Jumaat, 5 Jun 2009

Ini diplomasi ala-todak ke?...Tak kan tak tau projek baru dengan Tun M @ Najib Altantuya...!!!

Bila baca portal Brendon Preira, bingung saya dibuatnya. Dia kata, Lee Kuan Yew nak rantau-rantau ke Tanah Melayu minggu depan. Itu tak jadi hal. Yang jadi halnya, atas diplomasi apa Lee Kuan Yew ni boleh berjumpa pemimpin-pemimpin di peringkat negeri? Dia nak mengadap Agong dan Sultan-Sultan, ok. Dia menemui Najib dan Muhyiddin, pun ok.

Tapi, bila dia pun akan jumpa presiden MCA dan Naib-Naib Presiden UMNO, secara asing-asing, atas hukum diplomasi mana Kerajaan Malaysia gunakan untuk izinkan perjumpaan ini? Kitab diplomasi mana Lee Kuan Yew gunakan maka menteri Singapura boleh jumpa pemimpin pada peringkat parti secara berasingan daipada Pengerusi dan Timbalan Pengerusi BN?

Lagi pening kepala bila Lee Kuan Yew juga akan jumpa MB Selangor, MB Perak, MB Kelantan dan KM Pulau Pinang. Apa pasal diplomasi macam ni boleh kita izinkan? Apa istimewanya dia ni sampai Malaysia beri laluan kepada semua kehendaknya di Tanah Melayu ni?

Apa dah jadi dengan Malaysia? Lee Kuan Yew diizinkan jumpa pemimpin Malaysia di peingkat negeri secara senang-senang aje. Kita ni macam mana ni? Apa hal yang kita ni macam kena pukau dek Singapura?

Saya ni tak lah pandai sangat. Tapi, bayangkan seorang menteri kanan Malaysia rantau-rantau ke Singapura. Boleh tak menteri tu diizinkan jumpa pemimpin masyaakat Melayu, jumpa pihak parti pembangkang dan bagai-bagai lagi? Tentu mustahil kan?

Kalau gitu, apa pasal mudah sangat Lee Kuan Yew rantau-rantau jumpa orang PKR, jumpa orang PAS, jumpa Presiden MCA dan bagai-bagai? Kalau senang sangat, suruhlah jumpa Hindaf, Ayah Pin, Chief Along dan lain-lainnya. Itu baru diplomasi gila namanya!

Dalam kajian antarabangsa, Machiavelli ada mengatakan, kedaulatan dan kepentingan negara mesti dijaga secara penuh cemburu. Kerajaan mesti waspada gerakan jirannya. Kerajaan mesti curiga pada apa jua detik dan detak yang dilakukan oleh jirannya. Kerajaan mesti tidak berkompromi dengan mana-mana pihak yang memang jelas sentiasa jadi duri dalam daging.

Itu Machiavelli cakap. Kita ni macam mana ya? Tak cemburu ke? Tak hairan ke? Tak tertanya-tanya ke apa halnya Lee Kuan Yew diizinkan rantau-rantau macam tu? Kalau tanya saya, ini tak betul. Tapi, sapa lah saya? Atau, sapa lah rakyat jelata kan? Lantak lah, tentu pemerintah lagi bijaksana kan? – http://politica-net.blogspot.com

Presiden PAS Iktiraf Sumbangan Blogger Sedarkan Rakyat Tolak UMNO BN...!!1


Sumbangan media baru khususnya di Internet termasuk portal berita dan blog memainkan peranan untuk menyediakan maklumat alternatif kepada rakyat yang selama ini dikuasai oleh media arus perdana yang dikuasai kerajaan UMNO BN telah berjaya mencelikkan rakyat sehingga memilih Pakatan Rakyat dalam pilihanraya kecil yang diadakan selepas pilihanraya umum lalu, kata Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Enam pilihanraya kecil telah diadakan selepas pilihanraya umum 2008 dan Pakatan menang lima daripadanya - bermula dengan Parlimen Permatang Pauh, Parlimen Kuala Terengganu, Parlimen Bukit Gantang, DUN Bukit Selambau dan Penanti. Satu lagi pilihanraya kecil - DUN Batang Ai di Sarawak di menangi oleh BN.

Manakala pilihanraya kecil bagi DUN Manek Urai akan berlansung pada 14 Julai depan. Suruhanjaya Pilihanraya telah menetapkan tarikh penamaan calon pada 6 Julai.

Walaupun tiada majlis penghargaan khusus untuk para blogger dan wartawan internet pada majlis muktamar yang gemilang pada tahun ini, namun pengiktirafan yang diberikan oleh Presiden PAS itu telah lama ditunggu oleh para internetters dan blogger yang telah bertungkus-lumus selama ini memperjuangkan kebenaran dan keadilan melalui alam siber membantu Pakatan Rakyat mencapai kemenangan.

"Sekali lagi saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada rakyat yang telah celik, hasil daripada maklumat yang dimerdekakan ke atas mereka oleh sumber media baru, sehingga memilih Pakatan Rakyat dalam pilihan raya kecil itu," kata Abdul Hadi dalam ucapan dasarnya di muktamar PAS hari ini.

Kesemua pilihanraya ini kita sama-sama hadapi dengan semangat kerja kuat dan keserasian setiakawan Pakatan Rakyat yang tidak pernah luntur.

Walaupun kita berhadapan dengan BN yang berselindung di sebalik jentera kerajaan dan pelbagai agensi, tetapi kita berjaya membuktikan bahawa rakyat terbanyak masih kukuh bersama kita dengan kita memenangi lima dari enam kerusi yang dipertandingkan, dan Insya Allah kita akan dapat mempertahankan Manek Urai.

Namun begitu, katanya, kejayaan Pakatan itu dicapai melalui usaha keras yang ditunjukkan oleh jentera pilihanraya serta pihak-pihak yang membantu tanpa habuan wang ringgit.

'Keadilan dicorobohi'

"Rupanya kerjasama kita yang sebegini erat, sangat membuatkan pihak tertentu merasa irihati dan merasa bahang kepanasannya

"Kemuncak dari keangkuhan mereka ini adalah tindakan tanpa susila merampas kerajaan yang dipilih oleh suara majoriti rakyat yang telah sama-sama kita bina di negeri Perak Darul Ridzuan.

"Suara rakyat diketepikan dan semangat Perlembagaan dan undang-undang tidak dilaksanakan, manakala keadilan dicerobohi apabila tiadanya pemisahan kuasa dalam badan kehakiman.," katanya.

Abdul Hadi berkata, kerajaan yang sedang berbakti kepada rakyat telah direntap dengan "senjata peras ugut dan rasuah politik".

"Apa yang lebih parah lagi, bukan sahaja segala jenis peraturan Dewan dilanggari, bahkan kedudukan Dewan tempat bersidangnya DUN Perak dicemari dengan peristiwa rampasan kuasa yang kini menjadi bahan momokan masyarakat antarabangsa, dengan perbuatan tidak bertamadun dan bermoral.

"Tragedi ini merupakan satu episod hitam dalam sejarah politik di Malaysia, hasil daripada tindakan Umno dan BN yang gelabah, kerana semakin pudar pengaruhnya di hati rakyat Malaysia," tegasnya.

Datuk A Samad Said dan Datuk Hassan Ahmad Terima Anugerah Pejuang Bahasa


Bahasa seksa bangsa! Itulah slogan bahasa, Umno-Barisan Nasional menggantikan Bahasa Jiwa Bangsa bermula tahun 2003 lalu, kata Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said.

Justeru, rakyat harus bangkit dan sama-sama berjuang mengembalikan slogan lama yang menepati matlamat asal kemerdekaan iaitu memperjuangkan bahasa kebangsaan sebagai bahasa perantaraan.

“Saya luka hati kerana saya dapati bahawa pemerintah tidak menghormati pujangganya, tidak menghormati sastrawan Negara nya, tidak menghormati professor-professornya dan organisasi yang cuba mewaraskan soal perjuangan ini.

“Bagi saya, tahun 2003 adalah berakhirnya slogana ‘Bahasa Jiwa Bangsa’ dan bermulanya, slogana ‘Bahasa Seksa Bangsa’, jadi sekarangni kita berada dalam era itu, Bahasa seksa bangsa. Jadi saya akan terus berjuang untuk sampai kepada daerah Bahasa Jiwa bangsa semula,” katanya.

Datuk A Samad Said dan Budayawan, Datuk Hassan Ahmad menerima Anugerah Pejuang Bahasa daripada Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada majlis perasmian Muktamar PAS ke-55 di Stadium Melawati, Shah Alam, hari ini.

Beliau turut diserang dengan gas pemedih mata dan meriam air berasid sewaktu berarak bersama Gerakan Mansuhkan PPSMI menuju ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandum bantahan kepada baginda yang dipertuan agong pada 7 Mac lalu.

Sementara itu, Datuk Dr Hassan menyifatkan usaha mereka untuk memansuhkan PPSMI tidak sia-sia, malah mendapat sokongan ramai.

“Pada saya tidak ada kepentingan parti, bahasa merentas parti politik, kaum dan sebagainya, sebab kita menghadapi masalah rakyat, musuh Negara. Itu yang cuba kita pertahankan iaitu bahasa kebangsaan, bukan bahasa melayu.

“Bahasa kebangsaan ada fungsi lain, misalnya peranan perpaduan, menuntut ilmu yang sama dalam bahasa yang sama, misalnya orang-orang bukan melayu, cina, banyak yang telah Berjaya dalam system yang ada tu,” jelas beliau.

