Rabu, 24 Jun 2009

Manek Urai : UMNO Terburai Lagi Terbarai....!!!!

Oleh addin77

UMNO berkokok sumbang lagi, kini di Manek Urai pula. Umpan kebendaan dan janji-janji kosong di hamburkan di Manek Urai. Kadang-kadang aku pelik jugak, kenapalah UMNO ni tak serik-serik dan tak reti-reti bahasa lagi.

Mungkin jugak otak dan fikiran mereka dah jadi bebal akibat dosa-dosa melawan agama Allah SWT. Kemungkinan besar faktor hampir 99 peratus pengundi di DUN Manek Urai daripada orang Melayu menjadi sebab utama UMNO ingin berkokok dan bergalak semula selepas menyepi pada pilihan raya kecil di DUN Penanti.
UMNO masih menganggap orang Melayu mudah diperbodohkan dengan umpan kebendaan dan projek "mee segera" berbanding kaum lain. Betapa murahannya orang Melayu di kaca mata para pemimpin UMNO. Disebabkan faktor itu juga UMNO nampak mereka ada kelebihan dengan mengumpan banyak kebendaan dan projek "mee segera" bagi menawan hati pengundi Melayu. Menurut daftar pemilih sebelum ini daripada 12,272 pengundi di DUN Manek Urai bilangan pengundi bukan Melayu hanya seramai 88 orang, manakala pengundi pos sebanyak 83 orang.

Di khabarkan juga, Ketua Pemuda Rasuah Malaysia juga akan turut berkokok sumbang dan melalak tak tentu hala kat Manik Urai. Ini merupakan "political advantage" kepada PAS kerana rakyat Kelantan tidak mudah lupa dengan tragedi "pade doh 18 tahun" yang dilancarkan oleh bekas budak tingkat 4 pejabat PM ini. Tragedi ini cukup melukakan hati rakyat Kelantan malah menimbulkan rasa kurang senang pemimpin UMNO sendiri. Sebenarnya UMNO tidak pernah belajar dengan kesilapan yang telah mereka buat selama ini.

Politik dikaitkan dengan intrig dan polemik, masyarakat Kelantan merupakan masyarakat yang gemar berpolitik tanpa mengira musim. Rakyat Kelantan merupakan rakyat paling peka dengan isu-isu semasa berbanding teman-teman mereka di negeri lain. Sementelah pula di Manek Urai yang merupakan kubu kuat PAS sejak 1986. Hanya PRU 2004 PAS tewas tipis kepada UMNO BN. Pada pilihanya kecil kali ini, para pengundi di Manek Urai akan pastikan UMNO terburai dan terbarai dan bersemadi terus disana. Jangan tinggalkan jejak UMNO walaupun sedikit wahai pengundi Manek Urai...

http://addin77.blogspot.com

Points on Stimulus Package and The Economy-Anwar Ibrahim

Dilampirkan Nota Ucapan DSAI ketika membahaskan penguntukan semula perbelanjaan tahun 2009 petang tadi. Dato’ Seri Anwar mendedahkan peruntukan tidak seimbang oleh kerajaan pusat kepada negeri-negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat terutamanya kepada negeri Kelantan dan Kedah.

Berasaskan fakta dan angka yang jelas tertera, nampaknya wujud ketidak adilan kerajaan UMNO-BN. Dato Seri Anwar juga menekankan pentingnya disiplin fiskal sungguhpun negara sedang melalui saat-saat sukar. Satu dekad negara mengalami defisit dan kali terakhir wujudnya imbangan serta lebihan pada belanjawan adalah pada tahun 93-97. Ini bukanlah amalan pengurusan kewangan yang baik.

Uneven allocation of stimulus package funds across states

* Data released by the Finance Ministry shows the disbursement of funds from the stimulus package is highly uneven
* Of the five states with the lowest per capita spending, four state governments are currently controlled by Pakatan Rakyat (Pulau Pinang, Kedah, Kelantan, Selangor)
* Are voters in these states being unfairly discriminated by the BN-controlled Federal Government?
* Spending by state, data from http://www.rangsanganekonomi.treasury.gov.my/ as of 19 June 2009

Lack of transparency and accountability in the awarding of contracts

* Efforts at transparency have only been cosmetic, the MOF website does not provide adequate detail on actual projects/contracts, only broad categories of spending
* There is no information on how contracts have been allocated (open tenders or closed negotiations): all contracts should be subject to open, public tenders
* Without open, public tenders, a significant proportion of the stimulus funds may be diverted to a narrow segment of the population, namely cronies and affiliates of the BN government, rather than benefiting the Rakyat
* Given the previous history of implementation of large government spending programs, there is a high likelihood of leakage or overpaying for goods and services, not to mention potential for “kick-backs” for the various officials of the agencies in charge
* Project Management Unit that was set up to monitor and scrutinize the implementation of the stimulus package should report to a parliamentary committee, not just to the FM2, DPM and Sec-Gen of Treasury
* Do we really need another collapsed stadium as in Kuala Terengganu, or more poorly constructed infrastructure projects like the MRR2?

Size of the stimulus package is misleading

* The headline number of RM67BN is clearly misleading, actual stimulus is likely to be RM13—RM20BN in 2009, and RM5—RM12BN in 2010
* Of the comparable Asian countries, 60% of stimulus effort is allocated to infrastructure compared to 37% in Malaysia (China is btw 70-75%). The multiplier effect is generally largest for infrastructure spending
* It is not clear if the RM35BN of subsidized financing is necessary given that there is lending capacity within the banking sector. Falling credit growth is a result of falling investment given lower global demand
* Profitable domestic investment opportunities are scarce given the excess capacity (manufacturing capacity utilization 65—70%)
* Directing GLCs to increase investment is not prudent and will only worsen the problem of excess capacity
* The provision of subsidized credit/financing to businesses increases the risk of speculative over-investment that can result in poor long-term investment decisions today and potentially risky asset price bubbles in the future
* Given the history of the government bailing out large companies deemed too large to fail, taxpayers will ultimately have to bear the cost of poor investment decisions

The stimulus package has a significant negative impact on the fiscal position of the country

* The current government 7.6% estimate of the 2009 budget deficit is too low and not in line with private sector forecasts due to lower growth estimates from the private sector and lower anticipated tax revenue
o CLSA (Asian brokerage arm of France’s Credit Lyonnais): 2009—10.2%, 2010—12.6%, one of the highest in Asia
o Merrill Lynch: 2009—8.3%, 2010—8.2%
o The Economist poll average: 2009—8.7%
* Malaysia’s debt/GDP ratio is expected to rise above 60%, the ratio deemed safe (according to the Maastricht Treaty in the EU). Of the large Asian economies, only India and the Philippines have worst ratios
* The current crisis has shown the importance of fiscal consolidation during economic “good times” and building a reservoir for periods of “drought”. The BN government has failed to do this, with the federal government budget consistently in deficit since Independence apart from the period between 1993 and 1997
* This increase in national debt and the budget deficit will mean painful fiscal consolidation down the road
* Local banks will have to absorb almost all the supply of new debt, reducing their capacity to lend to the private sector should the economy rebound
* Foreign holdings of Malaysian Government Securities (MGS) fell from RM50BN to RM29BN between April and Dec 2008
* Bond yields have risen since the announcement of the 2nd stimulus package, 10yr MGS has risen from 3.86% on 12 Feb to 4.26% on 19 Jun, increasing the cost of financing of the national debt

There is little scope or need for further debt-financed stimulus as suggested by the PM

* As a export and commodity dependent economy, the economic outlook for Malaysia depends on a rebound in the global economy/demand and commodity prices
* The Federal Government is addicted to oil revenues with oil revenues comprising about 41% of total revenue in 1997, and an even larger percentage (about 45%) in 2008
* The significant stimulus plans enacted by the US, China and other large economies have made a significant positive contribution to the global economic outlook
* Further fiscal stimulus is not advisable given the strained budgetary and debt position caused by the existing packages

However, funds from the guarantee programs from the 2nd stimulus plan (up to RM25BN) can be reallocated to a voucher program to support SMEs

* China has successfully implemented a voucher program that provides for Chinese citizens to purchase certain locally manufactured goods, such as TVs and other household goods, within a fixed time period, effectively supporting demand for goods of local producers
* The government should implement a similar program for Malaysia, where vouchers can be used for purchases of locally produced goods
* This measure will support local SMEs, which comprise 99% of total registered businesses in Malaysia, contribute 56% of total employment and account for 32% of GDP
* SMEs are suffering due to a lack of market demand for their goods and services, not a lack of financing for investment plans
* A voucher program will also eliminate the problem of leakages that result from government spending, as the Rakyat are able to ensure that 100% of the allocated funds under the voucher program are actually spent
* It is also a fair and transparent way to distribute the stimulus funds, both to consumers and ultimately producers, subject to the proviso that the use of the vouchers can be freely redeemed against products that meet a certain specified percentage of locally produced content

Supporting long-term recovery, economic growth and a return to fiscal prudence requires reform and liberalization

* To encourage domestic & foreign investment and new businesses setting up in Malaysia, the government needs to undertake significant reform to ensure a level playing field for businesses. Required steps include:
o Reducing corruption at all levels of government
o Increasing transparency and accountability in dealings between the government and the private sector
o Ensuring fair and efficient enforcement of contracts in the courts through an impartial and efficient judiciary
o Further liberalization of ownership rules and other growth inhibiting aspects of the New Economic Policy
* To enable Malaysia to transition to a service based economy in growth sectors such as ICT, business process outsourcing, and health services, significant investments in education need to be made
o Shift focus from quantity to quality, previous policies have increased the number of university graduates at the expense of the quality of the graduates produced
o Lack of proficiency in the English language places Malaysia at a significant disadvantage to countries such as India, which has benefited from the outsourcing of call centers, back office operations and software programming from Western countries
o There should be more focus on technical skills, and particularly in the areas such as engineering, mathematics and the sciences
* More should be done to encourage highly-skilled Malaysians working abroad to return
o Current rules relating to recognition of foreign medical training and compulsory government service deter trained doctors from returning to Malaysia—essential if Malaysia is to develop as a destination for medical services or a biotechnology sector
* The granting of a large number of licenses for private hospitals has resulted in a decline in the quality of healthcare provision to the general public, as a result of “brain drain” to the private sector. More investment is needed in the public healthcare system to ensure that the quality of basic healthcare is maintained
* Research into core agricultural sectors such as palm oil has been neglected. Malaysia should pursue a more balanced economic strategy that recognizes its natural competitive advantage in the agricultural sector, rather than focusing too heavily on manufacturing

FROM KPRU REPORT 8 JUNE 2009

Example of programs not directly benefiting the people

* The RM5BN allocations to Valucap are not going to benefit the Rakyat. Moreover, after the announcement on allocation in November 2008, the stock market plummeted further
* The Automotive Development Fund worth RM200MM will only benefit a few AP holders and the national car companies
* RM10BN investment funds for Khazanah will not benefit the people directly, and it takes a long time for the effects to be felt given the time required to identify suitable investments

The public sector is already overstaffed, yet a further 63,000 employees are being added. Adding more staff to an inefficient and sluggish civil service is a short-term measure that will be difficult to unwind in the future and does not add to the productive capacity of the country.

