Khamis, 28 Mei 2009

Penganjur tidak bersikap profesional manakala Zahid tidak bertanggungjawab – Husam

penganjur langsung tidak bersikap profesional manakala Zahid langsung tidak bertanggungjawab malah jika Zahid menggantikan seseorang seperti Setiausaha Politiknya sudah cukup untuk menunjukkan rasa hormat terhadap tanggungjawab beliau kepada masyarakat umum sebagai Menteri Kabinet.Janganlah iklan berdegar-degar, tetapi tidak siapa ingin mengambil tanggungjawab dari gagalnya debat pada malam tadi. Tidak Zahid, tidak juga TV9? - Husam

penganjur langsung tidak bersikap profesional manakala Zahid langsung tidak bertanggungjawab malah jika Zahid menggantikan seseorang seperti Setiausaha Politiknya sudah cukup untuk menunjukkan rasa hormat terhadap tanggungjawab beliau kepada masyarakat umum sebagai Menteri Kabinet.Janganlah iklan berdegar-degar, tetapi tidak siapa ingin mengambil tanggungjawab dari gagalnya debat pada malam tadi. Tidak Zahid, tidak juga TV9? - Husam
‘Penjelasan kenapa saya tarik diri’ – Husam

(Hrkh) – Naib Presiden PAS Dato’ Paduka Husam Musa memberi penjelasan bahawa beliau menarik diri daripada menyertai program Hujah terbitan TV9 adalah kerana panel debat Naib Presiden Umno yang juga Menteri Pertahanan, Dato’ Seri Ahmad Zahid Hamidi tidak dapat hadir.

“Oleh yang demikian saya dengan rasa dukacita, menarik diri dari menyertai program ini dan menasihati penerbit rancangan supaya ianya ditunda kepada satu tarikh lain di masa hadapan yang sesuai dengan jadual YB Menteri,” katanya melalui satu kenyataan yang disiarkan dalam blognya.

Beliau telah menyatakan persetujuan menyertai debat ini selepas pegawainya mengesahkan dengan pihak pengajur, bahawa Zahid disahkan datang dan tidak mahu digantikan dengan pihak lain

“Isu sepenting ini, jika kita serius, hendaklah dibincangkan dengan penyertaan pihak yang berautoriti, samada dalam parti mahu pun kerajaan. Itu sebab saya mensyaratkan tokoh seperti Dato’ Zahid atau orang yang sepadan dengan beliau,”katanya

Namun katanya pada 25 Mei, malam, TV3 mula menyiarkan iklan beliau berdebat dengan Ezam Mohd Noor, tanpa persetujuannya terlebih dahulu.

Husam berkata penganjur langsung tidak bersikap profesional manakala Zahid langsung tidak bertanggungjawab malah jika Zahid menggantikan seseorang seperti Setiausaha Politiknya sudah cukup untuk menunjukkan rasa hormat terhadap tanggungjawab beliau kepada masyarakat umum sebagai Menteri Kabinet.

“Janganlah iklan berdegar-degar, tetapi tidak siapa ingin mengambil tanggungjawab dari gagalnya debat pada malam tadi. Tidak Zahid, tidak juga TV9?

“Saya sudah berada di Sri Pentas malam tadi. Zahid tidak muncul. Saya kesal, tapi saya bersedia menunggu untuk tarikh yang baru,” kata Husam.

Audit: Kos PKFZ boleh mencecah RM12 bilion - DUIT RAKYAT YANG AKAN DIGELAPKAN OLEH KERAJAAN UMNO@BN...!!!! SIKIT AJE TU...????

Laporan audit Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) menunjukkan bahawa kos projek tersebut boleh melonjak kepada RM12 bilion berbanding RM1.96 bilion ketika ia dilancarkan pada 2001.

Menurut laporan tersebut - yang disediakan oleh PriceWaterhouse Coopers (PwC) yang diumumkan hari ini - jumlah tersebut meliputi kos faedah pinjaman.

Kesimpulan utama laporan audit tersebut menyatakan bahawa kos projek yang tinggi, kelemahan urustadbir dan kelemahan pengurusan projek, telah menjejaskan kejayaan PKFZ.

Oleh itu, laporan itu menegaskan adalah amat penting bagi PKA mengambil tindakan segera bagi menstrukturkan semula pinjaman mudah dari Kementerian Kewangan sebanyak RM4.632 bilion untuk mengelak kegagalan pembayarannya pada 2012.

Kerajaan Malaysia juga, tambah laporan tersebut, perlu mengambil tindakan bersepadu untuk memperbaiki semula kedudukan PKFZ supaya menjadi satu pelaburan yang berjaya.

Kabinet meluluskan projek PKFZ pada bulan Mac 1999. Ia mengikut model Zon Bebas Jebel Ali di Dubai.

Bagaimanapun, kos pelaksanaannya telah meningkat dari RM1.957 bilion pada 2001/2002 kepada RM3.522 bilion pada 2008, tidak termasuk kos faedah.

Jika mengambilkira kos faedah, jumlahnya boleh mencecah RM7.453 bilion

Menurut laporan itu lagi, PKA telah menandatangani beberapa perjanjian dengan Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) untuk membeli tanah dan memaju projek itu secara turnkey.

Kos anggaran asalnya untuk membeli tanah dan kerja-kerja memajukannya pada 2001 adalah sebanyak RM1.957 bilion.

Bagaimanapun, kos berbelanjaan projek itu telah meningkatkan kepada RM3.522 bilion pada 31 Disember 2008.

Manakala kos faedah daripada bayaran tertangguh kepada KDSB berjumlah RM1.425 bilion, dan ini menjadikan jumlah perbelanjaan keseluruhan projek tersebut ialah RM4.947 bilion.

Laporan itu menyebut, PKA tidak mampu membiayai obligasinya kepada KDSB dari sumber kewangannya sendiri pada jadual pertama pembayaran pada tahun 2007.

Berikutan itu, PKA mendapatkan pinjaman mudah RM4.632 bilion dari Kementerian Kewangan (MOF). Pinjaman tersebut menyebabkan kos faedah tambahan RM2.506 bilion, dan menjadikan kos keseluruhan PKFZ mencecah RM7.453 bilion.

Menurut laporan itu lagi, PKA mesti menstrukturkan semula pinjaman mudah dari MOF itu bagi mengelak kemungkinan kegagalan pembayaran pada 2012.

Katanya, unjuran aliran tunai yang disediakan oleh pengurusan PKA menunjukkan bahawa lembaga itu akan mengalami defisit terkumpul tunai antara tahun 2012 dan 2041, selepas membayar dua bayaran ansuran kepada MOF.

Sekiranya PKA gagal untuk menjelaskan bayaran ansuran pinjaman MOF mengikut jadual, dan pembayaran ansuran itu ditangguhkan untuk dipadankan dengan unjuran aliran tunainya, maka menurut laporan tersebut, lembaga itu akan menanggung kos faedah tambahan kira-kira RM5 bilion.

Keadaan itu, tambahnya, akan melonjakkanlagi perbelanjaan projek tersebut kepada RM12.453 bilion.

Umno Bakal Berkubur Di Penanti Kata Mat Sabu


Naib Presiden PAS Mohamad Sabu berkata Umno akan berkubur kerana kezaliman yang dilakukan dengan menyalahguna semus institusi negara termasuk badan kehakiman.

Berceramah pada kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Undangan Negeri N12 Penanti semalam beliau menyentuh mengenai fungsi badan kehakiman yang semakin tercemar akibat kerakusan pihak yang berkuasa mempergunakan badan kehakiman dalam kes di Perak.

Beliau menyentuh mengenai fungsi badan kehakiman yang semakin tercemar akibat kerakusan pihak yang berkuasa mempergunakan badan kehakiman dalam kes di Perak.

Beliau menjelaskan dalam kes mendengar rayuan Menteri Besar Perak, Nizar Jamaluddin di mahkamah tinggi, hakim membuat ulasan penghakiman selama satu setengah jam setengah berbeza dengan tiga hakim Mahkamah Rayuan yang mendengar rayuan Zamry hanya mengambil masa 5 minit untuk memberikan hujah berhubung keputusan mereka 22 Mei lalu.

Mohamad Sabu berkata seluruh dunia juga melihat bahawa kes menarik dan mengusung Speaker V. Sivakumar DUN dan dikurung dalam stor sebagai satu kes yang amat memalukan negara kerana kuasa Dewan telah tercemar.

Beliau juga mengulas mengenai bagaimana pihak keselamatan masuk ke DUN Perak dan bagaimana pembesar suara juga ditutup. Malah beliau sendiri ditangkap hanya kerana mahu mengadakan solat sembahyang hajat.

"Di Kelantan apabila kita nak lakukan sembahyang hajat di stadium jam 3 pagi, burung pun terkejut,tapi kes yang aku kena,tak sempat nak ke Manjoi dah kena cekup di Kuala Lumpur kerana polis yang menangkap tidak memperkenalkan diri," jelas beliau lagi.

Mengenai dengan pemilihan Mansor Othman sebagai calon dan bagaimana isu pembanggunan yang dimainkan oleh Umno ialah berhubung dengan bangsa cina sebagai pemerintah, beliau menjelaskan bahawa, "kini di Tanjung (Georgetown) orang dah tak pilih BN sebagai parti. Mana ada di Kuala Lumpur orang memilih Umno atau BN sebagai parti sekarang ini.

"Yang hanya memilih umno ialah dari Jarak sampai Tasek Gelugor dan juga Kepala Batas, Permatang Keling, Lahaq Yooi . Tahu kenapa? Kerana dari Jarak ke Kepala Batas ada stesen keretapi di bawah tanah. Maknanya orang Kuala Lumpur, orang Tanjung tidak maju daripada orang Tasek Gelugor dan juga orang Kepala Batas kerana mereka adalah penyokong Umno paling kuat dalam dunia,".

"Orang Melayu perlu cerdik. Kalau di sebelah Jawi, Tasek Gelugor, Sg Dua,Bertam, Kepala Batas di ambil alih oleh Pakatan Rakyat, maka barulah kita katakan kuasa kita kuat.Kita mengkritik bukan soal pembangunan, ada golongan orang tua-tua apabila disebut sahaja pembangunan takut kalau BN tak perintah tak ada pembanggunan.

"Apa yang kita krtiik ialah cara pelaksanaan itu. Misalnya MRR ,tak sampai setahun dah runtuh. Itu projek Samy Vellu. Lihat bagaimana makmal komputer runtuh. Itu juga kerana pembangunan yang diselindungi dengan rasuah. Kita terima pembangunan namun kita kritik pembangunan yang terlibat dengan rasuah" demikian jelas Mohamad Sabu lagi di hadapan ribuan hadirin pada ceramah beliau.