Datuk Hassan, bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka menolak penjajahan bahasa dan menganggap kemerdekaan bukan sahaja pada Negara, malah meliputi politik, ekonomi dan budaya.

Daya kepimpinan beliau dapat mengembleng tokoh-tokoh lain yang memimpin 148 badan bukan kerajaan, termasuk persatuan guru dan lembaga pengurus sekolah cina dan persatuan guru sekolah tamil untuk turut serta dalam Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP).

Anwar: Bersama Membawa Agenda Perubahan


Ketua Umum Parti KeADILan Rakyat Anwar Ibrahim dalam perutusan sempena muktamar PAS ke 55 di Shah Alam melahirkan rasa bangga terhadap perjuangan PAS dalam politik negara.

Menurut beliau Pas merupakan salah satu organisasi politik yang tertua di negara ini. Perjuangannya tercetus kerana mahu Islam dihayati oleh pimpinan negara, memastikan keadilan untuk semua dan menolak belenggu penjajah yang masih jelas kelihatan terhadap Perikatan ketika itu.

"Sosok seperti Dr Burhanuddin al Helmy, Prof. Zulkifli Mohammad dan Ustaz Abu Bakar al Baqir dari Gunung Semanggol menyuntik semangat kepada saya untuk terlibat bersama-sama memaknai perjuangan memerdekakan bangsa melalui wadah Abim," ujar beliau.

Tulisan Dr Burhanudin serta masyarakat dan Syariat Prof Zulkifli telah menyedarkan kami aktivis Islam ketika itu untuk bersikap merangkul dan tidak meminggirkan, walau apapun agama dan bangsa seseorang itu.

Jelas beliau lagi apa yang dinikmati PAS kini melalui perjuangannya dan tidak ada pihak pun yang berhak menafikan sumbangan PAS dalam menjalankan sistem demokrasi di Malaysia.

"Momokan ciptaan Umno-BN bahawa PAS tidak mungkin meraih sokongan masyarakat bukan Islam hanya tinggal sebagai mitos. Pilihan raya Mac 2008 membuktikan kerjasama Pas dengan Keadilan dan Dap merupakan pilihan terbaik buat rakyat Malaysia untuk melaksanakan Perubahan," kata beliau lagi.

Beliau berharap selepas muktamar ini, PAS akan dapat menjalinkan kerjasama yang lebih utuh dengan Pakatan Rakyat.

Pemuda UMNO hantar pemidato terbaik ke Manek Urai...Tapi Hantu Altantuya Tetap Kejar Presiden UMNO@BN akan Beruk Negara...!!!


BENTONG 5 Jun – Pergerakan Pemuda UMNO akan menghantar kumpulan pemidato terbaiknya dalam kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai pada 14 Julai ini.

Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata, kempen pilihan raya kecil itu merupakan ujian pertama kepada kumpulan pemidato tersebut yang baru diwujudkan oleh pergerakan berkenaan untuk menjelaskan pelbagai isu kepada pengundi di kawasan tersebut.
``Pemuda UMNO mewujudkan Unit Pidato dan Penghujahan Umum untuk melahirkan kumpulan yang mampu berpidato, berdebat dan berceramah kepada rakyat bagi menjelaskan isu-isu semasa dan dasar kerajaan,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan kursus asas Jentera Unit Pidato Pemuda UMNO di Institut Latihan Memperkasakan UMNO (ILMU) di Janda Baik dekat sini hari ini. - Utusan

MUKTAMAR PAS 55 - Warna-warna Hari Perasmian















FOTO REUTERS/Bazuki Muhammad (MALAYSIA RELIGION POLITICS)

Kenapa PAS Masih Kalah di Kampung2 di Terengganu



(DENGAN RUNTUHNYA STADIUM SULTAN MIZAN...ADAKAH RAKYAT TERENGGANU MAHU BERUBAH...SELAMA 1 TAHUN NYAWA SULTAN MIZAN DAN RAKYAT TERENGGANU DIPERJUDIKAN OLEH KERAJAAN UMNO@BN SETIAP KALI MAJLIS ATAU ACARA SUKAN DILANSUNGKAN....ADAKAN RAKYAT MAHU MENERIMA LAGI PIMPINAN YANG SANGGUP GADAIKAN NYAWA SULTAN DAN RAKYAT NYA)

Kepada PAS Terengganu, sila rawat kanser dalam PAS Terengganu dulu sebelum buat hal di peringkat nasional.

Meh sini aku nak bagitau, kenapa PAS masih tidak diterima di Terengganu dan akan tetap kalah walau dalam PRU 13, khususnya di pedalaman-pedalaman kuala berang, jerangau, besut.

Cubalah berjalan ke terengganu, negeri yang terbanyak kot masjid di Malaysia/ tak pun dalam guiness books of record.


Di Terengganu, ada...

- Orang UMNO Berimej PAS
- Orang PAS Berimej UMNO
- Papan tanda jalan diw bahasa - RUMI & Jawi

Huraian Orang UMNO Berimej PAS

- Mereka ini adalah tidak makan rasuah
- Mereka tidak suka sikap segelintir orang PAS TOTOK yang MEMULAUKAN mereka walau sekampung/ berjiran.
- Mereka pergi masjid, dengar kuliah agama dan qiamullail,
- Mereka mungkin pemilik-pemilik ladang sawit/getah yang hanya diusahakan oleh FELCRA, FELDA.(Buklan-bulan masyukkkkk)
- Mereka mungkin penerima wang ehsan atau sebarang wang bantuan dari kerajaan pusat/kerajaan negeri terengganu.
- Di fikiran mereka, hanya UMNO


TETAPI.. MEREKA TETAP UNDI UMNO!!!!

Huraian Orang PAS Berimej UMNO

- Mereka hidup mewah, rumah dan kereta besar.
- Mereka boleh dikategorikan PAS TOTOK kerana mereka sanggup MEMERANGI Orang yang tidak sefahaman dengan mereka.
- Mereka memulaukan orang UMNO walau sekampung/berjiran dengan mereka
- Mereka bersekongkol dengan UMNO untuk menjatuhkan lawan mereka di dalam parti.
- Mereka BODOH SOMBONG
- Kebanyakan mereka suka ampu tuan presiden PAS untuk diberi tugasan/kepercayaan/kedudukan.


INGATLAH PAS TERENGGANU, RAWATI DIRIMU DAHULU.!!!!

Stadium runtuh, konsultan atau BN 'cap ayam'?



INSIDEN keruntuhan bumbung utama Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Gong Badak, Kuala Terengganu, Selasa (2 Jun) lalu masih diperkatakan masyarakat, terutama di Terengganu. Selain ulasan dan pandangan pelbagai pihak masih diberi liputan lewat media cetak dan elektronik, isu itu juga masih memanaskan forum-forum informal dalam masyarakat.

Di mana saja wujud medan bual bicara, sama ada di anjung masjid dan surau, di atas wakaf dan hentian pengangkutan, di warung dan kafe, mahu pun di bengkel dan pejabat, cerita bumbung stadium runtuh meniti bibir rakyat. Pendek kata, hampir tidak ada warga negeri Terengganu yang mumayyiz dan akil baligh, yang tidak buta, pekak dan bisu, yang tidak ikut serta membicarakan isu tersebut.

Ia diakui pelbagai pihak sebagai isu besar dan menggemparkan. Sebab-musababnya sangat banyak. Pertama kerana kehadiran stadium itu terlalu hebat digemariuhkan, terutama oleh kerajaan Barisan Nasional (BN), sebermula tercetusnya idea pembinaannya sejak tahun 2004 lagi.

Penuh papan tanda besar

Bayangkan, hampir tiada lokasi strategik sepanjang beberapa jalan utama sekitar Kuala Terengganu yang tidak dipacakkan dengan papan tanda besar memaparkan gambar stadium yang bakal dibina itu. "Nak stadium? Impian Kini Menjadi Realiti!" begitulah lebih kurang bait tertulis di atasnya.

Kata-kata itu disertakan dengan empat gambar projek besar BN yang kononnya sangat-sangat diimpikan seluruh rakyat, sedangkan ia hanyalah pemuas nafsu serakah dan ego para pemimpin BN sendiri. "Nak universiti? Nak lebuh raya? Nak lapangan terbang?" papan-papan tanda itu memasyhurkan projek mega BN itu.

Sebab itu boleh dikatakan hampir tidak ada rakyat Terengganu yang tidak tahu kehadiran stadium baru di negeri mereka. Setahun sebelum bermulanya kerja pembinaannya, cerita mengenainya sudah bertebaran serata negeri. Hinggakan nyaris nak termuntah rakyat mengulangbacanya bertahun-tahun.

Kedua, liputan media mengenai pembinaannya agak menonjol. Kos pembinaan stadium itu dikatakan RM292 juta. Ia memuatkan kapasiti penonton sejumlah 50,000 orang. Selain menempatkan padang bolasepak, ia juga menyediakan gelanggang tertutup untuk prasarana boling dan skuasy.

Banyaknya TER ...

Uniknya, ada beberapa "TER ..." yang dimiliki stadium itu. Antaranya penggunaan spesifikasi TERmoden, TERkini dan berteknologi tinggi dalam pembinaanya.

Ia merupakan stadium pertama di Pantai Timur menggunakan rumput TERmoden dikenali sebagai 'cow grass'.