MANEK URAI:UMNO TIDAK SENANG HIDUP SELAGI ADANYA DS ANWAR DAN PAKATAN RAKYAT...!!!








Pas telah pun menetapkan calon pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai (N41) adalah anak tempatan.

Pengarah Jentera Pilihan Raya Pas negeri, Abdul Fatah Harun berkata, keputusan itu dibuat hasil daripada kehendak akar umbi dan perbincangan yang dibuat di peringkat Pusat.

“Pucuk pimpinan Pas Pusat telah pun memutuskan nama calon tersebut dan akan diumumkan oleh Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz pada 26 Jun ini. Keputusan itu dibuat setelah mengambil kira banyak faktor termasuk kehendak akar umbi,” katanya di sini, semalam.

Beliau berkata, Pas memilih calon anak tempatan Kuala Krai dan tidak akan melangkaui kawasan di luar Kuala Krai.

Mengulas mengenai gerak kerja jentera Pas menghadapi pilihan raya kecil itu beliau berkata, Pas telah mengatur strategi yang tersendiri dengan kekuatan yang lebih mantap dan kukuh.

“Apa yang kita lihat setakat ini ialah UMNO seolah-olah hilang akal apabila isu utama yang dibuat iaitu berhubung kerajaan perpaduan sudah tidak wujud lagi. Ini menyebabkan mereka terpaksa mencari isu lain.

“Pas sekarang semakin bernafas dan mantap. Penduduk Manek Urai juga semakin yakin dengan kepimpinan menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz,” katanya.

Menurut beliau, apa yang nyata ahli dan penyokong Pas Manek Urai bersyukur dengan pendirian Nik Abdul Aziz lebih-lebih lagi pendirian beliau berhubung isu kerajaan perpaduan.

5 Kelemahan PAS yang akan mengundang bala..!!! Untuk renungan....????

Teguran Oleh: dewa

"Musuh-musuh PAS khususnya UMNO berusaha untuk menjatuhkan dengan melaga-lagakan ahli PAS sesama sendiri dan antara PAS dengan non-Muslim melalui beberapa isu tetapi gagal.

Bagai baru semalam PAS dipuji melangit apabila UMNO cuba mengumpan dengan isu Kerajaan Perpaduan tetapi serta-merta akhbar UMNO mencerca dan memaki hamun PAS dengan pelbagai komen dan kutukan apabila PAS enggan bersekongkol. Kini, UMNO akan menggunakan isu "Negara Islam" pula untuk menyerang PAS dan menakutkan non-Muslim.

PAS patut segera menggunakan konsep "PAS untuk semua" dan "Perjuangan menegakkan keadilan Islam" kerana slogan "Perjuangan menegakkan Negara Islam" akan diputarbelit konsepnya oleh UMNO dan masyarakat kurang faham. Di sini dijelaskan 5 kesilapan-kesilapan lazim PAS yang mungkin menyebabkan PAS kalah PRU.

1.SLOGAN YANG KURANG TEPAT

Apabila kita menyebut konsep negara Islam, akan timbul penentangan dari bukan Islam kerana salah faham mereka terhadap konsep tersebut. Ini ialah hasil dakyah UMNO yang selama ini memburuk-burukkan konsep negara Islam dan sentiasa menakut-nakutkan bukan-Islam.

SEBENARNYA, konsep Negara Islam tidak perlu digeruni oleh mana-mana bukan Islam kerana perundangan Islam hanya dikenakan ke atas orang Islam sahaja. Perundangan Islam juga sangat adil sebenarnya. Untuk menarik sokongan semua, PAS harus menggunakan slogan yang betul seperti PAS untuk semua dan "Perjuangan menegakkan keadilan Islam untuk semua".

Ini tidak bererti perjuangan menegakkan negara Islam dihentikan.

2. PAS harus ubah mentaliti

Mentaliti PAS dalam banyak hal masih mentaliti pembangkang dan masih belum jelas kematangan PAS dalam pemerintahan, khususnya dalam beberapa aspek. Contohnya, harakah dan harakahdaily. Kebanyakan artikel, (HAMPIR SEMUA KADANG-KADANG), hanya berkisar tentang keburukan dan kerosakan UMNO. Sewajarnya PAS memperuntukkan beberapa mukasurat, sekitar 5-10 sekurangnya, untuk menjelaskan pelan, perancangan dan pelaksanaan ekonomi yang diusahakan oleh PAS.

3. PAS kurang mendekati golongan muda

Ini satu kelemahan besar PAS. Kebanyakan sasaran PAS sekarang ialah golongan tua kaki masjid. KJ pun sekurang-kurangnya cuba mendekati golongan mat rempit dan golongan remaja. PAS bagaikan selesa berdakwah dalam 'comfort zone' dengan hanya focus pada ceramah agama di kalangan yang memang minat agama. Sepatutnya PAS mengadakan lebih banyak aktiviti kemasyarakat seperti sukan dan sebagainya untuk menarik golongan muda. PAS juga sewajarnya mengumpulkan profesional seperti doktor dan peguam dari PAS dan mengadakan program khidmat percuma dari masa ke masa dan publisiti perlulah ada. Barulah masyarakat lebih tertarik.

3. PAS TIADA STRATEGI DALAM PERUNDANGAN ISLAM

Terus terang saya katakan, strategi PAS dalam isu perundangan Islam cukup menyedihkan. Perjuangan yang ikhlas tetapi tidak sistematik dan tidak terancang ini kadangkala memualkan. Sebagai contoh, terdapat beberapa pendapat mazhab berhubung tanggapan zina ke atas perempuan mengandung yang belum berkahwin. PAS sewaktu mengemukakan usul undang2 Islam sikit wajtu dahulu memilih undang-undang yang pendapat bahawa wujud tanggapan zina. Ini tentulah akan dipergunakan oleh SIS dan pihak-pihak lain untuk menyerang usul tersebut kerana wanita boleh mengandung akibat dirogol dan sebagainya..

Sewajarnya PAS menghantar usul undang2 hudud dan sebagainya itu kepada majlis fatwa, majlis agama, dan pakar-pakar agama Islam dari seluruh dunia untuk mendapatkan nasihat dan kemaskini dari semua.

Contoh lain ialah isu hudud dan qisas. Kalau PAS serius nak laksanakan, PAS sewajarnya memulakan dengan beberapa langkah konkrit. Sebagai contoh, PAS boleh membuat pamplet, '50 Salah Faham tentang Perundaangan Islam' dan sebagainya. Dan juga membuat naskah atau buku ringkas yang diberikan kepada pelajar-pelajar sekolah yang menjelaskan secara ringkas konsep perundangan Islam dan keadilannya, serta menghuraikan isu-isu yang membawa salah faham. Untuk jangka masa panjang, generasi akan datang, khususnya di negeri Pakatan, akan faham.

4. PAS lemah dari segi publisiti dan strategi

Sebagai contoh, PAS boleh membuat pengumuman bahawa PAS akan mengadakan sidang ekonomi untuk negeri-negeri Pakatan Rakyat dan menjemput semua cendikiawan dan cerdik pandai dari seluruh negara untuk hadir ke persidangan tersebut dan memberikan kertas kerja atau pandangan masing-masing berhubung langkah terbaik untuk memajukan ekonomi negari-negeri tersebut.

PAS juga boleh membuat program kemasyarakatan yang tidak kelihatan terlalu politik. Sebagai contoh, PAS boleh mengadakan program masakan bersama kepimpinan di mana tokoh-tokoh berkongsi resepi masakan sambil bermesra dengan rakyat dalam suasana santai. PAS wajar menolak imej garang dan bengis.

5. PAS terlampau bermusuh dengan ahli UMNO

Rasulullah mengingatkan kita bahawa jika kamu keras dengan masyarakat, mereka akan lari dari Islam. PAS wajarlah cuba menarik ahli-ahli UMNO agar mereka mendekati dan masuk PAS. Sebagai contoh, PAS boleh mengusulkan agar setiap cawangan PAS perlu menghantar sedikit buahtangan atau makanan seperti sate kepada cawangan UMNO untuk cuba berbaik dan menarik mereka kepada PAS. Amalkan pendekatan berhikmah..

Akhir kata, semoga PAS sentiasa maju.. Wassalam

Melacak Reformasi...!!!! Rakyat Adalah Kuasa....???

Oleh: Amin Ahmad

Sejak awal, saya telah menyatakan jelas bahawa sektor reformasi tidak hanya terletak pada parti politik. Meskipun kita harus meraikan kesediaan parti-parti politik menempatkan diri sebagai alternatif kerajaan memerintah, tidak wajar kita membiarkan segalanya diputuskan oleh parti politik. Dengan sektor bukan parti yang lebih kuat, kita bukan saja memaksa parti-parti politik arus reformasi untuk lebih serius, tetapi juga parti-parti pemerintah semasa. Justeru, ruang persaingan akan menjadi lebih terbuka.

Kenapa sikap ini penting? Kerana sejarah transisi kepimpinan itu tidak mudah. Dunia telah menyaksikan ramai tokoh perjuangan tersungkur saat beroleh kuasa. Mereka fikir bahawa kemenangan mereka beerti selamanya massa akan bersama mereka. Mereka gagal membezakan kebencian kepada kezaliman dengan keinginan kuat untuk menegakkan keadilan.

Jujurnya saya gembira dengan keputusan PKR untuk menurunkan had umur AMK kepada 35 tahun. Mungkin beberapa penggal lagi, had umur ini juga harus dinilai semula. Saya masih ingat semasa memperingati 5 tahun Reformasi, Khalid Jaafar menyatakan dalam majalah Siasah bahawa “…masa depan Reformasi bergantung kepada pemikir-pemikir mudanya”.

Sebagai anak muda, saya melihat persaingan adalah cukup kompetetif dan ianya sihat. Saya menemukan keghairahan untuk perubahan di kalangan rakan-rakan professional muda yang bersama UMNO. Meskipun di kalangan rakan-rakan dalam PKR masih wujud keghairahan ini, momentumnya saya lihat tidak seperti dulu. Saat PKR meraih laba dalam Pilihan Raya Umum ke-12, ada percaturan kuasa dan anak muda, sama ada dipinggirkan kerana ‘bukan dari kelompok tertentu’ atau ‘tidak kompromi’, ada yang membiarkan diri larut bersama percaturan ahli politik yang ‘tidak berapa muda’.

