Ahad, 19 Julai 2009

Pakatan Rakyat mahu Suruhanjaya Diraja diumum esok

ORANG ramai yang menghadiri Perhimpunan Mencari Keadilan di Stadium Petaling Jaya, Kelana Jaya petang tadi menurunkan tandatangan menuntut kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Diraja segera bagi menyiasat kematian Teoh Beng Hock iaitu setiausaha politik Exco Kerajaan Selangor.

PETALING JAYA: Menjelang upacara pengebumian Teoh Beng Hock esok, Pakatan Rakyat mengadakan "perhimpunan mencari keadilan" di sini petang tadi, sambil meminta kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Diraja segera bagi menyiasat kematian setiausaha politik Exco Kerajaan Selangor itu.

Siri pemimpin Pakatan Rakyat yang berucap pada majlis itu yang diadakan di Stadium Petaling Jaya bermula pukul 4.30 hingga 7 petang, mahu suruhanjaya ditubuhkan dengan segera, jika boleh esok.

Antara yang berucap ialah Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng; Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim; bekas Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa; Naib Presiden PKR, Azmin Ali.

Lim yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timor berkata, pihaknya mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak mengumumkan penubuhan Suruhanjaya Diraja esok sebaik sahaja pulang ke tanah air.

"Sebagaimana kerajaan pernah lakukan pada 2005 untuk siasat kejadian rakaman gambar bogel suspek ketika berada dalam tahanan polis, yang penubuhan jawatankuasa khas ditubuhkan sebaik sahaja Perdana Menteri (ketika itu Tun Abdullah Ahmad Badawi)kembali dari mesyuarat Komanel di Malta, Najib perlu mengumumkan penubuhan Suruhanjaya Diraja esok," kata beliau dalam ucapannya.

Anaknya, Guan Eng, Khalid dan Husam serta rata-rata kesemua pemimpin menyatakan pendirian serupa dalam ucapan masing-masing.

Mereka juga mahu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dirombak ekoran kejadian minggu lalu.

Husam pula menggesa agar mesyuarat Kabinet khas diadakan esok, bukannya Rabu seperti biasa, bagi membincangkan isu berkenaan.

Semalam Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, saranan pelbagai pihak - termasuk kedua-dua pembangkang dan pemimpin kerajaan - akan diteliti dalam mesyuarat Kabinet Rabu ini.

Pagi tadi, Muhyiddin berkata, kematian Teoh telah dipolitikkan oleh pihak pembangkang untuk mengalihkan perhatian orang ramai daripada isu siasatan SPRM ke atas wakil-wakil rakyat mereka.

Timbalan Perdana Menteri berkata, isu kematian itu dipolitikkan semasa SPRM sedang menjalankan siasatan ke atas Anggota-anggota Dewan Undangan Negeri dari Pakatan berhubung dengan penyalahgunaan peruntukan kerajaan negeri yang diagihkan kepada wakil-wakil rakyat. Siasatan ke atas wakil rakyat pembangkang dalam kes penyalahgunaan peruntukan itu mungkin menunjukkan mereka juga tidak lepas daripada melakukan kesilapan, kata Muhyiddin semasa berucap merasmikan Persidangan Perwakilan Bahagian Tanjung Karang.

Mayat Teoh, 30, ditemui di koridor tingkat lima bangunan Plaza Masalam di Shah Alam pada kira-kira 1.30 tengah hari Khamis lalu.

Beliau merupakan seorang daripada saksi dalam siasatan SPRM berhubung dakwaan penyalahgunaan peruntukan negeri baru-baru ini.

Harapan Hindraf terhadap Pakatan berkecai - Uthayakumar

KLANG: Harapan terhadap PKR, DAP dan PAS berkecai! Ini sebahagian daripada luahan perasaan pemimpin pertubuhan Hindraf, P. Uthayakumar dalam tulisannya yang dikeluarkan dalam bentuk buku setebal 114 halaman hari ini.

Kata beliau, ketiga-tiga parti komponen Pakatan Rakyat itu kini mula mengabaikan kepentingan masyarakat India kerana dilihat sudah tiada kekuatan politik.

"Inilah hakikat politik yang kita lalui sekarang," kata beliau dalam bukunya bertajuk Malaysian Indian Political Empowerment Strategy: The Way Forward yang dilancarkan sempena pengumuman penubuhan Parti Hak Asasi Manusia.

Kandungan buku itu dihasilkan ketika beliau berada dalam tahanan bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri selama 514 hari di Kamunting, Taiping.

"Adalah jelas dan ketara bahawa apa yang PKR, DAP dan PAS mahukan daripada kita ialah hanya undi semata-mata.

"Ahli politik adalah ahli politik! Sejauh mana bezanya lima kerajaan negeri pimpinan PKR, DAP dan PAS berbanding bekas kerajaan negeri diterajui Umno ataupun kerajaan pusat Umno bagi (kepentingan) masyarakat India?" katanya.

Beliau memuatkan kekecewaan dengan prestasi Pakatan Rakyat yang didakwa tidak membantu masyarakat India dalam 10 halaman.

Katanya, selepas pilihan raya umum 2008 ketiga-tiga parti komponen Pakatan Rakyat yang sepatutnya dilihat sebagai "parti pelbagai kaum" telah mengabaikan kepentingan masyarakat India.

"Kini kita berhadapan dengan keadaan sebenar dan sudah bersedia untuk bercakap mengenai realiti politik.

"Kita perlu berhadapan dengan fakta ini. Sebagai contoh salah satu daripada 18 perkara yang dituntut ialah kesemua 523 Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil, kuil, krematorium, lokasi pengebumian dan kawasan setinggan diduduki masyarakat India diberikan tanah kerajaan dan diwartakan dengan sewajarnya," katanya sambil menambah, keadaan sebaliknya berlaku sekarang.

Tambah beliau, "nampaknya PKR, DAP dan PAS tidak berminat untuk menyelesaikan mana-mana perkara yang dituntut itu walaupun beberapa bidang terletak seratus peratus di bawah kerajaan negeri". Hindraf mengadakan perhimpunan di ibu negara dalam usaha mengetengahkan 18 tuntutan itu pada 25 November 2007 - lima bulan sebelum pilihan raya umum ke-12.

Gelombang kemarahan itu digunakan sebagai modal kempen oleh Pakatan Rakyat ketika pilihan raya umum Mac 2008 dan dilihat telah menyumbang kepada prestasi baik pembangkang yang menawan lima kerajaan negeri dan menindakkan majoriti dua pertiga BN di Parlimen.

Malaysian English: Tales of 3 generations



Note the 'air-corn'

As to brief foreigners about this tales of two languages: After independence in 1963 (thanks to Tunku Abdul Rahman), English was used as teaching medium in Malaysian classrooms until it was replaced with Bahasa Malaysia in 1983, renamed Bahasa Melayu in 1986 (no thanks to Education Minister Anwar Ibrahim), renamed once again as Bahasa Malaysia in 2006 (not really big thanks to Hishamuddin). In 2003 (thanks to Mahathir), after the country realized the students’ command of English couldn’t get them far in the field of Science and Technology (especially since all up-to-date computer books were written in English; the few local couldn’t translate all books within desired timeline) English language makes it comeback in Science and Mathematics classes.

But much damage has been done. I am one of the casualties.

Now I have a lot of catching up to do. So traumatised was I by the confusing state of affairs in education ministry in this country that I quit learning English from the Malaysians altogether. By saying that, I mean no Malaysian classes, no Malaysian books, and no Malaysian teachers for me for the next 70 years (I’m 30-something this year). We called this manner of making self-imposed injunction ‘Merajuk’ in Malays. Go figure.

But that doesn’t mean I stop learning English. English will become my medal of honour one day but Malaysia will not get any credit for that (… merajuk). Since I can’t afford overseas study I was left with the next best option – DIY (Do It Yourself).

So I started reading Reader’s Digest, National Geographic and English novels by western writers, whenever I can afford it. As for my classroom I come to blogspot.com where I experiment with the foreign language which is not very foreign now (believe me this is not a paid advertisement). I know I can make grammatical and spelling errors every now and then in my write up here. As told by friends, reviewing the writing regularly can point out several errors missed out in the early tries. That I did I found many. I’m still doing it every so often these days – correcting English and regretting mistakes and hoping not to repeat them. It’s a tough job, you know, especially when there’s always a new correction to do in the very same sentence the next time I check on the article. Sometime this jungle man got completely lost in the study of syntax. Have I told you this English language is silly? Laugh all you can but this is the same silly language that put Neil Armstrong on the moon. Damn it!

It’s a regret it was the silly English that has become popular internationally, not Supremacy Bahasa Malaysia. Considering the high chances of failure in any effort to cancel out all English elements in today’s lifestyle, including the EPL… I gather I’d be better off riding on the English train and go western.

People say I write very slowly. Till these days I still can’t prove them wrong and I’m glad I didn’t try, else I end up like them – going too fast and crash somewhere. It still took me whole night to complete a three-page article for my blog, such as this one I’m writing tonight. English is silly. That’s why I’m giving myself until year 2014 to complete this silliness. Hopefully I can be as silly as a Dicken or Twain or Ingram by the time I graduated from my University of DIY.
.
Upon the graduation I will stand atop Canada Hill in Miri. I will call out to God above and with tears of joy streaming down my cheek I shout at the top of my voice, “We did it! You and me and no one else. Faith sees us through!”

Then I leave God on the hill and go to a Government school nearby. I will piss there three litres as token of appreciation. You’re right, a merajuk can go a long way.

Merajuk still, I will pack my stuff and fly to England where I will marry one English girl, preferably a princess of Wales, and we will make many Eurasian babies at our residence in London near Stamford Bridge.

Don’t question my sense of nationalism. It was this same overblown sentiment that messed up this country big time.
.
.


As for the rest of the Malaysians who give their heart to a thing called nationalism and believe one day Shakira can sing in Bahasa Malaysia from her hip, I wish them all the best. For thinking they can understand English by reading subtitles, I give them all pity. For trying to ignore English for the sake of country’s pride, I give them all my regrets. I guess they merajuk with English.

For making the education scheme all kelam-kabut devour now the fruits of your labours. If it’s a problem fix it; a mistake correct it; a disease cure it. Maybe it’s already way too late for a remedy to take effect.
.
The damage’s affecting three generations of Malaysia. Three generations with three different level of command of English. The grandfather (student of 70s) speaks perfect English, the father (80s) speaks poor English, and the son (from today on) speaks poor English with the father and perfect English with the grandfather. Ladies and gentlemen, welcome to Malaysia – the land of English… of the other kind.

Ends…
.
.
.
.
.

Kenapa pakcik tak boleh jadi angkasawan

Oleh Haji Julaihi Haji Suut

Pakcik ada satu cerita. Molek kalau pakcik gunakan Bahasa Malaysia Baku dalam penulisan ini demi menjaga maruah dan ego negara. Sekurang-kurangnya mereka boleh berbangga tak hilang bahasa ibunda di dunia.

Ibrahim Zakaria dari Kuantan, guru English selama 41 tahun, pernah menulis ke The Star pada 3 Jun, 2008, berkenaan kemelesetan bahasa English di kalangan pelajar-pelajar sekolah Malaysia. Tulisan asal beliau dipetik di sini dalam bentuk ringkas. Pakcik Julaihi juga ada menulis di dalam blog berkenaan pengalaman pakcik dalam kelas English di zaman 80-an.

