Selasa, 19 Mei 2009

DS NIZAR MENGADAP RAJA MUDA.....Tunggu lapuran lanjut...????


Menurut sumber dari pihak Istana Iskandariah bahawa YAB. Dato' Seri Ir. Muhammad Nizar Jamaluddin telah diperkenan mengadap oleh DYTM Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin di Istana Iskandariah Kuala Kangsar jam 12.30 tengahhari tadi.

Beliau telah mengadap Raja Muda sekitar 15 minit dan saya masih belum dapat mengesahkan apakah perkara yang dititahkan oleh Raja Nazrin kepada DS. Nizar dan apa pula yang dipersembahkan oleh DS. Nizar kepada Raja Nazrin.

Nizar Zambry : Warkah Sembah Ta'dzim Buat Tuanku Dr Raja Nazrin


Ampun Tuanku, sembah patik mohon diampun.

Telah ditakdirkan Tuanku dilahirkan dalam keluarga diraja dan patik dilahirkan dalam keluarga petani biasa, maka kita dijarakkan oleh adat istiadat Melayu hingga menjadi begitu jauh sekali. Namun betapa jauh pun jarak darjat keturunan itu, perkenalan kita disebabkan minat yang sama di bidang seni dan puisi kira-kira 30 tahun yang lalu, telah merapatkan hubungan kita sebagai sesama manusia.

Pun begitu, setelah aktiviti puisi dua minggu sekali di sebuah hotel di Jalan Putra itu dihentikan, kita pun seperti kehilangan wadah untuk bertemu, dan kemudiannya Tuanku pula meninggalkan pejabat di Jalan Pudu itu, dan Dr Shan yang selalu bersama dalam pertemuan kita pun bertukar juga kerjayanya, maka pertemuan sebagai sahabat itu pun sukar terjadi lagi.

Hinggalah kira-kira tiga tahun yang lalu maka sempatlah kita berbual mesra untuk beberapa ketika, selepas Tuanku menyempurnakan pelancaran novel Usman Awang yang diterbitkan semula oleh anaknya Lyna, di panggung teater kepunyaan Datuk Faridah di Bangsar. Tuanku meminta Sutung dan saya datang ke istana suatu hari untuk menyegarkan semula apresiasi seni dan puisi, tetapi jarak yang sedia ada dan membatas antara kita belum dapat menzahirkan kunjungan itu.

Ampun Tuanku, sembah patik mohon diampun.

Bukanlah tujuan patik menulis warkah yang tak sepertinya ini untuk mengajak Tuanku berbicara atau menghayati seni dan puisi, walaupun hal itu memang sudah lama dirindui, tetapi seperti yang Tuanku sedia maklum, di negeri Perak sekarang terdapat suatu perkara yang sangat membimbangkan seluruh rakyat, dan mereka mengharapkan Tuanku dan ayahanda Tuanku sudi melimpahkan kurnia kasih sayang kepada mereka, dan mengembalikan kesejahteraan dan kedamaian kepada hidup rakyat.

Patik sebenarnya bukan orang politik. Patik menulis kolum ini, seperti namanya Wacana Budaya, ialah untuk membawa hal-hal seni dan budaya kepada pembaca akhbar yang secara tradisinya dihidangkan dengan hal-hal politik. Maka ramailah pembaca yang menghubungi patik meminta kalau-kalau boleh menolong mereka, memberikan penjelasan apakah sebenarnya yang sedang berlaku di negeri Perak, dan bagaimanakah kemelut yang tak diingini itu dapat diselesaikan.

Mereka pun tahu patik takkan dapat menolong. Tetapi siapakah yang dapat menolong mereka dalam keadaan yang serba keliru dan bercelaru sekarang ini? Siapakah yang sebenarnya berhak untuk mengetuai pentadbiran di negeri Perak sekarang? Rakyat seperti kebengongan. Mereka tak tahu ke mana hendak mengadu, hinggakan kepada patik yang serba jahil dan tak berkuasa apa-apa ini pun tersasul mereka membuat aduan.

Semakin hari semakin kalut jadinya, Tuanku. Tak perlulah patik menceritakan semula semuanya. Tuanku tentulah lebih maklum. Perebutan hak untuk memerintah negeri Perak Darul Ridzuan itu, pada pandangan rakyat biasa seperti patik ini, telah sampai ke peringkat dimana undang-undang dan Perlembagaan pun seperti tidak berwibawa lagi. Hari ini orang ini diisytihar Menteri Besar yang sah, esoknya orang lain pula diberi hak menjadi Menteri Besar.

Sidang Dewan Undangan Negeri pun berlangsung di bawah pokok. Gerangan apakah hal sebenarnya ini, Tuanku! Speaker Dewan Undangan Negeri dikurung di dalam stor. Rakyat seperti tidak percaya, dan mereka berasa seolah-olah undang-undang dipermainkan, atau mereka dipermainkan oleh undang-undang, sedangkan undang-undanglah diharapkan menjaga mereka. Ampun Tuanku! Tanggapan patik ini tentulah tidak betul, tetapi begitulah yang menjadi tanggapan rakyat. Perkara yang tidak pernah berlaku dan tidak pernah terfikir di fikiran rakyat bahawa ia boleh berlaku, kini telahpun berlaku dan sedang berlaku.