Dalam wawancara saya bersama UmmahOnline.com (boleh dirujuk di http://aminahmad.com) dulu, saya pernah ditanya “mestikah perjuangan rakyat diterajui oleh anak muda?”.

Jawab saya: “Soal pokok adalah perubahan…keyakinan kepada orang muda tidak Seharusnya sampai kita menafikan sumbangan kelompok orang tua. Soal siapa memimpin perubahan dan semangat zaman tidak semestinya orang muda tetapi sekiranya orang muda mahu memimpin perubahan dan semangat zaman..kita mesti berani bergerak dan membetulkan kesilapan kita”.

AMK sebagai lanjutan perjuangan Pemuda Keadilan era Reformasi 1998 berdepan dengan persoalan transisi fasa perjuangan. Saudara Ezam Mohd Nor, tanpa menafikan kapasiti beliau, lekas menempa nama kerana banyak didorong oleh faktor isu semasa yang rancak waktu itu. Saudara Ezam mungkin tak banyak memikirkan persoalan kualiti kaderisasi kerana penyertaan massa waktu itu bagai tidak tertahan.

Kualiti kaderisasi ini banyak merencatkan kepimpinan saudara Saifuddin Nasution saat beliau memangku kedudukan sementara saudara Ezam di-ISA-kan. Ia bukan salah sesiapa kerana sinergi memerlukan komitmen pelbagai, apatah lagi dalam realiti PKR kehilangan ramai tokoh utama waktu itu, risiko kehilangan tokoh lapis kedua juga sukar dibayangkan. Sementalahan pula, kita harus meraikan pendekatan kepimpinan yang pelbagai. Meski waktu itu laporan Seruan Keadilan menyatakan persepsi terhadap Pemuda Keadilan adalah di tempat tercorot, ia bukanlah tanda kekal kegagalan mereka. Saya tidak mahu membayangkan ‘arahan khusus’ dari tembok ISA oleh mereka yang sudah di’turn over’ agar kerjasama longlai diberikan kepada saudara Saifuddin Nasution. Mungkin saudara Ezam boleh memasukkan di dalam memoirnya kelak tentang keistimewaan membuat panggilan keluar pada waktu itu.

Kita harus berani mengakui bahawa kejayaan terhad Pakatan Rakyat telah menyaksikan bahawa persediaan yang ada belum cukup. Dalam forum Agenda Awani sempena muktamar PAS baru-baru ini, saya memberikan komentar jelas bahawa PAS (dan Pakatan Rakyat umumnya) harus lebih banyak menumpukan persoalan dasar. Saya pernah hadir ke Seminar First World Parliament anjuran DAP satu ketika dulu – ketika Profesor Syed Hussein Al-Attas masih hidup dan beliau turut membentangkan pandangannya. Tidak keterlaluan untuk saya katakan bahawa DAP jauh lebih serius untuk menggerakkan agenda rakyat di Parlimen.

Saya juga melihat sosok Dato’ Seri Anwar ikut perihatin agar Pakatan Rakyat bertindak sesuai sebagai ‘kerajaan menanti’. Kita boleh melihat bagaimana Dato’ Seri Anwar menggunakan kedudukan Ketua Pembangkang secara efektif, respon kepada isu semasa terutama persoalan ekonomi dan urus tadbir yang telus dan demokratik. Saya tidak memaksudkan PAS tidak serius, tetapi kupasan tokoh-tokoh utama mereka ternampak masih bersifat popular dan tidak cukup disaring. Bagaimanapun saya berterima kasih kepada kumpulan yang dipanggil ‘Erdogan’ di dalam PAS. Merekalah yang berjaya mengangkat imej professional PAS yang serius meskipun saya melihat adanya kekangan dalam hal mempertahankan pendirian PAS sebagai parti dan perspektif mereka sebagai individu.

Dalam memperjuangkan reformasi, saya percaya perbezaan terbuka berkaitan idea di kalangan pemimpin Pakatan Rakyat wajar dibenarkan. Apa yang penting ialah prinsip harus jelas dan konteksnya harus terarah.

AMK harus mengambil ruang yang ada ini untuk membangun kualiti ahli. Sekiranya PAS ada usrah untuk ahli, AMK juga boleh membangun modul asas pendidikan ahli. Kerencaman latar belakang ahli di dalam PKR harus dilihat sebagai aset, bukan liabiliti. Modul asas ini juga tidak harus rigid tetapi terbuka untuk dibincangkan. Pejuang reformasi wajib mampu mempertahankan idea kebebasan dan keadilan dari sudut pandang pelbagai.

Ingatlah! Kediktatoran, kezaliman, salah guna kuasa dan korupsi bermula dari kongkongan terhadap kebebasan dan pengabaian erti keadilan. Sekiranya Pakatan Rakyat mahu meneruskan sikap UMNO-BN, wajarlah nama Pakatan Rakyat ditukar kepada BN-Baru!
____________________________________
Amin Ahmad, 27 percaya bahawa reformasi adalah milik rakyat – semua agama, semua bangsa dan setiap individu.

Melacak Reformasi

Oleh: Amin Ahmad

Sejak awal, saya telah menyatakan jelas bahawa sektor reformasi tidak hanya terletak pada parti politik. Meskipun kita harus meraikan kesediaan parti-parti politik menempatkan diri sebagai alternatif kerajaan memerintah, tidak wajar kita membiarkan segalanya diputuskan oleh parti politik. Dengan sektor bukan parti yang lebih kuat, kita bukan saja memaksa parti-parti politik arus reformasi untuk lebih serius, tetapi juga parti-parti pemerintah semasa. Justeru, ruang persaingan akan menjadi lebih terbuka.

Kenapa sikap ini penting? Kerana sejarah transisi kepimpinan itu tidak mudah. Dunia telah menyaksikan ramai tokoh perjuangan tersungkur saat beroleh kuasa. Mereka fikir bahawa kemenangan mereka beerti selamanya massa akan bersama mereka. Mereka gagal membezakan kebencian kepada kezaliman dengan keinginan kuat untuk menegakkan keadilan.

Jujurnya saya gembira dengan keputusan PKR untuk menurunkan had umur AMK kepada 35 tahun. Mungkin beberapa penggal lagi, had umur ini juga harus dinilai semula. Saya masih ingat semasa memperingati 5 tahun Reformasi, Khalid Jaafar menyatakan dalam majalah Siasah bahawa “…masa depan Reformasi bergantung kepada pemikir-pemikir mudanya”.

Sebagai anak muda, saya melihat persaingan adalah cukup kompetetif dan ianya sihat. Saya menemukan keghairahan untuk perubahan di kalangan rakan-rakan professional muda yang bersama UMNO. Meskipun di kalangan rakan-rakan dalam PKR masih wujud keghairahan ini, momentumnya saya lihat tidak seperti dulu. Saat PKR meraih laba dalam Pilihan Raya Umum ke-12, ada percaturan kuasa dan anak muda, sama ada dipinggirkan kerana ‘bukan dari kelompok tertentu’ atau ‘tidak kompromi’, ada yang membiarkan diri larut bersama percaturan ahli politik yang ‘tidak berapa muda’.

Dalam wawancara saya bersama UmmahOnline.com (boleh dirujuk di http://aminahmad.com) dulu, saya pernah ditanya “mestikah perjuangan rakyat diterajui oleh anak muda?”.

Jawab saya: “Soal pokok adalah perubahan…keyakinan kepada orang muda tidak Seharusnya sampai kita menafikan sumbangan kelompok orang tua. Soal siapa memimpin perubahan dan semangat zaman tidak semestinya orang muda tetapi sekiranya orang muda mahu memimpin perubahan dan semangat zaman..kita mesti berani bergerak dan membetulkan kesilapan kita”.

AMK sebagai lanjutan perjuangan Pemuda Keadilan era Reformasi 1998 berdepan dengan persoalan transisi fasa perjuangan. Saudara Ezam Mohd Nor, tanpa menafikan kapasiti beliau, lekas menempa nama kerana banyak didorong oleh faktor isu semasa yang rancak waktu itu. Saudara Ezam mungkin tak banyak memikirkan persoalan kualiti kaderisasi kerana penyertaan massa waktu itu bagai tidak tertahan.

Kualiti kaderisasi ini banyak merencatkan kepimpinan saudara Saifuddin Nasution saat beliau memangku kedudukan sementara saudara Ezam di-ISA-kan. Ia bukan salah sesiapa kerana sinergi memerlukan komitmen pelbagai, apatah lagi dalam realiti PKR kehilangan ramai tokoh utama waktu itu, risiko kehilangan tokoh lapis kedua juga sukar dibayangkan. Sementalahan pula, kita harus meraikan pendekatan kepimpinan yang pelbagai. Meski waktu itu laporan Seruan Keadilan menyatakan persepsi terhadap Pemuda Keadilan adalah di tempat tercorot, ia bukanlah tanda kekal kegagalan mereka. Saya tidak mahu membayangkan ‘arahan khusus’ dari tembok ISA oleh mereka yang sudah di’turn over’ agar kerjasama longlai diberikan kepada saudara Saifuddin Nasution. Mungkin saudara Ezam boleh memasukkan di dalam memoirnya kelak tentang keistimewaan membuat panggilan keluar pada waktu itu.

Kita harus berani mengakui bahawa kejayaan terhad Pakatan Rakyat telah menyaksikan bahawa persediaan yang ada belum cukup. Dalam forum Agenda Awani sempena muktamar PAS baru-baru ini, saya memberikan komentar jelas bahawa PAS (dan Pakatan Rakyat umumnya) harus lebih banyak menumpukan persoalan dasar. Saya pernah hadir ke Seminar First World Parliament anjuran DAP satu ketika dulu – ketika Profesor Syed Hussein Al-Attas masih hidup dan beliau turut membentangkan pandangannya. Tidak keterlaluan untuk saya katakan bahawa DAP jauh lebih serius untuk menggerakkan agenda rakyat di Parlimen.

Saya juga melihat sosok Dato’ Seri Anwar ikut perihatin agar Pakatan Rakyat bertindak sesuai sebagai ‘kerajaan menanti’. Kita boleh melihat bagaimana Dato’ Seri Anwar menggunakan kedudukan Ketua Pembangkang secara efektif, respon kepada isu semasa terutama persoalan ekonomi dan urus tadbir yang telus dan demokratik. Saya tidak memaksudkan PAS tidak serius, tetapi kupasan tokoh-tokoh utama mereka ternampak masih bersifat popular dan tidak cukup disaring. Bagaimanapun saya berterima kasih kepada kumpulan yang dipanggil ‘Erdogan’ di dalam PAS. Merekalah yang berjaya mengangkat imej professional PAS yang serius meskipun saya melihat adanya kekangan dalam hal mempertahankan pendirian PAS sebagai parti dan perspektif mereka sebagai individu.