Turut hadir pada ceramah tersebut termasuk Speaker Perak V. Sivakumar.

Mengimbau sejarah pilihan raya di Penanti Mohamad Sabu berkata beliau tidak berkunjung ke Kubang Semang kerana sejarah pernah menunjukkan bahawa Kubang Semang telah lama maju dan rakyat Permatang Pauh pernah menewaskan Parti Perikatan pada tahun 1969 dan 1974 di mana Hj Zabidi daripada PAS mengalahkan Ariffin Daud. Umno juga pernah memenangi banyak kali dan juga jatuh banyak kali.

"Yang aku nak pi ceramah ialah di Guar Perahu. Namun sejak 1999 orang Guar Perahu pun sudah berubah dan memberi sokongan kepada pembangkang. Kalau spesis di Guar Perahu pun dah menyokong Pakatan Rakyat, maka itulah tanda-tanda kemusnahan Umno.Yang dok sokong Umno la ni yang gigit mee tak putuih" jelas beliau disambut dengan ketawa oleh hadirin.

Beliau berpesan kepada pengundi di Penanti agar keluar mengundi dan memberikan kemenangan kepada calon Pakatan Rakyat dengan majoriti undi yang lebih tinggi serta hilangkan wang pertaruhan calon-calon Bebas.

Bubarkan DUN Perak Desak Ku Li



Tokoh veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah berkata kemelut politik Perak yang berterusan sehingga kini mencerminkan

kegagalan kepemimpinan politik tanahair khususnya Umno dan Barisan Nasional sehingga menyebabkan sistem pemerintahan demokrasi negara di robek sedemikian rupa.

Beliau berkata jalan penyelesaian hanya satu iaitu pembubaran Dewan Undangan Negeri Perak supaya satu pilihan raya negeri yang adil dan bebas dapat diadakan.

Berikut disiarkan komentar Ahli Parlimen Gua Musang itu dalam blog peribadinya, razaleigh.com:

The Perak crisis is a tragic comedy of errors and bad political judgment that reflects a failure of political leadership. As it continues to spin out of control, it damages our democratic system of governance. To all intents and purposes, one of our most prosperous and developed states has been reduced to a failed state, with a possibly illegal state government in place. This is a condition that can propagate outwards to the rest of the country.

I stated at the beginning of this crisis that by our Constitution, a change of government can only be brought about by democratic means, which is to say, through the ballot box or through a formal vote of confidence in the elected Legislative Assembly. These are the constitutionally mandated means by which the people decide on their government.

Any other means of changing the government is unconstitutional and undemocratic, and subverts the basis upon which we are a civilised society.

We now have reason to fear the loss of the people’s confidence in the Constitution, in democracy and in our constitutional monarchy. Responsible political leadership must support rather than destroy the confidence of the people in these practices and institutions. In particular, powers reserved for the Legislative Assembly, which represents the sovereign will of the people, cannot be taken away under any circumstances by anyone. This foundational constitutional principle has been affirmed by the Court. We are all sworn to uphold it. Those who do not understand or accept this principle have no place in government.

Some issues can be solved by a court of law, but the Perak crisis is not one of them. The back and forth events of the past week demonstrate this fact abundantly. The Perak crisis cannot be solved by a decision of the Court because it is at heart a political rather than a constitutional problem. There is really no doubt about what the Constitution says. What is now unclear as a result of an ugly series of manoeuvres is whether Perak has a legitimate government, and there is only one way to resolve that issue. Perhaps our political leadership has not understood how important it is that the people’s voice must prevail, and be seen to prevail, in the choice of their government.

The only solution to the Perak crisis now is for the State Legislative Assembly to be dissolved and free and fair elections held. At this stage there is no other way to restore both public confidence and constitutional legality to the Perak state government, and by extension to our entire system of government. Our survival as a democratic and constitutional monarchy depends on our acceptance of the judgment of the people as expressed in free and fair elections. Any attempt to circumvent that judgment betrays the basic principles and values upon which our nation and incidentally, UMNO itself, stand. I appeal for wisdom and a broader concern for the wellbeing of our country.

Penanti: Perancangan yang tak menjadi

Oleh: Mat Saman Kati, Team PerakExpress,

Apabila Fairus Khairudin mengumumkan perletakan jawatan sebagi Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, UBN mencuba sedaya upaya untuk menghalang daripada berlakunya Pilihanraya Kecil Penanti.

Mesyuarat SPR ditangguhkan sebanyak dua kali untuk membolehkan UBN mencari jalan supaya PRK Penanti ini boleh dielakkan. Kali pertama SPR bermesyuarat pada hari Khamis hampir seminggu selepas Fairus meletak jawatan. Tetapi pengumuman keputusan mesyuarat ditangguhkan kepada hari Jumaat.

Pada hari Khamis..SPRM mengumumkan Fairus bebas dari semua tuduhan. Tujuannya adalah untuk membolehkan Fairus menarik balik perletakan jawatannya.

Pada hari Jumaat..SPR menangguhkan pengumuman kepada hari Isnin..untuk memberikan masa kepada Fairus menarik balik perletakan jawatannya dan mengelak pilihanraya kecil.

Keputusan SPRM membebaskan Fairus dari semua tuduhannya dibuat oleh SPRM Putrajaya..tanpa persetujuan SPRM Pulau Pinang. Malah SPRM Pulau Pinang yang kami hubungi pada malam 23 April memberitahu bahawa kes Fairus masih dalam siasatan dan mereka tidak tahu menahu tentang keputusan SPRM Putrajaya membersihkan Fairus.

Apabila Fairus masih dengan keputusannya untuk meletak jawatan..UBN mati akal..dan pada 27hb April..SPR terpaksa mengumumkan tarikh PRK Penanti.

Walaupun Najib mengumumkan PRK Penanti membazir..tetapi dalam diam mereka bersedia untuk bertanding. Dan arahan telah diberikan kepada semua ajensi kerajaan untuk bersiap sedia.

Pada 1 Mei..semasa kami ke Penanti…Umno sudah menaikkan bendera mereka di Penanti. Beberapa hari kemudian, Shahrizat dan Khairy sudah mula turun padang berjumpa petugas-petugas. Pasukan Polis juga sudah bersedia untuk turun dengan pasukan yang besar…mungkin ribuan anggota.

Dalam posting yang lalu…aku cerita tentang SUBTEK yang kecil kerana UBN tidak bertanding..tetapi semalam baru aku mendapat tahu…PDRM sebenarnya sudah bersedia dengan pasukan yang cukup besar untuk bertugas di Penanti.


Kepada mereka yang tinggal di Penanti mungkin tidak menyedari tentang MASTEK yang jauh lebih besar..tetapi mengapa diletakkan di Bukit Mertajam? Diluar kawasan Parlimen Permatang Pauh.

Kalau nak tengok macam mana besarnya MASTEK ini…kena pergi Bukit Mertajam…berdekatan dengan pejabat DAP Bukit Mertajam.

Tinjauan semalam mendapati MASTEK ini masih dihuni oleh sekitar 30-50 orang SB.

Selepas PRK Penanti ini…diharapkan ada Ahli Parlimen yang akan bertanya berapakah jumlah kos polis di PRK Penanti. Sebab aku percaya…kos untuk membangunkan MASTEK ini akan menjangkau jutaan ringgit juga…sebab kontrak sudah dikeluarkan. Dan kita nak tengok adakah UBN tidak mahu membazir..takut bertanding atau masalah mereka sendiri.

Bila mendapati UBN tak kan boleh menang di Penanti..UBN merancang taktik kotor untuk menang. Dan Kak Min dijadikan kuda trojan untuk membawa misi ini. Banner-banner Amina Dola dan poster-poster calon Amina Dola ditaja oleh UBN. Memang banyak banner dan poster Amina Dola…siap dengan risalah-risalah.

Hari ini..SPR dan SPRM bersama-sama menyiasat tuduhan Amina Dola. Malah siap dengan tindakan yang akan diambil sekiranya Dr. Mansor didapati bersalah!

Orang yang baca undang-undang sikit pun boleh tau Akta Pilihanraya. Tak dak kes. Tu pasai yang PKR confident sangat.

Tapi orang Penang belum rasa macam mana orang Perak rasa. PKR Penang ikut undang-undang…UBN mana ikut undang-undang!

Kalau SPR lebih berkuasa dari Speaker..ini kan pulak Saifudin Nasution.

Semalam juga..polis sudah bertindak keras. YB Zuraidah Kamarudin diminta hadir ka Balai Polis untuk diambil keterangan kerana menyebut perkataan Altantuya dalam ceramahnya. Di Mengkuang Titi..polis merampas projector dan screen untuk menghalang PKR dari menunjukkan video-video kepada umum.

Macam-macam undang-undang baru diperkenalkan untuk mensabitkan PKR dengan kesalahan-kesalahan dibawah Akta Pilihanraya…dengan tujuan untuk menyingkir Dr. Mansor dari memenangi pilihanraya ini….secara teknikal.

RPK Bikin Najib Altantuya dan Rosmah Tak Senang Duduk



Persoalan yang besar ialah kebenaran atau kewujudan hubungan, yang mengaitkan Rosmah dan PM, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak dengan Altantuya Shaariibu serta Abdul Razak Baginda seperti didakwa Raja Petra.

By Kelab Greenboc

Sebentar tadi penulis bersama beberapa orang rakan menunaikan solat zohor di Masjid Pakistan dekat Chow Kit. Seusai solat, kami menuju ke warung Pakistan dalam kawasan masjid untuk menikmati capati, gulai kambing dan teh kapala.

Sedang enak menikmati juadah, seorang rakan memecah bicara,"Eh kau orang tengok tu, apa pasal Raja Petra ada kat sini, bukan ke dia kat Brisbane (Australia)?

"Hairan aku, kenapa dia sorang-sorang, tak nampak Kak Marina pun (Marina Lee Abdullah, isteri Raja Petra)," sambungnya lagi.

Kami masing-masing terdiam dan terpaku seketika, terus berhenti mengunyah makanan. Masing-masing menoleh kepada sosok yang dimaksudkan oleh rakan tadi.

Seorang lelaki mirip Raja Petra, bercermin mata, berbaju putih pagoda dengan seluar jeans biru. Mundar mandir di kawasan masjid, seolah-olah sedang menunggu seseorang ataupun mencari sesuatu.