Ampun Tuanku. Siapalah patik untuk mengemukakan pandangan atau buah fikiran ke dalam permasalahan yang rumit sebegini. Hanya patik ingin menyampaikan resah gelisah rakyat, agar sudi Tuanku memanfaatkan kebijaksanaan yang dikurniakan Allah SWT kepada Tuanku dan ayahanda Tuanku, agar hak dapat dikembalikan kepada yang berhak ke atasnya, supaya kepercayaan rakyat kepada institusi Demokrasi dan Raja Berperlembagaan tetap utuh di hati mereka.

Patik pun tidak pasti apa yang menggerakkan hati dan jemari patik untuk mengarang kata-kata ini dan mempersembahkannya istimewa kepada Tuanku. Barangkali perkenalan kita yang sama-sama meminati sastera dan puisi itu yang menggerakkannya, yang membetik rasa dan harapan bahawa Tuanku akan sudi memperhatikan.

Pada fikiran patik yang tidak sebijak mana ini, krisis atau kemelut yang sedang melanda pentadbiran negeri Perak Darul Ridzuan sekarang ini boleh dilihat sebagai tersangat rumit dan sukar untuk diselesaikan, dan boleh juga dilihat sebagai tidak serumit mana dan tidaklah sesukar mana untuk diselesaikan. Terpulanglah kepada hati dan fikiran kita, ikhlas ataupun tidak mencari penyelesaiannya.

Secara jujurnya, patik percaya akal budi Tuanku dan ayahanda Tuanku dapat melihatnya dari sisi yang mudah, yang tidak begitu rumit, dan tidak menimbulkan soal menyusahkan rakyat atau akan membazirkan wang dan sebagainya.

Kedudukan istimewa Tuanku dan Sultan yang berada di atas dan bebas dari pengaruh politik mana-mana parti, atau pengaruh mana-mana pihak, kepentingan atau individu, yang memungkinkan Tuanku dapat melihat dan memberi penyelesaiannya dari pendekatan yang istimewa, yang akan mengembalikan roh dan semangat kepercayaan rakyat kepada institusi Istana dan Raja Berperlembagaan.

Ampun Tuanku, sembah patik mohon diampun. Sekiranya gerak hati patik untuk mempersembahkan warkah yang membawa hasrat berjalin resah gelisah rakyat ini, serta karangan kata-kata yang menyampaikan maksud berkenaan, kurang santun dan beradat, patik sekali lagi menyusun jari mengangkat tangan memohon ampun. Ampun Tuanku! -dinsman

KHIR TOYO: TERBOLEN DAN TERGANTUNG!!!

Berita berdengung ..... berita berdengung..... Khir Toyo digantung!!!! Ouch..... sakit nyer!!!

Setelah dibolehkan oleh SELCAT, berhubung perbelanjaan dana agensi kerajaan negeri, akhirnya Mat Tempe ni digantung 12 bulan oleh Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan Dewan Undangan Negeri Selangor. Komer nak tahu apa salah Mat Tempe ini.... bior teman ceriter.

Keasalahan dia adalah sebab:

* Jahat Mulut
* Gatei Tangan
* Besor kepala, degil dan biut

Mat Tempe ni tak padan muka..... jahat mulut nyer. Tak der insurance lansung. Dia ingat dia bekas MB.... dia boleh buat dan kata apa dia suka. Udah ler buat kerja tak senonoh semasa jadi kepala pentadbiran Selangor..... bila dihadapkan ke SELCAT.... mahu dihina nyer pulak badan tu, dengan mempersoalakn legitimasi SELCAT. Ajer nyer tak mengasi betoi!!! Hah.... sekarang padan muka!!!

Lepeh tu.... tangan nyer pulak gatei bebenor.... apa yang dia rasa dan marah pada SELCAT ditulis dan dihebahkan nyer pulak pada media dan dalam blog nyer..... Itu ler kerja dia, asyik-asyik nak menegakkan benang nyer yang basah. Basah kuyup.... yop!!! Tak mahu tegak dah....

Udah ler buat banyah hal.... bila SELCAT panggil untuk disoal-siasat.... kecut telor.... dia buat nohen jer.... nyadin jer.... Tak tahu ler berapa besor lilitan kepala dia. Isy.... mamat ni, harap kepala jer besor.... tapi kecut telor!!! Dah banyak sangat buat taik.... susah ler dia nak menjawab nyer. Apa ka..... aaa....aaa.... ermmm..... ermmmm. Itu jer ler yang akan keluor daripada mulut dia!!! Tak terjawab dia..... lebih-lebih lagi SELCAT dah bersedia dengan bukti-bukti yang cukup.

Dah lah kena gantung..... pulak tu, segala kemudahan serta elaun sebagai ADUN, pun disekat juga sepanjang tempoh penggantungan pun. Elok sangat ler tu.... idak ler dia memekak dan menyemak jer dalam DUN nanti!!! Semak ni.... elok nyer ditebaskan jer atau diracun jer dengan paraquat!!! Habis ceriter......

Walau bagaimana pun..... Mat Tempe kata, dia nak cabar keputusan jawatankuasa Hak dan Keistimewaan DUN Selangor ini.
Kita katakan pulak pada dia..... dipersilakan dengan segala hormat nyer. Kita tengok apa akan terjadi!! Wokay.....??? Ammaaakkk!!!

Krisis Perak: Jangan beri pandangan peribadi, kata Muhyiddin....?? Tapi UMNO bertindak secara peribadi tak pe ?????