Have political will to raise English standard
– By Ibrahim Zakaria
  • I find it disturbing that within a span of 30 odd years the command of English among our students has deteriorated to such an extent that intelligent young graduates have trouble getting their ideas across in languages other than their own.
  • Even our local lawyers are of poor quality for lack of English.
  • Most of my Form 5 and Form 6 students can neither speak nor write proper English. Almost every sentence has to be corrected.
  • So far, nobody has honestly pointed out that the root cause is the short-sightedness of the Barisan Nasional leaders and education ministers. They lack foresight and zealously enhance the national language (Bahasa Malaysia) at the expense of English.
  • They fear of jeopardising their political career when the flame of nationalism was raging furiously.
  • They should have used English to teach Science and Mathematics from the very beginning. In fact they should also have considered teaching Civics, Arts and Physical Education in English to check the erosion of the language.



(Wikipedia) Issues in Malaysian Education

"The issue of language and schools is a key issue for many political groups in Malaysia. UMNO championed the cause of Malay usage in schools but private schools using the Chinese and Tamil language are allowed. Up until 1981 in Peninsular Malaysia (and some years later in Sarawak), there were also English-medium schools, set up by Christian missions. However, following the severe race riots in Kuala Lumpur in May 1969, English-medium schools were phased out from January 1970, so that by 1982 these became Malay-medium schools (‘national schools’)."




Kolej Tanjung Lobang

Dulu semasa pakcik menuntut di Kolej Tanjung Lobang, atau dalam istilah rasminya Kolej Tun Datuk Tuanku Haji Bujang, dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5 (1984-1988), ada sedikit kepincangan berlangsung dalam proses belajar dan mengajar dalam kelas. Suasana dalam kelas asing sungguh. Pakcik dapat perhatikan cikgu-cikgu semacam terbeban sangat mengajar, kerapkali kata-kata mereka tersekat, dan dia tercari-cari apa lagi hendak dikatakan.

Seorang cikgu, mengajar matapelajaran Fizik, sampai tercungap-cungap cuba membuat sebutan Bahasa Malaysia sebaik mungkin. Kita rakan-rakan sekelas menunggu dengan sabar sehingga ayat itu lengkap. Mana-mana tempat kita boleh bantu kita segera menyampuk. Ada juga ketikanya situasi itu memang tidak dapat diselamatkan:


"Segi tiga sudut menentang segi lurus darjah tak sama."

"Bilah inertia habis dalam angin menjatuhkan jasad kepada bawah."

"Graviti membawakan jatuh epal dari bumi."


Pelajar-pelajar pun tercengang-cengang.

Bukan dia seorang sahaja cikgu yang bergelut dalam belukar bahasa. Perkara sama berlaku di dalam kelas matapelajaran Matematik, walaupun tidak sekronik kes kelas Fizik. Sebutan, susunan ayat, dan lebih-lebih lagi nahu dalam pertuturan Bahasa Malaysia mereka perlukan banyak pembetulan. Dalam masa yang sama kelancaran mereka mengajar jadi tidak lancar. Apa yang seorang guru boleh berikan sepenuhnya dalam 40 minit kuliah pelajar cuma perolehi 10 minit ilmu.

Barangkali tidak keterlaluan kalau pakcik katakan pelajar-pelajar Kolej Tanjung Lobang zaman pakcik lebih bergantung kepada buku-buku teks dan buku-buku panduan untuk menimba ilmu. Tidak semua pengetahuan dan maklumat kita perolehi dalam kelas. Tersekat oleh bahasa perantaraan ilmu jadi taruhan.

Tetapi pakcik tidak mahu menyalahkan cikgu-cikgu Kolej Tanjong Lobang. Pakcik tegaskan ini bukan salah mereka. Mereka bukan calang-calang tenaga pengajar. Mereka semua guru-guru terlatih yang mempunyai rekod mengajar yang cemerlang, kelulusan universiti luar negara, dan boleh mengajar sehingga ke tingkatan enam. Mereka cikgu-cikgu genius.

Jadi di mana silapnya? Relativiti pertama: mereka tahu apa yang mereka hendak sampaikan kepada pelajar-pelajar setiap hari tetapi mereka sukar – atau sukah kata guru Fizik – hendak menyampaikannya, kerana ilmu yang terpendam di dalam akal mereka semuanya perolehan dalam versi English. Sebaliknya mereka tidak dibenarkan mengajar dalam bahasa English. Kenapa? Relativiti kedua: Bermula tahun 1984, Sains dan Matematik diajar dalam Bahasa Malaysia. Wajib.

Salah guru mengajar salah murid bertukang. Tetapi dalam kes Kolej Tanjung Lobang 1984-1988 bukan guru atau murid yang salah tukang. Mungkin acuan untuk melebur ilmu itu yang tidak cukup sukat.


Bilah inertia habis dalam angin menjatuhkan jasad kepada bawah. Inertia Bahasa Malaysia Baku sudah habis. Kita sambung jisim-jisim hujah berikutnya dalam Bahasa Malaya.


Tapi kan satu kita kena ingat. Kolej Tanjung Lobang zaman pakcik bukan sekolah buat ala kadar. Dia setaraf kolej tau. Sekolah berasrama penuh yang menghimpun pelajar-pelajar cemerlang dari SRK-SRK seluruh Sarawak. Dalam ertikata lain, kita pelajar terpilih. Ada dengar tu?

32 budak-budak 13-tahun, kelahiran tahun khinzir, dimasukkan ke dalam program elit tahun pertama ia dilancarkan. Pakcik antara perintis muda. Misi pertama Kolej Tanjong Lobang tercapai bila pada tahun 1986 sekolah pakcik mencapai 100 peratus pass dalam peperiksaan SRP – rekod pertama Sarawak.

32 perawan ini kemudiannya masuk tingkatan 4. Di bahu kita tersandang harapan besar Bumi Kenyalang, mudah-mudahan suatu hari nanti kita boleh jadi saintis, jurutera, juruterbang, doktor, atau lagi baik angkasawan pertama Malaysia.

Dipendekkan cerita, kita budak-budak genius Kolej Tanjong Lobang tidaklah genius mana. Ada lah beberapa rakan yang jadi jurutera dan doktor selepas zaman persekolahan. Mereka semua tak handsome. Yang handsome-handsome seperti pakcik setakat dapat SPM Grade 2 dan sehingga sekarang masih belum boleh buat roket sendiri. Ramai-ramai jadi kontraktor, pegawai tadbir diplomatik atau pegawai tadbir isirumah, pakar perhutanan dan hidupan liar, pakar insuran dan pakar pasaran saham, pegawai bank dan macam-macam lagi kerja yang tersenarai dalam jobstreet.com. Seorang dua jadi opis boy. Pakcik jadi wartawan. Pelik.

Jadi dimana silapnya program budak-budak genius kelas 1984? Sekarang kita nak cari salah orang lain. Soalan paling penting: kenapa pakcik tak boleh jadi angkasawan?

Hendak kata guru tak pandai mengajar, keterlaluan sangat lah pulak. Hendak kata anak murid terlalu pandai untuk diajar, lagi lah tak kena. Jadi apa yang kena? Bahasa perantaraan itu yang sangat mengena kot. Bila tindakbalas kimia yang diajar dalam kelas tak sama ejaan dengan chemical reaction dalam buku panduan kita pelajar jadi dungu sekejap. Tu nak rujuk kamus dwi-bahasa Dewan Bahasa dan Pustaka tak kah membuang masa dan tenaga. Bila dah kerap sangat dirujuk, merujuk dan terujuk minat pun boleh jadi merajuk tau.

Sebelum kita beralih ke isu negara seterusnya kesempatan ini digunakan untuk merakamkan penghargaan buat cikgu-cikgu Kolej Tanjong Lobang. Terimakasih banyak-banyak, kita semua sudah mencuba sebaik mungkin. Kita semua akur dengan hakikat 80-an dan graviti pun membawakan jatuh epal dari bumi.




Kolej Menteri Lobang

Itu cerita lama 80-an. Cerita kurun baru ialah falsafah pendidikan negara yang kalis perubahan dan akibatnya pelajar-pelajar kita selalu bocor ilmu. Bahasa Sains dan Matematik selalu bertukar. Sekejap ke hulu sekejap ke hilir tapi budak-budak zaman sekarang masih tak juga genius. Semakin kurang genius ada lah, ramai kat Dewan Rakyat.

Hari tu seorang budak Akademi Fantasia terpekik-pekik kat atas pentas, "I'm washing, I'm washing 60s TV". Sebetulnya 'I'm watching'.

Begini sajalah, menteri pendidikkan. Pelajar-pelajar kita sekarang betul-betul perlukan penguasaan bahasa English yang baik. Demi martabat negara di pentas dunia, itu satu sebab. Sebab lain, demi usaha menimba ilmu tanpa batasan bahasa.

Bahasa English atau Bahasa Malaysia bukan lagi satu pilihan di angkasa lepas. Buat masa ini English adalah bahasa ilmu, apa nak buat. Hampir semua cendiakawan di dunia fasih berbahasa English, apa nak buat. Ilmu-ilmu moden seperti IT seumpamanya datang melimpah-limpah dari sumber di seberang tapi rata-rata ditulis dalam Bahasa English, apa nak buat. Kita hendak terjemahkan balik ke dalam Bahasa Malaysia? Lagilah susah nak buat kan?

Bila kita sangat dahaga dan kita jumpa paip air, kalau selamat untuk kita minum direct dari paip kenapa hendak isi dulu dalam bekas kosong sebelum boleh minum? Sebab tak halal ye?

Orang Malaysia sekarang betul-betul dahagakan ilmu. Tapi paip ilmu tu pulak buatan Inggeris. Kita bukan hendakkan paip tu, kita nak ilmu tu. Jadi apa sangatlah sakitnya kita tumpang paip orang Inggeris tu? Kita ribut-ribut sekarang pasal isu nasionalisma ni buat apa? Sampai mati pun kita tak hilang Malaysia kita. Tak rugi apa pun kita.

Apa sangatlah dosa Bahasa English tu?

Ataukah ada sebab lain?

Pasal dah terlanjur buat ramai guru-guru tempatan yang setakat boleh mengajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Malaysia ye? Nanti ramai pulak cikgu-cikgi jadi penganggur ye? Habis tu siapa dulu yang berapi-api hujah hendak memperkasakan Bahasa Malaysia dan Bahasa Melayu sehingga jadi tunggang-langgang sistem pendidikan se-Malaysia 1983? Anwar Ibrahim ye? Pi lah minta kerja kat dia.




Kolej Malaysia Lobang

Kononnya kita hendak memperkasakan bahasa Melayu atau bahasa Malaysia. Tetapi kalau orang Malaysia sendiri tidak berminat menyumbang ke arah usaha itu, lain pula jadinya nanti.

