertanggungjawab, dia perlu berhenti daripada terus diperbudakkan demi kepentingan politik orang tertentu.

"Kita percaya majoriti rakyat Perak sudah bosan dengan 'permainan politik murahan' seperti ini." katanya.

Tambah Reezal Merican, polis perlu mengambil tindakan tegas sekiranya sidang DUN Rabu ini tetap diteruskan mengikut Akta Polis yang membenarkan tangkapan dibuat apabila perhimpunan secara haram tanpa permit dilaksanakan.

Mengulas isu sama, Ketua Pergerakan Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, perbuatan Sivakumar amat melampau dan melepasi had kesabaran orang Melayu di negara ini.

Tegas beliau, perbuatan itu bukan sahaja telah menghina institusi beraja di negara ini tetapi telah meninggalkan titik hitam kepada ketaatan dan kedaulatan institusi Raja Berperlembagaan.

"Seharusnya hukuman berat harus diambil terhadap penderhaka ini," katanya.

YB Rodziah Selar Akhbar Putarbelit Kenyataannya..!

Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Tiga yang juga exco kerajaan Negeri Selangor, YB Rodziah Ismail hari ini menyelar sebuah akhbar harian yang disifatkan mengeluarkan laporan dan berita yang mengelirukan dan memutarbelitkan kenyataannya.


Akhbar Sinar Harian di dalam pada hari semalam telah menyiarkan berita bertajuk ”ISA kepada yang terlibat: Exco” di mukasurat pertama dan Rodziah menyarakan bahawa tajuk berita yang disiarkan adalah mengelirukan atau misleading kerana saya tidak pernah menyarankan agar Akta Keselamatan Dalam Negeri(ISA) digunakan ke atas mereka yang menyertai perhimpunan itu.

Rodziah menjelaskan ketika ditemui wartawan, beliau mempersoalkan double standard yang diamalkan oleh pihak pemerintah kerana kelihatan hanya menggunakan ISA ke atas pemimpin Pakatan Rakyat yang didakwa menimbulkan isu perkauman sepertimana dilalui oleh Exco Kerajaan Negeri Teresa Kok tahun lepas, tetapi tiada tindakan dikenakan ke atas pimpinan atau penyokong Barisan Nasional yang menjurus kepada ketegangan perakuman sepertimana disaksikan dalam perarakan kepala lembu di depan Bangunan SUK pada Jumaat lalu.

Katanya, adalah jelas bahawa ISA digunakan oleh pihak pemerintah hanya untuk memburukkan imej pimpinan Pakatan Rakyat. Untuk menghalalkan penggunaan ISA, pimpinan Pakatan Rakyat dikaitkan pula dengan isu ketegangan perkauman.

Justeru itu, beliau menekankan bahawa beliau tetap berpegang kepada pendirian bahawa ISA harus dimansuhkan kerana ISA telah memberi kuasa yang terlalu besar kepada Menteri Dalam Negeri sehingga bertindak secara selektif serta menafikan hak perbicaraan dan hak untuk membela diri seseorang.

Beliau berharap pelaporan berita ke atas isu pemindahan kuil dari Seksyen 19 ke Sekysen 23 ini tidak teralih dari masalah pokoknya, iaitu isu perancangan komuniti yang bakal diselesaikan dalam pertemuan dengan penduduk Seksyen 23 pada 5 September nanti.

Di dalam satu perkembangan lain, akhbar Sinar Harian telah sekali lagi cuba mengellirukan pembacanya dengan menggunakan laporan beritanya yang salah itu untuk mendapatkan pandangan dari Setiausaha Agong UMNO, Ahmad Maslan.

Menurut laporan Sinar Harian hari ini, Ahmad yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri mempersoalkan desakan pemimpin PR yang mahukan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) digunakan terhadap kumpulan penunjuk perasaan sedangkan mereka sebelum ini menolak penggunaan akta tersebut.

“Itu adalah suatu yang pelik kerana pembangkang sanggup berdemonstrasi besar-besaran mahukan ISA dihapuskan tetapi sekarang mahukan akta tersebut digunakan pula.

“BN sudah lama dahulu mengetahui bahawa dalam kes-kes tertentu ISA patut digunakan kerana kita memahami akta terbabit tidak akan disalah gunakan untuk kepentingan sendiri,” katanya.

Penafian Rodziah menunjukkan Ahmad Maslan tidak lansung menyemak fakta kebenaran persoalan yang dikemukakan oleh wartawan akhbar picisan, Sinar Harian tersebut tetapi lebih selesa untuk mengulas mengikut kehendak nafsunya sekalipun berasaskan kepada laporan berita yang salah.

Semangat kemerdekaan menyanggah perhambaan dan membina keyakinan baru — Anwar Ibrahim

OGOS 31 — Apabila mendekati tarikh 31 Ogos, ingatan kita akan mengimbas kembali rentetan peristiwa dan perjuangan rakyat yang berkemuncak dengan kemerdekaan. Tarikh tersebut terungkap sebagai tarikh keramat ,menjanjikan kebebasan daripada cengkaman penjajah dan menyelamatkan martabat hidup rakyat.