Sejarah lebih membanggakan bagi Terengganu ialah apabila SSMZA dikatakan stadium pertama di Asia menggunakan sistem bumbung tanpa kolum (space frame structure), yang mana kesemua 134 meter bumbungnya dibina tanpa tiang sokongan. Hebat! Hebat! Kalah semua stadium di Jepun, Korea mahu pun China. Tak usah disebut Thailand, Singapura atau pun Laos!

Ketiga, sebaik siap, stadium itu menjadi gelanggang utama temasya sukan tahunan yang paling berprestij dalam negara. Sukan Malaysia (Sukma) 2008 berpusat aktiviti utamanya di SSMZA. Maka cerita dan gambar pelbagai sudut stadium yang baru siap dibina itu memenuhi tidak sedikit ruang media dan turut menerobos ruang minda rakyat.

Keempat, lokasi kompleks sukan itu yang berdekatan dengan Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) menyebabkan ia menjadi tumpuan untuk tujuan lain. Bermula musim haji lalu stadium tertutup bersebelahan SSMZA dijadikan tempat para hujjaj berhimpun sebelum bertolak ke tanah suci dari LTSM.

Terlopong dengan hebatnya stadium

Maka budaya rakyat yang gemar mengerah seluruh anggota keluarga menghantar sanak-saudara yang nak berangkat ke Makkah membantu memasyhurkan lagi stadium yang serba canggih itu. Setiap yang hadir, walau pun bukan atas hasrat menyaksikan acara sukan, ternganga dan terlopong dengan keperkasaan binaan SSMZA dan keunikan struktur bumbungnya. Cerita ketakjuban mereka terhadap stadium itu dibawa balik ke segenap pelusuk negeri.

Sebab itu apabila pada Selasa lalu ia runtuh, berita mengenainya sukar lekang dari bualan masyarakat. Macam-macam luahan dan soalan timbul. Bagaimana mungkin stadium yang baru siap sudah runtuh? Macam mana boleh stadium yang sangat canggih runtuh juga? Belum pernah berlaku dalam negara kita kse seperti itu.

Ada yang pernah tengok stadium itu, belum puas menengoknya dan berniat menengoknya sekali lagi. Ada yang baru dengar cerita mengenai kehebatannya dan sudah pasang niat nak ke Gong Badak menengok sendiri struktur unik itu. Tahu-tahu ia sudah runtuh.

Setakat ini semua pihak yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dengan pembinaan SSMZA dipertanggungjawab dan dituntut memberikan penjelasan. Namun, masing-masing kelihatannya lebih berminat saling menuding jari.

Apa yang dapat difahami dari kenyataan pelbagai pihak itu, projek ini adalah di bawah kerajaan negeri Terengganu, bukan kerajaan Pusat. Bagaimana pun keaiban atas keruntuhannya turut ditanggung negara.

Sudah banyak aduan

Selaku ketua kerajaan negeri, Dato' Ahmad Said menjadi orang paling "panas telinga". Beliau mendedahkan telahpun beberapa kali memberi amaran kepada pihak bertanggungjawab mengenai kebimbangannya atas tahap keselamatan bumbung stadium itu. Malah, katanya, kerosakan itu telah pun beliau sedari sejak hari perasmiannya pada 10 Mei 2008 lalu.

Ahmad juga mempersoalkan ketelusan cadangan dan kelulusan daripada juruperunding yang memeriksa struktur stadium berkenaan kerana mereka dilantik pihak kontraktor. Sedangkan pada pandangannya pemilihan itu sewajarnya diputuskan Jabatan Kerja Raya (JKR).

"Konsultan yang buat pemeriksaan ini dilantik oleh kontraktor sendiri. Macam mana konsultan itu nak buat pemeriksaan terperinci (termasuk menolak apa yang dibuat kontraktor) sebab dia pun dibayar oleh kontraktor? Sebab itu struktur bangunan seperti ini perlu diperiksa oleh juruperunding bebas," Ahmad meluahkan rasa tidak puas hatinya.

Ungkapan itu bagaikan tidak cukup memuaskan baginya menerangkan perasaan bengangnya atas insiden memalukan itu, menyebabkan beliau tidak segan melabelkan pihak terbabit sebagai 'cap ayam'.

"Sebab itu sekarang ini banyak kita tengok projek yang tak berjalan dengan sempurna kerana konsultannya 'cap ayam'," Ahmad menzahirkan keperibadiannya yang sebenar.

Istilah 'cap ayam' adalah antara label yang laris digunakan di Terengganu. Ia bermaksud koman, tidak berkualiti atau tidak professional, malah tidak boleh digunapakai.

Dalam keadaan yang ada, memang mudah bagi Ahmad melonggokkan kesalahan pada pihak lain. Apatah lagi beliau tidak terlibat dengan idea pembinaan SSMZA dan kerja awalnya, termasuk pemilihan kontraktor dan konsultannya.

Bagaimana pun, sepertimana diakuinya sendiri bahawa kelemahan dan kerosakan pada binaan stadium itu telah pun disedarinya sejak tahun lalu, mengapa beliau sendiri mengambil masa terlalu lama memastikan ia diperbetulkan?

Apakah label 'cap ayam' itu tidak wajar turut diberikan kepada kerajaan BN yang seolah-olah tidak berupaya mengarahkan tindakan segera jabatan, agensi dan semua pihak terlibat dengan projek itu memperbaikinya?

Jika konsultannya dikatakan 'cap ayam', kontraktor yang melantiknya juga 'cap ayam'. Maka bukankah kerajaan yang memilih kontraktor itu juga 'cap ayam'?_

Buka keahlian bukan Islam antara 6 strategi perkukuh PAS - Hadi

Oleh G. MANIMARAN dan ARIFFUDDIN ISHAK
Barisan kepimpinan tertinggi PAS pusat ketika majlis perasmian muktamar parti kali ke-55. Turut hadir, Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Timbalan Presiden, Nasharuddin Mat Isa dan pemimpin-pemimpin kanan parti. Foto THE STAR Oleh: NORAFIFI EHSAN.

SHAH ALAM: PAS memulakan Muktamar Tahunan Ke-55 pagi ini dengan menggariskan enam strategi, antara lain mahu menampilkan satu imej dan citra sebagai parti Islam yang sentiasa bersedia untuk berdepan dengan apa jua cabaran semasa dan mendatang.

Sehubungan itu, Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, PAS perlu menampilkan satu pendekatan imej yang bersifat 'usuliy' dari segi prinsip-prinsip perjuangan, 'mu’asirah' dari segi kepimpinan dan organisasi-jentera, 'istiqbaliy' dari segi persiapan dan kesediaan untuk menggempur senario perjuangan masa depan. Selain itu, Hadi yang menerajui PAS sejak 2002 berkata, beliau mahu semua peringkat ahli parti memperkukuhkan ukhuwwah, mahabbah dan persaudaraan dalam saf jemaah khususnya di peringkat kepimpinan serta aktivis parti sehingga ke seluruh akar umbi. "Arahan ini juga termasuk memperkukuhkan Kelab Penyokong PAS sehingga kebersamaan mereka dalam perjuangan PAS dapat terus diperkasakan," katanya.

Malah, Ahli Parlimen Marang itu berkata, pihaknya ingin memimpin perubahan dalam negara ini dengan Islam.

"Semua petugas parti perlulah mencari formula dan ruang yang ada untuk menonjolkan kepimpinan Islam dalam segenap segi kehidupan dengan cara yang penuh hikmah dalam menangani harapan rakyat dari pelbagai kaum, agama dan budaya serta terus kekal dengan iltizam disiplin yang tinggi supaya tidak goyah oleh perancangan jahat musuh," kata beliau dalam ucapan dasar bertemakan Islam Memimpin Perubahan.

Tiga strategi lain yang diketengahkan Hadi ialah:

- Melaksanakan mesej dakwah secara muwajahah silmiyyah, dengan bersedia berdialog, bermuzakarah dan berdebat dengan sesiapa sahaja demi merealisasikan tema Islam Memimpin Perubahan.

- Terus-menerus memperkasakan parti dan mempersiapkan kepimpinan PAS bagi menangani cabaran persaingan yang semakin sengit dari segi tuntutan intelektual dan mendepani permasalahan negara dalam konteks global.

Para pimpinan ulama PAS juga perlu berani berijtihad bagi menangani polemik-polemik baru dalam urusan perundangan dan kancah politik yang serba mencabar ini.

- Mengeratkan persefahaman dan keserasian setiakawan dan kelancaran bekerja di semua peringkat dalam Pakatan Rakyat sehingga benar-benar dapat menyerlahkan kredibiliti dan perpaduan Pakatan Rakyat khususnya di semua negeri-negeri yang kita tadbir bagi bersiap sedia untuk menempah kejayaan yang lebih besar dalam pilihan rata umum ke-13.

Hadi: Bersih nama PM dalam isu Altantuya...Sampai ke China pun hantu Altantuya kejor Yeop...!!!



Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengulangi gesaan kepada kerajaan agar mengambil tindakan terhadap beberapa media asing yang mencemarkan imej perdana menteri dengan skandal kontrak pertahanan dan kes bunuh Altantuya Shaariibuu.