Pada tahun 2020 akan lahir satu generasi Malaysia yang pelik dan poyo. Mereka tak tahu mengeja Kuala Lumpur dengan betul. Mereka tak pandai menulis surat rasmi tanpa menggunakan perkataan-perkataan seperti 'kat situ’, 'gomen', 'kantoi'. Orang-orang gomen time tu lak takde masalah nak paham bahasa diaorang, pasal diaorang belajar ke-kantoi-an yang sama kat sekolah.

Jadi begitulah kesudahannya keperkasaan BM yang kita sanjung-sanjungkan selama ini. Maka hilanglah Melayu di dunia. Maka frustlah Hang Tuah. Maka menangislah Za'ba dan A. Samad Said.

Jadi apa lah gunanya kita anak-tirikan Bahasa English demi membela Bahasa Melayu/Malaysia yang tidak terbela pun nanti. Orang Malaysia sendiri yang akan menjahanamkan bahasa kebanggaan kita, bukan orang Inggeris. Apa yang kita nak perkasakan kita sendiri yang perkosakan.




Kolej Julaihi Lobang

Sekarang bila pakcik terkenangkan zaman persekolahan pakcik ada beberapa persoalan yang menganggu fikiran pakcik. Andaikata sistem pendidikkan masa itu tidak pusing-pusing dengan bahasa English, agak-agak aku boleh jadi angkasawan tak?

Boleh kot!

Bahasa English aku pun bermula dari O masa kat Tingkatan Satu. Tapi bila dah diajar selama lima tahun dengan penuh kelancaran dan konsistensi ilmu itu datang tanpa sekatan sehingga akhirnya aku boleh score A dalam SPM. Caya lah.

Itu kata kunci kita di sini - konsistensi atau satu kesinambungan.

Cikgu-cikgu kita masa tu fasih mengajar dalam Bahasa English tapi kena mengajar dalam BM. Ada konsistensi? Yang ada cuma 'communication breakdown' dan graviti pun membawakan jatuh epal dari bumi.

Satu lagi matapelajaran yang tak terganggu ialah Bahasa Malaysia. Pakcik bukan Melayu tau. BM pakcik pun bermula dari O dalam tingkatan satu. Tapi bila ada konsistensi sepanjang lima tahun pakcik dapat score A dalam SPM. Caya lah. Pakcik sempat lagi masuk pertandingan menulis puisi peringkat sekolah-sekolah menengah. Dapat hadiah saguhati kali pertama cuba. Tahun kedua dapat juara. Silakan M. Nasir mencabar pakcik sekarang. Setakat pantun empat kerat baik tak payah.

Dengan itu pakcik membuat satu kesimpulan. Kalaulah kami budak-budak genius masa tu diberi pelajaran dengan konsistensi yang selaras dengan keselesaan tenaga pengajar, tanpa ada kesilapan bearing epal dan graviti, pakcik sekarang dah jadi angkasawan Malaysia di samping Sheikh Muzaphar. Pasal dia lebih handsome kita bagilah dia yang naik roket dulu.




Kata-kata penutup yang berlobang

Jadi apa yang pakcik boleh dapat sepanjang lima tahun belajar di Kolej Tanjung Lobang? Pakcik jadi penulis blog dengan nama pena Haji Julaihi Haji Suut. Syabas. Keluarga pakcik tiada latarbelakang seni penulisan Bahasa Melayu dan mereka pun tak terfikir pakcik boleh menulis Bahasa Melayu sebaik orang Melayu.

Pujian diberi kepada Pendidikan Malaysia. Berkat ketekunan dan usaha mereka yang konsisten, serta ke-engganan mereka menyerah kalah pada dominasi Bahasa English telah membekalkan pakcik dengan segala ke-baku-an yang ada pada Bahasa Melayu baku.

Untuk apa semua itu?!

Untuk apa semua kebakuan itu? Bahasa tinggal bahasa.

Jangan gadaikan ilmu demi bahasa. Bahasa ada kelas dia sendiri; ilmu pula merata-rata. Bahasa ialah identiti satu-satu bangsa. Itu kita sedia maklum. Tetapi tanpa ilmu, bangsa itu tiada maruah. Kita sembah macam mana sekalipun bahasa ibunda kita, kita hias cantik macam mana sekalipun bahasa kita, kalau pun bahasa kita itu jadi bahasa perantaraan di syurga... bahasa tinggal bahasa.

Nasihat buat Pendidikan Malaysia: patuhi hukum ekonomi dan pasaran. Jangan letakkan harga terlalu tinggi untuk sesuatu yang berlambak kat pasar malam. BM aku harga tinggi tapi siapa nak beli?

Silakan...


P/S Kenapa pakcik tak boleh jadi angkasawan? Kerana pakcik gagal matapelajaran Kimia. Pakcik memang tak minat Kimia pun. Tu nak susun struktur-struktur bahan seperti alumunium, plumbum, paku besi dan atom-atom... rasa macam terrorist jer.

Umno papers slam MACC critics in Teoh’s death

KUALA LUMPUR, July 19 — Umno-controlled newspapers, Berita Harian and Mingguan Malaysia, today slammed critics for demonising the country’s graft-busters over Teoh Beng Hock’s death, with one suggesting there is an agenda to weaken Malay-controlled institutions.

Both newspapers accused the opposition of politicising the political secretary’s death on July 16, with Mingguan saying the federal opposition Pakatan Rakyat (PR) was using the incident to divert attention away from internal problems and weaknesses.

But Berita Harian suggested the agenda was to weaken Malay-controlled institutions in the article, “Kematian Teoh timbulkan pelbagai spekulasi politik”, written by the New Straits Times group managing editor Zainul Ariffin Isa.

He wrote that political opportunism can turn grief into political capital, and death can be made a catalyst to stoke anger and racial sentiments.

“It is not just the Chinese or supporters of the Pakatan Rakyat who know anger and seek justice.

“Suspicions have been raised especially among the non-Malays that MACC, which like other departments have many Malay officers, selectively chose non-Malays to be investigated,” he wrote.

The new boss of the Umno-owned New Straits Times group did not, however, address complaints raised by two DAP men who were also, like Teoh, brought in for questioning.

[Datuk Seri Anwar Ibrahim and Lim Kit Siang hold a press conference near the MACC office. Umno-owned media have accused the opposition of politicising Teoh Beng Hock’s death. — Picture by Choo Choy May] The two DAP men, one a Chinese and the other a mixed Malay-Chinese, claimed racial insults were hurled at them by the MACC officers.

Like Teoh, both men were not suspects, but “witnesses,” according to MACC officers.

So far, leaders of the PR alliance, led by Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim, have not referred to race in their statements demanding the MACC be held responsible for Teoh’s death.

Zainul appeared to suggest that Teoh’s death was an accident and that the MACC officer involved was Malay when he wrote in Berita Harian that “when a victim of an accident was non-Malay, who was previously investigated by a Malay, the speculation is great.”

By suggesting anti-Malay sentiment in Teoh’s death, he also appeared to suggest that government departments were Malay-based institutions rather than a non-partisan civil service.

“Why did the Selangor MB, a Malay, question those of his own race to act fairly?” Zainul wrote.

Mingguan Malaysia, which is also owned by Umno, also attacked the PR alliance for politicising the death.

The newspaper said the controversy could not be resolved through demonstrations or wild accusations.

Mingguan suggested instead that the opposition was using Teoh’s death to distract attention from its own problems.

Ribuan banjiri perhimpunan tuntut keadilan untuk Teoh

Lebih 3,000 orang membanjiri Stadium Kelana Jaya menuntut keadilan bagi Teoh Beng Hock yang ditemui mati Khamis lalu, selepas disoal siasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ( SPRM) berhubung dakwaan salahguna peruntukan untuk DUN di Selangor.

Pemimpin utama Pakatan Rakyat, termasuk pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang, Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, ahli jawatankuasa PAS pusat, Datuk Husam Musa, berucap kepada hadirin. Poster dan kain rentang dipasang di sekitar kawasan stadium tersebut, yang memaparkan gambar Teoh, dengan tulisan 'Keadilan untuk Beng Hock"

Dalam ucapannya, Kit Siang mendesak supaya suruhanjaya diraja ditubuhkan untuk menyiasat kematian Teoh - setiausaha politik kepada exco kerajaan Selangor, Ean Yong Hean Wah.

Beliau juga mahu kabinet membuat keputusan segera mengenainya.

Lim turut menggesa ketua pesuruhjaya SPRM, Datuk Ahmad Said Hamdan supaya meletak jawatan.

Era Najib Altantuya : Muhyiddin, Ini Soal Nyawa Bukan Soal Politik!

Kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa isu kematian Teoh Beng Hock dipolitikkan oleh Pakatan Rakyat merupakan satu kenyataan yang tidak bertanggungjawab dari seorang pemimpin.

Adakah nyawa seorang boleh ditukar ganti untuk kepentingan politik? Lainlah apa yang berlaku apabila kematian penuh tragis Altantuya yang dikatakan mempunyai kaitan dengan pemimpin politik.

Muhyiddin berkata, Pakatan Rakyat cuba mengalih isu sisatan rasuah SPRM dengan membesar-besarkan kematian 'mengejut Teoh Beng Hock. Siapa yang cuba mengalih isu? Ternyata pemimpin Umno merasa tergugat dan terperangkap dengan jerat yang mereka sendiri pasang.Buktinya jelas,SPRM yang belum pun setahun jagung dilihat bertindak hanya mengikut telunjuk pemimpin Umno@BN. Apa perkembangan siasatan wang Balqis, salah guna peruntukan wakil rakyat Umno penggal lalu, hadiah mahal dan 'istana' Khir Toyo? SPRM lebih berminat dengan lembu dan apa sahaja yang melibatkan Pakatan Rakyat.

Semua ini seperti satu konspirasi terancang untuk menjatuhkan kerajaan pakatan Rakyat di Selangor dan di negeri-negeri lain. Tetapi kematian 'mengejut' Teoh Beng Hock menyebabkan segala perancangan dan tipu daya mereka terbongkar. Rakyat bangun menyatakan kemarahan menunding kepada Umno@BN sebagai punca tragedi malang ini berlaku.

Ternyata Umno@BN sebenarnya yang cuba mengalih isu kerana terperangkap dan terkepung dengan peristiwa ini. Isu ini pastinya akan mempercepatkan lagi tersungkurnya Umno dalam PRU akan datang. -angkasanuri

6 Juta Pengundi Baru Milik Siapa..?

Iklim politik 1Malaysia semakin unik hari demi hari, tahun demi tahun. di pihak Pakatan Rakyat, kita sedang menuju kearah kematangan pemikiran manakala di pihak Barisan Nasiyonal pula kelihatan semakin menuju kearah ke"menatang"an pemikiran. semakin loya dan semakin jahat taktik politik di pihak Barisan Nasiyonal.

Wang ringgit bukan masalah dalam mengekalkan kuasa manakala bagi Pakatan Rakyat pula, kadangkala semakin tersepit dek kerana sistem keterbukaan dan ketelusan yang diamalkan semenjak Pakatan Rakyat berdiri teguh di 1Malaysia selepas PRU-12. lihat saja bagaimana blogger-blogger malahan sesama ahli parti menghentam pimpinan dan juga parti-parti baik PAS, DAP mahupun PKR jika berlaku sesuatu yang tidak dipersetujui.

