Ahad, 12 Julai 2009

Cegah jenayah, perangi rasuah antara 6 KPI Nasional...!!!! KPI....oh....KPI....???? Kaki Pukul Islam......!!!!

Najib: Butiran diumum hujung bulan ini
MERIAH TAPI BERBEZA... Majlis "100 Hari Najib Bersama Rakyat" pagi tadi menyaksikan sambutan rakyat pelbagai lapisan masyarakat terhadap pendekatan kepimpinan Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak. Pada majlis itu, Najib turut mengumumkan 11 berita gembira untuk rakyat sempena 100 hari pelantikan beliau sebagai Perdana Menteri. Kira-kira 4,000 orang membanjiri Pusat Konvensyen Kuala Lumpur untuk memeriahkan majlis hari ini. Antara kelainan majlis hari ini ialah tetamu yang hadir duduk bebas tanpa mengira protokol termasuk anggota Kabinet duduk bersama rakyat jelata. -- fotoBERNAMA

KUALA LUMPUR: Petunjuk Prestasi Utama (KPI) Nasional diumumkan hari ini merangkumi enam bidang keberhasilan utama (KRA) termasuk usaha mencegah jenayah dan memerangi rasuah.

Bidang-bidang lain termasuklah usaha meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan dan meningkat taraf hidup rakyat yang berpendapatan rendah.

Dua bidang lain ialah memperkasa prasarana luar bandar dan pedalaman, dan menambah baik pengangkutan awam sebagai jangka masa sederhana.

Ia diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak pada majlis "100 Hari Najib Bersama Rakyat" di ibu negara pagi tadi.

Butiran akan diumumkan selepas mengadakan pertemuan dengan pegawai-pegawai kanan kerajaan, kata Najib di hadapan kira-kira 4,000 hadirin di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di sini dengan majlis itu disiarkan menerusi televisyen.

Najib mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri keenam pada 3 April lalu.

KPI adalah antara pendekatan pembaharuan pentadbiran diperkenalkan oleh beliau apabila mengumumkan pembentukan barisan Kabinetnya.

Hujung minggu lalu Kabinet telah mengadakan sesi retreat selama dua hari bagi menghalusi KPI peringkat menteri.

"Seawal memegang tampuk pentadbiran tertinggi negara, saya telah mengumumkan KPI bagi rakyat mengukur pencapaian anggota pentadbiran kerajaan.

"Tujuan saya mewujudkan KPI bagi anggota pentadbiran dan anggota perkhidmatan awam ini adalah untuk memastikan terdapat garis panduan jelas kepada kedua-dua penggubal dan pelaksana dasar dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka.

"Ia juga menyediakan landasan yang jelas kepada rakyat untuk menilai prestasi mereka. Saya percaya langkah ini akan dapat mengukuhkan prinsip kebertanggungjawaban," katanya.

Dalam ucapannya kira-kira 40 minit, Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) mengumumkan laporan kemajuan pendekatannya sepanjang 100 hari lalu.

"Dengan rahmat Yang Maha Esa jua, genaplah 100 hari ini, saya menjunjung amanah sebagai Perdana Menteri dan sekali lagi saya berdiri dengan penuh sukacita melaporkan beberapa kemajuan perkara yang telah dirancang dan sedang dilaksanakan sejak hari pertama," katanya.

Menurut beliau, segala rencana dan susunan agenda sepanjang 100 hari lalu merangkumi tiga aspek iaitu kesejahteraan rakyat dan kemakmuran ekonomi, hak asasi manusia dan kebebasan media serta peningkatan kecekapan penjawat awam dan keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan.

100 hari : 11 ‘hadiah rakyat’...??? Atau nak menipu rakyat dengan janji kosong UMNO@BN...???? Rakyat dah tak nak Najib@Rosmah Sdn Bhd...!!!




NAJIB Tun Razak diiringi Muhyiddin Yassin bersalaman dengan orang ramai pada majlis 100 Hari Perdana Menteri Bersama Rakyat manakala gambar kanan Perdana Menteri semasa berucap pada majlis itu di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, semalam.


"HARI ini, saya dedikasikan khusus tentang kesejahteraan dan kebajikan tuan-tuan, puan-puan serta anak-anak sekalian"

"Saya akan terus berusaha sedaya mungkin dan menyingsing kudrat untuk mencari penyelesaian-penyelesaian seraya membuat keputusan-keputusan demi kepentingan tuan-tuan dan puan-puan Dalam sebarang keputusan, kepentingan rakyat didahulukan dan saya tidak membuat sesuatu secara berwenang-wenang jauh sekali secara semberono"

"Langkah-langkah yang saya umumkan dalam tempoh 100 hari ini hanyalah langkah-langkah pemula perjalanan kita ke arah masa depan yang lebih baik, makmur dan terjamin"

"Saya turun padang melihat rintihan rakyat... juga merasai gundah gulana mereka dan meresapi denyutan nadi rakyat yang dipimpin"

"Saya ingin mengajak tuan-tuan dan puan-puan serta anak-anak muda sekalian untuk bersama-sama saya melakar masa depan Malaysia yang menjanjikan peluang yang lebih baik dan adil untuk semua dengan satu harapan"

- Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Pengumuman Najib sempena 100 hari sebagai Perdana Menteri:

1. Diskaun 20% kepada pengguna kad prabayar Touch ‘n Go dan SmartTag yang menggunakan tol lebuh raya 80 kali atau lebih dalam sebulan bermula 1 September 2009.

2. Penyewa Program Perumahan Rakyat di Wilayah Persekutuan dibenarkan membeli rumah yang disewa.

3. Potongan diskaun 50% kepada peniaga kecil di Wilayah Persekutuan memohon dan membaharui lesen perniagaan.

4. Tambahan RM150 juta bagi dana TEKUN dan RM15 juta untuk program pembangunan usahawan muda kaum India.

5. Tambahan kira-kira 3,000 lagi permit teksi individu dalam masa tiga bulan akan datang.

6. Komited untuk mengurangkan kadar jenayah terutamanya ragut dan kecurian kenderaan.

7. Mempergiatkan usaha bagi memastikan bilangan pendaftaran lewat kelahiran dapat dilaksanakan dengan segera.

8. Menyegerakan usaha menyelesaikan masalah kewarganegaraan rakyat.

9. Usaha menambah baik akses kepada kemudahan asas seperti pembinaan jalan dan penyaluran bekalan air serta elektrik di kawasan luar bandar terutama di Sabah dan Sarawak ditingkatkan.

11. Menubuhkan Amanah Saham 1Malaysia dengan saiz sehingga 10 bilion unit dan terbuka kepada semua rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas.

Manek Urai : Petronas Jangan Tipu Rakyat Kelantan...??? Kalau Pelawok satu Kelantan akan BOIKOT PRODUK PETRONAS...????


Malaysian water

Whatever is due to the state according to the Vesting Agreement must be paid to the state!” – Tengku Razaleigh Hamzah, July 10, 2009

Oleh: Syed Azidi AlBukhary

Pada 9 Mei 1975, Menteri Besar Kelantan ketika itu, Dato’ Haji Mohamed Bin Nasir telah menandatangani perjanjian dengan Petroliam Nasional Berhad (Petronas) yang diwakili oleh Pengerusinya, YBM Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah.

Perjanjian tersebut adalah bersesuaian dengan penggubalan Akta 144 Kemajuan Petroleum 1974 yang memansuhkan beberapa bahagian penting Akta 95 Perlombongan dan Petroleum 1966 dan memberi ekslusif untuk mencari, mengeksploit, mendapatkan dan memperolehi petroleum di pantai atau di luar pantai Malaysia kepada Petronas.

Salah satu butiran perjanjian itu adalah seperti yang tercatat di dalam seksyen 1 (1) yang berbunyi,

“Petronas hendaklah membayar wang tunai kepada Kerajaan secara bayaran tahunan sebanyak yang setara dengan 5% dari nilai petroleum yang didapati dan diperolehi di Kelantan…”

Rujukan kepada Malaysia di seksyen 2(1) Akta 144 Kemajuan Petroleum 1974 di tafsirkan mengikut Artikel 1 Perlembagaan Persekutuan (iaitu undang-undang tertinggi), antara lain Artikel 1 menyebut,

  • Persekutuan hendaklah di kenali sebagai Malaysia di dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.
  • Negeri-negeri Persekutuan hendaklah Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Sabah, Sarawak, Selangor dan Terengganu.
  • Wilayah-wilayah Negeri ini adalah seperti yang wujud sebelum merdeka. (meliputi perairannya).

Oleh yang demikian setiap kali kalimah “onshore” dan “offshore” di gunapakai dalam Akta 144 Kemajuan Petroleum 1974 ianya bermaksud “onshore” atau “offshore” kepada satu daripada 13 Negeri dalam Persekutuan dan bukannya Persekutuan secara keseluruhan.