Persoalan yang menerjah kita semua ialah; bagaimana kita menghayati makna tarikh tersebut hari ini. Pergulatan ini menjadi penentu kepada persoalan makna diri kita sebagai rakyat Malaysia.Tekad baru untuk memahami makna diri Malaysia sebagai bangsa merdeka juga menuntut kita untuk memahami bagaimana kita menjadi tidak merdeka; bagaimana kita hilang kemerdekaan sebelum kita memperolehinya kembali.

Lebih dua ribu tahun yang lalu, Brutus bertanya warga Kota Rom “siapakah yang begitu hina sehingga mahu hidup sebagai hamba ?” Caesar mahu memiliki kuasa yang tidak terbatas. Nafsunya sebegitu besar dan mahu memastikan Rom dalam genggamannya.

Pertentangan antara Brutus dengan Caeser adalah pertentangan antara kebebasan menentang nafsu kekuasan tidak terbatas. Sejak negara kita merdeka kita masih bergelut dengan pertentangan ini. Kebebasan — kebebasan bersuara, kebebasan media, kebebasan institusi kehakiman sentiasa mahu disekat oleh penguasa. Oleh itu kita menginsafi hanya bangsa yang pernah melalui gelita penjajahan akan mengerti makna cahaya kemerdekaan. Bagitu juga, hanya diri yang pernah kebebasannya diragut akan menghargai nilai kebebasan.

Syarahan Perdana Professor Dr Syed Muhammad Naguib al-Attas yang berjudul “Islam Dalam Sejarah Dan Kebudayaan Melayu” juga menghuraikan dengan panjang lebar peranan paksi tauhid sebagai aqidah menambat keyakinan baru yang menolak faham tahyul dan perhambaan, seterusnya menjadi pelantar kepada pemikiran yang berakar dengan tradisi aqliyah dan mencernakan budaya segar dengan bahasa Melayu sebagai pertuturan kepustakaan(lingua franca) rantau ini. Ratusan tahun berlalu yang sewajarnya tambah memperkukuh dan memantapkan semangat dan keyakinan baru tersebut.

Cantik sungguh puteri Palembang,

Sayang bersunting bunga pudak;

Betapa keras dilambung gelombang,

Kucacak tiang, kulayar jua.

Manakala melangkaui separuh abad kemerdekaan, kita rakyat Malaysia sewajarnya mempunyai kesedaran betapa Bahasa Melayu bukan sekadar bahasa pasar, bahasa komunikasi basahan untuk berjual beli. Bahasa Melayu adalah bahasa ilmu, bahasa tamadun dan bahasa untuk mengungkapkan pengalaman kemanusian yang paling mendalam dan luhur. Bahasa Melayu telah menjadi bahasa intelektual dan kerohanian untuk umat Islam, makanya Bahasa Melayu juga seharusnya menjadi bahasa intelektual dan kerohanian umat Budha, Hindu, Kristian dan lain-lain keyakinan.

Bahasa Melayu yang saya sebutkan di sini bukanlah bahasa milik orang Melayu semata-mata. Bahasa Melayu adalah milik rakyat dan bangsa Malaysia yang berketurunan Melayu, Cina, India, Kadazan, Dayak dan lain-lain. Bahasa Melayu adalah milik semua rakyat Malaysia.

Kemerdekaan mestilah tidak terperangkap dengan bahana dari politik sempit dan kelam sesebuah parti politik tertentu. Kemerdekaan perlu di lihat dari perspektif rakyat keseluruhannya ; perjuangan pelbagai kaum, menggunakan pelbagai wadah, dan melibatkan pelbagai aliran pemikiran. Sejarah ternyata mengajar kita bahawa Perjuangan Menuntut Kemerdekaan menerbitkan kesatuan semangat untuk menentang penjajah dan imperialisme Barat ketika itu.

Generasi terdahulu yang sama-sama berjuang untuk kemerdekaan, dan mereka yang menempuh zaman mudanya di masa awal kemerdekaan menjadi saksi kepada kepelbagaian aliran dan wadah perjuangan rakyat. Tetapi penulisan sejarah kemerdekaan yang disampaikan kepada generasi hari ini masih belum berlaku adil kerana fakta yang bercampur propaganda. Ini merupakan beban dan tanggungjawab kepada ahli-ahli sejarah kerana tanpa pensejarahan yang adil, kita tidak akan dapat melihat dan menemui makna dan rupa diri bangsa kita yang sebenarnya. Nama pejuang kemerdekaan seperti Datuk Onn Jaafar, Ustaz Abu Bakar Baqir, Dr Burhanuddin al Helmy, Ahmad Boestamam, Mat Salleh, Panglima Rentap dan Rosli Dhobi tidak sewajarnya digelapkan dari sejarah menuntut kemerdekaan.