Melihat sekali imbas, wajahnya hampir serupa dengan Raja Petra, tetapi lelaki itu berjambang dan agak tinggi sedikit berbanding Raja Petra.

"Eh..bukan Raja Petra lah..aku selalu jumpa dia, mana dia ada jambang," kata seorang rakan.

"Mana tau kalau-kalau dia nak elak polis, dia pakai jambang. Tapi setahu aku tak pernah pulak aku tengok Raja Petra pegang tasbih sambil berjalan-jalan dalam kawasan masjid macam tu," kata rakan lain.

"Kan polis Malaysia terbaik di dunia (the best in the world seperti kata blogger penarik beca), tak kan tak tahu Raja Petra ada kat mana," kata rakan saya.

Lelaki tersebut agaknya sedar tingkah lakunya diperkatakan, lalu berhenti seketika memandang kami. Kami buat-buat tidak memandang beliau, kami terus mengalihkan perbualan ke topik lain, sambil menikmati capati berlauk kambing.

Tiba-tiba seorang pekerja di warung tersebut menyapa lelaki berkenaan, bercakaplah mereka dalam bahasa Urdu (Pakistan) yang tidak kami fahami, kecuali sepatah dua 'acca', 'nehi' seperti dalam filem Hindustan.

"Bukan Raja Petra lah, bila pulak Raja Petra cakap Urdu," kata seorang rakan sambil ketawa.

Kami berempat turut ketawa besar. Ketawa kerana sensitiviti seorang rakan yang begitu mengikuti perkembangan Raja Petra yang sedang dicari polis sekarang ini.

Seperti laporan media, penulis blog terkenal Raja Petra Kamaruddin dilaporkan berada di Brisbane, Australia, menerima satu lagi waran tangkap setelah tidak hadir perbicaraan kes fitnah isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur juga mengeluarkan arahan tunjuk sebab kepada isteri beliau Marina Lee Abdullah yang bertindak sebagai penjamin pengendali Malaysia Today.

Marina dilaporkan bersama suaminya ke luar negara, satu tindakan yang dipercayai untuk melarikan diri daripada perbicaraan yang disifatkan oleh penulis itu sebagai tidak adil.

Hakim Mohamad Sekeri Mamat menetapkan tarikh baru, 2 Julai untuk sebutan kes tersebut yang sepatutnya didengar minggu ini.

Pada 23 April, Mahkamah Sesyen Petaling Jaya mengeluarkan waran tangkap terhadap Raja Petra kerana gagal menghadiri perbicaraan kes menghasut.

Bagi penulis, persoalannya di sini, sebenarnya yang dibicarakan bukan soal Raja Petra. Persoalan yang besar ialah kebenaran atau kewujudan hubungan, yang mengaitkan Rosmah dan PM, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak dengan Altantuya Shaariibu serta Abdul Razak Baginda seperti didakwa Raja Petra.

Apa pun dakwaan yang bakal dihadapi Raja Petra, beliau berjaya membuat Najib serta Rosmah terkial-kial untuk menepis hubungan dengan Altantuya dan Razak.

Penulis tidak berhasrat membicarakan soal kaitan keduanya dengan kes, kerana ia sudah berada dalam kuasa perundangan. Tak pasal-pasal nanti dituduh menghina mahkamah pula.

Persoalan di mana Raja Petra berada, juga bukan persoalan yang harus dibincangkan di sini.

No immigration record of Raja Petra’s whereabouts...SEBAB TU REKOD IMIGRESEN altantuya LE HILANG...PETRA PUN LE LOLOS..????


(The Star) - Police are investigating how Malaysia Today news portal editor Raja Petra Raja Kamarudin managed to leave the country without a trace.

There are no recent exit and entry records of Raja Petra at any immigration checkpoint in the country, said Inspector-General of Police Tan Sri Musa Hassan.

“We are waiting for a response from our counterparts in Australia, as we have sought their assistance to check if Raja Petra is still in Brisbane," he said.

Immigration director-general Datuk Abdul Rahman Othman was quoted in a Malay daily as saying that there were no records of Raja Petra’s recent movements at all the designated checkpoints in the country.

Abdul Rahman had said that if reports that Raja Petra had gone overseas were true, he must have used “underground” routes to leave the country.

A Sessions Court had slapped Raja Petra with a second warrant of arrest when he failed to show up for his criminal defamation trial on Tuesday.

The court also issued a show-cause notice to Raja Petra’s wife and bailor Marina Lee Abdullah for not being in court to explain his absence.

The earlier arrest warrant against Raja Petra was issued by the KL Sessions Court on April 23 when he failed to turn up for his sedition trial. Raja Petra, 59, had on May 6 claimed trial to charges that he published a seditious article in his news portal.

On July 17 last year Raja Petra had claimed trial to three counts of criminal defamation over his statutory declaration on the murder of Mongolian translator Altantunya Shaaribu.

Raja Petra had allegedly defamed Datin Seri Rosmah Mansor, Lt-Kol Norhayati Hassan and her husband Lt-Kol Abdul Aziz Buyong.

PKA loan default may raise PKFZ cost to RM12.5b...??? DEPA INGAT DUIT RAKYAT TU FREE KAA.....!!!!

PKA loan default may raise PKFZ cost to RM12.5b

PORT KLANG, May 28 – The Port Klang Authority (PKA) must restructure its soft loan of RM4.6 billion for the Port Klang Free Zone (PKFZ) to avoid any default by 2012 when it is expected to report losses as interest charges will balloon the entire cost to RM12.5 billion by 2051, its auditors said in a report released today.

Nasihat tidak mengundi, seruan Khairy menghasut - Dr Hatta



oleh Azamin Amin

KUALA LUMPUR, 28 Mei (Hrkh) - Tindakan Ketua Pergerakan Pemuda Umno Khairy Jamaluddin yang menasihatkan para pengundi di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti tidak keluar mengundi Ahad ini dianggap keterlaluan dan bersifat menghasut.

Bendahari PAS Pusat Dr Hatta Ramli berkata seruan Khairy itu jelas menyalahi sistem demokrasi yang memberi kebebasan kepada rakyat untuk mengundi sekaligus memilih pemimpin mereka sendiri.

"Dia kata tidak mahu memperlekehkan institusi demokrasi negara ini tetapi seruannya jelas membuktikan, dia sendiri yang memperlekehkan sampai sanggup mengeluarkan kenyataan yang berbaur hasutan itu.

Katanya sifat pengecut Umno itu sudah terbawa-bawa sehingga ke tahap 'bahaya' apabila cuba menasihatkan para pengundi yang sudah matang dan bijak berfikir setelah menyertai 12 pilihan raya umum dan kecil untuk tidak keluar mengundi.

"Saya minta pihak berkuasa. polis dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menyiasat kenyataan Khairy yang dilihat berbahaya, tidak demokratik dan tidak galakkan rakyat meneruskan amalan demokrasi yang sudah diguna pakai sejak sekian lama dan di bawah peruntukan undang-undang sedia ada," katanya yang menghubungi Harakahdaily sebentar tadi.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Khairy di sebuah akhbar hari ini yang menasihatkan pengundi tidak keluar mengundi kerana menyifatkan pilihan raya kecil yang diadakan di Penanti memperlekehkan institusi demokrasi yang diamalkan di negara ini.

Dr Hatta berkata, belum ada mana-mana pihak yang pernah memberi saranan seumpama itu sekaligus membuktikan Ketua Pemuda Umno itu sudah ketandusan idea untuk meraih sokongan sebaliknya mengunakan kaedah yang bertentangan dengan semangat demokrasi yang di dukung oleh semua rakyat dan Pakatan Rakyat.

Katanya situasinya pasti berbeza jika pihak Pakatan Rakyat yang mengeluarkan kenyataan seumpama itu dan sudah pasti pihak berkuasa akan mengambil tindakan tegas.

"Saya bimbang jika tidak dihalang dan tidak diambil sebarang tindakan, ianya akan berlanjutan sehingga ada pihak akan membuat ancaman ugutan pula kepada para pengundi.

"Kita tidak terkejut dengan tingkah laku parti yang cukup tertekan dan 'desperate' untuk melakukan apa saja untuk memastikan kekalahan Pakatan Rakyat yang kini mendapat tempat di hati seluruh rakyat di Malaysia ," katanya.

Sebelum itu, di Penanti 23 Mei lalu Dr Hatta menasihatkan sudah tiba masanya untuk rakyat dan penduduk Penanti 'bercerai susu' daripada Barisan Nasional (BN) dan tidak bergantung harap kepada parti yang sudah goyah dan tidak dapat menunaikan tanggungajawab kepada rakyat.

"Rupanya, tanpa BN di Penanti, kita menjadi lebih aman dan tenang. Sudah tiba masanya bercerai susu dengan BN yang tidak memberi manfaat pada rakyat.

"Kalau begitu tidak perlulah BN menyertai mana-mana pilihan raya supaya dapat mewujudkan suasana yang ada pada hari ini," katanya sambil disambut sorak sorai ribuan hadirin pada ceramah malam itu di Kubang Semang.

Pilihan raya Ahad ini menyaksikan pertandingan empat penjuru antara tiga calon Bebas dengan seorang calon Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Empat calon tersebut ialah Timbalan Pengerusi Perhubungan PKR Pulau Pinang, Dr Mansor Othman, 59, bekas Ketua Wanita PKR Pulau Pinang, Aminah Abdullah, 56, bekas Ketua Pemuda Gerakan Cawangan Telok Wang, Penanti, Nai Khan Ari, 41, dan pakar motivasi Kamarul Ramizu Idris, 42.

DUN Penanti mempunyai 15,384 pengundi biasa dan 24 pengundi pos dengan 72.68 peratus adalah pengundi Melayu, 24.22 peratus Cina, _

Khairy adalah penanti dalam politik Umno yang jahil demokrasi



Secara rasminya Barisan Nasional (BN), khususnya Umno, tidak bertanding dalam pilihanraya kecil Penanti, di Pulau Pinang Ahad ini. Ini juga bermakna Umno juga tidak akan menghantar wakilnya berkempen di situ.

Namun itu tidak bermakna Umno dan BN tidak boleh berkempen dari jauh mengenai isu Penanti; setidak-tidak menerusi media arus perdana milik mereka. Lantas modal yang ada untuk Umno turut dalam proses pilihanraya kecil Penanti ialah melalui Aminah Abdullah.

Aminah, calon bebas dalam pilihanraya kecil itu dirasakann modal sesuai kerana beliau bekas ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan kini bertanding sebagai calon bebas menentang Dr Mansor Othman yang bakal dilantik Timbalan Ketua Menteri Satu jika menang.