Hasil Petroleum yang ditemui dan diperolehi di luar pesisir pantai (offshore) Hasil Petroleum yang ditemui dan diperolehi di perairan Malaysia (offshore) adalah milik salah satu daripada mana-mana 13 Negeri yang disebut dalam Artikel 1 Perlembagaan Persekutuan dan adalah hak mutlak sepanjang masa kepada Kerajaan Negeri tersebut sehingga pemilikan diserahkan oleh Kerajaan Negeri kepada Petronas mengikut perjanjian yang ditandatangani berdasarkan Akta 144 Kemajuan Petroleum 1974.

Kalimah “offshore” juga tidak dipecah tafsirkan didalam akta yang sama dan juga didalam perjanjian antara Petronas dan Kerajaan Negeri Kelantan kepada sub kategori seperti yang ditentukan dalam Konvensyen Bangsa-Bangsa Bersatu 1982.

  • Territorial sea iaitu 22 km dari daratan.
  • Contagious zone iaitu 44 km dari daratan.
  • Zon Ekonomi Ekslusif iaitu 370 km dari daratan.

Oleh yang demikian, setiap kawasan di dalam Perairan Malaysia adalah milik salah satu daripada 13 negeri yang disebut di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Memahami JDA

Joint Development Area melibatkan kawasan pertindihan tuntutan di antara Malaysia dan Thailand. Kedua-dua negara bersetuju membangunkannya mengikut model kawasan pertindihan Australia – Indonesia. Kedua-dua negara menggubal undang-undang dang diluluskan di Parlimen masing-masing.

JDA hanyalah kawasan pembangunan bersama dan bukan wilayah khas. Kawasan Bersama Malaysia – Thailand (MTJA) pula dipersrtujui menerusi undang-undang agar terbahagi dua dan menggunapakai undang-undang negara masing-masing. kedaulatan, hak, tuntutan dan keistimewaan mana-mana pihak tidak terhapus menerusi akta yang digubal dan ini jelas tercatat di dalam Akta 440 Malaysian-Thailand Joint Authority 1990 (rujuk lampiran). Ini bererti Malaysia masih berkuasa penuh ke atas kawasannya di dalam JDA dan Perlembagaan Persekutuan masih supreme law disitu.

Akta yang sama juga menjamin hak Kelantan ke atas perairan tersebut serta terus mengangkat sebarang perjanjian yang dimeterai sebelumnya.

Berdepan Dengan Petronas

JDA Location MAP

Rakyat Kelantan harus bersedia berhadapan dengan Petronas jika Petronas tidak bersedia menegakkan kebenaran dan mengotakan perjanjian. Rakyat Kelantan diseluruh dunia harus bersedia jika Petronas membelakangkan perjanjiannya dengan Kerajaan Kelantan.

Dunia korporat dan dunia sukan lumba kereta F1 merupakan medan-medan terbaik untuk dunia mengenali Petronas sebenar-benarnya.

Hasil Bumi Di Pantai Kelantan

JDA Gajah Ular

Petronas tidak boleh mudah berkata tiada hasil gas atau petroleum di Kelantan. Petronas harus juga jelas dengan dua buah telaga di luar JDA iaitu Gajah-1 dan Ular-1 yang terletak di blok PM 301 dan PM 302 tetapi dikaburi dengan nama JDA. Begitu juga dengan Lawit dan Jerneh, pengeluar Gas yang mampu menampung keperluan satu pertiga keperluan Semenanjung. Lawit dan jerneh terletak di Blok PM 303. Dibayar royaltinya kepada Terengganu walaupun kesahihan kedudukannya boleh dipertikaikan oleh rakyat Kelantan.

Petronas juga harus menjelaskan penemuan-penemuan di Blok PM 301 dan PM 302 yang dalam lingkungan kedalaman air kurang 70 meter. Di dalam hal ini jelas Petronas tidak boleh membiarkan dirinya dijadi tunggangan politik UMNO. Sudah lama kebobrokan ini menjadi resam permainan Petronas dan UMNO.

Lampiran

Akta Perlombongan - header

Akta Perlombongan - Define tanahContinental Shelf Act - headerContinental Shelf Act - Seabed

ORDINAN DHARURAT 1969

Emergency ordinan - headerEmergency Ordinan- Teritorial waterEEZ Act - headerEEZ Act - DistancePetroleum Development Act - HeaderPetroleum Development Act - Cash PaymentPetroleum development Act - Cancelling 1966MTJA Act - Header

MTA Act - Define

MTJA Act - LocationAdmiralty ChartMTJA - RoyaltyMTJA - respecting original RightsMTJA - Power of MinisterMTJA - PaymentMTJA - Malaysia AreaMTJA - JDA Not Special territory

Manek Urai : Kemiskinan tegar di Manek Urai hapus setahun lagi...???? Kita tunggu sehingga 14/7/2010 kalau tak selesai.......pelawok je puak-puak UMNO

KUALA KRAI 11 Julai - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani akan berusaha memastikan kadar kemiskinan tegar di Manek Urai dapat dihapuskan sepenuhnya menjelang 2010.

Menterinya, Datuk Noh Omar berkata, kementerian dengan kerjasama Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP), Agro Bank dan Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) akan sentiasa membuka peluang kepada penduduk kampung yang terlibat dengan pelbagai bidang ekonomi untuk meningkatkan taraf hidup.

Katanya, antara perkara awal yang akan diberi tumpuan di Manek Urai dalam masa terdekat ini adalah industri berasaskan tani termasuk penternakan dengan menyalurkan bantuan dan input secara percuma.

''Kita tidak mahu penoreh getah, petani atau nelayan kekal bergantung dengan pekerjaan ini dan kementerian akan membantu mengangkat tahap kehidupan mereka.

''Kita mahu pelbagaikan aktiviti ekonomi mereka kerana cara ini boleh membantu penduduk di sini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan LPP Kuala Krai ke-30 dan Program Hari Bertemu Pelanggan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani di sini hari ini.

Jelasnya, kerajaan telah melaksanakan bantuan berkelompok kepada pengusaha kecil-kecilan di sekitar Manek Urai dalam bentuk bantuan peralatan dan kewangan.

''Contohnya pengusaha kek di Manek Urai, kita sediakan peralatan untuk mereka gunakan bersama sambil bantuan pinjaman turut diberi seperti RM50,000 satu kelompok lima orang pengusaha," ujarnya.

Pada majlis tersebut, Noh turut menyampaikan pelbagai jenis bantuan dan pinjaman perniagaan kepada lebih 100 penduduk Manek Urai.

Katanya, LPP telah memberikan insentif kewangan kepada beberapa usahawan berjaya berjumlah RM150,000 keseluruhannya manakala Agro Bank turut memberi bantuan pinjaman bernilai lebih RM200,000.

Dalam pada itu, beliau mengumumkan Majlis Pembangunan Pertanian yang akan ditubuhkan di setiap kawasan Parlimen di seluruh negara untuk membantu golongan sasar.

''Badan ini akan dibarisi dua pasukan iaitu pegawainya daripada orang kementerian dan agensi berkaitan manakala satu lagi barisan penduduk yang terdiri daripada persatuan nelayan, petani dan sebagainya," tambahnya.

Razaleigh: Malaysia must end racial politics - updated



Image

The Najib Tun Razak government and the United Malays National Organization (Umno) came under attack from former Finance Minister Tengku Razaleigh who urged the nation to do without 'communal policies' and racial based politics.

In a veiled attack against his own party, Tengku Razaleigh pointed out that the NEP had been systematically appropriated by a small political and business class to enrich itself and perpetuate power.

“We must break the stranglehold of communal politics and racial policy if we want to be a place where an economy driven by ideas and skills can flourish.

“We can do much better than cling to the bright ideas of 40 years ago as if they were dogma, and forget our duty to come up with the bright ideas for our own time.

“We need a Malaysian New Deal based on the same universal concerns on which the NEP was originally formulated, but designed for a new era.”

The Umno veteran also called for a fair and equitable political and economic order, founded on equal citizenship which he said was the only possible basis for a united Malaysia and a talent-driven economy.

Tengku Razaleigh pointed out that the current government was elected into power on March 8, 2008, and not 100 days ago.

He also argued that Najib had effectively been in power since last year when Tun Abdullah Badawi’s departure schedule had been announced.

“The issues before the present BN government are not transformed overnight with a change of the man at the top,” he said.

In a scathing criticism of the BN government, he cited the recommendations made in 2004 by the Royal Commission to Enhance the Operations and Management of the Police and pointed out that despite the allocation of RM9 billion as a result of the panel’s conclusion, “there has been no dent on our crime problem.”

“Security is about more than just catching criminals out there. It is also about the integrity of our own people and processes.

“It is above all about uprooting corruption and malpractice in government agencies, especially in law enforcement agencies,” he said.

The key recommendation of the panel, he pointed out, was the formation of an Independent Police Complaints and Misconduct Commission, but it had been shelved.