Tanpa menyebut nama Datuk Seri Mohd Najib Razak atau kes khusus yang dihadapi pemimpin negara itu, presiden PAS dalam ucapan dasarnya di muktamar pagi ini berkata:

"PAS ingin menggesa pihak kerajaan untuk mengambil langkah berani dengan memulakan tindakan (undang-undang) bagi membersihkan pemimpin utama negara yang dipaparkan oleh media asing sebagai mempunyai bebanan kes rasuah dan jenayah.

"Tindakan saman ini adalah perlu supaya imej Malaysia yang tercalar akibat berita yang sangat memalukan ini dapat dipulihkan."

Abdul Hadi bersama dua lagi tokoh utama Pakatan Rakyat - Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang masing-masing bagi pihak PKR dan DAP - membuat gesaan yang sama kepada Yang di-Pertuan Agong sebelum Najib dilantik perdana menteri keenam, 3 April lalu.

"Sekiranya tindakan pembetulan ini tidak diambil, maka sebenarnya maruah dan masa depan negara akan menjadi bahan momokan masyarakat dunia," kata Abdul Hadi di depan kira-kira 3,000 perwakilan, pemerhati dan tetamu jemputan.

PAS melangsungkan muktamar tahunan ke-55 selama tiga hari sehingga Ahad di Stadium Malawati, Shah Alam.

Mengulas kemelesetan ekonomi dunia, Abdul Hadi menyifatkan BN masih mengalami "sindrom sangkalan" terhadap amalan urus tadbir yang rakus, boros dan sarat dengan penyelewengan.

PAS turut mencadangkan penggunaan dinar emas menangani ketidaktentuan ekonomi dan mengelakkan inflasi akibat perbuatan mencetak wang kertas.

Sementara itu, presiden PAS turut menegaskan perlu kefahaman Islam yang sebenarkan digunakan untuk menafsirkan maksud agama dalam Perlembagaan Persekutuan supaya keadilan Islam dapat ditegakkan.

Katanya, walaupun Umno meminda perlembagaan beberapa kali, tetapi tindakan itu "seperti tikus membaiki labu" demi mengekalkan kuasa politiknya semata-mata.

Mengulas soal penyertaan bukan Islam dalam parti itu, Abdul Hadi berkata, anggota-anggota Kelab Penyokong PAS (KPP) perlu menjalani program orientasi bagi memahamkan mereka perjuangan PAS.

Beliau mencadangkan pindaan perlembagaan bagi menaiktarafkan kelab itu sebagai sebuah dewan di samping Dewan Ulama, Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat.

Mengulas peranan tiga sayap parti, Abdul Hadi meminta penglibatan veteran PAS yang tidak lagi memegang jawatan dalam parti digembleng dan diinstitusikan.

Katanya, ia bertujuan supaya mereka yang mempunyai pengalaman yang banyak dapat terus menyumbang kepada parti. Dewan Ulama diminta melaksanakan tanggungjawab ini.

Sementara Dewan Muslimat pula diminta tidak mengesampingkan program ilmiah dan hiburan bagi mendekati generasi muda.

Katanya, kecenderungan sesetengah generasi muda kepada program-program yang berbentuk hiburan harus terarah dan dipimpin. Hiburan yang mendidik dan membina kekentalan jiwa taat kepada Allah SWT harus dipupuk.

Abdul Hadi juga menggesa Dewan Pemudanya "mengakhlakkan" program-program hiburan, sosial dan sukan yang selama ini dianggap berada di luar ruang lingkup kegiatan parti.

"Usaha ini perlu bukan sekadar untuk tujuan politik, tetapi lebih utama untuk melaksanakan tugas 'penyelamat' bagi mengeluarkan mereka daripada keruntuhan akhlak serta hanyut dalam hiburan di luar batasan agama," katanya dalam ucapan bertemakan 'Islam Memimpin Perubahan.'

"Dewan Pemuda perlu menggiatkan program tarbiyah kepada anak-anak muda untuk mencapai sekurang-kurangnya dua tujuan; pertamanya melahirkan generasi pemimpin yang akan meneruskan perjuangan yang panjang ini dan kedua; melahirkan penyokong dan penggerak yang menghayati perjuangan parti untuk menegakkan Islam."

Selain tokoh-tokoh utama Pakatan Rakyat dan pemimpin politik, tokoh-tokoh sastera yang terlibat dalam Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP), yang menggerakkan demonstrasi besar awal Mac lalu, turut hadir.

Pengerusi GMP Datuk Dr Hassan Ahmad dan Sasterawan Negara Datuk A Samad Said malah dikurniakan "Anugerah Pejuang Bahasa" dalam satu majlis ringkas selepas ucapan dasar tersebut.

Kemeriahan muktamar bermula seawal jam 8 pagi tadi apabila ahli dan penyokong PAS membanjiri kawasan sekitar stadium menyebabkan jalanraya di kawasan sekitarnya agak sesak.

Bagi ahli yang tidak terlibat sebagai perwakilan atau pemerhati, mereka menghabiskan masa berlegar-legar di puluhan gerai makanan dan jualan di sekitar stadium tertutup itu.

Walaupun muktamar kali ini mempertandingkan jawatan tertinggi parti, termasuk timbalan presiden, tidak kelihatan tanda-tanda kempen secara agresif seperti Umno, akhir Mac lalu.

Suasananya tenang dan para perwakilan pula dilihat ceria. Beberapa calon yang bertanding dilihat hanya bersalaman dan beramah mesra dengan perwakilan.

Bagaimanapun, calon timbalan presiden Datuk Husam Musa dilihat lebih popular di kalangan wartawan yang ingin mendapatkan komen apabila ada masa terluang.

Keadaan ini berbeza dengan penyandang jawatan itu Nasharuddin Mat Isa dan seorang lagi calon, Mohamad Sabu.

Kira-kira 80 wartawan dan jurugambar, termasuk media asing, membanjiri muktamar untuk membuat liputan.

Kerjasama erat Pakatan Rakyat dicemburui Umno/BN - Presiden PAS




SHAH ALAM, 5 Jun (Hrkh) - Kerjasama erat yang diperlihatkan parti-parti dalam Pakatan Rakyat amat dicemburui parti lawan yakni Umno/BN, tegas Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam Ucapan Dasar sempena Muktamar PAS Pusat kali ke-55.

Ucapan itu disampaikan Ustaz Hadi di hadapan perwakilan dan pemerhati sempena muktamar ke-55 hari ini.

Menurut Ustaz Hadi, sepanjang tempoh setahun selepas Muktamar di Ipoh Perak, pelbagai imej politik dilakarkan dan pelbagai pergolakan politik berlaku, sekali gus menjana perubahan lanskap politik negara.

Pakatan Rakyat telah berhadapan dengan beberapa pilihan raya kecil � bermula dengan Parlimen Permatang Pauh, Parlimen Kuala Terengganu, Parlimen Bukit Gantang, Dewan Undangan Negeri Bukit Selambau, Batang Ai dan Penanti dan akan bertemu lagi di Manek Urai.

Beliau menegaskan, kesemua pilihan raya ini sama-sama hadapi dengan semangat kerja kuat dan keserasian setiakawan Pakatan Rakyat yang tidak pernah luntur.

"Sekali lagi saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada rakyat yang telah celik, kerana hasil maklumat yang dimerdekakan ke atas mereka oleh sumber Media Baru, sehingga memilih Pakatan Rakyat dalam pilihan raya kecil itu.

"Kejayaan ini tidak akan mampu kita capai tanpa usaha keras yang ditunjukkan oleh jentera kita dan semua pihak yang sama-sama membantu tanpa habuan wang ringgit.

"Rupanya kerjasama kita yang sebegini erat, sangat membuatkan pihak tertentu merasa iri hati dan merasa bahang kepanasannya," kata Presiden PAS.

Kemuncak daripada keangkuhan dan iri hati itu, Umno/BN melakukan tindakan tanpa susila, Umno/BN merampas kerajaan yang dipilih oleh suara majoriti rakyat yang telah sama-sama dibina di negeri Perak Darul Ridzuan, ujarnya.

Ustaz Hadi juga menyatakan Umno/BN telah mengetepikan suara dan semangat Perlembagaan menyebabkan tiadanya pemisahan kuasa dalam badan kehakiman.

Katanya lagi, kerajaan Perak pimpinan Pakatan Rakyat yang sedang berbakti kepada rakyat telah direntap dengan senjata peras ugut dan rasuah politik.

"Apa yang lebih parah lagi, bukan sahaja segala jenis peraturan dan �standing order� Dewan dilanggari bahkan kedudukan Dewan tempat bersidangnya Dewan Undangan Negeri Perak telah dicemari dengan peristiwa rampasan kuasa," katanya.

Tragedi ini merupakan satu episod hitam dalam sejarah politik di Malaysia, kata Ustaz Hadi lagi.

Begitupun kuat cabaran dan ugutan yang dihadapkan ke atas PAS dan rakan-rakan Pakatan Rakyat, kerjasama erat yang terjalin tetap utuh menyebabkan lawan cemburu, katanya.