Oleh ZANARIAH ABD. MUTALIB

PUTRAJAYA: Pemimpin-pemimpin Barisan Nasional (BN) diminta mengelak daripada memberi pandangan peribadi berhubung isu politik di Perak kerana kenyataan yang dikeluarkan itu mungkin akan disalah tafsir oleh sesetengah pihak.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, sebarang keputusan berhubung isu itu hanya akan dibuat selepas Mahkamah Rayuan membuat keputusan berhubung status Menteri Besar Perak.

"Kalau ada pihak yang hendak buat pandangan sendiri, itu pandangan masing-masing, bukan pandangan parti (Barisan Nasional).

Breaking news : DAP MP, state rep arrested at candlelight vigil

May 19, 09 8:58pm
The police have tonight arrested more elected representatives - an opposition parliamentarian as well as a state assemblyperson - at a candlelight vigil to ‘mourn the death of democracy’.

Serdang MP Teo Nie Ching and Teratai state assemblyperson Jenice Lee, two 20-something DAP female politicians, were arrested along with nine party workers at the vigil in Seputeh at 8.20pm.

The vigil, which was held outside DAP MP Teresa Kok’s office saw the participation of dozens of black T-shirt clad protesters.

According to the organisers, the vigil was to mark the “killing of democracy by the illegal government in Perak”.

Those arrested are being taken to the Brickfields police station.

PAS UMNO : Keangkuhan Boleh Menjatuhkan Seorang Ilmuan

Saya masih ingat lagi satu kuliah yang saya hadiri di sebuah Masjid berhampiran rumah saya ketika saya masih belasan tahun. Ustadz menceritakan kisah Iblis yang dikatakan bernama Azazil. Iblis ini kata ustadz tersebut, bagaikan Tok Guru para malaikat di Syurga. Dialah yang paling berilmu dan paling alim.

Namun akhirnya dia ‘jatuh’ kerana dia angkuh. Dia menganggap dirinya lebih mulia dari Nabi Adam (AS) dan enggan sujud kepadanya apabila diperintah Allah untuk bersujud. Allah berfirman “aba was takbara” atau dia “enggan dan takabbur” dan akhirnya jadilah Iblis sebagai kafir. Walaupun bertaraf ‘Tok Guru’, dia masih kecundang.

Ilmu ini sememangnya penting. Keutamaan ilmu semua yang berada di dalam PAS menyedari dan mengakuinya. Itulah sebabnya mengapa kita sama-sama adakan Majlis Syura Ulama’. Namun ilmu bukan segala-galanya dan bukanlah juga monopoli golongan tertentu.

Ilmu juga tidak menjamin keikhlasan. Berapa ramai yang telah pun menggadaikan ilmu mereka untuk mendapat jawatan, Allah hanya yang tahu. Kisah Ulama’ Bani Israil amat jelas sebagai bukti dan pedoman kita di hari ini. Mereka berilmu tetapi mereka menggadai ilmu mereka untuk habuan dunia. Walaupun mereka ilmuan dan ulama’ kaum mereka. Tiada yang mereka tidak tahu berhubung perjuangan anbiya’ dan mursalin namun mereka angkuh dan tidak ikhlas. Akhirnya ketamakan mereka dan ketidak-ikhlasan mereka diabadikan dalam ayat-ayat Al-Quran. Allah mengambarkan mereka bagaikan keldai yang bertimbun buku dibawanya.

Begitu juga dengan para ulama’ dari golongan kaum Nasrani. Pemerintahan gereja menjadi igauan semua yang membaca sejarah zaman tersebut. Konsep pemerintahan ‘theocracy’ dalam arti kata pemerintahan oleh golongan agama yang mengaku hanya mereka yang ‘bercakap’ bagi pihak Tuhan, ditolak oleh masyarakat atas sebab keterlanjuran mereka. Begitu kejam sekali manusia, walaupun ulama’, lebih kejam dari golongan juhalaa’, apabila mereka menjadi angkuh dan menganggap diri mereka golongan pilihan Ilahi. Ulama’ Nasrani pada ketika itu menganggap ilmu agama adalah hak milik mereka dan pentafsiran mereka satu-satunya pentafsiran yang sah. Yang ingkar diseksa dan ada sehingga yang dibakar hidup-hidup.

Keikhlasan dan ketaqwaan ini pemberian Allah. Ianya tidak boleh dipelajari. Orang kampung yang biasa, tidak bijak mana, hanya tahu ilmu agama peringkat asas, tetapi ada yang memiliki tahap ketaqwaan yang tinggi. Sanggup mengorbankan hartanya dan dirinya untuk mencari keredhaan Allah. Saya telah melihat sendiri orang-orang kampung yang seperti ini, memberi sumbangan untuk perjuangan Islam sedangkan belanja keluarga sendiri pun tak tentu lepas lagi. Mungkin ketaqwaan dan keikhlasan mereka ketika itu melebihi ulama’ yang angkuh dan berbesar kepala.

Saya kira mungkin ada yang sudah boleh mengagak mengapa saya menceritakan kisah-kisah ini. Saya ceritakan ini semua kerana saya terdengar ada pihak yang mengatakan bahawa Ulama’ sahaja yang boleh dipercayai untuk menjawat jawatan tertinggi dalam parti. Yang lain tidak boleh dipercayai, seolah-olah keikhlasan itu monopoli golongan yang dianggap ulama’ sahaja. Saya merasakan bahawa tanggapan sebegini adalah tidak benar dan saya yakin ianya merupakan pandangan yang songsang. Namun keilmuan golongan ulama’ yang mengatasi ilmu golongan lain dalam bidang-bidang keagamaan, saya rasa tiada yang mempertikaikan, termasuklah diri saya sendiri. Keikhlasan soal lain. Hanya Allah yang tahu.