Citing another example, he said the Royal Commission of Inquiry into the Lingam video clip “might as well have not been conducted” because its findings had been completely ignored.

Tengku Razaleigh said that Malaysians should start trusting “less in personalities and more in policies.”

“Look less to politics and more to principles, less to rhetoric and more to tangible outcomes, less to the government of the day and more to enduring institutions,” he said.

In his speech, the former finance minister also spoke at length about the country’s affirmative action policies, the NEP and how he felt embarrassed that after 50 years of independence, “we are still talking about bringing Malaysians together.”

“Curiously, although the policy was formulated … for a finite period, in our political consciousness it has grown into an all encompassing and permanent framework that defines who we are.

“The NEP ended in 1991 when it was terminated and replaced by the New Development Policy, but eighteen years on, we are still in its hangover and speak confusingly about liberalising it.”

He said that it was a crushing indictment of the mediocrity of leadership that the NEP is considered sacrosanct and that departures from it are big strides.

“The NEP is over and we have not had the courage to tell people this.”

However the good talks and the criticism, Razaleigh's views will not weight much within the Umno, said an oberver to Wfol.tv. The observer added that Razaleigh wanted to 'reform' the Umno but that is tentatmout to Don Quitchot fighting the windmills and losing the battle. "His place is within the opposition, in the Party Keadilaan Rakyat (PKR) and not with Umno," said the observer.

Manek Urai : Strategi Jahat Umno Menyuburkan Pas.!


MARAH betul kawan saya (seorang bloger) kepada sepasang guru yang juga pengundi di Manik Urai kerana tidak bersedia mengizinkan rumahnya dijadikan tempat makan malam Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yaasin. Pasangan itu adalah guru, suami mengajar di Sekolah Menengah Manik Urai dan isterinya mengajar dii sekolah Menengah Lakloh.

Menurut catatan kawan itu dalam blognya, suami isteri itu mengunci rumahnya dan lari meninggalkan rumah apabila menyedari Umno mahu menjadikan rumahnya sebagai tempat makan malam atau persinggahan sambil berkempen oleh Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran.

Alasan kenapa rumah pasangan itu dipilih ialah kerana ia mungkin agak selesa berbanding dengan rumah orang lain.


Membaca catatan itu saya bukan terkejut dengan tindakan pasangan itu tetapi terkejut dengan kawan itu yang marah kepada pasangan guru berkenaan. Katanya sikap guru itu sebagai tidak tahu nilai kemanusiaan dan sebagai ‘out date’ kerana tidak menyokong Umno dan tidak membenarkan menteri naik ke atas rumahnya.

Saya tidak tahu apakah relationship kawan saya itu dengan guru itu. Tetapi yang jelasnya kawan saya itu ahli Umno Kelantan. Pernah bertanding sekali tetapi kalah. Pernah pegang jawatan Ketua Pemuda peringkat kawasan. Apakah pasangan guru itu warisnya maka beliau begitu marah sekali?

Saya turunkan catatan kemarahanya;

Disini nampaklah bahawa masih ada dikalangan guru-guru yang 'out date' kerana tidak menyokong UMNO/BN mereka rela tidak mahu menerima seorang pemimpin negara naik kerumahnya yang pelik lagi mereka tidak sedikit pun memberi muka kepada Menteri Pelajaran iaitu majikannya untuk bertemu mata. Itulah yang dikatakan penganut parti yang kolot, yang bodoh, yang tidak ada nilai kemanusiaan, dah lah mujur dapat mengejar didepan rumah, ditunjuk pula dengan jelas bahawa mereka tidak menyokong Kerajaan, Hagas, Hagas benar (Sombong benar). Tapi orang UMNO Kuala Krai tak ada batu kalu.

Nampaknya kawan ini beremosi benar. Sudahlah marah kepada pasangan berkenaan tetapi dihalaknya supaya Umno mengambil tindakan kepada pasangan berkenaan. Beliau mencabar dan menyindir Umno Kuala Krai sebagai tidak ada 'batu'... maknanya orang Umno boleh pandang begitu saja kepada pasangan itu tanpa mengambil tindakan.

Saya hanya tersenyum saja membaca catatan itu sambil bertanya diri sendiri siapakah sebenarnya yang ‘out date’ meminjam istilah kawan itu. Apakah pasangan itu atau pun dirinya sendiri yang 'out date' atau kolot dan tidak memahami erti dan makna demokrasi?

Saya rasa walaupun kawan ini sudah berpolitik sejak bah merah lagi, (bah besar melanda Kelantan tahun 1960-an) tetapi dia tidak faham-faham mengenai demokrasi dan politik. Dia tidak faham mengenai hubung-tara antara pegawai kerajana (guru) dengan Umno dan kerajaan. Masih lagi dia beranggapan Umno dan kerajaan itu dua perkara yang sama, tidak terpisah. Seolah demokrasi mewajibkan semua pegawai kerajaan menyokong UBN. Kalau begitu di manakah kebebasan bersuara yang dilaungkan dalam demokrasi!

Kalau dalam agama tidak ada paksa untuk menerima mana-mana agama, apa lagi dengan parti politik?

Atau pun dia faham tetapi kerana merasakan Umno terdesak di Manik Urai maka buat-buat tidak faham. Guru itu adalah pegawai kerajaan. Dia harus taat kepada Muhyiddin sebagai Menteri Pelajaran (majikan) tetapi bukan sebagai Timbalan Presiden Umno. Mungkin pada firasat pasangan itu kehadiran Muhyiddin itu atas kapasitinya sebagai timbalan presiden Umno bukannya sebagai meteri pelajaran maka mereka tidak benarkan Muhyiddin memijak rumah mereka.

Mungkin pasangan itu menganut ideologi politik Pas. Jadi dalam rukun parti dan oragnisasi adalah satu kesalahan kalau dia membenarkan orang nombor satu Umno pergi makan di rumahnya apa lagi dalam keadaan sekarang, berpilihan raya kecil. Tetapi kalau Muhyiddin hendak tumpang sembahyang di rumahnya di luar keadaan hari ini mungkin akan diizinkannya, bahkan akan ditanak pulut makan dengan durian kunyit.

Mengenai cadangan agar Umno mengambil tindakan ke atas pasangan guru itu, ia adalah tindakan yang kolot dan tidak tamadun. Inilah perangai orang Umno dulu, kini dan selamanya. Bila mereka mendapati mana-mana pegawai kerajaan khasnya guru tidak menyokong mereka, maka ditukarlah guru jauh ke pedalaman. Disusapayahkan kehidupan mereka, diasingkan dari isteri ayah, anak-anak dan ibubapa dan keluarga lain. Tujuannya supaya tidak aktif dalam Pas.

Tahun-tahun 1960an, 70-an dulu mana-mana guru yang dikenali pasti menyokong Pas, hatta tidak menjadi ahli pun dan hanya pergi ke tempat cermaah Pas saja nombor kereta mereka akan dicatat dan dihantar ke pejabat pelajaran. Dua tiga bulan kemudian guru berkenaan akan dikirimkan jauh di pedalaman termasuk ke kawasan Manik Urai itu sebagai hukuman.

Umno harus sedar dan membuang tektik dan kerja-kerja jahat bersifat hukum rimba itu. Umno tidak sedar disebalik tindakan jahat mereka itu menyebabkan Pas berkembang subur. Mereka yang menghidupkan Pas di kawasan pedalaman, menubuhkan cawangan-cawangan Pas di hulu ialah guru-guru yang mereka hantarkan itu. Strategi jahat Umno itulah yang mengembangkan Pas.

Makanya bila hari ini Umno cuba berjinak dengan mereka, sudah pastilah mereka akan menutup pintu rumah mereka. Mungkin juga pasangan berkenaan adalah mangsa tindakan jahat Umno sekitar tahun 70-an dulu, di mana mereka bermukim di situ barangkali kerana ayah mereka ditukar ke kawasan pedalaman itu. Sebab itulah mereka jadi alergik kepada UBN.

Najib’s 100 Days ...?????

I don't know about you. I am embarrassed that after fifty years of independence we are still talking about bringing Malaysians together. I would have wished that by now, and here tonight, we could be talking about how we can conquer new challenges together.

Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah

1. Thank you for inviting me to address you. It’s a pleasure to be here, and to learn from you. You have asked me to talk about Najib’s First 100 Days, and this lecture is in a series called Straight Talk. I shall indeed speak plainly and directly.

2. Let me begin by disappointing you. I am not going to talk about Najib’s First 100 Days because it makes little sense to do so.

3. Our governments are brought to power for five year terms through general elections. The present government was constituted after March 8, 2008 and Datuk Seri Najib Tun Razak’s tenure as Prime Minister resulted from a so-called “smooth transfer of power” between the previous Prime Minister and himself that took a somewhat unsmooth twelve months to carry out. During those months, Najib took on the de facto leadership role domestically while Abdullah warmed our international ties. The first 100 days of this government went by unremarked sometime in June last year.