Ini tidak berlaku di pihak Barisan Nasiyonal, majoriti penyokong-penyokong Barisan Nasiyonal lebih berminat untuk mengangkat setinggi Planet Zuhal parti-parti yang disayangi mereka malah mungkin ada juga yang menyembah pimpinan mereka walau tersohor kerja kotor pimpinan mereka kepengetahuan umum. matlamat menghalalkan cara. itu motto mereka.

Balik kepada apa yang sebenarnya mahu dibincangkan disini, bermula dari perubahan iklim politik 1Malaysia, sehingga kehari ini masih tidak nampak mana-mana parti yang berminat untuk "memiliki" undi 6 juta bakal pemilih baru dalam PRU-13 nanti. baik di pihak PAS, DAP mahupun PKR, masih tidak nampak usaha-usaha untuk mendekati bakal-bakal pengundi baru ini.

6 juta bukan sedikit jumlahnya, apa yag kita lihat dan berlaku hari ini ialah, setiap kali berlaku Pilihanraya Kecil, ke 3-3 parti baik PAS, DAP mahupun PKR memang berminat untuk memiliki undi muka-muka baru, tetapi hanya dalam tempoh kempen Pilihanraya sahaja, habis pilihanraya, tamatlah cerita "Pengundi-Pengundi Baru" yang menjadi harapan untuk menggarap kemenangan Pakatan Rakyat.

Tidak nampak secara jelas lagi usaha untuk mendaftarkan nama-nama baru ini dan juga memberikan pemahaman akan pentingnya undi mereka dan bagaimana untuk menjamin bahawa undi mereka-mereka ini akan berada didalam petak berlambangkan komponen Pakatan Rakyat. apa hebatnya menambah jumlah ahli jika ahli-ahli parti yang baru berdaftar tidak mendaftar pula sebagai pemilih..?

15 juta ahli parti hebat sangatkah kalau yang mendaftar sebagai pengundi tidak sampai pun 500.000 orang..?

Firmanullahu atau Kalamallahu?

Oleh: Nash Ar-Rawy

Sebelum alam maya ini ada , sudah pun wujud Firmanulla Hu Ta’ala (firman ‘Dia’ ) atau Kalamalla Hu Ta’aala ( kalam ‘Dia’) . Justeru itu, pintalah dan berdoalah, pohonlah kepada yang empunya firman atau yang empunya kalam atau “ Master of say “ bukan say” .Ternyata “ Dia” yang empunya firman yang menguasai . Segala ciptaanya kerna ‘Dia’ yang Maha Pencipta sebagaimana kata yang empunya kata di dalam Al-Qur’an “ lahu kun fayakun “ yakni ; kalam lahu atau firman lahu ( dua ayat sebelum akhir surah yasin ).Balik kepada asal, “Dia’ yang ori , yakni Firman yang sudah ada sebelum wujud alam.

Pohonlah hajat anda kepada yang empunya rumah bukannya kepada ‘Rumah’ jika anda kehausan kerna rumah itu mati tiada bisa tolong apa-apa kecuali tuan punya rumah yang hidup Bukanlah firmanul lahu atau kalamal lahu itu yang empunya global dan yang empunya universe.Pintalah kepada firman yang empuya kata ‘Kun” .

Manusia itu sebenarnya mati pada ke-MANUSIA-an tetapi hidup pada hakikatnya pada ke-TUHAN-an. Mati kerna batang tubuh itu keras membatu ketiadaan roh dikandung badan . Namun pada hakikahnya hidup kerna element roh dikandung badan.

Orang ghaib( orang batin atau orang dalam ) yang dikandung badan ( orang zahir atau orang luar ) adalah element ke-TUHAN-an yakni, yang bisa Ke tuhan atau pergi kepada yang empunya roh dalam perjalanan ke-TUHAN-an ) kepada Tuhan (destinasinya ) atau ‘Godly’ kepada ‘God” kerna roh yang bersifat ke-TUHAN-an itu ,bukannya tuhan tetapi ke-Tuhan-an ( ‘Godly ) kerna berasal dari “Dia’ yang Maha Pencipta. ‘ Sesungguhnya aku tiupkan sedikit dari roh ciptaan ku kepada tubuh nabi Adam “) Maksud Qur’an

Ianya adalah ‘contact-point’ dan mekanisma ke-Tuhan-an atau ke-Dia-an dengan ‘Dia yang bisa ada dalam diri kendiri bukannya pada badan atau di luar badan. Justeru kerna hanya ‘Si Ghaib’ atau orang ghaib di dalam diri sahaja yang bisa kontak dengan Yang Maha Ghaib.’ Nurun’alanurin ‘ ( Cahaya dalam cahaya ) yang bisa kontak yang empunya cahaya ( Surah annur : ayat 35) Tetapi , ‘Dia’ bukannya roh atau diri atau cahaya dan jangan bisa bertuhankan itu semua kerna itu semua adalah bayangannya atau ‘image’ciptaannya bukan : Dia; kerna “Dia” yang empunya roh dan cahaya ( Nur Muhammad tenggelam di dalam Nurullahu ) “Dia’ adalah kosong (‘emptiness’ ‘nothingness’; ‘infinity’ dan dalam kekosongan itu “Dia’ bisa firman “kun”.

Untuk tujuan itu ke-Manusia-an anda hendaklah di ‘musnahkan’ atau dimatikan diri dan yang tinggal hanyalah ke- Tuhan-an ‘Dia’ semata-mata supaya bisa bertemu dengan yang empunya firman kerna badan atau ‘physique’ itu, tiada bisa ‘Direct –Line’ dengan ‘Dia’. Fokus pada diri yang hidup di dalam itu( ‘ The Living Person’) bukan nya kepada diri yang mati ( The dead person’)diri yang di luar itu , agar bisa kontak dengan Yang Maha Hidup kerna badan itu pada hakikahnya mati.dan sememangnya mati. Anda harus ‘mati’ sebelum mati pada hakikahnya; kerna hanya yang ‘mati’ bisa bertemu “Dia” Kalau tiada bisa ‘mati ‘ ertinya petanda ‘Aku ‘ masih lagi kuat , masih lagi ada , kerna tidak bisa ‘selfless’ ( Hapus diri ). Ada ego, sombong, bongkak, ‘arrogant’ , bangga diri , ria’, takabur dan ‘ujud ( kagum pada diri sendiri.); syirik kafi.

Badan pada hakikahnya mati , kemudian di hidupkan , hidup dan menghidupkan kepada Yang Maha Hidup kerna ada roh , rohani , Nur . . Melalui element ke-Tuhan-an dalam diri yang hidup kerna yang di luar semuanya mati. Bukankah ‘Dia” penggerak utama (‘ The Prime Mover “) , “Sequence”nya : digerakkan, gerak , menggerak dan Yang empunya Gerak. Namun, dalam frekuensi ke-Manusia-an perkara seperti ini tidak bisa berlaku . Anda perlu focus langsung kepada ‘Dia’ dalam frekuensi ke-Tuhan-an dengan ‘convert’ ( tukar) diri kepada frekuensi ‘Dia’ dengan ‘mematikan diri” seperti doa “ Allah Hu ma inna asalukal huda , wattuqo wal afafa wal rgina” ( Ya Allah Hu , tunjukkanlah aku pertunjuk, ketakwaaan , mematikan diri/aku (‘Selfless’) dan kekayaan jiwa/batin.).SELAGI AKU MASIH LAGI KUAT DAN TIADA MAHU HAPUSKAN AKU (‘SELFLESS’) anda tiada bisa tenggelam di dalam frekuensi atau wasilah ‘Dia”.yang tersembunyi di dalam terang , di dalam diri anda sendiri.kerna dalam tauhid tiada bisa wujud dua ‘Se’ kerna hanya ‘Dia’ yang Maha Esa. Apakah anda tiada sedari bahawa ‘Dia” sembunyi di dalam terang. Jika tiada menyedarinya, itu petanda ada hijab dan hijab itu adalah diri anda sendiri.( aku )

Mengapakah harus anda berpegang kepada yang mati ?.(melayani keperluan jasad semata ! ) Jangan selamanya anda tertipu kerna yang hidup yang bisa bawa yang mati. Bukannya yang mati yang bisa membawa yang hidup ! Tak mungkin ! Tidak bisakan.?

Anologinya , apakah kereta yang bisa membawa pemandu atau pemandu yang bisa bawa kereta! Siapakah yang hidup dan siapakah pula yang mati Yah! Pasti ketemu jawapannya bukan? Akan tetapi, jangan lupa diri! Anda Cuma memandu kerna ‘Dia’ pada hakikahnya pemandu kerna ‘Dia ‘ yang bisa menjamin keselamatan pemanduan bukan anda. Jika anda menulis,’Dia’lah penulisnya. Anda melukis , ‘Dia’ Pelukis. Anda mereka, ‘Dia ‘Pereka dan kalau anda mencipta , ‘Dia’lah penciptanya bukan anda yang sebenarnya, kerna anda ‘Si Haprak” yang tiada tahu apa-apa dan tiada punya apa-apa kerna ‘Dia; yang empunya diri anda dan segala; dan “Dia” bukan kuli anda dan andalah mengkulikan diri anda dengan gerak dari “Dia’ setelah perserahan total (‘ Surrender’ ) pada ‘Dia’ kerna Islam itu sendiri bererti ‘ Surrender” zahir dan batin.

Justeru itu , mintalah pada yang empunya, kasihlah kepada yang Maha Pengasih dan rindulah kepada yang merindui iaitu ; ‘Dia’ yang empuya firman “ Dia ‘ yang empunya kalam , “Dia” yang empunya kata ‘KUN” ( jadilah) atau “Master of say “ kerna kita semuanya ‘fayakun’ ( Maka jadilah ) .produk ciptaan ‘ Dia ‘ .

Justeru itu, bersyukurlah di atas segala pemberian dan ni’matnya dengan senantiasa dalam ‘Solatun Daimun”( maksud Qur’an ) dengan kekal dalam solat selain 5 waktu seperti firmanullahu, “ wa aqimissolah talizikri “( dan tegakkanlah solat untuk tujuan zikir/mengingati ‘Dia” ) sebagai tanda syukur ni’mat di atas segala pemberian “Dia” sebagaimana kalamallahu “ Inna a’ toina kal kausar,( Sesungguhnya kami telah memberikan kepada kamu ni’mat yang banyak) ‘ fasollilirab…’( Maka dirikanlah solat kerna tuhanmu…) yakni, konsisten bersyukur ( Al Kausar : ayat 1 dan 2) dengan berterima kasih kepada yang empunya global “ Alhamdulil lahi rabbil ‘alameem “ (Segala pujian kepada Tuhan semesta alam/ yang empunya global ) ( Alfatihah : ayat 1).