Dalam memperjuangkan reformasi, saya percaya perbezaan terbuka berkaitan idea di kalangan pemimpin Pakatan Rakyat wajar dibenarkan. Apa yang penting ialah prinsip harus jelas dan konteksnya harus terarah.

AMK harus mengambil ruang yang ada ini untuk membangun kualiti ahli. Sekiranya PAS ada usrah untuk ahli, AMK juga boleh membangun modul asas pendidikan ahli. Kerencaman latar belakang ahli di dalam PKR harus dilihat sebagai aset, bukan liabiliti. Modul asas ini juga tidak harus rigid tetapi terbuka untuk dibincangkan. Pejuang reformasi wajib mampu mempertahankan idea kebebasan dan keadilan dari sudut pandang pelbagai.

Ingatlah! Kediktatoran, kezaliman, salah guna kuasa dan korupsi bermula dari kongkongan terhadap kebebasan dan pengabaian erti keadilan. Sekiranya Pakatan Rakyat mahu meneruskan sikap UMNO-BN, wajarlah nama Pakatan Rakyat ditukar kepada BN-Baru!
____________________________________
Amin Ahmad, 27 percaya bahawa reformasi adalah milik rakyat – semua agama, semua bangsa dan setiap individu.

DATO SERI NAJIB MASIH LAGI MERAYU RAYU MAHU KERAJAAN PERPADUAN..!!!

----------Oleh Halik Zaman----------

Idea penubuhan kerajaan perpaduan tidak bertentangan dengan konsep 1Malaysia kerana kepentingan rakyat bukan Islam di negara ini tidak sekali-kali dipinggirkan, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam satu kenyataan akhbar hari ini.

Najib berkata, menerusi kerajaan perpaduan, rakyat bukan Islam tetap ada peranan dalam kerajaan dan kepentingan mereka sentiasa dilindungi.

Jelas Najib, beliau nampak kebanyakan orang Islam mempunyai pendapat yang sama dalam hal itu kerana perpaduan dan usaha untuk kepentingan umat Islam adalah sesuatu yang wajib diperjuangkan oleh orang Islam. Itu adalah sesuatu yang wajib kita lakukan supaya kita sentiasa mendapat berkat nanti dalam apa kita lakukan.

ULASAN HZ

Nampak gaya Dato Seri Najib semacam bermasalah. Kononnya idea Kerajaan Perpaduan itu dari Presiden PAS, tapi Dato Najib pula yang memberi penerangan dari konsep 1Malaysia hingga kepada amalan agama Islam. Beliau macam terlalu terdesak, mahukan Kerajaan Perpaduan diwujudkan.

Dalam masa yang sama, dalam satu kenyataan akhbar pula, Dato Seri Najib menyatakan bahawa UMNO/BN tetap teguh dan kuat tanpa sokongan dari Kerajaan Perpaduan. Kalau UMNO/BN itu sudah cukup kuat dan teguh, bubar sahaja Kerajaan Perak dulu, untuk "test the market" . Betul kah UMNO/BN itu kuat?

Kalau hanya dengar khabar dari Zambry sahaja yang UMNO/BN di Perak itu kuat, baik periksa dulu. Kata kata Zambry itu, bukannya boleh percaya sangat. Dulu pun Zambry kata, Pilihan Raya Kecil Bukit Gantang Perak, UMNO boleh menang mudah. Tapi kalah teruk.

Kita nasihatkan Dato Seri Najib, berhentilah dari berfatamorgana, PAS sudah tolak Kerajaan Perpaduan, kerana ia didapati telah disalahgunakan oleh pemimpin pemimpin UMNO untuk menjadikan idea itu sebagai "mengembalikan pengaruh UMNO".

Bertunang dengan PAS sudah putus, UMNO teruskan melamar pula kepada Angkatan Kemajuan Islam Malaysia (AKIM) kan bagus. AKIM pun parti Melayu dan Islam juga.

Detik-detik pembunuhan di Memali...!!! Siapa yang dituduh...!!! Siapa yang bersalah...!!!! MEMALI TRAGEDI TANPA JAWAPAN...???

DETIK SERANGAN TRAGEDI MEMALI.

BACALAH WAHAI SAHABAT SEKALIAN !!

Kejadian ini berlaku pada tahun 1985.Tragedi ini telah mengorbankan 14 nyawa org islam yg mati syahid krn mereka lebih rela memilih jln syahadah drpd jln sekularisme. Antara yg syahid dlm kejadian ini adalah As-syahid ibrahim mahmud, berumur 43 thn ketika itu,amat dihormati oleh masyarakat kampung memali termasuk dlm mukim siong,Baling. kelulusan al azhar dan melanjutkan pelajaran ke India dan libya.ibrahim pernah ditawarkan jawatan penting dlm sebuah parti politik yg bukan perspektif islam seandainya dia sanggup mengenepikan golongan miskin,menepati nawaitu hidupnya,beliau telah menolak semua itu,kerana itu dia sering di datangi ancaman hidup beberapa kali yg mahu memerangkap dan membunuhnya. selepas pilihanraya 1982, satu arahan utk menahan ibrahim di bawah akta ISA yg menjijikkan itu telah dikeluarkan oleh Menteri Ehwal Dalam Negeri.

Berikut adlh catatan terperinci mngenai perkmbangan di kampong Memali,mukim siong,Baling yg berkesudahan dgn terkobannya 13 nyawa dan as-syahid ibrahim mahmud sendiri.catatan ini asalnya merupakan rakaman computer drpd Signals Division pasukan PDRM yg mengikuti perjalanan tragedy Baling itu untuk maklumat Perdana Menteri Malaysia.Kisah ini diterjemah dari sudut berbahasa inggeris,dikeluarka n semula oleh yg menamakan ‘suara islam malaysia’ pd 27 hb November,1985. betulkah? mari kita meneliti saringanya ini, kerana ia sudah merupakan bahan sejarah.

001: Jam 1935 hrs.(18/11/85) :

berpusat di kem pasukan polis hutan sungai petani,kedah, 3600 anggota polis drpd plbagai bhgian termsk FRU(penang), pasukan senoi prak,anggota polis beruniform,commando 69,sudah bersiap sedia utk menerima arahan.kumpulan ini diletakkan di bawah arhan seorang pegawai tinggi ibupejabat di bukit aman dan dibantu oleh beberapa pegawai drpd bukit aman kedah,perlis, dan penang.

002:tepat jam 1945( 18/11/85 ):

pegawai tinggi yg memerintah dr bukit aman telah mengeluarkan arahan bhw kumpulan yg bersiap sedia itu akan menyerang hendapsatu kem komunis dlm daerah baling yg berdekatan dgn sempadan Thailand .

003:jam 2005(18/11/85) :

berlaku satu keributan di bilik operasi sg.petani di antara pegawai berkuasa pasukan polis hutan sg.petani dgn pegawai tinggi dr bukit aman .kekalutan ini berasaskan arahan palsu yg telah dikeluarkan .arahan menyerang dan membunuh penghuni ‘kem komunis’ itu sebenarnya disasarkan kea rah ibrahim mahmood,pengikutnya dan sesiapa jugs yg hsdir di madrasah yg dibina oleh orang kampong di situ.pegawai yg mengetuai pasukan polis hutan itu telah memberi penerangan kpd pgwai tinggi bukit aman betapa ibrahim mahmood dianggap oleh para pegawai pasukannya sbg seorang ulama’ yg berwibawa.malahan ramai di kalangan mereka adalah penuntutnya. dilema yg tercetus ini menimbulkan satu suasana yg hening dan sunyi sepi.

004: (18/11/85):

pegawai tinggi dari bukit aman talah mencuba menghubungi penolong pesuruhjaya polis di bukit aman,tetapi gagal.kemudian dia berjaya menghubungi musa hitam yg ketika itu menjadi menteri hal ehwal dalam negeri.pegawai pemerintah pasukan polis hutan sg.petani telah diberi laluan utk bercakap dgn musa hitam.beliau telah merayu kpd musa hitam dan membuat penjelasan betapa ibrahim mahmood adalah seorang uluma’ yg disegani dan telah banyak berjasa dlm usaha menaikan taraf hidup masyarakat memali.tetapi, akhirnya diketahui juga musa hitam telah memberikan arahan agar serangan itu diteruskan.NOTA:kebanyakan anggota polis yg terbabit dlm operasi ini adalah mereka yg bukan beragama islam.operasi ini telah diberi-nama ‘Operasi Hapus’ oleh musa hitam.

005:jam 2045 ( 18/11/85 ):

sebuah keraian telah diadakan disebuah padang terbuka di kem polis hutan sg.petani.di sini minuman bird an minuman keras(arak) telah disediakan kpd semua unit.namun,ada juga segelintir anggota yang tidak minum.

006 : jam 2147( 18/11/85 ):

pegawai operasi telah menerima mesej melalui wireless.mesej yang diterima mengatakan betapa 10 komando polis hutan telah berjaya masuk kawasan memali dan telah pulang dgn laporan penuh.laporan itu adalah mengenai pergerakan masyarakat yg menghuni madrasah tajaan ibrahim mahmud,yang sudah pun disahkan sbg sasaran serangan polis itu.

007 : jam 2247 (18/18/85):

semua unit telah bergerak di bawah pimpinan lapan pegawai muda.mereka bergerak memasuki baling dengan menggunakan dua kereta perisai.Pegawai pemerintah unt sg.petani tidak menunjukkan mintnya ketika itu. Diwaktu yg sama,ibrahim mahmud sedang memberikan kuliah kpd 50 org penuntut yg hadir. Kuliah berlanjutan sehingga jam 23.45. setelah selesai ada juga penuntutnya yg pulang ke rumah mereka sedangkan yg lainnya bermalam di madrasah itu.

008 : jam 24.00( 19/11/85 ):

pegawai pemerintah dr bukit aman telah menerima arahan terakhir mengenai operasi hapus itu. Ketika itu berlaku sedikit kekesalan di kalangan pasukan drpd sg.petani. mereka mahukan operasi itu dilakukan dgn mengadakan sekatan dan kepungan utkm mendesak ibrahim mahmud menyerah diri. Ketika itu ditaksirkan, tindakan mengepung itu mungkin membawa kesan hanya 3 bulan. Cadangan unit sg.petani itu disanggah oleh pegawai pemerintah drpd bukit aman. Beliau telah disokong oleh pegawai lain yg datang dr bukit aman,dan juga OCPD Baling. Mereka berpendapat bahawa strategi yg melecehkan itu mungkin membabitkan pergeseran di antara pihak polis dgn pihak anggota tentera yg berkhemah di sempadan Malaysia/Thai di Sik dan Baling. Kecurigaan mereka ini muncul kerana 90% anggota tentera yg disebutkan itu memang menyokong pergerakan islam dan juga ibrahim mahmud. Keadaan kelam kabut muncul lagi.sekali lagi musa hitam di hubungi.