4. Not only is it somewhat meaningless to talk about Najib’s First 100 days, such talk buys into a kind of political silliness that we are already too prone to. It has us imagine that the present government started work on April 2 and forget that it commenced work on March 8 last year and must be accountable for all that has been done or not done since then. It has us forget that in our system of parliamentary, constitutional democracy, governments are brought to power at general elections and must be held accountable for promises made at these elections. It leads us to forget that these promises, set out in election manifestos, are undertaken by political parties, not individuals, and are not trifles to be forgotten when there is a change of individual.

5. It is important that we remember these things, cultivate a more critical recollection of them, and learn to hold our leaders accountable to them, so that we are not perpetually chasing the slogan of the day, whether this be Vision 2020, Islam Hadhari or 1Malaysia. As PR Professionals, you would see my point immediately. Slogans without substance undermine trust. That substance is made up of policies that have been thought through and are followed through. That substance is concrete and provided by results we can measure.

6. Whether or not some of our leaders are ready for it, we are maturing as a democracy. We are beginning to evaluate our governments more by the results they deliver over time than by their rhetoric. As our increasingly well-educated and well-travelled citizens apply this standard, they force our politicians to think before they speak, and deliver before they speak again. As thinking Malaysians we should look for the policies, if any, behind the slogans. What policies are still in place and which have we abandoned? What counts as policy and who is consulted when it is made? How is a proposal formulated and specified and approved before it becomes policy, and by whom? What are the roles of party, cabinet, King and Parliament in this process? Must we know what it means before it is instituted or do we have to piece it together with guesswork? Do we even have a policy process?

7. The mandate Najib has taken up is the one given to Barisan Nasional under Abdullah Badawi’s leadership. BN was returned to power in the 12th General Elections on a manifesto promising Security, Peace and Prosperity. It is this manifesto against which the present administration undertook to be judged. The present government inherits projects and policies such as Islam Hadhari and Vision 2020. If these are still in place, how do they relate to each other and to 1 Malaysia? How do we evaluate the latest slogan against the fact of constitutional failure in Perak, the stench of corruption in the PKFZ project and reports of declining media freedom? What do we make of cynical political plays on racial unity against assurances that national unity is the priority?

8. It is not amiss to ask about continuity. We were told that the reason why we had to have a yearlong ‘transfer of power’ to replace the previous Prime Minster was so that we could have such policy continuity. The issues before the present BN government are not transformed overnight with a change of the man at the top.

9. Let me touch on one issue every Malaysian is concerned with: security. The present government made the right move in supporting the establishment of the Royal Commission to Enhance the Operations and Management of the Police in 2004. Responding to the recommendations of the Royal Commission, the government allocated the PDRM RM8 billion to upgrade itself under the 9th Malaysia Plan, a tripling of their allocation under the 8th Malaysia Plan.

10. Despite the huge extra amounts we are spending on policing, there has been no dent on our crime problem, especially in the Johor Bahru area, where it continues to make a mockery of our attempts to develop Iskandar as a destination for talent and investment. Despite spending all this money, we have just been identified as a major destination for human trafficking by the US State Department’s 2008 Human Rights Watch. We are now in the peer group of Sudan, Saudi Arabia and North Korea for human trafficking. All over the world the organized cross-border activity of human trafficking feeds on the collusion of crime syndicates and corrupt law enforcement and border security officials. Security is about more than just catching the criminals out there. It is also about the integrity of our own people and processes. It is above all about uprooting corruption and malpractice in government agencies, especially in law enforcement agencies. I wish the government were as eager to face the painful challenge of reform as to spend money. The key recommendation of the Royal Commission was the formation of an Independent Police Complaints and Misconduct Commission. That has been shelved.

11. Royal Commissions and their findings are not to be trifled with and applied selectively. Their findings and recommendations are conveyed in a report submitted to the King, who then transmits them to the Government. Their recommendations have the status of instructions from the King. The recommendations of the Royal Commission on the Police have not been properly implemented. The Royal Commission of Inquiry into the Lingam Video clip might as well not have been conducted, because its findings have been completely ignored. Both Commissions investigated matters fundamental to law and order in this country: the capability and integrity of the police and of the judiciary. No amount of money thrown at the PDRM or on installing CCTV’s can make up for what happens to our security when our law enforcers and our judges are compromised.

12. Two Royal Commissions undertaken under the present government unearthed deep issues in the police and the judiciary and made recommendations with the King’s authority behind them, and they have been ignored. The public may wonder if the government is committed to peace and security if it cannot or will not address institutional rot in law enforcement and the rule of law.

13. The reform of the police and the judiciary has been on the present government’s To Do list for more than five years.

14. I want to reflect now upon where we stand today and how we might move forward. We are truly at a turning point in our history. Our political landscape is marked with unprecedented uncertainty. Nobody knows what the immediate future holds for us politically. This is something very new for Malaysians. The inevitability of a strong BN government figured into all political and economic calculations and provided a kind of stability to our expectations. Now that this is gone, and perhaps gone for good, we need a new basis for long-term confidence. No matter who wins the next General Election, it is likely to be with a slim majority. Whatever uncertainty we now face is likely to persist unless some sort of tiebreaker is found which gathers the overwhelming support of the people.

15. We need to trust less in personalities and more in policies, look less to politics and more to principle, less to rhetoric and more to tangible outcomes, less to the government of the day and more to enduring institutions, first among which must be the Federal Constitution.

16. We need an unprecedented degree of openness and honesty about what our issues are and what can be done; about who we are, and where we want to go. We need straight talk rather than slogans. We need to be looking the long horizon rather than occupying ourselves with media-generated milestones.

17. Those of us who think about the future of Malaysia have never been so restless. The mould of our past is broken, and there is no putting it back together again, but a new mould into which to pour our efforts is not yet cast. This is a time to think new thoughts, and to be courageous in articulating them.

18. Such is the case not just in politics but also in how the government manages the economy. In a previous speech I argued that for our economy to escape the “middle income trap” we need to make a developmental leap involving transformative improvements in governance and a successful reform of our political system. I said the world recession is a critical opportunity for us to re-gear and re-tool the Malaysian economy because it is a challenge to take bold, imaginative measures. We must make that leap or remain stuck as low achievers who were once promising.

19. We are in a foundational crisis both of our politics and of our economy. In both dimensions, the set plays of the past have taken us as far as they can, and can take us no further. Politically and economically, we have arrived at the end of the road for an old way of managing things. The next step facing us is not a step but a leap, not an addition to what we have but a shift that changes the very ground we play on.

20. This is not the first time in our brief history as an independent nation that we have found ourselves at an impasse and come up with a ground-setting policy, a new framework, a leap into the future. The race riots of 1969 ended the political accommodation and style of the first era of our independence. Parliament was suspended and a National Operations Council put in place under the leadership of the late Tun Razak. He formed a National Consultative Council to study what needed to be done. The NCC was a non-partisan body which included everyone. It was the NCC that drafted and recommended the New Economic Policy. This was approved and implemented by the Government.

21. The NEP was a twenty year programme. It had a national, and not a racial agenda to eradicate poverty and address structural inequality in the form of the identification of race with occupation. It aimed to remove a colonial era distribution of economic roles in our economy. Nowhere in its terms is any race specified, nor does it privilege one race over another. Its aim was unity.

22. The NEP’s redistributive measures drew on principles of social justice, not claims of racial privilege. This is an important point. The NEP was acceptable to all Malaysians because its justification was universal rather than sectarian, ethical rather than opportunistic. It appealed to Malaysians’ sense of social justice and not to any notion of racial privilege.

23. We were devising a time-limited policy for the day, in pursuit of a set of measurable outcomes. We were not devising a doctrine for an eternal socio-economic arrangement. Like all policies, it was formulated to solve a finite set of problems, but through an enduring concern with principles such as equity and justice. I happen to think it was the right thing for the time, and it worked in large measure.

24. Curiously, although the policy was formulated within the broad consensus of the NCC for a finite period, in our political consciousness it has grown into an all-encompassing and permanent framework that defines who we are. We continue to act and talk as if it is still in place. The NEP ended in 1991 when it was terminated and replaced by the New Development Policy, but eighteen years on, we are still in its hangover and speak confusingly about liberalizing it. The NEP was necessary and even visionary in 1971, but it is a crushing indictment of our lack of imagination, of the mediocrity of our leadership, that two decades after its expiry, we talk as if it is the sacrosanct centre of our socio-political arrangement, and that departures from it are big strides. The NEP is over, and we have not had the courage to tell people this. The real issue is not whether the NEP is to be continued or not, but whether we have the imagination to come up with something which better serves our values and objectives, for our own time.