Saya juga ingin menceritakan bagi yang telah lupa, kata-kata Al-Marhum Ustadz Fadhil satu ketika dulu. Al-Marhum menyamakan keadaan golongan pendidikan sekular bagaikan keadaan Nabi Musa (AS) yang dibesarkan di istana Firaun. Apabila telah dewasa tiba-tiba Allah memilihnya untuk menjadi Rasul dan menentang Firaun! Begitu juga seakan-akan, kata Al-Marhum, dengan golongan yang berpendidikan Barat. Dihantar ke negara-negara Barat untuk menjadi pembawa fahaman barat tetapi apabila pulang menentang tamaddun barat dan malah sebaliknya menjadi pejuang Islam. Mereka kembali dengan kesedaran agama, sebahagiannya lebih sedar dan lebih insaf dari sebahagian yang lain. Allah Maha Mengetahui dan sebaik-baik perancang!

Perumpamaan sebegitu jauh lebih menarik dan menyejukkan hati dari dihukum secara borong sebagai bakal pengikut Yazid anak kepada Muawaiyah. Sedangkan saya yakin Yazid bukan jahil orangnya. Beliau hidup dalam suasana Islam, dibesarkan dalam masyarakat yang menghayati Islam, tak mungkin beliau tidak tahu akan Islam. Namun beliau tidak mahu mengikut ajaran Islam dan menganggap dirinya berkuasa dan tidak mungkin kekuasaannya dicabar. Sikap angkuh dengan kuasa inilah yang merupakan punca penyelewengan dan kezaliman beliau. Sepertimana juga ianya menjadi punca penyelewengan Iblis, ulama’ kaum Bani Israil dan juga Ulama’ kaum Nasrani walaupun kesemua mereka ini adalah ‘berilmu’.

Dalam Islam kita terselamat dari masalah sebegini. Dalam Islam tiada kasta dan tiada ‘theocracy’. Pandangan dan pendapat diterima berdasar kekuatan hujjah dan bukan berdasarkan siapa yang mengatakan pandangan atau pendapat berkenaan. Dalam soal ini, Saidinna Ali (KW) pernah berpesan, “Lihat pada apa yang dikatakan dan jangan kamu lihat kepada siapa yang mengatakannya”.

Saidinna Umar (RA) pernah ditegur oleh seorang Muslimat biasa walaupun Umar merupakan Khalifah pada masa itu. Umar juga diiktiraf sebagai di kalangan Sahabat yang termasyur, di antara yang paling berilmu dan salah seorang dari sepuluh yang dijanjikan Syurga. Namun Umar sanggup mengaku pendapat Muslimat itu adalah yang lebih tepat.

Rasulullah (SAW) sendiri pernah mengutamakan pendapat para Sahabat dalam persoalan pengurusan dan perancangan seperti di Badr, Uhud dan banyak lagi peristiwa yang lain. Dalam sebuah Hadith riwayat Imam Muslim diceritakan satu peristiwa berhubung dengan amalan pendebungaan pokok-pokok tamar oleh orang-orang Madinah yang ditegur oleh Baginda dan mereka menghentikan amalannya. Akhirnya hasilnya berkurangan dan apabila Rasulullah mendengar akan keadaan ini, maka bersabda Rasulullah : “Saya hanya manusia biasa. Hanya apabila saya mengarahkan kamu berhubung persoalan kewajipan keagamaan sahaja perlu kamu mematuhinya. Tetapi sekiranya saya menyatakan sesuatu berdasarkan pendapat saya, ianya hanya satu pandangan dan saya manusia biasa. Semestinya kamu lebih tahu tentang urusan dunia kamu”.

Maka adalah jelas bukan semua pendapat yang diutarakan Rasulullah (SAW) merupakan hukum yang tidak boleh dibincangkan atau dipertimbangkan. Sekiranya begitu kaedahnya yang telah ditunjukkan Rasulullah (SAW), maka tidak mungkin semua yang dikatakan oleh mana-mana ulama’ dalam soal pendapat dan pandangan semestinya diterima bulat-bulat seolah-olah ianya satu-satunya pandangan yang betul. Sekiranya semua yang dikatakan ulama’ dianggap bagaikan ‘wahyu’, maka kita akan kembali kepada zaman pemerintahan gereja dan amalan ‘theocracy’.

Saya yakin para Ulama’ Islam yang ikhlas dan berilmu memahami perkara ini dan tidak akan mengambil kesempatan dari konsep ‘Kepimpinan Ulama’ untuk mengelirukan ummat Islam dan ahli PAS sehingga mewujudkan suatu status yang tidak layak bagi mana-mana manusia untuk mendudukinya. Walau hebat mana sekalipun ilmunya dan tinggi mana sekalipun pandangan masyarakat terhadap dirinya. Kerana dia tahu dirinya bukan tuhan dan ilmunya tidak mungkin mencakupi segala-galanya. Mereka tawaddu’ dan menghargai semua ilmuan dari semua bidang ilmu dan jauh sekali akan mereka mengherdik orang dengan kata-kata “kamu takkan faham, kamu bukan ulama”.