Hakikah solah hendaklah difahami sebenarnya. Solat bukan kerna pahala, syurgadan takutkan neraka. Tetapi didirikan dengan senang hati kerna kesyukuran di atas segala ni’mat dan bukanlah amalan itu pula sebagai jaminan syurga tetapi kerna rahmat dan kasih sayangnya semata . Justeru solat bukan untuk itu semua tetapi kerna ‘Dia’ yang empunya syurga dan ‘Dia’ yang empunya neraka. Maka pastikanlah ‘channel’nya itu betul ;kerna untuk membayar ni’mat sebiji mata pun tidak bisa, apalagi oksigen yang disedut dengan percuma tanpa ‘ oxygen tank’ di usung merata . Bayangkan bagaimana anda bisa tidur dan ke tandas dengan tangki tersebut! saban hari ! Apakah bisa amalan seumur hidup membayarnya! Apakah bisa!. “ Fawailullil musollin”( masuk ke neraka veil orang yang solat kerna lalai), maksud Qur’an .Akan tetapi, bukan pula bermakna tak perlu solat ! Solat ! tetapi mengikut ‘channel” hakikah solat itu yang sebenarnya.; jika anda benar-benar tergolong kalangan orang yang sebenarnya bersyukur , konsisten dalam solatun daimun.dan talizikri.Justeru kerna, solat itu ‘tak payah’ yakni, mudah bagi orang yang beriman dan bijaksana, insyaAllahu .dalam redha, syukur, tawakkal dan rendah diri; fissajidin /sujud dan ‘low profile ‘ serta ‘humble’ atau merendah diri ; meminta pada firman yang empunya kata “Kun fayakun”.

Najib’s representative faces hard questions from Teoh family

By Syed Jaymal Zahiid

ALOR GAJAH, July 19 – The prime minister’s personal emissary to the Teoh family home here – political secretary Oh Ei Sun – was taken aback when Teoh Beng Hock’s mother confronted him, demanding that he do something about her son’s tragic death.

Oh, who had come to convey the PM’s condolences, was visibly shaken but he quickly recovered and spoke to the family for a few minutes.

Later, at a brief press conference, he said: “I received a phone call from the prime minister last night. He told me to come here and offer his personal condolences to the family.”

While he was speaking to the media, Teoh’s younger sister came out and confronted him again, “What are you going to do about this?”

Oh told her that he would convey to the prime minister the family’s demand for a royal inquiry into Teoh’s death. He also said the Cabinet would discuss the matter this Wednesday.

Teoh’s family told Oh that they want to make it clear that they chose not to have a second autopsy because they did not want to prolong the pain, and not because they accepted the first report. Also, they want the PM to attend to this personally.

On the distraught family taking out their anger on him, Oh said he was not upset but emphatised with them as he, too, had suffered a personal loss recently.

After the press conference, there was a poignant moment when Beng Hock’s father, Teoh Leong Hwee, grasped Oh’s hand and pleaded for help to find out how and why his young son died.

'Who will fall prey next?'

Much has already been said about the death of Teoh Beng Hock, political aide to Selangor exco member Ean Yong Hean Wah, and I understand the great anger and sadness being expressed by the public to this effect.

I do not know whether what I will share here will be of any use to anyone, but I would like to express my experience of the matter as a colleague of Teoh's in the same Selangor state government administration.

I was not close to Teoh, but being colleagues in the same building we were of course acquainted and I would see him at state events and press conferences.

Words cannot express the deep shock that many of the aides went through when news of Teoh's death came through. It is no different for me.

The fact that this young man, aged 30, was merely assisting in an investigation of the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) as a witness and not a suspect, fell to his death at the same building the MACC is located reeked of suspicion from the very start.

Any one of us as aides could have received the same treatment from MACC - although the facts of this have not been determined. This has been a traumatic time for all of us. Deeper than the trauma stirs a great anger that is ready to implode.

Teoh was believed to have fallen to his death from the 14th floor of Plaza Masalam, where the MACC's office is located. The official post-mortem report states that the cause of death was multiple injuries from a high fall. Whatever the reason for this fall – suicide or otherwise –it must be stated clearly that MACC must be held responsible.

MACC's responsibility is to ensure that any case of corruption is investigated and the culprit revealed. The manner in which they acted here was most unbecoming of a commission that is supposed to be the bastion of justice, transparency and governance. Instead, their actions shamefully display the very reversal of a commitment towards truth.

'Final nail in MACC's coffin'

First, the case began with the mere speculation on someone's blog that there were state exco members involved in mis-allocation of funds. Ean Yong was one of the seven assemblypersons being investigated, and the accusation in his particular case was that he had paid RM2,400 for 1,500 Malaysian flags used in the Merdeka Day celebrations in 2008, without actually receiving them from the suppliers.

The measly amount of RM2,400 surely cannot justify the way in which Teoh was treated, interrogated from 6pm till 3.45am of the following day.

Surely corruption cases involving millions of ringgit are more worth the time and effort of MACC, and not petty cases as this.

As such, even by the largest stretch of the imagination, that if this case was indeed one of corruption, it is absolutely clear that MACC was overzealous and making a mountain out of a molehill – which in turn causes minds to question its political neutrality.

If instructions were given to play up this case – and that of other assemblypersons – then the independence of MACC has all but disappeared. This incident is the final nail in its coffin, from the public's point of view. It will be impossible for it to reclaim public trust and confidence from hereon.

Second, the manner of interrogation is also suspicious. Tan Boon Wah, a Kajang local councillor, was questioned in relation to the same case and shared at a press conference that the interrogation involved standing at attention for four hours in a row, without food or water.

Threats were made to beat him up, and mention of his family was made, should he not give the answers they wanted. He was allegedly jeered at, with humiliating calls of 'Cina Bodoh!' shouted at his face, an utter racist remark. This is a far cry from the 1Malaysia concept that Prime Minister Najib Abdul Razak has attempted to introduce.

This issue is not and should not be made to be a racial one by any measure. It is an issue of principle and justice, let us take cognizance.

Although this is speculation, many wonder if Teoh was subject to similar treatment.

Did they act according to law?

Psychological and mental abuse that may have taken place is not the role of MACC. It was said that Teoh was inexperienced in this regard, and being for the first time interrogated in an anti-corruption case, could have been shaken and traumatised.

Although his lawyer and boss advised him on what to do and how to respond, his frailty may have caused his interrogators to draw greater strength from their imaginary power and muscle.

Third, it is unclear as to whether MACC did indeed act according to the laws that govern them. I am not a lawyer and this should be clarified with detailed analysis. Whatever the jurisdiction of MACC, any witness or suspect in a case should be allowed to have an accompanying lawyer.

The length of time allowed for interrogation should not extend to the wee hours of the morning. The numbers of officers should be clearly specified, along with recordings of any statements made during the course of the interrogation done – both in audio and video format.

If MACC was acting outside of its legal powers, action must be taken immediately. Again, this is subject to legal analysis.

Fourth, MACC was responsible for Teoh as he was being interviewed in their premises.

Their current claim is that once interrogations ended at 3.45am, Teoh was allowed to return home but instead he requested to rest in their office. Except for someone who saw him at 6am, nobody else apparently had contact with him until his body was found at 1.30pm subsequently.

MACC's stand is that because he was released, they were no longer responsible for where he went and what he did. The story seems strange because Teoh had his car parked at the basement of the building. Would it not make sense for him to have left as soon as possible?

Even if he did want to rest at the office, his handphone would have been returned to him (since 'interrogations were already over'), and some contact would have been established with his friends and family members, surely.

However, no communication was made as far as has been reported to date. MACC would surely have monitored Teoh's coming and going. As a key witness that would warrant such thorough investigations through the night, surely his presence was important.

Surely some record would have been noted, of his having officially left the building's premises. Whatever the case, the response that none of the MACC officers knew where he was is weak and irresponsible.

'Who will fall prey next?'

Teoh was a quiet character who must have been thoroughly enthused about working in a new state administration. I cannot speak on his behalf, but the reason I have chosen to work in this Pakatan state government is because I want to contribute to a cause I believe in. To better socioeconomic policies in the view of fairness for the sake of the rakyat.

I am sure Teoh was no different. Spurred on by the results of the March 8 general elections, hope for a budding democracy had begun.

Although the actual management and administration of the state has not been easy, nor without error, the struggle to create a better society is real. These cases continue to be distractions in our genuine desire to make Selangor a better place to live in.

As a young person, I resonate with his desire to contribute so willingly to this cause. His death cannot be in vain. Although it may spark fear amongst the young – and their parents – as to the grave political dangers of this working environment, I believe with a greater urgency and fervour that this is the right thing to do.

It can no longer be mere speculation that we as Malaysians are living in a system of darkness, corrupt and unfair practices. The treatment of a youthful, innocent man could be the same treatment given to any commoner on the street should he be hauled up by MACC.

What justice is available to an ordinary rakyat? Now, the need to raise up a new generation of people to transform Malaysia into a nation of hope, justice, peace and good governance is even more necessary.

Along with many others, I call for a Royal Commission of Inquiry into the death of Teoh Beng Hock. The inquiry must be independent, transparent and conducted by individuals of the highest integrity.


All MACC officers involved in this case must have their duties frozen until the numerous questions are answered and investigations into Teoh's death concluded.

This has been a rare first political death of its kind, and should changes not be made immediately to the rotten system of Malaysia, the question looms in our minds: Who will fall prey as the next victim?


by : TRICIA YEOH is research officer at the Selangor state government.

Interrogation tactics: Police probe 'not trusted'

The MACC has actually copied the police interrogation methods which include plenty of mental torture and some physical torture.

On 'It's double standards we can't stomach'

Ong: Try placing yourself in the position of the police officer investigating the MACC interrogation methods. You discover that the MACC has actually copied the police interrogation methods which include plenty of mental torture and some physical torture. Can this police officer possibly conclude in his report that the MACC interrogation methods are inhumane or illegal?

The MACC officers may not have personally thrown Teoh out of the building but if their interrogation methods has driven him into jumping from the building, can this be considered foul play? In any case, I wonder how the police can so quickly conclude that Teoh was not pushed or thrown out of the building.

Can anyone imagine the German Gestapo being given the task of judging the Soviet KGB? Yes, it is possible provided that the purpose of the task is to determine if the KGB's methods are as sadistic, brutal and inhumane as the Gestapo's.

CS: Why can't this government, like most civilised governments legislate a law that states that "all interrogation must be videotaped and be conducted in the presence of a lawyer". This act will then put an end to all this police brutality for good. A simple solution to this age-old problem, but will the police and MACC agree to this?

Kashminder Singh: Kajang municipal councillor Tan Boon Hwa's account of his own interrogation by MACC officials could be vital in understanding what happened to Teoh Beng Hock. Judging from the reactions of many Malaysians, the details of the last hours of Beng Hock's life as given by MACC has been very hard to swallow.

Why would a man given his freedom especially after hours of grilling and having his car parked at the location not return home? The answer may be found in Boon Hwa's account. Boon Hwa says that he was not given his freedom and instead made to sleep on the carpet and that the interrogation continued in the morning.

Could the same thing have happened to Beng Hock? Was he asked to sleep at the MACC HQ too? Did the interrogation continue in the morning? Did something go terribly wrong during the morning session?

I am not saying that this version of the events is definitely correct. But it certainly is a possibility after taking into account Boon Hwa's experience on that same day. This possibility must be explored then by the investigators; especially in the light of what we have learnt about his marriage plans and other personal circumstances.

Chan: Malaysians are very naive. It is pretty clear that the MACC is operating like the German SS or NKVD (Soviet secret police) of the ruling party to punish opposition members. How more transparent can they get? We must be all completely idiots to even discuss MACC. Something like the MACC has to be completely independent or not in existence at all. This is truly preposterous, as would be the case if the mafia ran the police force.