25. Policies are limited mechanisms for solving problems. They become vehicles for abuse when they stay on past their useful life. Like political or corporate leaders who have stayed too long, policies that overrun their scope or time become entrenched in abuse, and confuse the means that they are with the ends that they were meant to serve. The NEP was formulated to serve the objective of unity. That objective is enduring, but its instrument can come up for renewal or replacement. Any organisation, let alone a country, that fails to renew a key policy over forty years in a fast-moving world is out of touch and in trouble.

26. There is a broad consensus in our society that while the NEP has had important successes, it has now degenerated into a vehicle for abuse and inefficiency. Neither the Malays nor the non-Malays approve of the way it now works, although there would be multiracial support for the objectives of the NEP, as originally understood. The enthusiasm with which recent reforms have been greeted in the business and international communities suggests that the NEP is viewed as an obstacle to growth. This was not what it was meant to be.

27. It was designed to promote a more equitable and therefore a more harmonious society. Far from obstructing growth, the stability and harmony envisaged by the NEP would were to be the basis for long term prosperity.

28. Over the years, however, and alongside its successes, the NEP has been systematically appropriated by a small political and business class to enrich itself and perpetuate its power. This process has corrupted our society and our politics. It has corrupted our political parties. Rent-seeking practices have choked the NEP’s original intention of seeking a more just and equitable society, and have discredited the broad nation-building enterprise which this policy was meant to serve.

29. Thus, while the NEP itself has expired, we live under the hangover of a policy which has been skewed from its intent. Instead of coming up with better policy tools in pursuit of the aims behind the NEP, a set of vested interests rallies to defend the mere form of the NEP and to extend its bureaucratic sway through a huge apparatus of commissions, agencies, licenses and permits while its spirit has been evacuated. In doing so they have clouded the noble aims of the NEP and racialized its originally national and universal concerns.

30. We must break the stranglehold of communal politics and racial policy if we want to be a place where an economy driven by ideas and skills can flourish. This is where our daunting economic and political challenges can be addressed in one stroke. We can do much better than cling to the bright ideas of forty years ago as if they were dogma, and forget our duty to come up with the bright ideas for our own time. The NEP, together with the Barisan coalition, was a workable solution for Malaysia forty years ago. But forty years ago, our population was about a third of what it is today, our economy was a fraction the size and complexity that it is now, and structured around the export of tin and rubber rather than around manufacturing, services and oil and gas. Forty years ago we were in the midst of the Cold War, and the Vietnam War raged to the north. Need I say we live in a very different world today. We need to talk to the facebook generation of young Malaysians connected to global styles and currents of thought. We face global epidemics, economic downturns and planetary climate change.

31. We can do much better than to cling to the outer form of an old policy. Thinking in these terms only gives us the negative policy lever of “relaxing” certain rules, when what we need is a new policy framework, with 21st century policy instruments. We have relaxed some quotas. We have left Approved Permits and our taxi licensing system intact. We have left the apparatus of the NEP, and a divisive mindset that has grown up around it, in place. Wary of well-intentioned statements with no follow-through, the business community has greeted these reforms cautiously, noting that a mountain of other reforms are needed. One banker was quoted in a recent news article as saying: "All the reforms need to go hand in hand..Why is there an exodus of talent and wealth? It is because people do not feel confident with the investment climate, security conditions and the government in Malaysia. Right now, many have lost faith in the system."

32. The issues are intertwined. Our problems are systemic and rooted in the capability of the government to deliver, and the integrity of our institutions. It is clear that piecemeal “liberalization” and measure by measure reform on a politicized timetable is not going to do the job.

33. What we need is a whole new policy framework, based on a comprehensive vision that addresses root problems in security, institutional integrity, education and government capability. What we need to do is address our crisis with the bold statecraft from which the NEP itself originated, not cling to a problematic framework that does little justice to our high aspirations. The challenge of leadership is to tell the truth about our situation, no matter how unpalatable, to bring people together around that solution, and to move them to act together on that solution.

34. If the problem is really that we face a foundational crisis, then it is not liberalization of the NEP, or even liberalization per se that we need. From the depths of the global economic slowdown it is abundantly clear that the autonomous free market is neither equitable nor even sustainable. There is no substitute for putting our heads together and coming up with wise policy. We need a Malaysian New Deal based on the same universal concerns on which the NEP was originally formulated but designed for a new era: we must continue to eradicate poverty without regard for race or religion, and ensure that markets serve the people rather than the other way around.

35. Building on the desire for unity based social justice that motivated the NEP in 1971, let us assist 100% of Malaysians who need help in improving their livelihoods and educating their children. We want the full participation of all stakeholders in our economy. A fair and equitable political and economic order, founded on equal citizenship as guaranteed in our Constitution, is the only possible basis for a united Malaysia and a prerequisite of the competitive, talent-driven economy we must create if we are to make our economic leap.

36. If we could do this, we would restore national confidence, we would bring Malaysians together in common cause to build a country that all feel a deep sense of belonging to. We would unleash the kind of investment we need, not just of foreign capital but of the loyalty, effort and commitment of all Malaysians.

37. I don't know about you. I am embarrassed that after fifty years of independence we are still talking about bringing Malaysians together. I would have wished that by now, and here tonight, we could be talking about how we can conquer new challenges together.

“StraightTalk”
8pm July 10, 2009
HELP University College

Manek Urai : Kita bukan nak hadiah, kita tak nak Najib...!!!!

Oleh : Penarik Beca

Di kedai kopi ka, dalam SMS ka, bila orang tanya fasal "hadiah" sempena 100 hari Datuk Seri Najib Tun Razak jadi Perdana Menteri, saya hanya jawab, "kita bukan nak hadiah, kita tak nak Najib".

Kita tak nak Najib, tak nak Umno, tak nak Barisan Nasional.

Ambik contoh lagu ni, saya tak nak orang yang ketagih Umno. Tiba-tiba dia tejumpak saya, dia kata, "nah, ana sedekah kat anak anta RM50".

Laa, aku bukannya nak duit hang RM50 ka RM500 ka. Aku tak nak kat hang!!

Tu orang tu duit dia sendiri dia nak sedekah. Ni guna duit negara, duit rakyat, berlagak macam duit dia pulak! Ada akai ka macam tu?!!

Manek Urai : Momentum 2008 dijangka kekal di Manek Urai - Timbalan Presiden

PAS melihat momentum pilihan raya kecil pasca 2008 akan berulang di Manek Urai berdasar kepada perkembangan semasa yang berlaku.

Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa berkata, setiap kali menyertai pilihan raya kecil atau besar PAS mengharapkan kepada kemenangan.

"Kita Insya-Allah mampu menambah majoriti dengan mengambil kira keputusan pilihan raya kecil sebelum ini yang bermula di Permatang Pauh, Kuala Terengganu dan Bukit Gantang akan turut memberi kesan di Manek Urai.

"Cuma tinggal dua hari lagi pilihan raya akan berlangsung. Kita melihat isu-isu tempatan sudah banyak dijelaskan oleh agensi kerajaan pusat dan negeri. Image

"Selain itu sudah banyak penjelasan yang dibuat Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat dan anggota-anggota Exco kerajaan negeri," katanya ketika ditemui media selepas program solat sunat dhuha di perkarangan Masjid Kampung Peria di sini, hari ini.

Ribuan penduduk tempatan hadir menunaikan solat dhuha yang diimamkan Menteri Besar. Ia diadakan sempena program 'Bulan Sembahyang' sekarang.

Menurut Nasharuddin, isu royalti minyak biar pun kurang difahami penduduk tempatan namun melalui penjelasan yang dibuat boleh memberi kefahaman kepada mereka.

Sebaliknya kata beliau, ia juga boleh memberi justifikasi kepada pemimpin Umno.

Ditanya ketidakhadiran pada awal kempen di Manek Urai katanya, beliau menghadapi masalah kesihatan sehingga terpaksa menjalani pembedahan di Hospital Serdang Khamis lepas.

Image"Saya menghadapi masalah usus dan keadaan badan saya masih lagi lemah. Namun alhamudillah saya dapat hadir sebagaimana yang dijanjikan sebelum ini. Sebelum ini saya janji mahu berada di Manek Urai hari Sabtu dan hari ini saya tunaikan," katanya.

Bagaimanapun beliau tidak menafikan ada keputusan dibuat Badan Perhubungan Negeri kurang memberi ruang kepadanya pada kempen hanya pada peringkat awal sahaja.

"Tetapi selepas melihat kepada perkembangan yang berlaku di peringkat bawah dan selepas Presiden pun ada di sini didapati banyak andaian-andaian sebelumnya tidak tepat. Saya telah diminta oleh Presiden dan Mursyidul am PAS supaya datang ke sini.

"Saya tidak dapat hadir pada hari penamaan calon disebabkan oleh masalah kesihatan. Dan alhamdulillah selepas 'operation' saya boleh hadir ke sini," ujarnya.