Dengan kesedaran yang sebegini, ulama’ Islam sejati tidak akan jatuh disebabkan sikap angkuh dan bongkak. Dan dengan ini juga mereka tidak akan mengakui bahawa keikhlasan itu hanya milik golongan seperti mereka. - Khalid Samad (MP Shah Alam)

MCA tak restu pertemuan Chua-Husam

MCA tidak memberi kebenaran atau restu kepada timbalan presidennya Datuk Seri Dr Chua Soi Lek untuk mengadakan perbincangan dengan naib presiden PAS, Datuk Husam Musa mengenai krisis politik di Perak, kata presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat.

Pucuk pimpinan parti hanya diberitahu mengenai perbincangan itu oleh Chua semalam, katanya kepada pemberita di ibunegara hari ini ketika diminta mengulas mengenai perkara itu yang tersiar dalam blog Chua semalam.

Selain isu Perak, Chua yang disertai anaknya yang merupakan ahli Parlimen Labis, Chua Tee Yong, telah membincangkan isu-isu politik secara am dan mereka bersetuju bahawa kini terdapat amalan politiking yang keterlaluan di negara ini, lapor Bernama.

Sementara itu, di Petaling Jaya, wartawan Malaysiakini, Abdul Rahim Sabri melaporkan bahawa Chua memberitahu satu sidang akhbar bahawa beliau bertemu Husam atas kapasiti peribadi.

Dalam pertemuan tersebut, katanya, beliau memberitahu Husam bahawa selaras dengan amalan demokrasi, apabila mahkamah membuat keputusan bahawa Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar yang sah, maka beliau (Nizar) seharunya memanggil sidang DUN tergempar.

"Kalau dapat sokongan majoriti, kita ucaphkan tahniah kepadanya," tegas Chua.

Bagaimanapun, katanya, jika Nizar gagal mendapat sokongan majoriti DUN, maka beliau (Nizar) perlu memilih satu daripada dua pilihah:

Pertama, menghadap Sultan Perak dan nyatakan bahawa beliau (Nizar) tidak mendapat sokongan majoriti, dan menyerahkan kuasa kepada pihak yang mendapat sokongan majoriti di DUN Perak; atau

Kedua, jika Nizar tidak mahu berbuat demikian, maka beliau harus menyatakan kepada baginda bahawa beliau tidak mendapat sokongan majoriti dan menasihatkan baginda supaya membubarkan DUN.

Dalam pertemuan itu juga, Chua berkata, Husam memberi gambaran seolah-olah BN telah merampas kuasa dahulu di Perak.

Bagaimanapun, katanya, beliau memberitahu husam bahawa tanggapan tersebut adalah tidak adil.

Sementara itu, katanya, kedua-dua pihak telah diharuskan oleh perdana menteri untuk duduk semeja berbincang dan mencari jalan untuk menyelesaikan krisis politik itu demi kepentingan rakyat.

Nizar Zambry : Apa Sandaran Hakim Mahkamah Rayuan Berintegriti?


Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayob menyokong penuh permohonan Dato' Seri Mohd Nizar Jamaluddin yang mahu mendapatkan panel lima hakim Mahkamah Rayuan untuk mendengar permohonannya.

Salahuddin juga mengesa agar lima hakim yang akan mendengar rayuan Nizar khamis nanti terdiri daripada mereka yang berintegriti.

Beliau menegaskan demikian sebagai respon kepada permohonan Nizar semalam yang mahu mendapatkan panel lima hakim Mahkamah Rayuan untuk mendengar permohonannya mengetepikan keputusan mahkamah itu minggu lepas yang membenarkan penangguhan pengisytiharan Mahkamah Tinggi bahawa beliau adalah Menteri Besar Perak yang sah.

"Bukan hanya lima hakim sebaliknya hakim-hakim tersebut perlulah mereka yang mempunyai intergriti dan juga telus dalam menjalankan tugas mereka.

"Jika tidak kita bimbang keputusan Khamis nanti akan berpihak kepada Barisan Nasional (BN) kerana hakim yang mendengar rayuan itu terdiri dari mereka yang boleh dibeli," tegas beliau.

Salahuddin turut menegaskan jika hakim yang dipilih tidak mempunyai integriti kepentingan awam tidak akan terbela dalam kes tersebut.

Semalam Peguam Leong Cheok Keng, yang mewakili Mohammad Nizar mengesahkan telah menghantar surat permohonan itu melalui faks ke pejabat Timbalan Pendaftar Mahkamah Rayuan.

Alasan permohonan itu ialah kerana kes tersebut, yang ditetapkan pendengarannya Khamis ini, membabitkan kepentingan awam, selain melibatkan isu dan persoalan perlembagaan, katanya.

Pada 11 Mei, Hakim Mahkamah Tinggi Dato' Abdul Aziz Ab Rahim mengisytiharkan Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar Perak yang sah kerana mendapati Mohammad Nizar tidak pernah mengosongkan jawatan sebagai Menteri Besar kerana beliau tidak kehilangan kepercayaan majoriti anggota Dewan Undangan Negeri.

Berikutan keputusan itu, Dato' Seri Dr Zambry Abdul Kadir mengemukakan permohonan penangguhan pelaksanaan pengisytiharan itu yang telah didengar dan dibenarkan Hakim Mahkamah Rayuan Dato' Ramly Ali.

Mohammad Nizar kemudian memfailkan permohonan Rabu lalu untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Rayuan itu.