Kemerdekaan adalah untuk kebebasan dan keadilan. Inilah yang dijanjikan kepada kita pada 31 Ogos 1957. Sekiranya kita mahu berdegil untuk meneruskan saki baki peninggalan feudal, atau mahu memperkokohkan lembaga-lembaga sistem otoritarianisme, sudah pasti kita menjadi bangsa yang terpinggir. Bangsa Malaysia tidak miskin dengan sumber daya manusianya. Dengan paras pembangunan yang telah dicapai dan kekayaan yang kita miliki Malaysia boleh menjadi negara yang besar. Dan kita perlu yakin bahawa Malaysia boleh menjadi bangsa yang besar. Tetapi kita tidak boleh menjadi bangsa yang besar sekiranya rakyatnya tidak bebas dan merdeka.

Datuk Seri Anwar Ibrahim is the leader of the opposition.

Malays speaking without fear

By Nurul Izzah Anwar

AUG 31 — I can’t say that I know Datuk Zaid Ibrahim very well. Our past encounters have been limited to a fleeting hello in front of the steps of my alma mater, the Johns Hopkins University’s School of Advanced International Studies in 2006, another chat during a reception in honour of Datuk Ambiga Sreevanesagan in June and, most recently, at the PKR’s recent EGM. It’s amazing, but perhaps unsurprising that he has in these three years evolved from an ambiguous reformist in Umno into the conscience of all Malaysians.

I had always been impressed by his outspokenness, and his willingness to fearlessly voice out his views on issues of national importance is nothing short of inspirational. Zaid does not mince his words where many hesitate to call a spade a spade, especially where it matters the most.

An articulate Malay speaking out for a multiracial and progressive Malaysia is terribly important in this current political climate. For our own community, Zaid epitomises how the Malays might redefine ourselves, to re-imagine a world where we do not think that we are inferior or threatened but are rather confident in whom we are.

In reading Zaid’s book Saya Pun Melayu, I sense the need for Malays to embrace a new paradigm on what it means to be Malay. Many indeed are doing so and this is a heartening. “Malay” need no longer carry connotations of dependency on the state, insecurity or the crippling feeling alienation and the lack of self-worth.

The word “Malay” can and must eventually mean a call to embrace a broader Malaysian identity, along with a true, inclusive nationalism that is proud of who we are individually but also in what we have accomplished together. We can be sure of our identities and yet still be a part of something greater than all of us — and this is something all the ethnic groups in Malaysia ought to aspire to.

Zaid’s book highlights that fact that we need to look beyond the stereotypes and take an objective, albeit positive look at our community’s accomplishments. We have made great strides in business, the arts, education and the professions. Our success extends from Lembah Pantai where Malays own vibrant businesses selling products made by Malays to the flourishing nasi lemak stalls in Kota Baru.

We attend leading universities throughout the world, increasingly through our own merit. We can count internationally recognised choreographers, painters, cartoonists, writers, and film directors amongst our numbers.

Beyond these markers, our success can more often that not be seen at home through our everyday acts of compassion and sensitivity to others, which spread to our fellow Malaysians to become a national virtue. The kindness shown towards our children, parents and neighbours is perhaps one of the most important signs of who we Malays are as a community. These are real achievements that no one can or would want to take from us.

I’m not denying that we still have a long way to go in moving our community forward, nor am I unmindful that a lot of our successes would not have been in possible without the NEP and its institutions. However, it has become patently obvious that these structures are now holding the Malays back, and that the world has changed since then.

The Malays and, as a-matter-of-fact, all Malaysians need to change as well if we want to remain relevant in this world. We need to step away from our obsession with all things racial and realise that the project of nation-building is not a zero-sum game. Malaysia can never succeed until and unless its entire people feel like they are truly a part of it.

Why then does the old paradigm of ethnic insecurity persist? Why does suspicion and acrimony towards our fellow Malaysians and they towards us still linger? Why are mainstream newspapers calling for ethnic conflict, accusing minority communities of all sorts of ludicrous plots?

The sad reality is that these myths are being perpetuated by Umno and Barisan Nasional for their own gain. The fact is that Umno wants to keep the Malay community under its suzerainty forever. They do this by focusing on what we have supposedly not achieved, rather than acknowledging our gains and potential.

They claim to want to protect and uplift the Malay community, but all they have been doing for the last few years is playing on their fears and prejudices. The same can be said for the Barisan components with the non-Malays. This glass-half-empty mentality is being used by Umno/BN to protect each other and to ward off challenges to their stranglehold on power.

We’ve seen from the case of Zaid of how Umno demonises anyone who steps out of the pattern of complete loyalty to the party and who have different ideas on how to improve the livelihoods of Malays and Malaysians. We have also as of late seen their scare tactics in action. They have labelled people as “traitors” for calling for a new path of development for Malaysia. They prefer to protect their interests rather than allow the Malaysian people — especially the Malays — to benefit from reform, less corruption and more inclusion.