Marksawyer: Let the 'authorities' do their job? I don't trust our 'authorities' anymore. I don't trust them to be truthful or to be able to do a transparent and professional job. Not me, not my friends.
Despite the mysterious circumstances of Teo's death, the police have already stated "they do not suspect foul play.'

The only way for the public to 'believe' in the investigations and conclusions is for a totally neutral investigative and forensic team from out of this country to conduct the investigations.

CWKY: Every time we see such news, everyone's anger increase a few notches. However, I seriously think isn't this the government we chose? Have the Pakatan really done what they should rather than just inside fighting?

This is nothing new to our country. Teoh's death is a sad case but it's been happening everyday, to unknown people including the foreign workers. This is a fact that we all know but yet, going back to history, BN government has all been well pampered by us all the while.

Everyone is talking about teaching BN a lesson in the next GE. Do we have to wait till then? There's more that can be done even before the GE. We need to stand up because we cannot afford to have more Teohs to be sacrificed.

Pakatan will have to be united and kick out those who are power crazy and dreaming of unity talk with Umno. Honestly, even without those, I still think Pakatan can be a strong alliance as long as they are united. Let's teach them a lesson NOW!

Michael: MACC has been set up to fight corruption at all levels. They do not have the licence to kill.

Sadly, one good and young Malaysian life had been taken away. MACC cannot escape from taking full responsibility for the death as the incident happened within its compound and immediately after its interrogation. Police should now interrogate those MACC officers the way they had interrogated Teoh.

Alice: How many more unexplained deaths do we have to endure in this country? How many more unsolved crimes must we face? How many more times do we have to put up with cops and ministers coming up with conclusions before investigations have even started? How many more times do we have to shed tears when innocent lives are taken? How many more times are we prepared to let real human tragedies, shameless corruption and blatant injustice be swept under the carpet?

As a nation, are we not angry enough to collectively demand for answers and accountability for the rot that is quickly devouring us?

Khir Toyo, don't try be a saint'

Jul 19, 09 3:35pm
'You are the product of a generation of corrupt and spoilt politicians - the remnants who speak deception with such confidence and yet enrich themselves.'

On Stop fueling hatred against MACC

Doraisamy Karuppiah: Mohd Khir Toyo, that's not for you to say! During your tenure as menteri besar of Selangor, have the MACC ever questioned or investigated you? As MB for eight years, you manage to find millions of ringgit until you can build a 'palace' of your own. As a dentist, do you think that you can afford to buy such a huge plot of land and build a huge bungalow?

MACC should first investigate you instead going after state reps who have just took over the state government. MACC, the police and the BN government are all the same. Don't try to be saint, when the whole Malaysian knows that you are not.

Jeremy Tankh: Former Selangor MB Mohd Khir said, "Let this tragedy be a lesson to all of us. Do not politicise MACC investigations to the point that it creates the impression that the commission is acting on the behest of a certain political party."

What is Khir trying to say? Lesson to what? Not to stand near a window? Not to go to MACC building? Not to "play, play" with MACC? Not to mess around with Umno/BN? Or else, what? Another "sudden death"?

My God, this man has no heart. Someone's son and someone's fiance has just died, and he said let "let this be a lesson"! What if the decease were to be his own son or future son-in-law?
Is he sending a warning? Does he know something we all don't?

I can't believe this Khir is a dentist. Even worse, a former menteri besar.

CH Siew: What right has Khir Toyo to tell people not to fuel hatred? When he has been the champion in doing so. Obviously he is in total denial that he is part of the problem. The fact that MACC has totally ignored his 'istana' and chose to investigate minute expenditure by the opposition tells a great deal about his relationship with MACC.

This person is such a hypocrite that my lunch urged to come out from my mouth whenever I see him. Is he serious about asking people to stay calm or is he unhappy that there is not enough injustice caused?

YSM: You're right Khir Toyo, PKR and DAP shouldn't fuel hatred against MACC. In fact, PKR and DAP doesn't have to fuel hatred for MACC. MACC is pouring fuel on themselves by being the lapdog of BN and by selective prosecution of all Pakatan Rakyat Aduns.

Truth be told, the hatred is not only upon MACC, it is also upon you, Mr Toyo. For you now represent all that is wrong with the BN. You are the product of a generation of corrupt and spoilt politicians - the remnants who speak deception with such confidence and yet enrich themselves.

The rakyat do not only hate the MACC, it extends to you. It extends to the rude and insensitive Nazri who also issues a less-than-intelligent statement.

Phang Teng Fook: Please 'Mr Beggar', do not beg the MACC to do its job, rather beg the voters who continue to blindly elect BN, despite all its unscrupulous dealings, corruption and abuses of of power.If more voters were to vote with their head rather their sentiments, come next general election, we should vote out the BN government. However, it is pertinent that Pakatan Rakyat choose its candidates wisely, or we have an even worse government than BN. God bless Malaysia.

Sri Kumar: I'm very sad to keep on hearing there are many incidents such as the arrest opposition leaders and their supporters, innocent people being tortured in custody, deaths in custody and so on. It's very clear that in Malaysia, the police and the MACC are almost the same because both are working for their BN bosses and not for the public.

Why is it so super important for MACC to investigate Pakatan leaders and their officers when even the whole Malaysia knows there are so many other bigger cases. If there is no proper investigation on the controversial palace of Khir Toyo and PKFZ, then it is 110% clear that MACC is working for Umno.

Once again, the people of Malaysia need to gather in the city centre to show their dissatisfaction against the authorities and fight to bring them under control of the Parliament. We are indeed 1PoorMalaysia.

Crystal Wong:
I have an unexpressed anger towards MACC and BN who behave like a bully. At the same time, I have the feeling of helplessness - how come our beautiful country can be invaded by a million of foreign labourers, and at the same has a million of dishonest, unscrupulous people in a leading party. Is there any future for Malaysia?

Michael: If a healthy young man is punched and kicked to his death with a phone book, it is sometimes difficult to see any external injury with the naked eye. However, even an inexperienced pathologist would be able to identify the internal injury sustained, eg liver or splenic rupture, pneumothorax (lungs rupture), haemorrhage/bleeding in the brain or lungs.

However, if the body is subsequently thrown down from a high building, it will take a very experience pathologist to differentiate between the internal injuries sustained from physical abuse and the physical impact from falling from a high rise. Perhaps an opinion from a second pathologist is necessary to clear the doubts.

Ratormo: I suggest that the government nominates Teoh Beng Hock for a Tunship. He died for democracy and for all Malaysians. He is a national hero. He deserves the Tunship more than most of the Tuns still walking around!

MM: Pakatan should not jump to conclusion and try to get political mileage from Teoh's death. I have a sense that there may be some other reasons for the death. DAP especially has to calm down and let the investigation to go on. Lim Kit Siang's assumption that a person going to get married is always happy is wrong. Also Ronnie Liu should not act like a gangster in demanding to see Teoh's body.

Secondly, MACC should not do selective investigation. What about the tonnes of complaints against BN leaders? Why no investigation and action at all? Now the people will start to think MACC is an agent of BN rather than an independent body. I think the root cause is because the PM has the power to select the MACC chief. Clearly, the MACC is not independent at all. By the way, what happen to the Selangor MB's cow case?

TPM: Isu Teoh dipolitik untuk alih perhatian rakyat....??? Tapi rakyat tau hal sebenarnya yang SPRM cuba sembunyikan..???

Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini berkata kematian Teoh Beng Hock - setiausaha politik anggota exco kerajaan Selangor, Ean Yong Hian Wah - telah dipolitikkan oleh pihak pembangkang untuk mengalihkan perhatian orang ramai daripada isu siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas wakil rakyat mereka.

Timbalan Perdana Menteri berkata isu kematian itu dipolitikkan semasa SPRM sedang menyiasat ADUN Pakatan Rakyat berhubung dengan penyalahgunaan peruntukan kerajaan negeri yang diagihkan kepada wakil rakyat.

Katanya, siasatan ke atas ADUN Pakatan berhubung dakwaan salahguna peruntukan tersebut, mungkin menunjukkan mereka juga tidak lepas daripada melakukan kesilapan, lapor Bernama.

Berucap semasa merasmikan mesyuarat perwakilan Umno bahagian Tanjung Karang hari ini, Muhyiddin berkata:

"Penting bagi kita mengatur langkah dan strategi yang perlu dibuat apabila pakatan pembangkang tidak mempunyai ikatan yang jitu. Oleh itu, anggota BN perlu mengambil peluang itu bagi meningkatkan keyakinan rakyat kepada BN," katanya.

Mayat Teo, 30, ditemui di koridor tingkat lima bangunan Plaza Masalam di Shah Alam pada kira-kira 1.30 tengah hari Khamis lalu. Beliau merupakan seorang daripada saksi dalam siasatan SPRM berhubung dakwaan penyalahgunaan peruntukan negeri baru-baru ini.

Sehubungan itu, Muhyiddin yang juga timbalan presiden Umno berkata adalah penting bagi parti komponen BN untuk memperbaiki diri mereka supaya tidak dilihat lemah kerana berbalah sesama sendiri dan tidak diyakini kemampuan mereka untuk membela nasib kaum yang diwakili mereka.

Oleh itu, kelemahan-kelemahan ini perlu diatasi untuk memulihkan kembali imej BN, katanya.

Muhyiddin berkata selain daripada isu politik, Kerajaan BN juga menghadapi beberapa cabaran seperti ekonomi dan pendidikan yang turut dipolitikkan terutamanya soal pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di dalam Bahasa Inggeris yang akan dimansuhkan pada 2012.

"Keputusan kerajaan mansuhkan PPSMI ...banyak politik yang sedang berlaku, ramai yang setuju tetapi ada yang tidak setuju. Keputusan kita adalah jelas, kita buat (keputusan) atas kajian yang dijalankan sekian lama," katanya.

Dalam kajian itu, katanya, jelas pengajaran dan pembelajaran dua subjek itu tidak meningkatkan penguasaan pelajar di dalam Bahasa Inggeris, katanya.

Oleh itu, Muhyiddin berkata beliau berharap ahli Umno akan menyokong usaha kerajaan untuk memartabatkan Bahasa Malaysia dan memperkukuh Bahasa Inggeris yang merupakan keputusan terbaik untuk generasi muda di dalam negara tanpa mengira bangsa.

Siasatan SPRM Ke Atas ADUN PR, Gimik Politik BN: Teresa

Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas anggota Exco Pakatan Rakyat Selangor yang kononnya menyalahguna peruntukan DUN adalah gimik politik Umno-Barisan Nasional, kata Teresa Kok.


Malangnya, kata beliau apa yang dilakukan itu, memerangkap diri sendiri apabila rakyat mula hilang kepercayaan terhadap badan bebas tersebut yang dituduh menyebabkan kematian Setiausaha Politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock.

Teresa yang juga Adun Kinrara berkata, banyak lagi kes rasuah yang lebih serius melibatkan wang rakyat telah dilaporkan, tetapi tiada sebarang tindakan dilakukan.