Untuk kalahkan Dr Mansor mungkin sukar kerana Penanti adalah dalam kawasan Parlimen Permatang Pauh; kubu Anwar Ibrahim. Bagaimanapun ini tidak menghalang Umno melalui media arus perdana yang dikuasainya untuk membuka pekong PKR dengan memperalatkan cita-cita Aminah untuk menang.

Langkah pertama Umno ialah dengan mengatakan piliharaya kecil Penanti tidak mengiikut lunas demokrasi. Jadi menang atau kalah Dr Mansor tidak penting bagi Umno. Yang utama ialah Umno mahu rakyat faham pilihanraya kecil itu adalah tidak sah di segi moral. Ini kerana seperti kata Presiden Umno, Najib Razak, PKR cuma hendak tunjuk kuat. PKR arah wakilnya, Mohamad Fairus Khairuddin letak jawatan dan ajak Umno masuk gelanggang.

Bagi Umno itu perbuatan tidak bermoral. Namun bagi PKR tindakan itu sebenarnya adalah asas moral perjuangan. Ini kerana PKR sudah berjanji dengan rakyat, khususnya di Penanti, akan memberi perkhidmatan terbaik – Harapan Baru kata slogan kempen pilihanraya umumnya.

Bagaimanapun Fairus, wakil yang diharapkan di Penanti itu kini terbuka hasrat untuk memperbaiki diri. Beliau ingin melanjutkan pelajarannya. Beliau berjanji akan terus bersama PKR dan akan kembali ke gelanggang politik apabila tamat pengajian sarjananya.

Ini menggencatkan usaha PKR untuk berkhidmat. Maka cara paling bertanggungjawab ialah mencari ganti Fairus dan teruskan agenda perubahan dan pembaharuan. Malangnya, hujah PKR tidak dapat perhatian media massa. Yang sering diulang ialah pilihanraya kecil Penanti tidak ikut lunas demokrasi.

Untuk itu, inisiatif Aminah untuk pilihanraya kecil menghamburkan apa yang dinamakan usaha untuk merasuahnya supaya jangan bertanding oleh PKR jadi modal kempen yang amat disenangi oleh media BN. Tanpa “mematuhi arahan majikan” mereka supaya tidak beri publlisiti kepada pilihanraya kecil Penanti yang dikatakan tidak ikut lunas demokrasi, dengan penuh selera media arus perdana mempebesarkan isu berkenaan.

Apa sebab Aminah begitu marah kepada PKR hanya dia yang tahu. Atau, mungkinkah Aminah melihat ini adalah peluang terbaik untuknya jadi wakil rakyat. Media arus perdana pula nampaknya amat menyokong perjuangannya. Sebab itu agaknya beliau bersungguh-sungguh hendak mendedahkan pelbagai “kisah gelap” PKR menjelang Sabtu ini.

Taktik lempar batu sembunyi tangan oleh BN yang dipamerkan media arus perdana ini memang mudah difahami. Namun asas hujah Umno dan BN yang mengatakan pilihanraya kecil Penanti tidak mengikut lunas demokrasi agak menggelikan hati. Seruan ini diulang oleh Ketua Pemudanya, Khairy Jamaluddin (yang tiada tempat di dalam kerajaan Umno) supaya rakyat Penanti jangan keluar mengundi Ahad ini.

Agaknya, kalau ada pemimpin parti Pembangkang (sebelum Pakatan Rakyat ditubuhkan) mengatakan rakyat jangan keluar mengundi dalam pilihanaraya kecil Batu Talam pada 2006, mungkin ada sahaja pihak berkuasa seperti Suruhanjaya Pilihanraya, polis dan sebagainya yang akan menggertak mengatakan itu adalah hasutan.

Betapa tidaknya, menyeru rakyat jangan melaksanakan tanggungjawabnya adalah perbuatan menghasut mereka supaya tidak mengendahkan sistem demokrasi. Tentu ada yang akan mengugut akan menahan, menyiasat dan menghadapkan mereka yang menghasut itu ke muka pengadilan.

Namun benarkah pilihanraya kecil Penanti ini tidak ikut lunas demokrasi? Sayang, seorang yang terpelajar seperti Khairy tidak tahu apa yang dibicarakan. Mungkin beliau masih terlalu muda untuk memahami mengapa seorang pemimpin Umno yang bernama Shahrir Samad letak jawatan sebagai Ahli Parlimen Johor Bahru dan kemudian bertanding semula hanya untuk memalukan lawan politiknya – Mahathir Mohamad. Taruhan Shahrir tepat dan beliau dapat mengalahkan calon Umno. Khairy perlu beritahu rakyat adakah amalan itu ikut lunas demokrasi. Atau beliau akan mengatakan beliau masih terlalu kecil untuk memahami tindak tanduk Shahrir itu.

Khairy juga mungkin belum habis bersekolah apabila seorang lagi pemimpin Umno, Muhammad Muhamad Taib buat hal yang memalukan ahli Umno, rakyat Selangor dan warga Malaysia apabila beliau tertangkap cuba menyeledup wang berjuta ringgit ke Australia lebih sedekad lalu.

Bukan sahaja timbul persoalan dari mana dan bagaimana beliau perolehi wang berjuta-juta ringgit itu, tetapi memperlihatkan betapa kurang arif dan tidak cerdiknya bekas Menteri Besar Selangor itu tentang peraturan antarabangsa.

Malah lebih mengaibkan lagi ialah bagaimana beliau melalui peguamnya berhujah beliau tidak faham peraturan kewangan Australia kerana tidak faham atau kurang menguasai Bahasa Inggeris. Mungkin menginsafi episod yang memalukan ini maka Dr Mahathir kemudian melalui Perdana Menteri hari ini melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik (PPSMI) dalam Bahasa Inggeris; bimbang ada ahli Umno yang tidak tahu mengira wang berjuta ringgit dalam matawang asing dan memahami undang-undang kewangan dalam Bahasa Inggeris.

Yang harus jadi pengajaran bagi Khairy ialah, apabila Umno mula tidak berkenan dentgan Muhammad Muhammad Taib, beliau disuruh berhenti. Wajar atau tidak dia berhenti, bukan isu. Beliau telah memalukan Umno. Namun lebih memualkan lagi ialah cara penggantinya dipilih.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Ehwal Pengguna ketika itu diminta letak jawatan sebagai Ahli Parlimen Kuala Selangor. Begitu juga seorang ahli dewan undangan negeri selangor. Tujuannya ialah untuk memungkinkan menteri berkenaan bertanding semula sebagai Adun dan kemudian dilantik menjadi Menteri Besar.

Kuala Selangor ketika itu kubu kuat Umno. Adakah Khairy tahu bahawa parti pembangkang ketika itu tetap turun bertanding dalam pilihanraya kecil untuk menobatkan seorang menteri besar baru. Tiada boikot. Pembangkang tidak berkempen mengatakan pilihanraya kecil itu tidak ikut lunas demokrasi.

Yang lebih melucukan lagi, menteri besar baru itu kemudian itu menghadapi masalah peribadi. Pelbagai tohmaham dilemparkan kepadanhya. Ini memalukan Umno sekali lagi. Maka beliau juga disuruh berundur sebagai menteri besar. Nasib baik bagi Umno, umur kerajaan ketika itu sudah lebih separuh tempoh perkhidmatannya. Jika tidak satu pilihanraya kecil perlu diadakan.

Belajarlah dari sejarah wahai Khairy. Retorik politik kurangkanlah. Ijazah menara gading tidak menjamin tempat seseorang dalam politik. Dengarlah cakap presiden -- jika kita ikhlas rakyat akan faham dan akan menyokong kita. Bukankah Khairy orangnya yang mendabik dada mengatakan beliau ke Permatang Pauh Ogos tahun lalu untuk menguburkan Anwar Ibrahim?

Khairy ketua pemuda Umno. Dua kali dia berhujah mengenai Permatang Pauh dan dua kali mempamerkan kebebalan Umno – tepuk air di dulang terpercik ke muka sendiri. Selamat mengundi rakyat Penanti. -- TVA

UMNO Halalkan Apa Yang Haram



Rakyat mampu menobatkan prinsip Islam seperti keadilan, keprihatinan terhadap rakyat dan kerajaan wibawa di negara ini hanya jika momentum sokongan kepada Pakatan Rakyat berterusan, kata Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Menteri Besar Kelantan itu berkata Umno-Barisan Nasional menghalalkan yang haram, kerana ia tidak pernah berniat untuk menerapkan nilai-nilai tersebut dalam pentadbiran negara.

" Mereka buat masjid bukan untuk sembahyang, tetapi berebut nak jadi kontraktor. Sembahyang tak sembahyang dia tidak peduli asalkan duit masuk dah. Ini menyentuh soal prinsip dan prinsip ini bukan untuk dibincangkan. Maka, saya menyeru semua untuk mengundi calon PKR, Dr Mansor Othman, seorang yang berkebolehan dan berpengetahuan, dan insyaAllah kita selamat." kata Nik Aziz.

Datuk Nik Aziz menjelaskan Umno tidak lagi mewakili aspirasi lama yang pernah ia dokong satu masa dahulu, sebaliknya kini ia menindas parti-parti lawan asalkan ia boleh terus memerintah.

Tambah beliau lagi, PAS bersama Pakatan Rakyat sudah lebih daripada bersedia untuk menggantikan Umno-BN dan merayu sokongan berterusan dari rakyat.

"Bila mari 1951, Pas ditubuhkan, dan sejak itu Umno sudah mula menggunakan ISA untuk tangkap orang sewenangnya. Dulu kita tertiarap, kini kita sudah bangun dan mampu mendokong orang lain. Kita harus faham bahawa dunia ini tidak kekal, kalau kita pakat faham perkara ini kita akan keluar mengundi nanti." ujar beliau.

"Umno tidak mahu kita keluar mengundi, tetapi kita harus mengambil peluang pilihanraya ini untuk mencari pahala dan tolak pemerintahan sekarang ini." tambahnya lagi.

Datuk Nik Aziz berkata demikian ketika berucap di Kampung Guar Jering, Guar Perabu, Penanti, dihadapan kira- kira 5 ribu orang.

Jeng jeng jeng....cerita sudah nak start ni!! Menarik ni yob...perhatikan ayat2 yang teman tulis tu...perbicaraan ni teman jangka akan betul2 ????