PERINTAH HAPUS:

pada kali itu, pegawai yang berkuasa diberitahu bahawa Musa hitam tidak dapat dihubungi kerana beliau telah pergi ke sebuah hotel di kuala Lumpur.Di waktu yg sama Timb Menteri hal ehwal dlm negeri,Radzi Ahmad sedang mengikuti perkembangan dgn berada di ibupejabat Polis Pulau Pinang.Beliau sedang mengikuti perkembangan Operasi Hapus itu..Tidak berapa lama kemudiannya Musa Hitam telah menghubungi pihak polis dgn suara yg seolah marah dan rasa terganggu.Musa tidak banyak bercakap Cuma mengeluarkan perintah untuk melakukan operasi penghapusan walaupun ia bermakna secara menyeluruhi ngr Kedah.

Di Rumah Ibrahim Mahmud..:seorang pemandu motosikal dilihat berhenti di hadapan pintu gerbang rumah yg dihuni oleh ibrahim mahmud.seorang muda dilihat berlari kearah pintu rumah itu meminta kebenaran utk masuk.dia telah memberitahu penghuni rumah itu betapa dia ternampak satu kumpulan polis yg ramai di Baling setibanya di pekan itu.Ibrahim mahmud telah dikejutkan dari tidurnya.begitu juga halnya 39 org lain yg telah berjaga mlm di madrasah itu sebelumnya.mereka di kerah bersiap sedia utk mempertahankan diri.mereka mula mengumpulkan segala alat yg ada di rumah kampong seperti kapak,pisau, buluh runcing dan sebagainya.. .Yg lebih berani telah membuat bom Molotov pula.dgn lain perkataan,setiap insane di situ ada alat senjata yg boleh di pergunakannya. dlm kumpulan yg bertahan itu ada 4 kanak-kanak dan 5 kaum wanita.Ibrahim telah mengajak para pengikutnya utk berwuduk drpd sebuah telaga yg berhampiran. mereka telah melaksanakan solat sunat hajat.mereka membaca surah yassin dan berzikir.Ibrahim mahmud kemudiannya memberi ucapan betapa beliau lebih rela bersyshadah dari menyerah diri utk menjadikan alat mereka yg mahu menaikkan semangat nasionalisme. Ibrahim telah meminta sesiapa yg curiga dgn hasratnya itu meninggalkan kumpulan mereka.Tidak ada sesiapa yg mahu berganjak daripada tempat duduknya.Laungan Allahuakhbar mula bergema,bertalu- talu dan memecah keheningan kampong Memali.Yg hadir lebih memilih jln ‘syahid’ drpd terus hidup mengabdikan diri ke jln yg hina.di waktu yg sama di Stesen Polis Daerah Baling,segala persiapan utk menyerang kampong memali semaki8n dipercepatkan. semua itu dilakukan oleh kebanyakan anggota polis yg telah mabuk ataupun tidak keruan fikirannya.

009 : jam 0100(19/11/85) :

36000 anggota polis bersama pegawainya telah tiba di kampong Memali.Mereka lengkap bersenjata automatic dan tiba dgn kereta perisai.Mereka mula mengepung kampong itu.Ketika itu musa hitam tentu sekali masih lagi berada di hotel kerana dia tidak dapat di hubu8ngi.Semua urusan komunikasi dilakukan pula dgn timbalannya yg bertahan di Ibupejabat Polis di Pulau Pinang.Kebanyakan anggota polis yg tiba di kampong Memali itu masih lagi beranggapan mereka akan menyerang sebuah kemn komunis.Itulah maklimat yg diberitahu kpd mereka oleh Pegawai Tinggi dari Bukit Aman.di waktu yg sama kumpulan dari Sg.Petani hanya kecil sahaja dan masih sama tugas mereka.

010 : jam 0300(19/11/85) :

Kampung Memali telah di kepung seluruhnya oleh pihak Polis.Polis yg beruniform di tugaskan membuat sekatan jln raya.Pasukan polis hutan telah diarahkan kebahagian selatan.Pasukan FRU(polis gerak khas) di arahkan kearahkan ke bahagian utara.Pasukan komando 69(polis hutan) telah di kerahkan di bahagian belakang rumah Ibrahim Mahmud yg juga merupakan sekolah agamanya.

011 : jam 0336( 19/11/85 ):

Pegawai tinggi dari Bukit Aman yg memerintah Operasi Hapus iti telah bercakap menggunakan pembesar suara.Dia mahukan Ibrahim Mahmud menyerah diri.Ibrahim Mahmud berbincang dgn penghuni rumahnya itu.Mereka membuat pendirian utk tidak menyerah diri walaupun pasukan yg datang itu berpakaian seragam melambangkan wakil Negara... Mereka bertakbir dan laungan Allahuakhbar mula berkumandang semula.

012 : jam 0400 pagi( 19/11/85 ):

satu kumpulan manusia yg berjumlah 30 orang termasuk wanita dan kanak-kanak tiba-tiba muncul dari bahagian utara. Mereka berlari ditengah-tengah benteng pasukan polis hutan dan juga komando 39 dan membawa senjata tajam yg serinang mereka gunakan ketika bertanam padi mereka cuba memasuki rumah Ibrahium Mahmud utk memberikan sokongan. Anggota pasukan komando 69,yg masih lagi mabuk dan kurang berdisiplin itu telah menembak kearah penduduk kampong yg sedang berlari itu. Tetapi,mereka tersalah sasaran,maklumlah kerana masih mabuk lagi.namun tindakan mereka itu membuatkan org kampong berpatahbalik kerana ketakutan.tindakan melulu pasukan komando itu telah mengena seorang pegawai kanan pasukan polis hutan.seorang pegawai rendah dan juga seorang konstabel pun turut terkorban. Tembakan kearah org kampong yg tidak kampong y6g tidak berdosa oleh pasukan yg khayal telah tersesat kpd badan pasukan sendiri.satu perundingan telah di atur utk menenangkan keadaan.operasi mengepung masih lagi berkuat kuasa,tetapi, beberapa pegawai drpd Alor Setar telah meminta agar pengepungan itu di batalkan shj.mereka telah mengambil iktibar drpd kematian tiga org sendiri disebabkan tindakan yg songsang.permintaan mrk telah di tolak oleh pegawai pemerintah.

SERBU:

013 : jam 0521( 19/11/85 ):

azan subuh berkumandang di rumah ibrahim mahmud.suara yang sungguh sayu itu menjentik sentiment anggota polis dari Alor Star.Mereka semakin mencurigai matlamt operasi polis itu.Ibrahim Mahmud mengimamkan solat pagi itu dan suaranya semakin jelas ketika itu.Di waktu itu pegawai pemerintah operasi telah mengeluarkan arahan agar pasukannya mula menyerang.beliau telah ditentang oleh pegawai yg beragama islam.

014 : jam 0559( 19/11/85 ):Solat subuh pun selesai dan pengepungan diketatkan lagi.Tiba-tiba, satu kumpulan orang kampung muncul utk memasuki perkarangan rumah ibrahim mahmud.mereka terpaksa menentang pasukan Polis Hutan. Mereka menyerbu ke rumah ibrahim bersenjatakan senjata kampung dan sambil menggenggam tangan mereka, melaungkan Allahuakhbar. melihatkan perbuatan orang kampung itu pegawai pasukan Polis Hutan mengarahkan pasukannya utk berundur dan tidak menentang mereka.mereka hanya diarahkan bertahan sambil bersiap sedia sahaja.

NOTA : Sebelum operasi itu dilancarkan ramai pemimpin beragama Islam telah ditangkap.

015: jam 08.12(19/11/ 85):

setelah mendapat kelulusan Timbalan Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, pegawai pemerintah operasi telah memberikan arahan agar dua kereta perisai mula menyerang rumah ibrahim mahmud.mereka telah dihalang oleh bom Molotov.Ini membuatkan pasukan polis itu berundur sambil terus memuntahkan peluru senjata automatik ke rumah yg dikepung itu.Di waktu yg sama empat orang wanita dan tiga orang kanak-kanak berlari ke rumah itu.mereka diarahkan oleh ibrahim agar melarikan diri.mereka telah dikepung dan ditanrkap oleh pihak polis dan dihumbankan ke dalam trak polis yg diawasi oleh anjing penjaga.ketika itu juga serangan diteruskan. tembakan pihak polis disambut dgn laungan Allahuakbar sahaja secara berterusan.

016 : jam 1105( 19/11/85 ):komando 69 diarahkan menyerang rumah ibrahim.

017 : jam 1136(19/11/85) :

pasukan komando 69 telah menyerbu masuk dgn senjata yg di petik.berlaku beberapa pergelutan di mana ibrahim dan org-org yg masih bertenaga terus melawan.ada jg ahli rumah yg keluar utk berlawan dgn anggota polis di kawasan halaman.polis terus menembak mereka walaupun mereka sudah tidak bersenjata lagi.hanya Allahuakhbar yg mampu mereka ucapkan sehinggalah nyawa hilang dlm perjuangan itu.ramai yg syahid sedangkan yg lain cedera teruk.ibrahim telah merawat mereka.beberapa org anggota komando telah menyerang ibrahim,dan beliau mampu membunuh salah seorang yg menyerangnya. tetapi beliau terkorban akhirnya setelah dada di sebelah kananya dituju berpuluh kali.ibrahim gugur dengan genggaman tangannya berkepal ke atas,sedangkan bibirnya masih lagi melaungkan Allahuakhbar. ..

Alhamdulillah…..Syahid

Seorang pegawai polis berlari meluru kearahnya utk mengapung kepala ibrahim keribanya.Ibrahim kedengaran bersuara:”Alhamdulilah, kerana mengorbankan kami ke jalan mati syahid”.

018 : jam 1213:

serangan pihak polis ditamatkan.mereka yg telah ditangkap telah disungkup dgn karung guni.beberapa anggota komando 69 telah dilihat menengdang badan yg terbujur itu utk menentukan mereka sudah mati.ada pula yg terus menembak mereka lagi sambil berkata;”pergi jahanam dengan islam”.

019 : jam 1305( 19/11/85 ):

pegawai pemarintah operasi telah membuat laporan kepada ibupejabat polis P.Pinang dan juga kepada musa hitam di Kuala Lumpur.Musa hitam mengarahkan agar semua org kampung ditangkap utk menahan agar rahsia operasi itu tidak terdedah.