Beliau juga berkata tidak berbanngkit isu-isu pada muktamar lepas pada pilihan raya kecil ini kerana ia lebih terarah kepada isu-isu tempatan.

Beliau juga memberitahu akan membuat penjelasan mengenai apa yang berlaku sebelum ini selepas pilihan raya kecil Dun Manek Urai.

Katanya, beliau mengambil sikap tidak menjawab segala isu yang timbul sebelum ini apabila mengambil kira media di Malaysia tidak bebas.

Beliau juga berkata, terdapat cabaran baru dalam perjuangan PAS sekarang apabila ada kemungkinan terkeluar sedikit daripada kerangka Islam ekoran tindak tanduk sesetengah pihak. Image

"Alhamdulillah dengan umur PAS yang sudah masuk 56 tahun sudah cukup matang untuk menangani isu-isu yang berlaku sekarang. Prinsip tidak akan berubah dan yang berubah ialah prinsip dan metodologi.

"Saya melihat mereka tidak ada isu sehingga ada pemimpin Umno yang mahu mencabar saya. saya tidak perlu jemputan kepada Umno untuk hadir berceramah. Organisasi PAS sudah cukup untuk mengatur segala program untuk saya," katanya.

Beliau yang juga anggota parlimen Bachok berkata, banyak usaha yang telah dilakukan arwah Paksu Wil di Manek Urai.

Begitu juga usaha-usaha yang dilakukan oleh kerajaan negeri dengan melaksanakan pelbagai program.

"Jadi kita lakukan kesinambungan apa yang telah dilakukan oleh Paksu Wil," katanya.

Nasharuddin juga berkata, penduduk di Manek Urai berharap kepada penyelesaian kes-kes berkaitan kehidupan harian mereka sebagaimana dilakukan Allahyarham Paksu Wil.
"Personaliti yang ada pada Abe Uji boleh menjadi tarikan kepada pengundi," katanya.

Manek Urai : Momentum 2008 dijangka kekal di Manek Urai - Timbalan Presiden

PAS melihat momentum pilihan raya kecil pasca 2008 akan berulang di Manek Urai berdasar kepada perkembangan semasa yang berlaku.

Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa berkata, setiap kali menyertai pilihan raya kecil atau besar PAS mengharapkan kepada kemenangan.

"Kita Insya-Allah mampu menambah majoriti dengan mengambil kira keputusan pilihan raya kecil sebelum ini yang bermula di Permatang Pauh, Kuala Terengganu dan Bukit Gantang akan turut memberi kesan di Manek Urai.

"Cuma tinggal dua hari lagi pilihan raya akan berlangsung. Kita melihat isu-isu tempatan sudah banyak dijelaskan oleh agensi kerajaan pusat dan negeri. Image

"Selain itu sudah banyak penjelasan yang dibuat Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat dan anggota-anggota Exco kerajaan negeri," katanya ketika ditemui media selepas program solat sunat dhuha di perkarangan Masjid Kampung Peria di sini, hari ini.

Ribuan penduduk tempatan hadir menunaikan solat dhuha yang diimamkan Menteri Besar. Ia diadakan sempena program 'Bulan Sembahyang' sekarang.

Menurut Nasharuddin, isu royalti minyak biar pun kurang difahami penduduk tempatan namun melalui penjelasan yang dibuat boleh memberi kefahaman kepada mereka.

Sebaliknya kata beliau, ia juga boleh memberi justifikasi kepada pemimpin Umno.

Ditanya ketidakhadiran pada awal kempen di Manek Urai katanya, beliau menghadapi masalah kesihatan sehingga terpaksa menjalani pembedahan di Hospital Serdang Khamis lepas.

Image"Saya menghadapi masalah usus dan keadaan badan saya masih lagi lemah. Namun alhamudillah saya dapat hadir sebagaimana yang dijanjikan sebelum ini. Sebelum ini saya janji mahu berada di Manek Urai hari Sabtu dan hari ini saya tunaikan," katanya.

Bagaimanapun beliau tidak menafikan ada keputusan dibuat Badan Perhubungan Negeri kurang memberi ruang kepadanya pada kempen hanya pada peringkat awal sahaja.

"Tetapi selepas melihat kepada perkembangan yang berlaku di peringkat bawah dan selepas Presiden pun ada di sini didapati banyak andaian-andaian sebelumnya tidak tepat. Saya telah diminta oleh Presiden dan Mursyidul am PAS supaya datang ke sini.

"Saya tidak dapat hadir pada hari penamaan calon disebabkan oleh masalah kesihatan. Dan alhamdulillah selepas 'operation' saya boleh hadir ke sini," ujarnya.

Beliau juga berkata tidak berbanngkit isu-isu pada muktamar lepas pada pilihan raya kecil ini kerana ia lebih terarah kepada isu-isu tempatan.

Beliau juga memberitahu akan membuat penjelasan mengenai apa yang berlaku sebelum ini selepas pilihan raya kecil Dun Manek Urai.

Katanya, beliau mengambil sikap tidak menjawab segala isu yang timbul sebelum ini apabila mengambil kira media di Malaysia tidak bebas.

Beliau juga berkata, terdapat cabaran baru dalam perjuangan PAS sekarang apabila ada kemungkinan terkeluar sedikit daripada kerangka Islam ekoran tindak tanduk sesetengah pihak. Image

"Alhamdulillah dengan umur PAS yang sudah masuk 56 tahun sudah cukup matang untuk menangani isu-isu yang berlaku sekarang. Prinsip tidak akan berubah dan yang berubah ialah prinsip dan metodologi.

"Saya melihat mereka tidak ada isu sehingga ada pemimpin Umno yang mahu mencabar saya. saya tidak perlu jemputan kepada Umno untuk hadir berceramah. Organisasi PAS sudah cukup untuk mengatur segala program untuk saya," katanya.

Beliau yang juga anggota parlimen Bachok berkata, banyak usaha yang telah dilakukan arwah Paksu Wil di Manek Urai.

Begitu juga usaha-usaha yang dilakukan oleh kerajaan negeri dengan melaksanakan pelbagai program.

"Jadi kita lakukan kesinambungan apa yang telah dilakukan oleh Paksu Wil," katanya.

Nasharuddin juga berkata, penduduk di Manek Urai berharap kepada penyelesaian kes-kes berkaitan kehidupan harian mereka sebagaimana dilakukan Allahyarham Paksu Wil.
"Personaliti yang ada pada Abe Uji boleh menjadi tarikan kepada pengundi," katanya.

MANEK URAI : UMNO BErGEMBIRA DI BULAN SEDIH DAN JUGA BULAN ISRAK MIKRAJ PRK N41 MURAI

Satu majlis kebudayaan Anjuran jabatan kebudayaan dan kesenian negara, di padang permainan kg.manjor 11 july 2009 8.30 mlm (aku ulang 8.30 mlm) yang jarak nya 30 meter dari Masjid kg.manjor, kuliah maghrib di jangka akn di sampaikan olih Peresiden PAS TG Haji Hadi di Masjid itu.

poster2 11 july bersamaan 18 Rejab 8.30 – 11.30 mlm di kg manjor prk n41 murai

pisah jalan korang tengok hanya jalan kecik yang memisahkan dengan Masjid……. korang nampak ke Kubah Masjid tuuuu !

pekakas 1 peralatan ala ala konsert gituu……………..

Aku tau lah UMNO ni bila ada majlis seumpama itu, akan ada terpekik terlolong lah dan bersorak sorai, biasa la UMNO pentingkan hiburan untuk menarik anak muda.

Sepatut nya tak perlu ada majlis macam tu di bulan REJAB ni……kerana Bulan Rejab bulan berlaku nya peristiwa BESAR ISRAK MIKRAJ iaitu tahun ke-11 dari kerasulan Nabi Muhammad S.A.W. SELAIN YANG disifatkan oleh ahli sejarah sebagai tahun dukacita bagi baginda berikutan dengan dua musibah yang menimpa baginda secara berturut-turut. Iaitu kehilangan dua insan yang baginda sayangi berikutan kewafatan Khadijah (isteri baginda) dan kemudian disusuli pula dengan pemergian Abu Talib (bapa saudara baginda), tapi UMNO tak pernah rujuk pada TAQWIM Islam, itu lah kejahilan UMNO yang ketara.

BERKAITAN :

Israk Mikraj

Assalamualaikum Warahmatullah.

PENGENALAN

Ketika tulisan ini ditulis menunjukkan bahawa bulan Rejab kian hampir melabuhkan tirainya. Tarikh hari ini adalah 22 Rejab 1429 bersamaan 25 Julai 2008. Maka semakin terasa dekatnya diri ini untuk bertemu dengan bulan mulia lagi penuh rahmat iaitu Ramadhan al-Mubarak. Namun seringkali dilupai bahawa di penghujung bulan Rejab ini berlaku suatu peristiwa yang besar dan penuh bermakna bagi seluruh umat Islam khususnya. Peristiwa yang dimaksudkan ini ialah peristiwa Israk Mikraj yang berlaku pada malam 27 Rejab tahun ke-11 daripada kerasulan Nabi Muhammad S.A.W menurut jumhur ulama.