Umno also regrettably perpetuates the myth that the Malay community is perpetually under threat from their non-Malay counterparts, and that Umno is the only party that can save them from this supposed “servitude”. This, rather than anything else, is why race relations have gotten worse in Malaysia.

You cannot expect harmony in a country where its largest ethnic group is constantly bombarded with the message that the minorities are supposedly out to get them and take away their rights. Yet, they chose to follow this tactic since they believe in the short term this will strengthen Umno and bring Malays back to the party.

They use these “attacking” tactics because they cannot offer anything else. They have shown that they would prefer to entrench those in power rather than allow new ideas and reforms to increase our chances for greater success. There is a real danger that their short-sightedness may cost future generations of Malaysians dearly.

The fact is that Malays have nothing to fear. We are demographically the largest ethnic group in Malaysia and the birth rate is going to keep it that way. Our position in the constitution is enshrined and this isn’t going to change either.

That is what Umno and the Malay extremists do not get, and what the community as a whole needs to understand. The non-Malays and Malays who challenge Umno are not seeking to reduce the position of the Malays in anyway, but to defend and uplift all Malaysians. We have to understand that we are all tied together and that we all have a stake in the land. We cannot survive individually as Malays, Chinese or Indians but as Malaysians.

Our non-Malay fellow citizens are not “challenging” our rights or “insulting” or culture and religion — rather they are calling for our nascent nationhood to be allowed to achieve it’s full potential than for us to remain stuck in our ethnic and mental ghettos. The liberals and moderates amongst the non-Malays also suffer from the depredations of extremists within their own communities — they deserve our support as well. The wave of reactionary politics that is engulfing us can only be turned back if progressive Malaysians stand firm against their threats and untruths.

While it is true that much more needs to be done to address those who have not benefited — for all Malaysians — the focus on what we don’t have rather on what we have accomplished only undermines us. We need to imagine a better future, for Malays and Malaysians — this will incidentally make it easier for all of us to achieve what we might lack.

The Malaysia of tomorrow cannot be one in which we are blinded by fear and negativity. The first step in imagining and defining a better future for all of us is to open our eyes and speak out like Zaid and others like him.

Jalur Gemilang

By Dina Zaman

KUALA LUMPUR, Aug 30 — “Who’s that minister? Tu... yang MCA tu... Ong Kee Tiat? Tat?”

“Tee Keat,” I say.

“What the hell. He keeps harping and harping on Chinese rights. Eh, you listen. Umno is not perfect. But one thing Umno has done for the non-Malays is afford them opportunities in this country. We have been too kind. We give them vernacular schools, we give them businesses. Maybe it is true that we do not accord the non-Malays the scholarships they deserve, but the Chinese hold the economic power of this country. Ane jangan cakap lah.”

“You fail to realise that we, the younger, newer Malaysians want meritocracy. We see beyond race. We do not abide by Old Politics.”

“Apa kau cakap tu?! Jangan! Diam! You never fought for this country. You never had to eat tapioca. You did not endure wars and colonialism.”

“I guess not.”

“Where is my Malaysia?”

I had no answer. I too asked, where was MY Malaysia?

As I write this, Malaysia is 52 years old. In the past two years, our country — yours, mine — have seen moments which have caused us much joy, grief, strife and hope. Still, the never ending saga of race and religion in this country will not cease, and I personally do not see an end to this.

My personal belief is that should we move on from racial and economic politics, we will move to religious (politics), which despite the propaganda we are told incessantly, may be to our detriment. Among the dominant race in Malaysia, the Malays are facing an identity crisis: be a Muslim first or Malay? They may be synonymous with each other, but there is a marked difference between the two. Throw in characters like Zulkifli Nordin, whom I am determined to meet one day, and we have the makings of a telenovela which may rival the Spanish and Korean ones.

I used to write for other newspapers, and I once published a book. From there, my readers communicate with me. It is interesting to see how other Malaysians feel, think and live. I audit all my readers’ emails and call this survey Ms. Zaman’s 0.01 Sen Survey on Ethnic Relations in Malaysia.

I have two types of readers: the old and young. The young who communicate with me articulate their frustrations of not knowing their place in this country called Malaysia. It’s work, get married, have babies and then as they age, death. Some have dreams, some don’t. The older readers, my age and above, I divide according to race, only because they fall into these places.

The Malay readers want submission to not just Allah and their faith, but want other Malaysians to submit to their fates as Chinese/Indians. One’s identity as a Malay (Muslim, though these identities seem to be swapped around and exchanged as and when situation requires) is the only thing a man or woman has. Nothing else matters and don’t you forget that.

My non-Malay readers can be cheeky. They’re highly cerebral, judging by the language they use when writing out their thoughts. And they are blunt. One has told me in a series of emails that he cannot stand the sight of a Malay. He is in his early 40s, a professional. After a spate of mails which were rather vitriolic I asked him why he wrote to me, as I was Malay. He wrote back, “Ha ha. You got me there.” My non-Malay readers may express racist sentiments but they are proud Malaysians.