020 : jam 1500(19/11/85) :

kerja-kerja menangkap saki baki orang kampung dilakukan.mereka diterbangkan dgn dua helicopter polis.mereka yg cedera dan syahid di hantar ke hospital di Sg.Petani dan Alor Star.Empat,mati syahid di sg.petani dan 10 yg sudah syahid dibawa ke Alor Star.

012 : jam 1510(19/11/85) :

sekitar 30 anggota tentera lengkap dengan senjata automatic tiba di hadapan rumah as-syahid Ibrahim.berlakulah pertelagahan di antara pegawai petugas di kalangan pasukan polis yang mengawasi tempat itu dengan ketua anggota tentera yg tiba di situ.Anggota polis yg ramai itu di beri arahan utk bersiap sedia dengan senjata mereka.menyedaru betapa bilangan mereka kecil di bandingkan dengan anggota polis yg bertugas di situ,pihaj tentera pun meredakan keadaan.ketuanya berkata,”Hari ini hari kamu…..kamu boleh lakukan apa yang kamu mahu.tetapi ingat,satu hari nanti kami akan menentang kamu dengan kekuatan yg sama”.

Politik UMNO:

Akhbar new strait times bertarikh 21/11/85 menerbitkan satu tajuk yg berbunyi,”Empat anggota polis dan 14 penjenayah mati dalam pertempuran”. Di akhbar yg sama musa hitam telah menuduh ibrahim mahmud bersama 13 rakanya sebagai penjenayah dan penganut ajaran sesat.Beliau telah menyanggah kenyataan yg di keluarkan oleh Majlis Agama Islam Kedah yg berkata:” Ust ibrahim hanya memberikan ceramah agama”.dalam satu pertemuannya dengan pihak akhbar,Musa Hitam telah mengulangi cerita bagaimana dia telah diseranah dua kali oleh persidangan UMNO kerana tidak bertindak tegas terhadap aktiviti keagamaan seperti yg dilakukan oleh ibrahim mahmud itu.kalau kalu di pertimbangkan segala fakta yang terselah,termasuk keputusan pilihanraya, maka boleh di buat kesimpulan betapa OPERASI HAPUS adalah satu tipu muslihat utk menghapuskan ibrahim mahmud bagi kepentinagn politik UMNO.Mereka mahu terhapusnya rintangan dalam menentukan kemenangan kerusi Bayu/Baling dalam pilihanraya yg mendatang.

Nasib Tahanan.

Seranai 159 penduduk kampung ditahan polis.dosa mereka terletak kepada keyakinan diri mahukan ajaran islam yg direstui Allah.mereka ini termasuk beberapa anak kecil dan warga tua sedang di tahan dalam tiga buah bilik kecil di sebuah kem tahanan.kaum wanita di biarkan berkumpul dgn kaum lelaki.tidak ada kemudahan bersolat...mereka kerap didera dan diaibkan.Anak- anak kecil dilihat menagis mencari ibu-ibu yang sengaja di pisahkan dari mereka.Setiap tahanan diberikan makanan berupa satu mangkuk kanji setiap hari.sesiapa yg cedera parah di hantar ke hospital Sg.Petani ataupun Alor Star.Meraka hanya di berikan layanan pesakit luar,satu penghinaan yang berlanjutan. Kalau keadaan tidak di perbaiki ada di kalangan mereka yg akan mati syahid pula.antara yg mati syahid ter masuk ibrahim mahmud telah di semadikan di satu kubur panjang di parit panjang,Baling. Mereka di semadikan dengan pakaian mereka yg berlumuran darah itu.seorang mangsa lagi telah di semadikan di Alor Star di atas permintaan ibunya.Kes ini kini di anggap sudah tamat oleh Musa Hitam dan juga pengarah operasi hapus itu.

Apa beza pengganas komunis dengan pengganas Penjajah?


Samada Chin Peng dibenarkan pulang atau tidak dibenarkan pulang ke Malaysia tidak mengubah keadaan politik atau sosial di Negara ini. Samada Chin Peng itu pengganas dan telah mengganasi ramai orang di Malaya dulu adalah suatu sejarah yang boleh dibukukan dengan cerita-cerita romantik mangsa-mangsanya.
Selepas diadakan Perjanjian diantara Malaysia, Thailand dan Parti Komunis Malaya ratusan anggota-anggota Parti Komunis Malaya telah pulang ke Malaysia dan kini mereka itu dapat hidup bersama keluarga mereka yang mereka telah tinggalkan di zaman dharurat dahulu.
Mereka bukan sahaja pulang ke Malaysia, mereka mendapat elaun bulanan yang diberikan oleh Kerajaan selama beberapa tahun untuk membolehkan mereka menyediakan diri untuk kehidupan baru.
Dari segi aktiviti mereka, tidak ada bezanya antara Chin Peng dengan Musa Ahmad, atau Shamsiah Fakeh.
Parti Komunis Malaya merupakan organisasi yang paling ulung berjuang untuk Merdeka. Semasa ramai pertubuhan-pertubuhan Melayu mengalu-alukan kemasukan Jepun menghalau Penjajah Inggeris, Parti Komunis Malaya tidak membezakan antara Penjajah Inggeris dan Penjajah Jepun. Mereka menentang Penjajah Jepun melalui tindakan gerila.
Apabila Jepun dikalahkan oleh Tentera Bersekutu dan Inggeris melangkahkan kaki semula bagi menjajah Tanah Melayu, Parti Komunis Malaya tidak berkompromi dengan Inggeris dan mereka terus menentang Inggeris dan penentangan bersenjata.
Inggeris yang memerintah Tanah Melayu mengambil anak-anak Melayu menjadi tentera dan polis bagi menentang Parti Komunis Malaya dan mengadakan khidmat Home Guard bagi anak-anak kampong menjaga kepentingan Inggeris dan menentang Parti Komunis Malaya.
Tali-talibarut Inggeris ini ada di mana-mana, ketua-ketua kampong dan penghulu-penghulu banyak yang menjadi talibarut Inggeris, dan golongan mereka inilah yang diganasi oleh Parti Komunis Malaya kerana aktiviti mereka itu memihak kepada Penjajah Inggeris, musuh utama gerakan kemerdekaan.
Bukan Parti Komunis Malaya sahaja yang berjuang untuk Merdeka. Pembela Tanah Air (Peta), Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Barisan Tani, Angkatan Pemuda Insaf (API) dan Angkatan Wanita Sedar (Awas) juga menentang Inggeris dan badan-badan Kesatuan Sekerja semuanya turut menentang Inggeris bagi mencapai Malaya Merdeka. Semua pertubuhan-pertubuhan ini diharamkan oleh Inggeris dan ditempat mereka itulah UMNO dipupuk menjadi parti peringkat kebangsaan mengumpulkan parti-parti Melayu yang ditubuhkan diperingkat negeri-negeri. UMNO mendapat sokongan Penjajah Inggeris kerana ia berkompromi dengan Penjajah Inggeris dan pimpinannya banyak yang terdiri daripada pegawai-pegawai kerajaan yang makan gaji dengan Inggeris.
Apabila semua badan-badan pro-Merdeka itu diharamkan, pemimpin-pemimpin mereka ditangkap sehingga ribuan mereka memenuhi kem Tahanan Inggeris, dan mana yang sempat melarikan diri kehutan belantara dapatlah menyelamatkan diri mereka dari tangkapan Inggeris, dan mahu tidak mahu mereka terpaksalah menyekutukan diri dengan Parti Komunis Malaya dan dari golongan mereka itulah tertubuh ketumbukan Melayu yang dikenali sebagai Regimen ke-10.
Didalam perjuangan bersenjata menentang Inggeris, maka berlakulah pertumpahan darah. Ramai dari kalangan anggota polis dan tentera turut terkorban. Mereka itu terkorban kerana mempertahankan Penjajah Inggeris. Ramai pula daripada pejuang-pejuang kemerdekaan yang tumbang dan terkorban. Mereka tumbang dan terkorban kerana memperjuangkan kemerdekaan.
Bukan sedikit cerita-cerita bahawa keluarga-keluarga pejuang kemerdekaan itu ditangkap dan diseksa di rumah-rumah pasung Inggeris diatas alasan bahawa mereka itu "memberi makan kepada komunis", tidak kurang pula kampong-kampong mereka dibakar hangus dan penduduk-penduduknya terpaksa mencari perlindungan di kampong-kampong yang lain. Walhal, kesalahan mereka itu hanyalah kerana salah seorang daripada ahli keluarga mereka menyertai gerakan bawah tanah menentang Inggeris.
Penjajah Jepun amat zalim kepada penduduk yang menentang mereka. Cerita bahawa ramai yang dibunuh dengan tikaman bionet, yang mati kerana dipaksa meminum air sabun, dan yang mati kerana diseksa dengan penyeksaan yang berat dan tidak berperikemanusiaan.
Penjajah Jepun amatlah zalim. Penjajah Inggeris juga amatlah zalim. Inggeris bukan sahaja zalim, tetapi Inggerislah yang memisahkan Islam dari pemerintahan apabila mereka menjadi Penasihat kepada Raja-Raja Melayu. Dan tidaklah sia-sia bagi pahlawan-pahlawan Melayu seperti Dato Bahaman, Orang Kaya Semantan, menentang Penjajah Inggeris.
Tidak ada Penjajah yang tidak zalim, dan kezaliman Penjajah Inggeris, Belanda, Portugis, Perancis, Jepun, Jerman atau Itali adalah sama dan matlamat mereka adalah untuk menggondolkan harta kekayaan di negara-negara yang mereka jajah samada di Asia, Afrika atau Latin Amerika.
Penjajah dari Barat adalah lebih zalim jika dibandingkan dengan Penajajah dari Timur kerana mereka sempat menukarkan wajah mereka kepada bentuk yang lebih canggih iaitu Imperialisme menjadikan negara-negara jajahan mereka dahulu sebagai jajahan bentuk baru, dijajah dengan sistem kapitalis bagi mengalirkan kewangan negara-negara yang mereka jajah dahulu ke negara-negara mereka.
Komunis Malaya menentang Inggeris kerana mahu mengujudkan negara Malaya yang Merdeka. Memang mereka ganas dan mengganas tetapi sasaran mereka ada Penjajah Inggeris dan boneka-boneka Inggeris di Malaya. Penjajah Inggeris bersama boneka mereka juga ganas dan mengganas tetapi sasaran mereka adalah pejuang-pejuang kemerdekaan dan kaum keluarga mereka.
Chin Peng tidak perlu pulang ke Tanah Air. Dan tidak ada guna bagi sesiapa pun memperjuangkan hak Chin Peng kembali ke Malaysia ini. Chin Peng sepatutnya berbangga kerana hasil dari perjuangannya negara ini sudah Merdeka.
Namun begitu sejarah tidak boleh menipu sesiapa. Mereka yang diganasi Inggeris adalah pejuang-pejuang kemerdekaan.
Kekesalan patut juga diutarakan kerana Penjajah Inggeris yang mengganasi rakyat dan kekayaan Malaya dianggap sebagai rakan karib tetapi Chin Peng yang menentang Inggeris dianggap musuh yang tidak boleh dimaafkan.
Kekesalan juga patut diutarakan kenapa Musa Ahmad, Pengerusi Parti Komunis Malaya boleh dibawa pulang ke Malaysia dan diberikan karpet merah dan diberikan elaun oleh Kerajaan Malaysia, tidakkah Chin Peng dan Musa Ahmad itu sama? Mereka sama-sama Komunis, Chin Peng Setiausaha Parti Komunis Malaya manakala Musa Ahmad selaku Pengerusi Parti Komunis Malaya?
Atau adakah Komunis "Melayu" boleh dimaafkan manakala komunis "Cina" tidak boleh dimaafkan?
(Saya tetap berpegang kepada prinsip bahawa manusia bergelar Islam adalah haram menganuti fahaman komunis kerana komunisme tidak percaya kepada Tuhan dan Agama).