Terdapatnya sedikit khilaf dalam menentukan tarikh dan waktu sebenar berlakunya peristiwa Israk Mikraj ini sebenarnya. Namun itu bukanlah suatu perkara yang perlu dipanjangkan pedebatannya. Apa yang terlebih penting adalah peristiwa ini benar-benar berlaku kepada Rasulullah S.A.W. kerana ia ada dinyatakan oleh al-Quran al-Karim dan diceritakan sendiri oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadisnya yang telah diriwayatkan oleh para ulama secara sahih lagi mutawatir sehingga tidak boleh dipertikaikan lagi.

Matlamat penting daripada peristiwa Israk Mikraj ini adalah pengajaran yang besar apabila Rasulullah S.A.W. dijemput oleh Allah SWT menjadi tetamuNya pada malam yang sangat bersejarah itu. Para ulama telah mencapai kata sepakat bahawa sesiapa yang meragui atau langsung tidak mempercayai peristiwa Israk Mikraj ini maka hukumnya adalah kafir.

Sungguhpun peristiwa luar biasa Israk Mikraj yang terjadi itu nampak mustahil dapat dijangkau oleh alam pemikiran manusia namun selaku umat Islam maka wajib percaya dan yakin bahawa Israk Mikraj yang ditempuhi serta dialami oleh Nabi Muhammad S.A.W. adalah benar dan berlaku dengan roh dan jasadnya sekali. Imam Nawawi menyatakan bahawa perkara sebenar yang telah disepakati para ulama dan begitu juga para sahabat bahawa Nabi Muhammad S.A.W telah diIsrak dan diMikrajkan oleh Allah Taala dengan roh dan jasadnya sekali.

Israk dan Mikraj adalah dua peristiwa yang amat besar dan luar biasa yang dialami oleh Nabi Muhammad S.A.W. dan dianggap sebagai satu penganugerahan yang tinggi nilainya dari segi kerohanian. Kedua-dua peristiwa itu adalah kurnia Allah Taala kepada baginda untuk memperlihatkan tanda-tanda keagungan dan kekuasaanNya. Segala-galanya boleh berlaku dengan kehendak dan kekuasaan Allah Taala selaku Pencipta dan Pentadbir alam semesta.

PENGERTIAN ISRAK DAN MIKRAJ

Israk bererti perjalanan Nabi Muhammad S.A.W. dari Masjid al-Haram di Mekah ke Masjid al-Aqsa di Bait al-Maqdis Palestin. Peristiwa ini ada terakam di dalam Al-Quran.

Firman Allah Taala bermaksud:

Maha Suci Allah yang telah menperjalankan hambaNya (Muhammad) pada suatu malam dari Masjid al-Haram (di Mekah) ke Masjid al-Aqsa (di Palestin) yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.

(Surah al-Israa: ayat 1).

Sementara itu Mikraj pula merujuk kepada perjalanan Nabi Muhammad S.A.W. dari Masjid al-Aqsa ke Sidrat al-Muntaha di langit ketujuh dekat singgahsana Allah Taala sepertimana yang digambarkan oleh Al-Quran.

Firman Allah Taala bermaksud:

Dan sesungguhnya (Muhammad) telah melihat (Jibril dalam bentuk rupanya yang asal) pada waktu yang lain. (iaitu) Sidrat al-Muntaha. Di dekatnya terletak syurga tempat tinggal (Jannat al-Makwa). (Muhammad melihat Jibril dalam bentuk rupanya yang asal) ketika Sidrat al-Muntaha itu diliputi oleh sesuatu yang meliputinya. Penglihatannya (Muhammad) tidak berpaling daripada yang disaksikannya itu dan tidak (pula) melampauinya. Sesungguhnya dia telah melihat sebahagian tanda-tanda (kekuasaan) TuhanNya yang paling besar.

(Surah an-Najm: ayat 13-18).

Dapatlah disimpulkan di sini bahawa peristiwa Israk Mikraj adalah sebagai satu perjalanan kilat Nabi Muhammad S.A.W. pada malam hari di atas kehendak dan keizinan Allah Taala dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa dan kemudian naik ke langit sampai ke Sidrat al-Muntaha bahkan menembusi tujuh lapis langit lalu kembali semula ke Makkah pada malam yang sama.

SEBAB KEPADA ISRAK MIKRAJ

Bulan Rejab iaitu tahun ke-11 dari kerasulan Nabi Muhammad S.A.W. disifatkan oleh ahli sejarah sebagai tahun dukacita bagi baginda berikutan dengan dua musibah yang menimpa baginda secara berturut-turut. Iaitu kehilangan dua insan yang baginda sayangi berikutan kewafatan Khadijah (isteri baginda) dan kemudian disusuli pula dengan pemergian Abu Talib (bapa saudara baginda).

Musibah yang menimpa itu mempunyai pengaruh besar terhadap diri Nabi Muhammad S.A.W. Baginda merasakan ruang untuk pergerakan dakwah di Makkah semakin sempit dan keselamatan diri turut terancam. Keadaan ini mendorong baginda untuk berpindah ke Thaif dengan harapan agar penduduknya menerima seruan dan bersedia membantu perjuangannya. Namun segala harapan baginda hancur kerana penduduk Thaif bukan saja tidak mahu memberi perlindungan kepada baginda malah baginda dicaci dan dihina dan pelbagai lagi.

Nabi Muhammad S.A.W. kembali semula ke Makkah dengan perasaan hampa dan dukacita. Lalu Allah Taala menganugerahkan Israk Mikraj yang antara lain bertujuan untuk menghibur dan memantapkan iman Nabi Muhammad S.A.W. Sebab kepada Israk Mikraj ini adalah antara sebab musabab berlakunya peristiwa ini namun semuanya di atas kehendak dan ketetapan dari Allah Taala.

PERJALANAN ISRAK DAN MIKRAJ

Telah disebut pada suatu ketika Nabi Muhammad S.A.W. sedang duduk di tepi Kaabah lalu datanglah malaikat Jibril A.S. dengan seekor Buraq untuk membawa Nabi Muhammad S.A.W. dalam peristiwa Israk Mikraj ini. Dari segi bahasa Buraq bererti kilat cahaya. Ia sejenis makhluk menyerupai haiwan. Saiznya besar sedikit dari khimar dan kecil sedikit dari baghal. Buraq dijadikan oleh Allah Taala dari cahaya. Ia boleh melangkah sejauh mata memandang.

Setelah itu berangkatlah Nabi Muhammad S.A.W. dengan ditemani oleh malaikat Jibril A.S. menuju ke Bait al-Maqdis dan baginda solat dua rakaat di situ dan menjadi imam kepada para nabi lain. Setelah selesai solat maka Nabi Muhammad S.A.W. telah dihidangkan dua bejana yang mengandungi dua jenis minuman iaitu satu bejana mengandungi susu dan satu bejana lagi mengandungi arak. Setelah itu Nabi Muhammad S.A.W. mengambil bejana yang mengandungi susu dan tindakan baginda memilih bejana mengandungi susu mendapat sanjungan dari Jibril A.S. kerana menepati fitrah manusia. Kemudian baginda dan Jibril A.S. meneruskan Mikraj ke langit pertama hingga ke tujuh.

KEJADIAN SEPANJANG ISRAK MIKRAJ

Di sini Allah Taala memperlihatkan pelbagai gambaran kejadian aneh dan pelik sebagai balasan dari Allah Taala kepada hamba-hambaNya mengikut apa sahaja perbuatan yang telah dilakukan. Di antara yang kejadian yang diperlihatkan kepada baginda sepanjang Israk dan Mikraj adalah:

Baginda melihat orang yang bercucuktanam mengeluarkan hasil yang banyak dan cepat. Inilah gambaran orang yang membelanjakan harta di jalan Allah Taala.

Baginda mencium bau yang amat wangi dari kubur Masyitah. Ceritanya: Sedang Masyitah menyikat rambut anak Firaun maka sikat yang digunakan itu terjatuh lalu Masyitah menyebut: Dengan nama Allah. Bertanyalah anak Firaun kepada Masitah tentang tuhan selain bapanya. Masyitah menjawab: Tuhanku dan tuhan bapa kamu adalah Allah. Anak Firaun memberitahu bapanya akan hal ini lalu Masyitah diugut oleh Firaun supaya kembali ke agama asalnya. Masyitah enggan dan tetap dengan pendiriannya. Lalu Firaun mencampakkan seorang demi seorang anaknya ke dalam air yang mendidih sehingga tiba giliran anak terakhirnya yang sedang disusui olehnya. Masyitah merasa sangat bimbang dan kesian akan anak kecilnya itu lalu Masyitah cuba melengah-lengahkan masa. Dengan kuasa Allah Taala maka bayi tersebut dapat berkata-kata lalu menyebut: Wahai ibuku! Sesungguhnya azab akhirat itu jauh lebih pedih dari azab dunia maka usahlah ibu menjauh-jauhkan diri kerana ibu di pihak yang benar. Lalu Masyitah melepaskan bayinya dan Firaun dengan segera mencampakkan bayi itu ke dalam didihan air. Masyitah berkata: Aku mempunyai permintaan iaitu supaya engkau (Firaun) mengumpulkan semua tulang dan menanamnya. Firaun berkata: Aku akan melakukannya. Lantas Firaun pun mencampakkan Masyitah ke dalam air didihan itu.