Menarik ni yob...perhatikan ayat2 yang tulis tu...perbicaraan ni teman jangka akan betul2 'explosive'....bukan C4 ye!!

......dan RPK dah start benda ni...

Mat Zain claims defamation plot ahead of Anwar case
KUALA LUMPUR, May 28 — Datuk Mat Zain Ibrahim, the police officer who investigated Datuk Seri Anwar Ibrahim’s black-eye assault in 1998, today claimed a high-level plot using a bankruptcy notice to destroy his credibility ahead of several cases including the opposition leader’s sodomy case in July.

State news agency Bernama yesterday reported that Mat Zain was declared a bankrupt on April 21 for failing to settle a RM250,000 loan and was served with the notice on May 26. The news was carried by several Malaysian publications including The Malaysian Insider which subscribes to the Bernama service.

“I say with certainty that there are very powerful hidden hands that wanted it so. Their reasons are to destroy my credibility and/or to paralyze my capabilities and preventing me from giving evidence against Attorney-General Tan Sri Abdul Gani Patail and IGP Tan Sri Musa Hassan for fabricating evidence in the “black-eye” case of 1998 involving Datuk Seri Anwar Ibrahim,” said Mat Zain in a statement.

Mat Zain, who went on optional retirement in 2001 as the KL CID chief, said he believed the bankruptcy notice is related to his appeal to the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) advisory board to clear his name after the anti-graft agency cleared only Gani and Musa from charges of fabrication lodged by Anwar.

“I have reasons to believe that the prosecution team anticipated that Anwar will certainly raise at certain point of his trial the issue of fabrication of evidence in the black-eye case. My evidence would be vital at this stage. Their only option is to destroy my credibility.

“Though this publication may cause some inconvenience to me and my family, but I take it as a blessing and that it will only enhance my resolve to disclose the whole truth of the “black-eye” episode.

“Believe me, that this is not the only case the duo had their fingers in. There are others which are as sensational. The truth shall prevail,” Mat Zain said.

He claimed that he investigated the black-eye incident without fear or favour and had his statement recorded five times by the precursor to MACC, the Anti-Corruption Agency (ACA) when Anwar lodged a report on July 1, 2008 that Gani, Musa, Mat Zain and Dr Abdul Rahman Yusof had falsified a medical report on the assault case.

But MACC chief commissioner Datuk Seri Ahmad Said Hamdan announced on March 3 that a three-member independent panel led by the Solicitor-General had scrutinised the investigation papers and cleared Gani and Musa of criminal wrongdoing, prompting Mat Zain to later appeal the findings.

“However, I am justified to state that the Prime Minister was never told the true and entire facts of this issue. Should the truth be told, I believe the PM would have taken the appropriate actions,” Mat Zain said.

He disclosed that he has instructed his lawyers to look into the bankruptcy matter as he had never received any notice of a hearing related to a suit by businessman Yap Thoong Choan, 72, of Damansara Heights, filed on Aug 10, 2004, against Mat Zain at the Bandar Baru Bangi Sessions Court claiming the remaining RM250,000 of a loan which was not settled.

He said in his statement of claim that Mat Zain, 60, had taken a RM500,000 loan via an agreement signed by both parties on Feb 22, 2002, and it was agreed that the loan was to be settled on or before Aug 21, 2002.

Yap said that so far, Mat Zain had settled RM250,000 of the amount. A letter of demand for the remaining RM250,000, dated July 14, 2004, was sent to Mat Zain but he failed to pay up. The Shah Alam High Court on April 21 this year issued a bankruptcy notice on Mat Zain ordering him to pay the RM250,000 with interest and costs, bringing the total to RM288,824.92 .

A prelude to Anwar Ibrahim’s ‘Sodomy II’ trial
Now, the day after Saiful met Najib, he met Rodwan in room 619 of the Kuala Lumpur Concorde. Najib did not know this of course. Prior to that meeting, Rodwan and Saiful spoke over the phone at least eight times.

THE CORRIDORS OF POWER

Raja Petra Kamarudin

On 11 August 2008, in an article called ‘The real dalang behind the Anwar sodomy allegation’, Malaysia Today wrote: Shafee was supposed to have led the prosecution against Anwar. A provision in the law called FIAT allows the Attorney-General to appoint an outsider to conduct the prosecution. If Shafee does well then he would most likely be appointed the next Attorney-General.

Since the publishing of article almost a year ago, Shafee has sued me and in his summons in chambers he applied to strike off my defence on grounds that my allegation did not have any particulars. Well, if it’s particulars he wants then it is particulars he shall get.

In the meantime, read what Malaysia Today wrote on 11 August 2008:
*************************************************

Sodomy II: Who stands to gain the most?

In the court of the rakyat, Anwar Ibrahim is not guilty of Sodomy II, and neither was he guilty of Sodomy I. He was initially found guilty of Sodomy I (that ‘judgment’ later reversed) in the most convoluted and illogical judicial process facilitated and engineered by top policemen, prosecutors and judges who were anything but the respected and responsible public servants for law and order and justice in a democratic country.

Today, we are on the verge of witnessing a repeat of that most shameful process in Malaysia's history. The question is why would anyone want to do this? Surely, Saiful (aged 13 during Sodomy I) knows the gravity, implications and consequences of his allegations against Anwar.

Assuming that Saiful has actually been sodomised, what does he gain by lodging a report? He says that he been sodomised eight times by Anwar, in which case he should have lodged a police report immediately after the first incident if he were the innocent law-abiding citizen that he (or rather various powerful interested parties are trying to portray on his behalf) is trying to portray.

On the basis of his own report and confession, Saiful now faces the possibility of being jailed for willingly engaging in sodomy (as Anwar's adopted brother was found guilty of and jailed for six months in Sodomy I) if his allegations against Anwar are ‘proven’. Furthermore, Saiful will now be the target of ridicule and harassment about his manhood and sexual preference. No young man will be able to live normally with such shame and accompanying torment and ridicule.

In fact, it is a well-known fact that genuine rape victims in general do not report the crime, and male victims in particular are more inclined not to report sodomy because of the greater shame and implications regarding their manhood. Furthermore, Saiful's allegations against Anwar are so flimsy that unless the Sodomy I process is repeated, Anwar will not be found guilty.

Given these facts, Saiful could be getting a huge reward for alleging that Anwar had sodomised him, a reward which adequately compensates for the stigma and guilt associated with being a partner willing or unwilling in several acts of sodomy The question is who is offering such a handsome reward? Who is so rich and powerful to be able to make an offer which Saiful cannot refuse? Or, more correctly, who stands to gain most from Sodomy II?

The popular arguments on the Net and in the coffee-shops point to Najib. Najib met Saiful on the day after the alleged sodomy. Saiful has access to Najib's aide. The allegation against Anwar has diverted the attention of the public from the revelations made by Private Investigator P Balasubramaniam about Najib in his first statutory declaration. Saiful's allegation has also put Anwar on the defensive and thwarted his plans to challenge the BN government for power by September.

All these suggest that Najib has much to gain from Sodomy II. The reality is that Najib is also a victim of Sodomy II. In the eyes of the public, Najib is not only involved in the Altanuya case but is also masterminding a conspiracy against Anwar. These perceptions will have serious consequences and will most surely weaken Najib's case to be the next PM. The way that Najib has responded to the sodomy allegation against Anwar suggests an individual who is blundering - not a mastermind who has crafted the whole thing, from positioning Saiful in PKR to getting him to accuse Anwar of sodomy. In conclusion, Najib does not stand to gain from Sodomy II.

As for Abdullah Ahamd Badawi, the people punished him on March 8 for his poor performance as PM. His popularity is at an all time low - the high petrol/diesel prices, high food prices, inflation, crime, etc. Sodomy II has added a major political crisis which Abdullah is ill-equipped to handle, even if he is inclined to do so at this time. Either way he will be a loser.

If Anwar is found ‘guilty’ of Sodomy II, the people will hold Abdullah responsible for victimising Anwar, and Abdullah may have to exit well before the declared 2010 deadline. If Anwar were found innocent, that would strengthen Anwar, enabling him to challenge BN and hasten Abdullah's exit. If Sodomy II drags on, there will be serious public unrest and this would also pose a major challenge for Abdullah. Thus, Abdullah is also a victim of Sodomy II.

It looks like that Anwar, Najib and Abdullah are all victims of Sodomy II in one way or another. So who is behind Sodomy II? Who will benefit from Sodomy II? Someone who will lose most if Anwar comes into power. Someone who will go to any extent to prevent Anwar's rise. Someone who no longer accepts Najib as a potential PM. Someone who wants instability in Malaysia. Someone who wants to topple Abdullah.

Someone who cannot accept the rise of the opposition. Someone who does not agree with the new direction that Malaysia is taking in matters such as the judiciary and law and order. Someone whose buddies (cronies) are badly affected by government actions such as termination of mega-projects. Someone who wants to prevent probe and investigation into government misdeeds and mal-practices of the past. Someone who wants to continue the legacy of the past.

Someone who is fully schooled in sodomy matters from Sodomy I. Someone who has strong allies in the government, especially the home ministry, police and AG chambers. Someone who is unscrupulous. Someone who will go any extent to get what he wants. Someone who is extremely rich and powerful. Someone who has finally readied an heir. So, who is behind Sodomy II? A Machiavellian par excellence.

Who is it?

Ken, Malaysiakini
*************************************************

That was what Ken wrote in Malaysiakini on 22 July 2008. I do not, however, agree with his prognosis. Without a doubt he is exonerating Deputy Prime Minister Najib Tun Razak and Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi from the crime of trying to frame Anwar Ibrahim and has painted them, plus Anwar, as the three victims in this attempted frame-up. And in that same breath Ken is insinuating that Tun Dr Mahathir Mohamad is the real dalang behind the whole thing.

I do not quite agree with this assumption. Yes, Mahathir has no love for Anwar, and vice versa, but the Grand Old Man of Malaysian politics is not behind this latest move to frame Anwar on sodomy charges. And I say this because the behind-the-scenes goings-on prior to the sodomy issue exploding onto the Malaysian scene seem to point to Abdullah’s office, or at least to those within his inner circle.

Firstly, Saiful met Najib before the so-called sodomy took place. No doubt, at first, Najib denied meeting him and then later admitted meeting him but explained that it was for purposes of career guidance and to help the young man obtain a scholarship. Later on, Najib confessed he met Saiful to discuss the sodomy allegation against Anwar. This flip-flopping and inconsistency -- denial and then confessing only when it appeared like he could no longer deny it -- makes Najib appear like he is lying and therefore is trying to cover up an evil deed.