PM: K'jaan perpaduan bukan 'konspirasi Umno'

Datuk Seri Najib Razak berkata, perpecahan dalaman PAS berhubung isu kerajaan perpaduan bukan disebabkan konspirasi dan mainan politik Umno kerana ia dicadangkan parti Islam itu sendiri.

"Macam mana pula ia mainan Umno, sebab mereka yang mencadangkannya. Cadangan (kerajaan perpaduan) dibuat oleh pihak PAS," kata perdana menteri dalam sidang media di Masjid Wilayah Persekutuan petang tadi.

Najib diminta mengulas rancangan Pakatan Rakyat menganjurkan perhimpunan raksasa Selasa ini bagi menjelaskan segala "fitnah dan konspirasi Umno dan BN" berhubung isu tersebut – yang menimbulkan kegelisahan dalam PAS dan gabungan pembangkang.

Mengulas lanjut, Najib berkata pandangan beberapa pemimpin PAS menolak kerajaan perpaduan tidak menggambarkan pendirian keseluruhan pemimpinnya.

“Dalam PAS pun banyak pendapat. Tidak semestinya pendapat itu pendapat pucuk pimpinan PAS. Sebab ada pihak yang setuju dan ada pihak yang tidak setuju.

“Kita tidak boleh kata pendapat yang dibawa dalam perjumpaan PAS itu (perhimpunan minggu depan) sebagai pendapat pucuk pimpinan. Mungkin pendapat beberapa pemimpin PAS,” katanya.

Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub hari ini dilaporkan berkata 'Himpunan Perdana Perpaduan' akan diadakan di Stadium MPPJ, Kelana Jaya jam 9 malam.

Najib menambah, banyak NGO Islam menyokong idea tersebut kerana ia merupakan tuntutan agama.

“Perpaduan dan usaha-usaha untuk memperjuangkan kepentingan umat Islam itu wajib kita perjuangkan, yang wajib kita lakukan supaya mendapat barakah nanti atas apa yang kita lakukan.

“Kalau itu yang dianjurkan agama, sepatutnya kita lakukan. Bukan soal politik (yang) mengatasi apa yang dituntut oleh agama kita,” katanya.

Beliau menolak tanggapan bahawa idea tersebut menidakkan peranan kaum bukan Islam dan bertentangan dengan konsep 1Malaysia yang diperkenalkannya.

Perdana menteri sebelum itu merasmikan konvensyen Baitulmal 2009.
Dalam ucapannya, Najib mencadangkan supaya dilakukan kajian bagi mewujudkan satu badan khas peringkat kebangsaan yang menyelaras Baitulmal seperti Perbendaharaan Negara.

Bagaimanapun, ketika diminta mengulas lanjut dalam sidang media, beliau berkata cadangannya itu belum ditetapkan lagi dan perlu dihalusi terlebih dahulu kerana ia melibatkan bidang kuasa sultan.

MANEK URAI:UMNO TIDAK SENANG HIDUP SELAGI ADANYA DS ANWAR

Oleh: WFAUZDIN NS

KETOKOHAN DS Anwar memang tidak dapat dinafikan samasekali. Semenjak beliau belum menceburi dunia politik lagi ketokohannya terserlah terutamanya ketika menjadi Presiden ABIM. Sewaktu di dalam ABIM, pertubuhan tersebut amat dihormati dan disegani oleh pihak kerajaan mahupun pembangkang ketika itu, tambahan pula timbalan DS Anwar ketika itu adalah Almarhum Ustaz Fadzil Noor. Nama ABIM di waktu itu amat terkenal sehingga melangkau sempadan tanahair sehinggakan mengatasi populariti nama parti lain termasuk Pas sendiri.

Ketokohannya begitu menarik minat Dr Mahathir sewaktu beliau menjadi PM. DS Anwar telah dibawa masuk ke dalam Umno walaupun pada awalnya amat keberatan untuk beliau menerima tawaran parti Melayu tersebut. Seperti yang pernah beliau ceritakan, DS Anwar terlebih dahulu berbincang dengan rakan-rakannya di dalam ABIM tentang hasrat beliau memasuki Umno. Ada takan-rakan yang bersetuju dan tidak kurang juga yang bimbang DS Anwar akan karam dengan rentak politik Umno. Almarhum Ustaz Fadzil Noor adalah salah seorang yang terlalu kuat melarang DS Anwar memasuki Umno kerana beliau bimbang cita-cita baik DS Anwar untuk mengislamisasikan Umno tidak akan tercapai bahkan DS Anwar akan dikhianati suatu masa nanti. Walau bagaimanapun, DS Anwar tetap dengan cita-citanya untuk merubah Umno dari dalam dan Almarhum Ustaz Fadzil hanya mampu berdoa agar usaha DS Anwar akan berjaya. Maka, berpisahlah dua sahabat baik ini bahkan dianggap keluarga buat DS Anwar kerana hubungan keluarga mereka terlalu rapat. DS Anwar berjuang di dalam Umno, manakala Almarhum Ustaz Fadzil berjuang di dalam Pas.

Apabila DS Anwar terlalu cepat menunjukkan ketokohan dan kebolehannya, maka Dr Mahathir melonjakkan beliau ke jawatan yang lebih tinggi dengan cepat. Kepantasan DS Anwar menaiki satu emi satu tangga ke atas di dalam Umno dan kerajaan ketika itu amat dicemburui oleh tokoh-tokoh Umno yang lain. Era kecemerlangan DS Anwar yang paling jelas dapat dilihat adalah apabila beliau menjawat jawatan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Menteri Pendidikan dan Timbalan Perdana Menteri serta Menteri Kewangan. Proses Islamisasi mula berlaku di dalam Umno di mana terdirinya Universiti Islam dan perbankkan Islam. Islamisasi terus diterap di dalam sistem pendidikan sekolah-sekolah di mana semua pelajar lelaki dan perempuan Islam dibenarkan berpakaian menutup aurat. Di sekolah-sekolah malahan di jabatan-jabatan kerajaan diadakan program tazkirah berjadual dan Qiamullail di peringkat sekolah. Ketika menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, beliau di antara yang paling ditakuti oleh menteri-menteri atau pegawai-pegawai yang kuat memakan rasuah kerana DS Anwar terlalu anti kepada amalan jahat ini.

Sewaktu beliau memangku jawatan Perdana Menteri ketika Dr Mahathir tiada di dalam negara, kesempatan itu diambil oleh DS Anwar untuk membentangkan akta berkaitan rasuah yang mana sesiapa di kalangan menteri atau penjawat awam yang telah terbukti melakukan rasuah, tindakan boleh dikenakan walaupun menteri atau penjawat awam tersebut telah bersara. Beliau juga tidak pernah bersetuju atau bersubahat di dalam apa jua salah laku berkaitan rasuah dan penyelewengan walaupun melibatkan arahan dari pihak atasannya sendiri. Oleh kerana DS Anwar terlalu tegas di dalam perkara ini, beliau mula dicurigai oleh beberapa pihak termasuk oleh Dr Mahathir sendiri dan beberapa kroni rapat PM ketika itu. Berkaitan dengan Islam, beliau juga dicurigai kerana tegasnya beliau menentang pemecatan Mufti Selangor ketika itu Almarhum Dato' Ishak Baharom yang melarang wanita Islam menjadi ratu cantik.

Dr Mahathir tiada pilihan lain lagi kerana beliau bimbang pengaruh DS Anwar ketika itu terlalu kuat di dalam Umno terutamanya di kalangan golongan muda dan ugama. Terbukti Tun Ghafar Baba mengangkat tangan menyerah awal sebelum pertandingan merebut jawatan Timbalan Presiden Umno kerana Tun Ghafar melihat begitu hebatnya pengaruh Ds Anwar. Ini lah yang amat merungsingkan Dr Mahathir kerana jika Tun Ghafar seorang tokoh yang amat terkenal dan senior boleh menyerah begitu sahaja kepada DS Anwar, tidak mustahil DS Anwar mampu berbuat demikian ke atasnya. Maka, perancangan mulai diatur di dalam berbagai bentuk dan cara untuk menyingkirkan DS Anwar dari Umno.

Maka, bermulalah babak paling zalim dilakukan terhadap DS Anwar dengan satu konspirasi politik yang terancang. Ds Anwar difitnah dan dituduh melakukan perbuatan yang keji dan tidak masuk dek akal samasekali. Ketika dan saat itu, sejarah bermula dengan berpecahnya ramai orang-orang Melayu terutamanya di dalam Umno. Era reformasi pun bermula dengan begitu hebat seolah-olah akan tumbangnya kerajaan di bawah Dr Mahathir ketika itu. Segala kuasa dan jentera dipergunakan oleh Umno dan kerajaan untuk melawan arus kebangkitan rakyat pada waktu itu. Rakan baik beliau, Almarhum Ustaz Fadzil adalah orang pertama yang mengunjungi DS Anwar ketika DS Anwar dizalimi. Sejak itu, kebangkitan Pas mula dapat dilihat di bawah kebijaksanaan Almarhum Ustaz Fadzil yang menyatakan Pas tetap akan membela sesiapa pun yang dizalimi hatta pemimpin Umno sekalipun. Kebijaksanaan Almarhum telah menjadikan kekuatan bersama dengan golongan reformasi yang kemudiannya menubuhkan Adil seterusnya parti KeADILan.