Baginda melihat sekumpulan manusia berpakaian compang-camping sambil memakan sampah-sarap serta rumput. Itulah gambaran golongan manusia yang enggan mengeluarkan zakat dan tidak bersedekah kerana sayangkan harta yang dimiliki.

Baginda melihat sekumpulan manusia yang mempunyai perut yang besar sehingga tidak terdaya lagi untuk bangun dan berdiri. Inilah gambaran manusia yang memakan hasil daripada perbuatan riba.

Baginda melihat sekumpulan manusia yang asyik memakan daging mentah dan busuk sedangkan di sisi mereka juga terdapat daging yang telah dimasak dan berkeadaan baik. Inilah gambaran manusia yang telah melakukan zina dalam hidup mereka sedangkan mereka sudah pun mempunyai isteri yang telah dikahwini secara sah.

Baginda turut melihat sekumpulan manusia yang sedang memecahkan kepalanya sendiri. Inilah gambaran manusia yang terlalu sibuk dengan hal-hal keduniaan sehingga lalai menunaikan kewajipan bersolat.

Baginda melihat sekumpulan manusia yang memotong lidahnya sendiri secara berterusan. Inilah gambaran manusia yang dalam hidup mereka suka menabur fitnah dan berbohong apabila berkata-kata.

Baginda melihat wanita menangis sambil meminta pertolongan tetapi tiada yang sanggup membantu. Inilah gambaran balasan wanita yang berhias bukan kerana suaminya.

Baginda melihat wanita tergantung pada rambutnya serta otaknya menggelegak dalam periuk. Inilah gambaran balasan wanita yang tidak menutup auratnya.

Baginda melihat wanita berkepala seperti babi dan badannya seperti kaldai dan menerima berbagai-bagai balasan. Inilah gambaran wanita yang suka membuat fitnah dan bermusuh dengan jiran dan membuat dusta.

DIFARDHUKAN SOLAT LIMA WAKTU

Daripada pelbagai kejadian yang disaksikan sendiri oleh Rasulullah S.A.W. ini ada suatu hal yang amat besar dan penting yang melibatkan proses peribadatan umatnya iaitu perintah Allah Taala agar melakukan ibadat solat fardu.

Sewaktu tiba di Sidrat al-Muntaha maka Rasulullah S.A.W. telah menerima perintah Allah Taala iaitu perintah melakukan ibadat solat untuk seluruh umatnya sebanyak 50 waktu sehari semalam. Sebaik sahaja menerima perintah tersebut tanpa banyak bicara baginda dan Jibril A.S. bersiap sedia untuk turun ke bumi.

Pada masa inilah baginda bertemu dengan Nabi Musa A.S. yang bertanyakan hal itu kepada baginda. Setelah mendengar penjelasan Nabi Muhammad S.A.W. maka Nabi Musa A.S. berkata: Kembalilah kepada Tuhanmu dan mintalah sedikit keringanan kerana bilangan tersebut tidak akan terdaya dilakukan oleh umatmu.

Nabi Muhammad S.A.W. dan Jibril kembali mengadap Allah Taala. Jumlah bilangan waktu solat telah dikurangkan kepada 40 waktu. Apabila berjumpa Nabi Musa A.S. kemudiannya maka Nabi Musa A.S. meminta baginda kembali menemui Tuhan untuk meminta dikurangkan lagi jumlah tersebut. Setelah beberapa kali Nabi Muhammad S.A.W. berulang alik menemui Allah Taala dan pada akhirnya Allah Taala telah mengurangkan bilangan solat fardu tersebut menjadi 5 waktu sahaja.

Apabila kembali semula maka Nabi Musa A.S. masih merasakan umat Nabi Muhammad S.A.W. masih tidak terdaya untuk melakukannya dengan bilangan 5 itu. Nabi Muhammad S.A.W. menyatakan bahawa beliau tidak akan mengadap Allah Taala lagi untuk memintaNya mengurangkan bilangan solat itu kerana baginda merasa malu untuk berdepan dengan Allah Taala.

PERTIKAIAN KAFIR QURAISY

Tiada alasan untuk menolak hakikat peristiwa Israk Mikraj yang dilalui oleh Nabi Muhammad S.A.W. dengan roh dan jasadnya sekali kerana baginda telah diIsrak dan diMikrajkan oleh Allah Taala. Sekalipun peristiwa Israk Mikraj itu adalah perkara luar biasa di sisi akal manusia tetapi bagi Allah Taala Yang Maha Berkuasa maka Dia boleh melakukan apa jua perkara yang dianggap pelik menjadi perkara biasa dan tiada yang mustahil bagiNya.

Kalaulah peristiwa Israk Mikraj itu sekadar mimpi Nabi Muhammad S.A.W pergi ke Bait al-Maqdis dan juga mimpi naik ke langit tujuh maka kaum musyrikin Makkah tidak akan marah dan mempersenda baginda kerana mimpi adalah perkara biasa bagi semua orang. Bilamana kafir Quraisy menentang habis-habisan dan berusaha mati-matian menyangkal peristiwa Israk Mikraj yang berlaku dengan roh dan juga jasad Nabi Muhammad S.A.W. ini bererti dengan sendirinya mereka mengakui bahawa baginda telah diIsrak dan diMikrajkan dengan roh dan jasadnya sekali. Ini kerana mimpi bukanlah suatu yang luar biasa dan tidak menyebabkan orang bersengketa mempertikaikan jika ada orang yang mendakwa sedemikian rupa.

Sekiranya Nabi Muhammad S.A.W itu sekadar mimpi naik ke langit sahaja maka tidak ada mustahaknya orang-orang kafir Quraisy mencabar baginda untuk membuktikan kebenaran ceritanya dengan menanyakan baginda berkenaan rupabentuk Masjid al-Aqsa serta jumlah pintu dan tiangnya dan juga perkara-perkara yang berkaitan dengan masjid tersebut.

Pertanyaan kafir Quraisy mengenai keadaan rupabentuk Masjid al-Aqsa dengan tujuan untuk memerangkap Nabi Muhammad S.A.W. kerana mereka yakin seratus peratus bahawa baginda tidak pernah menjejakkan kaki ke Bait al-Maqdis. Sebaliknya apabila semua pertanyaan telah dijawab dengan betul maka mereka menjadi panik dan bingung. Mereka tahu bahawa Nabi Muhammad S.A.W. sebelum peristiwa ini sememangnya tidak pernah pergi ke Bait al-Maqdis tetapi mereka hairan bagaimana baginda boleh menjawab semua pertanyaan berhubung Masjid al-Aqsa itu dengan tepat. Mereka telah hilang punca dan mereka terpaksa membuat tuduhan bahawa Nabi Muhammad S.A.W. adalah seorang ahli sihir.

Sememangnya tiada dalam ingatan Nabi Muhamamd S.A.W. tentang rupabentuk Masjid al-Aqsa kerana baginda sekadar dibawa singgah sebentar oleh Jibril A.S. untuk menunaikan solat dua rakaat. Bagaimanapun Allah Taala tidak akan membiarkan RasulNya terperangkap dalam percaturan jahat puak musyrikin Makkah yang cuba hendak memalukan baginda. Allah Taala datangkan Masjid al-Aqsa ke hadapan Nabi Muhammad S.A.W. Justeru itu Nabi Muhammad S.A.W. dapat melihat Masjid al-Aqsa dengan jelas sehingga mudah untuk baginda menjawab semua pertanyaan puak musyrikin.

Orang yang beriman akan terus beriman dan makin bertambah kukuhlah iman mereka. Manakala orang yang tidak beriman akan terus kufur bersama kekufuran mereka. Semuanya telah dibentangkan di depan mata.

PENUTUP

Dari segala apa yang telah saya nyatakan ini maka sudah tentulah pelbagai pengajaran dapat diambil dari peristiwa Israk Mikraj ini. Ia bukanlah hanya sekadar cerita untuk didengar dan dibaca semata-mata namun jauh dari itu ia dapat dijadikan pedoman hidup selama kita di dunia ini. Semoga kita semua mendapat manfaat dari tulisan ini. InsyaAllah.

‘Memberi dan Berbakti’

Wallahualam.