“Pada tahun 2008, bila kami jadi kerajaan, kami tahu setiap kawasan diberikan peruntukan RM500,000. Sebenarnya, ini adalah praktis kerajaan dulu juga, jadi bila kami check akaun kami, kebanyakan duit ini telah digunapakai oleh bekas Adun Barisan Nasional dalam tempoh 3 bulan. Macam mana seorang wakil rakyat boleh menghabiskan wang rakyat begitu sahaja. Kami dah buat bising tapi nampaknya SPRM tak buat apa-apa langkah untuk menyiasat mereka, selepas kami jadi kerajaan kita lihat pegawai SPRM bekerja bersungguh-sungguh untuk menyiasat akaun peruntukan kami,” katanya.

Menurut Teresa, banyak lagi kes, termasuk isu PKFZ yang menelan belanja lebih RM12.5 bilion, membabitkan wang rakyat dan banglo mantan menteri besar, Khir Toyo telah dilaporkan, tetapi tiada tindakan diambil oleh SPRM sehingga ini.

Mengenai kenyataan Khir bahawa kesalahan tidak harus diletakkan kepada SPRM berhubung kematian Teoh, Terasa berkata SPRM harus bertanggungjawab dalam kes ini.

“Saya rasa kalau orang yang tak ada perasaan simpati, tak ada keadilan macam Khir Toyo yang sanggup kata jangan salahkan SPRM, tapi Teoh tu mati di pejabat SPRM di Selangor, kita tak salahkan dia, kita salahkan siapa,? tanya Teresa

Teresa turut meragui kaedah penyiasatan yang lakukan oleh SPRM ke atas Teoh, berbanding siasatan yang dijalankan oleh pihak polis.

“Sebenarnya dalam soal siasat polis, peguam dibenarkan untuk berada disisi orang yang disaisat itu, dan kalau bukan kes jenayah, lepas mereka dapat apa yang mereka mahu, polis akan suruh mereka balik dan kalau diperlukan lagi, mereka akan panggil lagi.

“Kalau ikut kanun kesiksaan jenayah, 24 jam ditahan ini hanya digunapakai dalam kes jenayah dan seseorang itu ditangkap atau ditahan polis. Jadi dalam kes Teoh ini, beliau bukan penjenayah, beliau bukan seorang suspek, beliau hanya diminta untuk membantu siasatan sebagai saksi sahaja. Jadi saya rasa cara SPRM ini memang menimbulkan banyak persoalan dan cara mereka amat diragui,” ujarnya.

Dalam pada itu Teresa berkata, beliau akan menerangkan kepada orang ramai berhubung keadaan yang berlaku kepada Adun dan Exco Selangor ketika ini, selepas Barisan Nasional tewas dalam pilihanraya umum lalu.

“Apa yang penting, kita nak menganjurkan lebih aktiviti dan ceramah untuk memberitahu kepada orang ramai tentang apa yang telah berlaku di Selangor, Exco dan juga Adun di Selangor dan juga cara soal siasat SPRM,” tambah Teresa.-TV SELANGOR

SPRM- Suruhanjaya Pembunuhan dan Rasuah Malaysia...!!!

Kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebagai rakyat, saya ingin tahu beberapa hal berkaitan kepentingan awam yang melibatkan cara dan tindakan SPRM yang pada hemat saya dianggap sumbang, mencurigakan dan boleh dipertikaikan:

- Apa perlunya siasatan ke atas mendiang Teoh Beng Hock dibuat sehingga jam 3.45 pagi? Sudah gila ke?. Tak sempat-sempat untuk sambung siasatan disiang hari…!!

- Kenapa peguam Teo, Manoharan tidak dibenar untuk hadir bersama ketika sesi soal-siasat tersebut? Kenapa SPRM sebagai badan penguatkuasa undang-undang, tetapi bertindak tidak selari dengan garis panduan perundangan.

- Kenapa SPRM TIDAK bersungguh menyiasat pemborosan semua wakil rakyat BN sebanyak RM 26.6 juta dalam tempoh dua bulan pertama tahun 2008.

- Kenapa SPRM buat sambil lewa terhadap dakwaan wujudnya rasuah dalam pembelian kapal selam ‘Scorpene’? Apakah Ketua Pengarah SPRM sudah dirasuah oleh UMNO? (Saya tidak tuduh, tetapi bertanya. Tak kan bertanya pun tidak boleh kot..!!)

- Kenapa SPRM bertindak lembab dan macam manusia dunggu dalam penyiasatan terhadap kes Linggam korek korek korek? Apakah SPRM nak menunjuk-nunjuk kepada rakyat bahawa sebenarnya SPRM sudah termakan ‘RASUAH’ ….!!!

- Apakah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) cuba menyakinkan rakyat bahawa mereka benar-benar telah dibahalolkan oleh pemimpin UMNO?

- Dan soalan terakhir saya: Apakah maksud SPRM? Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ATAU Suruhanjaya Pembunuhan dan Rasuah Malaysia?

- Soalan Tambahan. Soalan ini ditujukan kepada pemimpin UMNO: Apa yang rakyat pertikaikan ialah kewibawaan SPRM, tetapi pemimpin UMNO pula yang kecoh dan menggelabah?. Terkaitkah UMNO dalam kes kematian mendiang Teoh Beng Hock, sepertimana kefahaman rakyat bahawa ada pemimpin UMNO yang terkait secara langsung dalam pembunuhan kejam Altantuya?

NOTA: Kerajaan Rakyat TIDAK menuduh tetapi bertanya.

Kematian Teoh timbulkan pelbagai spekulasi politik ...!!!!

Oportunisme boleh rampas kesedihan untuk jadi modal siasah

ADAKAH ahli dan penyokong Pakatan Rakyat saja yang berasa sedih ke atas kematian Teoh Beng Hock?

Tentu sekali jika dilihat dari muka-muka sama yang bergegas mengepalai tunjuk perasaan apabila saja ada kejadian seperti ini berlaku, beratur untuk perhatian jurugambar dan pemberita, dan di dalam kepala menghitung laba politik yang mungkin diperoleh.

Oportunisme politik boleh merampas kesedihan untuk dijadikan modal politik. Kematian boleh dijadikan pemangkin untuk naikkan kemarahan, dan juga batu hikmat menarik sokongan.

Terlalu sedikit cubaan untuk menenangkan keadaan. Di dalam kes Teoh setiap kenyataan seakan-akan berbau politik. Jika orang marah, apikan lagi. Jika bersedih, apa lagi, kenangkanlah nasib mereka dan paling penting, cari pihak yang perlu dipertanggungjawabkan.

Sudah tentulah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu bertanggungjawab kerana mendiang Teoh kali terakhir berada di pejabat berkenaan dan mayat beliau dijumpai berhampiran. SPRM juga menemuduga Teoh hingga awal pagi.

Tanggungjawab SPRM ialah untuk menyiasat sepenuhnya kejadian itu, dan jika ada kesilapan atau kelemahan, atau kecuaian dan salah laku di pihaknya, tindakan perlu diambil. Ia mesti telus dan tegas.

Tetapi ia sepatutnya tidak perlu dipertanggungjawabkan untuk menangkis tuduhan yang tidak berasas, menjawab tohmahan, dan melayan agenda politik orang lain. Segala keraguan dan persoalan mesti dijawab, tetapi mestilah tidak yang bermotifkan politik.

Yang lebih penting, tanggungjawab SPRM ialah supaya ia tertumpu kepada tugasnya. Siasatan yang masih ada, termasuk terhadap ahli politik yang bertempik dan berkumpul di luar pejabatnya, yang cuba menimbulkan syak dan wasangka terhadap integriti agensi itu, mestilah diteruskan.

Kita faham ramai yang marah. Kita juga tahu ramai yang bersedih dengan kematian Teoh. Semua orang ada abang, adik, anak, suami, kawan dan faham serta simpati kepada pemergian orang muda seperti Teoh yang masa hadapannya nampak cerah.

Bukan orang Cina atau penyokong Pakatan Rakyat saja yang tahu marah dan mahukan keadilan.

Namun, elemen perkauman dimasukkan oleh beberapa ahli Dewan Negeri Selangor apabila mereka disiasat sama ada menyalahgunakan peruntukan dan kuasa oleh SPRM, walaupun anggapan ini salah kerana ada Adun Melayu disiasat juga.

Namun keraguan timbul, terutama di kalangan bukan Melayu bahawa SPRM, yang semestinya seperti agensi kerajaan lain banyak pekerja Melayu, secara selektif memilih bukan Melayu untuk disiasat.

Apabila mangsa kemalangan pula orang bukan Melayu, yang sebelumnya disiasat orang Melayu, bertambah hebatlah spekulasinya. Di alam maya internet tidak susah mencari kesimpulan berunsur perkauman.

Adakah ini politik? Peduli apa kesannya kepada negara asalkan popular. Walau dihias dengan kata-kata manis seperti hak asasi ataupun ketelusan atau keadilan, yang jelas, kadang-kadang, agenda perkauman nyata.

Kenapa perlu menanam kebencian, meniup api kemarahan terhadap agensi kerajaan yang banyak juga penyokong mereka bekerja di dalamnya? Dengar sajalah perkataan kesat yang dilemparkan kepada polis dan sebagainya?

Keadilankah yang dituntut atau kebencian digalakkan?

Adakah strategi untuk menggalakkan syak terhadap agensi kerajaan. Dulunya kehakiman kemudian polis, kini SPRM?

Apakah nilai kepemimpinan politik jika apa yang digalakkan ialah membenci dan menghasut? Di manakah fahaman politik atau ideologi mulia?

Apabila saja ada perkara seperti ini, bergegas-gegas muka yang sama mengeluarkan kenyataan yang pada asasnya menanam syak kepada institusi.

Cukuplah dengan membenci pimpinan kerajaan. Mereka orang politik, mereka boleh terima semua ini. Tetapi pegawai kerajaan bukan orang politik; mereka jalankan tugas dan arahan.

Sedarlah jika setiap kali institusi kita dicerca dan dihina, lama-kelamaan akan ada yang terlekat. Makin lama semakin tipis kepercayaan kita.

Pepatah Inggeris berkata: 'You reap what you sow' jika ada pihak yang mahu popular dengan menabur syak wasangka kepada orang lain, lama kelamaan dia juga akan menerima kesannya.

Katalah ditakdirkan pembangkang memerintah, tidak akan reputasi institusi dan agensi yang dipijak-pijak akan kembali pulih serta merta. Apa yang runtuh sukar dibina semula. Institusi akan terus dipandang serong, kepercayaan rakyat akan tetap menipis.

Adakah kehakiman atau polis yang sentiasa dikutuk akan jadi baik tiba-tiba dan terus diterima rakyat. Hakisan tidak boleh dipatah balik, malah ia selalu membawa kepada keruntuhan.

Kenapa, contohnya perlu kerajaan Selangor mahukan pakar bedah swasta untuk siasat kematian Teoh? Adakah pakar hospital kerajaan tidak layak? Atau tidak boleh dipercayai?

Kenapa Menteri Besar Selangor, seorang Melayu, meragui kebolehan orang sebangsanya bertindak dengan tulus dan adil?

Bukankah banyak pegawai agensi atau institusi kerajaan orang Melayu? Adakah polis, hakim, guru, penyiasat, doktor, pensyarah Melayu semuanya tidak boleh dipercayai?