Di sini timbulnya pertanyaan, adakah benar dikatakan DS Anwar adalah tokoh politik yang memulakan perpecahan Melayu sehingga sekarang? Melayu tidak berpecah dari segi hubungan fizikalnya, tetapi Melayu berpecah dari segi pemikiran dan ideologi sahaja. Sebahagian Melayu inginkan keadilan dan sebahagian lagi menyokong kezaliman. Di sinilah bermulanya perpecahan di mana Dr Mahathir adalah tokoh yang paling layak dan sesuai digelat sebagai Bapa Perpecahan Melayu. Melayu berpecah tatkala Umno diharamkan dan lahirnya Parti Melayu Semangat 46. Melayu berpecah ketika DS Anwar dilakukan secara zalim yang kebanyakan orang-orang Melayu sendiri tidak dapat menerima perbuatan jahat ke atas DS Anwar. Ini semua berlaku di era Dr Mahathir dan kini masih diwarisi oleh orang-orang seumpamanya. Tidak hairan bagi kita, di mana-mana sahaja Umno akan tetap memburukkan DS Anwar kerana bagi Umno, selagi adanya DS Anwar sudah pasti Umno semakin pendek nyawanya. Oleh yang demikian, amat bijak Pas menolak Kerajaan Perpaduan dengan Umno kerana Umno tidak akan berubah selagi adanya matahari dan bulan. /wfauzdin.blogspot.com

Tolak kerajaan perpaduan: Siapa rugi, siapa menang?

Penganalisis yakin idea kerajaan perpaduan akan muncul menjelang PRU-13

Oleh NURUL AIN MOHD. HUSSAIN

PETALING JAYA: Meskipun sudah lebih 30 jam idea kerajaan perpaduan dilontarkan PAS ditolak Pakatan Rakyat, penganalisis politik melihat keputusan itu tidak membawa kemenangan dan kerugian mutlak kepada mana-mana parti politik, tetapi yakin isu itu akan muncul semula dalam waktu terdekat.

Profesor Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Univerisiti Sains Malaysia, Dr. Ahmad Atory Hussain berkata, keputusan tersebut jelas menunjukkan perpaduan di kalangan orang Melayu tidak akan kukuh lagi.

"PAS sebuah parti politik yang bongkak. Mereka fikir dengan 23 kerusi (Parlimen) yang mereka miliki mereka boleh kalahkan Umno.

"PAS terlalu memandang rendah keupayaan mereka (Umno). PAS salah jika buat andaian sedemikian. Umno ada 78 kerusi di Parlimen jika dibandingkan dengan PAS.

"Mereka perlu ingat hakikat itu," katanya kepada mStar Online ketika diminta mengulas keputusan mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan yang menolak idea penubuhan kerajaan perpaduan yang pernah dilontarkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Bagaimanapun idea tersebut ditentang oleh Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga Menteri Besar Kelantan.

Pakatan Rakyat, gabungan Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan PAS menolak idea penubuhan kerajaan perpaduan dengan Umno yang disifatkan suatu fitnah dan tohmahan jahat untuk menggugat kekuatan mereka.

Mengulas lanjut, Ahmad berkata, ada pemimpin PAS yang lantang menentang idea kerajaan perpaduan yang dilontarkan oleh Hadi kerana masing-masing bimbang akan kehilangan kuasa politik mereka.

"Kalau idea kerajaan perpaduan diteruskan sudah pasti ada pemimpin yang akan hilang kerusi yang mereka miliki sekarang.

"Adakah mereka sanggup menghadapi keadaan itu satu persoalan yang sukar dijawab?

"Mereka (PAS) hanya mahu jatuhkan kerajaan Barisan Nasional dan menguasai negara... itu hasrat PAS. Cuma mereka perlu ingat bukan mudah untuk kalahkan Umno kerana pemimpin-pemimpin Umno tak 'bodoh' semuanya," katanya.

Menurut Ahmad, jika PAS dan Umno tidak mahu meneruskan idea penubuhan kerajaan perpaduan menjelang pilihan raya umum ke-13, undi orang Melayu akan berpecah.

"Menjelang PRU ke-13 jika idea kerajaan perpaduan ini tidak diteruskan, saya fikir akan jadi satu keadaan di mana semua parti, tidak kira sama ada PAS, Umno, DAP mahupun PKR tidak akan dapat majoriti mudah untuk membentuk kerajaan Persekutuan yang kukuh.

"Ketika itu akan timbul masalah yang sama seperti yang terjadi di Perak,” katanya. "Jika PAS atau Umno tidak mahu bersatu, masing-masing perlu menang dengan mendapat majoriti lebih dua pertiga kerusi Parlimen untuk meneruskan survival politik orang Melayu. Jika tidak kuasa politik Melayu akan terhakis," katanya.

Bagaimanapun pensyarah kanan Pusat Pengajian Sejarah, Strategi dan Politik Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Madya Dr. Ahmad Nidzammuddin Sulaiman melahirkan pandangan berbeza dalam isu berkenaan.

Menurutnya, penolakan idea penubuhan kerajaan perpaduan oleh Pakatan kelmarin merugikan Umno.

"Saya lihat Umno agak terdesak dalam isu ini (kerajaan perpaduan). Mereka (pemimpin Umno) mahukan dengan idea kerajaan perpaduan kerana mereka perlu kerjasama dengan PAS untuk menjadi parti yang terus memerintah negara pada PRU ke-13,” katanya.

Bagaimanapun jelas beliau, usaha Umno untuk meraih sokongan daripada PAS dengan cuba membentuk kerjasama dalam isu-isu berkaitan dengan kepentingan orang Melayu terutamanya dalam sektor ekonomi dan pembangunan dilihat tidak berjaya.

"Di sini nampak Umno tewas untuk mempengaruhi PAS kerana ada pemimpin parti itu seperti Nik Aziz, yang lantang menyuarakan pandangan yang mengecam idea penubuhan kerajaan perpaduan.

"Mungkin mereka Umno terpaksa mencari alasan lain untuk tubuhkan kerajaan perpaduan,” katanya.

Ditanya adakah isu kerajaan perpaduan akan memberi kesan pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Manek Urai pada 14 Julai ini, Nidzammuddin berkata:

"Mereka (pengundi di Manek Urai) tidak akan termakan dengan isu itu (kerajaan perpaduan)."

"Bagi mereka isu seperti pembangunan infrastruktur lebih penting kerana mereka masih jauh ketinggalan dalam soal itu," katanya.

Nidzammuddin yang juga pensyarah sains politik berkata, perlu diakui PAS mempunyai aset iaitu pengundi-pengundi Melayu yang setia menyokong mereka.

Namun pada masa yang sama, PAS perlu ingat bahawa pengundi Cina dan India yang menyokong parti itu hanya memberi undi kepada PAS kerana mereka berada dalam Pakatan.


"Kerajasama PAS dalam Pakatan memberi refleksi kepada pengundi DAP dan PKR untuk menyokong PAS di kawasan yang ditandingi oleh parti itu.

"Jika PAS tidak ada dalam gabungan Pakatan sudah pasti pengundi DAP dan PKR tidak akan mengundi mereka,” katanya.

Beliau juga tidak menolak bahawa idea mengenai kerajaan perpaduan ini akan timbul semula menjelang PRU ke-13 nanti.

"Saya lihat idea ini (kerajaan perpaduan) mungkin akan timbul lagi tapi ia bergantung kepada situasi," katanya.

Sementara itu, Presiden International Movement for a Just World (JUST), Dr, Chandra Muzaffar berkata penolakan idea penubuhan kerajaan tidak merugikan mana-mana pihak.

"Saya fikir penolakan idea itu (kerajaan perpaduan) ada pro dan kontranya... Apabila Pakatan tolak, Umno tidak rugi 100 peratus dan PAS juga tidak untung 100 peratus.

"Kedua-duanya (Umno dan PAS) ada percaturan politik masing-masing," katanya.

Menurutnya, adalah lebih baik jika sistem dua parti iaitu pemerintah dan pembangkang yang sedia ada sekarang dikekalkan.

"Saya lihat adalah lebih penting pemerintah dan pembangkang capai kata muafakat dalam isu-isu pokok seperti rasuah, penyalahgunaan kuasa dan perkauman pada masa kini kerana ia dilihat memecahbelahkan masyarakat.

"Dalam sistem demokrasi yang diamalkan perlu ada ‘check and balance’ dalam pentadbiran. Jika ada satu pihak tidak kira sama ada kerajaan mahupun pembangkang membuat salah akan ada pihak yang akan menegur.

"Itu lebih baik daripada idea kerajaan perpaduan dan saya tak setuju jika peranan pembangkang hilang sama sekali," katanya.

Mengulas lanjut mengenai isu tersebut, Chandra yang juga bekas Timbalan Presiden PKR (dulu Keadilan) berkata, jika idea penubuhan kerajaan perpaduan antara Umno dan PAS diteruskan ia mungkin menimbulkan rasa sangsi di kalangan masyarakat bukan Melayu.

"Ini akan merugikan negara dan tidak baik untuk Malaysia yang mempunyai rakyat yang berbilang kaum," katanya.

Kerajaan nafi program BTN bersifat perkauman....!!! Tak perlu nafikan 1 Malaya dah tau...???

KUALA LUMPUR: Kerajaan hari ini menafikan dakwaan bahawa Biro Tatanegara (BTN) terlalu menekankan hak rakyat berasaskan perkauman sempit sehingga menyebabkan perpecahan antara kaum.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata BTN, sejak penubuhannya pada 1981, melaksanakan program yang menepati objektif utama iaitu memupuk semangat patriotisme, membina sikap berteraskan nilai murni dan penghayatan cintakan negara di kalangan warganegara.

"Terkini, BTN juga akan menumpu peranan kepada penerapan semangat gagasan 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan," katanya dalam jawapan bertulis kepada soalan Datuk Ngeh Koo Ham (DAP-Beruas) pada persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini.

Ngeh ingin tahu sejauh mana kebenaran dakwaan itu, seperti yang tersiar dalam surat khabar The Star pada 22 Mei lepas, bahawa BTN terlalu menekankan hak rakyat berasaskan perkauman hinggakan ia menyebabkan perpecahan antara kaum.

Najib berkata BTN berperanan dalam mempertingkatkan komitmen rakyat kepada wawasan dan usaha ke arah kecemerlangan negara serta mempersiapkan rakyat supaya menunjangi dasar negara ke arah pembangunan demi kesejahteraan bangsa.

"Setiap maklumat yang disampaikan kepada peserta kursus adalah berasaskan kepada fakta sejarah dan tidak menyentuh sentimen perkauman secara sempit.

Beliau berkata peserta program diberi kebebasan untuk menyatakan pandangan, idea serta pendirian semasa mengikuti program BTN dan tidak timbul langsung soal memperkecil dan memburukkan kaum bukan Melayu kerana perkara yang disampaikan berkaitan dengan Perlembagaan Persekutuan.BERNAMA