The abovementioned echoes findings which were disclosed in two Merdeka Center surveys. The slightly dated 2006 Ethnic Relations Perceptions Poll conducted by the research centre then showed that 73 per cent Indian-Malaysians saw themselves as Malaysians first, while the Malays identified themselves as Malays first. Indian-Malaysians also identified themselves by their race too, second after the Malays while Chinese Malaysians sat somewhere in between. One assumes that no Orang Asli were interviewed or harmed. Overall, Malaysians felt ethnic relations were good, with the Chinese stating that the perceived unity was superficial. (The poll canvassed over 2,000 Malaysians in two surveys, aged 20 and above. Gender was not specified.)

In a surprising finding, all agreed with the perception that Malays were lazy and that most Chinese were greedy. However, Indian-Malaysians were adamant that not all Indians could not be trusted. All ethnic groups wanted their cultural identities maintained. Most Malays and Indians polled agreed that perhaps having more open houses (!) would help improve ethnic relationships in Malaysia (perhaps food and holidays are a great unifier after all…) while Chinese and Indian Malaysians agreed that just and fair government policies would improve ties.

In another survey conducted by the Merdeka Center for MyFuture Foundation, Zaid Ibrahim’s youth-based non-profit organisation, in January 2009, young Malays polled saw themselves first as followers of a religion (Islam), while young Chinese and Indians were very patriotic and saw themselves as Malaysians first. Hence the question of national pride and unity: since young Malays (at least the ones polled for the survey) saw themselves as Muslims first, why is nationalism not high on their agenda?

This shift, compared to young Malay nationalists of the yesteryear, begs to be analysed. Many questions abound: Islamist fundamentalism on the rise, or a simple altruistic journey to become better Muslims, and that geography and nationality are irrelevant? (This survey interviewed 500 young Malaysians aged 16 to 24 years of age, and the gender split was equal. 67 per cent were Malays while 22 per cent were Chinese and 11 per cent were Indian Malaysians. A nitpicky question that keeps bouncing in my head: what if the figures are swapped. Will the results be the same?)

How relevant are these findings three years onwards? Are we more united or divided?

My generation and the ones below want only one thing for this country – good, clean governance. We do not abide by the idea of race and the politics and hatred that have become unwanted barnacles on a country that has yet to fulfil its potential. We know none of us are perfect and we are willing to battle it out. We may support different ideologies but we want our country to not be a Malaise-ia.

Tell me, what is your idea of Malaysia?

Merdeka dari mereka

Oleh Adib Zalkapli

OGOS 31 — Hari Merdeka tahun ini agak mengejutkan buat saya, kerana saya dipanggil bacul!

Tiba-tiba saya rasa terperangkap dan terpaksa mengikut kelompok-kelompok tertentu.

Dalam minggu-minggu menjelang 31 Ogos tahun ini banyak sekali kita terdengar seruan-seruan supaya orang Melayu "membuat sesuatu" terhadap masyarakat minoriti dalam negara ini yang semakin "melampau."

Antara yang membuat seruan ini adalah orang yang duduk dalam lembaga-lembaga pengarah beberapa syarikat-syarikat berkaitan kerajaan, yang tiba-tiba menggunakan ungkapan "kita orang Melayu" dan berpesan kepada saya supaya "jangan bacul."

Tiba-tiba sahaja, rupa-rupanya saya mempunyai pertalian dengan orang-orang ini.

Baru-baru ini juga saya diberi amaran oleh sekumpulan anak muda yang mendakwa mewakili semua orang Melayu, bahawa saya akan terpinggir di negeri Selangor.

Katanya, arak akan berleluasa.

Babi juga akan dijual merata-rata.

Dan saya sekali lagi diberitahu sebagai orang Melayu, saya perlu bangkit bersama-sama.

Terperanjat lagi saya, kerana mereka ini beria-ia hendak mengajak saya menjadi sebahagian daripada mereka.

Saya agak segan untuk ikut mereka, kerana melihat ramai dari mereka yang perut buncit tetapi memakai kemeja putih!

Saya percaya orang yang mempunyai masalah berat badan seharusnya memakai pakaian gelap supaya bentuk badan kelihatan menarik. Itulah yang saya belajar mengenai ilusi optik di sekolah dulu.

Dan ramai juga yang memakai cincin dengan batu sebesar ibu jari. Saya rasa tidak "cool" untuk ikut kumpulan bercincin besar ini.

Dan baru minggu lepas, ada lagi satu kumpulan yang membantah konsert Michael Learns To Rock di Genting Highlands.

Kelompok anti konsert ini juga menganggap kepercayaan saya dalam bahaya, kerana acara itu diadakan dalam bulan Ramadan.