Percayalah, inilah yang berlaku apabila kita sama naik menabur syak pada agensi dan institusi kerajaan. Layari sahaja laman internet untuk mengetahui apa yang dikatakan mengenai institusi-institusi yang kebanyakan diketuai dan dipenuhi oleh orang Melayu.

Bukan ahli dan penyokong parti politik saja yang mahukan keadilan. Orang lain pun begitu. Tetapi jangan semua institusi diruntuh. Janganlah termakan kata-kata orang, yang agendanya kadang-kadang hendak mempersoalkan kebolehan orang Melayu.

Pemimpin Umno dibimbangi dakwa Malaysia lebih baik dari MU ...!!! Jangan sangka Malaysia dah pulih...???? Sebenarnya MU merosot...!!!

Naib Presiden PAS, Haji Mahfuz Omar berharap para pemimpin Umno tidak mendakwa bahawa kekalahan tipis pasukan bola Malaysia kepada Manchester United (MU) membuktikan mutu bola sepak kelab itu sudah merosot.

"Saya juga berharap (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) tidak menyatakan mutu bola sepak di negara ini sudah dipulihkan dan meningkat.

"Maklumlah, bila Barisan Nasional (BN) kalah tipis di Manek Urai baru-baru ini, Najib mendakwa kekalahan tipis itu membuktikan keyakinan rakyat kepada BN sudah dapat dipulihkan," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Oleh kerana pasukan Malaysia memakai jersey biru ketika bertemu MU semalam, Mahfuz berharap Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak mendakwa bahawa sudah terdapat petanda kebangkitan semula "gelombang biru" melanda sukan bola seluruh dunia ketika ini.

"Jangan pula kekalahan tipis itu menyebabkan para pemimpin Umno mendakwa bahawa pasukan bola Malaysia sudah memasuki era baru sehingga menyatakan pengurus dan pemain MU tidak lagi relevan serta tidak lagi sesuai dengan kemajuan serta perubahan semasa permainan bola sepak pada masa ini," katanya lagi.

Mahfuz juga berharap tidak ada professor kangkung yang mendakwa bahawa Alex Ferguson bukan lagi faktor penentu kemenangan MU.

"Maklumlah, dalam apa yang dia sangka sebagai sebagai analisis politik, ada yang mendakwa bahawa Mursyidul Am Pas, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bukan lagi faktor penentu kemenangan," katanya.

Mahfuz seterusnya berharap tidak ada pemimpin Umno yang menawarkan jurulatih dari negara ini untuk menjadi pengurus MU mengantikan Ferguson.

Bagaimanapun, Mahfuz mengucapkan syabas kepada apara pemain Malaysia yang mempamerkan mempamer keazaman dan semangat juang yang tinggi ketika bertemu MU semalam.

Trans-‘formers’, PKR?

JULY 18 — Thus far, the body count has been impressive, but they are all former leaders left along the wayside.

Datuk Seri Anwar Ibrahim's Parti KeAdilan Rakyat (PKR) today successfully netted former Health Minister Datuk Seri Chua Jui Meng, former Senator David Yeoh Eng Hock and former Lumut MP Yap Yit Thong to his fold.

Former de-facto law minister Datuk Zaid Ibrahim had joined earlier.

Others who had joined before include MCA’s former deputy Wanita leader Dr Tan Yew Kew and former Gerakan veep Dr Tan Tee Kwong.

Possibly at some point in their political life, these people were giants in their parties or well on their way to assume positions of great importance. They did not.

And now, in the words of Chua, "I am prepared for this last hurrah of my life", he like others want another chance, another bite of the cherry, another shot at the top.

For Chua, PKR is his vehicle for that dizzying ride to the top that his own party MCA never gave for the chance beyond the vice-presidency.

He offered himself twice to lead the party he joined in 1976. They said no, and today he gave his reasons including the recent death of Teoh Beng Hock that tipped him to join “kindred spirit” Anwar for deep and genuine reforms.

All said and done, Chua is likely to get prominent post and play a role in the party, just like Zaid and the rest are doing now.

Which leaves precious little for all those who joined the then-KeAdilan on April 4, 1999 fighting for Anwar's release and for justice in a country that is used to one dominant party and coalition ruling it since 1957.

It is not about position or power that these people joined KeAdilan. They joined for justice and helped build up a party that was nearly wiped out in the 2004 elections only to return as the biggest opposition party in the 2008 polls.

And without any of these Barisan Nasional defectors who then had no time for a two-party system, which is a misnomer. It is a two-coalition system thus far with a few other parties swimming or drowning in Malaysia's political ocean.

Yet, in his haste to overcome a paucity of leadership, talent and experience within his own party, Anwar is bud-grafting them from his former coalition — friends he made between 1982 and 1998 when he was toppled from a heart-beat away as prime minister.

But these are trans-“formers” — coming in when the party is a success, seeking to keep their place in the sun as their own parties go for youth and change — be it for the better or worse.

Some of them say they sought reforms within their mono-ethnic parties, fighting chauvinistically for community rights but never for a Malaysian Malaysia — a taboo phrase that only the PAP and later the DAP fought for.

But they now realise late in their political journey that Malaysia is ready for a multi-racial party and not just a multi-racial coalition that the Alliance started and the Barisan Nasional is continuing.

Or are they in PKR to spite their own parties that have ignored them these past few years? Will Anwar ironically forsake those who fought for the self-same ideals that his old comrades now profess, in their desire to join him tilt the windmills of their former parties?

And will the trans-“formers” make the difference and widen PKR's appeal that those there for a decade could never do?

Or are they just the “Decepticons” fighting the “Autobots” who single-mindedly believed in Anwar all these years.

Well, in the words of the Transformers themselves: "There's more to them than meets the eye".

PAS Sedia Mendengar...!!!!

Respon kepada Pandangan
Dr. Asri Zainal Abidin

1. Berasaskan kepada apa yang diajar oleh Islam bahawa antara sifat orang yang beriman ialah :

الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه

orang - orang yang sedia untuk mendengar lalu mengikut apa yang terbaik .

أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ

Merekalah golongan yang telah mendapat petunjuk Allah swt dan merekalah jua golongan yang celik aqal [ intelek ] .

Surah az zumar - 18

2. Biarpun agak pahit , langkah pertama saya memilih untuk bersetuju terlebih dahulu terhadap apa yang diluahkan oleh Dr Asri dengan sedikit teguran saya kepada beliau bahawa luahan itu tidak boleh dipukul rata melainkan hanya dirujuk kepada individu - individu terbabit dan kepada kes - kes tertentu .

3. Saya menegaskan demikian kerana secara umumnya PAS sebagai sebuah Gerakan Islam sememangnya telah berulang kali dalam banyak modul tarbiyyah dan penerangannya secara rasmi mendidik pemimpin dan anggota agar bijak dalam membawa risalah Islam yang diperjuangkan ini . Ianya beramal dengan kebijaksanaan yang diwahyukan :

ادع إلى سبيل ربك بالحكمة

Serulah [ berdakwah ] olehmu agar manusia kembali ke jalan tuhanmu dengan hikmah [ bijak ] .... dan peringatan [ mauizah ] yang baik serta dialog atau debate [ mujadalah ] yang baik .

4. PAS tidak pernah mendidik dan mengajar apalagi mempunyai skima dan modul khas untuk pemimpin dan anggotanya mencaci dan mencerca siapa sahaja yang berbeza pendapat , sebaliknya apa yang diajar ialah berlapang dada dalam menerima perbedaan dan mengurus perbedaan pandangan dengan tenang , dewasa dan beradab . Kaedah yang sering dibawa ialah :

نتعاونوا فيما اتفقنا عليه و
نعذر بعضنا بعضا فيما اختلفنا فيه

Kita bertolong bantu dalam perkara yang kita sepakati bersama dan kita bertolak ansur dalam perkara yang kita saling berbeza pandangan .

5. Saya juga secara jujur dan benarnya tidak boleh menafikan betapa masih wujud secara ketara dikalangan pemimpin dan anggota yang mengambil pendekatan caci dan cerca dalam ceramah mahupun kuliah mereka terhadap pihak yang berbeza pendapat dengan mereka . Terkadang tahap dan kadar cercaan itu agak keterlaluan dan sukar kawal lantaran ia dikuasai oleh nafsu dan perasaan .

6. Saya menerima luahan atau tulisan Dr. Asri sebagai nasihat . namun sekali lagi saya mahu pertegaskan bahawa PAS tidak mengajar para pejuangnya walau di mana posisi ia berada untuk memaki hamun sesuka hati mencaci cerca serata tempat melainkan pada keadaan dan suasana yang dilihat sesuai dan wajar seperti berdepan dengan kezaliman dan pelaku zalim yang tiada simpati kepada mangsanya . Sebagaimana yang ditegaskan oleh Allah swt :

أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ

Diizinkan berperang bagi orang-orang (Islam) Yang diperangi (oleh golongan penceroboh), kerana Sesungguhnya mereka telah dianiaya [ dizalimi ] ; dan Sesungguhnya Allah amat berkuasa untuk menolong mereka (mencapai kemenangan).

Surah al Hajj : 39

7. Dakwah Nabi saw. adalah contoh method dakwah yang terbaik . Adakala Nabi saw berlembut seperti saat berdepan dengan badawi yang kencing di dalam masjid . Tika itu Nabi saw menghalang Saidina Omar yang berhasrat untuk memukul badawi tersebut kerana perlakuan biadabnya . Namun sikap Nabi saw pada waktu itu menjadikan badawi terbuka pintu hatinya untuk menerima Islam lalu melafazkan syahadah .

8. Adakalanya pula Nabi saw bersikap tegas dan kasar seperti Nabi saw menangani kedatangan Omar rha. [ masa itu beliau belum beriman ] yang mahu membunuh beliau dirumah al Arqam . Nabi saw menerima kedatangan Omar dengan segera menerpa lalu mencekak leher baju Omar dengan garang Nabi saw berkata untuk apa kamu datang ? Sikap nabi yang kasar dan tegas itu membuka pintu hati Omar rha seorang yang keras dan kasar pada waktu untuk beriman .

9. Demikian halnya , Nabi saw pernah tidak memaafkan musuh seperti seorang yahudi bernama Kaab bin Asyraf sehingga Nabi saw pernah berkata , jika ditemui Kaab ini bergantung di kelambu kaabah sekalipun hendaklah kamu bunuhnya . Namun Nabi yang sama jugalah pernah memaafkan wahsyi yang membunuh bapa saudara baginda yang sangat dikasihi Hamzah Abdul Muttalib .

10. Begitulah episode kebijakan Nabi saw dalam berdakwah . Itulah hikmah yang perlu dimiliki oleh para pejuang Islam dan para pemimpinnya . Namun , dasar umum dalam berdakwah ialah pendakwah mestilah hadhir dengan segala kerendahan budi dan keizzahan diri , sopan santun dan bertata susila , berakhlak dan beradab . Firman Allah swt :

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ
فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ

Maka Dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu Wahai Muhammad), Engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah Engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan Yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah Dengan mereka Dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. kemudian apabila Engkau telah berazam (Sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang bertawakal kepadaNya.

Surah aali Imran : 159