Azizan tak tanding Timbalan Presiden PAS

ALOR SETAR: Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak hari ini menarik diri daripada merebut jawatan timbalan presiden Pas pada Muktamar Agung parti itu bulan depan.

Pesuruhjaya Pas Kedah itu berkata, keputusannya disebabkan beliau mahu menumpukan kepada kerja pembangunan negeri dan parti di peringkat negeri.

Dalam satu kenyataan di sini hari ini, Azizan berkata beliau akan bertanding mempertahankan jawatan anggota jawatankuasa kerja pusat yang disandangnya sejak lebih 10 tahun.

"Saya telah lama dalam parti dan jika ada orang lain yang lebih layak dan lebih muda, berilah peluang kepada mereka untuk memimpin Pas di peringkat nasional", katanya. BERNAMA

Penanti: Penyokong BN tidak dihalang keluar mengundi....Jadi Orang BN Nak Undi Sape Ni ?????

Oleh ARIFFUDDIN ISHAK

PETALING JAYA: Penyokong Barisan Nasional (BN) di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti tidak akan dihalang daripada keluar mengundi pada pilihan raya kecil kawasan itu 31 Mei ini.

Ketua Umno Bahagian Permatang Pauh, Datuk Jalil Abdul Majid berkata, Umno dan BN tidak akan menghalang mana-mana ahli parti itu untuk menunaikan tanggugjawab mereka sebagai pengundi.

"Kita tak ada apa-apa halangan untuk ahli-ahli Umno keluar mengundi, mereka ada hak untuk itu.

"Dan kita juga tidak akan menghalang mereka untuk mengundi," katanya kepada mStar Online.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai arah tuju sokongan pengundi BN apabila parti itu mengumumkan pendiriannya semalam untuk tidak meletakkan calon pada pilihan raya kecil DUN Penanti.

Tambah Jalil, maklum balas yang diterima daripada ahli-ahli Umno berhubung keputusan tersebut amat positif dan beliau yakin rakyat Penanti memahami keputusan pucuk pimpinan parti.

"Maklum balas yang kita dapat cukup, rata-rata pengundi kita di Penanti akur dengan keputusan yang dibuat oleh Dewan Tertinggi BN," katanya.

DUN S'gor: Khir Toyo digantung setahun

BY Malaysiakini

Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor telah menggantung ketua pembangkang dan bekas menteri besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo daripada menghadiri sidang DUN selama setahun.

Tindakan itu diambil ekoran kegagalan beliau menghadiri siasatan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) Selangor Mac lalu berhubung perbelanjaan dana agensi kerajaan negeri.

Jawatankuasa itu - di bawah Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor - juga mendapati beliau bersalah terhadap tiga tuduhan membuat kenyataan yang menghina legitimasi Selcat, dalam media dalam dalam blognya.

khir toyo and selangor state assemblyEkoran itu, Dr Mohd Khir yang juga ketua pembangkang di DUN Selangor digantung selama setahun daripada menghdiri sidang DUN kerana gagal menghadiri siasatan awam tersebut, dan digantung masing-masing enam bulan bagi setiap tuduhan tersebut.

Kesemua elaun dan keistimewaan yang diterima Dr Mohd Khir Toyo sebagai seorang ADUN, juga digantung.

Jawatankuasa itu juga menggantung empat lagi ADUN BN Warno Dogol (Sabak), Isa Abdul Kasim (Batang Kali), Marsum Paing (Dengkil) dan Mohamad Idris Abu Bakar (Hulu Bernam) selama enam bulan kerana mempersoalkan integriti Selcat.

Elaun dan keistimewaan mereka juga turut digantung sepanjang tempoh hukuman tersebut.

Ia diumumkan oleh Speaker DUN Selangor, Teng Chang Khim selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa hak dan keistimewaan tersebut di Shah Alalm untuk membincangkan perkara tersebut.

Bagaimanapun, Teng berkata, hukuman itu merupakan syor yang dibuat jawatankuasa tersebut.

Syor tersebut, katanya, akan dibentang di sidang DUN Julai depan untuk dibahas dan setiap wakil rakyat termasuk Dr Mohd Khir akan diberi peluang membahaskannya.

Dalam siasatan Selcat selama lapan hari Mac lalu, para saksi memberi keterangan bahawa berjuta-juta ringgit dana syarikat pelaburan kerajaan negeri, telah disalahguna oleh Balkis - Badan Kebajikan dan Amal Isteri Wakil-wakil Rakyat BN Selangor - yang dipengerusikan oleh isteri Dr Mohd Khir - Datin Zaharah Kechik - sewaktu beliau menjadi menteri besar.
Sementara itu, ketika dihubungi selepas pengumuman tersebut dibuat, Dr Mohd Khir berkata beliau belum menerima surat berhubung hukuman tersebut.

Bagaimanapun, katanya, beliau akan meminta peguamnya mengkaji perkara itu sebelum memutuskan tindakan selanjutnya.