Najib’s responses certainly make him look like a liar and therefore he must have something to hide if he is lying. A lying man is certainly the mark of a guilty man, which makes it look like he is behind the conspiracy, or at least involved in the conspiracy to frame Anwar. But this is what they are trying to make us believe. Why this effort to make it appear like Najib is the culprit if not to deflect all attention from whoever is the real culprit?

Now, the day after Saiful met Najib, he met Rodwan in room 619 of the Kuala Lumpur Concorde. Najib did not know this of course. Prior to that meeting, Rodwan and Saiful spoke over the phone at least eight times. We can only assume that part of this conversation involved asking Saiful to go meet Najib and to make sure that everyone knows about it so that the conspiracy points to Najib. The fact that Saiful brought a friend along only reinforces this assumption, especialy when this friend is aligned to Anwar Ibrahim.

The man who is the real mastermind behind this latest conspiracy to frame Anwar is Shafee Abdullah. Just days before the sodomy allegation exploded, and even before Saiful’s meeting with Rodwan on 25 June 2008, Shafee was in Najib’s house to attend a gathering. And in front of scores of witnesses he asked to be excused early because he ‘had a very big fish to catch’. Shafee conveniently made it known that he is behind the move to catch the ‘big fish’ and he wanted all those in Najib’s house to be aware that Najib was in the know. Actually, Najib did not know what he was talking about and assumed that the ‘big fish’ meant Raja Petra Kamarudin and was with regards to the Statutory Declaration that he had signed just days earlier on 18 June 2008.

Shafee was supposed to have led the prosecution against Anwar. A provision in the law called FIAT allows the Attorney-General to appoint an outsider to conduct the prosecution. If Shafee does well then he would most likely be appointed the next Attorney-General. When word got out that he is heading the special police operations centre, which was located in his office, they had to abandon the whole idea.

Shafee’s hands are behind the whole thing. And this can only happen with Abdullah’s blessing. No, it is not Mahathir who is behind this. And it is not Abdullah, Najib and Anwar who are the three victims. The victims are Mahathir, Najib and Anwar. Abdullah is the hidden hand and Shafee is the henchman who was tasked with the job of implementing the evil deed. Politics is not what it always appears to be in Malaysia. That is how Malay politics is played out.

Masihkah kau ingat Aminah, kau berlari-lari ?


Bekas Ketua Wanita PKR P.Pinang yang telah `membuangkan' diri serta `terbuang' kini menjadi `Super Women' dan diangkat sebagai ikon TV3 serta media-media bangkrap idea di negara ini. Sebelum ini, tidak ramai yang mengenali Aminah binti Abdullah atau lebih glamour dipanggil Kak Min. Semenjak beliau menawarkan diri menjadi calon bebas di dalam PRK Dun Penanti akan datang ini, nama tersebut menjadi `ratib' kepada media kerajaan yang semakin dahaga kepada berita-berita sensasi.

Meski pun sebelum ini telah banyak kita melihat calon-calon bebas yang masuk bertanding di dalam PRK termasuk yang mencipta rekod calon bebas teramai di Dun Bukit Selambau baru-baru ini, tetapi tiada calon bebas yang mendapat liputan luar biasa dari pihak media seperti yang diperolehi oleh Kak Min.

Nampaknya Kak Min benar-benar seorang wanita yang bersikap lebih `jantan' dari Umno. Kak Min berani menawarkan dirinya untuk menentang calon lain terutamanya dari calon PKR. Sebagai tanda terima kasih, memang wajar Kak Min diberi ruang yang luas oleh media perdana untuk beliau berkata apa jua asalkan dapat memburukkan imej PKR.

Baru-baru ini Kak Min mendedahkan tentang perlakuan rasuah yang kononnya dilakukan oleh PKR melalui wakilnya agar Kak Min menarik diri dari bertanding di Dun Penanti. Beliau mendakwa kononnya ditawarkan sejumlah wang serta beberapa jawatan termasuk yang menggelikan ketiak kita apabila Kak Min mendakwa beliau turut ditawarkan jawatan TKM 1 P.Pinang. Wah, hebat sungguh Kak Min ini sehingga PKR menawarkan beliau jawatan kedua tinggi di P.Pinang tersebut.

Namun demikian, Kak Min sendiri berkata, beliau tidak percaya kepada tawaran-tawaran tersebut. Nasib baik Kak Min mudah tersedar siapa diri beliau untuk berada di sisi KM P.Pinang Lim Guan Eng.

Setelah beliau terhidu bahawa `drama' nya mudah dapat dibaca oleh PKR, maka sasarannya kini tertumpu kepada Pengerusi PKR P.Pinang Datuk Zahrain. Di dalam berita TV hari ini disiarkan amaran oleh Kak Min terhadap Datuk Zahrain bahawa beliau akan mendedahkan kisah di sebuah hotel di Jawi pada tahun 2007. "Masihkah kau ingat......" begitulah maksud Kak Min untuk mengingatkan Datuk Zahrain tentang peristiwa tersebut.

Walaupun Kak Min cuba untuk memberi amaran kepada Datuk Zahrain agar mengingati peristiwa di hotel tersebut, jelas kita lihat Kak Min sendiri tidak ingat tarikh dan di mana peristiwa itu berlaku dan sering mendapat bantuan dari orang sebelahnya (mungkin suaminya) di dalam memberikan kenyataannya semasa disoal oleh wartawan. Sebelum ini pun kita lihat sendiri Kak Min memberi kenyataan kepada media dengan menggunakan teks yang telah disediakan. Ini bermakna Kak Min masih lemah di dalam ilmu tipu muslihat politik dan perlu lebih banyak menuntut dengan Raja Sesumpah.

Calon PKR yang bertanding di Dun Penanti adalah Dr Othman bukannya Datuk Zahrain. Kak Min mungkin terlupa pasal itu atau sengaja menggunakan taktik karat tersebut sepertimana yang pernah Raja Sesumpah lakukan. Di dalam PRK Parlimen K.Terengganu sebelum ini calon PR adalah PAS dan bukan PKR mahu pun DS Anwar, tetapi Raja Sesumpah setiap malam menjaja keburukan DS Anwar sehinggalah ke PRK Bukit Selambau.

Seandainya Raja Sesumpah ini diberi peluang berkempen di Indonesia, India atau di Bangladesh tidak mustahil Raja sesumpah akan menyebut nama DS Anwar berkali-kali. Semakin kerap dan lantang disebut nama DS Anwar, semakin hebat dan kuat pula DS Anwar dan PKR. Akhirnya Raja Sesumpah termakan sumpah dan hilang dengan kotak-kotaknya. Kini, Kak Min ingin mencuba cara sedemikian untuk menonjolkan dirinya. Saya yakin, pengundi-pengundi di Dun Penanti akan memberi pelajaran berguna buat Kak Min sepertimana pelajaran yang telah diperolehi oleh Raja Sesumpah di dalam beberapa PRK baru-baru ini.

Tidak mustahil akan berlaku lagi upacara `sumpah' di bumi Permatang Pauh. Jika dahulu, Najib dan Raja Sesumpah bersumpah sewaktu pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh, kini rekod bakal tercipta bila mana seorang wanita akan bersumpah. Sumpahnya mungkin berkaitan dengan "masihkah kau ingat kejadian di hotel......" (kejadian apa di hotel? Adakah sama seperti kejadian yang berlaku kepada Chua Soi Lek? ) Wallahu Aklam. Apa pun yang pasti dan kita ingin ingatkan kepada wanita ini, jangan sehingga kamu tidak mendapat apa yang dihajati dan lebih malang lagi turut kehilangan kawan-kawan rapat kamu. Kalau saya yang menjadi kawan rapatnya yang makan di rumah beliau baru-baru ini, saya pasti akan `muntah'kan kembali makanan yang saya makan. Selepas PRK Dun Penanti ini, adakah lagi kawan-kawan yang berani berkawan dengan Kak Min ? Entahlah.

Oleh : penulis tamu@albanjari online-WFAUZDIN NS

Kerajaan Umno/BN bencikan Komunis dan Parti Komunis Malaya (PKM).

Mengapa?

Mudah sahaja.

Mereka hanya meneruskan dasar-dasar penjajah Inggeris.

Mereka berjuang, terbunuh dan membunuh hanya kerana ingin mempertahankan dasar Penjajah British!

Ramai juga yang tidak tahu menahu terpengaruh. Terima sahaja membabi buta semua sejarah versi Umno/BN.

Mengapa?

Mereka (baca: yang terpengaruh dengan Umno/BN) telah diajar hanya untuk mendengar dan menerima tanpa mempersoalkan.

Mereka (baca: Umno/BN) memperalatkan agama. Menuduh orang-orang PKM tak beragama walaupun mereka tahu bahawa Rashid Maidin itu adalah guru agama.

Hari ini lahirlah ramai anak-anak muda yang bangkit untuk mempersoalkan sejarah. Mereka bertanya, Ada Apa Dengan Komunis?

Mempersoalkan dari segala segi. Mengangkat pejuang yang tulen dan meludah boneka-boneka penjajah!

Kerana anak-anak muda kini tahu siapa yang Umno/BN sanjungi?

Henry Gurney Tokoh Agung PKPIM
Syabas kepada Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) kerana mengaku kunun pandai sejarah. Tetapi yang aku nampak, kenyataan PKPIM ini akan lebih menjelaskan lagi betapa bodoh dan bebalnya kelompok ini pada sejarah tanah air.

kalau nak belajar sejarah, janganlah pada teks buku sejarah sekolah, Tok Janggut yang dibunuh gantung Inggerispun, suatu waktu dalam kurikulum sekolah Inggeris disebut sebagai 'pemberontak' atau 'pengancam keselamatan.'

PKPIM dan aku tak hidup pd zaman Perang Saudara Malaya.

Tapi takkanlah PKPIM menghina Chin Peng dgn begitu hina sekali. "Apakah boleh penjenayah sebegini dimaafkan atas dasar kemanusiaan?" kata Khairul Anwar, kunun pemimpin PKPIM. janganlah sampai menghina begitu sekali. zaman dah berlalu. kerajaan Malaysia, parti Komunis Malaya dan kerajaan Thailand telahpun menandatangani perjanjian DAMAI pada tahun 1989.

Sepatutnya PKPIM wajib menghina dan mendesak apa2 saja nama Henry Gurney di tanah air merdeka ini untuk dilupus atau dihantar balik ke England. apatah lagi setelah 50 tahun Malaysia merdeka (dulu Malaya, ntah macam mana nama Tanah Melayu tiba-tiba hilang). PKPIM ni berani ker misalnya nak mengiystiharkan Henry Gurney sebagai penjenayah?