Justeru beliau mengingatkan kerjasama itu perlu diperkuatkan dengan temannya, PAS sendiri mendepani perubahan dengan tema 'Islam Memimpin Perubahan'. - mns_

Ucapan Dasar Presiden ISLAM MEMIMPIN PERUBAHAN DI MUKTAMAR TAHUNAN PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) KE-55, 2009

( SILA KLIK TAJUK )

Pendedahan Salah Guna Kuasa Dan Rasuah Di Kelantan

DATO’ SHKORI MOHAMED, HOE TIN TIK DAN DATO’ KAMARUDIN AWANG, THE THREE STOOGES OF KELANTAN.
Dato’ Shkori patut diberi taitel “Raja” Shkori. Ini adalah kerana segala suruhannya tanpa dibantah oleh pegawai kerajaan yang lain. Misalnya Pengarah Tanah dan Galian (PTG) serta kakitangannya mengambil tindakan terhadap sebuah lombong Manganese di Gua Musang. Ini adalah atas titah perintah “Raja” Shkori. Pajakan Melombong ini akan dirampas dengan alasan tidak mengikut peraturan.

Pelik bin Ajaib, Dato’ PTG begitu strict menjalankan tugas sehinggakan Pajakan Lombong hendak dirampas. Padahal Dato’ PTG sendiri kelihatan berjumpa “Tengku” Ho Tin Tik untuk menerima “gaji” bulanan. Pelik juga bagaimana pegawai kerajaan boleh menerima gaji selain daripada kerajaan. Tetapi jika difikirkan tidak mustahil, kerana ia diberi oleh seorang yang berkuasa di Gua Musang iaitu “Tengku” Ho Tin Tik. Ia mungkin “halal” dan mungkin juga ada disebut dalam Perintah Am Kerajaan.

Dato’ PTG ini adalah anak didikan Raja Shkori, beliau juga bekas Ketua Jajahan Gua Musang. Dato’ Shkori sebagai Pegawai Kewangan Negeri (PKN) sekaligus ahli MMK dan Dato’ Kamarudin sebagai PTG, saling lengkap-melengkapi

Lagi satu peliknya, Pajakan Melombong belum dirampas, hulubalang-hulubalang di bawah Tengku Ho Tin Tik sudah membawa jentera-jentera ke kawasan tersebut untuk melombong. Ini juga mungkin lesen melombong mi segera telah dikeluarkan atas titah perintah Dato’ Shkori. Perkara ini boleh dilakukan oleh Hoe Tin Tik dengan perlindungan yang diberi oleh Pengarah Tanah dan Galian dan Pegawai-Pegawainya.

Maka lihatlah betapa berkuasanya Dato’ Shkori dengan anak didikannya di dalam Pejabat PTG dan juga di Pejabat Tanah. Beliau bertambah kebal dengan sokongan yang tidak berbelah bagi oleh “Tengku” Ho Tin Tik yang tidak berdaulat.

Puteri kesayangan Dato’ Shkori iaitu Nurul Huda juga sedang bekerja Pengurus Pentadbiran dengan Ceramic Materials Supply (CMS) di Gua Musang iaitu syarikat naungan “Tengku” Ho Tin Tik. Tujuannya adalah untuk memastikan habuan Dato’ Shkori dipenuhi oleh CMS. Bukannya untuk kepentingan Yayasan Kraftangan.

Pada masa yang sama, YB Dato’ Mohd Aiseri B. Alias selaku Setiausaha Kerajaan (SUK) turut menjadi mangsa kepada kerakusan Dato’ Shkori. Dato’ SUK telah dicerca dan diburuk2kan oleh Dato’ Shkori dari semua sudut dengan tujuan supaya Dato’ SUK meletak jawatan. Ini membuka lebuhraya baru untuk beliau memegang jawatan SUK dan secara tidak langsung menambah level kuasa yang sedia ada.

Cukup setakat ini untuk berseloroh. Dato’ Shkori dan Dato’ Kamarudin tidak layak menjadi pegawai awam, kerana kedua-dua mereka ini disyaki mengamalkan rasuah dalam kehidupan harian mereka. Kedua-dua mereka ini sanggup menjadi hamba kepada Ho Tin Tik, seorang muflis yang sanggup mencemarkan nama DYMM Raja Perempuan Negeri Kelantan.

Future of Malaysia is Pakatan, says Saifuddin


By Lee Wei Lian, The Malaysian Insider

This is where we quarrel, we argue, we debate in order to make sure they can understand the policy of your party. You cannot be emotional. You have to be short, precise and articulate.

KUALA LUMPUR, June 5 — In the first part of the The Malaysian Insider's interview with PKR's election director Saifuddin Nasution last week, he talked about the outcome of the Penanti election. As expected, his party won, but he had hoped for PKR to get 7,000 votes, 1,000 more than the actual result. He says the party is analysing the result but can only talk about it after he presents it to the party leadership on June 7.

Meanwhile, in the second instalment of the interview, the former Umno leader and political secretary to Datuk Seri Syed Hamid Albar talks about how he was relieved to find that support for Pakatan Rakyat (PR) was not affected by negative press and how the informal coalition is heralding a new, more open political culture.

As election director, he talks about his job, his plans about writing a book on winning elections as well as the differences he has observed in the way Umno and PKR run their election campaigns.

The Malaysian Insider (TMI): Have you listened to the tape from independent candidate Aminah Abdullah?

Saifuddin: Yes I listened to it and how they (Aminah and the two PKR men) badmouthed others. I think I have some credibility to touch on it. I have been in PKR since its inception. I was among the first supreme council members back in April 1999 when we first formed the party.

For the last 10 years, these things have been happening not only in Penang but also other states. Why? Because who are the people and their background? Some are ex-Umno, myself, Azmin Ali, Anwar Ibrahim. We are ex-Umno. You also have activitists from NGOs. Irene Fernandez, Tian Chua, R. Sivarasa. You also have a group of people who are just purely reformists. They don't care about politics. They just looked after the family, go to office and get a salary.

But after what happen to Anwar, the came in with no political experience. You also have academicians like Dr Mohd Noor Manuty. Differences here and there. People from the Umno or other parties, they are politically expedient. They can handle it well. People who are from NGOs or academics, they are very idealistic.

So when you listen to the tape, to me this is normal. The most important thing for leaders is how you manage differences. That is why I admire how Anwar handles it, not only in PKR but PR. How does he handle differences between (PAS president) Hadi Awang and (DAP strongman) Lim Kit Siang? I remember going through heated arguments involving fundamental issues before we came up with an agreement, like the position of the constitutional monarchs, Islam as the official religion and the Malay language.

Anwar told me one day that in one of his meetings with Tengku Razaleigh a few months back, Razaleigh said that he admires Anwar and said that “you did what I failed to do in Gagasan Rakyat (DAP and Semangat 46) and Angkatan Perpaduan Ummah (PAS and Semangat 46), because I failed to get a consensus on these issues of language, the Rulers and religion.”

In Barisan Nasional (BN), my last post was Umno Youth secretary and BN National Youth secretary. That time we had Ong Tee Keat, Chan Kong Choy, Zahid Hamidi and Hishamuddin Hussein. I experienced being in meetings together with them. The BN tendency is that they try to pretend there is no problem, they will sweep the problem under the carpet, they dare not face it.

But now in PR, the secretariat level is where most of the arguments happen. Representing PKR is me, Azmin Ali, Datuk Johari Abdul and Mustafa Kamil. We have Tony Pua, Liew Chin Tong and Anthony Loke representing DAP. And Kamaruddin Jaafar, Dr Dzulkefly Ahmad and Dr Hatta Ramli representing PAS. This is where we quarrel, we argue, we debate in order to make sure they can understand the policy of your party. You cannot be emotional. You have to be short, precise and articulate. That is how we came up with a PR budget within 3-4 days after Pak Lah presented the national budget.

To me this is the future of Malaysia. You don't come up with a statement without thinking about other people's feelings. We are very guided. Sometimes there are incidents like when Karpal (Singh) demanded Anwar resign. Even in Parliament, Anwar can still go to Karpal. This is the new political culture where people dare to criticise the top leadership. You think that the BN component parties, they dare to criticise (Prime Minister) Najib Razak?

In PR, I believe we have the opportunity to start a new political culture so I believe this is the future party for Malaysia. If we manage PR properly, you are strengthening the pull factor. And what is happening in BN is it is strengthening the push factor. You can see what is happening in PPP, MIC, even component parties in Sabah and Sarawak.

I don't say that all PR MPs are perfect. Some are clowns, I know. But overall, they will look at us, even the government servants, that we are better prepared. We do our homework. We give very sharp, intelligent arguments and are very diligent. They can see that. If you go to the Parliament library during lunch time, you can see our MPs doing homework there. Or you can chat with the researchers in Parliament. Who fills up the blue form to ask for more information?

TMI: Is there any plan to register PR as a political party?

Saifuddin: You need to have a certain number of parties before you are allowed to register. Three is not enough. We need to have five to seven or something like that. Time will come where we will have more (parties in the coalition). Especially with parties from Sabah and Sarawak. Now we are comfortable having this loose coalition or political pact. The basic understanding is that when you go for elections, we have agreed to challenge BN one to one. That's it.

We have also distinguished the areas for each political party, other parties should not demand for it. For example, Permatang Pauh. It is so special to PKR. Or Marang for PAS. Or Tanjung or Kota Melaka for DAP. We call it distinguished areas. And if you are an incumbent others should not ask for it.

We also look at the winnability factor. We have come up with clear guidelines. So when we go for negotiations, we are guided by this.

TMI: But then PAS Youth wanted to contest Penanti.

Saifuddin: Before the establishment of PKR, this was a PAS stronghold. That is a fact. We won this seat via a by-election in 1999 through Rahman Talib, our permanent chairman. In 2004, we lost. In 2008, we won it back. Because of that, PAS said why don't we ask for the seat? But they followed the proper channels. The grassroots wrote a letter to the state chief who wrote a letter to Hadi who brought it up in the political bureau meetings. And we discussed it in PR. Finally we decided on the status quo. It is a challenge to satisfy everyone in a political organisation and two or three of them chose to voice it out through the media.