PRESS STATEMENT MAY 19, 2009 MENTERI BESAR CONTINUES SELANGOR-SINGAPORE CORDIAL TIE

SHAH ALAM: The Menteri Besar of Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim paid a courtesy visit to
Singapore Prime Minister His Excellency Lee Hsien Loong during a business trip to Singapore yesterday.
During the 45-minute meeting at the Istana, the two leaders exchanged views on the latest political and
economic developments in Selangor and Singapore.
Tan Sri Abdul Khalid had amongst others shared his experiences as the leader of the Pakatan Rakyat
Government in Selangor – a state that was traditionally held by the Barisan Nasional government for the past
50 years. The Menteri Besar also told Prime Minister Lee that the current State Government is creating
changes by including people in the economy through its “Merakyatkan Ekonomi Selangor” agenda.
“We thank His Excellency for his warm welcome and we look forward to a friendly bilateral relationship with
Singapore especially in the business sector”, said Abdul Khalid.
The two leaders also discussed Selangor’s Economic Stimulus Package, which includes the Klang River
Rehabilitation Project, where Selangor will be looking closely at Singapore’s experience in cleaning,
rehabilitating and developing the Singapore River and the Kallang Basin.
Tan Sri Abdul Khalid expressed hopes to tap into Singapore’s expertise to contribute to the Selangor project
which is expected to attract about RM50billion worth of investments and create more than 15,000 job
opportunities.

Prior to the meeting with Prime Minister Lee, the Menteri Besar had a meeting with Singapore’s Public
Utilities Board and National Environment Agency officials who shared their experience in river and water
management.
Tan Sri Abdul Khalid, who was accompanied by officials from Selangor LUAS and Selangor Town and
Country Planning Department, was taken to visit PUB’s Marina Barrage which displays the latest
development on flood mitigation and water treatment to provide water resources for the future.
During the trip, Tan Sri Abdul Khalid also gave a talk on “Challenges Facing Selangor under Pakatan Rakyat”
to some 150 people at Institute of South East Asian Studies (ISEAS), which received a warm reception.
The talk is part of ISEAS’ series of lectures on “New Dynamics of Malaysian Politics”. During the two-hour
session, the Menteri Besar stated that despite the political tsunami following the March 8, 2008 general
election results, the culture of politicking has not changed.
“Some quarters tend to use underhanded means that distract all good efforts at working out policy and its
implementation,” said the Menteri Besar. Nevertheless, he gave solid proposals at improving governance in
Selangor and beyond, and ended on a positive note that although challenges loomed large, much opportunity
exists to qualify Pakatan Rakyat as a viable alternative government.

PRESS SECRETARIAT
SELANGOR MENTERI BESAR OFFICE

6As get PSD scholarship for engineering but 13, 14As no scholarships – whole Cabinet should be sacked for allowing such nonsense year in year out

BN's choice - lose Perak or the peninsula? ? ? so what

Neil Khor

The purpose of electoral politics is to gauge public support and harness that support to make a success of governmental policies. In short, elections are not mere rituals of democracy but a way for the government of the day to find legitimacy.

Of course, this is an imperfect system and there are times when a political party or coalition of parties is so strong as to make elections seem a mere ritual. The upside is that the ruling clique can push through controversial policies acting like a benign or benevolent dictatorship.

The downside, as can be seen in Singapore today, is that the government is never sure whether there is enough scrutiny to make those policies reach their full potential. Another problem with such dominance is public apathy, with citizens refusing to take ownership of those policies.

Public apathy that leads to a refusal to take ownership of governmental policies feeds into the delusion that the political elite are all-powerful. Because we know that only God is all-seeing, all-knowing and all-powerful then we know for a fact that the political elite is as dominant as we will it to be.

For example, under Dr Mahathir Mohamad the BN seemed infallible. But even in the thick of BN’s dominance of Parliament, it was not impervious to criticism and oppositional resistance.

Ultimately, the problem with such dominance is that it breeds the seeds of its own destruction in the form of hubristic and arrogant attitudes. Power corrupts, the saying goes and absolute power corrupts absolutely.

That is why it is important to have elections. One can argue, as the eloquent Khairy Jamaluddin, did that elections at this time of global economic crisis is irresponsible. He was referring to the Penanti by-elections, which to his mind is a waste of public funds and creates unnecessary politicking. This must be the first time in history a politician openly turns down a chance for politicking.

The merits of Khairy’s arguments are best left to the people. In the case of the Perak state assembly, now mired in judicial controversy, the prime minister reminds us that it was not BN’s doing. Some claim that the BN has a simple majority. The reality is that there is a stalemate between Barisan Nasional and Pakatan Rakyat. The kingmaker includes two assemblymen facing corruption charges and one very unpopular and disgruntled assemblywoman.

Can BN continue to defy public opinion?

Public opinion is now fixed on dissolving the state assembly and having state elections. In an ntv7 survey, some 99% of callers wanted the state elections. Mahathir does not, simply because he thinks the BN will lose.

The question then is whether or not the BN should hang on to power in Perak whilst openly defying public opinion?

The answer is based on the costs. There is no doubt that hanging on to power will have some effect on the next general elections. Mahathir himself said that he hoped the public will have short memories. But chances are, even if the economy recovers, it will never be able to close the income gap and thus create any feel-good feelings on the ground.

This will mean that voters will be less likely to forgive BN. In such a situation, issues become important and the memory of Perak will certainly swing some votes to Pakatan. This explains the dissenting voices in BN from the MCA and Gerakan over Perak. These parties know that they will be at the frontlines and will feel the full brunt of anti-government voting.

Political parties that cannot win votes are doomed. Even the mildest unhappiness will see both these parties wiped out in the next general elections. The MIC is already caught in a life-and-death struggle, owing to internal ossification and the Hindraf movement. If the BN were to lose in non-Malay majority and mixed seats, the MCA might very well be the only Chinese-based party in the world that can only win elections in Malay-majority areas.