Ini betul-betul perbuatan yang memalukan saya, kerana belum pun konsert itu dipromosikan mereka menganggap saya mahu menonton Michael Learns To Rock!

Dengan sukanya mereka bercakap bagi pihak saya, tentang bahaya konsert tersebut.

Sebelum itu ada pula kelompok yang marahkan dengan kedai runcit 24 jam kerana menjual beer.

Kelompok yang marah benar dengan kedai 24 jam ini juga berbuat demikian untuk melindungi saya.

Mereka percaya yang saya akan bangun pada pukul 2 atau 3 pagi dan pergi ke kedai-kedai ini untuk membeli beer.

Namun kejutan-kejutan yang menarik saya ke dalam perangkap kesukuan ini tidak berakhir di situ.

Beberapa hari sebelum Hari Merdeka datang lagi kelompok yang kononnya mewakili saya juga mengarak kepala lembu di Shah Alam.

Khabarnya, mereka membantah pembinaan sebuah kuil di kawasan perumahan mereka dan mahu saya juga berasa marah.

Saya tidak pernah tahu bahawa orang Melayu menunjukkan rasa marah dengan memijak-mijak kepala lembu.

Setahu saya, mengikut cerita orang-orang tua, kepala lembu adalah antara bahagian badan haiwan itu yang paling berharga dan kalau di kampung-kampung, bila lembu disembelih, mereka yang paling banyak bekerja dalam melapah lembu atau yang paling dihormati masyarakat akan mengambil kepala itu.

Maka saya menanti Hari Merdeka tahun ini dengan mendengar orang memanggil saya bacul, memberi amaran kononnya saya ditindas, yang bergaduh dengan kedai 24 jam, yang anti konsert dan juga mereka yang membuang kepala lembu.

Harapan saya, Hari Merdeka ini, saya mahu merdeka dari mereka!

Why we stay here, even when we love home

K Kabilan


Kampung Chulaborn 12, or Ban Chulaborn Patana 12, in Thailand is no ordinary village. It is located deep in a jungle with the nearest town Shukirin about an hour's drive.

The distance to this village from the border town of Golok is some 70 kilometres but the rugged terrain and poor road conditions mean a travel time of almost two hours.

The residents of this village are also a group of 'special visitors of the Thai government' for they are all members of the 10th Regiment of the Communist Party of Malaya (CPM).

This village used to be their base camp and after the 1989 peace agreement between the CPM, the Thai government and the Malaysian government, these former members of the party were permitted to remain living there.

When it started, the village had about 260 people, most of whom were CPM members and their families, who had agreed to lay down their weapons. They were led by their revered leader Abdullah CD and his wife, Suriani Abdullah.

Today their number stands at about 460 – including extended families and outsiders, and they are still under the watchful eye of their 'protectors', Abdullah and his wife.

“This is beautiful, peaceful village. We have what we want here. The crime rate is almost non-existent. We are a close community,” said 52-year-old village head and ex-communist Dome Za, a Malay-speaking Thai.

“Although I'm the village head, we still seek advice from Abdullah and Suriani on the running of the village,” he added.

About 20 veteran communist leaders, all peers of Abdullah, are still living in this village. Almost all of them were from Malaya originally.

They had joined the 10th Regiment in May 1949 and then moved to the Thai-Malaya border in 1953, to remain in the jungles until the peace deal was signed in 1989.

But why didn't these former guerrilla fighters return to their homeland?

'Guiding lights' of the regiment

Abdullah and Suriani, who had visited Malaysia a several times, including a visit to the Perak Sultan, were adamant in remaining in the village.

“We have our home here... our family is here, our friends are here,” Abdullah told Malaysiakini.

“Also I'm against the Internal Security Act as well as a host of other laws in Malaysia. I don't want them to catch me using any small excuse,” he said with his trademark laughter and slap on the thigh.

The influence of this couple is visible in the village but that is understandable as they were the guiding lights of the regiment during their war years in the jungle.

“We realise that it is time for the younger generation to take up the leadership role. We also realise that both Abdullah and Suriani are getting older and are not as healthy as they once were,” said Dome.

“We will surely miss them when they are no longer with us but I think we can manage somehow.”

For others, such as veteran guerrilla fighter Asi (left in photo), Abdullah and Suriani are like his parents.

“I joined the movement at the age of 11 and I have known them since I was 13,” said the 70-year-old Sungai Siput-born man of Indian parentage.

He is also the only remaining Indian communist left. (His story will be published tomorrow).

“I can't imagine my life out of this village,” said Asi, who is married to a Thai communist and has a daughter.

After the peace agreement, each communist member who wanted to return to Malaysia was given RM300 per month for three years by the Malaysian government.

Those who elected to stay put at the village got a Thai government financial assistance of 540 baht (about RM54) per month for three years, a house and six acres of land.

First batch of university graduates

“The Thai government has helped us a lot and continues to support us,” said the village head.

He added that the Thai princess Chulaborn Mahidol adopted the village in 1993 until 2004 and during that period, the village was supplied with electricity and water supply.