But for the long term, we are looking at the bigger agenda, to strengthen PR and take over the government in the next election. But PAS is supportive. PAS director of elections Mustafa Ali and deputy president Nasharuddin Mat Isa will have high tea with the voters. Penang PAS state chief Ustaz Salleh called me and asked for (PKR candidate) Mansor to join them.

TMI: I can see the cohesiveness between top PR leaders but will the PAS supporters follow their leader's example?

Saifuddin: What is the difference between PAS and DAP and PKR? PAS is very regimented. Once you go in, you have to go through a series of training. I was trained by PAS when I was a student. They have a standard syllabus. Among things they really stress is loyalty to the leaders. First loyalty to God, loyalty to the Prophet, loyalty to the Quran and loyalty to party leaders so long as party leaders do not commit mistakes or sins. Every single member has to go through this. Once the instruction comes from Hadi or other top leaders, they abide by it.

In the last muktamar, you can see the debate was based on the motion by the Dewan Pemuda on whether PAS should remain in the PR. Those who were against the idea orchestrated the speakers. The first speaker was an ulama Zawawi, who is a hardliner, pro-muqabalah and pro-Umno. They were not allowed to put up speakers who were pro-PR. It was a one-sided argument. When it came to the wrap up, the permanent chairman invited the deputy Mursyidal Am Haron Din, who is also pro-muqabalah, to speak. But Nik Aziz, the Mursyidul Am was there, you should invite him, not the number two. But still they invited Haron Din. So they thought when it came to voting, the pro-muqabalah, pro-Umno would win. What they never expected was that before the voting, Nik Aziz would step up and ask for time to give a speech. He gave a beautiful speech. What happened after that — a standing ovation. Even though the debate from morning till evening was one sided, it needed only one person — Nik Aziz —to neutralise it.

TMI: Are you already looking at the Manek Urai by-election?

Saifuddin: Yes. Manek Urai is just next to my constituency of Machang. Datuk Seri (Anwar) just asked me to arrange a programme for him one day before nomination day. During the campaign period, he hopes to take part in the campaign for two-three days. So I have to mobilise PKR members in Kelantan.

TMI: How does cooperation work among PR parties?

Saifuddin: If the seat is contested by PAS, the campaign will be led by PAS and we will be invited. Our role is just to complement. We will follow the campaign strategy outlined by PAS. Same like here. PAS leaders who come here have to inform me.

In Manek Urai, you have close to 13,000 voters and nine polling districts. In the last election, PAS only lost one. So it is a safe seat for PAS actually. But this is a remote area, we call it Ulu Kelantan. There is no township there. We are looking forward to reciprocating what PAS has done to help us here.

I have the advantage of knowing almost all the top leaders in PAS. I have a very good working relationship with Tuan Guru Nik Aziz because I happened to work in a state department chaired by Nik Aziz. I had a board of trustees that included, among others, Husam (Musa) and I was the CEO. I also know Hadi, Mustafa Ali, Kamaruddin Jaafar and they know me. It's easy for me to communicate with them.

TMI: Why were you working there?

Saifuddin: After I lost the 2004 election, I was jobless. Kelantan said, well you have experience, you have good networking, why don't you come and work in a state government in Kelantan? So I said, OK, no harm.

TMI: What is the job of election director?

Saifuddin: The job description is very clear. The election director has to plan the entire campaign and make sure the execution is smooth. He also has to adjust the campaign to suit local conditions. He also has to coordinate the election directors from different states who will be put in charge of different polling districts.

The director has to make sure mobilisation is good, and work with the strategy and communications directors and ensure that the different party wings — supreme council, women and youth — don't work in isolation.

It involves a lot of logistics, like setting up of the operation centres and making sure everything is prepared, even things like drinks and simple food so that when party workers come in, they have something.

We are not like Umno and BN. In PR, the director must be hands on and not only delegate. He has to be part of the working team. I was in BN for 9 years. I was political secretary to Syed Hamid Albar when he was law minister and also defence minister.

I worked for him in 1995 in the general election in Kota Tinggi so I know exactly how the BN machinery works. I took part in by-elections as well.

The BN election machinery, normally they rely on government departments to help — the Health Department, Education Department, Biro Tata Negara, military intelligence, police special branch. So they tend to be complacent. If they have 10 tasks to do, they will leave eight to the government departments. They will only handle two things — normally things related to finance and budgets.

As a result, now when we keep on telling people that elections means party vs party, not party vs government machinery, you can see how they have a handicap in this sense.

The election director is also answerable to the party president and political bureau. My reporting line is to the party president and political bureau. So you have responsibility and accountability as well.

You need to train party workers. Azmin (the previous election director) put up a very good system. I fine tune and polish. My ultimate aim is to come up with a manual on how to win an election in Malaysia. I am crystal clear on what are the activities involved.

TMI: What surprised you about Penanti?

Saifuddin: I have been here the last 3 weeks. What surprised me is BN's decision not to contest. BN is always the favourite in elections, but now they are underdogs. Another thing that surprised me is that since March 2008, the level of support is still intact when there is so much negative publicity and propaganda on the state of PR.

Like the issues of corruption which involved the Selangor mentri besar and the special assistant to the MB, the crossovers in Perak, and here in Penang, where negative propaganda is that Chief Minister Lim Guan Eng is sidelining the Malays and that there is no development in Kedah and Kelantan.

So for last 1½ years, some will feel that it might affect the PR. But when I came here and did a sampling and asked open-ended questions, I saw that the support remained intact. That I relate to the political maturity of the people. This really surprised me and sometimes when I see how aggressive the negative campaigning is towards us, I feel scared that this will affect our support. In the case of Penanti, I don't see that happen here.

TMI: What have voters been telling you?

Saifuddin: They feel that the vacuum in the Malay leadership in Penang is huge and they are putting high hopes on PKR, especially Anwar, so that really glues them to support PKR. I spent time praying with people in the mosque and they tell me that they are very concerned about the future of Islam and Malays in Penang. They are worried of that situation, but they don't have much choice as they feel their only hope is Anwar.

Fence sitters are restless in the sense that they have been patient enough waiting for for 50 years for Umno and BN to help the Malays in Penang. When we discuss the NEP or Malay agenda or whether Umno can help the Malays, a big percentage, 70 per cent, said no. When you talk about the Malays in Penang, you talk about poverty, joblessness and landlessness.

TMI: What do BN or Umno supporters tell you?

Saifuddin: People in Penanti have a perception that the JKKK (Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung) is now more effective and serves everybody. Previously, they said the JKKK only helped their own families. Previously, the head of JKKK was the Umno branch chief. You give them power to distribute projects, for example, tar roads or paint suraus, they normally give it to their relatives. But now no.

TMI: Is it easy to tell an Umno supporter or fence sitter?

Saifuddin: Elections in Malaysia are very much constituency based. If you are one of my party workers, I station you in one polling district which has five localities. Each locality has, for example, 69 voters. With the help of the locals, you will surely know, who are these 69 people. They will know this kampung, this jalan, this lorong, this is Pak Mat, his name is Ahmad Abdullah, and this is an Umno stronghold. So you tick Umno. Then you know Aminah, she is a single mother, we've helped her before so she's with us. So you tick PKR. The locals will know because they have lived together for years. This is a very micro process. But you can do it if you have enough manpower.

TMI: What are the statistics of the Penanti by-election campaign logistics?

Saifuddin: Since Umno is not contesting, we have put up 3,000 flags.

TMI: How many flags if Umno is contesting?

Saifuddin: 10,000. We have one main operation centre for each polling district and 41 posts. We have 50 to 100 party workers coming from each state, so I can say we have between 500 and 1,000 workers. And more will be coming.

TMI: What about the budget?

Saifuddin: This time, it is very small, not more than RM50,000.

TMI: That sounds very efficient.

Saifuddin: Well, we can get subsidised prices for the rental of canopies from party supporters. They may normally charge RM200 per day but for us, they may charge only RM100 for the whole campaign period.

Satu Lagi Perojek BN aka Beruk Negara : Kolam Renang Batu Burok bocor?...Projek Sukma Yang Sama Dengan Stadium Tengku Mizan...!!! Sape Nak Jawap ni...

KUALA TERENGGANU - Kompleks Akuatik Terengganu yang terletak di Batu Burok, dekat sini, menempatkan kolam renang yang dikenal pasti sebagai projek ‘merbahaya’ serta boleh mengancam keselamatan orang awam.

Ia adalah antara tiga projek mega yang akan disiasat oleh pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) atas arahan Menteri Besar Terengganu, Dato’ Ahmad Said selepas tragedi bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin runtuh, pada 2 Jun 2009 lalu.

Tiga belas buah gerai makanan dan minuman yang dibina di sisi Kompleks Akuatik terletak dibawah kolam renang, merupakan kawasan paling berisiko.

Tinjauan Buletinonline, ke kawasan tersebut mendapati bahagian belakang gerai terbabit digenangi air.

Para peniaga yang mengusahakan gerai-gerai berkenaan mendakwa, air yang bertakung itu adalah air dari kolam renang yang meresap turun melalui dinding.

Encik Abdul Rashid Abdul Wahab, 44, berkata gerai-gerai berkenaan mula dibuka kepada orang ramai sejak bulan April lalu.