Perak is also turning out to be a bane for Umno. It knows that if elections were held today, the BN may only get one-third of the seats. The casualties will be Umno. This will strengthen the
position of PAS within the Perak state government and end all the Umno accusations that Pakatan MB Mohd Nizar Jamaluddin is a puppet of the DAP. But more significantly, it will show that a PAS government is able to rule in a multi-cultural state like Perak.

Between a rock and a hard place

But can Umno take the risk of having elections now and ending up with a stronger PAS presence in Perak? This will mean a more ethnically balanced state exco and the seeds of PAS replacing Umno can finally sprout new branches.

The BN’s future as a coalition is now on the line. If it continues to hang on to power in Perak, it will mean MCA, MIC and Gerakan will have to take a gamble at the next general elections. With non-Malay voters fixed on the future and voting for non-sectarian political parties, they will face a great challenge even with elections were held in an improving economy. It does not take a genius to figure out that race-based voting does not benefit a shrinking non-Malay electorate.

Here is a case of being between a rock and a hard place for BN. If it continues to hang on to power in Perak, it will be forming a state government with the support of three very unpopular kingmakers.

As Mahathir said at the outset, why would BN want to associate with two assemblymen - former PKR excos Osman Jailu and Jamaluddin Mohd Radzi - which it had condemned as being corrupt? Meanwhile, DAP defector Hee Yit Foong is already a hate figure amongst the Chinese.

This will certainly strain intra-BN politics. Ultimately, it will convince the public that Umno calls the shots in BN, it always puts itself above its junior partners and rides roughshod of institutions whether that be the police, the civil service, the judiciary, and in Perak, public opinion.

If BN was to agree with the opposition and jointly put the case for dissolution to the Perak sultan, it may yet have a fighting chance. BN needs to show that it can set the agenda and turn the voters’ minds to bread and butter issues. This has always been its recipe for success.

Of course, elections are risky. There is always a chance of losing. The choice now is whether to risk losing one state or the entire Peninsular?

NEIL KHOR (PhD) (Cantab) is the co-author of ‘Non-Sectarian Politics in Malaysia: The Case of Parti Gerakan Rakyat’.

1,000 ahli Umno Kangar keluar parti?????

oleh : Abdul Rahim Sabri

Tindakan ahli-ahli Umno yang didakwa melompat parti untuk menyertai PKR secara terbuka di Perlis, khususnya di Kangar, menimbulkan tandatanya apakah ianya tanda membantah pelantikan Menteri Besar, Datuk Seri Md Isa Sabu sebagai pengerusi Umno negeri yang baru.

Dr Md Isa yang juga ADUN Bintong, merupakan ketua Umno bahagian Kangar.

Malaysiakini difahamkan seorang bekas pemimpin Umno bahagian Kangar telah mengisytiharkan keluar parti itu bersama-sama kira-kira 1,000 ahli parti itu untuk menyertai PKR, bulan lalu.

Ketika dihubungi Malaysiakini, seorang pemimpin Umno bahagian tersebut yang tidak mahunya disebut, mengesahkan perkara itu berlaku tetapi berkata, tidak tahu apa puncanya.

mat isa sabu md isa sabuBeliau juga mengesahkan kumpulan tersebut bertindak keluar Umno selepas selepas Dr Md Isa dilantik menerajui Umno Perlis, menggantikan bekas menteri besar, Datuk Seri Shahidan Kassim pada 24 April lalu.

"Mereka buat (keluar) secara terbuka," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Ditanya sama ada bekas pemimpin Umno itu mempunyai masalah dengan Dr Md Isa, beliau berkata: "Saya tak tahu".

Shahidan dilantik MT

"Tetapi setahu saya, bekas pemimpin Umno berkenaan, turut menghadiri perhimpunan agung Umno hujung Mac lalu," tambahnya.

Ia, tambahnya, diikuti pula dengan penubuhan bahagian DAP di ketiga-tiga bahagian - Padang Besar, Kangar dan Arau - yang dirasmikan dua minggu yang lalu.

Kemelut politik Umno di Perlis tercetus selepas pilihanraya umum 2008 apabila Shahidan tidak dilantik semula sebagai menteri besar.

Shahidan juga enggan melepaskan jawatan pengerusi Umno negeri kepada Dr Md Isa.

Bagaimanapun bulan lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan rombakan pengerusi Umno negeri-negeri.

Najib yang juga presiden Umno melantik Dr Isa Sabu mengetuai Umno Perlis.

Jawatan kosong

Datuk Zahidi Zainul Abidin yang juga ketua Umno Padang Besar, dikekalkan sebagai timbalan pengerusi Umno negeri.

shahidan kassimManakala Shahidan yang juga ketua Umno bahagian Arau, pula dilantik sebagai ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno.

Mengenai badan perhubungan Umno negeri, setakat ini, Dr Md Isa belum lagi mengisi kekosongan bagi jawatan setiausaha, bendahari dan ketua penerangannya.

Sebelum ini, Datuk Hashim Suboh yang merupakan penyokong kuat Shahidan memegang jawatan ketua penerangan Umno negeri.

"Kalau dulu ada juga orang lobi-melobi jawatan tersebut, tapi sekarang orang macam tak peduli," kata seorang pemimpin Umno negeri itu.

"Sampai sekarang orang tertanya-tanya (siapa yang akan mengisi jawatan itu)," tambahnya.

Perlis mempunyai tiga bahagian meliputi 330 cawangan dengan sejumlah kira-kira 54,000 ahli.