Henry Gurney telah dibunuh dlm serangan hendap Parti Komunis Malaya, di Fraser Hill pada Oktober 1951. isteri dan anak-anaknya tidak pula dibunuh komunis. PKPIM jangan marah dan membela Henry Gurney. sebabnya kunun PKPIM ini membela ISLAM. membela PALESTIN.menentang ISRAEL.

jadi PKPIM kenalah tahu, Henry Gurney ini adalah barua Empayar Inggeris. Henry Gurney ini bertugas sebagai Setiausaha Negara Jajahan Empayar Inggeris di Palestin dari tahun 1946-1948. sebelum Henry Gurney ni datang Palestin, tak ada lagi Israel. sebelum dia blah bertugas ke Malaya pada tahun 1948, dia telah melandaskan kewujudan negara Zionis Israel. kalau apa nama Khairul Anuwar PKPIM ni betul-betul pandai sejarah dia tak berckp mcm ni.

p/s nak tanya PKPIM yang ngaku pandai sejarah, 100 tahun Polis DiRaja Malaysia tu, apakah termasuk berkhidmat dibawah Henry Gurney?

Politik Studio- Cerita Sebenarnya di Studio TV9....???

Oleh : MSO

SEBANGKIT dari tidur sore, saya menerima call dari dua orang yang berada di studio TV9 di Seri Pentas malam tadi yang mengikuti dan terlibat secara langsung dengan rancangan Hujjah.

Kedua mereka menelefon saya setelah membaca apa yang saya ulas mengenai hujah yang tidak jadi itu dalam blog saya – perihal Naib Presiden Pas, Husam Musa dan Naib Presiden Umno, Ahmad Zahid hamidi yang takut untuk berhujah antara satu sama lain.

Kedua pemanggil itu menjelaskan apa yang berlaku sebenarnya. Mereka mungkin merasakan perlu memberi gambaran keadaan sebenarnya memandangkan apa yang saya tulis dalam blog itu tidak memberi latar yang berlaku di studio malam tadi. Laporan mereka itu melengkapkan insiden 'lawak bodoh' yang berlaku malam semalam.

Menurut pemanggil pertama, Husam bin Musa memang hadir di studio malam tadi. Dia masuk dalam studio dan sempat bersalam dengan Ezam Mohd Noor. Kehadiran Husam itu menggembirakan pihak penerbit kerana mengira dia akan menyertai rancangan itu.

Bagaimana pun apa yang berlaku sebaliknya, dia enggan berhujah dengan Ezam Mohamad Noor yang mengganti tempat Zahid dan mahukan kepada Zahid juga.

"Saya merasa pelik dengan Husam, dia hadir tetapi tidak mahu berhujah, dia tunggu Zahid juga,” kata pemanggil itu hairan dengan sikap Husam. Cara pemanggil ini mengadu seolah dia mahukan penjelasan daripada saya mengenai sikap si baju petah-petah merah ini. Dia merasakan ada kejanilan yang amat sangat dengan telatah Husam.

Kata pemanggil itu Husam enggan berhujah dengan Ezam kerana Ezam tidak setanding dan setaraf dengannya. Apa yang beliau hairan ialah kenapa beliau enggan berhadapan dengan Ezam... tetapi datang ke studio. "Ini yang memelikkan dan membingungkan,” katanya.

"Apakah dia nak tunjuk yang dia berani?" soal pemanggil itu lagi.

Manakala seorang lagi pemanggil yang terlibat dalam mengaturkan rancangan itu turut melahirkan rasa kesal dan dukacita yang amat sangat dengan telatah Husam malam tadi. "Saya tidak pernah berhadapan dengan suasan seperti ini, saya sungguh malu,” kata pemanggil itu.

”Kalau you adalah, you akan cengkik dia....” ujarnya geram dan tidak dapat menyembunyikan perasaan marahnya. Menurutnya juga selama ini dia hormati Husam sebagai seroang pemimpin tetapi dengan perangai yang ditunjuki malam tadi, rasa hormat itu sudah hilang, musnah!

"Dia berdalih, katanya dia tidak tahu menahu mengenai pembatalan Zahid itu. Itu bohong sebab dua hari sebelum itu kita sudah pun memaklumkan kepadanya. Kita pastikan samada dia hendak datang atau tidak, sebab kalau dia tak nak kita nak panggil Mat Sabu...” ceritanya lagi.

Anihnya dia kata dia bersedia untuk berhujah dengan Ezam, sebab itu kita buat persediaan. Dan promo mengenai rancangan ini dibuat sebanyak 10 kali di tv3 di mana panelnya dia dengan Ezam. Jadi kata pemanggil itu tidak timbul kalau hal itu dia tidak tahu. Bohong...

Lagipun menurut pemanggil itu lagi dia (Husam) sendiri sudah hantar surat kepada Zahid agar datang dan memberi tempoh hingga pukul 7:35 malam. Apabila Zahid tidak respon bermakna Zahid tidak mahu hadir, jadi tidak payahlah beliau hadir kalau setakat hendak menunjukkan keberanian tetapi penakut untuk masuk gelanggang.

Menurut pemanggil itu lagi apa yang ganjil dan anihnya Husam datang membawa Pengerusi Gerak, Mohd Nazree Yunus dan minta agar Nazree berhujah dengan Zahid. Dia buat TV9 macam TvPas sahaja boleh ubah prgoram ikut suka hati. "Apakah dia benar-benar profesional ke?" tanya pemanggil itu.

Katanya dia kesian kepada Nazree datang dengan mengempit diari untuk berhujah tetapi dimainkan Husam. Dia cuba nak dijadikan bidan terjun oleh Husam. Mungkin tujuannya nak malukan Ezam kerana Nazree adalah anak buah Ezam sendiri.

Apabila strateginya itu tidak menjadi dia tinggalkan Nazree begtu saja, tanpa dipedulikan, kata pemanggil itu.

Pemanggil itu menyimpulkan dan simpulan ini tentulah kurang menyenangkan; katanya dengan sikap ditunjukkan Husam itu menyebabkan Pas juga tercemar. Orang akan mula menilai apakah begitu rupanya pemimpin parti Islam.

"Kalau saya menjadi ahli Pas saya tidak akan memberi laluan kepada Husam dia tidak layak untuk jadi pemimpin dan perangainya lebih teruk dari budak-budak," kata pemanggil itu.

Apapun pemanggil itu memberi ucapan tahniah dan syabas kepada Ezam dan Muhammad Agus Yusuf kerana dapat meneruskan juga rancangan hujjah malam tadi walaupun ianya seperti mahu disebotajkan oleh Husam. Sedikit sebanyak rancangan Hujjah yang berwibawa sebelum ini terjejas imejnya dengan politik murahan orang baju petak-petak merah ini.

ISU CHIN PENG UMNO/BN GUNAKAN STRATEGI DAN TAKTIK POLITIKNYA

----------Oleh Halik Zaman----------

Lahirnya konsep 1Malaysia, ilham Perdana Menteri Dato Seri Mohd.Najib Tun Razak. Perpaduan rakyat Malaysia dalam 1Malaysia menjadi asas perpaduan kaum yang berbilang bangsa, berbilang fahaman agama menjadi satu bangsa Malaysia yang terikat padu dalam1Malaysia.

Konsep 1Malaysia di lahirkan untuk "mengalihkan perhatian rakyat kearah halatuju Pakatan Rakyat" Ini lah tujuan utama UMNO agar Barisan Nasional kembali menjadi raksaksa dimata rakyat yang sudah pupus di ingatan jenerasi muda.

Komponen Barisan Nasional, Parti Gerakan Pulau Pinang, menyuarakan agar bekas Pemimpin Komunis Chin Peng agar dibenarkan kembali tinggal di Malaysia. Bila saranan itu di-highlightkan oleh keluarga UMNO dalam BN, maka Persatuan Bekas Bekas Perajurit, Persatuan Bekas Bekas Polis, NGO Melayu, Profesor Profesor dari universiti di jemput khas, membuat ulasan ulasan dan liputan, mengadakan perbincadangan perbincangan dalam media pro Kerajaan.

Para Profesor dari universiti dan persatuan persatuan NGO Melayu, rata rata mempertikaikan idea membawa balik Chin Peng ke Malaysia, dalam waktu yang sama, para cendikiawan Melayu yang pro UMNO, mengajak kembali orang Melayu dan jenerasi muda, supaya bersatu menyokong UMNO kembali. Alasan para cendikiawan Melayu yang pro UMNO, kerana orang Melayu dalam UMNO tidak bersatu, maka idea memanggil kembali Chin Peng sudah menjadi isu politik dengan tujuan orang Melayu akan terasa takut ideologi Chin Peng akan menular kembali di Malaysia.

Ini satu lagi cara UMNO untuk mengalih perhatian orang Melayu, kepada pengaruh Pakatan Rakyat terhadap konsep fahaman multiracial, yang semakin hari semakin popular di kalangan rakyat Malaysia.

Pemimpin pemimpin Pakatan Rakyat, tidak pernah pun mendewa dewakan perjuangan Chin Peng, apa tak lagi ideologi Komunis yang bertentangan dengan halatuju Pakatan Rakyat. Idea untuk memanggil kembali Chin Peng dikeluarkan oleh keluarga UMNO dalam Barisan Nasional iaitu Pemimpin Parti Gerakan Pulau Pinang.

Suara pemimpin Gerakan Pulau Pinang itu, tentunya ia tidak berani mengeluarkan idea sensitive itu dalam media diluar pengatahuan Barisan Nasional, kalau ia bukan satu arahan untuk melaksanakan taktik dan strategi politik UMNO, dengan tujuan untuk menarik perhatian jenerasi muda Melayu agar kembali bersatu dalam UMNO.

Yang berkuasa adalah Kerajaan Pusat UMNO/BN, yang meminta Chin Peng kembali ke Malaysia adalah pemimpin Parti Gerakan Pulau Pinang, keluarga Barisan Nasional, yang berkuasa menolak Chin Peng kembali ke Malaysia adalah Kerajaan UMNO/BN, kenapa ia menjadi isu luaran? Padahal isu tersebut adalah isu dalaman Kerajaan UMNO/BN? Mahu terima Chin Peng kembali ke Malaysia atau tidak, ia bukan isu nasional, ia adalah isu Kerajaan UMNO/BN sendiri.