Today almost all houses have a television set with their distinctive long antennas to get better access. One or two houses even have Internet access using a satellite receiver.

There is a government clinic for the villagers with a hospital attendant on stand-by on all working days.

A museum to highlight the historical moments of 10th Regiment is a must-see at this village but it is in need of financial aid to continue running.

They also have a primary school attended by children from the village and other neighbouring villages. This year's intake stands at 88 pupils.

“We also have six of our young ones studying in universities in Thailand. They are our first batch of university students. We also have about 100 of our children studying in secondary schools outside of this village, either in Narathiwat or elsewhere in southern Thailand,” said Dome, whose son is one of the pioneer batch of undergraduates from the communist village.

'We don't want to return home'

Most of the villagers tend their plot of land with rubber or fruit trees but complain of a low return due to over-supply of fruits and low yield of rubber due to the climate.

“But I guess we will still call this place home. Back in Malaysia, we have nothing... only bad name perpetuated by the government's lies against our contributions although we had fought so hard for the sake of Malaya in the first place,” said veteran guerrilla fighter Shukor Ismail, 80.

“Even though I have no blood relations here... these are all my comrades, my friends and I want to be with them until the end. Not with some strangers, though relatives, in Malaysia,” he added, with a touch of irony.

“Malaya is still my country. I still have feelings for it. I love Malaysia, or I would not have struggled and sacrificed my life for it. However it just makes better sense to live in Thailand now.

“Not just because they have taken better care of us but also because of the fear of how we will be looked at if we return home,” added Shukor.

“For that reason, we don't want to return to Malaysia, our beloved homeland,” he said with a tinge of sadness and regret in his voice.

And this sums up the sentiment of almost all communist veterans in this village although some of them are in regular contact with their families in Malaysia.

Deleted from victors' history: The other freedom fighters

K Kabilan



At midnight on Aug 30, 1957, millions of Malayans rejoiced the momentous occasion of the nation's father Tunku Abdul Rahman replacing the Union Jack with the Malayan flag.

About 450 kilometres away, deep in a thick jungle at the border of Malaya and Thailand, a smaller band of brothers (read: armed comrades) was huddled in front of a fire, pondering what would that act of lowering the Union Jack mean to them.

Fifty-two years on, they are all bitter that the truth about their role in gaining independence for the country remains unrecognised, and are worried that it would die with them.

This group of men and women – all members of the fearsome 10th Regiment of the Communist Party of Malaya led by Abdullah CD – have been based in this border area since the end of 1953 following a continuous onslaught against them by the British forces.

Numbering about 550 people, these guerrilla fighters had waged a war to get rid of the British since the formation of their regiment on May 21, 1949. They were part of a larger CPM war unit under its Malaya National Liberation Army which had about 8,000 fighters at its peak.

However, with the declaration of Emergency in 1948, the party was banned and for the next 12 years, they were in constant battle with the authorities (first the British, then the Malayans with the help of the British) who were adamant about getting rid of the communist guerrillas.

The resulting offensive drove many communist guerrillas into the Thai-Malaysian border, where the subsequent Malaysian government continued their attacks until a peace deal was struck in 1989.

By 1989, the strength of the CPM had dwindled and following the peace agreement, they settled in four 'peace villages' in southern Thailand.

What remains now is a history in the perspective of the victors where these CPM guerrilla's are demonised as terrorists.

In view of the nation's 52nd Merdeka, Malaysiakini recently visited one such communist 'peace village' in Sukhirin, southern Thailand, to talk to some of these battle-hardened “communist insurgents” on their role in gaining independence.

The village – Kampung Chulaborn 12 – is home to about 460 people, made of the families and extended family members of the original Regiment 10 members.

It had about 260 people – mostly ex-communist members – when it was established in 1989. Today, the remaining war veterans include Abdullah CD, his wife Suriani Abdullah and about 20 of his comrades.

People were suffering under the British

The 10th Regiment was established in Temerloh by Abdullah CD and as such most of its members had come from Temerloh and other parts of Pahang.

One of them is Shukor Ismail, now 80, who was taken in by the communist ideology in 1948 and was a pioneer member of Regiment 10.

“At that time the people suffered under the British rule. We had just come out of the Japanese occupation, which was also a painful period. Many had already started feeling that we did not need the British to rule us,” he recounted outside his attap house in the peace village.

“The farmers were feeling the economic pinch as they were not getting enough. It seemed as though all our hard work and money was being shipped off to London for the empire.

“I started my war against them because of this – they took what's mine to enrich themselves,” said Shukor, whose body was clearly showing the evidence of hardship it had undergone.

He added that the people of Temerloh had an early start in nationalism as a result of the anti-British war initiated by Dato Bahaman in 1891 to 1895.

“His failure was the key to our struggle. The descendants of Dato Bahaman in Temerloh always knew that we had to get rid of the British and we managed to do that with CPM and our regiment.”