Menurutnya, pada awal perniagaan tidak terdapat tanda-tanda ‘kecacatan’ (rosak) tetapi ia berlaku sejak sebulan lalu.

“Saya bimbang juga sejak sebulan ini terdapat limpahan air yang meresap masuk memenuhi ruang kaki lima di belakang gerai kami.

“Saya yakin dan percaya itu air limpahan dari kolam renang yang berada di atas gerai kami yang sedang menjalankan perniagaan ini,” ujarnya kepada Buletinonline, semalam.

Beliau menggesa kerajaan negeri segera menyiasat serta memaklumkan status keselamatan bangunan kepada para peniaga di sini.

Katanya, kebimbangan jika berlaku kejadian yang tidak diingini seperti bumbung Stadium Sultan Mizan yang runtuh, pada 2 Jun lalu.

Seorang peniaga lain, Cik Siti Hajar Nadia, 23, berkata mula-mula menjalankan perniagaan tidak berlaku limpahan air tersebut.

Katanya, sekarang semakin ketara dan membimbangkan para peniaga di gerai terbabit.

“Saya minta pihak kerajaan atau yang bertanggungjawab segera melihat masalah ini sebelum terjadi sesuatu,” ujarnya.

Beliau yang menjalankan perniagaan makanan dan minuman berasaskan ‘seafood’ (makanan laut) turut menggesa supaya kerajaan membuat perisytiharan segera berkaitan status keselamatan kawasan berkenaan.

(VIDEO KLIK TAJUK UTAMA)

Tak Kan Dewan Ulamak Mahu Yang Jenis Merayap Dalam Gelap…



AKU bukannya anti Ulamak kerana tanpa Ulamak, PAS akan hilang arah tujuannya. Tetapi apabila Ulamak sudah dipilih tanpa bertanding jawatan Presiden di dalam PAS, amat keterlaluan untuk penolong Presiden pun golongan Ulamak tidak layak. Lebih bersifat tamak lagi, diletakkan syarat pula untuk jawatan Naib Presiden pun mesti ada seorang Ulamak. Siapa punya usul ini? Ini adalah usul Dewan Ulamak PAS sendiri.

Setahu aku Ulamak itu pewaris Nabi dan Nabi itu setahu aku juga seorang yang berani dan sentiasa berlaku adil. Ada sejarah Nabi berada di hadapan di medan pertempuran sehingga patah gigi Baginda. Itulah kehebatan Nabi yang susah pula nak diwarisi oleh golongan Ulamak sekarang. Kita lihat sendiri bagaimana PAS diwaktu kesusahan bersama rakan-rakan di dalam PR untuk mendapatkan sokongan rakyat dan menentang kezaliman, pejuang-pejuang PAS yang sering kita lihat di hadapan sekali ialah siapa? Yang sering disembur oleh FRU dan ditangkap siapa? Yang rajin berceramah dan berjumpa semua golongan tidak mengira bangsa dan agama di setiap pelusuk kampung dan kota tu siapa? Ini belum lagi berperang, baru nak menuntut demokrasi dan keadilan. Di mana Ulamak ketika itu? Di masjid bertazkirah mungkin.

Bukan tidak ada seorang pun Ulamak yang aktif di saf hadapan, memang ada, jika dahulu Almarhum Ustaz Fadzil Noor pernah pedih mata disembur FRU. Tuan Guru Hj Hadi dan Tuan Guru Nik Aziz juga pernah diserbu ketika berceramah. Tetapi, cuba kita kira seramai mana golongan Ulamak khususnya di dalam Dewan Ulamak sendiri yang berani bersama rakyat turun menentang kezaliman? Berapa ramai dari mereka yang pernah ditangkap, dipukul atau sekurang-kurangnya terkena percikan air gatal FRU? Kalau berperang, aku tidak tahu bagaimana agaknya.

Amat malang, setelah PAS kini mempunyai kekuatan setelah dibantu oleh rakan-rakan di dalam PR, golongan yang bukan Ulamak dikatakan tidak layak untuk berdamping dengan Tuan Guru Presiden. Ini bermakna, Dewan Ulamak secara tidak langsung tidak menyokong Husam atau Mat Sabu sebagai Timbalan Presiden. Husam tidak sokong Islam kah selama ini semata-mata Husam berbaik dengan DS Anwar? Mat Sabu tidak sokong hudud kah semata-mata Mat Sabu berbaik dengan Guan Eng? Atau Ustaz Nasa dikira seorang Ulamak pewaris Nabi hanya semata-mata `merayap’ malam berjumpa pemimpin Umno sewaktu PR ingin membentuk kerajaan di Selangor?

Aku hairan mengapa Dewan Ulamak bersikap seolah-olah tamak kuasa. Aku salute dengan Ustaz Harun Taib yang memberi komen di TV sebentar tadi apabila beliau diminta mengulas usul Dewan Ulamak yang minta agar jawatan No 1 dan No 2 mestilah Ulamak dan Naib Presiden salah seorang mesti Ulamak. Beliau menjawab dengan tegas, beliau tidak menumpukan isu tersebut kerana beliau lebih utamakan bagaimana PAS boleh diperkuatkan bersama PR untuk menumbangkan Umno/Bn. Oleh yang demikian, untuk perkuatkan PR yang terdiri dari berbagai bangsa dan ugama serta fahaman itu, bijakkah semuanya hendak diserahkan kepada Ulamak? Selama ini siapa yang bekerja kuat mendekatkan berbagai bangsa dan ugama tersebut menyokong PAS? Ulamakkah? Atau orang-orang seperti Husam, Mat Sabu, Dr Hatta, Dr Lo’Lo’ dan ramai lagi yang bukan boleh dianggap Ulamak itu?

Tuan Guru Nik Aziz juga seorang Ulamak, tetapi beliau tidak tergamak untuk mengatakan semua jawatan tertinggi PAS mesti lah dibolot oleh Ulamak. Bukankah PAS ada Majlis Syura, bahkan Dewan Ulamak juga penting untuk menentukan arah tuju dan dasar PAS. Justeru itu, apa yang perlu dibimbangkan jika Timbalan Presiden PAS bukan dari Ulamak? Bolehkah beliau berbuat sesuka hatinya tanpa persetujuan Majlis Syura/Dewan Ulamak? Dewan Ulamak seolah-olah tidak mengiktiraf mereka yang bukan Ulamak selama ini yang berjuang bersusah payah untuk memperjuangkan PAS sehingga menjadi seperti sekarang. Aku bimbang nanti, PAS akan hancur dengan sikap Ulamak sedemikian.

http://wfauzdin.blogspot.com

Muktamar 55: KERAjaan Perpaduan (Sokong Membawa Rebah..!)



Mintak maaf para pembaca sekelian ahli-ahli PAS terutamanya para penyokong idea "KERAjaan Perpaduan" kelolaan beberapa individu didalam Parti Islam terbesar di Malaysia. artikel ini agak kasar hujahnya dan jugak agak menjelekkan bagi yang menyokong usaha-usaha kearah pembentukan "KERAjaan Perpaduan" ini.

Maka berkatalah Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Mohamed Daud Iraqi hari ini supaya golongan ulama sentiasa berusaha meyakinkan ahli-ahli parti terhadap idea-dea baru yang dicetuskan oleh pucuk pimpinan, contohnya pembentukan kerajaan perpaduan.

Kata Datuk Mohamed Daud Iraqi, ketika Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengemukakan idea tersebut, sepatutnya ulama adalah golongan utama yang menjalankan penyelidikan dan melihat sejauh mana idea ini tersurat dalam lipatan sejarah.

Ya... memang betul kata Datuk Mohamed Daud Iraqi. kalau dilihat dalam lipatan sejarah, idea seBANGANG inilah yang membuatkan PAS yang pada satu ketika dulu cukup kuat disaat kejatuhan UMNgOk/Barisan Nasiyonal dahulu turut tertonggeng menyembah bumi dan mengambil masa yang "sekejap" sahaja untuk bangun kembali iaitu "hanya sekitar 20 tahun sahaja".

Kalau budak perempuan, dah beranak pinak kalau tahap kesuburan tubuh badannya melangkaui tahap kesuburan pemikiran pemikir-pemikir yang mencambahkan idea BANGANG ini.

Kerana idea BANGANG beginilah makanya pada satu ketika dahulu PAS dikenali sebagai sebuah parti yang didalamnya dipenuhi oleh mereka-mereka yang handal-handal dalam bab-bab Agama Islam tetapi dangkal dalam hal-hal dunia yang sepatutnya turut dijuarai oleh mereka-mereka ini berpandukan kepada kehandalan mereka-mereka ini didalam ilmu akhirat.

Itu cerita BANGANG satu masa dulu dan yang terlibat dalam idea BANGANG ini satu masa dulu ialah orang-orang lama yang pengalaman politiknya kurang kerana pada masa dulu-dulu, tak siapa-siapa menyangka bahawa politik itu adalah sekotor ini.

Hari ini semenjak tamat PRU-12 idea BANGANG ini kembali bergema kesana-sini. ada lagi yang kurang prihatin dan masih punya kepercayaan karut bahawa idea "KERAjaan Perpaduan" adalah satu idea yang baik dan harus dipersetujui oleh semua rakyat Malaysia. siap nak buat sessi penerangan lagi supaya "kununnya" nak bagi rakyat faham.