Isu Chin Peng itu semata mata untuk alih perhatian rakyat kepada Pakatan Rakyat, kerana Pakatan Rakyat bertambah mendapat kepercayaan dikalangan orang Melayu, Cina, India, Dayak, Iban dan Kadazan/Dusun/Murut.

Usaha Kerajaan UMNO/BN untuk memecahbelahkan ikatan PKR,PAS,DAP dalam satu payung Pakatan Rakyat, melalu tv3, Astro Awani dan akhbar ahkbar pro Kerajaan, sudah tidak laku lagi, kerana terlalu banyak pembohongan. Maka sekarang Kerajaan UMNO/BN menimbulkan isu baru iaitu isu Chin Peng pula untuk menakut nakutkan orang Melayu.

Orang Melayu, Cina, India, Dayak, Iban dan Kadazan/Dusun dalam Pakatan Rakyat, tidak pernah mengalu alukan kedatangan Chin Peng ke Malaysia, Pakatan Rakyat tidak pernah menghormati perjuangan yang terkutuk Chin Peng terhadap rakyat Malaysia dulu, kini dan selama lamanya. Kenapa Kerajaan UMNO/BN timbulkan isu Chin Peng untuk tarik perhatian ramai? Sedang mentimun dan pisau ditangan Kerajaan UMNO/BN. Gunakan kuasa, bukan minta perhatian.

Kewibawaan Petronas Wajib Dipertahankan

oleh A Kadir Jasin

SAYA perhatikan ramai pemblog dan pembahas mereka telah mula membincangkan perkembangan di Petronas dengan penuh emosi.

Saya tidak salahkan mereka. Dalam hal ini, kita rakyat Malaysia berhak menjadi emosional. Kelangsungan Petronas adalah tanggungjawab kita semua.

Isu yang membakar emosi itu adalah ura-ura pelantikan seorang muda lulusan Oxford yang seangkatan dengan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan bekas seorang menteri untuk menduduki lembaga pengarah Petronas.

Orang muda lulusan Oxford itu dicamkan sebagai Omar Mustapha Ong, bekas Pegawai Khas Mohd Najib Abdul Razak ketika Mohd Najib menjadi Timbalan Perdana. Bekas menteri itu pula dikatakan Syed Abdul Hamid Albar.

Walaupun pelantikan mereka masih di alam misteri, cakap-cakap mengatakan Omar akan dilantik ahli lembaga pengarah manakala Syed Hamid pengerusi bagi menggantikan Mohamed Hassan Marican.

Oleh kerana Petronas terletak terus di bawah bidang kuasa Perdana Menteri, sebarang pelantikan tidak akan berlaku tanpa kehendak dan pengesahan beliau.
Jadi tidak hairanlah kalau ramai pemblog dan pembahas mereka mengaitkan ura-ura pelantikan Omar dan Syed Hamid dengan Perdana Menteri.

Saya kenal Omar. Daripada perwatakan, dia sederhana dan nampak cerdik. Yang menjadi masalah adalah pertaliannya dengan Mohd Najib dan Khairy.

Omar adalah pemegang tampuk Ethos Consulting Sdn Bhd, sebuah firma perundingan korporat. Laporan The Star mengenai Ong pada tahun 2006, antara lain, menyebut:

“Ethos Consulting Sdn Bhd has appointed Omar Mustapha managing principal and director effective Feb 1.

Prior to his appointment, Omar served as special assistant to Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak on matters of public policy, international relations and the corporate sector.

Omar was co-founder of Ethos Consulting together with the late Dr Liew Boon-Horng and has worked closely as joint managing principals since the firm’s founding in June 2002.

He left the firm to join the Deputy Prime Minister’s staff in February 2004.”

Walaupun dia meninggalkan Mohd Najib untuk menguruskan Ethos Consulting, namun Omar tetap rapat dengan Mohd Najib dan dipercayai terus terbabit dengan kegiatan beliau.

Seperti banyak institusi dan syarikat yang rapat dengan Khairy dan persekongkolan Tingkat Empat, Ethos Consulting dilaporkan mendapat banyak kerja perundingan kerajaan, khas untuk syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Ura-ura pelantikan Omar ke lembaga pengarah Petronas menjadi berita sensasi di Internet kerana banyak pihak bimbang akan berlaku campur tangan luar ke atas syarikat minyak negara itu serta kemungkinan terjadi eksploitasi ke atas kontrak serta asetnya.

Kebimbangan ini boleh difahami kerana di bawah Pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi, persekongkolan "Tingkat Empat" dan "budak-budak PM" telah mencetuskan pelbagai kontroversi seperti dalam urus niaga ECM-Libra, AirAsia, pembinaan terminal penerbangan murah (LCCT) dan penjualan Pantai Holdings kepada Parkway, Singapura.

Apa pun kebenaran kepada ura-ura ini, kepentingan dan kewibawaan Petronas wajib dipertahankan. Sebarang tindakan yang mengancam kepentingan dan kewibawaan Petronas oleh sesiapa pun wajib didedah dan disekat.

Namun, keyakinan dan harapan boleh diletakkan di atas bahu Mohd Najib kerana dia bukan sahaja Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, tetapi dia kenal Petronas sejak syarikat itu ditubuhkan ketika pentadbiran ayahnya, Abdul Razak Hussein.

Pekerjaan pertama Mohd Najib setelah pulang dari pengajian di England adalah di Petronas sebagai pegawai di Jabatan Perhubungan Korporat.

Ketika itu, kalau tidak silap saya, Tengku Razaleigh Hamzah adalah Pengerusi dan Junus Sudin (Datuk) -- bos saya yang baik hati di NSTP -- adalah Pengarah Urusan.

Saya sendiri mula membuat laporan mengenai Petronas pada tahun 1976 untuk akhbar The Business Times ketika rundingan Perjanjian Perkongsian Pengeluaran (Production Sharing Agreement) dengan syarikat-syarikat minyak asing dijalankan.

Hari ini, berkat kecekapan dan integriti pegawai-pegawai Petronas yang majoritinya Bumiputera, dan tanpa campur tangan yang negatif daripada kerajaan, Petronas muncul sebagai salah sebuah syarikat terbesar di dunia.

Senarai majalah Fortune Amerika Syarikat meletakkan Petronas sebagai syarikat yang ke-95 terbesar di dunia tahun lalu. Sebahagian besar pendapatannya kini hasil daripada kegiatan di luar Malaysia. Petronas adalah pengarak panji-panji negara di persada dunia.

Jadi, sebesar mana pun keperluan memberi pangkat dan jawatan persaraan kepada bekas menteri, operator politik atau rakan taulan, kepentingan Petronas dan kepentingan rakyat jelata jangan sekali-kali diperjudikan.

Kalaupun perlu melantik seorang pengerusi baru bagi memisahkan tugas lembaga dan pengurusan Petronas, calonnya biarlah bukan daripada kalangan politik.

Ingat jugalah kepada legasi Allahyarham (Tan Sri) Azizan Zainol Abidin bekas Pengerusi Petronas dan hormatilah orang dalam Petronas yang telah membuktikan kepakaran dan integriti yang tinggi.

Ura-ura sebeginilah yang memberi alasan kuat kepada pihak-pihak yang mahu Petronas bertanggungjawab kepada kuasa yang lebih universal seperti Parlimen untuk terus memperjuangkan tuntutan mereka.

Kepada rakan-rakan blogger, mungkin elok bagi sesiapa saja yang berkepakaran di bidang petroleum, perniagaan global dan urus tadbir korporat membuka sebuah blog khas untuk mengawasi dan memantau perkembangan di dalam Petronas agar ia tidak dilarikan (hijack) oleh pihak-pihak yang rakus.

UNSUR-UNSUR TARBIYAH DALAM PILIHANRAYA

TARBIYAH HARAKIYYAH
Proses perubahan terhadap diri manusia melalui penyemaian dan penyuburan ilmu dan iman, pengasuhan amal dan akhlaq serta pengukuhan iltizam dalam penegakan amal Islami melalui jamaah.





BIDANG AMAL
*Pengurusan Jentera Pilihanraya
– Logistik
– Penerangan
– Keselamatan
– Urusan Ulama’
– Daftar pengundi
– PACA
– Bilik Gerakan dsb

BIDANG AMAL
*Intelligence
– Penyelidikan
– Info
– Perang saraf
– Operasi sulit
– Sabotaj

*Pembinaan perancangan : strategi dan taktik

BIDANG AMAL
*Nasrun Min Allah

Al Baqarah : 214, Ali Imran : 126 As Sof : 13 , Ar Rum : 47 Muhammad : 7

BIDANG AKHLAQ
• Ikhlas
– Al An’am : 162
• Kesetiaan ( Al Wala’ )
– Al Maidah : 56
• Kepatuhan ( At Ta’at )
– `Dengar dan patuh selama mana tidak diperintahkan dengar kemaksiatan’ - Al Hadith
• Kesungguhan ( Al Jihad )
- At Taubah : 41
• Kesabaran ( As Sabru )
- Ali Imran : 200
• Penguasaan dakwah ( Isti’ab khorijiy )
– Manis wajah, menarik dan kemahiran interpersonal

BIDANG ILTIZAM
*Keterlibatan
– Berjawatan @ berperanan
– Tahu apa yang perlu diketahui, tahu apa yang perlu dibuat dan tahu bagaimana untuk buat.

*Pengorbanan
*Masa
*Kesenangan
*Keselesaan
*Keluarga
*Kerjaya
*Harta dan kewangan

Tarbiyah Menjelang Pilihanraya
*Pemerkasaan wala’ dan taat
*Pemerkasaan wasilah tarbiyah
*Pemerkasaan ukhuwwah
*Pemerkasaan jatidiri ruhiyyah

Uslub Fardiy
1. Qiyamullail
- Jadual individu
- Jenis amalan
2. Quraniyyah
-Jadual tilawah
-Surah At Taubah,Al Ahzab,Al Anfal,Muhammad,Al Hujurat dan As Sof
3. Zikir dan aurad
-Al Ma’thurat
-Wazhifah sughro dan kubro
-Doa’-doa’ terpilih.

USLUB JAMA’IY
– Usrah
– Fokus pada teks As Sof, Muhammad dan Al Fath
– Fokus pada tema iman,wala’,taat,bay’ah,jihad dan pengorbanan

Tamrin / mukhaiyyam
– Fokus pada modul pembinaan wala’, ukhuwwah, team work.
– Pendedahan ilmu intelligence( seni perjuangan @ art of war )

WALLAHU A’LAM

Kemenangan bermula dari kemenangan ruh terhadap kejahatan nafsu dalam diri kita…