Shukor also had no doubt over the role played by his comrades in freeing this nation from the occupiers.

“This was our revolution and we were successful, despite what the rulers of Malaysia say today.

“It was our campaign which brought about the change in the mindset of the people that they could self-rule and that they could chart their own future without any outside interference.

“What had the others done actually? They were colluding with the British. And now they are denying us of our role,” he said with a tinge of anger in his voice.

'We drove them away'

Shukor went on to say that it was a falsehood to state that Malayan independence was gained without shedding a drop of blood.

“That makes no logic at all for the politicians to say we gained our independence peacefully. For me, the price of independence came with our blood being shed.

“We drove the British away. They left because they couldn't outwit us in jungle warfare and they were defeated as they knew they could never stop us from attacking them. They did not want to continue with that burden so they handed the country to Umno, knowing that the armed struggle would be between Malayans after that.

“And even when they gave the country to Umno, the British were still holding much influence, be it in security matters or in financial matters. They were also reaping the benefits of our economy,” he added.

He said that it was never the intention of the communist to fight among Malayans. The enemy was the British and “their stooges”, he added.

“I'm sad that the people in Malaysia today are unaware of this truth. They only believe in what has been told to them by the present rulers, who find it suitable to give prominence to whatever role they played in getting the independence.

“The present government is still living in that lie. It's in the history books, it's in their national monument... look at Tugu Negara. What do you see? You see British soldiers kicking local fighters. That does not reflect the correct historical fact,” said the former guerrilla who spent 40 years in jungle.

He also added that he felt independence was not fully attained by the people of Malaysia as “the residues of British rule are still prevalent in our system”.

“When it comes to political power in the nation, it is still a leftover of the British concept of race-based rule. Are the people fully empowered to do what they want for the nation? Is everyone equal in Malaysia today?

“What is different from the British divide-and-rule policy? Economically, is everyone well-to-do? Who is controlling the economy? Just like the British period, it is still in the hands of a group of people, not with the rakyat,” he noted.

The victor's version is skewed

This was a point which was agreed to by his colleague Awang Yaakob, a former team leader of the 10th Regiment.

The 67-year-old born in Temerloh, who goes by the name Hatta, joined the movement at the age of 15 in 1949.

He lamented that the youth of today had no inkling of the role played by his comrades in gaining independence.

“Our revolution was a success and it brought about independence for the nation but sadly our role is being kept in the dark by the politicians who ultimately benefited from our struggles,” said the pint-sized but valiant-hearted man with plenty of battle scars in his body.

“The younger generation today have no way to find out about the respective roles played by CPM, Umno and other nationalists in gaining independence because what we have now is only the version of one party - Umno.”

However, he said that he was glad that his family back in Temerloh and other friends knew the truth.

“My family back in Temerloh applaud me for that. Forget the politicians, for the rest, we have done a service for the nation,” he said.

Like his comrade Shukor, Hatta too spent almost 40 years in the jungle for which he bears many scars from gun-shot wounds on his body as evidence of his part in getting the British out.

“Of course we killed them (the British), but they also killed us. Don't just blame us for the all the atrocities. It was a war, you had to kill to stay alive and to keep up your struggle,” he said without a hint of regret.

“We were clear in what we wanted and we had achieved that,” he said wile insisting that it was time for the Malaysian government to reveal the truth about the roles played by his communist comrades.

“The government is just fearful that its influence will wane if the people know the truth,” he said.

Women fought just as fearlessly

Another former communist guerrilla, Siti Mariam Idris, 83, meanwhile said it was the independence movement mooted by the Malay nationalists, who later joined the CPM, that paved the way for women participation in politics.

“In CPM we had so many women leaders, people such as Shamsiah Faker, Zainab Baginda and Suriani to name just a few.

“They played a big role in emancipating the kampung women on issues of being independent and free.

“Are these facts reflected in the history today? Are these heroines mentioned anywhere by the government?” she asked.

Siti Mariam, known as Atom among her comrades, joined the revolution in May 1949.

She hails from a little waterhole called Lubuk Kawah, the hotbed of nationalism in Temerloh at that time.

Atom was a section leader and was involved in major fights “with the enemy”, especially in Bukit Tuel and Bukit Rambutan in 1968/69.

Her ever-smiling face and down-to-earth persona clearly masks the fortitude she had in carrying firearms for the sake of her nation.

“I took up arms to free my nation, for my race and religion. I have no regrets for doing that.

“Women fought just as fearlessly for our ideologies as we had an equal role to play and were accorded the same level of support and respect.

"My only regret is that our fight for independence is being sidelined by the others,” she said.

Nowadays Atom is much more interested in mundane matters such as getting a new broom instead of tackling enemies.

But never for a moment can one dismiss this as a mark of people like Atom having forgotten their cause and revolution. That spirit of loving their nation is still pretty much burning bright in their hearts.

Related story: Why we stay here, even when we love home