Nah kau..! rasa-rasa aku la, kalau nak buat sessi penerangan, tak payah la buat sessi penerangan supaya rakyat paham apaa itu idea BANGANG tu (KERAjaan Perpaduan) sebaliknya eloklah kalau dibuat penerangan kenapa pemberi idea BANGANG itu gatal sangat nak bertomoih dengan parti yang satu masa dulu, kini dan selamanya tak habis-habis nak menyekat gerakan mengembangkan Islam di Malaysia.

Aku cukup-cukup tak paham bila ada pimpinan PAS yang nampak sangat-sangat berminat nak bergelumang dengan gerombolan yang satu masa dulu (sampai sekarang) tak habis-habis memburuk-burukkan dan sepanjang usianya berusaha keras nak membunuh kreadibiliti PAS yang semakin hari semakin mendapat tempat di Malaysia.

Lupakah orang-orang ini parti mana yang menganiaya mangsa-mangsa Memali dahulu..? lupakah orang-orang ini parti manakah yang mengISAkan beberapa sahabat-sahabat seperjuangan mereka-mereka ini yang berjuang mempertahankan hak rakyat..?

Berapa banyak kali nak kena peringatkan pemikir-pemikir goblog ini akan sejarah-sejarah hitam yang berlaku pada PAS dan juga saat-saat sukar yang PAS lalui akibat dari tindakan gila babi UMNgOk/Barisan Nasiyonal..?

Apa pemikir-pemikir songsang ni ingat hebat sangat ke mereka ni sekiranya PAS membentuk apa yang dinamakan sebagai "KERAjaan Perpaduan" dengan UMNgOk/Barisan Nasiyonal..?

Tak boleh ke pemikir-pemikir goblog ini bersabar sedikit sebelum PAS atas kekuatan sendiri bersama parti-parti PKR dan DAP dapat membentuk Kerajaan di Malaysia..? apa rasa-rasa umur dah nak sampai penghujung tapi matlamat tak tercapai maka idea BANGANG ini terpaksa dibuat supaya pemikir-pemikir ni tidak mati celik sebab kempunan nak pegang jawatan dalam kabinet Malaysia ke..?

Kadang-kadang aku heran dengan orang-orang macam ni... nak cakap tak cerdik, masing-masing pegang jawatan penting dalam parti, kelulusan bukan calang-calang, tapi tahap pemikiran sikit punya kusut. entah apa yang difikir aku tak tau.

Nak perbetul dari dalam? tak payah la dok buang masa... daripada dok sebok-sebok nak perbetul struktur yang dah reput tu, lagi baik perkuatkan lagi struktur yang dah sedia ada elok ni dari jadi reput macam struktur lama tu.

Tak fikir ke diorang ni..? berapa ramai dah yang nak perbetul dari dalam "kununnya" dulu last sekali jadi apa? semua jadi pariyah..! ni dah elok-elok dok dijawatan yang selesa dan dihormati nak jadi hero bergelumang dengan taik jugak. mungkin juga para pemikir-pemikir ni dah merasakan bahawa mereka-mereka ni dah hebat sangat dan akan pasti (kununnya) berjaya merubah struktur yang reput tu menjadi struktur yang kukuh kembali.

Pergh... tinggi gila cita-cita... hallo mereka-mereka yang berkenaan... jenguk-jenguk dalam parti sendiri dulu, nilai diri sendiri dalam parti sendiri baru letak level kamu dimana diluar parti. kalau dalam parti sendiri pun dah ramai yang tak boleh terima idea BANGANG macam ni, tak payah la nak cakap aku mampu buat perubahan diluar sana..! POOORAHHH...!!!

Ingatlah balik apa yang UMNgOk dah buat pada kita selama ini. berapa banyak kesusahan yang UMNgOk dah bagi pada kita dan sampai sekarang pun UMNgOk masih ada banyak modal untuk menghancurkan kita. "KERAjaan Perpaduan" adalah salah satu dari modal UMNgOk untuk menghancurkan PAS yang semakin mendapat tempat dihati sebahagian besar rakyat Malaysia ketika ini.

Aku tak nampak kebaikan dalam idea "KERAjaan Perpaduan" yang "kununnya" sedang diusahakan oleh sebilangan pemikir-pemikir goblog dengan UMNgOk... UMNgOk terlalu lemah ketika ini dan waktu UMNgOk lemahlah baru idea "KERAjaan Perpaduan" dipersetujui. ini ada udang sebalik batu...

Kenapa lepas selesai PRU-10 dulu idea "KERAjaan Perpaduan" yang diusulkan oleh PAS tak dipersetujui oleh UMNgOk..? sebab masa tu UMNgOk tak Ngok macam sekarang... jadi janganlah pulak ada pemikir-pemikir dalam PAS yang cuba ambik alih gelaran Ngok dengan usaha kearah "KERAjaan Perpaduan" dengan UMNgOk.

Hampir 20 tahun Kerajaan PAS di Kelantan, berapa banyak fitnah dah UMNgOk tabur dan berapa banyak cerita keburukan Kerajaan PAS Kelantan ditabur olleh UMNgOk keseluruh Malaysia melalui media perdana sampaikan kalau orang Johor tau siapa-siapa individu yang dikenali mereka adalah rakyat Kelantan, dengan selambanya mereka berkata " kesian negeri kamu ye... "dengar cerita" nak cari makan cukup susah di Kelantan... sampai kena mengemis di negeri lain...

Satu masa dulu kalau korang tak lupa sekitar tahun 1998, aaku ingat lagi bila akhbar dok mainkan isu kononnya hampir 90% pengemis-pengemis jalanan di Kuala Lumpur ialah rakyat Kelantan yang kesempitan dan terpaksa mengemis sampai ke Kuala lumpur untuk mengisi tembolok.

Dengan KERAjaan macam ni kamu nak bersekongkol? Khak Ptuih..!

Aku ingat lagi lebih dari sebulan media-media perdana dok siarkan kemiskinan rakyat Kelantan padahal pada hakikatnya jauh panggang dari api apa yang dipaparkan di media.

Tapi masih ada pemikir-pemikir BANGANG yang tahap pemikirannya jauh sangat melangkaui apa yang perlu difikir.

Aku dah malas nak cerita panjang-panjang, karang tak pasal-pasal ada pulak yang tak sempat habis baca artikel ni terus hempas laptop atau PC dengan kerusi sebab panas kepala.

Aku ada cadangan paling baik untuk pemikir-pemikir BANGANG yang tak habis-habis dok canang idea "KERAjaan Perpaduan" ni...

Ada baiknya para pemikir-pemikir BANGANG ni isytihar je keluar dari parti PAS dan umumkan terus kemasukan korang kedalam UMNgOk... ini masa yang terbaik untuk berbuat demikian. UMNgOk pada masa ni amat-amat kekurangan pemikir-pemikir.

Kalau ada rezeki, mungkin korang-korang yang aku maksudkan tadi akan dicalonkan dalam mana-mana Pilihanraya Kecil yang bakal diadakan dibeberapa tempat tak lama lagi. korang nak sangat kuasa kan? pergilah...

UMNgOk pun tengah tandus tu... mungkin kemasukan korang-korang dalam UMNgOk akan memudahkan lagi kerja Pakatan Rakyat menumbangkan Barisan Nasiyonal dalam PRU-13. yang ni aku cukup yakin.

Oi...sudah-sudahlah tu... kukuhkan kerjasama dalam Pakatan Rakyat lagi bagus daripada dok repair buah labu reput tu... ni sape master mind ni..? Ngok betul la..! ish...

Mana-mana perwakilan yang nak memilih tu aku malas nak hint-hint dah... pilih je la team Erdogan untuk mana-mana jawatan yang diorang tu dicalonkan... kita nak perkukuhkan lagi Pakatan Rakyat. jangan buang masa yang ada untuk nak hadapi masalah-masalah yang bakal ditimbulkan oleh pro Muqabalah ni. buang masa.

PRU-13 dah dekat... nak buang masa dengan masalah-masalah yang sama atau nak gunakan masa singkat yang ada ni untuk kuatkan lagi Pakatan Rakyat? korang fikir la sendiri. semua dah cerdik. jangan jadi Ngok.

Cukuplah dok bagi bola tanggung dekat geng belah sana. patutnya sekarang ni kita dah smash dah. eh... nak smash macam mana kalau asyik-asyik kita je bagi bola tanggung?

Bangun oi, bangun...!!!

Ni aku nak tambah sikit lagi... Kerajaan Pakatan Rakyat Perak yang Menteri Besarnya ialah DS Ir Nizar dari parti PAS telah dijatuhkan dengan cara yang paling celaka sekali oleh UMNgOk/Barisan Nasiyonal..! jadi pada aku, mana-mana individu dalam Pakatan Rakyat yang masih nak promosikan lagi idea "KERAjaan Perpaduan" ialah mereka-mereka yang merestui apa yang dilakukan oleh UMNgOk/Barisan Nasiyonal terhadap Kerajaan Pakatan Rakyat Perak.

Jadi mana-mana individu dalam Pakatan Rakyat yang "merestui" perkara ini dan berhajat "bertomoih" dengan UMNgOk/Barisan Nasiyonal dengan idea "KERAjaan Perpaduan", maka lebih celakalah individu-individu itu kerana merestui perbuatan jahat yang dilakukan oleh orang luar terhadap sahabat sendiri..!

Nyah kau celaka-celaka sekelian..!